E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    egelhof
    blog.seniorennet.be/egelhof
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    08-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN

    Art . Nr . 60 .

                    Het  Reclame - ontwerpen

      In  het  reclamedrukwerk  is  de  vlakverdeling  van  het  grootste  belang .  Het  is  dus  zaak  om  op  smaakvolle  en  bekwame wijze  de  tekst , de  illustraties  en  eventueel  de  afbeelding  van  bepaalde  artikelen  te  groeperen  en  deze  met  de  tekst  te  combineren .  Men  moet  allereerst  blijk  kunnen  geven  van  vindingrijkheid  en  daartoe behoort  het  maken  van  een  groot  aantal  voorbereidende  krabbels  en  schetsen . 

      De  aard  van  de  compositie  moet  onderworpen  blijven  aan  die  van  het  produkt  waarvoor  reclame  wordt  gemaakt .  Zo  is  het  wel  duidelijk  dat  een  advertentie  voor  parfum  een  verfijnder  karakter  zal  moeten  hebben  dan  een  voor  schoencreme , om  maar  eens  een  voorbeeld  te  noemen .

      De  voornaamste  reclamedrukwerken  zijn :  prospectus , het  inlegvel , de  folder , de  catalogus , de  brochure  en  de  strips  of  andere  soorten  losse  afbeeldingen  ( Fig . 86 ) .

      De  prospectus .  Hierin  vinden  wij  dezelfde  elementen  als  in  een  advertentie :  bekendmaking  van  het  produkt , naam  en  slagzin   ( fig . 86 , nr 1 ) .

      Het  inlegvel .  Dit  is  een  soort  fraai  uitgevoerde  propectus , gelegd  tussen  de  bladzijden  van  een  boek  of  tijdschrift .  Hij  wordt  gewoonlijk  met  veel  zorg  uitgevoerd  op  zwaar  papier  of  karton  en  is  meestal  aan  twee  zijden  bedrukt .  Op  dit  terrein  weet  men  in  de  reclame  voor  farmaceutische  produkten , al  of  niet  in  kleur , vaak  scheppingen  van  een  opmerkelijke  kunstzin  tot  stand  te  brengen  ( fig . 86 , nr 3 ) .

      De  folder  is  wel  het  meest  verbreide  reclamedrukwerk .  Hij  bestaat  uit  een  vel  papier , dat  in  tweeën , drieën  of  vieren  gevouwen  is  op  verschillende  manieren .  Op  de  voorste  pagina  is  gewoonlijk  een  onderwerp  afgebeeld  ( vaak  ook  alleen  een  tekst )  dat  de  nieuwsgierigheid  weet  op  te  wekken .  Op  de  binnenzijde  zullen  de  afbeeldingen  van  de  produkten  te  zien  zijn  en  geheel  opengevouwen  moet  het  vel  papier  een  goede  eenheid  vormen .  Er  is  hierin  voldoende  ruimte  om  uitvoerig  met  tekst  en  afbeeldingen  de  verkoopargumenten  naar  voren  te  brengen  ( fig . 86 , nr 2 ) . 
     
      De  catalogus .  Bij  dit  drukwerk  is  de  vlakindeling  niet  altijd  gemakkelijk  omdat  het  hier  gaat  om  de  aanprijzing  van  meerdere  artikelen  .  De  tekenaar  zal  zorgvuldig  de  verhoudingen  van  tekst  en  beeld  moeten  bestuderen , die  hij  in  een  schetsontwerp  tot  evenwicht  zal  brengen  en  waarvoor  hij  een  aantrekkelijk  omslag  zal  ontwerpen  ( fig . 86 , nr 4 ) .

      De  brochure .  De  reclame  krijgt  vaak  een  min  of  meer  indirecte  vorm  door  middel  van  een  album  of  goed  uitgegeven  brochure , die  voorzien  is  van  illustraties  ( fig . 86 , nr 5 ) .
      Blijven  nu  nog  over  de  plaatjes  van  allerlei  aard , de  strips , de  spelletjes  en  uitknipfiguurtjes , die  van  de  tekenaar  een  levendige  verbeeldingskracht  vragen 
    ( fig . 86 , nr 6 ) . 
     
      De  advertentie  in  dag -  en  weekbladen  vertoont  zich  in  uiteenlopende  afmetingen  van  kleine  " één kolommers "  tot  kwart , halve  en  hele  pagina's .  Hij  bestaat  gewoonlijk  uit  een  tekst , die  al  of  niet  vergezeld  wordt  van  foto's  of  tekeningen . 
      Bij  deze  vorm  van  tekenen  moet  de  ontwerper  een  beroep  doen  op  alle  mogelijkheden  van  zijn  fantasie  en  vindingrijkheid .  Hij  kan  hier  niet , zoals  bij  de  illustratie  in  zekere  zin  de  aanwijzingen  van  de  schrijver  volgen .  Zijn  taak  is  het  scheppen  van  een  compositie , die  op  volstrekte  wijze  de  aandacht  van  de  lezer  gevangen  houdt  of  hem  op  de  een  of  andere  manier  prikkelt  en  hem  zodoende  het  produkt  inprent .
      Nu  eens  zal  hij  de  voornaamste  plaats  inruimen  aan  het  artikel  ( auto , parfum , sigaret  of  wat  dan  ook )  en  zijn  tekening  zal  er  dan  op  uit  zijn  om  hiervan  het  beeld  in  de  geest  van  de  lezer  vast  te  zetten ;  dan  weer  zal  hij  een  compositie  uitvoeren  met  mensen  of  dieren  in  een  omgeving  van  landschap  of  interieur , dat  de  bedoeling  heeft  om  het  nut  of  de  bijzondere  hoedanigheden  van  het  produkt  naar  voren  te  brengen . 
       In  feite  lopen  deze  twee  bedoelingen  dooreen :  het  juiste  te  bereiken  doel  is  om  van  de  lezer  een  koper  te  maken . 

      De  showcard .  De  showcard  is  een  klein  formaat  affiche  bestemd  voor  het  interieur  en  dus  voor  een  meer  langdurige  bezichtiging  dan  een  groot  affiche  op  straat .  Buiten  is  men  gehaast  en  verstrooid , het  is  er  warm  of  koud  of  het  regent ; men  blijft  dus  nergens  lang  voor  stilstaan .  De  aanprijzingen  in  tekst  of  tekening  zijn  op  een  showcard  minder  gedetailleerd  dan  in  een  advertentie , maar  meer  dan  op  een  affiche .  De  compositie  moet  ook  hier  een  eenheid  vertonen  en  pakkend  zijn  om  de  blik  te  vangen  door  op  een  opvallende  wijze  de  aandacht  te  vragen  voor  de  naam  en  voor  het  produkt  zelf .
      Het  affiche  of  aanplakbiljet  heeft  de  laatste  zeventig  jaar  een  steeds  grotere  plaats  ingenomen  op  het  gebied  van  de  reclame  en  zijn  ontwikkeling  is  reeds  het  voorwerp  van  talrijke  studies  geweest .  Nu  heeft  deze  ontwikkeling  in  zekere  zin  gelijke  tred  gehouden  met  de  drukte  in  de  straten  zelf .  We  zullen  dit  verklaren .  De  eisen  van  het  hedendaagse  leven  brengen  mee  dat  een  affiche  met  een  oogopslag  gezien  en  begrepen  moet  worden .  Hoe  eenvoudig  hij  is , hoe  beter  zijn  uitwerking  zal  zijn :  eenvoudig  in  zijn  uitbeelding  en  eenvoudig  van  kleur .  We  bedoelen  daarmee  dat  de  tekening  beperkt  kan  blijven  tot  een  enkel  voorwerp  of  persoon  met  de  naam  van  het  produkt  of  voorwerp  en  eventueel  een  kort  zinnetje  als  aanvulling van  de  tekening .  Twee  of  drie  kleuren  kunnen  voldoende  zijn , als  zij  maar  goed  over  het  vlak  zijn  verdeeld  en  met  elkaar  in  harmonie  zijn  gebracht .  Overigens  moet  men  ook  bedenken  dat  de  kostprijs  van  een  affiche  hoger  wordt  naarmate  er  meer  kleuren  gebruikt  worden  en  dat  is  ook  al  een  rede  waarom  men  met  weinig , goed  gekozen  kleuren  moet  kunnen  volstaan .  Schetsontwerpen  voor  affiche  worden  gewoonlijk  op  een  formaat  van  30 x40  cm .  in  gouache  of  plakkaatverf  uitgevoerd . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 60 .

    Plaat  III

    Twee  affiches  ( Cassandre  en  Drodovitch ) .
    Tekening  voor  een  luxe - horloge  winkel  en
    een  vignet  voor  een  reisfolder .

    07-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . e ,

    Fig . 85 .

    Het  voltooide  ontwerp  door  A. Creuzot

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . e ,

    Fig . 82 .

    Schetsen  voor  een  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 83 .

    Schetsen  voor  de  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . e ,

    Fig . 84 .

    Uitgezocht  en  daarna  uitgewerkt .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . e , - MUURVERSIERING

    Art . Nr . 59 . e ,

                          Muurversiering

      De  aard  van  een  muurversiering  moet  tegemoet  komen  aan  zijn  bestemming , hetgeen  wil  zeggen  aan  zijn  bouwtrant .  Wanneer  inhoud  en  afmetingen  vooraf  zijn  vastgesteld  dient  men  het  werk  te  beginnen  met  kleine  ontwerpen .  Met  zijn  onderwerp  in  gedachten  bestudeert  de  decorateur  de  plaats  van  de  grote  lijnen , massa's  en  vlekken  op  zeer  verkleinde  schaal , die  variëren  zal  van  vijf  tot  tien  of  vijftien  centimeter  op  een  hele  meter .  Onafhankelijk  van  de  eerste  vorm  van  het  denkbeeld , met  verbeeldingskracht  door  de  kunstenaar  geschetst , zal  de  studie  van  een  schetsopzet  hem  er  toe  aanzetten  om  aan  de  uitvoeringswijze  te  gaan  denken .  Hij  wordt  opgezet  terwijl  men  rekening  houdt  met  het  licht , de  omgeving , als  ook  de  omstandiheden , waaronder  gewerkt  zal  worden , en  moet  als  uitgangspunt  dienen  van  het  decoratieve  kunstwerk , omlijnd  in  zijn  totaliteit , en  dat  zeer  zeker  op  verkleinde  schaal , maar  toch  voldoende  duidelijk  om  de  gedachten  van  de  kunstenaar  voelbaar  te  maken .  Zijn  uitvoeringswijze  moet  vrij  en  aangenaam  voor  het  oog  zijn  en  zijn  gehele  verschijning  moet  aantrekkingskracht  bezitten , want  wanneer  hij  aan  de   architect  of  aan  de  client  wordt  voorgelegd , moet  de  aanvaarding  van  de  schets  aanleiding  geven  tot  de  opdracht . 
      De  definitieve  arbeid , te  bestemder  plaatse  of  in  de  atelier , zal  een  vergroting  door  middel  van  ruiten  noodzakelijk  maken .
      De  schilder  kan  niets  beginnen , wanneer  hij  niet  eerst  een  picturaal  idee  heeft .  Maar  bij  versiering  en  decoratie  zijn  de  lijnen  welsprekend  genoeg  en  kunnen  volstaan  om  zelfs  in  een  simpele  schets , de  geest  van  het  onderwerpen  uit  te  drukken .  Hun  rythme , van  ornamentale  aard , zal  onverwachte  en  goed  gevonden  buigingen  gaan  krijgen , waarvan  de  soepele  arabesk  een  lust  voor  het  oog  zal  zijn .  In  een  menselijke  of   dierlijke  figuur  zal  de  tekening  en  karakter  van  algemeenheid  geven  aan  wat  slechts  een  individuele  werkelijkheid  was , en  daardoor  zal  hij  tot  " stijl " kunnen  komen . 
      Om  kort  te  gaan , moet de  decoratieve  schilderkunst ; omdat  hij  zich  schikken  moet  naar  een  programma  en  een  vastgestelde  bestemming , vanuit  een  geheel  andere  gezichthoek  opgevat  worden  dan  het  zg.  ezelschilderij   Fresco -   en  wasschildering  komen  het  best  tegemoet  aan  de  behoefte  van  eenheid  en  matheid  van  aspect , die  in  de  wandschildering  gewenst  zijn .  De  olieverf  kan  hen  aanvullen , maar  dan  toegepast , in  tegenstelling  tot  het  ezelschilderij , in  een  uitgesproken  decoratieve  geest .  Overigens  is  het  voornaamste  kenmerk  van  de  decoratieve  kunst  niet  het  scheppen  van  op  zichzelf  staande  kunstwerken  ( zoals  schilderij  en  beeld ) , die  ieder  hun  waarde  en  doel  in  zichzelf  vinden , maar  werken  te  maken  met  een  vastomlijnde  bestemming , nl.  de  opluistering  van  een  of  meer   vlakken  met   een  ornamentatie , die  aan  hen  is  aangepast  en  waarvan  zij  deel  uitmaken . 
     
      Een  voorbeeld  van  decoratief  ontwerp

      Thans  gaan  we  ons  wijden  aan  een  concreet  geval  en  veronderstellen  dat  men  ons  het  ontwerp  vraagt  van  een  decoratief  paneel  met  als  onderwerp :    DE   DANS .
      Laten  we  ons  eerst  eens  bezig  houden  met  de  documentatie .  We  moeten  meerdere  schetsen  van  dansers  maken  om  beter  hun  bewegingen  aan  te  voelen , die  men  zelf 
    " meeleeft "  door  te  trachten  hen  in  enkele  schematische  lijnen  vast  te  leggen .  Vervolgens  gaan  we  een  keuze  maken ;  hier  nemen  we  iets , daar  laten  we  iets  weg  en  we  gaan  proberen  een  eerste  schetsopzet  uit  te  voeren .  
      Enkele  van  onze  personages  gaan  we  een  beetje  uitrekken ;  zij  moeten  wat  langer  zijn  dan  in  werkelijkheid  om  beter  hun  lichtvoetigheid  uit  te  drukken  en  de  vurige  geestdrift , die  hen  van  de  grond  doet  verheffen  en  die  schijnt  te  spotten  met  de  zwaartekracht . 
      Ook  de  bewegingen  zelfs  moeten  een  nadruk  krijgen .  Een  eerste  poging  tot  compositie  ziet  je  op  fig . 82 , met  een  opstelling  in  de   breedte , want  dat  is  ook  de  vorm  van  het  bedoelde  paneel . 
      Laten  we  dit  eens  met een  critisch  oog  bekijken .  Het  geheel  doet  uitgeknipt  aan  en  het  ontbreekt  aan  eenheid .  De  groep   A    staat  te  veel  in  het  centrum , danser   B  schijnt  uit  het  paneel  weg  te  lopen  en   C  maakt  de  indruk  niet  met  de  anderen  mee  te  doen .  De  in  verschillende  richtingen  opgeheven  armen  maken  een  onsamenhangend , versnipperd  en  onaangenaam  effect .
      We  proberen  nog  eens  andere  opstelling  (fig . 83 ) .  
      Groep  A  is  beter  gecomponeerd .  De  evenwijdige  richtingen  van  de  benen  versterken  de  beweging  en  scheppen  een  strakker  rythme .  De  buigingen , ontstaan  door  de  gezamelijke  armen , vormen  een  golflijn  die  de  personen  verbindt , de  compositie  aan  de  bovenzijde  stop  zet  en  aan  beide  zijkanten  afsluit .  Danser  B  heeft  zich  naar  rechts  gewend , terwijl  aan  de  linkerkant  de  gewijzigde  houding  van   C  de  schuine  lijnen  van  groep   A   in  evenwicht  brengt . 
      Laten  we  het  bij  deze  compositie  houden  en  hem  verder  doorvoeren .  Fig . 84  toont  een  poging  in  de  richting  van  het  gewenste  effect .  Nu  gaan  we  de  vormen  vereenvoudigen .  De  gelaatstrekken  worden  niet  aangeduid  om  in  de  geest  van  de  compositie  te  blijven  en  we  gaan  kostuums  tekenen , die  niet  bij  een  bepaald  tijdperk  behoren  teneinde  niet  in  anecdotisme  te  vervallen .  We  nemen  dus  in  maillots  met  geometrische  patronen  in  zwart  en  wit . 
    Het  gekozen  materiaal  is  gouacheverf .  Dit  standpunt  is  aanvaardbaar , maar  het  geheel  is  droog  en  ontbeert  sfeer  en  wel  omdat  de  figuren  hard  staan  tegen  een  doodse  achtergrond , die  hun  geheel  vreemd  is .  Zij  bewegen  zich  in  een  lengte . 
      Nu  gaan  we  de  compositie  met  behulp  van  ruiten  op  groter  formaat  brengen .  We  brengen  in  de  achtergrond  een  reeks  schijne  banen  aan , die  de  figuren  verbindt  en  hun  bewegingen  accenten  verleent . 
      Deze  straling  wekt  een  herinnering  aan  licht  en  beweging  :  de  lichtbundels  van  schrijnwerpers , die  elkaar  kruisen  en  zich  verplaatsen .  Nu  beweegt  de  compositie , de  achtergrond  is  levendig  en  neemt  deel  aan  de  actie  van  de  dansers . 

      Het  geheel  voltooide  werkstuk  ziet  je  op  fig . 85 .

      We  hebben  hiermee  een  bijzonder  leerzaam  voorbeeld  van  stilering .  De  kunstenaar  heeft  een  vertolking  tot  stand  gebracht , die  een  transformatie  is  van  de  geziene  werkelijkheid  bestudeerd  werd  en  opzettelijk  zo  tot  stand  kwam  met  een  helder  doel  voor  ogen  en  het is  dan  ook  hier  dat  hij  " scheppend "  werkt .  Wat  is  immers  het  belangrijkste  bij  een  danser  ?   Natuurlijk  de  beweging .  Alles  is  dus  zo  gecomponeerd , dat  die  beweging  tot  zijn  recht  komt , vandaar  ook  de  verkleining  van  de  koppen  ( die  overigens  het  verticalisme  van  de  figuurtjes  versterkt ) , tegenover  het  belang  dat  aan  de  ledematen  gegeven  werd .  Dit  voor  wat  betreft  de  interpretatie .  

      Wat  de  compositie  betreft ,  deze  arbeid  van  de  geest  op  een  gegeven  thema ,  te  voorschijn  tredend  uit  een  rangschikking  in  een  bepaalde , zeer  suggestieve  orde , deze compositie  loopt  uit  op  een  boeiende rythmische  opstelling , waarin  de   herhaling  van  vormen  en  de  tegenstellingen  in  de  waarden , beiden  gemakkelijk  aan  te   wijzen , de  ogen  een  genot  verschaft .  
      Tenslotte  dient  men  op  te  merken  dat  deze  compositie  niet  is  uitgevoerd  in  een  ogenbedriegelijk  perpectief  ( op  dit  belangrijke  punt  hebben  we  uw  aandacht  gevestigd  in  het  lesdeel   De  Bloem ) .  Hij  bevat  geen  modelé  en  geen  illusie  van  diepte  in  het  te  versieren  vlak .  Integendeel  hij  vormt  één  geheel  met  hem . 
      Aan  het eind  van  dit  hoofdstuk  geven  we  nog  eens  het  woord  aan  mej.  Creuzot  voor  een  slotwoord  :
      "  Ziehier  wat  interpretatie  eigenlijk  is .  Als  levende  reactie  van  de  kunstenaar  op  de  natuur , is  hij  de  samenvatting  van  zijn  waarnemingen , de  opperste  uitdrukking  van  zijn  eigen  ik .  Hij  alleen  betekent  schepping .  Het  is  uiteraard  alleen  door  een  directe  studie  van  de  natuur  dat  men  er  in  slagen  kan  om  het  wezen  van  de  dingen  te  onderkennen  en  het  blijvende  los  te  maken  van  het  tijdelijke  en  toevallige .  Het  is  door  herhaalde , vurige  inspanningen  dat  men  er  in  slaagt  om  het  wezenlijke  uit  te  drukken  en  tezelfdertijd  zichzelf  uit  te  drukken , op  totale  en  oorspronkelijke  wijze .  Ziehier  een  eigenaandig  en  aantrekkelijk  mengsel  van  wil  en  vrijheid  van  tucht  en  van  fantasie , dat   onverklaarbaar  is  en  eigenlijk  de  Kunst  zelf  is . "   


    06-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . - FIG . 77 . - BEHANGSELPAPIER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 .

    Fig . 77 .

    Behangselpapier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 78 . - SCHUTPAPIER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 78 .

    Schutpapier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 79 . - STOF - ( INDIA , XVIIe EEUW ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 79 .

    Stof 
    ( India , XVIIe  eeuw ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 80 . - ORNAMENTALE BAND DOOR A . CREUZOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 80 .

    Ornamentale  band
    ( Andrée  Creuzot ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . d , - FIG . 81 - SIERLETTER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . d ,

    Fig . 81 .

    Sierletter  gekenmerkt  door  een  originele  stijl  en  smaakvolle  uitvoering .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . d , - BEHANGSELPAPIER
    Art . Nr . 59 . d ,

                           Behangselpapier

      Dit  speelt  natuurlijk  een  grote  rol  bij  de  versiering  van  het  interieur , ofwel  door  de  gelijkvormige  bedekking  van  een  gehele  muur , ofwel  door  de  toepassing  op  afzondelijke  panelen  in  gezelschap  van  een  ander  papier , dat  dan  effen  is  of  een  zeer  bescheiden  patroontje  vertoont .
       In  het  eerste  geval  zal  de  ontwerper  niet  mogen  vergeten  dat  het  meulilair , schilderijen  en  andere  voorwerpen  niet  moeten  gaan  lijden  door  de  aanwezigheid  van  een  bedrukt  papier , waarvan  de  motieven  door  kleur  en  afmetingen  visuele  schade  zouden  kunnen  toebrengen  aan  de   harmonie  van  het  geheel , waarvan  hij  tenslotte  slechts  een  van  de  onderdelen  vormt .
      In  het  tweede  geval  heeft  de   decorateur , met  vermijding  van  de  botsing  van  schreeuwende  kleuren , meer  vrijheid  bij  het  samenstellen  van  composities , die  hun  eigen  rol  moeten  gaan  spelen  in  de  opluistering  van  een  vertrek . 
      Men  vermijde  te  overladen  décors  en  bedenke  dat  " overdrijving  altijd  schaadt " .
    En  tenslotte  moet  men  ook  rekening  houden  met  de ontwikkeling  en  verandering  in  de  smaak , en  de  nieuwe  vormgeving  van  meubelen  en  andere  voorwerpen .  Ook  hier  zal  de  versiering  aan  het  voorwerp  van  versiering  moeten  worden  aangepast .
      
                              Schutbladen

      Deze  naam  geeft   men  aan  het  beschermende  vel  papier , dat  de  binder  aan  het  begin  en  het  eind  van  een  boek  plakt  om  dit  te  beschermen  tegen  de  kaften  van  de  band .  Men  vindt  dat  papier  vaak  op  bijzonder  aardige  wijze  versierd  en  de  ontwerper  zal  al  zijn  verbeeldingskracht  aanwenden  om  decoratieve  elementen  te  vinden  in  de  tekst  van  het  boek  zelf .  Zoals  bij  behang , wiens  functie  bestaat  uit  een  versierde achtergrond , is  schutpapier  onderhevig  aan  dezelfde  algemene  wetten  van  de   compositie  van  achtergronden , die  we  besproken  hebben .  Maar  dit   laatste  mag , door  zijn  ondergeschikte  rol , noch  door  kleur , noch  door  tekening , schade  toebrengen  aan  de  band , waarmede  hij  in  harmonie  behoort  te  zijn  of  de  titelpagina , waaraan  hij  vooraf  gaat .  Ook  hier  komt  de  goede  smaak  en  het  gevoel  van  de  ontwerpen  in  het   geding .  

                    Versiering  op  stoffen

      Hierbij  zullen  de  materie  en  de  bestemming  van  de  stof  alsmede  het  drukprocédé  van  het  grootste  gewicht  zijn .  Men  zal  immers  gemakkelijk  inzien  dat  eenzelfde  versiering  niet  zonder  meer  aangebracht  kan  worden  op  fluweel  of  op  lichte  zijde , op  een  geweven  of  een  gedrukte  stof .  De  ornamentatie  zal  daarenboven  zeer  verschillend  zijn  voor  een  wand -  of  meubelbekleding  of  voor  japonnen  of kostuums .  Het  is  dus  weer  een  kwestie  van  goede  smaak  en  logica  die  bij  de  keuze  van  de  motieven  hun  vormen  en  afmetingen , de  leidsman  zal  zijn..
      Zoals  bij  het  papier  zult  je  ook  hier  in  het  algemeen  het  systeem  van  aanhechtingen  toepassen , waardoor  het  je  mogelijk  wordt  het  décor  als  een  achtergrond  uit  te  spreiden .  In  sommige  gevallen  kunt  je  uw  toevlucht  nemen  tot  een  systeem  van  banden  of  van  rozetten , waarbij  de  eersten  aangewend  worden  in  de  vorm  van  verticale , horizontale  of  schuine  banden  en  de  laatsten  op  regelmatige  wijze  " gezaaid "  worden . 

                           Boekversiering

      Bij  de  studie  van  het  ontwerpen van  illustraties  hebben  we  ook  gesproken  over  de  versiering  van  het  boek .  Natuurlijk , de  versierder  ontwerpt  ook  kopbeelden , sierlettens  en  slotvignetten  evenals  hij  banden  en  friezen  ontwerpt .  Maar  zoals  we  gezegd  hebben , hij  wijdt  zich , steeds  in  overeenstemming  blijvend  met  de  tekst  -  hetgeen  een  onwrikbare  regel  is  -  meer  aan  een  ornamentatie  dan  aan  een  eigenlijke  illustratie .  We  hebben  er  ook  op  gewezen  dat  er  zelfs  boekwerken  zijn  die  door  hun  inhoud , die  zich  niet  leent  tot  een  eigenlijke  illustratie , slechts  in  aanmerking  komen  voor  een  louter  " décor " .
      Welnu ,  het  décor  in  een  boek  moet  ook  homogeen  van  karakter  blijven  en  tevens  aangepast  zijn  aan  de  typografie , de  aard  van  het  drukwerk :  zo  zullen  de  verschillende  versieringen  door  te  sterke  toonwaarden  niet  te  veel  mogen  afsteken  tegen  de  algemene  toon  van  de  bedrukte  bladzijden .
      Aan  het  begin  van  de  hoofdstukken  van  dit  lesdeel  zult  je  verschillende  sierletters  en  andere  voorbeelden  van  versiering  in  de  tekst  aantreffen , buiten  degene , die  hierbij  afgedrukt zijn .  
                
                         

     

    05-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . c , - VERSCHILLENDE TOEPASSINGEN VAN VERSIERING
    Art . Nr . 59 . c ,

       Verschillende  toepassingen  van  versiering

      Doordat  de  versieringskunst  een  toegepaste  kunst  is , heeft  de  kunstenaar  de  verplichting  om  altijd  rekening  te  blijven  houden  met  de  bestemming  van  zijn  ontwerp  en  dit  op  te  vatten  en  uit  te  voeren  in  nauw  verband  met  het  te  versieren  vlak , het  materiaal   waarop  of  waarin  het  uiteindelijk  uitgevoerd  zal  worden  en  met  de  eventuele  reproductietechnieken . 
      Men  moet  allereerst  een  onderscheid  maken  tussen  de  versiering , die  men  aan  de  vormen  van  het  materiaal  zelf  gegeven  heeft  ( smeedwerk , aardewerk , glaswerk , meubelen  enz . )  en  degene  die  tot  doel  heeft  het  oppervlak  van  dit  materiaal  op  te  sieren . 
      Het  is  uiteraard  op  de  versiering  van  oppervlakken  dat  we  hier  nader  wensen  in  te  gaan .  In  het  lesdeel  over   De  Bloem  en  in  de  voorafgaande  uiteenzetting  hebben  we  gesproken  over  de  wetten , waaraan  een  decorateur  dient  te  gehoorzamen  bij  het  ontwerpen  van  zijn  composities .  Maar  het  gaat  er  nu  om , om  deze  wetten  in  verband  met  verschillende  doeleinden  toe  te  passen , aangezien , om  een  voorbeeld  te  noemen  de  versiering  van  een  vaas  of  een  bord  in  de  meeste  gevallen  niet  op  zijn  plaats  zou  zijn  op  behangselpapier  of  op  een  geweven  stof .  De  opstelling  van  het  décor , onverschillig  de  gebruikte  motieven , hangt  niet  alleen  samen  met  het  materiaal  en  de  aard  van  het  te   versieren  voorwerp , maar  ook  met  zijn  vorm .  Men  moet  nl .  niet  vergeten  dat  een  versiering  altijd  harmonie  moet  vertonen . 

        Een  voorbeeld  van  decoratief  ontwerp  

      De  hierboven  genoemde  verplichting  is  in  bijzondere  mate  dwingend , wanneer  hij  een  vaas  moet  versieren .  Naar  gelang  deze  kort  en  gedrongen  of  lang  en  slank  is , zijn  hals  hoger  geplaatst  is  of  de  inhoud  van  zijn  buik  veel  belangrijker  is  dan  de  overige  onderdelen , is  het  nodig  om , in  ieder  afzonderlijk  geval , de  ornamentatie  uit  te  spreiden  op  een  wijze , die  logisch  en  in  harmonie  met  de  vorm  is .  Er  kan  dus  aanleiding  zijn  om  de  oppervlakken  in  horizontale  of  in  verticale  zones  te  verdelen , ofwel  om  een  combinatie  van  beide  werkwijzen  te  maken . 
      Door  de  keuze  van  dit  systeem  zal  men  het  karakter  van  de  vorm  kunnen  verstrekken  en  zelf  datgene , wat  er 
    " overdreven  "  in  mocht  zijn , verbeteren .  Een  uitsluitend  horizontale , vrij  brede , versiering , die  rondom  het  gehele  voorwerp  loopt , lijkt  hem  breder  te  maken , terwijl  verticale  lijnen  die  over  de  gehele  hoogte  lopen  een  grotere  slankheid  verschaffen .  
      Verdelingen  zullen  ook  moeten  worden  aangebracht  bij  de  versiering  van  een  schotel  of  een  bord .  Zoals  we  reeds  opmerkten , is  het  beter  om  een  oneven  aantal  verdelingen  te  maken , waardoor  een  aantrekkelijker  aspect  ontstaat .
      Indien  alleen  de  rand  van  de  schaal  een  versiering  krijgt , zal  deze  de  vorm  van  een  regelmatige  omlijsting  of  fries  aannemen , waarbij  men  desgewenst  hier  en  daar  lichtelijk  de  bodem  kan  laten  betreden .  Indien  de  bodem  versierd  is , zal  de  tekening  een  centraal  motief  moeten  bevatten  of  een  combinatie  van  motieven  in  rozetvorm  enz . 
      Niettenim  kan  een  bord , behalve  met  de  klassieke  schema's , ook  op  zeer  vrije  wijze  versierd  worden , mits  de  compositie  onderworpen  blijft  aan  de  vorm  en  men  de  logica  in  acht  blijft  nemen :  men  moet  dus  niet  de  bodem  gaan  versieren  met  een  onderwerp  dat , om  goed  begrepen  te  worden , een  bepaalde  stand  van  de  schaal  of  schotel  vereist , zoals  bijvoorbeeld  het  geval  zou  zijn  met  mensen  of  een  landschap .  Een  bord  is  geen  schilderij . 
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . c , - FIG . 72 . - NETWERK VOOR ACHTERGRONDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . c ,

    Fig . 72 .

    Netwerk  voor  achtergronden  en  enkele  voorbeelden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. FIG . 73 . - VERSCHILLENDE COMBINATIES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Fig . 73  .

    Verschillende  combinaties , verkregen  met een  enkel  element , dat  op  verschillende  wijze  is  toegepast .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 74 . - ANTIEKE VAZEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 74 , 75  en  76 .

    Antieke  vazen  en  moderne  schalen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 75 . - BORD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 75 .

    Bord

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . c , - FIG . 76 . - BORD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . c ,

    Fig . 76 .

     Bord

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . b , - VOORNAAMSTE VORMEN VAN VERSIERING .

    Art . Nr . 59 . b , 

             Vorrnaamste  vormen  van  versiering

      De  voornaamste  vormen  van  versiering  zijn  de  band , het  fries , de  rozet  en  de  achtergrond  buiten  degene  die  toegepast  worden  op  vastgestelde  vlakken  of  in  verband  met  de  bijzondere  eisen  van  bepaalde  materialen .   
      Gedurende  onze  studie  zullen  we  nagaan  uit  welke  bronnen  de  versieringskunstenaar  kan  putten  om  zijn  inspiratie  te  bevruchten .   
      De  rand .  -  Velen  hebben  de  neiging  om  een  rand  en  een  fries  met  elkaar  te  verwarren .  De  rand  is  een  versierend  ontwerp , dat  een  bepaalde  oppervlakte  begrenst .  Het  is  een  opeenvolging  van  motieven , die  herhaald  worden , afwisseld  of  omgedraaid  worden  volgens  de  verschillende  methodes  die  eerder  opgenoemd  werden .  In  tegenstelling  met  het  fries  heeft  de  rand  niet  een  vastgestelde  richting , dat  wil  zeggen  dat   hij  even  goed  horizontaal  als  verticaal  geplaatst  kan  worden .  De  kunstenaar  moet  zijn  motieven  dus  zo  kiezen  en  zo  rangschikken  dat  zij  tegemoet  komen  aan  hun  rol  van  rand , wanneer  dit , om  een  voorbeeld  te  noemen , een  vierkant  moet  afsluiten .  We  merken  op  dat  de  rand  vaak  binnen  twee  evenwijdige  lijnen  valt , die  voor  " vastheid " zorgen , wanneer  de  motieven  waaruit  hij  is  samengesteld , met  elkaar  verbonden  moeten  worden  of  dat  hun  afgronde  vormen  een  rechte  lijn  nodig  hebben  als  tegenwicht  tegen  de  weekheid  van  hun  bewegingen . 
      Waar  planten  en  bloemen  aan  de  versierder  onuitputtelijke  mogelijkheden  bieden  moeten  dieren  met  grote  voorzichtigheid  in  een  randversiering  gebruikt  worden :  men  moet  nl.  vermijden  om  hem  op  een  onwaarschijnlijke  manier  op  hun  kop  te  zetten  met  de  poten  in  de  hoogte .  De  opstelling  mag  niet  in  conflict  komen  met  ons  gevoel  voor  evenwicht  en  dat  te  minder  waar , we  herhalen  het  nog  eens , een  rand  in  verschillende  richtingen  geplaatst  moet  kunnen  worden . 
      Het  fries .  -  Hoewel  aan  dezelfde  wetten  onderworpen  als  de  rand , kan  een  fries  toch  niet  als  omlijsting  dienst  doen .  Hij  kan  dus  slechts  in  horizontale  stand  toegepast  worden . 
      We  herinneren  er  hier  aan  dat  men  bij  het  zoeken  naar  bepaalde  decoratieve  elementen  en  het  gebruik  van  bepaalde  modellen  ( zoals  planten , voorwerpen  enz . )  met  veel  vrucht  zijn  toevlucht  kan  nemen  tot  een  praktisch  hulpmiddel , waarop  we  reeds  bij  een  andere  gelegenheid  de  aandacht  vestigden  en  wel  het  bekijken  van  het  model  bij  tegenlicht , dus  om  het  als  sihouet  te  zien .  Men  kan  dan  met  één  oogopslag  de  bruikbaarheid  van  het  motief  beoordelen  in  verband  met  een  decoratief  arrangement  en  ook  de  algemene  beweging  en  het  volume  van  het  onderwerp  in  kwestie .
      De  rozet .  -   Dit  is  een  decoratieve   versiering  in  de  vorm  van  een  ontloken  roos , vandaar  zijn  naam , die  in  een  cirkel  is  ingeschreven  of  doet  denken  aan  een  ster  met  talrijke  armen .  Men  kan  dus  beginnen  met   een  cirkel  te  trekken  met  een  passer  en  dan  zijn  oppervlakte  verdelen  in  gelijke  delen  met  behulp  van  middellijnen .  Daarna  ontwerpt  men  een  versieringsmotief  voor  een  der  aldus  onstane  gelijke  delen  en  brengt  dit  dan  met  behulp  van  doorschijnend  papier  over  op  de  andere  ( fig . 70 ) .  Men  kan  ook  combinaties  van  stralingen  gaan  ontwerpen .  Daartoe  trekt  men  bijvoorbeeld  vier  of  zes  cirkels  in  de  oorspronkelijke , waarbij  hun  middellijn  geleidelijk  kleiner  wordt  tot  aan  de   helft  van  die  van  de  achtergrond .  Maar  een  cirkel  ( of  ieder  ander  vlak )  dat  in  drie  of  vijf  delen  verdeeld  zal  worden  zal  een  aangenamer , minder  symmetrisch  décor  opleveren  dan  wanneer  hij  in  tweëen  of  in  vieren  ondergedeeld  zal  zijn , omdat  een  oneven  indeling  het  mogelijk  maakt  een  motief  te  plaatsen  tussen  twee  andere , die  aan  elkaar  zijn .  In  ieder  geval  is  het  ook  hier  een  kwestie  van  constructie , van  het  bouwen  van  een  geraamte , waarvan  de  noodzaak  steeds  weer  zal  blijken , zoals  men  ook  in  het  nu  volgende  voorbeeld constateren  kan . 
      De  achtergrond .   -  Achter -  ( of  onder - )  gronden  worden  meer  speciaal  gebruikt  bij  de  schutbladen  van  een  boek , behangselpapier , stoffen  en  derg .  Men  stelt  hen  samen  met  behulp  van  lijnen , die  een  netwerk  vormen  dat  als  ondersteuning  van  de  tekening  dienst  moet  doen .  De  netwerken  kunnen  oneindig  van  aard   verschillen  en  wel  in  rechthoeken , vierkanten , driehoeken  enz . , die  ofwel  eenvoudig  naast  elkaar  staan , ofwel  in  afwisseling  geplaatst  zijn  ofwel  in  trapvorm  zijn  aangebracht .  Het  is  noodzakelijk  dat  alle  onderdelen  van  iedere  vorm , die  in  een  bepaald  netwerk  terecht  komen , volkomen  aan  elkaar  gelijk  zijn  om  de  regelmatigheid  van  de  motieven  en  hun  onderlinge  afstand  te  waarborgen .  Men  moet  ook  vermijden  dat  de  herhaling  van  het  motief  op  te  nadrukkelijke  wijze  horizontale  en  verticale  lijnen  vormt .  Men  moet  dus  trachten  het  oog  er  van  te  weerhouden  om  samenvoegingen  te  voelen .
    Tot  dit  doel  kan  men  de  grens  van  die  samenvoegingen  door  de  uiterste  elementen  van  de motieven  laten  overschrijden  of  door  met  regelmatige  tussenruimten  tussen  de  geometrische  motieven , die  het  voornaamste  patroon  vormen , andere  elementen  inlassen , die  van  vorm  en  afmetingen  verschillend  zijn .
      Deze  soort  van  versiering  staat een  uitgebreide  ontlening  toe , niet  alleen  aan  alle denkbare  meetkundige  figuren , maar  ook  aan  de  flora  en  fauna . 




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!