E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vava
    blog.seniorennet.be/vava
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    24-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - FIG . 10 - HAND DOOR HOLBEIN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . a ,

    Fig . 10 .

    Studie  van  de  hand
    door  HOLBEIN.

    25-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . PENTEKENING VAN SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 8 . - PENTEKENIG VAN SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 8 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - TEKENING IN TWEE KLEUREN KRIJT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Tekening  in  twee
    kleuren  krijt .
    door  Schultz - Dal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 EN 6 . - TEKENINGEN IN TWEE KLEUREN KRIJT VAN DEZELFDE KUNSTENAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5 , 6 
    Tekeningen  in  twee
    kleuren  krijt  van  dezelfde
    kunstenaar .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 . - POTLOODTEKENING VAN SCHULTZ - DAL.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Potloodtekening  van 
    Schultz - Dal .

    Een  goed  voorbeeld ,
    evenals  de  komende , 
    van  zowel  kracht  als 
    tederheid  in  het  modelé .

    26-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - ENKELE BELANGRIJKE ONDERDELEN DE HANDEN .
    Art . Nr . 37 . a ,

                  Enkele  Belangrijke  Onderdelen

                                  De   Handen .

      Hoe  vaak  hebben  wij  niet  uitgevers , liefhebbers  en  verzamelaars , aan  wie  men  tekeningen  te  koop  aanbood , horen  zeggen  dat  hun  eerste blik  uitging  naar  de  wijze  waarop  de  handen  waren  uitgebeeld  ! 
    Zij  beweerden  dat  hun  weergave  het  grote  struikelblok  vormt  voor  de  tekenaar .
      Zij  hadden  en  hebben  altijd  gelijk ...
    Niets  bederft  een  goede  tekening  meer  dan  vormloze , of  gewoon  maar  uitdrukkingsloze  handen .  Nu  bestaat  daarvoor  wel  een  zeer  gemakzuchtige  oplossing  en  wel  door  hen  in  de  zakken  te  stoppen ... Maar  een  strijd  ontlopen  betekent  niet  hem  winnen  en , daargelaten  dat  het  niet  steeds  mogelijk  is  om  zijn  toevlucht  te  nemen  tot  deze  list , betekent  het  dat  men  zich  berooft  van  een  machtig  uitdrukkingsmiddel  door  de  handen  te  verbergen .  Men  doet  er  dan  ook  goed  aan  om  zich  met  toewijding  en  bij  voortduring  te  wijden  aan  het  tekenen  van  handen , allereerst  afzonderlijk  en  vervolgens  op  hun  natuurlijke  plaats , n.l.  aan  de  armen , waarbij  men  hun  gebaar , beweging , geest  en  leven  bestudeert ...
      Overigens  geven  wij  je  dezelfde  raad  met  betrekking  tot  de  voeten  en  het  schoeisel .

       Gebaren  -  Beweging  -  Uitdrukking  -
                               Karakter

      Door  de  stand  van  de  handen  en  de  bewegelijkheid  van  de  vingers  wordt  de  houding  van  een  mens  gecompliteerd  en  gekenmerkt .  Door  hun  verschijning  geven  zij  iets  bloot  van  zijn  karakter , zijn  oorsprong  en  zijn  milieu ...
       Hier  geven  wij  het  woord  aan  de  schilder 
    Schultz - Dal :
      " Welk  een  mooi  onderwerp !  In  tijden  dat  er  nog  kroniekschrijvers  waren , zouden schrijvers  als  Bergerat  of  Lavedan  er  een  schitterend  stukje  over  hebben  kunnen  schrijven , vol  gloed , dichterlijke  en  gevoel  volle  fantasie  ! "
      " Scheppende  handen , biddende  handen , sprekende  handen .... Handen  van  de  werker , die  als  uit  hout  gesneden  lijken ;  die  van  de  landbouwer , gekleurd  door  de  aarde  en  gebruind  door  de  zon  en  de  tijd ,  -  die  van  de  smid , harde  tangen  geblakerd  door  ijzer  en  vuur ;  nederige  handjes  van  de  naaister , waarvan  de  naald  op  de  vingertoppen  zijn  talloze  littekens  nalaat .  Bewegelijke , nerveuze  en  expressieve  handen  van  de  kunstenaar , de  musicus .  Nietsdoende  handen , aristocratische  handen , lang  en  blank , blauwachtig  transparant  -  dikke  handen  van  de  prelaat  -  vermagerde  handen  van  de  zieke , doorzichtig  en  ivoorachtig  van  toon , die  ons  medelijden  opwekken .  Handen  van  oudjes , die  zo  ontroerend  kunnen  zijn  en  waarin  ieder  jaar  een  rimpel             
    groef ; wonderlijke  kinderhandjes , samengebalde  rose  vuistjes ...  Hartstochtelijke , smekend  gevouwen  handen  van  degenen  die  zich  in  wanhoop  wringen ;  handen  die  trillen  van  angst , handen  die  een  onsteld  gelaat  verbergen  en  waarvan  de  vingers  tranen  laten  doorsijpelen ... Brandende  handjes  van  verliefden , lieve  gevangen  vogeltjes , waarvan  de  aanraking  vuur  door  de  aderen  doet  stromen ... 
    IJskoude  handen , die  door  een  andere  hand  voor  altijd  op  de  borst  gekruisd  worden . "
      Het  is  duidelijk  dat  een  zo  welsprekend  orgaan , dat  zo  rijk  is  aan  beeldende  uitdrukking , voor  de  kunstenaar , hij   zij  meester  of  leerling ; niet  anders  dan  zeer  aantrekkelijk  kan  zijn .
      " Maar ... , zo  zult  je  zeggen , een  hand  is  toch  erg  moeilijk ....  " 
      Inderdaad .
      Wilt  je  een  kunstnaar  op  de  proef  stellen  ?
    Wilt  je  weten , of  hij  werkelijk  kan  tekenen ?  Vraag  hem  om  een  hand .  
      Dit  is  de  toetssteen .  Dit  is , voor  de  tekenaar , de  zwaarste  proef .  En  dat  weet  men  maar  al  te goed  ! 
      Ik  ken  genoeg  " voorzichtige "  schilders , wier  personages , op  hun  schilderijen  zo  vaak  de  handen  in  de  zakken  houden .  Als  zij  al  niet , bij  toeval  natuurlijk , achter  een  of  ander  goed  te  pas  komend  voorwerp  verborgen  zijn .  Je  zult  hen  niet  vinden  bij  de  " vooruitstrevenden " , die  gedrochten  schilderen  met  niet  minder 
    " vooruitstevende "  ledematen .  En  met  reden . 
      Die  mensen  vermijden  handen , maar  anderen  zoeken  hen  juist  op .  In  de  geschiedenis  der  kunst  zijn  dat  de  grote  tekenaars , verliefd  op  de  schone  vorm .  
      Allereerst  de  primitieven , uiterst  zorgvuldig , tegelijk  naief  en  kundig ;  en  de  grootste  van  hun  onmiddelijke  opvolgers , zoals  Clouet ,  Memling  en  Durer , vooral  Durer , die  er  zoveel  van  hield  dat  hij  hen  voor  zijn  genoegen  tekende  en  die  ons  talrijke  studies  naliet , die  krachtig  en  ver  uitgewerkt  zijn .  
    Vervolgens   Holbein  en  de  goddelijke  Leonardo  :  de  handen  van  Erasmus  en  van  de  Mona  Lisa ,  meesterwerken  in  meesterwerken  !  Studies  van  Watteau , en  verrukkelijke  roodkrijttekeningen , waarvan  de  handen  van  jonge  vrouwen  zoveel  natuurlijke  gratie  hebben .  Ingres , die , zoals  Hokusai ,  " gek  van  tekenen "  was , met  zijn  onovertroffen  loodstifttekeningen  van  een  wonderbaarlijk  trefzeker  lijnenspel .  En  dan  Degas , waarvan  men  " Studies  van  handen "  kan  bewonderen , waarvan  het  modelé  zo  teer , eenvoudig  en  tevens  krachtig  is .  En  nog  zoveel  anderen , die  ik  niet  zal  noemen , om  niet  te  vervallen  in  een  droge  opsomming  of  een  ijdele  erelijst .  Er  zou  overigens  een  geheel  boek  samen  te  stellen  zijn  over  " De  hand  in  de  kunst "  en  wat  zou  ons  dat  niet  een  mooie  wandeling  kunnen  bieden  !
      Vanwaar  deze  bijzondere  voorkeur  van  de  kunstenaar  ?
      Vooreerst  omdat , naast  het  gezicht , alleen  de  handen  onbedekt  zijn .
      In  onze  decadente  samenleving , die  zo  ver  verwijderd  is  van  het  antieke  heidendom , dat  het  lichaam  verheerlijkte , ziet  men  van  een  voorbijganger , van  een  onbekende , wier  lichaam  bedekt  is  met  de  naamloze  sluier  der  kleding , slechts  het  gelaat  en  de  handen .
      Deze  laatste  zijn  wel  minder  expressief , maar  niet  minder  sprekend , voor  wie  hen  kan  verstaan .  
      Zonder  dat  schminken  mogelijk  is , vertelt  hij  met  een  onverbiddelijke  zekerheid  de  leeftijd , de  kracht , het  karakter , de  sociale  positie , zelfs  de  erfelijkheid .  De  ogen  spreken , zegt  men ;  -  en  de  hand  ? ....  Al  deze  inlichtingen  verschaft  hij  ons , en  verschaffen  is  het  goede  woord , want  de  hand  verraadt .  Het  was  aan  de  handen  dat  men  onder  het  schrikbewind  der  revolutie  de  vervolgde  aristocraten  ontdekte .  En  onderzoeken  de  Amerikaanse  schonen  niet  met  jaloerse  ogen  de  nagels  van  een  rivale , waaraan  men  een  nauwmerkbare  rose  nuance  zou  kunnen  bespeuren , die  de  laatste  en  hardnekkige  erfenis  is  van  een  gekleurde  voorvader  ? .... ( De  mode  van  de  gelakte  nagels  moet  vele  mensen  daar  inderdaad  wel  goed  te  pas  komen ... ) .  En  de  smid  of  de  schoenlapper , die  door  de  loterij  millionair  werd , zal  misschien  in  korte  tijd  de  allure  van  " gentleman "  aannemen , hij  zal  er  echter  nooit  de  handen  van  krijgen .

      Voor  het  overige  weet  men  wel  dat  de  hand  even  volstrekt  persoonlijk  is  al  het  gezicht .  Er  bestaan  geen  twee  volkomen  gelijke  gezichten , maar  ook  geen  twee  gelijke  handen .  Vraag  dat  maar  aan  de  identificatiedienst  van  de  politie .
      En  de  hand  is  ook  mooi  ! 
      Er  zijn  bekoorlijke  en  er  zijn  lelijke .  Maar  voor  de  kunstenaar  schuilt  de  ware  schoonheid  in  het  karakter  en  iedere  hand  heeft  zijn  eigen , uitgesproken  karakter . 

      Men  moet  zelfs  nog  verder  gaan .  Als  enige  onder  de  lichaamsdelen  heeft  de  hand  zoiets  als  een  eigen  leven .  Hij  is  bijna  een  zelfstandig  orgaan , bijna  een  ding  op  zich .  Zijn  prachtige  contructie  houdt  op  bij  de  pols .  De  onderarm , die  hem  beweegt , verandert  nauwelijks  van  vorm  :  maar  hij , vanaf  de  lange  uitgerekte  lijn  ( van  opzij  gezien )  tot  aan  de  waaiervorm  of  de  balvorm  van  de  vuist , hij  is  altijd  dezelfde  hand , die  zich  uitsterkt  of  zich  samenvouwt , zich  verlengt  of  ineenkrimpt .  Hij  alleen  heeft  die  rijkdom  van  bewegingsmogelijkheden , die  hem  honderd  verschillende  aspecten  geeft  en  honderd  verschillende  bewegingen .
      En  hij  is  ook  gemaakt  voor  de  beweging  en  de  arbeid .  Er  is  geen  athletischer  dan  dit  bij  uitstek  " functionele "  orgaan .  Bij  hem  is  er  niets  overbodigs , zijn  skelet  is  overal  zichtbaar , nauwelijks  bedekt  door  het  hoog  nodige  :  zenuwen , pezen , enkele  spieren  en  de  huid .  Hij  is  volkomen  aangepast  aan  zijn  doel  :  de  " volbloed "  van  het  lichaam , zou  ik  willen  zeggen .  
      Leonardo  da  Vinci  schreef  eens  aan  een  leerling  deze  beroemd  gebleven  raad , deze  verwonderlijke  diepzinnige  zin , zwaar  van  inhoud  in  zijn  verbluffende  eenvoud  :  " Je  zult  ook  het  been , dat  heiligbeen  genoemd  wordt , tekenen , want  hij  is  zo  mooi ..." .
      Hier  opent  zich  een  wijd  terrein  der  overweging , deze  bevestiging  van  het 
    "  mooi  zijn  in  zich  "  door  het  wonderbaarlijkste  verstand , dat  ooit  een  kunstenaarsbrein   herbergde .
      Wat  zou  hij  wel  gedacht  hebben  van  de  hand  ?

      Als  je  de  hand  werkelijk  goed  wilt  begrijpen , het  mechanisme  van  zijn  bewegingen  werkelijk  goed  wilt  leren  kennen , indien  je  een  hand  dus  goed  wilt  leren  tekenen , dan  moet  je  zijn  bouw , zijn  anatomie  kennen .  De  studie  daarvan  zal  je  heel  wat  zoeken  en  tasten  en  heel  wat  teleurstellingen  kunnen  besparen .  Van  dan  af  zult  je  zeker  van  uzelf  kunnen  zijn  en  in  uw  toekomstige  arbeid  zal  een  inwendige  constructie  voelbaar  zijn , die  naar  uw  verlangen  iedere  keer  -  en  dat  zal  zeer  vaak  zijn  -  tot  stand  zal  komen , wanneer  het  nodig  zal  zijn  om  dit  onderdeel  van  werkelijk  kapitaal  belang  te  tekenen . 

     



    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - FIG . 11 . - SPIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . b ,

    Fig . 11 .

            Spieren  ( palmzijde )

    1 , korte  afvoerder  van  de  duim
    2 , zijn  korte  buiger
    3 , zijn  aanvoerder
    4 , de  eerste  der  spoelwormspieren 
         ( men  ziet  ook  de  drie  andere )
    5 , pees  van  de  gemeenschappelijke
         oppervlakkige  buigspier  van  de
         vingers , waardoor  heen  die  van  de
         diepe  buigspier  van  de  vinger  loopt
    6 , eveneens  te  zien  op  de  andere  vingers
    7 , afvorder  van  de  pink
    8 , zijn  korte  buiger
         De  spoelwormspieren  buigen  het  eerste  
         vingerkootje  en  strekken  de  twee andere.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT II - DE HAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  II

    A , palmzijde  -  B , rugzijde  -
    C , naar  duimkant  -  D , naar  pinkzijde
      -  Rechts  peesscheden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - PLAAT I - SKELET VAN DE HAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 37 . b ,

    Plaat  I

         Skelet  van  de  hand.

    A , palmzijde  -  c , scheepvormig  been  -

    d , maanvormig  been  -  e , erwtebeen  -  f , driehoekig  been  -  g , groot  veelhoekig  been  -  h , klein  veelhoekig  been  -  i , gehoofde  been  -  j , gehaakte  been  ( tesamen  de  handwortel  vormend )  -  k , de  vijf  middelhandsbeenderen  ( de  middelhand )  -  1 , 1' , 1'' , vingerkootjes .  -B , rugzijde .  In  a , uiteinde  van  het  spaakbeen  -  in  b , van  de  ellepijp  -  in  c , verhevenheid  van  de  kop  van  een  middelhandsbeen  bij  het  buigen  van  het  aangrenzende  vingerkootje .   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - PLAAT I - SKELET VAN DE HAND .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . b ,

    Plaat  I

    Skelet  van  de  Hand .

    28-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - ANATOMIE VAN DE HAND .

    Art . Nr . 37 . b ,

                        Anatomie  van  de  Hand.

    A )  Skelet  en  geledingen .
      Het  skelet  bestaat  uit  drie  delen :
    De  handwortel , de middelhandsbeenderen  en  de  vingerkootjes .
      De  handwortel  valt  samen  met  de  pols .  Hij  is  samengesteld  uit  acht  kleine  beentjes  ( zie  A  op  plaat  I  :  palmzijde  van  de  hand ) , onderling  geleed  en  ook  met  de  onderuiteinden  van  de  beenderen  der  onderarm , spaakbeen  aan  de  kant  van  de  duim  en  ellepijp  aan  die  van  de  pink . Deze  gewrichtsbandachtige  geledingen  zorgen  voor  de  soepelheid  van  de  pols . 
      Op  het  lichaam  kan  men  deze  beentjes , onder  de  zachte  delen , waardoor  zij  bedekt  worden , moeilijk  voelen , behalve  het  erwtenbeen  en  het  groot  veelhoekig  been , die  naar  buiten  uitsteken , het  eerste  in  het  verlengde  van  de  pink , het  tweede  in  dat  van  de  duim .  Boven  de  handwortel  voelt  men  het  benige  relief  van  het  spaakbeen  en  de  ellepijp .
      Het  oppervlak  van  de  handwortel  is  licht  hol  aan  de  binnenzijde  van  de  hand  om  plaats  te  geven  aan  de  bloedvaten , de  zenuwen  en  de  pezen  van  de  vingerbuigers , die  van  de  onderarm  naar  de  vingers  lopen .  Zijn  rugzijde  is  enigszins  bol .

      De  middelhandsbeenderen  zijn  vijf  in  getal  en  veel  langer .  Hun  uiteinden  zijn  iets  bolvormig .  In  het  midden  zijn  zij  driehoekig  van  doorsnede  en  in  de  lengte  vertonen  zij  een  vrij  sterke  buiging , die  overeenkomt  met  de  holte  van  de  hand .  Tesamen  vormen  zij  het  middengedeelte  van  de  hand .  Hun  uiteinden  zijn  verbonden  met  gewrichtsbanden , enerzijds  met  de  onderste  rij  van  de  handwortelbeentjes , anderzijds  met  de  eerste  vingerkootjes .  Kleine  tussenbeensspiertjes  zorgen  voor  hun  ondelinge  saamhorigheid .
      Wanneer  de  hand  gebogen  is , ziet  men  duidelijk  het  buiteneinde  van  het  middelhandsbeen , dat  aan  de  middelvinger  vastzit , vooral  bij  magere  en  bejaarde  personen .  Men  nummert  hen  te  beginnen  bij  de  duim  ( 1e , 2e , 3e  enz. ) .  
       De  vingerkootjes  vormen  het  skelet  van  de  vingers .  Ieder  heeft  er  drie , behalve  de  duim , die  er  maar  twee  heeft  ( evenals  de  grote  teen ) .  Deze  beenstukjes  vertonen  een  vrij  grote  gelijkenis  met  de  middelhandsbeenderen , met  dit  voorbehoud  dat  deze  gelijkenis  afneemt  met  hun  lengte , die  geringer  wordt  van  de  eerste  naar  de  laatste , waarbij  de  eerste  diegene  is , die  grenst  aan  het  middelhandsbeen .
      
      Ieder  eerste  kootje  of  grondkootje  is  aan  de  ene  zijde  geleed  met  het  uiteinde  van  het  middelhandsbeen  en  aan  de  andere  zijde  met  het  tweede  of  middelkootje , dat  op  zijn  beurt  geleed  is  met  het  derde  of  nagelkootje .  Deze  geledingen  zijn  gehuld  in  een  soort  van  gewrichtsbandachtig  kousje , die  de  benige  uitsteeksels  verzachten  en  het  volume  vergroten  van  de  koppen  der  kootjes .  De  belangrijkste  kootjes  ziet  men  op  de  hoogte  van  de  geledingen  van  middelhandsbeenderen  en  grondkootjes  op  de  rug  van  de  hand .  De  kop  van  ieder  middelhandsbeen  vormt  een  gootje , dat  aansluit  aan  een  afgerond  "elleboogje " 
    ( zie  B  -  plaat  I  :  rugzijde ) .  Bij  gesloten  vuist  ziet  men  vier  knokkels  verschijnen , waarvan  die  van  de  middelvinger  de  grootste  is .  ( Zie  C  -  plaat  I  ) .  De  geledingen  tussen  de  beenderen  van  de  onderarm  en  de  handwortel  en  tussen  de  handwortel  en  de  middelhandsbeenderen  maken  het  strekken  ( achterover  buigen )  en  het  buigen   ( voorover  buigen )  van  de  hand  mogelijk , waarbij  het  strekken  voornamelijk  het  werk  is  van  eerstgenoemde  geleding  en  het  buigen  van  de  laatstgenoemde .
      Het  opzij  buigen  van  de  hand  aan  beide  kanten  en  de  wenteling  om  zijn  as  zijn  weer  het  werk  van  de  handwortel .  Behalve  de  bewegingen  van  buiging  en  strekking , staan  de  geledingen  tussen  handwortel  en  middelhandsbeenderen  van  de  vier  laatste  vingers  deze  slechts  een  zeer  geringe  achterwaartse  strekking  toe .  Daartegenover  zijn  de  bewegingen  van  de  duim  veel  gevarieerder :  buiging , waarbij  zijn  uiteinde  zich  verplaatst  naar  de  andere  vingers  teneinde  er  een  tang  mee  te  vormen , strekking  naar  buiten  en  naar  binnen , tenslotte  wenteling , dit  alles  is  mogelijk  bij  hem .  
      Wat  de  geledingen  tussen  de  middelhands  beenderen  en  de  vingerkootjes  betreft , zij  maken  buigen  en  strekken  mogelijk , alsook  bewegingen  naar  buiten  en  naar  binnen  ( dus  het  zich  naderen  en  verwijderen  der  vingers ) , wenteling  en  een  beperkte  passieve  rotatie , die  men  een  vinger  kan  laten  uitvoeren  door  hem  een  weinig  om  zijn  as  te  laten  draaien .
      De  geledingen  tussen  de  vingerkootjes  onderling  tenslotte  zijn  slechts  tot  buigen  en  strekken  in  staat .  Alles  bijeen  is  de  hand  een  instrument  van  een  onvergelijkelijke  soepelheid , hetgeen  wij  dagelijks  kunnen  constateren  bij  alle  denkbare  handelingen  en  tijdens  de  meest  uiteenlopende  soorten  van  werk . 
       Resumerend  moet  men  opmerken  dat  het  skelet  van  de  hand  zeer  verbrokkeld  is .  Wanneer  de  vingers  aaneengesloten  zijn , zou  men  zijn  omtrek  ovaal  kunnen  noemen .  Zijn  dikte  is  gering .  Zijn  rugzijde  is  enigszins  bol  en  zijn  palmzijde  enigszins  hol .
    B )  Spieren .
      In  tegenstelling  tot  de  rug  van  de  hand  is  de  plam  goed  van  vlees  voorzien .  Men  ziet  er  twee  verhevenheden , de  ene  bolvormig , bij  de  duim  (duimmuis )  en  de  andere  langwerpig , bij  de  pink  (pinkmuis ) , beiden  veroorzaakt  door  spiergroepjes , die  bij  deze  vingers  behoren  ( zie  plaat  II  en  fig . 11 ) . 
      Door  de  werking  van  een  dezer  spieren  wordt  de  duim  naar  de  binnenzijde  van  de  hand  gevoerd  ( aanvoering ) en  het  is  vooral  in  deze  stand  dat  de  duimmuis  zijn  volle  omvang  verkrijgt .  Maar  hij  kan  ook , evenals  de  pink , een  tegengestelde  beweging  uitvoeren  ( afvoering ) .
      Er  zijn  ook  dieper  liggende  spieren 
    ( spoelwormspieren  en  tussenbeensspieren )  die  gedeeltelijk  bedekt  worden  door  degene , die  wij  hierboven  vermelden  en  door  de  pezen  van  de  buigspieren , die  uit  de  onderarm  komen .  Onder  de  huid  wordt  de  hand  bijna  geheel  bedekt  door  een  vezelachtig  vlies , dat  sterk  en  elastisch  is  en  driehoekig  handpalmvlies  genoemd  wordt .  Eenzelfde  vlies  bevindt  zich  ook  aan  de  rugzijde .  Op  die  rugzijde , vooral  bij  gebalde  vuist , voelt  en  ziet  men  duidelijk  de  anderen  en  de  waaiervormige  verhevenheden  van  de  pezen  der  hand  -  en  vingerstrekkers , die  eveneens  uit  de  onderarm  komen .  Wanneer  de  duim  aangevoerd  is , dus  de  wijsvinger  raakt , ziet  men  de  zwelling  van  de  eerste  tussenbeensspier  van  de  rugzijde .
    C )  Huid
      De  palm  van  een  hand  wordt  doorgroefd  door  meer  of  minder  sterke  rimpels , die  zich  daar  gevormd  hebben  als  gevolg  van  de  vasthechting  van  de  huid  aan  het  handplamvlies  en  door  de  werking  van  herhaald  uitgevoerde  bewegingen .  Deze  rimpels  ziet  men , weliswaar  met  afwijkingen , op  alle  handen .  Let  daarbij  ook  op  de  buigplooien  van  de  vingers , die  verschillen  van  degenen , die  op  de  rugzijde  verschijnen , wanneer  men  de  vingers  strekt .  Deze  laatste  onstaan  door  de  slapheid  van  de  huid , die  op  die  zijde  groter  is .  Door  het  buigen  der  vingers  is  deze  namelijk  van  lieverlede  uitgerekt , zoals  het  geval  is  met  de  ellebogen  van  een  versleten  kledingstuk .
      Tenslotte  merken  wij  op  dat  het  interessant  kan  zijn  om  de  vorm  en  de  wijze  van  inplanting  der  nagels  te  bekijken .


    29-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - PLAAT VIII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . c ,

    Plaat  VIII

    Gehandschoende  handen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VII

    Schetsen  met 
    schaduwaanduiding .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VI

    " Schematische "  hand 
        en schetsen  in  lijn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT V
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  V

    Expressieve  handen  met
    schetsmatig  modelé .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IV

    Contructie  en  tekening
    in  lijn  van  de  palmzijde .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT III
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  III

    Contructie  en  tekening 
    in  lijn  van  rugzijde  en 
    gesloten  hand .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - FIG . 12 . CONTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . c ,

    Fig . 12 .

    Contructie  en  tekening
    in  lijn  van  de  vingers .

    30-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - HET TEKENEN VAN HANDEN
    Art . Nr . 37 . c ,

                       Het  tekenen  van  Handen

      Wat  vooral  de  moeilijkheid  uitmaakt  van  het  tekenen  van  de  handen  is  de  bewegelijkheid  van  zijn  omtrekken .  Deze  is n.l.  nooit  rechtlijnig , zelfs  niet  bij  een  van  zijn  onderdelen , maar  vertoont  talrijke  bochten  en  golvingen .  Bekijk  maar  eens  goed  een  van  uw  vingers , bijvoorbeeld , en  constateer  hoe  grillig  het  verloop  is  van  de  lijnen , die  hem  begrenzen .  Ziedaar  een  reden  te  meer  om  eerst  te  gaan 
    " contrueren " , alvorens  tot  een  definitieve  tekening  over  te  gaan .  Dan  pas  zult  je  er  in  kunnen  slagen  de  ware  omtrekken  vast  te  leggen  en  zult  je  niet  op  een  verkeerd  spoor  geraken  door  een  of  ander  onderdeel  buiten  zijn  eigenlijke  grenzen  te  doen  treden .  Ook  zult  je  de  juiste  onderlinge  verhoudingen  der  onderdelen  recht  doen  wedervaren .
      De  inplanting  en  de  richting  der  vingers  is  niet  bij  alle  gelijk .  Dit  houdt  verband  met  de  bolheid  ( rug )  en  holheid  ( palm )  van  de  hand .  De  voorzijde  der  vingers  zijn  daardoor  niet  op  precies  dezelfde  wijze  gericht  als  de  achterzijden  en  ook  dat  draagt  er  toe  bij  om  hun  tekening  lastig  te  maken .
      Begin  eerst  met  uw  eigen  linker - of rechterhand  nauwlettend  te  bekijken  door  hem  in  verschillende  standen  te  houden .  Laat  een  of  andere  vinger  een  bepaalde  stand  innemen ;  uigestrekt , gebogen , afgewend  in  verschillende  richtingen , in  het  verkort  enz .., teken  hem  dan  afzonderlijk  met  een  enkele  lijn , na  hem , wel  te  verstaan , eerst  een  constructie  gegeven  te  hebben  ( zie  fig . 12 ) .  Kies  dan  een  " pose "  van  de  gehele  hand  en  voer  met  dunne  lijnen  zijn  constructie  uit , eerst  de  algemene  vorm , daarna  de  details , rug - of  palmzijde , de  vingers , waarbij  de  schematische  omtrekken  natuurlijk  binnen  de  eerste  schets  vallen , die  het  totale  beeld  omvat .  Het  is  wel  overbodig  om  op  de  noodzaak  daarvan , die  hier  groter  is  dan  ooit , met  klem  te  wijzen .
      Als  dit  gebeurd  is , teken  dan  de  ware  omtrekken  in  een  enkele  lijn  met  een  nogal  zacht  potlood  teneinde  deze  lijn  afwisseling  te  kunnen  geven , zoals  het  verdikken  aan  de  schaduwzijde , op  die  plaatsen  waar  je  een  bepaald  volume  sterker  wilt  doen  uitkomen . 
      Na  deze  eerste  poging  moet  je  niet  aarzelen  om  nog  veel  meer  studies  te  maken , vellen  vol  tekeningen :  de  platte  hand , hand  met  uitgespreide  vingers , palmzijde , rugzijde , met  gevouwen  duim , gesloten  vuist  enz .  Laat  het  model  om  zijn  as  draaien , neem  ook  alle  denkbare  verkortingen ... Kortom , maak  gebruik  van  zijn  gewilligheid  om  aan  al  onze  verlangen  te  voldoen . 
       Deze  studies  moet  men  niet  van  te  klein  formaat  maken .  Ieder  van  hen  moet  minstens  de  helft  van  een  velletje  van  21  bij  27  cm .  beslaan .  Slechts  langzamerhand  kunt  je  de  afmetingen  van  uw  tekeningen  verkleinen , wanneer  je , na  de  onderdelen  goed  bestudeerd  te  hebben , de  totale  hand  wilt  samenvatten  door  slechts  de  essentiéle  lijnen  weer  te  geven , zoals  men  dat  ook  doet  in  een  schets , die  immers  een  samenvatting  dient  te zijn .
      Teken  vervolgens  handen  met  een  bepaalde  uitdrukking :  uitgetoken  wijsvinger , geklauwde  hand , betogende  hand , grijpende  hand , met  een  ( sigaret )  tussen  de  vingers , een  die  een  voorwerp  oppakt  enz .  Indien  je  voor  de  afwisseling  een  rechterhand  wilt  tekenen , plaats  dan  de  linkerhand  voor  een  goed  opgestelde  spiegel .
      Nog  steeds  naar  model  werkend , kunt  je  daarna  overgaan  tot  verder  doorgevoerde  studies , met  modelleringen .  Een  correcte  weergave  van  omtrekken  en  vormen  zal  thans  worden  aangevuld  door  een  nauwlettende  weergave  van  volumes  en  toonwaarden .  Hierbij  zult  je  nog  meer  profijt  kunnen  trekken  van  de  anatomische  beschouwingen , die  wij  je  gaven : hoogtes , dieptes  en  afplattingen  veroorzaken  licht - en  schaduwpartijen , dus  genuanceerde  waarden . 
      Oefen  je  er  in  door  deze  eerste  twee  series  van  oefeningen  ( tekeningen  in  lijnomtrekken  en  studies  met  modelé )  uit  te  voeren  door  aan  huisgenoten  te  vragen  model  te  zijn .  Uw  handen  hebben  hun  eigen  karakter .  Die  van  anderen  verschillen  daarvan , minstens  in  een  of  ander  onderdeeltje .  Zij  kunnen  benig  of  dik  zijn , kort  of  slank , hun  vingers  kunnen  puntig ,    afgerond  of  hoekig  zijn  aan  de  toppen  enz .  De  handen  van  een  leegloper  zijn  geheel  anders  dan  die  van  een  arbeider , die  door  het  werk  gevormd  zijn , soms  zelfs  misvormd , zoals  ook  ziekten  dat  kunnen  doen , in  het  bijzonder  rheumatiek .  Sommige  handen  zijn   verzorgd  en  andere  verwaarloosd .  Indien  het  menselijk  uiterlijk  bedriegelijk  kan  zijn , dan  geldt  dit  toch  niet  voor  de  handen .  Bestudeer  hen  dus  geregeld .  Maakt  er  voordurend  studies  van , want , wanneer  je  te  eniger  tijd  een  bepaald  soort  van  persoon  wilt  onderbrengen  in  een  of  andere  compositie , die  je  gemaakt  heeft , dan  kunt  je  uit  uw  eigen  documentatie  putten  en  kunt  je  uw  type  op  gunstige  wijze  aanvullen  door  aan  zijn  armen  handen  te  tekenen , die  zijn  levensechtheid  zullen  kunnen  vergroten . 
      De  platen  III , IV  en  V  laten  dit  allemaal  duidelijk  zien .
          
                                   De  Schets.

      Na  uitvoering  van  de  voorgaande  studies  zult  je  kunnen  overgaan  tot  de  snelle  schets , want  je  zult  uw  onderwerp  thans  goed  onder  de  knie  hebben :  de  schets , dat  zeiden  wij , is  een  syntheze .  Deze  moet  echter  niet  aan  de  ontleding , de  analyse , voorafgaan .  Indien  je  uw  schetsboek  ter  hand  neemt  op  straat , in  de trein , tram  of  café , beperk  dan  uw  getekende  notietie  tot  de  handen , in  plaats  van  een  hele  figuur  te  willen  maken .  Tracht  hun  houdingen  en  bewegingen  als  in  een  momentopname  vast  te  leggen .  Hetzelfde  model  kan  je  gelegenheid  bieden  tot  talrijke  schetsen , wanneer  hij  bijvoorbeeld  een  gesprek  met  handgebaren  onderstreept .  Tracht  daarbij  de  natuurlijkste  en  " sprekendste "  houdingen  te  pakken , diegene  dus  die  de  uitdrukking  van  de  persoon  in  kwestie versterken  of  zelfs  die , alleen  al  op  zich , de  gevoelen  verraden , die  hem  bezielen  op  het  ogenblik  dat  je  hem  obseveert  ( zie  platen  VI  en  VII ) .
      Een  uitstekende  gewoonte  is  ook  om , zelfs  bij  het  schetsen  van  gehele  figuren , zonder   hen  ooit  te  verstoppen , je  er  toe  te  dwingen  de  handen  uit  te  beelden  in  hun  grote  vormen  door  schematische  lijnen , dus  zonder  afzonderlijke  vingers  te  tekenen  hen  te  beschouwen  alsof  zij  in  wanten  staken .  Men  ontleedt  hen  dan  in  hun  drie  voornaamste delen , te  weten  het  lichaam  ( rug  of  palm ) , de  vier  vingers  bijeen  en  de  duim , waarbij  deze  zich  opent  of  sluit  alsof  hij  met  een  scharnier  bevestigd  was . 
      Aangezien  het  gemakkelijker  is  om  een  arm  aan  een  hand  vast  te  maken  dan  omgekeerd , kunt  je , na  snel  de  hoofdlijnen  van  het  lichaam  geschetst  te  hebben  ( wij  verwijzen  je  hier  naar  het  lesdeel   Het  Schetsen  van  Personen  in  deze  cursus )  beginnen  vanuit  de  handen , waarvan  je  het  gebaar  goed  hebt  weten  te  treffen .  Hun  houdingen  en  aspecten  zijn  zo  afwisselend  dat  er  vaak  maar  weinig  voor  nodig  is  om  een  slechte  aanhechting  te  maken .  Bovenbedoelde  voorzorg  is  dus  zeer  aan  te  bevelen , nog  daargelaten  het  feit  dat , als  je  met  de  tekening  der  armen  begonnen  bent , de  aansluitende  hand  zich  soms  in  het  verkort  zal  vertonen , niet  alleen  lastig  om  weer  te  geven , maar  ook  onaangenaam of  onbegrijpelijk  voor  het  oog .  

                       Nogmaals  de  Tekening   

      Wanneer  je  eenmaal  het  soort  van  handen  gekozen  hebt  en  in  overeenstemming  hebt  gebracht  met  een  bepaald  persoon , zult  je  deze  op  expressieve  en  levendige  wijze  moeten  weergeven  en  het  is  dan  dat  je , bijvoorbeeld  bij  illustraties  of  humoristische  tekeningen , die  je  maakt , een  even  goede  toneelspeler  als  tekenaar  zal  dienen  te  zijn .  Je  kunt  dan  voor  de  spiegel  zelf  de  verschillende  gebaren  en  uitdrukkingen  nabootsen , die  je  uw  figuren  geven  wilt , totdat  uw  houding  goed  weergeeft  wat  je  hen  wilt  laten  " zeggen " .
      Ingewikkelder  zijn  handen  die  op  de  een  of  andere  wijze  samenwerken  : een  handdruk , applaudiserende  handen , in  elkaar  gevouwen  handen , achter  de  rug  gevouwen  handen , handen  die  een  of  ander  werktuig  hanteren 
    ( bezem , schop , houweel  enz. ) , die  van  een  klokkenluider , van  een  vrouw , die naait  of  breit , de  was  wringt , handen  die  men  bezig  is  te  wassen  enz .  Ziedaar  een  aantal  studieobjecten , die  even  boeiend  als  leerzaam  zijn .
      Ook  gehandschoende  handen  moeten  bestudeerd  worden .  Of  de  handschoenen  nu  van  wol  of  leer  zijn , peau  de Suéde , voor  de  wintersport , gevoerd enz .  en  onverschillig  of  het  wanten  zijn  van  een  oude  jonkvrouw  uit  de  province  of  de  luxe  handschoenen  van  een  elegante  vrouw , met  omslagen , met  geborduurde  randen , opstiksel  en  wat  al niet ... ( zie  plaat  VIII ) . 
      Zonder  het  werk  van  anderen  letterlijk  te  copieren , kunt  je  toch  profijt  trekken  van  de  wijze , die  ieder  kunstenaar  eigen  is  om  handen  uit  te  beelden , om  er  van  te  nemen , wat  je  nuttig  lijkt :  elegante , maar  nogal  conventionele  handen  van  modetekeningen , spits  en  golvend , altijd  met  een  opgeheven  pinkje , schematische  handen  met  slechts  enkele  expressielijnen  uitgevoerd , zeer  gedétailleerde  handen , misvormde  handen , karikaturaal  gezien , handen  met  karakter ...
      Als  je  werkelijk  een  eigen  manier  om  handen  weer  te  geven  wilt  verkrijgen , bestudeer  dan  hun  anatomie , verdiep  je  in  het  mechanisme  van  hun  bewegingen , en  maak  er  veel  studies  en  schetsen  van , hetgeen  beslist  geen  vervelend  werkje  is .  Integendeel  het  is  zeer  boeiend , want  het  leven  zelf  drukt  zich  in  en  door  handen  uit  en , al  is  het  waar  dat  het  moeilijk  is , het  is  in  ieder  geval  een  moeilijkheid , die  een  echte  goede  tekenaar  dient  te  overwinnen . 
      Het  is  hier  van  belang  om  terug  te  grijpen  naar  de  studie  van  de  arm  en  onderarm , bekeken  onder  de  meest  verschillende  hoeken  en  verkortingen  :  vrouwenarmen , lenig  en  sierlijk , gespierde  mannenarmen , gespannen  door  een  of  andere  arbeid  ofwel  in  rust , mollige  kinderarmen  enz . 
      Wat  wij  vooral  van  u  verwachten , dat  zijn  gemodelleerde  studies , waarbij  de  volumes , tevoorschijn  geroepen  door  de  inwendige  anatomie  ( beenderen , spieren , pezen  enz . )  maar  gelang  de  belichting  duidelijke  tegenstellingen  van  licht  en  schaduw  verwekken  met  krachtige  accenten , waardoor  de  meest  kenmerkende  hoogten  en  diepten  tot  hun  recht  komen ; fijne  toonverzwakkingen , delicate  waarden  waaronder  niettemin  de  onderliggende  structuur  voelbaar  blijft , deze  zullen  de  verbindende  overgangen  vormen , die  het  modelé  zullen  aanvullen , waardoor  een  samenhangend  geheel  zal  ontstaan .
      In  een  volgend  hoofdstuk  zullen  wij  het  hebben  over  de  mouwen  van  kleding  en  over  hun  plooien , die  altijd  in  nauw  verband  staan  met  het  volume  en  de  stand  van  de  ledematen , die  zij  bedekken .  Het  naakt , dat  vroeger  bestudeerd  werd , is  niet  alleen  interessant  in  zichzelf , door  de  plastische  effecten , die  het  meebrengt , maar  ook  door  alle  hulp , die  het  ons  geeft , om  leven  te  verschaffen  aan  geklede  figuren , zoals  in  actie  als  in  ruststanden .      

     




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!