TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
12-09-2006
ART . NR . 51 . d , - VIJFDE VOORBEELD
Art . Nr . 51 . d ,
Vijfde Voorbeeld
Thans zouden wij , als toelichting van een opmerking uit het begin van dit lesdeel , willen aantonen dat een geest van compositie niet opgesloten behoeft te zijn in een kooi van starre beginselen . Oorspronkelijkheid en verbeeldingskracht kunnen , mits van goed gehalte en aan het onderwerp aangepast , eveneens tot gelding komen . Overigens zijn er bepaalde onderwerpen die als het ware bij voorbaat verplichten tot een soort van compositie , die geheel anders zal zijn dan degenen , die wij tot dusver de revue lieten passeren . De opstelling van de bestanddelen was daarbij onderworpen aan de algemene wetten , die wij meer dan eens bespraken . In het geval dat wij nu gaan bestuderen , is het de geest van het onderwerp zelf die een grondbeginsel van compositie verwekken zal , waaruit een bepaald rythme en een werkelijke indruk van harmonie geboren zal worden . Dit motief zien wij in de figuren 20 en 21 . Hij schijnt niet onderworpen te zijn aan de regels , die wij in het voorafgaande toepasten . De opzet is zo uitgevoerd dat wij dadelijk denken aan de dagelijkse bezigheid van een schrijver in het vertrek , waarin hij gewoon is te werken en wel door de tafel met papier boeken , tijdschriften en andere voorwerpen , maar toch niet zonder een zekere ordening , verspreid liggen . Wij zien alles een beetje vanuit de hoogte , zodat de horizon boven de afsluiting van het schilderij komt te liggen . De kunstenaar heeft juist die hoekperspectief gewild om een rythme van bewegingen te krijgen , dat , in twee tegengestelde richtingen , verkregen wordt door het verdwijnen van de groepen evenwijdige lijnen , waarvan de ene gericht is naar een verdwijnpunt aan de linkerzijde , dat buiten de lijst valt en het andere naar een tweede verdwijnpunt dat op gelijksoortige wijze buiten het doek komt te liggen . Maar als het hier bedoelde rythme bij alle onderdelen van het onderwerp zou toegepast worden , dan zou er een saaie eentonigheid onstaan . Daarom nemen het geopende boek links , de bril en enkele andere voorwerpen afwijkende posities in . De as van die bril bijvoorbeeld , die nogal de aandacht trekt , vertoont een bijzondere richting en wordt middendoor gesneden door de verticale lijn op het gulden punt van de breedte ( zie fig 21 ) . Deze speciale richting van de bril , die contrasteert met ieder van de groepen van dominerende lijnen , wordt herhaald door een evenwijdige stand van twee andere onderdelen , waarvan het een licht van toon is , bij het grote boek ( A ) en het andere donkerder is ( B ) , gelegen onder de horizontale deellijn van de compositie .
Enkele onjuist composities
Hoe deze te verbeteren
Het lijkt ons zijn nut te hebben je thans enige voorbeelden van onjuiste composities onder ogen te brengen . Je zult hun fouten nu beter kunnen beoordelen en deze fouten in het vervolg met meer succes kunnen ontlopen . Wij zullen je daarbij geen compleet uitgewerkte schilderijen tonen , maar eenvoudige schetsen , die ruim voldoende zijn om je te laten zien , waar het over gaat . Bekijken wij eerst fig . 22 , die een onevenwichtige compositie bevat . Ongetwijfeld is de vaas neergezet op een as die bij benadering overenkomt met een deellijn in de breedte , die verkregen werd volgens de gulden snede . Maar het gehele gewicht van het onderwerp bevindt zich aan de rechterzijde , terwijl aan de linkerzijde een bijna totale leegte heerst . Het grote schilderij , waarvan men een gedeelte op de achterwand ziet , neemt niet voldoende plaats in om het verbroken evenwicht te herstellen . Ten overvloede verkrijgt de vaas een buitensporig belang , ten koste van het boeket , dat overigens ook nog afgesneden wordt door de bovenrand van het opervlak . Hoe ook de kwaliteiten zouden kunnen zijn van het modelé dat men hier zou toepasen of de eventuele rijkdom van het coloriet , de copositie als zodanig zou er nimmer door kunnen slagen ! Zeer zeker zou het al voldoende geweest zijn om aan de linkerzijde bijvoorbeeld een stoel te plaatsen en dat een kleinere vaas op tafel gezet werd , om de uitbeelding een sterke verbetering te doen ondergaan ( fig . 23 ) . De tweede compositie verwekt een pijnlijk gevoel van leegte ( fig . 24 ) , waarbij de elementen van het onderwerp min of meer opgeofferd schijnen . Weliswaar ontvangt de beschouwer hier een zeker gevoel van evenwicht , maar dit gebeurt zonder dat het belang van het motief in de geringste mate vergroot wordt . Er bestaat geen centrum van belangstelling ; de leegheid in het midden kan daar beslist niet voor doorgaan ! Een beter resultaat zouden wij met weinig moeite kunnen verkrijgen zonder zelfs onze positie ten opzichte van het raam , het gordijn en het opgehangen schilderij te wijzigen . Daartoe verplaatsen wij de " verminkte " lamp een weinig naar links en met de vaas doen wij hetzelfde naar rechts . Nu gaan wij er ook nog een paar dingen aan toevoegen : twee of drie boeken en een vouwbeen , bijvoorbeeld , waarbij wij deze voorwerpen volgens weloverwogen assen neerleggen . Zoals je ziet , heeft de compositie er aanmerkelijk door gewonnen ( fig . 25 en 25 bis ) .
ART . NR . 51 . d , - FIG . 20 . - ORIGINELE WIJZE OPGEVATTE COMPOSITIE .
Art . Nr . 51 . d ,
Fig . 20 .
Een op originele wijze opgevatte compositie .
FIG . 21 . - CONSTRUCTIE VAN HET STILLEVEN
Fig . 21 .
Contructie van het stilleven , waarop de richtlijnen te zien zijn . Let vooral op de bril en de elementen A en B .
FIG . 22 . - ONJUISTE COMPOSITIE
Fig . 22 .
Onjuiste compositie ; slechts uitgewogen . Let op de grote leegte links .
FIG . 23 . - VERBETERDE COMPOSITIE
Fig . 23 .
Gunstige wijzigingen zijn hier aangebracht : een andere vaas en boeket ; toevoeging van een stoel met sjaal aan de linker zijde .
FIG . 24 . - LEGE COMPOSITIE
Fig . 24 .
Nog een " lege " compositie . Voor veranderingen zie men naar de volgende schetsen .
FIG . 25 . - BETERE OPSTELLING
Fig . 25 .
Betere opstelling , maar een beetje te veel regelmaat in de plaatsing van de drie boeken links .
ART . NR . 51 . d , - FIG . 25 . bis - GOED OPGESTELDE COMPOSITIE
Art . Nr . 51 . d ,
Fig . 25 . bis .
Het vouwbeen vervangt op succesvolle wijze een der boeken . Let op de tegengestelde assen van de verschillende voorwerpen .
11-09-2006
ART . NR . 51 . c , - VIERDE VOORBEELD
Art . Nr . 51 . c ,
Vierde Voorbeeld
Nog een voorbeeld ziet je in fig. 18 , Waaruit een volkomen classicistische geest spreekt . Hetis een schilderij van Jean - Baptiste OUDRY ( 1681 - 1755 ) , de voortreffelijke dierenschilder . Dit werk , Terugkeer van de Jacht genaamd , is vol beweging en toch is alles van een volmaakte ordening . Men zie fig . 19 . De compositie wordt in evenwicht gehouden door twee honden die hem aan de benedenkant , rechts en links , als het ware " vastzetten " terwijl dit aan de bovenkant geschiedt door de bomen links en de vogels met uitgespreide vleugels rechts . Men merkt allereerst op dat de lichtende lijn van de poot geheel links van de hond , die zich voortzet in de driehoekige witte vlek op zijn borst , een richting AB heeft , die gelijksoortig is aan de as CD van de hond aan de rechterkant . Deze lijnen voeren de blik naar het centrum van de belangstelling . Zij worden omsloten door een soort van ovaal , waarvan de welving ( E E1 ) samenvalt met de vleugels van het dode dier . Deze meetkundige figuur loopt dwars door de verticale lijn op het gulden punt P1 . Deze lijn snijdt dus de boog van de vleugels , de schuine lijn M M1 ( de as van het hazenlijf ) en de as van de reiger J . Wanneer men deze laatste lijn , verlengt , zal hij in H de as HG van de hals van de reebok ontmoeten , die in G een stompe hoek maakt met FG , de lichaamas van het dier . Die gebroken lijn HGF vormt een tegenwicht , zoals , met de boog EE1 ; samen begrenzen zij het centrum van belangstelling . De blik naar dit centrum wordt verder ook nog geleid door twee schuine lijnen , waarvan de ene samenvalt met de scheve stand van een der bomen in de linkerbovenhoek en de andere met de stand KL van het geweer rechts . Zelfs de naar beneden gebogen lijn die de bladermassa's op de achtergrond omsluit , evenals , aan de rechterzijde , de uitgespreide vleugel van de vogel die op de leuning zit en waarvan de boog RR1 een herhaling is van OO1 , voeren de blik naar het centrum van de belanstelling . Dit ontluikt als een boeket of , als men wil , opent zich als een waaier , vanuit het gulden punt P1 , welke beweging gepaard gaat met de opening in V - vorm van de assen HJ en GF . Wij vestigen nog de aandacht op een overeenkomst van tegenstellingen : in de linkerbovenhoek vertoont de schuin lopende boom een hoek , die , op symmetrische wijze , overeenkomt met de hoek van de as van de hond in de rechterbenedenhoek . Anderzijds zien wij de hond licht afsteken , terwijl de boom van zijn kant donker tegen de hemel uitkomt . Ook zult je stellig het spel van toonwaarden bewonderen , het clair - obscuur en het dramatische , bijna tragische effect , dat hier door de tegenstelling van leven en dood wordt verwekt . Dit spreekt bijvoorbeeld uit de beweging van de hond en de vogel geheel rechts tegenover de roerloosheid van de even prachtige als erbarmelijke stoffelijke resten , waarvan een huiveringwekkend licht de schoonheid laat uitkomen , hun gratie en de sierlijkheid van hun vormen , vacht en gevederte . Beide groepen , die van leven en van dood , zijn gescheiden door het wapen , dat het werktuig was van deze slachting en dat de beschouwer zeker niet onberoerd kan laten . Het zijn juist de contrasten die , naar het ons toeschijnt , hier het wezen van de compositie uitmaken en het lijkt ons overbodig ook bij dit schilderij te wijzen op de talrijke herhalingen die , gevolg , gevend aan de wet der herhalingen , zowel in de lijnen , als in de volumes en toonwaarden terug te vinden zijn . Het rythme is zeer sprekend en ook harmonie heerst in dit bewonderenswaardige werk , waarvan de leerling thans in staat zal zijn zelf een verdere ontleding tot stand te brengen .
ART . NR . 51 . c , - FIG . 18 . - TERUGKEER VAN DE JACHT , SCHILDERIJ VAN JEAN - BAPTISTE OUDRY .
Art . Nr . 51 . c ,
Fig . 18 .
Terugkeer van de Jacht , Schilderij van Jean - Baptiste OUDRY .
ART . NR . 51 . c , - FIG . 19 . - CONTRUCTIESCHEMA VAN DE COMPOSITIE VAN FIG . 18 .
Art . Nr . 51 . c ,
Fig . 19 .
Constructieschema van de compositie van fig . 18 . Laat je niet afschrikken door de schijnbare ingewikkeldheid van deze compositie ; tekst en figuur samen zullen het je mogelijk maken om zijn ordening zonder moeite te begrijpen .
ART . NR . 51 . b , - DERDE VOORBEELD - ALEXANDRE - FRANCOIS DESPORTES - DIERENSCHILDER VAN LODEWIJK XIV .
Art . Nr . 51 . b ,
Derde Voorbeeld
Laten wij thans een nog veel belangrijker onderwerp gaan bekijken . Wij zien het op de reproductie (fig . 16 ) van een werk van Alexandre - François DESPORTES ( 1661 - 1743 ) , die dierenschilder was van Lodewijk XIV ! De compositie is zeer knap , de tekening uitmuntend en de schildertechniek soepel en rijk . Er wordt een verband in acht genomen tussen licht en schaduw en het geheel is van een bewonderenswaardige evenwichtigheid . Als je eerst fig . 17 bestudeert dan zult je zien dat de kunstnaar ook hier zijn doek heeft ingedeeld volgens het beginsel van de gulde snede . De as CD is de deellijn ten opzichte van de hoogte . Wij willen niet beweren dat de plaats van de verticale as AB wiskundig werd " uitgerekend " om een soortgelijke verdeling in de breedte aan te brengen . Maar deze is wel aan eerrstgenoemde as verwant en de meester verkreeg hem door zijn intuitie , artistiek verstand en goed smaak . In dit schilderij zien wij twee stillevens verenigd , waarvan er een vergezeld wordt door een levend dier , n.l. een hond . Verwonderlijk is echter dat zij elkaar goed verdragen en waarom ? Omdat zij twee tegengestelde rythmes van beweging voortbrengen , die van hetzelfde karakter zijn en waarvan de samenvoeging het onderwerp volkomen op zijn plaats zet en het een opmerkelijke stabiliteit verleent . De grote arabesk , die een draaiende beweging uitvoert , toont overeenkomst met een grote letter S . De beweging ontspringt rechts boven uit het stenen entablement en omvat , van links naar rechts , het plateau met de vruchten . De licht gekleurde omtrek van de ondersteuning van dit grote halfronde plateau begeleidt door zijn buiging de tussengolf die de bovenste bocht met de onderste verbindt . Op deze laatste vinden wij van rechts naar links de dode eend en de andere vogels , tenslotte de hond , wiens beweging in omgekeerde richting beantwoordt aan de sierlijke buigingen van de stelen der gewassen die boven het lichaam van de eend te zien zijn . De vleugels van de eend , in het bijzonder die aan de rechterkant , versterken voor het oog de golving van de onderste bocht . Men merkt op dat er zich aan de uiteinden van de diagonaal , die de hoeken K en k1 verbindt , een in het oog springende overeenkomst van tegenstellingen bevindt : links boven steekt een donkere silhouet van een boom af tegen de lichte lucht . Rechts onder zien wij de buik van de dode vogel licht uitkomen tegen een donkere achtergrond . De as van de onderdsteuning van het grote plateau bevindt zich op ongeveer gelijke afstand van AB , as van de kom met vruchten en GH , as van de kop van de ram . De as EF moge ongeveer gelijk vallen met de middenas van het gehele schilderij , hij bevat geen element van aantrekkingskracht en het centrum van belangstelling blijft toch die bewogen , men zou willen zeggen krioelende , massa van vruchten , die samen zoveel licht uitstralen.... Welnu , die kom bevindt zich niet in het geometrische middelpunt van de compositie . Waar enerzijds gelijksoortigheden zich hier herhalen door de verschillende gerichte bochten , zien wij dat anderzijds rechte en schuine lijnen door hun stramheid in voldoende mate voor tegenstellingen zorgen zodat , na het tot stand brengen van een eenheid , het schilderij ook in verscheidenheid niet te kort schiet . Wij zullen niet verder ingaan op de verschillende wetten , die te pas komen bij een op harmonieuze wijze opgezette compositie . Dank zij de studie van de voorgaande voorbeelden zult je daar kijk op hebben gekregen en wij zijn er zeker van dat je , door dit prachtige schilderij verder te bestuderen , zelf zult kunnen gewaar worden hoe de kunstenaar op meesterlijke wijze de beginselen , waarover wij uitweiden , in toepassing heeft gebracht .
ART . NR . 51 . b , - FIG . 16 . - STILLEVEN , SCHILDERIJ VAN ALEXANDRE - FRANCOIS DESPORTES .
Art . Nr . 51 . b ,
Fig . 16 .
Stilleven , Schilderij van Alexandre - François DESPORTES .
ART . NR . 51 . b , - FIG . 17 . - CONTRUCTIESCHEMA
Art . Nr . 51 . b ,
Fig . 17 .
Constructieschema.
De algemene arabesk is in stippellijn uitgevoerd . De golflijn in S - vorm van de ondersteuning van het stenen plateau , waarop de vruchten liggen herhaalt de eerste en verbindt eveneens de beide boven elkaar geplaatste stillevens om er een geheel van te maken , dank zij de knappe compositie .
10-09-2006
ART . NR . 51 . a , - TWEEDE VOORBEELD
Art . Nr . 51 . a ,
Tweede Voorbeeld
Door talrijke , ofschoon merendeels verwante , elementen ten tonele te voeren kunnen wij daar thans een rijkere , meer afwisselende en vollediger compositie mee tot stand gaan brengen . Je ziet hem op fig . 14 . Door zijn costrutie te bestuderen zult je constateren ( fig . 15 ) dat deze nieuwe compositie gebaseerd is op een stelsel van assen en lijnen , die bepaald werden met behulp van de gulden snede , waaruit een indeling van de vlakken volgens de middelste en uiterste rede voortvloeit . De as AB van de fruitschaal valt ongeveer samen met de gulden snede van de totale breedte van het doek , waarbij B bij benadering overeenkomst met het gulden punt van de lijn EJ . De as van het gordijn links van de schaal speelt dezelfde rol met O als tweede mogelijk gulden punt van EJ . De achterlijn van de tafel ( CD ) brengt een soortgelijke verdeling tot stand in de hoogte JK met D als gulden punt van deze verticale zijde . Nu verbinden wij rechts D met A en links A met de onderhoek E . Wij verkrijgen dan de driehoek E1 AD , een regelmatige meetkundige figuur , waarin het bovenste deel van de schaal met zijn vruchten een plaats gaat vinden . Aangezien de horizon op LH ligt , zullen wij de bovenomtrek van de schaal als een nogal platte ellips te zien krijgen . Zijn horizontale as valt samen met FG , een lijn die op symmetrische wijze met GB in het vlak gelegen is ; hij deelt JK bijna precies volgens de middelste en uiterste rede in en derhalve ook het totale oppervlak in de hoogte volgens de gulden snede . Aan de onderzijde blijven er aan weerszijden van de fruitschaal twee leegtes over , die beide een ongeveer rechthoekige vorm vertonen . Wij zullen die op de een of andere manier moeten gaan opvullen . Door de belangrijkheid van de schaal en zijn verschuiving naar de rechterzijde , zal de rechterbenedenhoek van de compositie minder belangrijke massa's moeten gaan bevatten dan de linkerbenedenhoek en wel om een bevredigend evenwicht tussen rechter - en linkerhelft te verkrijgen . De beide leegten zullen bijgevolg opgevuld worden , waarbij een gelijkheid in omtrekken vermeden zal moeten worden van de uit te kiezen voorwerpen . Hierna blijft de linkerbovenhoek nog leeg . Laten wij daar eens een raam aanbrengen , waarvan het formaat gelijk zal zijn aan de rechthoek in hoek J . waardoor een volkomen evenwicht in acht genomen blijft . Als je nu de twee figuren 14 en 15 goed bekijkt , zult je zien dat de twee bovengenoemde rechthoeken een nieuw voorbeeld bieden van een geslaagde toepassing van de wet van het evenwicht , waarover wij het hadden bij onze eerste copositie . Zij zijn tegengesteld door hun ligging en door hun toonwaarden , immers de ene is licht en de andere grotendeels donker , maar hun algemen vorm vertoont een overeenkomst ( overeenkomst der tegenstellingen ) . Maar deze wet van het evenwicht is niet alleen op die plaats toegepast . Aan iedere zijde van het centrum van belangstelling ( de fruitschaal ) , waarvan het middelpunt niet samenvalt met het geometrische middem van de compositie , houden ook de andere elementen , gelijksoortige en tegengestelde , elkaar in evenwicht . De werking op het oog door de overheersende lichte toon ( ter hoogte van de schaal ) wordt verlengd door talrijke herhalingen en deze wet van de herhalingen wordt recht gedaan zowel in de toonwaarden als de volumes : herhaling van gebogen lijnen ( in de schaal en de vruchten ) , waar tegenover staat de herhaling van rechte , horizontale en verticale , lijnen : in het raam , het gordijn en de tafel . De compositie is dus goed uitgewogen en deze evenwichtigheid heeft niets gemeen met een eentonige symmetrie . Integendeel , zijn verscheidenheid brengt een harmonieus rythme voort , veroorzaakt door de verschuiving van de voornaamste onderdelen en bijkomstigheden , hun afwisselende " bewegingen " , waarbij de algemene horizontaliteit van het onderwerp bestreden wordt door het op geslaagde wijze aanbrengen van verticale en schuine lijnen , zoals die van het servet , die zelf weer in twee tegengestelde richtingen lopen . Men zal opmerken dat sommige rechtstaande elementen afgesneden zijn ( een mogelijkheid , die wij eerder onder ogen zagen ) ten gunste van het algemene aspect . Ook ziet men dat de verhouding van licht - tot schaduwpartijen , voor wat betreft de grootte van hun oppervlakken , een op drie is volgens het reeds uiteengezette beginsel . Het clair - obscuur is in feite een tegenlicht - effect met krachtige tegenstellingen in de toonwaarden . Dit beantwoordt ook aan de bedoelingen van de kunstenaar , die er op uit was om tot een grote rijkdom van expressie in zijn onderwerp te komen . Hij bereikt dit door " verscheidenheid in eenheid " . Een volkomen overeenstemming van alle bestanddelen van het schilderij wist hij tot stand te brengen en daardoor werd ook aan de wet van de harmonie tegemoet gekomen .
09-09-2006
ART . NR . 51 . - DE COMPOSITIEWETTEN
Art . Nr . 51 .
De Compositiewetten
Welke lessen gaan wij nu trekken uit de beschouwingen bij het eerste voorbeeld ?
Voor alles dit : de eerste wet , waaraan een compositie moet gehoorzamen is , wij zeggen het nogmaals , de eenheid . Eenheid nu bestaat uit het uitverkiezen , het op de juiste wijze afbakenen van zijn onderwerp zonder het ter hulp roepen van " bijkomstigheden of parasieten die tot verwarring of tot verstooiing van de belangstelling kunnen leiden " ( Jules Brabant ) . Maar het betekend ook een geordende rangschikking , een samenhanging tussen de onderdelen van het onderwerp en de demonstratie , die wij gaven bij het eerste voorbeeld , licht deze omschrijving helder toe . " Alles wat een lichtende dominante omringt kan bijdragen tot zijn kracht en schittering " , zo schrijft weer Jules BRABANT . Daartoe zal hij herhaald moeten worden op verschillende plaatsen als echo's , die zijn werking verlengen en voortzetten en die zijn natuurlijk van mindere en ook verminderde intensiteit moeten zijn . Deze wet van de herhaling is ook van toepassing op kleuren , lijnen , toonwaarden en volumes van enige omvang . Een ander middel om de dominante tot zijn recht te doen komen en , in het algemeen , ieder belangrijk bestanddeel van een schilderij , is het toepassen van een tegenstelling ( wet van de tegenstelling ) , dat wil zeggen de tegenstelling van een donkere en een een lichte dominante ; de donkere dominante moet in de buurt zijn van de lichte , maar niet vlak er naast . Zowel de gelijksoortige als tegengestelde elementen van een schilderij moeten met elkaar in evenwicht zijn ten opzichte van het centrum van de belangstelling ( wet van het evenwicht ) . De oude meesters pasten een strenge symmetrie toe , maar de moderne geven de voorkeur aan een evenwichtsschommeling , die veel levendiger is en tot velerlei mogelijkheden aanleiding geeft . De elementen , die de wet van het evenwicht op aantrekkelijke wijze rond het middelpunt weten te verdelen , vertonen onderling harmonieuze betrekking , niet slecht tussen gelijksoortige ( verband van de gelijkheden ) maar ook tussen tegenstelde elementen (overeenkomst der tegenstellingen ) . Deze laatste uitdrukking betekend dat de waarde , de kleuren en de vormen iets gemeen moeten hebben met degene , tot wie zij in tegenstelling staan ; op deze wijze wordt dan de eenheid van het werk gehandhaafd . Dit verband van de gelijkheden , gekoppeld aan de overeenkomst der tegenstellingen , die in het gehele schilderij heerst , zal , terwijl hij gelijkertijd voor de eenheid en het evenwicht in de verscheidenheid zorgt , het rythme scheppen . In zijn eenvoudigste betekenis is rythme de herhaling van twee ongelijke tempo . In de natuur zelf is alles rythme , nacht en dag , winter en zomer , eb en vloed en , bij de mens , de hartslag en de ademhaling : het rythme geeft de mens zijn plaats in het universum . Muziek , dans en dichtkunst komen voort uit rythme , maar ook de schilderkunst kan er niet buiten . Het is door een herhaling van afwisselingen in waarde , kleur en vorm dat hij op zijn wijze aan de universele wet gehoorzaam . Een schilderij moet dus niet statisch , in stilstand zijn , maar dynamisch , in beweging , en het is door een rythme ( dat in zijn wezen bestaat uit de gekoppelde herhaling van gelijksoortige of tegengestelde elementen ) , dat hij leven en beweging gaat oproepen . De wetten van herhaling , evenwicht en rythme zijn zelf weer onderworpen aan de hoogste wet van iedere kunstvorm : de wet van de harmonie of samenklank , die het volmaakte verband tussen de bestanddelen van een kunstwerk verzekert " . Bekijken wij nu nog eens de compositie van fig . 10 . Zijn daar al deze wetten en beginselen in acht genomen ? Inderdaad ! De lichte dominante wordt " verlengd in zijn werking " door " herhaling " en deze " wet der herhaling " ziet men ook in praktijk gebracht bij de toonwaarden en volumes . De " wet van de tegenstellingen " wordt eveneens in acht genomen , zowel tussen de " lichte dominante " en de " donkere dominante " als ook tussen de horizontaliteit van de grondlijn , die onderbroken wordt door de schuine ligging van het mes . De " wet van het evenwicht " wordt ook gerespecteerd , doordat de grote peer links door zij massa een evenwicht vormt met de elementen die zich rechts in de compositie bevinden ( verband der gelijkheden ) , terwijl zijn donkere toon een evenwicht vindt in de lichte toon van de appel geheel rechts (overeenkomst der tegenstellingen ) . De vormen en waarden hebben dus ook " iets gemeen met degenen tot wie zij in tegenstelling staan " en het evenwicht in de verscheidenheid veroorzaakt een rythme , waarvan een van de factoren te vinden is in de " beweging " die onstaat door de verschuiving van de twee verschillende rechthoeken , waarover wij spraken en die ieder twee vruchten van ongelijke afmetingen bevat . De beweging wordt ook teweeg gebracht doordat de algemene horizontaliteit van het onderwerp gebroken wordt door de scheve richting van het mes . Er is werkelijk een verband tussen alle onderdelen van het schilderij , verband in verscheidenheid , zeker , maar toch een voelbaar verband : de compositie is onderworpen aan de " wet van de harmonie " . Terloops willen wij nog opmerken dat de verhouding tussen schaduw en licht ongeveer een op drie is ; dat wil dus zeggen dat de totale uitgestrektheid van de licht getoonde oppervlakken ongeveer een derde bedraagt van de som van min of meer donker getinte vlakken . Deze verhouding wordt algemeen als harmonieus beschouwd en als zodanig door de kunstenaars in ere gehouden . Niettemin , wij kunnen dat niet genoeg herhalen , moet men niet de slaaf worden van starre regels en moet men zich niet verplicht voelen zich aan de wiskundige precisie van de guldensnede te onderwerpen , of aan het zojuist besproken verband tussen licht - en schaduwpartijen . In deze dingen moet men meer naar de geest dan naar de letter leven . Naar zijn eigen persoonlijkheid dient een ieder er naar te streven ieder soort van eenvormigheid te vermijden door een overheersend element in toepassing te brengen : de middelen daartoe kunnen uiteenlopen en toch , in beginsel , blijven gehoorzamen aan de eerder uiteengezette wetten .
Een nuttige afwisseling
Een goede en tevens aangename afwisseling bestaat uit het op papier tekenen van de silhouetten der voorwerpen , waarvan de leerling een geheel wil maken waarbij men natuurlijk onderlinge verhoudingen moet respecteren . Hij knipt ze daarna uit om ze vervolgens op verschillende manieren te rangschikken in een omlijsting , die men volgens een voorlopige schatting afgebakend heeft , ( fig . 11 , 12 en 13 ) . Men moet hen daarbij niet als soldaatjes op een rij gaan zetten of hen gewoon ieder met een stukje over elkaar gaan opstellen ; men moet hen verschuiven en de een voor een gedeelte voor of achter de andere plaatsen . Wissel hun hoogte af , rekening houdend met de perspectief , dat wil zeggen , plaats hen zodanig als of in werkelijkheid hun bodems op verschillende hoogten rusten , meer of minder verwijderd van het oog en meer of minder verwijderd van elkaar . Zodoende zullen eenvoudige meetkundige figuren onstaan , zoals onze rechthoeken R1 en R2 van fig. 9 , die dus constructie - elementen zijn . Zo zullen dan de verschillende onderwerpen zich tegen elkaar gaan aftekenen ; een eigen " beweging " en " rythme " zullen van lieverlede onstaan . Men kan , ( in plaats van met de inhoud , ook gaan experimenteren met de omlijsting door zijn afmetingen te wijzigen , hem breder maken of hoger , ofwel het oppervlak te verkleinen . Men kan zelfs , als dit het algemene aspect ten goede komt , een onderdeel afsnijden en hem voor een gedeelte buiten het " raam " laten vallen . Probeer dus allerlei bewerkingen en laat allerlei overwegingen een rol spelen , totdat er een opstelling gevonden wordt , die het meest geslaagt lijkt . Op deze wijze zal men zich ook rekenschap geven van het belang van gevulde en lege plekken , van het belang ook het verband tussen de delen en het geheel , dat door de omlijsting begrensd wordt en , indien gewenst , zal men de compositie zodanig wijzigen totdat het meest harmonieuze verband verkregen wordt . Wanneer men te werk gaat met zwarte silhouetten op een witte ondergrond , zal men zien dat de leegtes zich sterker doen gelden naarmate zij meer geisoleerd liggen tussen donkere plekken , waardoor zij een grotere lichtheid verkrijgen . Nu zal men in gedachten het motief , dat zij bedoelden weer te geven , voor de geest moeten halen en zal men zich bewust moeten worden van de later aan te brengen verzachtingen , teneinde een geschikte achtergrond te verkrijgen , zodat de lichtheid van de verschillende waarden door hun te grote schittering niet het belang van de hoofdzaken gaat overheersen . Terecht heeft men opgemerkt dat " de compositie niet slechts een eenvoudig rangschikken is " ( Pierre ALARY ) . Men moet ook nog gaan interpreteren en transponeren en het is nu dat , wat men " ontwerpen " of " kunstzinnig scheppen " noemt , een aangelegenheid , waaraan een geheel lesdeel gewijd zal worden . Maar de leerling zal allereerst zij ogen moeten oefenen en zich vertrouwd moeten maken met de grondbeginselen teneinde de gewenste uitdrukkingsmiddelen te verwerven en te leren om " zijn visie te ordenen , een keuze te leren maken waarbij hij er afstand van doet om alles te zeggen en alles te maken " ( Pierre Alary ) . Het moge dan waar zijn , zoals wij al naar voren brachten , dat er in de kunst geen " recepten " bestaan , men zal toch in ieder geval de eerste hindernissen moeten nemen alvoren in aanmerking te komen om de top te bereiken , als wij een dergelijk woord mogen gebruiken . Het is overrigens om die reden dat wij bij ons eerste voorbeeld te werk zijn gegaan met een zeer eenvoudige compositie .
ART . NR . 51 . - FIG . 11 .
Art . Nr . 51 .
Fig . 11 .
De verschillende in silhouet uitgeknipte elementen zijn hier op een rijtje gezet zonder aan een copositie te denken .
FIG . 12 . - EERSTE POGING TOT RANGSCHIKKING .
Fig . 12 .
Eerste poging tot rangschikking . De verste onderdelen staan als soldaatjes op een rijtje . Eentonige evenwijdigheid tussen de andere Slechte compositie .
ART . NR . 51 . - FIG . 13 . - EEN NUTTIGE AFWISSELING
Art . Nr . 51 .
Fig . 13 .
Het verschuiven en het gedeeltelijk over elkaar plaatsen van de verste onderdelen heeft evenwicht en beweging te voorschijn geroepen , hetgeen ook geld voor de dichbij gelegen elementen . Merk op dat de assen van servet en sigarettenpijpje elkaar snijden .
ART . NR . 51 . a , - FIG . 14 DE COMPOSITIE
Art . Nr . 51 . a ,
Fig . 14 ,
de compositie is vastgelegd en uitgevoerd . Je zult ongetwijfeld getroffen worden door het aangename aspect en verscheidenheid in de eenheid .