E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    knuffelquiltjes
    blog.seniorennet.be/knuffel
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    23-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIG . 3 - GRAVURE VAN J . CALLOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 .

    Fig . 3 .

    Muzikant  met  draailier ,
    gravure  van  Jacques  Callot .
    Een  bepaalde  vorm  van 
    pentekenen  zou  weliswaar 
    niet  met  een  dergelijke
    gravure  verward  kunnen
    worden , maar  toch  de
    techniek  van  de  kopergravure
    dicht  kunnen  benaderen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 . - POTLOODSCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .

    Dit  is  een  schets
    ( Wolffpotlood ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIG . 1 - GEWASSEN PENTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 .

    Fig . 1 .

    Dit  is  een  gewassen
    pentekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIGUURTEKENEN - INLEIDING
    Art . Nr . 37 .

                                Figuurtekenen

                                     Inleiding .

      Op  het  uitgestrekte  terrein  van  de  tekenkunst  worden  wij  door  geen  onderwerp  meer  geboeid  dan  door  de  MENS .   Iedereen  ziet  door  zijn  medemens  altijd  een  beetje  zichzelf  en  wij  stellen  belang  in  de  daden  en  gebaren  van  anderen , niet  zozeer  " in  absolute  zin " , maar  veeleer  doordat  wij  ons  onze  eigen  gedragingen  trachten  in  te  denken  onder  soortgelijke  omstandigheden .  Zijn  wij  zelf  immers  niet  het  beste  vergelijkingsmiddel  ?  En  dat  niet  slechts  op  het  geestelijke  en  zedelijke  terrein , maar  ook  op  het  fysieke  plan , dat  van  de  vormen  en  uiterlijke  verschijning .  
      Dit  zijn  dingen  die  vanzelf  spreken , maar  wij  zijn  maar  al  te  zeer  geneigd  om  ons  af  te  wenden  van  " vanzelfsprekendheden " .  Deze  worden  overigens  slechts  in  herinnering  gebracht  om  de  tekenaar  er  toe  te  bewegen  profijt  te  trekken  van  deze  ingeboren  neiging  tot  het  menselijk  wezen , om  hem  bij  zichzelf  te  ontwikkelen , teneinde  een  of  ander  medemens  goed  " aan  te  voelen "  door  " in  zijn  huid  te  kruipen " , zoals  men  zegt .  Of  hij  nu  historieschilder  of  genreschilder  is , reclametekenaar , modeltekenaar   of  humorist , sportverslaggever  enz .., de  kunstenaar  zal , indien  hij  zo  te  werk  gaat ,er  zeker  van  zijn  om  " poppetjes "  te  maken , die  menselijk  zijn , levenswaar , treffend  en  uitdrukkingsvol .  
      Wij  moeten  echter  wel  een  opmerking  maken . 
      Zonder  twijfel  gaat  er  niets  boven  een  schets  naar  de  natuur , afgekeken  van  het  leven  zelf , naar  de  zo  uiteenlopende  typen , die  ons  dagelijks  voor  ogen  komen .  Maar , geholpen  door  de  eigenschap  van  imitatie , die  wij  allen  min  of  meer  bezitten  en  die  wij  door  oefening  kunnen  vergroten , kunnen  wij  ons  vaak  van  de  spiegel  bedienen , om  een  indruk  die  wij  ter  plaatse niet  geheel  vast  konden  leggen  nader  te  bestuderen ;  En  dat  te  meer , daar  het  dan  niet  meer  gaat  om  een  schematische  schets .  Zeer  zeker  heeft  een  goede  schets  zijn  eigen  betekenis  en  men  geeft  zich  graag  over  aan  een  snelle  en  levendige  uitvoering , die  vaak  zijn  onnauwkeurigheid  doet  vergeten , juist  om  de  spanningen  van  het  lijnenspel  en  zijn  spontaniteit  te  behouden .  Wij  weten  allen  dat  een  schets  vaak  meer  bekoort  dan  een  uitgewerkt  schilderij  en  dat  aantrekkelijke  schetsen  vaak  stijf  en  levenloos  worden , wanneer  zij  een  doorgevoerde  uitwerking  krijgen .  Welke  zijn  nu  de  oorzaken  van  deze  verflauwing  ?  In  het  algemeen  komt  dit  voort  uit  een  verkeerde  beoordeling  van  de  betekenis  der  details , een  jammerlijke  verwarring  tusen  diegenen , die  werkelijk  van  veel  belang  zijn  en  anderen , die  van  bijkomstige  aard  of  zonder  meer  te  verwaarlozen  zijn .  De  moeilijkheid , die  men  moet  overwinnen , bestaat  hierin , dat  men , met  behoud  van  de  spontane  frisheid  van  de  schets , er  tevens  de  belangrijkste  onderdelen  in  weet  te  leggen , door  de  voorkeur  te  geven  boven  een  koud  uitgevoerde  volstrekte  doorwerktheid  aan  geestige 
    " aanduidingen "  , die  suggestief  zijn  en  alles  zeggen , wat  gezegd  moet  worden  zonder  overbodige  uitwijdingen .
      Een  goed , uitgewerkte  tekening  zal  dus  niet  een  volledige  weergave  moeten  zijn  van  alles  wat  het  voorbeeld  aan  het  oog  te  bieden  heeft .  Hij  moet  het  resultaat  zijn  van  een  beredeneerde , soms  ook  systematische , keuze  van  die  elementen , die  in  de  hoogste  graad  het  karakter , de  handeling  of  het  gebaar  van  het  onderwerp  kenmerken .  Schuilt  overigens  hierin  niet  de  superioriteit  van  de  tekening  boven  de  fotografie ?  Het  " essentiĆ©le "  nu  van  het  model  zal  van  geval  tot  geval  verschillen : nu  eens  zal  het  de  uitdrukking  van  het  gezicht  zijn , of  van  een  of  ander  onderdeel  van  het  gezicht ;  dan  weer  zal  men  vooral  het  gebaar  van  de  hand  moeten  opmerken  en  weergeven , of  de  krachtsinspanning  van  een  arm  of  een  been , de  stand  van  een  voet  op  de  grond , de  plooi  in  een  kedingstuk  enz. 
      Om  de  studie , die  volgen  gaat , op  logische  wijze  tot   een  goed  einde  te  brengen , is  het  geboden  om  zich  eerst  te  wijden  aan  de  waarneming  en  weergave  van  ieder  der  onderdelen  van  het  lichaam  en  van  de  kleding , zonder  daarbij  ooit  uit  het  oog  te  verliezen  dat  deze  laatste  bewoond  wordt  door  het  lichaam , waarvan  de  gebaren  en  bewegingen  die  kleding  een  ander  aspect  geven  en  dat  de  oorzaak  is  van  het  onstaan  van  plooien  in  de  stof .
      De  opeenvolging  van  onderwerpen , die  wij  gaan  behandelen , vindt  je  in  de  inhoudsopgave  van  dit  lesdeel .  Het  lijkt  ons  nuttig  om  hierover  iets  te  zeggen , zodat  je  de  gekozen  volgorde  met  meer  begrip  zult  kunnen  volgen . 
      Veel  aandacht  wordt  besteed  aan  de  handen , waarvan  het  belang  volkomen  gerechtvaardigd  is .  Hun  uiterlijk  immers  kenmerkt  het  karakter  van  de  perssoon  in  kwestie  en  hun  gebaren  drukken  zijn  gevoelens  uit .
      Op  hun  beurt  vereisen  ook  de  voeten  een  diepgaande  studie .  Hun  uiterlijk  kan  immers  ook  zeer  karakteristiek  zijn .  Wij  behoeven  niet  aan  te  dringen  op  de  noodzaak  om  kop  en  gelaat  te  bestuderen , waarvan  de  uitdrukking  steeds  een  zeer  voorname  rol  speelt .  Hierbij  hebben  wij  natuurlijk  ook  te  maken  met  het  kapsel , evenals  de  kleding .  De  studie  van  draperieen  zal  een  bijna  vanzelfsprekende  inleiding  vormen  tot  dit  hoofdstuk . 
      Na  de  beschouwing  over  onderdelen  zullen  wij  overgaan  tot  het  geheel  en  zullen  ons  dus  gaan  wijden  aan  de  menselijke  figuur ;  waarbij  het  kind , dat  stellig  een  afzonderlijke  studie  verdient , niet  vergeten  wordt .

      

               

        



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!