E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fritske
    blog.seniorennet.be/fritske
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    11-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . b , - FIG . 17 . - CONTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 51 . b ,

    Fig . 17 .

                Constructieschema.

    De  algemene  arabesk  is  in  stippellijn  uitgevoerd .  De  golflijn  in  S - vorm  van  de  ondersteuning  van  het  stenen  plateau , waarop  de  vruchten  liggen  herhaalt  de  eerste   en  verbindt  eveneens  de  beide  boven  elkaar  geplaatste  stillevens  om  er  een  geheel  van  te  maken , dank  zij  de  knappe  compositie .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . b , - FIG . 16 . - STILLEVEN , SCHILDERIJ VAN ALEXANDRE - FRANCOIS DESPORTES .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . b ,

    Fig . 16 .

    Stilleven , Schilderij  van 
    Alexandre - François   DESPORTES .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . b , - DERDE VOORBEELD - ALEXANDRE - FRANCOIS DESPORTES - DIERENSCHILDER VAN LODEWIJK XIV .

    Art . Nr . 51 . b ,

                                   Derde  Voorbeeld 

      Laten  wij  thans  een  nog  veel  belangrijker  onderwerp  gaan  bekijken .  Wij  zien  het  op  de  reproductie  (fig . 16 ) van  een  werk  van  Alexandre - François   DESPORTES 
    ( 1661 - 1743 ) , die  dierenschilder  was  van  Lodewijk   XIV  !  De  compositie  is  zeer  knap , de  tekening  uitmuntend  en  de  schildertechniek  soepel  en  rijk .  Er  wordt  een  verband  in  acht  genomen  tussen  licht  en  schaduw  en  het  geheel  is  van  een  bewonderenswaardige  evenwichtigheid . 
      Als  je  eerst  fig . 17  bestudeert  dan  zult  je  zien  dat  de  kunstnaar  ook  hier  zijn  doek  heeft  ingedeeld  volgens  het  beginsel  van  de  gulde  snede .  De  as  CD  is  de  deellijn  ten  opzichte  van  de  hoogte .  Wij  willen  niet  beweren  dat  de  plaats  van  de  verticale  as  AB  wiskundig  werd  " uitgerekend "  om  een  soortgelijke  verdeling  in  de  breedte  aan  te  brengen .  Maar  deze  is  wel  aan  eerrstgenoemde  as  verwant  en  de  meester  verkreeg  hem  door  zijn  intuitie , artistiek  verstand  en  goed  smaak . 
      In  dit  schilderij  zien  wij  twee  stillevens  verenigd , waarvan  er  een  vergezeld  wordt  door  een  levend  dier , n.l.  een  hond .   Verwonderlijk  is  echter  dat  zij  elkaar  goed  verdragen  en  waarom  ?  Omdat  zij  twee tegengestelde  rythmes  van  beweging  voortbrengen , die  van  hetzelfde  karakter  zijn  en  waarvan  de  samenvoeging  het  onderwerp  volkomen  op  zijn  plaats  zet  en  het  een  opmerkelijke  stabiliteit  verleent .
      De  grote  arabesk , die  een  draaiende  beweging  uitvoert , toont  overeenkomst  met  een  grote  letter  S .  De  beweging  ontspringt rechts  boven  uit  het  stenen  entablement  en  omvat , van  links  naar  rechts , het  plateau  met  de  vruchten .  De  licht  gekleurde  omtrek  van  de  ondersteuning  van  dit  grote  halfronde  plateau  begeleidt  door  zijn  buiging  de  tussengolf  die  de  bovenste  bocht  met  de  onderste  verbindt .  Op  deze  laatste  vinden  wij  van  rechts  naar  links  de  dode  eend  en  de  andere  vogels , tenslotte  de  hond , wiens  beweging  in  omgekeerde  richting  beantwoordt  aan  de  sierlijke  buigingen  van  de  stelen  der  gewassen  die  boven  het  lichaam  van  de  eend  te  zien  zijn .  De  vleugels  van  de  eend , in  het  bijzonder  die  aan  de  rechterkant , versterken  voor  het  oog  de  golving  van  de  onderste  bocht .  
      Men  merkt  op  dat  er  zich  aan  de  uiteinden  van  de  diagonaal , die  de  hoeken  K  en  k1  
    verbindt , een  in  het  oog  springende  overeenkomst  van  tegenstellingen  bevindt :  links  boven  steekt  een  donkere  silhouet  van  een  boom  af  tegen  de  lichte  lucht .  Rechts  onder  zien  wij  de  buik  van  de  dode  vogel  licht  uitkomen  tegen  een  donkere  achtergrond .  
      De  as  van  de  onderdsteuning  van  het  grote  plateau  bevindt  zich  op  ongeveer  gelijke  afstand  van  AB , as  van  de  kom  met  vruchten  en  GH , as  van  de  kop  van  de  ram .  De  as  EF  moge  ongeveer  gelijk  vallen  met  de  middenas  van  het  gehele  schilderij , hij  bevat  geen  element  van  aantrekkingskracht  en  het  centrum  van  belangstelling  blijft  toch  die  bewogen , men  zou  willen  zeggen  krioelende , massa  van  vruchten , die  samen  zoveel  licht  uitstralen.... Welnu , die  kom  bevindt  zich  niet  in  het  geometrische  middelpunt  van  de  compositie .
       Waar  enerzijds  gelijksoortigheden  zich  hier  herhalen  door  de  verschillende  gerichte  bochten , zien  wij  dat  anderzijds  rechte  en  schuine  lijnen  door  hun  stramheid  in  voldoende  mate  voor  tegenstellingen  zorgen  zodat , na  het  tot  stand  brengen  van  een  eenheid , het  schilderij ook  in  verscheidenheid  niet  te  kort  schiet .  
      Wij  zullen  niet  verder  ingaan  op  de  verschillende  wetten , die  te  pas  komen  bij  een  op  harmonieuze  wijze  opgezette  compositie .  Dank  zij  de  studie  van  de  voorgaande  voorbeelden  zult  je  daar  kijk  op  hebben  gekregen  en  wij  zijn  er  zeker  van  dat  je , door  dit  prachtige  schilderij  verder  te  bestuderen , zelf  zult  kunnen  gewaar  worden  hoe  de  kunstenaar  op  meesterlijke  wijze  de  beginselen , waarover  wij  uitweiden , in  toepassing  heeft  gebracht . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . c , - FIG . 19 . - CONTRUCTIESCHEMA VAN DE COMPOSITIE VAN FIG . 18 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . c ,

    Fig . 19 .
     
    Constructieschema  van  de  compositie  van  fig . 18 .
    Laat  je  niet  afschrikken  door  de  schijnbare ingewikkeldheid  van  deze  compositie ;  tekst  en  figuur  samen  zullen  het  je  mogelijk  maken  om  zijn  ordening  zonder  moeite  te  begrijpen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . c , - FIG . 18 . - TERUGKEER VAN DE JACHT , SCHILDERIJ VAN JEAN - BAPTISTE OUDRY .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . c ,

    Fig . 18 .

    Terugkeer  van  de  Jacht ,
    Schilderij  van  Jean - Baptiste  OUDRY .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . c , - VIERDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . c , 

                      Vierde  Voorbeeld

      Nog  een  voorbeeld  ziet  je  in  fig. 18 , Waaruit een  volkomen  classicistische  geest  spreekt .  Het  is  een  schilderij  van  Jean - Baptiste  OUDRY  ( 1681 - 1755 ) , de  voortreffelijke  dierenschilder .  Dit  werk ,  Terugkeer  van  de  Jacht  genaamd , is  vol  beweging  en  toch  is  alles  van  een  volmaakte  ordening . 
      Men  zie  fig . 19 .   De  compositie  wordt  in  evenwicht  gehouden  door  twee  honden  die  hem  aan  de  benedenkant , rechts  en  links , als  het ware  " vastzetten  "  terwijl  dit  aan  de  bovenkant  geschiedt  door  de  bomen  links  en  de  vogels  met  uitgespreide  vleugels  rechts .
      Men  merkt  allereerst  op  dat  de  lichtende  lijn  van  de  poot  geheel  links  van  de  hond , die  zich  voortzet  in  de  driehoekige  witte  vlek  op  zijn  borst , een  richting  AB  heeft , die  gelijksoortig  is  aan  de  as  CD  van  de  hond  aan  de  rechterkant .  Deze  lijnen  voeren  de  blik  naar  het  centrum  van  de  belangstelling .  Zij  worden  omsloten  door  een  soort  van  ovaal , waarvan  de  welving 
    ( E  E1 )  samenvalt  met  de  vleugels  van  het  dode  dier .  Deze  meetkundige  figuur  loopt  dwars  door  de  verticale  lijn  op  het  gulden  punt  P1 .  Deze  lijn  snijdt  dus  de  boog  van  de  vleugels , de  schuine  lijn  M  M1  ( de  as  van  het  hazenlijf )  en  de  as  van  de  reiger  J .  Wanneer  men  deze  laatste  lijn , verlengt , zal  hij  in  H  de  as  HG  van  de  hals  van  de  reebok  ontmoeten , die  in  G  een  stompe  hoek  maakt  met  FG , de  lichaamas  van  het  dier .  Die  gebroken  lijn  HGF  vormt  een  tegenwicht , zoals , met  de  boog  EE1 ; samen  begrenzen  zij  het  centrum  van  belangstelling .
    De  blik  naar  dit  centrum  wordt  verder  ook  nog  geleid  door  twee  schuine  lijnen , waarvan  de  ene  samenvalt  met  de  scheve  stand  van  een  der  bomen  in  de  linkerbovenhoek  en  de  andere  met  de  stand  KL  van  het  geweer  rechts .
      Zelfs  de  naar  beneden  gebogen  lijn  die  de  bladermassa's  op  de  achtergrond  omsluit , evenals , aan  de  rechterzijde , de  uitgespreide  vleugel  van  de  vogel  die  op  de  leuning  zit  en  waarvan  de  boog  RR1   een  herhaling  is  van  OO1 ,  voeren  de  blik  naar  het  centrum  van  de  belanstelling .  Dit  ontluikt  als  een  boeket  of , als  men  wil , opent  zich  als  een  waaier , vanuit  het  gulden  punt  P1 , welke  beweging  gepaard  gaat  met  de  opening  in 
    V - vorm  van  de  assen  HJ  en  GF .
      Wij  vestigen  nog  de  aandacht  op  een  overeenkomst  van  tegenstellingen :  in  de  linkerbovenhoek  vertoont  de  schuin  lopende  boom  een  hoek , die , op   symmetrische  wijze , overeenkomt  met  de  hoek  van  de  as  van  de  hond  in  de  rechterbenedenhoek .  Anderzijds  zien  wij  de  hond  licht  afsteken , terwijl  de  boom  van  zijn  kant  donker  tegen  de  hemel  uitkomt .  
      Ook  zult  je  stellig  het  spel  van  toonwaarden  bewonderen , het  clair - obscuur  en  het  dramatische , bijna  tragische  effect , dat  hier  door  de  tegenstelling  van  leven  en  dood  wordt  verwekt .  Dit  spreekt  bijvoorbeeld  uit  de  beweging  van  de  hond  en  de  vogel  geheel  rechts  tegenover  de  roerloosheid  van  de  even  prachtige  als  erbarmelijke  stoffelijke  resten , waarvan  een  huiveringwekkend  licht  de  schoonheid  laat  uitkomen , hun  gratie  en  de  sierlijkheid  van  hun  vormen , vacht  en  gevederte .  Beide  groepen , die  van  leven  en  van  dood , zijn  gescheiden  door  het  wapen , dat  het  werktuig  was  van  deze  slachting  en  dat  de  beschouwer  zeker  niet  onberoerd  kan  laten .  
      Het  zijn  juist  de  contrasten  die , naar  het  ons  toeschijnt , hier  het  wezen  van  de  compositie  uitmaken  en  het  lijkt  ons  overbodig  ook  bij  dit  schilderij  te  wijzen  op  de  talrijke  herhalingen  die , gevolg , gevend   aan  de  wet  der  herhalingen , zowel  in  de  lijnen , als  in  de  volumes  en  toonwaarden  terug  te  vinden  zijn .  
      Het  rythme  is  zeer  sprekend  en  ook  harmonie  heerst  in  dit  bewonderenswaardige  werk , waarvan  de  leerling  thans  in  staat  zal  zijn  zelf  een  verdere  ontleding  tot  stand  te  brengen .        
     


    12-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - FIG . 25 . bis - GOED OPGESTELDE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . d ,

    Fig . 25 . bis .

    Het  vouwbeen  vervangt  op  succesvolle  wijze  een  der  boeken .  Let  op  de  tegengestelde  assen  van  de  verschillende  voorwerpen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - BETERE OPSTELLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Betere  opstelling , maar  een  beetje  te  veel  regelmaat  in  de  plaatsing  van  de  drie  boeken  links .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - LEGE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Nog  een  " lege "  compositie .
    Voor  veranderingen  zie  men  naar  de  volgende  schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . - VERBETERDE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .

    Gunstige  wijzigingen  zijn  hier  aangebracht :  een  andere  vaas  en  boeket ;  toevoeging  van  een  stoel  met  sjaal  aan  de  linker  zijde .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 . - ONJUISTE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22 .

    Onjuiste  compositie ;  slechts  uitgewogen .
    Let  op  de  grote  leegte  links .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . - CONSTRUCTIE VAN HET STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 .

    Contructie  van  het  stilleven , waarop  de  richtlijnen  te  zien  zijn .  Let  vooral  op  de  bril  en  de  elementen  A  en  B .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - FIG . 20 . - ORIGINELE WIJZE OPGEVATTE COMPOSITIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . d ,

    Fig . 20 .

    Een  op  originele  wijze  opgevatte  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - VIJFDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . d ,

                            Vijfde  Voorbeeld

      Thans  zouden  wij , als  toelichting  van  een  opmerking  uit  het  begin  van  dit  lesdeel , willen  aantonen  dat  een  geest  van  compositie  niet  opgesloten  behoeft  te  zijn  in  een  kooi  van  starre  beginselen .  Oorspronkelijkheid  en  verbeeldingskracht  kunnen , mits  van  goed  gehalte  en  aan  het  onderwerp  aangepast , eveneens  tot  gelding  komen .  Overigens  zijn  er  bepaalde  onderwerpen  die  als  het  ware  bij  voorbaat  verplichten  tot  een  soort  van  compositie , die  geheel  anders  zal  zijn  dan  degenen , die  wij  tot  dusver  de  revue  lieten  passeren .  De  opstelling  van  de  bestanddelen  was  daarbij  onderworpen  aan  de  algemene  wetten , die  wij  meer  dan  eens  bespraken .  In  het  geval  dat  wij  nu  gaan  bestuderen , is  het  de  geest  van  het  onderwerp  zelf  die  een  grondbeginsel   van  compositie  verwekken  zal , waaruit  een  bepaald  rythme  en  een  werkelijke  indruk  van  harmonie  geboren  zal  worden . 
      Dit  motief  zien  wij  in  de  figuren  20  en  21  .
    Hij  schijnt  niet  onderworpen  te  zijn  aan  de  regels , die  wij  in  het  voorafgaande  toepasten .  De  opzet  is  zo  uitgevoerd  dat  wij  dadelijk  denken  aan  de  dagelijkse  bezigheid  van  een  schrijver  in  het  vertrek , waarin  hij  gewoon  is  te  werken  en  wel  door  de  tafel  met  papier  boeken , tijdschriften  en  andere  voorwerpen , maar  toch  niet  zonder  een  zekere  ordening , verspreid  liggen . 
      Wij  zien  alles  een  beetje  vanuit  de  hoogte , zodat  de  horizon  boven  de  afsluiting  van  het  schilderij  komt  te  liggen .  De  kunstenaar  heeft  juist  die  hoekperspectief  gewild  om  een  rythme  van  bewegingen  te  krijgen , dat , in  twee  tegengestelde  richtingen , verkregen  wordt  door  het  verdwijnen  van  de  groepen  evenwijdige  lijnen , waarvan  de  ene  gericht  is  naar  een  verdwijnpunt  aan  de  linkerzijde , dat  buiten  de  lijst  valt  en  het  andere  naar  een  tweede  verdwijnpunt  dat  op  gelijksoortige  wijze  buiten  het  doek  komt  te  liggen .  Maar  als  het  hier  bedoelde  rythme  bij  alle  onderdelen  van  het  onderwerp  zou  toegepast  worden , dan  zou  er  een  saaie  eentonigheid  onstaan .  Daarom  nemen  het  geopende  boek  links , de  bril  en  enkele  andere  voorwerpen  afwijkende  posities  in .  De  as  van  die  bril  bijvoorbeeld , die  nogal  de aandacht  trekt , vertoont  een  bijzondere  richting  en  wordt  middendoor  gesneden  door  de  verticale  lijn  op  het  gulden  punt  van  de  breedte  ( zie  fig 21 ) .   Deze  speciale  richting  van  de  bril , die  contrasteert  met  ieder  van  de  groepen  van  dominerende  lijnen , wordt  herhaald  door  een  evenwijdige  stand  van  twee  andere  onderdelen , waarvan  het  een   licht  van  toon  is , bij  het  grote  boek  ( A )  en  het  andere  donkerder  is  ( B ) , gelegen  onder  de  horizontale  deellijn  van  de  compositie .  
             
                Enkele  onjuist  composities

                   Hoe  deze  te  verbeteren

      Het  lijkt  ons  zijn  nut  te  hebben  je  thans  enige  voorbeelden  van  onjuiste  composities  onder  ogen  te  brengen .  Je  zult  hun  fouten  nu  beter  kunnen  beoordelen  en  deze  fouten  in  het  vervolg  met  meer  succes  kunnen  ontlopen .  Wij  zullen  je  daarbij  geen  compleet  uitgewerkte  schilderijen  tonen , maar  eenvoudige  schetsen , die  ruim  voldoende  zijn  om  je  te  laten  zien , waar  het  over  gaat .  
      Bekijken  wij  eerst  fig . 22 ,  die  een  onevenwichtige  compositie  bevat .  Ongetwijfeld  is  de  vaas  neergezet  op  een  as  die  bij  benadering  overenkomt  met  een  deellijn  in  de  breedte , die  verkregen  werd  volgens  de  gulden  snede .  Maar  het  gehele  gewicht  van  het  onderwerp  bevindt  zich  aan  de  rechterzijde , terwijl  aan  de  linkerzijde  een  bijna  totale  leegte  heerst .  Het  grote  schilderij , waarvan  men  een  gedeelte  op  de  achterwand  ziet , neemt  niet  voldoende  plaats  in  om  het  verbroken  evenwicht  te  herstellen .  Ten  overvloede  verkrijgt  de  vaas  een  buitensporig  belang , ten  koste  van  het  boeket , dat  overigens  ook  nog  afgesneden  wordt  door  de  bovenrand  van  het  opervlak . 
      Hoe  ook  de  kwaliteiten  zouden  kunnen  zijn  van  het  modelé  dat  men  hier  zou  toepasen  of  de  eventuele  rijkdom  van  het  coloriet , de  copositie  als  zodanig  zou  er  nimmer  door  kunnen  slagen  !   Zeer  zeker  zou  het  al  voldoende  geweest  zijn  om  aan  de  linkerzijde  bijvoorbeeld  een  stoel  te  plaatsen  en  dat  een  kleinere  vaas  op  tafel  gezet  werd , om  de  uitbeelding  een  sterke  verbetering  te  doen  ondergaan  ( fig . 23 ) .  
      De  tweede  compositie  verwekt  een  pijnlijk  gevoel  van  leegte  ( fig . 24 ) , waarbij  de  elementen  van  het  onderwerp  min  of  meer  opgeofferd  schijnen .  Weliswaar  ontvangt  de  beschouwer  hier  een  zeker  gevoel  van  evenwicht , maar  dit  gebeurt  zonder  dat  het  belang  van  het  motief  in  de  geringste  mate  vergroot  wordt .  Er  bestaat  geen  centrum  van  belangstelling ;  de  leegheid  in  het  midden  kan  daar  beslist  niet  voor  doorgaan  !   Een  beter  resultaat  zouden  wij  met  weinig  moeite  kunnen  verkrijgen  zonder  zelfs  onze  positie  ten  opzichte  van  het  raam , het  gordijn  en  het  opgehangen  schilderij  te  wijzigen .  Daartoe  verplaatsen  wij  de 
    " verminkte "  lamp  een  weinig  naar  links  en  met  de  vaas  doen  wij  hetzelfde  naar  rechts .  Nu  gaan  wij  er  ook  nog  een  paar  dingen  aan  toevoegen  :  twee  of  drie  boeken  en  een  vouwbeen , bijvoorbeeld , waarbij  wij  deze  voorwerpen  volgens  weloverwogen  assen  neerleggen .  Zoals  je  ziet , heeft  de  compositie  er  aanmerkelijk  door  gewonnen  
    ( fig . 25  en  25  bis ) .

              

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . e , - FIG . 26 . - PAUL CEZANNE STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 51 . e ,

    Fig . 26 .

    Stilleven  van  Paul  Cézanne.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . e , - ZESDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . e , 

                          Zesde  Voorbeeld

      We  besluiten  dit  onderwerp  over  het  stilleven  met  de  analyze  van  een  compositie  van  Paul  CEZANNE   ( 1839  -  1906 ) ,  die  wij  zien  in  fig . 26 .
       Zijn  bouw  schijnt  in  tegenspraak  te  zijn  met  de  beginselen , die  we  in  het  voorgaande  uiteengezet  hebben  en  het  is  vooral  om  die  reden , dat  we  je  hem  laten  zien .  Maar , deze  bijzonderheid  daargelaten , bevat  hij  zodanige  kwaliteiten , dat  hij  ruimschoots  onze  bewondering  verdient  op  te  wekken .
     We  constateren  hier  dus  niet  een  toepassing  van  de  grote  wetten , die  de  grondslag  vormen  van  de  klassieke  kunstwerken , die  het  verleden  ons  naliet .  Maar  toch  is  dit  een  evenwichtig  schilderij .  Twee  grote  vlekken , de  ene  donker  aan  de  linkerkant  en  de  andere  licht  aan  de  rechterkant , stellen  hun  toonwaarden  tegenover  elkaar  aan  beide  zijden  van  het  bordje , dat  ongeveer  op  de  middellijn  van  het  vlak  gelegen  is .  De  twee  vlekken  zijn  enerzijds  de  fles  en  anderzijds  de  handdoek , waartussen  het  glas  als  een  soort  van  " band "  dienst  doet . 
      De  blik  wordt  allereerst  geleid  naar  het  centrum  van  het   schilderij  door  de  stralende  lichtheid  van  het  doek .  Twee  belangrijke 
    " rythmes "  van  bewegingen  treden  hier   op  de  voorgrond .  Het  ene  is  horizontaal  en  wordt  vertegenwoordigd  door  de  rand  van  de  tafel , herhaald  door  de  opstelling  van  de  groenten  en  voor  een  gedeelte  ook  door  de  witte  doek .  Het  andere  rythme  is  verticaal  en  dat  wordt  voortgebracht  door  de  fles , de  staarten  van  de  uien  en  het  glas .  Maar  ook  het  neerhangende  gedeelte  van  de  doek  werkt  hieraan  mee . 
      We  hebben  gezegd  dat  in  de  werken  van  de  oude  meesters  de  grootte  van  de  lichte  partijen  niet  omvangrijker  is  dan  het  derde  deel  van  het  totale  oppervlak .  Waar  dit  beginsel  hier  niet  strikt  in  acht  genomen  werd , zult  je  toch  constateren  dat  het  oppervlak  van  de  lichtste  toonwaarden  geringer  is  dan  het  oppervlak  van  de  minder  lichte  tonen .  Overigens  is  het  duidelijk  dat  de  waarde  van  deze  compositie  vooral  schuilt  in  de  uitdrukking  van  de  kleur , waarvan  het  clair - obscuur  in  hoge  mate  opmerkelijk  is .  Laten  we  van  dit  woord 
    clair - obscuur  de  reeds  gegeven  definitie  hier  dus  aanvullen .  We  zeiden  dat  dit  woord  betrekking  heeft  op  de  goed  doordachte  verdeling  van  licht -  en  schaduwpartijen , van  de  toonwaarden  dus .  Maar  als  we  nu  met  kleuren  te  doen  hebben  ?  
    In  dat  geval  beantwoordt  clair - obscuur  aan  hun  harmonie  , die  verkregen  wordt  door  de  intensiteit  in  licht  en  schaduw .  We  hebben   dus  ook  hierbij  te  doen  met  waarden , maar  met  gekleurde  waarden . 

    13-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 . - CONSTRUCTIESCHEMA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    Constructieschema .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . - FIG . 27 . - DE DEFINITIEVE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 .

    Fig . 27 .

    De  definitieve  compositie

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . - FIG . 30 . - CONSTRUCTIESCHEMA VAN HET LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 .

    Fig . 30 .

    Contructieschema  van  het  landschap  van 
    fig . 29 , dat  in  de  tekst  besproken  wordt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - LANDSCHAP . SCHILDERIJ VAN RENEFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 29 .

    Landschap .  Schilderij  van  Renefer

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . - DE COMPOSITIE IN HET LANDSCHAP
    Art . Nr . 52 .

             De  Compositie  in  het  Landschap

      Het  landschap  is  een  terrein  van  de  kunst , dat  rijk  is  aan  een  overvloed  van  verschillende  soorten  van  onderwerpen .  De  jaargetijden  vermeerderen  nog  hun  aspecten , zowel  door  het  karakter , wat  zij  doen  onstaan  en  die  bij  hetzelde  motief  zo  uiteenlopend  kan  zijn , als  door  de  zeer  verschillende  effecten , die  zij  te  voorschijn  roepen .
      Vaak  zal  een  of  ander  motief  zich  in  een  gunstige  ordening  aandienen :  zijn  bestanddelen  zijn  dan  op  een  zodanig  geslaagde  wijze  opgesteld  dat  het  geheel  op  een  spontane , natuurlijke  wijze  van  een  centrum  voorzien  is  en  volkomen  uitgebalanceerd  is .  Vaak  ook  is  het  voldoende  dat  de  kunstenaar  zich  een  beetje  naar  links  of  naar   rechts  verplaatst  van  de  oorspronkelijke  " observatiepost "  om  van  de  natuur  een  beeld  voor  ogen  te  krijgen  dat  aan  al  zijn  verlangens  tegemoet  komt . 

                         Eerste  Voorbeeld

      Wanneer  wij  fig. 27  bekijken , dan  zien  wij  daar  een  zeer  aantrekkelijk  onderwerp  uit  de  omgeving  van  Parijs , waarin  wij  gevoel  voor  maat , bekoorlijkheid  en  zachtheid  verenigd  zien .  De  compositie  of  als  men  wil , de  geest  van  compositie  openbaart  zich  al  door  een  rythme  van  horizontalen , die  in  oppositie  staan  tegenover  de  beweging  van  een  groep  van  verticalen .  Maar  eerstgenoemden  overheersen  toch , vandaag  de  indruk  van  kalmte  en  stabiliteit .  Op  het  tweede  plan  en  ongeveer  in  het  midden  van  de  compositie  zal  men  een  boom  opmerken , die  uitsteekt  boven  zijn  soortgenoten , die  gelegen  zijn  op  dezelfde  grondlijn .  Maar  als  wij  nu  fig . 28  bekijken , dan  zien  wij  dat , al  is  deze  boom  nagenoeg  in  het  midden  van  de  compositie  neergezet , hij  ook  gelegen  is  op  de  deellijn  P , verkregen  met  de  gulden  snede  op  de  ruimte  die  begrepen  is  tussen  de  laatste  massa  gebladerte  geheel  links  op  hetzelfde  middenplan  (verticale  lijn  M )  en  de  begrenzing  van  het  loof  van  de  bomen  op  de  rechteroever  ( verticale  lijn  M1 ) .   Zodoende  levert  de  gelijkvormigheid  die  de  boom  in  midden  veroorzaakt  tussen  de  rechter -  en  linkerhelft  van  het  doek  geen  enkel  bezwaar  op . 
      Voor  het  overige  zult  je  ook  opmerken  dat  de  partijen  in  de  verte , waarvan  de  lichtheid  contrasteert  met  de  bladermassa's  die  hen  rechts  en  links  omlijsten , aan  beide  zijden  van  de  verticale  S  geplaatst  zijn .  Die  lijn  S  is  geconstrueerd  volgens  de  middelste  en  uiterste  rede  in  de  ruimte  tussen   P  en  M1  en  valt  tevens  samen  met  de  lichtste  elementen .  Wij  hebben  daarmee  een  uitstekend  opgesteld  centrum  van  de  belangstelling . 
      Op  het  voorplan  zien  wij  twee  krachtige  partijen :  de  twee  bomen  links  en  de  ene  rechts , die  het  gehele  motief  vast  houden  en  in  evenwicht  brengen .  Maar  dit  is  niet  alles . Het  onderwerp  wordt  ook  aan  de  benedenzijde  afgesloten  door  een  lange  slagschaduw  geheel  vooraan , die  veroorzaakt  wordt  door  een  buiten  het  doek  gelegen  boom .  Aan  de  bovenzijde  valt  een  soortelijke  rol  ten  deel  aan  de  grote  witte  wolk , wiens  omtrek  in  zekere  zin  een  verbinding  tot  stand  brengt  tussen  de  drie  grote  bomen .  Zonder  derhalve  gedwongen  te  zijn  om  de  plaatsen ,  of  vormen  van  de  onderdelen  van  het  motief  te  wijzigen , heeft  de  kunstenaar  een  op  klassieke  wijze  gebouwde  compositie  verkregen .  Het  was  hem  voldoende  om  goed  zijn  gezichtspunt  uit  te  kiezen .  " Men  moet  zich  weten  neer  te  zetten " , placht  de  grote  schilder  COROT  te  zeggen .
      Aangezien  het  in  ons  geval  een  vlak  terrein  betreft , waar  een  rivier  door  heen  stroomt , is  de  horizon  beduidend  onder  de  horizontale  middelijn  van  het  vlak  gelegen , want  dit  gebied  is , juist  door  zijn  vlakheid , sterk  in  het  verkort  gezien , terwijl  daarentegen  de  lucht  zich  in  al  zijn  uitgestrekheid  aan  de  beschouwer  vertoont . 

    14-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . - CONSTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .

    Constructieschema  van  deze  voortreffelijke  compositie . 
    Dit   " geraamte "  is  in  wezen  eenvoudig .  Men  moet  niettemin  door  een  nauwkeurig  overwogen  waarneming  zijn  grote  lijnen  en  bewegingen  doen  uitkomen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - FIG . 31 . - SCHILDERIJ VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . a ,

    Fig . 31 .

    Stadsgezicht  te  Parijs , schilderij  van  Renefer .
    De  kunstenaar  heeft  zijn   " standpunt "  goed  weten  te  kiezen  en  heeft  dit  prachtige  motief  weergegeven  met  een  talent , waarin  meesterschap  en  gevoel  verenigd  zijn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - FIG . 34 . - CONSTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34  en  Fig . 33

    Het  constructieschema  toont  allereerst  een  verticale  as  AR , die  vrijwel  samenvalt  met  de  gulden  snede  in  de  breedte .  Ondanks  enkele  bochten  beweegt  de  afdalende  weg  zich  in  het  algemeen  volgens  deze  lijn .  Elders  ziet  je , als  tegenstelling , de  naar  boven  lopende  verdwijning  ( naar  de  horizon  LH )  van  de  grote  lijnen , die  de  daken  verbinden  van  de  verschillende  huizen  langs  de  weg .  De  beide  bomen  op  de  voorgrond , links  en  rechts , sluiten  de  compositie  af , die  eerst   bewogen   rythme , om  daarna  te 
    " kalmeren "  in  de  verte , waar  een  bijna  volkomen  horizontaliteit  heerst .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - FIG . 33 - ( zie uitleg in Fig . 34 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . a ,

    Fig . 33  ( zie uitleg in fig . 34 )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - DERDE VOORBEELD

    Art . Nr . 52 . a ,

                         Derde   Voorbeeld

      Ziehier  een  rijk  gevuld  motief  ( fig . 31 ) .  waarvan  men  noch  de  afmetingen  zou  kunnen  wijzigen , noch  zijn  onderdelen  zou  kunnen  verplaatsen  zonder  het  effect  en  de  harmonie , die  zij  ademen , in  gevaar  brengen .
      We  hebben  hier  voor  ogen  een  punt  aan  de  " Quai  de  Montebello " te  Parijs , dat  terecht  vermaardheid  geniet .  Als  gevolg  van  zijn  karakter  hebben  we  de  voorkeur  gegeven  aan  een  langwerpig  doek  van  het  formaat  dat  in  Frankrijk   " marine "  genoemd  wordt , maar  we  willen  in  dit  verband  toch  opmerken  dat  de  keuze  van  dit  formaat  door  geen  enkele  gebiedende  overweging  werd  ingegeven : een  stilleven  kan  net  zogoed  op  het  uitgerekte  formaat  geschilderd  worden  als  een  landschap .  De  goede  smaak , het  gevoel  voor  verhoudingen  en  de  bedoelingen  van  de  kunstenaar  zijn  de  enige  factoren  die  deze  keuze  bepalen .  
     
    Ook  hier  werd  de  compositie  gebonden  aan  een  vlakverdeling , die  zijn  oorsprong  vond  in  een  weloverwogen  plaatsing  van  de  kunstenaar  en  wel  degene , die  hem  in  staat  stelde  het  onderwerp  op  zijn  voordeligst  voor  ogen  te  krijgen . 
      
    Op  fig . 32  zult  je  aanstonds  bemerken  dat  de  kathedraal  op  de  rechterzijde  van  het  doek  gelegen  is  en  meer  in  het  bijzonder  op  dat  deel  van  het  oppervlak , dat  verkregen  werd  door  een  indeling  in  middelste  en  uiterste  rede .  Met  andere  woorden , de  verticale  lijn  V  loopt  ongeveer  door  het  gulden  punt  van  de  horizontale  zijde  van  het  doek .  
     
     Met  die  kathedraal  komen  aan  de  linkerzijde  enkele  huizen  overeen , waardoor  een  zeker  evenwicht  ontstaat , maar  er  is  geen  enkele  gelijkvormigheid , noch  in  de  lijnen , noch  in  de  volumes  en  de  toonwaarden .  De  afwisselend  schuine  lijnen  van  de  boomstammen  en  takken  vormen  een  aangename  tegenstelling  met  de  verticaliteit  van  de  gebouwen , en  waar  enerzijds  de  kerk , als  centrum  van  belangstelling  licht  hehouden  is , zijn  anderzijds  de  huizen  er  tegenover  in  de  schaduw  gezet . 
      Voor  het  overige  zult  je  van  nu  af  aan  zelf  de  afgebeelde  composities  moeten  onderzoeken , waarbij  we  er  ons  in  het  algemeen  toe  zullen  beperken  om  slechts  de  meest  kenmerkende  eigenschappen  onder  uw  aandacht  te  brengen .  In  het  licht van  de  kennis , die  je  bij  de  studie  van  de  voorgaande  voorbeelden  hebt  opgedaan , zult  je  er  in  kunnen  slagen  om  bij  de  thans  volgende  voorbeelden  zelf  de  wijze  van  toepassing  in  dit  lesdeel  behandelde  wetten  en  beginselen  na  te  gaan .  
      Op  het  onderhavige  voorbeeld  zult  je  kunnen  constateren  dat  de  begrenzing  van  het  terrein  bij  de  horizon  onfgeveer  gelijk  is  aan  de  lijn  van  de  gulden  snede  in  de  hoogte , dat  wil  dus  zeggen  dat  deze  horizontale  lijn  niet  ver  verwijderd  is  van  het  punt  H , gulden  punt  van  de  verticale  zijde  van  het  doek . 

                      Vierde  Voorbeeld

      We  gaan  nu  eens  een  heel  ander  geval  bestuderen .  Fig . 33  toont  je  een  gezicht  uit  de  hoogte ;  vanuit  de  door  hem  gekozen  post  kan  de  kunstenaar  het  motief  goed  overzien  en  de  horizon  is  dientengevolge  in  het  bovenste  deel  van  het  doek  terecht  gekomen .  Dit  motief  is  intussen  zeer  fraai  en  van  een  grote  harmonie  in  zijn  verscheidenheid .  Het  gekozen  formaat  is  van  het  soort  dat  " figure " genoemd  wordt  en  dat  minder  langwerpig  is  dan  datgene  dat  " paysage " genoemd  wordt  en  vooral  dan  het  zg . " marine " formaat , waarover  we  het  reeds  hadden .  Deze  keuze  is  geheel  gerechtvaardigd  als  gevolg  van  de  hoogte  van  het  gezicht  dat  wij  voor  ons  hebben .  De  gehele  belangstelling  gaat  immers  uit  naar  het  gedeelte  dat  onder  de  horizon  gelegen  is . En  het  belang  van  dit  motief  spruit  voort  ( zie  fig . 34 )  uit  de  drie  opeenvolgende  bewegingen  van  de  naar  benedenlopende  weg , de  tegenstelling  in  het  karakter  tussen  de  elementen  aan  de 
    rechter -  en  die  aan  de  linkerzijde , ook  nog  door  de  blik  die  we  op  een  deel  van  het  dorp  krijgen , waarvan  de  lichtende  daken  het  middenplan  opluisteren  en  tenslotte  ook  door  het  mistig  astect  van  de  vage  verte , die  op  dichterlijke  wijze  het  motief  completeren .  We  hebben  hier  een  werk  van  hoog  gehalte , dat  op  prachtige  wijze  een  regenachtige  dag  in  de  late  herfst  uitbeeld  en  dat , we  zeggen  het  nogmaals , vol  poëzie  is .  Toch  heeft dit  doek  niets  " kwijnends "  of  sufs , want  er  heerst  juist  een  ongewone  levendigheid . 
      De  grote  as  AR  van  de  weg  valt  ongeveer  samen  met  de  lijn  van  de  gulden  snede  in  de  breedte .  Het  motief  wordt  vertolkt  in  een  netwerk  van  betrekkelijk  eenvoudige  lijnen ;  de  belangrijkste  zijn  die  van  de  grond , of  liever  van  de  weg , wiens  bewegingen  en  richtingen  hun  verband  vinden  ten  opzichte  van  de  lijn  AR . 
      De  andere  verticale , horizontale , en  schuine  lijnen , die  weldoordacht  op  het  doek  geplaatst  zijn , ordenen  zich  volgens  een  rythme , dat  de  intense  beweging  schept , waardoor  deze  perfect  uitgewogen  en  gesloten  compositie  bezield  wordt .  Let  eens  op  de  talrijke  herhalingen  van  de  lichte  dominante  van  het  huis  in  de bocht  van  de  weg  en  de  krachtige  contrasten  in  de  waarden , van  donkere  accenten  naar  lichtende  vlekjes , die  zachte  grijzen  tot  binding  hebben .



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - FIG . 42 . EENTONIGHEID ZONDER SCHILDERACHTIGE ELEMENTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . b ,

    Fig . 42 .

    Eentonigheid  zonder  schilderachtige  elementen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41 . - DE COMPOSITIE ONTBREEKT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41 .

    Vlakverdeling  die  men  moet  vermijden .
    De  compositie  ontbreekt  het  aan  " lucht " .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40 . - ONEVENWICHTIGE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40 .

    Onevenwichtige  compositie , gebouwd  op  een  diagonaal , waardoor  het  doek  te  gelijkelijk  is  verdeeld .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 39 . - GEBREK AAN EVENWICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39 .

    Gebrek  aan  evenwicht .
    De  bijna  volkomen  leegte  aan  de  linkerzijde  staat  in  ongelukkig  verband  tot  de  volheid  aan  de  rechterzijde .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38 . - CONSTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38 .

    Constructieschema  van  fig. 37 .

    15-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - FIG . 37 . - SAN BARTOLOMMEO - EILAND TE ROME ( DOOR COROT )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . b ,

    Fig . 37 .

    Het  San  Bartolommeo - eiland  te  Rome ,
    schilderij  van  Camille  Corot . ( 1796 -1875 )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - FIG . 36 , CONSTRUCTIESCHEMA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . b ,

    Fig . 36 ,

    Constructieschema .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - FIG . 35 . SCHILDERIJ VAN ANTRAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . b ,

    Fig . 35 ,

    Schilderij  van  ANTRAL .

    16-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . c , - FIG . 43 . - LANDSCHAP DOOR R . JOUVE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . c ,

    Fig . 43 .

    Landschap  ( gewassen  tekening )  van  onze  leerling , R . Jouve .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - VIJFDE EN ZESDE VOORBEELD
    Art . Nr . 52 . b ,

                           Vijfde  Voorbeeld
                         en  Zesde  Voorbeeld

      Een  prachtig  doek  van  de  schilder  ANTRAL   willen  we  eens  met  het  vorige  werk  vergelijken .  Op  de  fig ; 35  en  36  ziet  je  duidelijk  dat  hier  twee  uitgesproken  groepen  van  lijnen  tot  elkaar  in  tegenstelling  staan ;  de  ene  vertoont  een  scheve  hoek , die van  links  naar  rechts  oploopt  en  de  andere  is  in  wezen  horizontaal .  Ook  in  dit  schilderij  ligt  de  horizon  op  de  bovenste  helft  van  het  doek .  Je  merkt  wel  op  dat  de  opening  tussen  de  huizen  in  het  midden  van  de  compositie  valt  en  dat  een  enkel  schip  met  ontplooid  zeil  eveneens  doorsneden  wordt  door  de  verticale  middellijn . 
      Toch  is  er  hier  geen  gelijkvormigheid  of  eentonigheid  in  de  verdeling  van  de  massa's  van  de  huizen  en  wel  door  de   arabesk , die  uit  hun  opstelling  naar  voren  treedt  en  door  de  beweging  die  door  verticale , schuine  en  gebogen  lijnen  wordt  voortgebracht .  Ook  zal  men  de  vaste  contructie  en  het  mooie  evenwicht  in  de  toonwaarden  wel  weten  te  bewonderen .  

                        Zesde  Voorbeeld 

      Bewondering  zal  men  ook  hebben  voor  een  meesterwerk  van  Camile  COROT  ,  het  San  Bartolommeo - eiland  te  Rome  ( fig . 37  en  38 ) .  We  hebben  hier  een  prachtige , volmaakt  uitgewogen  vlakverdeling  -  en  dat  zonder  de   geringste  eentonigheid  -  door  de  beide  bruggen  en  de  bouwwerken , die  zij  verbinden .  Op  fig . 38  ziet  je  dat  de  horizon  nagenoeg  gelijk  is  aan  de  deellijn  van  de  gulden  snede  van  de  verticale  zijde , terwijl  de  klokkentoren , die  de  middengroep  beheerst , precies  geplaatst  is  op  de  gulden  snede  van  de  horizontale  zijde .  Een  machtige  indruk  van  stabiliteit  wordt  verwekt  door  een  zeer  rustige  perspectief  en  door  het  sterk  uitgesproken  spel  van  horizontalen , die  de  vredigheid  van  het  geheel  onderstrepen , alsof  hier  sprake  is  van  een  soort  van  overpeinzing , die  uitmondt  in  de  naar  de  hemel  gerichte  verticale  lijnen ...
    Men  heeft  inderdaad  geen  " abstracties "  nodig  om  de  indrukken  en  emoties , die  een  kunstenaar  ondervond , van  zijn  ziel  naar  die  van  een  ander  over  te  brengen , al  zou  die  ander  ook  iemand  van  een  verfijnde  intellectualiteit  zijn  !  Het  voordeel  van  een  goed  uitgevoerde  compositie  is  juist  dat  hij  de  leek  kan  ontroeren  zonder  dat  hij  de  oorzaken  van  zijn  genoegen  behoeft  te  onderzoeken  en  tevens  ook  de  kenner , omdat  deze , door  zijn  vreugde  te  analyseren  en  te  beredeneren , twee  keer  " proeft " :  het  is  dan  niet  slecht  genieten , maar  ook  begrijpen  !
      Tracht  zelf  ook  dit  mooie  werk  van  een  der  grootste  Franse  meesters  te  " beredeneren " .  Dit  schilderij  is  als  het  ware  geboren  uit  horizontale  en  verticale  lijnen  en  de  met  de  gevoeligheid , die  eigen  was  aan  deze  schilder , uitgedrukte  toonwaarden  vertolken  uiteenlopende  tegenstellingen  van  licht  en  schaduw  zonder  dat  de  eenheid  van  het  motief  er  door  angetast  wordt .

              Enkele  onjuiste  composities

      Na  dit  prachtige  voorbeeld  lijkt  ons  het  ogenblik  gekomen  om  je  enkele  onjuiste  composities  of , als  je  wilt , enkele 
    " kreupele "  vlakverdelingen  van  een  landschap  voor  te  zetten , omdat  je , door  het  contrast , beter  hun  fouten  zult  opmerken .
      De  uitbeelding  van  fig . 39  is  onevenwichtig , omdat  het  gehele  visuele  belang  van  het  motief  aan  de  rechterzijde  valt , terwijl  de  blik  zich  aan  de  linkerzijde  verliest  in  een  grote  leegte .  Hoe  ook  de  technische  hoedanigheid  van  een  aan  de  hand  van  deze  opstelling  uit  te  voeren  studie  ook  zou  mogen  zijn , de  compositie  zou  altijd  met  een  grote  beginfout  blijven  zitten .  Het  zou  ongetwijfeld  voldoende  kunnen  zijn  om  het  gezichtspunt  te  verplaatsen .  Zoals  wij  je  reeds  hebben  aangeraden , moet  je  onder  iedere  omstandigheid  het  gunstige  aspect  zien  te  vinden  van  het  motief  in  de  natuur , waartoe  je  zich  om  de  een  of  andere  reden  aangetrokken  voelt .  Om  dit  te  verkrijgen  moet  je  het  motief  uit  verschillende  standpunten  bekijken  en  dan  die  plaats  kiezen die  de  aangenaamste  en  meest  uitgebalanceerde  vlakverdeling  met  zich  mee  lijkt  te  brengen  en  die  ook  het  best  het  karakter  van  het  onderwerp  tot  uitdrukking  brengt . 
      Dit  wil  intussen  geenszins  zeggen  dat  je  niet  het  recht  zou  hebben  om  enkele  wijzigingen  in  het  motief  aan  te  brengen , mits  deze  gerechtvaardigd  zijn  uit  overwegingen  van  verstand  en  goede  smaak  en  dat  zij  niet  de  eigen  aard  van  het  onderwerp  aantasten , maar  juist  gaan  versterken .  Ook  hier  lopen  wij  enigszins  vooruit  op  wat  wij  later  " het  ontwerpen "  zullen  noemen  ofschoon  wij  dit  terrein  al  enigermate  samen  betreden  hebben  .  Zeker , een  kunstenaar  " schept "  altijd  wanneer  hij  op  zijn  papier  of  doek  een  aspect  van  de  natuur  opnieuw  geboren  laat  worden .  Maar  " scheppen  "  en  " ontwerpen "  verdienen  die  naam  nog  veel  meer  als  de  tekenaar  of  schilder  gaat  veranderen , in  het  aspect  kleinere  of  grotere  wijzingen  gaat  aanbrengen  en  naar  gelang  zijn  smaak , verstandelijk  inzicht  of  een  persoonlijke , oorspronkelijke  bedoeling , gaat  vertolken .  En  " scheppen "  in  de  volle  zin  van  het   woord , vindt  plaats  wanneer  de  kunstenaar, na  een  aantal  schetsen  en  studies  gemaakt  te  hebben , zijn  ogen  dag  na  dag  de  kost  te  hebben  gegeven  en  al  deze  documentatie  tenslotte  gaat  " verteren "  om  dan  zijn  schilderij  uit  te  voeren  door , niet  meer  in  maar de  natuur , hier  wat  weg  te  laten  en  daar  wat  toe  te  voegen  of  te  veranderen .  Het  motief  is  dan  niet  meer  voor  hem , maar  in  hem , waanneer  hij  het  tot  uitdrukking  gaat  brengen  en  dan  is  hij  ook  in  waarheid  " schepper " . 
      De  richtlijnen , die  we  je  aan  de  hand  deden  met  betrekking  tot  het  landschap  -  en  die  evenzeer  van  toepassing  zijn  op  het  stilleven  -  vormen  dus  een  soort van  overgangselement  tussen  de  eigenlijke  studie  en  die  " schepping " , waarin  de  kunstenaar op  vrijere  wijze  te  werk  kan  gaan  en  daardoor , op  meer  tastbare  wijze , zijn  persoonlijkheid  tot  uitdrukking  kan  brengen .
      Wanneer  we  nu  terugkeren  naar  onze 
    " slechte "  voorbeelden , dan  ziet  je  dat  fig . 40  ook  een  gebrek  aan  evenwicht  vertoont , hoewel  iets  minder  in  het  oog  lopend  dan  het  eerste  voorbeeld .  Deze  vlakverdeling , die  zeer  strikt  gebaseerd  is  op  de  diagonaal  van  de  rechthoek  heeft  iets  uitermate  hinderlijks .
      In  bergachtige  streken  vindt  men  vaak  dorpjes , die  tegen  de  hellingen  zijn  aangebouwd  en  gewoonlijk  bekroond  worden  door  een  schilderachtige  kerktoren .  Dergelijke  onderwerpen  kunnen  aanleiding  geven  tot  boeiende  compositie  en  soms  is  het  voldoende  om  zich  een  beetje  anders  op  te  stellen  om  de  geschikte  plaats  te  krijgen  vanwaar  men  het  motief  op  de  gelukkigste  wijze  voor  ogen  krijgt , althans  voor  wat  de  compositie  betreft . 
      De  volgende  afbeelding, no , 41 , toont  ons  een  rechte  weg  in  het  vlakke  land .  Dit  onderwerp  bezit  verwantschap  met  een  eerder  gegeven  voorbeeld , waarop  wij  een  spoorweg  naar  de  horizon  zagen  verdwijnen  ( fig . 29 ) .  We  hebben  toen  de  redenen  uiteengezet  waarom  daar  de  horizon  op  het  onderste  gedeelte  van  het  doek  was  gebracht .  Welnu  op  Fig . 41  is  de  horizon  veel  te  hoog  geplaatst , als  de  kunstenaar  tenminste  de  bedoeling  had  om  het  wegschuiven  van  het  terrein  te  suggereren .  Maar  niettemin  heeft  de  uitdrukking  van  het  onderwerp  toch  iets  eigenaardigs  en  pakkends  en  men  zou  kunnen  veronderstellen  dat  de  kunstnaar  om  een  dergelijke  uitbeelding  van  de  perspectief  te  verkrijgen , zich  op  enkele  meters  boven  de  weg  heeft  opgesteld , zodat  het  motief  enigszins  vanuit  de  hoogte  gezien  is .  Hoewel  deze  wijze  van  voorstelling  wel  iets  oorspronkelijks  heeft , is  de  vlakverdeling  als  zodanig  toch  niet  zeer  aantrekkelijk .
      Fig . 42  tenslotte  stelt  de  oever  van  een  rivier  voor .  Iedere  " schilderachtigheid "  ontbreekt  hier .  Uit  dit  gelid  van  populieren  met  hun  evenwijdige  assen  dringt  zich  een  hoogst  vervelende  indruk  van  eentonigheid  op , door  dat  verticalisme , dat  slechts  op  een  enkele  horizontaal  gebaseerd  is .  Voor beide  richtingen  is  ook  nog  de  evenwijdigheid  met  de  randen  van  het  schilderij  zeer  betreurenswaardig . 


    17-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . c , - ZEVENDE VOORBEELD
    Art . Nr . 52 . c , 

                         Zevende  Voorbeeld

      We  zouden  deze  studie  van  de  compositie   in  het  landschap  willen  beëindigen  met een  voorbeeld  uit  het  werk  van  een  onze  leerlingen .  Het  is  gemaakt  door  een  landbouwer , aan  wie  we  onze  waardering  willen  uitspreken  voor  zijn  aangeboren  smaak  en  voor  het  soort  van  intuitie , waarvan  zijn  uitbeelding  getuigt . 
      Deze  gewassen  tekening  ( fig . 43 )  is  zeker  niet  zonder  enige  zwakheid , ook  al  demonstreerd  hij  een  expressief 
    " handschrift " ,  vooral  in  de  bomen .  Maar  we  bekijken  hem  hier  uitsluitend  in  verband  met  de  compositie .
      Hij  ademt  een  in  wezen  klassieke  geest  en  is  daardoor  verwant  aan  werken  uit  de 
    18e  eeuw .  Graag  zouden  we  tegenover  de  grote  bomen  rechts  en  links  wat  meer  genuanceerde  toonwaarden  hebben  willen  zien  in  de  minder  belangrijke  onderdelen  van  het  motief , maar  het  is  niettemin  onloochenbaar  dat  het  geheel  vastheid  vertoont , een  bepaalde  atmosfeer  ademt  en  een  zeker  gevoel  van  synthese  verraadt . 
      Deze  compositie  is  beslist  evenwichtig  en  bezit  een  geslotenheid  door  de  massa's  van  de  bomen  aan  beiden  zijden , zonder  dat  deze  symmetrie  gelijkvormigheid  vertoont . 
      Men  kan  aannemen  dat  de  as , aan  weerszijden  waarvan  deze  symmrtrie  zich  afspeelt  en  die  een  beetje  links  van  de  grote  telegraafpaal  ligt , overeenkomst  met  de  deellijn  in  de  breedte  volgens  de  gulden  snede  van  het  gehele  doek .  Door  de  goed  uitgevoerde  indeling  is  er  een  zeer  bekoorlijke  arabesk  onstaan . 
        Toen  onze  leerling  dit  landschap  maakte  had  hij  nog  niet  de  wetten  van  de  compositie  bestudeerd .  Hij  heeft  zich  dus  moeten  verlaten  op  een  gezond  instinct .  We  kunnen  hem  daarmee  slechts  feliciteren  en  we  zouden  dat  vergezeld  willen  doen  gaan  door  een  beschouwing , die  we  ontleden  aan  Ad .  GIRALDON  ;  de  betekenis  daarvan  zal  je  niet  ontgaan : 
       Denk  je  zich  eens  even  een  mens  in , die  begaafd  is  met  het  meest  verheven  dichterlijke  gevoel  en  veronderstelt  nu  dat  hij  om  uitdrukking  te  geven  aan  de  levendigheid  en  de   diepte  van  zijn  gevoelens  en  ontroeringen  slechts  de  beschikking  heeft  over  een  zeer  beperkte  woordenschat , geen  enkele  kennis  bezit  van  grammatica  of  syntaxis  en  niets  gelezen  heeft . Zo'n  man  zou  gedwongen  zijn  om  zich  te  uiten  zoals  de  kunstenaar  die  ik  gekend  heb  en  die  voor  een  zonsondergangn , de  Sixtijnse  kapel , een  Griekse  vaas , een  gedicht  van  Racine, een  mooi  vrouwenbeeld  of  de  Pastorale  van  Beethoven  alleen  dit  kon  uitroepen :
    "  Het  is  geweldig !...  Het  is  geweldig !... " .  Tot  zijn  ontlasting  moet  erkend  worden  dat  hij  geen  schrijver  was . 
      Of  het  nu  sonnet  betreft  of  een  heldendicht , een  vertelling  of  een  critische  beschouwing , het  is  uit  de  aard  van  de  zaak  de  gave  die  de  schrijver  er  toe  zal  brengen  zijn  werk  in  deze  of  gene  vorm  te  gieten .  Het  is  zijn  verbeeldingskracht  die  de  woorden  en  uitdrukkingen  zal  uitkiezen .  Maar  het  is  zijn  grote  ontwikkeling , zijn  geheugen , dat  gevuld  zal  zijn  met  woorden 
    en  de wetten  die  deze  beheersen , het  is  ook  zijn  eruditie , zijn  kennis  of  het  aanvoelen  van  het  leven  der  mensen  en  wetten , die  daarbij  te  pas  komen , die  aan  zijn  verbeelding  de  mogelijkheden  zullen  verschaffen  om  zich  vrijelijk  te  uiten  en   aan  zijn  werk , vorm , nadruk  en  uiteindelijke  verschijning  zullen  opleveren . 
      Zo  is  het  ook  in  de  andere  kunsten ,
    schilder -  of  beeldhouwkunst , bouwkunst  of  kunstnijverheid . 
      Laten  we  eerst  onze  geest  verzorgen , door  onze  weetgierigheid  te  ontwikkelen  en  te  bevredigen , door  een  zo  groot  mogelijke  vakkenis  te  verwerven  :  door  ons  geheugen  te  voorzien  van  een  rijke  inhoud  aan  algemene  kennis ;  korton  door  een  uitgebreid  en  zeer  verscheiden  woordenboek  en  dan  zal , mits  de  goede  fee  ons  met  haar  toverstokje  wil  aanraken , onze  verbeelding  snel  de  taal  weten  te  vinden  waarnaar  wij  verlangen .  
       ....  " De  gave  en  het  vermogen  om  van  het  gegeven  probleem  de  beste  oplossing  te  zien  kan  niet  tot  uitdrukking  komen  dan  met  behulp  van  een  feilloze  kunde , die  eerst  verkregen  moet  worden  en  van  een  volmaakte  kennis  van  alle  uitdrukkingsmiddelen , hetgeen  nu  juist  kunst  is " .
     



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!