LP-muziek februari-maart 1976
In februari 1976 bracht de Britse progressieve band 'Be-Bop Deluxe' de elpee 'Sunburst Finish'uit. Volgens kenners was deze muziek onder te brengen onder "Art rock", "Glamrock", "Protopunk" of "New Wave". De zanger werd vaak vergeleken met Bowie alhoewel Bill Nelson hem nooit imiteerde. De sound doet mij ietwat denken aan Roxy Music in zijn begindagen. 'Ships In The Night' werd ook als single uitgebracht.
'A Trick Of The Tail' is de 7de LP van de Britse progressieve band Genesis, uitgebracht in februari 1976. Phil Collins neemt hierop, na het vertrek van Peter Gabriel, de zang helemaal voor zichzelf. Op live-uitvoeringen werd dan ook een beroep gedaan op Bill Bruford, drummer bij de groepen Yes en King Crimson. Nogal moeilijk te verteren op een zondagochtend, vooral een autoloze...
In maart 1976 had de platenmaatschappij van Elvis Presley het briljante idee om de eerste songs van The King of Rock and Roll op één elpee te zetten met als logische titel 'The Sun Sessions'. Hieruit kies ik voor het onwaarschijnlijk mooie 'Mystery Train' uit 1955. Met dank aan Sam Phillips en zijn fijne neus voor opkomend talent.
Boz Scaggs was ook geen beginneling meer toen hij in maart 1976 zijn 7de elpee op de markt gooide. Eind jaren '60 speelde hij al in de Steve Miller Band. 'Silk Degrees' bevatte niet minder dan vier hits: 'Lido Shuffle', 'What Can I Say', 'Lowdown' en het prachtige 'We're All Alone' waarmee Rita Coolidge later een hit zou hebben. Jeff Porcaro zat aan de drums en zorgde voor de percussie op het album en Jim Gilstrap was één van de geweldige backing vocals. De term "white soul" was geboren.
Begin 1976 kreeg Paul McCartney kritiek als zou de groep Wings slechts een vehikel zijn voor zichzelf. 'Wings At The Speed Of Sound' werd uitgebracht in maart 1976 als 5de LP van de groep en het is de enige elpee waarop ieder lid van de band de kans krijgt een volledig lied te zingen. Naast McCartney waren dat zijn vrouw Linda, Denny Laine, Jimmy McCulloch en Joe English. Het album bevat ook de compositie 'Silly Love Songs' waarin de ex-Beatle krachtig van zich afbijt en de kritiek weerlegt als zou hij alleen maar belachelijke liefdesliedjes schrijven. Billy Paul bracht in 1977 een geslaagde cover uit van 'Let 'Em In' met daarin een merkwaardige lijst van bekende Afro-Amerikanen die "aan de deur kloppen".
The King had nog niets ingeboet van zijn populariteit.
|