E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ikke1
    blog.seniorennet.be/ikke1
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    20-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 82 . a , 
    Fig . 26 .

    Het  Landschap .
    Het  tweede  stadium

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 82 . a ,
    Fig . 27 .

    Het  Landschap . 
    Laatste  stadium

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP

    Art . Nr . 82 .

                           Het  Landschap

       Het  is  onloochenbaar dat  op  dit  terrein  de  waterverf  heer  en  meester  is .  De  snelheid  van  de  uitvoering  en  het  vermogen , van  een  bekwaam  kunstenaar , om  in  één  enkele  zitting  het  karakteren  en  de  effecten  van  een  compleet  onderwerp  weer  te  geven , maken  deze  techniek  tot  een  bijzondere  waarde  voor  de  landschapschilder . 
      Meer  dan  ooit  echter  dient  hier  een  overvloedig  gebruik  van  water  de  voortdurende  aandacht  van  de  schilder  in  beslag  te  nemen .  In  de  open  lucht  voltrekt  de  indroging  zich  sneller  door  wind  en  warmte , en  een  " nat "  werken  is  in  dat  geval  dus  wel  geboden .
      Aangekomen  op  de  plaats  van  zijn  keuze , is  de  eerst  te  nemen  maatregel  om  zich  een  denkbeeld  te  vormen  over  de  tijdsduur  van  de  waargenomen  effecten .  Zullen  zij  lang  genoeg  duren  om  de  uitvoering  van  een  enigszins  doorgevoerde  aquarel  mogelijk  te  maken  ?   Of  zal  men  zich  tevreden  moeten  stellen  met  een  eenvoudige , snel  uitgevoerde  schets  ?   In  het  algemeen  gesproken  zou  men  kunnen  zeggen , zonder  dat  hierbij  vaste  wetten  gelden , dat  de  avondeffecten  kort  duren , die  van  de  ochtend  iets  langer  en  die  van  het  volle  daglicht  het  langst .  Om  de  beste  kansen  tot  slagen  te  hebben , zal  de  beginner  er  dus  goed  aan  doen  zijn  werk  in  de  buitenlucht  aan  te  vangen , als  de  zon  al  even  boven  de  horizon  te  zien  is . 
      In  ieder  geval  zal  men , alvorens  zich  aan  het werk  te  zetten , moeten  proberen  na  te  gaan  hoe  de  verdere  loop  van  de  zon  zal  zijn , teneinde  niet  het  risico  te  lopen  hem  op  een  gegeven  ogenblik  vlak  voor  zich  te  zien  of  hem  precies  in  de  rug  te  krijgen , waardoor  de  gewenste  effecten  geheel  verloren  zouden  gaan .  Het  effect  nu ,,  de  visuele  indruk , is  de  ziel  van  een  schilderij .  Een  kunstwerk  kan  geen  werkelijke  waarde  hebben  dan  door  een  goed  begrepen , goed  voelbaar  en  goed  uitgedrukt  effect .  Het  is  onverschillig  of  dit  een  effect  is  van  vorm , van  kleur , van  licht  of  van  schaduw , als  het  maar  pakkend  genoeg  is  om  indruk  te  maken . 
      Door  deze  vonk  zal  een  werk  tot  leven  gewekt  worden  en  laten  zien  dat  het  van  een  kunstenaar  afkomstig  is ;  ontbreekt  hij , dan  zal  het  werk , ondanks  een  zorgvuldige  uitvoering , van  onwaarde  zijn  uit  kunstzinnig  oogpunt , zo  heeft   FAGES   gezegd .

      Men  dient  in  een  aquarel  geen  al  te  donkere  effecten  na  te  streven .  Men  zou  dan  immers  de  tinten  met  zeer  veel  verf  moeten  aanmaken  en  daardoor  spoedig  in  ondoorschijnendheid  vervallen .  Maar  in  ieder  geval  is  het  nodig  -  hetgeen  volgt  uit  wat  we  zo  juist  gezegd  hebben  -  om  zich  er  op  toe  te  leggen  het  vereiste  effect  zo  goed  mogelijk  te  realiseren .  Wanneer  een  bepaald  plekje  je  op  het  eerste  oog  goed  bevalt , dan  heeft  je  er  de  verschillende  onderdeeltjes  nog  niet  van  gezien .  Het  zijn  ook  niet  die  onderdeeltjes  die  bij  u  een  aangename  sensatie  verwekken , maar  het  algemene  beeld  en  dat  is  dan  ook  hetgeen  je  dient  uit  te  beelden  en  niet  allerlei  kleinigheden .  
      Het  is  onvermijdelijk  dat  je  bij  uw  eerste  pogingen  niet  dit  resultaat  zult  bereiken  zonder  het  aanbrengen  van  verbeteringen  en  overschilderingen , die  de  frisheid  van  uw  werk  afbreuk  gaan  doen .  Daarover  behoeft  je  niet  te  treuren , mits  je  maar  geslaagd  bent  met  een  totale  indruk .  Van  lieverlede  zult  je  er  in  kunnen  slagen  om  een  zekere  doorzichtigheid  te  behouden , wanneer  je  geleerd  zult  hebben  om  meteen  de  gewenste  intensiteit  van  de  tinten  goed  te  beoordelen . 
      Nog  een  laatste  raad  inzake  uw  opstelling  buiten .  Overtuigt  je  er  zich  van  dat  je  niet  op  een  gegeven  moment  last  krijgt  van  de  weerkaatsing  van  een  sterk  verlicht  oppervlak .  Uw  ogen  zouden  daaronder  te  lijden  hebben  en  uw  werk  evenzeer . 
      Laten  we  enkele  onderwerpen  van  het  landschap  eens  nader  bekijken . 

      De  hemel .  -  De  hemel  is  niet  een  neerhangend  gordijn .  Hij  moet  meer  en  meer  naar  achteren  gaan , naarmate  hij  dichter  bij  de  horizon  is .  Het  is  niet  alleen  maar  door  het  afzwakken  van , bijvoorbeeld , een  blauwe  tint , dat  men  een  lucht  naar  achteren  kan  laten  verschuiven , men  maakt  hem  eenvoudig  steeds  lichter .  Daarbij  zal  dan  ook  een  beetje  grijs  te  pas  komen , dus  de  complementaire  van  de  gebruikte  toon . 

      Deze  verandering  van  toon , kan , wanneer hij  niet  in  het  oog  springt , niettemin  ( en  dat  niet  alleen  bij  luchten )  in  de  natuur  duidelijk  genoeg  worden  waargenomen  als  men  het  middelste  van  een  motief  met  een  dicht  bij  het  oog  geplaatste  wijsvinger  bedekt ;  in  horizontale  stand  voor  luchten  en  vlakten  en  in  vertikale  stand  voor  bomenrijen  en  bergen .  Wanneer  men  dan  de  delen  aan  weerzijden  van  de  vinger  goed  met  elkaar  vergelijkt , zal  men  de  toonverschillen  waarnemen . 

      Voor  bewolkte  luchten  brengt  je  in  praktijk  hetgeen  we  gezegd  hebben  over  het  werken  op  vochtig  papier  of  door  nat  in  nat  te  werken , bij  het  bereiken  van  de  verschillende  graden  van  kleurversmelting . 

      Vergezichten .  -  Ook  deze  zullen  meer  of  minder  nat  geschilderd  worden , naarmate  hun  grotere  of  minder  grote  vastheid ;  grijzen  zullen  er  onveranderlijk  bij  te  pas  komen . 
      Als  zij  lichter  zijn  dan  de  lucht , moet  de  kleur  van  deze  laatste  zich  duidelijk  aftekenen ;  als  zij  donkerder  zijn , moet  hun  kleur  enigszins  in  de  lucht  vervagen .  Als  lucht  en  bodem  aan  de  horizon  in  elkaar  overgaan , moeten  de  vergezichten  onmiddelijk  na  de  lucht  in  grijze  tonen  worden  weergegeven . 

      Bomen .  -   Het  moet  voldoende  zijn  om  hun  omtrekken  en  de  grote  kleurpartijen  goed  in  het  verband  van  hun  richting  en  toon  weer  te  geven ;  daarbij  moet  de  toets  aangepast  zijn  aan  de  aard  van  het  gebladerte  om  het  wezen  ervan  uit  te  drukken . 

      Schaduwen .  -   Daarin  zij  men  zeer  spaarzaam  met  détails . 

      Gebouwen .  -   Beginners  hebben  de  neiging  om  de  daken  en  gevels  te  " nieuw "  te  maken , waar  deze  toch  gewoonlijk  door  de  tand  des  tijds  zijn  aangetast .  Bekijk  hen  goed  en  maak  hen , zo  nodig  minder  helder .

      Hier  is  de  volgorde  van  het  afnemen  van  kracht  en  schaduwtonen : 
    holtes  ( het  donkerst )  -  horizontale  schaduwen , zoals  o.a.  onder  daken  -  verticale  schaduwen  -  horizontale  slagschaduwen , helderder  naarmate  zij  de  invloed  van  een  lichtere  hemel  ondergaan .  Zelfs  de  donkerste  schaduwen  moeten  altijd  een  zekere  doorzichtigheid  behouden , men  moet  hen  dus  niet  " dicht  stoppen " . 

      Rookpluimen .  -  Leg  de  aquarel  plat  en  bevochtig  de  bewuste  plek , daarbij  iets  over  de  randen  gaand .  Nu  laat  men  een  toon  verdrinken , die  voldoende  sterk  is  op  het  uitgangspunt  van  de  rook  en  vanaf  dat  punt  steeds  lichter  wordt . 

      Voorgronden .  -   Kleur  en  kleurwaarden  zijn  hier , eveneens  elders , de  sleutel  tot  soliditeit ;  te  samen , wel  te  verstaan , met  de  juiste  wijze  van  toetsen  plaatsen .  Kleur  en  waarde  moeten  beoordeeld  worden  door  het  gehele  motief  te  bekijken  en  niet  onderdeel  voor  onderdeel .  In  de  dichtsbij  gelegen  plans  zorge  men  voor  een  grotere  helderheid  in  het  licht  en  een  grotere  kracht  in  de  schaduw .  Naar  mate  het  terrein  meer  naar  achteren  schuift , moeten  daarentegen  de  tonen  dichter  bij  elkaar  komen  te  liggen .
      Tergelijkertijd  moeten  ook  de  détails  verzacht  worden . 

      Waterpartijen .  -  Het  spreekt  vanzelf  dat  doorzichtigheid  hierbij  een  eerste  vereiste  is .  In  het  algemeen  moeten  weerspiegelingen , stellig  niet  " zwaarder "  maar  wel  van  een  iets  krachtiger  waarde  zijn  dan  de  voorwerpen  zelf ; hun  toon  moet  dus  een  weinig  " gedempt  "  worden .  Men  moet  daarbij  zeer  nat  en  krachtig  werken , om  na  droging  de  juiste  waarden  te  verkrijgen . 

      De  zee .  -  Deze  heeft  als  bijzonderheid  dat  zijn  diepste  blauw  zich  tegen  de  horizon  aan  bevindt .
      Zijn  tonen  wisselen  gewoonlijk  plaatselijk  af , hetzij  door  de  wind , hetzij  door  de  achtergrond .  Hierbij  moet  je  dan  ook  profijt  weten  te  trekken  van  wat  we  gezegd  hebben  over  tinten , die  afwisselingen  in  hun  coloriet  vertonen . 
      De  penseelstreken , waarmee  men  de  golven  zal  weergeven , moeten  horizontaal  zijn  in  de  verte  en  meer  hol  gebogen  naarmate  men  de  voorgrond  nadert .

      Eveneens  in  het  algemeen  sprekend , zullen  de  toetsen  van  de  weerspiegelingen , evenals  de  golven  een  grotere  beweging  bezitten  bij  een  golvende  zee  dan  op  zeer  kalm  water .  Tracht  ook  de  lichtlijnen  uit  te  sparen , die  de  lucht  weerkaatsen . 

      Figuren .  -   Deze  zijn  van  ondergeschikte betekenis , behandeld  hen  dus  zeer  eenvoudig  ( behalve , natuurlijk  wanneer  zij  de  hoofdfiguren  van  de  aquarel  zijn ) .  Plaats  hen  bij  voorkeur  niet  op  de  voorgrond , waar  zij  te  veel  aandacht  zouden  trekken  ten  koste  van  het  onderwerp , in  zijn  totaliteit  beschouwd .
      Spaar  hun  omtrekken  uit  als  zij  licht  tegen  de  omgeving  afsteken . 

      We  gaan  thans  enkele  voorbeelden  van  verschillende  technische  uitvoering  in  beschouwing  nemen , want  het  wil  niet  onze bedoeling  zijn  om  je  één  bepaalde  werkwijze  op  te  dringen .  Waar  talent , schept  behagen  in  verscheidenheid .  Maar  toch  willen  we  je  steeds  blijven  aanraden  om  de  constructietekening  goed  te  verzorgen  en  hem  duidelijk  en  met  toewijding  tot  stand  te  brengen . 


    19-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . b , - HET DIER

    Art . Nr . 81 . b , 

                                  Het  Dier

      Welk  dier  het  ook  zijn  zal , dat  we  willen  uitbeelden , huisdier  of  niet , men  zal  zich  hierbij  aan  een  dwingende  verplichting  moeten  onderwerpen , die  men  kan  ontlopen , op  straffe , tot  onbeduidend , werk  veroordeeld  te  worden .  Deze  bestaat  in  de  noodzakelijkheid  van  het  beest  een  bouw  te  geven , die  geheel  in  overeenstemming  is  met  zijn  anatomie  en  zijn  geaardheid .  De  vacht  van  een  hond  of  van  een  kat , hoe  dik  die  ook  zijn  kan , doet  de  anatomische  vormen  niet  verdwijnen ;  hij  verzacht  deze  slechte  enigermate .  Zij  blijven  voelbaar  dank  zij  de  glimplekken  op  de  pels  van  een  roofdier , de  huid  van  een  paard  of  de  pluimage  van  een  vogel .  Nu  beschikt  men  bij  de  aquarel  niet  over  dezelfde  uitdrukkingsmogelijkheden  als  bij  de  olieverf ;  zo  staat  waterverf  b.v.  geen  vette  empatementen  toe .  Het  is  door  een  spel  van  kleuren  en  waarden  dat  we  de  bouw  moeten  uitdrukken , terwijl  de  musculatuur , het  spierenstelsel , van  het  dier , onder  invloed  van  het  licht , glimmingen  zal  veroorzaken  en  de  lijnwerking  van  de  huid  zal  wijzigen  naar  gelang  de  houdingen  om  zijn  anatomische  verschijning  kenbaar  te  maken .    
       Fig . 23  toon  je  de  tekening , die  voorafgaat  aan  de  uitvoering  van  de  aquarel  zoals  afgebeeld  op  fig . 24 .

      
     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . 81 . b ,

    Fig . 23 .

    De  Schets  van  het  Dier

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 . b ,

    Fig . 24 .

    De  arbeid  voltooid

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
    Art . Nr . 81 . a ,

                          Een  Geklede  Figuur

      Natuurlijk  zijn  we  ook  dit  werk  begonnen  met  een  goed  verantwoorde  schets .  Het  gegeven  voorbeeld  werd  geschilderd  in  een  tuin  en  de  uitgebeelde  jonge  vrouw  poseerde  niet  in  eigenlijke  zin , maar  wist  de  weergegeven  houdig  zonder  hinderlijke  veranderingen  lang  genoeg te  bewaren  om  deze  schets  mogelijk  te  maken .

      In  eerste  instantie  zijn  we  dus  verplicht  een  duidelijke , correctie  en  vrij  uitvoerige  tekening  te  maken  om  in  staat  te  zijn  de  aquarel  te  beginnen , te  vervolgen  en  te  voltooien , zelfs  ingeval  het  model  van  stand  veranderd  zou  zijn .  
     
      Het onderwerp  leent  zich  tot  een  krachtige  uitbeelding  van  kleuren  en  waarden .  We  behoeven  niet  bang  te  zijn  om  de  schetsopzet  er  wat  mee  te  versterken , hetgeen  intussen  niet  op  een  harde  manier  behoeft  te  geschieden .  Uitgevoerd  in  een  sepiatoon  van  middelmatige  kracht , met  hier  en  daar  enkels  lichte  toetsen  voor  de  schaduwen , zal  hij  ons  een  uitstekende  ondersteuning  voor  de  verdere  arbeid  met  waterverf  kunnen  geven . 

      Het  model  " poseert " niet , zeiden  we .  We  zullen  dus  zo  snel  en  vrijmoedig  mogelijk  moeten  werken .  Laat  ons  geen  tijd  verliezen  en  meteen  met  de  figuur  zelf  beginnen . 

      In  dit  verband  raden  we  de  leerling  aan  om , maar  dan  ook  alleen  voor  de  schetstekening , een  zonnebril  op  te  zetten  en  zich  niet  recht  tegenover  het  model  te  plaatsen , maar  eerder  een  beetje  opzij , alsof  hij  of  zij  de  bedoeling  had  een  hoekje  van  het  landschap  te  schilderen  en  het  model  te  obseveren  zonder  het  hoofd  zelf  te  bewegen , maar  alleen  zijn  ogen  te  draaien  in  de  gewenste  richting .  Het  model , dat  er  niet  op  verdacht  zal  zijn  bestudeerd  te  worden , zal  dan  eerder  op  de  bewuste  plaats  rustig  blijven  zitten .

      Maar  ter  zake .  Het  is  denkbaar  dat  we , met  palet  en  penseel  in  de  hand , niet  met  de  kop  zouden  kunnen  beginnen  omdat  ons  model , door  het  een  of  ander  afgeleid , het  hoofd  opzij  gedraaid  heeft .  In  zo'n  geval  trachten  we  snel  de  locale  kleuren  van  rok  en  blouse  op  te  zetten .  Let  daarbij  goed  op  de  kleurwaarden .  Het  groen  van  de  blouse  is  zeer  karakteristiek  door  zijn  koele  en  tintelende  toon ;  hij  bezit  een  grote 
    " dichtheid " .  De  kleur  van  de  rok  daarentegen  is  veel  minder  eigenaardig .  Zoals  reeds  gezegd , worden  deze  twee  tonen  zonder  aarzeling  breed  opgezet  in  hun  juiste  waarden , om  vervolgens  met  schaduwtonen  aangevuld  te  worden .

      Wanneer  de  kop  zijn  goede  stand , dus  naar  voren , heeft  bewaard , dan  krijgt  het  hele  gezicht  de  lichtste  vleestoon  en  daarna  ook  de  haren .  Is  dit  alles  goed  droog  dan  kunnen  we  uitdrukking  geven  aan  alle  modulaties  met  de  zeer  tere  tonen , die  je  op  fig . 20  kunt  zien .

      Is , na  de  arbeid , de  persoon  in  kwestie  verdwenen , dan  is  dat  geen  bezwaar .  We  kunnen  hem  of  haar  missen  om  de  groene  omgeving , te  gaan  uitwerken , op  een  niet  al  te  opdringerige  manier . 

                     Een  Straattafereeltje

      Aan  het  vorige  voorbeeld  zouden  we  er  een  willen  toevoegen , die  ons  de  weergave  van  een  aardig  onderwerp  kan  opleveren , geknipt  om  in  een  levendige , vlotte  schets  uitgedrukt  te  worden ,  n.l.  een  marktscéne  in  de  open  lucht  ( fig . 22 ) .
       We  zeggen  " schets " , want  inderdaad  hebben  we  hier  te  doen  met  een  werkje , dat  op  aantrekkelijke  wijze  toelicht  hetgeen  we  gezegd  hebben  van  de  aquarel ; niet  beschouwd  als  een  echt  " schilderij " , dat  op  zorgvuldige  en  ver  doorgevoerde  wijze  tot  stand  komt , maar  eerder  als  een  snelle , gekleurde  " notitie ", waarbij  alles  tot  het  essentiële  wordt  herleid . 
      Onze  opmerkingen  bij  het  vorige  voorbeeld  zijn  ook  in  dit  geval  op  hun  plaats  en  we  zullen  al  onze  kunde  in  het  schetsen  kunnen  gebruiken  om  een  duidelijke  contructie  te  maken  waarin  alle  onderdelen  van  het  onderwerp  in  hun  juiste  verhoudingen  zijn  aangebracht  ( fig . 21 ) .  Deze  constructie , die  eerst  in  dunne  potloodlijnen  is  getekend , zal  in  eerste  instantie  de  onbewegelijke  delen  moeten  bevatten .  Pas  daarna  gaan  we , nu  direct  met  het  penseel , de  figuurtjes  opzetten  en  dan  eindigen  we  met  ook  de  potloodlijnen  met  een  lichte  verftoon  over  te  trekken , waar  nodig , we  verbeteringen  aanbrengd .
      Vervolgens  gaan  we  de  eingenlijke  aquarel  schilderen . 
      Hierbij  is  veel  aandacht  vereist , want  het  tafereel  is  voortdurend  in  beweging , de  mensen  verplaatsen  zich  onophoudelijk  en  wat  we  het  ene  ogenblik  van  hen  zagen , zal  enkele  minuten , zelfs  enkele  seconden  later  weer  geheel  anders  zijn , tenmiste  voor  wat  betreft  hun  plaats  en  hun  houding .  Nochtans  zullen  de  kleurvlekken  als  zodanig  in  de  totale  compositie  toch  min  of  meer  dezelfde  blijven . 
       Ook  bij  de  afwerking  in  kleur  nemen  we  eerst  de  vaste  delen  onder  handen  en  pas  daarna  de  figuren . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 . a ,

    Fig . 21 . 

    Het  Straattafereeltje

    De  eerste  opzet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 . a ,

    Fig . 22 .

    Markt  in  de  open  lucht .

    Eindresultaat .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 . a ,
    Fig . 19  en  20 .
    De  geklede  figuur .
    Schetstekening  en  voltooid  werkstuk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 .

    Fig . 18 .   

    Het  Naakt

    De  voltooide  aquarel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
    Art . Nr . 81 . 

                          Het  Portret   

      Dit  is  een  moeilijk  onderwerp .  We  zeggen  dit  al  dadelijk  omdat  we  een  beroep  willen  doen  op  uw  werklust  en  het  vaste  verlangen  om  de  moeilijkeheden  te  overwinnen , in  u  wakker  willen  roepen .  Niets  zou  je  bij  deze  beter  kunnen  helpen  dan  een  duidelijke  en  degelijke  constructieschets  van  het  model .  Dit  moet  de  veilige  grondslag  vormen  voor  de  aquarel , daar  anders  waterverfschilderen  een  gewaagde  onderneming  zou  worden  en  derhalve  iets  ondeugdelijks .
     Laten  we  eens  een  mannekop  bekijken 
    ( fig . 17 ) .
      De  schets  werd  getekend  met  een  H.B.  potlood  en  vervolgens  voortgezet  met  het  penseel .  De  arbeid  werd  weer  in  de  gebruikelijke  drie  stadia  tot  een  einde  gebracht ;  hier  echter  tonen  we  slechts  de  eerste  en  de  laatste  étappe .  De  tweede  komt  overeen  met  een  reeds  gevorderd  werk , dat  de  kleuren  aan  de  lichtzijde , eerst , en  dan  die  van  de  schaduwkant  uitdrukte  met  een  brede  wijze  van  doen  en  een  vrij  dit  penseel . 

      Maar  dit  is  niet  alles .  De achtergrond , krachtig  van  toon , is  ook  bij  het  begin  van  dit  tweede  stadium  opgezet , zoals  we  straks  nader  zullen  uiteenzetten  bij  de  bespreking  van  de  ontwikkelingsgang .  In  het  verloop  van  het  derde  stadium  komen  dan  nog  de  nader  uitgewerkte  détails .
      Onze  kop  vertoont  karakter  en  leent  zich  goed  tot  een  krachtig  effect .  Men  zal  opmerken  dat  aan  beide  zijden  van  de  kop  tegengestelde  waarden  zijn  aangebracht  in  de  achtergrond .  Deze  studie  is  geschilderd  met  min  of  meer  brede  toetsen , maar  versmeltingen  zijn  er  slechts  weinige .  De  overgangen  worden  dan  ook  alleen  door  een  spel  van  waarden  uitgedrukt  en  enkele  overschilderingen  uit  het  derde  stadium  zijn  duidelijk  te  zien  op  het  schaduwdeel  van  het  gezicht .  Zij  werden  snel  uitgevoerd , zonder  afzwakkingen  en  natuurlijk  met  hun  juiste  waarden .  Vermijd  altijd  om  met  de  tinten  te  knoeien , wil  men  tenminste  de  aquarel  zijn  frisheid  en  doorzichtigheid  doen  behouden .  We  vragen  de  leerling  om  het  eindresultaat  goed  te  bestuderen  ( fig . 17 ) .  Het  zal  hem  dan  niet  moeilijk  vallen  om  het  verloop  van  de  arbeid  te  begrijpen  en  de  volgende  gang  van  zaken  te  controleren : 
      1e.  Tekening  van  de  kop .
      2e.  Aanbrengen  van  de  achtergrond . 
      3e.  Aanbrengen  van  de  lichste  vleeskleur , met  uitsparingen  voor  de  glimlichten . 
      4e.  Aanbrengen  van  modulaties  in  de  vorige  toon . 
      5e.  Aanbrengen  van  de  zwakste  schaduwtoon . 
      6e.  Aanbrengen  van  de  lichte  haarkleur . 
      7e.  Aanbrengen  van  de  accenten  in  de  schaduw  en  de  haren . 
      8e.  Uitwerking  van  de  ogen . 
      9e.  Voltooiing  van  het  jasje .  

                           Het  Naakt

      Daarvan  laten  we  je  alleen  het  laatste  stadium  zien , aangezien  je  thans  zonder  twijfel  geheel  bekend  zult  zijn  met  onze  wijze  van  werken . 
      Zoals  steeds , werd  de  schetstekening  gemaakt  met  een  HB  potlood , die  aangevult  werd  met  een  opzet  van  het  modelé  ( het  lichtgrijs  van  het  potlood  behoeft  geen  ongustige  invloed  te  hebben  op  het  coloriet  van  de  huid ) . 

      Het  werken  met  waterverf  is  hier  verwant  aan  de  studie  van  de  kop .  Het  model  vertoont  vleeskleuren , die  naar  het  okerachtige  neigen  en  we  plaatsen  de  verschillende  modulaties  in  één  keer  met  behulp  van  een  nogal  dikke  penseel , dat  goed  in  de  verf  zit ;  te  beginnen  met  de  lichtpartijen .  Maar  voordien  hadden  we  ons  bezig  gehouden  met  de  achtergrond ,  die  ons  hulp  moest  bieden  bij  het  vaststellen  van  de  juiste  kleurwaarden  van  het  lichaam . 
    We  eindigden  met  het  aanbrengen  van  lichte  schaduwtonen  op  de  stoelbedekking  en  met  enkele  détails  op  het  gezicht . 

      Dank  zij  de  voorafgaande  studies  zult  je  de  techniek  van  de  aquarel  beter  hebben  leren  kennen .  Door  te  blijven  werken , zult  je  de  eerstverkregen  resultaten  kunnen  overtreffen .  Uw  ogen  zullen  aan  scherpte  en  gevoeligheid  winnen  en  uw  hand  zal  zich  meer  vaardigheid  eigen  maken .  Niets  zal  je  ervan  weerhouden  een  wijze  van  doen  te  verwerven , die  meer  en  meer  een  persoonlijk  karakter  zal  vertonen .  Wees  intussen  niet  ongeduldig  ;  persoonlijkheid   hangt  niet  slechts  af  van  een  zekere  handigheid .  Buiten  vakmanschap , is  deze  vooral  een  kwestie  van  goede  smaak , begrip , karakter  en  gevoel  en  hij  ontluikt  stellig  niet  in  één  dag .  Men  moet  aan  de  arbeid  en  de  tijd  de  zorg  overlaten om  hem  te  doen  ontstaan . 

    18-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 .

    Fig . 16 . 

      Schets  van  fig . 17 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 81 .

    Fig . 17 .

    Voltooide  aquarel . 

    Het  Portret

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN

    Art . Nr . 80 . a ,

                                              Bloemen

      Waarin  schuilt  de  bijzondere  aantrekkingskracht  van  bloemen  voor  de  ogen  van  een  schilder  ?   Waardoor  wordt  hij  het  meest  geprikkeld  ?   Het  antwoord  is  niet  moeilijk ;  het  is  in  de  eerste  plaats  de  kleur , die  het  voorwerp  van  zijn  picturale  bemoeiingen  zal  zijn .  Het  is  aan  de  weergave  van  de  kleur  dat  hij  zijn  oplettendheid  en  zorg  zal  geven , om  er  de  fijnheid , de  uitzonderlijkheid , de  schittering  en  de  harmonie  van  uit  te  drukken . 
      Eerder  spraken  we  over  de  noodzakelijkheid  om  het  palet  aan  te  passen aan  de  aard  van  het  uit  te  beelden  onderwerp .  Wat  de  bloem  kenmerkt  is  de  licht-  de  fris-  de  levendigheid  en  de  straling  van  zijn  coloriet .  Men  moet  dus  de  beschikking  hebben  over  doorschijnende  en  heldere  kleuren , die  zo  dicht  mogelijk  de  tonen , of  hun  samenstellingen , van  de  bloemen  zelf  benaderen , teneinde  niet  hun  frisheid  te  ontnemen  door  te  ingewikkelde  mengsels .
      Zonder  dat  hierbij  iets  dwingend  voorgeschreven  is  -  we  zeiden  reeds  waarom  -   volgen  hieronder  de  kleuren , die  je  kunt  toevoegen  aan  de  reeds  aanwezige , voor  het  schilderen  van  bloemen  :  aureoline , dat  een  zeer  helder  goudgeel  -   gele  alizarine , dat  doorzichtiger  is  dan  andere  gelen , vooral  in  verbinding  met  blauwen  voor  het  verkrijgen  van  zeer  warme  en , natuurlijk , transpante  groenen  -  indisch  geel , zeer  mooie  en  vrij  doorschijnende  kleur  -  rose  kraplak , dat  fijnere  rose  tonen  maakt  dan  het  gewone  kraplak  -  Kraplak  roodbruin , zeer  warme  bruinachtige  lak  die  evenals  de  voorgaande  kleuren , langzaam  droogt  en  daardoor  een 
    " nat "  werken  mogelijk  maakt  --   Chinees  geel , waarmee  men  groenen  maakt , die  niet  "  zwaar  "  zijn   -   saffierblauw , dat ,  samen  met  gelen , zeer  zuivere  groenen  geeft  -  robijnrood , zeer  helder  -  cobaltviolet , ietwat  zwaar , maar  kleursterk  en  levendig .  
      Een  met  smaak  samengesteld  boeket  zal  een  ideaal  motief  vormen .  Natuurlijk  speelt  de  opstelling  van  de  bloemen  en  het  lijnenspel , dat  dit  tot  gevolg  heeft , een ,  zoniet  overwegende , dan  toch  zeer  voorname  rol  en  dit  nu  behoort  tot  de  kunst  van  de  compositie .  

      Laten  we  in  verband  met  deze  studie  enkele  beginselen  in  herinnering  brengen , die  hun  waarde  ook  op  andere  terreinen  hebben .  Het  is  nodig  dat  een  achtergrond  in  het  geheel  van  de  compositie  meespeelt  en  voor  bloemen , zoals  voor  stillevens , is  het  gewenst  om  op  enige  afstand  achter  het  model  een  scherm  te  plaatsen , dat  kan  bestaan  uit  een  gekleurd  vel  papier  of  een  lap  stof , waarvan  de  toon  of   tonen  terzelfdertijd  in  harmonie  zijn  met  en  gunstig  afsteken  tegen  de  kleuren  van  het  onderwerp .  Deze  achtergrond  mag , wel  te  verstaan , na  de  voltooiing  van  de  aquarel , niet  op  de  voorgrond  dringen  ten  koste  van  het  eigenlijke  motief .  In  sommige  gevallen  wordt  de  achtergrond  het  eerst  aangebracht , in  andere  het  laatst ;  dit  hangt  geheel  af  van  de  tonen  van  het  onderwerp  in  kwestie .  In  ieder  geval  moeten  de  tint  of  tinten , die  hij  bevat , snel  met  een  dikke , goed  gevulde  penseel  worden  opgezet .  Als  de  uitsparingen  tijdrovend  mochten  zijn  als  gevolg  van  hun  " uitgeknipte "  vormen , bevochtig  dan  eerst  het  papier  op  de  wijze , die  we  al  vermeld  hebben .  Overigens  is  het  niet  altijd  noodzakelijk  om  het  gehele  terrein  van  het  motief  zorgvuldig  uit  te  sparen .  Zekere  gedeelten  ervan  kunnen  de  tint  van  de  achtergrond  krijgen , indien  deze  niet  een  slechte  invloed  gaat  uitoefenen  op  de  kleuren  die , er  later  overheen  komen .  Een  groen  schaduwtoon , bijvoorbeeld , kan  wel  geplaatst  worden  over  een  grijze  achtergrond , die  natuurlijk  het  heldere  groen  van  verlichte  bladeren  onherroepelijk  zou  bederven .  Vaak  kleurt  men  de  gehele  achtergrond  met  een  lichte  tint , die  dan  later  weer  herzien  wordt  met  een  zwaardere , ofwel   " droog " , ofwel  " nat "  werkend .  Denkt  in  dit  verband  aan , wat  we  gezegd  hebben  naar  aanleiding  van  versterkte  en  verzwakte  tinten . 

      Observeer  en  schilder  niet  van  te  dichtbij : 
    laten  we  nog  eens  herhalen  dat  een  aquarel  synthese  moet  zijn , hetgeen  inhoudt  dat  men  een  keuze , een  selectie  moet  maken  van  de  wezensbestanddelen  van  het  model , voor  wat  betreft  hun  karakter , hun  stijl  en  hun  kleur .  Om  deze  keuze  te  kunnen  maken , moet  men  er  niet  met  zijn  neus  op  zitten . 

      De  moeilijkheid  van  de  uit  te  voeren  onderwerpen  dient  geleidelijk  aan  vergroot  te  worden .  Pak  in  het  begin  eenvoudige  onderwerpen  aan , vooral  waar  het  bloemen  betreft .  Deze  immers  zijn  onderhevig  aan  veranderingen , al  zijn  deze  met  het  oog  niet  te  volgen .  In  water  geplaatst , gaan  zij  zich  langzaam  aan  openen  ; de  aanblik  van  een  boeket  kan  van  het  begin  tot  het  eind  van  een  zitting  dusdanig  veranderen , dat  men  er  door  in  de  war  kan  raken .  Men  moet  dus  snel  tot  een  eindresultaat  kunnen  geraken ;  voordat  je  de  vaardigheid  verworven  hebt  om  ingewikkelde  onderwerpen  te  kunnen  uitvoeren , dient  je  zich  eerst  met  simpeler  modellen  bezig  te  houden .  Kies  hen  met  smaak  en  het  zal  hun  niet  aan  aantrekkelijkheid  ontbreken .

      Het  gevolg  van  een  en  ander  is  dat  de  totale  tijdsduur  van  een  complete  voltooiing  niet  meer  dan  drie  of  hoogsten  vier  uren  in  beslag  mag  nemen .  Overigens  zou  ook  de  vermoeidheid  een  woordje  gaan  meespreken , waardoor  de  arbeid  te  lijden  zou  hebben .  Probeer  niet  om  de  volgende  dag  weer  aan  uw  aquarel  te  willen  werken , want  het  model  zou  onherkenbaar  geworden  zijn .  Bewaar  hem  in  de  staat , waarin  hij  zich  bevindt , als  hij  niet  voltooid  zou  zijn  en  beschouw  hem  als  een  document , waarvan  het  maken  voor  u  een  nuttige  oefening  geweest  is . 

      Wij  zullen  nu  twee  verschillende  opvattingen  van  het  boeket  in  beschouwing  nemen ;  de  eerste  heeft  een  lichte  en  de  tweede  een  donkere  achtergrond . 

      De  schilder   RENEFER ,  wiens  heengaan  zozeer  betreurd  wordt  en  die  de  schepper  is  van  de  meeste  hier  afgebeelde  aquarellen , die  zo  opvallen  door  hun  vrije  wijze  van  uitvoering , hun  eerlijke  factuur  en  de  geest  van  vereenvoudiging , die  hen  beheerst , zal  je  nu  het  verloop  van  de  arbeid  beschrijven . 

                          Eerste  voorbeeld 

      We  hebben  een  boeket  samengesteld  van  pioenrozen  met  enkele  irissen  ( fig . 12 ) .  Het  rood  van  eerst  genoemden  wordt  versterkt  door  het  omliggende  groen  van  de  bladeren , dus  door  het  contrast  met  zijn  complementaire . 

      We  zijn  naar  gewoonte  te  werk  gegaan ,  maar , na  een  constructie , uitgevoerd  met  het  penseel  in  een  neutrale , zeer  zwakke , grijze  toon  ( fig . 10 ) , zouden  we  in  dit  geval  de  aquarel  hebben  kunnen  beginnen  en  voltooien  zonder  de  inschakeling  van  een  tweede  stadium  ( fig . 11 ) .  Het  onderwerp  staat  onder  een  stabiele  belichting  en  de  elementen , waaruit  het  is  gevormd , vertonen  duidelijk  uitgesproken  vormen .  Men  kan  dus  ieder  onderdeel  afzonderlijk  uitvoeren ; de  juistheid  van  de  waarden  wordt  bepaald  door  een  scherpe  waarneming  van  hun  betrekkelijke  intensiteit .  De  aquarel  kan  dus  beschouwd  worden  als  een  aaneenschakeling  van  " fragmenten " , die  zich  aan  elkaar  vasthechten  en  in  de  slotfase  behoeft  het  werk  slechts  met  zeer  weinig  aanvullende  toetsen  verrijkt  worden . 

                        Tweede   voorbeeld

      Hier  ( fig. 15 )  zien  we  een  tak  seringen  in  een  chinese  pot , tegen  een  donkere  achtergrond . 
      De  problemen  zijn  hier  wel  wat  groter  dan  bij  het  vorige  voorbeeld , zonder  dat  zij  daarom  de  leerling  behoeven  te  ontmoedigen . 
      Moeilijkheden  overwinnen  is  overigens  een  plicht  van  ieder , die  wat  wil  leren .  In  ons  geval  schuilt  deze  -  hetgeen  eigenaardig  mag  klinken   -   in  de  uitvoering  van  de  achtergrond .  Meer  dan  ooit  is  hier  het  gebruik  van  een  forse  penseel , die  rijkelijk  van  verf  is  voorzien , noodzakelijk .  Na  voltooiing  van  de  schets  ( fig. 13 ) ,  zoals  die  ook  gemaakt  is  voor  het  boeket  pioenen , wordt  de  toon  van  de  achtergrond  zeer  royaal  opgezet , bovenaan  te  beginnen  en  dan  geleidelijk  naar  beneden  werkend , waarbij  het  silhouet  van  bloemen  en  bladeren  natuurlijk  uitgespaard  blijft .  Tijdelijk  moesten  we  de  tint  links  boven  in  het  smalle  gedeelte  in  de  steek  laten  en  lieten  op  die  plaats  dan  ook  een  flinke  hoeveelheid  verf  achter , die  we  later  nog  nat  konden  aantreffen , toen  ons  penseel  die  verf  weer  nodig  had  om  hem  verder  naar  beneden  aan  de  linkerzijde  uit  te  strijken .  We  merken  hierbij  op , dat  we  de  achtergrond  aan  de  rechterzijde  evenim  achter  elkaar  van  boven  naar  beneden  hebben  voltooid , om  niet  de  kans  te  lopen  dat  in  die  tussentijd  de  verf  aan  de  linkerzijde  geheel  zou  opdrogen .  We  hebben  dus  ook  de  rechterkant  in  twee  étappes  uitgevoerd , daarbij  hetzelfde  systeem  volgend  als  aan  de  linker  kant , dus  ook  met  tijdelijke  achterlating  van een  hoeveelheid  verf , die  later weer  dienst  kon  doen .  Hiermede  werd  dus  een  groot  deel  van  het  papier  bedekt  en  we  vervolgden  met  het  gebladerte  op  te  zetten  in  een  groene  toon , die  overeenkomt  met  de  zwakste  waarden  en  die  nuances  kregen  volgens  het  gamma  van  warme  en  koele  groenen , dat  het  vertoont .  Terwijl  deze  groene  toon  nog  enigszins  vochtig  was , begonnen  we  dadelijk  met  de  groenen  van  sterke  en  van  middelwaarden , altijd  in  hun  eigen  nuances . 

      Het  wit  van  het  papier  blijft  uiteraad  altijd  gereseveerd  voor  de  bloemen  zelf , waarop  we  als  slotbewerking ,enkele  modulaties  van  zeer  lichte  waarde  plaatsen  van  veronees  groen , dat  lichtjes  gebroken  werd  met  kraplak . 
      Ook  moesten  de  vaas , het  palet  en  het  glas  met  het  penseel  nog  voltooid  worden , daarbij  steeds  van  de  lichtste  toon  uitgaande .
      Voor  het  aanbrengen  van  de  achtergrond , zou  het  papier  bevochtigd  kunnen  worden , maar  we  hebben  dit  werkstuk  op  droog papier  tot  stand  gebracht .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 80 . a ,
    Fig . 13 , 14  en  15 .  Aan  weerszijden , de  schets , en  het  tweede  stadium .
    Ook  hier  in  het  midden  de  voltooide  arbeid .
    De  achtergrond  vertoond  een  mooie , geleidelijk  verzwakte  toon , die  enigszins  trilt , als  gevolg  van  de  grotere  en  kleinere  verschillen  in  waarden , die  nochthans  dicht  bijeen  horen , bijvoorbeeld  in  het  bovenste  deel .  Onder  de  onderhavige  omstandigheden  moet  men  beurtelings  aan  de  linker -  en  aan  de  rechterzijde  werken , dus  door  telkens  een  stukje  van  de  achtergrond  onvoltooid  achter  te  laten , na  hem  goed  van  verf  voorzien  te  hebben .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 80 . a ,
    Fig . 10 , 11  en  12 .
    Schets  en  eerste  stadia  van  de uitvoering .
    Voltooide  aquarel .
    Hier  heeft  je  een  uitmuntend  voorbeeld die , wel  verre  van de  arbeid  geweld   aan  te  doen, haar  juist  uitstekend  weergeeft ;  men  voelt  als  het  ware  de  zwaarte  van  de  bloem  en  het  gekrioel  van  zijn  blaatjes .

    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
    Art . Nr . 80 . 

                   Oefeningen  in  de  Praktijk 

                              Het  Stilleven 

      Evenals  bij  het  schilderen  met  olie -  en  gouacheverf , zal  het  eerste  volledige  werkstuk  bestaan  in  het  schilderen  van  een  stilleven .  Dit  soort  van  onderwerp  stelt  ons  in  staat  tot  een  langdurige  waarneming  door  de  onveranderlijkheid  van  het  licht  op  voorwerpen  die  zelf  ook  onbewegelijk  zijn .  

                             Eerste  Voorbeeld

      Bekijkt  het  stilleven , dat  in  fig . 7  is  afgebeeld .  Zijn  compositie  is  eenvoudig , zijn  kleuren  levendig  en  afwisselend .  We  hebben  het  op  droog  papier  uitgevoerd .  
     
      Uiteraad  hebben  we , als  eerste  stadium , een  solide  contructieschets  gemaakt , eerst , zeer  licht , met  een  HB  potlood , dat  vervolgens  overtrokken  wordt  met  de  penseel   in  een  neutrale , zeer  zwakke  toon  (fig. 5 ) .  Voor  de  verdere  uitvoering  zal  hij  onze  gids  moeten  zijn , wanneer  we  de  verschillende  tinten  gaan  aanbrengen , die  het  onderwerp  ons  te  bieden  heeft .  Je  zult  constateren  dat  dit  eerste  stadium  bovendien  een  oppervlakkige  aanduiding  te  zien  geeft  van  de  voornaamste  schaduwpartijen , eveneens  uitgevoerd  in  dezelfde  neutrale , lichte  toon  ( samengesteld , bijvoorbeeld , uit  ultramarijn  en  gebrande  sienna )  die  overigens  geen  enkele  invloed  zal  hebben  op  de  werkelijke  schaduwkleuren  van  het  onderwerp .  We  moeten  er  echter  op  wijzen  dat  men  zich  ook  alleen  tot  potlood  kan  beperken  voor  de  schetsopzet , waarbij  men , desgewenst , de  belangrijkste  schaduwen  met  arceringen  kan  aanduiden . 

      Vervolgens  hebben  we  alle  aanwezige  kleuren  aangebracht , schaduwen  zowel  als  lichtpartijen , deze  laatste  met  één  slag  raak .  We  herhalen  dan  ook  nog  eens  dat  waterverf  een  procedé  is , waarbij  men  het  geziene  moet  samenvatten , dus  een  van  vereenvoudiging  en  " keuze " .  De  geest  onthoudt  datgene , wat  hij  gekozen  heeft  uit  alles , wat  zijn  ogen  opvangen , en  door  die 
    " eerste  gooi " , moet  de  aquarel  al  het  wezenlijke  van  het  motief  kunnen  tonen .  Het  werk  wordt  dan  nog  eens  onderhanden  genomen  om  de  schaduwen  die , al  drogend , lichter  zijn  geworden , te  versterken .  Men  werkt  dan  op  een  droge  ondergrond , met  een  penseel  dat  altijd  goed  van  verf  is  voorzien  en  de  verschillende  overgangen  worden  dan  uitgedrukt  volgens  de  methode , die  we  reeds  bespraken .  Op  fig . 6  ziet  je  een  afbeelding  van  het  tweede  stadium , dat  zoals  men  ziet , reeds  zeer  dicht  het  eindresultaat  benadert  ( fig . 7 ).  Bestudeer  vergelijkender  wijze , de  drie  opeenvolgende  stadia  om  jezelf  goed  rekenschap  te  geven  van  de  ontwikkelingsgang  van  het  werk .  
      
      Zonder  twijfel  zullen  herhaalde  oefeningen  je  een  grote  handvaardigheid  kunnen  verschaffen , tesamen  met  een  vergroting  van  uw  kennis  van  de  mogelijkheden  van  uw  palet  en  van  de  gedragingen  van  uw  kleuren , zoals  die  verdund  met  water , op  het  papier  worden  uitgespreid .  Eerst  dan  zult  je  in  staat  zijn  om   -   zoals  het  behoort   -   een  aquarel  in  één  enkele  beweging  uit  te  voeren  met  de  snelheid  die  deze  techniek  nu  eenmaal  vereist , dus  zonder  herhaalde  overschilderingen  en , nog  meer , zonder  verderflijk  geknoei .  Went  je  aan  om  van  het  begin  af , zonder  aarzeling , te  werk  te  gaan , met  een  in  voldoende  mate  gevuld  penseel ;  het  alternatief  zal  uitlopen  op  armoedigheid  en  droogheid .  

                           Tweede  voorbeeld

      Thans  gaan  we  eens  werken  op  vooraf  bevochtig  papier , om  "nat "  te  modelleren  Bij  deze  techniek , waarover  we  het  voornaamste  mededeelden , volstrekt  de  verzachting  van  de  omtrekken  zich  vanzelf , het  ineenvloeien  van  penseelstreken  gaat  gemakkelijker , maar  we  herhalen  toch  dat  men  van  dit  procedé  geen  misbruik  moet  maken  om  geen  " wolligheid " , geen 
    " vloeipapier - effekten "  te  doen  onstaan . 

      Is  de  schetstekening  voltooid , dan  bevochtigt  men  de  achterkant  van  het  vel  met  een  goede  natte  spons  en  dan  wacht  men  met  schilderen  tot  het  water  goed  in  het  papier  is  gedrongen .  Wil  men , buiten  werken , het  vochtgehalte  van  het  papier  in  stand  houden , dan  kan  men  het  papier  -  als  dit  vrij  dik , dus  nogal  stijf  is  -  uit  het  raamkarton  halen  en  het  aan  de  achterkant  met  een  natte  spons  bestrijken , terwijl  men  het  aan  de  bovenkant  vasthoud .  Ook  kan  men , maar dan  op  de  voorkant , nog  blanke  gedeelten  met  een  penseel  met  schoon  water  bewerken .  Maar  hoe  men  het  ook  doet , het  papier  mag  geen  te  grote  hoeveelheid  water  bevatten , anders  gaan  de  kleuren  hun  schittering  verliezen .  Als  algemene  regel  geldt , dat  het  papier  vochtig  moet  zijn  voor  de  achtergronden , minder  vochtig  voor  de  tussenplans  en  nog  minder  voor  de  voorgrond .  Aangezien  de  indroging  zich  voltrekt  tijdens  de  arbeid  en  dat  naarmate  men  van  het  eerste  naar  het  laatste  overgaat , zal  alles  dus  goed  kunnen  gaan , mits  de  vochtigheidgraad  van  het  papier  niet  te  groot  is ;  is  het  geheel  droog , dan  kan  men  de  laatste  accenten  gaan  aanbrengen .
      Het  kan  zijn  nut  hebben , om , naar  gelang  de  nagestreefde  effecten , nu  eens  op  vochtig , dan  weer op  droog  papier  te  schilderen  en , zelfs  als  je  niet  tevoren  besloten  hebt  om  volgens  het  hierboven  beschreven  systeem  te  werken , zult  je  er , minstens  ten  dele , toe  gebracht  worden  om  hen  te  gaan  toepassen .  
      Voor  ons  tweede  voorbeeld  ( fig . 9 )  hebben  we  eerst , zoals  nu  eenmaal  nodig  is , de  schets  gemaakt en  wel  met  potlood  en  niet  met  lichte  waterverf .  Het  papier  moet  immers  vochtig  zijn  en  onder  de , hier  nog  sterkere  invloed  van  het  water , zouden  de  schetslijnen  in  waterverf  kans  lopen  om , althans  gedeeltelijk , te  verdwijnen .  De  tekening  moet  dus  krachtig  zijn  en  lang  zichtbaar  blijven  ( fig . 8 ) .  
      Het  tweede stadium  zal  een  bijna  volledige  uitbeelding  van  het  onderwerp  moeten  geven  omdat  het  papier  zijn  vochtige  staat  niet  lang  behoudt  en  men  dus  tijdens  deze  tweede  étappe  vrij  ver  zal  moeten  gaan ; snelheid  en  trefzekerheid  zullen  bij  deze  techniek  goed  te  pas  kunnen  komen .  De  grote  moeilijkheid  schuilt  in  het  gedrag  van  de  verf .  Aangebracht  op  het  papier , dat  wel  vochtig  is , maar  aan  zijn  oppervlakte  er  dof  uitziet , heeft  hij  de neiging  om  zich  te  verspreiden  buiten  de  hem  toegemeten  grenzen , hetgeen  onduidelijkheid  en  zelf  verwarring  in  de  vormen  ten  gevolge  kan  hebben .  Het  is  dus  aangebracht  om  de  tinten  niet  geheel  tot  aan  de  omtrekken  uit  te  spreiden , maar  iets  ervoor  te  laten  ophouden , zonder  deze  lacune  te  groot  te  maken .  Geplaatst  op  de  normale  afstand  zal  het  oog  in  de  voltooide  aquarel  niets  van  deze  blanke  strookjes  merken , die  overigens  door  de  zuigende  werking  van  het  papier  toch  wel  verf  zullen  hebben  opgenomen .  

      We  tonen  je  niet  het  tweede  stadium , dat  nauw  verwant  is  aan  het  laatste  ( fig . 9 ) , die  het  resultaat  is  van  een  afwerking , waarbij  bepaalde  waarden  versterkt  werden  en  bepaalde  vaagheden  verbeterd  op  het  nu  geheel  droge  papier .  

      Samenvattend  zouden  we  willen  zeggen  dat het  werken  op  bevochtigd  papier  in  het  bijzonder  op  zijn  plaats  is  voor  bepaalde  vloeiende  en  wazige  effecten , zoals  vooral  het  landschap  die  bezit , maar  dat  in  beginsel  deze  techniek  bij  alle  soorten  van  onderwerpen  kan  worden  aangewend .  Het  is  natuurlijk  duidelijk  dat  " droogheid "  hier  niet  gevreesd  behoeft  te  worden , waar  tegenover  staat  dat  men  zich  voor  weekheid  en  vaagheid  moet  hoeden .  Deze  immers  kunnen  het  gevolg  zijn  van  een  schilderen  op  te  nat  papier  en  een  ondeskundig  opbrengen  van  de  kleuren . 

     
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 80 .

    Fig . 8 .  Dit  werk  werd  uitgevoerd  op  vooraf  bevochtigd  papier .  Door  dit  feit  werd  de  schets  uitgevoerd  met  iets  zwaarde  gebruikt  potlood , zodat  hij  langer  zichtbaar  bleef .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 80 .

    Fig . 9 .   Op  de  voltooide  aquarel  zult  je , vooral  in  de  schaduwen , het  resultaat  waarnemen  van  de  bevochtiging  van  het  papier  door  de  meer  " wazige "  effecten , die  daarvan  het  gevolg  zijn .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!