E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ikke_familie
    blog.seniorennet.be/ikke_fa
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    15-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR .22 . - DE LUCHT

    Art . Nr . 22 .

                         De  Lucht .

       De  lucht  is  een  van  de  moeilijkste  onderdelen  van  het  landschap ;  vooral  wanneer  de  wind  zware  wolken  voortdrijft  en  deze  onophoudelijk ,  mede  door  de  belichting , van  vorm  doet  veranderen .  De  landschapstekenaar  moet  hier  rekening  mee  houden , als  hij  een  schets  wil  afmaken  die  op  een  bepaalde  tijd  van  de  dag  is  opgezet .  Hij  zal  ermee  door  moeten  gaan  op  hetzelfde  uur  en  met  hetzelfde  weer  waarin  het  begin  van  de  tekening  is  gemaakt .  Wij  zullen  thans  nauwkeuriger  wolken  en  luchten  bespreken , daar  deze  wel  de  moeilijkste  opgaven  vertegenwoordigen .

       De  wolkenlucht .  -  Een  dergelijke  weergave  verkrijgt  men  niet  alleen  door  de  wolken  hun  bepaalde  vorm  te  geven ; ook  de  plaatsing  ten  opzicht  van  elkaar  speelt  een  grote  rol .  Bekijkt  je  fig . 21 bis  maar  eens .  Je  ziet  een  eenvoudig  onderwerp  met  als  belangrijkste  element  de  lucht .  Het  is  een  zomermiddag  en  er  staat  een  lichte  westenwind .  Grote  wolken , zogenaamde  cumulus - wolken , drijven  met  hun  ronde  omvangrijke  grillige  vormen  door de  lucht .  Daartussen  zijn  hier  en  daar  strepen  blauwe  lucht  zichtbaar , waarvan  het  blauw  naar  de  horizon  toe  geleidelijk  afneemt .  Hiermee  rekening  houdend  kunt  je  de  lucht-be-wolkt  of  niet  -  laten  " leven " .  Het  is  nooit  een  verticaal  blauw  gordijn , integendeel , de  kleuren  veranderen  steeds :  eerst  van  een  diepblauw  naar  cobalt-blauw , overgaand  in  een  groenachtig  blauw , daarna  een  gelig  blauw  en  eindigend  in  een  licht  rose  getinte  okerkleur .  Wij  zullen  zien  dat  ook  de  wolken  zich  onderwerpen  aan  de  wetten  van  de  perspectief .  Het  zal  ons  misschien  helpen  als  wij  enkele  hulplijnen  trekken  die  naarmate  zij  de  horizon  naderen  dichter  bij  elkaar  komen , omdat  zij  daar  verder  van  het  oog  verwijderd  zijn .  Daarin  schetsen  wij  snel  de  vereenvoudigde  vormen  van  de  " wolkenmassa's "  ( zie  fug . 21 ) .  Wij  zeggen  met  opzet :  hun  vereenvoudigde  vorm .  Het  is  niet  nodig  precies  de  grillige  lijnen  van  het  wolken-silhouet  na  te  tekenen .  Je  kunt  volstaan  met  hun  volume  en  algemeen  karakter  aan  te  geven .  Als  dit  gebeurd  is  gaan  wij  ze  " modeleren "  met  de  schaduwen  die  zij  hebben  al  naar  gelang  hun  plaats  in  de  lucht :  hoe  verder  naar  de  horizon  ; hoe  zwakker  hun  schaduwen  zullen  ziin ; dat  spreekt  immers  vanzelf  ( fig. 21 bis ) .
      Wij  willen  hier  nadrukkelijk  vaststellen  dat  een  wolk , ondanks  de  lichtheid  van  zijn   " stof "  niet  zonder  tekening  is .  Natuurlijk , deze  is  zeer  beweeglijk  en  wij  moeten  dan  ook  meer  dan  ooit  op  de  visuele  herinnering  teruggrijpen , om  de  vereenvoudigde  vormen ,  zoals  hierboven  omschreven , te  kunnen  onthouden .  Een  lucht , welke  dan  ook ,  moet  altijd  soepel  en  plastisch  worden  weergeven , terwijl  de  tekenwijze  van  de  overige  ellementen  van  het  landschap  harder  en  krachtiger  kan  zijn .  Tenslotte  willen  wij  u  nog  waarschuwen  voor  een   veel  voorkomende  fout , de  lucht  als   geheel  te helder  te  maken .  Dit  vloeit  voort  uit  de  veel  voorkomende  vergissing  dat  men  helderheid  dikwijls  verwant  met  lichtheid .  Sommige  zomerluchten  bijvoorbeeld  zijn  van  een  kleurwaarde  die  de  warmte  suggereert  en  waarin  de  witte  wolken  stralen  met  een  kracht  van  een  door  de  zon   beschenen  wit  gepleisterde  muur .

      Onweerslucht ;  -  Het  landschap  van  fig . 22  is  uigevoerd  met  penseel  en  O.I. inkt  en  accenten  in  conté .  Hiermee  is  een  krachtig  effect  bereikt .  De  lucht  vertoont  grote  stapelwolken  als  voorboden  van  het  onweer .  Zij  bewegen  zich  in  een  zware , hete  atmosfeer .  De  zon , die  schuil  gaat  achter  één  van  de  wolken , geeft  het  landschap  een  gamma  van  sterke  kleurwaarden  die  gedeeltelijk  weerspiegeld  worden  in  het  water .  De  hevige  tegenstellingen  veroorzaken  een  sterke  contrastwerking  waardoor  het  onderwerp  zo  rijk  van  kleur  wordt .
      Na  een  snelle  eenvoudige  potloodschets  wordt  te  tekening  opgezet  met  het  penseel  en  een  flinke  hoeveelheid   O. I . inkt .  De  tekening  is  zwaar , vooral  wat  betreft  de  huizen , de  bomen  en  de  oever , waarin  zelf  bijna  vol  zwarte  partijen  te  zien  zijn .  Daarna  doet  het  conté  dienst  om  te  nuanceren  en  de  overgangen  te  vormen  tussen  het  licht  en  de zware  schaduwpartijen .   

      Avondlucht . -  Aan  het  einde  van  de  dag  kunnen  wij  verschillende  effecten  waarnemen , gevariéerd  al  naar  geland  de  windrichting .  Het  mooiste  zijn  stellig  de  wolken .  De  zon  veroorzaakt  tegen  de  ondergang  een  buitengewone  kleurenrijkdom  en  het  zijn  vooral  de  wolken  die  de  felste  en  meest  onwaarschijnlijke  kleuren  laten  zien .  Het  licht  weerspiegelt  hier , meer  dan  ooit , meest cotrasterende  kleurwaarden .  Wij  laten  je  in  fig . 23  een  eenvoudig  onderwerp  zien :  een  spoorweg  in  het  open  veld .  De  lucht  is  zwaar  van  regenwolken .  Het  is  zes  uur  s'avonds  in  het  begin  van  de  lente .  De  zon  omgeven  door  een  krans  van  helder  licht , is  te zien  door  een  gat  in  de  wolken , de  tekening  is  met  pen  gemaakt en  daarna  gewassen , waardoor  het  gewenste  effect  is  ontstaan .  De  lucht  is  eerst  geschilderd  door  het  opzetten  van  een  lichte  toonwaarde , waarbij  de plaats  van  het sterkste  licht  uitgespaard  werd .  Direct  daarna  komt  de  vormgeving  door  de  verschillende  toonwaarden , waarna  tenslotte  de  heuvels  op  de  achtergrond  en  het  terrein  aangebracht  zijn  in  zwakkere  tinten .  Enkele  krachtige  accenten  voltooiden  het  geheel .   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 33 . HET KANAAL TEKENING VAN RENEFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 33 .  Het  Kanaal

    Tekening  van  RENEFER . De  tekenaar  heeft  hier met  zeer eenvoudige  middelen de rust  en  klaarheid  van  het  water  tot uitdrukking  weten  te  brengen , hetgeen  ook  het  kenmerk  is  van  de  voorgaande  afbeeldingen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . WILD STROMEND WATER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .

    Wild  stromend  water .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - RUSTIG WATER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31 .

    " Verstoord "  rustig  water .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 30 . - CONTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30 .

    Contructie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - RUSTIG WATER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 29  .

    Rustig  water .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    16-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . - HET WATER .
    Art . Nr . 23 .

                          Het   Water .

         Weerspiegeling  en  perspectief

                            Golven.

      Het  is  noodzakelijk  dat  wij  eerst  kennismaken  met  nieuwe  begrippen  van  de  perspectief  leer , om  je  het  verschijnsel  van  de  weerspiegeling  duidelijk  te  maken .  Wij  herhalen  dat  het  niet  de  bedoeling  is  om  je  zuivere  projectietekeningen  te  leren  maken , omdat  je  immers  naar  de  natuur  werkt .  Maar  het  is  nodig  dat  je  begrijpt  hoe  een  bepaalde  weerspiegeling  tot  stand  komt  en  dat  je  uw  tekening  kunt  controleren  door  middel  van  regels .  Het  spreekt  vanzelf  dat  wij  hier  alleen  de  weerspiegeling  in  een  rimpelloos  watervlak  op  het  oog  hebben  en  dat  dit  de  functie  heeft  van  een  spiegel .  De  weerspiegelde  voorstelling  wordt  in  het  algemeen  verzacht  in  zijn  kleurwaarden  en  verandert  van  kleur  in  het  weerspiegelend  watervlak .  De  lijnen , loodrecht  op  het  weerspiegelende  oppervlak  zetten  zich  voort  zonder  van  richting  te  veranderen .  Laten  we  ons  een  kubus  voorstellen  die  boven  het  water  uitsteekt , of  die , zoals  in  fig . 24  op  een  spiegel  geplaatst  is , wat  op  hetzelfde  neerkomt .  De  reflectie  in  de  spiegel  -  of  in  het  water  -  wordt  verkregen  door  de  verticale  lijnen  door  te  trekken  en  de  lengte  even  lang  te  maken  als  die  van  het  voorwerp  zelf  :  CA'  =  AC,  DB'  =  BD  enz.  Als  wij  nu  B'  met  A'  verbinden  en  wij  trekken  deze  lijn  A'B'  door  naar  de  horizon , zullen  we  tot  de  ontdekking  komen  dat  A, B,  hetzelfde  verdwijnpunt  heeft  als  AB  en  als  CD .  Hetzelfde  zien  wij  gebeuren  met  de  schaduwzijde  en  zijn  spiegelbeeld  in  het  water  ( of  in  de  spiegel ) .  Toch  is  de  weerspiegeling  practisch  nooit  gelijk  aan  het  gespiegelde  voorwerp , daar  dit  altijd  ondersteboven  wordt  weerkaatst .  Zo  zie  je  hier  bv.  niet  bovenzijde  van  de  kubus  weerspiegeld .  Men  zou  het  water  kunnen  vergelijken  met  een  oog  dat  de  dingen  van  onder  af  beziet  .  Laten  we  nu  eens  een  schuinstaand  voorwerp  bekijken  ( fig . 25 ) , zoals  boomstammen  dikwijls  zijn .  Wij  trekken  vanaf  de  basis  van  het  voorwerp , daar  waar  hij  uit  het  water  komt , horizontale  lijnen  die  overeen  komen  met  het oppervlak , CDN  voor  punt  D , DN'  voor  het  punt  G .  Wij  trekken  nu  vanuit  punt  A , B  en  F  verticale  lijnen .  Zij  snijden  de  horizontale  lijnen  en  geven  de  punten  A' , B'  en  F' .  Vandaar  uit  wordt  de  lengte  afgemeten  naar  beneden  toe .  Wij  krijgen  dan  de  punten  A" , B"  en  F" ,  die  resp.  verbonden  met  de  punten  C , D  en  G , ons  het  weerspiegelde  beeld  zichtbaar  maken .  Ook  hier  kan  men  het  vlak  AFFB  niet  in  het  spiegelbeeld  zien , maar  het  vlak  FBGD  is  veel  groter  geworden .  Het  verdwijnpunt  van  B"F"  is  hetzelfde  als  dat  van  AE , BF  en  DG .  Het  volgende  voorbeeld  is  een  rechthoekige  steen , die  horizontaal  uit  een  in  het  water  staande  muur  steekt .  De  weerspiegeling  toont  de  onderkant  die  wij  bij  de  steen  zelf  niet  kunnen  zien .  Het  verschil  tussen  de  verschijningsvorm  van  een  bepaald  onderwerp  en  zijn  spiegelbeeld  is  ook  heel  duidelijk  te  zien  bij  de  brug  ( fig . 26 ) .  De  binnenkant  van  iedere  boog  zien  we  precies  in  het  weerspiegelend  oppervlak .  Je  ziet  in  dezelfde  figuur  nog  de  weerspiegeling  van  een  toren  met  een  kegelvormig  dak ,  een  huis  met  een  schuin  dak  en  een  gebouw  met  een  pyramide - vormig  dak  ( fig . 27 ) .  In  heel  veel  gevallen  zullen  de  weerspiegelde  voorwerpen  niet  precies  aan  de  kant  van  het  water  staan , maar  meer  landinwaarts .  Deze  ( verwijderde  )  plaatsing  heeft  tot  gevolg  dat  een  gedeelte  van  hun  spiegelbeeld  verloren  gaat .  Hier  valt  het  gedeelte  weg  dat , gerekend  vanaf  de  voet  van  het  object , even  hoog  is  als  de  hoogte  van  het  terrein  tussen  die  voet  en  de  waterkant  ( zie  fig . 28 ) .  

      Het  paaltje  A  dat  direct  aan  het  water  staat ,  is  in  het  spiegelbeeld  volledig  zichtbaar .  Daarentegen  is  paaltje  B  geheel  onzichtbaar , omdat  de  hoogte  van  het  terrein  gelijk  is  aan  de  hoogte  van   het  paaltje  gerekend vanaf  de  basis  van  de  paal  loodrecht  naar  beneden .  Het  derde  paaltje  C  is  maar  gedeeltelijk  zichtbaar  door  zijn  afstand  tot  de  oever  .  Bij  het  bouwsteltje  D  en  de  kerktoren  kunnen  wij  om  deze  reden  hetzelfde  opmerken .  Het  water  geeft  een  landschap  een  heel  eigen  aantrekkelijkheid .  Het  verdubbelt  en  verlevendigt  door  zijn  weerspiegeling  en  door  de  beweging  die  het  aan  een  landschap  geeft .  

      Laten  we  de  verschillende  aspecten  van  het  water  eens  bestuderen .
      Rustig  water .  -  Fig . 29  toont  ons  een  eenvoudig  onderwerp  getekend  in  de  omgeving  van  Parijs .  Wij  geven  in  fig. 30  het   schema  van  de  perspectievische  constructie .  Het  is  natuurlijk  duidelijk  dat  je  bij  het  opzetten  van  uw  onderwerp  rekening  houdt , of  beter , je  laat  leiden  door  uw  kennis  van  de  perspectief .  Dit  is  een  zeer  belangrijk  werk  want  van  deze  enkele  lijnen  hangt  de  hele  opzet  van  uw  tekening  af .  Het  is  een  houtskooltekening  met  gewassen  tint .  De  zeer  krachtige  aanduiding  van  het  onderwerp  berust  op  het  principe :  "weglaten  van  de  oninteressante  détails " ;  Door  dit  goed  te  onthouden  zult  je  nog  veel  profijt  trekken  uit  dit  voorbeeld .  Het  onderwerp  is  hier  dus  rustig  water  zoals  men  bijvoorbeeld  ziet  vanaf  de  oever  van  een  rivier  op  een  mooie  zomermorgen .  Door  de  enkele  lichte  rimpelingen  van  het  water , vooral  op  de  voorgrond , onstaan  de  kronkelige  arabesken  van  de  weerkaatste  bomen  rechts .  Je  zult  ook  in  de  natuur  zien  dat  de  weerkaatsingen  schijnen  te  golven ,  uiteen  te  vallen  in  afzondelijke  strepen ,  naarmate  het  oog  dwaalt  vanaf  de  einder  naar  de  voorgrond .  Het  is  logisch , dat  op  de  achtergrond  de  golvende  beweging  sterk  afneemt :  hij  is  in  de  verte  niet  meer  te  onderscheiden , zoals  je  hier  ziet  op  het  derde  plan  van  onze  tekening .  Je  ziet  deze  effecten  uitsluitend  door  het  volledig  ontbreken  van  wind .  In  fig . 22  heeft  je  rustig  water  gezien , dat  echter  enkele  ogenblikken  later  door  het  onweer  sterk  in  beweging  gebracht  werd .  Voordat  dit  losbarste  heeft  de  tekenaar  nog  de  gelegenheid  gehad  de  weerspiegeling  in  het  water  vast  te  leggen . 
     
      "  Verstoord  "  rustig  water .  -  De  meeste  rivieren  zijn  te  vergelijken  met  wegen  -  stromend  natuurlijk  -  waarop  sleepboten  en  schuiten  het  verkeer  vormen .  Terwijl  eerst   het  oppervlak  van  het  rustige  water  een  spiegel  vormde  waarin  het  omringende  landschap  werd  teruggekaatst , splijt  nu  een  boot  de  spiegel , breekt  het  beeld , en  we  zien  nu  de  weerspiegelingen  een  wilde  dans  uitvoeren  om  tenslotte  te  verdwijnen  in  het  witte  schuim  van  de  golven  die  op  de  oever  slaan .  Het  is  interessant  om  het  verschil  te  zien  tussen  het  aanzien  van  het  kalme  water  en  dat  van  het  water , verstoord  door  het  varen  van  een  boot .  Deze  tegenstellingen  ziet  je  in  de  gewassen  tekening  van  fig . 31 .  Na  de  opzet  met  zacht  conté  ( 3 B )  heeft  de  tekenaar  met  zwarte  waterverf  de  tinten  ingewaasen .  De  toonwaarden  werden  hierdoor  zeer  vloeiend .  De  kleur  van  het  papier  is  gebruikt  voor  de  uitdrukking  van  enkele  lichte  wolken .  Daarna  zijn , wat  de  ver  verwijderde  onderdelen  van  het  landschap  betreft  en  de  bomen  langs  de  oever , zeer  lichte  kleurwaarden  aangegeven , hier  en  daar  ondersteund  door  een  wat  zwaarder  accent  om  de  bladermassa's  aan  te  geven .  Naarmate  zij  meer  naar  de  voorgrond  komen  winnen  deze accenten  aan   kracht .  Het  kalme  water  voor  de  sleepboot  is  tot  aan  de  aanduiding  van  de  scheiding  behandeld  zoals  in  de  voorgaande  tekening .  Daarna  gedraagt  het  water  zich  als  een  matte  spiegel .  Er  is  maar  één  zeer  heldere  kleurwaarde  te  zien , bijna  nog  helderder  dan  de  lucht .  Geheel  op  de  voorgrond , bij  de  begroeiing  van  de  oever , zien  wij  de  schaduw  van  een  boom , die  juist  buiten  het  gezichtsveld  valt .  Een  schaduw , die  de  onderkant  van  het  motief  even  onderstreept  en  daardoor  het  geheel  diepte  geeft .  Je  zult  zien  dat  deze  gewassen  tekening  bijna  een  suggestie  van  het  motief  is .  Het  is  dan  ook  niet  " het  détail "  dat  in  het  landschap  het  belangrijkste  is .  Wij  hopen  dat  dit  voorbeeld  je  daarvan  zal  overtuigen .  Als  men  bijvoorbeeld  alle  blaadjes  van  een  olijfboom  zorgvuldig  natekent , gaat  het  werk  hierdoor  niet  plotseling  een  zuidelijke  sfeer  ademen .  De  opbouw  van  het  terrein , de  grote  lijnen , het  volume  van  de  verschillende  onderdelen , de  massa's  de  kleurwaarden ,  juist  waargenomen   en  juist  weergegeven , zonder  omhaal , dat  is  voldoende  om  uw  tekening  " sprekend "  te  maken , maar...  daardoor  is  echter  de  opzet  en  uitvoering  er  niet  gemakkelijker  op  geworden .  Het  verstand  moet  de  keus  bepalen : men  moet  een  offer  kunnen  brengen .  Maar  daarop  hebben  wij  al  genoeg  nadruk  gelegd  in  onze  vorige  lessen . 

      Wild  stromend  water .  -  Dit  is  een  buitengewoon  interessant  onderwerp , maar  het  vereist , zoals  het  tekenen  van  alle  met  snelheid  en  kracht  voortbewegende  elmenten , eerst  een  geduldige  waarneming .  Deze  waarneming  stelt  je  in  staat  toch  vaste  bewegingssystemen , zoals  we  dit  zouden  kunnen  noemen , op  te  merken , die  zeer  veel  op  elkaar  zullen  lijken  en  die  geen  enkel  belangrijk  onderscheid  opleveren  wat  beteft  vorm , toonwaarde  en  kleur .  De  stroom  van  de  rivier  is  sterk  en  snel .  Verspreid  over  de   bedding  zien  wij  grotere  en  kleinere  rotsblokken ; vandaar  de  stroomversnellingen  en  het  grote  verval .
     
      Het  wassen  of  het  breken  van  het  water  verandert  hier  en  daar  het  uiterlijk .  In  het  midden  stroomt  het  water  zeer  snel  over  een  bedding  van  platte  stenen .  Op  de  voorgrond  is  plotseling  een  groot  verval .  Dit  effect  is  bereikt  door  de  zuivere  kleur  te  gebruiken , glad  voor  de  stroomversnellingen  op  het  tweede  plan  en  krachtiger  voor  de  val  op  de  voorgrond :  hier  wordt  de  penseelstreek  golvend , om  dan  uit  elkaar  te  spatten , het  wit  van  het  papier  gebruikend  om  het  spattende  water  weer  te  geven .  Daarna  glijdt  het  water  minder  onstuimig  voort , door  een  minder  diep  gedeelte  van  de  bedding .  Water  in  wilde  beweging  weerspiegelt  de  oevers  die  het  omzomen  of  waartegen  het  zich  breekt ,  echter  niet  meer .  Het  schuim , aan  de  ene , de  dofheid  aan  de  andere  kant , maken  er  slechts  een  lichtend  element  van , waarin  alleen  de  de  nuances  worden  aangegeven  door  de  verschillende  toonwaarden .  Het  onderwerp  is  na  een  schetsmatige  opzet  met  houtskool  uitgevoerd  als  pentekening  en  daarna  gewassen .  Enkele  snelle  pennehalen  dragen  bij  aan  de  uitdrukking  van  het  bewegende  water .  Door  de  grote  contrasten  laat  deze  tekening  je  het  verschil  zien  tussen  de  toonwaarden  van  rivier  en  andere  elementen  van  het  onderwerp .     

     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . HET WATER FIG . 24
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art. Nr. 23   Fig . 24 .

    Het  Water

    Weerspiegeling  en  perspectief  Golven


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 25 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 25 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 26 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 26 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 27.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 27

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 42 HOUTGRAVURE DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42 .

    Houtgravure  door
        Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41 . - ZEILSCHIP OP EEN DEINENDE ZEE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41 .

    Zeilschip  op  een 
    deinende  zee .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40 . - ZEE EN ROTSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40 .

    Zee , brekend 
    tegen  rotsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 39 . - ZEE EN STRAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39 . 

    Zee , brekend  op
        het  strand .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38 . - BRANDING . ( STORMWEER )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38 .

     Branding  ( stormweer ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 37 . - DEINING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .

    Deining .
    ( bij  diep  water  dat 
    tegen  de  rotsen  slaat ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . a , FIG . 36 - DE ZEE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 . a ,

    Fig . 36 .

    Kabbelend  water .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . a , FIG . 34 EN 35 DE ZEE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 . a ,

    Fig . 34  en  35

    De  Zee ,

    Schema  van  een  golf  die  uit  zee  komt  en  op  het  strand  breekt .  Deze  tekening  stelt  de  beweging  zeer  duidelijk  en  begrijpelijk  voor .

    De  verschillende  toonwaarden  in  een  golf .  De  tekening  is  sterk  vereenvoudigd  terwille  van  de  duidelijkheid .

    17-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . c - HAVENS . FIG . 43
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 . c

    Fig . 43 .
     
    De  buitenhaven  van  Audrienne .
             door  Renefer.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . a , - DE ZEE .
    Art . Nr . 23 . a

                            De  Zee

      Ook  hier  zal  meer  dan  ooit  gebruik  gemaakt  worden  van  ons  observatievermogen  en  ons  verstand .  Evenals  in  het  vorige  geval  gaat  het  hier  om  de  beweging .  Zelfs  al  schijnt  de  zee  heel  rustig , toch  vormen  wind , stroming  en  getij  nauwelijks  zichtbare  kleine  golfjes  die  rythmisch  uitlopen  op  het  strand .  Wie  rythme  zegt , zegt  herhaling  van  eenzelfde  beweging  met  kortere  of  langere  tussenpozen .  Juist  deze  herhaalde  beweging  is  karakteristiek , ongeacht  de  traagheid  of  onstuimigheid  van  die  beweging .  Men  moet  het  wezen  zien  te  ontdekken  en  dit  verstandelijk  ontleden .  Als  je  recht  tegenover  een  onstuimige  zee  gaat  staan ,  ziet  je  een  langgerekte  golf  evenwijdig  aan  het  strand  naderen ,  eerst  gezwollen  en  rond .  Dan  wordt  zij  aan  de  bovenkant  steeds  heviger .  Het  onderste  deel  van  de  golf  komt  in  zijn  rollende  voorwaartse  beweging  steeds  dichter  bij  de  grond  en  wordt  daardoor  geremd .  Door  de  verkregen  snelheid  verheft  zich  het  bovenste  deel , buigt  dan  om  en  spat  schuimend  uiteen .  Het  water , bedekt  met  een  dun  laagje  schuim  vervolgt  zijn  weg  en  valt  weer  terug  om  de  volgende  golf  aan  te  vullen  waarna  de  beweging  weer  van  voren  af  aan  begint  ( fig . 34 ) .  De  open  zee  wordt  gekarakteriseerd  door  het  " gekabbel  "  van  korte , vlugge  golfjes , zeer  vereenvoudigd  voorgesteld  in  fig . 36  .

      De  lichteffecten  zijn  daar  zeer  mooi  door  het  ryhmisch  spel  van  het  water .  Fig . 35  toont  u , weliswaar  schematisch , welke  verschillende  kleurwaarden  bij  de  vorm  van  een  golf  een  rol  spelen .  " Deining "  treedt  op  bij  zeer  diepe  zeeén .  Daar  vormt  de  zee , al  naar  gelang  de  hoogte  der  golven , min  of  meer  diepe  valleien  evenwijdig  aan  de  golven , die  dus  ook  de  richting  daarvan  volgen  en  bepaald  worden  door  de  wind .  " Branding "  ontstaat  als  de  zee  met  ruw  weer  tegen  een  grote  hindernis  breekt ;  een  rotskust , een  dijk ,  een  pier...  Zij  trekt  zichweer  terug  met  een  enorm  schuimvlak  dat  door  de  wind  uit  elkaar  gedreven  wordt  ( fig . 38 ) .  De  zee  is  voor  de  tekenaar  een  opwindend  onderwerp .  Maar  wij  herhalen  nog  eens  dat  een  uiterst  nauwkeurige  studie  absoluut  noodzakelijk  is  om  de  bewegingen  te  kunnen  begrijpen  en  te  kunnen  ontleden  om  daardoor  tot  een  goed  resultaat  te  komen .  Meer  nog  dan  voor  de  lucht , moet  men  beschikken  over  een  zeer  goed  visueel  geheugen  om  deze  indrukken  te  kunnen  weergeven .
      Zee , brekend  op  het  strand .  -  Fig . 39  is  een  studie  met  verdunde  zwart  en  witte  olieverf  op  papier .  Je  ziet  een  tamelijk  ruwe  zee  zoals  vaak  voorkomt  met  Westen - wind .  De  grote  lijnen  van  het  onderwerp  zijn  neergezet  met  houtskool  en  losjes  overgehaald  met  penseellijnen  in  zwart .  Daarna  is  de  lucht  " alla  prima "  ( d.w.z.  zonder  ophouden )  geschilderd  om  een  beweeglijker  effect  te  krijgen .  De  lichtere  gedeelten  in  de  wolken  zijn  verkregen  door  een  dikkere  verflaag .  Daarna  heeft  de  schilder  de  zee  aangegeven , vanaf  de  horizon  langzaam  naar  voren  werkend .  Op  het  eerste  plan  een  zware  witte  verflaag  voor  het  schuimende  oppervlak .  Vervolgen  werd    de  rond  vorm  van  de  omgekrulde  golf  nog  geaccentueerd  en  de  verschillende  toonwaarden  aangegeven .  Een  paar  verticale  penseelstreken  om  de  weerspiegeling  op  het  natte  zand  te  doen  uitkomen  verlevendigen  het  geheel  evenals  de  lichte  tinten  op  de  voorgrond .

      Zee , brekend  op  rotsen  en  pieren .  -  Hier  heben  we  een  uitstekende  gelegenheid  om  ons  visueel  geheugen  te  trainen .  De  " beweging  "  is  hier  ongewoon  krachtig  ( fig . 40 ) .  Wij  zien  dat  de  golven  groepsgewijs  uit  volle  zee  komen ;  hier  zien  we  drie  groepen  waarvan  de  dichtsbijzijnde  de  meest  spectaculaire  is .  De  kust  verdwijnt  in  een  enorme  schuimende  massa , terwijl  slecht  de  rug  van  de  rotsen  die  door  het  water  gegeseld  worden  er  boven  uit  steekt .  De  beweging  is  uitgedrukt  door  een  golvend , wijd  " schrift "  met  onrustige  penseelstreken  O.I.-inkt  op  het  grijs  van  de  gewassen  tekening .  Het  schuim  is  met  dekkend  witte  verf  aangebracht  om  zodoende  ook  met  het  penseel  het  uiteenspatten  aan  te  geven .  Let  op  de  toon  van  de  zee  aan  de  horizon , die , ondanks  de  grote  afstand , toch  donker  is .

     Art .  Nr . 23 . b

                           Schepen

      De  studie  van  de  zee  zou  onvolledig  zijn  zonde  die  van  de  schepen , die  door  hun  stijl , karakter  en  schilderachtigheid  terecht  onze  belangstelling  opwekken .  In  de  tijd  dat  er  nog  zeilschepen  gebruikt  werden , was  het  een  bijzonder  imposant  gezicht  de  silhouetten  van  deze  schepen  te  zien .  Vooral  op  een  woeste  zee  konden  zij  door  de  harde  wind  zo  schuin  liggen  dat  de  bodem  te  zien  kwam .  Enkele  veteranen  op  dit  gebied  van  de  scheepvaart  houden  nog  zee  en  wij  geven  je  daarvan  een  voorbeeld  in  fig . 41 .  Deze  pentekening  is  zeer  nauwkeurig  en  tamelijk  volledig  met  potlood  opgezet .  Natuurlijk  moet  de  weergave  van  het  want  waarheidsgetrouw  en  zonder  fouten  zijn .  De  zee  staat  op  het  punt  in  een  sterke  deining  los  te  breken .  Het  schip  slingert , dit  ziet  men  aan  het  hellen  van  de  masten .  Dit   ryhme  van  de  grote  golven  is  bij  de  opzet  met  potlood  neergezet .  Als  je  de  tekening  goed  bekijkt , dan  zult  je  de  uitvoering  ervan  begrijpen .  Het  " schrift "  is  erg  vrij .  Je  zult  opmerken  dat  men , door  met  de  pen  de  zeer  sterke  krommingen  van  de  golf , neer  "  te  schrijven " , de  uitholling  van  de  deining  en  de  weerkaatsing  van  het  licht  in  het  water  kan  uitdrukken .  Deze  krachtige  lijnen , die  de  golven  aangeven ,  verkrijgt  men  door   hard  op  de  penpunt  te  drukken .  Door  fors  en  met  lange  halen  te  werken  krijgt  de  zee  die  indruk  van  onmetelijke  kracht ; geweldig  en  soepel  tegelijk  !  Om  de  tuigage  zo  bescheiden  mogelijk  te  houden , is  naukeurigheid  in  de  vorm  van  tekening  een  eerste  vereiste , zonder  dat  het  door  de  beknoptheid  stijf  en  droog  wordt .  Bij  de  lucht  ziet  men  dezelfde  vrijheid  van  " schrift "  die  de  zee  kenmerkt , maar  hier  is  de  streek  fijn  en  teer  geworden  om  het  contrast  tussen  de  ijle  lucht  en  de  bewegelijke  zee  beter  te  doen  uitkomen ,   Fig . 42  toont  je  een  reproductie  van  een  houtgravure  door  Renefer .  Het  onderwerp  zou  net  zo  goed  op  schaafpapier  uitgevoerd  kunnen  zijn ; over  deze  werkwijze hebben  wij  al  gesproken .  De  beweging  in  deze  tekening  is  zeer  duidelijk , ondanks  of  beter  dank  zij  de  grote  soberheid .  Er  is  gewerkt  naar  een  weldoorwrochte  en  nauwkeurige  voorstudie ,  wat  noodzakelijk  is  om  verwarring  en  onduidelijkheid  te  voorkomen .  

    Art . Nr . 23 . c ,
                        
                               Havens   

      Hoewel  het  hier  niet  gaat  om  een  element  in  het  landschap .  maar  een  onderwerp  op  zichzelf , lijkt  het  ons  toch  gunstig  er  nu  over  te  praten .  Het  voorbeeld  van  Fig . 43  stelt  de  haven  van  Audrienne  voor .  De  tekening  is  gemaakt  met  houtskool  en  daarna  gewassen .  Deze  werkwijze  is  tamelijk  snel  en  zodra  men  er  goed  in  geoegend  is  geeft  het  een  expressief  resultaat .  De  opzet  is  krachtig  genoeg  en  hoeft  niet  aangevuld  te  worden  door  een  uitgebreid  en  ingewikkeld  wassen , als  de  voornaamste  kleurwaarden  maar  zuiver  worden  bepaald .  Men  moet  dus  de  kracht  van  de  toonwaarden  leren  kennen  om  deze  zo  " uit  de  hand "  te  kunnen  plaatsen .  De  opzet  van  de  tekening  ademt  de  onmiskenbare  belangstelling  voor  het  onderwerp .  Het  effect  is  verkregen  door  contrastwerking .  Het  is  een  mooie  zomermorgen  en  het  licht  brengt  duidelijk  tegenstellingen  teweeg  tussen  de  toonwaarden  van  het  water  enerzijds  en  die  van  de  kade  en  dichtbijgelegen  bootjes  anderzijds .  De  vissers , donker  gekleed , vormen  nogal  krachtige  accenten  tegen  de  licht  muur .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . FIG . 47 , - PENTEKENING DOOR CH . HUARD ,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 24 .

    Fig . 47 ,  Straat  door  Ch . Huard ,
    pentekening  ( uitg . Rey , Parijs ) .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . FIG , 44 , 45 en 46 . - HUIZEN DOOR SCULTZ-DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 .

    Fig . 44 , 45  en  46 .

    Huizen  door  Schultz - Dal .

    18-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . - HUIZEN
    Art . Nr . 24 .

                             Huizen .

       We  hebben  nu  al  verschillende  verschijningsvormen  van  de  natuur  aan  ons  oog  voorbij  laten  gaan .  Het  gaat  echter  nog  steeds  over  het  Landschap :  een  samenvattende  term , waaronder  alle  onderwerpen  van  land  en  zee  vallen  en   zelfs  steden  met  hun  huizen , woonblokken  en  fabrieken .  Om  die  te  kunnen  tekenen , is  het  voldoende  te  begrijpen  hoe  ze  gebouwd  zijn  en  het  beste  middel  daartoe  is  het  bestuderen  van   het  geraamte  van  een  woning , waaromheen  nog  geen  muur  is  opgetrokken  en  waar  nog  geen  dak  op  zit .  Zo  leren  wij  dan  de  contructie  van  een  afgebouwd  huis  beter  doorgronden .  De  perspectievische  wetten  treden  hier  nog  duidelijker  op  de  voorgrond  en  het  allerbelangrijkste  is  het  wekken  van  een  indruk  van  stevigte  en  duurzaamheid .  Natuurlijk  is  dit  niet  van  toepassing  op  schilderachtige  bouwvallige  huisjes  waartoe  de  tekenaar  zich  voelt  aangetrokken , ofschoon  wij  hierbij  natuurlijk  wel  op  de  constructie  moeten  letten .  Gebruik  dan  ook  gerust  leniaal  en  driehoek  teneinde  zuiver  verticale  en  horizontale  lijnen  te  krijgen .  Geef  ook  op  juiste  wijze  schuine  muren , hoeken , randen , balkons , daklijsten  enz .  aan .  Later  kunt  je  uit  de  vrije  hand  deze  lijnen , die  natuurlijk  te  droog  en  te  regelmatig  zijn , overtrekken .  Je  kunt  dan  die  overbodige  details  weghalen  die  uw  tekening  een  te  mechanisch  en  bouwkunstig  aanzien  zouden  geven .  Wij  laten  je  hierop  aansluitend  een  paar  tekeningen  van  de  schilder  Schultz - Dal . zien  ( fig . 44 , 45  en  46  ) .  De  techniek  van  deze  tekeningen  is  een  dicht  " schrift "  met  de  pen  zonder  dat  de  vrijheid  van  het  onderwerp  in  het  gedrang  komt .  De  kunstenaar  heeft  met  grote  gevoeligheid  getekend  en  daardoor  het  oude , pittoreske  karakter  van  sommige  huizen  in  een  buitenwijk  weten  weer  te  geven , evenals  de  stijl  van  een  groot  gebouw , waarvan  de  aanmatigende  architectuur  de  " deftige "  buurten  van  de  grote  steden  veeal  pleegt  te  " sieren " .  Wij  vinden  hier  geen  onnauwkeurigheid  of  foefje  in  de  uitwerking .  Hier  is  het  wel  degelijk  een  bestudeerde  regelmaat  en  juistheid  in  weergeve  te  zien .  Men  moet  dergelijke  onderwerpen  geheel   "  ondergaan "  om  er  een  juist  beeld   van  weer  te  geven  en  daarom  des  te  meer  rekening  houden  met  de  verhouding  en  het  karakter  van  de  gebouwen  die  ons  door  de  voorafgaande  generaties  zijn  achtergelaten .  Wij  zullen  hier  later  over  spreken .  Intussen    raden  wij  je  aan  de  tekeningen  van  Schutz-Dal  goed  te  bestuderen , de  constructie  er  van  te  achterhalen  en  het  geraamte  te  zoeken .  Dit  zal  je  het  geheim  van  het  " karakter "  en  het  " type " , eigen  aan  ieder  van  die  bouwerken , openbaren .  Nu  wij  hier  enkele  werken  van  deze  tekenaar  hebben  gereproduceerd  zullen  wij  uit  één  van  zijn  artikelen  een  interessante  passage  lichten  die  echter  niet  alleen  waardevol  is  voor  de  landschaptekenaar  die  in  de  stad  "op  jacht "  gaat . 

      Je  zult  profijt  hebben van  deze  uitstekende  raadgevingen  en  oordeelkundige  opmerkingen  bij  alle  onderwerpen  die  je  kiest , hetzij  in  de  stad , op  het  land  of  op  't water .  " Je  heeft  uw  onderwerp  gevonden " . Je  blijft  staan , je  opent  reeds  uw  tas  en  zet  uw  klapstoeltje  uit .  Je  installeert  zich  niet  voor  15  minuten , maar  voor  twee  uur  of  misschien  nog  langer :  je  moet  dus  kunnen  blijven .  Het  moet  je  vooral  niet  overkomen  dat  je  uw  plaats  midden  onder  het  werk  moet  verlaten , dat  zou  een  ramp  zijn .  De  wind  kan  je  spoedig  verjagen , je  kunt  niet  werken  op  de  tocht  want  uw  gezondheid  is  uw  belangrijkste  gereedschap .  De  zon  kan  doordringen  op  uw  plekje  en , fel  op  het  papier  schijnend , je  het  werken  onmogelijk  maken .  En , als  je  op  een  smal  druk  trottoir  met  veel  voorbijgangers  zit , kan  er  een  " dienaar  der  wet "  komen  en  je  wegsturen .  Die drie kleine  incidenten , alle  voortkomend  uit  een  slecht  gekozen  plaats , kunnen  altijd  voorzien  worden  :  het  is  gemakkelijk  ze  te  vermijden .

      Er  zijn  nog  andere  vervelende  kleinigheden  die  een  landschaptekenaar  dwars  kunnen  zitten : maar  daar  moet  je  van  tevoren  in  berusten .  Als  zo'n  incident , zoals  de  voorafgaande , voorkomt  uit  uw  eigen  nalatigheid , dan  zal  een  beetje  handigheid  vaak  voldoede  zijn  om  het  ongemak  te  verkleinen  of  te  ontgaan .  Dit  zullen  we  dadelijk  zien . 

      In  de  eerste  plaats :  alle  landschaptekenaars  in  de  stad  of  in  het  open  veld , weten  dit :  de  lichtverandering ;  bewolkte  lucht  na  een  zonige  periode  of  omgekeerd .  Als  je  bezig  bent  en  uw  lichteffect  en  belangrijkste  kleurwaarden  zijn  al  vastgelegd , probeert  je  het  dan  niet  af  te  maken .  Je  zou  alles  kunnen  bederven .  Wacht  af  tot  morgen ... of  overmorgen .  Je  zult  wel  eens  lang  moeten  wachten .  Voor  de  kunstenaar  die  buiten  werkt  is  dit  het  grootste  bezwaar  en  het  enige  dat  werkelijk  telt :  het  veranderlijke  weer , het  verschil  in  lichtval , de  wisseling  van  zon  en  wolken .  Kijk  dus  eerst  goed  naar  de  lucht  en  windrichting : men  kan  vaak  makkelijk  het  weer  voor  twee  of  drie  uur  vaststellen .  Ongelukkigerwijs  geeft  juist  dit  veranderlijke  weer  de  mooiste  effecten  en  de  meest  zeldzame  luchten .  De  kortst  durende  toestanden  zijn  absoluut  de  aantrekkelijkste : dageraad , schemering , zonsondergang , rood  als  een  brand ; de  eerste  zonnestralen  door  de  afdrijvende  regenbui , en  vooral  het  onweer , het  opwindende , geweldige  onweer , waarbij  in  minder  dan  een  uur  een  twintigtal  prachtige , bijna  bovennatuurlijke  effecten  elkaar  opvolgen .  Maar  een  dergelijk  schouwspel  is  zeldzaam  en  voor  de  weergave  ervan  zijn  speciale  middelen  nodig .  Laten  we  ons  in  't begin  maar  tevreden  stellen  met  een  " algemeen "  onderwerp , waarvan  het  effect  goed  en  duurzaam  is  en  waar  we  normaal  aan  kunnen  werken .  Een  grijze  bewolkte  lucht  is  natuurlijk  het  evenwichtigste .  Bij  zulk  weer  kan  men  vaak   lange  tijd  ongehinderd  werken , zonder  van  plaats  te  hoeven  wisselen .  Maar  zelfs  dit  weer  is  soms  veranderlijk :  geen  opklaring , maar  het  tegendeel , zou  ik  haast  zeggen .

      En  dan  volgt  er  een  stortbui .  Maar  je  heeft  uw  werk  moeten  onderbreken ;  je  doet er  dus  goed  aan  naar  een  schuilplaats  te  zoeken  als  er  een  bui  dreigt :   luifel , zeil , zonnescherm , en  daar  kunt  je  dan  een  andere  tekening  beginnen  zodat  uw  dag  toch  niet  verloren  is .  Dit  wat  betreft  de  last  die  je  kunt  hebben  van  het  weer .  Je  zult  soms  echter  nog  meer  last  hebben  van  mensen .  Van  het  huis  dat  je  begint  te  schilderen  worden  de  jalouzién  neergelaten .  Het  uitgaan  van  een  school  in  de  buurt  brengt  je  troepen  bewonderaars , vaak  onbescheiden  en  lawaaierig .  En  vooral  dat  mooie , kleine  vrachtwagentje  dat  voor  uw  neus , wie  weet  hoelang , langs  het  trottoir  gaat  staan .  Dit  is allemaal  niet  zo  erg , en  na  wat  oefening  speelt  je  het  met  wat  handigheid  en  diplomatie  best  klaar .  Je  leert  de  gewoonte  van  de  verschillende  buurten  kennen , je  went  aan  de  kinderen  of  je  leert  ze  aan  u  wennen .  Tenslotte  komt  het  ook  zelden  voor  dat  een  vrachtwagenchauffeur  -  na  vriendelijk  verzoek  -  zou  weigeren , zijn  wagen  een  paar  meter  verder  achter  u  te  parkeren ;  soms  zal  hij  het  uit  zichzelf  voorstellen  als  hij  ziet  dat  hij  je  hindert .  Als  je  het  stenen  decor  domweg  natekent , blijft  het  een  décor . Dat  moet  het  zeker  niet  zijn .  Zelfs  al  zijn   de  inwoners , de  voorbijgangers  niet  te  zien , dan  moet  je  zich  toch  met  hen  bezighouden , ze  leren  kennen , hen  voor  kunnen  stellen .  De  straat  is  net  als  een  gezicht ;  en  een  gezicht  heeft , ook  al  spreek  het  niet , toch  een  uidrukking .  Probeer  die  af  te  lezen .  Zelfs  een  ruine , ook  al  is  ze  volkomen  verlaten , trekt  en  ontroert  ons  omdat  zij  beelden  in  ons  oproept : van  de  bouwmeesters , van  de  vroegere  bewoners .  Hoe  is  het  dan  wel  niet  gesteld  met  de  levende  huizen  ?  Als  je  denk  aan  de  mensen  die  er  in  wonen , zal  uw  werk  van  binnen  uit  verlicht  worden : het  zal  een  ziel  hebben  evenals  zijn  model .  Het  zal  spreken .  
      Ook  van  de  stad  moet  de  intiemme  diepere  sfeer  weten  te  treffen .  Je  hoeft  er  niet  altijd  het  monumentale  aspect  van  weer  te  geven .  Het  onderwerp  is  minder  belangrijk  dan  de  reactie  van  de  kunstenaar  op  zijn  onderwerp . Kunst  is  subjectief , niet  objectief .  Om  deze  gedachte  te  verduidelijken , zal  ik  gebruik  maken  van  een  vergelijking .  De  beginner  zoekt  bij  het  schilderen  van  een  stilleven , het  hele  huis  af  op  zoek  naar  de  meest  waardevolle  voorwerpen , die  hij  het  mooiste  vindt  en  het  volgens  hem  het  beste  doen .  Als  hij  niet  gefortuneerd  is  -  wat  meestal  het  geval  is , nietwaar ...  -zal  hij  in  z'n  ijver  het  onvermijdelijke  bloemenvaasje  te  voorschijn  halen  de  goedkope  souveniers  uit  de  bazar , een  heleboel  pretentieuze  rommel , die  alleen  voor  hem  waarde  heeft .  Die  snuisterijen , als  wij  ze  zo  kunnen  noemen ,  schijnen  hem  mooi  toe  om  hun  overbodigheid .
      Ik  moet  mijn  leerlingen  trachten  duidelijk  te  maken  -  hoe  voorzichtig  ik  het  ook  doe ,  ik  moet  hen  dadelijk  kwetsen  -  dat , als  een  voorwerp  overbodig  is , dit  nog  niet  in  z'n  voordeel  spreekt , en  dat  luxe  en  schoonheid  niet  evenredig  zijn .  Tot  troost  beken  ik  dat  ik  zelf  in  mijn  jeugd  deze  fout  heb  gemaakt .  Het  idee  om  een  hoekje  van  de  keuken , een  gedeelte  van  de  tafel  met  de  gewone  gebruiksvoorwerpen , zinvol  door  hun  plaatsing , te  tekenen , komt bij  niemand  op .  Dat  is  niet  zoals  het  hoort .  Maar  het  meesterschap  van  de  schilders  van  stilleven  en  het  voorbeeld  van  Chardin  zal  geruststellend  werken .
      Zo  is  het  ook  met  het  landschap .  De  buitenstaander  is  verbluft  dat  het  eenvoudige  onderwerp , waar  hij  elke  dag  langs  komt , het  uitgangspunt  heeft  gevormd  voor  die  tekening , die  hij  zo  bewondert .  In  de  natuur  is  nooit  iets  onbeduidends  te  vinden ;  en  wat  wij  een  dergelijke  benaming  geven  is  in  werkelijkheid  slechts  " onaangeduid " d.w.z.  ongezien , onbegrepen .  Men  moet  leren  zien .  De  noot  die  van  de  boom  valt  trekt  ons  niet  aan , maar  we  moeten  de  groene  schil  er  af  kunnen   halen  en  de  noot  weten  te  kraken .  Zo  is  het  ook  met  het  leren  zien  en  doorvoelen  van  uw  onderwerp .
      Je  kunt  van  dat  heel  gewone  hoekje  vlak  bij  uw  huis  een  meesterwerk  maken , als  je  het  belangrijke , het  interessante  weet  te  ontdekken  en  de  suggestieve  kracht  kunt  uitdrukken .  Kies  zorgvuldig  de  juiste  tijd , het  beste  licht , en  de  voordeligste  lucht ; kies  vooal  een  goede  plaats  en  gezichtshoek  en  een  gunstige  uitsnijding .  " Zich  weten  neer  te  zetten "  zoals  de  schilder  Corot  dit  zei .

    19-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 55 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . a , FIG . 56 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . a ,

    Fig . 56 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . a , FIG . 48 ,49 en 50 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . a ,

    Fig . 48 , 49  en  50 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . a , - TERUG NAAR DE PERSPECTIEF
    Art . Nr . 24 . a ,

              Terug  naar  de  perspectief .

     Hier  kunnen wij  met  recht  weer  even  terugkomen  op  de  perspectiefleer .  Wij  raden  je trouwen  aan  in  de  voorgaande  lessen  de  hoofdstukken  over  dit  onderwerp  even  na  te  lezen .  Men  kan  een  huis  beschouwen  als  een  enorme  kubus  waar  bovenop  twee  schuingeplaatste  vlakken  het  dak  vormen .  Herinnert  je  zich  nog  dat  de  horizon  altijd  geplaatst  wordt  ter  hoogte  van  het oog  van  
    de  waarnemer  ?   Hij  stijgt  en  daalt  dus   met  de  verandering  van  gezichtspunt .  In  de  eerste  van  de  drie  tekeningen  ( fig ; 48 ) wordt  de  waarnemer  verondersteld  op  een  verhoging , een  heuvel  te  staan ; de  horizontale  lijn  is  daarom  hoog  geplaatst .  In  fig . 49  staat  de  waarnemer  op  straat .  Dit  is  de  meest  gebruikelijke  manier  om  de  dingen  te  zien , ze  worden  dan  " gesneden "  door  de  horizon .  In  fig . 50  tenslotte  wordt  de  waarnemer  verondersteld  op  de  grond  te  liggen .  De  horizon  ligt  dan  erg  laag .
    Het  spreekt  vanzelf  dat  de  horizon  ook  kan  liggen  tussen  deze  drie  hoogten , die  we  demonstreren .  De  ligging  van  de  horizon  is  zeer  belangrijk .  Als  een  schilderij  of  decoratie  bedoeld  is  om  tamelijk  hoog  aan  een   muur  te  hangen , moet  men  rekening  houden  met  het  feit  dat  de  compositie  door  een  eventuele  toeschouwer  van  beneden  naar  boven  gezien  zal  worden .  De  horizontale  lijn  moet  dus  tamelijk  laag  geplaatst  worden , zodat  de  indruk  wordt  gewekt  dat  het  schilderij  eigenlijk  in  het  gezichtsveld  ligt .  De  kunstenaar  kan  trouwens  verschillende  effecten  bereiken  al  naar  gelang  de  plaatsing  van  zijn  horizonlijn .  Als  men  een  tekening  maakt  van  een  staande  figuur , zal  deze  van  imposante  grootte  lijken , als  men  de  horizon  laag  plaatst .  Als  men  daarentegen , bij  een  landschapstekening , de  indruk  van  uigestrektheid  wil  geven , moet  men  de  horizon  vrij  hoog  plaatsen  zodat  de  toeschouwer  het  gevoel  krijgt  alsof  hij  zelf  hoger  staat  en  op  het  landschap  neerkijkt .

       Perspectief  van  straten  en  wegen .

      De  straten  en  wegen  leveren  geen  moeilijkheden  op , men  kan  ze  vergelijken  met  twee  horizontale  evenwijdige  lijnen , die  in  dezelfde  richting  naar  hetzelfde  verdwijnpunt  op  de  horizon  lopen , zoals  het  geval  is  met  alle  horizontale  evenwijdige  lijnen .  Het  is  natuurlijk  mogelijk , en  dit  gebeurt  vaak , dat  een  weg  of  een  straat , hoewel  horizontaal , een  bocht  maakt .  Zoals  je  in  fig . 51  ziet , zullen  de  lijnen  na  de  verandering  van  richting  op  een  tweede  verdwijnpunt  uitlopen , hetzij  rechts  van  het  eerste , hetzij  links , maar  altijd  op  de  horizonlijn .  Met  dalende  en  klimmende  straten  en  wegen  is  het  weer  anders .  Daarvoor  verwijzen  wij  naar  de  aanwijzingen  die  we  gegeven  hebben  in  de  les  " Het  schetsen  van  personen " ( Art . Nr . 9 . a , fig 20 )  over  hellende  vlakken .  De  stijgende  evenwijdige  lijnen  hebben  hun  verdwijnpunt  boven  de  horizon ,terwijl  de  dalende  evenwijdige  lijnen  hun  verdwijnpunt  onder  de  horizon  hebben . Zo  zullen  in  fig . 52  de  lijnen  A  en  B  van  de  stijgende  weg  in  hun  verlengde  eindigen  in  het  verdwijnpunt  PFA  boven  de  horizon , op  de  loodlijn  getrokken  door  het  verdwijnpunt  P  op  de  horizon , recht  tegenover  ons  oog .  
      Nok , dak  en  ramen , alle  randen  en  lijnen  die  in  werkelijkheid  horizontaal  lopen , hebben  echter  punt  P  als  verdwijnpunt .  Bij  een  dalende  straat  of  weg  ( fig . 53 ) eindigen  de  bermen  A'  en  B'  in  verdwijnpunt  PFA'  onder  de  horizon , op  de  loodlijn  getrokken  door  het  verdwijnpunt  P' .  Je  ziet  dat  de  muur  rechts  in  fig . 53  ook  eindigt  in  punt  PFA' , omdat  deze  muur  in  werkelijkheid  niet  horizontaal  loopt ,  maar  evenwijdig  aan  de  zijden  A'  en  B'  van  de  weg .
      In  fig .  54  en  55  ziet  je  twee  schilderachtige  toepassingen  van  de  hierboven  besproken  gevallen .  Wij  wijzen  er  nogmaals  op  dat  wij  een  dergelijke  uitleg  alleen  geven  om  je  bepaalde  visuele  verschijnselen  beter  te  laten  begrijpen .  Als  men  naar  de  natuur  werkt  gaat  het  er  niet  om  een  op  de  milimeter  nauwkeurige  tekening  te  leveren .  Als  je  het  principe  eenmaal  kent  moet  je  zich  wennen  aan  onophoudelijke  waarneming .  Wat  betreft  het  "  verdwijnen "  van  lijnen  en  hun  verloop ; kunt  je  gebruik  maken  van  een  doorschijnend  stukje  papier  met  horizontale  en   verticale  lijnen .  Om  de  helling  van  een  lijn  in  de  ruimte  te  vinden , kunt  je  zelf  een  " hoek-meter "  maken  met  behulp  van  een  scharnierende  duimstok .  Als  je  bijvoorbeeld  een  gebouw  moet  plaatsen , waarvan  geen  van  de  basis-lijnen  evenwijdig  aan  uw  gezichtslijn  loopt ( fig . 56 ) ,  dan  plaatst  je  het  gedeelte  AB  van  de  duimstok  zo , dat  hij  voor  uw  oog  samenvalt  met  de  hoeklijn  van  de  muur  van  het  huis .  Evenzo  laat  je  poot  AC  ogenschijnlijk  samenvallen  met  de  daklijn ; de  hoek , door  de  beide  poten  gevormd , geeft  js  nu  het  verloop  van   de  weglopende  lijn  AC .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 59 en 60
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . b ,

      Fig . 59  ( constructie ) 
    en  60 , voltooid  schilderij .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 59 en 60
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 59 . ( constructie )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 57 en 58
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 24 . b ,

    Fig . 57  en  58

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - FIG . 57 en 58
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 57  en  58 

     Constructie

    21-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 24 . b , - BOUWERKEN KASTELEN

    Art . Nr . 24 . b ,

                            Bouwerken .
       
                              Kastelen .

      wij  komen  nu  toe  aan  een  bijzonder  interessant  element  in  een  landschap .  In  het  onderwerp  dat  we  op  het  oog  hebben  speelt  de " stijl "  de  voornaamste  rol , vaak tesamen  met  de  schilderachtigheid , zoals  bij  de  kastelen  uit  de  12e  en  13e  eeuw , waarvan  zelfs  de  ruines  een  indrukwekkend  karakter  hebben .  Torens , geweldige  brokken  zware  muur , zonder  versiering , gekroond  door  tinnen  en  kantelen ; dat  is  de  middeleeuwse  vestingbouw.  Ook  in  ons  land  kunnen  wij   dergelijke  vestingen  vinden , waarvan  er  gelukkig  nog  vele  in  goede  staat  verkeren .  Maar  deze  middeleeuwse  bouw  is  met de  tijden  veranderd .  Tijdens  de  Renaissance  werden  vele  versierselen  aangebracht  en  -  hoewel  het  eigen  karakter  behouden  bleef  -  werd  de  strengheid  verzacht  door  versieringen ;  een  charmante  gratie  veroorzaakt  door  de  uitstekende  harmonie  van  de  verhoudingen  en  hun  decoratieve  rijkdom .  Een  van  de meest  karakteristieke  kastelen  op  dit  gebied  is  afgebeeld  in  fig . 57 .  Het  lijdt  geen  twijfel  dat  de  bouwmeester  die  dit  meesterwerk  schiep  zich  meer  dan  eens  op  zijn  vakkennis  heeft  moeten  beroepen  om  het  schitterende  evenwicht  tussen  muren , daken  en  vensters  en  hun  verschillende  ornamenten  te  bereiken .  De  kantelen  en  tinnen  bleven , maar  zijn  kleiner  en  sierlijker .  Zij  zijn  nu  meer  gebruikt  als  decoratie  dan   als  verdedigingsmiddel .  Wij  herhalen  dat  men  eerst  de  schoonheid  van  een  dergelijk  onderwerp  moet  aanvoelen en  begrijpen , voor  men  besluit  het  te  gaan  tekenen .  In  het  landschap  bestaat  een  dergelijke  regelmaat  niet , omdat  niets  zich  houdt  aan  de  stipte , absolute  regelmaat  van  grondvormen : laat  staan  van  détails .  Wij  zullen  vaak  spreken  over  deze  " vrijheid " , die  overigens  slechts  een  kwestie  van  herscheppen  is  en  vooral  niet  verward  mag  worden  met  onachtzaamheid  of  aan  het  toeval  overgelaten  worden .  Bij  de  weergave  van  een  " edel "  bouwwerk , moet  men  zich  onderwerpen  aan  de  verplichting  van  een  absoluut  trouwe  weergave  van  alle  elementen  die  geleid  hebben  tot  de " stijl "  van  dit  bouwwerk .  In  fig . 58  ziet  je  de  contructieschets .  Vooral  in  zo'n  geval , heeft  de  tekenaar  vrijheid  van  handelen ; hij  heeft  hier  dan  ook  niet geaarzeld  van  lineaal  en  driehoek  gebruik  te  maken  om  het  " geraamte "  te  verkrijgen , waarin  zuivere  horizontale  en  verticalen  elkaar  loodrecht  snijden .  Omtrekken  in  groote  lijnen , de  daken  in  hun  juiste  verhoudinging  t.o.v.  de  muren , de  horizontalen  die  het  grondvlak  bepalen  en  het  rerief  geven  van  de  tinnen  en  de  kantelen , de  rechthoeken  van  de  ramen , de  raaamkozijnen  en  daarbij  nog  een  samenvattende  schets  van  het  terrein  en  de  aangrenzende  onderdelen .  Eerst  dan , op  deze  hechte  basis , kan  de  eigenlijke  uitwerking  van  de  tekening  beginnen  om  tot  het  resultaat  te  komen  ( fig . 57 ) .  Lineaal  en  driehoek  blijven  in  meerdere  of   mindere  mate  hun  diensten  bewijzen .  De  grondschets  heeft  in  ieder  geval  een  in  vele  opzichten  vrijere  uitwerking  mogelijk  gemaakt , zonder  tot  een  " droge "  tekening  te  leiden .  De  schaduwen  zijn  aangebracht  door  arcering  uit  de  losse  hand , de  accenten  zijn  gelegd  door  kleine  krachtige  streekjes  houtskool .  Hier  heeft  je  een  voorbeeld  van het  oordeelkundig  gebruik  van  dit  materiaal  in  combinatie  met  de  tekenpen .  De  houtskool  is  vooral  gebruikt  voor  de  vrije  weergave  van  de  natuurelementen  in  het  landschap  in  tegenstelling  tot  de  strengheid  van  het  bouwwerk , waardoor  het  karakter  ervan  des  te  beter  uitkomt .  Het  houtskool  is  ook  gebruikt  voor  de  verschillende  grijzen  in  de   lucht , in  het  water , voor  het  terrein  en  de  bomen , terwijl  de  tere  schaduwen  op  het  dak  er  eveneens  mee  werden  weergegeven .

                             Kathedralen .

      Kunnen  wij  een  beter  voorbeeld  nemen  dan  de  schitterende  " Notre  Dame "  in  
    Parijs  ?   Maar  je  zult  ongetwijfeld  ook  in  ons  land  prachtige  voorbeelden  vinden .  Deze  keer  zullen  wij  ons  niet  verdiepen  in  de  uitgewerkte  studie  van  het  onderwerp .  Wij  zullen  het  veeleer  bekijken  in  een  Parijse  omlijsting ;  misschien  ook  wel  de  mooiste .  De  kathedraal  steekt   boven  de  Pont   l'Archeveché  uit  en  enkele  gebouwen  van  het  IIe  de  la Cité  op  de  achtergrond  zijn  nog  zichtbaar .  Het  gaat  hier  dus   in  het  bijzonder  om  een  " motief " , waavoor  reeds  vele  schilders  hun  ezel  hebben  neergezet ;  en  het  is  de  moeite  waard , of  beter  gezegd : het  is  de  vreugde  van  het  schilderen  waard .  Je  moet  niet  denken  dat  wij  daardoor  de  stijl  van  het  bouwwerk  gaan  verwaarlozen . Wij  zullen  er  integendeel  voor  zorgdragen  dat  juist  het  karakter  tot  zijn  recht  komt  in  deze  olieverfschets , op  vrij  ruw  papier  uitgevoerd  in  wit  en  zwart .  Wij  hebben  deze  techniek  reeds  beschreven  in  de  les   " Licht  en  Schaduw ".

      De  ligging  is  prachtig  en  de  hier  gekozen  plaats  toont  ons  de  kathedraal  bijzonder  gunstig , vindt  je  niet  ?  Wij  hebben  gezegd  dat  we  in  het  algemeen  het  karakter  moeten  laten  spreken .  Huist  dat  niet  in  de  sierlijkheid  van  torens , transept , nis  en torenspits  die  hoog  in  de  lucht  steken  ?   En  daarom  hebben  wij  ons  -  als  schilder  of  tekenaar  -  de  vrijheid  veroorloofd  deze  opstijgende  indruk  enigszins  te  accentueren .  Het  hele  bouwwerk  hebben  wij  hoger  geplaatst , zonder  een  aanslag  te  plegen  op het  evenwicht , en  op  de  overrige  verhoudingen .  Maar , zult  je  zeggen  ,
    waarom  raadt  je  ons  dan  aan  om  eerlijk  te  zijn  bij  het  tekenen  ?  Toch  is  hier  de  eerlijkheid  het  grootst .  Des  te  groter , omdat  wij  de  karaktertrekken  van  ons  voorbeeld  versterken .  Dat  is  het  wezen  van  de  Kunst , tenminste  in  een  bepaald  opzicht .  Hebben   wij  je  in  begin  van  deze  les  niet  gezegd  dat  het  volkomen  geoorloofd  en  zelf  vaak  noodzakelijk  is  gedeeltelijke  veranderingen  aan  te  brengen  in  de  weergave  van  een  onderwerp  ?  Een  waar  kunstenaar  geeft  de  natuur  weer , juist  door  middel  van  zijn  emotie , van  zijn  gevoel  dat  één  of  ander  beeld  in  hem  tevoorschijn  roept ;  gevoel , dat  hij , om  een  kunstwerk  te  maken , moet  kunnen  overbrengen op  hem  voor  wie  zijn  tekening  of  schilderij  bestemd  is .  En  de  schilder  heeft  dit  in  deze  studie  bereikt .  De  brug  ondersteunt  het  hoofdmotief  aan  de  onderzijde , maar  de  stijgende , verticale  lijnen  worden  onderbroken , geremd  door  deze  lange  horizontale  lijn .

      Deze  indruk  moet  men  dus  tegengaan  door  de  verticale  lijnen  een  beetje  te  verlengen .  Als  wij  de  Compositie  gaan  bestuderen , zullen  wij  talrijke  voorbeelden  hiervan  vinden .  Hoewel  wij , zoals  reeds  gezegd , bij  dit  grandiose  bouwwerk  niet  in  détails  willen  treden , moeten  wij  toch  onvermijdelijk  het  onderwerp  " architectuur  "  bespreken .  De  kunstenaar  heeft  zich  dus  onderworpen  aan  de  verplichting  een  zuiver  verantwoorde  eerste  schets  op  te  zetten  ( fig . 59 ) .  Deze  discipline  is  in  een  dergelijk  geval  onmisbaar  en  we  hebben  daar  reeds  genoeg  op  gewezen .  De  perspectief  is  heel  eenvoudig .  De  horizon  loopt  precies  langs  de  uiterste  punt  van  de  kegelvormige  brugpijlers  :  de  hoofdlijnen  van  de  kathedraal  lopen  in  twee  groepen  uiteen , naar  recht  en  naar  links  zoals  is  aangegeven .

      Is  de  tekening  eenmaal  juist  opgezet  dan  volgens  de  belangrijkste  handelingen  voor  de  afwerking  van  de  zwart - wit  schildering .  Wit  en  zwart  worden  naast elkaar  op  het  palet  uitgezet .  Wij  gebruiken  eerst  een  middelgrote  platte  kwast .  De  lucht  wordt  lichtgetint  zoals  te  zien  is  in  fig. 60 .  De  lichte  toonwaarde  worden  gebruikt  voor  de  kathedraal , daarna  de  grijswaarden  van  het  dak  ( voor  toonwaarden :  zie  de  les  Licht  en  schaduw  ) .  Tenslotte  de  schaduwen  op  de  torens , het  transept , het  schip  en  de  kade .  Vervolgens  worden  de  bomen  geschilderd  in  hun  verschillende  toonwaarden  en  worden  de  schaduwen  van de  brug  en  van  sommige  delen  van  de  omgeving  aangegeven .  Daarna  vervangt  men  de  platte  kwast  door  een  zacht  penseel  om  over  te  gaan  tot  de  eenvoudige  weergave  van  de  détails , met  losse  " hand " , krachtig , toch   niet  overmatig , zonder  " droogheid " .  Zo  voltooid
    men  de  architectuur  van  het  bouwwerk  en  van  de  brug , van  de  omgeving  en  van  de  boomstam  links .  Men  kan  het  effect  van  dit  soort  studies  nog  sprekender  maken  door  aan  de  kleuren  een  beetje  gebrande  Sienna  te  voegen , dat  men  in  verschillende  hoeveelheden  met  wit  en  het  zwart  kan  mengen .  De  tint  van  het  gebladerte  en  van  sommige  schaduwvlekken , zoals   bv.  de  brug  en  de  voorgrond  wordt  daardoor  wat  warmer . 




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!