TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
24-10-2006
ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
Art . Nr . 67 . a ,
Fig . 21 en 22 .
Geklede Figuur . 2e stadium ( onderschildering ) en Voltooide studie .
FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
Fig . 25 .
Naakt door CALLEWAERT . Krachtige schildering , sterk gebouwd en zeer plastisch . Grote rijkdom aan toonwaarden . Brede en eenvoudige verfopdracht - vlakverdeling met de figuur te midden van het gebladerte , waardoor het omlijst wordt en dat tevens de compositie aan beide zijden afsluit .
ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
Art . Nr . 67 . a ,
Fig . 19 en 20 .
Naakt - 2e stadium ( onderschildering ) Voltooide studie . Schilderij van Renefer .
ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
Art . Nr . 67 . a ,
De Figuur
Definitie . In de kunst wordt onder figuur verstaan , het gehele menselijk lichaam . Men spreekt van een naaktfiguur , of kortweg een naakt en van een geklede figuur . Allereerst gaan we een naaktfiguur bestuderen .
Studie Van Het Naakt
Het werk moet , als steeds , in drie stadia worden uitgevoerd en je zult nu wel voldoende vertrouwd zijn met deze werkwijze , dat we kunnen volstaan met afbeeldingen van het tweede stadium ( onderschildering , fig . 19 ) en de voltooide studie ( fig . 20 ) . We zouden je er niettemin , niet genoeg op kunnen wijzen hoe belangrijk het is dat je met de uitterste aandacht en met de meeste zorg een schetsopzet tot stand brengt met als doel een zeer duidelijke tekening , zoals we dit ook aanbevolen hebben bij het portretschilderen . Het is beter , vooral bij de aanvang van de studie , om zich aan deze dwang te onderwerpen , dan op avontuur uit te gaan door te gaan schilderen op een onvolledige en onduidelijke schets . Het betreft hier een vrouwelijk naakt in een eenvoudige stand . De onderschildering werd natuurlijk uitgevoerd op een zeer hechte tekening - daarop moeten we de nadruk leggen - en deze onderschildering werd dan weer tot stand gebracht op dezelfde wijze als die bij de kop . De ondergrond werd dus voorzien van weinig genuanceerde locale tonen , waarbij de verf niet al te dun werd gebruikt . We herhalen ook nog eens dat het nuttig is om een onderschildering tot stand te brengen , die reeds een zekere uitdrukkingskracht heeft en die van lieverlede verrijkt zal worden , zowel wat nuances , als ook wat de verf betreft . Vervolgens wijden we ons aan het werk van de 3e étappe , waarbij we niet zullen aarzelen om van kwast te veranderen , zo vaak als dat nodig zal blijken om te tonen van hun frisheid , rijkdom en zuiverheid te doen behouden . Bij het schilderen wordt telkens een iets vettere verf gebruikt , vooral op de lichten , die de onderschildering reeds toont ; de overgangen naar de schaduw worden het best met platte en zachte kwasten uitgevoerd . Zoals men het deed bij de kop ; kan ook hier de vingertop bij wijze van doezelaar gebruikt worden om de teerste overganspassages hun zachtheid en geleidelijkheid te verlenen . Het werk aan het laatste stadium heeft de kunstenaar met enthousiasme volbracht : dit woord is beslist niet te sterk om uitdrukking te geven aan het grote plezier om te kunnen werken met toewijding , zorg en smaak ; een vreugde die groter wordt naarmate het onderwerp meer leven krijgt en men een succesvol eindresultaat voelt naderen . De schilder besluit tenslotte met het aanbrengen van die fijne toetsjes , waarover we reeds eerder spraken en die a.h.w. een soort van " handschrift " vormen , om op vrije wijze de vormen te doen spreken en bepaalde karakteristieke détails tot hun recht te doen komen . Fig . 25 laat een ander naakt zien , dat weer verschillend is van techniek . Het eerlijke vakmanschap , waarmede het tot stand kwam , zult je ongetwijfeld weten te waarderen .
Studie van een geklede figuur
Zoals steeds is hierbij een echte tekening en een goede constructie noodzakelijk . Deze wordt wederom eerst met houtskool uitgevoerd , zodat , wanneer dit gewenst is , hij gemakkelijk kan worden uitgeveegd om correcties aan te brengen . Deze tekening wordt gefixeerd en hij wordt overgeschilderd met wat gebrande sienna of zwart , zoals we gedaan hebben bij de voorgaande studies . We beelden het eerste stadium hiervan niet af ; je zult zich het beeld daarvan gemakkelijk kunnen voorstellen , wanneer je denkt aan de vele voorgaande voorbeelden . De onderschildering komt daarna aan de beurt en we brengen de locale tonen aan , in waarden , die de werkelijkheid benaderen ( fig . 21 ) . Tijdens de arbeid aan het definitieve stadium , wordt de verf weer wat vetter opgezet en de verschillende modulaties en overgangen moeten met zorg worden uitgevoerd . Tevens zal ook de vorm als zodanig nader gepretrifieerd worden met toevoeging van een aantal onmisbare details , terwijl meerdere overgangen wat soepeler gemaakt zullen moeten worden om tenslotte tot een eindresultaat te kunnen geraken ( fig . 22 ) . Eveneens bij het naakt moet men niet nalaten om een omgeving aan te brengen , die echter niet niet weer zo opvallend zal mogen zijn , dat de aandacht van de hoofdfiguur afgeleid zou kunnen worden .
ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
Art . Nr . 67 .
Fig . 24 .
Portret door Constant Le Breton . Werk van een verrukkelijke frisheid en een tegenlijk eerlijke en vrije vormgeving , waarvan de grote bekoring is gelegen in zijn eenvoud en een uiterst fijne toonharmonie .
ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
Art . Nr . 67 .
Fig . 23 .
Zelfportret van Renefer . Fors in vette verf geschilderd doek , dat krachtig en sober is , maar niettemin " kleurrijk " . Vergelijk het met het portret van A. Raynolt , dat meer uitmunt door tederheid en zachtheid .
ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
Art . Nr . 67 .
Fig . 16 , 17 en 18 .
1e , 2e en eindstadium .
Werk van schilder A. RAYNOLT .
ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
Art . Nr . 67 .
De Kop en het Portret
Inleiding
Ziehier een uitermate interessant onderwerp , zeer geschikt als uitdaging van menig kunstenaar . Meer dan ooit is het echter nodig om hierbij aan de constructie en grootste aandacht te besteden en hem aan te pakken met de vaste wil zo exact en correct mogelijk uit te voeren . We herhalen daarom de raad die we eerder gaven bij de behandeling van het boeket : enige voorafgaande tekeningen , met zorg uitgevoerd , teneinde het onderwerp in kwestie goed te leren kennen , worden sterk aanbevolen . Van een goede schetopzet hangt voor een deel de gelijkenis af ; we zeggen " voor een deel " , want andere factoren gaan daarbij ook een rol spelen . Om de gewenste gelijkenis te kunnen bereiken , dient het portret het karakter van het individu uit te beelden . Een werkelijk gelijkend portret kan ontstaan door de trekken , die elementen van het gelaat waarvan de persoonlijkheid van het model uiteindelijk afhangt , een weinig te accentueren , zonder echter in een karikatuut te vervallen , hetgeen mogelijk is als we goed begrijpen , welke de wezenstrekken zijn en waarin precies " het leven " schuilt .
Studie van een kop
We gaan nu eens de ontwikkelingsgang na van een vrouwenkop , zoals weergegeven in fig . 18 , met een werk van wijlen de schilder A . RAYNOLT , die een van de beste medewerkers van de A.B.C. Parijse Tekenschool was . Meer dan ooit is hier een uitvoering in achtereenvolgende étappes noodzakelijk . Geen leerling zou zich zonder gevaar kunnen veroorloven deze gebiedende eis te negeren ; hij zou immers voor ontmoedigende en stellig ook onoverkomenlijke moeilijkheden komen te staan . Overeenkomstig een handelswijze die we reeds eerder adviseerden , gaan vele kunsttenaars bij het ondernemen van een portret niet onmiddelijk tot de eigenlijke uitvoering over . Zij maken eerst van het model enkele schetsen en tekeningen , aan de hand waarvan zij er in slagen zich goed rekenschap te geven van de karaktereigenschappen van een bepaalde kop om dan te kunnen beslissen welke wijze van uitbeelding , in het gegeven geval de beste is . Op deze wijze verkrijgen zij een solide grondslag voor hun werk , waarvan de eerste fase een foutloze schetopzet zal zijn , zonder welke men er niet komen kan . Raynolt heeft de kop van zijn model recht van voren willen uitbeelden , zodanig dat het zuivere ovaal van het gezicht en de regelmatigheid van zijn trekken mooi tot hun recht komen . Fig . 16 toont de schetsopzet , die weliswaar nog geen " leven " bezit ( het ogenblik om dat te voorschijn te roepen , is nog niet gekomen ) , maar in ieder geval de vereiste juistheid van de verhoudingen en de juiste plaats van de verschillende onderdelen en trekken van de physionomie in zich draagt . Een zeer licht modelé , uitgevoerd met behulp van een fijne grijze toon , voltooit deze verantwoorde schets , die een veilige basis gaat vormen bij de uitvoering van het tweede stadium , de onderschildering . Maar deze , met het penseel opgehaalde tekening is niet met één slag uitgevoerd . Ze is het resultaat van een voorafgaande schets in houtskool , die telkens gewijzigd en verbeterd werd tijdens een strenge controle voor het model ( fig . 16 ) . Fig . 17 toont dan hoe de onderschildering opgevat werd , op eenvoudige wijze , maar niettemin reeds voorzien van genuanceerde locale tonen en van overgangen van licht naar schaduw , die al een zekere geleidelijkheid hebben . We willen hier opmerken dat het voordelen heeft om de schets van een kop op te zetten in een zeer sober gamma : bijv. met wit , gebrande sienna , groen émeraude en eventueel blauw . De rijkere kleuren , die later zullen komen , krijgen dan des te meer gloed . Het zal voor u van veel nut kunnen zijn om , alvoren portret-studie te gaan schilderen , eerst een aantal van dergelijke schetsen te maken . We keren terug tot ons tweede stadium . Zeer zeker vertoont ze enige slapheid . Maar dit gebrek zal verdwijnen bij het werk , dat volgen zal , dank zij bepaalde toetsen , die we met een zachte kwast schilderen , waardoor een juister bepalen van de vorm mogelijk is . Zelf een zacht rond penseel met fijne punt zal hierbij vaak nuttig en nodig zijn . Bekijken we thans fig. 18 , die de studie in voltooide staat afbeeldt . De ondergrond is thans geheel met verf bedekt , maar op het eerste gezicht zou men dat niet zeggen ; de verf is n.l. zodanig aangebracht dat de platte kant van de kwast tijdens het schilderen het doek raakte . Men merke op dat het gelaat op de klassieke wijze werd behandeld , hetgeen wil zeggen dat de lichten dikker in de verf zitten dan de schaduwen . De wijsvinger gebruikte de schilder als een soort van doezelaar om fijne en zachte overgangen te krijgen tussen de ene nuance en de andere . Dit ziet men in het bijzonder op de wangen . De das - ( of marterharen ) penseel heeft de schilder gediend bij de fijnste details , waarvan hierboven sprake was en die men kan waarnemen bij de ogen en de mond , welke laatste met glacis werd uitgevoerd . Het wil ons voorkomen dat de besproken studie zeer geschikt is om de leerling kennis te laten maken met het in olieverf geschilderde portret , door zijn rustige , trefzekere en zuivere techniek , die niet gekenmerkt wordt door allerlei kunstgrepen en trucjes , die men op dit terrein zo vaak kan aantreffen . Bij de fig . 23 en 24 zult je twee andere portretten zien , die op geheel verschillende wijze gemaakt werden . De schetstekening van het eerste deel werd aanvankelijk overgeschilderd met verdund zwart ( 1e stadium ) . De onderschildering werd vervolgens met vrij dikke verf uitgevoerd . Zijn compositie is eenvoudig en het portret zelf neemt natuurlijk de belangrijkste plaats in . Als tegenstelling tot de gebogen lijnen in de figuur vormen muur en lijsten een ryhme met strakke lijnen . Het portret speelt als het ware de rol van overgang tussen dat verticale rythme en de schuine lijnen van de voorgrond . In het midden wordt de blik langs een krachtig en warm kleurenspel van de wollen das gevoerd naar het coloriet van het gelaat , waar een invloed van complementairen duidelijk te zien is .
23-10-2006
ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
Art . Nr . 66 .
Fig . 11 , 12 en 13 .
Boeket van rozen . 1e stadium - schetsopzet . 2e stadium - De onderschildering . 3e stadium - Eindresultaat . Schilderij van Renefer .
ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
Art . Nr . 66 .
De Bloem en het Boeket
Bloemen en boeketten vormen studieobjecten , die in de meeste gevallen veel glans en schittering met zich meebrengen . Men begrijpt dus al dadelijk dat men hier de rijkste kleuren van het palet dient te gebruiken en mengingen , die deze rijkdom kunnen aantasten , vermeden moeten worden . Het inzicht , dat men verworven heeft door de studie van het hoofdstuk " De theorie van de kleur " , zal hier zeer goed van pas komen en zal de beginner de weg kunnen wijzen bij de keuze van bloemen , die in aanmerking komen om geschilderd te worden op grond van hun coloriet , dat op geslaagde wijze gebundeld kan worden in een boeket . Dit boeket kan een karakter vertonen naar gelang de kunstenaar zich meer speciaal interesseert voor de vorm of voor het lijnenspel , of dat hij meer waarde hecht aan fantasie of aan kleur . In het eerste geval is de tekening van groot belang en kan , onder omstandigheden , gericht zijn op een meer of minder uitgesproken stilering . In het tweede geval is het de kleurvlek , die de boventoon voert .
Een bloem bezit een zodanige glans , dat hij vaak lichtgevend schijnt te zijn . De lichtstralen van het spectrum , die hij zelf niet opneemt , zendt hij aan onze ogen terug met een opmerkelijke kracht en zuiverheid . Als slechts de tegenstellingen van kleurwaarden in een schilderij hun rol vervullen , kan dit de illusie van lichtwerking geven , zonder dat men zijn toevlucht behoeft te nemen tot bepaalde anilinekleuren , die stellig zeer fraai zijn , maar tevens in het geheel niet kleurecht . Als men echter " met alle geweld " een dergelijke kleur gebruiken wil om een bepaalde toon te verkrijgen , dient hij op het doek vooraf te worden gegaan door een kleur of kleurmengsel , dat hem in toon zeer dicht nabij komt . Is deze gedroogd , dan kan men de niet - kleurechte toon als glacis er overheen aanbrengen . Op deze wijze toegepast , zal de bewuste toon niet geheel verdwijnen in de toekomst en zal de harmonie van het schilderij bewaard blijven . Door zijn zeer gevarieerd karakter kan de bloem een plaats vinden in composities van onderwerpen met uiteenlopend sentiment : vrouwelijkheid , teerheid , goedhartigheid , uitbundigheid , enz... en het boeket verleent hierbij goed diensten door zijn samenstelling , zijn kleur , stijl en de omgeving , waarin het is opgesteld .
Een boeket rozen
We gaan een boeketje rozen schilderen , zoals afgebeeld op fig . 13 . Het is van tere en bescheiden aard en de elementen , die het begeleiden , kenmerken het interieur van een woning . We hebben dit boeket opgesteld op de midden - as , die het vlak in tweeën deelt . Je zult echter opmerken dat de linkse buitenlijn van de schilderijlijst wel gelegen is op een as die links van de midden - as is gelegen en daardoor de symmetrie tegengaat . De achtergrond wordt zodoende verdeeld in verschillende horizontale en verticale vlakken die het vlak levendigheid verlenen zonder het boeket zelf te oversemmen . Zoals de voorafgaande stillevens , is dit boeket zelf eerst " gecomponeerd " met de bloemen in de hand , die daarna in een vaasje geplaatst zijn op een tafel en tegen de gewenste achtergrond . Ook hier gaan we het gebruikelijke procedé volgen met opeenvolgende stadia : goede werkwijze en zelfkritiek brengen kennis en vakkunde voort . Zie er niet tegen op om de constructietekening met de grootste zorg uit te voeren ( fig . 11 , 1e stadium ) , en geef je rustig de tijd om hem duidelijk en correct te maken . In dit verband zouden we geneigd zijn nog verder te gaan en je zou beter beslagen ten ijs komen , wanneer je eerst enige voorbereidende studies maakt bij onderwerpen van deze aard ; wel te verstaan met een ander materiaal , dan waarmee je uw schilderijtje wilt uitvoeren . Deze studies , met krijt of met de pen , zouden je in staat stellen om de aard van uw onderwerp , zijn stijl , zijn golvingen en bewegingen , die eigen zijn aan de diverse onderdelen , goed op u te laten inwerken . Bij het schilderen kunnen uw toetsen dan vrijer zijn en je zult de betekenis van de vormen bijna automatisch aanvoelen . Is de schetopzet klaar , dan gaan we de onderschildering aanbrengen met de platte kwast en in dunne verf , er zorg voor dragend dat de oorspronkelijke tekening bewaard blijft . We hebben die immers nodig om lichten en schaduwen , waarvan het spel vrij ingewikkeld is , op hun juiste plaatsen aan te brengen . We hebben er ook belang bij om te beginnen met de achtergrond en de tafel , om de beschikking te hebben over bepaalde toonwaarden , waartegen we die van de bloemen en bladeren kunnen afwegen en tevens omdat we , laten we dit niet vergeten , steeds vet op mager dienen te werken : de kleuren van de bloemen zullen , uiteraard , dikker in de verf komen te zitten dan de achtergrond . Deze laatste het eerst aan te brengen is , hoe dan ook , noodzakelijk , want het zou zeer gewaagd zijn , om de verschillende tonen van de bloemen , vooral de tere , op een witte achtergrond te willen aanbrengen . Men zou hen n.l. bijna zeker te licht maken . Wees voorzichtig bij het mengen van de kleuren , gebruik daarbij niet te veel , anders zullen zij hun frisheid verliezen . Nu is de ondergrond geheel met verf bedekt ( fig . 12 , 2e stadium ) . Hij vertoont de locale tonen volgens hun kleur - en toonverhoudingen . Men diene echter te bedenken dat de schaduwtonen min of meer gewijzigd kunnen worden door de complementairen van de kleuren , waaruit zij zijn samengesteld . Herlees , in dit verband , " De theorie van de kleur " in het vorige lesdeel . Het werk wordt nu verder doorgevoerd om tot de voltooide staat te geraken ( fig . 13 ) . Weer beginnen we met de achtergrond , waarop we nu met wat dikkere verf gaan werken en waarbij de verschillende onderdelen nader gepreciseerd en aangevuld worden : de kast , de lijst en het landschapfragment dat hij laat zien , waarbij de twee laatste onderdelen bescheiden en teruggehouden moeten worden . Vervolgens nemen we de modulaties van de toonwaarden onder handen , in de schaduw worden accenten geplaatst en de lichten worden vet opgezet . Wat we thans doen is echt " schilderen " en we doen dat in de richting van de vormen . Let op de spiraalvormige beweging in de grootste roos ; in eenzelfde draaiende beweging moeten we de verf aanbrengen . Het spreekt vanzelf dat platte en ronde kwasten van verschillende dikte hierbij gebruikt zullen worden . De allerlaatste arbeid kan het beste met een das - of marterharen kwast worden uitgevoerd , die de uiteindelijke verfijningen helpen tot stand brengen , die men kan waarnemen op fig . 13 .
Andere voorbeelden
We besluiten dit hoofdstuk met enkele opmerkingen naar aanleiding van twee andere schilderijen , waarvan we slechts het voltooide stadium afbeelden , zonder na te laten je er aan te herinneren , dat zij ook in drie opeenvolgende étappes werden geschilderd . Het boeket op fig . 14 vormt het voornaamste onderdeel van een compositie van uitgesproken decoratief karakter , met zijn fantasierijke arabesken en zijn achtergrond van wandtapijt . Het verschil met het voorgaande is groot ; hij is wat rustiger , zou men kunnen zeggen en het boeket is wat gewoner , zoals men dit veel in de huiskamer aantreft . Een nog eenvoudiger ruikertje ziet je op fig . 15 . , zo simpel dat hij het eigenlijk alleen van zijn kleur moet hebben . Maar deze eenvoud zou je er toch niet toe mogen verleiden om te menen dat de tekening niet goed bestudeerd zou moeten worden : zonder deze voorzorg zou het eindresultaat van uw bloemenstudie je wel eens heel erg kunnen teleurstellen .
22-10-2006
ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
Art . Nr . 65 . a ,
Fig . 10 .
Stilleven van RENEFER : De werktafel van de kunstenaar . Bekijk dit schilderij van neo - klassieke geest met aandacht . Welk een verschil met de beide voorgaande werken . De weergave is van een natuurgetrouwde objectiviteit voor wat betreft de uitbeelding van de onderdelen , waarvan de vorm door een correcte tekening geëerbiedigd wordt . De vertolking van de kunstenaar , die dicht bij de realiteit blijft , doet niets te kort aan de bekoring van dit schilderij . Integendeel , de opzettelijke eenvoud van zijn opzet , zijn originele vlakverdeling , de glans van de kleuren die elkaar op harmonieuze wijze versterken , de sfeer van intimiteit die het ademt , maken het hoogst genietbaar .
Ook hier heeft de kunstenaar zich los gemaakt van een letterlijke waarneming ten behoeve van een interpretatie met golvende lijnen , die eigen zijn aan de vormen in de natuur ; kleur - en toonharmonieën van zeer persoonlijke geest en smaak . Doek met een " expressionistische " tendens .
ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
Art . Nr . 65 . a ,
Fig . 6 .
Stilleven Met Vruchten .
ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
Art . Nr . 65 .
Fig . 7 .
Sterk vergroot onderdeel van fig . 5 .
21-10-2006
ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
Art . Nr . 65 . a ,
Fig . 8 .
Stilleven van BOSCO : Flessen .
Een " vertolking " neemt de plaats in van een objectieve weergave - ver doorgevoerde vereenvoudiging van de vormen - het spel van de kleuren toont een harmonie van blauwe en paarsen met flitsen van warme en felle kleuren , die de lichtplekken van het motief suggereren .
ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
Art . Nr . 65 .
Fig . 3 , 4 , en 5 .
Uiteindelijk gekozen opstelling ( 1e stadium ) . Fig . 4 . Onderschildering ( 2e stadium ) . Fig . 5 . Het voltooide schilderij ( 3e stadium ) .
ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
Art . Nr . 65 .
Fig . 1 en 2 .
Onderdelen van een Stilleven .
Serie pogingen om tot een compositie te geraken met dezelfde onderdelen .
ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
Art . Nr . 65 . a ,
Andere Voorbeelden
Op fig . 6 is een stilleven van vruchten afgebeeld , waarvan we het niet nodig geacht hebben de vooafgaande stadia te tonen . In het de voorafgaande stadia te tonen . In het voorgaande lesdeel hebben we de manier van weergeven van een peer en een perzik bestudeerd , maar , zoals we reeds zeiden , betrof dat afzonderlijke studietjes . In dit geval hebben we het voornemen om een compleet onderwerp uit te beelden , een geheel , zonder nochtans een compositie " in optima forma " te willen realiseren . In feite blijven we hier van een volstrekt natuurlijke objectiviteit en de enige oorspronkelijkheid bestaat dan ook uit de plaatsing van de schaal met vruchten op de vierkante vloertegels . Natuurlijk hebben we ons weer allereerst gewijd aan de constuctie van het onderwerp in zijn vogelperspectief , die de vruchten zo voordelig doet uitkomen in hun schittering en kleurengamma .
Nadat de opzet is uitgevoerd , hebben we de onderschildering gemaakt in de locale tonen , eenvoudig gezien en zonder in te gaan op het blauwachtig fluweel van de perziken ( dit blijft bewaard voor het laatste stadium ) en op de nuances in de tinnen schaal die ook pas later aan de beurt zullen komen .
We willen naar aanleiding van dit voorbeeld nog wel opmerken dat het vaak zeer gunstig is om aanvankelijk met opzet overdreven krachtige tonen aan te brengen tijdens de onderschildering . Men krijgt dan een forse ondergrond , die sterk van kleur is en tijden het latere werk geleidelijk wordt teruggebracht tot de gewenste tonen .
In ieder geval dient de onderschildering bij dit voorbeeld reeds zeer welsprekend te zijn , als de toonwaarden goed getroffen zijn : een warm licht , rijk en tintelend , zal van deze schaal moeten uitstralen , een lichtstraling , die de schilder nog zal versterken tijden het derde stadium .
Dit laatste zal gekenmerkt worden door het aanbrengen van smeurige verflagen , waarbij men vermijden moet om te talrijke mengingen te maken , wanneer men één of andere toon zoekt , teneinde de verf niet een verzadigd , zwaar en goor aspect te geven , dat iedere frisheid ontbeert . Door een grote hoeveelheid kleuren in een mengsel wordt de kleur gedood . Overigens kan men met een sober palet een grote kleurigheid realiseren . Dit geldt voor alle soorten van onderwerpen , maar in ons geval zijn sommige kleuren dermate helder , dat we in zuivere staat op ons palet kunnen vinden .
Fig . 10 toont je een derde stilleven ( in voltooide staat ) , dat ook gekenmerkt wordt door warme en levendige tonen , je ziet hier weer eens hoe men een belangwekkend en aantrekkelijk geheel kan maken van voorwerpen , die in wezen heel simpel , ja , bijna banaal , zijn . Bestudeer dit schilderij goed en schenk daarbij aandacht aan de origenele compositie , de tegenstellingen , de betekenis die de rode en warme tonen krijgen door het donkergroen van het neerhangend gordijn , de mooie verfbehandeling en zijn geslaagde harmonie .
Op de fig . 8 , 9 , en 10 , heeft je de gelegenheid , om aan de hand van illustraties , enkele zeer verschillende opvattingen van het stilleven met elkaar te vergelijken . Voor sommige kunstenaars is het stilleven weinig meer dan een aanleiding om een aantal kleurvlekken naast elkaar te plaatsen . Die moeten het hem dan " doen " en de geziene werkelijkheid wordt slechts gebruikt om een " starschot " te geven aan het scheppende brein , dat de werkelijkheid loslaat naar gelang de gevoelsstemmingen van de kunstenaar , zijn invallen en zelfs zijn weloverwogen berekening , die tot doel heeft aan een oorspronkelijke sensatie of opvatting uitdrukking te geven .
Men bedenke wel dat een ieder , naar eigen believen , de persoonlijke visie die de kunstenaar hem voorzet , kan interpreteren en dat is misschien wel de reden dat dit soort van kunstwerken - daargelaten hun zuiver picturale hoedanigheden , zoals toonverhoudingen en verfbehandeling - charme of minstens een zekere belangwekkendheid kunnen bezitten . De sensatie , die de beschouwer ondergaat voor een of ander doek , kan identiek zijn aan digene , die de kunstenaar zelf ondervind . Maar het aanschouwen van zo'n schilderij kan ook alweer slechts een uitgangspunt zijn voor diegene , die het bekijkt en deze aanschouwing kan wel eens geheel verschillende gedachten opwekken , een geheel ander denkproces , ja zelfs " droom " , in beweging zetten ; zijn verbeeldingskracht zal er door geprikkeld worden en zal hem op andere wegen kunnen voeren dan die de kunstenaar zelf gevold heeft .
Maar bedenk ook dat de artiest , door zeer dicht bij de natuur te blijven , ontroeren en bekoren kan , zonder ingewikkelde gezochtheden , door een eenvoudige taal te blijven spreken , die ieder mens met gevoel zal kunnen verstaan . Op deze voorwaarde echter - want er is een voorwaarde - dat hij zijn vak beheerst en dat hij zelf ook gevoelig is voor de bekoring van de dingen om hem heen , zo "gewoon " als deze ook vaak zijn , maar die hij met goede smaak bijeen weet te zetten naar gelang hun vormen , zoals hun kleuren . Het bewijs daarvan vindt je in het schilderij van de schilder RENEFER , dat zo " smakelijk " is om te zien en tevens de juiste sfeer vermag op te roepen .