E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    troebadoer
    blog.seniorennet.be/troebad
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    24-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 . a ,

    Fig . 21  en  22 .

    Geklede  Figuur .  2e stadium  ( onderschildering )  en  Voltooide  studie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Naakt  door  CALLEWAERT .  Krachtige  schildering , sterk  gebouwd  en  zeer  plastisch .  Grote  rijkdom  aan  toonwaarden .  Brede  en  eenvoudige verfopdracht   -   vlakverdeling  met  de  figuur  te midden  van  het  gebladerte , waardoor  het  omlijst  wordt  en  dat  tevens  de  compositie  aan  beide  zijden  afsluit .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 . a ,

    Fig . 19  en  20 .

    Naakt  -  2e  stadium  ( onderschildering )
    Voltooide  studie .  Schilderij  van  Renefer .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
    Art . Nr . 67 . a ,

                               De  Figuur

      Definitie .  In  de  kunst  wordt  onder  figuur  verstaan , het  gehele  menselijk  lichaam .  Men  spreekt  van  een  naaktfiguur , of  kortweg  een  naakt  en  van  een  geklede  figuur .  Allereerst  gaan  we  een  naaktfiguur  bestuderen . 

                     Studie  Van  Het  Naakt

      Het  werk  moet , als  steeds , in  drie  stadia  worden  uitgevoerd  en  je  zult  nu  wel  voldoende  vertrouwd  zijn  met  deze  werkwijze , dat  we  kunnen  volstaan  met  afbeeldingen  van  het  tweede  stadium  ( onderschildering , fig . 19 )  en  de  voltooide  studie  ( fig . 20 ) . 
      We  zouden  je  er  niettemin , niet  genoeg  op  kunnen  wijzen  hoe  belangrijk  het  is  dat  je  met  de  uitterste  aandacht  en  met  de  meeste  zorg  een  schetsopzet  tot  stand  brengt  met  als  doel  een  zeer  duidelijke  tekening , zoals  we  dit  ook  aanbevolen  hebben  bij  het  portretschilderen .
      Het  is  beter , vooral  bij  de  aanvang  van  de  studie , om  zich  aan  deze  dwang  te  onderwerpen , dan  op  avontuur  uit  te  gaan  door  te  gaan  schilderen  op  een  onvolledige  en  onduidelijke  schets . 
      Het  betreft  hier  een  vrouwelijk  naakt  in  een  eenvoudige  stand .  De  onderschildering  werd  natuurlijk  uitgevoerd  op  een  zeer  hechte  tekening  -  daarop  moeten  we  de  nadruk  leggen  -  en  deze  onderschildering  werd  dan  weer  tot  stand  gebracht  op  dezelfde  wijze  als  die  bij  de  kop .  De  ondergrond  werd  dus  voorzien  van  weinig  genuanceerde  locale  tonen , waarbij  de  verf  niet  al  te  dun  werd  gebruikt .  We  herhalen  ook  nog  eens  dat  het  nuttig  is  om  een  onderschildering  tot  stand  te  brengen , die  reeds  een  zekere  uitdrukkingskracht  heeft  en  die  van  lieverlede  verrijkt  zal  worden , zowel  wat  nuances , als  ook  wat  de  verf  betreft .  Vervolgens  wijden  we  ons  aan  het  werk  van  de  3e  étappe , waarbij  we  niet  zullen  aarzelen  om  van  kwast  te  veranderen , zo  vaak  als  dat  nodig  zal  blijken  om  te  tonen  van  hun  frisheid , rijkdom  en  zuiverheid  te  doen  behouden .
      Bij  het  schilderen  wordt  telkens  een  iets  vettere  verf  gebruikt , vooral  op  de  lichten , die  de  onderschildering  reeds  toont ;  de  overgangen  naar  de  schaduw  worden  het  best  met  platte  en  zachte  kwasten  uitgevoerd . 
      Zoals  men  het  deed  bij  de  kop ; kan  ook  hier  de   vingertop  bij  wijze  van  doezelaar  gebruikt  worden  om  de  teerste  overganspassages  hun  zachtheid  en  geleidelijkheid  te  verlenen . 
      Het  werk  aan  het  laatste  stadium  heeft  de  kunstenaar  met  enthousiasme  volbracht :  dit  woord  is  beslist  niet  te  sterk  om  uitdrukking  te  geven  aan  het  grote  plezier  om  te  kunnen  werken  met  toewijding , zorg  en  smaak ;  een  vreugde  die  groter  wordt  naarmate  het  onderwerp  meer  leven  krijgt  en  men  een  succesvol  eindresultaat  voelt  naderen .
      De  schilder  besluit  tenslotte  met  het  aanbrengen  van  die  fijne  toetsjes , waarover  we  reeds  eerder  spraken  en  die  a.h.w.  een  soort  van   " handschrift "  vormen , om  op  vrije  wijze  de  vormen  te  doen  spreken  en  bepaalde  karakteristieke  détails  tot  hun  recht  te  doen  komen .
      Fig . 25  laat  een  ander  naakt  zien , dat  weer  verschillend  is  van  techniek .  Het  eerlijke  vakmanschap , waarmede  het  tot  stand  kwam , zult  je  ongetwijfeld  weten  te  waarderen . 

             Studie  van  een  geklede  figuur

      Zoals  steeds  is  hierbij  een  echte  tekening  en  een  goede  constructie  noodzakelijk .  Deze  wordt  wederom  eerst  met  houtskool  uitgevoerd , zodat , wanneer  dit  gewenst  is , hij  gemakkelijk  kan  worden  uitgeveegd  om  correcties  aan  te  brengen . 
      Deze  tekening  wordt  gefixeerd  en  hij  wordt  overgeschilderd  met  wat  gebrande  sienna  of  zwart , zoals  we  gedaan  hebben  bij  de  voorgaande  studies .  We  beelden  het  eerste  stadium  hiervan  niet  af ;  je  zult  zich  het  beeld  daarvan  gemakkelijk  kunnen  voorstellen , wanneer  je  denkt  aan  de  vele  voorgaande  voorbeelden . 
      De  onderschildering  komt  daarna  aan  de  beurt  en  we  brengen  de  locale  tonen  aan , in  waarden , die  de  werkelijkheid  benaderen  ( fig . 21 ) . 
      Tijdens  de  arbeid  aan  het  definitieve  stadium , wordt  de  verf  weer  wat  vetter  opgezet  en  de  verschillende  modulaties  en  overgangen  moeten  met  zorg  worden  uitgevoerd .  Tevens  zal  ook  de  vorm  als  zodanig  nader  gepretrifieerd  worden  met  toevoeging  van  een  aantal  onmisbare  details , terwijl  meerdere  overgangen  wat  soepeler  gemaakt  zullen  moeten  worden  om  tenslotte  tot  een  eindresultaat  te  kunnen  geraken ( fig . 22 ) . 
      Eveneens  bij  het  naakt  moet  men  niet  nalaten  om  een  omgeving  aan  te  brengen , die  echter  niet  niet  weer  zo  opvallend  zal  mogen  zijn , dat  de  aandacht  van  de  hoofdfiguur  afgeleid  zou  kunnen  worden . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 .

    Fig . 24 .

    Portret  door  Constant  Le  Breton .  Werk  van  een  verrukkelijke  frisheid  en  een  tegenlijk  eerlijke  en  vrije  vormgeving , waarvan  de  grote  bekoring  is  gelegen  in  zijn  eenvoud  en  een  uiterst  fijne  toonharmonie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 .

    Fig . 23 .

    Zelfportret  van  Renefer .  Fors  in  vette  verf  geschilderd  doek , dat  krachtig  en sober  is , maar  niettemin  " kleurrijk " .  Vergelijk  het  met  het  portret  van  A. Raynolt , dat  meer  uitmunt  door  tederheid  en  zachtheid .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 .

    Fig . 16 , 17  en  18 .

    1e , 2e  en  eindstadium .

    Werk  van  schilder  A.  RAYNOLT .  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
    Art . Nr . 67 .

                       De  Kop  en  het  Portret

                                   Inleiding

      Ziehier  een  uitermate  interessant  onderwerp , zeer  geschikt  als  uitdaging  van  menig  kunstenaar .  Meer  dan  ooit  is  het  echter  nodig  om  hierbij  aan  de  constructie  en  grootste  aandacht  te  besteden  en  hem  aan  te  pakken  met  de  vaste  wil  zo  exact  en  correct  mogelijk  uit  te  voeren .  We  herhalen  daarom  de  raad  die  we  eerder  gaven  bij  de  behandeling  van  het  boeket :  enige  voorafgaande  tekeningen , met  zorg  uitgevoerd , teneinde  het  onderwerp  in  kwestie  goed  te  leren  kennen , worden  sterk  aanbevolen . 
      Van  een  goede  schetopzet  hangt  voor  een  deel  de  gelijkenis  af ;  we  zeggen  " voor  een  deel " , want  andere  factoren  gaan  daarbij  ook  een  rol  spelen .  Om  de  gewenste  gelijkenis  te  kunnen  bereiken , dient  het  portret  het  karakter  van  het  individu  uit  te  beelden .  Een  werkelijk  gelijkend  portret  kan  ontstaan  door  de  trekken , die  elementen  van  het  gelaat  waarvan  de  persoonlijkheid  van  het  model  uiteindelijk  afhangt , een  weinig  te  accentueren , zonder  echter  in  een  karikatuut  te  vervallen , hetgeen  mogelijk  is  als  we  goed  begrijpen , welke  de  wezenstrekken  zijn  en  waarin  precies 
    " het  leven  "  schuilt .  
     
                       Studie  van  een  kop

      We  gaan  nu  eens  de  ontwikkelingsgang  na  van  een  vrouwenkop , zoals  weergegeven  in  fig . 18 , met  een  werk  van  wijlen  de  schilder  A . RAYNOLT ,  die  een  van  de  beste  medewerkers  van  de  A.B.C.  Parijse  Tekenschool  was .
      Meer  dan  ooit  is  hier  een  uitvoering  in  achtereenvolgende  étappes  noodzakelijk .  Geen  leerling  zou  zich  zonder  gevaar  kunnen  veroorloven  deze  gebiedende  eis  te  negeren ;  hij  zou  immers  voor  ontmoedigende  en  stellig  ook  onoverkomenlijke  moeilijkheden  komen  te  staan . 
      Overeenkomstig  een  handelswijze  die  we  reeds  eerder  adviseerden , gaan  vele  kunsttenaars  bij  het  ondernemen  van  een  portret  niet  onmiddelijk  tot  de  eigenlijke  uitvoering  over .  Zij  maken  eerst  van  het  model  enkele  schetsen  en  tekeningen , aan  de  hand  waarvan  zij  er  in  slagen  zich  goed  rekenschap  te  geven  van  de  karaktereigenschappen  van  een  bepaalde  kop  om  dan  te  kunnen  beslissen  welke  wijze  van  uitbeelding , in  het  gegeven  geval  de  beste  is .  Op  deze  wijze  verkrijgen  zij  een  solide  grondslag  voor  hun  werk , waarvan  de  eerste  fase  een  foutloze  schetopzet  zal  zijn , zonder  welke  men  er  niet  komen  kan .
      Raynolt  heeft  de  kop  van  zijn  model  recht  van  voren  willen  uitbeelden , zodanig  dat  het  zuivere  ovaal  van  het  gezicht  en  de  regelmatigheid  van  zijn  trekken  mooi  tot  hun  recht  komen .  Fig . 16  toont  de  schetsopzet , die  weliswaar  nog  geen 
    " leven "  bezit  ( het  ogenblik  om  dat  te  voorschijn  te  roepen , is  nog  niet  gekomen ) , maar  in  ieder  geval  de  vereiste  juistheid  van  de  verhoudingen  en  de  juiste  plaats  van  de  verschillende  onderdelen  en  trekken  van  de  physionomie  in  zich  draagt .  Een  zeer  licht  modelé , uitgevoerd  met  behulp  van  een  fijne  grijze  toon , voltooit  deze  verantwoorde  schets , die  een  veilige  basis  gaat  vormen  bij  de  uitvoering  van  het  tweede  stadium , de  onderschildering .
      Maar  deze , met  het  penseel  opgehaalde  tekening  is  niet  met  één  slag  uitgevoerd .  Ze  is  het  resultaat  van  een  voorafgaande  schets  in  houtskool , die  telkens  gewijzigd  en  verbeterd  werd  tijdens  een  strenge  controle  voor  het  model  ( fig . 16 ) .
      Fig . 17  toont  dan  hoe  de  onderschildering  opgevat  werd , op  eenvoudige  wijze , maar  niettemin  reeds  voorzien  van  genuanceerde  locale  tonen  en  van  overgangen  van  licht  naar  schaduw , die  al  een  zekere  geleidelijkheid  hebben . 
      We  willen  hier  opmerken  dat  het  voordelen  heeft  om  de  schets  van  een  kop  op  te  zetten  in  een  zeer  sober  gamma :  bijv.  met  wit , gebrande  sienna , groen  émeraude  en  eventueel  blauw .  De  rijkere  kleuren , die  later  zullen  komen , krijgen  dan  des  te  meer  gloed .  Het  zal  voor  u  van  veel  nut  kunnen  zijn  om , alvoren  portret-studie  te  gaan  schilderen , eerst  een  aantal  van  dergelijke  schetsen  te  maken . 
      We  keren  terug  tot  ons  tweede  stadium .  Zeer  zeker  vertoont  ze  enige  slapheid .  Maar  dit  gebrek  zal  verdwijnen  bij  het  werk , dat  volgen  zal , dank  zij  bepaalde  toetsen , die  we  met  een  zachte  kwast  schilderen , waardoor  een  juister  bepalen  van  de  vorm  mogelijk  is .  Zelf  een  zacht  rond  penseel  met  fijne  punt  zal  hierbij  vaak  nuttig  en  nodig  zijn .
      Bekijken  we  thans  fig. 18 , die  de  studie  in  voltooide  staat  afbeeldt .  De  ondergrond  is  thans  geheel  met  verf  bedekt , maar  op  het  eerste  gezicht  zou  men  dat  niet  zeggen ;  de  verf  is  n.l.  zodanig  aangebracht  dat  de  platte  kant  van  de  kwast  tijdens  het  schilderen  het  doek  raakte .  Men  merke  op  dat  het  gelaat  op  de  klassieke  wijze  werd  behandeld , hetgeen  wil  zeggen  dat  de  lichten  dikker  in  de  verf  zitten  dan  de  schaduwen .  De  wijsvinger  gebruikte  de  schilder  als  een  soort  van  doezelaar  om  fijne  en  zachte  overgangen  te  krijgen  tussen  de  ene  nuance  en  de  andere .  Dit  ziet  men  in  het  bijzonder  op  de  wangen .  De 
    das -  ( of  marterharen )  penseel  heeft  de  schilder  gediend  bij  de  fijnste  details , waarvan  hierboven  sprake  was  en  die  men  kan  waarnemen  bij  de  ogen  en  de  mond , welke  laatste  met  glacis  werd  uitgevoerd . 
      Het  wil  ons  voorkomen  dat  de  besproken  studie  zeer  geschikt  is  om  de  leerling  kennis  te  laten  maken  met  het  in  olieverf  geschilderde  portret , door  zijn  rustige , trefzekere  en  zuivere  techniek , die  niet  gekenmerkt  wordt  door  allerlei  kunstgrepen  en  trucjes , die  men  op  dit  terrein  zo  vaak  kan  aantreffen .  
      Bij  de  fig . 23  en  24  zult  je  twee  andere  portretten  zien , die  op  geheel  verschillende  wijze  gemaakt  werden . 
      De  schetstekening  van  het  eerste  deel  werd  aanvankelijk  overgeschilderd  met  verdund  zwart  ( 1e  stadium ) .  De  onderschildering  werd  vervolgens  met  vrij  dikke  verf  uitgevoerd .  Zijn  compositie  is  eenvoudig  en  het  portret  zelf  neemt  natuurlijk  de  belangrijkste  plaats  in .  Als  tegenstelling  tot  de  gebogen  lijnen  in  de  figuur  vormen  muur  en  lijsten  een  ryhme  met  strakke  lijnen .  Het  portret  speelt  als  het  ware  de  rol  van  overgang  tussen  dat  verticale  rythme  en  de  schuine  lijnen  van  de  voorgrond .  In  het  midden  wordt  de  blik  langs  een  krachtig  en  warm  kleurenspel  van  de  wollen  das  gevoerd  naar  het  coloriet  van  het  gelaat , waar  een  invloed  van  complementairen  duidelijk  te  zien  is .


    23-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 66 .

    Fig . 15 .

    Eenvoudig  boeketje .
     van dezelfde schilder

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 .

    Decoratief  opgevat  boeket .

    Schilderij  van  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 66 .

    Fig . 11 , 12  en  13 .

    Boeket  van  rozen .
    1e  stadium  -  schetsopzet .
    2e  stadium  -  De  onderschildering .
    3e  stadium  -  Eindresultaat .
    Schilderij  van  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.

    Art . Nr . 66 .

                   De  Bloem  en  het  Boeket

      Bloemen  en  boeketten  vormen  studieobjecten , die  in  de  meeste  gevallen  veel  glans  en  schittering  met  zich  meebrengen .  Men  begrijpt  dus  al  dadelijk  dat  men  hier  de  rijkste  kleuren  van  het  palet  dient  te  gebruiken  en  mengingen , die  deze  rijkdom  kunnen  aantasten , vermeden  moeten  worden .  Het  inzicht , dat  men  verworven  heeft  door  de  studie  van  het  hoofdstuk  " De  theorie  van  de  kleur " , zal  hier  zeer  goed  van  pas  komen  en  zal  de  beginner  de  weg  kunnen  wijzen  bij  de  keuze  van  bloemen , die  in  aanmerking  komen  om  geschilderd  te  worden  op  grond  van  hun  coloriet , dat  op  geslaagde  wijze  gebundeld  kan  worden  in  een  boeket .   
     
     Dit  boeket  kan  een  karakter  vertonen  naar  gelang  de  kunstenaar  zich  meer  speciaal  interesseert  voor  de  vorm  of  voor  het  lijnenspel , of  dat  hij  meer  waarde  hecht  aan  fantasie  of  aan  kleur . 
      In  het  eerste  geval  is  de  tekening  van  groot  belang  en  kan , onder  omstandigheden , gericht  zijn  op  een  meer  of  minder  uitgesproken  stilering .  In  het  tweede  geval  is  het  de  kleurvlek , die  de  boventoon  voert .  

      Een  bloem  bezit  een  zodanige  glans , dat  hij  vaak  lichtgevend  schijnt  te  zijn .  De  lichtstralen  van  het  spectrum , die  hij  zelf  niet  opneemt , zendt  hij  aan  onze  ogen  terug  met  een  opmerkelijke  kracht  en  zuiverheid .  Als  slechts  de  tegenstellingen  van  kleurwaarden  in  een  schilderij  hun  rol  vervullen , kan  dit  de  illusie  van  lichtwerking  geven , zonder  dat  men  zijn  toevlucht  behoeft  te  nemen  tot  bepaalde  anilinekleuren , die  stellig  zeer  fraai  zijn , maar  tevens  in  het  geheel  niet  kleurecht .  Als  men  echter  " met  alle  geweld "  een  dergelijke  kleur  gebruiken  wil  om  een  bepaalde  toon  te  verkrijgen ,  dient  hij  op  het  doek  vooraf  te  worden  gegaan  door  een kleur  of  kleurmengsel , dat  hem  in  toon  zeer  dicht  nabij  komt .  Is  deze  gedroogd , dan  kan  men  de  niet - kleurechte  toon  als  glacis  er  overheen  aanbrengen .  Op  deze  wijze  toegepast , zal  de  bewuste  toon  niet  geheel  verdwijnen  in  de  toekomst  en  zal  de  harmonie  van  het  schilderij  bewaard  blijven . 
      Door  zijn  zeer  gevarieerd  karakter  kan  de  bloem  een  plaats  vinden  in  composities  van  onderwerpen  met  uiteenlopend  sentiment :  vrouwelijkheid , teerheid , goedhartigheid , uitbundigheid , enz...  en  het  boeket  verleent  hierbij  goed  diensten  door  zijn  samenstelling , zijn  kleur , stijl  en  de  omgeving , waarin  het  is  opgesteld . 

                         Een  boeket  rozen

      We  gaan  een  boeketje  rozen  schilderen , zoals  afgebeeld  op  fig . 13 .  Het  is  van  tere  en  bescheiden  aard  en  de  elementen , die  het  begeleiden , kenmerken  het  interieur  van  een  woning . 
      We  hebben  dit  boeket  opgesteld  op  de  midden - as , die  het  vlak  in  tweeën  deelt .  Je  zult  echter  opmerken  dat  de  linkse  buitenlijn  van  de  schilderijlijst  wel  gelegen  is  op  een  as  die  links  van  de  midden - as  is  gelegen  en  daardoor  de  symmetrie  tegengaat .  De  achtergrond  wordt  zodoende  verdeeld  in  verschillende  horizontale  en  verticale  vlakken  die  het  vlak  levendigheid  verlenen  zonder  het  boeket  zelf  te  oversemmen . 
      Zoals  de  voorafgaande  stillevens , is  dit  boeket  zelf  eerst  " gecomponeerd "  met  de  bloemen  in  de  hand , die  daarna  in  een  vaasje  geplaatst  zijn  op  een  tafel  en  tegen  de  gewenste  achtergrond .
      Ook  hier  gaan  we  het  gebruikelijke  procedé  volgen  met  opeenvolgende  stadia :  goede  werkwijze  en  zelfkritiek  brengen  kennis  en  vakkunde  voort . 
      Zie  er  niet  tegen  op  om  de  constructietekening  met  de  grootste  zorg  uit  te  voeren  ( fig . 11 ,  1e  stadium ) , en  geef  je  rustig  de  tijd  om  hem  duidelijk  en  correct  te  maken . 
      In  dit  verband  zouden  we  geneigd  zijn  nog  verder  te  gaan  en  je  zou  beter  beslagen  ten  ijs  komen , wanneer  je  eerst  enige  voorbereidende  studies  maakt  bij  onderwerpen  van  deze  aard ;  wel  te  verstaan  met  een  ander  materiaal , dan  waarmee  je  uw  schilderijtje  wilt  uitvoeren .  Deze  studies , met  krijt  of  met  de  pen , zouden  je  in  staat  stellen  om  de  aard  van  uw  onderwerp , zijn  stijl , zijn  golvingen  en  bewegingen , die  eigen  zijn  aan  de  diverse  onderdelen , goed  op  u  te  laten  inwerken .  Bij  het  schilderen  kunnen  uw  toetsen  dan  vrijer  zijn  en  je  zult  de  betekenis  van  de  vormen  bijna  automatisch  aanvoelen . 
      Is  de  schetopzet  klaar , dan  gaan  we  de  onderschildering  aanbrengen  met  de  platte  kwast  en  in  dunne  verf , er  zorg  voor  dragend  dat  de  oorspronkelijke  tekening  bewaard  blijft .  We  hebben  die  immers  nodig  om  lichten  en  schaduwen , waarvan  het  spel  vrij  ingewikkeld  is , op  hun  juiste  plaatsen  aan  te  brengen . 
      We  hebben  er  ook  belang  bij  om  te  beginnen  met  de  achtergrond  en  de  tafel , om  de  beschikking  te  hebben  over  bepaalde  toonwaarden , waartegen  we  die  van  de  bloemen  en  bladeren  kunnen  afwegen  en  tevens  omdat  we , laten  we  dit  niet  vergeten , steeds  vet  op  mager  dienen  te  werken :  de  kleuren  van  de  bloemen  zullen , uiteraard , dikker  in  de  verf  komen  te  zitten  dan  de  achtergrond .  Deze  laatste  het  eerst  aan  te  brengen  is , hoe  dan  ook , noodzakelijk , want  het  zou  zeer  gewaagd  zijn , om  de  verschillende  tonen  van  de  bloemen , vooral  de  tere , op  een  witte  achtergrond  te  willen  aanbrengen .  Men  zou  hen  n.l.  bijna  zeker  te  licht  maken .  Wees  voorzichtig  bij  het  mengen  van  de  kleuren , gebruik  daarbij  niet  te veel , anders  zullen  zij  hun  frisheid  verliezen . 
      Nu  is  de  ondergrond  geheel  met  verf  bedekt  ( fig . 12 ,  2e stadium ) .  Hij  vertoont  de  locale  tonen  volgens  hun  kleur  -  en  toonverhoudingen .  Men  diene  echter  te  bedenken  dat  de  schaduwtonen  min  of  meer  gewijzigd  kunnen  worden  door  de  complementairen  van  de  kleuren , waaruit  zij  zijn  samengesteld .  Herlees , in  dit  verband ,
    " De  theorie  van  de  kleur "  in  het  vorige  lesdeel .
      Het  werk  wordt  nu  verder  doorgevoerd  om  tot  de  voltooide  staat  te  geraken  ( fig . 13 ) . 
    Weer  beginnen  we  met  de  achtergrond , waarop  we  nu  met  wat  dikkere  verf  gaan  werken  en  waarbij  de  verschillende  onderdelen  nader  gepreciseerd  en  aangevuld  worden :  de  kast , de  lijst  en  het  landschapfragment  dat  hij  laat  zien , waarbij  de  twee  laatste  onderdelen  bescheiden  en  teruggehouden  moeten  worden . 
      Vervolgens  nemen  we  de  modulaties  van  de  toonwaarden  onder  handen , in  de  schaduw  worden  accenten  geplaatst  en  de  lichten  worden  vet  opgezet .  Wat  we  thans  doen  is  echt  " schilderen "   en  we  doen  dat  in  de  richting  van  de  vormen .  Let  op  de  spiraalvormige  beweging  in  de  grootste  roos ;  in  eenzelfde  draaiende  beweging  moeten  we  de  verf  aanbrengen  .  Het  spreekt  vanzelf  dat  platte  en  ronde  kwasten  van  verschillende  dikte  hierbij  gebruikt  zullen  worden .  De  allerlaatste  arbeid  kan  het  beste  met  een  das -   of  marterharen  kwast  worden  uitgevoerd , die  de  uiteindelijke  verfijningen  helpen  tot stand  brengen , die  men  kan  waarnemen  op 
    fig . 13 .

                     Andere  voorbeelden

      We  besluiten  dit  hoofdstuk  met  enkele  opmerkingen  naar  aanleiding  van  twee  andere  schilderijen , waarvan  we  slechts  het  voltooide  stadium  afbeelden , zonder  na  te  laten  je  er  aan  te  herinneren , dat  zij  ook  in  drie  opeenvolgende  étappes  werden  geschilderd .  
      Het  boeket  op  fig . 14  vormt  het  voornaamste  onderdeel  van  een  compositie  van  uitgesproken  decoratief  karakter , met  zijn  fantasierijke  arabesken  en  zijn  achtergrond  van  wandtapijt .  Het  verschil  met  het  voorgaande  is  groot ;  hij  is  wat  rustiger , zou  men  kunnen  zeggen  en  het  boeket  is  wat  gewoner , zoals  men  dit  veel  in  de  huiskamer  aantreft .  
      Een  nog  eenvoudiger  ruikertje  ziet  je  op  fig . 15 . , zo  simpel  dat  hij  het  eigenlijk  alleen  van  zijn  kleur  moet  hebben .  Maar  deze  eenvoud  zou  je  er  toch  niet  toe  mogen  verleiden  om  te  menen  dat  de  tekening  niet  goed  bestudeerd  zou  moeten  worden :  zonder  deze  voorzorg  zou  het  eindresultaat  van  uw  bloemenstudie  je  wel  eens  heel  erg  kunnen  teleurstellen . 
       


    22-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 65 . a , 

    Fig . 10 .

    Stilleven  van   RENEFER : 
    De  werktafel  van  de  kunstenaar .  Bekijk  dit  schilderij  van  neo - klassieke  geest  met  aandacht .  Welk  een  verschil  met  de  beide  voorgaande  werken .  De  weergave  is  van  een  natuurgetrouwde  objectiviteit  voor  wat  betreft  de  uitbeelding  van  de  onderdelen , waarvan  de  vorm  door  een  correcte  tekening  geëerbiedigd  wordt .  De  vertolking  van  de  kunstenaar , die  dicht  bij  de  realiteit  blijft , doet  niets  te  kort  aan  de  bekoring  van  dit  schilderij .  Integendeel , de  opzettelijke  eenvoud  van  zijn  opzet , zijn  originele  vlakverdeling , de  glans  van  de  kleuren  die  elkaar  op  harmonieuze  wijze  versterken , de  sfeer  van  intimiteit  die  het  ademt , maken  het  hoogst  genietbaar .  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

    Stilleven  van  SHEDLIN .

    Ook  hier  heeft  de  kunstenaar  zich  los  gemaakt  van  een  letterlijke  waarneming  ten  behoeve  van  een  interpretatie  met  golvende  lijnen , die  eigen  zijn  aan  de  vormen  in  de  natuur ;  kleur -  en  toonharmonieën  van  zeer  persoonlijke  geest  en  smaak .  Doek  met  een  " expressionistische "  tendens .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 65 . a ,

    Fig . 6 .

    Stilleven  Met  Vruchten .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 65 .

    Fig . 7 .

    Sterk  vergroot  onderdeel  van  fig . 5 .

    21-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 65 . a ,

    Fig . 8 .

    Stilleven  van  BOSCO :  Flessen .

    Een  " vertolking " neemt  de  plaats  in  van  een  objectieve  weergave  -  ver  doorgevoerde  vereenvoudiging  van  de  vormen  -  het  spel  van  de  kleuren  toont  een  harmonie  van  blauwe  en  paarsen  met  flitsen  van  warme  en  felle  kleuren , die  de  lichtplekken  van  het  motief  suggereren . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 65 .

    Fig . 3 , 4 , en  5 .

    Uiteindelijk  gekozen  opstelling  ( 1e stadium ) .
    Fig . 4 . Onderschildering  ( 2e stadium ) .
    Fig . 5 . Het  voltooide  schilderij  ( 3e stadium ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 65 .

    Fig . 1  en  2 .

    Onderdelen  van  een  Stilleven .

    Serie  pogingen  om  tot  een  compositie  te  geraken  met  dezelfde  onderdelen .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN

    Art . Nr . 65 . a ,

                        Andere  Voorbeelden

    Op  fig . 6  is  een  stilleven  van  vruchten  afgebeeld , waarvan  we  het  niet  nodig  geacht  hebben  de  vooafgaande  stadia  te  tonen . In  het  de  voorafgaande  stadia  te  tonen .  In  het  voorgaande  lesdeel  hebben  we  de  manier  van  weergeven  van  een  peer  en  een  perzik  bestudeerd , maar , zoals  we  reeds  zeiden , betrof  dat  afzonderlijke  studietjes .  In  dit  geval  hebben  we  het  voornemen  om  een  compleet  onderwerp  uit  te  beelden , een  geheel , zonder  nochtans  een  compositie 
    " in  optima  forma "  te  willen  realiseren .  In  feite  blijven   we  hier  van  een  volstrekt  natuurlijke  objectiviteit  en  de  enige  oorspronkelijkheid  bestaat  dan  ook  uit  de  plaatsing  van  de  schaal  met  vruchten  op  de  vierkante  vloertegels .  Natuurlijk  hebben  we  ons  weer  allereerst  gewijd  aan  de  constuctie  van  het  onderwerp  in  zijn  vogelperspectief , die  de  vruchten  zo  voordelig  doet  uitkomen  in  hun  schittering  en  kleurengamma .

      Nadat  de  opzet  is  uitgevoerd , hebben  we  de  onderschildering  gemaakt  in  de  locale  tonen , eenvoudig  gezien  en  zonder  in  te  gaan  op  het  blauwachtig  fluweel  van  de  perziken   ( dit  blijft  bewaard  voor  het  laatste  stadium )  en  op  de  nuances  in  de  tinnen  schaal  die  ook  pas  later  aan  de  beurt  zullen  komen . 

      We  willen  naar  aanleiding  van  dit  voorbeeld  nog  wel  opmerken  dat  het  vaak  zeer  gunstig  is  om  aanvankelijk  met  opzet  overdreven  krachtige  tonen  aan  te  brengen  tijdens  de  onderschildering .  Men  krijgt  dan  een  forse  ondergrond , die  sterk  van  kleur  is  en  tijden  het  latere  werk  geleidelijk  wordt  teruggebracht  tot  de  gewenste  tonen . 

      In  ieder  geval  dient  de  onderschildering  bij  dit  voorbeeld  reeds  zeer  welsprekend  te  zijn , als  de  toonwaarden  goed  getroffen  zijn  :  een  warm  licht , rijk  en  tintelend , zal  van  deze  schaal  moeten  uitstralen , een  lichtstraling , die  de  schilder  nog  zal  versterken  tijden  het  derde  stadium . 

      Dit  laatste  zal  gekenmerkt  worden  door  het  aanbrengen  van  smeurige  verflagen , waarbij  men  vermijden  moet  om  te  talrijke  mengingen  te  maken , wanneer  men  één  of  andere  toon  zoekt , teneinde  de  verf  niet  een  verzadigd , zwaar  en  goor  aspect  te  geven , dat  iedere  frisheid  ontbeert .  Door  een  grote  hoeveelheid  kleuren  in  een  mengsel  wordt  de   kleur  gedood .  Overigens  kan  men  met  een  sober  palet  een  grote  kleurigheid  realiseren .  Dit  geldt  voor  alle  soorten  van  onderwerpen , maar  in  ons  geval  zijn  sommige  kleuren  dermate  helder , dat  we  in  zuivere  staat  op  ons  palet  kunnen  vinden . 

      Fig . 10  toont  je  een  derde  stilleven  ( in  voltooide  staat ) , dat  ook  gekenmerkt  wordt  door  warme  en  levendige  tonen , je  ziet  hier  weer  eens  hoe  men  een  belangwekkend  en  aantrekkelijk  geheel  kan  maken  van  voorwerpen , die  in  wezen  heel  simpel , ja , bijna  banaal , zijn .  
      Bestudeer  dit  schilderij  goed  en  schenk  daarbij  aandacht  aan  de  origenele  compositie , de  tegenstellingen , de  betekenis  die  de  rode  en  warme  tonen  krijgen  door  het  donkergroen  van  het  neerhangend  gordijn , de  mooie  verfbehandeling  en  zijn  geslaagde  harmonie . 

      Op  de  fig . 8 , 9 , en  10 , heeft  je  de  gelegenheid , om  aan  de  hand  van  illustraties , enkele  zeer  verschillende  opvattingen  van  het  stilleven  met  elkaar  te  vergelijken .  Voor  sommige  kunstenaars  is  het  stilleven  weinig  meer  dan  een  aanleiding  om  een  aantal  kleurvlekken  naast  elkaar  te  plaatsen .  Die  moeten  het  hem  dan  " doen "  en  de  geziene  werkelijkheid  wordt  slechts  gebruikt  om  een  " starschot "  te   geven  aan  het  scheppende  brein , dat  de  werkelijkheid  loslaat  naar  gelang  de  gevoelsstemmingen  van  de  kunstenaar , zijn  invallen  en  zelfs  zijn  weloverwogen  berekening , die  tot  doel  heeft  aan  een  oorspronkelijke  sensatie  of  opvatting  uitdrukking  te  geven . 

    Men  bedenke  wel  dat  een  ieder , naar  eigen  believen , de  persoonlijke  visie  die  de  kunstenaar  hem  voorzet , kan  interpreteren  en  dat  is  misschien  wel  de  reden  dat  dit  soort  van  kunstwerken  -  daargelaten  hun  zuiver  picturale  hoedanigheden , zoals  toonverhoudingen  en  verfbehandeling  -  charme  of  minstens  een  zekere  belangwekkendheid  kunnen  bezitten .  De  sensatie , die  de  beschouwer  ondergaat  voor  een  of  ander  doek , kan  identiek  zijn  aan  digene , die  de  kunstenaar  zelf  ondervind .  Maar  het  aanschouwen  van  zo'n  schilderij  kan  ook  alweer  slechts  een  uitgangspunt  zijn  voor  diegene , die  het  bekijkt  en  deze  aanschouwing  kan  wel  eens  geheel  verschillende  gedachten  opwekken , een  geheel  ander  denkproces , ja  zelfs  "  droom " , in  beweging  zetten ;  zijn  verbeeldingskracht  zal  er  door  geprikkeld  worden  en  zal  hem  op  andere  wegen  kunnen  voeren  dan  die  de  kunstenaar  zelf  gevold  heeft .  

      Maar  bedenk  ook  dat  de  artiest , door  zeer  dicht  bij  de  natuur  te  blijven , ontroeren  en  bekoren  kan , zonder  ingewikkelde  gezochtheden , door  een  eenvoudige  taal  te  blijven  spreken , die  ieder  mens  met  gevoel  zal  kunnen  verstaan .  Op  deze  voorwaarde  echter  -  want  er  is  een  voorwaarde  -  dat  hij  zijn  vak  beheerst  en  dat  hij  zelf  ook  gevoelig  is  voor  de  bekoring  van  de  dingen  om  hem  heen , zo  "gewoon "  als  deze  ook  vaak  zijn , maar  die  hij  met  goede  smaak  bijeen  weet  te  zetten  naar  gelang  hun  vormen , zoals  hun  kleuren .  Het  bewijs  daarvan  vindt  je  in  het  schilderij  van  de  schilder  RENEFER , dat  zo  " smakelijk "  is  om  te  zien  en  tevens  de  juiste  sfeer  vermag  op  te  roepen . 




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!