TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
10-10-2006
FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
Fig . 89 .
Ontwerp voor de omslag van een modetijdschrift .
FIG . 90 . - HERENMODE .
Fig . 90 .
Herenmode ; tekening van HEMJIC uit het tijdschrift ADAM
ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
Art . Nr . 61 .
Plaat VI .
Modetekening
ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
Art . Nr . 61 .
De Modetekening
De modetekening is aan bijzondere voorschriften onderworpen . Het minste wat men van hem zou kunnen verlangen , is wel om " elegant " te zijn , waarmee wij bedoelden op elegante wijze op papier gezet in een stijl , een " handschrift " , waarvan de voornaamheid , de " chic " , in overeenstemming zal zijn met het afgebeelde modelontwerp en dit zo mogelijk nog zal versterken . Deze sierlijkheid zal ook verkregen kunnen worden door de personen uit te rekken en hun slankheid te overdrijven , waarbij men hals , tors en ledematen verlengt , terwijl men , en dat is moeilijk , toch een schijnbaar evenwicht blijft bewaren tussen al deze onderdelen onderling en het gehele lichaam ; men moet zich dus hoeden voor een soort van sterke overdrijving , die tot " reusachtigheid " zou leiden . Ook de pose , de houding met goed gekozen worden , niet alleen voor gratie , maar ook om een of andere japon of mantel tot zijn recht te doen komen . Het aandeel van de kunstenaar , dat weloverwogen zal moeten zijn , is dus onmiskenbaar , te meer daar ook hier een aangename vlakverdeling noodzakelijk is . Aazeling of krampachtigheid in de lijnen , probeersels en zelfs correcties , Het terugkomen op een reeds getekende lijn , zijn niet op hun plaats in getekend , die zuiverheid van lijn verlangt , die bijdraagt tot het elegante karakter van de tekening ; de tekenaar dient een vastheid en zelfs virtuositeit van hand te bezitten , die vergelijkbaar is met die van de japanse kunstenaars , die meesters van het penseel , uit de goede tijd . De meeste tekenaars demonstreren een stijl , die zowel nerveus als soepel is ; de omtrek van een figuurtje wordt daarbij vaak met een vrij dikke lijn uitgevoerd , waardoor het van de achtergrond los komt . De redactrices van modetijdschriften , waarvan er in onze dagen vele bestaan , houden zich voortdurend op de hoogte van de wisselingen in " stijl " van de dameskleding . Zij bezoeken modeshows en houden aantekening van wat hun als het nieuwste , het meest geslaagde en kenmerkende voorkomt in de creaties van het nieuwe seizoen . Soms nemen zij de plaats in van de tekenaars van het tijdschrift , wanneer deze zelf niet verzocht hebben om toestemming tot het naschetsen van de belangwekkende nieuwe modellen . Maar men zal wel begrijpen dat er gevallen zijn , waarin het modehuis niet toestaat dat aan een of andere nieuwe vondst ruchtbaarheid gegeven wordt om plagiaat te vermijden . Ieder kunstenaar houdt er zijn eigen wijze van doen op na . Sommigen maken een complete en definitieve tekening , maar dat neemt natuurlijk enige tijd in beslag en dat kan hinderlijk zijn voor de mannequin , die een bepaalde stand moet blijven innemen . Anderen , en vormen de meerderheid , maken eenvoudige schetsjes , vergezeld van meer doorgevoerde notities van de détails , die de " chic " van het model vormen en waaraan het zijn oorspronkelijkheid te danken heeft . Zo'n model wordt dan van twee of drie zijden nagetekend . De tekenaar verzuimt natuurlijk niet om op het papier met zijn schetsen ook de naam van het model en die van de ontwerper te vermelden om later niet in verwarring te geraken . Teruggekeerd in zijn atelier gaat hij deze documentatie dan gebruiken voor een of meer composities , waarin de creaties , die hij zojuist onder ogen kreeg , op hun gunstigst voor de dag zullen komen . Het weergeven van plooien en draperieën mag geen geheimen meer hebben voor de modetekenaar . Plooien kunnen enorm veel " cachet " en leven verschaffen aan een figuurtje , als zij goed bestudeerd zijn en goed verdeeld zijn in een harmonieuze rangschikking , die de beweging onderstreept en indien zij op synthetische wijze met alle gewenste juistheid en soepelheid zijn uitgebeeld . We hebben hierover uitvoerig uitgewijd in het lesdeel HET SCHETSEN VAN PERSONEN . Op plaat VI ziet je drie voorbereidende schetsen , maar er zijn vaak nog meer nodig . Twee van hen bevatten het silhouet van een heer in rok , die als " repoussoir " dienst doet en in een van hen is de omgeving aangeduid met enkele schematisch gehouden figuurtjes . In de derde ( links beneden ) is de japon veel zorgvuldiger bestudeerd . De kunstenaar maakt een keuze en zal de schets van de rechterzijde boven verder gaan uitwerken . Dit zal geschieden met penseel en oostindische inkt . De tekenwijze is doelbewust en vooral in de plooien brengt hij de aard van de stof tot uitdrukking . De zwarte vlek van de rok , de stevige omtrek van het figuurtje en het kleine beetje spatwerk van de kwast voeren haar naar voren , waardoor zij zich los maakt van de personen op de achtergrong . Deze laatsten dienen slechts als " begeleiding " . De keuze van de tekenaar was juist en de studieschets van de japon kwam zeer goed te pas . Het spreekt vanzelf dat men zich ook van andere technieken bedienen kan ; gewassen tekening , waterverf , gouache enz . , die men onder andere omstandigheden kan aanwenden . Oorspronkelijkheid en persoonlijkheid van de kunstenaar komen hier , evenals elders tot uiting in zijn compositie en opstelling van de onderdelen ; hier misschien nog meer dan elders , want het is vooral in de compositie dat er sprake kan zijn van een artistiek ontwerp , omdat de vrijheid in de uitbeelding en interpretatie noodzakelijkerwijze aan banden wordt gelegd door de waarheidsgetrouwheid de onderwerping aan de uiterlijke verschijning van het model .
09-10-2006
ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
Art . Nr . 60 . a ,
Plaat IV .
Schetsen voor een layout .
FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
Fig . 87 .
De voledige uitwerking van de gekozen schets .
ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
Art . Nr . 60 . a ,
Plaat V .
Uitvoering van de tekeningen , het tekenen van de tekst , keuze en meting van het lettertype , de gedrukte advertentie .
ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
Art . Nr . 60 . a ,
Het ontwerpen van een advertentie
Twee grote stromingen tekenen zich af in de reclamekunst van onze dagen . Dit is geenzins verwonderlijk wanneer men bedenkt dat zich ook in de " grote Kunst " beide stromingen aftekenen . De eerste legt zich toe op een realistische weergave der dingen ; de tweede heeft een meer intellectueel karakter . Bij deze overheerst de interpretatie . Het is een meer verfijnde soort , die toegepast wordt bij bepaalde luxe -artikelen , terwijl de andere stijl , die veel meer in gebruik is , zich tot de grote massa richt . In zijn gebruikelijke vorm bevat deze laatste een opschrift - in de reclame " kopregel " genoemd - , een grote of enkele kleinere illustraties , een hoofdtekst , een beschrijving van het produkt , een handelsmerk met eventueel een slagzin , een bon voor een catalogus of monsters enz . Al deze elementen vereisen een goed bestudeerde verdeling en rangschikking om tot een gunstig evenwicht te geraken , waarbij rekening gehouden moet worden met hun belangrijkheid , niet alleen voor wat betreft de in te nemen ruimte , maar ook voor wat betreft hun graad van interesse als elementen van attractie voor het publiek . Men dient dus goed te overwegen welke plaats men aan ieder onderdeel zal inruimen in het geheel , rekening houdend met bovengenoemde dubbele taak . Als de advertentie van het realistische soort is , dan kan men toch zijn eigen persoonlijkheid tot gelding brengen , te meer waar iedere advertentie in zijn verschijning iets nieuws moet bevatten , ook al moet hij , wanneer hij deel uitmaakt van een bepaalde campagne , toch met de andere uit de reeks een duidelijke verwantschap blijven vertonen . Het ontwerpen van een advertentie wordt gewoonlijk voorafgegaan door een onderhoud van de klant met de contactman van het reclamebureau of rechtstreeks met de tekenaar / ontwerper . De opdrachtgever verlangt een serie advertenties op een gegeven thema . Laten we hier eens als voorbeeld nemen het geval van de propaganda voor een voedingsmiddel nl . kruiden , dat hij " Condiments Périgord " wil noemen . De ontwerper stelt een algemeen thema , een leidraad , samen ; de opeenvolgende advertenties moeten nl. onderling enige gelijkheid vertonen in de hoofdopzet en somige elementen , in het bijzonder het gebruikte lettertype , zullen zelfs geheel ongewijzigd blijven . De teksten worden getypt en aan de tekenaar gegeven om hem in staat te stellen een eerste indeling , een eerste opzet dus , te ontwerpen . Dit noemt men de " layout " . De kopregel zal luiden : " Conseillé par les gastronomes , le goût Périgord ... " ( " Aanbevolen door fijnproevers : de Périgord smaakt " ) . De teksten zullen in iedere advertentie anders luiden , maar de hoofdtekst zal altijd 500 letters en tekens bevatten . De kleine teksten tellen ongeveer 100 letters en tekens en worden uit een kleinere letter gezet . Men zal telkens moeten eindigen met de slagzin : " Pas de bonne cuisine sans condiment Périgord " ( Geen goede keuken zonder Périgord kruiden ) . Natuurlijk zullen ook het artikel en zijn verpakking afgebeeld moeten worden . De tekenaar beschikt dus over een aatal elementen , die hij zal moeten onderbrengen en met elkaar verbinden in een compositie van vooraf bepaald formaat . Hij gaat zoeken , zet snel een aantal denkbeelden , soms zeer vele , op papier , totdat er drie of vier bevredigende schetsontwerpen overblijven , die hij aan zijn chef voorlegt . Deze zal dan degene , die hem voor een bepaalde advertentie de beste lijkt , uitkiezen . De tekenaar gaat deze dan nog eens met meer zorg overtekenen zodat hij aan de klant getoond kan worden . Een goed uitgebalanceerde verdeling van alle elementen wordt hierbij zorgvuldig bestudeerd , rekening houdend , we zeggen dit nog eens , met hun attractieve waarde . In ons geval was het de derde schets , waaraan de voorkeur gegeven werd : het vrouwtje vormt een element van menselijk belang en geeft een levende noot aan de advertentie . De kopregel is goed gecomponeerd ; hij vormt een gesloten blokje en is goed leesbaar . De aanlokkelijke illustraties zijn uitstekend over het vlak verdeeld ; wanneer men hen met de ogen volgt , leiden zij je tot de slagzin . Wanneer deze layout door de opdrachtgever wordt goedgekeurd , gaat men tot de definitieve uitvoering over . De illustraties zullen daarbij op een groter formaat uitgevoerd worden om het werk te vergemakkelijken en vervolgens fotografisch verkleind worden tot het vereiste formaat . De reclametekenaar is vaak tevens lettertekenaar . Hij tekent bepaalde teksten in de advertentie , zoals hier de kopregel en de slagzin , anders wordt dit aan een specialist toevertrouwd . In ons voorbeeld gaat het over een lettering die we " script " noemen , maar het spreekt vanzelf dat de letter een groot aantal verschijningen kan vertonen , die onderling zeer verschillen . Ook de gehele tekening kan groter worden uitgevoerd en later bij het clicheren verkleind worden . Wat de gedrukte teksten betreft , daarvoor zoekt de tekenaar in de letterproeven van drukkers of advertentezetterijen het lettertype dat hem het beste voorkomt . Hij kiest een " corps " dat wil zeggen de grootte van een bepaalde letter , zodat de teksten in de hiervoor bepaalde ruimten zullen passen . Daartoe telt hij hoeveel letters er in een regel gaan , waarvan hij de lengte op zijn layout gemeten heeft en naar aanleiding daarvan kiest hij het type en het corps . Ieder type heeft zijn eigen karakteristieken en draagt ook zijn eigen naam , zoals Antiek , Bodoni , Garamont , Libra enz . De drukker of advertentiezetter zet de teksten en maakt daarvan haarscherpe afdrukken . Na dit voorbereidende werk beschikt de tekenaar over alle afzondelijke onderdelen van de advertentie : foto's op het juiste formaat van de illustratie (s) , kopregel , slagzin en de gezette teksten . Hij moet deze nu gaan verenigen en de zogenaamde " montage " maken aan de hand van de oorspronkelijke layout . Dit is een nauwgezet werk . Hiervoor gebruikt hij een speciale soort van rubberlijm , die het mogelijk maakt het geplakte los te maken zonder dat dit beschadigd wordt , indien het nodig mocht blijken om een bepaald onderdeel een andere plaats te geven . Als deze montage voltooid is wordt het geheel gereinigd en afgedekt met een velletje cellofaan om aan de opdrachtgever te worden voorgelegd . Is de goedkeuring verkregen , dan gaat het geheel naar de clichémaker ( waarop we later zullen terugkomen ) en de advertentie zal daarna afgedrukt worden .
08-10-2006
ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
In het reclamedrukwerk is de vlakverdeling van het grootste belang . Het is dus zaak om op smaakvolle en bekwame wijze de tekst , de illustraties en eventueel de afbeelding van bepaalde artikelen te groeperen en deze met de tekst te combineren . Men moet allereerst blijk kunnen geven van vindingrijkheid en daartoe behoort het maken van een groot aantal voorbereidende krabbels en schetsen .
De aard van de compositie moet onderworpen blijven aan die van het produkt waarvoor reclame wordt gemaakt . Zo is het wel duidelijk dat een advertentie voor parfum een verfijnder karakter zal moeten hebben dan een voor schoencreme , om maar eens een voorbeeld te noemen .
De voornaamste reclamedrukwerken zijn : prospectus , het inlegvel , de folder , de catalogus , de brochure en de strips of andere soorten losse afbeeldingen ( Fig . 86 ) .
De prospectus . Hierin vinden wij dezelfde elementen als in een advertentie : bekendmaking van het produkt , naam en slagzin ( fig . 86 , nr 1 ) .
Het inlegvel . Dit is een soort fraai uitgevoerde propectus , gelegd tussen de bladzijden van een boek of tijdschrift . Hij wordt gewoonlijk met veel zorg uitgevoerd op zwaar papier of karton en is meestal aan twee zijden bedrukt . Op dit terrein weet men in de reclame voor farmaceutische produkten , al of niet in kleur , vaak scheppingen van een opmerkelijke kunstzin tot stand te brengen ( fig . 86 , nr 3 ) .
De folder is wel het meest verbreide reclamedrukwerk . Hij bestaat uit een vel papier , dat in tweeën , drieën of vieren gevouwen is op verschillende manieren . Op de voorste pagina is gewoonlijk een onderwerp afgebeeld ( vaak ook alleen een tekst ) dat de nieuwsgierigheid weet op te wekken . Op de binnenzijde zullen de afbeeldingen van de produkten te zien zijn en geheel opengevouwen moet het vel papier een goede eenheid vormen . Er is hierin voldoende ruimte om uitvoerig met tekst en afbeeldingen de verkoopargumenten naar voren te brengen ( fig . 86 , nr 2 ) .
De catalogus . Bij dit drukwerk is de vlakindeling niet altijd gemakkelijk omdat het hier gaat om de aanprijzing van meerdere artikelen . De tekenaar zal zorgvuldig de verhoudingen van tekst en beeld moeten bestuderen , die hij in een schetsontwerp tot evenwicht zal brengen en waarvoor hij een aantrekkelijk omslag zal ontwerpen ( fig . 86 , nr 4 ) .
De brochure . De reclame krijgt vaak een min of meer indirecte vorm door middel van een album of goed uitgegeven brochure , die voorzien is van illustraties ( fig . 86 , nr 5 ) . Blijven nu nog over de plaatjes van allerlei aard , de strips , de spelletjes en uitknipfiguurtjes , die van de tekenaar een levendige verbeeldingskracht vragen ( fig . 86 , nr 6 ) .
De advertentie in dag - en weekbladen vertoont zich in uiteenlopende afmetingen van kleine " één kolommers " tot kwart , halve en hele pagina's . Hij bestaat gewoonlijk uit een tekst , die al of niet vergezeld wordt van foto's of tekeningen . Bij deze vorm van tekenen moet de ontwerper een beroep doen op alle mogelijkheden van zijn fantasie en vindingrijkheid . Hij kan hier niet , zoals bij de illustratie in zekere zin de aanwijzingen van de schrijver volgen . Zijn taak is het scheppen van een compositie , die op volstrekte wijze de aandacht van de lezer gevangen houdt of hem op de een of andere manier prikkelt en hem zodoende het produkt inprent . Nu eens zal hij de voornaamste plaats inruimen aan het artikel ( auto , parfum , sigaret of wat dan ook ) en zijn tekening zal er dan op uit zijn om hiervan het beeld in de geest van de lezer vast te zetten ; dan weer zal hij een compositie uitvoeren met mensen of dieren in een omgeving van landschap of interieur , dat de bedoeling heeft om het nut of de bijzondere hoedanigheden van het produkt naar voren te brengen . In feite lopen deze twee bedoelingen dooreen : het juiste te bereiken doel is om van de lezer een koper te maken .
De showcard . De showcard is een klein formaat affiche bestemd voor het interieur en dus voor een meer langdurige bezichtiging dan een groot affiche op straat . Buiten is men gehaast en verstrooid , het is er warm of koud of het regent ; men blijft dus nergens lang voor stilstaan . De aanprijzingen in tekst of tekening zijn op een showcard minder gedetailleerd dan in een advertentie , maar meer dan op een affiche . De compositie moet ook hier een eenheid vertonen en pakkend zijn om de blik te vangen door op een opvallende wijze de aandacht te vragen voor de naam en voor het produkt zelf . Het affiche of aanplakbiljet heeft de laatste zeventig jaar een steeds grotere plaats ingenomen op het gebied van de reclame en zijn ontwikkeling is reeds het voorwerp van talrijke studies geweest . Nu heeft deze ontwikkeling in zekere zin gelijke tred gehouden met de drukte in de straten zelf . We zullen dit verklaren . De eisen van het hedendaagse leven brengen mee dat een affiche met een oogopslag gezien en begrepen moet worden . Hoe eenvoudig hij is , hoe beter zijn uitwerking zal zijn : eenvoudig in zijn uitbeelding en eenvoudig van kleur . We bedoelen daarmee dat de tekening beperkt kan blijven tot een enkel voorwerp of persoon met de naam van het produkt of voorwerp en eventueel een kort zinnetje als aanvulling van de tekening . Twee of drie kleuren kunnen voldoende zijn , als zij maar goed over het vlak zijn verdeeld en met elkaar in harmonie zijn gebracht . Overigens moet men ook bedenken dat de kostprijs van een affiche hoger wordt naarmate er meer kleuren gebruikt worden en dat is ook al een rede waarom men met weinig , goed gekozen kleuren moet kunnen volstaan . Schetsontwerpen voor affiche worden gewoonlijk op een formaat van 30 x40 cm . in gouache of plakkaatverf uitgevoerd .
ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
Art . Nr . 60 .
Plaat III
Twee affiches ( Cassandre en Drodovitch ) . Tekening voor een luxe - horloge winkel en een vignet voor een reisfolder .
07-10-2006
ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
Art . Nr . 59 . e ,
Fig . 85 .
Het voltooide ontwerp door A. Creuzot
ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
Art . Nr . 59 . e ,
Fig . 82 .
Schetsen voor een compositie .
FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
Fig . 83 .
Schetsen voor de compositie .
ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
Art . Nr . 59 . e ,
Fig . 84 .
Uitgezocht en daarna uitgewerkt .
ART . NR . 59 . e , - MUURVERSIERING
Art . Nr . 59 . e ,
Muurversiering
De aard van een muurversiering moet tegemoet komen aan zijn bestemming , hetgeen wil zeggen aan zijn bouwtrant . Wanneer inhoud en afmetingen vooraf zijn vastgesteld dient men het werk te beginnen met kleine ontwerpen . Met zijn onderwerp in gedachten bestudeert de decorateur de plaats van de grote lijnen , massa's en vlekken op zeer verkleinde schaal , die variëren zal van vijf tot tien of vijftien centimeter op een hele meter . Onafhankelijk van de eerste vorm van het denkbeeld , met verbeeldingskracht door de kunstenaar geschetst , zal de studie van een schetsopzet hem er toe aanzetten om aan de uitvoeringswijze te gaan denken . Hij wordt opgezet terwijl men rekening houdt met het licht , de omgeving , als ook de omstandiheden , waaronder gewerkt zal worden , en moet als uitgangspunt dienen van het decoratieve kunstwerk , omlijnd in zijn totaliteit , en dat zeer zeker op verkleinde schaal , maar toch voldoende duidelijk om de gedachten van de kunstenaar voelbaar te maken . Zijn uitvoeringswijze moet vrij en aangenaam voor het oog zijn en zijn gehele verschijning moet aantrekkingskracht bezitten , want wanneer hij aan de architect of aan de client wordt voorgelegd , moet de aanvaarding van de schets aanleiding geven tot de opdracht . De definitieve arbeid , te bestemder plaatse of in de atelier , zal een vergroting door middel van ruiten noodzakelijk maken . De schilder kan niets beginnen , wanneer hij niet eerst een picturaal idee heeft . Maar bij versiering en decoratie zijn de lijnen welsprekend genoeg en kunnen volstaan om zelfs in een simpele schets , de geest van het onderwerpen uit te drukken . Hun rythme , van ornamentale aard , zal onverwachte en goed gevonden buigingen gaan krijgen , waarvan de soepele arabesk een lust voor het oog zal zijn . In een menselijke of dierlijke figuur zal de tekening en karakter van algemeenheid geven aan wat slechts een individuele werkelijkheid was , en daardoor zal hij tot " stijl " kunnen komen . Om kort te gaan , moet de decoratieve schilderkunst ; omdat hij zich schikken moet naar een programma en een vastgestelde bestemming , vanuit een geheel andere gezichthoek opgevat worden dan het zg. ezelschilderij Fresco - en wasschildering komen het best tegemoet aan de behoefte van eenheid en matheid van aspect , die in de wandschildering gewenst zijn . De olieverf kan hen aanvullen , maar dan toegepast , in tegenstelling tot het ezelschilderij , in een uitgesproken decoratieve geest . Overigens is het voornaamste kenmerk van de decoratieve kunst niet het scheppen van op zichzelf staande kunstwerken ( zoals schilderij en beeld ) , die ieder hun waarde en doel in zichzelf vinden , maar werken te maken met een vastomlijnde bestemming , nl. de opluistering van een of meer vlakken met een ornamentatie , die aan hen is aangepast en waarvan zij deel uitmaken .
Een voorbeeld van decoratief ontwerp
Thans gaan we ons wijden aan een concreet geval en veronderstellen dat men ons het ontwerp vraagt van een decoratief paneel met als onderwerp : DE DANS . Laten we ons eerst eens bezig houden met de documentatie . We moeten meerdere schetsen van dansers maken om beter hun bewegingen aan te voelen , die men zelf " meeleeft " door te trachten hen in enkele schematische lijnen vast te leggen . Vervolgens gaan we een keuze maken ; hier nemen we iets , daar laten we iets weg en we gaan proberen een eerste schetsopzet uit te voeren . Enkele van onze personages gaan we een beetje uitrekken ; zij moeten wat langer zijn dan in werkelijkheid om beter hun lichtvoetigheid uit te drukken en de vurige geestdrift , die hen van de grond doet verheffen en die schijnt te spotten met de zwaartekracht . Ook de bewegingen zelfs moeten een nadruk krijgen . Een eerste poging tot compositie ziet je op fig . 82 , met een opstelling in de breedte , want dat is ook de vorm van het bedoelde paneel . Laten we dit eens met een critisch oog bekijken . Het geheel doet uitgeknipt aan en het ontbreekt aan eenheid . De groep A staat te veel in het centrum , danser B schijnt uit het paneel weg te lopen en C maakt de indruk niet met de anderen mee te doen . De in verschillende richtingen opgeheven armen maken een onsamenhangend , versnipperd en onaangenaam effect . We proberen nog eens andere opstelling (fig . 83 ) . Groep A is beter gecomponeerd . De evenwijdige richtingen van de benen versterken de beweging en scheppen een strakker rythme . De buigingen , ontstaan door de gezamelijke armen , vormen een golflijn die de personen verbindt , de compositie aan de bovenzijde stop zet en aan beide zijkanten afsluit . Danser B heeft zich naar rechts gewend , terwijl aan de linkerkant de gewijzigde houding van C de schuine lijnen van groep A in evenwicht brengt . Laten we het bij deze compositie houden en hem verder doorvoeren . Fig . 84 toont een poging in de richting van het gewenste effect . Nu gaan we de vormen vereenvoudigen . De gelaatstrekken worden niet aangeduid om in de geest van de compositie te blijven en we gaan kostuums tekenen , die niet bij een bepaald tijdperk behoren teneinde niet in anecdotisme te vervallen . We nemen dus in maillots met geometrische patronen in zwart en wit . Het gekozen materiaal is gouacheverf . Dit standpunt is aanvaardbaar , maar het geheel is droog en ontbeert sfeer en wel omdat de figuren hard staan tegen een doodse achtergrond , die hun geheel vreemd is . Zij bewegen zich in een lengte . Nu gaan we de compositie met behulp van ruiten op groter formaat brengen . We brengen in de achtergrond een reeks schijne banen aan , die de figuren verbindt en hun bewegingen accenten verleent . Deze straling wekt een herinnering aan licht en beweging : de lichtbundels van schrijnwerpers , die elkaar kruisen en zich verplaatsen . Nu beweegt de compositie , de achtergrond is levendig en neemt deel aan de actie van de dansers .
Het geheel voltooide werkstuk ziet je op fig . 85 .
We hebben hiermee een bijzonder leerzaam voorbeeld van stilering . De kunstenaar heeft een vertolking tot stand gebracht , die een transformatie is van de geziene werkelijkheid bestudeerd werd en opzettelijk zo tot stand kwam met een helder doel voor ogen en het is dan ook hier dat hij " scheppend " werkt . Wat is immers het belangrijkste bij een danser ? Natuurlijk de beweging . Alles is dus zo gecomponeerd , dat die beweging tot zijn recht komt , vandaar ook de verkleining van de koppen ( die overigens het verticalisme van de figuurtjes versterkt ) , tegenover het belang dat aan de ledematen gegeven werd . Dit voor wat betreft de interpretatie .
Wat de compositie betreft , deze arbeid van de geest op een gegeven thema , te voorschijn tredend uit een rangschikking in een bepaalde , zeer suggestieve orde , deze compositie loopt uit op een boeiende rythmische opstelling , waarin de herhaling van vormen en de tegenstellingen in de waarden , beiden gemakkelijk aan te wijzen , de ogen een genot verschaft . Tenslotte dient men op te merken dat deze compositie niet is uitgevoerd in een ogenbedriegelijk perpectief ( op dit belangrijke punt hebben we uw aandacht gevestigd in het lesdeel De Bloem ) . Hij bevat geen modelé en geen illusie van diepte in het te versieren vlak . Integendeel hij vormt één geheel met hem . Aan het eind van dit hoofdstuk geven we nog eens het woord aan mej. Creuzot voor een slotwoord : " Ziehier wat interpretatie eigenlijk is . Als levende reactie van de kunstenaar op de natuur , is hij de samenvatting van zijn waarnemingen , de opperste uitdrukking van zijn eigen ik . Hij alleen betekent schepping . Het is uiteraard alleen door een directe studie van de natuur dat men er in slagen kan om het wezen van de dingen te onderkennen en het blijvende los te maken van het tijdelijke en toevallige . Het is door herhaalde , vurige inspanningen dat men er in slaagt om het wezenlijke uit te drukken en tezelfdertijd zichzelf uit te drukken , op totale en oorspronkelijke wijze . Ziehier een eigenaandig en aantrekkelijk mengsel van wil en vrijheid van tucht en van fantasie , dat onverklaarbaar is en eigenlijk de Kunst zelf is . "