TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
15-05-2006
ART . NR . 23 . FIG . 33 . HET KANAAL TEKENING VAN RENEFER
Art . Nr . 23 .
Fig . 33 . Het Kanaal
Tekening van RENEFER . De tekenaar heeft hier met zeer eenvoudige middelen de rust en klaarheid van het water tot uitdrukking weten te brengen , hetgeen ook het kenmerk is van de voorgaande afbeeldingen .
ART . NR .22 . - DE LUCHT
Art . Nr . 22 .
De Lucht .
De lucht is een van de moeilijkste onderdelen van het landschap ; vooral wanneer de wind zware wolken voortdrijft en deze onophoudelijk , mede door de belichting , van vorm doet veranderen . De landschapstekenaar moet hier rekening mee houden , als hij een schets wil afmaken die op een bepaalde tijd van de dag is opgezet . Hij zal ermee door moeten gaan op hetzelfde uur en met hetzelfde weer waarin het begin van de tekening is gemaakt . Wij zullen thans nauwkeuriger wolken en luchten bespreken , daar deze wel de moeilijkste opgaven vertegenwoordigen .
De wolkenlucht . - Een dergelijke weergave verkrijgt men niet alleen door de wolken hun bepaalde vorm te geven ; ook de plaatsing ten opzicht van elkaar speelt een grote rol . Bekijkt je fig . 21 bis maar eens . Je ziet een eenvoudig onderwerp met als belangrijkste element de lucht . Het is een zomermiddag en er staat een lichte westenwind . Grote wolken , zogenaamde cumulus - wolken , drijven met hun ronde omvangrijke grillige vormen door de lucht . Daartussen zijn hier en daar strepen blauwe lucht zichtbaar , waarvan het blauw naar de horizon toe geleidelijk afneemt . Hiermee rekening houdend kunt je de lucht-be-wolkt of niet - laten " leven " . Het is nooit een verticaal blauw gordijn , integendeel , de kleuren veranderen steeds : eerst van een diepblauw naar cobalt-blauw , overgaand in een groenachtig blauw , daarna een gelig blauw en eindigend in een licht rose getinte okerkleur . Wij zullen zien dat ook de wolken zich onderwerpen aan de wetten van de perspectief . Het zal ons misschien helpen als wij enkele hulplijnen trekken die naarmate zij de horizon naderen dichter bij elkaar komen , omdat zij daar verder van het oog verwijderd zijn . Daarin schetsen wij snel de vereenvoudigde vormen van de " wolkenmassa's " ( zie fug . 21 ) . Wij zeggen met opzet : hun vereenvoudigde vorm . Het is niet nodig precies de grillige lijnen van het wolken-silhouet na te tekenen . Je kunt volstaan met hun volume en algemeen karakter aan te geven . Als dit gebeurd is gaan wij ze " modeleren " met de schaduwen die zij hebben al naar gelang hun plaats in de lucht : hoe verder naar de horizon ; hoe zwakker hun schaduwen zullen ziin ; dat spreekt immers vanzelf ( fig. 21 bis ) . Wij willen hier nadrukkelijk vaststellen dat een wolk , ondanks de lichtheid van zijn " stof " niet zonder tekening is . Natuurlijk , deze is zeer beweeglijk en wij moeten dan ook meer dan ooit op de visuele herinnering teruggrijpen , om de vereenvoudigde vormen , zoals hierboven omschreven , te kunnen onthouden . Een lucht , welke dan ook , moet altijd soepel en plastisch worden weergeven , terwijl de tekenwijze van de overige ellementen van het landschap harder en krachtiger kan zijn . Tenslotte willen wij u nog waarschuwen voor een veel voorkomende fout , de lucht als geheel te helder te maken . Dit vloeit voort uit de veel voorkomende vergissing dat men helderheid dikwijls verwant met lichtheid . Sommige zomerluchten bijvoorbeeld zijn van een kleurwaarde die de warmte suggereert en waarin de witte wolken stralen met een kracht van een door de zon beschenen wit gepleisterde muur .
Onweerslucht ; - Het landschap van fig . 22 is uigevoerd met penseel en O.I. inkt en accenten in conté . Hiermee is een krachtig effect bereikt . De lucht vertoont grote stapelwolken als voorboden van het onweer . Zij bewegen zich in een zware , hete atmosfeer . De zon , die schuil gaat achter één van de wolken , geeft het landschap een gamma van sterke kleurwaarden die gedeeltelijk weerspiegeld worden in het water . De hevige tegenstellingen veroorzaken een sterke contrastwerking waardoor het onderwerp zo rijk van kleur wordt . Na een snelle eenvoudige potloodschets wordt te tekening opgezet met het penseel en een flinke hoeveelheid O. I . inkt . De tekening is zwaar , vooral wat betreft de huizen , de bomen en de oever , waarin zelf bijna vol zwarte partijen te zien zijn . Daarna doet het conté dienst om te nuanceren en de overgangen te vormen tussen het licht en de zware schaduwpartijen .
Avondlucht . - Aan het einde van de dag kunnen wij verschillende effecten waarnemen , gevariéerd al naar geland de windrichting . Het mooiste zijn stellig de wolken . De zon veroorzaakt tegen de ondergang een buitengewone kleurenrijkdom en het zijn vooral de wolken die de felste en meest onwaarschijnlijke kleuren laten zien . Het licht weerspiegelt hier , meer dan ooit , meest cotrasterende kleurwaarden . Wij laten je in fig . 23 een eenvoudig onderwerp zien : een spoorweg in het open veld . De lucht is zwaar van regenwolken . Het is zes uur s'avonds in het begin van de lente . De zon omgeven door een krans van helder licht , is te zien door een gat in de wolken , de tekening is met pen gemaakt en daarna gewassen , waardoor het gewenste effect is ontstaan . De lucht is eerst geschilderd door het opzetten van een lichte toonwaarde , waarbij de plaats van het sterkste licht uitgespaard werd . Direct daarna komt de vormgeving door de verschillende toonwaarden , waarna tenslotte de heuvels op de achtergrond en het terrein aangebracht zijn in zwakkere tinten . Enkele krachtige accenten voltooiden het geheel .
14-05-2006
ART . NR . 22 . DE LUCHT - FIG . 21 .
Art . Nr . 22 .
Fig . 21 .
De Lucht -Perspectievisch schema
FIG . 21 . BIS . - VOLTOOIDE STUDIE
Fig . 21 . bis .
Voltooide studie ( twee kleuren olieverf ) .
ART . NR . 22 . - DE LUCHT - FIG . 22 , ONWEERSLUCHT.
Art . Nr . 22 .
Fig . 22 . - Onweerslucht .
ART . NR . 22 . - DE LUCHT - FIG . 23 , AVONDLUCHT
Art . Nr . 22 .
Fig . 23 , - Avondlucht .
ART . NR . 21 . - DE BOMEN .
Art . Nr . 21 .
De Bomen .
De boom is vaak een aantrekkelijk element in het landschap . Maar het tekenen van bomen brengt voor de leerling in het algemeen nogal moeilijkheden met zich mee . De beginner staart zich vaak blind op een overvloed van details , die afbreuk doen aan de uitdrukking van het geheel , het silhouet , het volume , het karakter van het onderwerp . Iedere boom , in zijn eigen stijl , drukt kracht of gratie uit of verrast ons door zijn onverwachte grilligheid .
Als men eerlijk werk wil leveren , waarheidsgetrouw , wat echter niet ten koste mag gaan van uw persoonlijke stijl , is het noodzakelijk de bijzondere kenmerken , het karakter van de boom die men wil tekenen , te laten uitkomen . Een typisch voorbeeld vormen de coniferen , dennen en sparren : de takken van de conifeer vertonen een bepaalde willekeur in tegenstelling tot de regelmaat van de takken van de den . En vergelijkt je eens de bijna horizontale vertakking van de beuk , de verticale , opwaartse vertakking van de Italiaanse populier in tegenstelling weer met de neerwaartse van de treurwilg . Wat een verscheidenheid ! Bij de berk is de vertakking tenger en grillig , bij de kastanje knoestig en sterk , hier dun , daar weer dicht enz. Vandaar ook de zeer duidelijke verschillen in karakter , die men gemakkelijk kan bestuderen . Het gebladerte telt ook mee bij het weergeven van het karakter , maar het komt nog meer tot uitdrukking door de vorm van de bladermassa's dan van het enkele blad . Hoe " construeert " men nu een boom ? Wij moeten ons niet zozeer bezighouden met de soort , maar meer met het vinden van een algemene regel , wat voor boom het ook is . Wij dienen eerst het silhouet in z'n geheel te bekijken en kunnen haar dan opzetten in een vereenvoudige vorm zoals fig . 14 ons laat zien . Daarna kijken wij naar het gebladerte . Het kan samengesteld zijn uit verschillende bladermassa's die wij ook ieder met zijn eigen omtrek heel schetsmatig neerzetten . Tenslotte geven wij in elke massa de schaduwpartij aan . En dan is de beginconstructie klaar . Nu moeten wij alleen nog de juiste plaats van de gaten in het gebladerte aangeven , waardoor de bladermassa's op zichzelf komen te staan . Het geheel verlevendigen wij door de toonwaarden van de schaduwen , waardoor samen met de grondtoon van de gewassen tint het volume van de boom wordt aangegeven ( fig . 15 ) . Het zal ook nuttig zijn 's winters te tekenen als de bomen kaal zijn . Je zult de vorm , de " beweging " en de samenstelling van de bladermassa's beter kunnen bepalen , als je de grondvorm goed heeft bestudeerd . Je moet niet vergeten dat het karakter van een boom niet alleen ligt in de stam en de voornaamste takken maar ook in de kleinere vertakkingen . De vorm van het gebladerte , die iedere boom z'n eigen karakter geeft , is bepaald door de rangschikking van de takken , die tot het kleinste twijgje toe het " skelet " vormen . Je moet ook naukeurig de zichbare wortels met hun grillig verloop gadeslaan . En eveneens de schors die bij elk soort zo verschillend is . Een diepgaande studie van de onderdelen van een boom zal leiden tot een tekening die het karakter van een boom uitdrukt . Het is een goede oefening één enkel blad te tekenen . Daarna een twijgje met enkele bladeren , en dan steeds verder gaande een hele tak en tenslotte de gehele bladermassa waarbij je vereenvoudigingen aanbrengt al naar gelang de uitbeiding van de tekening vordert . Wat ook een goede oefening is ? Tekent de boom zich af tegen een lichte lucht ? Knijp uw ogen half dicht , zodat alleen nog de omtrek van de grote massa te zien is . Het is overigens altijd goed wanneer men waarneemt , vooral wanneer het een ingewikkend onderwerp betreft , de ogen half dicht te knijpen teneinde hoofdzaak en bijzaak beter te kunnen scheiden . Ook de tegenstellingen van de toonwaarden zult je op die manier duidelijker kunnen zien . Dit is zeer belangrijk . Wij zullen nu enkele bijzondere soorten bestuderen om ons te oefenen in het waarnemen en het uitdrukken van het karakter .
De Berk . - Dit is sierlijke boom , met een teer groen en dun gebladerte . Een gladde zilverachtig witte stam , zeer sprekend , vooral in het zonlicht tegen een donkere achtergrond . Dit is het geval in ons voorbeeld van fig . 16 . De takken , willekeurig van vorm , ontspruiten romdom uit de stam en vormen een weefsel van zilverachtig wit , hetgeen zelfs te merken is bij de kleinste twijgjes . Enkele donkere vlekjes versieren hier en daar het gebladerte . Deze tekening is gemaakt met zacht contépotlood op enigszins korrelig papier . De werkwijze die gevolgd werd is dezelfde als in ons eerste voorbeeld , maar wij lieten hier de eerste opzet niet zien . Daar in deze tekening niet is gedoezeld heeft het zwarte conté zijn kracht behouden . Let op hoe het gebladerte is weergegeven : nu eens in een grijze toon door potlood streken , dan weer door levendige accenten . De voorgrond , rijk met gras begroeid , is zeer vrij behandeld .
De wilg . - Eveneens een lieflijke boom met dun gebladerte . Wij bedoelen hier vooral de wilgen langs de waterkant , omdat het uiterlijk van deze bomen zeer geprononceerd is . Hij bestaat meestal uit een gedrongen korte stam , waarbij uit de kop een bos takken opwaats gericht is . Overgens is de mens bij de vorm van deze boom tussenbeide gekomen door hem , na een vergevorderde groei , op geringe hoogte te snoeien . De pen leent zich uitstekend om het onrustige en knoestige uiterlijk weer te geven . Het gebladerte is haast even fijn als dat van de berk . De weergave met conté komt sterk overeen met die van de pentekening van fig . 17 .
Italiaanse populier . - Deze hoge boom , elegant en majestueus tegelijk , wanneer hij volgroeid is , verheft zich op de vlakten , in bosjes of langs de wegen . Een zeer geprononceerd silhouet en onderling weinig verschillend ; terwijl de meeste andere boomsoorten , ondanks hun eigen karakter , een grote verscheidenheid vertonen . De tekening van fig . 18 is gemaakt op schaafpapier en deze werkwijze hebben wij reeds besproken in de les " Licht en Schaduw " .
De Eik . - Bewonderenswaardig door zijn krachtig en majestueus uiterlijk , is de eik precies het tegenovergestelde van de berk die naast deze grove reus zo teer uitkomt . Zijn stam is dikwijls zeer zwaar. Men zou bijna kunnen zeggen dat hij " gespierd " is met zijn knoestige uitsteeksels en zijn diepe rimpels , die door de lichtval des te beter uitkomen . De takken ontspruiten min of meer wanordelijk uit de stam en de verwarde vertakkingen ziin soms aan de uiteinden bladerloos ; Het bladerdak is niettemin zwaar en dicht en het vertoont bladermassa's zoals wij dit bij de andere soorten gezien hebben . Het voorbeeld van fig . 19 is uitgevoerd met olieverf in wit en ivoorzwart ( zie onze les Licht en Schaduw ) . De opzet is gedaan met een platte kwast gedoopt in terpentijn en ivoor-zwart . De tekening wordt hierdoor zeer geprononceerd , vooral wat betreft de stam en de takken . Tenslotte doen enkele zeer lichte kleurwaarden het volume van de bladermassa's uitkomen en accentueren ook het ruwe en knoestige karakter van de stam . Het met gras begroeide terrein op de voorgrond is in deze studie ook vrij behandeld .
De Den . - Wij zien hier een buitengewoon mooie tekening van een groep dennen door de Engelse schilder Constable ( fig. 20 ) . De tekening die met potlood is gemaakt laat ons dezelfde eenvoud van uitvoering zien . De kruinen vormen grote massa's ieder ondersteund door één hoofdtak , die zich weer vertakt in massa's van aanzienlijk kleinere omvang . Het is belangrijk te zien hoe het karakter spreekt uit deze grote eenheden en niet uit de gedetailleerde weergave van de bladeren . De bewegelijke tekenwijze , aangepast aan de structuur van de takken , draagt ongetwijfeld bij tot de uitdrukking van het karakter .
13-05-2006
FIG . 14 . en 15 . HOUTJE MET O . I . INKT EN DAARNA GEWASSEN .
Fig . 14 en 15 .
Houtje met O.I. inkt en daarna gewassen .
FIG . 14 . en 15 . HOUTJE MET O . I . INKT EN DAARNA GEWASSEN .
Fig . 14 en 15 .
Houtje met O. I . inkt en daarna gewassen .
FIG . 16 . - BERK .
Fig . 16 .
Berk .
FIG . 17 . - WILG .
Fig . 17 .
Wilg .
FIG . 18 . - PÃPULIER .
Fig . 18 .
Populier .
FIG . 19 - EIK
Fig . 19 .
Eik .
ART . NR . 21 . DENNEN , FIG . 20
Art . Nr . 21 .
Fig . 20
Dennen bij Hampstead ,
Tekening van de Engelse
schilder Constable.
ART . NR . 20 . - DE ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
Art . Nr . 20 .
De onderdelen van het Landschap
Het Terrein
Het is begrijpelijk dat wij de ontleding van het landschap beginnen met een studie van het terrein . Hierop speelt zich immers het leven af . Planten en bomen groeien hier , de huizen zijn erop gebouwd , het water strekt zich hierover uit en mens en dier slijten er hun aards bestaan . De grond waarop wij leven doet zich voor als een groots bouwwerk met zijn vlakten en uitsteeksels , met zijn dalen en bergen . Welk een wonderlijk mooi spel van licht en donker , van kleur en tegenkleur kunnen wij vaak ontdekken al naar gelang de landstreek waar wij ons bevinden . In fig . 7 , een penseelschets door V . Bonneterre , zien wij heel mooi de opbouw van een landschap in verschillende plans . De krachtige scheidingslijnen tussen die plans laten ons ook heel goed de bewegingen van het terrein zien . Bij de opzet van een landschap doen wij er dus goed aan deze lijnen op te zoeken ; het zijn tevens de constructielijnen . Wij zien in fig . 8 een ander voorbeeld met de constructie daarvan in fig . 9 . Ge grote " bewegingen " in dit landschap zijn aangegeven door de volgende lijnen : EF , KL ( de weg - het meest sprekende ellement ) A - B ( de hoge kant van het eerste plan links ) . G . H . I . ( eerste plan aan de rechterzijde ) - C - D ( het tweede plan dat het midden van de compositie inneemt ) . Het is een mooi afgewogen compositie ; de partij rechts vormt een prachtig tegenwicht het linker gedeelte , terwijl het geheel op het midden gericht is door de weg in het tweede plan . Wij vragen bij dit schilderij uw aandacht voor de mooi afgestemde toonwaarden en de door de wind bewogen bomen . Bij het schilderen of tekenen van een landschap moet je eraan denken dat een krachtige voorgrond ( met alle bijbehorende details ) het geheel diepte geeft . Hoe dichter een voorwerp bij u staat des te meer details ziet je immers en des te krachtiger doen zij zich dan ook aan het oog voor . Maar let op ! Er zijn gevallen waarin de algemene toon - of kleurwaarde van een verder verwijderd deel in het landschap gelijk is of zelfs krachtiger dan die van het eerste plan . Wij kunnen dit soms heel goed waarnemen wanneer wij aan zee staan . Fig . 40 geeft ons daarvan een goed voorbeeld . Dergelijke verschijnselen zijn veelal het gevolg van de belichting , welke in het landschap zo'n belangrijke rol speelt . De belichting , wijzigt het kenmerkende van een landschap al naar gelang het uur waarin wij dit zien . Een fel door de zon beschenen landschap zal krachtige kleur , en toontegenstellingen laten zien , terwijl ditzelfde landschap onder een grijze hemel aanmerkrlijk zwakker van tegenstellingen is . Wij willen echter nogmaals opmerken dat dit slecht algemeenheden zijn . Vaste regels zijn nu eenmaal niet te geven en nauwkeurige waarneming blijft een gebiedende eis . In het volgende gedeelte van dit hoofdstuk zullen wij de verschillende terreinsoorten aan een nader onderzoek onderwerpen . De afbeeldingen welke hierbij behoren laten je technieken zien die geéigend zijn voor het weergeven van dergelijke landschappen .
Rotsachtig terrein
Hierin komt de bouw al dadelijk in al z'n scherpte naar voren . Wij zeggen " scherpte " want de ruwe uitsteeksels van de rotsen steken scherp af tegen de glooiingen van het terrein en de zachte golvingen van de grasvlakten , het is dus raadzaam bij het maken van een dergelijk tekening die contrasten duidelijk te laten uitkomen en er het hoekige karakter in te leggen , wat gemakkelijk bereikt wordt door een gebroken lijn , een korte stevige streek . De pen leent zich uitstekend voor deze landschappen ? Je kunt het zien in de pentekening van het rotslandschap ( fig. 10 ) . Je ziet daar een weg van grote onregelmatige stenen , met langs de kant massieve rotsblokken van verschillende grootte . Links en rechts grasland met enkele bomen en struiken . Het geheel geeft de indruk van ruwheid , van hardheid die niet zonder bekoring is . Met een gewone pen kunt je het karakter het beste weergeven . Let op de stevige hand die door haar forse streken de vorm van de rotsen aangeeft waardoor zij direct in het oog springen . De weg is minder krachtig aangegeven door de fijnere arcering . We zullen hier niet terugkomen op de techniek van de pentekening ; deze is immers uitgebreid behandeld in de les " Licht en Schaduw " . Bestudeer deze tekening en zie het indringende effect van de techniek , die hier onrustig en toch persoonlijk is . De ervaring zal je leren te profiteren van de hulpmiddelen die deze werkwijze biedt . Vooral de " opzet " is belangrijk en wie weet ?... daar het hier om het handschrift gaat , zal ongetwijfeld uw persoonlijkheid in de " opzet " kunnen uitkomen .
Zandgrond
Wij hebben er in het vorige hoofdstuk op gewezen dat , ongeacht de aard van het terrein , het altijd mogelijk is er de grote lijnen in terug te vinden . In de gewassen tekening van fig . 11 vinden wij er de bevestiging van . Hier gaat het op een golvende bodem . Het opgewaaide zand van de duinen vormt heuveltjes met zachte welvingen . De uitdrukking is eenvoudig en het reliéf soepel . Het terrein is vrij kaal , een enkele graspol , zoals men in de duinen vaak ziet , vormt de enige onderbreking in de eenzaamheid van het terrein .
Wij volgen nog steeds dezelfde werkwijze : eerst geven wij met eenvoudige lijnen de glooiingen van het terrein aan . Met het natte penseel worden vervolgens , grof , enkele kleurwaarden opgezet : het reliéf van de heuveltjes , de kleur van de lucht , de donkere vlekken van de bomen , lichtere plekken van het gras . Wij zullen de " gewassen tekening " , de hier gebruikte techniek , later bespreken als voorloper van de aquarel . Het principe van de gewassen tekening komt in het kort hierop neer : de toonwaarden worden in de tekening opgebracht door middel van een penseel met sterk verdunde waterverf . Over het algemeen gebruikt men zwarte of bruine waterverf . Maar zowel hier als in de volgende voorbeelden doet de keuze tussen de verschillende technieken er weinig toe . Ongetwijfeld geeft het karakter van het motief de werkwijze al aan en daar moet men rekening mee houden . Maar welk materiaal men ook gebruikt , het gaat om de tekening en het waarnemen der toonwaarden en de juiste weergave daarvan . Als je fig . 12 bekijkt , ziet je een snelle schets met de pen . Men had net zo goed een podlood kunnen gebruiken . Hoofdzaak is echter de weergave van de beweging in het landschap en het uitdrukken van de vormen en toon . Men moet zich aanpassen aan het materiaal dat men gebruikt en dit materiaal aanwenden tot het verkrijgen van een expressief resultaat . Wij raden je daarom aan vaak te oefenen en daarbij telkens van materiaal te veranderen .
Moeraslandschap
Het melancholieke landschap van fig . 13 is gemaakt met houtskool en daarna gewassen . Wij herhalen nog eens dat er niets veranderd is in de volgorde van het werk . Wij wijzen in de bouw van dit landschap slechts op datgene wat in de tekening te zien is . Over een wal midden in het moeras loopt een smalle weg die overgaat in het water op de achtergrond . Het terrein gaat in de verte over in horizontale lijnen . Waterplanten , vooral riet , zijn min of meer scherp getekend , weer verzacht door een iets lichtere toon . Je moet niet bang zijn om in het " handschrift " de verschillende accenten een rol te laten spelen , die je kunt verkrijgen door de verf nu eens sterk te verdunnen en dan weer bijna onverdund te gebruiken , zoals je dit ziet in de lucht en in de planten op het tweede plan . Natuurlijk moet een korrelig papier gebruik worden , waardoor ook de kleinste hoeveelheid verf een effect geeft .
12-05-2006
ART . NR . 20 . -FIG . 7 . OPBOUW VAN EEN LANDSCHAP .
Art . Nr . 20 .
Fig . 7 .
Opbouw van een landschap . Naarmate het verschiet genaderd wordt neemt de kracht van de lijnen af .
FIG . 8 . - LANDSCHAP MET WEG DOOR RENEFER.
Fig . 8 .
Landschap met weg door Renefer .
FIG . 9 . OPZET VAN HET LANDSCHAP .
Fig . 9 .
Opzet van het landschap in grote lijnen de " beweging " uitdrukkend .