E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dekookgek
    blog.seniorennet.be/dekookg
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    29-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 70 . a ,

    Plaat  I

    Het  materiaal  voor  het  schilderen  met  gouacheverf .  -  A :  wit  palet  van  aardewerk  of  porselein  of  beter  nog  van  lichte  en  onbreekbaar  plastic .  -  B  en  B' :  Vrij  dik  raamkarton , dat  het  papier  C  en  C '  uitspaart , waarop  geschilderd  wordt .  D  :  het  raamkarton  geopend  met  het  raam  B '  van  dezelfde  afmetingen  en  het  papier  C ' , aangeduid  door  de  letters  B  en  C  op  de  voorgaande  figuur ;  op  deze  laatste  ziet  men  het  papier  op  het  bovenste  karton  liggen , bedekt  door  het  raam .  Het  geheel  wordt  vastgehouden  door  brede  metalen  knijpers  ( gereed  om  op  te  schilderen ) .  -  E  :  verf  in  tuben .  -   E ' verf  in  potje .  -  F  :  waterverfpenseel .  -   G  :  Olieverfpenselen  ( plat  en  rond ) .  H  :  flesje  water .  -  I  :  waterglas  ( daarvoor  kan  ook  een  jampotje  gebruikt  worden ) .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
    Schilderen  en  de  

                     Schildertechnieken

                                Derde  Deel 

              Gouache  -  Pastel  -  Kleurpotlood
                       
      Art . 70 . 

                              VOORWOORD

      We  zijn  voornemens  in  dit  derde  lesdeel  het  schilderen  met  Gouacheverf  te  bestuderen , gevolg  door  het  Pastelkrijt  en  het  Kleurpotlood .  Zodoende  blijven  we  een  zekere  logica  nemen , want , ofschoon  de  beide  laaststgenoemden  sterk  verschillen  van  de  eerste , alle  drie  zijn  werkwijzen , die 
    " dekkend "  zijn , evenals  het  schilderen  met  olieverf , waaraan  we  de  eerste  twee  lesdelen  gewijd  hebben .  
      Je  kent  natuurlijk  de  betekenis  die  hier  aan  het  woord  "dekkend "  gegeven  moet  worden :  een  kleurstof  wordt  op  een  ondergrond  aangebracht  in  een  voldoende  dikke  laag  dat  deze  ondergrond  -  van  welke  kleur  ook  -  volkomen  verdwijnt  en  zijn  eigen  tint  dus  niet  meer  door  de  verf  heen  zichtbaar  blijft .  Wij  zullen  zien  dat  bij  het  aquarelleren  daarentegen , de  helderheid  van  het  papier  licht  moet  geven , als  men  het  zo  zeggen  kan , aan  de  er  op  aangebrachte  kleuren , die  dus  min  of  meer  doorschijnend  moeten  blijven .  In  zekere  zin  kan  men  de  aquarel  vergelijken  met  het  gekleurde  glasraam , waar  het  buitenlicht  doorheen  schijnt  om  de  kleuren  hun  straling  te  verlenen . 
      Pastel  en  kleurenpotlood  zijn  droge  materialen , ofschoon  men  van  het  laatste  tegenwoordig  bepaalde  soorten  in  de  handel  brengt , die  met  een  vochtig  penseel  behandeld  kunnen  worden .  Maar  deze  wijze  van  doen  is  toch  geen  regel .  Wanneer  men , in  het  bijzonder  met  kleurpotloden , bepaalde  half - doorschijnende  effecten  kan  bereiken , wordt  toch  ook  hier  de  kwalificatie 
    " dekkend "  gebruikt  en  dit  geldt  nog  meer  voor  het  pastelkrijt . 

                               De  Gouache

                         Aard  van  de  verven

      De  verven , die  bestemd  zijn  voor  het  verschilderen  met  gouache -  en  waterverf  hebben  als  voornaamste  eigenschap  dat  zij  verdund , opgelost  kunnen  worden  in  water  en  dan  bewerkt  kunnen  worden  met  een  penseel  die  in  de  aldus  onstane  vloeistof  gedoopt  is .  Zij  zijn  samengesteld  uit  zeer  fijn  gemalen  pigmenten , waaraan  een  bindmiddel  is  toegevoegd , een  soort  van  lijm , waardoor  zij  op  het  papier  vastgekleefd  blijven .  Dit  bindmiddel  bestaat  uit  een  in  water  oplosbare  gom , zoals  arabische  gom , dextrine  of  soms  bepaalde  gelatines .  Daarenboven  voegt  men  nog  aan  dit  mengsel  bepaalde  stoffen  toe , die  het  drogingsproces  vertragen  en  de  verf  een  zekere  soepelheid  in  het  gebruik  verlenen .  
      We  weten  dat , in  tegenstelling  met  de  echte  waterverf , die  overigens  uit  dezelfde  elementen  is  samengesteld , maar  die  een  hoge  graad  van  doorschijnendheid  moeten  bezitten , de  gouacheverf  dekkend  is , dat  wil  zeggen  dat  hij  de  ondergrond  geheel  doet  verdwijnen  en  wel  zodanig , dat  men  bijv .  een  lichte  kleur  kan  aanbrengen  op  een  zwarte  ondergrond , zonder  dat  deze  invloed  blijft  uitoefenen .  Om  dit  te  bereiken  wordt  bij  de  bereiding  een  grotere  hoeveelheid  pigment  dan  bindmiddel  gebruikt ; deze  laatste  zal  dan  zo  samengesteld  moeten  zijn  dat  zijn  geringe  volume  een  maximum  aan  kleurstof  zal  kunnen  vasthouden . 
      Bij  de  waterverf  is  het  omgekeerde  het  geval : de  hoeveelheid  bindmiddel  overtreft  veruit  die  van  de  kleurstof , teneinde  de  zo  zeer  gewenste  transparantie  te  kunnen  verkrijgen .  Uit  een  en  ander  volgt  natuurlijk  dat  gouacheverf  dikker  van  substantie  is  en  weinig  water  dient  te  bevatten .  
      Zeer  zeker  moet  hij  worden  aangebracht  met  een  nat  penseel , die  hem  wat  vloeibaarder  maakt  en  derhalve  gemakkelijker  hanteerbaar , maar  de  hoeveelheid  water  zal  nimmer  zo  groot  zijn  als  bij  de  aquarelverf :  een  te  vloeibare  gouacheverf  zou  niet  goed  meer  dekken .  Het  te  gebruiken  water  dient  overigens  zo  zuiver  mogelijk  te  zijn .  
      Als  gevolg  van  het  feit , dat  bij  goede  gouacheverven  de  pigmenten  in  de  meerderheid  zijn  tegenover  de  bindmiddelen , geven  zij  matte  tonen .  Op  deze  eigenaardigheid  zullen  we  nog  gelegenheid  hebben  nader  in  te  gaan .  Maar  gouacheverven  dienen  toch  niet  al  te  dik  te  worden  toegepast , want  anders  zouden  zij , na  droging , onplezierige  barstjes  kunnen  gaan  vertonen .  
       
         Verschillende  soorten  van  gouacheverf  

      In  de  handel  vindt  men  meerdere  soorten  van  gouacheverf , die  verschillend  zijn  van  kwaliteit .  Zo  fabriceer  J.M.  Paillard  een  goedkope  " Omnigouache " , een  " Déco " 
    voor  decoratiewerk  en  studies  en  een  extrafijne  kwaliteit .
      Bij  al  deze  soorten  gaat  het  intussen  om  verf  met  de  eigenschappen , die  we  beschreven  hebben .  Nu  heeft  men  door  een  betreurenswaardige  begripsverwarring  aan  sommige  echte  gouacheverven  namen  gegeven  als  " détrempe "  en  " tempera " .  Oorspronkelijk  werden  deze  benamingen  gebruikt  voor  speciale  verven , die  met  water  werden  gebruikt  en  bestonden  uit  emulsie .  Deze  zijn  tegenwoordig  in  onbruik  geraakt  en  wanneer  de  benamingen  détrempe  of  tempera  niet  voorzien  zijn  van  een  nadere  aanduiding  en  een  speciale  gebruiksaanwijzing , dan  betekenen  zij  eigenlijk  hetzelfde  als  gouache , zoals  we  dat  omschreven  hebben . 
      Intussen  was  tempera  in  werkelijkheid  een  emulsie  van  kleur  met  een  waterachtig  bindmiddel  en  een  olie -  of  harsachtige  vloeistof .  Dit  soort  van  verf  werd  reeds  in  een  zeer  ver  verleden  gebruikt  en  reeds  lang  kende  men  de  z.g.  eitepera  ( emulsie  van  pigmenten  en  eiwit )  die  onmiddelijke  voorganger  was  van  de  olieverf , evenals  de  z.g.  wastempera ,  die  bestond  uit  een  emulsie  van  was  in  water ,  waaraan  men  in  de  Middeleeuwen  olie  of  harsen  toevoegde . 
      Men  heeft  dus  verven  gefabriceerd  volgens  het  beginsel  van  de  tempera .  In  het  bijzonder  heeft  men  zich  daarbij  bediend  van  emulsies  van  caseïne  ( kaasstof )  en  oliehoudende  harsen ;  de  aldus  verkregen  verven  geven  lichtende  tonen  en  blijven  nat  na  droging , die  zich  in  dit  geval  sneller  voordoet .  Voorts  zijn  zij  na  indroging , niet  meer  oplosbaar  in  water .  Tot  deze  categorie  behoren  o.a.  de  "  Plaka "  ( Pelikan )  en  
    " Rembrandt "  Temperaverf  ( Talens ) .
      Wanneer  men  nu  een  wasemulsie  toevoegt  aan  deze  tempera , die , zoals  we  zojuist  hebben  gezegd , gebonden  is  met  caseïne , olie  en  harsen , dan  verkrijgt  men  een  zalfachtige  verf , die  minder  snel  droogt , waardoor  men  in  staat  gesteld  wordt  met  meer  vrijheid  " vet "  of  " mager "  ( met  veel  water )  te  werken .  Deze  variëteit  wordt  verkocht  onder  de  naam  " Ceracolor " 
    ( J. - M .  Paillard ) .  Bij  het  drogen  verkrijgt  hij  een  mat  of  halfmat  uiterlijk , matter  en  zelfs  lichtender  dan  olieverf .  Ook  verandert  hij  bij  het  drogen  praktisch  niet  van  toon , laat  zich  zeer  prettig  verwerken  op  alle  soorten  van  ondergrond , kan  vet  opgezet  worden  en  men  kan  er  gemakkelijk  overheen  schilderen .  Tenslotte  kunnen  werkstukken , die  hiermede  uitgevoerd  zijn , bloodgesteld  worden  aan  de  wisselvalligheden  van  de  buitenlucht , bijv . voor  publiciteitsdoeleinden , hetgeen  mogelijk  is  door  zijn  solide  hoedanigheden .
      Om  hetgeen  we  over  de  echte  tempera  gezegd  hebben , nog  aan  te  vullen , moeten  we  vermelden  dat , al  wordt  deze  verf , evenals  gouache , met  water  aangelengd , men  er  dezelfde  kwasten  en  penselen  voor  gebruikt  als  bij  olieverf , terwijl  men  voor  gouache  ook  penselen  gebruikt  zoals  bij  waterverf . 
      Tenslotte  menen  we  dat  men  zich  met  bovengenoemde  techniek  niet  moet  inlaten  alvoren  goed  vertrouwd  te  zijn  met  de  ander  soorten  van  dekkende  verven .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
    Art . Nr . 69 . a ,

                       Laatste  Raadgevingen

      We  menen  er  goed  aan  te  doen , alvorens  dit  lesdeel  te  besluiten , uw  bijzondere  aandacht  te  vragen  voor  enkele  belangrijke  raadgevingen ;  door  hen  steeds  voor  de  geest  te  houden  en  er  naar  te  handelen , zult  je  zich  menige  teleurstelling  kunnen  besparen . 
      Voor  een  olieverfschilderij  van  blijvende  duurzaamheid  moet  men :

      a )  olieverven  van  de  beste  kwaliteit  gebruiken . 
      b )  geen  misbruik  maken  van  terpentijn , siccatief  of  vernissen .  
      c )  alleen  kleurechte  verven  gebruiken .
      d )  de  grond , waarop  geschilderd  wordt , goed  verzorgen  en  deze  niet  gebruiken  voordat  hij  door  en  door  droog  is . 
      e )  niet  te  vroeg  slotvernis  op  het  schilderij  aanbrengen .  
     
      Schildergrond .  -   Van  de  goede  preparatie  van  een  doekje  of  paneeltje  hangt  de  toekomst  van  een  schilderij  en  zijn  duurzaamheid  af .  Een  goede  schildergrond  moet  bestaan  uit  een  mengsel  van  loodwit  en  lijnolie .
     
      Het  is  aan  te  bevelen  om  zelf  een  geprepareerde  ondergrond  een  weinig  te 
    " ontvetten  "  daartoe  wordt  hij  met  water  en  zeep  en  een  harde  borstel  in  alle  richtingen  afgeborsteld  en  vervolgens  met  schoon  water  gereinigd .  Men  droogt  hem  met  doek  of  zeemleer  goed  af  en  laat  hem  minstens  gedurende  24  uur  drogen . 

      Het  materiaal  van  de  ondergrond  kan  zeer  verschilend  zijn :  linnen , katoen  of  een  weefsel  van  beide , paneeltjes  van  karton , hout  of  triplex .  De  oude  meesters  gebruikten  vaak  panelen  van  acacia -  of  cederhout  van  goede  kwaliteit  liever  dan  van  bijv .  eiken - of  vurenhout , die  zich  niet  goed  lenen  voor  olieverf .  

      Papier  kan  eveneens  een  goede  ondergrond  vormen , mits  stevig  en  van  goede  samenstelling .  Aangezien  de  droging  op  papier  sneller  in  zijn  werk  gaat , is  het  meer  geschikt  om  er  in  één  zitting  met  vettere  verf  op  verder  te  werken .  
      
      Het  tempermes .  -   De  hoedanigheid  van  dit  instrument  bestaat  uit  de  soepelheid  van  het  lemmet , dat  steeds  in  een  volmaakt  horizontale  stand  dient  terug  te  springen , op  welke  wijze  men  het  ook  buigt .  

      Verven .   Men  bespaart  werkelijk  niets  door  alleen  maar  verven  van  middelmatige  of  slechte  kwaliteit  te  kopen ;  zij  kunnen  geen  enkele  garantie  bieden  met  betrekking  tot  hun  duurzaamheid .  Vergeet  overigens  niet  dat  een  tube  van  fijne  kwaliteit  langer  meegaat , omdat  zijn  kleurend  en  dekkend  vermogen  veel  groter  zijn  dan  die  van  een  goedkope  samenstelling , die  tenslotte  in  ieder  opzicht  minder  voordelig  is .

      Beschilderd  doek .  -   Schilderen  op  een  oud , reeds  beschilderd  doek  vereist  enige  attentie . Een  doekje , waarover  je  niet  geheel  tevreden  bent , behoeft  daarom  nog  niet  als  verloren  beschouwd  te  worden .  Zelfs  na  geruime  tijd  kan  het  nog  gebruikt  worden , voor  hetzelfde  onderwerp  of  voor  een  ander .  Een  reeds  aangebrachte  laag  verf  kan  juist  zeer  aangenaam  zijn  om  op  te  werken .  
      Maar  alvorens  dat  te  doen , is  het  niettemin  noodzakelijk  het  doek  met  grof  schuurpapier  te  bewerken  om  de  dikste  fragmenten  wat  weg  te  slijpen .  Het  hierdoor  onstane  stof  wordt  grondig  verwijderd  en  vervolgens  brengt  men  een  laagje  retoucheervernis  aan , dat  enkele  uren  dient  te  drogen .  
      Indien  aan  hetzelfde  ( oude )  onderwerp  wordt  verder  gewerkt , behoeven  slechts  de  opnieuw  onder  handen  te  nemen  fragmenten  geschuurd  te  worden  en  kan  men  voorts , waar  nodig , met  empâtementen  en  glacis  te  werk  gaan .  
      Indien  daarentegen  het  onderwerp  verschillend  is , moet  er  fors  geschetst  worden , waarbij  men  tracht  om  van  de  reeds  aanwezige  tonen  er  enkele  te  doen  meespreken .  De  verf , die  je  later  aanbrengt , zal  een  rijker  aspect  krijgen , terwijl  hij  zich  ook  beter  vastzet  dan  op  nieuw  linnen .  Al  doende  zal  men  ook  hier  leren  en  nieuwe  mogelijkheden  ontdekken .  Om  een  voorbeeld  te  geven , wist  je  dat , om  een  mooie  blauwe  toon  te  krijgen , rood  de  beste  ondergrond  vormt  ?
      Sommige  schilders  prepareren  hun  doeken  met  opzet  in  verschillende  tonen , warme  en  koele  en  kiezen  dan  voor  een  bepaald  onderwerp  een  doek  uit , waarvan  de  kleur  van  de  schildergrond  harmoniëren  zal  met  het  schilderij  dat  zij  denken  te  maken . 

      Vernissen .  -  Maak  geen  misbruik  van  de  diverse  vernissen  en  wacht  zo  lang  mogelijk  met  het  aanbrengen  van  slotvernis   ( schilderijvernis ) . 
      Zolang  de  verf  niet  absoluut  droog  is , blijft  hij  " in  werking " , d.w.z.  kan  hij  onderhevig  zijn  aan  veranderingen .  Vernis  nu  wordt  snel  hard  en  kan  aanleiding  geven  tot  barsten , want  het  vernislaagje  bezit  niet  de  vereiste  elasticiteit  om  alle  veranderingen  in  de  verflagen  mede  te  volgen . 
      Als  voorlopige  vernis , die  tevens  dient  om  ingeschoten  plekken  op  te  halen , kan  retoucheervernis  zeer  worden  aanbevolen .    

     

    28-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 69 . - HET DIER

    Art . Nr . 69 .

                                Het  Dier

      We  zouden  deze  les  over  het  schilderen  met  olieverf  niet  mogen  beëindigen  zonder  te  spreken  over  het  dier .  We  hebben  ons  daarom  ook  voorgenomen  om  een  rashond  te  schilderen , een  z.g.  cocker .  Dit  soort , dat  gesierd  wordt  door  een  dikke , golvende  beharing , leent  zich  uitstekend  voor  de  studie  van  een  vacht , die  rijk  is  aan  onverwachte  en  bewegelijke  modulaties .  Maar  men  diene  er  goed  voor  te  waken  dat  de  constructie  van  het  dier  niet  wordt  opgeofferd  aan  de  weergave  van  zijn  aanlokkelijke  huid .  Zo  ja , dan  is  de  kans  groot  dat  we  ondanks  de  moeite  die  we  aan  het  schilderen  als  zodanig  zouden  besteden , tenslotte  slechts  een  hoeveelheid  haren  gaan  uitbeelden, die  een  ontwrichte  of  levenloze  hond  bekleden .   
      Wie  onze  lessen  bestudeerd  heeft , is  er  van  doordrongen  dat  men  een  dergelijk  model  nauwlettend  moet  waarnemen  om  te  kunnen  tonen  " wat  er  onder  zit " ;  de  vorm  van  het  lichaam  onder  zijn  pels  dient  dus  goed  bestudeerd  te  worden . 
      Dit  visiueel  onderzoek  zal  het  ons  mogelijk  maken  om  het   dier  te  tekenen , stellig  niet  met  een  lettelijke  nauwkeurigheid , maar  met  aanduidingen , die  meer  overeenkomstig 
    " de  geest "  dan  de  letter  zullen  zijn .  Enige  sporen  van  die  tekening  zijn  hier  en  daar  nog  te  zien  op  fig . 41 ,  die  de  voltooide  studie  weergeeft . 
      Het  ligt  voor  de  hand  dat  de  onderschildering  een  begrip  waarmede  je  nu  wel  vertrouwd  zult  zijn , op  vrije  wijze  uitgevoerd  zal  worden .  Het  hoofddoel  daarvan  blijft  het  aangeven  van  de  grote  licht -  en  schaduwpatijen  en  het  plaatsen  van  enkele  zwarte  plekken  op  het  oor  en  andere  delen  van  het  lichaam .  Omdat  we  het  hier  over  zwart  hebben , zouden  we  een  opmerking  willen  inlassen . 
      Zwarte  olieverf , evenmin  als  zwarte  lakverven , staat  geen  vette  behandeling  toe , aangezien  hij , bij  droging , kleine  barstjes  zal  gaan  vertonen .  Wanneer  het  niettemin  gewenst  is  om  ergens  een  zwarte  partij  te 
    " empateren "   dient  men  eerst  een  vette  onderlaag  aan  te  brengen  van  een  bijna  zwarte  toon , samengesteld  uit  b.v.  een  mengsel  van  donkergroen  en  donkerbruin  om , nadat  deze  gedroogd  is , het  pure  zwart  als  een  dunne  glacis  er  overheen  te  schilderen . 
      We  keren  terug  tot  de  onderschildering .  Hierbij  mogen  ook  de  tonen  van  de  achtergrond  niet  vergeten  worden .  Hiervan  zal  je  de  eenvoud  wel  opvallen , zo  tegengesteld  aan  de  gecompliceerde , ietwat  gewrongen  expressie  van  de  vacht .  Deze  twee  tonen  van  de  achtergrond  vormen  een  harmonie  van  gebroken  complementaire  kleuren , die  zeer  gunstig  afsteken  bij  de  kleuren  van  het  dier  zelf . 
      In  het  laatste  stadium  wijden  we  ons  aan  de  eigenlijke  schildering  meer  in  het  bijzonder  van  de  hond .  De  lichte  delen  worden  vet  opgezet , waarbij  we  de  richting  blijven  volgen  die  de  verschillende  bewegingen  in  de  vacht  te  zien  geven . 

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 69 .
    Fig . 41 .  -    Evenals  op  de  vorige  afbeelding  is  hier  een  dier  uitgebeeld .  Eerst  werd  de  tekening  met  veel   toewijding  tot  stand  gebracht , met  de  bedoeling  niet  slechts  een  " pels "  te  schilderen , maar  een  dierenlichaam , dat  door  die  pels  bekleed  is .  De  vormgeving  berust  in  feite  op  de  beweging  in  de  vacht , die  op  zijn  beurt ,  althans  voor  een  deel , zijn  aspect  verkreeg  door  de  vormen , die  hij  bedekt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 69 .
    Fig . 40 .
    De  Ezel  door  PELAVO .
    Vereenvoudigde  en  groot  geziene  schilderwijze , die  de  aard  van  het  dier  goed  recht  doet  wedervaren .  Kleur - en  verfbehandeling  zijn  eveneens  zeer  krachtig .  Het  coloriet  is  vrijmoedig  en  de  compositie  uitmuntend .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
    Art . Nr . 68 . d ,

                   Het  decoratieve  landschap

      Onder  omstandigheden  kan  menig  landschap  zich  uitstekend  lenen  voor  een  decoratieve  toepassing .  Dit  zal  het  geval  zijn , nu  eens  omdat  zijn  onderdelen  op  een  evenwichtige  wijze  verspreid  zijn , wanneer  bijv .  een  centraal  punt  een  decoratief  karakter  verleent , dan  weer  omdat  zijn  golvende  lijnen  een  gedachte  aan  stilering  wekken  of  omdat  zijn  coloriet  in  zichzelf  al  een  decoratieve  harmonie  vertoont .  Natuurlijk  is  het  uiterst  zeldzaam  om  in  de  natuur  een  landschap  aan  te  treffen  dat  inderdaad  voor  100 %  decoratief  genoemd  zou  kunnen  worden .  Van  een  of  ander  motief  zou  dat  wel  eens  gezegd  kunnen  worden , maar  in  de  meeste  gevallen  zou  men  het  toch  " onder  handen "  moeten  nemen  of  op  een  of  andere  manier 
    " aanvullen  ".  Men  moet  dan  ook  niet  naar  een  letterlijke  weergave  van  het  geziene  streven , maar  veeleer  zich   wijden  aan  een  beredeneerde  vertolking , waarbij  men  voor  ogen  blijft  houden  de  eisen , die  verbonden  zijn  aan  een  compositie , die  opgevat  is  volgens  de  aparte  wetten  van  de  kleurenleer , de  evenwichtige  verspreiding  van  de  onderdelen  en  de  groepering  om  een  centraal  motief .
      De  waarneming  van  de  natuur  en  de  studie , die  daaruit  voortvloeit , vormen  derhalve  niet  meer  dan  een  uitgangspunt  dat , zeer  zeker ,  belangrijk , zelfs  onmisbaar  is , maar  dat  toch  eigenlijk  weinig  meer  is  dan  ruw  materiaal , waarop  men  moet 
    " voortborduren " , om  het  zo  eens  uit  te  drukken .
      Het  is  niet  slechts  de  vorm  en  de  tekening , die  men  zal  moeten  wijzigen , maar  ook  de  kleur .  Deze  kan , neen  moet , uit  hoofde  van  wat  we  zojuist  betoogd  hebben , een  welbewuste  verandering  ondergaan , teneinde  een  algemene  harmonie  tot  stand  te  kunnen  brengen  in  het  gewenste  kleurschema , aangepast  aan  de  sfeer , waarin  het  landschap , decoratief  vertolkt , zijn  rol  zal  spelen .  Dit  landschap  zal  dan  zijn  omgeving  op  gunstige  wijze  moeten  versterken  en  tevens , op  zijn  beurt , zelf  door  die  omgeving  goed  tot  zijn  recht  moeten  komen .  Zo  is  het  duidelijk  dat  het  gekozen  motief  verschillend  zal  moeten  zijn , naar  gelang  het  bestemd  is  voor  de  hal  van  een  hotel , of  bijv.  een  eet -  of  slaapkamer .
      Het  schilderen  van  een  decoratief  landschap  geschiedt  dus  in  het  atelier  en  niet  in  de  open  lucht .  Wel  heeft  de  schilder  eerst  buiten  tekeningen  of  schetsen  gemaakt  van  een  of  ander  motief , dat  hij  geschikt  achtte  als  kern  van  zijn  toekomstige  compositie .  Uitgaande  van  deze  gegevens , zal  de  kunstenaar  dan  zijn  compositie  moeten  zoeken , zijn  rythmische  samenstelling , door  middel  van  meerdere  schetsontwerpen .  Wanneer  deze  eenmaal  een  bepaald  punt  bereikt  hebben , kan  de  schilder  zich  aan  het  eigenlijke  werk  gaan  zetten , waarbij  alle  verworven  kundigheden  en  alle  vruchten  van  zijn  ervaring  te  pas  zullen  komen . 
      Fig . 37  toont  je  een  schets  van  een  landschap , dat  ter  plaatse  gemaakt  werd  en  fig . 38  de  decoratieve  uitwerking  van  hetzelfde  motief .  Men  diene  beide  goed  te  vergelijken .  We  hebben  overigens  reeds  gesproken  over  deze  uitwerking  in  de  cursus  onder   HET   LANDSCHAP . 
    Deze  bestaat  voornamelijk  uit  het  weglaten  van  overbodige  détails , die  geen  decoratieve  functie  vervullen  en  de  toevoeging  van  bladermassa's  links  en  rechts , die  het  motief  omlijsten  en  in  een  centrum  plaatsen .  De  uitwerking  van  het  gebladerte  is  overigens  in  zich  zelf  reeds  van  een  decoratief  karakter  door  zijn  gestileerde  opvatting .  Voor  wat  de  kleur  betreft , daarbij  is  ook  sprake  van  
    " vertolking "  en  niet  in  mindere  graad :  de  kunstenaar  heeft  het  gezocht  in  warme  grijze  tonen , blauwen  en  koele  groenen , die  elkaar  goed  verdragen  en  die  ons  doen  denken  aan  de  tonaliteiten  van  een  wandtapijt . 

    27-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . d ,
    Fig . 37  en  38 .

    Schets  naar  de  natuur  ( gezicht  op  Andrésy ) . Bouwstof  voor  het  decoratieve  landschap , dat  hiernaast  is  afgebeeld .

    Decoratief  landschap .  Schilderij  van  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP

    Art . Nr . 68 . c ,

                          De  figuur  in  het  landschap

      Het  landschap , zoals  we  dat  bestudeerd  hebben , vormt  een  onderwerp , dat  aan  zichtzelf  genoeg  heeft ;  maar  het  kan  ook  dienst  doen  als  begeleiding , als  omlijsting  van  een  figuur , een  stilleven  of  een  boeket  in  een  compositie , waarin  deze  elementen  de  voornaamste  plaats  innemen , zo  niet  in  oppervlak , dan  toch  in  belangrijkheid .  Op  die  manier  zijn  er  bekoorlijke , zelfs  vreemdsoortige , maar  altijd  schilderachtige  tafereeltjes  geschapen .  Soms  vormen  mens  of  dier  een  integrerend  deel  van  het  landschap  ( men  denkt  aan  akkerbouw , oogsten e.d . ) .  Soms  is  het  een  meer  intieme  scene , bijv .  een  picnic  in  de  tuin , waarvan  een  landschap  de  natuurlijke  omgeving  is  en  waar  een  verrukkelijke  samenklank  van  kleuren  te  genieten  valt . 
      In  het  doek , waarvan  we  je  de  afbeelding  tonen  ( fig  . 34 ) , speelt  de  figuur   weliswaar  geen  overheersende  rol , doch , niettemin  zijn  het  de  figuurtjes , die  een  sfeer  oproepen  van  een  zondagmiddag  even  buiten  de  grote  stad , waar  men  beveiligd  is  tegen  het  daverende  stadslawaai.....

              Een  expressionistisch  schilderij

      Laten  we  thans  een  manifestatie  van  uitgesproken  moderne  richting  wat  nader  bekijken .  Het  landschap  van  fig . 35 , een  
    werk  van  de  schilder  CHARLOT ,  is  wel  zeer  tegengesteld  aan  het  neo - realistische  werk  van  zijn  collega  RENEFER .  Wat  we  hier  terugvinden  is  de  neiging  ( waarvan  reeds  sprake  was  bij  het  stilleven )  om  een  schilderij  de  uitdrukking  te  doen  geven  van  bepaalde  gewaarwordingen .  CHARLOT , zo  lezen  we  in  het  mooie  maandblad 
    " Connaissance  des  Art " ,  schildert  geheel  uit  het  hoofd  de  sensaties , die  de  natuur  hem  geeft .  Men  kan  hem , volgens  ons , rangschikken  onder  de  z.g . expressionistische  schilders , dat  zijn  zij  die  de  vormen  en  de  kleuren  van  de  natuur  ondergeschikt  maken  aan  de  gevoelens , waaraan  zij  uitdrukking  willen  geven  en  niet  aarzelen  hen  in  de  gewenste  richting  te  wijzigen , daarbij  hun  toevlucht  nemend  tot  vervormingen  en  kleurverplaatsingen .
      Het  huis , waarin  Charlot  in  zijn  jeugd  woonde , was  omgeven  met  velden , waarop  bomen  geplant  waren .  Veel  van  zijn  lanschappen , zoals  ook  het  hier  bedoelde , doen  aan  een  bos  denken , gelijk  een  droom  herinneren  te  voorschijn  kan  roepen , die  getransformeerd  worden  tot  een  vreemd  gezichtsbedrog , dat  geen  diepte  of  plastiek  vertoont .  De  aldus  voorgestelde  bomen  gaan  gekwelde  vormen  vertonen , alsof  men  er  op  uit  was  hen  een  persoonlijkheid  en  menselijke  gevoelens  te  verlenen .  Het  gekronkel  van  stammen  en  takken  is  het  symbool  van  het  geheugen , dat  een  glimp  geeft  van  het  verleden , evenals  men  door  het  loof  ver  gelegen  ruimten  kan  ontwaren .  Tenslotte  verbeelden  de  kleine , lichtgekleurde  vlakjes , die  hier  en  daar  tussen  de  grotere  in  verschijnen , de  lichtstralen  die  tussen  het  gebladerte  spelen .  Zij  symboliseren  als  het  ware  die  kleine  voorvalletjes , die  zich  tijdens  het  leven  voordoen  en  die , gering  van  omvang  nochtans  belangrijke  ernstige  gevolgen  met  zich  kunnen  meeslepen .
      In  het  landschap  van  Schellin  ( fig . 36 )  dient  men  evenmin  een  objectieve  weergave  van  de  natuur  te  zien .  Van  het  onderwerp  zelf  heeft  de  kunstenaar  slechts  de  algemene  suggestie  overgehouden  die  bij  hem  gewekt  werd  en  die  hem  sterk  trof , buiten  iedere  rechtstreekse  onderwerpen  aan  de  werkelijkheid  om .  Het  doel  was  zijn  motief  te  construeren , het  aan  te  kleden  met  op  weloverwogen  wijze  naast  elkaar  geplaatste  kleuren  om  de  toonverhoudingen   tot  stand  te  brengen , die  een  gezamenlijke  harmonie  vormen , waarin  een  of  ander  " dominante " de  boventoon  voert . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . c ,

    Fig . 36 .

    Landschap  door  SHEDLIN .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . c ,

    Fig . 35 .

    Bosgezicht  door  CHARLOT .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . a ,

    Fig . 39 .

    Stadsgezicht  door  Ithier .  Zijn  penssel  gaat  krachtig  te  werk , de  verf  is  dik  uitgesmeerd  en  de  kleuren  " leven ".   Welbewust  is  het  karakteristieke  van  het  onderwep  naar  voren  gebracht .  De  techniek  is  gedurfd  en  vrij , de  tonen  harmoniëren  goed .

    26-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . c ,

    Fig . 34 . 

     Landschap  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
    Art . Nr . 68 . b ,

                              Twee  zeegezichten

      We  besluiten  de  studie  van  het  landschap , zoals  de  natuur  zelf  ons  die  te  zien  geeft , met  twee  zeegezichten :  een  strandgezicht  ( fig . 32 )  en  één , waarop  de  branding  zich  op  de  rotsen  breekt  ( fig . 33 ) .  Dergelijke  onderwerpen  wekken  vaak  een  indruk  van  grootsheid , zelfs  van  een  soort  oneindigheid .  Lucht  en  wolken  spelen  er  een  voorname  rol  in ;  zij  moeten  vrij  snel , in  één  bewerking , tot  stand  worden  gebracht , waarbij  hun  bewegelijke  karakter  goed  uitgedrukt  moet  worden . 
      Op  het  eerste  schilderij  ( fig . 32 )  lette  men  vooral  op  het  fijn  genuanceerde  coloriet  van  het  strand  in  het  door  de  voorbijtrekkende  wolken , ietwat  versluierde  licht .  De  schilder  heeft  hier  de  verf  niet  vet  aangebracht ;  het  is  door  de  nuances  dat  men  de  suggestie  verkrijgt  van  het  verschuiven  van  de  plans . 
      Het  tweede  zeegezicht  ( fig . 33 )  kwam  tot  stand  naar  de  natuur , maar  niet  in  de  natuur  zelf .  Hij  is  dus  meer  de  vrucht  van  geheugenarbeid  dan  van  een  rechtstreekse  observatie .  Maar , vergist  u  zich  niet , in  werkelijkheid  is  het  een  soort  van  samenvatting  van  alles  wat  het  oog  ter  plaatse  heeft  waargenomen , voor  die  bruisende  zee , gedurende  een  tijd , die  lang  genoeg  was  voor  de  kunstenaar  om  zich  goed  in  zijn  onderwerp  te  verdiepen .  Het  is  duidelijk  dat  de  golven  en  hun  opspattingen  voortdurend  van  aspect  veranderen :  meer  dan  ooit  zijn  hier  een  wel  doordachte  observatie  en  een  juiste  keuze  noodzakelijk  van  die  elementen , die  men  moet  zien  te  onthouden  om  hen  weer  te  geven . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . b ,

    Fig . 33 .

    Branding  op  de  rotsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . b ,

    Fig . 32 .

    Strangezicht  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . a ,

    Fig . 31 .

    Weg  op  een  heuvel  met  in  de  verte  een  stad  aan  de  rivier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
    Art . Nr . 68 . a , 

       Een  met  de  kwast  geschilderd  landschap

      We  behandelen  thans  een  ander  voorbeeld  dat  afgebeeld  is  op  fig . 30 .  Het  is  de  lente  in  zijn  volle  bloei , waarop  een  geopende  balkondeur  ons  hier  een  doorkijk  gunt .  Het  licht  is  er  delicaat , maar  niet  erg
    " duurzaam " .  Het  stroomt , gefilterd  door  wolken , over  het  landschap  dat  er  bij  gedeelten  door  verlicht  wordt .  Het  z.g. 
    clair-obcur  (  een  begrip  dat  we  eerder  verklaard  hebben )  is hier  uitermate  bekoorlijk . 
      Nadat  de  constructieschets  op  deugdelijke  wijze  is  uitgevoerd , beginnen  we  met  de  lucht  breed  op  te  zetten  en  dan  de  veraf  geleden  delen  van  het  landschap , waarbij  we  niet  nalaten  met  de  gewenste  tonen  de  verschillende  tegenstellingen  in  waarde  en  kleur , die  de  door  de  zon  al  of  niet  beschenen  fragmenten  te  zien  geven , op  hun  plaats  te  brengen .  Door  dit  te  doen  hebben  we  natuurlijk  al  een  soort  van  keuze  gemaakt  en  hebben  we  één  bepaald  aspect  vastgelegd .  Nu  kan  deze  belichting  zich  gaan  wijzigen  door  de  wind  die  de  wolken  verjaagt , maar , hoe  dan  ook , wanneer  de  schilder  eenmaal  een  keuze  gemaakt  heeft , moet  hij  er  zich  verder  aan  houden .  Het  is  dus  zaak  om  snel  de  essentiële  tonen  vast  te  leggen  en , wanneer  de  verlichting  zich  onverhoopt  grondig  wijzigt , moet  men  zijn  geheugen  te  hulp  kunen  roepen  en  zich  niet  in  de  war  laten  brengen  door  de  veranderingen  van  het  licht , hetgeen  uit  de  aard  der  zaken  niet  altijd  even  eenvoudig  is .  Zonder  een  voorafgaande  keuze , die  gegrond  moet  zijn  op  een  nauwlettende  observatie  van  het  onderwerp  en  zijn  karakteristieke  lichteffecten , is  het  schilderen  bij  snel  wissende  belichting  nu  eenmaal  niet  mogelijk .
      Evenals  in  de  voorgaande  gevallen  zal , na  de  overschildering , ieder  onderdeel  zijn  eigen  kleuren  en  nuances  krijgen , goed  de  te  onderscheiden  vormen  uitdrukkend , zonder  de  eenheid  van  het  geheel  afbreuk  te  doen .  Een  op  vrije  wijze  gepenseelde , pittige  détaillering , zal  aan  verschillende  onderdelen  hun  nadere  uitbeelding  moeten  geven , zoals  fig . 30  duidelijk  laat  zien .  

                         Andere  voorbeelden

      Er  zijn  bepaalde  effecten , zoals  bijv .  degene  die  men  geniet  op  een  mooie  lenteochtend  met  een  door  de  zon  vergulde , lichte  nevel , die  meer  speciaal  de  kleur  -  en  toongevoelige  kunstenaar  aantrekken . 
    Fig . 31  geeft  daarvan  een  voorbeeld .  Het  is  een  vergezicht  met  de  Seine , waarop  duidelijk  twee  verschillende  plans  te  onderscheiden  zijn .  Men  ziet  de  tegenstelling  tussen  de  krachtig  behandelde  voorgrond  en  de  vervagende  tederheid  van  de  verder  gelegen  vlakten , die  min  of  meer  in  een  nevel  verdwijnen .  Het  spreekt  wel  vanzelf  dat  het  ondernemen  van  dit  schilderij  een  weldoordachte  schetsopzet  met  zich  mee  bracht , zelfs  een  tot  in  onderdelen  uitgewerkte  tekening , want  om  welbewust  bepaalde  " overbodigheden "  in  een  kunstwerk  te  kunnen  weglaten , is  niets  beter  dan  eerst  alles  precies  aan  te  geven  om  daarna  op  oordeelkundige  wijze  het een  en  ander  te  kunnen  verwaarlozen . 
      Fig . 39  toont  weer  eens  iets  anders , n.l.  een  stadsgezicht .  Zijn  maker  is  de  voortreffelijke  schilder  ITHIER , die  zich  gaarne  verlustigt  in  de  uitbeelding  van  bepaalde  hoekjes  van  de  Parijze  buitenwijken , waarvan  hij  de  schildeachtigheid   wonderwel  aanvoelt .

    25-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 68 . a ,

    Fig . 30 .

    Tuingezicht  door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP

    Art . Nr . 68 . 

                             Het  Landschap

      Hier  zijn  we  aangeland  bij  een  zeer  boeiend  onderwerp , dat  een  grote  verscheidenheid  vertonen  kan , zowel  in  de  motieven  zelf , als  ook  in  de  talrijke  effecten , die  deze  motieven  telkens  weer  van  uitdrukking  kunnen  doen  veranderen .  
      Tijdens  het  eerste  deel  van  deze  cursus  hebben  we  reeds  een  soort  van  voorbereidende  studie  gemaakt , toen  we  bomen , vlakten  en  luchten  behandelden . 
      Thans  kunnen  we  dus  complete  composities  aanpakken :  zeegezichten , bosgezichten , decoratief  opgevatte  landschappen  enz . 

                  Een  met  het  tempermes 
                     uitgevoerd  landschap 

      Hier  hebben   we  een  motief , waarbij  het  water  van  overwegende  betekenis  is , niet  sclechts  door  de  grootte  van  het  opervlak  als  zodanig , maar  vooral  doordat  het  als  een  soort  van  bewegende  spiegel  fungeert  die , door  de  spiegelwerking , het  licht  van  de  hemel  en  de  elementen , die  hij  verlicht , terugkaatst . 
      We  gaan  dit  onderwerp  met  het  tempermes  uitvoeren , omdat  de  verf  door  het  rijke  aspect , dat  dit  procedé  meebrengt , het  sterkst  uitdrukking  kan  geven , juist  aan  die  lichtgevende  glans  van  hemel  en  water . 
      Vanzelfsprekend  zal  ook  bij  dit  onderwerp  een  foutloze  schetsopzet  de  basis  moeten  zijn ;  een  omzet , die  ons  zijn  goede  diensten  zal  verlenen  tijdens  de  verdere  schilderarbeid  en  die  het  ons  mogelijk  zal  maken  om  onbekommerd  en  zonder  aarzelingen  vrijuit  te  kunnen  blijven  schilderen . 
      Die  eerste  opzet  ziet  je  in  fig . 26 .  Let  op  de  compositie , die  in  evenwicht  wordt  gehouden  door  de  brugpijler  links  en  het  groepje  bomen  rechts .  De  horizon  is  op  het  onderste  derde  deel  van  de  hoogte  van  het  doek  geplaatst  om  aan  de  lucht  en  het  licht  het  leeuwendeel  te  laten .
      Fig . 27  laat  zien  hoe  de  onderschildering  met  de  kwast  werd  uitgevoerd , zonder 
    " empâtements " .  Een  breed  geborstelde , dunne  laag  verf  kan  volstaan , waarbij  onze  verf , die  slechts  de  voornaamste  locale  tonen  weergeeft , voldoende  aangelengd  is  met  een  mengsel  van  terpentijn  en  lijnolie . 
      Met  deze  betrekkelijk  dunne  laag stellen  we  ons  tevreden , omdat  we  uit  ervaring  weten  dat  de  verf , die  met  het  mes  wordt  aangebracht , ( hetgeen  straks  gaat  gebeuren ) , buitengewoon  dekkend  is .  
      Het  kan  zijn  nut  hebben  om  in  dit  verband  eens  te  herlezen , wat  we  zeiden  in  het  vorige  lesdeel  onder   " de  studie  van  een  koperen  voorwerp " .  
       Je  weet  dus  wel dat , om  er  mee  te  schilderen , men  het  tempermes  vasthoudt  zoals  een  metselaar  zijn  troffel  ( fig . 28 ) .  Men  begint  met  de  verschillende  hoeveelheden  benodigde  verf  op  te  nemen  met  de  binnenkant  van  het  lemmet , die  dan  op  het  middendeel  van  het  palet  gezet  worden  en  vervolgens , nog  steeds  met  de  binnenkant  van  het  lemmet , in  een  draaiende  beweging  gemengd  worden .  Deze  vermenging  dient  nimmer  op  de  schildergrond  zelf  plaats  te  hebben ;  deze  werkwijze  dient  strikt  verworpen  te  worden .  Dit  mengen  op  het  palet  dient  met  de  grootste  zorg  te  geschieden .  Zo  nu  en  dan  moet  met  het  mes  alle  verf  weer  eens  op  een  hoopje  geschraapt  worden  en  daarna  weer  dooreen  gewreven .  Bij  het  aanbrengen  van  de  aldus  verkregen  kleur  wordt  dit  wederom  met  de  binnenkant  van  het  lemmet  opgenomen  en  op  de  gewenste  plaats  op  het  doek  voorzichtig  uitgestreken .  Wanneer  de  verf  op  hoeken  moet  worden  aangebracht , op  smalle  partijen  of  gebogen  omtrekken , werkt  men  met  het  spitse  uiteinde  van  het  mes , dat  natuurlijk  niet  veel  verf  opneemt  en  derhalve  voor  dezelfde  bewerking  wel  meer  dan  eens  gebruikt  zal  moeten  worden .  Verandert  men  van  toon , dan  moet  men  het  mes  met  een  lapje  schoonmaken  .

      Zoals  we  ook  al  eens  opgemerkt  hebben , zal  de  " tekening "  tijden  het  werken  met  het  tempermes  hier  en  daar  wel  eens  overschreden  worden ;  in  dat  geval  neme  men  de  kwast  ter  hand  om  alles  weer  op  zijn  plaats  te  brengen .  Kwasten  worden  ook  gebruikt  om  in  bepaalde  fragmenten  de  overgangen  wat  zachter  te maken , wanneer  het  mes  in  dat  opzicht  te  kort  schiet . 
      Hier  zouden  we  onder  omstandigheden , een  tweede  stadium  hebben  kunnen  overslaan  om  ommiddelijk   het  mes  ter  hand  te  kunnen  nemen .  Maar  voor  een  beginner  is  het  zeer  moeilijk  oog  te  hebben  voor  de  juiste  kleuren .  En  om  de  vereiste  mengsels , vooral  met  het  mes , tot  stand  te  brengen  en  deze  in  hun  juiste  waarden  en  kleurverhouding  op  de  witte  ondergrond  te  zetten , zou  stellig  tot  moeilijkheden  leiden .
      Het  is  dus  verstandiger  om  ook  een  onderschildering  uit  te  voeren .  Wanneer  we  de  tweede  staat  als  uitgangspunt  nemen , beginnen  we  met  de  groen - blauwe  toon  van  de  lucht  met  het  mes  aan  te  brengen .  Deze  bestaat  uit  coeruleumblauw , een  klein  beetje  gele  cadmium  en  wit .  Merk  op  dat  er  zich  in  de  lucht  enkele  lichtere  partijen  bevinden , vooral  links  boven  de  brug .  Op  soortgelijke  wijze  werken  we  aan  de  weergave  van  het  water , maar , evenals  trouwens  bij  het  werken  aan  de  lucht , moeten  we  er  toch  voor  zorgen  dat  de  andere  onderdelen  van  het  landschap  niet  te  veel  in  het  gedrang  komen .  Vervolgens  trachten  we  de  juiste  tonen  voor  de  achtergrond , de  bomen  en  de  pijlers  te  vinden , nogal  vet  in  de  verf , waarbij  hun  omtrekken , waar  nodig , gecorrigeerd  worden .  In  deze  onderdelen  moet  de  verf  echter  niet  dikker  zijn  dan  die  van  de  lucht  en  het  water , die  beide  lichter  van  toon  zijn , integendeel , volgens  het  beginsel  van  "vet  op  mager "  schilderen , moeten  deze  laatste  nog  iets  meer  " geëmpâteerd "  zijn  en  wel  als  laatste  bewerking . 
      Het  ligt  niettemin  voor  de  hand  dat , de  uitvoering  van  enkele  détails  slechts  met  pensseel  of  kwast  geschieden  kan .  Dit  is  bijv.  het  geval  met  de  kabels  van  de  brug  en , in  het  algemeen , met  kleine  onderdeeltjes , die  bij  de  voltooiing  met  trefzekere  toetsjes  van  de  penseel  worden  geschilderd .  Het  geheel  afgewerkte  riviergezicht  vindt  je  onder  fig . 29 .




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!