E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    aanpak_slapeloosheid
    blog.seniorennet.be/aanpak_
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    14-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 28 . b , - DE AANHECHING VAN DE HALS
    Art . Nr . 28 . b ,

               De  aanhechting  van  de  hals

      Bij  het  tekenen  van  een  kop  moeten  wij  in  eerste  plaats  aandacht  schenken  aan  de  stand  van  de  kop  op  de  hals .  De  hals  draagt  er  niet  in  geringe  mate  toe  bij  het  hoofd  zijn  stijl  en  gratie  te  geven .  De  hals  draagt  het  hoofd , geeft  het  zijn  evenwicht  en  neemt  meer  of  minder  aan  iedere  beweging  van  het  hoofd  deel .  Wij  kunnen  de  hals  het  beste  vergelijken  met  een  cilinder ;  bij  de  man  breed  en  zwaar , bij  de  vrouw  langer  en  slanker. 
       Reeds  bij  de  studie  van  de  spieren  van  de  hals  hebben  wij  gewezen  op  de  plooien , soms  weinig  zichtbaar , dan  weer  duidelijker  waarneembaar , al  naar  gelang  stand  en  beweging .  Bij  de  vrouw , de  jonge  vrouw  vooral , verzacht  de  vetlaag  onder  de  huid  dit  relief , wanneer  het  tenminste  niet  gaat  om  een  uitgesproken  magere  hals .  Sommige  vrouwen  beschouwen  een  magere  hals  -  en  dit  is  vaak  het  gevolg  van  " mode - voorschriften "  -  als  het  ideale , doch  vaak  zijn  de  " koorden " , welke  wij  dan  tussen  hoofd  en  borst  waarnemen , zeker  niet  fraai  te  noemen .  Naarmate  men  ouder  wordt  valt  de  hals  in  en  rimpel  deze , waardoor  de  sterkere  plastiek  op  een  meer  natuurlijke  wijze  gevormd  wordt .  In  de  halfschematische  tekening  van  fig . 28  ziet  je  dat  in  vooraanzicht  de  plastiek  van  de  hals  wordt  bepaald  door  de  borstbeen - sleutelbeen - tepelspier .  Voorts  dient  je  ook  fig . 29  goed  te  bestuderen  vanwege  zijn  opmerkelijk  relief .  Van  opzij  gezien  -  en  vooral  bij  de  man  -  ziet  men  duidelijk  het  relief  van  de  adamsappel .  Wordt  het  hoofd  achterover  gebogen , dan  komt  het  uitsteeksel  nog  duidelijker  uit .  Bij  een  kop  in  voorover  gebogen  stand  zakt  het  schildvormig  kraakbeen  weg  en  ziet  men  de  adamsappel  bijna  niet .  Ook  het  verloop  van  de  neklijn  in  zijaanzicht  moet  goed  bestudeerd  worden .  Daar , waar  de  neklijn  overgaat  in  de  ruglijn  zien  wij  een  verhevenheid , welke  veroorzaakt  wordt  door  het  uitsteeksel  van  de  laatste  ruggewervel .   
      Wanneer  je  een  kop  schetst , zet  dan  de  hals  als  een  cilinder  op .  Dit  is  de  beste  grondvorm  en  je  heeft  op  die  manier  voldoende  houvast .  Let  vooral  op , dat  je  het  aanrakingsvlak  met  de  romp  duidelijk  vaststelt , zoals  dit  in  fig. 28  goed  te  zien  is .  Voor  de  verdere  bewerking  zult  je  moeten  steunen  op  uw  kennis  van  de  halsspieren  en  het  is  daarom  nuttig  om  de  fig . 10  en  11  in  gedachten  te  houden .  Wees  er  echter  van  doordrongen  dat  de  hals  steeds  in  harmonie  met  de  kop  moet  zijn .  Een  bolle  kop  op  een  slanke  hals  zou  even  vreemd  staan  als  een  langgerekt  hoofd  op  een  korte  hals .  

                  De  gelaatsuitdrukking  

      Wij  weten , dat  wanneer  de  spieren  welke  direct  onder  de  huid  liggen , samengetrokken  worden , dit  van  invloed  is  op  de  gelaatstrekken .  Naarmate  deze  contracties  meer  of  minder  sterk  zijn , onstaan  de  zeer  vele  uitdrukkingen  in  het  gelaat .  Natuurlijk  draagt  ook  de  blik  van  de  ogen , de  helderheid  of  beweging  hiervan  bij  tot  een  bepaalde  expressie , maar  bovenal  zijn  het  toch  de  oppervlakkige  mimische  spieren  die  de  gelaatsuitdrukking  bepalen .  Vaak  kan  het  een  enkele  spier  zijn  die  dit  bewerkstelligt .
      Hoewel  de  gehele  houding  kenmerkend  kan  zijn  voor  een  bepaalde  gemoedstoestand , is  het  toch  wel  in  de  eerste  plaats  de  gelaatsuitdrukking  die  de  ware  emotie  duidelijk  maakt .  Wanneer  bepaalde  samentrekkingen  van  de  spieren  zich  vaak  herhalen , bepaalt  dit  tenslotte  de  algemene  uitdrukking  van  iemands  gelaat .  Dan  spreken  wij  dus  van  een  bepaald  " type "  -  vrolijk  of  ernstig  -  blij  of  droevig  -  boosaardig  of  medelijdend  -  afgunstig  of  edelmoedig  -  nadenkend  of  dom  -  geveinsd  of  openhartig  -  omdat  een  bepaalde  uitdrukking  overheerst .  Wanneer  wij  nu  de  verschillende  uitdrukkingen  in  fig . 30  bezien , merken  wij  op  dat  het  weergeven  van  een  bepaalde  expressie  eigenlijk  op  zeer  eenvoudige  trekken  berust .  Maar  nu  gaat  het  erom , dat  wij  deze  op  de  juiste  plaats  en  met  het  juiste  accent  weergeven .  Je  zult  waarschijnlijk  zeggen  dat  wij  hier  dicht  bij  de  karikatuur  staan .  Inderdaad  is  dat  zo , want  is  niet  de  karikatuur  de  meest  scherpe  uitgebeelding  van  de  expressie  ?  En  dat  in  al  zijn  eenvoud .  Ook  wij  moeten  hier  min  of  meer  van  uitgaan .  Observeer  uw  model  goed  om  te  zien  welke  de  belanrijke  onderdelen  zijn  die  het  type  bepalen .  In  verschillende  schema's  van  fig . 30  zijn  de  ogen  niet  of  nauwelijk  aangegeven .  Wij  missen  deze  niet  en  toch  voelen  wij  heel  goed  de  uitdrukking .  Het  is  ook  interessant  na  te  gaan  hoe  weinig  er  aan  een  bepaalde  expressie  veranderd  behoeft  te  worden  om  een  geheel  andere  uitdrukking  te  verkrijgen .  Probeer  nu  eens  voor  uzelf , zonder  deze  schema's  na  te  tekenen , bepaalde  uitdrukkingen  in  gezichten  die  je  dagelijks  romdom  U  waarneemt , te  tekenen .  Doe  dit  dus  op  dezelfde  eenvoudige  wijze , zonder  bijkomstige  details . 

    15-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 , - FIG . 31 . - GELAATSUITDRUKKING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 .

    Fig . 31 .

    Zie , hoe  de  gelaatsuitdrukking  in  de  loop  der  jaren  verandert .  Op  jeudige  leeftijd  zijn  de  trekken  nog  niet  zo  sterk  als  op  middelbare  leeftijd.  Groeven  en  plooien  karakteriseren  de  ouderdom .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 , - FIG . 34 . - POTLOODTEKENING DOOR CLOUET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29  .

    Fig . 34 .

    Potloodtekening  door  Clouet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 33 . ETS DOOR REMBRANDT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33 .

    Ets  door  Rembrandt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 , - FIG . 32 POTLOODTEKENING DOOR INGRES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29  .

    Fig . 32 .

    Potloodtekening  door  Ingres .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen..
    Zie  hoe  mooi  in  deze  werken  de  verschillende  leeftijden  zijn  weergegeven .

    17-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . - FIG . 38 , 39 , 40 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 .

    Fig . 38 , 39  en  40 .

      Opeenvolgende  stadia  van  een  kopstudie , op  dezelfde  wijze  gedaan  als  in  de  vorige  afbeeldingen .  Het  enige  verschil  is  dat  hier  met  de  tekenpen  gewerkt  is , hoewel  de  eerste  opzet  in  potlood  ( HB )  gemaakt  werd .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . - FIG . 37
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . 

    Fig . 37 .

       Het  relief  is  nu  voldoende  duidelijk .  Alles  wat  hiertoe  nodig  was  is  gedaan ;  de  tekening  is  af  !

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . - FIG . 36 . LICHT EN SCHADUW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 .

    Fig . 36 .

    De  hulplijnen  zijn  weggevlakt . 
    Met  het  aanbrengen  van 
    licht  en  schaduw  wordt  voortgegaan 
    en  reeds  zijn  de  verschillen  in 
    toonwaarde  te  zien .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . - FIG . 35
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . 

    Fig . 35 .

      Ziehier  het  resultaat  van  de  oefeningen , zoals  in  dit  hoofdstuk  beschreven .  De  verschillende  assen  en  richtingslijnen  zijn  heel  dun  geschetst  en  ook  de  ovale  vorm  van  het  hoofd  is  aangegeven .  De  belangrijkste  onderdelen  zijn  op  de  juiste  plaats  gezet , terwijl  de  voornaamste  schaduwpartijen  bepaald  zijn .

    18-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . - STUDIE VAN HET HOOFD
    Art . Nr . 29 .

                          Studie  van  het  hoofd

      Door  sommigen  wordt  aangeraden  om  de  studie  van  het  hoofd  te  beginnen  met  het  maken  van  snelle  schetsen  en  niet  meteen  al  werkelijke  studies  te  gaan  maken .  Zij  willen  dus , dat  de  leerling  in  enkele  lijnen  het  wezenlijke  van  de  modellen  rondom  hem  vastlegt , om  zodoende  te  leren  de  gelaatsuitdrukking  en  de  gelijkenis  weer  te  geven .  Maar  is  dit  eigenlijk  niet  het  paard  achter  de  wagen  spannen  ?  Op  één  punt  zouden  wij  er  ons  mee  kunnen  verenigen :  er  zijn  typen die  door  één  enkel  onderdeel  van  het  gelaat  gekarakteriseerd  worden , b.v.  een  kromme  neus , een  vooruitstekende  kin , spleetogen  enz.  Maar  dit  zijn  toch  wel  uitzonderingen .  En  dan  moet  de  leerling  toch  over  voldoende  vaardigheid  beschikken  om  zijn  modellen  snel  te  kunnen  observeren  en  weer  te  geven .  Bovendien  zou  hij  dan  ook  in  staat  moeten  zijn  om  de  bijkomende , maar  toch  onontbeerlijke  onderdelen  hun  juiste  plaats  te  geven . 
       Voor  U  ligt  de  zaak  echter  anders .  Door  de  voorafgaande  studies  van  de  onderdelen  bent  je  vertrouwd  met  de  bouw  van  de  kop , met  de  plastiek  en  met  het  karakter .  Ongetwijfeld  heeft  je  ook  al  enkele  personen  getekend  en  wilt  je  graag  doorgaan  met  dit  prettige  werk  dat  wij  je  ook  steeds  hebben  aangeraden  te  doen .  Maar  zonder  op  dit  punt  met  onszelf  in  tegenspraak  te  zijn , geloven  wij  dat  het  bij  het  tekenen  van  de  kop  -  vanwege  de  moeilijkheid  met  het  bereiken  van  de  gelijkenis  -  niet  onverdienstelijk  is  om  met  de  ontleding  te  beginnen  alvoren  over  te  gaan  tot  de  samenvatting .  Want  een  schets  is  toch  in  wezen  een  samenvatting .
      In  het  tweede  deel  van  de  cursus  " het  tekenen  van  figuren  in  lijn "  bent  je  al  vertrouwd  geraakt  met  de  algemene  houding  en  de  beweging .  In  deze  les  ging  het  nog  niet  om  een  volmaakte  weergave  van  het  hoofd  en  de  uitdrukking  van  het  gezicht .  Wij  leerden  hier  alleen  het  hoofd  in  zijn  grote  vorm  en  houding  vast  te  leggen .
      Maar  nu  moeten  we  verder  gaan .  Moesten  wij  daarom  niet  beginnen  met  het  bestuderen  van  ieder  onderdeel  apart  ?  En  juist  niet  door  er  schetsen  van  te  maken , maar  ernstige  studies  ?  Laten  wij  dus  stap  voor  stap  verder  gaan  met  onze  studie .  Dat  is  veel  verstandiger  dan  ons  te  werpen  op  iets  dat  bij  voorbaat  al  op  teleurstelling  uitloopt .  Thans  bent  je  volkomen  bekend  met  de  onderdelen  van  het  hoofd  en  weet  je  deze  ook  goed  te  plaatsen  in  de  algemene  vorm .  Door  met  de  studie  inplaats  van  met  schetsen  van  de  gehele  kop  te  beginnen , ziet  je  ook  veel  meer  het  verband  tussen  de  onderdelen  onderling .  Je  heeft  veel  meer  de  tijd  om  waar  te  nemen , te  ontleden  en  te  beredeneren .  Daarom  zult  je  nu  met  meer  kans  op  succes  kunnen  beginnen  met  het  maken  van  snelle  schetsen , omdat  je  een  logische  en  verantwoorde  studie  achter  de  rug  heeft  en  je  uw  onderwerp  volkomen  beheerst .

                               Het  model  

      Voor  de  studie  van  het  hoofd  heeft  het  geen  enkele  zin  om  tijd  te  besteden  aan  het  natekenen  van  foto's .  Hiervan  leert  je  niets  !  Alleen  het  tekenen  naar  levend  model  brengt  je  verder .  En  het  is  een  veel  interessanter  en  boeiender  werk , omdat  je  voor  een  vraagstuk  komt  te  staan  dat  je  zelf  moet  oplossen .  Dit  werk  vraagt  natuurlijk  veel  inspanning .  Maar  is  dit  dan  ook  niet  leerzaam  en  geeft  het  geen  grote  voldoening  wanneer  je  ziet  dat  de  resultaten  geslaagd  zijn  ?  Welnu , iedere  nauwgezette  en  ijverige  studie  en  het  volhouden  tot  het  einde  toe  moet  leiden  tot  een  geslaagde  tekening .  Daarom , aan  het  werk !
      In  de  eerste  plaats  krijgen  we  dus  de  keuze  van  ons  model .  Het  meest  gehoorzame  en  welwillende  model  bent  je echter  zelf .  Met  behulp  van  een  spiegel  kunt  je  dus  wel  heel  gemakkelijk  uw  eigen  hoofd  en  face  en  ook  wel  in  driekwart  aanzicht  tekenen .  Voor  het  zijaanzicht  en  verder  afgedraaide  standen  zou  je  met  meerdere  spiegels  moeten  werken  en  dat  is  niet  altijd  even  gemakkelijk  te  verwezenlijken .  Voor  die  studie  zult  je  dus  de  hulp  moeten  inroepen  van  vrienden  en  huisgenoten .  Zij  zullen  dit  zeker  niet  weigeren .
      Voor  de  eerste  studies  moet  je  het  evenwel  niet  te  moeilijk  maken .  Het  hoofd  van  uw  model  moet  samenvallen  met  uw  horizon .  Laat  de  stand  van  het  hoofd  in  ieder  geval  niet  gedwongen  zijn .  Uw  model  moet  zich  echt  op  zijn  gemak  voelen .  Een  heel  natuurlijke  stand  dus  en  vooral  geen  theatrale  uitdrukking .  Bedenk  dat  het  hoofd  een  deel  van  de  gehele  figuur  uitmaakt  en  dat , wanneer  de  figuur  dus  gespannen  is  of  ongemakkelijk  zit , dit  zijn  weerslag  vindt  in  de  uitdrukking  op  het  gezicht .  Trouwen , voor  het  model  is  het  evenmin  prettig  om  een  gedwongen  houding  aan  te  nemen .  Dit  vermoeit  het  model  teveel  en  het  stilzitten  wordt  dan  ook  bezwaarlijk .  Overigens  zult  je  ontdekken  dat  er  maar  weinigen  zijn  die  werkelijk  goed  kunnen  poseren .  Alleen  al  het  feit  dat  zij  zich  lenen  voor  een  gedetailleerde  waarneming  brengt
    velen  in  verlegenheid  en  daardoor  verliezen  zij  al  gauw  hun  natuurlijke  houding .  Je  kunt  dus  het  beste  een  beetje  met  hen  praten  en  op  hun  gemak  stellen .  De  houding  van  het  model  moet  in  ieder  geval  zo  zijn , dat  de  stand , na  een  korte  rustperiode , gemakkelijk  te  hernemen  is .  Gun  uw  model  altijd  voldoende  ogenblikken  rust , want  met  een  vermoeid  model  is  niet  te  werken .  Wanneer  je  zelf  eens  zou  poseren  zult  je  merken  dat  een  half  uur  zitten  al  meer  dan  voldoende  is .  Maak  dus  geen  misbruik  van  uw  model  door  een  zitting  langer  te  laten  duren .  Vooral  wanneer  je  kinderen  tekent  zult  je  hen  vaker  moeten  laten  rusten .  
      Zorg  er  ook  altijd  voor  dat  je  zelf  alles  in  gereedheid  heeft , zodat  je , wanneer  uw  model  zit , direct  met  het  werk  kunt  beginnen  .  Niets  is  voor  het  model  vervelender  te  moeten  merken  dat  niet  alles  in  orde  is ; dat  je  nog  papier  moet  pakken  of  een  punt  moet  slijpen .
      Houdt  gedurende  het  werk  ook  altijd  contact  met  uw  model  door  een  prettig  gesprek  te  voeren , zodat  het  model  op  die  manier  zijn  ontspanning  krijgt .  Het  resultaat  hiervan  is  dat  je  gedurende  de  studie  een  levendig  gezicht  voor  U  heeft . 

                    Lichtval  en  lichteffect 

      Bij  het  portrettekenen  is  de  lichtval  van  veel  belang .  Naar  gelang  de  sterkte  kan  hij  het  karakter  van  een  gelaat  doen  uitkomen , versterken  of  vervormen .  Portretschilders  weten  heel goed  dat  de  belichting  moet  worden  aangepast  aan  het  wezen  van  het  model ; aan  zijn  expressie .  Het  ene  gezicht  krijgt  zijn  ware  uitdrukking  onder  een  zacht  licht ; het  andere  vraagt  om  een  krachtiger  belichting , welke  op  zijn  beurt  krachtiger  schaduwen  geeft .  De  belichting  kan  een  sfeer , een   omgeving  scheppen  en  het  karakter  van  een  persoon  onderstrepen ; het  toneel , en  vooral  de  film , geven  ons  daar  vele  voorbeelden  van .  Voor  dit  ogenblik  echter  moet  je  er  nog  niet  naar  streven  om  het  werk  van  een  portretschilder  te  doen .  Voor  U  is  nodig  dat  je  uw  model  gemakkelijk  kunt  observeren .  Licht  dat  van  voren  valt  maakt  de  kop  vlak , omdat  er  maar  weinig  schaduwen  te  ondekken  zijn  en  dientengevolge  de  plastiek  zwak  zichtbaar  is .  Laat  het  licht  dus  van  opzij  komen , waardoor  de  plastiek  beter  tot  zijn  recht  komt .  Vermijdt  evenwel  een  belichting  waardoor  de  ene  helft  van  het  gezicht  al  het  licht  ontvangt  en  de  andere  helft  een  grote  schaduwpartij  is .  Je  ziet  dus  dat  de  belichting  een  punt  van  zorgvuldige  overweging  is .

             Het  formaat  van  de  tekeningen 

      Het  is  niet  raadzaam  om  zeer  grote  tekeningen  te  maken .  Een  te  grote  tekening  wordt  veelal  leeg , vooral  wanneer  de  verhoudingen  tussen  vormen  en  toonwaarden  niet  zuiver  verantwoord  zijn .  Zorg  er  bij  uw  kopstudies  voor , dat  de  tekening  ongeveer  tweederde  is  van  de  werkelijke  grootte  van  de  te  tekenen  kop .  Wanneer  je  uw  tekening  spontaan  opzet  -  en  hier  moeten  wij  toch  altijd  naar  streven  -  zal  de  kop  zijn  volmaakte  grootte  hebben .  De  studies  van  de  onderdelen  van  het  gelaat  welke  je  in  het  begin  maakte , zullen  wel  ongeveer  op  de  ware  grootte  gemaakt  zijn .  Maar  wat  je  ook  tekent , zorg  er  in  ieder  geval  voor  dat  het  niet  te  klein  wordt .  Neem  altijd  een  vel  papier  dat  groter  is  dan  de  tekening  welke  je  van  plan  bent  te  maken .  Op  die  wijze  bent  je  verzekerd  van  een  goede  plaatsing  en  loopt  je  niet  het  gevaar  dat  je  te  dicht  bij  de  randen  van  het  papier  komt .  Ook  wanneer  je  tijdens  het  werk  verrast  zou  worden  door  een  bepaald  onderdeel  dat  je  graag  zou  bijvoegen  of  doordat  het  model  even  zou  veranderen  van  houding  -  al  is  deze  nog  zo  gering  -  dan  heeft  je  in  ieder  geval  voldoende  ruimte  om  dit  weer  te  geven . 

                                    Werkwijze

       Wij  gaan  er  dus  vanuit  dat  je  voldoende  studies  heeft  gemaakt  van  de  onderdelen : ogen , monden , neuzen  en  oren , zowel  van  uw  eigen  gezicht  als  van  zich  opofferende  modellen .  Thans  komen  wij  dus  tot  de  complete  tekening .  In  de  vorige  hoofdstukken  gaven  wij  de  reden  op  om  pas  later  met  de  schets  te  beginnen , althans  met  de  snelle  schets .  Het  is  trouwens  duidelijk  -  en , zonder  dat  er  tegenspraak  mogelijk  -  zou  zijn  -  dat  uw  eerste  studies  nog  niet  meer  zullen  zijn  dan  schetsen , maar  dan  toch  schetsen   die  in  hun  eenvoud  volledig  verantwoord  zijn  en  niet  slechts  het  resultaat  van  een  vluchtige  blik .  
      Je  eerste  schetsen  zullen  de  vruchten  zijn  van  een  ernstige  waarneming  van  ieder  onderdeel  van  de  kop .  Je  weet  immers , en  dit  zeggen  wij  met  nadruk , dat  het  er  niet  om  gaat  een  " ideale  kop "  te  construeren  of  tot  een  voorlopig  resultaat  te  komen .  Ons  doel  is  het  bestuderen  van  het  hoofd  van  een  bepaalde  persoon .  Alvoren  dan  ook  een  streek  op  ons  papier  te  zetten  dienen  wij  volkomen  vertrouwd  te  zijn  met de  verschijningsvorm , met  het  karakter  en  de  expressie , zoals  wij  begrip  krijgen  voor  de  algemene  structuur  en  dat  wij  door  vergelijking  met  de  " ideale  canon " , komen  tot  een  natuurgetouw  beeld .  De  verschillen  die  er  onstaan  tussen  ons  model  en  de  ideale  canon  zullen  wij  op  het  oog  moeten  schatten .  Uitsluitend  door  een  nauwkeurige  observatie  kunnen  wij  ontdekken  waarin  deze  verschillen  bestaan  en  wat  juist  het  bijzondere  karakter  uitmaakt .  De  maatverhoudingen  van  de  canon  hebben  wij  vanzelfsprekend  goed  in  onze  gedachten  en  het  valt  ons  dus  niet  moeilijk  om  de  onderlinge  verhoudingen  te  vergelijken .  De  plaatsing , de  onderlinge  afmetingen  en  de  algehele  bouw  dienen  dus  in  de  eerste  plaats  zorgvuldig  nagegaan  te  worden .  
      " Hoe  zullen  we nu  verder  gaan ? " , zal  de  volgende  vraag  zijn  die  bij  je  opkomt .  " Gaan  wij  nu  het  ovaal  van  het  hoofd  schetsen , de  grondvorm  dus ? ".  Inderdaad , dat  doen  we , maar  dan  op  een  heel  eenvoudige  manier , welke  alleen  dient  om  de  hoogte - en  breedtemaat  vast  te  stellen  en  de  richting  van  de  kop  te  bepalen .  In  geen  geval  moeten  wij  proberen  om  de  omtrek  met  al  zijn  golvingen  en  toevalligheden  weer  te  geven , want  dat  zou  op  een  teleurstelling  uitlopen .  Wij  moeten  de  vorm  als  het  ware  van  binnenuit  opbouwen .  Is  de  plaatsing  van  de  ogen  juist  en  komen  hun  vormen  overeen  met  de  werkelijkeheid , dan  zult  je  al  een  waarheidsgetrouw  beeld  verkrijgen .  Is  verder  ook  de  neus  op  de  juiste  wijze  aangebracht  en  wordt  de  mond  verantwoord  ingebouwd , dan  zult  je  zien  welk  een  treffende  gelijkenis  je  reeds  verkregen  heeft  .  Na  deze  bewerking  zullen  wij  pas  de  contour  van  het  hoofd  gaan  corrigeren .  Omdat  wij  de  onderdelen  op  de  goede  plaatsen  geschetst  hebben  zal  het  verloop  van  de  wanglijn  en  van  de  kin  ons  minder  moeite  geven . 
      Hiermede  is  de  studie  van  het  hoofd  echter  nog  niet  af , want  tenslotte  zullen  wij  ook  de  aanhechting  van  de  hals  en  de  voortzetting  van  de  hals  in  de  schouders  moeten  tekenen , daar  deze  elementen  in  hoge mate  bijdragen  het  karakter  van  de  kop  te  versterken , hetgeen  wij  reeds  eerder  hebben  opgemerkt .
      Laten  wij  nu  nog  eens  kort  samenvatten  hoe  een  goede  schets  tot  stand  komt :

       ( 1 )  Een  geduldige  en  nauwgezette  bestudering  van  het  model , op  de  wijze  zoals  boven  beschreven  is .

      ( 2 )  De  juiste  stand  van  het  hoofd  in  U  opnemen .
     
      Het  hoofd  kan  meer  of  minder  neigen  en  deze  neiging  heeft  niet  hetzelfde  aanzicht  in  vooraanzicht , in  driekwart - aanzicht  of  en  profil  gezien .  De  plaats  van  de  middenas  is  dus  zeer  belangrijk .  Uitgaande  van  deze  as  wordt  dus  de  algemeen  beschrijvende  ei - vorm  geschetst .

     ( 3 )  Het  bestuderen  van  de  verhoudingen  en  de  plaatsing  van  de  belangrijkste  onderdelen .
      Door  gebruik  te  maken  van  de  assen  zult  je  de  juiste  plaats  van  de  onderdelen  kunnen  vaststellen  en  de  afstanden  tussen  deze  onderdelen  zullen  op  hun  beurt  weer  het  bepalen  van  de  onderlinge  verhoudingen  vergemakkelijken .  Dit  is  een  belangrijk  stadium  van  de  schets , want  hiermede  staat  of  valt  het  uiteindelijk  resultaat .  Je  moet  nagaan  welke  punten  op  dezelfde  lijn  komen  te  liggen  en  goed  kijken  in  hoeverre  deze  belangrijke  aanknopingspunten  daarvan  afwijken . 
      Het  is  goed  om  de  canon  nog  eens  aandachtig  te  bestuderen  en  het  verloop  van  de  deellijnen  na  te  gaan .

      ( 4 )  De  plaatsing  van  de  onderdelen .
      Ook  hier , zoals  gewoonlijk :  schets  eerst  de  grondvormen  en  wanneer  de  plaatsing  en  de  onderlinge  verhoudingen  juist  zijn   dan  pas  kunt  je  de  werkelijke  vormen  schetsen .
    Bestudeer  in  dit  verband  de  fig .  21  t / m  26  nog  eens . 

      ( 5 )   De  aanduiding  van  de  vlakken .
      Bij  de  opzet  heeft  je  natuurlijk  al  rekening  gehouden  met  de  perspectief .  Wij  gaan  nu  de  vlakken  licht  en  donker  aanbrengen , die  uiteindelijk  de  dieptemaat  moeten  weergeven .  De  onderlinge  in  kracht  van  deze  tinten  moeten  wij  heel  goed  bestuderen .  Wij  leggen  daarom  eerst  een  egale  tint  aan , welke  in  kracht  de  lichtste  partij  niet  mag  overtreffen .  Vervolgens  wegen  wij  de  onderlinge  toonverhoudingen  zuiver  tegen  elkaar  af  om  zodoende  tot  een  harmonieus  geheel  te   komen .  Staan  de  verschillende  vlakken  dan  in  hun  juiste  verhoudingen  tegen  elkaar , dan  zal  als  het  ware  vanzelf  een  ruimtelijk  beeld  verkregen  worden .  Tijdens  deze  bewerking  zoeken  wij  tevens  naar  bepaalde  trekken , welke  op  de  juiste  wijze  aangeduid  en  onderstreept , de  gelijkenis  zullen  bevorderen .  Ook  het  haar  zullen  wij  in  brede  partijen  licht  en  donker  moeten  aanleggen , waardoor  aard  en  karakter  van  het  kapsel  duidelijk  gemaakt  moet  worden .  Verval  niet  in  een  pijnlijk  nauwkeurige  weergave  van  ieder  haartje  apart .
      Laten  wij  nog  eens  herhalen  dat wij  het  hoofd  niet  los  mogen  zien  van  de  hals  en  schouders .  Besteed  dus  ook  aan  deze  ondedelen  veel  zorg .  Denkt  U  vooral  niet  dat  het  er  om  gaat  de  schets  met  grote  snelheid  te  maken  en  wees  er  van  overtuigd  dat  een  goede  tekening  heus  geen  uitzonderlijke  vaardigheid  van  de  hand  vereist , maar  in  de  eerste  plaats  een  nauwkeurige  observatie  en  een  hechte  bouw .  Vergelijk  dus  in  de  opzet  steeds  het  ene  ondedeel  met  het  andere .  Schets  daarom  in  het  begin  uiterst  dun , omdat  foutieve  lijnen  gemakkelijk  weggevlakt  kunnen  worden .  Bedenk  dat  een  opzet  het  uitendelijk  resultaat  in  zich  heeft . 
      Om  tot  een  geslaagde  tekening  te  komen  is  het  vaak  nuttig  om  eerst  enkele  detailstudies  te  maken .  Je  geeft  eerst  een  algemeen  beeld  van  uw  model  door  middel  middel  van  een  ruwe  schets .  Vervolgens  kies  je  een  bepaald  onderdeel , b.v.  de  ogen  en  maak  hiervan  een  nauwkeurige  studie .  In  een  volgende  zitting  bestudeert  en  tekent  je  andere  onderdelen .  Op  die  wijze  krijgt  je  een  veel  beter  begrip  van  de  kop  en  het  resultaat  zal  merkbaar  zijn  wanneer  je  het  geheel  gaat  tekenen .  De  studie , het  woord  zegt  het  reeds , is  eigenlijk  een  voorbereidende  proef  waardoor  je  uw  model  beter  leert  kennen  en  waarbij  je  kunt  onderzoeken  welke  tekentechniek  daarbij  het  beste  past . 
      In  het  volgende  hoofdstuk  zullen  wij  de  standen  bezien , waarin  meesten  portretten  getekend  of  geschilderd  worden . 




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . a , - FIG . 41 , 42 , 43 , HOOFD IN ZIJAANZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art .Nr . 29 . a ,

    Fig . 41 , 42 , 43 ,

    Met  behulp  van  deze  schetsen  zult  je  geen  moeite  hebben  om  op  de  juiste  wijze  een  kop  in  zijaanzicht  te  tekenen .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!