TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
05-10-2006
FIG . 73 . - VERSCHILLENDE COMBINATIES
Fig . 73 .
Verschillende combinaties , verkregen met een enkel element , dat op verschillende wijze is toegepast .
FIG . 74 . - ANTIEKE VAZEN
Fig . 74 , 75 en 76 .
Antieke vazen en moderne schalen
FIG . 75 . - BORD
Fig . 75 .
Bord
ART . NR . 59 . c , - FIG . 76 . - BORD
Art . Nr . 59 . c ,
Fig . 76 .
Bord
ART . NR . 59 . b , - VOORNAAMSTE VORMEN VAN VERSIERING .
Art . Nr . 59 . b ,
Vorrnaamste vormen van versiering
De voornaamste vormen van versiering zijn de band , het fries , de rozet en de achtergrond buiten degene die toegepast worden op vastgestelde vlakken of in verband met de bijzondere eisen van bepaalde materialen . Gedurende onze studie zullen we nagaan uit welke bronnen de versieringskunstenaar kan putten om zijn inspiratie te bevruchten . De rand . - Velen hebben de neiging om een rand en een fries met elkaar te verwarren . De rand is een versierend ontwerp , dat een bepaalde oppervlakte begrenst . Het is een opeenvolging van motieven , die herhaald worden , afwisseld of omgedraaid worden volgens de verschillende methodes die eerder opgenoemd werden . In tegenstelling met het fries heeft de rand niet een vastgestelde richting , dat wil zeggen dat hij even goed horizontaal als verticaal geplaatst kan worden . De kunstenaar moet zijn motieven dus zo kiezen en zo rangschikken dat zij tegemoet komen aan hun rol van rand , wanneer dit , om een voorbeeld te noemen , een vierkant moet afsluiten . We merken op dat de rand vaak binnen twee evenwijdige lijnen valt , die voor " vastheid " zorgen , wanneer de motieven waaruit hij is samengesteld , met elkaar verbonden moeten worden of dat hun afgronde vormen een rechte lijn nodig hebben als tegenwicht tegen de weekheid van hun bewegingen . Waar planten en bloemen aan de versierder onuitputtelijke mogelijkheden bieden moeten dieren met grote voorzichtigheid in een randversiering gebruikt worden : men moet nl. vermijden om hem op een onwaarschijnlijke manier op hun kop te zetten met de poten in de hoogte . De opstelling mag niet in conflict komen met ons gevoel voor evenwicht en dat te minder waar , we herhalen het nog eens , een rand in verschillende richtingen geplaatst moet kunnen worden . Het fries . - Hoewel aan dezelfde wetten onderworpen als de rand , kan een fries toch niet als omlijsting dienst doen . Hij kan dus slechts in horizontale stand toegepast worden . We herinneren er hier aan dat men bij het zoeken naar bepaalde decoratieve elementen en het gebruik van bepaalde modellen ( zoals planten , voorwerpen enz . ) met veel vrucht zijn toevlucht kan nemen tot een praktisch hulpmiddel , waarop we reeds bij een andere gelegenheid de aandacht vestigden en wel het bekijken van het model bij tegenlicht , dus om het als sihouet te zien . Men kan dan met één oogopslag de bruikbaarheid van het motief beoordelen in verband met een decoratief arrangement en ook de algemene beweging en het volume van het onderwerp in kwestie . De rozet . - Dit is een decoratieve versiering in de vorm van een ontloken roos , vandaar zijn naam , die in een cirkel is ingeschreven of doet denken aan een ster met talrijke armen . Men kan dus beginnen met een cirkel te trekken met een passer en dan zijn oppervlakte verdelen in gelijke delen met behulp van middellijnen . Daarna ontwerpt men een versieringsmotief voor een der aldus onstane gelijke delen en brengt dit dan met behulp van doorschijnend papier over op de andere ( fig . 70 ) . Men kan ook combinaties van stralingen gaan ontwerpen . Daartoe trekt men bijvoorbeeld vier of zes cirkels in de oorspronkelijke , waarbij hun middellijn geleidelijk kleiner wordt tot aan de helft van die van de achtergrond . Maar een cirkel ( of ieder ander vlak ) dat in drie of vijf delen verdeeld zal worden zal een aangenamer , minder symmetrisch décor opleveren dan wanneer hij in tweëen of in vieren ondergedeeld zal zijn , omdat een oneven indeling het mogelijk maakt een motief te plaatsen tussen twee andere , die aan elkaar zijn . In ieder geval is het ook hier een kwestie van constructie , van het bouwen van een geraamte , waarvan de noodzaak steeds weer zal blijken , zoals men ook in het nu volgende voorbeeld constateren kan . De achtergrond . - Achter - ( of onder - ) gronden worden meer speciaal gebruikt bij de schutbladen van een boek , behangselpapier , stoffen en derg . Men stelt hen samen met behulp van lijnen , die een netwerk vormen dat als ondersteuning van de tekening dienst moet doen . De netwerken kunnen oneindig van aard verschillen en wel in rechthoeken , vierkanten , driehoeken enz . , die ofwel eenvoudig naast elkaar staan , ofwel in afwisseling geplaatst zijn ofwel in trapvorm zijn aangebracht . Het is noodzakelijk dat alle onderdelen van iedere vorm , die in een bepaald netwerk terecht komen , volkomen aan elkaar gelijk zijn om de regelmatigheid van de motieven en hun onderlinge afstand te waarborgen . Men moet ook vermijden dat de herhaling van het motief op te nadrukkelijke wijze horizontale en verticale lijnen vormt . Men moet dus trachten het oog er van te weerhouden om samenvoegingen te voelen . Tot dit doel kan men de grens van die samenvoegingen door de uiterste elementen van de motieven laten overschrijden of door met regelmatige tussenruimten tussen de geometrische motieven , die het voornaamste patroon vormen , andere elementen inlassen , die van vorm en afmetingen verschillend zijn . Deze soort van versiering staat een uitgebreide ontlening toe , niet alleen aan alle denkbare meetkundige figuren , maar ook aan de flora en fauna .
04-10-2006
ART . NR . 59 . b , - FIG . 63 , 64 , 65 , 66 EN 67 . - VORMEN VAN VERSIERINGEN .
Art . Nr . 59 . b ,
Fig . 63 , 64 , 65 , 66 en 67 .
Enige randen , ontwerpen door Adrée Creuzot , die ook de meeste andere versieringen van dit hoofdstuk maakte . De voorlaatste is echter ontleend aan het oude Peru . Bewonderenswaardig is de verscheidenheid van vondsten van de kunstenaar en hun fraai decoratief effect .
FIG . 68 EN 69 . - FRIEZEN
Fig . 68 en 69 .
Friezen : Egypte . Indochina ( XVIIe eeuw ) .
FIG . 70 . - CONSTRUCTIE VAN EEN ROZET
Fig . 70 .
Constructie van een rozet .
ART . NR . 59 . b , - ROZET IN ARABISCHE STIJL
Art . Nr . 59 . b ,
Rozet in arabische stijl .
ART . NR . 59 . a , - FIG . 60 . - VERSIERING DRIEHOEK
Art . Nr . 59 . a ,
Fig . 60 .
Eerste voorbeeld van een versiering , die aan de vorm is aangepast , in dit geval een driehoek .
FIG . 61 . - VERSIERING VIERKANT
Fig . 61 .
Versiering aangepast aan het vierkant .
ART . NR . 59 . a , - FIG . 62 . - VERSIERING CIRKEL
Art . Nr . 59 . a ,
Fig . 62 .
Versiering aangepast aan de cirkel .
ART . NR . 59 . a , - DE VERSIERING .
Art . Nr . 59 . a ,
DE VERSIERING
( vervolg Art . Nr . 59 ) .
Alvorens met deze algemeenheden te eindigen , zouden we op enkele belangrijke punten willen terugkomen . De leerling is vaak verlegen om een gunstig motief , dat gebruik moet worden voor decoratieve doeleinden . Maar laat hij om zich heen kijken . Letterlijk alles in de natuur kan als uitgangspunt dienen . Het motief kan een bloem zijn , zelfs een onderdeel daarvan , een dier , een deel van zijn bekleding of van zijn gevederte als het een vogel is , het ornament van de vleugels van een vlinder en nog heel veel minder : een eenvoudige lijn of punt : zie maar eens naar de vleugels van onze lieve - heerbeestjes ... Waar het op aan komt dat is de juiste samenstelling , de originele ordening , waar men , na veel gezoek dat altijd boeiend is , tenslotte toe komt . Dit arrangement is niets anders dan compositie en je zult ervaren - aangenaam verrast - dat als je op zoek gaat naar een compositie-idee , het vaak voldoende is om hem op papier te schetsen om een menigte andere ideeën geboren te laten worden . Je heeft zelf kunnen zien bij de eerste figuurtjes van dit hoofdstuk dat de opstelling van het grondmotief belangrijker is dan het motief zelf . We hebben het hier natuurlijk over die vorm van versiering , waarbij de herhaling van hetzelfde motief - die decoratieve wet , die het ons mogelijk maakt om iets te maken met bijna niets - de voornaamste rol speelt . Dit motief zou alleen op zichzelf niets te zeggen hebben ; vermenigvuldigd , wordt zijn effect versterkt . Maar wanneer hij tot in het oneindige herhaald zou worden , zou hij een gevoel van " oververzadiging " gaan opwekken . Daarom moet ook gebruikt gemaakt worden van tegenstellingen in vorm en kleur of toonwaarden , zoals in de muziek krachtige passages afgewisseld worden door zachte en deze opeenvolging van tegengestelde elementen zal dan een rythme doen onstaan ; ook het oog heeft behoefte aan herhalingen , waaruit het een gevoel van geordende rust zal putten maar ook aan contrasten , die de belangstelling weer zullen opwekken . Daarbij denkt men natuurlijk aanstonds aan de kleur . Maar we hebben al gezien dat men contrasten eenvoudiger kan verkrijgen en wel door dik en dun , leegten en vollen , uitgevoerd in die mooie zwarte kleur van oostindische inkt . Zij zijn het die betekenis en soliditeit verlenen aan een tekening solidariteit verlenen aan een tekening . Maar te veel moeten er niet van zijn , evenmin als er te veel leegtes moeten bestaan . Te dik en te mager , ziedaar twee fouten die men moet vermijden door een gelukkig evenwicht te scheppen . Men kan dus de voornaamste motieven verbinden met kleinere om de leegtes op te vullen en die dan de rol van begeleider spelen , om nog eens een vergelijking te maken met de muziek . Decoraties maakt men dus niet op goed geluk . Zij moeten altijd gebouwd worden op een stelling van lijnen , die later verwijderd worden . Men kan een willekeurige tekening gaan wringen in een willekeurige vorm : deze dient speciaal voor hem , precies " op maat " , gemaakt te worden . Uw eerste daad zal dus moeten zijn de omtrek van het te versieren vlak uit te stippelen en daarna het geraamte van de versiering zelf . Als besluit zeggen we dus : " mishandel " niet - hetgeen ook nutteloos zou zijn - een of ander motief , dat op goed geluk werd uitgekozen , om dit tot iedere prijs in een bepaalde vorm te persen , maar neem er een dat daarin werkelijk op zijn plaats is . Blijf in gedachten houden wat wij al geschreven hebben over de stilering ( in het lesdeel over De Bloem ) . Hier heeft je , van de hand van onze medewerkster Mej. A . Creuzot een laaste herhaling : " De stilering is de opeenvolging van stadia die lopen van het geziene naar het vertolkte . Hij bestaat niet in het op willekeurige wijze op goed geluk , vervormen van het een of ander . Wanneer men het model , dat als uitgangspunt gekozen is , bestudeerd heeft en goed heeft leren kennen , moet men er zijn blijvende wezenskenmerken van losmaken en tot uitdrukking brengen . Men bereikt dit door een reeks van " afstropingen " , telkens weer , op beredeneerde wijze op doorschijnend papier overtrokken en door " zuiveringen " , waaruit de vorm langzaam aan " overgeschonken " verschijnt met zijn maximum aan expressie . Wie stilering zegt , zegt regulering en tot meetkundige gedaanten brengen van vormen . Vereenvoudigeng om een leesbaarder en pakkender effect te berieken . Aandikken van bepaalde aantrekkelijke bijzonderheden . Welbewuste weglating van het overbodige of niet schilderachtige detail . Verwijdering van het bijkomstige ten voordele van het algemene . De stilering is een moedwillige overdrijving van het karakter van het model . Laten we tenslotte nog eens zeggen dat je bij de versiering voortdurend deze drie zusters samen zult ontmoeten : herhaling , symmetrie en tegenstelling . Scheidt hen niet van elkaar : zij zijn gemaakt voor elkaar gezelschap en om elkander voor gezelschap en om elkander wederkerig aan te vullen .
03-10-2006
ART . NR . 59 . - FIG . 51 , 52 , 53 EN 54 . - EENVOUDIGE VERSIERINGEN .
Art . Nr . 59 .
Fig . 51 , 52 , 53 en 54 .
Eenvoudige versieringen .
FIG . 55 . - VERSIERING .
Fig . 55 .
Versiering .
FIG . 56 . - SYMMETRIE VAN " MASSA'S " .
Fig . 56 .
Symmetrie van " massa's " .
ART . NR . 59 . - FIG . 57 , 58 EN 59 . - VERSIERINGEN
Art . Nr . 59 .
Fig . 57 , 58 en 59 .
Versieringen
ART . NR . 59 . - DE VERSIERING
Art . Nr . 59 .
DE VERSIERING
Bij de studie van de bloemen hebben we een eerste uitstapje gemaakt naar het terrein van de versieringskunst en hebben toen de algmene regels uiteengezet , die bij deze interessante kunstvorm te pas komen . We bevelen je sterk aan om die uiteenzettingen , die onmisbaar zijn voor een juist begrip van dit hoofdstuk , nog eens te herlezen . Natuurlijk besluiten we ook dit hoofdstuk met studie van een concreet geval .
Opvatting van het motief - Algemene regels
Welke de opvatting en de bestemming van een decoratieve compositie ook zijn kunnen , deze gaat altijd uit van een of ander grondelement , nl . het motief , dat ofwel alleen de compositie uitmaakt , ofwel een aantal malen herhaald zal worden . De eerste mogelijkheid zullen we later onder ogen zien ; in het tweede geval zijn er weer een aantal verschillende mogelijkheden . Het herhaalde motief kan nl . op de volgende wijze toegepast worden : a ) telkens hetzelfde aspect ; b ) afgewisseld ; c ) omgedraaid ; d ) op elkaar geplaatst ; e ) tegengesteld . We beelden hierbij enkele figuurtjes af , die met opzet zeer eenvoudig gehouden zijn , om deze termen goed te doen begrijpen . We nemen bijvoorbeeld eens de eerste letter van het alfabet . Nu geven we onze opeenvolgende A 's dezelfde hoogte , breedte dikte en dezelfde onderlinge afstand tussen twee horizontale en evenwijdige lijnen . We krijgen dan de eenvoudigst denkbare versiering door een herhaling van het motief ( fig . 51 ) . Maar indien we nu op regelmatige wijze twee bestanddelen van het geheel gaan scheiden door een punt , een streepje of en ander motief , dan krijgen we een versiering door afwisseling . Op fig . 52 ziet je dat er T 's zijn ingelast tussen de A's . Wanneer we onder de aldus verkregen lijn een andere plaatsen , die uit dezelfde elementen is samengesteld , maar omgekeerd , als het ware in spiegelbeeld , dan onstaat er een versiering door omdraaiïng ( fig . 53 ) . De motieven kunnen ook nog op regelmatige wijze over elkaar heen vallen (d ) . Fig . 54 geeft een voorbeeld van versiering door tegenstelling ( de armen van de kleine V's zijn afwisselend naar boven en naar onderen gericht ) en tevens van het over elkaar plaatsen van de grote V's , die breder zijn en op de eerstgenoemde gezet zijn . Fig . 55 hoort tot hetzelfde soort van versiering , doordat de krullen van de 3's gedeeltelijk over elkaar heen vallen . Deze compositie vertoont ook nog een dubbele omdraaiïng . Het grondmotief wordt gevormd door twee 3's , die elkaar raken in de scherpe hoek van hun toppen : dat is dus de eerste omdraaiïng . De compositie wordt voltooid door een tweede omkering van het gehele motief en wel langs een horizontale as . De wet van de symmetrie , waarvan de natuur ons zoveel voorbeelden te zien geeft , speelt ook een grote rol in de versieringskunst . We herinneren er hier aan dat symmetie bestaat uit de volkomen gelijkenis van twee delen van een compositie , die gedeeld is door een middellijn of as : de tekening van een der delen is dan de omgekeerde herhaling van het andere deel . De voorgaande figuren geven daarvan meerdere voorbeelden . Men mag echter wel beseffen - en dit is een belangrijke opmerking - dat een symmetrie niet volkomen behoeft te zijn om toch de ogen te kunnen bevredigen door een overeenkomst van de voornaamste elementen en vooral door het evenwicht van deze elementen , die aan beide zijden van de as opgesteld zijn . In een dergelijk geval zou men eerder van een symmetrie van massa's kunnen spreken (fig. 56 ) . Thans moeten we je waarschuwen voor een fout , waarin je gemakkelijk zult kunnen vervallen : we bedoelen de eentonigheid . De herhaling van eenzelfde motief brengt het grote risico met zich mee van het verwekken van een vervelende indruk van gelijkvormigheid , als de kunstenaar niet zorgt voor contrasten , tegenstelligen . Laat hij dus de hoogte en scherpte van vierkanten en driehoeken afwisselen door gebogen lijnen en cirkels ; laat hij , anderzijds , ook voor een tegenwicht zorgen tegen bepaalde motieven van een te bewegelijk karakter door rechte lijnen en meetkundige elementen in te lassen . Laat hij evenmin vergeten dat toonwaarden in de versiering van buitengewoon belang zijn . Al zou een tekening nog zo kunstig en vernuftig zijn , hij zal veel van zijn betekenis verliezen als hij in een te gelijkvormige toonwaarde is uitgevoerd ( fig. 57 ) . Een naast elkaar staan van dikke en fijne lijntjes kan daarentegen zeer aangenaam voor het oog zijn ( fig . 58 ) . Een ander voorbeeld hiervan kunt je zelf tot stand brengen door nl. fig . 53 weer eens voor u te nemen . Je vult dan de scherpe hoeken van de letters A met zwarte inkt op . Dan gaat je tussen hun benen , om hun lege plekken wat op te vullen , kleine cirkeltjes tekenen , waarvan de rondheid contrasteert met de stijfheid van de onderdelen der letters : wij krijgen dan een geheel , dat zonder twijfel nog steeds zeer eenvoudig is , maar wel zo " kleurrijk " en interessant . De kunstenaar zal dus zijn zwart en wit in zijn studie met oostindische inkt op oordeelkundige wijze moeten verdelen en er ook op uit moeten zijn om verschillende toonwaarden tot hun recht te doen komen , hetgeen tevens een uitstekende oefening is om later versieringen in kleur aan te pakken ( wordt vervolgd door Art . Nr. 59 . a , )
02-10-2006
ART . NR . 58 . a , - FIG . 37 EN 38 . - TWEE DECORATIEVE SLOTVIGNETTEN
Art . Nr . 58 . a ,
Fig . 37 en 38 ,
Twee decoratieve slotvignetten , die eer plaats vinden in een " realistisch " geheel .