E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    theohouben
    blog.seniorennet.be/theohou
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    08-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
    Art . Nr . 74 . d ,

                               Het  Landschap

      Men  zou  geneigd  zijn  om  al  bij  voorbaat  te  denken  dat  het  gebruik  van  pastel  voor  een  lanschap , zo  niet  een  waagstuk , dan  toch  een  onderneming  is , waaraan  grote  materiele  moeilijkheden  verbonden  zijn .  We  hebben  hierbij  dan  op  het  oog  het  uitvoeren  van  een  landschap  naar  de  natuur .  Daar  is  wel  iets  van  waar  en  wel  als  gevolg  van  de  hinder , die  een  grote  doos  met  pastels  met  zich  mee  kan  brengen .  Het  is  n.l.  niet  altijd  mogelijk  om  deze  vlak  bij  de  hand  te  hebben  , als  gevolg  van  de  aard  van  het  terrein :  men  zou  een  klein  houten  vouwtafeltje  kunnen  kopen  of  laten  maken , dat  men  dan , met  een  vouwstoeltje , pastels , papier  enz.  met  zich  naar  buiten  zou  moeten  meenemen .  Een  uitstapje  naar  buiten  wordt  er  stellig  niet  gemakkelijker  op , maar  zoiets  moet  men  dan  moedig  onder  ogen  zien . 
      Het  spreekt  vanzelf  dat  het  gebruik  van  een  tafeltje  niet  onder  omstandigheden  noodzakelijk  is , want  het  is  denkbaar  dat  één  of  ander  element  in  de  natuur  ons  te    hulp  komt .  En  tenslotte  dient  men  toch  ook  de  kunst  te  verstaan  zich  te  behelpen . 
      Op  fig . 36  zien  we  een  landschap , waarvan  het  onderwerp  gebruikt  werd  als  decoratief  motief , dat  je  eerder  zag  en  wel  tijdens  de  studie  van  de  gouache ;  het  geeft  een  herfstemming  weer  tijdens  een  mooie  zonnige  dag .  Er  is  hier  een  gehele  toonschaal  van  kleuren , die  eigen  zijn  aan  het  jaargetijde , van  groenen , die  in  het  licht  nog  een  zekere  frisheid  bezitten , tot  aan  krachtige  en  warme  roden  en  daartussenin  stalende  gelen  van  bepaalde  boomsoorten , o.a.  populieren .  De  herfst  is  het  seizoen  van  de  ochtendnevels  die , ofschoon  later  verjaagd  door  de  zon , in  de  atmosfeer  blauwe  en  tere  paarse  tonen  achterlaten , die  op  gelukkige  wijze  constrasteren  met  de  gele  tonen  van  het  gebladerte .  
      Zoals  gewoonlijk  zijn  we  begonnen  met  een  contructieschets , die  je  in  fig . 35  ziet , die  ook  een  deel  van  de  ondertonen  bevat .  Deze  schets  is  ditmaal  uitgevoerd  met  het  Wolff  2 B  potlood .  Je  ziet  dat  deze  tekening  licht  en  eenvoudig  gehouden  is  en  niet  in  gecompliceerde  bijzonderheden  treedt .  De  tekening  zal  verder  doorgevoerd  worden  tijdens  het  laatste  stadium  van  de  arbeid . 
      De  ondertonen  werden  aangebracht  met  halfzachte  pastels , licht  dooreengewreven  met  de  vinger  en  natuurlijk  in  die  geest  van  vereenvoudiging , die  we  u  steeds  voor  ogen  hebben  gehouden .  Aldus  hebben  we  een  dunne  ondergrond  verkregen , waarop  de  voltooiing  zal  plaats  vinden .  Deze  zal , met  zachte  pastels , de  tekening  van  de  ondertonen  aanvullen , het  pastelkrijt  vetter  opbrengen , nuances  plaatsen  en  pittige  accenten , sommige  onderdelen  en  vormen  nader  aanduiden  en  preciseren  ( fig . 36 ) .  Denk  er  aan  dat  pastel  geschikt  is  voor  vlakke  tinten , maar  zich  ook 
    " schrijvenderwijze "  laat  gebruiken .  

    07-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 74 . d ,

    Fig . 35  en  36 .  Het  Landschap
    Schetsopzet  en  begin  van  de  ondertonen .
    Voltooid  werkstuk .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN

    Art . Nr . 74 . c ,

                                   Bloemen 

      Hier  vinden  we  de  triomf  van  de  pastel  en  dat  ligt  ook  wel  voor  de  hand .  We  hebben  immers  tot  onze  beschikking  een  doos  met  alle  zuivere  kleuren , die  we  in  de  natuur  zien , in  het  bijzonder  bij  bloemen , met  de  gamma's  van  toonwaarden  dezer  kleuren .  Door  het  pastel  dus  hebben  we  alle  kans  om  bij  de  uitbeelding  van  een  boeket , bijvoorbeeld , veel  van  de  schittering , de  rijkdom  en  vooral  van  de  zuiverheid  van  de  nuances  te  verkrijgen , die  de  natuur  zelf  te  zien  geeft .    
      Nogmaals , pastels  worden  niet  aangescherpt ;  een  zakmes  hebben  we  dus  niet  meer  nodig .  De  platte  uiteinden  van  de  pijpjes  kunnen  we  gebruiken  bij  de  uitvoering  van  grote  vlakken , zoals  achtergronden  en  de  scherpe  kantjes  zullen  dienst  doen  bij  de  fijne  lijntjes ;  zij  zullen  a.h.w.  het  handschrift  gaan  uitdrukken . 
      We  hebben  voor  u  het  boeketje  goudbloemen  uitgevoerd , dat  je  op  fig . 34  ziet .  Het  onderwerp  is  vrij  eenvoudig , maar  vertoont  niettemin  enkele  problemen  bij  de  uitvoering , doordat  de  bloemen  dicht  opeen  zitten  en  bovendien  zeer  verwant  zijn  van  kleur , zodat  hun  vormen  verloren  dreigen  te  gaan  in  elkaar .  Het  is  door  een  juist  treffen  van  de  waarden , dat  we  dit  aangename  probleem  zullen  oplossen .  
      Steeds  getrouw  aan  onze  werkwijze , geven  we  aan  de  schetstekening  de  gebruikelijke  zorg , waardoor  overigen  de  moeilijkheden  van  de  volgende  étappes  enigszins  verminderd  kunnen  worden .  Wil  dit  nu  zeggen  dat  we  bij  het  tekenen  alle  afzonderlijke  blaadjes  van  iedere  bloem  moeten  weergeven  ?  Geenzins , wel  zullen  we  van  nabij  hun  silhouet  moeten  volgen  om  iedere  onzekerheid  bij  het  aanbrengen  van  de  ondertonen , waarvan 
    fig . 33   een  gedeelte  toont ,  te  vermijden .  Deze  ondertonen  zullen  de  achtergrond  bevatten , de  locale  tonen  van  iedere  bloem , de  diepste  schaduwen  en  de  kleur  van  het  glas , dit  alles , waar  nodig , zachtgewreven  met  de  vingertop . 
      Het  is  in  het  laatste  stadium  dat  we  de  zachte  pastels  nemen  voor  het  verkrijgen  van  een  vetter  laagje , om  de  kleuren  meer  kracht  te  geven  en  ook  om  op  pittige  wijze , schrijvend  zou  men  bijna  kunnen  zeggen , enkele  kleine  accentjes  en  golflijntjes  te  plaatsen , die  het  geheel  levendigheid  en  karakter  verlenen  ( fig . 34 ) . 

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 74 . c ,
    Fig . 33  en  34 . -  Bloemen
    Schetsopzet  met  gedeeltelijk  de  ondertonen .
    Eindresultaat .  Boeketje  goudbloemen  ( Renefer )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
    Art . Nr . 74 . b ,

                                Voorbeelden 

                                   Stilleven

      We  gaan  weer  te  werk  volgens  het  procedé  in  drie  stadie , dat  je  bekend  is :  schetstekening , ondertonen , doorgevoerde  afwerking  en  we  herhalen  : 
      1e .  Schetstekening :  uit  te  voeren  in  hard  houtskool , ontdaan  van  overbodige  lijnen  met  een  zacht  vlakgom , vervolgens  gefixeerd . 
      2e .  Ondertonen :  de  locale  tonen  in  licht  en  schaduw , eventueel  ook  enkele  overgangstonen , aanbrengen  met  halfzachte  pastel ; verzachten  met  de  vinger .
      Op  fig . 31  ziet  je  een  gedeelte  van  dit  tweede  stadium .  Aan  de  linkerzijde  is  het  papier  weliswaar  met  kleur  bedekt  maar , indien  het  te  bereiken  eindeffect  al  enigzins  zichtbaar  wordt , blijft  de  vorm  als  zodanig  toch  nog  vrij  vaag . 
      3e .  Doorgevoerde  afwerking  ( met  zachte  pastels ) :  men  zie  fig . 32 .  Gevoelige  en  subtiele  modulaties  van  kleurwaarden  werden  aangebracht  in  een  rijker  kleurenspel  volgens  de  techniek , die  in  het  vorige  hoofdstuk  beschreven  werd . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 74 . b ,
    Fig . 31 .  -  Het  Pastel 
    Stilleven  -  Schetsopzet .  De  ondertonen  zijn  reeds  voor  een  gedeelte  aangebracht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 74 . b ,

    Het  Pastel  -  Stilleven

    Voltooid  werkstuk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
    Art . Nr . 74 . a ,

                        Techniek  van  het  Pastel

                                      Inleiding

      Wanneer  men  het  karton  verticaal  op  de   ezel  plaatst  of  op  de  knieen  laat  steunen  ( hetgeen  wel  minder  comfortabel  is ) , kan  men  het  werk  aanvangen  met  de  schetsopzet  en  in  hard  houtskool .  Deze  constructieschets  wordt  van  al  zijn  overtolligheden  ontdaan  met  behulp  van  een  zacht  vlakgom ; er  zijn  er  zelfs  speciale  voor  in  de  handel , o.a.  van  Paillard  en  Conté . 
      Om  niet  snel  te  verdwijnen  moet   deze  tekening  gefixeerd  worden  en  ook  om  er  voor  te  zorgen  dat  de  houtskooldeeltjes  niet  de  pasteltoon  gaan  bevuilen .  Daarvoor  gebruikt  men  dan  fixatief  voor  houtskool  en  een  fixeerspuitje , maar  deze  fixatief  moet  men  nogal  spaarzaam  gebruiken  om  het  papier  niet  te  doorweken .  Het  beste  is , twee  dunne  laagjes  aan  te  brengen  en  de  eerste  eerst  goed  te  laten  drogen .  De  vloeistof  dient  als  een  zeer  fijne  nevel  op  het  papier  te  komen  en  tijdens  het  fixeren  moet  men  dus  niet  te  dicht  bij  het  papier  staan . 
      Het  werk  wordt  vervolgens  voortgezet  met  de  ondertonen ;  de  locale  tonen  in  licht  en  schaduw  worden  opgezet  met  halfzachte  pastels . 
      Men  bekommere  zich  daarbij  niet  te  veel  om  de  halftinten , maar  het  is  intussen  altijd  mogelijk  om  in  de   pasteldoos  pijpjes  met  gebroken  tonen , meer  of  minder sterk  gekleurde  grijzen  te  vinden , die  het  mogelijk  maken  nu  reeds  een  verbinding  tot  stand  te  brengen  tussen  licht -  en  schaduwtonen , die  we  herhalen  het , breed  opgezet  moeten  worden . 
      Indien  je  een  vergissing  maakt  en  ergens  een  laagje  pastel  wilt  verwijderen , dan  kan  dat  gebeuren  met  een  platte  en  harde  olieverfkwast , die  op  de  bewuste  plaats  heen  en  weer  gewreven  wordt ;  het  pastelpoeder  zal  daar  wegvallen  en  men  krijgt  de  ondergrond  praktisch  terug  schoon .
      Deze  ingreep  moet  zich  in  ieder  geval  afspelen  voordat  je  met  de  vinger  de  ondertoon , die  vooral  niet  te  dik  moet  zijn , een  weinig  dooreengewreven  hebt .  Dit  verdoezelen  met  de  vingertop , overigens  met  voorzichtigheid  uit  te  voeren , zal  er  toe  bijdragen  de  ondertoon  nog  iets  dunner  te  maken . 
      De  reden  dat  men  voor  de  ondertonen  halfzachte  pastels  gebruiken  moet  dat  men  het  papier  niet  moet  overbelasten ; halfzachte  pastels  laten  minder  kleurstof  achter  dan  zachte .  Deze  laatste  bewaart  men  voor  het  derde  stadium , de  afwerking . 
      Je  zult  nu  wel  reeds  begrepen  hebben  dat  men , met  pastel  werkend , de  tonen  naast  elkaar  moet  plaatsen  en  dat  het  mogelijk  is  om  met  de  vinger  een  zachter  effect  te  bereiken . 
      Pastels  worden  niet  geslepen ;  fijne  lijntjes  zet  men  met  de  scherpe  randjes  die  door  het  gebruik  vanzelf  op  de  pijpjes  onstaan .  Indien , tijdens  het  aanbrengen  van  de  ondertonen , bepaalde  nuttige  lijntjes  verdwenen  mochten  zijn , aarzel  dan  niet  om  deze  te  herstellen  met  behulp  van  zo'n  scherp  randje . 
      De  zachte  pastels  worden  ter  hand  genomen  voor  het  werk  aan  het  laatste  stadium , de  voltooiing .
      Zeer  zeker  zou  hier  geen  sprake  kunnen  zijn  van  vette  empatementen , zoals  bij  olieverf  en  gouache .  Nochtans  is  zachte  pastel  zeer  dekkend  en  kan  soms  in  een  zekere  dikte  op  het  papier  liggen .  Deze  dikte  is  echter  toch  nog  betrekkelijk  zwak .  Men  verkrijgt  hem  eerder  met  én  enkele  toets  en  men  kan  er  later  niet  meer  op  terug  komen  om  te  trachten  hem  dikker  te  maken , wanneer  deze  eenmaal  een  bepaalde  graad  bereikt  heeft .  De  volgende  toetsen  zouden  niet  meer  hechten  en  het  pastel  zou  in  poeder  van  het  papier  vallen . 
      In  dat  geval  evenwel  zou  men  overtollig  pastel  kunnen  wegkrabben  met  een  buigzaam  mesje ;  zelfs  kan  het  papier , dat  als  het  ware  vermoeid  is  geworden  door  de  kleur  met  een  stukje  fijn  schuurpapier  behandeld  worden  om  het  weer  een  zekere  ruwheid  te  hergeven , waarop  het  pastelpoeder  zich  goed  kan  vasthechten . 
      De  verscheidenheid  van  manieren  van  werken  met  pastel  is  zeer  groot  en  de  kunstenaar  zal  veel  gevoel  en  intuïtie  aan  de  dag  moeten  leggen  bij  het  moduleren  volgens  de  vormen  van  zijn  ontwerp , door  arceringen , kruisingen  van  arceringen , toetsen  vlekken  enz. , alles  volgens  zijn  persoonlijke  voorkeur .  Nochtans  moet  men  er  zich  voor  hoeden  zich  een  bepaalde  manier  eigen  te  maken  en  deze  altijd  en  overal  toe  te  passen , hetgeen  koudheid  en  eentonigheid  aan  een  werk  zou  geven . 
      Het  is , dat  herhalen  we  nog  eens , vooral  een  kwestie  van  het  naast  elkaar  plaatsen  van  de  tonen , die  de  grondslag  vormt  van  de  pasteltechniek , veeleer  dan  een  menging  van  de  kleuren , die  overigens  met  dit  procedé  lastig  tot  stand  te  brengen  zou  zijn .  Men  kan  verzachtingen  en  overgangen  tot  stand  brengen  door  de  arceringen  lichtjes  met  de  vingertop  te  bewerken  ( waardoor  de  kleurstof  intussen  ook  beter  op  het  papier  gehecht  wordt ) , maar , opdat  het  procédé  zijn  frisheid  behoudt , is  het  meer  aangewezen  weg  om  een  rijk  toongamma  te  gebruiken , dat  te  vollediger  zal  kunnen  zijn , naarmate  uw  sortering  groter  is  en  deze  tonen  zo  zuiver  en  onvermengd  mogelijk  te  gebruiken , zonder  nochtans  de  tonaliteiten  van  het  model  uit  het  oog  te  verliezen .  Derhalve :  geen  ingewikkeld , dooreengewreven  en  knoeierig  soort  van  werk .  Laten  we  er  nog  eens  aan  herinneren  dat  een  goede  pasteldoos  een  aanzienlijk  aantal  pure  en  gebroken  tonen  met  hun  waardeverminderingen  dient  te  bevatten , en  men  zal  begrijpen  dat  men  dan  zelden  zijn  toevucht  zal  behoeven  te  nemen  tot  mengsels . 
      Pastelkleuren  mogen  frisheid , levendigheid  en  het  fluwelige  hebben  van  de  vleugels  van  een  vlinder , zij  hebben  er  helaas  ook  de  vergankelijkheid  van .  Niet  in  die  zin  dat  zij  geen  vastheid  zouden  hebben  of  niet  tegen  de  tand  des  tijds  bestand  zouden  zijn , wel  verre  van  dat  !  De  heerlijke  scheppingen  van  kunstenaars  als  QUENTIN  de  LA  TOUR ,  BOUCHER ,  CHARDIN  en  ,  in  meer  recente  tijden  MANET  en  DEGAS  zijn  er  het  bewijs  van .  Maar  een  lichte  wrijving  over  het  oppervlak  kan  voldoende  zijn  om  er  de  " bloem "  van  te  doen  verdwijnen .  Zeer  zeker  kan  men  een  pastel  grotere  duurzaamheid  geven  door  hem  met  een  daarvoor  geeingende  vloeistof  te  fixeren . 
    Maar  zijn  fijn , fluweelachtig  dons  zal  dan  verloren  gaan  onder  de  bespuiting , hoe  voorzichtig  je  het  ook  toepast .  De  microcopische  poederdeeltjes  gaan  samensmelten  en  soms  veranderen  de  kleuren  zelf  ook  nog .  

    06-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL

    Art . Nr . 74 .

                                Het  Pastel

                              Het  materiaal

      Pastel  bestaat  uit  fijngewreven  kleuren , gemengd  met  gomwater .  Men  verkrijgt  zo  een  substantie , die  in  de  vorm  van  pijpjes  verkocht  wordt  en  die  min  of  meer  zacht  en  breekbaar  is .  Deze  pijpjes  ( fig . 30 )  zijn  voorzien  van  papieren  wikkeltjes  waarop , behalve  de  naam  van  de  kleur  of  nuance , ook  een  nummer  vermeld  staat , hetgeen  praktisch  is  voor  het  opnieuw  rangschikken  in  de  doos .    
       Zij  bestaan  in  drie  soorten :  hard , halfzacht  en  zacht .  De  zachte  en  halfzachte  pastels  zijn  rond  in  doorsnede  en  het  meest  in  gebruik .  De  harde  zijn  geringer  in  omvang  en  gepunt  aan  één  van  de  uiteinden .  Er  zijn  echter  ook  dikke  soorten  in  de  handel , die  een  conisch  uiteinde  hebben  en  meer  speciaal  bedoeld  zijn  voor  achtergronden , dus  voor  het  kleuren  van  grote  oppervlakken .   
      Deze  pijpjes  geven  hun  kleur  af  aan  het  papier  door  een  wrijvende  beweging , hetgeen  dus  enige  overeenkomst  heeft  met  het  potlood .  Evenwel  is  zijn  techniek , waarop  we  nog  terug  zullen  komen , beslist  niet  zo  eenvoudig .    
       Met  dit  tere  materiaal  dient  men  uiterst  voorzichtig  om  te  gaan , want  de  pijpjes  kunnen  zeer  snel  breken  en  verkruimelen .  In  hun  dozen  rusten  zij  dan  ook  op  watten  als  waren  zij  kostbare  sieraden  ( fig .  30 ) .  
      Men  moet , vooral  in  het  begin , niet  bezuinigen  op  het  aantal  kleuren , want  aanvankelijk  is  het  moeilijk  de  juiste  toon  te  vinden , die  men  op  het  model  aantreft .  Later , wanneer  men  enige  bekwaamheid  heeft  verworven ,  zal  men  zo'n  toon  kunnen  bereiken  door  een  op  de  juiste  wijze  over  elkaar  heen  plaatsen  van  verschillende  kleuren .  Een  pastelkleur  -  en  dit  verklaart  het  steeds  groeiende  aantal  pijpjes  in  de  dozen  -  vindt  men  dus  niet  in  één  enkel  pijpje , maar  in  meerdere , soms  wel  vijf  of  zes , die  een  waardeverzwakking  van  dezelfde  kleur  te  zien  geven .  Zodoende  wordt  de  gewenste  toon  vaak  in  één  keer  bereikt  zonder  herhaalde  kleuren  en 
    " geknoei "  en  eveneens  het  telkens  opnieuw  onder  handen  nemen  van  de  kleur  vermeden , waardoor  de  frisheid , die  een  van  de  aantrekkelijkheden  van  deze  techniek  uitmaakt , aangetast  zou  worden  .    
     Gewoonlijk  gebruikt  men  speciale  papiersoorten , die  fluweelachtig  of  viltachtig  zijn  of  ook  wel  geprepareerd  linnen .  Wat  de  kleur  betreft , deze  moet  bij  voorkeur  niet  wit  zijn , maar  van  een  lichte , neutrale  toon , beige  of  zandkleur ; of  als  de  tonaliteit  van  het  werk  aan  de  donkere  kant  moet  zijn , grijs .   
      We  voegen  hieraan  evenwel  toe  dat  de  leerling  ook  normaal  tekenpapier  van  goede  kwaliteit  kan  gebruiken , liefst  okerkleurig .     Men  kan  het  papier  plakken  op  een  stuk  karton , dat  volkomen  vlak  is  om  geen  knobbels  te  doen  ontstaan .  Teneinde  wordt  het  aan  de  achterkant  met  een  brede , zachte  kwast  rijkelijk  met  kleefpasta  ingesmeerd .  Na  verloop  van  enkele  minuten  zal  de  lijm , door  zijn  vochtgehalte , het  papier  een  beetje  doorweekt  en  slap  gemaakt  hebben , waarop  dan  het  ogenblik  gekomen  is  om  het  op  zijn  karton  vast  te  plakken .  Allereerst  wordt  de  bovenrand  vastgehecht  en  vervolgens  naar  beneden  toe , terwijl  men , ofwel  met  een  schone  lap , ofwel  met  een  zachte , droge  borstel , de  lucht , die  zich  tussen  het  papier  en  het  karton  bevindt , verjaagt .  Dit  wegdrukken  van  de  luchtblaasjes  wordt  nog  eens  herhaald , van  het  midden  uitwerkend , waarbij  men  zich  niet  behoeft  te  bekommeren  om  de  eventuele  plooitjes , die  zich  in  het  papier  mochten  bevinden :  als  het  papier  de  lijm  goed  in  zich  heeft  opgenomen , verdwijnen  deze  wel  tijdens  het  drogen .  Als  het  karton  bij  droging  krom  mocht  gaan  staan , kan  dit  weer  plat  gedrukt  worden  door  middel  van  zware  boeken , waarbij  het  papier  dan  beschermd  wordt  door  een  schoon  vellentje .   Wees  aandachtig  dat , wanneer  uw  papier  op  zijn  plaats  gehouden  wordt  volgens  het  systeem , dat  op  plaat  I  ( Art . 70 . a , )  is  afgebeeld , je  allerlei  onaangenaamheden  zult  kunnen  vermijden .  Men  denkt  er  dan  wel  aan  om  tussen  het  pastelpapier  en  het  karton  een  of  twee  vellen  dik , glad  papier  te  schuiven , omdat  eventuele  onregelmatigheden  in  de  oppervlakte  van  het  karton  geen  hinderlijke  invloed  kunnen  hebben , hetgeen  vooral  bij  pastel  van  belang  is .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 74 .

    Fig . 30 .

    Pasteldoos  met  enkele  tonen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN

    Art . Nr . 73 . e ,

                               Het  Affiche  en

                          Andere  Voorbeelden
                van  schilderijen  in  gouacheverf

      Schetsen  en  ontwerpen  voor  aanplak -  en  reclamebiljetten  worden  gewoonlijk  in  gouache  uitgevoerd .  De  tegelijk  matte  en  frisse  kleuren  komen  hier  evenzeer  te  pas  als  bij  decoratieve  composities .  Is  trouwens  het  affiche  zelf  niet  in  wezen  van  decoratieve  aard  ?  Aangezien  hij  in  het  algemeen  zeer  eenvoudig  gehouden  wordt , is  het  aantal  van  de  toegepaste  kleuren  daarom  nogal  beperk ;  nochtans  streeft  hij  er  naar , met  zijn  begrensde  middelen , om  met  " esprit " , goede  smaak  en  welsprekendheid  het  artikel  of  produkt , dat  hij  moet  aanprijzen , alle  recht  te  doen  wedervaren .  
     
      De  gouache  is  bij  uitstek  geschikt  voor  het  maken  van  composities  met  vlakke  kleuren , in  een  beperkt  gamma ;  het  is  om  die  reden  dat  hij  het  aangewezen  materiaal  is  voor  reclamewerk .  Dit  wordt  dan  eerst  in  schetsvorm  uitgevoerd  op  een  formaat , dat  kleinen  is  dan  dat  van  het  definitieve  project .
      Men  moet  natuurlijk  beginnen  met  het  vel  papier  vast  te  hechten  op  een  tekenplank .  De  reclameplaat  bevat  vaak  grote  vlakken  van  één  kleur , vooral  in  de  achtergronden  en  om  die  reden  moet  het  papier  eerst  licht  bevochtigd  worden .  Met  een  platte  en  brede  kwast  begint  men  de  verf  een  beetje  overal  over  het  papier  aan  te  brengen , vervolgens  in  horizontale , daarna  in  verticale  banen  gelijkmatig  uit  te  strijken .  Deze  bewerking  wordt  dan  in  beide  diagonale  richtingen  herhaald .  Dit  " kruisen  "  heeft  tot  doel  om  de  verf  een  volkomen  gelijkmatigheid  te  geven .  Vervolgens  wordt  hij  glad  gemaakt  ( dus  van  kwaststrepen  ontdaan )  door  de  kwast  licht  tikken  derwijze  over  het  papier  te  bewegen  in  verticale  richting .  Wie  ooit  een  huisschilder  een  deur  zag  verven , weet  wat  men  kruisen  en  glad  maken  gedoeld  wordt .   
      Is  deze  ondergrond  gedroogd , dan  worden  daar  overheen , ieder  met  zijn  eigen  vormen , de  verschillende  onderdelen  van  het  biljet  aangebracht .  Zo  is  het  ook  in  zijn  werk  gegaan  met  het  op  fig . 29  afgebeelde  aanplakbiljet .  Eerst  werd  de  hemel , de  achtergrond  dus , geschilderd  en  pas  daarna  het  gebouw ,  de  bomen , de  mensen  en  de  lichtstrepen  van  het  vuurwerk . 

                      Andere  Voorbeelden

              van  schilderijen  in  gouacheverf

      We  menen  er  goed  aan  te  doen  door  je  in  kennis  te  brengen  met  enkele  reproducties  van  gouaches , die  de  geest  en  de  bedoelingen  weerspiegelen  van  schilders  met  een  verschilende  persoonlijkheid  ( fig .  24 , 25 , en  26 ) .
      Reeds  eerder  haalden  we  de  beoemde  uitspraak  aan  van  BACON  :  Kunst  is  de  natuur  plus  de  mens .  Dit  zien  we  hier  weer  eens  geïllustreerd . 
      Het  is  dus  niet  zozeer  om  de  uitvoering  die , noodzakelijkerwijze , onderworpen  werd  aan  de  hierboven  uiteengezette  beginselen , dan  wel  om  de  geest  van  deze  drie  schilderijen , dat  we  u  met  aandrang  aanraden  om  te  pogen  jezelf  te  " vinden " , door  er  n.l.  in  te  slagen  uw  eigen  persoonlijkheid  tot  uitdrukkind  te  brengen .  Weet  echter  wel , dat  deze  zich  niet  als  door  een  wonder  zal  vrijmaken , maar  dat  dit  slechts  stap  voor  stap  zal  kunnen  geschieden , dank  zij  een  vastberaden  en  volhardende  arbeid  waarbij  men  blijft  doorzetten , ondanks  de  mislukkingen  en  tegenslagen , die  de  studie  in  de  aanvang  met  zich  meebrengt . 
      We  zouden  hieraan  een  opmerking  van  geheel  andere  aard  willen  toevoegen  en  wel  dat  het  een  grote  fout  zou  zijn  om  je  tot  een  bepaald  soort  van  werk  te  willen  beperken .  Je  dient  ook  praktische  kennis  te  nemen  van  alle  andere  werkwijzen .  Je  kunt  daardoor  bepaalde , tot  dusver  verborgen  gebleven , hoedanigheden  in  jezelf  ontdekken  en  iedere  ervaring , die  je  op  het  ene  terrein  opdoet , kan  van  pas  komen  bij  werk  van  een  ander  soort . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e ,

    Fig . 26 .

    We  bieden  je  hier  drie  gouaches  van  de  hand  van  kunstenaars  van  verschilende  geaardheid . Fig . 25  en  26  zijn  beiden  werkelijkheidsschilders  en  tonen  een  zeker 
    " clascisme " in  de  uitbeelding  van  de  natuur .  Niettemin  is  de  vertolking  van  Roger  WORMS   (fig. 26 )  Karakteristieker  en  zijn  factuur  misschien  wat  " driftiger " dan  van  Duclos  (fig. 25 ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e ,

    Fig . 25 . 

    Een  veel  fijnheid  en  gevoel  in  de  tonen  van  het  werk  van   DUCLOS

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e ,

    Fig . 24 .

    Het  stilleven  ademt  een  moderne  geest  en  is  eerder  een  droombeeld  dan  een  afbeelding .  Dit  merkwaardige  werk  was  voor  de  schilderes  Y . ALDE    aanleiding  om  een  gamma  van  krachtige  kleuren  te  doen  klinken ,waarvan  de  stralende  werking  een  feest  voor  het  oog  is .

    05-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e , 

    Fig . 29 .

    Ontwerp  voor  reclamebiljet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE

    Art . Nr . 73 . d , 

                 Een  Decoratieve  Compositie

      Gouache  is  bijzonder  geschikt  voor  decoratieve  composities .  Hij  verleent  door  zijn  matheid  aan  dit  soort  werk  een  zeer  speciale  hoedanigheid , die  noch  de  olieverf , noch  de  waterverf  te  bieden  hebben .  De  toon  ervan  kan  " dichtheid " en  luister  vertonen , hij  behoudt  niettemin  toch  een  viltachtig  en  dilicaat  aspect , dat  prachtig  samengaat  met  vele  onderwerpen . 
      Om  het  juiste  effect  te  bereiken  moet  er  niet  te  nat  gewerkt  worden .  Integendeel , het  is  noodzakelijk  dat  de  schildergrond  bedekt  wordt  met  een  verflaag , die  het  papier  geheel  " afsluit " .  Men  begrijpe  ons  goed :  we  zeggen  niet  dat  men  altijd  vette  verf  moet  gebruiken .  Deze  dient  voldoende  vastheid  en  tevens  soepelheid  te  bezitten  om  de  schildergrond  gemakkelijk  af  te  dekken .  Het is  dus  een  kwestie  van  de  juiste  dosering  van  de  verf  en  water .   
      Op  fig . 27  ziet  je  een  decoratief  motief , dat  een  illustratief  karkter  draagt .  Het  kwam  geheel  in  het  atelier  tot  stand  en  het  betreft  een  onderwerp , waarbij  de  kunstenaar  zijn  beredeneerde , fantasie  de  vrije  loop  liet .  
       Eerst  werd  natuurlijk  een  voorlopige  schet  gemaakt , waarop  met  eenvoudige  lijnen  en  grote  vlakken  een  algemeen  denkbeeld  werd  uitgedrukt  voor  wat  betreft  de  onderdelen , hun  plaatsing  ten  opzichte  van  elkaar  en  hun  kleuren . 
      Dit  werk  werd  verder  ontwikkend  om  tenslotte  te  geraken  tot  de uitgewerkte  tekening , waarin  de  vormen  krachtig  vastgelegd  werden  om  dan  uiteindelijk  het  coloriet  te  verkrijgen , dat  je  op  de  figuur  kunt  zien .
      Je  kunt  daar  ook  het  -  weliswaar  bescheiden  -  gebruik  constateren  van  een 
    " melk "  van  witte  gouache  op  het  bovenste  deel  van  de  schuinhangende  gordijnen  aan  beide  zijden  van  het  raam , door  welke  wijze  van  doen  deze  doorzichtige  stof  zijn  karakteristieke  aspect  verkreeg . 

                 Een  Decoratief  Landschap

      Het  landschap  leent  zich  bij  uitstek  voor  een  decoratieve  verwerking .  Men  denke  slechts  aan  de  prachtige  gobelins  van  vroeger :  landschap  en  gebladerte  vertonen  zich  daarop  in  alle  luister .
       
     
    Laten  we  ook  nog  eens  in  herinnering  brengen  het  decoratieve  landschap  uit  het  tweede  lesdeel  van  deze  cursus  (fig . 48 ) ;  ook  dit  doet  sterk  aan  een  wandtapijt  denken , daarnee  ons  betoog  illustrerend .    Het  hierbij  afgebeelde  voorbeeld  ( fig . 28 )  is  voortgekomen  uit  een  landschap , dat  de  kunstenaar  ergens  gezien  heeft  en  dat  op  fig . 36  is  afgebeeld  als  voorbeeld  van  een  in  pastel  uitgevoerd  werkstuk .  Hij  behoefde  slechts  de  ruimte  tussen  de  beide  boomgroepen  te  vergroten  en  de  dieptewerking  te  versterken  om  een  compositie  van  een  werkelijk  decoratief  karakter  te  verkrijgen , waarbij  hij , vanzelfsprekend , bleef  werken  in  een  geest  van  stilering , terwijl  ook  de  kleuren  aan  het  decoratieve  doel  werden  aangepast .  



     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . d ,

    Fig . 28 .

    Decoratief  Landschap

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . d ,

    Fig . 27 .

    Decoratieve  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
    Art . Nr . 73 . c ,

                                 Zeegezichten

      De  voorgaande  studies  hebben  je  ongetwijfeld  vertrouwd  weten  te  maken  met  de  gouacheverf  en  de  bekwaamheid  die  je  hebt  kunnen  verwerven  door  met  volharding  te  werken  zal  je  in  staat  stellen  om  thans  die  moeilijkheden , die  verbonden  zijn  aan  een  snelle  en  trefzekere  vertolking  van  de  machtige  en  bewogen  aspecten , die  zee  en  luchten  te  bieden  hebben , vooral  in  de  periodes  van  de  jaargetijde , te  kunnen  overwinnen . 
      Gouache  kan  bovendien  van  grote  waarde  zijn  bij  de  uitbeelding  van  onderwerpen , waarvan  de bouw  en  de  onderdelen  uitgevoerd  zijn  in  metaal , derhalve  met  strakke  en  duidelijke  vormen .  Het  is  met  een  studie  van  diens  aard , dat  we  gaan  beginnen . 
      Fig . 22  stelt  een  oude  kruiser  in  een  haven  voor .  Het  is  duidelijk  dat  men  een  bijzondere  zorg  heeft  moeten  besteden  aan  de  constructietekening  van  het  schip 
    ( fig . 21 ) .
      Vervolgens  hebben  we , na  een  brede  opzet  van  de  hemel , in  tamelijk  vette  verf  blauwgrijze  toon  van  de  kiel  opgezet  in  licht  en  schaduw , met  zijn  diverse  modulaties .
      Deze  arbeid  werd  nog  eens  onder  handen  genomen , al  tekenend  met  een  fijne  penseelpunt  en  gebroken  zwart , om  de  specifieke  metaalconstructie  te  accentueren , zoals  men  op  fig . 22  kan  zien .  Tenslotte  zijn  de  tonen  in  het  water  aangebracht , te  beginnen  met  de  lichtste .  Als  je  de  afbeelding  van  nabij  bestudeert , zult  je  gemakkelijk  de  verschillen  kunnen  onderscheiden  in  de  techniek  van  de  schilder , die  nu  eens  in  de  natte  verf  gewerkt  heeft , daar  waar  de  tonen  samensmelten  ( in  de  lucht  en  het  water ) , dan  weer  vet  geëmpateerd  heeft  en  wel  vooral  in  de  romp  van  het  schip  en  in  de  reflexen  van  de  zee . 
      Het  voorbeeld  van  figuur  23  toont  één  van  die  bewogen  aspecten , waarover  we  hierboven  spraken . 
      Dit  motief  verplichtte  ons  niet  om  het  tot  in  alle  onderdelen  te  schetsen ; zijn  bewegelijkheid  stond  dit  niet  toe .  Slechts  de  pier  en  horizon  werden  met  krachtige  lijnen  aangeduid .  Vervolgen  werd  de  lucht  achter  elkaar  afgemaakt , waarbij  niet  gelet  werd  op  het  opspattende  schuim  van  de  golf , die  tegen  de  pier  breekt .  Deze  golf , die  zich  regelmatig  herhaalde , werd  nauwlettend  geobserveerd  en  we  hebben  toen  de  pier  geschilderd , met  uitzondering  van  het  gedeelte , dat  door  de  zee  overspoed  wordt .  Dank  zij  die  oplettende  waarneming  van  de  golf , hebben  we  deze  in  zijn  toonwaarden  kunnen  weergeven , maar  een  indringende  beschouwing  van  de  afbeelding  zal  je  er  meer  van  kunnen  vertellen  dan  een  lang  betoog . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr 73 . c ,

    Zeegezicht

    Fig . 23 .  Zwaar  weer 
    door  Renefer



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!