E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    moekeb
    blog.seniorennet.be/moekeb
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    01-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 16 . BLOEM EN PLANT , INLEIDING
    Art .Nr . 16

    Bloem  en  plant.

    Inleiding :

     
    Is  niet  alles  wat  groeit  en  bloeit  een  bewonderingswaardige  wereld , waarin  de  eeuwige  poézie  der  natuur  zingt ?
    Voor sommigen  is  de  bloem  slechts  een  aanleiding  tot  prachtige  kleuren, voor  anderen , verliefd  op  de  " klare "  tekening , verleidt  zij  het  oog  tot  de  ontdekking  van  een  fijn  uitgesponnen  en  sierlijk  lijnenspel .  Wij  kunnen  de  bloem  bestuderen  in  weelderig  samengestelde  boeketten  of  in  zijn  natuurlijke  omgeving  in  de  vrije  natuur .  Men  zal  de  bloem  ontleden   om  door  te  dringen  in  het  geheim  van  haar  charme , om  er  onzegbaar  veel  resultaten in  de  vorm  van  lijnen , vormen  en  kleuren  aan  te  ontlenen .
    Juist  aan  de  bloem  is  de  kunstenaar  de  grootste  rijkdom  van  zijn  palet  verschuldigd.  Zij  is  de  onuitputtelijke  schatkamer  van  de  decoratieve  kunstenaar .  Zij  is  de  taal , waarin  een  fijngevoelige  geest  zich  uitdrukt . En  allen  schenkt  zij  het  gevoel  van  harmonie  door  haar , vaak  stoutmoedig  in  hun  beweging , vloeiende  lijnen  welke  echter  steeds  zullen  opvallen  door  evenwichtigheid .  Iedereen  voelt , bewust  of  onbewust , dat  de  bloem  hem  steeds  ontroerd .  En  is  dit   ook  niet  hetzelfde  wat  wij  voelen  wanneer  wij  tegenover  een  waarachtig  kunstwerk  staan ?

      Wanneer  wij  starten  met  het  tekenen  van  bloemen  en  planten  moeten  er  twee  klippen  worden  omzeild .  In  de  eerste  plaats  moeten  wij  vermijden  om  tot  een  dorre  nabootsing  te  vervallen , waaruit  alle  leven  en  vrije  vondsten  verdwenen  zijn .  Maar  eveneens  moeten  wij  proberen  om  niet  te  vervallen  in  een  oppervlakkige  weergave .  Trouwens , er  is  niet  één  enkele  manier  om  een  bloem  te  tekenen  of  te  schilderen... er  zijn  er  vele !  Wat  wij  zouden  willen  is  dat  je  bij  de  studie  van  bloem  en  plant  al  het  mogelijke  doet  om  tot  een  persoonlijke  herschepping  van  het  geziene  te  komen ;  dat  je  de  studie  dus  zo  inkleedt  om  op  die  wijze  tot  een  eigen  manier  van  werken  te  komen . 
      Omdat  te  bereiken moet  je  er  dus  niet  naar  streven  tekeningen  te  maken  in  een  reeds  eerder  geziene  stijl  of  manier ; je  moet  proberen  de   bloem  op  papier  te  krijgen  zoals  je  haar  zelf  aanvoelt .  Maar  daarvoor  is  het  nodig  dat  je  precies  weet , hoe  je  een  bloem  moet  observeren  om  haar  goed  te  kunnen  begrijpen  en  dat  je  haar  leert  " zien " ; eerst  op  zichzelfstaand , daarna  met  betrekking  tot  de  steel  en  de  bladeren  en  het  geheel  in  het  verloop  van  de  verschillende  bloeistadia .  Het  is  dan  ook  heel  nuttig  om  te  beginnen  met  de  " anatomie  van  bloem  en  plant "  te  bestuderen .  In  grote  lijnen  volgen  wij  dan  haar  onstaan , haar  groei  en  de  wijze  waarop  zij  zich  voortplant .  Een  kleine  ontdekkingreis  dus  in  het  botanische  rijk !  Maar ... wij  zullen  het  eenvoudig  houden !




    02-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

      Decoratieve  omwerkingen  van  de 
    verschillende  rangschikkingen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig ; 3 .

      Rangschikkingen  der  bladeren . Achtereencolgens : tegenoverstaand , afwisselend , kransgewijs , stervormig .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 . - VERTAKKINGEN ( schema ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .  -  Vertakkingen  ( schema ) .

    Boven :  tegenoverstaand , gevolgd  door : in  afwisseling  geplaatst.
    Beneden :  kransgewijs  geplaatst , gevolgd  door :  stervormig  geplaatst .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 1 . DE PLANT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 1 .  De  Plant .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 16 . a , DE THEORIE ( DE PLANT )

    Art . Nr . 16 . a

    De  Theorie .

    DE  PLANT

      Wij  weten  dat  de  bloem  uit  de  plant  ontstaat  en  zullen  dus  allereerst  de  plant  onderzoeken  en  bespreken .  Elke  plant  ontstaat  uit  een  zaadje , dat , geplant  in  een  geschikte  omgeving , gaat  kiemen , wortel  schiet  in  de  bodem  en  zijn  stengels , takken , bladeren , bloemen  en  vruchten  in  de  hoogte  doet  groeien .
      Zonder  in  te  gaan  op  de  oneindige  verscheidenheid  van  verschillende  wijzen  van  groei , elk eigen  aan  zijn  soort  of  familie , zullen  wij  in  het  kort  de  stadia  van  het  algemene  groeiproces  uiteenzetten  en  de   belangrijkste  onderdelen  van  de  plant  hun  naam  geven .  Het  zaadje  bevat  meestal  in  hoofdzaak  de  plant  in  het  klein ( het  kiemplantje ).  Het  draagt  een  eerste  beginsel  van  bladeren  en  wortel  in  zich , weliswaar  nog  gewikkeld  in  een  of  twee  vlezige  massa's  ( zaadlobben ) , die  moeten  dienen  voor  zijn  eerste  voeding .  Naarmate  de  wortel  dieper  in  de  bodem  dringt , verheft  zich  de  stengel  boven  de  grond  en  deze  vertakt  zich  weer  in  zijtakken , waaraan  de  nieuwe  blaadjes  groeien , volgens  verschillende  rangschikkingen , die  min  of  meer  verschillen , al  naar  gelang  de  soort  ( fig . 1 ) .
       Deze  vertakkingen  kunnen  tegenovergesteld  zijn , afwisselend , kransgewijs  geplaatst , stervormig , spiraalvormig , en  dat  geldt  zowel  voor  de  eigenlijke  takken  ( fig . 2 ) als  voor  de  bladstelen  ( fig . 3 ) .  Naar  aanleiding  van  deze  zo  verschillende  groeiwijzen  kunnen  wij  reeds  prachtige  tekeningen  en  ragfijne  arabesken  ( fig . 4 ) maken , waarbij  ook  steeds  de  soepelheid  van  onze  hand  ontwikkeld  wordt .  Want  bedrevenheid  in  het  zetten  van  soepele  vloeiende  lijnen  is  voor  de  tekenaar  of  schilder  van  de  planten  en  bloemen  een  eerste  vereiste .  Alvorens  verder  te  gaan  en  om  direct  al  bij  't begin  iedere  zin  goed  te  begrijpen , zullen  wij  je  eerst  de  meest  voorkomende  woorden  en  uitdrukkingen  uit  de  plantkunde  duidelijk  maken .  Hier  volgt  dan  onze  kleine  botanische  woordenlijst . 
           
                  Beknopte  woordenlijst

    Oksel :  De  naar  de  top  gerichte  hoek , die  de  bladsteel  maakt  met  de  stengel  die  hem  draagt . 
    Helmknop :  Deel  van  de  meeldraad :  zakje  of  doosje , dat  het  stuifmeel  bevat . 
    Knop :  Tak  in  wording , hetzij  bij  de  oksels  hetzij  aan  het  uiteinde . 
    Schutbladeren :  Kleine  blaadjes , vooral  onderaan  de  bloemsteeltjes .
    Kelk :  Bekleedt  uitwendig  het  binnenste  van  de  bloem .  
    Hoofdje :  De  as  van  de  bloeiwijze  draagt  op  z'n  verdikte  top  een  bosje  bloempjes  dicht  bijeen  ( meestal  bijna  niet  of  niet  gesteelde  bloempjes ) . 
    Vruchtbladen :  Bestanddelen  van  de  stamper , apart  of  aan  elkaar  gegroeid , bevattend  van  onder  naar  boven :  het  vruchtbegingsel , de  stijl  en  de  stempel .
    Katje :  Een  soort  aarachtige  bloeiwijze  van  eenslachtige  bloemen , waarbij  of  meeldraden  of  stampers  bedekt  worden  door  eenvoudige  schubjes . 
    Bloemkroon :  Het  geheel  van  de  bloembladen .  De  bloemkroon  wordt  min  of  meer  gestut  en  omgeven  door  de  kelk .
      Bloemtuil :  Bloemdragend  stengeleinde , waarbij  de  vertakkingen  op  verschillende  punten  uit  de  stengel  komen , maar  tot  op  hetzelfde  hoger  gelegen  niveau  reiken . 
      Zaadlob :  Een  van  de  vlezige  lobben  van  het  zaadje , dat  de  eerste  voedingsreserve  van  de  plant  bevat  bij  zijn  eerste  groei .
      Napje :   Een  soort  bakje , dat  soms  het  onderste  deel  van  een  vrucht  omgeeft  ( bv.  de  eikel ) .  
      Aar :  Een  geheel  van  vrijwel  ongesteelde  bloemen  of  korrels  ingeplant  langs  een  hoofdas .  
      Meeldraden :  Mannelijke  organen  van  de  bloem .
      Blad :  Aanhangsel  van  stengels  of  takken .
      Helmdraad :  Het  draagorgaan  van  de  helmknop  in  de  meeldraad .
      Bloem :  Deel  van  de  plant , dat  de  voortplantingsorganen  bevat .
      Blaadje  ( bladvin ) : Apart  deel  van  de  bladschijf  van  een  samengesteld  blad .  
      Vrucht :  Dat  wat  volgt  op  de  bloem  en  korrel  of  zaad  bevat .  
      Bladschede :  Verdikte  of  verbrede  aanhechtingplaats  van  de  steel  van  het  blad .
      Tros :  Rangschikking  van  bloemen  of  vruchten , zich  aftakkend  van  een  gemeenschappelijke  as .
      Bloeiwijze :  Rangschikking  van  bloemen  aan  één  plant  in  het  algemeen .  
      Bladschijf :  Het  brede  deel  van  het  blad . 
      Nerven :  Vaten  of  buizen  in  het  blad , die  het  voedingssap  vervoeren .
      Knoop :  Het  punt  op  de  stengel , waar  een  blad  of  een  groep  bladeren  is  ingeplant .
      Oog :  Kleine  knop , ontspruitend  aan  het  uiteinde  der  takken  of  de  oksels  der  bladeren .  
      Scherm :  Bloeiwijze , waarbij  de  bloemstelen  allen  uit  hetzelfde  punt  komen  en  de  bloemen  tot  op  dezelfde  hoogte  brengen .
      Vruchtbeginsel :  Orgaan  aan  het  ondereinde  van  de  stamper , zaadknoppen  bevattend ; hierin  ontstaat  de  vrucht .
      Zaadknop :  Te  bevruchten  onderdeel , gelegen  in  het  vruchtbeginsel ; hieruit  onstaat  het  zaad .
      Pluim :  Bloemrijk  en  rijk  vertakt  stengeleinde  ( bv. haver , riet ).
      Parenchym :  Vulweefsel  van  cellen  in  het  blad  ( of  merg  bij  een  stengel , of  vlees  bij  de  vrucht ) .
      Steel :  Draagorgaan  of  voetstuk  van  een  of  ander  plantenorgaan  of  paddestoel , bloem  of  vrucht .
      Bloemblad :  De  gekleurde  bladeren  of  onderdelen  die  samen  de  bloemkroon  vormen .
      Bladsteel :  Zie  " Steel " .
      Stamper :  Vrouwelijk  orgaan  van  de  bloem , samengesteldt  uit  vruchtbladen .
      Stuifmeel :  Vruchtbaar  poeder , uitgestrooid  door  de  meeldraden .  
      Bladskelet :  Het  geheel  van  de  bladnerven .
      Zijworteltjes :  Vertakkingen  der  wortels .  
      Bloembodem :  Bodem  van  de  kelk .  
      Wortelstok :  Vlezige  onderaardse  stengel .
      Kelkbladen :  Blaadjes  of  schubjes , die  samen  de  kelk  vormen .  
      Stempel :  " Ontvangplaats "  van  de  stamper , naar  bovengehouden  door  de  stijl  en  bestemd  om  de  stuifmeelkorrels  op  te  vangen  en  vast  te  houden .  
      Steunblad :  Klein  aanhangsel  van  bladsteel  of  bloem .  
      Stijl :  Lange  uitloper  van  het  vruchtblad .  
      Tuil :  Rechtopstaande  pluim , bijv. bij  seringen .  
      Stengel :  De  spil  van  de  plant , waaraan  de  takken  ontspringen .  
      Knol :  Vlezig  uitgroeisel  op  of  van  de  wortel .  
      Krans :  Verzameling  van  verscheidene  organen , in  een  kring  gelegen  romdom  eenzelfde  punt .  
      Hechtrankjes :  Draadjes , die  bepaalde  klimplanten  als  spiraaltje  rondom  een  steunpunt  rollen .
                                                                     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT II . - BLADEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat II

    Bladeren :  15 , Hulst . - 16 , Plataan .
    17 , Boterbloem . - 18 , Braamstruik .
    19 , Kastanje . - 20 , Klaver . - 21 , Acacia .
    22 , Es . - 23 , Rozenstruik . - 24 , Meidoorn .
    25 , Eik . - 26 , Peperboompje . - 27 , Distel.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT I , - BLADEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  I

    Bladeren :  1, Sering . - 2 , Appelboom .
    3 , Brandnetel . - 4 , Linde . - 5 , Viooltje .
    6 , Oostindische  kers . - 7 , Hondsdraf .
    8 , Haagbeuk . - 9 , Eik . - 10 , Paardebloem .
    11 , Klimop . - 12 , Spaanse  aak ( esdoorn ) .
    13 , Heggerank. - 14 , Druif.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 . - ONDERDELEN VAN HET BLAD .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5
    Onderdelen  van  het  blad .

    03-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 16 , b , - HET BLAD

    Art . Nr . 16 , b

    Het  Blad .

      Iedereen  weet  wat  een  blad  is , doch  wij  gaan  dit  nu  eens  nauwkeuriger  bekijken .  Op  het  eigenlijke  groene  blad  tekenen  zich  de  nerven  af .  Wij  kunnen  deze  nerven  zien  als  een  soort  leidingen , belast  met  de  taak  het  voedzame  sap  aan  te  voeren .  Kleinere  nerven  vertakken  zich , uitgaande  van  de  hoofdnerf , welke  in  het  verlengde  van  de  bladsteel  ligt .  De  bladsteel  is  een  dun  hol  steeltje , aan  de  achterzijde  meestal  voorzien  van  een  ternauwernood  aangegeven gleufje .  Het  hecht  zich  vast  aan  de  stengel  met  de  bladschede , een  soort  verwijding  aan  beide  kanten , die  de  stengel  omsluit .  Vaak  komen  aan  de  bladsteel  nog  steunblaadjes  voor  ( fig. 5 ) .  Het  punt  waar  de  bladsteel  zich  vasthecht  heet  een  knoop  en  het  gedeelte  van  de  stengel  tussen  twee  knopen  noemen  wij  een  lid  ( zie  wederom  fig ; 5 ) .  In  de  oksel , de  plaats  waar  stengel  en  bladsteel  zich  verenigen  zien  wij  veelal  een  knopje , de  okselknop .  Uit  dit  knopje ( fig . 1 )  kan  weer  een  nieuw  steeltje  onstaan  met  meerdere  vertakkingen .  Op  deze  manier  kan  een  heel  samenstel  van  stengels , bladeren , bloemen  of  vruchten  ontstaan .  Wij  zullen  er  nog  verder  over  spreken .

                  Variéteiten

      Bladeren  nemen  de  meest  verschillende  vormen  aan .  Men  noemt  ze  enkelvoudig , d.w.z.  één  enkele  bladschijf  met  gladde  rand  ( perzik ) ; getande  rand  ( brandnetel )  of  min  of  meer  ingesneden  bladeren  ( eik - esdoorn - druif ) .  Men  noemt  ze  samengesteld , wanneer  het  blad  gevormd  wordt  door  verschillende  aparte  gedeelten , die  men  blaadjes  noemt  ( fig . 5 ) .  Deze  blaadjes  kunnen  uitgaan  van  eenzelfde  punt  ( kastanje  -  klaver )  of  trapgewijs  liggen  langs  de  hoofdbladsteel  ( rozenstruik  -  acacia ) .  Meestal  is  het  blad  betrekkelijk  plat , maar  brengen  de  nerven  er  min  of  meer  nadrukkelijk  uitspringende  gedeelten  op  aan .  Bij  bepaalde  soorten  is  het  sterk  ingesneden  of  gegolfd  en  geeft  het  een  uitgesproken  vorm  ( hulst  -  distel  en  het  merendeel  der  stekelplanten ) .  Nogal  zelden  hebben  de  blaadjes  een  handvormige  of  stervormige  rangschikking  ( zoals  bij  de  kastanje , de  lupine  enz. ) .  De  verschillende  afbeeldingen  op  Plaat I  en  Plaat II  laten  je  de  uiterst  verschillende  vormen  van  de  bladeren  duidelijk  zien .  Tenslotte  zijn  er , temidden  van  heel  wat  andere  rangschikkingen , de  reeks  varens , die  in  de  plantenwereld  een  betrekkelijk  aparte  plaats
    innemen , evenals  de  mossen , om  maar  niet  te  spreken  van  de  zeealgen  en  de  korstmossen .  Tenslotte  zijn  er  ook  nog  de  paddestoelen  met  hun  wonderlijke  vormen  en  kleuren .

                     De  Knop

      Het  zou  onredelijk  zijn  om , alvoren  te  beginnen  met  de  studie  van  de  bloem , niets  te  zeggen  over  de  knop  die  de  toekomstige  bloem  in  zich  bergt .  Is  dat  niet  het  begin  van  de  toekomstige  met  loof  uitkomende  takken ?  Hij  groeit  aan  de  stengel  of  aan  zijn  vertakkingen ; meestal  aan  de  oksels  ( zie  weer  fig . 1 ) .  Zijn  vorm  is  meestal  eivormig , gerekt , gerond  of  gepunt .  Hij  wordt  beschermd  door  blaadjes , die  meestal  harshoudend  of  kleverig  en  glimmend  zijn ;  Het  is  een  zeer  belangrijk  detail  en  geeft  een  duidelijk  accent  aan  de  vorm  van  de  plant .  Verwaarloos  het  dus  niet .  Knoppen  immers  kunnen  een  zeer  decoratief  element  vormen  en  hoe  boeiend  is  het  niet  deze  ontwikkeling  nader  te  volgen .

      De  koppen  bieden  ons  heel  de  bevalligheid  van  de  plantenwereld  in  het  voorjaar , zowel  door  hun  verscheidenheid  van  vormen , als  door  de teerheid  van  kleuren  en  is  dat  niet  een  belofte  van  nieuw  leven ?  Voordat  het  knoppen  werden  waren  het  alleen  maar  ogen  ( verdikkingen  aan  de  takken )  die  de  eentonige  strakheid  van  de  winterse  bomen  en  struiken  onderbraken .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 12 EN FIG . 13 . - MEELDRADEN EN STAMPERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 12  en  Fig . 13 .

    Meeldraden  en  stampers

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 11 EN FIG . 11 , Bis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 11  en  Fig . 11 , bis

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT III
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  III

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIGUREN . 7 . TOT EN MET FIG . 10
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Figuren .  7 .  tot  en  met  fig.  10

    Fig . 7 .  -  Schema  van  eenvoudige , regelmatige  bloemen  van  de  eerstgenoemde  categorie .
                      Boven , recht  van voren  gezien .
    Beneden , in  perspectief  gezien , met  wijkende  lijnen  en  verdwijnpunten .

    Fig . 8 .  -  Schema  van  eenvoudige , regelmatige  bloemen  van  de  2e  categorie .

    Fig . 8  bis. -  Varianten  van  de  voorafgaande  categorie , waarin  de  4e  categorie  reeds  is  aangekondigd .

    Fig .  9 .  -  Categorie , die  de  4e  nog  dichter  nadert .

    Fig . 10 . -  Bloemen  van  de  hierboven  beschreven   4e  categorie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 , - SCHEMA ( VERTICALE DOORSNEDE ) VAN EEN BLOEM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .
    Schema  ( verticale  doorsnede )
    van  een  bloem .        

    04-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . bis . - DAHLIAKNOP ( POTLOODTEKENING ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14 . bis .
    Dahliaknop  ( potloodtekening ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 14 . - KNOP VAN EEN DAHLIA ( POTLOODTEKENING ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 14
    Knop  van  een  dahlia 
    ( potloodtekening ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 16 . c , - DE BLOEM

    Art . Nr . 16 . c

    De  Bloem

      De  bloem  is  de  trots  van  de  plant .  Door  de  natuur  getooid  met  zijde  en  fluweel  in  de  tederste  en  heerlijkste  kleuren , is  zij  te  allen  tijde  een  bron  van  inspiratie  voor  de  kunstenaars  geweest .  Zij  blijft  de  brengster  van  vriendschap  en  tederheid ,  van  eerbied  en  herinnering .  Zij  vertegenwoordigt  de  opgetogenheid  van  het  plantenleven , terwijl  haar  kroon  toch  maar  onstond  uit  de  omvorming  van  nederige  blaadjes .  Zij  verzekert  op  deze  aarde  de  eeuwigheid  van  heel  het  plantenrijk .  Zij  bestaat  in  het  algemeen  uit  de  uitwendige  bekleedsels -  de  kelkbladen , de  kelk  en  de  bloembladen , die  de  bloemkroon  vormen  -  en  uit  de  inwendige   bestanddelen  :  de  meeldraden  en  de  stamper  ( fig . 6 ) .  De  rangschikking  van  al  deze  organen  laat  een  oneindige  verscheidenheid  zien .  De  indelingen  welke  door  de  plantkundigen  gemaakt  zijn  gaan  echter  meer  uit  van  het  inwendige  leven  van  de  plant  als  van  haar  uitwendige  verschijningsvorm .  We  zullen  ons  dan  ook  niet  te  veel  aansluiten  bij  deze  wetenschappelijke  indelingen .  De  betekenis  van  de  wetenschappelijke  termen  kunt  je  evenwel  in  de  woordenlijst  vinden , evenals  de  verklaring  van  uitdrukkingen  welke  wij  hier  en  daar  in  deze  les  gebruiken  met  betrekking  tot  stengels , takken , bladeren  enz.  Ons  hoofddoel  is  immers  de  waarneming  naar  uiterlijke  vorm  en  kleur  en  we  zullen  liever  naar  aanleiding  daarvan  onze  indeling  maken . 

              Indeling  der  bloemen 

     - 1e  Schijnbaar  enkelvoudige , regelmatige  bloemen ;  het  lijkt  erop  of  de  bloembladen  gerangschikt  zijn  in  stervormige  rosetten  met  een  hart  in  het  midden ,  waaromheen  zich  een  of  meer  rijen  bladen  bevinden , meestal  plat  en  in  afwisselende  hoeveelheid .  In  werkelijkheid  samengesteld : er  is  een  hoofdje  ( margriet  -  madeliefje  -  goudsbloem  -  aster  -  cosmea  -  zinnia  -  zonnebloem  -  kamille  -  enkelvoudige  dahlia ) .

     2e  Eveneens  enkelvoudige , regelmatige  bloemen , maar  zich  verwijderd  tot  een  bekertje , met  of  zonder  afzonderlijke  bloembladen  ( egelantier  -  klaproos  -  boterbloem  -  anemoon  -  papaver  -  malva )  of  tot  een  trechter  ( lelie  -  veldklokje  -  winde  -  tulp  -  herfststijloos )  met  bloembladen  die  direct  van  de  steel  uitgaan  en  met  meer  of  minder  wijde  hoorn .

     3e  Bloemen , afgeleid  van  deze  categorien , maar  veredeld  door  de   tuincultuur , die  er  zich  op  heeft  toegelegd  om  de  bloembladen  te  vermenigvuldigen  en  de  kleuren  te  verrijken , om  er  gevulde  of  " dubbele "  bloemen  van  te  maken  ( dahlia  -  chinese  aster  -  chrysant  -  roos  -  pioenroos ).
     4e  Bloemen , waarvan  de  bloembladen  in  't begin  een  verticale  richting  volgen  om  zich  vervolgens  te  verwijden  ter  hoogte  van  meeldraden  en  stampers  ( anjelier  -  muurbloem  -  primula  -  petunia  -  tabak  -  blauwe  gentiaan ) .
     5e  Bloemen , die  samengesteld  en  eveneens  regelmatig  zijn  -  hoewel  op  verschillende  wijzen  gerangschikt  ( korenbloem  -  distel ).
     6e  Onregelmatige  bloemen , waarvan  de  bloembladen  niet  alle  dezelfde  vormen  hebben  ( iris  -  viooltje )  of  dikwijls  tot  één  geheel  vergroeid  zijn  in  grillige  vormen , zoals  ( driekleurig  viooltje  -  boon  -  erwt  -  dovenetel  -  vingerhoedskruid  -  monnikskap  -  robinia  -  leeuwebek  -  kamperfoelie  -  brem  -  orchidee  -  goudenregen ) .  De  afbeeldingen  die  hieronder  zijn  afgebeeld  illustreren  deze  indeling .
    Plaat  III  toont  je  in  numerieke  volgorde  de  bloemen  van  de  malva , cosma , goudsbloem , knoopkruid , distel , veldklokje , winde  ( 7  en  13  kelk ) , korenbloem , erwt , leeuwenbek , boon , salie  en  dubbele  goudsbloem.

                      Bloeiwijzen

      Andere  verschillen  zijn  op  te  merken  met  betrekking  tot  de  rangschikking  van  het  geheel  van  deze  bloemen , die  we tot  dusver  slechts  individueel  hebben  beschouwd : dat  noemt  men  de  bloeiwijzen , elk  overeenkomend  met  de  wijze  waarop  bloemen  zich  onderling  groeperen  of  tevoorschijn  komen  uit  de  stengel  van  eenzelfde  plant .  Evenals  bij  deze  stengel  zelf , gaat  het , afgezien  van  de  gevallen  waarin  de  bloem  afzonderlijk  groeit , om  afwisselende  vertakkingen , die  uitlopen  op  een  bijzondere  schikking  van  de  bloembladen .  Zonder  in  te  gaan  op  de  bijzonder  ingewikkelde  en  gedetailleerde  terminologie , noemen  wij  ( fig . 11 ) :
      1e  De  aar :  Hier  zijn  de  bloemstelen  zo  kort , dat  de  bloemen , in  een  rij  langs  één  enkele  stengel , de  schijn  wekken  onmiddellijk  aan  de  stengel  vast  te  zitten .  De  aar  is  samengesteld  wanneer  de  eerste  bloemstelen  worden  vervangen  door  kleinere  aren  bv :  grassen  en  granen .  Andere  voorbeelden  van  planten  met  aarvormige  bloemen  zijn  :  wolkruid  -  ridderspoor  -  stokroos  -  reseda  -  spaanse  klaver  -  vingerhoedskruid  -  wilde  salie  -  doddegras . 
      2e  Het  hoofdje :  Talrijke  bloemen , ontluikend  aan  het  het  uiteinde  van  hun  bloemstelen , vormen  een  soort  schijf , koepeltje  of  bolletje  en  deze  verzameling  kleine  nauw  aaneengesloten  dicht  op  elkaar  gedrukte  bloempjes  biedt  de  bedriegelijke  aanblik  van  één  enkele  bloem  ( duifkruid  -  korenbloem  -  sneeuwbal  -  klaver ) .
      3e  Het  scherm :  De  uitgerekte  bloemstelen  komen  alle  uit  één  zelfde  punt  van  de  stengel  en  waaieren  uit  om  een  schijf  van  bloemen  te  vormen , zoals  die  van  de  wortel  bijv.  Wij  noemen  verder :  de  venkel , de  engelwortel , de  koekoeksbloem , de  primula  en  ook  de  klimop .  Het  scherm  kan  samengesteld  zijn :  elke  bloemsteel  eindigt  zelf  in  een  klein  schermpje .
      4 e  De  bloemtuil  lijkt  op  het  scherm , maar  met  dit  belangrijke  verschil  dat  de  bloemstelen  onderaan  op  verschillende  hoogten  zijn  ingeplant  ( de  vlier  -  lijsterbes  -  kerseboom  -  wolfsmelk  -  valeriaan  ( koninginnekruid ) .
      5e  De  tros :  En  soort  aar ,  waarvan  de  algemene  aanblik  kegelvormig  of  opgezwollen  is .  Hij  wordt  samengesteld  genoemd , als  hij  meerdere  vertakkingen  heeft  ( acacia  -  goudenregen  -  sering  -  druif  -  aalbes  -  hyacinth  -  leeuwenbek ) .  Soms  draagt  hij  de  naam  van  tuil  ( sering , paardekastanje , liguster ) .
      6e  Het  bijscherm :  De  hoofdas  van  bloeiwijze  eindigt  in  een  bloem .  Hieronder  groeien  één  of  twee  zijvertakkingen  om  in  dit  geval  uit  te  lopen  op  een  eerste vork -achtige  vertakking .  Die  kan  op  zijn  beurt  weer  op  elk  van  beide  tegenover  elkaar  gelegen  zijvertakkingen  door  een  tweede  of  derde  vertakking  van  dezelfde  orde  worden  gevolgd  ( klein  duizendguldenkruid , silene  en  koekoeksbloem .  Soms  ontrolt  de  enige  eerste  zijtak , die  hier  ontwikkeld  is , zich  spiraalvormig , terwijl  de  bloemsteeltjes  op  de  bovenkant  van  de  spiraalbocht , die  hij  vormt , staan  ingeplant  ( ver-geet-me-niet  -  smeerwortel ) .  Dit  noemen  wij  dan  " schicht " .  Onderstaande  afbeeldingen  laten  dit  duidelijk  zien .

          Structuur  van  de  bloem.

      Laten  wij  nu  terugkeren  tot  de  bloem , zoals  wij  haar  zien .  Of  de  vorm  regelmatig  is  of  niet , enkelvoudig  of  samengesteld , de  bouw  laat  zich , wat  zijn  kenmerken  betreft , gemakkelijk  herleiden  tot  het  schema  van  figuur  6 .  De  kelk ,  het  eerste  uitwendige  beschermende  bekleedsel , ontbreekt  soms , doch  wordt  dan  vervangen  door  de  bloemkroon , die  de  eigen  kleuren  van  de  bloem  bewaart , terwijl  een  kelk  meestal  groen  is .  De  kelk  kan  verschillende  vormen  aannemen .  Hij  is  samengesteld  uit  een  verzameling  blaadjes , die  onderling  min  of  meer  samengegroeid  zijn  en  soms  in  verschillende  lagen  over  elkaar  heen  liggen .  Wij  hebben  reeds  een  opsomming  gegeven  van  de  verschillende  rangschikkingen  van  de  bloemkroon , een  verzameling  gekleurde  bloemblaadjes , als  het  ware  een  soort  juwelenkistje , waarin  zich  de  kunstige  voortplantingsorganen  bevinden , die  we  reeds  hebben  genoemd :
      a )  de  meeldraden , de  mannelijke  bestanddelen , in  't algmeen  bestaande  uit :  van  onderen , een  lang  dun  deeltje , de  helmdraad , en  van  boven  een  gezwollen  deeltje , de  helmklop , die  het  vruchtbare  stuifmeel  rondstrooit  ( fig . 13 ) ;                      
      b )  de  stamper , het  vrouwelijk  orgaan , neemt  bij  voorkeur  in  het  centrum  van  de  bloem  plaats .  Hij  bestaat  uit  één  of  meer  onderling  aaneengevoegde  of  samengegroeide  vruchtbladen .  Men  zou  het  vruchblad  kunnen  vergelijken  met  een  klein  flesje , waarvan  het  ronde  gedeelte  overeenkomt  met  het  vruchtbeginsel  en  waarvan  de  zeer  sterk  uitgerekte  hals ( de  stijl )  uitloopt  op  een  meer  of  minder  uigesproken  verdikking , de  stempel , bestemd  om  het  stuifmeel  op  te  vangen  en  vast  te  houden .  Door  het  nauwe  kanaal , binnen  in  de  stijl , zal  het  stuifmeel  de  eitjes  gaan  bevruchten , allen  bijeen  in  het  vruchtbegingsel , dat  zich  als  kelk , kroon , meeldraden  en  stijl  eenmaal  zijn  verdwenen  tot  vrucht  ontwikkelen  zal , terwijl  elk  bevrucht  eitje  een  zaadje  of  kiem  wordt , waaruit  een  nieuwe  plant  groeit .  Hoe  boeiend  dit  proces  van  voortplanting  ook  moge  zijn , hier  interesseert  het  ons  slechts  voor  zover  het  zichtbaar  is  aan  de  dikwijls  zo  bevallige , kunstige  en  gevarieerde  gestalten , die  de  verschillende  delen  van  de  bloem  en  zelfs  de  vruchten  aannemen .  Het  zijn  vormen  en  kleuren  die  wij  als  tekenaars , schilders  en  decorateurs  moeten  weergeven .  Wij  zullen  dus  niet  verder  over  dit  onderwerp  uitweiden , aangezien  er  vele  botanische  handboeken  zijn , waarin  de  nieusgierige  leerling  alles  vindt  van  wat  hij  over  bepaalde  planten  en  bloemen  wil  weten .
           
                        De   Bloemknop . 

      Zoals  er  een  stengelknop  is  voor  blad  en  tak , is  er  ook  een  bloemknop .  Hij  bevat  in  beginsel  al  de  bestanddelen  van  de  ontloken  bloem .   Zijn  kleur  is  in  't begin  meestal  zacht  groen  en  dat  komt  omdat  hij  geheel  door  de  kelk  beschermd  wordt .  Maar  langzamerhand  zal  hij  de  kleur  van  de  bloem  openbaren , al  naar  gelang  die  loskomt  uit  zijn   schede .  De  bloembladeren  zullen  zich  daarna  op  de  verschillende  wijzen  ontvouwen  en  eenmaal  volwassen  geworden  zal  de  bloem  haar  maar  al  te  korte  bestaan  leiden .
      Elk  van  de  opeenvolgende  stadia  van  zijn  ontluiking  vraagt  nauwkeurige  waarneming .  Zij  geven  het  boeket  zijn  verschillende  accenten , die  de  gratie  mengen  met  de  pracht  der  ontloken  bloemen , de  kunstigheid  met  de  luister . 

                  Omvang  van   het  plantenrijk .

      Het  veld , dat  wij  onderzoeken , is  onmetelijk  uitgestrekt  en  wij  zijn  dan  ook  genoodzaakt  ons  beperkingen  op  te  leggen .  Alle  woekerplanten  of  parasieten  hebben  wij  buiten  beschouwing  gelaten , evenals  die  wonderlijke  wereld  der  orchideeén .
      De  stof  is  te  uitgebreid .  wij  kunnen  echter  niet  stilzwijgend  voorbijgaan  aan  enkele  merkwaardige  planten  die  buiten  onze  indeling  vallen :  de  verens , de  paardenstaarten , de  wolfsklauwen , de  mossen , de  korstmossen  en  heel  die  zeewereld :  de  algen , de  zeewieren , met  kleuren  en  arabesken .  Het  onderzoek  onder  water  openbaart  ons  nog  steeds  onvermoede  schoonheden .  En  de  paddestoelen , met  hun  zo  verschillende  vormen , waarvan  de  kleuren  mede  het  toverachtige  schouwspel  van  de  bosbodem  bepalen .  En  al  de  vetplanten , vanaf  de  bescheiden  huislook  van  daken  en  muren  tot  aan  die  overdonderende  Mexikaanse  waskaarsen .  Om  nog  niet  te  spreken  van  de  aloé's , de  agaven , de  cactussen  met  hun  knobbelige  of  sponsachtige  lichamen  ( waterreservoir  voor  de  lange  perioden  van  droogte ! ) .  Maar  we  hoeven  niet  zo  ver  te  gaan ; dicht  bij  huis  vinden  wij  onze  vruchten , onze  bessen , onze  groenten , motieven  waarvan  vele  kunstenaars  prachtige  schilderijen  hebben  gemaakt .  In  de  natuur  is  alles  harmonie .  Wij  moeten  op  ontdekkingstocht  zonder  vooroordeel , maar  oog  in  oog  tegenover  dat  wat  de  natuur  ons  biedt !
    Wij  moeten  er  de  schoonheid  van  ontdekken  en  dit  anderen  laten  zien .  Laten  wij  toch  vooral  goed  leren  waarnemen ;  bekijken  van  ver  af  of  van  dicht  bij , nu  eens  op  zoek  naar  kleur  dan  weer  naar  het  kunstig  lijnenspel  of  de  minitieus  uitgewerkte  details , al  naar  gelang  het  karakteristiek  is  voor  de  betreffende  plant  of  bloem .  Dit  alles  is  een  zaak  van  studeren  en  waar  elke  studie  tot  herscheppen  leidt , tot  een  toekomstige  persoonlijke  schepping .  Het  onderzoekingsterrein  is  onbegrensd  en  hoewel  het  reeds  eeuwenlang  is  doorkruist  en  doorvorst  verbergt  het  voor  de  kunstenaar  nog  duizenden  vruchtbare  ondekkingen .  Met  dit  voor  ogen  gaan  wij  thans  aan  ons  werk  !


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 19 . DE PRAKTIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 19 .

    De  Praktijk .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 . bis .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 . bis .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT . IV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IV

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 17 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 . DE PRAKTIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16 .

    De  Praktijk.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 15 . DE PRAKTIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 15 .

    De  Praktijk.

      Deze  schetsen  laten  je  de  vormveranderingen  door  het  perspectievisch  aanzicht  duidelijk  zien .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . DE PRAKTIJK
    Art . Nr . 17 .

                          DE   PRAKTIJK

                Hoe  tekenen  wij  een  blad .

       Voordat  wij  beginnen  aan  het  tekenen  van  de  bloem , zullen  wij  eerst  eens  zien  hoe  het  blad  wordt  weergegeven .  Wanneer  wij  een  blad  volkomen  vlak  zouden  tekenen , dan  was  het  slechts  een  kwestie  van  copieéren  en  verkregen  wij  een  resultaat  als  op  de  afbeeldingen   van  plaat  I  en  plaat  II .  Maar  in  werkelijkheid  is  het  blad  driedimensionaal  met  alles  wat  dat  met  zich  meebrengt  aan  verkortingen  en  welvingen .  Het  is  dan  ook  goed  om  onze  kennismaking  met  de  perspectief  te  hernieuwen .  Op  alle  terreinen  van  de  tekening  zal  dit  ons  te  hulp  komen .  Zoals  steeds  is  het  goed  er  aan  te  denken  dat  wij  op  deze  wijze  stap  voor  stap  verder  zullen  komen .

              Perspectief  en  Constructie .

       We  nemen  een  tennisracket  of  snijden  een  dergelijke  vorm  uit  karton  en  plaatsen  dat  in  verschillende  opeenvolgende  standen .  Van  voren  bezien  doet  het  zich  in  zijn  ware  gedaante  voor  ( fig . 15 - 1 ) ; van  opzij  gezien  lijkt  het  meer  op  een  stok  ( 2 ) .  Tussen  deze  twee  uitersten  zijn  er  alle  mogelijke  tussenstanden  in   't verloop  waarvan  onze  racket  heel  wat  verschillende  aanblikken  vertoont  ( o.a.  3  en  4 ) .  Fig.  15 - 5 ,  6  en  7  laten  weer  andere  aanzichten  zien .  De  afwijkende  vormen  van  een  blad  of  een  bloemblad  zijn  bijna  gelijk  aan  die  van  de  racket , afgezien  dan  natuurlijk  van  soepelheid  van  de  bladeren .  De  afbeeldingen  van  fig . 16  laten  ons  verschillende  schema's  zien  om  bepaalde  bladvormen  in  perspectief  weer  te  geven .  De  methode  die  wij  hier  laten  zien  komt  er  dus  op  neer  steeds  de  meetkundige  figuur  te  vinden  waarin  de  betreffende  bladeren  " gevangen "  kunnen  worden .  Wij  brengen  dus  eigenlijk  eerst  die  meetkundige  figuur  in  perspectief  en  tekenen  daarin  ons  blad .  Een  uitstekende  manier  om  de  verkortingen  goed  onder  de  knie  te  krijgen , is  het  onderwerp  te  bezien  zoals  het  zich  geprojecteerd  op  een  verticaal  opgesteld  vlak  voordoet  en  waarover  wij  in  de  eerste  les  reeds  gesproken  hebben .  Dit  vlak  is  ons  doorzichtig  geruit  A.B.C. - scherm , dat  je  ongetwijfeld  bewaard  heeft .  Gebruik  het  dus  nu  weer  en  je  zult  er  veel  nut  van  hebben .  De  kruispunten  van  de  horizontale  en  verticale  lijnen  van  het  scherm  geven  je  even  zovele  richtpunten  om  het  verloop  van  lijnen  en  vlakken  en  onderlinge  verhoudingen  van  de  bladeren  op  de  juiste  manier  te  bepalen.
      Het  komt  in  feite  maar  heel  zelden  voor  -  wij  hebben  dat  reeds  gezegd  -  dat  het  blad  zich  volkomen  vlak  aan  onze  ogen  voordoet .
    Het  is  gebogen , gekromd , gevouwen , gegolfd , opgerold  en  ook  hier  gaan  wij  weer  van  het  eenvoudige  over  op  het  meer  ingewikkelde , zoals  de  fig . 17  en  18  en  de  afbeelding  van  Plaat  IV  laten  zien .  Stuk  voor  stuk  zijn  dit  duidelijke  voorbeelden .  Om  een  blad  ( of  een  bloemblaadje  -  fig .  18  bis )  de  gewenste  vorm  te  geven  gaan  wij  uit  van  de  hoofdnerf , welke  wij  kunnen  zien  als  de  basis  van  het  skelet .  Evenals  bij  de  mens  of  het  dier  bepaalt  deze  " ruggegraat "  de  stand  en  de  beweging  van  het  blad .  Wanneer  het  om  samengestelde  bladeren  gaat , zoals  bij  de  acacia , de  varen , enz.  laten  wij  dan  ook  vooral  denken  aan  de  algemene  omsluitende  lijn  om  het  samenstel  van  de  bladeren .  Wij  beginnen  dus  met  een  schematische  schets  van  omsluitende  lijnen  ( fig . 19 )  en  passen  dit  vooral  toe  wanneer  het  om  zeer  ingewikkelde  bladvormen  gaat .  Of  het  gaat  om  een  blad  of  om  een  tak , om  een  bloem  of  een  boeket ,  steeds  is  de  algemeen  omschrijvende  lijn  ons  begin .

      Ons  tweede  stadium  is  om  kleinere  partijen  binnen   dit  grote  geheel  op  dezelfde  wijze  door  lijnen  te  omsluiten .  Wanneer  op  die  manier  alle  grondvormen  zijn  vastgelegd , zullen  wij  daaraan  een  grote  steun  hebben  en  kunnen  oog  noch  hand  meer  verdwalen .  Natuurlijk  zult  je  niet  dadelijk  bij  't begin  al  een  al  te  ingewikkeld  object  ter  hand  nemen .  Maak  eerst  eens  studies  van  een  los  blad .  Neem  het  blad  bij  de  steel  en  bestudeer  de  vorm  waarbij  je  het  losjes  door  de  vingers  laat  draaien  zodat  het  verschillende  standen  inneemt .  Observeer  dan  de  algemene  vorm  en  schets  het  blad  binnen  de  eenvoudige  geometrische  figuur  en  begin  met  een  eenvoudige  tekening  in  een  enkele  lijn .  Wel  dienen  wij  natuurlijk  meteen  de  nodige  afwisseling  in  lijndikte  te  brengen  en  nauwkeurig  de  details  te  volgen .  Gebruik  hiervoor  uw  3 B  potlood ; de  geometrische  figuur  schetst  je  het  beste  met  een  HB  potlood .  Wanneer  je  de  contructie  met  een  HB  potlood  heeft  opgezet  mag  je  ook  proberen  om  de  tekening  met  pen  of  penseel  te  maken .  Bestudeer  dus  vele  bladeren  van  uiteenlopende  vormen  en  karakter ;  observeer  het  nervenstelsel  evenals  de  omtrek  en  geeft  je  rekenschap  van  de  wijze , waarop  de  bladeren  van  elke  soort  zijn  vastgehecht  aan  de  twijg .  Bestudeer  vooral  rangschikkingen  van  deze  aanhechtingen  bij  verschillende  planten  en  maak  daar  eens  aparte  studies  van .

      Wij  hebben  er  trouwen  reeds  over  gesproken  en  je  verschillende  voorbeelden  getoond .  Na  deze  studies  gaan  wij  verder  met  het  weergeven  van  een  tak  met  bladeren , doch  eerst  vragen  we  uw  aandacht  voor  een  prettige  afwisseling .

           

    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 20 . - HET EFFECT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 20 .
    Het  effect , verkregen  met slechts 
    drie  " tinten " , is  bijzonder  geslaagd .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT V . - SILHOUET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat . V ;
    Silhouet.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . a , HET TEKENEN VAN EEN SILHOUET .

    Art . Nr . 17 . a ,

             Het  tekenen  van  een  silhouet .

       Tijdens  de  studie  van  de  eerste  les  heeft  je  ontegenzeggelijk  met  veel  plezier  een  aantal  silhouetten  gemaakt .  En  ook  bij  deze  les  is  het  nodig  dat  wij  er  ons  mee  gaan  bezighouden .  Ondanks  de  zeer  eenvoudige  tekening  van  het  enkele  blad , levert  de  tekening  van  de  bloem  en  vooral  van  een  boeket  bloemen  vele  moeilijkheden  op .  Stap  voor  stap  zullen  we  deze  moeilijkheden  overwinnen  door  eerst  een  eenvoudige  tak  met   bladeren  en  bloemen  als  silhouet  te  tekenen .  Zet  deze  tak  in  een  vaas  voor  het  venster , zodat  je  het  geheel  in  tegenlicht  ziet .  Alle  details  verdwijnen  dan  en  je  zult  niet  meer  dan  de  algemene  partijen  waarnemen .  Uw  aandacht  zal  zich  niet  verliezen  in  de  talrijke  verwikkelingen  van  lijnen  en  vormen , die  wel  zichtbaar  zouden  zijn , als  de  tak  in  het  volle  licht  werd  geplaatst .  Uw  aandacht  zal  dus  sterk  getrokken  worden  door  de  algemene  aanblik , die  eigen  is  aan  de  door  u  gekozen  plant .  Het  gaat  er  dan  ook  alleen  om  dit   " karakter "  vast  te  leggen  door  een  juiste  weergave  van  de  grote  lijnen  en  partijen  en  vooral  door  een  zeer  nauwkeurige  weergave  van  de  contouren  ( zie  Plaat  V ) . 
    Deze  oefening  biedt  bovendien  het  voordeel , dat  je  zich  oefent  in  de  hantering  van  het  penseel .  Inderdaad  kunt  je  ongetwijfeld  beginnen  met  het  schetsen  van  het  sihouet  in  potlood .  Daarna  trekt  je  de  omtrekken  over  met  een  penseel  en  Oost - Indische  inkt , en  tenslotte  vult  je  de  grote  vlakken  van  de  tekening  in .
    Na  deze  eerste  oefening  echter  raden  wij  je  aan , nadat  je  met  een  zacht  potlood  de  algemene  constructievorm  heeft  geschetst , direct  met  het  penseel  te  werken ,  opdat  je  de  nodige  handvaardigheid  opdoet  en  in  staat  ben  de  lijnen  en  vormrn  met  de  nodige  vrijheid  neer  te  zetten , waarbij  evenwel  op  een  vaste  bouw  van  de  vormen  gelet  wordt .  Vrijheid  in  het  weergeven  en  vastheid  van  bouw  zijn  twee  begrippen  waarom  het  hier gaat  en  die  afhangen  van  een  nauwkeurig  waarnemen  van  de  vormen .

      In  het  derde  stadium  van  deze  oefening  moet  je  zich  beperken  tot  het  zwart  maken  van  uitsluitend  de  schaduwpartijen , zoals   figuur  A  van  Plaat  V   laat  zien .  Op  die  manier  komen  wij  terecht  bij  een  zeer eenvoudige  ruimtelijke  weergave , welke  al  heel  wat  meer  doet  vanwege  de  sterk  aangegeven  tegenstelling  tussen  schaduw  en  licht .  Je  kunt  ook , inplaats  van  alleen  zwart  te  gebruiken , een  zelfde  onderwerp  uitvoeren  in  een  gamma  van  grijs , dat  meer  en  meer  lichter  wordt  al  naar  gelang  de  partijen  verder  van  uw  oog  verwijderd  zijn .  Inderdaad , de  bladeren  en  bloemen  van  uw  tak  bevinden  zich  op  verschillende  vlakken  en  zijn  onderling  op  een  afstand  van  elkaar  geplaatst , steeds  verder  weg .  Maak  daarom  gebruik  van  de  witte  dekverf  die  je  mengt  met  de  zwarte  verf .  Je  kunt  op  die  wijze  zeer  genuanceerde  " waarden "  bereiken , die  je  vlakke  tinten  aanbrengt .  Je  zult  versteld  staan  over  het  resultaat  dat  op  deze  manier  te  berieken  is  en  dat  een  zeer  decoratieve  aanblik  geeft  ( zie  fig. 20 ) .  Dit  opmerkelijke  resultaat  met  eenvoudige  tinten  van  wit  en  zwart  gedaan , zal  je  stellig  bekoren  en  het  is  reeds  een  kleine  beloning  van  uw  naukeurige  studie  der  vormen .  Een  beloning  en  een  lust  voor  het  oog !


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - PENTEKENG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .
    Pentekening  ( in  lijn ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . LIJNTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .
    Lijntekening  ( met  potlood ) .  De
    contructie  van  de  bloemkroon  is 
    duidelijk  zichtbaar .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 . - SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22 .
    Eerst  een  schets  van  de  voornaamste
    lijnen  en  vlakken .  Daarna  de  eigenlijke 
    tekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . - BLOEMBLADEN . ( MARGRIET )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 . A , en  21 . B ,
    Bloembladen  van  een  margriet.

    06-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . b , - HOE TEKENEN WIJ EEN BLOEM .
    Art . Nr . 17 . b ,

               Hoe  tekenen  wij  een  bloem

      Hierbij  gaan  wij  op  dezelfde  wijze  te  werk  als  we  hebben  gedaan  met  de  tekening  van  het  blad .  Om  een  goed  begrip  te  krijgen  van  de  structuur  van  de  bloem , zal  het  nuttig  zijn  enige  doorsnede  te  maken  en  deze  nauwkeurig  te  tekenen  ( zie  fig. 6 ) .
    Neem  een  bloem , ontdoe  hem  van  zijn  bloembladen  en  observeer  de  wijze , waarop  die  zijn  ingeplant  en  worden  vastgehouden .  In  fig. 21 A ,  hebben  wij  enkele  bloembladen  van  deze  margriet  verwijderd , teneinde  de  inplanting  van  de  blaadjes  die  er  aan  vastgehecht  bleven , beter  zichtbaar  te  maken .  Fig. 21 B , toont  je  enkele  verschillende  aspecten  van  afzonderlijke  en  op  verschillende  wijze  opgerolde  bloembladen .  Observeer  hoe  het  hart  van  deze  bloem  is  gebouwd  en  het  bijzondere  karakter  van  zijn  meeldraden  en  zijn  stamper .  Neem  vervolgens  een  andere  margriet , laat  hem  intact  en  tracht  u  zich , als  je  hem  bekijkt , een  voorstelling  te  maken  van  het  inwendige .  Hierbij  komt  het  dus  aan  op  uw  herinneringen  aan  voorgaande  waarneming  en  op  die  wijze  zult  je  er  in  slagen  door  uw  tekening  anderen  iets  laten  te  zien  van  het  wezen  van  een  bloem .  Uw  tekeningen  zullen  inhoud  krijgen  en  boeien .  Blijf  dan  ook  altijd  het  detail  bestuderen  en  bedenk  dat  deze  studies  de  basis  vormen  voor  iedere  tekening  of  schilderij .  Dat  deze  studies  uiterst  nauwkeurig  moeten  zijn  is  vanzelfsprekend , doch  dit  sluit  niet  uit  dat  je  het  geheel  moet  blijven  zien  en  daarom  de  onnodige  details  moet  terughouden .  Zorg  dus  allereerst  voor  de  details  die  het  karakter  van  de  bloem  bepalen  en  hoedt  je  voor  een  precieze  copie  van  het  geziene .  Hoe  knap  dergelijke  copieén  ook  uitgevoed  worden , zij  zullen  toch  immer  dor  en  levenloos  blijven .  Een  minder  knap  uigevoerd  werk , waaruit  het  karakter  evenwel  duidelijk  spreekt  is  dus  van  grotere  waarde .  Alleen  dus  door  het  bestuderen  van  die  karakter  bepalende  elementen  leren  wij  wat  verwaarloosd  kan  worden .
      Wees  er  ook  van  overtuigd  dat  je  door  de  studies  van  het  detail  vele  ontdekkingen  zult  doen , die  een  onuitputtelijke  bron  zullen  zijn  voor  uw  decoratieve  composities .  Zoals  je  dat  heeft  gedaan  met  het  blad , tekent je  om  te  beginnen  één  of  meer  aparte  bloemen .
    Je  maakt  natuurlijk  gebruik  van  dezelfde  methode .  Is  dat  eenmaal   gedaan , dan  probeert  je  de  bloem  in  zijn  geheel  te  tekenen .  
      Wij  hebben  tot  dusver  de  onderdelen  van  de  plant  getekend , zij  het  ieder  onderdeel  apart .
      Thans  gaan  wij  het  geheel  tekenen :  de  stengel  met  bladeren  en  bloem .  Zet  de  tak  zo  neer  dat  alle  vormen  goed  waarneembaar  zijn , bijvoorbeeld  in  een  vaas  met  nauwe  hals  en  het  geheel  in  van  links  komend  licht .  Om  een  rustige  achtergrond  te  verkrijgen  doet  je  er  goed  aan  er  een  vel  wit  tekenpapier  achter  te  zetten , maar  dan  wel  zover  er  achter  dat  de  tak  met  bladeren  en  bloemen  geen  hinderlijke  schaduw  werpt .  De  bloem  zal  tegen  die  lichte  fond  juist  scherp  omlijnd  afsteken , zodat  je  de  vorm  goed  kunt  volgen  en  weergeven .  De  eerste  opzet  maken  wij  met  potlood .  Bewust  dringen  wij  hier  aan  op  een  bepaalde  werkwijze  omdat  alleen  daardoor  een  bevredigend  resultaat  verkregen  kan  worden .  En  dat  is  toch  immers  ons  doel  ?  
      Haasten  wij  ons  echter  en  bereiden  wij  ons  daarvoor  niet  voldoende  voor  dan  zal  dit  zijn  weerslag  vinden  in  onze  studie .  Door  onze  methode  te  volgen  zult  je  stap  voor  stap  dichter  bij  het  doel  komen  en  het  is  daarom  dat  wij  steeds  dezelfde  raadgevingen  zullen  herhalen , omdat  je  snelle  vorderingen  maakt .  Ons  eerste  werk  is  dus  weer  het   bepalen  van  de  meetkundige  figuur  waarin  wij  het  geheel   kunnen  " vangen " .
    Trouwens  in  fig. 22  van  deze  les  vindt  je  ook  een  reeks  schetsen  die  voor  zichzelf  spreken .  Wanneer  je  deze  goed  bekijkt  kunt  je  vaststellen  dat , uitgaande  van  een  eenvoudige  zeer  algemene  vorm , langzamerhand  de  natuurlijke  vorm  van  deze  anjelier  bereikt  wordt .  Deze  werkwijze  stelt  je  trouwens  in  staat  direct  in  het  begin  al  de  massa's  van  de  verschillende  onderdelen  te  bepalen  en  tevens  hun  onderling  evenwicht .  Je  leert  uw  onderwerp  eenvoudig  zien  en  je  krijgt  een  goed  begrip  van  de  bouw .  Zo'n  schets  moet  als  het  ware  het  geraamte  van  uw  tekening  worden  zonder  overbodige  details .

      Vervolgen  gebruiken  wij  een  zachter  potlood , bijv.  2 B , om  de  tekening  verder  door  te  werken  ( fig . 23 ) .  Ook  kunt  je  uw  tekening  overtrekken  met  Oostindische  inkt  en  daarna  de  potloodlijnen  uitgommen .  Het resultaat  hiervan  ziet  je  in  fig .  24 .  Maar  in  de  meeste  gevallen  zal  de  lijn  zijn  losheid  verliezen  en  het  is  dan  ook  beter , wanneer  eenmaal  de  construtiefiguur  is  uitgezet , te  proberen  direct  met  de  pen  of  het  penseel  te  werken .  Hoe  het  ook  zal  uitvallen ;  een  potloodschets  in  enkele  lijn  kan  bekoren .  Dit  kan  evenwel  niet  altijd  gezegd  worden  van  een  pentekening  in  enkele  lijn .  Dit  soort  tekeningen  blijft  wel  eens  wat  " droog " .  Natuurlijk  kan  er  veel  verandering  in  komen  wanneer  wij  zorgen  voor  voldoende  modulaties , doch  een  vollediger  beeld  verkrijgen  wij  pas  met  het  aanbrengen  van  licht  en  schaduw .  Wij  hebben  hier  de  keuze  tussen  verschillende  werkwijzen  die  je  reeds  kent  en  die  behandeld  zijn  in  de  aller  eerste  lessen  " Licht en  schaduw " .  Wij  zullen  deze  nog  eens  nagaan  en  aan  de  hand  van  de  illustaties  duidelijk  maken .  Stuk  voor  stuk  zijn  het  waardevolle  uitdrukkingsmiddelen  voor  de  tekenaar  en  de  schilder  van  bloemen .


    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 33 . TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33 .
    Tekening  met  zwart  en  wit  conté
             op  getint  papier .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . - POTLOODSCHETS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .
    Potloodtekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - POTLOODSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Fig . 31 . Potloodstudie
    ( chrysanth ,  fragment ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 30 . - POTLOODSTUDIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30 .
    Potloodstudie
      ( rozen )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - POTLOOTSTUDIE ( BLOEMKOOL )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 29 .
    Potloodstudie
    ( bloemkool )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 . - POTLOODSTUDIE ( OOSTINDISCHE KERS )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .
         Potloodstudie
    ( Oostindische  kers )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 27 . - POTLOODSTUDIE ( dahlia ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 27 .
    Potloodstudie  ( dahlia ) .
    Geen  enkele  dorheid  in  deze  tekening,
    die  dicht  in  de  buurt  komt  van  een  lijntekening .  Hoewel  de  arceringen  niet  nauw  aaneengesloten  zijn , bindt  het  oog  de  afzonderlijke  lijnen , die  een  indruk  geven  van  de  " beweging " der  bloembladeren .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VI . - JAPANSE PENSEELTEKENINGEN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VI .
    Japanse  pentekeningen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 26 . - VLUGGE PENSEELSCHETS.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 26 .
    Vlugge  penseelschets .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - PENTEKENINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .
    Pentekeningen  met
    licht - en  schaduwwerking .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . c , - VERSCHILLENDE TECHNIEKEN .
    Art . Nr . 17 . c ,

              Verschillende  technieken :

    Pentekening .  - We  spraken  zojuist ( in ons vorige art . 17 . b ) over  de  pen .  Als  we  deze  techniek  toepassen  gaan  we  te  werk  met  arceringen .  Dat  zijn  dikkere  of  dunnere  lijnen , dichter  bij  elkaar  of  verder  van  elkaar , al  naar  gelang  men  lichte  of  donkere tinten  wil  bereiken .  Je  weet  dat  de  pen  en  het  papier  dat  je  gebruikt  voor  deze  techniek  bijzonder  belangrijk  zijn  , want  fijne  soepele  lijnen  kunt  je  alleen  verkrijgen  wanneer  je  met  veerkrachtige  soepele  pennen  op  glad  tekenkarton  werkt .  Daarentegen  zal  een  stugge  pen  lijnen  van  ongeveer  gelijke  dikte  opleveren .  In  geen  geval  echter  moet  je  korelig  papier  gebruiken , omdat  daarop  geen  strakke  lijn  te trekken  is .
      Bovendien  loopt  je  het  risico  dat  de  punt  van  uw  pen  het  papier  stuk  maakt  en  spatten  geeft .  De  arceringen  moeten  altijd  zoveel  mogelijk  met  de  vorm  en  richting  van  het  vlak  meelopen , evenals  dit  het  geval  is  met  penseelstreken .  Zie  fig. 25 .
      Men  moet  tegelijkertijd  uitdrukking  trachten  te  geven  aan  de  " materie "  van  het  onderwerp , zowel  van  het  geheel  als  van  zijn  onderdelen .  Let  eens  op  de  gevoeligheid  van  de  lijnen , waarmee  hier  de  bloembladen  van  de  roos  zijn  gevormd , in  tegenstelling  tot  de  stoerheid  in  de  bewerking  van  de  bladeren .  De  stekelige  kop  van  de  distel  is , zoals  het  past  bij  zijn  karakter ,  aangegeven  door  kleine  nerveuze  stekelige  pennehaaltjes .  Vermijdt  het  tekenen  met  korte  haaltjes , iets  wat  bij  de  beginnende  tekenaars  nogal  eens  voorkomt .  Hierdoor  gaat  men  " klein "  zien  en  verliest  men  zich  in  een  al  te  pietepeuterige  uitvoering  van  het  detail , hetgeen  ten  koste  van  het  algemeen  effect  gaat .  Als  wij  een  tekening  tot  in  alle  kleinigheden  toe  willen   afwerken , zal  dit  ten  koste  gaan  van  het  natuurlijke  effect .

    Het  penseel . -  In  de  eerste  les  hebben  wij   reeds  met  dit  gereedschap  kennis  gemaakt  door  de  penseeloefeningen .  Met  ons  penseel  kunnen  wij  niet  alleen  mooie  soepele  lijnen  zetten , maar  ook  krachtige  " accenten "  die  aan  een  vlugge  schets  het  nodige  relief  geven  (zie  fig . A  van  Plaat  V ) .  Maak  veel  van  dergelijke  schetsen .  Natuurlijk  gaat  het  hier  niet  om  een  in  alle  rust  uitgewerkte  tekening .  Men  moet  zich  dan  ook  minder  bekommeren  om  de  preciesheid  dan  om  het  algemeen  karakter .
    Je  moet  trouwens  met  het  penseel-tekenen  beginnen , waneer  je  reeds  voldoende , met  zorg  uitgevoerde  studies  van  plant  en  bloem  heeft  gemaakt .  Want  eerst  moet  je  door  langdurige  en  nauwkeurige  waarnemingen  de  vormen  leren  kennen  om met  succes  een  penseelschets  te  kunnen  maken .  Evenals  dit  het  geval  is  met  het  schetsen  van  personen  zal  ook  de  penseelschets  van  een  plant  of  een  bloem  pas  boeien  wanneer  je  het  karakteristieke  daarvan  tot  uitdrukking  weet  te  brengen  en  waarbij  dus  ieder  overbodig  detail  wordt  losgelaten .  Door  dit  te  doen  zult  je  uw  waarnemingsvermogen  ontwikkelen  en  de  soepelheid  van  uw  hand  vergroten .  Op  die  manier  snel  overgaand  van  de  ene  bloem  op  de  andere  en  van  de  ene  plant  op  de  andere , zult  je  des  te  beter  begrijpen , waarin  zij  wezenlijk  van  elkaar  verschillen  ( zie  fig . 26 ) .

      Uit  het  oogpunt  van  documentatie  zal  de  schets  van  grote  waarde  zijn , indien  je  daarbij  enkele  naukeurige  aantekeningen  maakt  wat  betreft  bepaalde  onderdelen  van de  plant  ( een  meer   uitgewerkte  tekening  van  één  blad , van  details , zoals  aanhechtingsplaats  enz , enz ) .

       Daar  het  hier  gaat  om  het  gebruik  van  het  penseel  laten  wij  je  tekeningen  zien  van  Japanse  kunstenaars  uit  de  klassieke  periode .  Stuk  voor  stuk  zijn  dit  meesterlijke  penseeltekeningen   ( zie  Plaat  VI  ) .  Wat  een  bewonringswaardige  techniek ;  tegelijkertijd  scherp  en  gevoelig  !   Zie  met  welke  eenvoudige  middelen  de  bekoorlijkheid ,  de  soepelheid ,  de  harmonieuze  ontluiking  van  de  plant  en  de  bloem  zijn  weergegeven :  lijnen , maar  van  welk  een  krachtige  zuiverheid  !   Vlakken , maar  met  welk  een  gevoel  en  begrip  voor  de  vorm  neergezet  !   Geen  uitgesproken  aanduiding  van  licht  en  schaduw  en  toch  wordt  de  ruimtelijke  vorm  duidelijk  zichtbaar  gemaakt .  Let  ook  op  de  fraaie  decoratieve  werking  en  zin  voor  stylering .  Op  beide  komen  wij  in  volgende  hoofdstukken  terug .

    Het  potlood . -  Dit is  zonder  twijfel  het  gemakkelijkst  te  hanteren  materiaal .  Ook  laat  het  vele  wijzen  van  bewerking  toe .  Evenwel  moeten  wij  je  opnieuw  waarschuwen  tegen  een  te  grote  weekheid  of  een  te  grote  stugheid  in  potlood - tekeningen .  Als  je  uw  potlood  betrekkelijk  schuin  houdt ,  zoals  je  de  streken  meer  met  de  kant  van  de  stift  neerzet ,  zult  je  een  zekere  zachtheid  verkrijgen  zonder  te  harde  overgangen  van  licht  naar  donker  ( fig . 29 ) .  Tekenen  wij  echter  met  de  punt  van  de  stift , dan  dienen  wij  te  zorgen  dat  bij  arceringen  de  lijnen  vlak  naast  elkaar  worden  gezet  opdat  een  mooi  gebonden  toon  ontstaat .  Met  enkele  krachtiger  streken  kunnen  er  dan  accenten  aangebracht  worden  ( fig. 30 ) .  Welke  techniek  je  ook  beoefent , de   " toonwaarden "  zullen  zeer  naukeurig  geobserveerd  moeten worden , omdat  juist  door  hun  tegenstellingen  de  tekening  de  nodige  eenheid  krijgt .  Herleest  je  nog  eens  hetgeen  wij  hebben  geschreven  over  de  "toonwaarden "  in  de  les : Licht  en  Schaduw .  Het  zal  je  duidelijk  zijn  dat  je  rekening  moet  houden  met  de  kleuren  van  bloemen  en  bladeren .  De  kleur  van  een  licht  getinde  roos  zal  niet  worden  weergegeven  door  een  toon  van  dezelfde  intensiteit  als  die , waarmede  wij  een  diep  rode  roos  tekenen .  In  het  eerste  geval  zal  de  toonwaarde  van  de   groene  bladeren  donkerder  zijn  dan  die  van  de  wat  lichtere  bloem .  In  het  tweede  geval  is  het  omgekeerd .  Er  zal  altijd  rekening  gehouden  moeten  worden  met  de  toonveranderingen  veroorzaakt  door  licht  en  schaduw , de  weerschijn  op  de  bladeren  enz .  Nogmaals :  het  is  allemaal  een  kwestie  van  waarnemen  en  vergelijken .  Het  potlood  is  een  prachtig  materiaal  om  er  uitgewerkte  studies  mee  te  maken , doch  eveneens  voor  een  snelle  schets  is  het  haast  onontbeerlijk  ( fig . 32 ) .  Het  is  ook  zo  gemakkelijk  mee  te  nemen  op  uw  wandeling  om  buitenstudies  te  maken .  Als  men  in  sommige  gevallen  snel  een  bepaald  " effect "  wil  verkrijgen  kan  men  ook  gebruik  maken  van  getint  papier , waarop  met  zwart  en  wit  conté-potlood  gewerkt  wordt .  Met  dat  laatste  kunnen  wij  licht  accenten  verkrijgen , die  zich  krachtig  aftekenen  op  het  getinde  papier  ( fig . 33 ) .  De  andere  tekentechnieken  welke  wij  in  de  les  "  Licht  en  Schaduw "  hebben  besproken  , kunnen  natuurlijk  ook  voor  onze  studies  dienen .  Aan  de  hand  van  enkele  voorbeelden  zullen  wij  de  gewassen  tekening  en  de  aquarel  behandelen . 



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!