TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
28-10-2006
ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
Art . Nr . 69 . Fig . 41 . - Evenals op de vorige afbeelding is hier een dier uitgebeeld . Eerst werd de tekening met veel toewijding tot stand gebracht , met de bedoeling niet slechts een " pels " te schilderen , maar een dierenlichaam , dat door die pels bekleed is . De vormgeving berust in feite op de beweging in de vacht , die op zijn beurt , althans voor een deel , zijn aspect verkreeg door de vormen , die hij bedekt .
ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
Art . Nr . 69 . Fig . 40 . De Ezel door PELAVO . Vereenvoudigde en groot geziene schilderwijze , die de aard van het dier goed recht doet wedervaren . Kleur - en verfbehandeling zijn eveneens zeer krachtig . Het coloriet is vrijmoedig en de compositie uitmuntend .
ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . d ,
Het decoratieve landschap
Onder omstandigheden kan menig landschap zich uitstekend lenen voor een decoratieve toepassing . Dit zal het geval zijn , nu eens omdat zijn onderdelen op een evenwichtige wijze verspreid zijn , wanneer bijv . een centraal punt een decoratief karakter verleent , dan weer omdat zijn golvende lijnen een gedachte aan stilering wekken of omdat zijn coloriet in zichzelf al een decoratieve harmonie vertoont . Natuurlijk is het uiterst zeldzaam om in de natuur een landschap aan te treffen dat inderdaad voor 100 % decoratief genoemd zou kunnen worden . Van een of ander motief zou dat wel eens gezegd kunnen worden , maar in de meeste gevallen zou men het toch " onder handen " moeten nemen of op een of andere manier " aanvullen ". Men moet dan ook niet naar een letterlijke weergave van het geziene streven , maar veeleer zich wijden aan een beredeneerde vertolking , waarbij men voor ogen blijft houden de eisen , die verbonden zijn aan een compositie , die opgevat is volgens de aparte wetten van de kleurenleer , de evenwichtige verspreiding van de onderdelen en de groepering om een centraal motief . De waarneming van de natuur en de studie , die daaruit voortvloeit , vormen derhalve niet meer dan een uitgangspunt dat , zeer zeker , belangrijk , zelfs onmisbaar is , maar dat toch eigenlijk weinig meer is dan ruw materiaal , waarop men moet " voortborduren " , om het zo eens uit te drukken . Het is niet slechts de vorm en de tekening , die men zal moeten wijzigen , maar ook de kleur . Deze kan , neen moet , uit hoofde van wat we zojuist betoogd hebben , een welbewuste verandering ondergaan , teneinde een algemene harmonie tot stand te kunnen brengen in het gewenste kleurschema , aangepast aan de sfeer , waarin het landschap , decoratief vertolkt , zijn rol zal spelen . Dit landschap zal dan zijn omgeving op gunstige wijze moeten versterken en tevens , op zijn beurt , zelf door die omgeving goed tot zijn recht moeten komen . Zo is het duidelijk dat het gekozen motief verschillend zal moeten zijn , naar gelang het bestemd is voor de hal van een hotel , of bijv. een eet - of slaapkamer . Het schilderen van een decoratief landschap geschiedt dus in het atelier en niet in de open lucht . Wel heeft de schilder eerst buiten tekeningen of schetsen gemaakt van een of ander motief , dat hij geschikt achtte als kern van zijn toekomstige compositie . Uitgaande van deze gegevens , zal de kunstenaar dan zijn compositie moeten zoeken , zijn rythmische samenstelling , door middel van meerdere schetsontwerpen . Wanneer deze eenmaal een bepaald punt bereikt hebben , kan de schilder zich aan het eigenlijke werk gaan zetten , waarbij alle verworven kundigheden en alle vruchten van zijn ervaring te pas zullen komen . Fig . 37 toont je een schets van een landschap , dat ter plaatse gemaakt werd en fig . 38 de decoratieve uitwerking van hetzelfde motief . Men diene beide goed te vergelijken . We hebben overigens reeds gesproken over deze uitwerking in de cursus onder HET LANDSCHAP . Deze bestaat voornamelijk uit het weglaten van overbodige détails , die geen decoratieve functie vervullen en de toevoeging van bladermassa's links en rechts , die het motief omlijsten en in een centrum plaatsen . De uitwerking van het gebladerte is overigens in zich zelf reeds van een decoratief karakter door zijn gestileerde opvatting . Voor wat de kleur betreft , daarbij is ook sprake van " vertolking " en niet in mindere graad : de kunstenaar heeft het gezocht in warme grijze tonen , blauwen en koele groenen , die elkaar goed verdragen en die ons doen denken aan de tonaliteiten van een wandtapijt .
27-10-2006
ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . d , Fig . 37 en 38 .
Schets naar de natuur ( gezicht op Andrésy ) . Bouwstof voor het decoratieve landschap , dat hiernaast is afgebeeld .
Decoratief landschap . Schilderij van Renefer .
ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . c ,
De figuur in het landschap
Het landschap , zoals we dat bestudeerd hebben , vormt een onderwerp , dat aan zichtzelf genoeg heeft ; maar het kan ook dienst doen als begeleiding , als omlijsting van een figuur , een stilleven of een boeket in een compositie , waarin deze elementen de voornaamste plaats innemen , zo niet in oppervlak , dan toch in belangrijkheid . Op die manier zijn er bekoorlijke , zelfs vreemdsoortige , maar altijd schilderachtige tafereeltjes geschapen . Soms vormen mens of dier een integrerend deel van het landschap ( men denkt aan akkerbouw , oogsten e.d . ) . Soms is het een meer intieme scene , bijv . een picnic in de tuin , waarvan een landschap de natuurlijke omgeving is en waar een verrukkelijke samenklank van kleuren te genieten valt . In het doek , waarvan we je de afbeelding tonen ( fig . 34 ) , speelt de figuur weliswaar geen overheersende rol , doch , niettemin zijn het de figuurtjes , die een sfeer oproepen van een zondagmiddag even buiten de grote stad , waar men beveiligd is tegen het daverende stadslawaai.....
Een expressionistisch schilderij
Laten we thans een manifestatie van uitgesproken moderne richting wat nader bekijken . Het landschap van fig . 35 , een werk van de schilder CHARLOT , is wel zeer tegengesteld aan het neo - realistische werk van zijn collega RENEFER . Wat we hier terugvinden is de neiging ( waarvan reeds sprake was bij het stilleven ) om een schilderij de uitdrukking te doen geven van bepaalde gewaarwordingen . CHARLOT , zo lezen we in het mooie maandblad " Connaissance des Art " , schildert geheel uit het hoofd de sensaties , die de natuur hem geeft . Men kan hem , volgens ons , rangschikken onder de z.g . expressionistische schilders , dat zijn zij die de vormen en de kleuren van de natuur ondergeschikt maken aan de gevoelens , waaraan zij uitdrukking willen geven en niet aarzelen hen in de gewenste richting te wijzigen , daarbij hun toevlucht nemend tot vervormingen en kleurverplaatsingen . Het huis , waarin Charlot in zijn jeugd woonde , was omgeven met velden , waarop bomen geplant waren . Veel van zijn lanschappen , zoals ook het hier bedoelde , doen aan een bos denken , gelijk een droom herinneren te voorschijn kan roepen , die getransformeerd worden tot een vreemd gezichtsbedrog , dat geen diepte of plastiek vertoont . De aldus voorgestelde bomen gaan gekwelde vormen vertonen , alsof men er op uit was hen een persoonlijkheid en menselijke gevoelens te verlenen . Het gekronkel van stammen en takken is het symbool van het geheugen , dat een glimp geeft van het verleden , evenals men door het loof ver gelegen ruimten kan ontwaren . Tenslotte verbeelden de kleine , lichtgekleurde vlakjes , die hier en daar tussen de grotere in verschijnen , de lichtstralen die tussen het gebladerte spelen . Zij symboliseren als het ware die kleine voorvalletjes , die zich tijdens het leven voordoen en die , gering van omvang nochtans belangrijke ernstige gevolgen met zich kunnen meeslepen . In het landschap van Schellin ( fig . 36 ) dient men evenmin een objectieve weergave van de natuur te zien . Van het onderwerp zelf heeft de kunstenaar slechts de algemene suggestie overgehouden die bij hem gewekt werd en die hem sterk trof , buiten iedere rechtstreekse onderwerpen aan de werkelijkheid om . Het doel was zijn motief te construeren , het aan te kleden met op weloverwogen wijze naast elkaar geplaatste kleuren om de toonverhoudingen tot stand te brengen , die een gezamenlijke harmonie vormen , waarin een of ander " dominante " de boventoon voert .
ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
Art . Nr . 68 . c ,
Fig . 36 .
Landschap door SHEDLIN .
ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
Art . Nr . 68 . c ,
Fig . 35 .
Bosgezicht door CHARLOT .
ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
Art . Nr . 68 . a ,
Fig . 39 .
Stadsgezicht door Ithier . Zijn penssel gaat krachtig te werk , de verf is dik uitgesmeerd en de kleuren " leven ". Welbewust is het karakteristieke van het onderwep naar voren gebracht . De techniek is gedurfd en vrij , de tonen harmoniëren goed .
26-10-2006
ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
Art . Nr . 68 . c ,
Fig . 34 .
Landschap door Renefer .
ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
Art . Nr . 68 . b ,
Twee zeegezichten
We besluiten de studie van het landschap , zoals de natuur zelf ons die te zien geeft , met twee zeegezichten : een strandgezicht ( fig . 32 ) en één , waarop de branding zich op de rotsen breekt ( fig . 33 ) . Dergelijke onderwerpen wekken vaak een indruk van grootsheid , zelfs van een soort oneindigheid . Lucht en wolken spelen er een voorname rol in ; zij moeten vrij snel , in één bewerking , tot stand worden gebracht , waarbij hun bewegelijke karakter goed uitgedrukt moet worden . Op het eerste schilderij ( fig . 32 ) lette men vooral op het fijn genuanceerde coloriet van het strand in het door de voorbijtrekkende wolken , ietwat versluierde licht . De schilder heeft hier de verf niet vet aangebracht ; het is door de nuances dat men de suggestie verkrijgt van het verschuiven van de plans . Het tweede zeegezicht ( fig . 33 ) kwam tot stand naar de natuur , maar niet in de natuur zelf . Hij is dus meer de vrucht van geheugenarbeid dan van een rechtstreekse observatie . Maar , vergist u zich niet , in werkelijkheid is het een soort van samenvatting van alles wat het oog ter plaatse heeft waargenomen , voor die bruisende zee , gedurende een tijd , die lang genoeg was voor de kunstenaar om zich goed in zijn onderwerp te verdiepen . Het is duidelijk dat de golven en hun opspattingen voortdurend van aspect veranderen : meer dan ooit zijn hier een wel doordachte observatie en een juiste keuze noodzakelijk van die elementen , die men moet zien te onthouden om hen weer te geven .
ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
Art . Nr . 68 . b ,
Fig . 33 .
Branding op de rotsen .
ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
Art . Nr . 68 . b ,
Fig . 32 .
Strangezicht door Renefer .
ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . a ,
Fig . 31 .
Weg op een heuvel met in de verte een stad aan de rivier .
ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . a ,
Een met de kwast geschilderd landschap
We behandelen thans een ander voorbeeld dat afgebeeld is op fig . 30 . Het is de lente in zijn volle bloei , waarop een geopende balkondeur ons hier een doorkijk gunt . Het licht is er delicaat , maar niet erg " duurzaam " . Het stroomt , gefilterd door wolken , over het landschap dat er bij gedeelten door verlicht wordt . Het z.g. clair-obcur ( een begrip dat we eerder verklaard hebben ) is hier uitermate bekoorlijk . Nadat de constructieschets op deugdelijke wijze is uitgevoerd , beginnen we met de lucht breed op te zetten en dan de veraf geleden delen van het landschap , waarbij we niet nalaten met de gewenste tonen de verschillende tegenstellingen in waarde en kleur , die de door de zon al of niet beschenen fragmenten te zien geven , op hun plaats te brengen . Door dit te doen hebben we natuurlijk al een soort van keuze gemaakt en hebben we één bepaald aspect vastgelegd . Nu kan deze belichting zich gaan wijzigen door de wind die de wolken verjaagt , maar , hoe dan ook , wanneer de schilder eenmaal een keuze gemaakt heeft , moet hij er zich verder aan houden . Het is dus zaak om snel de essentiële tonen vast te leggen en , wanneer de verlichting zich onverhoopt grondig wijzigt , moet men zijn geheugen te hulp kunen roepen en zich niet in de war laten brengen door de veranderingen van het licht , hetgeen uit de aard der zaken niet altijd even eenvoudig is . Zonder een voorafgaande keuze , die gegrond moet zijn op een nauwlettende observatie van het onderwerp en zijn karakteristieke lichteffecten , is het schilderen bij snel wissende belichting nu eenmaal niet mogelijk . Evenals in de voorgaande gevallen zal , na de overschildering , ieder onderdeel zijn eigen kleuren en nuances krijgen , goed de te onderscheiden vormen uitdrukkend , zonder de eenheid van het geheel afbreuk te doen . Een op vrije wijze gepenseelde , pittige détaillering , zal aan verschillende onderdelen hun nadere uitbeelding moeten geven , zoals fig . 30 duidelijk laat zien .
Andere voorbeelden
Er zijn bepaalde effecten , zoals bijv . degene die men geniet op een mooie lenteochtend met een door de zon vergulde , lichte nevel , die meer speciaal de kleur - en toongevoelige kunstenaar aantrekken . Fig . 31 geeft daarvan een voorbeeld . Het is een vergezicht met de Seine , waarop duidelijk twee verschillende plans te onderscheiden zijn . Men ziet de tegenstelling tussen de krachtig behandelde voorgrond en de vervagende tederheid van de verder gelegen vlakten , die min of meer in een nevel verdwijnen . Het spreekt wel vanzelf dat het ondernemen van dit schilderij een weldoordachte schetsopzet met zich mee bracht , zelfs een tot in onderdelen uitgewerkte tekening , want om welbewust bepaalde " overbodigheden " in een kunstwerk te kunnen weglaten , is niets beter dan eerst alles precies aan te geven om daarna op oordeelkundige wijze het een en ander te kunnen verwaarlozen . Fig . 39 toont weer eens iets anders , n.l. een stadsgezicht . Zijn maker is de voortreffelijke schilder ITHIER , die zich gaarne verlustigt in de uitbeelding van bepaalde hoekjes van de Parijze buitenwijken , waarvan hij de schildeachtigheid wonderwel aanvoelt .
25-10-2006
ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
Art . Nr . 68 . a ,
Fig . 30 .
Tuingezicht door Renefer .
ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
Art . Nr . 68 .
Het Landschap
Hier zijn we aangeland bij een zeer boeiend onderwerp , dat een grote verscheidenheid vertonen kan , zowel in de motieven zelf , als ook in de talrijke effecten , die deze motieven telkens weer van uitdrukking kunnen doen veranderen . Tijdens het eerste deel van deze cursus hebben we reeds een soort van voorbereidende studie gemaakt , toen we bomen , vlakten en luchten behandelden . Thans kunnen we dus complete composities aanpakken : zeegezichten , bosgezichten , decoratief opgevatte landschappen enz .
Een met het tempermes uitgevoerd landschap
Hier hebben we een motief , waarbij het water van overwegende betekenis is , niet sclechts door de grootte van het opervlak als zodanig , maar vooral doordat het als een soort van bewegende spiegel fungeert die , door de spiegelwerking , het licht van de hemel en de elementen , die hij verlicht , terugkaatst . We gaan dit onderwerp met het tempermes uitvoeren , omdat de verf door het rijke aspect , dat dit procedé meebrengt , het sterkst uitdrukking kan geven , juist aan die lichtgevende glans van hemel en water . Vanzelfsprekend zal ook bij dit onderwerp een foutloze schetsopzet de basis moeten zijn ; een omzet , die ons zijn goede diensten zal verlenen tijdens de verdere schilderarbeid en die het ons mogelijk zal maken om onbekommerd en zonder aarzelingen vrijuit te kunnen blijven schilderen . Die eerste opzet ziet je in fig . 26 . Let op de compositie , die in evenwicht wordt gehouden door de brugpijler links en het groepje bomen rechts . De horizon is op het onderste derde deel van de hoogte van het doek geplaatst om aan de lucht en het licht het leeuwendeel te laten . Fig . 27 laat zien hoe de onderschildering met de kwast werd uitgevoerd , zonder " empâtements " . Een breed geborstelde , dunne laag verf kan volstaan , waarbij onze verf , die slechts de voornaamste locale tonen weergeeft , voldoende aangelengd is met een mengsel van terpentijn en lijnolie . Met deze betrekkelijk dunne laag stellen we ons tevreden , omdat we uit ervaring weten dat de verf , die met het mes wordt aangebracht , ( hetgeen straks gaat gebeuren ) , buitengewoon dekkend is . Het kan zijn nut hebben om in dit verband eens te herlezen , wat we zeiden in het vorige lesdeel onder " de studie van een koperen voorwerp " . Je weet dus wel dat , om er mee te schilderen , men het tempermes vasthoudt zoals een metselaar zijn troffel ( fig . 28 ) . Men begint met de verschillende hoeveelheden benodigde verf op te nemen met de binnenkant van het lemmet , die dan op het middendeel van het palet gezet worden en vervolgens , nog steeds met de binnenkant van het lemmet , in een draaiende beweging gemengd worden . Deze vermenging dient nimmer op de schildergrond zelf plaats te hebben ; deze werkwijze dient strikt verworpen te worden . Dit mengen op het palet dient met de grootste zorg te geschieden . Zo nu en dan moet met het mes alle verf weer eens op een hoopje geschraapt worden en daarna weer dooreen gewreven . Bij het aanbrengen van de aldus verkregen kleur wordt dit wederom met de binnenkant van het lemmet opgenomen en op de gewenste plaats op het doek voorzichtig uitgestreken . Wanneer de verf op hoeken moet worden aangebracht , op smalle partijen of gebogen omtrekken , werkt men met het spitse uiteinde van het mes , dat natuurlijk niet veel verf opneemt en derhalve voor dezelfde bewerking wel meer dan eens gebruikt zal moeten worden . Verandert men van toon , dan moet men het mes met een lapje schoonmaken .
Zoals we ook al eens opgemerkt hebben , zal de " tekening " tijden het werken met het tempermes hier en daar wel eens overschreden worden ; in dat geval neme men de kwast ter hand om alles weer op zijn plaats te brengen . Kwasten worden ook gebruikt om in bepaalde fragmenten de overgangen wat zachter te maken , wanneer het mes in dat opzicht te kort schiet . Hier zouden we onder omstandigheden , een tweede stadium hebben kunnen overslaan om ommiddelijk het mes ter hand te kunnen nemen . Maar voor een beginner is het zeer moeilijk oog te hebben voor de juiste kleuren . En om de vereiste mengsels , vooral met het mes , tot stand te brengen en deze in hun juiste waarden en kleurverhouding op de witte ondergrond te zetten , zou stellig tot moeilijkheden leiden . Het is dus verstandiger om ook een onderschildering uit te voeren . Wanneer we de tweede staat als uitgangspunt nemen , beginnen we met de groen - blauwe toon van de lucht met het mes aan te brengen . Deze bestaat uit coeruleumblauw , een klein beetje gele cadmium en wit . Merk op dat er zich in de lucht enkele lichtere partijen bevinden , vooral links boven de brug . Op soortgelijke wijze werken we aan de weergave van het water , maar , evenals trouwens bij het werken aan de lucht , moeten we er toch voor zorgen dat de andere onderdelen van het landschap niet te veel in het gedrang komen . Vervolgens trachten we de juiste tonen voor de achtergrond , de bomen en de pijlers te vinden , nogal vet in de verf , waarbij hun omtrekken , waar nodig , gecorrigeerd worden . In deze onderdelen moet de verf echter niet dikker zijn dan die van de lucht en het water , die beide lichter van toon zijn , integendeel , volgens het beginsel van "vet op mager " schilderen , moeten deze laatste nog iets meer " geëmpâteerd " zijn en wel als laatste bewerking . Het ligt niettemin voor de hand dat , de uitvoering van enkele détails slechts met pensseel of kwast geschieden kan . Dit is bijv. het geval met de kabels van de brug en , in het algemeen , met kleine onderdeeltjes , die bij de voltooiing met trefzekere toetsjes van de penseel worden geschilderd . Het geheel afgewerkte riviergezicht vindt je onder fig . 29 .
ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . Fig . 26 , 27 , 28 en 29 . Landschap - 1e stadium en - 2e stadium
Zo houdt men het tempermes vast . De verf wordt met de binnenkant van het lemet van het palet afgenomen .
Voltooide studie door RENEFER . Hoofdzakelijk met het mes .
24-10-2006
ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
Art . Nr . 67 . a ,
Fig . 21 en 22 .
Geklede Figuur . 2e stadium ( onderschildering ) en Voltooide studie .
FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
Fig . 25 .
Naakt door CALLEWAERT . Krachtige schildering , sterk gebouwd en zeer plastisch . Grote rijkdom aan toonwaarden . Brede en eenvoudige verfopdracht - vlakverdeling met de figuur te midden van het gebladerte , waardoor het omlijst wordt en dat tevens de compositie aan beide zijden afsluit .
ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
Art . Nr . 67 . a ,
Fig . 19 en 20 .
Naakt - 2e stadium ( onderschildering ) Voltooide studie . Schilderij van Renefer .