TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
26-11-2006
ART . NR . 83 . - BESLUIT
Art . Nr . 83 .
Besluit
Grote kunstenaars onder onze tijdgenoten hebben veel gebruik gemaakt van waterverf . Door je te verklaren , hoe zij deze gebruikt hebben , menen we je te kunnen helpen bij het stellen en oplossen van een hoogst belangrijk probleem , n.l. dat van de weergave van de kleur .
Al dadelijk moeten we er hierbij aan herinneren dat men , alvorens dit stadium te bereiken , de techniek heeft moeten leren beheersen . Het is , na je er op toegelegd te hebben de juiste tonen te vinden en na de hierboven voorschriften in acht genomen te hebben , dat je de vrije loop kunt laten aan uw individuele persoonlijkheid . Het is eerst dan , dat je " vertolkingen " tot stand kunt brengen . Er bestaat overigens , zoals je geconstateerd zult hebben , niet slechts één enkele manier om een aquarel op te vatten en uit te voeren . Nochtans blijven de grondbeginselen altijd gelijk : de tonen op een directe wijze plaatsen , op onbevangen wijze werken , overschilderingen vermijden .
Ongetwijfeld zijn er kunstenaars , van onbetwistbaar talent , die van de aquarel niet meer verlangen dan een snelle soort van schrijfwijze . Zij beschouwen hem dan als een document , dat als uitganspunt kan dienen voor een schilderij in olieverf . Minder bezorgd over de hoedanigheden van doorzichtigheid en tederheid , aarzelen zij niet bij het gebruik van waterverf , als daartoe de wenselijkheid bestaat , om meerdere malen een bepaalde toon over te schilderen , altijd wel op brede wijze , maar zonder de toetsen aan elkaar te binden .
Door uitsparingen in wit , door over elkaar heen geplaatste tonen en de glans van hun kleuren , geven zij aan hun studies een grote intensiteit .
Het is duidelijk dat het dan niet meer over eigenlijke aquarellen gaat en we zouden dit soort van voorbereidend werk liever waterschilderen willen noemen , temeer waar heel wat schilders iedere transparantie uit de weg daan door op somige plaatsen witte gouacheverf te gebruiken .
Evenwel maakt de moderne schilder het woord " synthese " , dat we gebruikt hebben om de aquarel te definiëren , geheel tot de zijne in de volle betekenis van het woord , want dit procedé blijft , enkele gevallen daargelaten , voor de meerderheid van hen een snel en vrijmoedig uitdrukkingsmiddel .
Van zijn kant speelt het papier zelf een bijzondere rol , niet slechts voor het uitsparen van lichtpartijen , maar vooral om de tinten levendigheid te geven . Intussen is het echter niet nodig om alles met verf te willen weergeven . Denk er aan dat letterlijke overbrenging van de natuur in de kunst niet het doel is ; hij vormt slechts het onmisbare uitgangspunt . Men moet dus deze natuur , die zo rijk en gevariëerd is , goed leren kennen om vervolgens door zijn bemiddelaar , het kunstwerk , door die natuur heen uw persoonlijke kwalitieten de gelegenheid te geven zich vrij te maken . Om een voorbeeld te geven , waarom zou men in een vergezicht persé een cobaltblauw gemengd met kraplak gaan gebruiken , wanneer alleen dit blauw , beïnvloed door zijn omgeving , het gewenste effect tevoorschijn kan brengen en dus gaan uitdrukken wat je te zeggen hebt ? Een ander voorbeeld : een puur cadmiumrood voor de weergave van het dak van een huis , behoeft niet misplaatst te zijn , wanneer de andere daken van kleur verschillen , maar een herhaling van dit rood , zelf in verzachte vorm , zou stellig eentonigheid met zich meebrengen . De kleur heeft nu eenmaal zijn eigen taal en je kunt , dank zij hem , uw werken een grotere rijkdom aan expressie verschaffen . De werken van kunstnaar als JONGKIND , CEZANNE en VAN GOCH , zijn een levendige bevestiging van hetgeen we zojuist uiteengezet hebben . De nerderlandse schilder J.B. Jongkind ( 1819 - 1891 ) , die veel in waterverf gewekt heeft , toonde op dit terrein een onbetwist meesteschap . Eenvoud is een van zijn meest kenmerkende eigenschappen . Op een fijne en naukeurige tekening plaatste hij iedere toon direct raak , zonder herzieningen of overschilderingen en met een opmerkelijke trefzekerheid . De reden , dat Jongkind verschilt van Cézanne is , omdat hij de kleuren van de natuur weinig of niet " getransporteerd " heeft . Hij wilde " waar " zijn en ieder van zijn aquarellen , die zeer sober gehouden zijn , niettemin rijk aan prachtige suggestieve werking . Paul Cézanne ( 1839 - 1906 ) heeft een sterke invloed gehad op de verschillende stromingen van de hedendaagse kunst . Even voortreffelijk als schilder met water - als met olieverf , wist hij door een strenge ogendiscipline de gebruikelijke afzwakkingen van de kleuren te vervangen door ongebroken kleuren . De grote partijen in zijn landschappen versterkte hij met tonen van een zeer uiteenlopende intensiteit . Zo aarselde hij bijvoorbeeld niet , om teneinde het blauw van een zee sterker te doen uitkomen , een oranjeachtige kleur te geven aan de oever , want , zo zei hij , " Schilderen bestaat niet alleen in het weergeven van een bepaald onderwerp , het is ook het tot stand brengen van een harmonie tussen de talrijke kleurverhoudingen en deze over te brengen in een eigen toonschaal " .
Vincent Van Goch ( 1853 - 1900 ) is heel zijn leven bezeten geweest door het licht en de kleur . Voor hem was " het geel de zuivere kleur en ook de liefde ; het blauw een oneidigheid , zoals de nachtelijke hemel " .
" Indien ik , zo zei hij " , het portret moest maken van een kunstenaar , waar ik van houd , dan zou ik beginnen met hem te schilderen zoals hij is , zo getrouw mogelijk , maar om het portret te voltooien , zou ik mij vervolgens een " vrij werkend colorist " gaan maken . Ik overdrijf zijn blonde haarkleur en kom dan tot oranjeachtige tonen , chromaatgelen en bleek citroengeel . Achter de kop schilder ik , in plaats van de banale muur van een schamelijke woning , de oneindigheid ; ik maak een vlakke achtergrong van het rijkste blauw , het diepste dat ik in staat ben te verkrijgen en door deze combinatie zal de blonde kop gaan oplichten en door die volle blauwe achtergrond een geheimzinnig effect verwerken , zoals dat van een ster in een diep nachtelijk blauw " .
Deze drie voorbeelden laten de weg open voor verdere persoonlijke verkenningen en om die reden vestigen we op hen dan ook de aandacht ; het is echter geenszins onze bedoeling om je een bepaalde opvatting of techniek te willen opdringen . Integendeel , we kunnen je niet anders aanraden dan om geheel eerlijk met jezelf te zijn , hetgeen het wezenskenmerk is van de ware kunstenaar . Maar tracht wel in de werken der meesters datgene te ontdekken dat je in staat stelt om het vak beter te leren kennen .
Hoedt je tenslotte voor ieder soort van ongeduld . De echte kunstenaar is er niet in de eerste plaats op bedacht om volstrekt oorspronkelijk te zijn . Werkelijke oorspronkelijkheid moet de vrucht zijn van toegewijde , voortdurende en weldoordachte arbeid , waardoor uw persoonlijkheid zich zal ontwikkelen en je tevens de middelen zult vinden om aan die persoonlijkheid uitdrukking te geven .
Beste Vrienden en Vriendinnen een klein beoordelingske zal me zeer goed doen en me in de top 20 houden . ( links onder op de blz. ).
IEDEREEN BEDANKT !!!
25-11-2006
ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
Art . Nr . 82 . b , Fig . 38 .
Het strand te Trouville door HAMBOURG
ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
Art . Nr . 82 . b , Fig . 36 .
Het strand bij Banyuls door Mevr. DIVERLY
ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
Art . Nr . 82 . b , Fig . 35 .
Landschap door FEUGEREUX .
ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
Art . Nr . 82 . b ,
Andere voorbeelden
Het is zeer nuttig om tentoonstellingen te bezoeken en het werk van knappe kunstenaars onderzoekend in ogenschouw te nemen , teneinde het te " ontleden " , naar het woord van de aquarellist FARGEAU , om de manier van hun scheppers te leren kennen ; echter niet om deze slaafs te gaan navolgen , maar om nieuwe mogelijkheden voor zichzelf te openen , tot dusver onbekende wegen te ontdekken en er persoonlijk voordeel uit te putten .
Ziehier dan ook allereerst een aquarel van FEUGEREUX ( fig . 35 ) , die krachtig behandeld is en op robuste wijze tot ons spreekt . Alles staat er flink op zijn plaats in sterke en rijke kleuren ; de natuur zelf herleeft hier . De volgende ( fig . 36 ) is het werk van een oud - leerling mevrouw DIVERLY . Op een elegant en vrij behandeld geraamte van oostindische inkt , worden we aangenaam getroffen door de flonkering van kleurvlekjes , die daar op luchtige wijze overheen gespreid zijn . Paule RAY (fig . 37 ) voert ons terug naar de stad met zijn zacht glanzende grijzen ; bescheiden van uitvoering , fijn en sober van kleur . HAMBOURG tenslotte ( fig . 38 ) zet ons hier een schets in waterverf voor ogen , een briljant gedane " impressie " . De kunstenaar wist hier het essentiële te zien en weer te geven , dus alles te zeggen zonder overbodige uitwijdingen . Hier willen we de gelegenheid te baat nemen om enkele termen nader te verklaren , door het maken van enige onderscheidingen . We hebben het woord " schets " gebruikt naar aanlijding van twee illustraties ( fig . 22 en 38 ) . Om precies te zijn , waren dat vrij ver doorgevoerde schetsen , maar , hoe dan ook , het kan gebeuren dat de aquarel niet zo zeer beschouwd wordt als een doel op zichzelf , maar veeleer als een begeleiding , een " opluistering " , zeer zeker van goed gehalte , die niettemin de voorrang laat aan de tekening . Dit is dan het geval met de geaquarelleerde schets , waarin enkele kleurvlekken op gedurfde wijze " neergegooid " , de indruk van leven versterken , die van een snelle notitie kan uitgaan . Overigens begrijpt men wel dat een schets , dus een beknopte tekening , niet het voorwerp van een langdurige schilderarbeid is en dat de waterverf door zijn aard , in zo'n geval nu eenmaal het aangewezen materiaal is .
De geaquarelleerde tekening , wiens uitvoering dieper gaat dan bij de schets , is onderworpen aan dezelfde opmerkingen . Deze tekening kan gemaakt worden met de pen en een onuitwisbare inkt , zoals oostindische inkt of ook noteninkt , als die tenminste evenmin uit te wissen is . Sommigen zien kans om eigenaardige versmeltingseffecten te bereiken door bepaalde partijen met waterverf te behandelen als de inktlijnen nog niet geheel droog zijn . Allerlei schakeringen zijn natuurlijk denkbaar bij deze combinatie van schets , tekening en waterverf . Deze laatste kan weer de hoofdrol gaan spelen , zoals in het voorbeeld van fig . 28 . In zo'n geval moet de kleurwerking vrij sterk zijn , juist om zijn belangrijkheid goed te laten uitkomen . Geheel in tegenstelling tot de geaquarelleerde schets of tekening staat de pure directe aquarel , die geen enkele voorafgaande opzet in lijnen bevat ; de kunstenaar tekent hier alles uitsluitend met de kleur .
Het bewaren van aquarellen
Men kan aquarellen niet vernissen , daardoor zou hun matheid verloren gaan , maar men kan hen wel fixeren . Wanneer zij achter glas zijn ingelijst , zijn zij natuurlijk tegen stof beveiligd , maar , aangezien papier hygroscopisch is , kunnen er kleine schimmels ontstaan , hetgeen zich uit in de gele vlekjes , wat uit de aard van de zaak zeer betreurd zal worden . Dit alles kan voorkomen worden door aan voor - en achterkant een vloeistof aan te brengen , die kleurloos en mat is en " Fixatief Vibert " heet . Deze wijzigt in geen enkel opzicht het aspect van de aquarel , maar het is dan wel noodzakelijk dat deze geen tonen bevat met de volgende kleuren : gummigut , drakenbloed en anilineverven , want die worden door het fixatief opgelost .
24-11-2006
ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
Art . Nr . 82 . a , Fig . 34 .
De kust van Bretagne door RENEFER .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
Art . Nr . 82 . a , Fig . 33 .
Schetstekening . Slechts de vaste elementen werden aangeduid .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
Art . Nr . 82 . a , Fig . 32 .
Zeegezichten . Laatste stadium . Grijze totaaltoon op bevochtigd papier .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
Art . Nr . 82 . a , Fig . 31 .
De Seine bij Triel . Evenals de vorige , een aquarel van RENEFER
ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
Art . Nr . 82 . a , Fig . 30
Laatste stadium ... van een gezicht op Hyères .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
Art . Nr . 82 . a , Fig . 29 .
Laatste stadium ... op de manier van Jongkind .
23-11-2006
ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
Art . Nr . 82 . b ,
Fig . 37 .
Stadsgezicht door Paule RAY
ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
Art . Nr . 82 . a ,
Verschillende voorbeelden
Eerst bekijken we eens een landelijk gegeven , dat gemaakt werd te Janville , een stadje in de buurt van Chartres ( fig . 27 ) . Het is nogal sterk van kleur . We zijn in de herfst , het licht is nog intens en warm en verschaft de tonen een grote dichtheid ; okers en cadmiums voeren hier de boventoon . Deze voorstelling bevat grotere en kleinere gebouwen en bomen . Laten we de tekening op precieze en toch niet te harde wijze uitvoeren , zoals dat op fig . 25 te zien is . De schetslijnen zijn met het penseel in een lichte en neutrale kleur aangeduid ; een wijze van doen , die aan te bevelen is wanneer men verlangt dat de tekening geheel onder de kleuren verdwijnt . Als dit gedaan is plaatsen we met een geheel gevuld penseel de blauwe hemel , na eerst het papier ter plaatse bevochtigd te hebben met een geelachtige toon voor de wolken . Vervolgens kleuren we de lichte gedeelten van de toren , de gehele weg ( wiens schaduw later zonder bezwaren op de lichte toon wordt aangebracht ) , de zonbeschenen daken , de schoorstenen en de bomen , dit alles met vrij krachtige verf . Dan kunnen we overgaan tot de schaduwen , die breed behandeld worden en eveneens krachtig moeten zijn , vooral in de daken en de bomen . De te bereiken effecten moeten nu al enige schittering vertonen ( fig . 27 ) . Een dergelijke aquarel met zijn forse en rijke kleuren moet nogal snel uitgevoerd worden . Thans wenden we ons tot het landschap van fig . 28 , gezien in het gebied van de Corèze , een eerder ruwe en harde landstreek , die daarom geen schoonheid behoeft te ontberen . Ditmaal werd de tekening uitgevoerd met het penseel en pure oostindische inkt , althans voor de bodem en de bomen , hetgeen reeds in overeenstemming is met het karakter van de landstreek . De lucht behandelden we zoals die van het vorige voorbeeld , met het penseel , maar zeer sober . We hebben hem toen achter elkaar geschilderd , beginnende met de lichten , toen het blauw en tenslotte de schaduwen , zonder één onderdeel geheel droog te laten worden . Let derhalve eens op de versmeltingen en het modelé van de wolken . Direct na de lucht kwam de achtergrond en zo vervolgens tot aan de voorgrond ; uiteindelijk kwamen de bomen tot stand .
Fig . 29 is de afbeelding van een pretentieloos werkje in de stijl van de schilder JONGKIND . De kleur is zeer bescheiden en steunt vooral op waarden . Het wit van het papier blijft een grote rol spelen , evenals de eerst aangebrachte tekening .
Fig . 30 toont een gezicht op Hyères , waar , ondanks een lichte nevel , de zon toch de kracht heeft om het onderwerp kleur te verlenen . We laten het aan jezelf over om deze aquarel goed te bekijken en er de nodige lering uit te trekken . Vervolgens ziet je op fig . 31 een aquarel in onze gebruikelijke manier uitgevoerd met de gang van zaken , die je herhaalde malen ontvouwden .
Lucht en water werden gelijktijdig geschilderd , vervolgens het tweede plan en de achtergrond , de brug , daarna het eerste plan aan de linkerzijde en tenslotte de boten en de reflexen in het water .
Nu gaan we eens een zeegezicht bestuderen ( fig . 34 ) , dat ergens aan de Bretoense kunst tot stand kwam . Er waait een westenwind , met als gevolg een bewogen geheel , zowel in de lucht als in het water . Een geheel volledige schetstekening is in dit geval geen vereiste ( fig . 33 ) . Alles is in beweging , de golven , die tegen de rotsen slaan , verbergen hen ten dele of versluieren hun omtrekken en kleuren . Er is hier tezelfdertijd kracht en tederheid . De golfspatten steken licht , maar zonder enige droogte , tegen het water af . Het is zelf nodig dat de contouren van deze spatten , in het witte papier , een beetje in de zee overlopen . Het is dus de zee , die , door een goed geplaatste tint , de omtrekken zal vormen , waarvan een mogelijke droogheid voorkomen kan worden door het papier op die punten wat te bevochtigen .
Alvorens dus met de lucht te beginnen - hetgeen ons eerste werk zal zijn - denken we er aan om het papier een beetje nat te maken op al die plaatsen , waar de golven gaan opspatten . Daarna pas volgen de tonen van de zee met hun verschillende modulaties en kleurwaarden en met een penseelvoering die rekening houdt met de bewegingen in het water . Aan de beurt zijn dan de tonen van de rotsen , waarbij al dadelijk het spel van lichten en schaduwen zijn schaduwen krijgt . Daarna wordt ook de voorgrond voltooid .
We besluiten met je een werk te laten zien dat overwegend grijs van toon is ( fig . 32 ) . Het werd uitgevoerd op vochtig Ingrespapier , nadat enkele vaste bestandsdelen ( pier , schepen , enz. ) in tekening waren gebracht . De lucht werd in één adem geschilderd , dus zonder latere overschilderingen , en vervolgens het water , waar later op teruggekomen werd met enkele toetsen van de voorgrond voor de golvingen . De achtergrond , de pier en de schepen werden voor het laatst bewaard .
20-11-2006
ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
Art . Nr . 82 . a , Fig . 28 .
Een ander landschap , gezien in het gebied van de Corèze
ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
Art . Nr . 82 . a , Fig . 25 .
Het Landschap . De Schetsopzet
ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
Art . Nr . 82 . a , Fig . 26 .
Het Landschap . Het tweede stadium
ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
Art . Nr . 82 . a , Fig . 27 .
Het Landschap . Laatste stadium
ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
Art . Nr . 82 .
Het Landschap
Het is onloochenbaar dat op dit terrein de waterverf heer en meester is . De snelheid van de uitvoering en het vermogen , van een bekwaam kunstenaar , om in één enkele zitting het karakteren en de effecten van een compleet onderwerp weer te geven , maken deze techniek tot een bijzondere waarde voor de landschapschilder . Meer dan ooit echter dient hier een overvloedig gebruik van water de voortdurende aandacht van de schilder in beslag te nemen . In de open lucht voltrekt de indroging zich sneller door wind en warmte , en een " nat " werken is in dat geval dus wel geboden . Aangekomen op de plaats van zijn keuze , is de eerst te nemen maatregel om zich een denkbeeld te vormen over de tijdsduur van de waargenomen effecten . Zullen zij lang genoeg duren om de uitvoering van een enigszins doorgevoerde aquarel mogelijk te maken ? Of zal men zich tevreden moeten stellen met een eenvoudige , snel uitgevoerde schets ? In het algemeen gesproken zou men kunnen zeggen , zonder dat hierbij vaste wetten gelden , dat de avondeffecten kort duren , die van de ochtend iets langer en die van het volle daglicht het langst . Om de beste kansen tot slagen te hebben , zal de beginner er dus goed aan doen zijn werk in de buitenlucht aan te vangen , als de zon al even boven de horizon te zien is . In ieder geval zal men , alvorens zich aan het werk te zetten , moeten proberen na te gaan hoe de verdere loop van de zon zal zijn , teneinde niet het risico te lopen hem op een gegeven ogenblik vlak voor zich te zien of hem precies in de rug te krijgen , waardoor de gewenste effecten geheel verloren zouden gaan . Het effect nu ,, de visuele indruk , is de ziel van een schilderij . Een kunstwerk kan geen werkelijke waarde hebben dan door een goed begrepen , goed voelbaar en goed uitgedrukt effect . Het is onverschillig of dit een effect is van vorm , van kleur , van licht of van schaduw , als het maar pakkend genoeg is om indruk te maken . Door deze vonk zal een werk tot leven gewekt worden en laten zien dat het van een kunstenaar afkomstig is ; ontbreekt hij , dan zal het werk , ondanks een zorgvuldige uitvoering , van onwaarde zijn uit kunstzinnig oogpunt , zo heeft FAGES gezegd .
Men dient in een aquarel geen al te donkere effecten na te streven . Men zou dan immers de tinten met zeer veel verf moeten aanmaken en daardoor spoedig in ondoorschijnendheid vervallen . Maar in ieder geval is het nodig - hetgeen volgt uit wat we zo juist gezegd hebben - om zich er op toe te leggen het vereiste effect zo goed mogelijk te realiseren . Wanneer een bepaald plekje je op het eerste oog goed bevalt , dan heeft je er de verschillende onderdeeltjes nog niet van gezien . Het zijn ook niet die onderdeeltjes die bij u een aangename sensatie verwekken , maar het algemene beeld en dat is dan ook hetgeen je dient uit te beelden en niet allerlei kleinigheden . Het is onvermijdelijk dat je bij uw eerste pogingen niet dit resultaat zult bereiken zonder het aanbrengen van verbeteringen en overschilderingen , die de frisheid van uw werk afbreuk gaan doen . Daarover behoeft je niet te treuren , mits je maar geslaagd bent met een totale indruk . Van lieverlede zult je er in kunnen slagen om een zekere doorzichtigheid te behouden , wanneer je geleerd zult hebben om meteen de gewenste intensiteit van de tinten goed te beoordelen . Nog een laatste raad inzake uw opstelling buiten . Overtuigt je er zich van dat je niet op een gegeven moment last krijgt van de weerkaatsing van een sterk verlicht oppervlak . Uw ogen zouden daaronder te lijden hebben en uw werk evenzeer . Laten we enkele onderwerpen van het landschap eens nader bekijken .
De hemel . - De hemel is niet een neerhangend gordijn . Hij moet meer en meer naar achteren gaan , naarmate hij dichter bij de horizon is . Het is niet alleen maar door het afzwakken van , bijvoorbeeld , een blauwe tint , dat men een lucht naar achteren kan laten verschuiven , men maakt hem eenvoudig steeds lichter . Daarbij zal dan ook een beetje grijs te pas komen , dus de complementaire van de gebruikte toon .
Deze verandering van toon , kan , wanneer hij niet in het oog springt , niettemin ( en dat niet alleen bij luchten ) in de natuur duidelijk genoeg worden waargenomen als men het middelste van een motief met een dicht bij het oog geplaatste wijsvinger bedekt ; in horizontale stand voor luchten en vlakten en in vertikale stand voor bomenrijen en bergen . Wanneer men dan de delen aan weerzijden van de vinger goed met elkaar vergelijkt , zal men de toonverschillen waarnemen .
Voor bewolkte luchten brengt je in praktijk hetgeen we gezegd hebben over het werken op vochtig papier of door nat in nat te werken , bij het bereiken van de verschillende graden van kleurversmelting .
Vergezichten . - Ook deze zullen meer of minder nat geschilderd worden , naarmate hun grotere of minder grote vastheid ; grijzen zullen er onveranderlijk bij te pas komen . Als zij lichter zijn dan de lucht , moet de kleur van deze laatste zich duidelijk aftekenen ; als zij donkerder zijn , moet hun kleur enigszins in de lucht vervagen . Als lucht en bodem aan de horizon in elkaar overgaan , moeten de vergezichten onmiddelijk na de lucht in grijze tonen worden weergegeven .
Bomen . - Het moet voldoende zijn om hun omtrekken en de grote kleurpartijen goed in het verband van hun richting en toon weer te geven ; daarbij moet de toets aangepast zijn aan de aard van het gebladerte om het wezen ervan uit te drukken .
Schaduwen . - Daarin zij men zeer spaarzaam met détails .
Gebouwen . - Beginners hebben de neiging om de daken en gevels te " nieuw " te maken , waar deze toch gewoonlijk door de tand des tijds zijn aangetast . Bekijk hen goed en maak hen , zo nodig minder helder .
Hier is de volgorde van het afnemen van kracht en schaduwtonen : holtes ( het donkerst ) - horizontale schaduwen , zoals o.a. onder daken - verticale schaduwen - horizontale slagschaduwen , helderder naarmate zij de invloed van een lichtere hemel ondergaan . Zelfs de donkerste schaduwen moeten altijd een zekere doorzichtigheid behouden , men moet hen dus niet " dicht stoppen " .
Rookpluimen . - Leg de aquarel plat en bevochtig de bewuste plek , daarbij iets over de randen gaand . Nu laat men een toon verdrinken , die voldoende sterk is op het uitgangspunt van de rook en vanaf dat punt steeds lichter wordt .
Voorgronden . - Kleur en kleurwaarden zijn hier , eveneens elders , de sleutel tot soliditeit ; te samen , wel te verstaan , met de juiste wijze van toetsen plaatsen . Kleur en waarde moeten beoordeeld worden door het gehele motief te bekijken en niet onderdeel voor onderdeel . In de dichtsbij gelegen plans zorge men voor een grotere helderheid in het licht en een grotere kracht in de schaduw . Naar mate het terrein meer naar achteren schuift , moeten daarentegen de tonen dichter bij elkaar komen te liggen . Tergelijkertijd moeten ook de détails verzacht worden .
Waterpartijen . - Het spreekt vanzelf dat doorzichtigheid hierbij een eerste vereiste is . In het algemeen moeten weerspiegelingen , stellig niet " zwaarder " maar wel van een iets krachtiger waarde zijn dan de voorwerpen zelf ; hun toon moet dus een weinig " gedempt " worden . Men moet daarbij zeer nat en krachtig werken , om na droging de juiste waarden te verkrijgen .
De zee . - Deze heeft als bijzonderheid dat zijn diepste blauw zich tegen de horizon aan bevindt . Zijn tonen wisselen gewoonlijk plaatselijk af , hetzij door de wind , hetzij door de achtergrond . Hierbij moet je dan ook profijt weten te trekken van wat we gezegd hebben over tinten , die afwisselingen in hun coloriet vertonen . De penseelstreken , waarmee men de golven zal weergeven , moeten horizontaal zijn in de verte en meer hol gebogen naarmate men de voorgrond nadert .
Eveneens in het algemeen sprekend , zullen de toetsen van de weerspiegelingen , evenals de golven een grotere beweging bezitten bij een golvende zee dan op zeer kalm water . Tracht ook de lichtlijnen uit te sparen , die de lucht weerkaatsen .
Figuren . - Deze zijn van ondergeschikte betekenis , behandeld hen dus zeer eenvoudig ( behalve , natuurlijk wanneer zij de hoofdfiguren van de aquarel zijn ) . Plaats hen bij voorkeur niet op de voorgrond , waar zij te veel aandacht zouden trekken ten koste van het onderwerp , in zijn totaliteit beschouwd . Spaar hun omtrekken uit als zij licht tegen de omgeving afsteken .
We gaan thans enkele voorbeelden van verschillende technische uitvoering in beschouwing nemen , want het wil niet onze bedoeling zijn om je één bepaalde werkwijze op te dringen . Waar talent , schept behagen in verscheidenheid . Maar toch willen we je steeds blijven aanraden om de constructietekening goed te verzorgen en hem duidelijk en met toewijding tot stand te brengen .
19-11-2006
ART . NR . 81 . b , - HET DIER
Art . Nr . 81 . b ,
Het Dier
Welk dier het ook zijn zal , dat we willen uitbeelden , huisdier of niet , men zal zich hierbij aan een dwingende verplichting moeten onderwerpen , die men kan ontlopen , op straffe , tot onbeduidend , werk veroordeeld te worden . Deze bestaat in de noodzakelijkheid van het beest een bouw te geven , die geheel in overeenstemming is met zijn anatomie en zijn geaardheid . De vacht van een hond of van een kat , hoe dik die ook zijn kan , doet de anatomische vormen niet verdwijnen ; hij verzacht deze slechte enigermate . Zij blijven voelbaar dank zij de glimplekken op de pels van een roofdier , de huid van een paard of de pluimage van een vogel . Nu beschikt men bij de aquarel niet over dezelfde uitdrukkingsmogelijkheden als bij de olieverf ; zo staat waterverf b.v. geen vette empatementen toe . Het is door een spel van kleuren en waarden dat we de bouw moeten uitdrukken , terwijl de musculatuur , het spierenstelsel , van het dier , onder invloed van het licht , glimmingen zal veroorzaken en de lijnwerking van de huid zal wijzigen naar gelang de houdingen om zijn anatomische verschijning kenbaar te maken . Fig . 23 toon je de tekening , die voorafgaat aan de uitvoering van de aquarel zoals afgebeeld op fig . 24 .
ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER