Inhoud blog
ART . NR . 83 . - BESLUIT ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG . ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP ART . NR . 81 . b , - HET DIER ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING ART . NR . 79 . a , - SCHEMA ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL ART . NR . 78 . - PRAKTIJK ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL - AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) . FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER ) ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER . ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR ART . NR . 73 . - HET PORTRET ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP ART . NR . 72 . - BLOEMEN ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN ART . NR . 69 . - HET DIER ART . NR . 69 . - FIG . 41 . ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN . ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT . ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER . ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT . ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE . ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON . ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER . ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET . ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET . ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE . FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER . ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET. ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR . FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS . ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN . ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 . ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN . ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN . ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 . ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN. ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP . ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL . ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE . ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP . ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN . ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK . PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT . ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN . ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON . ART . NR . 64 . c , - GROENTEN ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL. ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 . BESLUIT VAN HET ONTWERPEN . ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN . ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN FIG . 93 EN 94 . ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT FIG . 90 . - HERENMODE . ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) . ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT . ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE . FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE . ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
Teken en schildercursus fritske3
TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
23-07-2006
ART . NR . 37 . - FIG . 3 - GRAVURE VAN J . CALLOT .
Art . Nr . 37 . Fig . 3 . Muzikant met draailier , gravure van Jacques Callot . Een bepaalde vorm van pentekenen zou weliswaar niet met een dergelijke gravure verward kunnen worden , maar toch de techniek van de kopergravure dicht kunnen benaderen .
FIG . 2 . - POTLOODSCHETS
Fig . 2 . Dit is een schets ( Wolffpotlood ) .
ART . NR . 37 . - FIG . 1 - GEWASSEN PENTEKENING
Art . Nr . 37 . Fig . 1 . Dit is een gewassen pentekening .
ART . NR . 37 . - FIGUURTEKENEN - INLEIDING
Art . Nr . 37 . Figuurtekenen Inleiding . Op het uitgestrekte terrein van de tekenkunst worden wij door geen onderwerp meer geboeid dan door de MENS . Iedereen ziet door zijn medemens altijd een beetje zichzelf en wij stellen belang in de daden en gebaren van anderen , niet zozeer " in absolute zin " , maar veeleer doordat wij ons onze eigen gedragingen trachten in te denken onder soortgelijke omstandigheden . Zijn wij zelf immers niet het beste vergelijkingsmiddel ? En dat niet slechts op het geestelijke en zedelijke terrein , maar ook op het fysieke plan , dat van de vormen en uiterlijke verschijning . Dit zijn dingen die vanzelf spreken , maar wij zijn maar al te zeer geneigd om ons af te wenden van " vanzelfsprekendheden " . Deze worden overigens slechts in herinnering gebracht om de tekenaar er toe te bewegen profijt te trekken van deze ingeboren neiging tot het menselijk wezen , om hem bij zichzelf te ontwikkelen , teneinde een of ander medemens goed " aan te voelen " door " in zijn huid te kruipen " , zoals men zegt . Of hij nu historieschilder of genreschilder is , reclametekenaar , modeltekenaar of humorist , sportverslaggever enz .., de kunstenaar zal , indien hij zo te werk gaat ,er zeker van zijn om " poppetjes " te maken , die menselijk zijn , levenswaar , treffend en uitdrukkingsvol . Wij moeten echter wel een opmerking maken . Zonder twijfel gaat er niets boven een schets naar de natuur , afgekeken van het leven zelf , naar de zo uiteenlopende typen , die ons dagelijks voor ogen komen . Maar , geholpen door de eigenschap van imitatie , die wij allen min of meer bezitten en die wij door oefening kunnen vergroten , kunnen wij ons vaak van de spiegel bedienen , om een indruk die wij ter plaatse niet geheel vast konden leggen nader te bestuderen ; En dat te meer , daar het dan niet meer gaat om een schematische schets . Zeer zeker heeft een goede schets zijn eigen betekenis en men geeft zich graag over aan een snelle en levendige uitvoering , die vaak zijn onnauwkeurigheid doet vergeten , juist om de spanningen van het lijnenspel en zijn spontaniteit te behouden . Wij weten allen dat een schets vaak meer bekoort dan een uitgewerkt schilderij en dat aantrekkelijke schetsen vaak stijf en levenloos worden , wanneer zij een doorgevoerde uitwerking krijgen . Welke zijn nu de oorzaken van deze verflauwing ? In het algemeen komt dit voort uit een verkeerde beoordeling van de betekenis der details , een jammerlijke verwarring tusen diegenen , die werkelijk van veel belang zijn en anderen , die van bijkomstige aard of zonder meer te verwaarlozen zijn . De moeilijkheid , die men moet overwinnen , bestaat hierin , dat men , met behoud van de spontane frisheid van de schets , er tevens de belangrijkste onderdelen in weet te leggen , door de voorkeur te geven boven een koud uitgevoerde volstrekte doorwerktheid aan geestige " aanduidingen " , die suggestief zijn en alles zeggen , wat gezegd moet worden zonder overbodige uitwijdingen . Een goed , uitgewerkte tekening zal dus niet een volledige weergave moeten zijn van alles wat het voorbeeld aan het oog te bieden heeft . Hij moet het resultaat zijn van een beredeneerde , soms ook systematische , keuze van die elementen , die in de hoogste graad het karakter , de handeling of het gebaar van het onderwerp kenmerken . Schuilt overigens hierin niet de superioriteit van de tekening boven de fotografie ? Het " essentiƩle " nu van het model zal van geval tot geval verschillen : nu eens zal het de uitdrukking van het gezicht zijn , of van een of ander onderdeel van het gezicht ; dan weer zal men vooral het gebaar van de hand moeten opmerken en weergeven , of de krachtsinspanning van een arm of een been , de stand van een voet op de grond , de plooi in een kedingstuk enz. Om de studie , die volgen gaat , op logische wijze tot een goed einde te brengen , is het geboden om zich eerst te wijden aan de waarneming en weergave van ieder der onderdelen van het lichaam en van de kleding , zonder daarbij ooit uit het oog te verliezen dat deze laatste bewoond wordt door het lichaam , waarvan de gebaren en bewegingen die kleding een ander aspect geven en dat de oorzaak is van het onstaan van plooien in de stof . De opeenvolging van onderwerpen , die wij gaan behandelen , vindt je in de inhoudsopgave van dit lesdeel . Het lijkt ons nuttig om hierover iets te zeggen , zodat je de gekozen volgorde met meer begrip zult kunnen volgen . Veel aandacht wordt besteed aan de handen , waarvan het belang volkomen gerechtvaardigd is . Hun uiterlijk immers kenmerkt het karakter van de perssoon in kwestie en hun gebaren drukken zijn gevoelens uit . Op hun beurt vereisen ook de voeten een diepgaande studie . Hun uiterlijk kan immers ook zeer karakteristiek zijn . Wij behoeven niet aan te dringen op de noodzaak om kop en gelaat te bestuderen , waarvan de uitdrukking steeds een zeer voorname rol speelt . Hierbij hebben wij natuurlijk ook te maken met het kapsel , evenals de kleding . De studie van draperieen zal een bijna vanzelfsprekende inleiding vormen tot dit hoofdstuk . Na de beschouwing over onderdelen zullen wij overgaan tot het geheel en zullen ons dus gaan wijden aan de menselijke figuur ; waarbij het kind , dat stellig een afzonderlijke studie verdient , niet vergeten wordt .
>