E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hallaar
    blog.seniorennet.be/hallaar
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    26-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - ENKELE BELANGRIJKE ONDERDELEN DE HANDEN .
    Art . Nr . 37 . a ,

                  Enkele  Belangrijke  Onderdelen

                                  De   Handen .

      Hoe  vaak  hebben  wij  niet  uitgevers , liefhebbers  en  verzamelaars , aan  wie  men  tekeningen  te  koop  aanbood , horen  zeggen  dat  hun  eerste blik  uitging  naar  de  wijze  waarop  de  handen  waren  uitgebeeld  ! 
    Zij  beweerden  dat  hun  weergave  het  grote  struikelblok  vormt  voor  de  tekenaar .
      Zij  hadden  en  hebben  altijd  gelijk ...
    Niets  bederft  een  goede  tekening  meer  dan  vormloze , of  gewoon  maar  uitdrukkingsloze  handen .  Nu  bestaat  daarvoor  wel  een  zeer  gemakzuchtige  oplossing  en  wel  door  hen  in  de  zakken  te  stoppen ... Maar  een  strijd  ontlopen  betekent  niet  hem  winnen  en , daargelaten  dat  het  niet  steeds  mogelijk  is  om  zijn  toevlucht  te  nemen  tot  deze  list , betekent  het  dat  men  zich  berooft  van  een  machtig  uitdrukkingsmiddel  door  de  handen  te  verbergen .  Men  doet  er  dan  ook  goed  aan  om  zich  met  toewijding  en  bij  voortduring  te  wijden  aan  het  tekenen  van  handen , allereerst  afzonderlijk  en  vervolgens  op  hun  natuurlijke  plaats , n.l.  aan  de  armen , waarbij  men  hun  gebaar , beweging , geest  en  leven  bestudeert ...
      Overigens  geven  wij  je  dezelfde  raad  met  betrekking  tot  de  voeten  en  het  schoeisel .

       Gebaren  -  Beweging  -  Uitdrukking  -
                               Karakter

      Door  de  stand  van  de  handen  en  de  bewegelijkheid  van  de  vingers  wordt  de  houding  van  een  mens  gecompliteerd  en  gekenmerkt .  Door  hun  verschijning  geven  zij  iets  bloot  van  zijn  karakter , zijn  oorsprong  en  zijn  milieu ...
       Hier  geven  wij  het  woord  aan  de  schilder 
    Schultz - Dal :
      " Welk  een  mooi  onderwerp !  In  tijden  dat  er  nog  kroniekschrijvers  waren , zouden schrijvers  als  Bergerat  of  Lavedan  er  een  schitterend  stukje  over  hebben  kunnen  schrijven , vol  gloed , dichterlijke  en  gevoel  volle  fantasie  ! "
      " Scheppende  handen , biddende  handen , sprekende  handen .... Handen  van  de  werker , die  als  uit  hout  gesneden  lijken ;  die  van  de  landbouwer , gekleurd  door  de  aarde  en  gebruind  door  de  zon  en  de  tijd ,  -  die  van  de  smid , harde  tangen  geblakerd  door  ijzer  en  vuur ;  nederige  handjes  van  de  naaister , waarvan  de  naald  op  de  vingertoppen  zijn  talloze  littekens  nalaat .  Bewegelijke , nerveuze  en  expressieve  handen  van  de  kunstenaar , de  musicus .  Nietsdoende  handen , aristocratische  handen , lang  en  blank , blauwachtig  transparant  -  dikke  handen  van  de  prelaat  -  vermagerde  handen  van  de  zieke , doorzichtig  en  ivoorachtig  van  toon , die  ons  medelijden  opwekken .  Handen  van  oudjes , die  zo  ontroerend  kunnen  zijn  en  waarin  ieder  jaar  een  rimpel             
    groef ; wonderlijke  kinderhandjes , samengebalde  rose  vuistjes ...  Hartstochtelijke , smekend  gevouwen  handen  van  degenen  die  zich  in  wanhoop  wringen ;  handen  die  trillen  van  angst , handen  die  een  onsteld  gelaat  verbergen  en  waarvan  de  vingers  tranen  laten  doorsijpelen ... Brandende  handjes  van  verliefden , lieve  gevangen  vogeltjes , waarvan  de  aanraking  vuur  door  de  aderen  doet  stromen ... 
    IJskoude  handen , die  door  een  andere  hand  voor  altijd  op  de  borst  gekruisd  worden . "
      Het  is  duidelijk  dat  een  zo  welsprekend  orgaan , dat  zo  rijk  is  aan  beeldende  uitdrukking , voor  de  kunstenaar , hij   zij  meester  of  leerling ; niet  anders  dan  zeer  aantrekkelijk  kan  zijn .
      " Maar ... , zo  zult  je  zeggen , een  hand  is  toch  erg  moeilijk ....  " 
      Inderdaad .
      Wilt  je  een  kunstnaar  op  de  proef  stellen  ?
    Wilt  je  weten , of  hij  werkelijk  kan  tekenen ?  Vraag  hem  om  een  hand .  
      Dit  is  de  toetssteen .  Dit  is , voor  de  tekenaar , de  zwaarste  proef .  En  dat  weet  men  maar  al  te goed  ! 
      Ik  ken  genoeg  " voorzichtige "  schilders , wier  personages , op  hun  schilderijen  zo  vaak  de  handen  in  de  zakken  houden .  Als  zij  al  niet , bij  toeval  natuurlijk , achter  een  of  ander  goed  te  pas  komend  voorwerp  verborgen  zijn .  Je  zult  hen  niet  vinden  bij  de  " vooruitstrevenden " , die  gedrochten  schilderen  met  niet  minder 
    " vooruitstevende "  ledematen .  En  met  reden . 
      Die  mensen  vermijden  handen , maar  anderen  zoeken  hen  juist  op .  In  de  geschiedenis  der  kunst  zijn  dat  de  grote  tekenaars , verliefd  op  de  schone  vorm .  
      Allereerst  de  primitieven , uiterst  zorgvuldig , tegelijk  naief  en  kundig ;  en  de  grootste  van  hun  onmiddelijke  opvolgers , zoals  Clouet ,  Memling  en  Durer , vooral  Durer , die  er  zoveel  van  hield  dat  hij  hen  voor  zijn  genoegen  tekende  en  die  ons  talrijke  studies  naliet , die  krachtig  en  ver  uitgewerkt  zijn .  
    Vervolgens   Holbein  en  de  goddelijke  Leonardo  :  de  handen  van  Erasmus  en  van  de  Mona  Lisa ,  meesterwerken  in  meesterwerken  !  Studies  van  Watteau , en  verrukkelijke  roodkrijttekeningen , waarvan  de  handen  van  jonge  vrouwen  zoveel  natuurlijke  gratie  hebben .  Ingres , die , zoals  Hokusai ,  " gek  van  tekenen "  was , met  zijn  onovertroffen  loodstifttekeningen  van  een  wonderbaarlijk  trefzeker  lijnenspel .  En  dan  Degas , waarvan  men  " Studies  van  handen "  kan  bewonderen , waarvan  het  modelé  zo  teer , eenvoudig  en  tevens  krachtig  is .  En  nog  zoveel  anderen , die  ik  niet  zal  noemen , om  niet  te  vervallen  in  een  droge  opsomming  of  een  ijdele  erelijst .  Er  zou  overigens  een  geheel  boek  samen  te  stellen  zijn  over  " De  hand  in  de  kunst "  en  wat  zou  ons  dat  niet  een  mooie  wandeling  kunnen  bieden  !
      Vanwaar  deze  bijzondere  voorkeur  van  de  kunstenaar  ?
      Vooreerst  omdat , naast  het  gezicht , alleen  de  handen  onbedekt  zijn .
      In  onze  decadente  samenleving , die  zo  ver  verwijderd  is  van  het  antieke  heidendom , dat  het  lichaam  verheerlijkte , ziet  men  van  een  voorbijganger , van  een  onbekende , wier  lichaam  bedekt  is  met  de  naamloze  sluier  der  kleding , slechts  het  gelaat  en  de  handen .
      Deze  laatste  zijn  wel  minder  expressief , maar  niet  minder  sprekend , voor  wie  hen  kan  verstaan .  
      Zonder  dat  schminken  mogelijk  is , vertelt  hij  met  een  onverbiddelijke  zekerheid  de  leeftijd , de  kracht , het  karakter , de  sociale  positie , zelfs  de  erfelijkheid .  De  ogen  spreken , zegt  men ;  -  en  de  hand  ? ....  Al  deze  inlichtingen  verschaft  hij  ons , en  verschaffen  is  het  goede  woord , want  de  hand  verraadt .  Het  was  aan  de  handen  dat  men  onder  het  schrikbewind  der  revolutie  de  vervolgde  aristocraten  ontdekte .  En  onderzoeken  de  Amerikaanse  schonen  niet  met  jaloerse  ogen  de  nagels  van  een  rivale , waaraan  men  een  nauwmerkbare  rose  nuance  zou  kunnen  bespeuren , die  de  laatste  en  hardnekkige  erfenis  is  van  een  gekleurde  voorvader  ? .... ( De  mode  van  de  gelakte  nagels  moet  vele  mensen  daar  inderdaad  wel  goed  te  pas  komen ... ) .  En  de  smid  of  de  schoenlapper , die  door  de  loterij  millionair  werd , zal  misschien  in  korte  tijd  de  allure  van  " gentleman "  aannemen , hij  zal  er  echter  nooit  de  handen  van  krijgen .

      Voor  het  overige  weet  men  wel  dat  de  hand  even  volstrekt  persoonlijk  is  al  het  gezicht .  Er  bestaan  geen  twee  volkomen  gelijke  gezichten , maar  ook  geen  twee  gelijke  handen .  Vraag  dat  maar  aan  de  identificatiedienst  van  de  politie .
      En  de  hand  is  ook  mooi  ! 
      Er  zijn  bekoorlijke  en  er  zijn  lelijke .  Maar  voor  de  kunstenaar  schuilt  de  ware  schoonheid  in  het  karakter  en  iedere  hand  heeft  zijn  eigen , uitgesproken  karakter . 

      Men  moet  zelfs  nog  verder  gaan .  Als  enige  onder  de  lichaamsdelen  heeft  de  hand  zoiets  als  een  eigen  leven .  Hij  is  bijna  een  zelfstandig  orgaan , bijna  een  ding  op  zich .  Zijn  prachtige  contructie  houdt  op  bij  de  pols .  De  onderarm , die  hem  beweegt , verandert  nauwelijks  van  vorm  :  maar  hij , vanaf  de  lange  uitgerekte  lijn  ( van  opzij  gezien )  tot  aan  de  waaiervorm  of  de  balvorm  van  de  vuist , hij  is  altijd  dezelfde  hand , die  zich  uitsterkt  of  zich  samenvouwt , zich  verlengt  of  ineenkrimpt .  Hij  alleen  heeft  die  rijkdom  van  bewegingsmogelijkheden , die  hem  honderd  verschillende  aspecten  geeft  en  honderd  verschillende  bewegingen .
      En  hij  is  ook  gemaakt  voor  de  beweging  en  de  arbeid .  Er  is  geen  athletischer  dan  dit  bij  uitstek  " functionele "  orgaan .  Bij  hem  is  er  niets  overbodigs , zijn  skelet  is  overal  zichtbaar , nauwelijks  bedekt  door  het  hoog  nodige  :  zenuwen , pezen , enkele  spieren  en  de  huid .  Hij  is  volkomen  aangepast  aan  zijn  doel  :  de  " volbloed "  van  het  lichaam , zou  ik  willen  zeggen .  
      Leonardo  da  Vinci  schreef  eens  aan  een  leerling  deze  beroemd  gebleven  raad , deze  verwonderlijke  diepzinnige  zin , zwaar  van  inhoud  in  zijn  verbluffende  eenvoud  :  " Je  zult  ook  het  been , dat  heiligbeen  genoemd  wordt , tekenen , want  hij  is  zo  mooi ..." .
      Hier  opent  zich  een  wijd  terrein  der  overweging , deze  bevestiging  van  het 
    "  mooi  zijn  in  zich  "  door  het  wonderbaarlijkste  verstand , dat  ooit  een  kunstenaarsbrein   herbergde .
      Wat  zou  hij  wel  gedacht  hebben  van  de  hand  ?

      Als  je  de  hand  werkelijk  goed  wilt  begrijpen , het  mechanisme  van  zijn  bewegingen  werkelijk  goed  wilt  leren  kennen , indien  je  een  hand  dus  goed  wilt  leren  tekenen , dan  moet  je  zijn  bouw , zijn  anatomie  kennen .  De  studie  daarvan  zal  je  heel  wat  zoeken  en  tasten  en  heel  wat  teleurstellingen  kunnen  besparen .  Van  dan  af  zult  je  zeker  van  uzelf  kunnen  zijn  en  in  uw  toekomstige  arbeid  zal  een  inwendige  constructie  voelbaar  zijn , die  naar  uw  verlangen  iedere  keer  -  en  dat  zal  zeer  vaak  zijn  -  tot  stand  zal  komen , wanneer  het  nodig  zal  zijn  om  dit  onderdeel  van  werkelijk  kapitaal  belang  te  tekenen . 

     



    25-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 . - POTLOODTEKENING VAN SCHULTZ - DAL.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Potloodtekening  van 
    Schultz - Dal .

    Een  goed  voorbeeld ,
    evenals  de  komende , 
    van  zowel  kracht  als 
    tederheid  in  het  modelé .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 EN 6 . - TEKENINGEN IN TWEE KLEUREN KRIJT VAN DEZELFDE KUNSTENAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5 , 6 
    Tekeningen  in  twee
    kleuren  krijt  van  dezelfde
    kunstenaar .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - TEKENING IN TWEE KLEUREN KRIJT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Tekening  in  twee
    kleuren  krijt .
    door  Schultz - Dal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 8 . - PENTEKENIG VAN SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 8 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . PENTEKENING VAN SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal .

    24-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - FIG . 10 - HAND DOOR HOLBEIN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . a ,

    Fig . 10 .

    Studie  van  de  hand
    door  HOLBEIN.

    23-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIGUURTEKENEN - INLEIDING
    Art . Nr . 37 .

                                Figuurtekenen

                                     Inleiding .

      Op  het  uitgestrekte  terrein  van  de  tekenkunst  worden  wij  door  geen  onderwerp  meer  geboeid  dan  door  de  MENS .   Iedereen  ziet  door  zijn  medemens  altijd  een  beetje  zichzelf  en  wij  stellen  belang  in  de  daden  en  gebaren  van  anderen , niet  zozeer  " in  absolute  zin " , maar  veeleer  doordat  wij  ons  onze  eigen  gedragingen  trachten  in  te  denken  onder  soortgelijke  omstandigheden .  Zijn  wij  zelf  immers  niet  het  beste  vergelijkingsmiddel  ?  En  dat  niet  slechts  op  het  geestelijke  en  zedelijke  terrein , maar  ook  op  het  fysieke  plan , dat  van  de  vormen  en  uiterlijke  verschijning .  
      Dit  zijn  dingen  die  vanzelf  spreken , maar  wij  zijn  maar  al  te  zeer  geneigd  om  ons  af  te  wenden  van  " vanzelfsprekendheden " .  Deze  worden  overigens  slechts  in  herinnering  gebracht  om  de  tekenaar  er  toe  te  bewegen  profijt  te  trekken  van  deze  ingeboren  neiging  tot  het  menselijk  wezen , om  hem  bij  zichzelf  te  ontwikkelen , teneinde  een  of  ander  medemens  goed  " aan  te  voelen "  door  " in  zijn  huid  te  kruipen " , zoals  men  zegt .  Of  hij  nu  historieschilder  of  genreschilder  is , reclametekenaar , modeltekenaar   of  humorist , sportverslaggever  enz .., de  kunstenaar  zal , indien  hij  zo  te  werk  gaat ,er  zeker  van  zijn  om  " poppetjes "  te  maken , die  menselijk  zijn , levenswaar , treffend  en  uitdrukkingsvol .  
      Wij  moeten  echter  wel  een  opmerking  maken . 
      Zonder  twijfel  gaat  er  niets  boven  een  schets  naar  de  natuur , afgekeken  van  het  leven  zelf , naar  de  zo  uiteenlopende  typen , die  ons  dagelijks  voor  ogen  komen .  Maar , geholpen  door  de  eigenschap  van  imitatie , die  wij  allen  min  of  meer  bezitten  en  die  wij  door  oefening  kunnen  vergroten , kunnen  wij  ons  vaak  van  de  spiegel  bedienen , om  een  indruk  die  wij  ter  plaatse niet  geheel  vast  konden  leggen  nader  te  bestuderen ;  En  dat  te  meer , daar  het  dan  niet  meer  gaat  om  een  schematische  schets .  Zeer  zeker  heeft  een  goede  schets  zijn  eigen  betekenis  en  men  geeft  zich  graag  over  aan  een  snelle  en  levendige  uitvoering , die  vaak  zijn  onnauwkeurigheid  doet  vergeten , juist  om  de  spanningen  van  het  lijnenspel  en  zijn  spontaniteit  te  behouden .  Wij  weten  allen  dat  een  schets  vaak  meer  bekoort  dan  een  uitgewerkt  schilderij  en  dat  aantrekkelijke  schetsen  vaak  stijf  en  levenloos  worden , wanneer  zij  een  doorgevoerde  uitwerking  krijgen .  Welke  zijn  nu  de  oorzaken  van  deze  verflauwing  ?  In  het  algemeen  komt  dit  voort  uit  een  verkeerde  beoordeling  van  de  betekenis  der  details , een  jammerlijke  verwarring  tusen  diegenen , die  werkelijk  van  veel  belang  zijn  en  anderen , die  van  bijkomstige  aard  of  zonder  meer  te  verwaarlozen  zijn .  De  moeilijkheid , die  men  moet  overwinnen , bestaat  hierin , dat  men , met  behoud  van  de  spontane  frisheid  van  de  schets , er  tevens  de  belangrijkste  onderdelen  in  weet  te  leggen , door  de  voorkeur  te  geven  boven  een  koud  uitgevoerde  volstrekte  doorwerktheid  aan  geestige 
    " aanduidingen "  , die  suggestief  zijn  en  alles  zeggen , wat  gezegd  moet  worden  zonder  overbodige  uitwijdingen .
      Een  goed , uitgewerkte  tekening  zal  dus  niet  een  volledige  weergave  moeten  zijn  van  alles  wat  het  voorbeeld  aan  het  oog  te  bieden  heeft .  Hij  moet  het  resultaat  zijn  van  een  beredeneerde , soms  ook  systematische , keuze  van  die  elementen , die  in  de  hoogste  graad  het  karakter , de  handeling  of  het  gebaar  van  het  onderwerp  kenmerken .  Schuilt  overigens  hierin  niet  de  superioriteit  van  de  tekening  boven  de  fotografie ?  Het  " essentiéle "  nu  van  het  model  zal  van  geval  tot  geval  verschillen : nu  eens  zal  het  de  uitdrukking  van  het  gezicht  zijn , of  van  een  of  ander  onderdeel  van  het  gezicht ;  dan  weer  zal  men  vooral  het  gebaar  van  de  hand  moeten  opmerken  en  weergeven , of  de  krachtsinspanning  van  een  arm  of  een  been , de  stand  van  een  voet  op  de  grond , de  plooi  in  een  kedingstuk  enz. 
      Om  de  studie , die  volgen  gaat , op  logische  wijze  tot   een  goed  einde  te  brengen , is  het  geboden  om  zich  eerst  te  wijden  aan  de  waarneming  en  weergave  van  ieder  der  onderdelen  van  het  lichaam  en  van  de  kleding , zonder  daarbij  ooit  uit  het  oog  te  verliezen  dat  deze  laatste  bewoond  wordt  door  het  lichaam , waarvan  de  gebaren  en  bewegingen  die  kleding  een  ander  aspect  geven  en  dat  de  oorzaak  is  van  het  onstaan  van  plooien  in  de  stof .
      De  opeenvolging  van  onderwerpen , die  wij  gaan  behandelen , vindt  je  in  de  inhoudsopgave  van  dit  lesdeel .  Het  lijkt  ons  nuttig  om  hierover  iets  te  zeggen , zodat  je  de  gekozen  volgorde  met  meer  begrip  zult  kunnen  volgen . 
      Veel  aandacht  wordt  besteed  aan  de  handen , waarvan  het  belang  volkomen  gerechtvaardigd  is .  Hun  uiterlijk  immers  kenmerkt  het  karakter  van  de  perssoon  in  kwestie  en  hun  gebaren  drukken  zijn  gevoelens  uit .
      Op  hun  beurt  vereisen  ook  de  voeten  een  diepgaande  studie .  Hun  uiterlijk  kan  immers  ook  zeer  karakteristiek  zijn .  Wij  behoeven  niet  aan  te  dringen  op  de  noodzaak  om  kop  en  gelaat  te  bestuderen , waarvan  de  uitdrukking  steeds  een  zeer  voorname  rol  speelt .  Hierbij  hebben  wij  natuurlijk  ook  te  maken  met  het  kapsel , evenals  de  kleding .  De  studie  van  draperieen  zal  een  bijna  vanzelfsprekende  inleiding  vormen  tot  dit  hoofdstuk . 
      Na  de  beschouwing  over  onderdelen  zullen  wij  overgaan  tot  het  geheel  en  zullen  ons  dus  gaan  wijden  aan  de  menselijke  figuur ;  waarbij  het  kind , dat  stellig  een  afzonderlijke  studie  verdient , niet  vergeten  wordt .

      

               

        

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIG . 1 - GEWASSEN PENTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 .

    Fig . 1 .

    Dit  is  een  gewassen
    pentekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 . - POTLOODSCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .

    Dit  is  een  schets
    ( Wolffpotlood ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIG . 3 - GRAVURE VAN J . CALLOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 .

    Fig . 3 .

    Muzikant  met  draailier ,
    gravure  van  Jacques  Callot .
    Een  bepaalde  vorm  van 
    pentekenen  zou  weliswaar 
    niet  met  een  dergelijke
    gravure  verward  kunnen
    worden , maar  toch  de
    techniek  van  de  kopergravure
    dicht  kunnen  benaderen .

    14-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 36 . - SLOTWOORD - DE INTERPRETATIE
    Art . Nr . 36 .

                                SLOTWOORD

                               De  Interpretatie 

      Laten  wij  nog  even  ingaan  op  de  laatste  zin  van  het  vorige  hoofdstuk .  Wij  nemen  aan  dat  je  alle  problemen  heeft  weten  op  te  lossen  en  dat  je  de stof  volkomen  beheerst .  Alle  moeilijkheden  heeft  je  stuk  voor  stuk  overwonnen , je  weet  de  hoofdzaken  van  de  anatomie , je  kunt  de  onderdelen  van  het  menselijk  lichaam  verantwoord  weergeven  en  zelfs  met  de  verkortingen  heeft  je  geen  moeite  meer .  Ook  bent  je  in  staat  snel  en  juist  een  bepaalde  figuur  op  te  zetten  en  het  tekenen  naar  een  gipsbeeld  en  naar  levend  model  is  je  eveneens  vertrouwd .  Inderdaad , je  weet  veel  en  je  kunt  veel .  Je  kunt , laten  wij  zeggen  " het  instrument  bespelen " .  Maar  wat  gaat  je  er  op  spelen  ?
      Het  weten  van  alles  wat  wij  vooraf  geleerd  hebben  is  voor  ons  het  middel  en  niet  het  doel ;  het  is  als  bij  de  pianist  die  zijn  toonladders , vingeroefeningen  en  etudes  moet  beheersen .  Het  doel  is  het  geleerde  in  praktijk  brengen , te  scheppen , iets  uit  te  drukken  met  UW  gevoel  en  UW  visie , iets  wat  alleen  je  zo  ziet  en  aanvoelt ;  UW  opvatting  van  het  onderwerp  dus  ! 
      Het  zien  van  een  mooi  lichaam  maakt  indruk  op  u .  Maar  wat  is  het  vooral  dat  de  meeste  indruk  op  je  maakt  ?  Wat  bewondertje  het  meest  ?  Is  het  de  lijn , de  beweging , de  vorm , zijn  het  de  proporties  of  wordt  je  getrokken  door  het  licht  en  het  effect  ?  Voor  een  meesterwerk  zullen  deze  vragen  nooit  in  je  opkomen .  Het  werk  spreekt  voor  zichzelf ;  het  antwoord  is  al  gegeven .  Zo  zal  het  ook  met  u  gaan  ;  de  bezieling  van  een  werk  is  vooral  voor  het  geoefende  oog  van  uw  leraar  waarneembaar  vanaf  de  eerste  pogingen .  Je  zult  het  er  niet  met  opzet  in  kunnen  brengen , je  moet  zich  alleen  maar  laten  gaan .
      Hoe  wonderlijk  het  ook  lijkt :  het  valt  niet  altijd  mee , zich  te  laten  gaan .  Je  mag  nooit  vergeten , wat  je  geleerd  heeft , maar  je  moet  er  niet  meer  aan  denken .  Je  moet  het  geleerde  als  het  ware  onbewust  gaan  toepassen .  En  zorg  er  vooral  voor  dat  de  beschouwer  er  niet  aan  denkt .  Het  beheersen  van  de  wetenschap  en  de  techniek  zijn  inderdaad  voor  de  schilder , de  schrijver  en  de  musicus  onmisbaar .  Maar  het  hoogste  van  de  wetenschap  en  het  sublieme  van  de  kunst  moeten  uit  zichzelf  voorkomen .  Het  is  slechts  een  middel  en  geen  doel .  Je  heeft  de  letters  van  het  alfabet  geleerd ;  spelt  je  ieder  woord  onder  het  lezen  ?  De  dichter  heeft  zijn  orthografie , grammatica , syntaxis  en  prosodie  geleerd , maar  hij  loopt  er  niet  mee  te  koop .  Een  schilder  zou  zeggen , wat  op  een  schets  mooi  is , kan  op  een  schilderij  afstoten .  Veeleer :  zonder  deze  vrijwillige  weglating , stilzwijgende  terughouding  en  bescheidenheid  zijn  het  geen  schilderijen .

      Als  laatste  moeten  wij  je  dan  nog  de  interpretatie  van  het  naakt  verklaren .  Interpreteren  wil  zeggen  ( daarbij  steeds  denkend  aan  de  zojuist  vermelde  ingetogenheid ) de  natuur  op  een  haast  niet  waarneembare  manier  veranderen , bepaalde  trekken  die  ons  opvallen  en  aanspreken  versterken .  Het  betekent  ook , los  van  de  tekening , de  vrije  loop  laten  aan  onze  vrolijke  en  treurige , lachende  of  strenge , wilde  of  fleurige  stemming .  De  keuze  van  het  model  ( hoewel  men  niet  altijd  keuze  heeft ) ;  in  ieder  geval  de  houding , de  beweging , de  uitdrukking  en  de  belichting , dit  alles  zal  volgens  uw  smaak  gerangschikt  en  volgens  uw  zin  geregeld  worden .  Hetzelfde  geldt  voor  de  berekening  van  effect , relief , licht  en  schaduw  en  niet  te  vergeten  de  zo  belangrijke  achtergrond , die  lichter  en  donkerder  dan  de  huidskleur  moet  zijn  om  deze  tot  haar  volle  recht  te  laten  komen .  Dan  blijven  nog  de  gevarieerde  mogelijkheden  van  de  hantering  en  keuze  van  het  materiaal , de  manier , waarop  je  de  lijnen  neerzet  en  de  toonwaarden  aanbrengt , waardoor  men  evenals  bij  een  schrijver  van  " een  eigen  stijl "  kan  spreken .  Onder  alle  omstandigheden  moet  je  vrij  zijn , zonder  je  aan  welke  dwangregels  ook  te  onderwerpen .  Wanneer  men  je  heeft  aangeraden  het  licht  van  voren  op  het  model  te  laten  vallen  om  de  vormen  beter  te  kunnen  waarnemer , dan  was  dit  bedoeld  voor  de  allereerste  studies .  Naarmate  men  verder  komt  kan  men  gaan  veranderen  en  het  model  bij  schemering  of  dageraad , bij  tegenlicht  of  als  weerspiegeld  beeld  weergeven .  Met  het  oog  op  een  bevredigend  resultaat  is  alles  toegestaan ;  vanaf  het  gedurfde , zware , brutale  tot  het  zacht  getinde , blonde  en  tere . 

      Er bestaat  maar  één  wet :  eerlijkheid  !
    Eén  enkel  doel :  iets  mededelen , iets  wat  van  uzelf  is , iets  persoonlijks  !


    13-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ENKELE KERNACHTIGE GEZEGDEN
                 
                  Enkele  kernachtige  gezegden

      Wij  hebben  voor  u  een  paar  gedachten , opmerkingen , gezegden  enz .  bijeengezocht , die  van  verschillende  kunstenaars  afkomstig  zijn .  Zij  zijn  toepasselijk  op  hegeen  in  deze  les  is  gezegd .  Beschouw  ze  als  een  prettige , onverwachte  toegift  en  wij  weten  zeker  dat  je  ze  met  genoegen  zult  lezen .

      Besef ,  tekenaar , dat  je  een  echte  vriend  hebt .  Hij  is  vrolijk  noch  geestig ; eerlijk  gezegd  is  zijn  wezen  ernstig , zijn  taal  streng  en  weinig  veranderlijk .  Hij  is  niet  modern , maar  hij  bedriegt  nooit  en  antwoordt  onmiddelijk  op  je  vragen .  Hij  zegt  je  de  waarheid  en  niets  dan  de  waarheid .  Vergeet  hem  dus  nooit , deze  vriend :  het  is  je  schietlood    ( Jacques  Schultz - Dal ) .

      In  tegenstelling  tot  wat  beginners  denken , ligt  de  grote  moeilijkheid  niet  in  het  op  de  juiste  wijze  tekenen  van  een  oog  bijvoorbeeld , maar  in  de  juiste  plaatsing  daarvan .  Bekijk  maar  eens  met  een  loupe  een  oog  van  Ingres .  Het  is  zonder  meer  goed , maar  niet  bewonderenswaardig .  Het  zit  alleen  tot  op  een  tiende  millimeter  naukeurig  op  de  juiste  plaats . 
    ( Jacques   Schultz -Dal ) .

      De  tekening  ontstaat  niet  door  de  lijnen ;  hij  onstaat  van  binnenuit  (  Ingres ) .

      De  spieren  zijn  mijn  vrienden , maar  ik  ben  hun  namen  vergeten   ( Ingres ) .

      Je  moet  het  been , heiligbeen  geheten , tekenen  omdat  het  mooi  is  ( uit  een  brief  van  Leonardo  da  Vinci  aan  een  leerlijng  ) .

      Cultuur  is  hetgeen  overblijft , wanneer  men  alles  heeft  vergeten .

      Er  is  een  leven  lang  analyse  nodig  om  tot  een  uur  synthese  te  komen  (  Fustel  de  Coulanges ) .

      Het  schone  in  de  kunst  is  te  verbergen  dat  het  kunst  is  ( Marmontel ) . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 36 . - FIG . 70 . TEKENING DOOR SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 36 .

    Fig . 70 .

    Voorbeeld  van  herschepping
    in  mooie  gesloten  vormen .

    Tekening  door  Schultz - Dal

    Bezie  ook  eens  de  tekening
    van  Art . 31 . b - Fig . 20  en  21

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 71 . - " LEDA " - ETS DOOR J . SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 71 .

    Compositie , waarin  het
    naakt  de  belangrijkste
    rol  vervult .

    " Leda "  -  Ets  door
    Jacques   Schultz - Dal .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 72 . - NAAKT DOOR BRENOT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 72 .

    Naakt  door  Brenot

    ( penseel  en  gewassen
    tint )


    ( nadruk  verboden )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 73 . - " DE LENTE " - TEKENING DOOR WATTEAU .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 73 .

    "  De  Lente "

    Tekening  door  Watteau .

    De  stijl  van  de  voorgaande
    tekening , waarin  de  gratie 
    steunt  op  de  krachtige
    uitvoering , is  ook  hier
    duidelijk  te  zien .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 36 . - FIG . 74 . - ZITTEND NAAKT - ( SCHULTZ - DAL )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 36 . 

    Fig . 74 .

    Zittend  naakt  door
    J . Schultz - Dal

    12-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 35 . a , - HET TEKENEN NAAR LEVEND MODEL

    Art . Nr . 35 . a ,

             Het  tekenen  naar  levend  model

      Thans  komen  wij  tot  het  einddoel  van  deze  les .  Je  zult  moeten  toevoegen , dat  wij  je  op  een  nauwkeurige  en  volledige  wijze  hebben  voorbereid .  Vooral  in  de  vorige  les  bent  je  nog  eens  op  alle  hoofdzaken  attent  gemaakt .  Het  spreekt  vanzelf  dat  je  nu  uw  werk  vol  vertrouwen  kunt  beginnen .  De  moeilijkheden  heeft  je  ingezien , bestudeerd  en  overwonnen .  Je  zult  geen  nieuwe  tegenslagen  ondervinden .  Alleen  door  de  praktijk  zult  je  handigheid  en  routine  krijgen .  Niettemin  volgen  hier  nog  enkele  belangrijke  raadgevingen  en  waardevolle  aanbevelingen .

               De  verdeling  van  het  vlak 

      Het  levend  model  kan  en  zal  niet  de  onbeweeglijkheid  van  een  standbeeld  hebben .  Vooral  als  het  staande  poseert  kan  het  gebeuren , ( hetzij  door  vermoeidheid , hetzij  bij  het  weer  opnemen  van  de  houding  na  een  pauze )  dat  de  beweging  in  het  algemeen  is  veranderd  en  daarmee  ook  de  loodrechte  lijnen .  Zo  iets  gebeurt  zonder  dat  het  model  er  zich  van  bewust  is  en  ( wat  veel  erger  is )  zonder  dat  het  je  -  tenminste  gedurende  enige  tijd  -  opvalt .  Let  dus  op  de  in  het  begin  van  de  zitting  soms  iets  te  vlug  opgenomen  richtlijnen , doe  het  nog  eens  over  en  controleer  dan .  Hetzelfde  geldt voor  de  afmetingen .  Neem  er  weinig , maar  wees  er  zeker  van  dat  deze  ook  juist  zijn .  Als  zij  niet  meer  kloppen , kunt  je  er  van  op  aan , dat  er  iets  in  de  houding  veranderd  is .

                              De  belichting 

       Geef  tenminste  in  het  begin  van  de  studie  zoveel  mogelijk  licht  van  voren .  Wij  raden  je  dus  aan , eerder  met  de  rug  min  of  meer  naar  het  raam  te  gaan  zitten  dus  tussen  het  raam  en  uw  model , dat  daardoor  in  het  volle  licht  komt  te  staan  en  daardoor  op  zijn  best  " leesbaar  " is .  Vermijdt  in  het  begin  schemerlicht  of  halfdonker , tegenlicht  en  zelfs  licht  van  de  zijkant , waardoor  je  gevaar  loopt  zware  schaduwen  te  krijgen , want  het  is  ontzettend  moeilijk  in  een  schaduw  te  construeren  en  te  modelleren . 

                         De  grote  lijnen  

      Accentueer  krachtig , tenminste  zo  sterk  als  wij  dat  deden  op  de  studie  van  de  anatomische  voorstelling  ( fig . 52  en  53 ) .  Vergeet  niet , dat  de  eenvoud  het  effect  van  de  beweging  beter  doet  uitkomen .  Maak  het  dus  niet  ingewikkeld ;  dan  onstaat  er  ineens  een  vlugge  en  knappe  tekening .   

                               De  kleuren  

      Dat  is  iets  nieuw  voor  u .  Bij  de  studie  naar  de  antieken  heeft  alles  een  gelijkmatige  tint ;  maar  maak  van  uw  model  geen  gipsbeeld .  De  huid  van  een  levend  model  heeft  niet  overal  dezelfde  kleur  en  de  tint  is  verre  van  wit , vooral  in  het  gezicht , op  de  handen , en  ook  op  de  voeten .  Houdt  dus  goed  rekening  met  hetgeen  wij  in  de  les 
    " Licht  en   Schaduw "  over  de  waarden  van  de  kleuren  hebben  gezegd .

      Tot  slot  nog  een  praktische  raadgeving :  weet  uw  model  de  juiste  plaats  te  geven . 

       1 )  Niet  te  dichtbij , want  de  kleinste  details  zouden  je  hinderen  en  afleiden ;  je  zou  geen  overzicht  over  de  proporties  hebben .  In  het  algemeen  neemt  men  als  goede  afstand  aan : driemaal  de  grootste  afmeting  van  het  model , hoe  het  ook  mag  zijn ;  voor  een  staande  persoon  dus  een  meter  of  vijf .  Dat  is , wat  onze  woonruimte  betreft , heel  wat .  Als  het  vertrek  waar  je  werkt  niet  groot  is , neem  dan  de  grootst  mogelijke  ruimte  tussen  u  en  het  model .

      2 )  Niet  te  laag , vanzelfsprekend  vooral  als  je  zelf  staande  werkt .  Meestal  poseert  in  de  ateliers  het  model  op  een  soort  beweegbaar  podium .  Bij  gebrek  aan  beter  kan  een  kist  dienst  doen .  Als  een  persoon  op  de  grond  staat  schijnen  zijn  benen  u  kort  toe , maar  hetzelfde  model  op  een  verhoging  heeft  mooie  lange  benen .          

                Het  tekenen  van  het  naakt 
                     met  behulp  van  foto's

        Niet  iedereen  is  in  de  gelegenheid  om  van  tijd  tot  tijd  studies  naar  levend  model  te  maken .  In  dit  geval  kunnen  goede  foto's  van  het  mannelijk  en  vrouwelijk  naakt  een  uikomst  zijn .
     
    Je  dient  echter  wel  in  te  zien  dat  het  slechts  een  hulpmiddel  is , omdat  een  foto     het  echte  naakt  nimmer  zal  kunnen  vervangen .  Maar  ja , wij  moeten  nu  eenmaal  roeien  met  de  riemen  die  wij  hebben .  In  ieder  geval  kunt  je  wel  detailstudies  blijven  maken  naar  uw  eigen  spiegelbeeld . 
      Voor  het  geval  je  dus  uw  toevlucht  tot  foto's  moet  nemen , dient  je  wel  de  grootste  zorg  aan  de  keuze  hiervan  te  besteden .  Het  is  overbodig  je  er  op  attent  te  maken , dat  er  naast  de  werkelijk  kunstzinnige  foto's  er  ook  te  vinden  zijn  die  voor  heel  andere  doeleinden  gemaakt  zijn  en  waarvan  wij  de  opzet  hier  niet  nader  behoeven  toe  te  lichten .  Helaas  zijn  goede  foto's  van  gespierde  athleet  figuren  te  vinden .  De  functie  en  het  relief  van  de  spieren  zijn  hierop  prachtig  na  te  gaan  en  wij  raden  je  dan  ook  aan  dergelijke  foto's  goed  te  bestuderen  -  dit  gaat  gemakkelijker  wanneer  je  er  de  anatomische  atlas  bij  neemt  -  alvoren  een  potlood  op  papier  te  zetten . 
      Hoewel  het  een  vervanging  blijft , is  er  met  ernstige  studie  toch  veel  te  leren  van  goede  foto's  en  wanneer  je  de  kennis  die  je  met  deze  les  verworven  heeft  met  geduld  en  doorzettingsvermogen  gaat  toepassen , zult  je  stellig  uw  doel  bereiken .  Daarvan  zijn  wij  vast  overtuigd .




     




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!