TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
24-11-2006
ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
Art . Nr . 82 . a , Fig . 34 .
De kust van Bretagne door RENEFER .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
Art . Nr . 82 . a , Fig . 33 .
Schetstekening . Slechts de vaste elementen werden aangeduid .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
Art . Nr . 82 . a , Fig . 32 .
Zeegezichten . Laatste stadium . Grijze totaaltoon op bevochtigd papier .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
Art . Nr . 82 . a , Fig . 31 .
De Seine bij Triel . Evenals de vorige , een aquarel van RENEFER
ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
Art . Nr . 82 . a , Fig . 30
Laatste stadium ... van een gezicht op Hyères .
ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
Art . Nr . 82 . a , Fig . 29 .
Laatste stadium ... op de manier van Jongkind .
23-11-2006
ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
Art . Nr . 82 . b ,
Fig . 37 .
Stadsgezicht door Paule RAY
ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
Art . Nr . 82 . a ,
Verschillende voorbeelden
Eerst bekijken we eens een landelijk gegeven , dat gemaakt werd te Janville , een stadje in de buurt van Chartres ( fig . 27 ) . Het is nogal sterk van kleur . We zijn in de herfst , het licht is nog intens en warm en verschaft de tonen een grote dichtheid ; okers en cadmiums voeren hier de boventoon . Deze voorstelling bevat grotere en kleinere gebouwen en bomen . Laten we de tekening op precieze en toch niet te harde wijze uitvoeren , zoals dat op fig . 25 te zien is . De schetslijnen zijn met het penseel in een lichte en neutrale kleur aangeduid ; een wijze van doen , die aan te bevelen is wanneer men verlangt dat de tekening geheel onder de kleuren verdwijnt . Als dit gedaan is plaatsen we met een geheel gevuld penseel de blauwe hemel , na eerst het papier ter plaatse bevochtigd te hebben met een geelachtige toon voor de wolken . Vervolgens kleuren we de lichte gedeelten van de toren , de gehele weg ( wiens schaduw later zonder bezwaren op de lichte toon wordt aangebracht ) , de zonbeschenen daken , de schoorstenen en de bomen , dit alles met vrij krachtige verf . Dan kunnen we overgaan tot de schaduwen , die breed behandeld worden en eveneens krachtig moeten zijn , vooral in de daken en de bomen . De te bereiken effecten moeten nu al enige schittering vertonen ( fig . 27 ) . Een dergelijke aquarel met zijn forse en rijke kleuren moet nogal snel uitgevoerd worden . Thans wenden we ons tot het landschap van fig . 28 , gezien in het gebied van de Corèze , een eerder ruwe en harde landstreek , die daarom geen schoonheid behoeft te ontberen . Ditmaal werd de tekening uitgevoerd met het penseel en pure oostindische inkt , althans voor de bodem en de bomen , hetgeen reeds in overeenstemming is met het karakter van de landstreek . De lucht behandelden we zoals die van het vorige voorbeeld , met het penseel , maar zeer sober . We hebben hem toen achter elkaar geschilderd , beginnende met de lichten , toen het blauw en tenslotte de schaduwen , zonder één onderdeel geheel droog te laten worden . Let derhalve eens op de versmeltingen en het modelé van de wolken . Direct na de lucht kwam de achtergrond en zo vervolgens tot aan de voorgrond ; uiteindelijk kwamen de bomen tot stand .
Fig . 29 is de afbeelding van een pretentieloos werkje in de stijl van de schilder JONGKIND . De kleur is zeer bescheiden en steunt vooral op waarden . Het wit van het papier blijft een grote rol spelen , evenals de eerst aangebrachte tekening .
Fig . 30 toont een gezicht op Hyères , waar , ondanks een lichte nevel , de zon toch de kracht heeft om het onderwerp kleur te verlenen . We laten het aan jezelf over om deze aquarel goed te bekijken en er de nodige lering uit te trekken . Vervolgens ziet je op fig . 31 een aquarel in onze gebruikelijke manier uitgevoerd met de gang van zaken , die je herhaalde malen ontvouwden .
Lucht en water werden gelijktijdig geschilderd , vervolgens het tweede plan en de achtergrond , de brug , daarna het eerste plan aan de linkerzijde en tenslotte de boten en de reflexen in het water .
Nu gaan we eens een zeegezicht bestuderen ( fig . 34 ) , dat ergens aan de Bretoense kunst tot stand kwam . Er waait een westenwind , met als gevolg een bewogen geheel , zowel in de lucht als in het water . Een geheel volledige schetstekening is in dit geval geen vereiste ( fig . 33 ) . Alles is in beweging , de golven , die tegen de rotsen slaan , verbergen hen ten dele of versluieren hun omtrekken en kleuren . Er is hier tezelfdertijd kracht en tederheid . De golfspatten steken licht , maar zonder enige droogte , tegen het water af . Het is zelf nodig dat de contouren van deze spatten , in het witte papier , een beetje in de zee overlopen . Het is dus de zee , die , door een goed geplaatste tint , de omtrekken zal vormen , waarvan een mogelijke droogheid voorkomen kan worden door het papier op die punten wat te bevochtigen .
Alvorens dus met de lucht te beginnen - hetgeen ons eerste werk zal zijn - denken we er aan om het papier een beetje nat te maken op al die plaatsen , waar de golven gaan opspatten . Daarna pas volgen de tonen van de zee met hun verschillende modulaties en kleurwaarden en met een penseelvoering die rekening houdt met de bewegingen in het water . Aan de beurt zijn dan de tonen van de rotsen , waarbij al dadelijk het spel van lichten en schaduwen zijn schaduwen krijgt . Daarna wordt ook de voorgrond voltooid .
We besluiten met je een werk te laten zien dat overwegend grijs van toon is ( fig . 32 ) . Het werd uitgevoerd op vochtig Ingrespapier , nadat enkele vaste bestandsdelen ( pier , schepen , enz. ) in tekening waren gebracht . De lucht werd in één adem geschilderd , dus zonder latere overschilderingen , en vervolgens het water , waar later op teruggekomen werd met enkele toetsen van de voorgrond voor de golvingen . De achtergrond , de pier en de schepen werden voor het laatst bewaard .
20-11-2006
ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
Art . Nr . 82 . a , Fig . 28 .
Een ander landschap , gezien in het gebied van de Corèze
ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
Art . Nr . 82 . a , Fig . 25 .
Het Landschap . De Schetsopzet
ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
Art . Nr . 82 . a , Fig . 26 .
Het Landschap . Het tweede stadium
ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
Art . Nr . 82 . a , Fig . 27 .
Het Landschap . Laatste stadium
ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
Art . Nr . 82 .
Het Landschap
Het is onloochenbaar dat op dit terrein de waterverf heer en meester is . De snelheid van de uitvoering en het vermogen , van een bekwaam kunstenaar , om in één enkele zitting het karakteren en de effecten van een compleet onderwerp weer te geven , maken deze techniek tot een bijzondere waarde voor de landschapschilder . Meer dan ooit echter dient hier een overvloedig gebruik van water de voortdurende aandacht van de schilder in beslag te nemen . In de open lucht voltrekt de indroging zich sneller door wind en warmte , en een " nat " werken is in dat geval dus wel geboden . Aangekomen op de plaats van zijn keuze , is de eerst te nemen maatregel om zich een denkbeeld te vormen over de tijdsduur van de waargenomen effecten . Zullen zij lang genoeg duren om de uitvoering van een enigszins doorgevoerde aquarel mogelijk te maken ? Of zal men zich tevreden moeten stellen met een eenvoudige , snel uitgevoerde schets ? In het algemeen gesproken zou men kunnen zeggen , zonder dat hierbij vaste wetten gelden , dat de avondeffecten kort duren , die van de ochtend iets langer en die van het volle daglicht het langst . Om de beste kansen tot slagen te hebben , zal de beginner er dus goed aan doen zijn werk in de buitenlucht aan te vangen , als de zon al even boven de horizon te zien is . In ieder geval zal men , alvorens zich aan het werk te zetten , moeten proberen na te gaan hoe de verdere loop van de zon zal zijn , teneinde niet het risico te lopen hem op een gegeven ogenblik vlak voor zich te zien of hem precies in de rug te krijgen , waardoor de gewenste effecten geheel verloren zouden gaan . Het effect nu ,, de visuele indruk , is de ziel van een schilderij . Een kunstwerk kan geen werkelijke waarde hebben dan door een goed begrepen , goed voelbaar en goed uitgedrukt effect . Het is onverschillig of dit een effect is van vorm , van kleur , van licht of van schaduw , als het maar pakkend genoeg is om indruk te maken . Door deze vonk zal een werk tot leven gewekt worden en laten zien dat het van een kunstenaar afkomstig is ; ontbreekt hij , dan zal het werk , ondanks een zorgvuldige uitvoering , van onwaarde zijn uit kunstzinnig oogpunt , zo heeft FAGES gezegd .
Men dient in een aquarel geen al te donkere effecten na te streven . Men zou dan immers de tinten met zeer veel verf moeten aanmaken en daardoor spoedig in ondoorschijnendheid vervallen . Maar in ieder geval is het nodig - hetgeen volgt uit wat we zo juist gezegd hebben - om zich er op toe te leggen het vereiste effect zo goed mogelijk te realiseren . Wanneer een bepaald plekje je op het eerste oog goed bevalt , dan heeft je er de verschillende onderdeeltjes nog niet van gezien . Het zijn ook niet die onderdeeltjes die bij u een aangename sensatie verwekken , maar het algemene beeld en dat is dan ook hetgeen je dient uit te beelden en niet allerlei kleinigheden . Het is onvermijdelijk dat je bij uw eerste pogingen niet dit resultaat zult bereiken zonder het aanbrengen van verbeteringen en overschilderingen , die de frisheid van uw werk afbreuk gaan doen . Daarover behoeft je niet te treuren , mits je maar geslaagd bent met een totale indruk . Van lieverlede zult je er in kunnen slagen om een zekere doorzichtigheid te behouden , wanneer je geleerd zult hebben om meteen de gewenste intensiteit van de tinten goed te beoordelen . Nog een laatste raad inzake uw opstelling buiten . Overtuigt je er zich van dat je niet op een gegeven moment last krijgt van de weerkaatsing van een sterk verlicht oppervlak . Uw ogen zouden daaronder te lijden hebben en uw werk evenzeer . Laten we enkele onderwerpen van het landschap eens nader bekijken .
De hemel . - De hemel is niet een neerhangend gordijn . Hij moet meer en meer naar achteren gaan , naarmate hij dichter bij de horizon is . Het is niet alleen maar door het afzwakken van , bijvoorbeeld , een blauwe tint , dat men een lucht naar achteren kan laten verschuiven , men maakt hem eenvoudig steeds lichter . Daarbij zal dan ook een beetje grijs te pas komen , dus de complementaire van de gebruikte toon .
Deze verandering van toon , kan , wanneer hij niet in het oog springt , niettemin ( en dat niet alleen bij luchten ) in de natuur duidelijk genoeg worden waargenomen als men het middelste van een motief met een dicht bij het oog geplaatste wijsvinger bedekt ; in horizontale stand voor luchten en vlakten en in vertikale stand voor bomenrijen en bergen . Wanneer men dan de delen aan weerzijden van de vinger goed met elkaar vergelijkt , zal men de toonverschillen waarnemen .
Voor bewolkte luchten brengt je in praktijk hetgeen we gezegd hebben over het werken op vochtig papier of door nat in nat te werken , bij het bereiken van de verschillende graden van kleurversmelting .
Vergezichten . - Ook deze zullen meer of minder nat geschilderd worden , naarmate hun grotere of minder grote vastheid ; grijzen zullen er onveranderlijk bij te pas komen . Als zij lichter zijn dan de lucht , moet de kleur van deze laatste zich duidelijk aftekenen ; als zij donkerder zijn , moet hun kleur enigszins in de lucht vervagen . Als lucht en bodem aan de horizon in elkaar overgaan , moeten de vergezichten onmiddelijk na de lucht in grijze tonen worden weergegeven .
Bomen . - Het moet voldoende zijn om hun omtrekken en de grote kleurpartijen goed in het verband van hun richting en toon weer te geven ; daarbij moet de toets aangepast zijn aan de aard van het gebladerte om het wezen ervan uit te drukken .
Schaduwen . - Daarin zij men zeer spaarzaam met détails .
Gebouwen . - Beginners hebben de neiging om de daken en gevels te " nieuw " te maken , waar deze toch gewoonlijk door de tand des tijds zijn aangetast . Bekijk hen goed en maak hen , zo nodig minder helder .
Hier is de volgorde van het afnemen van kracht en schaduwtonen : holtes ( het donkerst ) - horizontale schaduwen , zoals o.a. onder daken - verticale schaduwen - horizontale slagschaduwen , helderder naarmate zij de invloed van een lichtere hemel ondergaan . Zelfs de donkerste schaduwen moeten altijd een zekere doorzichtigheid behouden , men moet hen dus niet " dicht stoppen " .
Rookpluimen . - Leg de aquarel plat en bevochtig de bewuste plek , daarbij iets over de randen gaand . Nu laat men een toon verdrinken , die voldoende sterk is op het uitgangspunt van de rook en vanaf dat punt steeds lichter wordt .
Voorgronden . - Kleur en kleurwaarden zijn hier , eveneens elders , de sleutel tot soliditeit ; te samen , wel te verstaan , met de juiste wijze van toetsen plaatsen . Kleur en waarde moeten beoordeeld worden door het gehele motief te bekijken en niet onderdeel voor onderdeel . In de dichtsbij gelegen plans zorge men voor een grotere helderheid in het licht en een grotere kracht in de schaduw . Naar mate het terrein meer naar achteren schuift , moeten daarentegen de tonen dichter bij elkaar komen te liggen . Tergelijkertijd moeten ook de détails verzacht worden .
Waterpartijen . - Het spreekt vanzelf dat doorzichtigheid hierbij een eerste vereiste is . In het algemeen moeten weerspiegelingen , stellig niet " zwaarder " maar wel van een iets krachtiger waarde zijn dan de voorwerpen zelf ; hun toon moet dus een weinig " gedempt " worden . Men moet daarbij zeer nat en krachtig werken , om na droging de juiste waarden te verkrijgen .
De zee . - Deze heeft als bijzonderheid dat zijn diepste blauw zich tegen de horizon aan bevindt . Zijn tonen wisselen gewoonlijk plaatselijk af , hetzij door de wind , hetzij door de achtergrond . Hierbij moet je dan ook profijt weten te trekken van wat we gezegd hebben over tinten , die afwisselingen in hun coloriet vertonen . De penseelstreken , waarmee men de golven zal weergeven , moeten horizontaal zijn in de verte en meer hol gebogen naarmate men de voorgrond nadert .
Eveneens in het algemeen sprekend , zullen de toetsen van de weerspiegelingen , evenals de golven een grotere beweging bezitten bij een golvende zee dan op zeer kalm water . Tracht ook de lichtlijnen uit te sparen , die de lucht weerkaatsen .
Figuren . - Deze zijn van ondergeschikte betekenis , behandeld hen dus zeer eenvoudig ( behalve , natuurlijk wanneer zij de hoofdfiguren van de aquarel zijn ) . Plaats hen bij voorkeur niet op de voorgrond , waar zij te veel aandacht zouden trekken ten koste van het onderwerp , in zijn totaliteit beschouwd . Spaar hun omtrekken uit als zij licht tegen de omgeving afsteken .
We gaan thans enkele voorbeelden van verschillende technische uitvoering in beschouwing nemen , want het wil niet onze bedoeling zijn om je één bepaalde werkwijze op te dringen . Waar talent , schept behagen in verscheidenheid . Maar toch willen we je steeds blijven aanraden om de constructietekening goed te verzorgen en hem duidelijk en met toewijding tot stand te brengen .
19-11-2006
ART . NR . 81 . b , - HET DIER
Art . Nr . 81 . b ,
Het Dier
Welk dier het ook zijn zal , dat we willen uitbeelden , huisdier of niet , men zal zich hierbij aan een dwingende verplichting moeten onderwerpen , die men kan ontlopen , op straffe , tot onbeduidend , werk veroordeeld te worden . Deze bestaat in de noodzakelijkheid van het beest een bouw te geven , die geheel in overeenstemming is met zijn anatomie en zijn geaardheid . De vacht van een hond of van een kat , hoe dik die ook zijn kan , doet de anatomische vormen niet verdwijnen ; hij verzacht deze slechte enigermate . Zij blijven voelbaar dank zij de glimplekken op de pels van een roofdier , de huid van een paard of de pluimage van een vogel . Nu beschikt men bij de aquarel niet over dezelfde uitdrukkingsmogelijkheden als bij de olieverf ; zo staat waterverf b.v. geen vette empatementen toe . Het is door een spel van kleuren en waarden dat we de bouw moeten uitdrukken , terwijl de musculatuur , het spierenstelsel , van het dier , onder invloed van het licht , glimmingen zal veroorzaken en de lijnwerking van de huid zal wijzigen naar gelang de houdingen om zijn anatomische verschijning kenbaar te maken . Fig . 23 toon je de tekening , die voorafgaat aan de uitvoering van de aquarel zoals afgebeeld op fig . 24 .
ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
Art . 81 . b ,
Fig . 23 .
De Schets van het Dier
ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
Art . Nr . 81 . b ,
Fig . 24 .
De arbeid voltooid
ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
Art . Nr . 81 . a ,
Een Geklede Figuur
Natuurlijk zijn we ook dit werk begonnen met een goed verantwoorde schets . Het gegeven voorbeeld werd geschilderd in een tuin en de uitgebeelde jonge vrouw poseerde niet in eigenlijke zin , maar wist de weergegeven houdig zonder hinderlijke veranderingen lang genoeg te bewaren om deze schets mogelijk te maken .
In eerste instantie zijn we dus verplicht een duidelijke , correctie en vrij uitvoerige tekening te maken om in staat te zijn de aquarel te beginnen , te vervolgen en te voltooien , zelfs ingeval het model van stand veranderd zou zijn .
Het onderwerp leent zich tot een krachtige uitbeelding van kleuren en waarden . We behoeven niet bang te zijn om de schetsopzet er wat mee te versterken , hetgeen intussen niet op een harde manier behoeft te geschieden . Uitgevoerd in een sepiatoon van middelmatige kracht , met hier en daar enkels lichte toetsen voor de schaduwen , zal hij ons een uitstekende ondersteuning voor de verdere arbeid met waterverf kunnen geven .
Het model " poseert " niet , zeiden we . We zullen dus zo snel en vrijmoedig mogelijk moeten werken . Laat ons geen tijd verliezen en meteen met de figuur zelf beginnen .
In dit verband raden we de leerling aan om , maar dan ook alleen voor de schetstekening , een zonnebril op te zetten en zich niet recht tegenover het model te plaatsen , maar eerder een beetje opzij , alsof hij of zij de bedoeling had een hoekje van het landschap te schilderen en het model te obseveren zonder het hoofd zelf te bewegen , maar alleen zijn ogen te draaien in de gewenste richting . Het model , dat er niet op verdacht zal zijn bestudeerd te worden , zal dan eerder op de bewuste plaats rustig blijven zitten .
Maar ter zake . Het is denkbaar dat we , met palet en penseel in de hand , niet met de kop zouden kunnen beginnen omdat ons model , door het een of ander afgeleid , het hoofd opzij gedraaid heeft . In zo'n geval trachten we snel de locale kleuren van rok en blouse op te zetten . Let daarbij goed op de kleurwaarden . Het groen van de blouse is zeer karakteristiek door zijn koele en tintelende toon ; hij bezit een grote " dichtheid " . De kleur van de rok daarentegen is veel minder eigenaardig . Zoals reeds gezegd , worden deze twee tonen zonder aarzeling breed opgezet in hun juiste waarden , om vervolgens met schaduwtonen aangevuld te worden .
Wanneer de kop zijn goede stand , dus naar voren , heeft bewaard , dan krijgt het hele gezicht de lichtste vleestoon en daarna ook de haren . Is dit alles goed droog dan kunnen we uitdrukking geven aan alle modulaties met de zeer tere tonen , die je op fig . 20 kunt zien .
Is , na de arbeid , de persoon in kwestie verdwenen , dan is dat geen bezwaar . We kunnen hem of haar missen om de groene omgeving , te gaan uitwerken , op een niet al te opdringerige manier .
Een Straattafereeltje
Aan het vorige voorbeeld zouden we er een willen toevoegen , die ons de weergave van een aardig onderwerp kan opleveren , geknipt om in een levendige , vlotte schets uitgedrukt te worden , n.l. een marktscéne in de open lucht ( fig . 22 ) . We zeggen " schets " , want inderdaad hebben we hier te doen met een werkje , dat op aantrekkelijke wijze toelicht hetgeen we gezegd hebben van de aquarel ; niet beschouwd als een echt " schilderij " , dat op zorgvuldige en ver doorgevoerde wijze tot stand komt , maar eerder als een snelle , gekleurde " notitie ", waarbij alles tot het essentiële wordt herleid . Onze opmerkingen bij het vorige voorbeeld zijn ook in dit geval op hun plaats en we zullen al onze kunde in het schetsen kunnen gebruiken om een duidelijke contructie te maken waarin alle onderdelen van het onderwerp in hun juiste verhoudingen zijn aangebracht ( fig . 21 ) . Deze constructie , die eerst in dunne potloodlijnen is getekend , zal in eerste instantie de onbewegelijke delen moeten bevatten . Pas daarna gaan we , nu direct met het penseel , de figuurtjes opzetten en dan eindigen we met ook de potloodlijnen met een lichte verftoon over te trekken , waar nodig , we verbeteringen aanbrengd . Vervolgens gaan we de eingenlijke aquarel schilderen . Hierbij is veel aandacht vereist , want het tafereel is voortdurend in beweging , de mensen verplaatsen zich onophoudelijk en wat we het ene ogenblik van hen zagen , zal enkele minuten , zelfs enkele seconden later weer geheel anders zijn , tenmiste voor wat betreft hun plaats en hun houding . Nochtans zullen de kleurvlekken als zodanig in de totale compositie toch min of meer dezelfde blijven . Ook bij de afwerking in kleur nemen we eerst de vaste delen onder handen en pas daarna de figuren .
ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
Art . Nr . 81 . a ,
Fig . 21 .
Het Straattafereeltje
De eerste opzet .
ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
Art . Nr . 81 . a ,
Fig . 22 .
Markt in de open lucht .
Eindresultaat .
ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
Art . Nr . 81 . a , Fig . 19 en 20 . De geklede figuur . Schetstekening en voltooid werkstuk .