E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    quo
    blog.seniorennet.be/quo
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    05-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . - PRAKTIJK .

    Art . Nr . 34 . 

                                   PRAKTIJK

    Voorwoord

      Als  een  arbeider  zijn  werk  begint  overtuigt  hij  zich  eerst , of  niets  aan  zijn  gereedschap  ontbreekt .  Zo  zullen  wij  een  overzicht  geven  van  de  kennis , die  je  met  ons  al  opgedaan  heeft , een  herhaling  van  de  belangrijkste  begrippen , die  je  thans  als  richtsnoer  zullen  dienen . 
     
     Wij  gaven  je  een  groot  aantal  inlichtingen  over  de  afmetingen  van  het  menselijk  lichaam , waarvan  het  geheel  het  zogenaamde  " canon " vormt . 
    ( les  " Schetsen  van  personen  ) .
      Het  is  niet  onnodig  je  daar  naar  te  verwijzen  integendeel .  Door  de  huidige  les  heeft  je  voldoende  anatomische  kennis  op  kunnen  doen , om  de  opbouw  van  het  beenderengestel , dat  ons  hier  interesseert , de  spieren , waardoor  de  bewegingen  uitgevoerd  worden  en  het  wisselende  uiterlijk  dat  het  lichaam  biedt , te  kunnen  beheersen .
      Je  bent  vaak , genoeg  gewaarschuwd  voor  de  klippen , die  door  verkortingen  onstaan ;  die  slechts  de  onvoorbereide  tekenaar  hinderen .  Al  gauw  zult  je  niets  meer  ontdekken  en  zult  je  tot  de  daad  over  kunnen  gaan :  de  naakte  mens  in  zijn  geheel  te  tekenen .  " Dit  werk  wordt  sinds  eeuwen  academisch  tekenen  genoemd , of  gewoon  " naakt " .  Men  spreekt  over  een  vrouwelijk  of  een  mannelijk  " naakt " .
      Het  lijkt  ons  verstandig  je  aan  te  raden , eerst  met  de  verschillende  onderdelen  te  beginnen , deze  in  je  op  te  nemen  en  te  bewerken , voordat  je  het  naakt  in  zijn  geheel  gaat  bestuderen .  Daarna  gaat  je  talrijke  schetsen  maken  van  het  naakt  in  zijn  geheel .  Dit  alles  zullen  wij  uitvoerig  bespreken  en  duidelijk  uitleggen .  Het ligt  voor  de  hand , dat  wij  je  inlichten  hoe  je  te  werk  moet  gaan  en  een  soort  werkplan  moet  toepassen , waarvan  wij  de  diverse  delen  eerst  zullen  opnoemen  en  verklaren .

               De  indeling  van  het  vlak  

      Om  te  beginnen  zullen  wij  je  eerst  geruststellen .  Noch  de  weergave  van  het  model  in  zijn  geheel  noch  die  van  een  gedeelde  ervan  zal  voor  u  bijzondere  moeilijkheden  opleveren .  Je  heeft  in  de  les 
    " Oefening  van  hand  en  oog " , bij  de  behandeling  van  de  ingewikkelde  vormen  geleerd , de  hoofdlijnen  en  volumes  te  onderscheiden , je  moet  eerst  zorgvuldig  uw  model  observeren  -  dan  opbouwen  -  het  geraamte  in  elkaar  zetten  - de  loodrechte  lijnen  vaststellen .  Hiervoor  geldt  hetzelfde , als  wat  je  b.v.  in  het  uitvoerige  betoog  over  de  koffiekan  in  de  voornoemde  les  heeft  geleerd ; wij  raden  je  dringend  aan , dit  nog  eens  over  te  lezen  en  daarbij  de  overeenkomstige  figuren  te  onderzoeken .
      Zou  er  dan  geen  verschil  zijn  ?  Ja , natuurlijk  !  en  de  les  " Schetsen  van  personen "  heeft  het  je  al  geleerd .  De  koffiekan  is  als  model  straks  en  stijf  en  haar  vorm  is  eens  en  voor  altijd  bepaald .  Het  menselijk  lichaam  daarentegen  is  beweeglijk , zijn  vormen  en  houdingen  zijn  in  het  oneindige  te  varieren .  Bovendien  zijn  de  verschillende  delen  van  het  lichaam  aan  elkaar  gehecht , met  elkaar  verbonden .  De  tekening  moet  de  speling  van  deze  verbondenheid  weergeven . 
      Tenslotte  bestaan  er  tussen  de  verschillende  delen  zoveel  overeenkomstigheden , die  wij  goed  kennen  en  die  door  onze  ogen  opgenomen  zijn , dat  de  minste  vergissing  ons  niet  ontgaan  zou .  Een  boom , een  huis , een  voertuig , alles  wordt  op  dezelfde  manier  geplaatst  en  de  methode  blijft  altijd  dezelfde .  Als  de  weergave  maar  heel  weinig  van  het  model  afwijkt  zal  het  niet  opvallen .  Dat  geld  niet  voor  de  weergave  van  het  menselijk  lichaam .  Laten  wij  het  zo  uitdrukken :  het  werk  blijft  hetzelfde , maar  het  eist  een  veel  scherper  waarnemingsvermogen , een  gevoeliger  oog .  Zowel  voor  een  geheel  als  voor  een  detail  gaat  de  plaatsing  van  de  simpele  min  of  meer  geometrische  vorm  uit .  Het  is  je  bekend  dat  deze  geometrie  alleen  maar  als  uitgangspunt , als  middel  dient  om  het  werk  op  te  bouwen , zoals  een  looplank  die  na  gebruik  weer  weggetrokken  wordt .  En  toch  blijft  er  tot  het  einde  toe  iets  in  de  zin  van  de  eenvoud  bestaan , de  gewilde  in  het  oog  lopende  eenvoud  van  de  vormen .  Daarvoor  voelt  en  ziet  men  dat  de  kunstenaar  het  wezenlijke  van  de  vormen  begrepen  heeft , en  dat  verleent  zijn  werk , hoe  bescheiden  het  ook  zijn  mag , de  waardering  dat  het  een  kunstzinnig  karakter  draagt .

                          De  Construtie

      Hier  ligt  de  zaak  anders  en  wij  zijn  van  mening , dat  zich  voor  u  een  heel  nieuw  begrip  voordoet , dat  onafscheidelijk  verbonden  is  met  wat  men  onder  het  figuurtekenen  van  een  mens  of  een  dier  verstaat .  Toch  was  het  begrip  constructie  je  niet  onbekend .  Het  werd  in  het  voornoemde  voorbeeld  van  de  koffiekan  gebruikt .  Maar  toen  ging  het  alleen  om  de  plaatssing  te  construeren , niet  het  voorwerp  zelf .  Het  verschil  mag  je  heel  miniem  lijken , maar  het  zal  je  direkt  duidelijk  worden .
      Een  koffiekan  is  een  gewoon  hol  voorwerp .  Hij  heeft  geen  inhoud , of  beter  gezegd  geen  inwendige  organen .  Als  je  wilt : hij  is  leeg .  Het  menselijk  lichaam  daarentegen  is  geenszins  eenvoudig , dat  weet  je .  Integendeel  het  is  uitermate  gecompliceerd .  Het is  niet  hol  maar  gevuld .  Het  is  samengesteld  uit  een  geraamte , dat  door  verschillende  weefsels  is  omgeven  en  geheel  met  de  huid  is  bedekt .  Heel  het  innerlijk  van  het  lichaam  kunnen  wij  niet  zien .  Het  wordt  voor  ons  verborgen  door  zijn 
    " uiterlijk " , dat  echter  zijn  vorm  krijgt  door  het  " innerlijk " .  Wij  herhalen  onze  raad : 
    " weten  wat  er  onder  zit  " .  Dit  wetend , kunt  je  het  aan  anderen  verstaanbaar  , voelbaar  maken . 
      Je  begint  ons  al  te  begrijpen :  wat  niet  leeft , behoeft  niet  met  behulp  van  een  constructie  getekend  te  worden , in  ieder  geval  niet  in  die  zin , waarin  wij  dit  woord  hier  gebruiken ;  behalve  vaak  een  machiene , juist  omdat  men  die  in  bepaalde  opzichten  met  een  levend  wezen  kan  vergelijken .  Ook  daarbij  kunnen  wij  van  een  opbouw , een  soort  geraamte  spreken , omdat  hij  ook  voorzien  is  van  beweegbare  onderdelen  met  bepaalde  functies .
      Laten  wij  nog  eens  herhalen , dat  ons  lichaam  een  ongeévenaarde  machine  is , en  dat  degene  die  het  wil  tekenen , goed  moet  begrijpen , wat  er  in  verborgen  zit ;  het  beenderengestel ,  het  spierenweefsel  en  de  onderlinge  afhankelijkheid  van  de  verschillende  delen .  Dat  is  de  oorzaak , waarom  de  contructie  de  hoofdzaak  vormt  van  de  tekening  of  veeleer  de  tekening  zelf  voorstelt . 
      Samenvatting :  wat  is  dus  het  verschil  tussen  de  plaatsing  en  de  constructie  ?
      De  eerste  betreft  vooral  de  proporties  van  het  geheel  en  van  de  diverse  voornaamste  delen  ervan  die  men  hun  nauwkeurige  plaatsing  moet  aangeven ;  
      De  tweede  heeft  tot  taak , het  innerlijk  te  onthullen , het  verborgene  aan  te  geven  en  de  opgesloten  delen , die  -  tenminsten  gedeeltelijk  -  de  oppervlakte  raken  en  de   vormen  aangeven , op  de  schets  te  doen  herleven  ( fig . 41 ) .  Een  voorbeeld  : de  hand .  De  hand  is  de  toetssteen  van  de  schilder  en  wij  zullen  haar  in  de  volgende  les  uitvoerig  behandelen .  Zij  bestaat  grotendeels  uit  een  beendergestel , waarvan  bijna  alle  bestanddelen zichtbaar  zijn .  Het  is  onmogelijk  haar  zonder  het  opmaken  van  een  plan  te  tekenen .  Heeft  je  de  zuivere  constructie  bepaald , dan  kunt  je  met  een  gerust  hart  verder  gaan .

                              Werkplan

      Wij  raden  je  aan , je  bij  het  uitvoeren  van  uw  werk  aan  de  door  ons  logisch  gerangschikte  volgorde  te  houden .  Wij  zullen  eerst  zeer  eenvoudige , bijna  schematische  tekeningen  van  detail  maken , en  dan  meer  en  meer  op  ditzelfde  studieonderwerp  ingaan  om  door  oefening  van  oog  en  hand  in  de  nieuwe  materie  te  groeien  en  zodoende  analytische  kennis  van  het  menselijk  lichaam  te  krijgen .
      Dan  zullen  wij  tot  het  schetsen  van  verbonden , details  overgaan .  De  schets  is , zoals  wij  vaak  hebben  herhaald , een  samenvatting  tot  een  geheel .  Het  is  dus  normaal  dat  er  een  analyse  aan  vooraf  gaat .
      Daarna  pas  beginnen  wij  met  het  naakt  in  zijn  geheel .  Om  de  moeilijkheden  van  deze  les  stap  voor  stap  te  overwinnen , geven  wij  je  eerst  aan , hoe  je  een  volledig  naakt  moet  tekenen  met  behulp  van  een  reproductie  van  het  menselijk  lichaam , dat  wil  dus  zeggen  met  een  beeldhouwwerk  als  voorbeeld .  Wij  hebben  voor  dit  doel  de  beroemde  anatomische  figuur  van   HOUDON   gekozen  en  zullen  je  later  de  reden  voor  de  keuze  opgeven . 
      Zonder  twijfel  zult  je  dan  echt  voorbereid  zijn  om  je  aan  de  weergave  van  het  volledig  naakt  naar  levend  model  te  kunnen  wagen ;  het  einddoel  van  deze  les .


    06-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . a , - FIG . 45 . - STUDIE VAN SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 34 . a ,

    Fig . 45 .

    Studie  van  SCHULTZ  - DAL .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 EN 45 . STUDIES VAN SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44  en  45 .

    Studies  van  Schultz - Dal .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 43 . - STUDIE VAN INGRES .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .

    Een  studie  van   Ingres ,
    waarbij  de  armen  in  verschillende
    standen  zijn  weergegeven .

    ( nadruk  verboden )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . a , - FIG . 42 . ENKELE LICHAAMSDELEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 34 . a .

    Fig . 42 .

    Toepassing  van  de  geometrische  vormen
    - R , de voet  van  voren  gezien .
    - R' , van  achteren  gezien .

    07-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . a , - VEREENVOUDIGDE TEKENINGEN EN STUDIE VAN DE DETAILS
    Art . Nr . 34 . a , 

                      Vereenvoudigde  tekeningen
                         en  studie  van  de  details

      Het  spreekt  vanzelf , dat  wanneer  een  beginner  van  plan  is  een  naaktekening  te  maken , behalve  de  moeilijkheden  die  de  tekening  zelf  oplevert , ook  de  tijd  om  te  poseren  die  men  van  een  model  kan  eisen  te  beperkt  is , om  hem  de  gelegenheid  te  geven  alle  onderdelen  van  het  menselijk  lichaam  grondig  te  bestuderen .  Behalve  de  al  eerder  opgegeven  redenen , moeten  deze  laatste  overwegingen  de  leerling  er  dus  toe  brengen , in  het  begin  eenvoudige  schetsen  van  diverse  framenten  uit  te  voeren .  Dit  neemt  niet  het  opstellen  van  een  algemeen  plan  weg , integendeel .  Er  moet  dus  minstens  een  uitgebreid  ontwerp  aan  voorafgaan :  als  men  b.v.  van  plan  is  gewoon  een  been  te  tekenen  zal  men  zo  te  werk  gaan , dat  men  eerst  het  onderbeen  in  zijn  geheel  opzet .  Daardoor  zal  het  beter  uitkomen  en  de  tekening  zal  aan  duidelijkheid  winnen , want  het  is  moeilijk  een  deel  zonder  zijn  geheel  weer  te  geven  of  tenminste  zonder  het  gedeelte  waaraan  het  vast  zit .  Als  men  een  voet  tekent , is  het  geraden  ook  de  enkel , zelfs  de  aanzet  van  het  onderbeen  aan  te  geven , het 
    " geheel "  komt  dan  beter  uit .

      Je  zult  dus  achtereenvolgens  heel  eenvoudige  schetsen  van  armen , benen , rompen , knieen , handen  enz.  gaan  maken .  Vanzelfsprekend  blijft  het  ontwerp  maken  de  eerste  plicht , de  hoofdzaak  van  uw  werk .  Ter  verduidelijking  vindt  je  bij  fig . 42  de  verschillende  voorbeelden .  Let  je  goed op  de  verschillende  geometrische  vormen , die  je  gebruiken  kunt  voor  een  voet  ( driehoek ) , voor  een  gesloten  vuist  ( langgerekte  ruit )  enz .   Bekijkt  je  ook  de  vele  verbindende  gewrichtslijnen  van  de  vingers  van  de  hand ...

      Je  zult  al  heel  gauw  vaststellen , dat  je  noodgedwongen  naar  de  hulpbronnen  van  toonwaarden  en  relief  moet  grijpen , wilt  je  de  vormen  juist  overdragen .  Maar  doe  het  met  voorzichtigheid , zonder  uw  tekening  met  strepen  en  schaduwen  te  overladen .  Zorg  ervoor  dat  je  een  helder  en  duidelijk  overzicht  krijgt , houdt  je  aan  de  juiste  plaats  en  zuiverheid  van  de  lijn  en  neemt  je  alleen  daar  toevlucht  tot  het  schaduwspel , waar  het  onmisbaar  is , om  het  detail  dat  je  maakt  naar  voren  te  brengen .
      Dit  noemt  men  zuinigheid , niet  te  verwarren  met  armoede  of  leegte  van  een  tekening .  In  de  meeste  gevallen  bereikt  men  juist  door  deze  zuinigheid  de  grootste  uitdrukkingskracht  zoals  een  redevoering  door  het  besnoeien  van  overbodige  uitwijdingen  de  gedachte  meer  kracht  bijzet .  Zuinigheid  en  eenvoud  zijn  de  eigenschappen , die  meer  dan  alle  andere  aan  uw  werk  een  werkelijk  arstistiek  karakter  zullen  verlenen ;  om  het  nog  beter  uit  te  drukken , zij  zullen  je  op  de  weg  brengen  dat  te  berieken , wat  men  onder  stijl  verstaat .  Wij  herhalen  dus  deze  raad  omdat  het  zo  bijzonder  belangrijk  is :  gebruikt  alleen  de  schaduwen  naarmate  zij  volstrekt  noodzakelijk  zijn  om  de  vorm  te  doen  begrijpen .  Uitgaande  van  de  gewone  lijntekening  zult  je  dan  zo  ver  gevorderd  zijn , dat  je  echte  studies  van  details  en  stukken  met  relief , zuinig  uitgevoerd  maar  toch  gemodelleerd , kunt  realiseren .  Zo  zult  je  zich  steeds  meer  ontwikkelen  en  uw  werk  zal  aan  nauwkeurigheid  winnen  zonder  dat  je  uw  enthousiasme  voor  uw  werk  verliest .
      Voor  het  geval  dat  je , om  welke  redenen  dan  ook , niet  mogelijk  is , een  levend  model  tot  uw  beschikking  te  hebben , moet  je  genoegen  nemen  met  uw  eigen  spiegelbeeld ; je  kunt  altijd  zelf  voor  de  spiegel  poseren  en  daarbij  verschillende  houdingen  van  uw  armen , uw  benen  of  uw  handen  bestuderen . 
    Bovendien  is  het  gemakkelijk  aan  de  hand    van  verschillende  meesterwerken  van  de  beeldhouwkunst , waarop  je  duidelijk  de  vormen  van  de  spieren  kunt  onderscheiden , het  opvallende  relief  en  de  beweging  te  bestuderen .  Zou  de  aanschaf  van  kunstreproducties , alhoewel  deze  niet  ongemotiveerd  is , je  te  kostbaar  worden , dan  kunt  je  hetzelfde  resultaat  ook  met  gewone  prentkaarten  bereiken .  Overigens  is  het  in  het  begin  meer  aan  te  raden , de  stukken  aan  de  hand  van  een  gipsmodel  te  tekenen , natuurlijk  onder  voorwaarde  dat  uw  persoonlijke  middelen  het  toelaten  en  deze  modellen  in  uw  omgeving  beschikbaar  zijn .  In  het  eerste  geval  bij  u  thuis  met  een  paar  goed  gekozen  gipsmodellen , die  je  koopt  of  huurt , in  het  tweede  geval  in  het  museum  of  desnoods  in  parken , waar  je  standbeelden  of  monumenten  vindt .  Al  was  er  een  levend  model  onmiddellijk  tot  uw  beschikking , is  het  toch  aan  te  raden , zowel  in  het  begin  maar  ook  later , aan  de  uitvoerige  studie  van  een  afgietsel  de  voorkeur  te  geven , omdat  het  je  de  mogelijk  biedt  geheel  op  uw  gemak  en  met  volledige  concentratie  uw  tekening  uit  te  werken .  Het  zal  je  later  ten  goede  komen , want  je  zult  onder  het  weergeven  van  het  levend  model  het  gemak  van  de  intussen  verworven  kennis  ondervinden .  Wij  komen  trouwen  in  de  volgende  hoofdstukken  op  dit  punt  terug .
      Op  het  uitvoeren  van  handen  en  voeten  moeten  wij  iets  dieper  ingaan .
      Ten  eerste  slaat  de  bovengenoemde  raad  niet  op  deze  speciaal  te  behandele  delen .  Zowel  een  standbeeld , als  ook  een  gipsmodel , vooral  als  de  afmetingen  verkleind  zijn , bieden  niet  die  voorwaarden  die  uw  studie  ten  goede  komen .  Eventuele  hinderpalen  ?  Het  standbeeld  in  het  park  een  beetje  hoog  op  zijn  voetstuk  of  is  moeilijk  te  bereiken , het  is  door  het  weer  aangetast , door  de  jaren  beschadigd ;  de  beelden  in  het  museum  zijn  eventueel  voor  uw  werk  ongunstig  belicht , uw  eigen  voorbeelden  te  klein  van  formaat .  In  de  drie  gevallen  zijn  de  houding , de  beweging  en  de  uitvoering  van  uw  doel  een  beetje  te  gestyleerd .  Natuurlijk  het  is  slechts  een  risico .  Wat  de  gipsbeelden  betreft , bestaan  er  ook  exemplaren  in  natuurlijke  afmetingen ; als  je  zich  dat  kunt  veroorloven , dan  staat  het  je  dus  vrij  ze  zelf  te  kiezen  en  te  plaatsen  in  de   door  u  gewilde  belichting.  

      Zonder  deze  gunstige  mogelijkheden  te  verwaarlozen , stellen  wij  je  toch  voor , volgens  de  natuur  te  werken .  Je  heeft  niet  alleen  uw  twee  voeten  en  uw  linkerhand   ter  beschikking  -  de  rechter -  of  linkerhand  die  tekent  kan  uitteraard  moeilijk  gereproduceerd  worden  -  maar  allicht  vindt  je  in  uw  omgeving  mensen  genoeg , die  vooral  wat  de  handen  betreft  vrijwillig  en  graag  als  model  willen  dienen . 

      Je  zult  begrijpen , als  je  er  over  nadenkt , waarom  handen  kunnen  uitdrukken , welke  taal  hun  talrijke  houdingen  en  bewegingen  kunnen  spreken , wat  zij  over  het  wezen  van  een  individu , waarvan  het  lichaam  door  de  kleding  aan  de  blik  onttrokken  is , kunnen  vertellen .  De  tekening  van  de  hand  is  dus  moeilijk , moeilijker  dan  die  van  het  gezicht .

    08-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . b , - FIG . 50 EN 51 . SCHETSEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 34 . b ,

    Fig . 51 .

    Schetsen , uitgevoerd  met  vetkrijt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . b , - FIG . 50 EN 51 . SCHETSEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ART . NR . 34 . b ,

    Fig . 50 .

    Schetsen , uitgevoerd  met  vetkrijt.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 49 . SCHETSEN VAN LEERLINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 49 .

    Potloodschets  van  leerling .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 48 . - NOG MEER SCHETSEN VAN LEERLINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 48 .

    Nog  meer  schetsen  van  leerlingen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 . - SCHETS VAN EEN LEERLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

       Schets  van  een  leerling .
    ( penseel  met  gewassen  tint ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . b , - FIG . 46 . - SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 34 . b ,

    Fig . 46

    De  schets  werd  uitgevoerd  in  rood  krijt .

    09-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 34 . b , - DE SCHETS

    Art . Nr . 34 . b ,

                                   De  Schets .

      Na  de  studie  van  de  verschillende  onderdelen  zult  je  wel  voldoende  kennis  hebben  opgedaan , om  met  de  schets  van  het  naakt  te  beginnen .  Voor  velen  is  dit  het  ogenblik  om  met  het  werk  naar  levende  modellen  te  beginnen .  Wij  zijn  het  daarmee  eens  onder  voorwaarde , dat  je  zich  hier  ook  voldoende  op  voorbereid  heeft .  Gelegenheid  hiertoe  had  je  ten  eerste  bij  de  studie  van  de  les  " Het  schetsen  van  personen "  en  ten  tweede  bij  het  uitvoeren  van  de  gespecialiseerde  analytische  oefeningen  van  de  laatste  hoofdstukken . 
     
    De  vraag  is  of  je  gelegenheid  heeft  geregeld  een  modelclub  te  bezoeken , waar  een  model  soms  wel  2  à  3 uur  poseert , gedurende  5  à  20  minuten  dezelfde  houding  inneemt  en  je  daardoor  de  mogelijkheid  biedt , de  verschillende  standen  uit  te  werken .  Je  kunt  natuurlijk  net  zo  goed  voor  de  spiegel  oefenen  of  goede  vrienden  vragen  voor  u  te  poseren .  Als  een  leerling  de  wil  heeft  om  vooruit  te  komen , moet  het  hem  lukken  een  eindresultaat  te  bereiken , al  woont  hij  niet  in  Parijs  of  in  een  andere  grote  stad .  
      Zeker  de  eerste  pogingen  vallen  soms  tegen  en  zijn  vaak  teleurstellend .  Maar  als  je  blijft  doorzetten , zult  je  in  het  begin  geringe , langzamerhand  steeds  duidelijkere , tenslotte  verbazingwekkende  vorderingen  constateren .  De  overwinning  geeft  moed  en  voldoening .  Denk  daaraan  en  wanhoop  nooit  ! 
      Over  de  techniek  van  de  schets  op  zichzelf  hebben  wij  in  de  les  " Het  schetsen  van  personen "  uitvoerig  gesproken .  Daarom  willen  wij  je  niet  met  overbodige  herhalingen  vervelen .  Als  je  de  genoemde  les  behoorlijk  doorgewerkt  heeft , als  je  met  de  praktijk  doorgegaan  bent , door  steeds  opnieuw  op  onderwerpen  te  oefenen , verzekeren  wij  je , dat  er  geen  enkele  reden  bestaat  om  geen  succes  te  boeken  .  Alles  hangt  van  uzelf  af . 
      Zodra  het  tekenen  van  details  je  vlot  en  met  zekerheid  afgaat , dan  pas  kunt  je  het  schetsen  van  het  gehele  naakt  proberen .  Deze  schets  kan  dan  meer  of  minder  uitgewerkt  worden  en  wij  tonen  je  voor  dit  doel  aan  de  hand  van  enkels  uitmuntende  voorbeelden  de  diverse  technieken  van  verschillende  schilders . 
      Het  spreekt  vanzelf  dat  als  materiaal  een  zacht  potlood , conté  of  rood  krijt  geschikt  is  ( fig . 46  -  51 ) .  De  modulatie  van  de  lijnen  vindt  hier  zijn  volle  waarde  in  de  aanduiding  van  volumes  en  het  aanbrengen  van  schaduwen , die  met  de  vinger  soms  even  gedoezeld , de  vormen  krachtiger  laten  uitkomen .  Voor  dit  doel  is  het  aan  te  bevelen  in  de  les 
    " Licht  en  Schaduw "  nog  eens  over  te  lezen  , wat  wij  over  het  uitwerken  van  de  schets  geschreven  hebben .  
      Je  herinnert  zich  -  wij  hebben  het  vaak  ge noeg  herhaald  -  dat  de  plaatsing  in  een  vlak  bij  een  vluchtige  schets  eerder  spontaan  uitgevoerd  wordt  dan  door  een  voorafgaand  plan  op  te  stellen , maar de  beginner  -  zoals  je  bij  het  lezen  van  de  voorbespreking  heeft  opgemerkt  -  moet  zich , bij  de  studie  naar  een  levend  model  de  tijd  gunnen  de  verschilende  houdingen  op  zijn  gemak  te  bestuderen .  Hij  zal  er  dus  in  het  begin  de  voorkeur  aan  geven  zijn  ontwerp , al  geschiedt  dit  alleen  in  gedachte , zonder  haast  te  ontwikkelen ; dat  spreekt  vanzelf .  Langzaam  zal  de  constructie  haast  onbewust  en  op  een  steeds  vluggere  manier  in  zijn  geest  ontstaan .
      Nog  eens  raden  wij  je  aan , alles  wat  over  dit  punt  besproken  is  te  herhalen .   Neem  dit  van  ons  aan  :  deze  repetitie  is  bijzonder  waardevol  voor  u .                                        

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 35 . - FIG . 58 . VIERDE STADIUM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 35 .

    Fig . 58 .

    Vierde  stadium , zijaanzicht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 57 . - VIERDE STADIUM - ACHTERAANZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57 .

    Vierde  stadium

    achteraanzicht

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 56 . - VIERDE STADIUM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 56 .

    Vierde  stadium .

    Dezelfde  uitvoering  bij 
    achter -  en  zijaanzicht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 . - GEWASSEN TEKENING DOOR SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55 .

    Hier  een  opmerkelijke
    gewassen  tekening  door
    Schultz - Dal .
    Let  op  de  gevoelige
    behandeling  van  licht  en
    donker  en  op  de  juiste
    weergave  van  de  talrijke
           verkortingen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 . - DERDE STADIUM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54 .

    Derde  stadium
    de  contructie.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 53 . - TWEEDE STADIUM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 53 . 
     
    Tweede  stadium :
    de  grote  lijnen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 35 . - FIG 52 . EERSTE STADIUM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 35 .

    Fig . 52 .

    Eerste  stadium :
    de  voornaamste  punten
    ( beenpunten ) .




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!