TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
27-10-2006
ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . d , Fig . 37 en 38 .
Schets naar de natuur ( gezicht op Andrésy ) . Bouwstof voor het decoratieve landschap , dat hiernaast is afgebeeld .
Decoratief landschap . Schilderij van Renefer .
ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . c ,
De figuur in het landschap
Het landschap , zoals we dat bestudeerd hebben , vormt een onderwerp , dat aan zichtzelf genoeg heeft ; maar het kan ook dienst doen als begeleiding , als omlijsting van een figuur , een stilleven of een boeket in een compositie , waarin deze elementen de voornaamste plaats innemen , zo niet in oppervlak , dan toch in belangrijkheid . Op die manier zijn er bekoorlijke , zelfs vreemdsoortige , maar altijd schilderachtige tafereeltjes geschapen . Soms vormen mens of dier een integrerend deel van het landschap ( men denkt aan akkerbouw , oogsten e.d . ) . Soms is het een meer intieme scene , bijv . een picnic in de tuin , waarvan een landschap de natuurlijke omgeving is en waar een verrukkelijke samenklank van kleuren te genieten valt . In het doek , waarvan we je de afbeelding tonen ( fig . 34 ) , speelt de figuur weliswaar geen overheersende rol , doch , niettemin zijn het de figuurtjes , die een sfeer oproepen van een zondagmiddag even buiten de grote stad , waar men beveiligd is tegen het daverende stadslawaai.....
Een expressionistisch schilderij
Laten we thans een manifestatie van uitgesproken moderne richting wat nader bekijken . Het landschap van fig . 35 , een werk van de schilder CHARLOT , is wel zeer tegengesteld aan het neo - realistische werk van zijn collega RENEFER . Wat we hier terugvinden is de neiging ( waarvan reeds sprake was bij het stilleven ) om een schilderij de uitdrukking te doen geven van bepaalde gewaarwordingen . CHARLOT , zo lezen we in het mooie maandblad " Connaissance des Art " , schildert geheel uit het hoofd de sensaties , die de natuur hem geeft . Men kan hem , volgens ons , rangschikken onder de z.g . expressionistische schilders , dat zijn zij die de vormen en de kleuren van de natuur ondergeschikt maken aan de gevoelens , waaraan zij uitdrukking willen geven en niet aarzelen hen in de gewenste richting te wijzigen , daarbij hun toevlucht nemend tot vervormingen en kleurverplaatsingen . Het huis , waarin Charlot in zijn jeugd woonde , was omgeven met velden , waarop bomen geplant waren . Veel van zijn lanschappen , zoals ook het hier bedoelde , doen aan een bos denken , gelijk een droom herinneren te voorschijn kan roepen , die getransformeerd worden tot een vreemd gezichtsbedrog , dat geen diepte of plastiek vertoont . De aldus voorgestelde bomen gaan gekwelde vormen vertonen , alsof men er op uit was hen een persoonlijkheid en menselijke gevoelens te verlenen . Het gekronkel van stammen en takken is het symbool van het geheugen , dat een glimp geeft van het verleden , evenals men door het loof ver gelegen ruimten kan ontwaren . Tenslotte verbeelden de kleine , lichtgekleurde vlakjes , die hier en daar tussen de grotere in verschijnen , de lichtstralen die tussen het gebladerte spelen . Zij symboliseren als het ware die kleine voorvalletjes , die zich tijdens het leven voordoen en die , gering van omvang nochtans belangrijke ernstige gevolgen met zich kunnen meeslepen . In het landschap van Schellin ( fig . 36 ) dient men evenmin een objectieve weergave van de natuur te zien . Van het onderwerp zelf heeft de kunstenaar slechts de algemene suggestie overgehouden die bij hem gewekt werd en die hem sterk trof , buiten iedere rechtstreekse onderwerpen aan de werkelijkheid om . Het doel was zijn motief te construeren , het aan te kleden met op weloverwogen wijze naast elkaar geplaatste kleuren om de toonverhoudingen tot stand te brengen , die een gezamenlijke harmonie vormen , waarin een of ander " dominante " de boventoon voert .
ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
Art . Nr . 68 . c ,
Fig . 36 .
Landschap door SHEDLIN .
ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
Art . Nr . 68 . c ,
Fig . 35 .
Bosgezicht door CHARLOT .
ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
Art . Nr . 68 . a ,
Fig . 39 .
Stadsgezicht door Ithier . Zijn penssel gaat krachtig te werk , de verf is dik uitgesmeerd en de kleuren " leven ". Welbewust is het karakteristieke van het onderwep naar voren gebracht . De techniek is gedurfd en vrij , de tonen harmoniëren goed .
26-10-2006
ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
Art . Nr . 68 . c ,
Fig . 34 .
Landschap door Renefer .
ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
Art . Nr . 68 . b ,
Twee zeegezichten
We besluiten de studie van het landschap , zoals de natuur zelf ons die te zien geeft , met twee zeegezichten : een strandgezicht ( fig . 32 ) en één , waarop de branding zich op de rotsen breekt ( fig . 33 ) . Dergelijke onderwerpen wekken vaak een indruk van grootsheid , zelfs van een soort oneindigheid . Lucht en wolken spelen er een voorname rol in ; zij moeten vrij snel , in één bewerking , tot stand worden gebracht , waarbij hun bewegelijke karakter goed uitgedrukt moet worden . Op het eerste schilderij ( fig . 32 ) lette men vooral op het fijn genuanceerde coloriet van het strand in het door de voorbijtrekkende wolken , ietwat versluierde licht . De schilder heeft hier de verf niet vet aangebracht ; het is door de nuances dat men de suggestie verkrijgt van het verschuiven van de plans . Het tweede zeegezicht ( fig . 33 ) kwam tot stand naar de natuur , maar niet in de natuur zelf . Hij is dus meer de vrucht van geheugenarbeid dan van een rechtstreekse observatie . Maar , vergist u zich niet , in werkelijkheid is het een soort van samenvatting van alles wat het oog ter plaatse heeft waargenomen , voor die bruisende zee , gedurende een tijd , die lang genoeg was voor de kunstenaar om zich goed in zijn onderwerp te verdiepen . Het is duidelijk dat de golven en hun opspattingen voortdurend van aspect veranderen : meer dan ooit zijn hier een wel doordachte observatie en een juiste keuze noodzakelijk van die elementen , die men moet zien te onthouden om hen weer te geven .
ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
Art . Nr . 68 . b ,
Fig . 33 .
Branding op de rotsen .
ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
Art . Nr . 68 . b ,
Fig . 32 .
Strangezicht door Renefer .
ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . a ,
Fig . 31 .
Weg op een heuvel met in de verte een stad aan de rivier .
ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . a ,
Een met de kwast geschilderd landschap
We behandelen thans een ander voorbeeld dat afgebeeld is op fig . 30 . Het is de lente in zijn volle bloei , waarop een geopende balkondeur ons hier een doorkijk gunt . Het licht is er delicaat , maar niet erg " duurzaam " . Het stroomt , gefilterd door wolken , over het landschap dat er bij gedeelten door verlicht wordt . Het z.g. clair-obcur ( een begrip dat we eerder verklaard hebben ) is hier uitermate bekoorlijk . Nadat de constructieschets op deugdelijke wijze is uitgevoerd , beginnen we met de lucht breed op te zetten en dan de veraf geleden delen van het landschap , waarbij we niet nalaten met de gewenste tonen de verschillende tegenstellingen in waarde en kleur , die de door de zon al of niet beschenen fragmenten te zien geven , op hun plaats te brengen . Door dit te doen hebben we natuurlijk al een soort van keuze gemaakt en hebben we één bepaald aspect vastgelegd . Nu kan deze belichting zich gaan wijzigen door de wind die de wolken verjaagt , maar , hoe dan ook , wanneer de schilder eenmaal een keuze gemaakt heeft , moet hij er zich verder aan houden . Het is dus zaak om snel de essentiële tonen vast te leggen en , wanneer de verlichting zich onverhoopt grondig wijzigt , moet men zijn geheugen te hulp kunen roepen en zich niet in de war laten brengen door de veranderingen van het licht , hetgeen uit de aard der zaken niet altijd even eenvoudig is . Zonder een voorafgaande keuze , die gegrond moet zijn op een nauwlettende observatie van het onderwerp en zijn karakteristieke lichteffecten , is het schilderen bij snel wissende belichting nu eenmaal niet mogelijk . Evenals in de voorgaande gevallen zal , na de overschildering , ieder onderdeel zijn eigen kleuren en nuances krijgen , goed de te onderscheiden vormen uitdrukkend , zonder de eenheid van het geheel afbreuk te doen . Een op vrije wijze gepenseelde , pittige détaillering , zal aan verschillende onderdelen hun nadere uitbeelding moeten geven , zoals fig . 30 duidelijk laat zien .
Andere voorbeelden
Er zijn bepaalde effecten , zoals bijv . degene die men geniet op een mooie lenteochtend met een door de zon vergulde , lichte nevel , die meer speciaal de kleur - en toongevoelige kunstenaar aantrekken . Fig . 31 geeft daarvan een voorbeeld . Het is een vergezicht met de Seine , waarop duidelijk twee verschillende plans te onderscheiden zijn . Men ziet de tegenstelling tussen de krachtig behandelde voorgrond en de vervagende tederheid van de verder gelegen vlakten , die min of meer in een nevel verdwijnen . Het spreekt wel vanzelf dat het ondernemen van dit schilderij een weldoordachte schetsopzet met zich mee bracht , zelfs een tot in onderdelen uitgewerkte tekening , want om welbewust bepaalde " overbodigheden " in een kunstwerk te kunnen weglaten , is niets beter dan eerst alles precies aan te geven om daarna op oordeelkundige wijze het een en ander te kunnen verwaarlozen . Fig . 39 toont weer eens iets anders , n.l. een stadsgezicht . Zijn maker is de voortreffelijke schilder ITHIER , die zich gaarne verlustigt in de uitbeelding van bepaalde hoekjes van de Parijze buitenwijken , waarvan hij de schildeachtigheid wonderwel aanvoelt .
25-10-2006
ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
Art . Nr . 68 . a ,
Fig . 30 .
Tuingezicht door Renefer .
ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
Art . Nr . 68 .
Het Landschap
Hier zijn we aangeland bij een zeer boeiend onderwerp , dat een grote verscheidenheid vertonen kan , zowel in de motieven zelf , als ook in de talrijke effecten , die deze motieven telkens weer van uitdrukking kunnen doen veranderen . Tijdens het eerste deel van deze cursus hebben we reeds een soort van voorbereidende studie gemaakt , toen we bomen , vlakten en luchten behandelden . Thans kunnen we dus complete composities aanpakken : zeegezichten , bosgezichten , decoratief opgevatte landschappen enz .
Een met het tempermes uitgevoerd landschap
Hier hebben we een motief , waarbij het water van overwegende betekenis is , niet sclechts door de grootte van het opervlak als zodanig , maar vooral doordat het als een soort van bewegende spiegel fungeert die , door de spiegelwerking , het licht van de hemel en de elementen , die hij verlicht , terugkaatst . We gaan dit onderwerp met het tempermes uitvoeren , omdat de verf door het rijke aspect , dat dit procedé meebrengt , het sterkst uitdrukking kan geven , juist aan die lichtgevende glans van hemel en water . Vanzelfsprekend zal ook bij dit onderwerp een foutloze schetsopzet de basis moeten zijn ; een omzet , die ons zijn goede diensten zal verlenen tijdens de verdere schilderarbeid en die het ons mogelijk zal maken om onbekommerd en zonder aarzelingen vrijuit te kunnen blijven schilderen . Die eerste opzet ziet je in fig . 26 . Let op de compositie , die in evenwicht wordt gehouden door de brugpijler links en het groepje bomen rechts . De horizon is op het onderste derde deel van de hoogte van het doek geplaatst om aan de lucht en het licht het leeuwendeel te laten . Fig . 27 laat zien hoe de onderschildering met de kwast werd uitgevoerd , zonder " empâtements " . Een breed geborstelde , dunne laag verf kan volstaan , waarbij onze verf , die slechts de voornaamste locale tonen weergeeft , voldoende aangelengd is met een mengsel van terpentijn en lijnolie . Met deze betrekkelijk dunne laag stellen we ons tevreden , omdat we uit ervaring weten dat de verf , die met het mes wordt aangebracht , ( hetgeen straks gaat gebeuren ) , buitengewoon dekkend is . Het kan zijn nut hebben om in dit verband eens te herlezen , wat we zeiden in het vorige lesdeel onder " de studie van een koperen voorwerp " . Je weet dus wel dat , om er mee te schilderen , men het tempermes vasthoudt zoals een metselaar zijn troffel ( fig . 28 ) . Men begint met de verschillende hoeveelheden benodigde verf op te nemen met de binnenkant van het lemmet , die dan op het middendeel van het palet gezet worden en vervolgens , nog steeds met de binnenkant van het lemmet , in een draaiende beweging gemengd worden . Deze vermenging dient nimmer op de schildergrond zelf plaats te hebben ; deze werkwijze dient strikt verworpen te worden . Dit mengen op het palet dient met de grootste zorg te geschieden . Zo nu en dan moet met het mes alle verf weer eens op een hoopje geschraapt worden en daarna weer dooreen gewreven . Bij het aanbrengen van de aldus verkregen kleur wordt dit wederom met de binnenkant van het lemmet opgenomen en op de gewenste plaats op het doek voorzichtig uitgestreken . Wanneer de verf op hoeken moet worden aangebracht , op smalle partijen of gebogen omtrekken , werkt men met het spitse uiteinde van het mes , dat natuurlijk niet veel verf opneemt en derhalve voor dezelfde bewerking wel meer dan eens gebruikt zal moeten worden . Verandert men van toon , dan moet men het mes met een lapje schoonmaken .
Zoals we ook al eens opgemerkt hebben , zal de " tekening " tijden het werken met het tempermes hier en daar wel eens overschreden worden ; in dat geval neme men de kwast ter hand om alles weer op zijn plaats te brengen . Kwasten worden ook gebruikt om in bepaalde fragmenten de overgangen wat zachter te maken , wanneer het mes in dat opzicht te kort schiet . Hier zouden we onder omstandigheden , een tweede stadium hebben kunnen overslaan om ommiddelijk het mes ter hand te kunnen nemen . Maar voor een beginner is het zeer moeilijk oog te hebben voor de juiste kleuren . En om de vereiste mengsels , vooral met het mes , tot stand te brengen en deze in hun juiste waarden en kleurverhouding op de witte ondergrond te zetten , zou stellig tot moeilijkheden leiden . Het is dus verstandiger om ook een onderschildering uit te voeren . Wanneer we de tweede staat als uitgangspunt nemen , beginnen we met de groen - blauwe toon van de lucht met het mes aan te brengen . Deze bestaat uit coeruleumblauw , een klein beetje gele cadmium en wit . Merk op dat er zich in de lucht enkele lichtere partijen bevinden , vooral links boven de brug . Op soortgelijke wijze werken we aan de weergave van het water , maar , evenals trouwens bij het werken aan de lucht , moeten we er toch voor zorgen dat de andere onderdelen van het landschap niet te veel in het gedrang komen . Vervolgens trachten we de juiste tonen voor de achtergrond , de bomen en de pijlers te vinden , nogal vet in de verf , waarbij hun omtrekken , waar nodig , gecorrigeerd worden . In deze onderdelen moet de verf echter niet dikker zijn dan die van de lucht en het water , die beide lichter van toon zijn , integendeel , volgens het beginsel van "vet op mager " schilderen , moeten deze laatste nog iets meer " geëmpâteerd " zijn en wel als laatste bewerking . Het ligt niettemin voor de hand dat , de uitvoering van enkele détails slechts met pensseel of kwast geschieden kan . Dit is bijv. het geval met de kabels van de brug en , in het algemeen , met kleine onderdeeltjes , die bij de voltooiing met trefzekere toetsjes van de penseel worden geschilderd . Het geheel afgewerkte riviergezicht vindt je onder fig . 29 .
ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
Art . Nr . 68 . Fig . 26 , 27 , 28 en 29 . Landschap - 1e stadium en - 2e stadium
Zo houdt men het tempermes vast . De verf wordt met de binnenkant van het lemet van het palet afgenomen .
Voltooide studie door RENEFER . Hoofdzakelijk met het mes .
24-10-2006
ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
Art . Nr . 67 . a ,
Fig . 21 en 22 .
Geklede Figuur . 2e stadium ( onderschildering ) en Voltooide studie .
FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
Fig . 25 .
Naakt door CALLEWAERT . Krachtige schildering , sterk gebouwd en zeer plastisch . Grote rijkdom aan toonwaarden . Brede en eenvoudige verfopdracht - vlakverdeling met de figuur te midden van het gebladerte , waardoor het omlijst wordt en dat tevens de compositie aan beide zijden afsluit .
ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
Art . Nr . 67 . a ,
Fig . 19 en 20 .
Naakt - 2e stadium ( onderschildering ) Voltooide studie . Schilderij van Renefer .
ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
Art . Nr . 67 . a ,
De Figuur
Definitie . In de kunst wordt onder figuur verstaan , het gehele menselijk lichaam . Men spreekt van een naaktfiguur , of kortweg een naakt en van een geklede figuur . Allereerst gaan we een naaktfiguur bestuderen .
Studie Van Het Naakt
Het werk moet , als steeds , in drie stadia worden uitgevoerd en je zult nu wel voldoende vertrouwd zijn met deze werkwijze , dat we kunnen volstaan met afbeeldingen van het tweede stadium ( onderschildering , fig . 19 ) en de voltooide studie ( fig . 20 ) . We zouden je er niettemin , niet genoeg op kunnen wijzen hoe belangrijk het is dat je met de uitterste aandacht en met de meeste zorg een schetsopzet tot stand brengt met als doel een zeer duidelijke tekening , zoals we dit ook aanbevolen hebben bij het portretschilderen . Het is beter , vooral bij de aanvang van de studie , om zich aan deze dwang te onderwerpen , dan op avontuur uit te gaan door te gaan schilderen op een onvolledige en onduidelijke schets . Het betreft hier een vrouwelijk naakt in een eenvoudige stand . De onderschildering werd natuurlijk uitgevoerd op een zeer hechte tekening - daarop moeten we de nadruk leggen - en deze onderschildering werd dan weer tot stand gebracht op dezelfde wijze als die bij de kop . De ondergrond werd dus voorzien van weinig genuanceerde locale tonen , waarbij de verf niet al te dun werd gebruikt . We herhalen ook nog eens dat het nuttig is om een onderschildering tot stand te brengen , die reeds een zekere uitdrukkingskracht heeft en die van lieverlede verrijkt zal worden , zowel wat nuances , als ook wat de verf betreft . Vervolgens wijden we ons aan het werk van de 3e étappe , waarbij we niet zullen aarzelen om van kwast te veranderen , zo vaak als dat nodig zal blijken om te tonen van hun frisheid , rijkdom en zuiverheid te doen behouden . Bij het schilderen wordt telkens een iets vettere verf gebruikt , vooral op de lichten , die de onderschildering reeds toont ; de overgangen naar de schaduw worden het best met platte en zachte kwasten uitgevoerd . Zoals men het deed bij de kop ; kan ook hier de vingertop bij wijze van doezelaar gebruikt worden om de teerste overganspassages hun zachtheid en geleidelijkheid te verlenen . Het werk aan het laatste stadium heeft de kunstenaar met enthousiasme volbracht : dit woord is beslist niet te sterk om uitdrukking te geven aan het grote plezier om te kunnen werken met toewijding , zorg en smaak ; een vreugde die groter wordt naarmate het onderwerp meer leven krijgt en men een succesvol eindresultaat voelt naderen . De schilder besluit tenslotte met het aanbrengen van die fijne toetsjes , waarover we reeds eerder spraken en die a.h.w. een soort van " handschrift " vormen , om op vrije wijze de vormen te doen spreken en bepaalde karakteristieke détails tot hun recht te doen komen . Fig . 25 laat een ander naakt zien , dat weer verschillend is van techniek . Het eerlijke vakmanschap , waarmede het tot stand kwam , zult je ongetwijfeld weten te waarderen .
Studie van een geklede figuur
Zoals steeds is hierbij een echte tekening en een goede constructie noodzakelijk . Deze wordt wederom eerst met houtskool uitgevoerd , zodat , wanneer dit gewenst is , hij gemakkelijk kan worden uitgeveegd om correcties aan te brengen . Deze tekening wordt gefixeerd en hij wordt overgeschilderd met wat gebrande sienna of zwart , zoals we gedaan hebben bij de voorgaande studies . We beelden het eerste stadium hiervan niet af ; je zult zich het beeld daarvan gemakkelijk kunnen voorstellen , wanneer je denkt aan de vele voorgaande voorbeelden . De onderschildering komt daarna aan de beurt en we brengen de locale tonen aan , in waarden , die de werkelijkheid benaderen ( fig . 21 ) . Tijdens de arbeid aan het definitieve stadium , wordt de verf weer wat vetter opgezet en de verschillende modulaties en overgangen moeten met zorg worden uitgevoerd . Tevens zal ook de vorm als zodanig nader gepretrifieerd worden met toevoeging van een aantal onmisbare details , terwijl meerdere overgangen wat soepeler gemaakt zullen moeten worden om tenslotte tot een eindresultaat te kunnen geraken ( fig . 22 ) . Eveneens bij het naakt moet men niet nalaten om een omgeving aan te brengen , die echter niet niet weer zo opvallend zal mogen zijn , dat de aandacht van de hoofdfiguur afgeleid zou kunnen worden .
ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
Art . Nr . 67 .
Fig . 24 .
Portret door Constant Le Breton . Werk van een verrukkelijke frisheid en een tegenlijk eerlijke en vrije vormgeving , waarvan de grote bekoring is gelegen in zijn eenvoud en een uiterst fijne toonharmonie .
ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
Art . Nr . 67 .
Fig . 23 .
Zelfportret van Renefer . Fors in vette verf geschilderd doek , dat krachtig en sober is , maar niettemin " kleurrijk " . Vergelijk het met het portret van A. Raynolt , dat meer uitmunt door tederheid en zachtheid .