TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
09-07-2006
FIG . 56 . - VIERDE STADIUM .
Fig . 56 .
Vierde stadium .
Dezelfde uitvoering bij achter - en zijaanzicht .
FIG . 57 . - VIERDE STADIUM - ACHTERAANZICHT
Fig . 57 .
Vierde stadium
achteraanzicht
ART . NR . 35 . - FIG . 58 . VIERDE STADIUM .
Art . Nr . 35 .
Fig . 58 .
Vierde stadium , zijaanzicht .
ART . NR . 34 . b , - DE SCHETS
Art . Nr . 34 . b ,
De Schets .
Na de studie van de verschillende onderdelen zult je wel voldoende kennis hebben opgedaan , om met de schets van het naakt te beginnen . Voor velen is dit het ogenblik om met het werk naar levende modellen te beginnen . Wij zijn het daarmee eens onder voorwaarde , dat je zich hier ook voldoende op voorbereid heeft . Gelegenheid hiertoe had je ten eerste bij de studie van de les " Het schetsen van personen " en ten tweede bij het uitvoeren van de gespecialiseerde analytische oefeningen van de laatste hoofdstukken . De vraag is of je gelegenheid heeft geregeld een modelclub te bezoeken , waar een model soms wel 2 à 3 uur poseert , gedurende 5 à 20 minuten dezelfde houding inneemt en je daardoor de mogelijkheid biedt , de verschillende standen uit te werken . Je kunt natuurlijk net zo goed voor de spiegel oefenen of goede vrienden vragen voor u te poseren . Als een leerling de wil heeft om vooruit te komen , moet het hem lukken een eindresultaat te bereiken , al woont hij niet in Parijs of in een andere grote stad . Zeker de eerste pogingen vallen soms tegen en zijn vaak teleurstellend . Maar als je blijft doorzetten , zult je in het begin geringe , langzamerhand steeds duidelijkere , tenslotte verbazingwekkende vorderingen constateren . De overwinning geeft moed en voldoening . Denk daaraan en wanhoop nooit ! Over de techniek van de schets op zichzelf hebben wij in de les " Het schetsen van personen " uitvoerig gesproken . Daarom willen wij je niet met overbodige herhalingen vervelen . Als je de genoemde les behoorlijk doorgewerkt heeft , als je met de praktijk doorgegaan bent , door steeds opnieuw op onderwerpen te oefenen , verzekeren wij je , dat er geen enkele reden bestaat om geen succes te boeken . Alles hangt van uzelf af . Zodra het tekenen van details je vlot en met zekerheid afgaat , dan pas kunt je het schetsen van het gehele naakt proberen . Deze schets kan dan meer of minder uitgewerkt worden en wij tonen je voor dit doel aan de hand van enkels uitmuntende voorbeelden de diverse technieken van verschillende schilders . Het spreekt vanzelf dat als materiaal een zacht potlood , conté of rood krijt geschikt is ( fig . 46 - 51 ) . De modulatie van de lijnen vindt hier zijn volle waarde in de aanduiding van volumes en het aanbrengen van schaduwen , die met de vinger soms even gedoezeld , de vormen krachtiger laten uitkomen . Voor dit doel is het aan te bevelen in de les " Licht en Schaduw " nog eens over te lezen , wat wij over het uitwerken van de schets geschreven hebben . Je herinnert zich - wij hebben het vaak ge noeg herhaald - dat de plaatsing in een vlak bij een vluchtige schets eerder spontaan uitgevoerd wordt dan door een voorafgaand plan op te stellen , maar de beginner - zoals je bij het lezen van de voorbespreking heeft opgemerkt - moet zich , bij de studie naar een levend model de tijd gunnen de verschilende houdingen op zijn gemak te bestuderen . Hij zal er dus in het begin de voorkeur aan geven zijn ontwerp , al geschiedt dit alleen in gedachte , zonder haast te ontwikkelen ; dat spreekt vanzelf . Langzaam zal de constructie haast onbewust en op een steeds vluggere manier in zijn geest ontstaan . Nog eens raden wij je aan , alles wat over dit punt besproken is te herhalen . Neem dit van ons aan : deze repetitie is bijzonder waardevol voor u .
08-07-2006
ART . NR . 34 . b , - FIG . 46 . - SCHETS
Art . Nr . 34 . b ,
Fig . 46
De schets werd uitgevoerd in rood krijt .
FIG . 47 . - SCHETS VAN EEN LEERLING
Fig . 47 .
Schets van een leerling . ( penseel met gewassen tint ) .
FIG . 48 . - NOG MEER SCHETSEN VAN LEERLINGEN
Fig . 48 .
Nog meer schetsen van leerlingen .
FIG . 49 . SCHETSEN VAN LEERLINGEN
Fig . 49 .
Potloodschets van leerling .
ART . NR . 34 . b , - FIG . 50 EN 51 . SCHETSEN
ART . NR . 34 . b ,
Fig . 50 .
Schetsen , uitgevoerd met vetkrijt.
ART . NR . 34 . b , - FIG . 50 EN 51 . SCHETSEN
Art . Nr . 34 . b ,
Fig . 51 .
Schetsen , uitgevoerd met vetkrijt .
07-07-2006
ART . NR . 34 . a , - VEREENVOUDIGDE TEKENINGEN EN STUDIE VAN DE DETAILS
Art . Nr . 34 . a ,
Vereenvoudigde tekeningen en studie van de details
Het spreekt vanzelf , dat wanneer een beginner van plan is een naaktekening te maken , behalve de moeilijkheden die de tekening zelf oplevert , ook de tijd om te poseren die men van een model kan eisen te beperkt is , om hem de gelegenheid te geven alle onderdelen van het menselijk lichaam grondig te bestuderen . Behalve de al eerder opgegeven redenen , moeten deze laatste overwegingen de leerling er dus toe brengen , in het begin eenvoudige schetsen van diverse framenten uit te voeren . Dit neemt niet het opstellen van een algemeen plan weg , integendeel . Er moet dus minstens een uitgebreid ontwerp aan voorafgaan : als men b.v. van plan is gewoon een been te tekenen zal men zo te werk gaan , dat men eerst het onderbeen in zijn geheel opzet . Daardoor zal het beter uitkomen en de tekening zal aan duidelijkheid winnen , want het is moeilijk een deel zonder zijn geheel weer te geven of tenminste zonder het gedeelte waaraan het vast zit . Als men een voet tekent , is het geraden ook de enkel , zelfs de aanzet van het onderbeen aan te geven , het " geheel " komt dan beter uit .
Je zult dus achtereenvolgens heel eenvoudige schetsen van armen , benen , rompen , knieen , handen enz. gaan maken . Vanzelfsprekend blijft het ontwerp maken de eerste plicht , de hoofdzaak van uw werk . Ter verduidelijking vindt je bij fig . 42 de verschillende voorbeelden . Let je goed op de verschillende geometrische vormen , die je gebruiken kunt voor een voet ( driehoek ) , voor een gesloten vuist ( langgerekte ruit ) enz . Bekijkt je ook de vele verbindende gewrichtslijnen van de vingers van de hand ...
Je zult al heel gauw vaststellen , dat je noodgedwongen naar de hulpbronnen van toonwaarden en relief moet grijpen , wilt je de vormen juist overdragen . Maar doe het met voorzichtigheid , zonder uw tekening met strepen en schaduwen te overladen . Zorg ervoor dat je een helder en duidelijk overzicht krijgt , houdt je aan de juiste plaats en zuiverheid van de lijn en neemt je alleen daar toevlucht tot het schaduwspel , waar het onmisbaar is , om het detail dat je maakt naar voren te brengen . Dit noemt men zuinigheid , niet te verwarren met armoede of leegte van een tekening . In de meeste gevallen bereikt men juist door deze zuinigheid de grootste uitdrukkingskracht zoals een redevoering door het besnoeien van overbodige uitwijdingen de gedachte meer kracht bijzet . Zuinigheid en eenvoud zijn de eigenschappen , die meer dan alle andere aan uw werk een werkelijk arstistiek karakter zullen verlenen ; om het nog beter uit te drukken , zij zullen je op de weg brengen dat te berieken , wat men onder stijl verstaat . Wij herhalen dus deze raad omdat het zo bijzonder belangrijk is : gebruikt alleen de schaduwen naarmate zij volstrekt noodzakelijk zijn om de vorm te doen begrijpen . Uitgaande van de gewone lijntekening zult je dan zo ver gevorderd zijn , dat je echte studies van details en stukken met relief , zuinig uitgevoerd maar toch gemodelleerd , kunt realiseren . Zo zult je zich steeds meer ontwikkelen en uw werk zal aan nauwkeurigheid winnen zonder dat je uw enthousiasme voor uw werk verliest . Voor het geval dat je , om welke redenen dan ook , niet mogelijk is , een levend model tot uw beschikking te hebben , moet je genoegen nemen met uw eigen spiegelbeeld ; je kunt altijd zelf voor de spiegel poseren en daarbij verschillende houdingen van uw armen , uw benen of uw handen bestuderen . Bovendien is het gemakkelijk aan de hand van verschillende meesterwerken van de beeldhouwkunst , waarop je duidelijk de vormen van de spieren kunt onderscheiden , het opvallende relief en de beweging te bestuderen . Zou de aanschaf van kunstreproducties , alhoewel deze niet ongemotiveerd is , je te kostbaar worden , dan kunt je hetzelfde resultaat ook met gewone prentkaarten bereiken . Overigens is het in het begin meer aan te raden , de stukken aan de hand van een gipsmodel te tekenen , natuurlijk onder voorwaarde dat uw persoonlijke middelen het toelaten en deze modellen in uw omgeving beschikbaar zijn . In het eerste geval bij u thuis met een paar goed gekozen gipsmodellen , die je koopt of huurt , in het tweede geval in het museum of desnoods in parken , waar je standbeelden of monumenten vindt . Al was er een levend model onmiddellijk tot uw beschikking , is het toch aan te raden , zowel in het begin maar ook later , aan de uitvoerige studie van een afgietsel de voorkeur te geven , omdat het je de mogelijk biedt geheel op uw gemak en met volledige concentratie uw tekening uit te werken . Het zal je later ten goede komen , want je zult onder het weergeven van het levend model het gemak van de intussen verworven kennis ondervinden . Wij komen trouwen in de volgende hoofdstukken op dit punt terug . Op het uitvoeren van handen en voeten moeten wij iets dieper ingaan . Ten eerste slaat de bovengenoemde raad niet op deze speciaal te behandele delen . Zowel een standbeeld , als ook een gipsmodel , vooral als de afmetingen verkleind zijn , bieden niet die voorwaarden die uw studie ten goede komen . Eventuele hinderpalen ? Het standbeeld in het park een beetje hoog op zijn voetstuk of is moeilijk te bereiken , het is door het weer aangetast , door de jaren beschadigd ; de beelden in het museum zijn eventueel voor uw werk ongunstig belicht , uw eigen voorbeelden te klein van formaat . In de drie gevallen zijn de houding , de beweging en de uitvoering van uw doel een beetje te gestyleerd . Natuurlijk het is slechts een risico . Wat de gipsbeelden betreft , bestaan er ook exemplaren in natuurlijke afmetingen ; als je zich dat kunt veroorloven , dan staat het je dus vrij ze zelf te kiezen en te plaatsen in de door u gewilde belichting.
Zonder deze gunstige mogelijkheden te verwaarlozen , stellen wij je toch voor , volgens de natuur te werken . Je heeft niet alleen uw twee voeten en uw linkerhand ter beschikking - de rechter - of linkerhand die tekent kan uitteraard moeilijk gereproduceerd worden - maar allicht vindt je in uw omgeving mensen genoeg , die vooral wat de handen betreft vrijwillig en graag als model willen dienen .
Je zult begrijpen , als je er over nadenkt , waarom handen kunnen uitdrukken , welke taal hun talrijke houdingen en bewegingen kunnen spreken , wat zij over het wezen van een individu , waarvan het lichaam door de kleding aan de blik onttrokken is , kunnen vertellen . De tekening van de hand is dus moeilijk , moeilijker dan die van het gezicht .
06-07-2006
ART . NR . 34 . a , - FIG . 42 . ENKELE LICHAAMSDELEN .
Art . Nr . 34 . a .
Fig . 42 .
Toepassing van de geometrische vormen - R , de voet van voren gezien . - R' , van achteren gezien .
FIG . 43 . - STUDIE VAN INGRES .
Fig . 43 .
Een studie van Ingres , waarbij de armen in verschillende standen zijn weergegeven .
( nadruk verboden )
FIG . 44 EN 45 . STUDIES VAN SCHULTZ - DAL .
Fig . 44 en 45 .
Studies van Schultz - Dal .
ART . NR . 34 . a , - FIG . 45 . - STUDIE VAN SCHULTZ - DAL .
Art . Nr . 34 . a ,
Fig . 45 .
Studie van SCHULTZ - DAL .
05-07-2006
ART . NR . 34 . - PRAKTIJK .
Art . Nr . 34 .
PRAKTIJK
Voorwoord
Als een arbeider zijn werk begint overtuigt hij zich eerst , of niets aan zijn gereedschap ontbreekt . Zo zullen wij een overzicht geven van de kennis , die je met ons al opgedaan heeft , een herhaling van de belangrijkste begrippen , die je thans als richtsnoer zullen dienen . Wij gaven je een groot aantal inlichtingen over de afmetingen van het menselijk lichaam , waarvan het geheel het zogenaamde " canon " vormt . ( les " Schetsen van personen ) . Het is niet onnodig je daar naar te verwijzen integendeel . Door de huidige les heeft je voldoende anatomische kennis op kunnen doen , om de opbouw van het beenderengestel , dat ons hier interesseert , de spieren , waardoor de bewegingen uitgevoerd worden en het wisselende uiterlijk dat het lichaam biedt , te kunnen beheersen . Je bent vaak , genoeg gewaarschuwd voor de klippen , die door verkortingen onstaan ; die slechts de onvoorbereide tekenaar hinderen . Al gauw zult je niets meer ontdekken en zult je tot de daad over kunnen gaan : de naakte mens in zijn geheel te tekenen . " Dit werk wordt sinds eeuwen academisch tekenen genoemd , of gewoon " naakt " . Men spreekt over een vrouwelijk of een mannelijk " naakt " . Het lijkt ons verstandig je aan te raden , eerst met de verschillende onderdelen te beginnen , deze in je op te nemen en te bewerken , voordat je het naakt in zijn geheel gaat bestuderen . Daarna gaat je talrijke schetsen maken van het naakt in zijn geheel . Dit alles zullen wij uitvoerig bespreken en duidelijk uitleggen . Het ligt voor de hand , dat wij je inlichten hoe je te werk moet gaan en een soort werkplan moet toepassen , waarvan wij de diverse delen eerst zullen opnoemen en verklaren .
De indeling van het vlak
Om te beginnen zullen wij je eerst geruststellen . Noch de weergave van het model in zijn geheel noch die van een gedeelde ervan zal voor u bijzondere moeilijkheden opleveren . Je heeft in de les " Oefening van hand en oog " , bij de behandeling van de ingewikkelde vormen geleerd , de hoofdlijnen en volumes te onderscheiden , je moet eerst zorgvuldig uw model observeren - dan opbouwen - het geraamte in elkaar zetten - de loodrechte lijnen vaststellen . Hiervoor geldt hetzelfde , als wat je b.v. in het uitvoerige betoog over de koffiekan in de voornoemde les heeft geleerd ; wij raden je dringend aan , dit nog eens over te lezen en daarbij de overeenkomstige figuren te onderzoeken . Zou er dan geen verschil zijn ? Ja , natuurlijk ! en de les " Schetsen van personen " heeft het je al geleerd . De koffiekan is als model straks en stijf en haar vorm is eens en voor altijd bepaald . Het menselijk lichaam daarentegen is beweeglijk , zijn vormen en houdingen zijn in het oneindige te varieren . Bovendien zijn de verschillende delen van het lichaam aan elkaar gehecht , met elkaar verbonden . De tekening moet de speling van deze verbondenheid weergeven . Tenslotte bestaan er tussen de verschillende delen zoveel overeenkomstigheden , die wij goed kennen en die door onze ogen opgenomen zijn , dat de minste vergissing ons niet ontgaan zou . Een boom , een huis , een voertuig , alles wordt op dezelfde manier geplaatst en de methode blijft altijd dezelfde . Als de weergave maar heel weinig van het model afwijkt zal het niet opvallen . Dat geld niet voor de weergave van het menselijk lichaam . Laten wij het zo uitdrukken : het werk blijft hetzelfde , maar het eist een veel scherper waarnemingsvermogen , een gevoeliger oog . Zowel voor een geheel als voor een detail gaat de plaatsing van de simpele min of meer geometrische vorm uit . Het is je bekend dat deze geometrie alleen maar als uitgangspunt , als middel dient om het werk op te bouwen , zoals een looplank die na gebruik weer weggetrokken wordt . En toch blijft er tot het einde toe iets in de zin van de eenvoud bestaan , de gewilde in het oog lopende eenvoud van de vormen . Daarvoor voelt en ziet men dat de kunstenaar het wezenlijke van de vormen begrepen heeft , en dat verleent zijn werk , hoe bescheiden het ook zijn mag , de waardering dat het een kunstzinnig karakter draagt .
De Construtie
Hier ligt de zaak anders en wij zijn van mening , dat zich voor u een heel nieuw begrip voordoet , dat onafscheidelijk verbonden is met wat men onder het figuurtekenen van een mens of een dier verstaat . Toch was het begrip constructie je niet onbekend . Het werd in het voornoemde voorbeeld van de koffiekan gebruikt . Maar toen ging het alleen om de plaatssing te construeren , niet het voorwerp zelf . Het verschil mag je heel miniem lijken , maar het zal je direkt duidelijk worden . Een koffiekan is een gewoon hol voorwerp . Hij heeft geen inhoud , of beter gezegd geen inwendige organen . Als je wilt : hij is leeg . Het menselijk lichaam daarentegen is geenszins eenvoudig , dat weet je . Integendeel het is uitermate gecompliceerd . Het is niet hol maar gevuld . Het is samengesteld uit een geraamte , dat door verschillende weefsels is omgeven en geheel met de huid is bedekt . Heel het innerlijk van het lichaam kunnen wij niet zien . Het wordt voor ons verborgen door zijn " uiterlijk " , dat echter zijn vorm krijgt door het " innerlijk " . Wij herhalen onze raad : " weten wat er onder zit " . Dit wetend , kunt je het aan anderen verstaanbaar , voelbaar maken . Je begint ons al te begrijpen : wat niet leeft , behoeft niet met behulp van een constructie getekend te worden , in ieder geval niet in die zin , waarin wij dit woord hier gebruiken ; behalve vaak een machiene , juist omdat men die in bepaalde opzichten met een levend wezen kan vergelijken . Ook daarbij kunnen wij van een opbouw , een soort geraamte spreken , omdat hij ook voorzien is van beweegbare onderdelen met bepaalde functies . Laten wij nog eens herhalen , dat ons lichaam een ongeévenaarde machine is , en dat degene die het wil tekenen , goed moet begrijpen , wat er in verborgen zit ; het beenderengestel , het spierenweefsel en de onderlinge afhankelijkheid van de verschillende delen . Dat is de oorzaak , waarom de contructie de hoofdzaak vormt van de tekening of veeleer de tekening zelf voorstelt . Samenvatting : wat is dus het verschil tussen de plaatsing en de constructie ? De eerste betreft vooral de proporties van het geheel en van de diverse voornaamste delen ervan die men hun nauwkeurige plaatsing moet aangeven ; De tweede heeft tot taak , het innerlijk te onthullen , het verborgene aan te geven en de opgesloten delen , die - tenminsten gedeeltelijk - de oppervlakte raken en de vormen aangeven , op de schets te doen herleven ( fig . 41 ) . Een voorbeeld : de hand . De hand is de toetssteen van de schilder en wij zullen haar in de volgende les uitvoerig behandelen . Zij bestaat grotendeels uit een beendergestel , waarvan bijna alle bestanddelen zichtbaar zijn . Het is onmogelijk haar zonder het opmaken van een plan te tekenen . Heeft je de zuivere constructie bepaald , dan kunt je met een gerust hart verder gaan .
Werkplan
Wij raden je aan , je bij het uitvoeren van uw werk aan de door ons logisch gerangschikte volgorde te houden . Wij zullen eerst zeer eenvoudige , bijna schematische tekeningen van detail maken , en dan meer en meer op ditzelfde studieonderwerp ingaan om door oefening van oog en hand in de nieuwe materie te groeien en zodoende analytische kennis van het menselijk lichaam te krijgen . Dan zullen wij tot het schetsen van verbonden , details overgaan . De schets is , zoals wij vaak hebben herhaald , een samenvatting tot een geheel . Het is dus normaal dat er een analyse aan vooraf gaat . Daarna pas beginnen wij met het naakt in zijn geheel . Om de moeilijkheden van deze les stap voor stap te overwinnen , geven wij je eerst aan , hoe je een volledig naakt moet tekenen met behulp van een reproductie van het menselijk lichaam , dat wil dus zeggen met een beeldhouwwerk als voorbeeld . Wij hebben voor dit doel de beroemde anatomische figuur van HOUDON gekozen en zullen je later de reden voor de keuze opgeven . Zonder twijfel zult je dan echt voorbereid zijn om je aan de weergave van het volledig naakt naar levend model te kunnen wagen ; het einddoel van deze les .
02-07-2006
ART . NR . 34 . - FIG . 40 . - DE OPZET VAN EEN NAAKT . - DE CONSTRUCTIE .
Art . Nr . 34 .
Fig . 40 .
De opzet van het naakt .
I . De constructie .
FIG . 40 . - I I . HET BEPALEN VAN DE CONTOUR .
Fig . 40 .
II . Het bepalen van de contour .
FIG . 40 . - I I I . DE GROTE SCHADUWPARTIJEN .
Fig . 40 .
De opzet van het naakt .
III - De grote schaduwpartijen .
FIG . 40 . - DE OPZET VAN HET NAAKT . - I V . - DE AFWERKING .