TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
13-10-2006
ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
Art . Nr . 61 . c ,
Fig . 104 .
Portugees ossenspan . Deze gewassen schets moest in rastercliché worden weergegeven .
ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
Art . Nr . 61 . c ,
Fig . 100 .
Tekening in lijnen en spatwerk van Bécan .
ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
Art . Nr . 61 . c ,
Hoe Te Werken
In verband met de verschillende reproductietechnieken
Het eerste , waaraan een tekenaar , die voor een bepaalde uitgave werkt , moet denken , is het procédé ( of soms meerdere procédé's ) van reproductie , dat te zijner beschikking staat en waarmede hij rekening moet houden bij de uitvoering van zijn ontwerpen . Lijncliché
Voor het lijncliché kunt je beurtelings of in combinatie de volgende werkwijze toepassen : Met de pen . - Op glad papier of carton duidelijke lijnen in oostindische inkt . Maar men lette er op dat er geen halftinten ontstaan , die niet overkomen , of te dunne lijnen , alsmede arceringen , die bij het inkten van het cliché dichtlopen of weggebeten worden bij de etsing met zuur , vooral wanneer de tekening verkleind moet worden . Maak daarom de tekening bij voorkeur met tenminste een tiende groter . Gebruik vlakke tinten ( dus geheel zwart ) en arceringen uit de vrije hand , maar vermijdt zoveel mogelijk mechanische films ( waarover we eerder spraken ) , die zelden een aangenaam effect opleveren . Met de penseel . - Royale lijnen en mooie vlakken op glad , maar mat papier . Droge uitwrijvingen moet men vermijden , behalve op zeer grof papier . Met de trekpen . - Deze stelt ons in staat om zeer nauwkeurig en zuivere lijnen te trekken en kan desgewenst vervangen worden door de scherpe punt van een zeer hard potlood . In dat geval plaatst men een velletje carbonpapier ( zoals voor de schrijfmachine ) tussen het velletje met de schets en het papier van de definitieve tekening . Met de houten - of rietpen . - Krachtige linen in watervaste inkt , die vloeibaarder is dan oostindische inkt . Hoedt je voor grijze lijnen ( tenzij op grof gekorreld papier ) en gebruik meerdere pennen met in verschillende diktes geslepen punten . Met conté of lithografisch krijt . - Op Ingrespapier of behoorlijk gekorreld papier . Door enkele accenten met de pen of de penseel moet de tekening versterkt worden om weekheid te ontlopen . Op scraperboard ( schaafkarton ) . - Tekening met de penseel , arceringen , wit op zwart met de schraapnaald of de droge naald . Geeft de mogelijkheid van een imitatie van houtgravure met een grote verscheidenheid van toonwaarden in de arceringen en staat op gunstige wijze verbeteringen toe . Spatwerk . - Met de borstel , de zeef , de kam of de verstuiver gestippelde tonen te krijgen . Men bedient zich van uitgeknipte maskers van de vorm der partijen , die men wil uitsparen en die met kleine speldjes vastgezet worden . Met een harde borstel ( zoals gebruikt voor schablomen ) , gedoopt in oostindische inkt , wrijft men over een zeef of kam . Hij veroorzaakt dan fijne spatjes , die een soort van raster vormen en grijzen van de gewenste toonwaarde ( fig . 100 ) . Alle figuren vanaf nr 88 tot nu zijn uitgevoerd als lijncliché .
Rasterclichés
Voor de autotypie , de koperdiepdruk en de offsetdruk gebruikt men de volgende werkwijze : Gewassen tekening . - Puur en simpel of opgehoogd met lijnen of omtrekken . Als materiaal : oostindische inkt , watervaste inkt of zwarte waterverf . Vermijdt retouche met gouache , waaraan meer of minder zwart is toegevoegd want mengingen van zwart en wit geven blauwachtige grijzen en deze komen slecht over op de foto . Aan het gemengde zwart moet dus een beetje bruin of sepia worden toegevoegd om een warm grijs te krijgen . Pure zwarte gouacheverf daarentegen zal een intenser zwart opleveren dan oostindische inkt . Hetzelfde geldt voor toetsen van pure witte gouache , die witter zijn dan het wit van het papier . Overdrijf een beetje de contrasten , die altijd de neiging hebben een beetje af te zwakken bij de clichering vooral voor de autotypie en de offset . Alle nuanceringen zijn mogelijk , zelfs met gebruik van de verfspuit , vooral in fotomontages voor reclamedoeleinden , maar een werkwijze met vlak ingevulde tinten en duidelijke lijnen zal een krachtiger effect geven . Gouache . - Mengsels van sepia met cremserwit gebruiken , aangezien zwart de neiging heeft een blauwachtig grijs te maken , dat onbruikbaar is . Goed dekkend schilderen , maar zonder empatementen en korsten , waarvan het hindelijke relief op de cliché zichtbaar zou worden . Contrékrijt . - Wordt niet speciaal aanbevolen , behalve voor tekeningen in lijn met het doel door het cliché een facsimile van een krijttekening tot stand te laten komen ; de clichering wordt zeer kostbaar als gevolg van het werk van de retoucheur . Wordt dan ook alleen voor zeer verzorgde uitgaven gebruikt . De verfspuit geeft "moderne " effecten , met wazige , ofschoon een beetje weke schakeringen . Het vereist een kostbare apparatuur waarin een zeer vloeibare inkt of verf wordt gebruikt . Men is verplicht nauwkeurige schablonen te maken , zoals ook voor spatwerk . Sommingen vervangen dit door een afdekken van niet te spuiten partijen met een speciale plastic - of rubberoplossing . Deze wordt met een penseel opgebracht en kan na het spuiten als een huidje worden afgetrokken . De fig . 95 tot 97 laten voorbeelden zien van " vierkante " rastercliché's ( omdat de vier zijden zuiver recht begrensd zijn ) . Cliché's welke gebruikt zijn voor de fig 81 en 104 noemen wij " vrijstaande " autopyieën .
12-10-2006
ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
Art . Nr . 61 . b ,
Fig . 99 .
Het materiaal van de steentekenaar . 1 , lithografische steen - 2 , staafje inkt en oplosbakje - 3 , Litografisch krijt in houder - penselen , pen , enz.
FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
Fig . 98 .
Boekdruk en Koperdiepdruk
ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
Art . Nr . 61 . b ,
DRUKTECHNIEKEN
Wanneer men een op de juiste wijze geïnkt cliché met de reproductie in relief of uitgehold van een tekening op een daartoe geschikt papier perst , zal dit zijn afbeelding krijgen . maar er zijn nog andere methodes om te drukken behalve die met cliché's , waarover we zojuist spraken . Allereerst de offset . Het cliché van de tekening wordt in contact gebracht , niet rechtstreeks met het papier , maar met een rol van rubber en deze rol zal daarna het ontvangen beeld op het papier overgrengen . Zijn voordeel is dat men er op gewoon papier mee kan drukken , zelfs met rastercliché's . Bovendien kunnen de offsetpersen tot zes kleuren tegelijk drukken en een enorm aantal exemplaren per uur afleveren , zodat hij voor grote oplagen zeer voordelig is . Vervolgens de lithografie of steendruk . Hierbij wordt de tekening rechtstreeks vervaardigd op een speciaal geprepareerde steen of soortgelijke ondergrond en deze zal dan zelf de tekening afdrukken . Typografische druktechnieken zijn niet in staat tot afdrukken van zeer groot formaat , zoals bijv. affiches . Daarvoor gebruikt men nu juist de steendruk . In beginsel is steendruk tekenen op steen , maar sinds vele jaren vervangt men deze voor grote composities door platen van zink of aluminium , waarvan men het oppervlak voorzien heeft van een korrel die overeenkomst met die van de lithografische steen . Deze platen worden op cylinders gerold , die gebruikt worden in de rotatiepersen van grote oplagen . Maar of het nu over steen of zink gaat , de techniek is dezelfde . De tekening moet in spiegelbeeld op de steen worden uitgevoerd , hetzij met behulp van calqueerpapier hetzij fotografisch . De lithograaf trekt dan de tekening op de steen over met lithografisch krijt of inkt . Deze zijn vet en de daarmee bedekte delen zullen later niet door zuur worden ingebeten en enigszins verhoogd blijven staan . Voor druk in meer dan één kleur moeten meerdere stenen betekend worden in beginsel één voor iedere kleur . Men moet zich bewust zijn van het grote verschil dat bestaat tussen de steendruk en de andere hier beschreven technieken . Bij de autotypie en de koperdiepdruk , die mechanische procédés zijn , wordt de tekening precies zo weergegeven als de kunstenaar hem gemaakt heeft . Tenzij de kunstenaar zelf op steen tekent wordt bij de lithografie de tekening naar het origeneel op de steen door een beroepslithograaf overgebracht . Hoe bekwaam en getrouw deze ook zijn mag , de tekening zal altijd iets van zijn vrije wijze van doen en van karakter verliezen . Een gewetensvol kunstenaar zal dan ook altijd zelf zijn creatie op de steen tekenen en minstens die van de steen , waarop de eigenlijke lijnen van de tekenaar komen te staan . De enige in acht te nemen voorwaarde is dat hij in spiegelbeeld komt te staan , maar men kan daartoe een overtekening maken van het ontwerp op doorschijnend papier met een stukje contékrijt . Dit papier wordt daarna omgedraaid op de steen gelegd en door er dan met een platte liniaal sterk over te wrijven , verkrijgt men de omtrekken van de tekening op de steen . Aangezien conté - of siberisch krijt niet vet is , zullen zijn lijnen bij het bijten ( of " etsen " ) verdwijnen , zodat men zich daarover geen zorgen behoeft te maken .
11-10-2006
ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
Art . Nr . 61 . a ,
Een losse drukletter uit gegoten metaal . Onder , een lijncliché . De uitgebeten plaat zink wordt met spijkertjes op een blok hout bevestigd om gelijke hoogte te krijgen met de drukletters . Letter en cliché zijn hier niet op dezelfde schaal weergegeven .
FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
Fig . 92 .
Hoe een tekening vergroten of te verkleinen .
FIG . 93 EN 94 .
Fig . 93 .
Tekening in linen met grijzen ( mechanische tonen ) . De kunstenaar verlangde hier de toepassing van twee verschillende tonen , waartoe eerst een blauwe tint op de betreffende plaatsen werd aangebracht , die vervolgens van twee verschillende nummers voorzien werden , de ene voor het jasje , de andere voor de pantalon .
Fig . 94 .
Schema van clichering voor rastercliché .
ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
Art . Nr . 61 . a ,
Fig . 95 , 96 en 97 .
Dezelfde gewassen tekening gereproduceerd met rasterclichés in rasters van resp . 50 , 80 en 130 .
ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
Art . Nr . 61 . a ,
Reproductie en Druktechnieken
Er bestaat een groot aantal procédé's voor het weergeven en drukken van composities in zwart wit of in kleur . We noemen hiervan de steendruk , de houtgravure de boekdruk , de koperdiepdruk , de ets , de droge naald , de steengravure , de kleurenlitho , de schablonendruk enz . Voor een tekenaar is het onnodig om hen alle te kennen , want ieder van hen vereist een specialisatie ; We zullen hier slechts spreken over de procédé's welke het meest gebruikt worden , nl . de boekdruk voor tekeningen in boeken , kranten en tijdschriften en de lithografie ( of steendruk ) en offsetdruk voor het drukken van aanplakbiljetten , etiketten en in het algemeen voor drukwerk in grote opslagen . De echte steendruk is wat uit de tijd en de offsetdruk kwam hiervoor in de plaats .
REPRODUCTIETECHNIEKEN
Cliché's
Alle illustraties die je , al of niet in kleur , in de meeste boeken , kranten en tijdschriften ziet , zijn gereproduceerd met behulp van cliché's . Deze zijn geheel in de plaats gekomen van de houtgravure , die thans nog wel wordt toegepast bij luxe - edities in beperkte oplaag en in sommige catalogi en prijscouranten . Om een tekening te kunnen afdrukken heeft men dus een cliché nodig . Dit is een plaat van koper of zink - en tegenwoordig ook lichtmetalen , zoals magnesium - waarop de tekening langs fotografische weg is overgebracht en door chemische processen met een of ander zuur op zodanige wijze wordt uitgebeten , dat de tekening in relief over blijft en de rest is weggevallen door het wegbijten met het zuur . Men zal gemakkelijk begrijpen dat dit cliché zich op de drukpers gedragen zal op de wijze van een drukletter . De verhoogde delen zullen de inkt van de rol opnemen en zodoende kan de tekening op papier worden afgedrukt . Er zijn twee hoofdsoorten cliché's : het lijncliché en het rastercliché of autotypie . 1e . Lijncliché's . - Wanneer het de reproductie betreft van een tekening in oostindische inkt , met pen of penseel , of eventueel in zwart krijt , maar dan alleen in en met lijnen , dus zonder nuances en schakeringen maakt men wat genoemd wordt een lijncliché . Hij is de meest voorkomende en goedkoopste vorm van chemiegrafische reproductie , die bovendien het voordeel heeft het gebruik van een willekeurig soort papier , zelfs van zeer ordinair , zoals krantenpapier , mogelijk te maken . De kunstenaar maakt eenvoudig weg zijn tekening op wit papier met lijnen , die zo zwart en duidelijk mogelijk zijn . Als hij arceringen maakt , moeten deze niet te dun en niet te dicht bij elkaar staan en ook niet te veel gekruist , want te grote fijnheden komen niet over en te ingewikkeld gekrabbel kan vlekken maken op het cliché en de afdruk . Overigens heeft de kunstenaar de vrijheid om zijn tekening groter te maken dan de afgebeelde grootte , een derde , de helft of zelfs het dubbele , maar natuurlijk altijd in de juiste verhoudingen . Om dit te bereiken behoeft men slechts de werkelijke afmetingen van de reproductie ( fig . 92 in A B C D ) te tekenen en daarna een diagonaal , die men verlengt , om op gemakkelijke wijze een vergroting met dezelfde verhoudingen te krijgen . Bij een lijncliché kan men ook nog gebruik maken van door de cliché-maker aan te brengen tinten die we " films " noemen . In het algemeen zijn deze tinten ofwel een min of meer grove puntering , ofwel horizontale , verticale of schuine en ook arceringen al of niet gekruist . De tekenaar geeft de plaats voor deze films aan met blauwe waterverf of maakt op zijn tekening een aparte calque waarop hij de te filmen gedeelten massief zwart aangeeft . Deze laatste methode verdient verreweg de voorkeur . Aan de hand van een proef van de filmen , die iedere clichémaker heeft , geeft hij het nummer van de film aan . De films varieëren in ieder patroon van licht tot donker . Lijncliché's kunnen ook gebruikt worden voor kleurendruk , maar dan dient voor iedere kleur een aparte werktekening gemaakt te worden . Ook daarop zullen we nog terugkomen . 2e . Rastercliché's of autotypiën . - Voor reproductie van een tekening die niet uitsluitend uit lijnen bestaat , maar uit tinten , zoals bijvoorbeeld een gewassen tekening , een aquarel , een genuanceerde krijttekening , is men verplicht om een ingewikkelder en duurder procédé te hulp te roepen , nl . de autotypie . Deze wijze van clicheren geeft de mooiste resultaten met fijne rasterpunten op zeer gladde papiersoorten - het zgn . " kunstdruk " en andere gecoucheerde papieren . We zullen niet op de details ingaan , doch slechts vermelden dat hij het fotograferen van de tekening tussen de lens van de camera en de gevoelige plaat een stuk spiegelglas wordt geplaatst waarin zeer fijn gekruiste lijntjes zijn gegraveerd en dat de naam draagt van " raster " ( fig . 94 ) . De tekenaar zal dan overkomen , niet met tinten , maar met een zeer stippeling , die niet zichtbaar is voor het oog , maar wel met een vergrootglas op de aldus gereproduceerde tekening . De punten zullen meer of minder grof zijn naar gelang de toon donkerder of lichter is . In de lichte partijen zullen de puntjes heel klein ven ver van elkaar verwijderd zijn en zelfs geheel verdwijnen hetgeen dan volkomen wit oplevert . In de donkere partijen zullen de punten elkaar soms raken , waardoor een bijna volkomen zwart onstaat . Men zal wel inzien dat , wanneer de tekening niet op die wijze in bijna onzichtbare puntjes zou zijn onderverdeeld , het niet mogelijk zou zijn om de metalen plaat door het zuur te laten inbijten . Er zijn fijne en grove rasters . Sommige zijn voor het blote oog onzichtbaar , ander , grovere wel (fig . 95 - 97 ) . De eerste worden uitsluitend op papier van zeer gladde , uitstekende kwaliteit gebruikt . Hoe grover het raster is , hoe meer het een afdruk op goedkoop en inferieur papier toestaat . Zeer grove autotypieën kunnen zelfs op krantenpapier worden afgedrukt . Er bestaan twee soorten van raster ; het ene is verdiept gegraveerd in het glas , het andere is met zwarte lak in lijntjes getekend ; zij zijn vierkant , rechthoekig of rond en in verschillende diktes gelinieerd naar gelang het te gebruiken afdrukpapier . Hoe gladder het papier is , hoe fijner raster gebruikt kan worden . Rasters worden aangeduid volgen hun lineatuur naar gelang de bestemming van de cliché's , bijvoorbeeld : Voor kranten en tijdschriften : raster 22 tot 40 . Voor beter uitgevoerde catalogi en brochures : raster 40 tot 48 . Voor boeken en geïllustreerde tijdschriften : 48 tot 80 . Deze getallen geven het aantal lijnen per cm aan .
Koperdiepdruk
Dit procédé verschilt geheel van het vorige Zoals bij de ets en de kopergravure ligt de tekening verdiept en niet verhoogd op het metaal . Naarmate de tint donkerder is zijn de " puntjes " in het metaal dieper en kunnen dus meer inkt opnemen wat een donkerder afdruk geeft . Meestal wordt voor deze druktechniek de zgn . rotatiedruk toegepast , waarbij dus de gehele drukvorm op een cilinder aangebracht wordt en waardoor men in korte tijd zeer grote opslagen kan drukken . Onze grote geïllustreerde weekbladen ( " Panorama " , " Kath . Illustratie " "en " De Spiegel " ) , komen op deze wijze tot stand .
10-10-2006
ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
Art . Nr . 61 .
Fig . 88 .
Modeshow ( Een 50 tal jaar geleden )
FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
Fig . 89 .
Ontwerp voor de omslag van een modetijdschrift .
FIG . 90 . - HERENMODE .
Fig . 90 .
Herenmode ; tekening van HEMJIC uit het tijdschrift ADAM
ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
Art . Nr . 61 .
Plaat VI .
Modetekening
ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
Art . Nr . 61 .
De Modetekening
De modetekening is aan bijzondere voorschriften onderworpen . Het minste wat men van hem zou kunnen verlangen , is wel om " elegant " te zijn , waarmee wij bedoelden op elegante wijze op papier gezet in een stijl , een " handschrift " , waarvan de voornaamheid , de " chic " , in overeenstemming zal zijn met het afgebeelde modelontwerp en dit zo mogelijk nog zal versterken . Deze sierlijkheid zal ook verkregen kunnen worden door de personen uit te rekken en hun slankheid te overdrijven , waarbij men hals , tors en ledematen verlengt , terwijl men , en dat is moeilijk , toch een schijnbaar evenwicht blijft bewaren tussen al deze onderdelen onderling en het gehele lichaam ; men moet zich dus hoeden voor een soort van sterke overdrijving , die tot " reusachtigheid " zou leiden . Ook de pose , de houding met goed gekozen worden , niet alleen voor gratie , maar ook om een of andere japon of mantel tot zijn recht te doen komen . Het aandeel van de kunstenaar , dat weloverwogen zal moeten zijn , is dus onmiskenbaar , te meer daar ook hier een aangename vlakverdeling noodzakelijk is . Aazeling of krampachtigheid in de lijnen , probeersels en zelfs correcties , Het terugkomen op een reeds getekende lijn , zijn niet op hun plaats in getekend , die zuiverheid van lijn verlangt , die bijdraagt tot het elegante karakter van de tekening ; de tekenaar dient een vastheid en zelfs virtuositeit van hand te bezitten , die vergelijkbaar is met die van de japanse kunstenaars , die meesters van het penseel , uit de goede tijd . De meeste tekenaars demonstreren een stijl , die zowel nerveus als soepel is ; de omtrek van een figuurtje wordt daarbij vaak met een vrij dikke lijn uitgevoerd , waardoor het van de achtergrond los komt . De redactrices van modetijdschriften , waarvan er in onze dagen vele bestaan , houden zich voortdurend op de hoogte van de wisselingen in " stijl " van de dameskleding . Zij bezoeken modeshows en houden aantekening van wat hun als het nieuwste , het meest geslaagde en kenmerkende voorkomt in de creaties van het nieuwe seizoen . Soms nemen zij de plaats in van de tekenaars van het tijdschrift , wanneer deze zelf niet verzocht hebben om toestemming tot het naschetsen van de belangwekkende nieuwe modellen . Maar men zal wel begrijpen dat er gevallen zijn , waarin het modehuis niet toestaat dat aan een of andere nieuwe vondst ruchtbaarheid gegeven wordt om plagiaat te vermijden . Ieder kunstenaar houdt er zijn eigen wijze van doen op na . Sommigen maken een complete en definitieve tekening , maar dat neemt natuurlijk enige tijd in beslag en dat kan hinderlijk zijn voor de mannequin , die een bepaalde stand moet blijven innemen . Anderen , en vormen de meerderheid , maken eenvoudige schetsjes , vergezeld van meer doorgevoerde notities van de détails , die de " chic " van het model vormen en waaraan het zijn oorspronkelijkheid te danken heeft . Zo'n model wordt dan van twee of drie zijden nagetekend . De tekenaar verzuimt natuurlijk niet om op het papier met zijn schetsen ook de naam van het model en die van de ontwerper te vermelden om later niet in verwarring te geraken . Teruggekeerd in zijn atelier gaat hij deze documentatie dan gebruiken voor een of meer composities , waarin de creaties , die hij zojuist onder ogen kreeg , op hun gunstigst voor de dag zullen komen . Het weergeven van plooien en draperieën mag geen geheimen meer hebben voor de modetekenaar . Plooien kunnen enorm veel " cachet " en leven verschaffen aan een figuurtje , als zij goed bestudeerd zijn en goed verdeeld zijn in een harmonieuze rangschikking , die de beweging onderstreept en indien zij op synthetische wijze met alle gewenste juistheid en soepelheid zijn uitgebeeld . We hebben hierover uitvoerig uitgewijd in het lesdeel HET SCHETSEN VAN PERSONEN . Op plaat VI ziet je drie voorbereidende schetsen , maar er zijn vaak nog meer nodig . Twee van hen bevatten het silhouet van een heer in rok , die als " repoussoir " dienst doet en in een van hen is de omgeving aangeduid met enkele schematisch gehouden figuurtjes . In de derde ( links beneden ) is de japon veel zorgvuldiger bestudeerd . De kunstenaar maakt een keuze en zal de schets van de rechterzijde boven verder gaan uitwerken . Dit zal geschieden met penseel en oostindische inkt . De tekenwijze is doelbewust en vooral in de plooien brengt hij de aard van de stof tot uitdrukking . De zwarte vlek van de rok , de stevige omtrek van het figuurtje en het kleine beetje spatwerk van de kwast voeren haar naar voren , waardoor zij zich los maakt van de personen op de achtergrong . Deze laatsten dienen slechts als " begeleiding " . De keuze van de tekenaar was juist en de studieschets van de japon kwam zeer goed te pas . Het spreekt vanzelf dat men zich ook van andere technieken bedienen kan ; gewassen tekening , waterverf , gouache enz . , die men onder andere omstandigheden kan aanwenden . Oorspronkelijkheid en persoonlijkheid van de kunstenaar komen hier , evenals elders tot uiting in zijn compositie en opstelling van de onderdelen ; hier misschien nog meer dan elders , want het is vooral in de compositie dat er sprake kan zijn van een artistiek ontwerp , omdat de vrijheid in de uitbeelding en interpretatie noodzakelijkerwijze aan banden wordt gelegd door de waarheidsgetrouwheid de onderwerping aan de uiterlijke verschijning van het model .
09-10-2006
ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
Art . Nr . 60 . a ,
Plaat IV .
Schetsen voor een layout .
FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
Fig . 87 .
De voledige uitwerking van de gekozen schets .
ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
Art . Nr . 60 . a ,
Plaat V .
Uitvoering van de tekeningen , het tekenen van de tekst , keuze en meting van het lettertype , de gedrukte advertentie .
ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
Art . Nr . 60 . a ,
Het ontwerpen van een advertentie
Twee grote stromingen tekenen zich af in de reclamekunst van onze dagen . Dit is geenzins verwonderlijk wanneer men bedenkt dat zich ook in de " grote Kunst " beide stromingen aftekenen . De eerste legt zich toe op een realistische weergave der dingen ; de tweede heeft een meer intellectueel karakter . Bij deze overheerst de interpretatie . Het is een meer verfijnde soort , die toegepast wordt bij bepaalde luxe -artikelen , terwijl de andere stijl , die veel meer in gebruik is , zich tot de grote massa richt . In zijn gebruikelijke vorm bevat deze laatste een opschrift - in de reclame " kopregel " genoemd - , een grote of enkele kleinere illustraties , een hoofdtekst , een beschrijving van het produkt , een handelsmerk met eventueel een slagzin , een bon voor een catalogus of monsters enz . Al deze elementen vereisen een goed bestudeerde verdeling en rangschikking om tot een gunstig evenwicht te geraken , waarbij rekening gehouden moet worden met hun belangrijkheid , niet alleen voor wat betreft de in te nemen ruimte , maar ook voor wat betreft hun graad van interesse als elementen van attractie voor het publiek . Men dient dus goed te overwegen welke plaats men aan ieder onderdeel zal inruimen in het geheel , rekening houdend met bovengenoemde dubbele taak . Als de advertentie van het realistische soort is , dan kan men toch zijn eigen persoonlijkheid tot gelding brengen , te meer waar iedere advertentie in zijn verschijning iets nieuws moet bevatten , ook al moet hij , wanneer hij deel uitmaakt van een bepaalde campagne , toch met de andere uit de reeks een duidelijke verwantschap blijven vertonen . Het ontwerpen van een advertentie wordt gewoonlijk voorafgegaan door een onderhoud van de klant met de contactman van het reclamebureau of rechtstreeks met de tekenaar / ontwerper . De opdrachtgever verlangt een serie advertenties op een gegeven thema . Laten we hier eens als voorbeeld nemen het geval van de propaganda voor een voedingsmiddel nl . kruiden , dat hij " Condiments Périgord " wil noemen . De ontwerper stelt een algemeen thema , een leidraad , samen ; de opeenvolgende advertenties moeten nl. onderling enige gelijkheid vertonen in de hoofdopzet en somige elementen , in het bijzonder het gebruikte lettertype , zullen zelfs geheel ongewijzigd blijven . De teksten worden getypt en aan de tekenaar gegeven om hem in staat te stellen een eerste indeling , een eerste opzet dus , te ontwerpen . Dit noemt men de " layout " . De kopregel zal luiden : " Conseillé par les gastronomes , le goût Périgord ... " ( " Aanbevolen door fijnproevers : de Périgord smaakt " ) . De teksten zullen in iedere advertentie anders luiden , maar de hoofdtekst zal altijd 500 letters en tekens bevatten . De kleine teksten tellen ongeveer 100 letters en tekens en worden uit een kleinere letter gezet . Men zal telkens moeten eindigen met de slagzin : " Pas de bonne cuisine sans condiment Périgord " ( Geen goede keuken zonder Périgord kruiden ) . Natuurlijk zullen ook het artikel en zijn verpakking afgebeeld moeten worden . De tekenaar beschikt dus over een aatal elementen , die hij zal moeten onderbrengen en met elkaar verbinden in een compositie van vooraf bepaald formaat . Hij gaat zoeken , zet snel een aantal denkbeelden , soms zeer vele , op papier , totdat er drie of vier bevredigende schetsontwerpen overblijven , die hij aan zijn chef voorlegt . Deze zal dan degene , die hem voor een bepaalde advertentie de beste lijkt , uitkiezen . De tekenaar gaat deze dan nog eens met meer zorg overtekenen zodat hij aan de klant getoond kan worden . Een goed uitgebalanceerde verdeling van alle elementen wordt hierbij zorgvuldig bestudeerd , rekening houdend , we zeggen dit nog eens , met hun attractieve waarde . In ons geval was het de derde schets , waaraan de voorkeur gegeven werd : het vrouwtje vormt een element van menselijk belang en geeft een levende noot aan de advertentie . De kopregel is goed gecomponeerd ; hij vormt een gesloten blokje en is goed leesbaar . De aanlokkelijke illustraties zijn uitstekend over het vlak verdeeld ; wanneer men hen met de ogen volgt , leiden zij je tot de slagzin . Wanneer deze layout door de opdrachtgever wordt goedgekeurd , gaat men tot de definitieve uitvoering over . De illustraties zullen daarbij op een groter formaat uitgevoerd worden om het werk te vergemakkelijken en vervolgens fotografisch verkleind worden tot het vereiste formaat . De reclametekenaar is vaak tevens lettertekenaar . Hij tekent bepaalde teksten in de advertentie , zoals hier de kopregel en de slagzin , anders wordt dit aan een specialist toevertrouwd . In ons voorbeeld gaat het over een lettering die we " script " noemen , maar het spreekt vanzelf dat de letter een groot aantal verschijningen kan vertonen , die onderling zeer verschillen . Ook de gehele tekening kan groter worden uitgevoerd en later bij het clicheren verkleind worden . Wat de gedrukte teksten betreft , daarvoor zoekt de tekenaar in de letterproeven van drukkers of advertentezetterijen het lettertype dat hem het beste voorkomt . Hij kiest een " corps " dat wil zeggen de grootte van een bepaalde letter , zodat de teksten in de hiervoor bepaalde ruimten zullen passen . Daartoe telt hij hoeveel letters er in een regel gaan , waarvan hij de lengte op zijn layout gemeten heeft en naar aanleiding daarvan kiest hij het type en het corps . Ieder type heeft zijn eigen karakteristieken en draagt ook zijn eigen naam , zoals Antiek , Bodoni , Garamont , Libra enz . De drukker of advertentiezetter zet de teksten en maakt daarvan haarscherpe afdrukken . Na dit voorbereidende werk beschikt de tekenaar over alle afzondelijke onderdelen van de advertentie : foto's op het juiste formaat van de illustratie (s) , kopregel , slagzin en de gezette teksten . Hij moet deze nu gaan verenigen en de zogenaamde " montage " maken aan de hand van de oorspronkelijke layout . Dit is een nauwgezet werk . Hiervoor gebruikt hij een speciale soort van rubberlijm , die het mogelijk maakt het geplakte los te maken zonder dat dit beschadigd wordt , indien het nodig mocht blijken om een bepaald onderdeel een andere plaats te geven . Als deze montage voltooid is wordt het geheel gereinigd en afgedekt met een velletje cellofaan om aan de opdrachtgever te worden voorgelegd . Is de goedkeuring verkregen , dan gaat het geheel naar de clichémaker ( waarop we later zullen terugkomen ) en de advertentie zal daarna afgedrukt worden .