E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lovingme
    blog.seniorennet.be/lovingm
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 37 . - SCHILDERIJ IN TWEE KLEUREN DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .
    Bloemen  in  hun  natuurlijke  omgeving .
    Schilderij  in  twee  kleuren  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 36 . - SCHILDERIJ IN TWEE KLEUREN DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 36  .
    Schilderij  in  twee  kleuren 
     door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 35 . - VERMIJDT VOORAL EEN TE GESLOTEN VORM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 35 .
    Vermijdt  vooral  een 
    te  gesloten  vorm .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . . - B . - UITGEWERKTE TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 . - b ,
    Verder  uitgewerkte 
    tekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 34 . - A . - CONTRUCTIE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 . - a
    Contructie .  Aanduiding 
    van  de  toonwaarden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VIII . - GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VIII
    Tulp  ( boven , links ) . 
    Zinnia  ( beneden , rechts ) .
    Uitvoering :  gewassen  tekening :  in  de  tulp 
    benadrukken  enkele  streken  met  de  pen  de 
    " beweging " .   Vergelijk  deze  met  andere  figuren  ( de  Japanse  pensseltekeningen  zonder  afwisseling  in  de  toonwaarde ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VII . - GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VII .
    Aster  ( links ) .  Klaproos  ( rechts ) . 
    Uitvoering :  gewassen  tekening : 
    Men  schildert  met  Oostindische  inkt 
    verdund  met  water , of  met  een  donkere  kleur  waterverf .  Al  naar  gelang  de  hoeveelheid  water  waarmee  je  inkt  of  verf  verdunt  zijn  de  toonwaarden  meer  of  minder  donker .  In  't midden : 
    Japanse  penseeltekening.

    09-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 18 . - HET TEKENEN VAN EEN BOEKET .

    Art . Nr . 18 .

           Het  tekenen  van  een  boeket .

      Nu  wij  geleerd  hebben  hoe  wij  een  enkele  bloem  moeten  tekenen  zullen  wij  verder  proberen  om  een  geheel  boeket  weer  te  geven .  Van  te  voren  echter  gaan  wij  eerst  verschillende  losse  bloemen  schetsen  om  te  zien  hoe  deze  zijn  vastgehecht  aan  het  steeltje  en  hoe  dit  steeltje  weer  is  gehecht  aan  de  stengel .  Ook  de  rangschikking  van  de   steeltjes  bestuderen  wij .  Welke  techniek  je  ook  kiest , de  werkwijze  zal  steeds  gelijk  blijven .  Voordat  je  een  begin  maakt  met  de  uitvoering  is  uw  eerste  zorg  de  goede  rangschikking  van  het  boeket .  Aangezien  het  hier  gaat  om  een  boeket , zult  je , alvorens  het  potlood  ter  hand  te  nemen , moeten  zorgen  voor  een  mooie  verdeling  van  stengels , bladeren  en  bloemen , om  zodoende  een  harmonische  groepering  van  de  " massa 's )  te  verkrijgen .  Je  zult  er  goed  aan  doen  in  de  les   " licht  en  schaduw "  nog  eens  te  herlezen  wat  wij  verteld  hebben  over  de  compositie  van  het  stilleven .  Ga  dus  op  dezelfde  wijze  te  werk  met  het  opstellen  van  uw  boeket .  Een  boeket  mag  zich  nimmer  aan  het  oog  voordoen  als  een  dicht  opeengeplakte  massa  bloemen , zonder  enige  "lucht "  daartussen .  zonder  enige  onderbreking  in  de  algemene  omtrek .  Zo'n  kelk , vastgehecht  aan  zijn  stengel , buiten  de  eigenlijke  groep , zal  het  geheel  aanmerkelijk  kunnen  verlevendigen .  Zo'n  bloem  die  er  even  uitsteekt  zal  op  een  elegante  wijze  de  eentonigheid  verbreken .  Vermijd  dus  een  rangschikking  zoals  wij  kunnen  zien   bij  bepaalde  koolsoorten  ( bloemkool ) .  Zorg  voor  een  hoofdpartij , maar  wel  zo  dat  er  nog  wat  ruimte  overblijft .  Verdeel  daar  omheen  secondaire  partijen , welke  minder  omvangrijk  zijn .   Rangschik  de  bloemkelken  op  een  wijze  dat  je  ze  nu  eens  van  voren  of  opzij ,  dan  weer  in  driekwart  aanzicht  of  van  achteren  ziet .  De  bloemen  zelf  zullen  hierdoor  gevarieerde  " standen " gaan  innemen .  Zoek  niet  naar  symmetrie  maar  naar  evenwicht .  Denk  tenslotte  aan  de  belichting  van  uw  model .  Onder  welke  hoek  zullen  uw  bloemen , uw  boeket  het  't  beste  doen ?  Een  gelukkige  verdeling  van  licht  en  schaduwpartijen  is  minstens  even  belangrijk  als  de  verdeling  van  de  massa's  zelf .  Zoek  de  gunstigste  plaats  tegenover  de  lichtbron  en  kijk  daarom  nog  eens  naar  de  figuren  36  en  37  uit  de  les  " licht en schaduw  in  fritske2   Het  Effect " .  Deze  afbeeldingen  demonstreren  duidelijk  het  grote  belang  van  een  juiste  belichting .  Als  je  zoveel  mogelijk  zorg  heeft  besteed  aan  uw  groepering , begin  dan  met  het  werk , nadat  je  zich  alle  vroegere  aanwijzingen , waarbij  wij  met  opzet  zo  lang  hebben  stilgestaan , heeft  eigen  gemaakt .  Voorafgaande  studie  hiervan  is  des  te  meer  onmisbaar , omdat  de  uitvoering  voldoende  snel  moet  gebeuren .  Een  boeket  is  geen  stilleven .  Het  is  een  bij  uitstek  levende  materie .  Wanneer  je  al  te  langzaam  te  werk  gaat  zouden  uw  bloemen  verwelken  en  verbleken , voordat  je  uw  taak  tot  een  goed  einde  had  gebracht .  Een  rede  te  meer  dus , om  theorie  en  techniek  te  beheersen .  Dat  vermijdt  elk  twijfelend
      oponthoud  veroorzaakt  door  onkunde  of  gebrek  aan  vaardigheid .  Wanneer  het  er  om  gaat  een  compositie  in  kleuren  weer  te  geven   ( aquarel , gouache- of  olieverf )  zal   het  nodig  zijn , dat  bij  de  rangschikking  van  de  bloemen , rekening  wordt  gehouden  met  bij  elkaar  passende  kleuren .  Zij  moeten  dus  op  aangename  wijze  met  elkaar  harmoniéren , zodat  ze  aan  elkaars  " waarde  "  geen  afbreuk  doen , die  het  oog  eerder  schokt  dan  bekoort .  Wij  zullen  echter  beginnen  met  het  potlood , niet  alleen  voor  de  constructie , maar  ook  voor  de  verdere  afwerking .  Je  kunt  gebruik  maken  van  een  3 B  potlood  waaraan  je  een  scherpe  punt  slijpt  om  zeer  dun  de  costructielijnen  te  kunnen  opzetten .  Zodra  je  met  deze  lijnen  het  algemene  geraamte  van  uw  tekening  heeft  aangebracht , kunt  je  meteen  de  voornaamste  schaduwpartijen  aanduiden  ( fig . 34  A ).  Gebruik  hiervoor  dan  een  zijkant  van  de  potloodstift .  Daarna  kunt  je  de  tekening  verder  afwerken  ( fig . 34 B  ) .  Van  tijd  tot  tijd  zult  je  het  boeket  door  de  oogharen  moeten  bezien  waardoor  je  de  kracht  van  de  verschillende  toonwaarden  zuiverder  kunt  bepalen  omdat  onbelangrijke  details  zijn  weggevallen .  Om  een  mooie  ruimtelijke  uitbeelding  te  verkrijgen  is  deze  methode  onontbeerlijk .  Onderdruk  overbodige  details  om  die  kleinigheden  die  werkelijk  van  belang  zijn , des  te  beter  tot  hun  recht  te  laten  komen , hetgeen  voor  het  algemene  effect  van  groot  belang  is .  Welke  zijn  deze  belangrijke  details ?   De  bijzondere  vorm  bladeren  en  bloemen ; hun  " beweging " .  Toen  je  een  enkele  bloem  tekende  moest  je  er  vooral  voor  zorgen  de  assen  te  trekken , waarop  de  verschillende  delen  van  de  bloemkroon  en  de  bloembladeren ,  waaruit  hij  was  samengesteld , zich  samenvoegden  en  hoe  zij  zich  bogen .  Wanneer  je  aan  een  tekening  van  een  boeket  begint , zal  de  waarneming  van  deze  assen  van  een  bepaalde  bloem  pas  tot  zijn  recht  komen  in  wederzijdse  betrekking  met  de  richting  en  plaatsing  van  elk  van  haar  metgezellen .  Trek , na  de  as  van  elk  element  te  hebben  aangegeven , alle  omtreklijnen  aan  alle  kanten  van  't  begin  tot  het  einde .  Natuurlijk  zullen  op  bepaalde  plaatsen  de  contouren  van  bloembladen  of  andere  blaadjes  verborgen  worden  door  andere  bloembladen  en  andere  blaadjes .  Tracht  dan  hun  verloop  te  raden  en  schets  dit  ook  heel  dun  door  de  andere  vormen  heen .  Op  deze  wijze  zult  je  een  veel  beter  begrip  krijgen  voor  de  algehele  contructie  van  het  boeket .  Heeft  je  alles  zijn  plaats  gegeven , dan  moet  je  met  een  stukje  gom  de  in  feite  onzichtbare  delen  van  de  contouren  wegvlakken .  Op  die  manier  zult  je  met  een  natuurlijke  en  soepele  getrouwheid  de  verschillende  onderdelen  van  het  boeket  op  papier  brengen .  Is  de  tekening  eenmaal  nauwkeurig  bepaald , keer  dan  weer  terug  tot  de  toonwaarde  door  deze  tot  hun  juiste  kracht  te  brengen  en  hier  en  daar  zelfs  een  extra  accent  te  geven .  Hierbij  komt  het  dus  aan  op  een  ononderbroken  vergelijking  tussen  tekening  en  onderwerp .  Doch  zoals  altijd  geldt  ook  hier :  weet  er  op  tijd  mee  op  te  houden  !  Een  teveel  aan  details  kan  de  tekening  verzwakken .  Het  gaat  erom  dat  je  karakter  van  het  geheel  weergeeft  en  niet  vervalt  in  een  slaafse  navolging  van  het  geziene .  Je  moet  als  het  ware  de  rol  van   " regisseur "  spelen , wiens  smaak , temperament  en  persoonlijkheid  uitkomen  in  de  keuze  en  herschepping  van  het  onderwerp ;  dus  in  de  groepering , in  de  belichting  en  in  de  kleuren .  Tijdens  de  uitvoering  moet  men , meer  nog  dan  op  andere  gebieden , tegelijkertijd  beschikken  over  soepelheid  en  kracht :  de  verfijnheid  van  het  onderwerp  moet  niet  leiden  tot  gemaaktheid , tot  overdreven  zorg  voor  detail .  Je  ziet  dus , dat  hier  dezelfde  belangrijke  wet  van  toepassing  is :  het  onderwerp  zien  in  grote  partijen , het  weergeven  vanuit  een  vooropgesteld  doel , beredeneerd  vereenvoudigd , zonder  evenwel  de  karakteristieke  details  te  vergeten .  Wij  kunnen  je  geen  betere  voorbeelden  laten  zien  als  de  afb  36  en  37 , beide  in  2  kleuren  olieverf  geschilderd  door  Renefer .  Dit  zijn  geen  "  studies "  meer ;  dit  zijn  "  schilderijen " .  Maar  denk  er  aan  ;  juist  dank  zij  de  studie  bereikt  een  kunstenaar  tenslotte  een  dergelijk  meesterschap . 


    10-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT X . MEIDOORNTAK DOOR HENRI GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  X

    Meidoorntak  met  vruchten
    door  Heni  Gazan .
     In  zwarte  en  witte  goache .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG.43 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .
    Decoratieve  compositie
    in  gouacheverf
    door  Mej. Creuzot .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .42 . - VOORBEREIDENDE STUDIE ( DAHLIA )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42
    Voorbereidende  studie
    ( dahlia )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40 EN 41 . - DECORATIES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40  en  41 .
    Decoraties  aangepast  aan  het
    te  decoreren  vlak .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 39 . - OEFENINGEN IN STYLEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39 .
    Oefening  in  styleren
    door  Mej . Baghossian

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38 . - MIMOSA . DECORATIEVE VERSIERING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38
    Mimosa .
    Decoratieve  versiering
    door  Gazan.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IX . DECORATIEVE KUNST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IX

    Decoratieve  kunst.

    11-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 18 . a - PLANT EN BLOEM IN DE DECORATIEVE KUNST
    Art . Nr . 18 , a

           Plant  en  bloem  in

        De  Decoratieve  kunst .

      In  wezen  reeds  decoratief  in  hun  natuurlijke  staat , dank  zij  de  bekoorlijkheid  der  lijnen , de  kunstige  vormen  en  de  rijkdom  der  kleuren , vormen  plant  en  bloem  een  ware  schatkamer  voor  de  decorateur .
    Sinds  eeuwen  lang  is  hij  in  dit  onuitputtelijke  gebied  op  zoek  gegaan , en  hij  zoekt  nog  steeds  en  hij  zal  blijven  zoeken  naar  deze  belanrijkste  bron  van  inspiratie .  De  heilige  lotusbloem  van  Egypte  is  afgebeeld  op  de  kapitelen  van  zijn  tempels .  In  Perzié  en  India  is  de  anjelier , een  nationale  bloem , het  voorbeeld  geweest  voor  duizenden  ontwerpen .

      Griekenland  heeft  heel  de  plantenwereld  samengevat  in  palm - of  bloemmotieven  en  deze  met  onovertroffen  perfectie  aangebracht  op  zijn  vazen  en  muurschilderingen , terwijl  de  acanthus  zowel  Grieken  als  Romeinen  heeft  geinspireerd .  Tegelijkertijd  soepel  en  scherp - gepunt  ligt  het  blad  van  deze  plant  ten  grondslag  aan  het  Corintisch  kapiteel , schepping  van  de  bouwmeester  Kadimachos  ( 5e  eeuw  voor  Christus ) .  De  middeleeuwen  hebben  ons  prachtige  decoratieve  composities  van  bloemmotieven  nagelaten  in  de  ramen  der  kathedralen  of  zich  als  stenen  kantwerk  ontvouwd  langs  deze  grootse  bouwwerken : blad  en  bloem  spelen  er  een  zeer  gewichtige  rol .  Ook  de  Renaissance  heeft  ze  in  de  vorm  van  soepele  arabesken  toegepast  in  het  bekoorlijke  en  grillige  lofwerk .  Langzamerhand  werd  een  versobering  merkbaar , doch  onder  de  regering  van  Lodewijk  de  Vijftiende  zien  wij  de  gebogen  lijnen  de  boventoon  voeren  en  het  schelpmotief  ( rocaille )  geeft  de  naam  aan  deze  stijl :  de  rococostijl .  Tijdens  het  bewind  van  Lodewijk  de  Zestiende  treedt  opnieuw  een  vereenvoudiging  op , terwijl  het  tijdperk  van  de  revolutie  en  het  Eerste  Keizerrijk  zich  spiegelde  aan  de  antieke  stijlen .  Plaat  IX  toont  je  in  volgorde  :  een  Egyptisch  kapiteel , een  Grieks  palmet , een  Corintisch  kapiteel  ( met  acanthusbladeren ) , een  detail  van  een  Gotisch  raam , een  Romeins  Fries , een  Perzisch  reliéf , een  motief  uit  de  XVe  eeuw , een  lofwerk  uit  de  Renaissance , een  Japanse  vaas , een  Moorse  boog ,  een  Arabische  decoratie , een  Romaans  paneel , een  bloemslinger  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XIIIe , een  spanjolet  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XIVe , een  lijstfragment  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XVe , een  stoelpoot  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XVIe ,een  moteif  uit  het  Keizerrijk .  Wat  opvalt  in  het  verloop  van  de  stijlen  is , dat  men  onophoudelijk  op  zoek  is  naar  nieuwe  vormen .  De  kunstenaars  beijveren  zich  om  de  bronnen , die  elk  nieuw  idee  aanhoort  tot  op  de  bodem  uit  te  putten , soms  op  gevaar  af  rondweg  met  de  traditie  te  breken  uit  een  soort  onweerstaanbare  reactie .  De  pogingen , al  dan  niet  met  succes  bekroond , openen  zelf  nieuwe  wegen  voor  nieuwe  ideeén .  Deze  kringloop  is  niet  gesloten .  Nooit  eerder  dan  in  deze  tijd  misschien , heeft  men  zich  met  zoveel  ijver  en  koppigheid  ingezet  om  iets  nieuws  tot  stand  te  brengen .  Dat  is  weliswaar  verdienstelijk , maar  er   zijn  grote  gevaren  aan  verbonden .  De  decoratieve  kunst  loopt  op  deze  wijze  het  gevaar  nooit  geheel  voltooid  te  raken  en  het  is  niet  ondenkbaar  dat  hij  in  het  onvoltooide  of  in  het  absurde  ten  onder  zal  gaan .

        De  wetten  van  de  decoratieve  kunst .

    De  zekerste  bron  voor  decoratieve  vormen  blijft  altijd  nog  de  natuur .  Maar  pas  op  !
    Heel  wat  beginners  denken  dat  het  bijvoorbeeld  voldoende  is  een  natuurlijk  bloem  aan  te  brengen  op  een  voorwerp  met  de  bedoeling  het  daarmee  te  versieren .  Als  de  bloem  goed  is  weergegeven  in  kleur  en  vorm  en  zijn  natuurlijke  vorm  benadert , is  voor  hen  het  doel  bereikt .  Maar  dat  is  een  vergissing  !  Zo  hebben  de  meesters  der  ornamentiek  uit  de  klassieke  tijden  zeker  hun  kunst  niet  opgevat  !   Het  versieringsmotief , of  het  nu  ontleend  is  aan  de  bloem , het  dier  of  het  menselijk  lichaam , moet  noodzakelijkerwijs  het  resultaat  zijn  van  interpretatie .  Wat  vraagt  men  dus  van  de  decoratieve  kunstenaar  ?  Dat  hij  het  oppervlak  van  een  voorwerp  ( het  woord  hier  genomen  in  zijn  ruimste  betekenis )  versiert  met  een  spel  van  harmonieuze , evenwichtige  lijnen , zoals  dat  bereikt  wordt  door  een  gelukkige  verdeling  van  de  kleur-partijen .  Dat  is  alles , maar  het  is  dan  ook  heel  wat .  Wanneer  de  kunstenaar  op  het  te  versieren  vlak  " in  bedriegelijke  nabootsing  "  bloemen , dieren  of  een  landschap  aanbrengt , begaat  hij  een  ernstige  vergissing :  hij  doorbreekt  dit  twee-dimensionale  vlak  door  er  een  derde  dimensie , de  diepten  op  aan  te  brengen .  Ongetwijfeld  zal  hij  erin  slagen  op  die  manier  een  mooi  schilderij  tot  stand  te  brengen , maar  dat  is  de  bedoeling  niet .  De  afbeelding  op  het  voorwerp  gaat  dan  immers de  boventoon  voeren ;  En  trouwens  om  meer  redenen  moet  de  kunstenaar  anders  te  werk  gaan .  De  versieringskunst  is  niet  alleen  beperkt  tot  de  schilderkunst .  Een  decor  kan  worden  uitgevoerd  in  intarsia , in  mozaiek , in  smeedijzer , in  glas-in-lood , in  met  figuren  bedrukt  leer ,  in  kantwerk , in  borduurwerk .  Elk  dezer  onderling  uiterst  verschillende  technieken  stelt  zijn  eisen  waaraan  men  zich  moet  onderwerpen .  Uitgaande  van  eenzelfde  motief , de  wijnrank , is  het  duidelijk  dat  elk  dezer  technieken  een  eigen  bewerking  vraagt  en  juist  in  deze  handeling  zullen  de  persoonlijkheid  en  oorspronkelijkheid  van  de  kunstenaar , zijn  smaak  als  resultaat  van  redelijk  overleg , duidelijk  aan  de  dag  treden .  Hij  kan , zijn  eigen  temperament  volgend , zijn  fantasie  de  vrije  loop  laten , op  voorwaarde  dat  hij , zich  niet  onder  het  voorwendsel  iets  nieuws  te  presteren , beweegt  in  de  richting  van  buitensporigheden .  Men  moet  dus  niet  een  onderwerp  voor  kantwerk  behandelen  als  ware  het een  motief  voor  smeedwerk , een  kopje  net  als  een  glas-in-loodraam .  Deze  raadgevingen  kunnen  je  wat  naief  toeschijnen , maar  het  komt  maar  al  te  dikwijls  voor ,  dat  een  decoratie , op  zichzelf  genomen  goed  geslaagd , uitpakt  als  een  uitdaging  aan  het  gezond  verstand , omdat  deze  raadgevingen  in  de  wind  zijn  geslagen .  Een  andere  ongerijmdheid , waartoe  men  niet  moet  vervallen , bestaat  hierin , dat  indien  men  geen  rekening  houdt  met  het  " karakter " van  de  plant  of  bloem  ( of  van  elk  ander  object  ook ) , waarvan  men  uitgaat  om  een  of  ander  motief  te  verwerkelijken , men  dit  karakter  dan  zelfs  tegenwerkt .  Men  moet  het  darentegen  bewaren ;  men  moet  vermijden , dat  men  het-doet-er-niet-toe  welke  plant  aanpast  aan  een  reeds  bestaande  beweging .  Breng  bijvoorbeeld  op  de  distel  niet  de  spiraalvormige  structuur  van  een  winde  aan .  Trouwen  voor  decoratieve  doeleinden  moet  de  waarneming  niet  alleen  uitgaan  naar  de  algemene  beweging  en  de  uitwendige  vormen  van  de  plant , maar  eveneens  naar  de  verborgen  details  en  de  onderdelen  van  mindere  betekenis .  De  nerven  van  een  blad , de  rangschikking  der  meeldraden  om  de  stamper , de  haast  meetkundige  figuren  die  onstaan  bij  een  doorsnede  van  een  stengel  en  nog  vele  andere  onderdelen  doen  een  dringend  beroep  op  uw  interpretatievermogen .  Alles , wat  hieraan  voorafging  kan  je  helpen  om  je  enig  idee  te  geven  van  de  manieren  van  waaruit  gewerkt  kan  worden .  Laten  wij  deze  uiteenzetting  dan  besluiten  met  het  styleren .  Juist  daarin  komt  de  interpretatie  tot  uitdrukking .  Stylering , dat  wil  allereerst  zeggen :  vereenvoudiging  van  de  vormen  en  accentueren  van  het  karakteristieke .  Er  zijn  natuurlijk  heel  wat  manieren  om  te  styleren , maar  het  resultaat ,  waarnaar  men  op  zoek  is , is  altijd  een  hernieuwd  genoegen  voor  het  oog .  De  bouw  van  het  door  U  gekozen  model , zijn  vormen  en  maten  worden  herleid  tot  lijnen , vlakken  en  vlakke  tinten .  Het  verlangde  resultaat  bereik  men  nu  eens  door  herhaling  van  een  van  zijn  bestanddelen , dan  weer  door  het  aanbrengen  van  hun  onderlinge  symmetrie  of  hun  contrasten -  de  strakheid  of  dikte  van  een  lijn  in  contrastwerking  bijvoorbeeld  met  de  soepelheid  en  de  dunheid  van  een  andere  -  of  door  samenwerking  en  samenvoeging  van  deze  verschilende  elementen , zonder  dat  men  evenwel  uit  het  oog  verliest  dat  men  zich  aanpast  aan  de  aard  van  het  te  versieren  vlak .
      Stylering  wil  dus  niet  zeggen , dat  men  zich  losmaakt  van  het  karakteristieke , het  wezenlijke van  een  of  ander  model , doordat  men  zijn  uitdrukking  herleidt  tot  het  neerzetten  dat  men  deze  lijnen  aanbrengt  overeenkomstig  de  wetten  der  versieringskunst , die  we  van  eenvoudige  lijntjes .  Het  wil  juist  zeggen , zojuist  hebben  uiteengezet .  Men  moet  hier  zijn  toevlucht  nemen  tot  de  herhaling , de  symmetrie , de  contrasten  tussen  rechte  lijnen  en  kromme  lijnen , tussen  dikke  en  dunne  halen .  Men  moet  bovendien  op  verstandige  wijze  de  vlakken  verdelen , het  zwart , het  wit  en  de  gekleurde  partijen  en  de  lege  ruimten  opvullen .  Dit  laatste  echter  niet  door  buitensporige  toevoegingen  van  elementen  die  de  eenheid  van  de  compositie  in  gevaar  brengen , maar  met  elementen  die  eenheid  en  evenwicht  versterken .  Natuurlijk  bestaan  er  vele  mogelijkheden  van  uitvoering , waarbij  niet  in  de  laatste  plaats  de  kleur  te  hulp  komt .  De  techniek , maar  nog  meer  de  manier  waarop  je  die  toepast  zal  bijdragen  tot  de  stijl  van  de  decoratie .  Natuurlijk  zullen  wij  ons  hier  slechts  bezighouden  met  de  teken -en  schildertechnieken .  Wanneer  het  bovenstaande   ernstig  is  bestudeerd , hoe  moeten   wij  dan  te  werk  gaan  bij  het  maken  van  een  decoratie  die  is  aangepast  aan  het  te versieren  voorwerp  ?

                      De  uitvoering .

       Men  moet  vanzelfsprekend  uitgaan  van  het  voorhanden  zijnde  model .  Kies  dus  uit  de  talrijke  studies  die  tijdens  deze  les  zijn  gemaakt  een  geschikte  bloem  of  plant .  Tracht  hieruit  die  elementen  op  te  sporen  welke  karakteristiek  zijn .  Wees  er  echter  van  doordrongen  dat  het  geheel  zich  leent  voor  het  te  versieren  object .  Is  het  mogelijk , probeer  dan  de  eenvoudige  lijnen  te  bepalen , die  noodzakelijk , maar  ook  voldoende  zijn  om  dit  karakteristieke  samen  te  vatten .  Op  een  apart  vel  papier  trekt  je  de  contouren  van  het  te  versieren  vlak .  Laten  we  aannemen  dat  het  een  vierkant  is .  Trek  daarin  de  diagonalen  en  door  hun  snijpunt  een  horizontale  en  een  verticale  lijn .  Uw  vlak  is  op  die  manier  verdeeld  in  regelmatige  afdelingen  en  je  krijgt  een  soort  stramien , waarbinnen  je  de  onderdelen  van  het  motief  kunt  beschrijven .  Door  vereenvoudigingen  van  vorm  en  lijn , door  het  accentueren  van  karakteristieke  details  en  om  niet  te  vergeten  door  het  spel  van  de  toonwaarden , kunt  je  proberen  een  oorspronkelijk  en  bekoorlijk  geheel  te  bereiken .  Er  zullen  ongetwijfeld  vele  pogingen  aan  voorafgaan  voordat  je  voldaan  bent , maar  het  is  een  boeiende  onderneming .  Natuurlijk  kunt  je  en  moet  je  uw  pogingen  niet  beperken  tot  het  versieren  van  een  vierkant .  De  methode  zou  dezelfde  blijven  , indien  het  er  bijv.  om  ging  de  bovenkant  van  een  deksel  van  een  ronde  doos  te  versieren...  of  een  heel  ander  voorwerp , het  maken  van  een  muurdecoratie  enz.  Wat  je  ook  versieren  wilt  en  hoe  je  dit  wilt  doen , maak  altijd  eerst  een  zorgvuldige  schets  opdat  je  het  effect  van  de  versiering  op  het  voorwerp  kunt  bepalen .  Wij  laten  je  hier  een  decoratieve  compositie  zien  die  ontworpen  is  door  Mej. Creuzot .  Dit  werk  is  uitgevoerd  in  gouache .  Bekijk  eerst  de  voorbereidende  studie  ( fig. 42 )  en  zie  dan  op  welke  wijze  van  het  wezenlijk  decoratieve  partij  heeft  weten  te  trekken  ( fig . 43 ) .  Gouache  is  een  prachtig  materiaal  om  dergelijke  ontwerpen  uit  te  voeren  en  laat  de  grootst  mogelijke  finesses  in  uitvoering  toe  bij  projecten , die  op  betrekkelijk  kleine  schaal  moeten  worden  uitgevoerd .  Men  kan  er  ook  volkomen  vlakke  tinten  mee  schilderen .  Zorg  dat  de  verf  de  goede  dikte  heeft , zodat  hij  behoorlijk  dekt .  In  deze  les  zullen  wij  ons  beperken  tot  de  gouache  en  wij  gebruiken  daarvoor  zwart , wit  en  hun  mengkleur :  het  grijs .
      Wij  verkrijgen  door  die  menging  een  geheel  gamma  van  grijzen  van  heel  donker  tot  heel  licht .  Daar  deze  grijzen  evenwel  kunnen  leiden  tot  een  zekere  saaiheid  is  het  mogelijk  om  dit  grijs  levendiger  te  maken  door  er  een  bruin    bij  te  mengen .  De  grijzen  worden  daardoor  warmer  van  toon .  Afhankelijk   van  het  onderwerp  kunt  je  ook  een  groen  of  blauw  bijmengen  om  koelere  grijzen  te  verkrijgen .  Wij  wensen  je  veel  geluk   bij  uw  werk , dat , wanneer  je  met  zorg  plant  en  bloem  heeft  bestudeerd  ongetwijfeld  met  succes  zal  worden  bekroond .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 19 . HET LANDSCHAP . -FIG . 6 ,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 19 .

    Het  Landschap .

    Fig . 6 ,

    De  " motiefzoeker " .  Van  A
    naar  B  en  van  C  naar  D  kunt  je  een 
    draadje  zwart garen  spannen .  Deze 
    verticale en  horizontale  assen  kunnen
    je  steun  geven  bij  het  juist  bepalen  van 
    het  motief . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 . DE KERK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5 . De  kerk

    Deze  indeling , hoewel  juist  in
    evenwicht , kan  men  niet  fraai
    noemen .  De  kerk  is  hier  het
    voornaamste  onderdeel , maar 
    staat  daarvoor  teveel  naar  rechts .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4

    Een  onevenwichtig  motief .
    Alle  zwaarte  is  naar  rechts
    gericht.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART .NR . 19 . FIG . 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 3

    De  compositie  is  mooi  omsloten
    door  de  bomen , terwijl  het  geheel
    gecentreerd  is  door  de  weg  en  de
    kerk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2

    De  brug  is  op  het  midden  gericht
    terwijl  het  geheel  in  evenwicht 
    wordt  gehouden  en  afgesloten  is
    door  de  bomen  links  en  rechts .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 19 . HET LANDSCHAP . -FIG . 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 19 , Fig . 1

    Het  Landschap .

    Het  motief  is  op  het  midden  gericht
    door  de  kerktoren  en  in  evenwicht 
    gehouden  door  het  huis  links  en  de 
    boom  rechts .

    12-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 19 . - HET LANDSCHAP .

    Art . Nr . 19 .

                            Het   Landschap .

      Bij  de  onderwerpen  die  het  potlood  of  het  penseel  van  de  kunstenaar  in  beweging  brengen  is  het  landschap  zeker  niet  het  minst  belangwekkende .  De  verscheidenheid  in  landschappen  is  oneindig  al  naar  gelang  de  landstreek , het  licht  dat  er  op  valt  en  welk  jaargetijde  het  is .  Eenzelfde  onderwerp  kan  al  zeer  verschillend  zijn  onder  het  steeds  wisselende  spel  van  licht  en  schaduw ?  Talloze  kleurschakeringen , nu  eens  krachtig , dan  weer  zacht  en  teder  geven  het  landschap  steeds  een  andere  aanblik .  Een  landschap  kan  groots  en  indrukwekkend  zijn  -  monumentaal  zouden  wij  haast  willen  zeggen  -  en  dan  plotseling  kunnen  wij  weer  geboeid  worden  door  een  uitgesproken  schilderachtigheid .  Maar  altijd  heeft  het  landschap  een  sfeer .  En  die  sfeer  is  het  die  wij  moeten  leren  aanvoelen  en  begrijpen .                                                     
      Er zijn vele  manieren  om  het  landschap  te  zien  en  dit  weer  te  geven  en  hier  treedt  dan  vanzelfsprekend  het  karakter  en  de  smaak  naar  voren  van  degenen  die  het  tekenen  of  schilderen .  De  een  wordt  getroffen  door  de  lijnen  en  hetgeen  ontstaat  door  hun  harmonisch  samenspel  ;  hij  zal  dus  meer  de  bekoring  van  de  vorm  dan  die van  de  kleur  ondergaan .  De  ander  zal  echter  meer  op  de  kleur  afgaan  ten  koste  van  een  topografische  juistheid  van  de  vormen .  Er  zijn  die  hun  onderwerpen  bij  voorkeur  zoeken  in  lieflijke  streken , doch  wij  kennen  er  ook  die  een  grote  voorliefde  hebben  voor  het  woeste , onherbergzame  landschap  met  zijn  grote  tegenstellingen  van  kleur  en  vorm .
      Maar  zonder  rekening  te  houden  met  deze  voorkeur , dragen  toch  alle  werken  van  talentvolle  kunstenaars  met  hun  verschillend  temperament  het  merkteken  van  hun  persoonlijkheid .  Eenzelfde  landschap  door  verschillende  tekenaars  of  schilders  gemaakt , zal  evenzovele  uitkomsten  te  zien  geven .  Hun  oprechtheid  tegenover  het  onderwerp  behoeft  men  zeker  niet  in  twijfel  te  trekken , doch  zij  hebben  de  natuur  weergegeven  ieder  naar  zijn  eigen  wijze  van  ontvankelijkheid .  Elk  van  hen  zal  ons  een  persoonlijk  beeld  te  zien  geven ;  niet  van  het  onderwerp  zoals  het  in  werkelijkheid  is , doch  en  beeld  van  het  onderwerp  zoals  je  dit  aanvoelt .  Alles  wat  de  kunstenaar  heeft  doorvoeld  en  beleefd  bij  het  aanschouwen  van  zijn  onderwerp  zal  zijn  weerslag  vinden  in  het  kunstwerk .  Op  die  wijze  zal  de  persoonlijkheid  zich  openbaren , niet  alleen  in  het  schilderij , maar  ook  in  een  studie  of  in  een  eenvoudig  schetsje .
      De  natuur  geeft  ons  een  groot  aantal , vaak  ingewikkelde , motieven  te  zien .  Onderwerpen  zijn  er  te  kust  en  te  kleur , doch  zij  verschijnen  nimmer  zuiver  van  elkaar  gescheiden .  Het  is  dus , om  te  beginnen , onze  taak  om  uit  die  veelheid  van  motieven   juist  dat  te  kiezen  wat  interessant  en  waard  is  weergegeven  te  worden .  Wij  moeten  ook  altijd  trachten  het  meest  kenmerkende  van  een  bepaalde  landstreek  te  leren  zien  en  te  begrijpen .  Bij  onze  opzet  komt  het  er  dus  op  aan  om  tot  een  vlakverdeling  te  komen  die  het  onderwerp  van  zijn  meest  gunstige  kant  laat  zien .  Het  kan  zeer  vaak  voorkomen  dat  een  bepaald  motief  niet  aan  onze  bedoeling  voldoet  en  in  die  gevallen  zijn  wij  volkomen  vrij  -  en  dit  is  zelfs  noodzakelijk  -  wijzigingen  aan  te  brengen , opdat  het  onderwerp  beantwoordt  aan  de  wetten  van  opbouw , die , volgens  de  zuiver  klassieke  regels , eisen  dat  een  motief   gecentreed , in  evenwicht  gebracht  en  gesloten  is .  Wij  zullen  deze  begrippen  thans  nader  omschrijven .  Een  motief  is  gecentreerd  ( op  het  midden  gericht ) , waneer  het  in  het  middengedeelte  een  belangrijk  element  bevat , dat  het  oog  van  de  waarnemer  trekt .  Maar...  let  op !  Dit  wil  niet  zeggen  dat  dit  onderdeel  ook  precies  in  het  midden  moet  staan .  In  dit  geval  zal  het  midden  iets  naar  links  of  naar  rechts  verplaatst  worden  om  eentonigheid  te  vermijden  welke  zou  onstaan  door  een  zuivere  symmetrische  opbouw  in  twee  vlakken  van  gelijke  grootte .  De  ongelijke  vlakken  welke  zullen  onstaan  door  het  naar  links  of  rechts  brengen  van  het  hoofdmotief  dienen  wij  op  die  wijze  in  te  delen  dat  het  ene  vlak  een  tegenwicht  vormt  tot  het  andere .  Op  die  wijze  brengen  wij  dan  het  motief  in  evenwicht .
      Tenslotte  is   het  motief  gesloten  -  of  omsloten  -  wanneer  de  onderdelen  van  de  zijkanten  voldoende  zijn  om  op  een  of  andere  wijze  het  geheel  te  binden .  Wij  laten  nu  eerst  enkele  voorbeelden  van  goede  en  slechte  indelingen  zien .  
      Fig . 1 .  Het  motief  is  op  het  midden  gericht  door  de  kerktoren  en  in  evenwicht  gehouden  door  het  huis  links  en  de  boom  rechts .  De  brug  ( fig . 2 )  is  op  het  midden  gericht  terwijl  het  geheel  in  evenwicht  wordt  gehouden  en  afgesloten  is  door  de  bomen  links  en  rechts . 
      Fig . 3  :  de  compositie  is  mooi  omsloten  door  de  bomen ,  terwijl   het  geheel  gecentreed  is  door  de  weg  en  de  kerk .  
      Fig . 4  :  een  onevenwichtig  motief .  Alle  zwaarte  is  naar  rechts  gericht .  
      Fig . 5  :  deze  indeling , hoewel  juist  in  evenwicht , kan  men  niet  fraai  noemen .  De  kerk  is  hier  het  voornaamste  onderdeel , maar  staat  daarvoor  teveel  naar  rechts .

      Om  het  opzetten  en  om  de  keus  van  onderwerpen  te  vergemakkelijken , raden  wij  je  aan  gebruik  te  maken  van  een  heel  eenvoudig  en  zeer  praktisch  hulpmiddel :  de  "  motiefzoeker " ,  welke  je  gemakkelijk  zelf  kunt  maken .  Neem  een  rechthoekig  stukje  karton  en  snijdt  hieruit  een  venster  in  de  verhouding  welke  overeenkomt  met  het  formaat  van  uw  papier  of  schetsboek  ( zie  fig . 6 ) .  Houdt  deze  zuiver  verticaal  voor  uw   ogen .  Naarmate  je  hem  dichterbij  uw  ogen  brengt  verschijnt  een  groter  gedeelte  van  het  landschap  in  het  raam ;  houdt  je  hem  verder  af  dan  ziet  je  een  kleiner  gedeelte  van  het  motief .  Door  hem  van  boven  naar  beneden  en  van  links  naar  rechts  te  bewegen  kunt  je  buiten  vele  afwisselende  motieven  " uitsnijden " .

      Zonder  dat  het  zelfs  nodig  is  een  dergelijke  motiefzoeker  te  maken  kunt  je  ook  gebruikmaken  van  het  A.B.C.- scherm , waarvan  je  in  het  begin  van  de  cursus  al  zoveel  gemak  heeft  gehad .  Je  heeft  daarbij  tevens  plezier  van  de  verdeling  in  vierkantjes , zodat  je  de  helling  en  het  vluchten  van  de  lijnen  sneller  kunt  vaststellen .  Maak  in  twijfelgevallen  altijd  gebruik  van  zo'n  zoeker .  Is  het  venster  soms  te  groot , verklein  dit  dan  door  aan  de  bovenkant  aan  een  der  zijkanten  een  strookje  papier  te  hechten  met  behulp  van  een  paar  paperclips .  Hoewel  we  bij  het  opzetten  van  onze  landschappen  steeds  moeten  denken  aan  de  wetten  van  de  compositie  houdt  dit  niet  in  dat  wij  moeten  uitgaan  van  een  zuiver  geometrische  indeling . Wij  moeten  in  de  eerste  plaats  te  werk  gaan  volgen  onze  fantasie  wanneer  dit  kan  bijdragen  tot  een  fraai  en  harmonisch  geheel .  We  hebben  ergens  in  dit  hoofdstuk  de woorden  schets , studie  en  schilderij  neergeschreven  en  ook  deze  uitdrukkingen  zouden  wij  graag  nader  willen  omschrijven .  De  schets  is  wel  de  meest  eenvoudige  weergave  van  een  bepaald  beeld .  In  uiterst  sobere  lijnen  dient  hij  evenwel  het  karakteristieke  van  dit  beeld  uit  te  drukken .  Het  schetsen  vraagt  dus  van  de  tekenaar  een  oordeelkundig  kiezen  tussen  de  onmisbare  en  de  te  verwaarlozen  lijnen  en  vlakken  van  zijn  onderwerp .  Alleen  door  veel  te  schetsen  zult  je  de  nodige  vaardigheid  verkrijgen  in  het  raak  typeren  van  een  bepaald  landschap .  Bestudeer  daartoe  de  fig . 1 , 2   en  3  nog  eens  goed , het  zijn  uitstekende  voorbeelden  van  rake  schetsen .  Zoals  de  naam  reeds  zegt , verstaan  wij  onder  een  studie  het  werk  van  een  tekenar  waarin  hij  een  bepaald  onderdeel  van  zijn  motief  aan  een  nauwkeuriger  onderzoek  heeft  onderworpen .  Soms  kan  zo'n  studie  zich  uistrekken  tot  het  gehele  motief .  Alle vormen  en  kleuren 
    worden  dan  zo  getrouw  mogelijk  weergegeven  en  vooral  aan  de  details  wordt  veel  aandacht  besteed .  
      Het  schilderij  -  ook  wel  doek  of  paneel  genoemd  -  geeft  ons  tenslotte  een  beeld  te  zien  van  het  onderwerp  dat , ontdaan  van  alle  overbodige  details  welke  niet  bijdragen  tot  een  karakteristieke  weergave  van  het  geziene , de  eigen  visie  van  de  maker  toont .  Hierdoor  verkrijgt  het  werk  een  eigen  " stijl " .  Uitgaande  van  de  kennis , verkregen  door  ernstige  studie  naar  de  natuur , treedt  hier  de  persoonlijkheid  van  de  maker  aan  de   dag .  En  dit  is  mogelijk  omdat  de  kunstenaar  door  die  vele  studies  volkomen  vertrouwd  is  geworden  met  de  vormen  om  hem  heen  en  zich  daardoor  geheel  kan  overgeven  aan  zijn  fantasie  en  temperament .         


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 20 . - FIG . 13 . - MOERASLANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 20

    Fig . 13 ,

    Moeraslandschap .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 12 , SNELLE SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 20

    Fig . 12

    Een  snelle  schets .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 11 . - ZANDGROND .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 11 .

    Zandgrond .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 10 . - ROTSACHTIG - TERREIN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 10 .

    Rotsachtig  terrein .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . OPZET VAN HET LANDSCHAP .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

      Opzet  van  het  landschap
           in  grote  lijnen  de
    " beweging "  uitdrukkend .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 8 . - LANDSCHAP MET WEG DOOR RENEFER.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 8 .

    Landschap  met  weg
     door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 20 . -FIG . 7 . OPBOUW VAN EEN LANDSCHAP .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 20 .

    Fig . 7 .

    Opbouw  van  een  landschap .
    Naarmate  het  verschiet  genaderd
    wordt  neemt  de  kracht  van  de 
    lijnen  af .

    13-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 20 . - DE ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .

    Art . Nr . 20 .

          De  onderdelen  van  het  Landschap

                           Het   Terrein

      Het  is  begrijpelijk  dat  wij  de  ontleding  van  het  landschap  beginnen  met  een  studie  van  het  terrein .
      Hierop  speelt  zich  immers  het  leven  af .  Planten  en  bomen  groeien  hier , de  huizen  zijn  erop  gebouwd , het  water  strekt  zich  hierover  uit  en  mens  en  dier  slijten  er  hun  aards  bestaan .  De grond  waarop  wij  leven  doet   zich  voor  als  een  groots  bouwwerk  met  zijn  vlakten   en  uitsteeksels , met  zijn  dalen  en  bergen .  Welk  een  wonderlijk  mooi  spel  van  licht  en  donker , van  kleur  en  tegenkleur  kunnen  wij  vaak  ontdekken  al  naar  gelang  de  landstreek  waar  wij  ons  bevinden .  In  fig . 7 , een  penseelschets  door  V . Bonneterre , zien  wij  heel  mooi  de  opbouw  van  een  landschap  in  verschillende  plans .  De  krachtige  scheidingslijnen  tussen  die  plans  laten  ons  ook  heel  goed  de  bewegingen  van  het  terrein  zien .  Bij  de  opzet  van  een  landschap  doen  wij  er  dus  goed  aan  deze  lijnen  op  te  zoeken ;  het  zijn  tevens  de  constructielijnen .  Wij  zien  in  fig . 8  een  ander  voorbeeld  met  de  constructie  daarvan  in  fig . 9 .  Ge  grote  " bewegingen "  in  dit  landschap  zijn  aangegeven  door  de  volgende  lijnen :  EF , KL  ( de weg  -  het  meest  sprekende  ellement )  A - B  ( de  hoge  kant  van  het  eerste  plan  links ) . 
      G . H . I .  ( eerste  plan  aan  de  rechterzijde )  -  C - D  ( het  tweede  plan  dat  het  midden  van  de  compositie  inneemt ) .  Het  is  een  mooi  afgewogen  compositie ;  de  partij  rechts  vormt  een  prachtig  tegenwicht  het  linker  gedeelte , terwijl  het  geheel  op  het  midden  gericht  is  door  de  weg  in  het  tweede  plan .  Wij  vragen  bij  dit  schilderij  uw  aandacht  voor  de  mooi  afgestemde  toonwaarden  en  de  door  de wind  bewogen  bomen .  Bij  het  schilderen  of  tekenen  van  een  landschap  moet  je  eraan  denken  dat  een  krachtige  voorgrond  ( met  alle  bijbehorende  details )  het  geheel  diepte  geeft .  Hoe  dichter  een  voorwerp  bij  u  staat  des  te  meer  details  ziet  je  immers  en  des  te  krachtiger  doen  zij  zich  dan  ook  aan  het  oog  voor .  Maar  let  op  !  Er  zijn  gevallen  waarin  de  algemene  toon  -  of  kleurwaarde  van  een  verder  verwijderd  deel  in  het  landschap  gelijk  is  of  zelfs   krachtiger  dan  die  van  het  eerste  plan .  Wij  kunnen  dit  soms  heel  goed  waarnemen  wanneer  wij  aan  zee  staan .  Fig . 40  geeft  ons  daarvan  een  goed  voorbeeld .  Dergelijke  verschijnselen  zijn  veelal  het  gevolg  van  de  belichting , welke  in  het  landschap  zo'n  belangrijke  rol  speelt .  De  belichting , wijzigt  het  kenmerkende  van  een   landschap  al  naar  gelang  het  uur  waarin  wij  dit  zien .  Een  fel  door  de  zon  beschenen  landschap  zal  krachtige  kleur , en  toontegenstellingen  laten  zien , terwijl  ditzelfde  landschap  onder  een  grijze  hemel  aanmerkrlijk  zwakker  van  tegenstellingen  is .  Wij  willen  echter  nogmaals  opmerken  dat  dit  slecht  algemeenheden  zijn .  Vaste  regels  zijn  nu  eenmaal  niet  te  geven  en  nauwkeurige  waarneming  blijft  een  gebiedende  eis .  In  het  volgende  gedeelte  van  dit  hoofdstuk  zullen  wij  de  verschillende  terreinsoorten  aan  een  nader  onderzoek  onderwerpen .  De  afbeeldingen  welke  hierbij  behoren  laten  je  technieken  zien  die  geéigend  zijn  voor  het  weergeven  van  dergelijke  landschappen .

                      Rotsachtig  terrein 

      Hierin  komt  de  bouw  al  dadelijk  in  al  z'n  scherpte  naar  voren .  Wij  zeggen  " scherpte "   want  de  ruwe  uitsteeksels  van  de  rotsen  steken  scherp  af  tegen  de  glooiingen  van  het  terrein  en  de  zachte  golvingen  van  de  grasvlakten , het  is  dus  raadzaam  bij  het  maken  van  een  dergelijk  tekening  die  contrasten  duidelijk  te  laten  uitkomen  en  er  het  hoekige  karakter  in  te  leggen , wat  gemakkelijk  bereikt  wordt  door  een  gebroken  lijn , een  korte  stevige  streek .  De  pen  leent  zich  uitstekend  voor  deze  landschappen ?  Je  kunt  het  zien  in  de  pentekening  van  het  rotslandschap  ( fig. 10 ) .
    Je  ziet  daar  een  weg  van  grote  onregelmatige  stenen , met  langs  de  kant  massieve  rotsblokken  van  verschillende  grootte .  Links  en  rechts  grasland  met  enkele  bomen  en  struiken .  Het  geheel  geeft  de  indruk  van  ruwheid , van  hardheid  die  niet  zonder  bekoring  is .  Met  een  gewone  pen  kunt  je  het  karakter  het  beste  weergeven .  Let  op  de  stevige  hand  die  door  haar  forse  streken  de  vorm  van  de  rotsen  aangeeft  waardoor  zij  direct  in  het  oog  springen .  De  weg  is  minder  krachtig  aangegeven  door  de  fijnere  arcering .  We  zullen  hier  niet  terugkomen  op  de  techniek  van  de  pentekening ; deze  is  immers  uitgebreid  behandeld  in  de  les  " Licht  en  Schaduw " .  Bestudeer  deze  tekening  en  zie  het  indringende  effect  van  de  techniek , die  hier  onrustig  en  toch  persoonlijk  is .  De  ervaring  zal  je  leren  te  profiteren  van  de  hulpmiddelen  die  deze  werkwijze  biedt .  Vooral  de  " opzet  "  is  belangrijk  en  wie  weet  ?... daar  het  hier  om  het  handschrift  gaat , zal  ongetwijfeld  uw  persoonlijkheid  in  de  "  opzet  "  kunnen  uitkomen .  

                            Zandgrond

      Wij  hebben  er  in  het  vorige  hoofdstuk  op  gewezen  dat , ongeacht  de  aard  van  het  terrein , het  altijd  mogelijk  is  er  de  grote  lijnen  in  terug  te  vinden .  In  de  gewassen  tekening  van  fig . 11  vinden  wij  er  de  bevestiging  van .  Hier  gaat  het  op  een  golvende  bodem .  Het  opgewaaide  zand  van  de  duinen  vormt  heuveltjes  met  zachte  welvingen .  De  uitdrukking  is  eenvoudig  en  het  reliéf  soepel .  Het  terrein  is  vrij  kaal , een  enkele  graspol , zoals  men  in  de  duinen  vaak  ziet , vormt  de  enige  onderbreking  in  de  eenzaamheid  van  het  terrein .

       Wij  volgen  nog  steeds  dezelfde  werkwijze :  eerst  geven  wij  met  eenvoudige  lijnen  de  glooiingen  van  het  terrein  aan .  Met  het  natte  penseel  worden  vervolgens , grof , enkele  kleurwaarden  opgezet :  het  reliéf  van  de  heuveltjes , de  kleur  van  de  lucht , de  donkere  vlekken  van  de  bomen , lichtere  plekken  van  het  gras .  Wij  zullen  de  " gewassen  tekening  " , de  hier  gebruikte  techniek , later  bespreken  als  voorloper  van  de  aquarel .  Het  principe  van  de  gewassen  tekening  komt  in  het  kort  hierop  neer : de  toonwaarden  worden  in  de  tekening  opgebracht  door  middel  van  een  penseel  met  sterk  verdunde  waterverf .  Over  het  algemeen  gebruikt  men  zwarte  of  bruine  waterverf .  Maar  zowel  hier  als  in  de  volgende  voorbeelden  doet  de  keuze  tussen  de  verschillende  technieken  er  weinig  toe .  Ongetwijfeld  geeft  het  karakter  van  het  motief  de  werkwijze  al  aan  en  daar  moet  men  rekening  mee  houden .  Maar  welk  materiaal  men  ook  gebruikt , het  gaat  om  de  tekening  en  het  waarnemen  der  toonwaarden  en  de  juiste  weergave  daarvan .  Als  je  fig . 12  bekijkt , ziet  je  een  snelle  schets  met  de  pen .  Men  had  net  zo  goed  een  podlood  kunnen  gebruiken .  Hoofdzaak  is  echter  de  weergave  van  de  beweging  in  het  landschap  en  het  uitdrukken  van  de  vormen  en  toon .  Men  moet  zich  aanpassen  aan  het  materiaal  dat  men  gebruikt  en  dit  materiaal  aanwenden  tot  het  verkrijgen  van  een  expressief  resultaat .  Wij  raden  je  daarom  aan  vaak  te  oefenen  en  daarbij  telkens  van  materiaal  te veranderen .  

                     Moeraslandschap

      Het  melancholieke  landschap  van  fig . 13  is  gemaakt  met  houtskool  en  daarna  gewassen .  Wij  herhalen  nog  eens  dat  er  niets  veranderd  is  in  de  volgorde  van  het  werk .  Wij  wijzen  in  de  bouw  van  dit  landschap  slechts  op  datgene  wat  in  de  tekening  te  zien  is .  Over  een  wal  midden  in  het  moeras  loopt  een  smalle  weg  die  overgaat  in  het  water  op  de  achtergrond .  Het  terrein  gaat  in  de  verte  over  in  horizontale  lijnen .  Waterplanten , vooral  riet , zijn  min  of  meer  scherp  getekend , weer  verzacht  door  een  iets  lichtere  toon .  Je  moet  niet  bang  zijn  om  in  het  " handschrift "  de  verschillende  accenten  een  rol  te  laten  spelen , die  je  kunt  verkrijgen  door  de  verf  nu  eens  sterk  te  verdunnen  en  dan  weer  bijna  onverdund  te  gebruiken , zoals  je  dit  ziet  in  de  lucht  en  in  de  planten  op  het  tweede  plan .  Natuurlijk  moet  een  korrelig  papier  gebruik  worden , waardoor  ook  de  kleinste  hoeveelheid  verf  een  effect  geeft .    


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 21 . DENNEN , FIG . 20
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 21 .

    Fig . 20

    Dennen   bij   Hampstead ,

    Tekening  van  de   Engelse

        schilder   Constable.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 19 - EIK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 19 .

        Eik .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . - PÖPULIER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    Populier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 . - WILG .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 17 .

      Wilg .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 . - BERK .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16 .

     Berk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . en 15 . HOUTJE MET O . I . INKT EN DAARNA GEWASSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14  en  15 .

    Houtje  met  O. I . inkt
    en  daarna  gewassen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . en 15 . HOUTJE MET O . I . INKT EN DAARNA GEWASSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14  en  15 .

    Houtje  met  O.I. inkt 
    en  daarna  gewassen .

    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 21 . - DE BOMEN .

    Art . Nr . 21 .

                        De  Bomen .

      De  boom  is  vaak  een  aantrekkelijk  element  in  het  landschap .  Maar  het  tekenen  van  bomen  brengt  voor  de  leerling  in  het  algemeen  nogal  moeilijkheden  met  zich  mee .  De  beginner  staart  zich  vaak  blind  op  een  overvloed  van  details , die  afbreuk  doen  aan  de  uitdrukking  van  het  geheel , het  silhouet , het  volume , het  karakter  van  het  onderwerp .  Iedere  boom , in  zijn  eigen  stijl , drukt  kracht  of  gratie  uit  of  verrast  ons  door  zijn  onverwachte  grilligheid .

      Als  men  eerlijk  werk  wil  leveren , waarheidsgetrouw , wat  echter  niet  ten  koste  mag  gaan  van  uw  persoonlijke  stijl , is  het  noodzakelijk  de  bijzondere  kenmerken , het  karakter  van  de  boom  die  men  wil  tekenen , te  laten  uitkomen .  Een  typisch  voorbeeld  vormen  de  coniferen , dennen  en  sparren :  de  takken  van  de  conifeer  vertonen  een  bepaalde  willekeur  in  tegenstelling  tot  de  regelmaat  van  de  takken  van  de  den .  En  vergelijkt  je  eens  de  bijna  horizontale  vertakking  van  de  beuk , de  verticale ,  opwaartse  vertakking  van  de  Italiaanse  populier  in  tegenstelling  weer  met  de  neerwaartse  van  de  treurwilg .  Wat  een  verscheidenheid  !   Bij  de  berk  is  de  vertakking  tenger  en  grillig , bij  de  kastanje  knoestig  en  sterk , hier  dun , daar  weer  dicht  enz.  Vandaar  ook  de  zeer  duidelijke  verschillen  in  karakter , die  men  gemakkelijk  kan  bestuderen .  Het  gebladerte  telt  ook  mee  bij  het  weergeven  van  het  karakter , maar  het  komt  nog  meer  tot  uitdrukking  door  de  vorm  van  de  bladermassa's  dan  van  het  enkele  blad .  Hoe  " construeert "  men  nu  een  boom  ?   Wij  moeten  ons  niet  zozeer  bezighouden  met  de  soort , maar  meer  met  het vinden  van  een  algemene  regel , wat  voor  boom  het  ook  is .  Wij  dienen  eerst  het  silhouet  in  z'n  geheel  te  bekijken  en  kunnen  haar  dan  opzetten  in  een  vereenvoudige  vorm  zoals  fig . 14  ons  laat  zien .  Daarna  kijken  wij  naar  het  gebladerte .  Het  kan  samengesteld  zijn  uit  verschillende  bladermassa's  die  wij  ook  ieder  met  zijn  eigen  omtrek  heel  schetsmatig  neerzetten .  Tenslotte  geven  wij  in  elke  massa  de  schaduwpartij  aan .  En  dan  is  de  beginconstructie  klaar .  Nu  moeten  wij  alleen  nog  de  juiste  plaats  van  de  gaten  in  het  gebladerte  aangeven , waardoor  de  bladermassa's  op  zichzelf  komen  te  staan .  Het  geheel  verlevendigen  wij  door  de  toonwaarden  van  de  schaduwen , waardoor  samen  met  de  grondtoon  van  de  gewassen  tint  het  volume  van  de  boom  wordt  aangegeven  ( fig . 15 ) .  Het  zal  ook  nuttig  zijn  's winters  te  tekenen  als  de  bomen  kaal  zijn .  Je  zult  de  vorm  , de  " beweging " en  de  samenstelling  van  de  bladermassa's  beter  kunnen  bepalen , als  je  de  grondvorm  goed  heeft  bestudeerd .  Je  moet  niet  vergeten  dat  het  karakter  van  een  boom  niet  alleen  ligt  in  de  stam  en  de  voornaamste  takken  maar  ook  in  de  kleinere  vertakkingen .  De  vorm  van  het  gebladerte , die  iedere  boom  z'n  eigen  karakter  geeft , is  bepaald  door  de  rangschikking  van  de  takken , die  tot  het  kleinste  twijgje  toe  het  " skelet "  vormen .  Je  moet  ook  naukeurig  de  zichbare  wortels  met  hun  grillig  verloop  gadeslaan .  En  eveneens  de  schors  die  bij  elk  soort  zo  verschillend  is .  Een  diepgaande  studie  van  de  onderdelen  van  een  boom  zal  leiden  tot  een  tekening  die  het  karakter  van  een  boom  uitdrukt .  Het  is  een  goede  oefening  één  enkel  blad  te  tekenen .  Daarna  een  twijgje  met  enkele  bladeren , en  dan  steeds  verder  gaande  een  hele  tak  en  tenslotte  de  gehele  bladermassa  waarbij  je  vereenvoudigingen  aanbrengt  al  naar  gelang  de  uitbeiding  van de  tekening  vordert .  Wat  ook  een  goede  oefening  is  ?   Tekent  de  boom  zich  af  tegen  een  lichte  lucht  ?   Knijp  uw  ogen  half  dicht , zodat  alleen  nog  de  omtrek  van  de  grote  massa  te  zien  is .  Het  is  overigens  altijd  goed  wanneer  men  waarneemt , vooral  wanneer  het  een  ingewikkend  onderwerp  betreft , de  ogen  half  dicht  te  knijpen  teneinde  hoofdzaak  en  bijzaak  beter  te  kunnen  scheiden .  Ook  de  tegenstellingen  van  de  toonwaarden  zult  je  op  die  manier  duidelijker  kunnen  zien .  Dit  is  zeer  belangrijk .
       Wij  zullen  nu  enkele  bijzondere  soorten  bestuderen  om  ons  te  oefenen  in  het  waarnemen  en  het  uitdrukken  van  het   karakter .

      De  Berk .  -  Dit  is  sierlijke  boom , met  een  teer  groen  en  dun  gebladerte .  Een  gladde  zilverachtig  witte  stam , zeer  sprekend , vooral  in  het  zonlicht  tegen  een  donkere  achtergrond .  Dit  is  het  geval  in  ons  voorbeeld  van  fig .  16 .  De  takken , willekeurig  van  vorm , ontspruiten  romdom  uit  de  stam  en  vormen  een  weefsel  van  zilverachtig  wit , hetgeen  zelfs  te  merken  is  bij  de  kleinste  twijgjes .  Enkele  donkere  vlekjes  versieren  hier  en  daar  het  gebladerte .  Deze  tekening  is  gemaakt  met  zacht  contépotlood  op  enigszins  korrelig  papier .  De  werkwijze  die  gevolgd  werd  is  dezelfde  als  in  ons  eerste  voorbeeld , maar  wij  lieten  hier  de  eerste  opzet  niet  zien .  Daar  in  deze  tekening  niet  is  gedoezeld  heeft  het  zwarte  conté  zijn  kracht  behouden .  Let  op  hoe  het  gebladerte  is  weergegeven  :  nu  eens  in  een  grijze  toon  door  potlood  streken , dan  weer  door  levendige  accenten .  De  voorgrond , rijk  met  gras  begroeid , is  zeer  vrij  behandeld .

      De  wilg .  -  Eveneens  een  lieflijke  boom  met  dun  gebladerte .  Wij  bedoelen  hier  vooral  de  wilgen  langs  de  waterkant , omdat het  uiterlijk  van  deze  bomen  zeer  geprononceerd  is .  Hij  bestaat  meestal  uit  een  gedrongen  korte  stam , waarbij  uit  de  kop  een  bos  takken  opwaats  gericht  is .  Overgens  is  de  mens  bij  de  vorm  van  deze  boom  tussenbeide  gekomen  door  hem , na  een  vergevorderde  groei , op  geringe  hoogte  te  snoeien .  De  pen  leent  zich  uitstekend  om  het  onrustige  en  knoestige  uiterlijk  weer  te  geven .  Het  gebladerte  is  haast  even  fijn  als  dat  van  de  berk .  De  weergave  met  conté  komt  sterk  overeen  met  die  van  de  pentekening  van  fig . 17 . 

      Italiaanse  populier .  -  Deze  hoge  boom ,  elegant  en  majestueus  tegelijk , wanneer  hij  volgroeid  is , verheft  zich  op  de  vlakten , in  bosjes  of  langs  de  wegen .  Een  zeer  geprononceerd  silhouet  en  onderling  weinig  verschillend ;  terwijl  de  meeste  andere  boomsoorten , ondanks  hun  eigen  karakter , een  grote  verscheidenheid  vertonen .  De  tekening  van  fig . 18  is  gemaakt  op  schaafpapier  en  deze  werkwijze  hebben  wij  reeds  besproken  in  de  les  " Licht  en  Schaduw " .

      De  Eik .  -  Bewonderenswaardig  door  zijn  krachtig  en  majestueus  uiterlijk , is  de  eik  precies  het  tegenovergestelde  van  de  berk  die  naast  deze  grove  reus  zo  teer  uitkomt .  Zijn  stam  is  dikwijls  zeer  zwaar.  Men  zou  bijna  kunnen  zeggen  dat  hij   " gespierd "  is  met  zijn  knoestige  uitsteeksels  en  zijn  diepe  rimpels , die  door  de  lichtval  des  te  beter  uitkomen .  De  takken  ontspruiten  min  of  meer  wanordelijk  uit  de  stam  en  de  verwarde  vertakkingen  ziin  soms  aan  de  uiteinden  bladerloos ;  Het  bladerdak  is  niettemin  zwaar  en  dicht  en  het  vertoont  bladermassa's  zoals  wij  dit  bij  de  andere  soorten  gezien  hebben .  Het  voorbeeld  van  fig . 19  is  uitgevoerd  met  olieverf  in  wit  en  ivoorzwart   ( zie  onze  les  Licht  en  Schaduw ) .  De  opzet  is  gedaan  met  een  platte  kwast  gedoopt  in  terpentijn  en   ivoor-zwart .  De  tekening  wordt  hierdoor  zeer  geprononceerd , vooral  wat  betreft  de  stam  en  de  takken .  Tenslotte  doen  enkele  zeer  lichte  kleurwaarden  het  volume  van  de  bladermassa's  uitkomen  en  accentueren  ook  het  ruwe  en  knoestige  karakter  van  de  stam .  Het  met  gras  begroeide  terrein  op  de  voorgrond  is  in  deze  studie  ook  vrij  behandeld .  

      De  Den .  -  Wij  zien  hier  een  buitengewoon  mooie  tekening  van  een  groep  dennen  door  de  Engelse  schilder  Constable  ( fig. 20 ) .  De  tekening  die  met  potlood  is  gemaakt  laat  ons  dezelfde  eenvoud  van  uitvoering  zien .  De  kruinen  vormen  grote  massa's  ieder  ondersteund  door  één  hoofdtak , die  zich  weer  vertakt  in  massa's  van  aanzienlijk  kleinere  omvang .  Het  is  belangrijk  te  zien  hoe  het  karakter  spreekt  uit  deze  grote  eenheden  en  niet  uit  de  gedetailleerde  weergave  van  de  bladeren .  De  bewegelijke  tekenwijze , aangepast  aan  de  structuur  van  de  takken , draagt  ongetwijfeld  bij  tot  de  uitdrukking  van  het  karakter .    


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 22 . - DE LUCHT - FIG . 23 , AVONDLUCHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 22 .

    Fig . 23  , -  Avondlucht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 22 . - DE LUCHT - FIG . 22 , ONWEERSLUCHT.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 22 .

    Fig . 22 . - Onweerslucht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . BIS . - VOLTOOIDE STUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 . bis .

    Voltooide  studie
    ( twee  kleuren  olieverf ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 22 . DE LUCHT - FIG . 21 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 22 .

    Fig . 21 .

    De  Lucht  -Perspectievisch   schema



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!