TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
08-11-2006
ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
Art . Nr . 74 . d ,
Het Landschap
Men zou geneigd zijn om al bij voorbaat te denken dat het gebruik van pastel voor een lanschap , zo niet een waagstuk , dan toch een onderneming is , waaraan grote materiele moeilijkheden verbonden zijn . We hebben hierbij dan op het oog het uitvoeren van een landschap naar de natuur . Daar is wel iets van waar en wel als gevolg van de hinder , die een grote doos met pastels met zich mee kan brengen . Het is n.l. niet altijd mogelijk om deze vlak bij de hand te hebben , als gevolg van de aard van het terrein : men zou een klein houten vouwtafeltje kunnen kopen of laten maken , dat men dan , met een vouwstoeltje , pastels , papier enz. met zich naar buiten zou moeten meenemen . Een uitstapje naar buiten wordt er stellig niet gemakkelijker op , maar zoiets moet men dan moedig onder ogen zien . Het spreekt vanzelf dat het gebruik van een tafeltje niet onder omstandigheden noodzakelijk is , want het is denkbaar dat één of ander element in de natuur ons te hulp komt . En tenslotte dient men toch ook de kunst te verstaan zich te behelpen . Op fig . 36 zien we een landschap , waarvan het onderwerp gebruikt werd als decoratief motief , dat je eerder zag en wel tijdens de studie van de gouache ; het geeft een herfstemming weer tijdens een mooie zonnige dag . Er is hier een gehele toonschaal van kleuren , die eigen zijn aan het jaargetijde , van groenen , die in het licht nog een zekere frisheid bezitten , tot aan krachtige en warme roden en daartussenin stalende gelen van bepaalde boomsoorten , o.a. populieren . De herfst is het seizoen van de ochtendnevels die , ofschoon later verjaagd door de zon , in de atmosfeer blauwe en tere paarse tonen achterlaten , die op gelukkige wijze constrasteren met de gele tonen van het gebladerte . Zoals gewoonlijk zijn we begonnen met een contructieschets , die je in fig . 35 ziet , die ook een deel van de ondertonen bevat . Deze schets is ditmaal uitgevoerd met het Wolff 2 B potlood . Je ziet dat deze tekening licht en eenvoudig gehouden is en niet in gecompliceerde bijzonderheden treedt . De tekening zal verder doorgevoerd worden tijdens het laatste stadium van de arbeid . De ondertonen werden aangebracht met halfzachte pastels , licht dooreengewreven met de vinger en natuurlijk in die geest van vereenvoudiging , die we u steeds voor ogen hebben gehouden . Aldus hebben we een dunne ondergrond verkregen , waarop de voltooiing zal plaats vinden . Deze zal , met zachte pastels , de tekening van de ondertonen aanvullen , het pastelkrijt vetter opbrengen , nuances plaatsen en pittige accenten , sommige onderdelen en vormen nader aanduiden en preciseren ( fig . 36 ) . Denk er aan dat pastel geschikt is voor vlakke tinten , maar zich ook " schrijvenderwijze " laat gebruiken .
07-11-2006
ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
Art . Nr . 74 . d ,
Fig . 35 en 36 . Het Landschap Schetsopzet en begin van de ondertonen . Voltooid werkstuk .
ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
Art . Nr . 74 . c ,
Bloemen
Hier vinden we de triomf van de pastel en dat ligt ook wel voor de hand . We hebben immers tot onze beschikking een doos met alle zuivere kleuren , die we in de natuur zien , in het bijzonder bij bloemen , met de gamma's van toonwaarden dezer kleuren . Door het pastel dus hebben we alle kans om bij de uitbeelding van een boeket , bijvoorbeeld , veel van de schittering , de rijkdom en vooral van de zuiverheid van de nuances te verkrijgen , die de natuur zelf te zien geeft . Nogmaals , pastels worden niet aangescherpt ; een zakmes hebben we dus niet meer nodig . De platte uiteinden van de pijpjes kunnen we gebruiken bij de uitvoering van grote vlakken , zoals achtergronden en de scherpe kantjes zullen dienst doen bij de fijne lijntjes ; zij zullen a.h.w. het handschrift gaan uitdrukken . We hebben voor u het boeketje goudbloemen uitgevoerd , dat je op fig . 34 ziet . Het onderwerp is vrij eenvoudig , maar vertoont niettemin enkele problemen bij de uitvoering , doordat de bloemen dicht opeen zitten en bovendien zeer verwant zijn van kleur , zodat hun vormen verloren dreigen te gaan in elkaar . Het is door een juist treffen van de waarden , dat we dit aangename probleem zullen oplossen . Steeds getrouw aan onze werkwijze , geven we aan de schetstekening de gebruikelijke zorg , waardoor overigen de moeilijkheden van de volgende étappes enigszins verminderd kunnen worden . Wil dit nu zeggen dat we bij het tekenen alle afzonderlijke blaadjes van iedere bloem moeten weergeven ? Geenzins , wel zullen we van nabij hun silhouet moeten volgen om iedere onzekerheid bij het aanbrengen van de ondertonen , waarvan fig . 33 een gedeelte toont , te vermijden . Deze ondertonen zullen de achtergrond bevatten , de locale tonen van iedere bloem , de diepste schaduwen en de kleur van het glas , dit alles , waar nodig , zachtgewreven met de vingertop . Het is in het laatste stadium dat we de zachte pastels nemen voor het verkrijgen van een vetter laagje , om de kleuren meer kracht te geven en ook om op pittige wijze , schrijvend zou men bijna kunnen zeggen , enkele kleine accentjes en golflijntjes te plaatsen , die het geheel levendigheid en karakter verlenen ( fig . 34 ) .
ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
Art . Nr . 74 . c , Fig . 33 en 34 . - Bloemen Schetsopzet met gedeeltelijk de ondertonen . Eindresultaat . Boeketje goudbloemen ( Renefer )
ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
Art . Nr . 74 . b ,
Voorbeelden
Stilleven
We gaan weer te werk volgens het procedé in drie stadie , dat je bekend is : schetstekening , ondertonen , doorgevoerde afwerking en we herhalen : 1e . Schetstekening : uit te voeren in hard houtskool , ontdaan van overbodige lijnen met een zacht vlakgom , vervolgens gefixeerd . 2e . Ondertonen : de locale tonen in licht en schaduw , eventueel ook enkele overgangstonen , aanbrengen met halfzachte pastel ; verzachten met de vinger . Op fig . 31 ziet je een gedeelte van dit tweede stadium . Aan de linkerzijde is het papier weliswaar met kleur bedekt maar , indien het te bereiken eindeffect al enigzins zichtbaar wordt , blijft de vorm als zodanig toch nog vrij vaag . 3e . Doorgevoerde afwerking ( met zachte pastels ) : men zie fig . 32 . Gevoelige en subtiele modulaties van kleurwaarden werden aangebracht in een rijker kleurenspel volgens de techniek , die in het vorige hoofdstuk beschreven werd .
ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
Art . Nr . 74 . b , Fig . 31 . - Het Pastel Stilleven - Schetsopzet . De ondertonen zijn reeds voor een gedeelte aangebracht .
ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
Art . Nr . 74 . b ,
Het Pastel - Stilleven
Voltooid werkstuk .
ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
Art . Nr . 74 . a ,
Techniek van het Pastel
Inleiding
Wanneer men het karton verticaal op de ezel plaatst of op de knieen laat steunen ( hetgeen wel minder comfortabel is ) , kan men het werk aanvangen met de schetsopzet en in hard houtskool . Deze constructieschets wordt van al zijn overtolligheden ontdaan met behulp van een zacht vlakgom ; er zijn er zelfs speciale voor in de handel , o.a. van Paillard en Conté . Om niet snel te verdwijnen moet deze tekening gefixeerd worden en ook om er voor te zorgen dat de houtskooldeeltjes niet de pasteltoon gaan bevuilen . Daarvoor gebruikt men dan fixatief voor houtskool en een fixeerspuitje , maar deze fixatief moet men nogal spaarzaam gebruiken om het papier niet te doorweken . Het beste is , twee dunne laagjes aan te brengen en de eerste eerst goed te laten drogen . De vloeistof dient als een zeer fijne nevel op het papier te komen en tijdens het fixeren moet men dus niet te dicht bij het papier staan . Het werk wordt vervolgens voortgezet met de ondertonen ; de locale tonen in licht en schaduw worden opgezet met halfzachte pastels . Men bekommere zich daarbij niet te veel om de halftinten , maar het is intussen altijd mogelijk om in de pasteldoos pijpjes met gebroken tonen , meer of minder sterk gekleurde grijzen te vinden , die het mogelijk maken nu reeds een verbinding tot stand te brengen tussen licht - en schaduwtonen , die we herhalen het , breed opgezet moeten worden . Indien je een vergissing maakt en ergens een laagje pastel wilt verwijderen , dan kan dat gebeuren met een platte en harde olieverfkwast , die op de bewuste plaats heen en weer gewreven wordt ; het pastelpoeder zal daar wegvallen en men krijgt de ondergrond praktisch terug schoon . Deze ingreep moet zich in ieder geval afspelen voordat je met de vinger de ondertoon , die vooral niet te dik moet zijn , een weinig dooreengewreven hebt . Dit verdoezelen met de vingertop , overigens met voorzichtigheid uit te voeren , zal er toe bijdragen de ondertoon nog iets dunner te maken . De reden dat men voor de ondertonen halfzachte pastels gebruiken moet dat men het papier niet moet overbelasten ; halfzachte pastels laten minder kleurstof achter dan zachte . Deze laatste bewaart men voor het derde stadium , de afwerking . Je zult nu wel reeds begrepen hebben dat men , met pastel werkend , de tonen naast elkaar moet plaatsen en dat het mogelijk is om met de vinger een zachter effect te bereiken . Pastels worden niet geslepen ; fijne lijntjes zet men met de scherpe randjes die door het gebruik vanzelf op de pijpjes onstaan . Indien , tijdens het aanbrengen van de ondertonen , bepaalde nuttige lijntjes verdwenen mochten zijn , aarzel dan niet om deze te herstellen met behulp van zo'n scherp randje . De zachte pastels worden ter hand genomen voor het werk aan het laatste stadium , de voltooiing . Zeer zeker zou hier geen sprake kunnen zijn van vette empatementen , zoals bij olieverf en gouache . Nochtans is zachte pastel zeer dekkend en kan soms in een zekere dikte op het papier liggen . Deze dikte is echter toch nog betrekkelijk zwak . Men verkrijgt hem eerder met én enkele toets en men kan er later niet meer op terug komen om te trachten hem dikker te maken , wanneer deze eenmaal een bepaalde graad bereikt heeft . De volgende toetsen zouden niet meer hechten en het pastel zou in poeder van het papier vallen . In dat geval evenwel zou men overtollig pastel kunnen wegkrabben met een buigzaam mesje ; zelfs kan het papier , dat als het ware vermoeid is geworden door de kleur met een stukje fijn schuurpapier behandeld worden om het weer een zekere ruwheid te hergeven , waarop het pastelpoeder zich goed kan vasthechten . De verscheidenheid van manieren van werken met pastel is zeer groot en de kunstenaar zal veel gevoel en intuïtie aan de dag moeten leggen bij het moduleren volgens de vormen van zijn ontwerp , door arceringen , kruisingen van arceringen , toetsen vlekken enz. , alles volgens zijn persoonlijke voorkeur . Nochtans moet men er zich voor hoeden zich een bepaalde manier eigen te maken en deze altijd en overal toe te passen , hetgeen koudheid en eentonigheid aan een werk zou geven . Het is , dat herhalen we nog eens , vooral een kwestie van het naast elkaar plaatsen van de tonen , die de grondslag vormt van de pasteltechniek , veeleer dan een menging van de kleuren , die overigens met dit procedé lastig tot stand te brengen zou zijn . Men kan verzachtingen en overgangen tot stand brengen door de arceringen lichtjes met de vingertop te bewerken ( waardoor de kleurstof intussen ook beter op het papier gehecht wordt ) , maar , opdat het procédé zijn frisheid behoudt , is het meer aangewezen weg om een rijk toongamma te gebruiken , dat te vollediger zal kunnen zijn , naarmate uw sortering groter is en deze tonen zo zuiver en onvermengd mogelijk te gebruiken , zonder nochtans de tonaliteiten van het model uit het oog te verliezen . Derhalve : geen ingewikkeld , dooreengewreven en knoeierig soort van werk . Laten we er nog eens aan herinneren dat een goede pasteldoos een aanzienlijk aantal pure en gebroken tonen met hun waardeverminderingen dient te bevatten , en men zal begrijpen dat men dan zelden zijn toevucht zal behoeven te nemen tot mengsels . Pastelkleuren mogen frisheid , levendigheid en het fluwelige hebben van de vleugels van een vlinder , zij hebben er helaas ook de vergankelijkheid van . Niet in die zin dat zij geen vastheid zouden hebben of niet tegen de tand des tijds bestand zouden zijn , wel verre van dat ! De heerlijke scheppingen van kunstenaars als QUENTIN de LA TOUR , BOUCHER , CHARDIN en , in meer recente tijden MANET en DEGAS zijn er het bewijs van . Maar een lichte wrijving over het oppervlak kan voldoende zijn om er de " bloem " van te doen verdwijnen . Zeer zeker kan men een pastel grotere duurzaamheid geven door hem met een daarvoor geeingende vloeistof te fixeren . Maar zijn fijn , fluweelachtig dons zal dan verloren gaan onder de bespuiting , hoe voorzichtig je het ook toepast . De microcopische poederdeeltjes gaan samensmelten en soms veranderen de kleuren zelf ook nog .
06-11-2006
ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
Art . Nr . 74 .
Het Pastel
Het materiaal
Pastel bestaat uit fijngewreven kleuren , gemengd met gomwater . Men verkrijgt zo een substantie , die in de vorm van pijpjes verkocht wordt en die min of meer zacht en breekbaar is . Deze pijpjes ( fig . 30 ) zijn voorzien van papieren wikkeltjes waarop , behalve de naam van de kleur of nuance , ook een nummer vermeld staat , hetgeen praktisch is voor het opnieuw rangschikken in de doos . Zij bestaan in drie soorten : hard , halfzacht en zacht . De zachte en halfzachte pastels zijn rond in doorsnede en het meest in gebruik . De harde zijn geringer in omvang en gepunt aan één van de uiteinden . Er zijn echter ook dikke soorten in de handel , die een conisch uiteinde hebben en meer speciaal bedoeld zijn voor achtergronden , dus voor het kleuren van grote oppervlakken . Deze pijpjes geven hun kleur af aan het papier door een wrijvende beweging , hetgeen dus enige overeenkomst heeft met het potlood . Evenwel is zijn techniek , waarop we nog terug zullen komen , beslist niet zo eenvoudig . Met dit tere materiaal dient men uiterst voorzichtig om te gaan , want de pijpjes kunnen zeer snel breken en verkruimelen . In hun dozen rusten zij dan ook op watten als waren zij kostbare sieraden ( fig . 30 ) . Men moet , vooral in het begin , niet bezuinigen op het aantal kleuren , want aanvankelijk is het moeilijk de juiste toon te vinden , die men op het model aantreft . Later , wanneer men enige bekwaamheid heeft verworven , zal men zo'n toon kunnen bereiken door een op de juiste wijze over elkaar heen plaatsen van verschillende kleuren . Een pastelkleur - en dit verklaart het steeds groeiende aantal pijpjes in de dozen - vindt men dus niet in één enkel pijpje , maar in meerdere , soms wel vijf of zes , die een waardeverzwakking van dezelfde kleur te zien geven . Zodoende wordt de gewenste toon vaak in één keer bereikt zonder herhaalde kleuren en " geknoei " en eveneens het telkens opnieuw onder handen nemen van de kleur vermeden , waardoor de frisheid , die een van de aantrekkelijkheden van deze techniek uitmaakt , aangetast zou worden . Gewoonlijk gebruikt men speciale papiersoorten , die fluweelachtig of viltachtig zijn of ook wel geprepareerd linnen . Wat de kleur betreft , deze moet bij voorkeur niet wit zijn , maar van een lichte , neutrale toon , beige of zandkleur ; of als de tonaliteit van het werk aan de donkere kant moet zijn , grijs . We voegen hieraan evenwel toe dat de leerling ook normaal tekenpapier van goede kwaliteit kan gebruiken , liefst okerkleurig . Men kan het papier plakken op een stuk karton , dat volkomen vlak is om geen knobbels te doen ontstaan . Teneinde wordt het aan de achterkant met een brede , zachte kwast rijkelijk met kleefpasta ingesmeerd . Na verloop van enkele minuten zal de lijm , door zijn vochtgehalte , het papier een beetje doorweekt en slap gemaakt hebben , waarop dan het ogenblik gekomen is om het op zijn karton vast te plakken . Allereerst wordt de bovenrand vastgehecht en vervolgens naar beneden toe , terwijl men , ofwel met een schone lap , ofwel met een zachte , droge borstel , de lucht , die zich tussen het papier en het karton bevindt , verjaagt . Dit wegdrukken van de luchtblaasjes wordt nog eens herhaald , van het midden uitwerkend , waarbij men zich niet behoeft te bekommeren om de eventuele plooitjes , die zich in het papier mochten bevinden : als het papier de lijm goed in zich heeft opgenomen , verdwijnen deze wel tijdens het drogen . Als het karton bij droging krom mocht gaan staan , kan dit weer plat gedrukt worden door middel van zware boeken , waarbij het papier dan beschermd wordt door een schoon vellentje . Wees aandachtig dat , wanneer uw papier op zijn plaats gehouden wordt volgens het systeem , dat op plaat I ( Art . 70 . a , ) is afgebeeld , je allerlei onaangenaamheden zult kunnen vermijden . Men denkt er dan wel aan om tussen het pastelpapier en het karton een of twee vellen dik , glad papier te schuiven , omdat eventuele onregelmatigheden in de oppervlakte van het karton geen hinderlijke invloed kunnen hebben , hetgeen vooral bij pastel van belang is .
ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
Art . Nr . 74 .
Fig . 30 .
Pasteldoos met enkele tonen
ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
Art . Nr . 73 . e ,
Het Affiche en
Andere Voorbeelden van schilderijen in gouacheverf
Schetsen en ontwerpen voor aanplak - en reclamebiljetten worden gewoonlijk in gouache uitgevoerd . De tegelijk matte en frisse kleuren komen hier evenzeer te pas als bij decoratieve composities . Is trouwens het affiche zelf niet in wezen van decoratieve aard ? Aangezien hij in het algemeen zeer eenvoudig gehouden wordt , is het aantal van de toegepaste kleuren daarom nogal beperk ; nochtans streeft hij er naar , met zijn begrensde middelen , om met " esprit " , goede smaak en welsprekendheid het artikel of produkt , dat hij moet aanprijzen , alle recht te doen wedervaren .
De gouache is bij uitstek geschikt voor het maken van composities met vlakke kleuren , in een beperkt gamma ; het is om die reden dat hij het aangewezen materiaal is voor reclamewerk . Dit wordt dan eerst in schetsvorm uitgevoerd op een formaat , dat kleinen is dan dat van het definitieve project . Men moet natuurlijk beginnen met het vel papier vast te hechten op een tekenplank . De reclameplaat bevat vaak grote vlakken van één kleur , vooral in de achtergronden en om die reden moet het papier eerst licht bevochtigd worden . Met een platte en brede kwast begint men de verf een beetje overal over het papier aan te brengen , vervolgens in horizontale , daarna in verticale banen gelijkmatig uit te strijken . Deze bewerking wordt dan in beide diagonale richtingen herhaald . Dit " kruisen " heeft tot doel om de verf een volkomen gelijkmatigheid te geven . Vervolgens wordt hij glad gemaakt ( dus van kwaststrepen ontdaan ) door de kwast licht tikken derwijze over het papier te bewegen in verticale richting . Wie ooit een huisschilder een deur zag verven , weet wat men kruisen en glad maken gedoeld wordt . Is deze ondergrond gedroogd , dan worden daar overheen , ieder met zijn eigen vormen , de verschillende onderdelen van het biljet aangebracht . Zo is het ook in zijn werk gegaan met het op fig . 29 afgebeelde aanplakbiljet . Eerst werd de hemel , de achtergrond dus , geschilderd en pas daarna het gebouw , de bomen , de mensen en de lichtstrepen van het vuurwerk .
Andere Voorbeelden
van schilderijen in gouacheverf
We menen er goed aan te doen door je in kennis te brengen met enkele reproducties van gouaches , die de geest en de bedoelingen weerspiegelen van schilders met een verschilende persoonlijkheid ( fig . 24 , 25 , en 26 ) . Reeds eerder haalden we de beoemde uitspraak aan van BACON : Kunst is de natuur plus de mens . Dit zien we hier weer eens geïllustreerd . Het is dus niet zozeer om de uitvoering die , noodzakelijkerwijze , onderworpen werd aan de hierboven uiteengezette beginselen , dan wel om de geest van deze drie schilderijen , dat we u met aandrang aanraden om te pogen jezelf te " vinden " , door er n.l. in te slagen uw eigen persoonlijkheid tot uitdrukkind te brengen . Weet echter wel , dat deze zich niet als door een wonder zal vrijmaken , maar dat dit slechts stap voor stap zal kunnen geschieden , dank zij een vastberaden en volhardende arbeid waarbij men blijft doorzetten , ondanks de mislukkingen en tegenslagen , die de studie in de aanvang met zich meebrengt . We zouden hieraan een opmerking van geheel andere aard willen toevoegen en wel dat het een grote fout zou zijn om je tot een bepaald soort van werk te willen beperken . Je dient ook praktische kennis te nemen van alle andere werkwijzen . Je kunt daardoor bepaalde , tot dusver verborgen gebleven , hoedanigheden in jezelf ontdekken en iedere ervaring , die je op het ene terrein opdoet , kan van pas komen bij werk van een ander soort .
ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
Art . Nr . 73 . e ,
Fig . 26 .
We bieden je hier drie gouaches van de hand van kunstenaars van verschilende geaardheid . Fig . 25 en 26 zijn beiden werkelijkheidsschilders en tonen een zeker " clascisme " in de uitbeelding van de natuur . Niettemin is de vertolking van Roger WORMS (fig. 26 ) Karakteristieker en zijn factuur misschien wat " driftiger " dan van Duclos (fig. 25 ) .
ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
Art . Nr . 73 . e ,
Fig . 25 .
Een veel fijnheid en gevoel in de tonen van het werk van DUCLOS
ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
Art . Nr . 73 . e ,
Fig . 24 .
Het stilleven ademt een moderne geest en is eerder een droombeeld dan een afbeelding . Dit merkwaardige werk was voor de schilderes Y . ALDE aanleiding om een gamma van krachtige kleuren te doen klinken ,waarvan de stralende werking een feest voor het oog is .
05-11-2006
ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
Art . Nr . 73 . e ,
Fig . 29 .
Ontwerp voor reclamebiljet .
ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
Art . Nr . 73 . d ,
Een Decoratieve Compositie
Gouache is bijzonder geschikt voor decoratieve composities . Hij verleent door zijn matheid aan dit soort werk een zeer speciale hoedanigheid , die noch de olieverf , noch de waterverf te bieden hebben . De toon ervan kan " dichtheid " en luister vertonen , hij behoudt niettemin toch een viltachtig en dilicaat aspect , dat prachtig samengaat met vele onderwerpen . Om het juiste effect te bereiken moet er niet te nat gewerkt worden . Integendeel , het is noodzakelijk dat de schildergrond bedekt wordt met een verflaag , die het papier geheel " afsluit " . Men begrijpe ons goed : we zeggen niet dat men altijd vette verf moet gebruiken . Deze dient voldoende vastheid en tevens soepelheid te bezitten om de schildergrond gemakkelijk af te dekken . Het is dus een kwestie van de juiste dosering van de verf en water . Op fig . 27 ziet je een decoratief motief , dat een illustratief karkter draagt . Het kwam geheel in het atelier tot stand en het betreft een onderwerp , waarbij de kunstenaar zijn beredeneerde , fantasie de vrije loop liet . Eerst werd natuurlijk een voorlopige schet gemaakt , waarop met eenvoudige lijnen en grote vlakken een algemeen denkbeeld werd uitgedrukt voor wat betreft de onderdelen , hun plaatsing ten opzichte van elkaar en hun kleuren . Dit werk werd verder ontwikkend om tenslotte te geraken tot de uitgewerkte tekening , waarin de vormen krachtig vastgelegd werden om dan uiteindelijk het coloriet te verkrijgen , dat je op de figuur kunt zien . Je kunt daar ook het - weliswaar bescheiden - gebruik constateren van een " melk " van witte gouache op het bovenste deel van de schuinhangende gordijnen aan beide zijden van het raam , door welke wijze van doen deze doorzichtige stof zijn karakteristieke aspect verkreeg .
Een Decoratief Landschap
Het landschap leent zich bij uitstek voor een decoratieve verwerking . Men denke slechts aan de prachtige gobelins van vroeger : landschap en gebladerte vertonen zich daarop in alle luister . Laten we ook nog eens in herinnering brengen het decoratieve landschap uit het tweede lesdeel van deze cursus (fig . 48 ) ; ook dit doet sterk aan een wandtapijt denken , daarnee ons betoog illustrerend . Het hierbij afgebeelde voorbeeld ( fig . 28 ) is voortgekomen uit een landschap , dat de kunstenaar ergens gezien heeft en dat op fig . 36 is afgebeeld als voorbeeld van een in pastel uitgevoerd werkstuk . Hij behoefde slechts de ruimte tussen de beide boomgroepen te vergroten en de dieptewerking te versterken om een compositie van een werkelijk decoratief karakter te verkrijgen , waarbij hij , vanzelfsprekend , bleef werken in een geest van stilering , terwijl ook de kleuren aan het decoratieve doel werden aangepast .
ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
Art . Nr . 73 . d ,
Fig . 28 .
Decoratief Landschap
ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
Art . Nr . 73 . d ,
Fig . 27 .
Decoratieve compositie .
ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
Art . Nr . 73 . c ,
Zeegezichten
De voorgaande studies hebben je ongetwijfeld vertrouwd weten te maken met de gouacheverf en de bekwaamheid die je hebt kunnen verwerven door met volharding te werken zal je in staat stellen om thans die moeilijkheden , die verbonden zijn aan een snelle en trefzekere vertolking van de machtige en bewogen aspecten , die zee en luchten te bieden hebben , vooral in de periodes van de jaargetijde , te kunnen overwinnen . Gouache kan bovendien van grote waarde zijn bij de uitbeelding van onderwerpen , waarvan de bouw en de onderdelen uitgevoerd zijn in metaal , derhalve met strakke en duidelijke vormen . Het is met een studie van diens aard , dat we gaan beginnen . Fig . 22 stelt een oude kruiser in een haven voor . Het is duidelijk dat men een bijzondere zorg heeft moeten besteden aan de constructietekening van het schip ( fig . 21 ) . Vervolgens hebben we , na een brede opzet van de hemel , in tamelijk vette verf blauwgrijze toon van de kiel opgezet in licht en schaduw , met zijn diverse modulaties . Deze arbeid werd nog eens onder handen genomen , al tekenend met een fijne penseelpunt en gebroken zwart , om de specifieke metaalconstructie te accentueren , zoals men op fig . 22 kan zien . Tenslotte zijn de tonen in het water aangebracht , te beginnen met de lichtste . Als je de afbeelding van nabij bestudeert , zult je gemakkelijk de verschillen kunnen onderscheiden in de techniek van de schilder , die nu eens in de natte verf gewerkt heeft , daar waar de tonen samensmelten ( in de lucht en het water ) , dan weer vet geëmpateerd heeft en wel vooral in de romp van het schip en in de reflexen van de zee . Het voorbeeld van figuur 23 toont één van die bewogen aspecten , waarover we hierboven spraken . Dit motief verplichtte ons niet om het tot in alle onderdelen te schetsen ; zijn bewegelijkheid stond dit niet toe . Slechts de pier en horizon werden met krachtige lijnen aangeduid . Vervolgen werd de lucht achter elkaar afgemaakt , waarbij niet gelet werd op het opspattende schuim van de golf , die tegen de pier breekt . Deze golf , die zich regelmatig herhaalde , werd nauwlettend geobserveerd en we hebben toen de pier geschilderd , met uitzondering van het gedeelte , dat door de zee overspoed wordt . Dank zij die oplettende waarneming van de golf , hebben we deze in zijn toonwaarden kunnen weergeven , maar een indringende beschouwing van de afbeelding zal je er meer van kunnen vertellen dan een lang betoog .