E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    pipopke
    blog.seniorennet.be/pipopke
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    16-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 27.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 27

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 26 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 26 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 25 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 25 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . HET WATER FIG . 24
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art. Nr. 23   Fig . 24 .

    Het  Water

    Weerspiegeling  en  perspectief  Golven


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . - HET WATER .
    Art . Nr . 23 .

                          Het   Water .

         Weerspiegeling  en  perspectief

                            Golven.

      Het  is  noodzakelijk  dat  wij  eerst  kennismaken  met  nieuwe  begrippen  van  de  perspectief  leer , om  je  het  verschijnsel  van  de  weerspiegeling  duidelijk  te  maken .  Wij  herhalen  dat  het  niet  de  bedoeling  is  om  je  zuivere  projectietekeningen  te  leren  maken , omdat  je  immers  naar  de  natuur  werkt .  Maar  het  is  nodig  dat  je  begrijpt  hoe  een  bepaalde  weerspiegeling  tot  stand  komt  en  dat  je  uw  tekening  kunt  controleren  door  middel  van  regels .  Het  spreekt  vanzelf  dat  wij  hier  alleen  de  weerspiegeling  in  een  rimpelloos  watervlak  op  het  oog  hebben  en  dat  dit  de  functie  heeft  van  een  spiegel .  De  weerspiegelde  voorstelling  wordt  in  het  algemeen  verzacht  in  zijn  kleurwaarden  en  verandert  van  kleur  in  het  weerspiegelend  watervlak .  De  lijnen , loodrecht  op  het  weerspiegelende  oppervlak  zetten  zich  voort  zonder  van  richting  te  veranderen .  Laten  we  ons  een  kubus  voorstellen  die  boven  het  water  uitsteekt , of  die , zoals  in  fig . 24  op  een  spiegel  geplaatst  is , wat  op  hetzelfde  neerkomt .  De  reflectie  in  de  spiegel  -  of  in  het  water  -  wordt  verkregen  door  de  verticale  lijnen  door  te  trekken  en  de  lengte  even  lang  te  maken  als  die  van  het  voorwerp  zelf  :  CA'  =  AC,  DB'  =  BD  enz.  Als  wij  nu  B'  met  A'  verbinden  en  wij  trekken  deze  lijn  A'B'  door  naar  de  horizon , zullen  we  tot  de  ontdekking  komen  dat  A, B,  hetzelfde  verdwijnpunt  heeft  als  AB  en  als  CD .  Hetzelfde  zien  wij  gebeuren  met  de  schaduwzijde  en  zijn  spiegelbeeld  in  het  water  ( of  in  de  spiegel ) .  Toch  is  de  weerspiegeling  practisch  nooit  gelijk  aan  het  gespiegelde  voorwerp , daar  dit  altijd  ondersteboven  wordt  weerkaatst .  Zo  zie  je  hier  bv.  niet  bovenzijde  van  de  kubus  weerspiegeld .  Men  zou  het  water  kunnen  vergelijken  met  een  oog  dat  de  dingen  van  onder  af  beziet  .  Laten  we  nu  eens  een  schuinstaand  voorwerp  bekijken  ( fig . 25 ) , zoals  boomstammen  dikwijls  zijn .  Wij  trekken  vanaf  de  basis  van  het  voorwerp , daar  waar  hij  uit  het  water  komt , horizontale  lijnen  die  overeen  komen  met  het oppervlak , CDN  voor  punt  D , DN'  voor  het  punt  G .  Wij  trekken  nu  vanuit  punt  A , B  en  F  verticale  lijnen .  Zij  snijden  de  horizontale  lijnen  en  geven  de  punten  A' , B'  en  F' .  Vandaar  uit  wordt  de  lengte  afgemeten  naar  beneden  toe .  Wij  krijgen  dan  de  punten  A" , B"  en  F" ,  die  resp.  verbonden  met  de  punten  C , D  en  G , ons  het  weerspiegelde  beeld  zichtbaar  maken .  Ook  hier  kan  men  het  vlak  AFFB  niet  in  het  spiegelbeeld  zien , maar  het  vlak  FBGD  is  veel  groter  geworden .  Het  verdwijnpunt  van  B"F"  is  hetzelfde  als  dat  van  AE , BF  en  DG .  Het  volgende  voorbeeld  is  een  rechthoekige  steen , die  horizontaal  uit  een  in  het  water  staande  muur  steekt .  De  weerspiegeling  toont  de  onderkant  die  wij  bij  de  steen  zelf  niet  kunnen  zien .  Het  verschil  tussen  de  verschijningsvorm  van  een  bepaald  onderwerp  en  zijn  spiegelbeeld  is  ook  heel  duidelijk  te  zien  bij  de  brug  ( fig . 26 ) .  De  binnenkant  van  iedere  boog  zien  we  precies  in  het  weerspiegelend  oppervlak .  Je  ziet  in  dezelfde  figuur  nog  de  weerspiegeling  van  een  toren  met  een  kegelvormig  dak ,  een  huis  met  een  schuin  dak  en  een  gebouw  met  een  pyramide - vormig  dak  ( fig . 27 ) .  In  heel  veel  gevallen  zullen  de  weerspiegelde  voorwerpen  niet  precies  aan  de  kant  van  het  water  staan , maar  meer  landinwaarts .  Deze  ( verwijderde  )  plaatsing  heeft  tot  gevolg  dat  een  gedeelte  van  hun  spiegelbeeld  verloren  gaat .  Hier  valt  het  gedeelte  weg  dat , gerekend  vanaf  de  voet  van  het  object , even  hoog  is  als  de  hoogte  van  het  terrein  tussen  die  voet  en  de  waterkant  ( zie  fig . 28 ) .  

      Het  paaltje  A  dat  direct  aan  het  water  staat ,  is  in  het  spiegelbeeld  volledig  zichtbaar .  Daarentegen  is  paaltje  B  geheel  onzichtbaar , omdat  de  hoogte  van  het  terrein  gelijk  is  aan  de  hoogte  van   het  paaltje  gerekend vanaf  de  basis  van  de  paal  loodrecht  naar  beneden .  Het  derde  paaltje  C  is  maar  gedeeltelijk  zichtbaar  door  zijn  afstand  tot  de  oever  .  Bij  het  bouwsteltje  D  en  de  kerktoren  kunnen  wij  om  deze  reden  hetzelfde  opmerken .  Het  water  geeft  een  landschap  een  heel  eigen  aantrekkelijkheid .  Het  verdubbelt  en  verlevendigt  door  zijn  weerspiegeling  en  door  de  beweging  die  het  aan  een  landschap  geeft .  

      Laten  we  de  verschillende  aspecten  van  het  water  eens  bestuderen .
      Rustig  water .  -  Fig . 29  toont  ons  een  eenvoudig  onderwerp  getekend  in  de  omgeving  van  Parijs .  Wij  geven  in  fig. 30  het   schema  van  de  perspectievische  constructie .  Het  is  natuurlijk  duidelijk  dat  je  bij  het  opzetten  van  uw  onderwerp  rekening  houdt , of  beter , je  laat  leiden  door  uw  kennis  van  de  perspectief .  Dit  is  een  zeer  belangrijk  werk  want  van  deze  enkele  lijnen  hangt  de  hele  opzet  van  uw  tekening  af .  Het  is  een  houtskooltekening  met  gewassen  tint .  De  zeer  krachtige  aanduiding  van  het  onderwerp  berust  op  het  principe :  "weglaten  van  de  oninteressante  détails " ;  Door  dit  goed  te  onthouden  zult  je  nog  veel  profijt  trekken  uit  dit  voorbeeld .  Het  onderwerp  is  hier  dus  rustig  water  zoals  men  bijvoorbeeld  ziet  vanaf  de  oever  van  een  rivier  op  een  mooie  zomermorgen .  Door  de  enkele  lichte  rimpelingen  van  het  water , vooral  op  de  voorgrond , onstaan  de  kronkelige  arabesken  van  de  weerkaatste  bomen  rechts .  Je  zult  ook  in  de  natuur  zien  dat  de  weerkaatsingen  schijnen  te  golven ,  uiteen  te  vallen  in  afzondelijke  strepen ,  naarmate  het  oog  dwaalt  vanaf  de  einder  naar  de  voorgrond .  Het  is  logisch , dat  op  de  achtergrond  de  golvende  beweging  sterk  afneemt :  hij  is  in  de  verte  niet  meer  te  onderscheiden , zoals  je  hier  ziet  op  het  derde  plan  van  onze  tekening .  Je  ziet  deze  effecten  uitsluitend  door  het  volledig  ontbreken  van  wind .  In  fig . 22  heeft  je  rustig  water  gezien , dat  echter  enkele  ogenblikken  later  door  het  onweer  sterk  in  beweging  gebracht  werd .  Voordat  dit  losbarste  heeft  de  tekenaar  nog  de  gelegenheid  gehad  de  weerspiegeling  in  het  water  vast  te  leggen . 
     
      "  Verstoord  "  rustig  water .  -  De  meeste  rivieren  zijn  te  vergelijken  met  wegen  -  stromend  natuurlijk  -  waarop  sleepboten  en  schuiten  het  verkeer  vormen .  Terwijl  eerst   het  oppervlak  van  het  rustige  water  een  spiegel  vormde  waarin  het  omringende  landschap  werd  teruggekaatst , splijt  nu  een  boot  de  spiegel , breekt  het  beeld , en  we  zien  nu  de  weerspiegelingen  een  wilde  dans  uitvoeren  om  tenslotte  te  verdwijnen  in  het  witte  schuim  van  de  golven  die  op  de  oever  slaan .  Het  is  interessant  om  het  verschil  te  zien  tussen  het  aanzien  van  het  kalme  water  en  dat  van  het  water , verstoord  door  het  varen  van  een  boot .  Deze  tegenstellingen  ziet  je  in  de  gewassen  tekening  van  fig . 31 .  Na  de  opzet  met  zacht  conté  ( 3 B )  heeft  de  tekenaar  met  zwarte  waterverf  de  tinten  ingewaasen .  De  toonwaarden  werden  hierdoor  zeer  vloeiend .  De  kleur  van  het  papier  is  gebruikt  voor  de  uitdrukking  van  enkele  lichte  wolken .  Daarna  zijn , wat  de  ver  verwijderde  onderdelen  van  het  landschap  betreft  en  de  bomen  langs  de  oever , zeer  lichte  kleurwaarden  aangegeven , hier  en  daar  ondersteund  door  een  wat  zwaarder  accent  om  de  bladermassa's  aan  te  geven .  Naarmate  zij  meer  naar  de  voorgrond  komen  winnen  deze accenten  aan   kracht .  Het  kalme  water  voor  de  sleepboot  is  tot  aan  de  aanduiding  van  de  scheiding  behandeld  zoals  in  de  voorgaande  tekening .  Daarna  gedraagt  het  water  zich  als  een  matte  spiegel .  Er  is  maar  één  zeer  heldere  kleurwaarde  te  zien , bijna  nog  helderder  dan  de  lucht .  Geheel  op  de  voorgrond , bij  de  begroeiing  van  de  oever , zien  wij  de  schaduw  van  een  boom , die  juist  buiten  het  gezichtsveld  valt .  Een  schaduw , die  de  onderkant  van  het  motief  even  onderstreept  en  daardoor  het  geheel  diepte  geeft .  Je  zult  zien  dat  deze  gewassen  tekening  bijna  een  suggestie  van  het  motief  is .  Het  is  dan  ook  niet  " het  détail "  dat  in  het  landschap  het  belangrijkste  is .  Wij  hopen  dat  dit  voorbeeld  je  daarvan  zal  overtuigen .  Als  men  bijvoorbeeld  alle  blaadjes  van  een  olijfboom  zorgvuldig  natekent , gaat  het  werk  hierdoor  niet  plotseling  een  zuidelijke  sfeer  ademen .  De  opbouw  van  het  terrein , de  grote  lijnen , het  volume  van  de  verschillende  onderdelen , de  massa's  de  kleurwaarden ,  juist  waargenomen   en  juist  weergegeven , zonder  omhaal , dat  is  voldoende  om  uw  tekening  " sprekend "  te  maken , maar...  daardoor  is  echter  de  opzet  en  uitvoering  er  niet  gemakkelijker  op  geworden .  Het  verstand  moet  de  keus  bepalen : men  moet  een  offer  kunnen  brengen .  Maar  daarop  hebben  wij  al  genoeg  nadruk  gelegd  in  onze  vorige  lessen . 

      Wild  stromend  water .  -  Dit  is  een  buitengewoon  interessant  onderwerp , maar  het  vereist , zoals  het  tekenen  van  alle  met  snelheid  en  kracht  voortbewegende  elmenten , eerst  een  geduldige  waarneming .  Deze  waarneming  stelt  je  in  staat  toch  vaste  bewegingssystemen , zoals  we  dit  zouden  kunnen  noemen , op  te  merken , die  zeer  veel  op  elkaar  zullen  lijken  en  die  geen  enkel  belangrijk  onderscheid  opleveren  wat  beteft  vorm , toonwaarde  en  kleur .  De  stroom  van  de  rivier  is  sterk  en  snel .  Verspreid  over  de   bedding  zien  wij  grotere  en  kleinere  rotsblokken ; vandaar  de  stroomversnellingen  en  het  grote  verval .
     
      Het  wassen  of  het  breken  van  het  water  verandert  hier  en  daar  het  uiterlijk .  In  het  midden  stroomt  het  water  zeer  snel  over  een  bedding  van  platte  stenen .  Op  de  voorgrond  is  plotseling  een  groot  verval .  Dit  effect  is  bereikt  door  de  zuivere  kleur  te  gebruiken , glad  voor  de  stroomversnellingen  op  het  tweede  plan  en  krachtiger  voor  de  val  op  de  voorgrond :  hier  wordt  de  penseelstreek  golvend , om  dan  uit  elkaar  te  spatten , het  wit  van  het  papier  gebruikend  om  het  spattende  water  weer  te  geven .  Daarna  glijdt  het  water  minder  onstuimig  voort , door  een  minder  diep  gedeelte  van  de  bedding .  Water  in  wilde  beweging  weerspiegelt  de  oevers  die  het  omzomen  of  waartegen  het  zich  breekt ,  echter  niet  meer .  Het  schuim , aan  de  ene , de  dofheid  aan  de  andere  kant , maken  er  slechts  een  lichtend  element  van , waarin  alleen  de  de  nuances  worden  aangegeven  door  de  verschillende  toonwaarden .  Het  onderwerp  is  na  een  schetsmatige  opzet  met  houtskool  uitgevoerd  als  pentekening  en  daarna  gewassen .  Enkele  snelle  pennehalen  dragen  bij  aan  de  uitdrukking  van  het  bewegende  water .  Door  de  grote  contrasten  laat  deze  tekening  je  het  verschil  zien  tussen  de  toonwaarden  van  rivier  en  andere  elementen  van  het  onderwerp .     

     

    15-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - RUSTIG WATER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 29  .

    Rustig  water .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 30 . - CONTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30 .

    Contructie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - RUSTIG WATER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 31 .

    " Verstoord "  rustig  water .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . WILD STROMEND WATER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .

    Wild  stromend  water .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 23 . FIG . 33 . HET KANAAL TEKENING VAN RENEFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 23 .

    Fig . 33 .  Het  Kanaal

    Tekening  van  RENEFER . De  tekenaar  heeft  hier met  zeer eenvoudige  middelen de rust  en  klaarheid  van  het  water  tot uitdrukking  weten  te  brengen , hetgeen  ook  het  kenmerk  is  van  de  voorgaande  afbeeldingen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR .22 . - DE LUCHT

    Art . Nr . 22 .

                         De  Lucht .

       De  lucht  is  een  van  de  moeilijkste  onderdelen  van  het  landschap ;  vooral  wanneer  de  wind  zware  wolken  voortdrijft  en  deze  onophoudelijk ,  mede  door  de  belichting , van  vorm  doet  veranderen .  De  landschapstekenaar  moet  hier  rekening  mee  houden , als  hij  een  schets  wil  afmaken  die  op  een  bepaalde  tijd  van  de  dag  is  opgezet .  Hij  zal  ermee  door  moeten  gaan  op  hetzelfde  uur  en  met  hetzelfde  weer  waarin  het  begin  van  de  tekening  is  gemaakt .  Wij  zullen  thans  nauwkeuriger  wolken  en  luchten  bespreken , daar  deze  wel  de  moeilijkste  opgaven  vertegenwoordigen .

       De  wolkenlucht .  -  Een  dergelijke  weergave  verkrijgt  men  niet  alleen  door  de  wolken  hun  bepaalde  vorm  te  geven ; ook  de  plaatsing  ten  opzicht  van  elkaar  speelt  een  grote  rol .  Bekijkt  je  fig . 21 bis  maar  eens .  Je  ziet  een  eenvoudig  onderwerp  met  als  belangrijkste  element  de  lucht .  Het  is  een  zomermiddag  en  er  staat  een  lichte  westenwind .  Grote  wolken , zogenaamde  cumulus - wolken , drijven  met  hun  ronde  omvangrijke  grillige  vormen  door de  lucht .  Daartussen  zijn  hier  en  daar  strepen  blauwe  lucht  zichtbaar , waarvan  het  blauw  naar  de  horizon  toe  geleidelijk  afneemt .  Hiermee  rekening  houdend  kunt  je  de  lucht-be-wolkt  of  niet  -  laten  " leven " .  Het  is  nooit  een  verticaal  blauw  gordijn , integendeel , de  kleuren  veranderen  steeds :  eerst  van  een  diepblauw  naar  cobalt-blauw , overgaand  in  een  groenachtig  blauw , daarna  een  gelig  blauw  en  eindigend  in  een  licht  rose  getinte  okerkleur .  Wij  zullen  zien  dat  ook  de  wolken  zich  onderwerpen  aan  de  wetten  van  de  perspectief .  Het  zal  ons  misschien  helpen  als  wij  enkele  hulplijnen  trekken  die  naarmate  zij  de  horizon  naderen  dichter  bij  elkaar  komen , omdat  zij  daar  verder  van  het  oog  verwijderd  zijn .  Daarin  schetsen  wij  snel  de  vereenvoudigde  vormen  van  de  " wolkenmassa's "  ( zie  fug . 21 ) .  Wij  zeggen  met  opzet :  hun  vereenvoudigde  vorm .  Het  is  niet  nodig  precies  de  grillige  lijnen  van  het  wolken-silhouet  na  te  tekenen .  Je  kunt  volstaan  met  hun  volume  en  algemeen  karakter  aan  te  geven .  Als  dit  gebeurd  is  gaan  wij  ze  " modeleren "  met  de  schaduwen  die  zij  hebben  al  naar  gelang  hun  plaats  in  de  lucht :  hoe  verder  naar  de  horizon  ; hoe  zwakker  hun  schaduwen  zullen  ziin ; dat  spreekt  immers  vanzelf  ( fig. 21 bis ) .
      Wij  willen  hier  nadrukkelijk  vaststellen  dat  een  wolk , ondanks  de  lichtheid  van  zijn   " stof "  niet  zonder  tekening  is .  Natuurlijk , deze  is  zeer  beweeglijk  en  wij  moeten  dan  ook  meer  dan  ooit  op  de  visuele  herinnering  teruggrijpen , om  de  vereenvoudigde  vormen ,  zoals  hierboven  omschreven , te  kunnen  onthouden .  Een  lucht , welke  dan  ook ,  moet  altijd  soepel  en  plastisch  worden  weergeven , terwijl  de  tekenwijze  van  de  overige  ellementen  van  het  landschap  harder  en  krachtiger  kan  zijn .  Tenslotte  willen  wij  u  nog  waarschuwen  voor  een   veel  voorkomende  fout , de  lucht  als   geheel  te helder  te  maken .  Dit  vloeit  voort  uit  de  veel  voorkomende  vergissing  dat  men  helderheid  dikwijls  verwant  met  lichtheid .  Sommige  zomerluchten  bijvoorbeeld  zijn  van  een  kleurwaarde  die  de  warmte  suggereert  en  waarin  de  witte  wolken  stralen  met  een  kracht  van  een  door  de  zon   beschenen  wit  gepleisterde  muur .

      Onweerslucht ;  -  Het  landschap  van  fig . 22  is  uigevoerd  met  penseel  en  O.I. inkt  en  accenten  in  conté .  Hiermee  is  een  krachtig  effect  bereikt .  De  lucht  vertoont  grote  stapelwolken  als  voorboden  van  het  onweer .  Zij  bewegen  zich  in  een  zware , hete  atmosfeer .  De  zon , die  schuil  gaat  achter  één  van  de  wolken , geeft  het  landschap  een  gamma  van  sterke  kleurwaarden  die  gedeeltelijk  weerspiegeld  worden  in  het  water .  De  hevige  tegenstellingen  veroorzaken  een  sterke  contrastwerking  waardoor  het  onderwerp  zo  rijk  van  kleur  wordt .
      Na  een  snelle  eenvoudige  potloodschets  wordt  te  tekening  opgezet  met  het  penseel  en  een  flinke  hoeveelheid   O. I . inkt .  De  tekening  is  zwaar , vooral  wat  betreft  de  huizen , de  bomen  en  de  oever , waarin  zelf  bijna  vol  zwarte  partijen  te  zien  zijn .  Daarna  doet  het  conté  dienst  om  te  nuanceren  en  de  overgangen  te  vormen  tussen  het  licht  en  de zware  schaduwpartijen .   

      Avondlucht . -  Aan  het  einde  van  de  dag  kunnen  wij  verschillende  effecten  waarnemen , gevariéerd  al  naar  geland  de  windrichting .  Het  mooiste  zijn  stellig  de  wolken .  De  zon  veroorzaakt  tegen  de  ondergang  een  buitengewone  kleurenrijkdom  en  het  zijn  vooral  de  wolken  die  de  felste  en  meest  onwaarschijnlijke  kleuren  laten  zien .  Het  licht  weerspiegelt  hier , meer  dan  ooit , meest cotrasterende  kleurwaarden .  Wij  laten  je  in  fig . 23  een  eenvoudig  onderwerp  zien :  een  spoorweg  in  het  open  veld .  De  lucht  is  zwaar  van  regenwolken .  Het  is  zes  uur  s'avonds  in  het  begin  van  de  lente .  De  zon  omgeven  door  een  krans  van  helder  licht , is  te zien  door  een  gat  in  de  wolken , de  tekening  is  met  pen  gemaakt en  daarna  gewassen , waardoor  het  gewenste  effect  is  ontstaan .  De  lucht  is  eerst  geschilderd  door  het  opzetten  van  een  lichte  toonwaarde , waarbij  de plaats  van  het sterkste  licht  uitgespaard  werd .  Direct  daarna  komt  de  vormgeving  door  de  verschillende  toonwaarden , waarna  tenslotte  de  heuvels  op  de  achtergrond  en  het  terrein  aangebracht  zijn  in  zwakkere  tinten .  Enkele  krachtige  accenten  voltooiden  het  geheel .   


    14-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 22 . DE LUCHT - FIG . 21 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 22 .

    Fig . 21 .

    De  Lucht  -Perspectievisch   schema

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . BIS . - VOLTOOIDE STUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 . bis .

    Voltooide  studie
    ( twee  kleuren  olieverf ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 22 . - DE LUCHT - FIG . 22 , ONWEERSLUCHT.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 22 .

    Fig . 22 . - Onweerslucht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 22 . - DE LUCHT - FIG . 23 , AVONDLUCHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 22 .

    Fig . 23  , -  Avondlucht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 21 . - DE BOMEN .

    Art . Nr . 21 .

                        De  Bomen .

      De  boom  is  vaak  een  aantrekkelijk  element  in  het  landschap .  Maar  het  tekenen  van  bomen  brengt  voor  de  leerling  in  het  algemeen  nogal  moeilijkheden  met  zich  mee .  De  beginner  staart  zich  vaak  blind  op  een  overvloed  van  details , die  afbreuk  doen  aan  de  uitdrukking  van  het  geheel , het  silhouet , het  volume , het  karakter  van  het  onderwerp .  Iedere  boom , in  zijn  eigen  stijl , drukt  kracht  of  gratie  uit  of  verrast  ons  door  zijn  onverwachte  grilligheid .

      Als  men  eerlijk  werk  wil  leveren , waarheidsgetrouw , wat  echter  niet  ten  koste  mag  gaan  van  uw  persoonlijke  stijl , is  het  noodzakelijk  de  bijzondere  kenmerken , het  karakter  van  de  boom  die  men  wil  tekenen , te  laten  uitkomen .  Een  typisch  voorbeeld  vormen  de  coniferen , dennen  en  sparren :  de  takken  van  de  conifeer  vertonen  een  bepaalde  willekeur  in  tegenstelling  tot  de  regelmaat  van  de  takken  van  de  den .  En  vergelijkt  je  eens  de  bijna  horizontale  vertakking  van  de  beuk , de  verticale ,  opwaartse  vertakking  van  de  Italiaanse  populier  in  tegenstelling  weer  met  de  neerwaartse  van  de  treurwilg .  Wat  een  verscheidenheid  !   Bij  de  berk  is  de  vertakking  tenger  en  grillig , bij  de  kastanje  knoestig  en  sterk , hier  dun , daar  weer  dicht  enz.  Vandaar  ook  de  zeer  duidelijke  verschillen  in  karakter , die  men  gemakkelijk  kan  bestuderen .  Het  gebladerte  telt  ook  mee  bij  het  weergeven  van  het  karakter , maar  het  komt  nog  meer  tot  uitdrukking  door  de  vorm  van  de  bladermassa's  dan  van  het  enkele  blad .  Hoe  " construeert "  men  nu  een  boom  ?   Wij  moeten  ons  niet  zozeer  bezighouden  met  de  soort , maar  meer  met  het vinden  van  een  algemene  regel , wat  voor  boom  het  ook  is .  Wij  dienen  eerst  het  silhouet  in  z'n  geheel  te  bekijken  en  kunnen  haar  dan  opzetten  in  een  vereenvoudige  vorm  zoals  fig . 14  ons  laat  zien .  Daarna  kijken  wij  naar  het  gebladerte .  Het  kan  samengesteld  zijn  uit  verschillende  bladermassa's  die  wij  ook  ieder  met  zijn  eigen  omtrek  heel  schetsmatig  neerzetten .  Tenslotte  geven  wij  in  elke  massa  de  schaduwpartij  aan .  En  dan  is  de  beginconstructie  klaar .  Nu  moeten  wij  alleen  nog  de  juiste  plaats  van  de  gaten  in  het  gebladerte  aangeven , waardoor  de  bladermassa's  op  zichzelf  komen  te  staan .  Het  geheel  verlevendigen  wij  door  de  toonwaarden  van  de  schaduwen , waardoor  samen  met  de  grondtoon  van  de  gewassen  tint  het  volume  van  de  boom  wordt  aangegeven  ( fig . 15 ) .  Het  zal  ook  nuttig  zijn  's winters  te  tekenen  als  de  bomen  kaal  zijn .  Je  zult  de  vorm  , de  " beweging " en  de  samenstelling  van  de  bladermassa's  beter  kunnen  bepalen , als  je  de  grondvorm  goed  heeft  bestudeerd .  Je  moet  niet  vergeten  dat  het  karakter  van  een  boom  niet  alleen  ligt  in  de  stam  en  de  voornaamste  takken  maar  ook  in  de  kleinere  vertakkingen .  De  vorm  van  het  gebladerte , die  iedere  boom  z'n  eigen  karakter  geeft , is  bepaald  door  de  rangschikking  van  de  takken , die  tot  het  kleinste  twijgje  toe  het  " skelet "  vormen .  Je  moet  ook  naukeurig  de  zichbare  wortels  met  hun  grillig  verloop  gadeslaan .  En  eveneens  de  schors  die  bij  elk  soort  zo  verschillend  is .  Een  diepgaande  studie  van  de  onderdelen  van  een  boom  zal  leiden  tot  een  tekening  die  het  karakter  van  een  boom  uitdrukt .  Het  is  een  goede  oefening  één  enkel  blad  te  tekenen .  Daarna  een  twijgje  met  enkele  bladeren , en  dan  steeds  verder  gaande  een  hele  tak  en  tenslotte  de  gehele  bladermassa  waarbij  je  vereenvoudigingen  aanbrengt  al  naar  gelang  de  uitbeiding  van de  tekening  vordert .  Wat  ook  een  goede  oefening  is  ?   Tekent  de  boom  zich  af  tegen  een  lichte  lucht  ?   Knijp  uw  ogen  half  dicht , zodat  alleen  nog  de  omtrek  van  de  grote  massa  te  zien  is .  Het  is  overigens  altijd  goed  wanneer  men  waarneemt , vooral  wanneer  het  een  ingewikkend  onderwerp  betreft , de  ogen  half  dicht  te  knijpen  teneinde  hoofdzaak  en  bijzaak  beter  te  kunnen  scheiden .  Ook  de  tegenstellingen  van  de  toonwaarden  zult  je  op  die  manier  duidelijker  kunnen  zien .  Dit  is  zeer  belangrijk .
       Wij  zullen  nu  enkele  bijzondere  soorten  bestuderen  om  ons  te  oefenen  in  het  waarnemen  en  het  uitdrukken  van  het   karakter .

      De  Berk .  -  Dit  is  sierlijke  boom , met  een  teer  groen  en  dun  gebladerte .  Een  gladde  zilverachtig  witte  stam , zeer  sprekend , vooral  in  het  zonlicht  tegen  een  donkere  achtergrond .  Dit  is  het  geval  in  ons  voorbeeld  van  fig .  16 .  De  takken , willekeurig  van  vorm , ontspruiten  romdom  uit  de  stam  en  vormen  een  weefsel  van  zilverachtig  wit , hetgeen  zelfs  te  merken  is  bij  de  kleinste  twijgjes .  Enkele  donkere  vlekjes  versieren  hier  en  daar  het  gebladerte .  Deze  tekening  is  gemaakt  met  zacht  contépotlood  op  enigszins  korrelig  papier .  De  werkwijze  die  gevolgd  werd  is  dezelfde  als  in  ons  eerste  voorbeeld , maar  wij  lieten  hier  de  eerste  opzet  niet  zien .  Daar  in  deze  tekening  niet  is  gedoezeld  heeft  het  zwarte  conté  zijn  kracht  behouden .  Let  op  hoe  het  gebladerte  is  weergegeven  :  nu  eens  in  een  grijze  toon  door  potlood  streken , dan  weer  door  levendige  accenten .  De  voorgrond , rijk  met  gras  begroeid , is  zeer  vrij  behandeld .

      De  wilg .  -  Eveneens  een  lieflijke  boom  met  dun  gebladerte .  Wij  bedoelen  hier  vooral  de  wilgen  langs  de  waterkant , omdat het  uiterlijk  van  deze  bomen  zeer  geprononceerd  is .  Hij  bestaat  meestal  uit  een  gedrongen  korte  stam , waarbij  uit  de  kop  een  bos  takken  opwaats  gericht  is .  Overgens  is  de  mens  bij  de  vorm  van  deze  boom  tussenbeide  gekomen  door  hem , na  een  vergevorderde  groei , op  geringe  hoogte  te  snoeien .  De  pen  leent  zich  uitstekend  om  het  onrustige  en  knoestige  uiterlijk  weer  te  geven .  Het  gebladerte  is  haast  even  fijn  als  dat  van  de  berk .  De  weergave  met  conté  komt  sterk  overeen  met  die  van  de  pentekening  van  fig . 17 . 

      Italiaanse  populier .  -  Deze  hoge  boom ,  elegant  en  majestueus  tegelijk , wanneer  hij  volgroeid  is , verheft  zich  op  de  vlakten , in  bosjes  of  langs  de  wegen .  Een  zeer  geprononceerd  silhouet  en  onderling  weinig  verschillend ;  terwijl  de  meeste  andere  boomsoorten , ondanks  hun  eigen  karakter , een  grote  verscheidenheid  vertonen .  De  tekening  van  fig . 18  is  gemaakt  op  schaafpapier  en  deze  werkwijze  hebben  wij  reeds  besproken  in  de  les  " Licht  en  Schaduw " .

      De  Eik .  -  Bewonderenswaardig  door  zijn  krachtig  en  majestueus  uiterlijk , is  de  eik  precies  het  tegenovergestelde  van  de  berk  die  naast  deze  grove  reus  zo  teer  uitkomt .  Zijn  stam  is  dikwijls  zeer  zwaar.  Men  zou  bijna  kunnen  zeggen  dat  hij   " gespierd "  is  met  zijn  knoestige  uitsteeksels  en  zijn  diepe  rimpels , die  door  de  lichtval  des  te  beter  uitkomen .  De  takken  ontspruiten  min  of  meer  wanordelijk  uit  de  stam  en  de  verwarde  vertakkingen  ziin  soms  aan  de  uiteinden  bladerloos ;  Het  bladerdak  is  niettemin  zwaar  en  dicht  en  het  vertoont  bladermassa's  zoals  wij  dit  bij  de  andere  soorten  gezien  hebben .  Het  voorbeeld  van  fig . 19  is  uitgevoerd  met  olieverf  in  wit  en  ivoorzwart   ( zie  onze  les  Licht  en  Schaduw ) .  De  opzet  is  gedaan  met  een  platte  kwast  gedoopt  in  terpentijn  en   ivoor-zwart .  De  tekening  wordt  hierdoor  zeer  geprononceerd , vooral  wat  betreft  de  stam  en  de  takken .  Tenslotte  doen  enkele  zeer  lichte  kleurwaarden  het  volume  van  de  bladermassa's  uitkomen  en  accentueren  ook  het  ruwe  en  knoestige  karakter  van  de  stam .  Het  met  gras  begroeide  terrein  op  de  voorgrond  is  in  deze  studie  ook  vrij  behandeld .  

      De  Den .  -  Wij  zien  hier  een  buitengewoon  mooie  tekening  van  een  groep  dennen  door  de  Engelse  schilder  Constable  ( fig. 20 ) .  De  tekening  die  met  potlood  is  gemaakt  laat  ons  dezelfde  eenvoud  van  uitvoering  zien .  De  kruinen  vormen  grote  massa's  ieder  ondersteund  door  één  hoofdtak , die  zich  weer  vertakt  in  massa's  van  aanzienlijk  kleinere  omvang .  Het  is  belangrijk  te  zien  hoe  het  karakter  spreekt  uit  deze  grote  eenheden  en  niet  uit  de  gedetailleerde  weergave  van  de  bladeren .  De  bewegelijke  tekenwijze , aangepast  aan  de  structuur  van  de  takken , draagt  ongetwijfeld  bij  tot  de  uitdrukking  van  het  karakter .    


    13-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . en 15 . HOUTJE MET O . I . INKT EN DAARNA GEWASSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14  en  15 .

    Houtje  met  O.I. inkt 
    en  daarna  gewassen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . en 15 . HOUTJE MET O . I . INKT EN DAARNA GEWASSEN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14  en  15 .

    Houtje  met  O. I . inkt
    en  daarna  gewassen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 . - BERK .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16 .

     Berk .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!