E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    saltydoghoogezand
    blog.seniorennet.be/saltydo
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 27 . - POTLOODSTUDIE ( dahlia ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 27 .
    Potloodstudie  ( dahlia ) .
    Geen  enkele  dorheid  in  deze  tekening,
    die  dicht  in  de  buurt  komt  van  een  lijntekening .  Hoewel  de  arceringen  niet  nauw  aaneengesloten  zijn , bindt  het  oog  de  afzonderlijke  lijnen , die  een  indruk  geven  van  de  " beweging " der  bloembladeren .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 . - POTLOODSTUDIE ( OOSTINDISCHE KERS )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .
         Potloodstudie
    ( Oostindische  kers )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - POTLOOTSTUDIE ( BLOEMKOOL )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 29 .
    Potloodstudie
    ( bloemkool )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 30 . - POTLOODSTUDIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30 .
    Potloodstudie
      ( rozen )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - POTLOODSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Fig . 31 . Potloodstudie
    ( chrysanth ,  fragment ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . - POTLOODSCHETS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .
    Potloodtekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 33 . TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33 .
    Tekening  met  zwart  en  wit  conté
             op  getint  papier .

    06-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . b , - HOE TEKENEN WIJ EEN BLOEM .
    Art . Nr . 17 . b ,

               Hoe  tekenen  wij  een  bloem

      Hierbij  gaan  wij  op  dezelfde  wijze  te  werk  als  we  hebben  gedaan  met  de  tekening  van  het  blad .  Om  een  goed  begrip  te  krijgen  van  de  structuur  van  de  bloem , zal  het  nuttig  zijn  enige  doorsnede  te  maken  en  deze  nauwkeurig  te  tekenen  ( zie  fig. 6 ) .
    Neem  een  bloem , ontdoe  hem  van  zijn  bloembladen  en  observeer  de  wijze , waarop  die  zijn  ingeplant  en  worden  vastgehouden .  In  fig. 21 A ,  hebben  wij  enkele  bloembladen  van  deze  margriet  verwijderd , teneinde  de  inplanting  van  de  blaadjes  die  er  aan  vastgehecht  bleven , beter  zichtbaar  te  maken .  Fig. 21 B , toont  je  enkele  verschillende  aspecten  van  afzonderlijke  en  op  verschillende  wijze  opgerolde  bloembladen .  Observeer  hoe  het  hart  van  deze  bloem  is  gebouwd  en  het  bijzondere  karakter  van  zijn  meeldraden  en  zijn  stamper .  Neem  vervolgens  een  andere  margriet , laat  hem  intact  en  tracht  u  zich , als  je  hem  bekijkt , een  voorstelling  te  maken  van  het  inwendige .  Hierbij  komt  het  dus  aan  op  uw  herinneringen  aan  voorgaande  waarneming  en  op  die  wijze  zult  je  er  in  slagen  door  uw  tekening  anderen  iets  laten  te  zien  van  het  wezen  van  een  bloem .  Uw  tekeningen  zullen  inhoud  krijgen  en  boeien .  Blijf  dan  ook  altijd  het  detail  bestuderen  en  bedenk  dat  deze  studies  de  basis  vormen  voor  iedere  tekening  of  schilderij .  Dat  deze  studies  uiterst  nauwkeurig  moeten  zijn  is  vanzelfsprekend , doch  dit  sluit  niet  uit  dat  je  het  geheel  moet  blijven  zien  en  daarom  de  onnodige  details  moet  terughouden .  Zorg  dus  allereerst  voor  de  details  die  het  karakter  van  de  bloem  bepalen  en  hoedt  je  voor  een  precieze  copie  van  het  geziene .  Hoe  knap  dergelijke  copieén  ook  uitgevoed  worden , zij  zullen  toch  immer  dor  en  levenloos  blijven .  Een  minder  knap  uigevoerd  werk , waaruit  het  karakter  evenwel  duidelijk  spreekt  is  dus  van  grotere  waarde .  Alleen  dus  door  het  bestuderen  van  die  karakter  bepalende  elementen  leren  wij  wat  verwaarloosd  kan  worden .
      Wees  er  ook  van  overtuigd  dat  je  door  de  studies  van  het  detail  vele  ontdekkingen  zult  doen , die  een  onuitputtelijke  bron  zullen  zijn  voor  uw  decoratieve  composities .  Zoals  je  dat  heeft  gedaan  met  het  blad , tekent je  om  te  beginnen  één  of  meer  aparte  bloemen .
    Je  maakt  natuurlijk  gebruik  van  dezelfde  methode .  Is  dat  eenmaal   gedaan , dan  probeert  je  de  bloem  in  zijn  geheel  te  tekenen .  
      Wij  hebben  tot  dusver  de  onderdelen  van  de  plant  getekend , zij  het  ieder  onderdeel  apart .
      Thans  gaan  wij  het  geheel  tekenen :  de  stengel  met  bladeren  en  bloem .  Zet  de  tak  zo  neer  dat  alle  vormen  goed  waarneembaar  zijn , bijvoorbeeld  in  een  vaas  met  nauwe  hals  en  het  geheel  in  van  links  komend  licht .  Om  een  rustige  achtergrond  te  verkrijgen  doet  je  er  goed  aan  er  een  vel  wit  tekenpapier  achter  te  zetten , maar  dan  wel  zover  er  achter  dat  de  tak  met  bladeren  en  bloemen  geen  hinderlijke  schaduw  werpt .  De  bloem  zal  tegen  die  lichte  fond  juist  scherp  omlijnd  afsteken , zodat  je  de  vorm  goed  kunt  volgen  en  weergeven .  De  eerste  opzet  maken  wij  met  potlood .  Bewust  dringen  wij  hier  aan  op  een  bepaalde  werkwijze  omdat  alleen  daardoor  een  bevredigend  resultaat  verkregen  kan  worden .  En  dat  is  toch  immers  ons  doel  ?  
      Haasten  wij  ons  echter  en  bereiden  wij  ons  daarvoor  niet  voldoende  voor  dan  zal  dit  zijn  weerslag  vinden  in  onze  studie .  Door  onze  methode  te  volgen  zult  je  stap  voor  stap  dichter  bij  het  doel  komen  en  het  is  daarom  dat  wij  steeds  dezelfde  raadgevingen  zullen  herhalen , omdat  je  snelle  vorderingen  maakt .  Ons  eerste  werk  is  dus  weer  het   bepalen  van  de  meetkundige  figuur  waarin  wij  het  geheel   kunnen  " vangen " .
    Trouwens  in  fig. 22  van  deze  les  vindt  je  ook  een  reeks  schetsen  die  voor  zichzelf  spreken .  Wanneer  je  deze  goed  bekijkt  kunt  je  vaststellen  dat , uitgaande  van  een  eenvoudige  zeer  algemene  vorm , langzamerhand  de  natuurlijke  vorm  van  deze  anjelier  bereikt  wordt .  Deze  werkwijze  stelt  je  trouwens  in  staat  direct  in  het  begin  al  de  massa's  van  de  verschillende  onderdelen  te  bepalen  en  tevens  hun  onderling  evenwicht .  Je  leert  uw  onderwerp  eenvoudig  zien  en  je  krijgt  een  goed  begrip  van  de  bouw .  Zo'n  schets  moet  als  het  ware  het  geraamte  van  uw  tekening  worden  zonder  overbodige  details .

      Vervolgen  gebruiken  wij  een  zachter  potlood , bijv.  2 B , om  de  tekening  verder  door  te  werken  ( fig . 23 ) .  Ook  kunt  je  uw  tekening  overtrekken  met  Oostindische  inkt  en  daarna  de  potloodlijnen  uitgommen .  Het resultaat  hiervan  ziet  je  in  fig .  24 .  Maar  in  de  meeste  gevallen  zal  de  lijn  zijn  losheid  verliezen  en  het  is  dan  ook  beter , wanneer  eenmaal  de  construtiefiguur  is  uitgezet , te  proberen  direct  met  de  pen  of  het  penseel  te  werken .  Hoe  het  ook  zal  uitvallen ;  een  potloodschets  in  enkele  lijn  kan  bekoren .  Dit  kan  evenwel  niet  altijd  gezegd  worden  van  een  pentekening  in  enkele  lijn .  Dit  soort  tekeningen  blijft  wel  eens  wat  " droog " .  Natuurlijk  kan  er  veel  verandering  in  komen  wanneer  wij  zorgen  voor  voldoende  modulaties , doch  een  vollediger  beeld  verkrijgen  wij  pas  met  het  aanbrengen  van  licht  en  schaduw .  Wij  hebben  hier  de  keuze  tussen  verschillende  werkwijzen  die  je  reeds  kent  en  die  behandeld  zijn  in  de  aller  eerste  lessen  " Licht en  schaduw " .  Wij  zullen  deze  nog  eens  nagaan  en  aan  de  hand  van  de  illustaties  duidelijk  maken .  Stuk  voor  stuk  zijn  het  waardevolle  uitdrukkingsmiddelen  voor  de  tekenaar  en  de  schilder  van  bloemen .


    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . - BLOEMBLADEN . ( MARGRIET )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 . A , en  21 . B ,
    Bloembladen  van  een  margriet.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 . - SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22 .
    Eerst  een  schets  van  de  voornaamste
    lijnen  en  vlakken .  Daarna  de  eigenlijke 
    tekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . LIJNTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .
    Lijntekening  ( met  potlood ) .  De
    contructie  van  de  bloemkroon  is 
    duidelijk  zichtbaar .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - PENTEKENG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .
    Pentekening  ( in  lijn ).

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . a , HET TEKENEN VAN EEN SILHOUET .

    Art . Nr . 17 . a ,

             Het  tekenen  van  een  silhouet .

       Tijdens  de  studie  van  de  eerste  les  heeft  je  ontegenzeggelijk  met  veel  plezier  een  aantal  silhouetten  gemaakt .  En  ook  bij  deze  les  is  het  nodig  dat  wij  er  ons  mee  gaan  bezighouden .  Ondanks  de  zeer  eenvoudige  tekening  van  het  enkele  blad , levert  de  tekening  van  de  bloem  en  vooral  van  een  boeket  bloemen  vele  moeilijkheden  op .  Stap  voor  stap  zullen  we  deze  moeilijkheden  overwinnen  door  eerst  een  eenvoudige  tak  met   bladeren  en  bloemen  als  silhouet  te  tekenen .  Zet  deze  tak  in  een  vaas  voor  het  venster , zodat  je  het  geheel  in  tegenlicht  ziet .  Alle  details  verdwijnen  dan  en  je  zult  niet  meer  dan  de  algemene  partijen  waarnemen .  Uw  aandacht  zal  zich  niet  verliezen  in  de  talrijke  verwikkelingen  van  lijnen  en  vormen , die  wel  zichtbaar  zouden  zijn , als  de  tak  in  het  volle  licht  werd  geplaatst .  Uw  aandacht  zal  dus  sterk  getrokken  worden  door  de  algemene  aanblik , die  eigen  is  aan  de  door  u  gekozen  plant .  Het  gaat  er  dan  ook  alleen  om  dit   " karakter "  vast  te  leggen  door  een  juiste  weergave  van  de  grote  lijnen  en  partijen  en  vooral  door  een  zeer  nauwkeurige  weergave  van  de  contouren  ( zie  Plaat  V ) . 
    Deze  oefening  biedt  bovendien  het  voordeel , dat  je  zich  oefent  in  de  hantering  van  het  penseel .  Inderdaad  kunt  je  ongetwijfeld  beginnen  met  het  schetsen  van  het  sihouet  in  potlood .  Daarna  trekt  je  de  omtrekken  over  met  een  penseel  en  Oost - Indische  inkt , en  tenslotte  vult  je  de  grote  vlakken  van  de  tekening  in .
    Na  deze  eerste  oefening  echter  raden  wij  je  aan , nadat  je  met  een  zacht  potlood  de  algemene  constructievorm  heeft  geschetst , direct  met  het  penseel  te  werken ,  opdat  je  de  nodige  handvaardigheid  opdoet  en  in  staat  ben  de  lijnen  en  vormrn  met  de  nodige  vrijheid  neer  te  zetten , waarbij  evenwel  op  een  vaste  bouw  van  de  vormen  gelet  wordt .  Vrijheid  in  het  weergeven  en  vastheid  van  bouw  zijn  twee  begrippen  waarom  het  hier gaat  en  die  afhangen  van  een  nauwkeurig  waarnemen  van  de  vormen .

      In  het  derde  stadium  van  deze  oefening  moet  je  zich  beperken  tot  het  zwart  maken  van  uitsluitend  de  schaduwpartijen , zoals   figuur  A  van  Plaat  V   laat  zien .  Op  die  manier  komen  wij  terecht  bij  een  zeer eenvoudige  ruimtelijke  weergave , welke  al  heel  wat  meer  doet  vanwege  de  sterk  aangegeven  tegenstelling  tussen  schaduw  en  licht .  Je  kunt  ook , inplaats  van  alleen  zwart  te  gebruiken , een  zelfde  onderwerp  uitvoeren  in  een  gamma  van  grijs , dat  meer  en  meer  lichter  wordt  al  naar  gelang  de  partijen  verder  van  uw  oog  verwijderd  zijn .  Inderdaad , de  bladeren  en  bloemen  van  uw  tak  bevinden  zich  op  verschillende  vlakken  en  zijn  onderling  op  een  afstand  van  elkaar  geplaatst , steeds  verder  weg .  Maak  daarom  gebruik  van  de  witte  dekverf  die  je  mengt  met  de  zwarte  verf .  Je  kunt  op  die  wijze  zeer  genuanceerde  " waarden "  bereiken , die  je  vlakke  tinten  aanbrengt .  Je  zult  versteld  staan  over  het  resultaat  dat  op  deze  manier  te  berieken  is  en  dat  een  zeer  decoratieve  aanblik  geeft  ( zie  fig. 20 ) .  Dit  opmerkelijke  resultaat  met  eenvoudige  tinten  van  wit  en  zwart  gedaan , zal  je  stellig  bekoren  en  het  is  reeds  een  kleine  beloning  van  uw  naukeurige  studie  der  vormen .  Een  beloning  en  een  lust  voor  het  oog !


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT V . - SILHOUET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat . V ;
    Silhouet.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 20 . - HET EFFECT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 20 .
    Het  effect , verkregen  met slechts 
    drie  " tinten " , is  bijzonder  geslaagd .

    04-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . DE PRAKTIJK
    Art . Nr . 17 .

                          DE   PRAKTIJK

                Hoe  tekenen  wij  een  blad .

       Voordat  wij  beginnen  aan  het  tekenen  van  de  bloem , zullen  wij  eerst  eens  zien  hoe  het  blad  wordt  weergegeven .  Wanneer  wij  een  blad  volkomen  vlak  zouden  tekenen , dan  was  het  slechts  een  kwestie  van  copieéren  en  verkregen  wij  een  resultaat  als  op  de  afbeeldingen   van  plaat  I  en  plaat  II .  Maar  in  werkelijkheid  is  het  blad  driedimensionaal  met  alles  wat  dat  met  zich  meebrengt  aan  verkortingen  en  welvingen .  Het  is  dan  ook  goed  om  onze  kennismaking  met  de  perspectief  te  hernieuwen .  Op  alle  terreinen  van  de  tekening  zal  dit  ons  te  hulp  komen .  Zoals  steeds  is  het  goed  er  aan  te  denken  dat  wij  op  deze  wijze  stap  voor  stap  verder  zullen  komen .

              Perspectief  en  Constructie .

       We  nemen  een  tennisracket  of  snijden  een  dergelijke  vorm  uit  karton  en  plaatsen  dat  in  verschillende  opeenvolgende  standen .  Van  voren  bezien  doet  het  zich  in  zijn  ware  gedaante  voor  ( fig . 15 - 1 ) ; van  opzij  gezien  lijkt  het  meer  op  een  stok  ( 2 ) .  Tussen  deze  twee  uitersten  zijn  er  alle  mogelijke  tussenstanden  in   't verloop  waarvan  onze  racket  heel  wat  verschillende  aanblikken  vertoont  ( o.a.  3  en  4 ) .  Fig.  15 - 5 ,  6  en  7  laten  weer  andere  aanzichten  zien .  De  afwijkende  vormen  van  een  blad  of  een  bloemblad  zijn  bijna  gelijk  aan  die  van  de  racket , afgezien  dan  natuurlijk  van  soepelheid  van  de  bladeren .  De  afbeeldingen  van  fig . 16  laten  ons  verschillende  schema's  zien  om  bepaalde  bladvormen  in  perspectief  weer  te  geven .  De  methode  die  wij  hier  laten  zien  komt  er  dus  op  neer  steeds  de  meetkundige  figuur  te  vinden  waarin  de  betreffende  bladeren  " gevangen "  kunnen  worden .  Wij  brengen  dus  eigenlijk  eerst  die  meetkundige  figuur  in  perspectief  en  tekenen  daarin  ons  blad .  Een  uitstekende  manier  om  de  verkortingen  goed  onder  de  knie  te  krijgen , is  het  onderwerp  te  bezien  zoals  het  zich  geprojecteerd  op  een  verticaal  opgesteld  vlak  voordoet  en  waarover  wij  in  de  eerste  les  reeds  gesproken  hebben .  Dit  vlak  is  ons  doorzichtig  geruit  A.B.C. - scherm , dat  je  ongetwijfeld  bewaard  heeft .  Gebruik  het  dus  nu  weer  en  je  zult  er  veel  nut  van  hebben .  De  kruispunten  van  de  horizontale  en  verticale  lijnen  van  het  scherm  geven  je  even  zovele  richtpunten  om  het  verloop  van  lijnen  en  vlakken  en  onderlinge  verhoudingen  van  de  bladeren  op  de  juiste  manier  te  bepalen.
      Het  komt  in  feite  maar  heel  zelden  voor  -  wij  hebben  dat  reeds  gezegd  -  dat  het  blad  zich  volkomen  vlak  aan  onze  ogen  voordoet .
    Het  is  gebogen , gekromd , gevouwen , gegolfd , opgerold  en  ook  hier  gaan  wij  weer  van  het  eenvoudige  over  op  het  meer  ingewikkelde , zoals  de  fig . 17  en  18  en  de  afbeelding  van  Plaat  IV  laten  zien .  Stuk  voor  stuk  zijn  dit  duidelijke  voorbeelden .  Om  een  blad  ( of  een  bloemblaadje  -  fig .  18  bis )  de  gewenste  vorm  te  geven  gaan  wij  uit  van  de  hoofdnerf , welke  wij  kunnen  zien  als  de  basis  van  het  skelet .  Evenals  bij  de  mens  of  het  dier  bepaalt  deze  " ruggegraat "  de  stand  en  de  beweging  van  het  blad .  Wanneer  het  om  samengestelde  bladeren  gaat , zoals  bij  de  acacia , de  varen , enz.  laten  wij  dan  ook  vooral  denken  aan  de  algemene  omsluitende  lijn  om  het  samenstel  van  de  bladeren .  Wij  beginnen  dus  met  een  schematische  schets  van  omsluitende  lijnen  ( fig . 19 )  en  passen  dit  vooral  toe  wanneer  het  om  zeer  ingewikkelde  bladvormen  gaat .  Of  het  gaat  om  een  blad  of  om  een  tak , om  een  bloem  of  een  boeket ,  steeds  is  de  algemeen  omschrijvende  lijn  ons  begin .

      Ons  tweede  stadium  is  om  kleinere  partijen  binnen   dit  grote  geheel  op  dezelfde  wijze  door  lijnen  te  omsluiten .  Wanneer  op  die  manier  alle  grondvormen  zijn  vastgelegd , zullen  wij  daaraan  een  grote  steun  hebben  en  kunnen  oog  noch  hand  meer  verdwalen .  Natuurlijk  zult  je  niet  dadelijk  bij  't begin  al  een  al  te  ingewikkeld  object  ter  hand  nemen .  Maak  eerst  eens  studies  van  een  los  blad .  Neem  het  blad  bij  de  steel  en  bestudeer  de  vorm  waarbij  je  het  losjes  door  de  vingers  laat  draaien  zodat  het  verschillende  standen  inneemt .  Observeer  dan  de  algemene  vorm  en  schets  het  blad  binnen  de  eenvoudige  geometrische  figuur  en  begin  met  een  eenvoudige  tekening  in  een  enkele  lijn .  Wel  dienen  wij  natuurlijk  meteen  de  nodige  afwisseling  in  lijndikte  te  brengen  en  nauwkeurig  de  details  te  volgen .  Gebruik  hiervoor  uw  3 B  potlood ; de  geometrische  figuur  schetst  je  het  beste  met  een  HB  potlood .  Wanneer  je  de  contructie  met  een  HB  potlood  heeft  opgezet  mag  je  ook  proberen  om  de  tekening  met  pen  of  penseel  te  maken .  Bestudeer  dus  vele  bladeren  van  uiteenlopende  vormen  en  karakter ;  observeer  het  nervenstelsel  evenals  de  omtrek  en  geeft  je  rekenschap  van  de  wijze , waarop  de  bladeren  van  elke  soort  zijn  vastgehecht  aan  de  twijg .  Bestudeer  vooral  rangschikkingen  van  deze  aanhechtingen  bij  verschillende  planten  en  maak  daar  eens  aparte  studies  van .

      Wij  hebben  er  trouwen  reeds  over  gesproken  en  je  verschillende  voorbeelden  getoond .  Na  deze  studies  gaan  wij  verder  met  het  weergeven  van  een  tak  met  bladeren , doch  eerst  vragen  we  uw  aandacht  voor  een  prettige  afwisseling .

           

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 15 . DE PRAKTIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 15 .

    De  Praktijk.

      Deze  schetsen  laten  je  de  vormveranderingen  door  het  perspectievisch  aanzicht  duidelijk  zien .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 16 . DE PRAKTIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 16 .

    De  Praktijk.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 17 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 17 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 18 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 18 .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!