E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tenerife
    blog.seniorennet.be/tenerif
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    27-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP

    Art . Nr . 68 . c ,

                          De  figuur  in  het  landschap

      Het  landschap , zoals  we  dat  bestudeerd  hebben , vormt  een  onderwerp , dat  aan  zichtzelf  genoeg  heeft ;  maar  het  kan  ook  dienst  doen  als  begeleiding , als  omlijsting  van  een  figuur , een  stilleven  of  een  boeket  in  een  compositie , waarin  deze  elementen  de  voornaamste  plaats  innemen , zo  niet  in  oppervlak , dan  toch  in  belangrijkheid .  Op  die  manier  zijn  er  bekoorlijke , zelfs  vreemdsoortige , maar  altijd  schilderachtige  tafereeltjes  geschapen .  Soms  vormen  mens  of  dier  een  integrerend  deel  van  het  landschap  ( men  denkt  aan  akkerbouw , oogsten e.d . ) .  Soms  is  het  een  meer  intieme  scene , bijv .  een  picnic  in  de  tuin , waarvan  een  landschap  de  natuurlijke  omgeving  is  en  waar  een  verrukkelijke  samenklank  van  kleuren  te  genieten  valt . 
      In  het  doek , waarvan  we  je  de  afbeelding  tonen  ( fig  . 34 ) , speelt  de  figuur   weliswaar  geen  overheersende  rol , doch , niettemin  zijn  het  de  figuurtjes , die  een  sfeer  oproepen  van  een  zondagmiddag  even  buiten  de  grote  stad , waar  men  beveiligd  is  tegen  het  daverende  stadslawaai.....

              Een  expressionistisch  schilderij

      Laten  we  thans  een  manifestatie  van  uitgesproken  moderne  richting  wat  nader  bekijken .  Het  landschap  van  fig . 35 , een  
    werk  van  de  schilder  CHARLOT ,  is  wel  zeer  tegengesteld  aan  het  neo - realistische  werk  van  zijn  collega  RENEFER .  Wat  we  hier  terugvinden  is  de  neiging  ( waarvan  reeds  sprake  was  bij  het  stilleven )  om  een  schilderij  de  uitdrukking  te  doen  geven  van  bepaalde  gewaarwordingen .  CHARLOT , zo  lezen  we  in  het  mooie  maandblad 
    " Connaissance  des  Art " ,  schildert  geheel  uit  het  hoofd  de  sensaties , die  de  natuur  hem  geeft .  Men  kan  hem , volgens  ons , rangschikken  onder  de  z.g . expressionistische  schilders , dat  zijn  zij  die  de  vormen  en  de  kleuren  van  de  natuur  ondergeschikt  maken  aan  de  gevoelens , waaraan  zij  uitdrukking  willen  geven  en  niet  aarzelen  hen  in  de  gewenste  richting  te  wijzigen , daarbij  hun  toevlucht  nemend  tot  vervormingen  en  kleurverplaatsingen .
      Het  huis , waarin  Charlot  in  zijn  jeugd  woonde , was  omgeven  met  velden , waarop  bomen  geplant  waren .  Veel  van  zijn  lanschappen , zoals  ook  het  hier  bedoelde , doen  aan  een  bos  denken , gelijk  een  droom  herinneren  te  voorschijn  kan  roepen , die  getransformeerd  worden  tot  een  vreemd  gezichtsbedrog , dat  geen  diepte  of  plastiek  vertoont .  De  aldus  voorgestelde  bomen  gaan  gekwelde  vormen  vertonen , alsof  men  er  op  uit  was  hen  een  persoonlijkheid  en  menselijke  gevoelens  te  verlenen .  Het  gekronkel  van  stammen  en  takken  is  het  symbool  van  het  geheugen , dat  een  glimp  geeft  van  het  verleden , evenals  men  door  het  loof  ver  gelegen  ruimten  kan  ontwaren .  Tenslotte  verbeelden  de  kleine , lichtgekleurde  vlakjes , die  hier  en  daar  tussen  de  grotere  in  verschijnen , de  lichtstralen  die  tussen  het  gebladerte  spelen .  Zij  symboliseren  als  het  ware  die  kleine  voorvalletjes , die  zich  tijdens  het  leven  voordoen  en  die , gering  van  omvang  nochtans  belangrijke  ernstige  gevolgen  met  zich  kunnen  meeslepen .
      In  het  landschap  van  Schellin  ( fig . 36 )  dient  men  evenmin  een  objectieve  weergave  van  de  natuur  te  zien .  Van  het  onderwerp  zelf  heeft  de  kunstenaar  slechts  de  algemene  suggestie  overgehouden  die  bij  hem  gewekt  werd  en  die  hem  sterk  trof , buiten  iedere  rechtstreekse  onderwerpen  aan  de  werkelijkheid  om .  Het  doel  was  zijn  motief  te  construeren , het  aan  te  kleden  met  op  weloverwogen  wijze  naast  elkaar  geplaatste  kleuren  om  de  toonverhoudingen   tot  stand  te  brengen , die  een  gezamenlijke  harmonie  vormen , waarin  een  of  ander  " dominante " de  boventoon  voert . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . c ,

    Fig . 36 .

    Landschap  door  SHEDLIN .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . c ,

    Fig . 35 .

    Bosgezicht  door  CHARLOT .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . a ,

    Fig . 39 .

    Stadsgezicht  door  Ithier .  Zijn  penssel  gaat  krachtig  te  werk , de  verf  is  dik  uitgesmeerd  en  de  kleuren  " leven ".   Welbewust  is  het  karakteristieke  van  het  onderwep  naar  voren  gebracht .  De  techniek  is  gedurfd  en  vrij , de  tonen  harmoniëren  goed .

    26-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . c ,

    Fig . 34 . 

     Landschap  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
    Art . Nr . 68 . b ,

                              Twee  zeegezichten

      We  besluiten  de  studie  van  het  landschap , zoals  de  natuur  zelf  ons  die  te  zien  geeft , met  twee  zeegezichten :  een  strandgezicht  ( fig . 32 )  en  één , waarop  de  branding  zich  op  de  rotsen  breekt  ( fig . 33 ) .  Dergelijke  onderwerpen  wekken  vaak  een  indruk  van  grootsheid , zelfs  van  een  soort  oneindigheid .  Lucht  en  wolken  spelen  er  een  voorname  rol  in ;  zij  moeten  vrij  snel , in  één  bewerking , tot  stand  worden  gebracht , waarbij  hun  bewegelijke  karakter  goed  uitgedrukt  moet  worden . 
      Op  het  eerste  schilderij  ( fig . 32 )  lette  men  vooral  op  het  fijn  genuanceerde  coloriet  van  het  strand  in  het  door  de  voorbijtrekkende  wolken , ietwat  versluierde  licht .  De  schilder  heeft  hier  de  verf  niet  vet  aangebracht ;  het  is  door  de  nuances  dat  men  de  suggestie  verkrijgt  van  het  verschuiven  van  de  plans . 
      Het  tweede  zeegezicht  ( fig . 33 )  kwam  tot  stand  naar  de  natuur , maar  niet  in  de  natuur  zelf .  Hij  is  dus  meer  de  vrucht  van  geheugenarbeid  dan  van  een  rechtstreekse  observatie .  Maar , vergist  u  zich  niet , in  werkelijkheid  is  het  een  soort  van  samenvatting  van  alles  wat  het  oog  ter  plaatse  heeft  waargenomen , voor  die  bruisende  zee , gedurende  een  tijd , die  lang  genoeg  was  voor  de  kunstenaar  om  zich  goed  in  zijn  onderwerp  te  verdiepen .  Het  is  duidelijk  dat  de  golven  en  hun  opspattingen  voortdurend  van  aspect  veranderen :  meer  dan  ooit  zijn  hier  een  wel  doordachte  observatie  en  een  juiste  keuze  noodzakelijk  van  die  elementen , die  men  moet  zien  te  onthouden  om  hen  weer  te  geven . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . b ,

    Fig . 33 .

    Branding  op  de  rotsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . b ,

    Fig . 32 .

    Strangezicht  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . a ,

    Fig . 31 .

    Weg  op  een  heuvel  met  in  de  verte  een  stad  aan  de  rivier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
    Art . Nr . 68 . a , 

       Een  met  de  kwast  geschilderd  landschap

      We  behandelen  thans  een  ander  voorbeeld  dat  afgebeeld  is  op  fig . 30 .  Het  is  de  lente  in  zijn  volle  bloei , waarop  een  geopende  balkondeur  ons  hier  een  doorkijk  gunt .  Het  licht  is  er  delicaat , maar  niet  erg
    " duurzaam " .  Het  stroomt , gefilterd  door  wolken , over  het  landschap  dat  er  bij  gedeelten  door  verlicht  wordt .  Het  z.g. 
    clair-obcur  (  een  begrip  dat  we  eerder  verklaard  hebben )  is hier  uitermate  bekoorlijk . 
      Nadat  de  constructieschets  op  deugdelijke  wijze  is  uitgevoerd , beginnen  we  met  de  lucht  breed  op  te  zetten  en  dan  de  veraf  geleden  delen  van  het  landschap , waarbij  we  niet  nalaten  met  de  gewenste  tonen  de  verschillende  tegenstellingen  in  waarde  en  kleur , die  de  door  de  zon  al  of  niet  beschenen  fragmenten  te  zien  geven , op  hun  plaats  te  brengen .  Door  dit  te  doen  hebben  we  natuurlijk  al  een  soort  van  keuze  gemaakt  en  hebben  we  één  bepaald  aspect  vastgelegd .  Nu  kan  deze  belichting  zich  gaan  wijzigen  door  de  wind  die  de  wolken  verjaagt , maar , hoe  dan  ook , wanneer  de  schilder  eenmaal  een  keuze  gemaakt  heeft , moet  hij  er  zich  verder  aan  houden .  Het  is  dus  zaak  om  snel  de  essentiële  tonen  vast  te  leggen  en , wanneer  de  verlichting  zich  onverhoopt  grondig  wijzigt , moet  men  zijn  geheugen  te  hulp  kunen  roepen  en  zich  niet  in  de  war  laten  brengen  door  de  veranderingen  van  het  licht , hetgeen  uit  de  aard  der  zaken  niet  altijd  even  eenvoudig  is .  Zonder  een  voorafgaande  keuze , die  gegrond  moet  zijn  op  een  nauwlettende  observatie  van  het  onderwerp  en  zijn  karakteristieke  lichteffecten , is  het  schilderen  bij  snel  wissende  belichting  nu  eenmaal  niet  mogelijk .
      Evenals  in  de  voorgaande  gevallen  zal , na  de  overschildering , ieder  onderdeel  zijn  eigen  kleuren  en  nuances  krijgen , goed  de  te  onderscheiden  vormen  uitdrukkend , zonder  de  eenheid  van  het  geheel  afbreuk  te  doen .  Een  op  vrije  wijze  gepenseelde , pittige  détaillering , zal  aan  verschillende  onderdelen  hun  nadere  uitbeelding  moeten  geven , zoals  fig . 30  duidelijk  laat  zien .  

                         Andere  voorbeelden

      Er  zijn  bepaalde  effecten , zoals  bijv .  degene  die  men  geniet  op  een  mooie  lenteochtend  met  een  door  de  zon  vergulde , lichte  nevel , die  meer  speciaal  de  kleur  -  en  toongevoelige  kunstenaar  aantrekken . 
    Fig . 31  geeft  daarvan  een  voorbeeld .  Het  is  een  vergezicht  met  de  Seine , waarop  duidelijk  twee  verschillende  plans  te  onderscheiden  zijn .  Men  ziet  de  tegenstelling  tussen  de  krachtig  behandelde  voorgrond  en  de  vervagende  tederheid  van  de  verder  gelegen  vlakten , die  min  of  meer  in  een  nevel  verdwijnen .  Het  spreekt  wel  vanzelf  dat  het  ondernemen  van  dit  schilderij  een  weldoordachte  schetsopzet  met  zich  mee  bracht , zelfs  een  tot  in  onderdelen  uitgewerkte  tekening , want  om  welbewust  bepaalde  " overbodigheden "  in  een  kunstwerk  te  kunnen  weglaten , is  niets  beter  dan  eerst  alles  precies  aan  te  geven  om  daarna  op  oordeelkundige  wijze  het een  en  ander  te  kunnen  verwaarlozen . 
      Fig . 39  toont  weer  eens  iets  anders , n.l.  een  stadsgezicht .  Zijn  maker  is  de  voortreffelijke  schilder  ITHIER , die  zich  gaarne  verlustigt  in  de  uitbeelding  van  bepaalde  hoekjes  van  de  Parijze  buitenwijken , waarvan  hij  de  schildeachtigheid   wonderwel  aanvoelt .

    25-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . a ,

    Fig . 30 .

    Tuingezicht  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP

    Art . Nr . 68 . 

                             Het  Landschap

      Hier  zijn  we  aangeland  bij  een  zeer  boeiend  onderwerp , dat  een  grote  verscheidenheid  vertonen  kan , zowel  in  de  motieven  zelf , als  ook  in  de  talrijke  effecten , die  deze  motieven  telkens  weer  van  uitdrukking  kunnen  doen  veranderen .  
      Tijdens  het  eerste  deel  van  deze  cursus  hebben  we  reeds  een  soort  van  voorbereidende  studie  gemaakt , toen  we  bomen , vlakten  en  luchten  behandelden . 
      Thans  kunnen  we  dus  complete  composities  aanpakken :  zeegezichten , bosgezichten , decoratief  opgevatte  landschappen  enz . 

                  Een  met  het  tempermes 
                     uitgevoerd  landschap 

      Hier  hebben   we  een  motief , waarbij  het  water  van  overwegende  betekenis  is , niet  sclechts  door  de  grootte  van  het  opervlak  als  zodanig , maar  vooral  doordat  het  als  een  soort  van  bewegende  spiegel  fungeert  die , door  de  spiegelwerking , het  licht  van  de  hemel  en  de  elementen , die  hij  verlicht , terugkaatst . 
      We  gaan  dit  onderwerp  met  het  tempermes  uitvoeren , omdat  de  verf  door  het  rijke  aspect , dat  dit  procedé  meebrengt , het  sterkst  uitdrukking  kan  geven , juist  aan  die  lichtgevende  glans  van  hemel  en  water . 
      Vanzelfsprekend  zal  ook  bij  dit  onderwerp  een  foutloze  schetsopzet  de  basis  moeten  zijn ;  een  omzet , die  ons  zijn  goede  diensten  zal  verlenen  tijdens  de  verdere  schilderarbeid  en  die  het  ons  mogelijk  zal  maken  om  onbekommerd  en  zonder  aarzelingen  vrijuit  te  kunnen  blijven  schilderen . 
      Die  eerste  opzet  ziet  je  in  fig . 26 .  Let  op  de  compositie , die  in  evenwicht  wordt  gehouden  door  de  brugpijler  links  en  het  groepje  bomen  rechts .  De  horizon  is  op  het  onderste  derde  deel  van  de  hoogte  van  het  doek  geplaatst  om  aan  de  lucht  en  het  licht  het  leeuwendeel  te  laten .
      Fig . 27  laat  zien  hoe  de  onderschildering  met  de  kwast  werd  uitgevoerd , zonder 
    " empâtements " .  Een  breed  geborstelde , dunne  laag  verf  kan  volstaan , waarbij  onze  verf , die  slechts  de  voornaamste  locale  tonen  weergeeft , voldoende  aangelengd  is  met  een  mengsel  van  terpentijn  en  lijnolie . 
      Met  deze  betrekkelijk  dunne  laag stellen  we  ons  tevreden , omdat  we  uit  ervaring  weten  dat  de  verf , die  met  het  mes  wordt  aangebracht , ( hetgeen  straks  gaat  gebeuren ) , buitengewoon  dekkend  is .  
      Het  kan  zijn  nut  hebben  om  in  dit  verband  eens  te  herlezen , wat  we  zeiden  in  het  vorige  lesdeel  onder   " de  studie  van  een  koperen  voorwerp " .  
       Je  weet  dus  wel dat , om  er  mee  te  schilderen , men  het  tempermes  vasthoudt  zoals  een  metselaar  zijn  troffel  ( fig . 28 ) .  Men  begint  met  de  verschillende  hoeveelheden  benodigde  verf  op  te  nemen  met  de  binnenkant  van  het  lemmet , die  dan  op  het  middendeel  van  het  palet  gezet  worden  en  vervolgens , nog  steeds  met  de  binnenkant  van  het  lemmet , in  een  draaiende  beweging  gemengd  worden .  Deze  vermenging  dient  nimmer  op  de  schildergrond  zelf  plaats  te  hebben ;  deze  werkwijze  dient  strikt  verworpen  te  worden .  Dit  mengen  op  het  palet  dient  met  de  grootste  zorg  te  geschieden .  Zo  nu  en  dan  moet  met  het  mes  alle  verf  weer  eens  op  een  hoopje  geschraapt  worden  en  daarna  weer  dooreen  gewreven .  Bij  het  aanbrengen  van  de  aldus  verkregen  kleur  wordt  dit  wederom  met  de  binnenkant  van  het  lemmet  opgenomen  en  op  de  gewenste  plaats  op  het  doek  voorzichtig  uitgestreken .  Wanneer  de  verf  op  hoeken  moet  worden  aangebracht , op  smalle  partijen  of  gebogen  omtrekken , werkt  men  met  het  spitse  uiteinde  van  het  mes , dat  natuurlijk  niet  veel  verf  opneemt  en  derhalve  voor  dezelfde  bewerking  wel  meer  dan  eens  gebruikt  zal  moeten  worden .  Verandert  men  van  toon , dan  moet  men  het  mes  met  een  lapje  schoonmaken  .

      Zoals  we  ook  al  eens  opgemerkt  hebben , zal  de  " tekening "  tijden  het  werken  met  het  tempermes  hier  en  daar  wel  eens  overschreden  worden ;  in  dat  geval  neme  men  de  kwast  ter  hand  om  alles  weer  op  zijn  plaats  te  brengen .  Kwasten  worden  ook  gebruikt  om  in  bepaalde  fragmenten  de  overgangen  wat  zachter  te maken , wanneer  het  mes  in  dat  opzicht  te  kort  schiet . 
      Hier  zouden  we  onder  omstandigheden , een  tweede  stadium  hebben  kunnen  overslaan  om  ommiddelijk   het  mes  ter  hand  te  kunnen  nemen .  Maar  voor  een  beginner  is  het  zeer  moeilijk  oog  te  hebben  voor  de  juiste  kleuren .  En  om  de  vereiste  mengsels , vooral  met  het  mes , tot  stand  te  brengen  en  deze  in  hun  juiste  waarden  en  kleurverhouding  op  de  witte  ondergrond  te  zetten , zou  stellig  tot  moeilijkheden  leiden .
      Het  is  dus  verstandiger  om  ook  een  onderschildering  uit  te  voeren .  Wanneer  we  de  tweede  staat  als  uitgangspunt  nemen , beginnen  we  met  de  groen - blauwe  toon  van  de  lucht  met  het  mes  aan  te  brengen .  Deze  bestaat  uit  coeruleumblauw , een  klein  beetje  gele  cadmium  en  wit .  Merk  op  dat  er  zich  in  de  lucht  enkele  lichtere  partijen  bevinden , vooral  links  boven  de  brug .  Op  soortgelijke  wijze  werken  we  aan  de  weergave  van  het  water , maar , evenals  trouwens  bij  het  werken  aan  de  lucht , moeten  we  er  toch  voor  zorgen  dat  de  andere  onderdelen  van  het  landschap  niet  te  veel  in  het  gedrang  komen .  Vervolgens  trachten  we  de  juiste  tonen  voor  de  achtergrond , de  bomen  en  de  pijlers  te  vinden , nogal  vet  in  de  verf , waarbij  hun  omtrekken , waar  nodig , gecorrigeerd  worden .  In  deze  onderdelen  moet  de  verf  echter  niet  dikker  zijn  dan  die  van  de  lucht  en  het  water , die  beide  lichter  van  toon  zijn , integendeel , volgens  het  beginsel  van  "vet  op  mager "  schilderen , moeten  deze  laatste  nog  iets  meer  " geëmpâteerd "  zijn  en  wel  als  laatste  bewerking . 
      Het  ligt  niettemin  voor  de  hand  dat , de  uitvoering  van  enkele  détails  slechts  met  pensseel  of  kwast  geschieden  kan .  Dit  is  bijv.  het  geval  met  de  kabels  van  de  brug  en , in  het  algemeen , met  kleine  onderdeeltjes , die  bij  de  voltooiing  met  trefzekere  toetsjes  van  de  penseel  worden  geschilderd .  Het  geheel  afgewerkte  riviergezicht  vindt  je  onder  fig . 29 .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 .
    Fig . 26 , 27 , 28  en  29 .
    Landschap - 1e stadium  en  -  2e stadium

    Zo  houdt  men  het  tempermes  vast .  De  verf  wordt  met  de  binnenkant  van  het  lemet  van  het  palet  afgenomen .

    Voltooide  studie  door  RENEFER .  Hoofdzakelijk  met  het  mes .

    24-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 . a ,

    Fig . 21  en  22 .

    Geklede  Figuur .  2e stadium  ( onderschildering )  en  Voltooide  studie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Naakt  door  CALLEWAERT .  Krachtige  schildering , sterk  gebouwd  en  zeer  plastisch .  Grote  rijkdom  aan  toonwaarden .  Brede  en  eenvoudige verfopdracht   -   vlakverdeling  met  de  figuur  te midden  van  het  gebladerte , waardoor  het  omlijst  wordt  en  dat  tevens  de  compositie  aan  beide  zijden  afsluit .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 . a ,

    Fig . 19  en  20 .

    Naakt  -  2e  stadium  ( onderschildering )
    Voltooide  studie .  Schilderij  van  Renefer .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
    Art . Nr . 67 . a ,

                               De  Figuur

      Definitie .  In  de  kunst  wordt  onder  figuur  verstaan , het  gehele  menselijk  lichaam .  Men  spreekt  van  een  naaktfiguur , of  kortweg  een  naakt  en  van  een  geklede  figuur .  Allereerst  gaan  we  een  naaktfiguur  bestuderen . 

                     Studie  Van  Het  Naakt

      Het  werk  moet , als  steeds , in  drie  stadia  worden  uitgevoerd  en  je  zult  nu  wel  voldoende  vertrouwd  zijn  met  deze  werkwijze , dat  we  kunnen  volstaan  met  afbeeldingen  van  het  tweede  stadium  ( onderschildering , fig . 19 )  en  de  voltooide  studie  ( fig . 20 ) . 
      We  zouden  je  er  niettemin , niet  genoeg  op  kunnen  wijzen  hoe  belangrijk  het  is  dat  je  met  de  uitterste  aandacht  en  met  de  meeste  zorg  een  schetsopzet  tot  stand  brengt  met  als  doel  een  zeer  duidelijke  tekening , zoals  we  dit  ook  aanbevolen  hebben  bij  het  portretschilderen .
      Het  is  beter , vooral  bij  de  aanvang  van  de  studie , om  zich  aan  deze  dwang  te  onderwerpen , dan  op  avontuur  uit  te  gaan  door  te  gaan  schilderen  op  een  onvolledige  en  onduidelijke  schets . 
      Het  betreft  hier  een  vrouwelijk  naakt  in  een  eenvoudige  stand .  De  onderschildering  werd  natuurlijk  uitgevoerd  op  een  zeer  hechte  tekening  -  daarop  moeten  we  de  nadruk  leggen  -  en  deze  onderschildering  werd  dan  weer  tot  stand  gebracht  op  dezelfde  wijze  als  die  bij  de  kop .  De  ondergrond  werd  dus  voorzien  van  weinig  genuanceerde  locale  tonen , waarbij  de  verf  niet  al  te  dun  werd  gebruikt .  We  herhalen  ook  nog  eens  dat  het  nuttig  is  om  een  onderschildering  tot  stand  te  brengen , die  reeds  een  zekere  uitdrukkingskracht  heeft  en  die  van  lieverlede  verrijkt  zal  worden , zowel  wat  nuances , als  ook  wat  de  verf  betreft .  Vervolgens  wijden  we  ons  aan  het  werk  van  de  3e  étappe , waarbij  we  niet  zullen  aarzelen  om  van  kwast  te  veranderen , zo  vaak  als  dat  nodig  zal  blijken  om  te  tonen  van  hun  frisheid , rijkdom  en  zuiverheid  te  doen  behouden .
      Bij  het  schilderen  wordt  telkens  een  iets  vettere  verf  gebruikt , vooral  op  de  lichten , die  de  onderschildering  reeds  toont ;  de  overgangen  naar  de  schaduw  worden  het  best  met  platte  en  zachte  kwasten  uitgevoerd . 
      Zoals  men  het  deed  bij  de  kop ; kan  ook  hier  de   vingertop  bij  wijze  van  doezelaar  gebruikt  worden  om  de  teerste  overganspassages  hun  zachtheid  en  geleidelijkheid  te  verlenen . 
      Het  werk  aan  het  laatste  stadium  heeft  de  kunstenaar  met  enthousiasme  volbracht :  dit  woord  is  beslist  niet  te  sterk  om  uitdrukking  te  geven  aan  het  grote  plezier  om  te  kunnen  werken  met  toewijding , zorg  en  smaak ;  een  vreugde  die  groter  wordt  naarmate  het  onderwerp  meer  leven  krijgt  en  men  een  succesvol  eindresultaat  voelt  naderen .
      De  schilder  besluit  tenslotte  met  het  aanbrengen  van  die  fijne  toetsjes , waarover  we  reeds  eerder  spraken  en  die  a.h.w.  een  soort  van   " handschrift "  vormen , om  op  vrije  wijze  de  vormen  te  doen  spreken  en  bepaalde  karakteristieke  détails  tot  hun  recht  te  doen  komen .
      Fig . 25  laat  een  ander  naakt  zien , dat  weer  verschillend  is  van  techniek .  Het  eerlijke  vakmanschap , waarmede  het  tot  stand  kwam , zult  je  ongetwijfeld  weten  te  waarderen . 

             Studie  van  een  geklede  figuur

      Zoals  steeds  is  hierbij  een  echte  tekening  en  een  goede  constructie  noodzakelijk .  Deze  wordt  wederom  eerst  met  houtskool  uitgevoerd , zodat , wanneer  dit  gewenst  is , hij  gemakkelijk  kan  worden  uitgeveegd  om  correcties  aan  te  brengen . 
      Deze  tekening  wordt  gefixeerd  en  hij  wordt  overgeschilderd  met  wat  gebrande  sienna  of  zwart , zoals  we  gedaan  hebben  bij  de  voorgaande  studies .  We  beelden  het  eerste  stadium  hiervan  niet  af ;  je  zult  zich  het  beeld  daarvan  gemakkelijk  kunnen  voorstellen , wanneer  je  denkt  aan  de  vele  voorgaande  voorbeelden . 
      De  onderschildering  komt  daarna  aan  de  beurt  en  we  brengen  de  locale  tonen  aan , in  waarden , die  de  werkelijkheid  benaderen  ( fig . 21 ) . 
      Tijdens  de  arbeid  aan  het  definitieve  stadium , wordt  de  verf  weer  wat  vetter  opgezet  en  de  verschillende  modulaties  en  overgangen  moeten  met  zorg  worden  uitgevoerd .  Tevens  zal  ook  de  vorm  als  zodanig  nader  gepretrifieerd  worden  met  toevoeging  van  een  aantal  onmisbare  details , terwijl  meerdere  overgangen  wat  soepeler  gemaakt  zullen  moeten  worden  om  tenslotte  tot  een  eindresultaat  te  kunnen  geraken ( fig . 22 ) . 
      Eveneens  bij  het  naakt  moet  men  niet  nalaten  om  een  omgeving  aan  te  brengen , die  echter  niet  niet  weer  zo  opvallend  zal  mogen  zijn , dat  de  aandacht  van  de  hoofdfiguur  afgeleid  zou  kunnen  worden . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 .

    Fig . 24 .

    Portret  door  Constant  Le  Breton .  Werk  van  een  verrukkelijke  frisheid  en  een  tegenlijk  eerlijke  en  vrije  vormgeving , waarvan  de  grote  bekoring  is  gelegen  in  zijn  eenvoud  en  een  uiterst  fijne  toonharmonie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 .

    Fig . 23 .

    Zelfportret  van  Renefer .  Fors  in  vette  verf  geschilderd  doek , dat  krachtig  en sober  is , maar  niettemin  " kleurrijk " .  Vergelijk  het  met  het  portret  van  A. Raynolt , dat  meer  uitmunt  door  tederheid  en  zachtheid .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 67 .

    Fig . 16 , 17  en  18 .

    1e , 2e  en  eindstadium .

    Werk  van  schilder  A.  RAYNOLT .  



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!