E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    boswachter
    blog.seniorennet.be/boswach
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    06-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN

    Art . Nr . 73 . e ,

                               Het  Affiche  en

                          Andere  Voorbeelden
                van  schilderijen  in  gouacheverf

      Schetsen  en  ontwerpen  voor  aanplak -  en  reclamebiljetten  worden  gewoonlijk  in  gouache  uitgevoerd .  De  tegelijk  matte  en  frisse  kleuren  komen  hier  evenzeer  te  pas  als  bij  decoratieve  composities .  Is  trouwens  het  affiche  zelf  niet  in  wezen  van  decoratieve  aard  ?  Aangezien  hij  in  het  algemeen  zeer  eenvoudig  gehouden  wordt , is  het  aantal  van  de  toegepaste  kleuren  daarom  nogal  beperk ;  nochtans  streeft  hij  er  naar , met  zijn  begrensde  middelen , om  met  " esprit " , goede  smaak  en  welsprekendheid  het  artikel  of  produkt , dat  hij  moet  aanprijzen , alle  recht  te  doen  wedervaren .  
     
      De  gouache  is  bij  uitstek  geschikt  voor  het  maken  van  composities  met  vlakke  kleuren , in  een  beperkt  gamma ;  het  is  om  die  reden  dat  hij  het  aangewezen  materiaal  is  voor  reclamewerk .  Dit  wordt  dan  eerst  in  schetsvorm  uitgevoerd  op  een  formaat , dat  kleinen  is  dan  dat  van  het  definitieve  project .
      Men  moet  natuurlijk  beginnen  met  het  vel  papier  vast  te  hechten  op  een  tekenplank .  De  reclameplaat  bevat  vaak  grote  vlakken  van  één  kleur , vooral  in  de  achtergronden  en  om  die  reden  moet  het  papier  eerst  licht  bevochtigd  worden .  Met  een  platte  en  brede  kwast  begint  men  de  verf  een  beetje  overal  over  het  papier  aan  te  brengen , vervolgens  in  horizontale , daarna  in  verticale  banen  gelijkmatig  uit  te  strijken .  Deze  bewerking  wordt  dan  in  beide  diagonale  richtingen  herhaald .  Dit  " kruisen  "  heeft  tot  doel  om  de  verf  een  volkomen  gelijkmatigheid  te  geven .  Vervolgens  wordt  hij  glad  gemaakt  ( dus  van  kwaststrepen  ontdaan )  door  de  kwast  licht  tikken  derwijze  over  het  papier  te  bewegen  in  verticale  richting .  Wie  ooit  een  huisschilder  een  deur  zag  verven , weet  wat  men  kruisen  en  glad  maken  gedoeld  wordt .   
      Is  deze  ondergrond  gedroogd , dan  worden  daar  overheen , ieder  met  zijn  eigen  vormen , de  verschillende  onderdelen  van  het  biljet  aangebracht .  Zo  is  het  ook  in  zijn  werk  gegaan  met  het  op  fig . 29  afgebeelde  aanplakbiljet .  Eerst  werd  de  hemel , de  achtergrond  dus , geschilderd  en  pas  daarna  het  gebouw ,  de  bomen , de  mensen  en  de  lichtstrepen  van  het  vuurwerk . 

                      Andere  Voorbeelden

              van  schilderijen  in  gouacheverf

      We  menen  er  goed  aan  te  doen  door  je  in  kennis  te  brengen  met  enkele  reproducties  van  gouaches , die  de  geest  en  de  bedoelingen  weerspiegelen  van  schilders  met  een  verschilende  persoonlijkheid  ( fig .  24 , 25 , en  26 ) .
      Reeds  eerder  haalden  we  de  beoemde  uitspraak  aan  van  BACON  :  Kunst  is  de  natuur  plus  de  mens .  Dit  zien  we  hier  weer  eens  geïllustreerd . 
      Het  is  dus  niet  zozeer  om  de  uitvoering  die , noodzakelijkerwijze , onderworpen  werd  aan  de  hierboven  uiteengezette  beginselen , dan  wel  om  de  geest  van  deze  drie  schilderijen , dat  we  u  met  aandrang  aanraden  om  te  pogen  jezelf  te  " vinden " , door  er  n.l.  in  te  slagen  uw  eigen  persoonlijkheid  tot  uitdrukkind  te  brengen .  Weet  echter  wel , dat  deze  zich  niet  als  door  een  wonder  zal  vrijmaken , maar  dat  dit  slechts  stap  voor  stap  zal  kunnen  geschieden , dank  zij  een  vastberaden  en  volhardende  arbeid  waarbij  men  blijft  doorzetten , ondanks  de  mislukkingen  en  tegenslagen , die  de  studie  in  de  aanvang  met  zich  meebrengt . 
      We  zouden  hieraan  een  opmerking  van  geheel  andere  aard  willen  toevoegen  en  wel  dat  het  een  grote  fout  zou  zijn  om  je  tot  een  bepaald  soort  van  werk  te  willen  beperken .  Je  dient  ook  praktische  kennis  te  nemen  van  alle  andere  werkwijzen .  Je  kunt  daardoor  bepaalde , tot  dusver  verborgen  gebleven , hoedanigheden  in  jezelf  ontdekken  en  iedere  ervaring , die  je  op  het  ene  terrein  opdoet , kan  van  pas  komen  bij  werk  van  een  ander  soort . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e ,

    Fig . 26 .

    We  bieden  je  hier  drie  gouaches  van  de  hand  van  kunstenaars  van  verschilende  geaardheid . Fig . 25  en  26  zijn  beiden  werkelijkheidsschilders  en  tonen  een  zeker 
    " clascisme " in  de  uitbeelding  van  de  natuur .  Niettemin  is  de  vertolking  van  Roger  WORMS   (fig. 26 )  Karakteristieker  en  zijn  factuur  misschien  wat  " driftiger " dan  van  Duclos  (fig. 25 ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e ,

    Fig . 25 . 

    Een  veel  fijnheid  en  gevoel  in  de  tonen  van  het  werk  van   DUCLOS

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e ,

    Fig . 24 .

    Het  stilleven  ademt  een  moderne  geest  en  is  eerder  een  droombeeld  dan  een  afbeelding .  Dit  merkwaardige  werk  was  voor  de  schilderes  Y . ALDE    aanleiding  om  een  gamma  van  krachtige  kleuren  te  doen  klinken ,waarvan  de  stralende  werking  een  feest  voor  het  oog  is .

    05-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . e , 

    Fig . 29 .

    Ontwerp  voor  reclamebiljet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE

    Art . Nr . 73 . d , 

                 Een  Decoratieve  Compositie

      Gouache  is  bijzonder  geschikt  voor  decoratieve  composities .  Hij  verleent  door  zijn  matheid  aan  dit  soort  werk  een  zeer  speciale  hoedanigheid , die  noch  de  olieverf , noch  de  waterverf  te  bieden  hebben .  De  toon  ervan  kan  " dichtheid " en  luister  vertonen , hij  behoudt  niettemin  toch  een  viltachtig  en  dilicaat  aspect , dat  prachtig  samengaat  met  vele  onderwerpen . 
      Om  het  juiste  effect  te  bereiken  moet  er  niet  te  nat  gewerkt  worden .  Integendeel , het  is  noodzakelijk  dat  de  schildergrond  bedekt  wordt  met  een  verflaag , die  het  papier  geheel  " afsluit " .  Men  begrijpe  ons  goed :  we  zeggen  niet  dat  men  altijd  vette  verf  moet  gebruiken .  Deze  dient  voldoende  vastheid  en  tevens  soepelheid  te  bezitten  om  de  schildergrond  gemakkelijk  af  te  dekken .  Het is  dus  een  kwestie  van  de  juiste  dosering  van  de  verf  en  water .   
      Op  fig . 27  ziet  je  een  decoratief  motief , dat  een  illustratief  karkter  draagt .  Het  kwam  geheel  in  het  atelier  tot  stand  en  het  betreft  een  onderwerp , waarbij  de  kunstenaar  zijn  beredeneerde , fantasie  de  vrije  loop  liet .  
       Eerst  werd  natuurlijk  een  voorlopige  schet  gemaakt , waarop  met  eenvoudige  lijnen  en  grote  vlakken  een  algemeen  denkbeeld  werd  uitgedrukt  voor  wat  betreft  de  onderdelen , hun  plaatsing  ten  opzichte  van  elkaar  en  hun  kleuren . 
      Dit  werk  werd  verder  ontwikkend  om  tenslotte  te  geraken  tot  de uitgewerkte  tekening , waarin  de  vormen  krachtig  vastgelegd  werden  om  dan  uiteindelijk  het  coloriet  te  verkrijgen , dat  je  op  de  figuur  kunt  zien .
      Je  kunt  daar  ook  het  -  weliswaar  bescheiden  -  gebruik  constateren  van  een 
    " melk "  van  witte  gouache  op  het  bovenste  deel  van  de  schuinhangende  gordijnen  aan  beide  zijden  van  het  raam , door  welke  wijze  van  doen  deze  doorzichtige  stof  zijn  karakteristieke  aspect  verkreeg . 

                 Een  Decoratief  Landschap

      Het  landschap  leent  zich  bij  uitstek  voor  een  decoratieve  verwerking .  Men  denke  slechts  aan  de  prachtige  gobelins  van  vroeger :  landschap  en  gebladerte  vertonen  zich  daarop  in  alle  luister .
       
     
    Laten  we  ook  nog  eens  in  herinnering  brengen  het  decoratieve  landschap  uit  het  tweede  lesdeel  van  deze  cursus  (fig . 48 ) ;  ook  dit  doet  sterk  aan  een  wandtapijt  denken , daarnee  ons  betoog  illustrerend .    Het  hierbij  afgebeelde  voorbeeld  ( fig . 28 )  is  voortgekomen  uit  een  landschap , dat  de  kunstenaar  ergens  gezien  heeft  en  dat  op  fig . 36  is  afgebeeld  als  voorbeeld  van  een  in  pastel  uitgevoerd  werkstuk .  Hij  behoefde  slechts  de  ruimte  tussen  de  beide  boomgroepen  te  vergroten  en  de  dieptewerking  te  versterken  om  een  compositie  van  een  werkelijk  decoratief  karakter  te  verkrijgen , waarbij  hij , vanzelfsprekend , bleef  werken  in  een  geest  van  stilering , terwijl  ook  de  kleuren  aan  het  decoratieve  doel  werden  aangepast .  



     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . d ,

    Fig . 28 .

    Decoratief  Landschap

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . d ,

    Fig . 27 .

    Decoratieve  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
    Art . Nr . 73 . c ,

                                 Zeegezichten

      De  voorgaande  studies  hebben  je  ongetwijfeld  vertrouwd  weten  te  maken  met  de  gouacheverf  en  de  bekwaamheid  die  je  hebt  kunnen  verwerven  door  met  volharding  te  werken  zal  je  in  staat  stellen  om  thans  die  moeilijkheden , die  verbonden  zijn  aan  een  snelle  en  trefzekere  vertolking  van  de  machtige  en  bewogen  aspecten , die  zee  en  luchten  te  bieden  hebben , vooral  in  de  periodes  van  de  jaargetijde , te  kunnen  overwinnen . 
      Gouache  kan  bovendien  van  grote  waarde  zijn  bij  de  uitbeelding  van  onderwerpen , waarvan  de bouw  en  de  onderdelen  uitgevoerd  zijn  in  metaal , derhalve  met  strakke  en  duidelijke  vormen .  Het  is  met  een  studie  van  diens  aard , dat  we  gaan  beginnen . 
      Fig . 22  stelt  een  oude  kruiser  in  een  haven  voor .  Het  is  duidelijk  dat  men  een  bijzondere  zorg  heeft  moeten  besteden  aan  de  constructietekening  van  het  schip 
    ( fig . 21 ) .
      Vervolgens  hebben  we , na  een  brede  opzet  van  de  hemel , in  tamelijk  vette  verf  blauwgrijze  toon  van  de  kiel  opgezet  in  licht  en  schaduw , met  zijn  diverse  modulaties .
      Deze  arbeid  werd  nog  eens  onder  handen  genomen , al  tekenend  met  een  fijne  penseelpunt  en  gebroken  zwart , om  de  specifieke  metaalconstructie  te  accentueren , zoals  men  op  fig . 22  kan  zien .  Tenslotte  zijn  de  tonen  in  het  water  aangebracht , te  beginnen  met  de  lichtste .  Als  je  de  afbeelding  van  nabij  bestudeert , zult  je  gemakkelijk  de  verschillen  kunnen  onderscheiden  in  de  techniek  van  de  schilder , die  nu  eens  in  de  natte  verf  gewerkt  heeft , daar  waar  de  tonen  samensmelten  ( in  de  lucht  en  het  water ) , dan  weer  vet  geëmpateerd  heeft  en  wel  vooral  in  de  romp  van  het  schip  en  in  de  reflexen  van  de  zee . 
      Het  voorbeeld  van  figuur  23  toont  één  van  die  bewogen  aspecten , waarover  we  hierboven  spraken . 
      Dit  motief  verplichtte  ons  niet  om  het  tot  in  alle  onderdelen  te  schetsen ; zijn  bewegelijkheid  stond  dit  niet  toe .  Slechts  de  pier  en  horizon  werden  met  krachtige  lijnen  aangeduid .  Vervolgen  werd  de  lucht  achter  elkaar  afgemaakt , waarbij  niet  gelet  werd  op  het  opspattende  schuim  van  de  golf , die  tegen  de  pier  breekt .  Deze  golf , die  zich  regelmatig  herhaalde , werd  nauwlettend  geobserveerd  en  we  hebben  toen  de  pier  geschilderd , met  uitzondering  van  het  gedeelte , dat  door  de  zee  overspoed  wordt .  Dank  zij  die  oplettende  waarneming  van  de  golf , hebben  we  deze  in  zijn  toonwaarden  kunnen  weergeven , maar  een  indringende  beschouwing  van  de  afbeelding  zal  je  er  meer  van  kunnen  vertellen  dan  een  lang  betoog . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr 73 . c ,

    Zeegezicht

    Fig . 23 .  Zwaar  weer 
    door  Renefer

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . c ,

    Zeegezichten

    Fig . 21  en  22 .  Schets  en  Eindresultaat  door  Renefer.

    04-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
    Art . Nr . 73 . b ,

                              Het  Landschap

      We  zullen  thans  niet  nog  eens  terugkomen  op  de  verwanschap  die  er  tussen  olie -  en  gouacheverf  bestaat , beide  dekkende  werkwijze , behalve  om  te  herinneren  aan  de  mogelijkheid  om  hier  en  daar  empatementen  aan  te  brengen .  Maar  gouache  verdroogt  sneller  vooral  in  de  buitenlucht , een  hoedanigheid , waarvan  de  landschapschilder  kan  profiteren  door  in  één  enkele  zitting  zijn  werk  geheel  te  voltooien .  Natuurlijk  drogen  de  kleuren  ook  sneller  op  het  palet , maar  we  deden  je  reeds  een  middeltje  aan  de  hand  om  dit  onaangename  verschijnsel  te  kunnen  ontlopen . 
      We  zeiden  ook  dat  je  voorzichtig  moet  zijn  met  wit , maar  dit  wil  niet  zeggen  dat  je  er  in  het  geheel  niet  mee  moogt  mengen .  Alles  is  een  kwestie  van  hoeveelheid .  Om  een  voorbeeld  te  geven , wanneer  je  een  bepaald  lichtgroen  wilt  hebben , zou  het  onjuist  zijn  om  een  donkergroen  te  nemen  en  dat  af  te  zwakken  met  behulp  van  veel  wit , hetgeen  een  krijtig  resultaat  zou  opleveren .  In  zo'n  geval  kieze  men  een  lichtgroene  kleur , die  met  een  wit  verzwakt  wordt , eventueel  onder  toevoeging  van  een  " puntje " van  een  andere  toon , die  geëigend  is  om  de  gewenste  groene  nuance  te  doen  onstaan . 

      Overigens  behoeft  een  krijtige  gouachetoon  niet  steeds  als  totaal  verwerpelijk  beschouwd  te  worden .  Hij  kan  n.l.  tot  leven  gebracht  worden  door  een  dun  laagje  aquarelvernis , hetgeen  echter  het  nadeel  heeft  dat  de  matheid , die  de  eigenlijke  bekoring  van  de  gouache  uitmaakt , verloren  gaat .  
      We  laten  je  thans  kennis  maken  met  een 
    " parijs "  onderwerp , dat  op  fig . 18  is  afgebeeld . 
      Getrouw  aan  onze  methode  hebben  we  deze  gouache  tot  stand  gebracht  in  de  drie , je  welbekende  étappes .  Bij  alle  onderwerpen , waarvan  de  verlichting  niet  stabiel  is , is  het  nodig  om  bij  onderschildering  één  bepaald  moment  uit  te  kiezen  en  vast  te  leggen  uit  de  verschillende  effecten , die  het  licht  te  voorschijn  roept , en  de  daarvoor  onstane  toonverhoudingen  tussen  de  voornaamste  onderdelen  van  het  onderwerp .  Doen  we  dat , dan  hebben  we  inderdaad  kans  om  een  levensechte  vertolking  te  realiseren . 
      We  hebben  hier  een  motief , waarin  gebouwen  een  grote  rol  spelen , zoals  in  ieder  stadsgezicht .  De  schetstekening  moet  dan  ook  bijzonder  verzorgd  worden  en  sterk  overgetrokken , opdat  er  voldoende  sporen  van  overblijven  om  de  penselen  tot  gids  te  dienen  bij  de  voltooiing  met  gouacheverf .  Niettemin  moet  toch  ook  hier  een  zekere  vrijheid  van  doen  blijven  bestaan , om  niet  te  vervallen  in  een  grote  stijfheid  en  droogheid , waartoe  de  bouwkunst  zich  zou  lenen , wanneer  hij  in  een  schilderij  op  te  slaafse  wijze  wordt  nagevolgd .  
      Het  tweede  stadium  bestond  in  het  aanbrengen  van  brede  toonvlakken  in  de  lichtpatijen , en  tevens  de  grijze  modulaties  in  de  wolken ; daarna  hebben  we , zo  snel  mogelijk , achtereenvolgens  de  plans  en  de  achtergrond  met  de  kathedraal , de  lange  rij  huizen  aan  de  rechterzijde , de  bomen  links , de  walkanten  en  de  brug , hun  tonen  gegeven , tenslotte  ook  het  water  met  zijn  tonaliteiten  en  de  nuances  van  de  weerspiegelingen , de  kade  aan  de  rechterzijde  en  de  aken  op  de  voorgrond .  
      Bij  deze  onderschildering  werden  hemel  en  water  nogal  vochtig  opgezet .  De  reflexen  werden  verkregen  door  toetsen , die  ook  nog  vrij  vloeibaar  waren , evenals  de  détails , die  aan  de  bouwkundige  onderdelen  hun  juiste  vorm  moeten  geven .  
      We  geven  je  onder  de  nrs. 19  en  20  nog  twee  andere  voorbeelden .  Je  zult  nu  wel  begrijpen  dat  men  , om  deze  twee  gouaches , in  het  bijzonder  de  eerste , tot  stand  te  kunnen  brengen , met  zeer  veel  zorg  de  bomen , die  in  feite, vooral  op  nr . 19 , het  belangwekkendste  element  vormen , heeft  moeten  construeren .  De  rest  is  eerder  bijzaak , zonder  daarom  tot  verwaarlozing  te  leiden .  Merk  op  dat  een  geest  van  verenvoudiging  de  kunstenaar  in  staat  stelde  de  toonverschillen  in  het  gebladerte  groot  gezien  uit  te  beelden , om  goed  hun  volumes  tot  hun  recht  te  doen  komen .  
      De  tweede  gouache  ( fig . 20 )  geeft  een  plekje  weer  bij  de  rivier  van  Pont - l' Abbé , eveneens  in  Bretagne .  We  herhalen  dat  een  deugdelijke  constructie  ook  hier  hard  nodig  was ;  het  onderwerp  eist  dat  met  klem .  De stammen  van  de  bomen  werden  over  de  lucht , het  loof  recht  en  de  bladeren  links , heen  geschilderd .  De  détails  van  de  bomen  kwamen  op  dezelfde  wijze  tot  stand  over  die  grijs - groene  toon , die  men  in  het  bijzonder  aan  de  linkerzijde  ziet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . b ,

    Fig . 19  en  20 .

    Twee  landschappen  in  gouache , eveneens  van  de  hand  van  de  schilder  Renefer .

    Let  op  de  fijne  " grijzen "  die  zo  treffend  de  ietwat  weemoedige  charme  van  het  Bretoense  land  weergeven .

    03-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . b ,

    Fig . 17  en  18 .

    Schetsopzet .

    Het  Landschap .

    Voltooid  schilderij .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
    Art . Nr . 73 . a ,

                            De  geklede  figuur

      Hier  willen  we  allereerst  verwijzen  naar  het  hoofdstuk  in  het  tweede  lesdeel , dat  hetzelfde  onderwerp  behandeldt  op  grond  van  de  overeenkomst  die  er , in  technisch  opzicht , tussen  de  olieverf  en  de  gouache  bestaat . 
      In  dat  hoofdstuk  hebben  we  gezien  dat  de  schilderarbeid  zich  ontwikkelt  volgens  het  herhaalde  malen  aangeprezen  procedé :  schetsopzet , onderschildering , afwerking .

      Ook  onze  gouache  zal  weer  op  die  wijze  uitgevoerd  worden .  Deze  aandrang  bij  het  herhalen  van  dezelfde  raadgevingen  mag  wat  vermoeiend  worden , hij  is  nochtans  noodzakelijk ;  we  vrezen  echter  het  ongeduld  van  de  leerling , die  alleen  de  vreugde  verwacht  van  het  werken  aan  een  eindresultaat .  Overigens , indien  er  al  sprake  zou  zijn  van  dwang  -  vrijwillige  dwang  -  dan  zal  een  gestadig  oefenen  die  wijze  van  doen  tot  gevolg  hebben , welke  zal  leiden  tot  een  grote  vrijheid  van  uitvoering . 
     
      Intussen  tonen  we  van  het  onderhavige  onderwerp  niet  de  drie  gebruikelijke  stadia , want  we  zijn  ervan  overtuigd , dat  je  met  de  methode  geheel  vertrouwd  bent  en  dat  je  hem  zult  kunnen  toepassen , zonder  dat  men  u  aan  een  lijntje  houdt .  Bekijk  evenwel  het  eerste  stadium  ( fig . 15 ) :  opzet  van  de  constructieschets , gedaan  met  precisie  en  controle ; men  begrijpt  dat  het  onderwerp  zelf  hier  meer  dan  ooit  een  dergelijke  discipline  vereist .  Op  deze  tekening  zijn  de  tonen  van  de  onderschildering  aangebracht , als  altijd  breed  gehouden .  De  locale  kleuren  werden  uitgedrukt  in  grote  vlakken , zowel  voor  licht  als  schaduw , weer  in  niet  te  waterige  verf , zonder  rekening  te  houden  met  kleine  onderdeeltjes.
      Tenslotte  hebben  we , na  droging , de  studie  verder  doorgevoerd  om  het  slotstadium  te  verkrijgen , dat  afgebeeld  is  op  fig . 16 , dat  men  nauwlettend  dient  te  bekijken .  Langzamerhand  moet  je  in  staat  zijn  om  de  techniek  en  de  factuur  van  de  schilder  dusdanig  te  begrijpen  dat  je  er  uw  eigen  kunde  mee  verrijken  kunt .
      Hier  zouden  we  een  pauze  willen  houden  om  je  de  gelegenheid  te  geven  de  voorgaande  beschouwingen  te  herlezen  en  goed  in  U  op  te  nemen . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 . a ,

    Fig . 15  en  16

    Schets  en  voltooid  werkstuk .

    ( Men  weet  dat  met " figuur " de  mens  bedoeld  wordt . )

    02-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . - HET PORTRET
    Art . Nr . 73 .

                                Het  Portret

      Ziehier  een  boeiend , maar  tevens , dit  mag  wel  erkend  worden , moeilijk  onderwerp .  We  stellen  er  derhalve  prijs  op  om  je  de  drie  stadia  van  de  arbeid  te  tonen , je  sterk  aanbevelen  hen  goed  te  bestuderen  alvoren  je  zich  met  kennis  van  zaken  aan  de  uitvoering  van  een  portret  in  gouache  gaat  wijden . 
      Welke  ook  het  karakter  of  de  verschijning  zijn  moge  van  de  kop , die  je  wilt  uitbeelden , het  tot  stand  brengen  van  een  goed  gebouwde  schetstekening  moet  het  onvermijdelijke  uitgangspunt  blijven  en  dit  moet  men  onder  ogen  zien  met  de  vaste  wil  om  hem  van  het  begin  tot  het  eind  op  gewetensvolle  wijze  uit  te  voeren . 
      Het  model  dat  we  je  te  bieden  hebben , ontbreekt  het  geenszins  aan  karakter .  Het  is  de  kop  van  een  stevige  grijsaard , sterk  van  kleur  en  plastische  werking , die  hem  iets  machtigs  geeft ;  hij  kan  dus  krachtig  en  vlot  worden  behandeld  op  een  wijze , die  een  vrijheid  van  penseelvoering  niet  in  de  weg  behoeft  te  staan . 
      Aan  fig . 12  kunt  je  zien , dat  de  constuctie  vrij  ver  doorgevoerd  is .  De  expressie  van  het  model  wordt  er , door  lijnen , aangevuld  met  een  zwak  modelé , goed  in  vertolkt .  Deze  tekening  wordt  vrij  sterk  aangezet  om , tijdens  de  onderschildering , zo  lang  mogelijk  van  dienst  te  kunnen  blijven .  Daartoe  wordt  de  tekening  in  krijt  of  houtskool , na  gecontroleerd  en , waar  nodig , verbeterd , overgetrokken  met  een  penseel  met  zwarte  of  donkerbruine  verf  en  wel  op  zo  correct  en  duidelijk  mogelijke  wijze , zodat  er  geen  ruimte  blijft  voor  twijfel  of  aarzeling , wanneer  men  bij  de  onderschildering  de  diverse  tonen  op  hun  juiste  plaats  moet  aanbrengen .
      Fig . 13  toont  je  het  resultaat  van  die  onderschildering .  Hij  bevat  de  locale  kleuren  van  het  model  in  hun  algemeenheid , zonder  een  diep  ingaan  op  modulaties .  Deze  arbeid  werd  gedaan  in  nogal  vloeibare  verf  om  een  eenvoudige  en  toch  goed  aaneengesloten  basis  te  verkrijgen , die  al  enige  plastiek vertoont .  
      Het  is  weer  tijdens  het  laatste  stadium  ( fig .  14 )  dat  de  kleurtoetsen  vrij  en  losjes  naast  elkaar  geplaatst  worden , zonder  in  elkaar  te  versmelten  om  het  krachtig  modelé  te  bereiken  dat  zo  zeer  in  overeenstemming  is  met  het  wezen  van  de  kop .  De  menigvuldige  toetsen , verschillend  in  toon  en  nuances , nemen  hier  plaats  in  van  zachte  overgangen  om  uitdrukking  te  geven  aan  de  passages , die  de  scherpe  kanten  wat  verflauwen , anders  zouden  deze  te  fel  worden .   

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 73 .

    Fig . 12 , 13  en  14 .

    Schetsopzet  en  de  Ondertonen

    Voltooid  werkstuk .

    Portret  van  een  grijsaard .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
    Art . Nr . 72 . a , 

                    Bloemen  in  een  Landschap

      Met  dit  onderwerp  lopen  we  enigszins  vooruit  op  de  studie  van  het  landschap , dat  we  hier  echter  slechts  bekijken  als  bijkomstigheid  bij  de  studie  van  bloemen  in  de  open  lucht .  In  het  eigenlijke  landschap  tonen  bloemen  zich  tijdelijk  op  min  of  meer  uitgestrekte  terreinen :  een  veld  van  blauwe  korenbloemen  of  één  met  geel  koolzaad , of  groepjes  klaprozen  enz .  Wat  zijn  vorm  betreft  is  de  bloem  daar  zonder  betekenis ;  hij  is  slechts  van  belang  door  de  kleurvlekjes , die  als  op  een  tapijt , over  de  grond  verspreid  zijn . 
      Wanneer  in  de  lente  de  vruchtbomen  in  bloei  staan , kan  de  bloem  van  groot  belang  worden  voor  het  landschap ;  maar  ook  dan  is  zijn  tekening  niet  een  voorwerp  van  zorg  voor  de  schilder , want  het  zijn  de  blanke  en  rose  tonen  met  hun  verschillende  nuances , die  zijn  aandacht  trekken  en  behouden .
      In  de  tuin  is  dat  alles  anders .  De  tuin  is  het  domein  van  de  gekweekte  bloem , die  zijn  eigenlijke  bestaansreden  vormt  en  waarin  de  bloem  van  zijn  kant , in  al  zijn  glorie  troont .
      Men  ziet  hem  samen  met  zijn  soortgenoten , een  onderdeel  van  een  geheel  uitmakend , maar  men  ziet  hem  ook  als  een  afzonderlijke  eenheid  met  zijn  détails .  De  verschillende  soorten  komen  des  te  meer  uit  met  hun  eigen  vormen  en  coloriet , naarmate  zij  tegenstellingen  vormen , die  hier  krachtig , daar  weer  subtiel  kunnen  zijn .  De  andere  bestanddelen  van  een  tuin , zoals  gebladerte , grasperken  enz. zijn  de  hulpvaardige  omlijstingen , waardoor  de  bloemen  nog  mooier  uitkomen .  Maar  dit  alles  schittert  voor  de  ogen  en  is  soms  wel  eens  wat  verward .  Daarom  moet  men  gaan  uitkiezen  en  vereenvoudigen ;  men  moet  een  vertolking  tot  stand  brengen , waarbij  het  gezichtsvermogen  een  controle  zal  ondergaan  van  het  verstand . 
      De  compositie  dient  weloverwogen  te  zijn om  het  onderwerp  op  zijn  gunstigst  te  kunnen  voorstellen .  Men  moet  er  voor  waken  dat  niet  de  gehele  ondergrond  met  kleurvlekjes  overdekt  zal  worden  en  zelf  zal  men  vaak  bepaalde  gedeelten  van  het  onderwerp  moeten  wijzigen ;  laten  we  niet  vergeten  dat  de  waarde  en  de  hoedanigheid  van  het  werk  van  een  kunstenaar  niet  schuilt  in  een  fotografische  weergave  van  het  geziene , maar  veeleer  in  de  uitdrukking  van  wat  een  of  ander  schouwspel  bij  hem  voor  sensaties  en  gevoelens  wekt , derhalve  in  een  interpretatie  van  wat  hij  ziet  en  aanvoelt .  
      Bekijk  fig . 11 , we  zijn  hier  in  een  tuin , waarin  plantengroei  in  vrijheid  tiert , kan  men  wel  zeggen .  Dahlia's  en  lathyrusbloesem  zijn  in  haagvorm  geplant  langs  een  paadje , dat  eigenlijk  de  enige  menselijke  inmenging  vormt .  De  natuur  heeft  voor  de  rest  gezorgd :  zij  heeft  een  fraaie  ontwikkeling  gegeven  aan  deze  planten , die  vergezeld  worden  van  enkele , langs  een  muur  geplante  perebomen .  Een  grasveldje  op  de  voorgrond  en  uitschietende  takken  op  het  middenplan  maken  van  dit  geheel  een  weelderig  en  feestelijk  onderwerp .    
      De  vlakverdeling  is  zo  opgevat  dat  de  groep  van  planten  met  hun  bloemen  een  aaneengesloten  geheel  vormt , dat  door  zijn  verschuiving  naar  achteren  een  indruk  van  diepte  wekt , die  nog  versterkt  wordt  door  de  opening  in  het  gebladerte  aan  de  rechterzijde . 
      Als  steeds  zijn  we  te  werk  gegaan  in  de  drie  bekende  stadia .  We  tonen  je  hier  het  eerste  en  het  laatste  stadium , waarbij  weer  verondersteld   wordt  dat  het  tweede , dus  de  onderschildering , zeer  breed  werd  opgevat .  Hij  bevatte  de  verschillende  tonen  groenen  in  hun  vereenvoudigde  gedaanten , de  eigen  kleuren  van  de  bloemen , zonder  nuances , die  van  het  pad  en  het  grasveldje , zonder  dat  een  détaillering  van  het  gras  werd  ondernomen . 
      We  hebben  hier  niet  te  doen  met  een  onderwerp , waarvan  de  schetsopzet  te  vergelijken  valt  met  die  van  stillevens , die  we  eerder  behandelden .  De  vormen  vertonen  zich  niet  met  die  lineaire  precisie , die  het  schilderij  van  de  nrs. 4  en  5  kenmerkt .  Onze  aanvankelijke  opzet 
    ( fig . 10 )  geeft  het  onderwerp  dan  ook  zeer  summier  weer , met  een  eenvoud , die  voldoende  geacht  moet  worden .  Het  is  eerst  tijden  de  laatste  étappe , dat  de  verschillende  onderdelen  meer  precisie  en  détaillering  zullen  krijgen , terwijl  de  kleurwaarden  de  diverse  plans  zullen  bepalen .  De  uitwerking  van  de  dahlia's  op  de  voorgrond  geschiedde  door  overschildering  op  een  blauwzwarte  ondergrond .  Ook  de  détails  van  het  grasperkje  zijn  door  overschildering , in  vettere  verf , tot  stand  gekomen .  Nochtans  zult  je  zien  dat  deze  gouache  geen  sterke  empatementen  bevat ;  niettemin  vertoont  hij  vastheid  en  stevigheid . 
      Bepaalde  fragmenten , zoals  vooral  de  lucht , maar  ook  de  ondertoon  in  de  bomen  en  het  gras , zijn  nogal  dun  vloeibaar  geschilderd  voor  het  bereiken  van  soepele  overgangen  in  kleur  en  waarde . 
      Laat  ons  thans  overgaan  tot  het  portret .

    01-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 72 . a ,

    Fig . 10  en  11 . 

    Schetsopzet .

    Bloemen  in  een  Landschap

    Voltooid  schilderij



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!