TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
13-07-2006
ART . NR . 36 . - FIG . 74 . - ZITTEND NAAKT - ( SCHULTZ - DAL )
Art . Nr . 36 .
Fig . 74 .
Zittend naakt door J . Schultz - Dal
12-07-2006
ART . NR . 35 . a , - HET TEKENEN NAAR LEVEND MODEL
Art . Nr . 35 . a ,
Het tekenen naar levend model
Thans komen wij tot het einddoel van deze les . Je zult moeten toevoegen , dat wij je op een nauwkeurige en volledige wijze hebben voorbereid . Vooral in de vorige les bent je nog eens op alle hoofdzaken attent gemaakt . Het spreekt vanzelf dat je nu uw werk vol vertrouwen kunt beginnen . De moeilijkheden heeft je ingezien , bestudeerd en overwonnen . Je zult geen nieuwe tegenslagen ondervinden . Alleen door de praktijk zult je handigheid en routine krijgen . Niettemin volgen hier nog enkele belangrijke raadgevingen en waardevolle aanbevelingen .
De verdeling van het vlak
Het levend model kan en zal niet de onbeweeglijkheid van een standbeeld hebben . Vooral als het staande poseert kan het gebeuren , ( hetzij door vermoeidheid , hetzij bij het weer opnemen van de houding na een pauze ) dat de beweging in het algemeen is veranderd en daarmee ook de loodrechte lijnen . Zo iets gebeurt zonder dat het model er zich van bewust is en ( wat veel erger is ) zonder dat het je - tenminste gedurende enige tijd - opvalt . Let dus op de in het begin van de zitting soms iets te vlug opgenomen richtlijnen , doe het nog eens over en controleer dan . Hetzelfde geldt voor de afmetingen . Neem er weinig , maar wees er zeker van dat deze ook juist zijn . Als zij niet meer kloppen , kunt je er van op aan , dat er iets in de houding veranderd is .
De belichting
Geef tenminste in het begin van de studie zoveel mogelijk licht van voren . Wij raden je dus aan , eerder met de rug min of meer naar het raam te gaan zitten dus tussen het raam en uw model , dat daardoor in het volle licht komt te staan en daardoor op zijn best " leesbaar " is . Vermijdt in het begin schemerlicht of halfdonker , tegenlicht en zelfs licht van de zijkant , waardoor je gevaar loopt zware schaduwen te krijgen , want het is ontzettend moeilijk in een schaduw te construeren en te modelleren .
De grote lijnen
Accentueer krachtig , tenminste zo sterk als wij dat deden op de studie van de anatomische voorstelling ( fig . 52 en 53 ) . Vergeet niet , dat de eenvoud het effect van de beweging beter doet uitkomen . Maak het dus niet ingewikkeld ; dan onstaat er ineens een vlugge en knappe tekening .
De kleuren
Dat is iets nieuw voor u . Bij de studie naar de antieken heeft alles een gelijkmatige tint ; maar maak van uw model geen gipsbeeld . De huid van een levend model heeft niet overal dezelfde kleur en de tint is verre van wit , vooral in het gezicht , op de handen , en ook op de voeten . Houdt dus goed rekening met hetgeen wij in de les " Licht en Schaduw " over de waarden van de kleuren hebben gezegd .
Tot slot nog een praktische raadgeving : weet uw model de juiste plaats te geven .
1 ) Niet te dichtbij , want de kleinste details zouden je hinderen en afleiden ; je zou geen overzicht over de proporties hebben . In het algemeen neemt men als goede afstand aan : driemaal de grootste afmeting van het model , hoe het ook mag zijn ; voor een staande persoon dus een meter of vijf . Dat is , wat onze woonruimte betreft , heel wat . Als het vertrek waar je werkt niet groot is , neem dan de grootst mogelijke ruimte tussen u en het model .
2 ) Niet te laag , vanzelfsprekend vooral als je zelf staande werkt . Meestal poseert in de ateliers het model op een soort beweegbaar podium . Bij gebrek aan beter kan een kist dienst doen . Als een persoon op de grond staat schijnen zijn benen u kort toe , maar hetzelfde model op een verhoging heeft mooie lange benen .
Het tekenen van het naakt met behulp van foto's
Niet iedereen is in de gelegenheid om van tijd tot tijd studies naar levend model te maken . In dit geval kunnen goede foto's van het mannelijk en vrouwelijk naakt een uikomst zijn . Je dient echter wel in te zien dat het slechts een hulpmiddel is , omdat een foto het echte naakt nimmer zal kunnen vervangen . Maar ja , wij moeten nu eenmaal roeien met de riemen die wij hebben . In ieder geval kunt je wel detailstudies blijven maken naar uw eigen spiegelbeeld . Voor het geval je dus uw toevlucht tot foto's moet nemen , dient je wel de grootste zorg aan de keuze hiervan te besteden . Het is overbodig je er op attent te maken , dat er naast de werkelijk kunstzinnige foto's er ook te vinden zijn die voor heel andere doeleinden gemaakt zijn en waarvan wij de opzet hier niet nader behoeven toe te lichten . Helaas zijn goede foto's van gespierde athleet figuren te vinden . De functie en het relief van de spieren zijn hierop prachtig na te gaan en wij raden je dan ook aan dergelijke foto's goed te bestuderen - dit gaat gemakkelijker wanneer je er de anatomische atlas bij neemt - alvoren een potlood op papier te zetten . Hoewel het een vervanging blijft , is er met ernstige studie toch veel te leren van goede foto's en wanneer je de kennis die je met deze les verworven heeft met geduld en doorzettingsvermogen gaat toepassen , zult je stellig uw doel bereiken . Daarvan zijn wij vast overtuigd .
11-07-2006
FIG . 59 en 60 . - MODELE MET DE PEN .
Fig . 59 en 60 .
Mooie voorbeelden van modelé met de pen .
FIG . 59 en 60 . - MODELE MET DE PEN .
Fig . 59 en 60 .
Mooie voorbeelden van modelé met de pen .
FIG . 61 . - SCHETS MET HULP - EN RICHTINGSLIJNEN
Fig . 61 , 62 , 63
Het nader bepalen van de hulp - en richtingslijnen bij een reeds opgezette schets . Een pentekening welke de serie schetsen van Art . Nr . 33 . Fig . 22 , 23 , en 24 voltooit . De aanduiding van de schaduw partijen is ook hier met opzet eenvoudig gehouden evenals bij fig . 61 . Lees hierover in Art . Nr . 34 . a .
FIG . 62 . - SCHETS MET HULP EN RICHTINGSLIJNEN
Fig . 62 .
Schets met hulp en richtingslijnen .
Wij willen het hier nog even hebben over de pentekening die door velen als zeer lastig gezien wordt . Bedenk , dat het de techniek is welke in aanmerking komt voor hen die werken als illustrateur of reclametekenaar .
FIG. 63 . - HEUPSTAND ACHTERAANZICHT
Fig . 63 .
Heupstand .
FIG . 64 . - PENTEKENING DOOR SCHULTZ - DAL
Fig . 64 .
Pentekening door Schultz - Dal . Door de verantwoorde aanduiding van spiermassa's krijgt men een zeer duidelijk beeld van de bouw en deze tekening doet stellig niet onder voor het spierbeeld van HOUDON . Het modelé is ook hier heel eenvoudig gehouden .
FIG . 65 . - PRACHTIGE STUDIE VAN PRUDHON .
Fig . 65 .
Een prachtige studie van PRUDHON . Uitgevoerd met zwart krijt en hoogsels met wit op getint papier . In tegenstelling met het enigszins hoekige modelé van het mannelijk naakt , zien wij dat hierin de zachte overgangen van licht en donker een voorname rol spelen .
( nadruk verboden ) .
FIG . 66 . - STUDIE VAN EEN GRIJSAARD .
Fig . 66 .
Studie van een grijsaard ( krijttekening door SCHULTZ - DAL ) . Met betrekking tot fig . 65 gaat het hier niet om het spel van spiermassa's - immers bij deze grijsaard ook minder duidelijk waarneembaar - doch is alle aandacht gegeven aan de benige uitsteeksels van het geraamte .
FIG . 67 . - HET KINDERLICHAAM .
Fig . 67 .
Het mollige kinderlichaam is door dezelfde tekenaar met veel gevoel weergegeven . Let op de vloeiende rondingen .
FIG . 68 . - PENTEKENING VAN J . SCHULZ - DAL .
Fig . 68 .
Let op het prachtige modelé in de pentekening van Jacques Schultz - Dal .
ART . NR . 35 . a , - FIG . 69 . PENTEKENING DOOR DELACROIX.
Art . Nr . 35 . a .
Fig . 69 .
Pentekening door DELACROIX
10-07-2006
ART . NR . 35 . - HET NAAKT
Art .Nr . 35 .
Het Naakt .
Nadat alle elementen van ons onderwerp je bekend zijn en wij de nodige gegevens verstrekt hebben , gaat het er nu om het geleerde toe te passen op de voorgenomen studie . Om je te helpen zullen wij het samen stuk voor stuk bespreken .
Studie naar de antieken
De keuze van het model is hier bijzonder belangrijk . Wij hadden het voorbeeld van een levend model moeten kunnen tonen , maar omdat het niet mogelijk is het duidelijk onder uw ogen te brengen , moesten wij met een foto genoegen nemen . Hoe goed een foto ook mag zijn , hij laat toch maar weinig zien van wat er onder de oppervlakte niet te zien is : men moet zo iets kunnen " lezen " en dat valt niet mee . ( Wij zullen hier later op terugkomen ) . De les , hoe briljant zij ook zijn zou , zou weinig uithalen . Dat geven wij eerlijk toe in overtuiging dat je ons begrijpt . Wij hebben dus een bekend , duidelijk zichtbaar , voorbeeld nodig . Er bestaat geen beter voorbeeld dan het beroemde anatomische beeld van Houdon . Volgen de algemene opvatting is dit het meest artistieke , mooiste en levendigste werk van deze soort . De voornaamste reden voor deze keuze is heel duidelijk : wat de beeldhouwer onder een voorstelling van de anatomische mens verstaat is een lichaam ondaan van alles wat de structuur min of meer zou verbergen . Men ondekt in deze opbouw van beenderen , spieren , pezen en gewrichten de samenstelling van het lichaam als door een doorzichtig omhulsels . Bovendien zijn de richtpunten die wij in onze bespreking niet genoeg naar voren kunnen brengen , op het levende onbeweeglijke model moeilijk te onderscheiden ( laat staan op een foto ) ; op de anatomische voorstelling daarentegen zijn zij talrijk , nauwkeurig en duidelijk aangegeven . Een oneindig groot voordeel . Voor het gemak van onze uiteenzetting zullen wij het werk in vier stadia indelen , waarvan ieder op zich een afgerond geheel vormt .
Eerste stadium
Dit is gewijd aan het onderzoeken en vaststellen van de belangrijkste aanknopingspunten . Hoe worden deze bepaald ? Het zijn die delen van het geraamte die door geen spieren of vetweefsel omgeven zijn , beenderen die duidelijk herkenbaar zijn aan de buitenkant . Het kind kent deze plekken al bij ondervinding : " het doet pijn " als het zich stoot en wel daar waar niets tussen bot en voorwerp als stootkussen fungeert . De bekende voorbeelden hiervan zijn : het bovenuitsteeksel van de ellepijp ( elleboog ) , de enkels , de buitenkant van het scheenbeen enz. Zelfs bij dikke mensen zijn deze plaatsen door geen enkele vetlaag omgeven . De overige merktekens vormen nog het borst - en het sleutelbeen . Deze richtpunten zijn dus altijd vast te stellen en worden door de tekenaar beenpunten genoemd . Op de eerste plaat " richtpunten " ( fig . 52 ) , zijn zij duidelijk aangegeven . Je ziet zelfs niets anders ( behalve de navel en een vage aanduiding van het schaambeen ) . Nadat je met uw ogen de richtpunten heeft vastgesteld , geeft je deze op uw papier aan . Als hulp zult je enkele afmetingen opnemen , zoals je het reeds geleerd heeft , en de loodrechte lijnen trekken . Om dit hoofdstuk niet al te uitgebreid te maken , willen wij hier niet verder op ingaan , want de hulpmiddelen zijn je goed bekend , je heeft deze vanaf de eerste les toegepast . Je trekt dus uw hulplijnen : boven de grenslijn ( de top van de schedel ) , onderaan bij de voeten , tenslotte de middellijn , die dwars door het schaambeen loopt . Wij herinneren je aan de z.g. " canon " , de vastgestelde regels , volgen welke je de afmetingen moet opnemen , de afstanden schatten en steeds vergelijkend toepassen ; bij ieder model moet je de eigen proporties en de individuele eigenschappen nagaan en de afstand berekenen . OPMERKINGEN : De juiste bepaling van het " midden " is uiterst belangrijk . Het moet heel precies worden uitgevoerd . Als je dus maar één hoogtemaat opneemt dan moet het beslist deze zijn . Op deze manier zult je een herhaaldelijk voorkomende fout vermijden n.l. de benen te kort te tekenen . Wij zijn niet nader op de linkerarm ingegaan , omdat hij ten eerste voor de rest van de tekening niet noodzakelijk is en ten tweede , omdat hij in dit voorbeeld geen beenderuitsteeksel vertoont . Wij zijn ons pas met de rechterarm bezig gaan houden , nadat de rest klaar was ; de plaatsing van het polsgewricht kan zonder moeite gevonden worden als men het hoofd heeft bepaald . Het is onontbeerlijk tenminste één of twee loodrechte lijnen te trekken , want zij geven de houding of de beweging duidelijk aan . De tekenaar moet vanzelfsprekend altijd een schietlood bij de hand hebben . Hij kan bijv . de de verticale lijn door een voet of langs de enkel laten lopen en dan nauwkeurig vaststellen op welk punt de loodlijn de kop snijdt .
Tweede stadium
Nadat men de richtpunten gevonden heeft gaat het er nu om deze elkaar te verbinden . Men weet waar de omtrek en de inwendige verbindingslijnen moeten beginnen en waar zij zullen eindigen . Zij worden getrokken , maar niet schuchter , aarzelend en onzeker ! Nee , gebruik uw conté of potlood flink en teken deze lijnen . Want in dit tweede stadium bepaald je de grote lijnen , dat wil zeggen de belangrijkste richtingen van het spieromhulsel . Deze lijnen , die het eerst in het oog vallen leggen de grondslag op het papier voor de weer te geven persoon en zijn bewegingen . Dit alles is voor u niet nieuw , het vormt voor u dezelfde bekende onderzoekende bezigheid als voor de schets , alleen met meer overleg en concentratie . Wij hebben de tijd ; het model blijft in zijn houding . En het werk dat wij ons voorgenomen hebben eist meer dan een gewone schets ; de uitvoering moet bondig , streng , grondig en diep zijn , dus : volledig . Je herkent deze lijnen op de tweede tekening ( fig . 53 ) . De meeste ervan volgen eerst de buiten en daarna de binnenomtrek . Op een zekere lengte begrenzen zij de vorm totdat zij dan in het binnenste dringen . Hier heeft je nu een met opzet overdreven schets van de uitvoerig besproken wijze van de oversnijdingen . Je ziet vaak de verlenging van deze lijnen ongemerkt overgaan in de omtrek van een naburige vorm en dit zelfs wanneer de ontmoeting toevallig en de verlenging zuiver visueel is , geheel onafhankelijk dus van de structuur . Zij zetten zich soms nog buiten de vorm voort , zoals bij het bovengedeelte van de romp ( rechterkant ) , hoewel het door het relief van de krachtige borstspier enigszins verborgen wordt . Al deze lijnen vormen een onderlinge onafhankelijkheid , die hier enigszins overdreven getekend is , door de manier waarop zij in elkaar grijpen , zich ontwikkelen , elkaar kruisen en inhalen en scheppen een plastisch rythme , waarvan je zeker onder de indruk zult komen . Het geeft door de harmonische evenwichtigheid de indruk van een grote eenheid . Het gaat inderdaad om een verbonden geheel , een samenhangend organisme , dat ineens is ontstaan en niet , zoals bij een etalagepop , uit geduldig aan elkaar gepaste losse stukken . Het is een waarachtig levend wezen . OPMERKINGEN : de middellijn van het bovenlichaam verbindt het boveneind van het borstbeen met het schaambeen . Deze middellijn wordt door de oorspronkelijke horizontale schouderlijnen , de borst - en de heuplijnen gesneden . Tengevolge van de twee bewegingen van het lichaam , het opheffen van de rechterarm en de bekkenverschuiving , lopen deze lijnen als een soort waaier uiteen . De halsspieren die het hoofd bewegen en stevig met de romp verbinden , zijn krachtig aangeduid .
Derde stadium
Wij hebben de uiterlijke vorm dus in grote trekken bepaald en dienen nu te beginnen met de constructie . De opzet moet een tekening worden . Wij hebben de juiste plaats voor elk deel van het lichaam gevonden ; wij gaan het nu kundig en waarheidsgetrouw met al zijn gewrichtsverbindingen en vormen opbouwen en modelleren . Nu rest je nog de andere helft van uw taak te verwezenlijken . Hier krijgt het woord constructie weer zijn volle betekenis . Ook de verlijking met de machine is opnieuw toepasselijk . Alle zichtbare delen ( zichtbaar in tegenstelling tot de inwendige organen ) , of bijna alle , vormen de onderdelen van een motor die aandrijft tot een beweging . Die stukken zijn zodanig met elkander verbonden , dat het uitvoeren van bewegingen mogelijk is . Dit kunnen begrijpen en uitdrukken is construeren ( fig . 54 ) . Opbouwen wil hier dus gewoon zeggen : tekenen . Maar als de leerling voor alles wat we zojuist uiteengezet hebben , geen begrip heeft , als hij deze dingen niet aanvoelt , niet ziet en niet tot uitdrukking brengen kan , dan stelt zijn tekening geen mens voor , geen levend wezen , maar een " mannetje " , een wasfiguurtje of een met zaagsel gevulde pop .
Vierde stadium
Wij komen nu tot het laatste stadium . De grote lijnen verzwakken reeds tijdens het vorige , omdat zij het plaatsen van volumes en vormen verhinderen . De richtlijnen verdwijnen om plaats te maken voor de uitwerking van het relief , waardoor de gestalte leesbaarder , sprekender , wij zouden haast willen zeggen : levendiger wordt . Het maakt een harmonische indruk . Het spel van de schaduwen heeft ertoe bijgedragen dat de derde dimensie naar voren gebracht wordt : de diepte ( fig . 56 , 57 en 58 ) .
09-07-2006
ART . NR . 35 . - FIG 52 . EERSTE STADIUM
Art . Nr . 35 .
Fig . 52 .
Eerste stadium : de voornaamste punten ( beenpunten ) .
FIG . 53 . - TWEEDE STADIUM .
Fig . 53 .
Tweede stadium : de grote lijnen .
FIG . 54 . - DERDE STADIUM .
Fig . 54 .
Derde stadium de contructie.
FIG . 55 . - GEWASSEN TEKENING DOOR SCHULTZ - DAL .
Fig . 55 .
Hier een opmerkelijke gewassen tekening door Schultz - Dal . Let op de gevoelige behandeling van licht en donker en op de juiste weergave van de talrijke verkortingen .