E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    virginia64
    blog.seniorennet.be/virgini
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    19-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . a , - HET HOOFD VAN OPZIJ GEZIEN
    Art . Nr . 29 . a ,

                       Het  hoofd  van  opzij  gezien .

      Omdat  de  tekening  van  het  hoofd  in  zijaanzicht  het  meeste  houvast  biedt , in  tegenstelling  tot  het  vooraanzicht  of  de  driekwartstand , zullen  wij  hiermee  onze  studie  beginnen . 
      Algemeen  kan  worden  aangenomen  dat  wij  het  hoofd  en  profil  in  een  vierkant  kunnen  zetten .  De  deellijnen  en  algemene  vormen  welke  wij  in  fig. 12 B  zien , dienen  slechts  om  een  onderling  vergelijken  van  de  onderdelen  mogelijk  maken .  Het  is  nu  echter  niet  meer  de  taak  om  een  " ideale  kop "  te  tekenen , doch  het  hoofd  van  ons  model .  Wanneer  je  dus  op  de  hierboven  beschreven  manier  uw  model  bestudeerd  heeft , schetst  je  met  een  zoveel  mogelijk  gestrekte  arm  het  vierkant .  Schets  het  heel  licht  en  zo  zuiver  mogelijk .  Doordat  je  de  arm  gestrekt  houdt  wordt  ook  het  meten  van  de  grootste  hoogte  en  grootste  breedte  vergemakkelijkt .  Al  werkende  zult  je  ontdekken  dat  wij  beter  van  een  rechthoek  dan  van  een  vierkant  kunnen  spreken , want  slechts  bij  uitzondering  zullen  hoogte  en  breedte  gelijk  zijn .  Vervolgens  bepaald  je  zuiver  op  het  oog  de  schuinte  van  de  as  welke  door  het  middelpunt  van  de  omschrijvende  rechthoek  loopt .  De  stand  van  het  hoofd  zal  de  richting  van  die  as  moeten  bepalen .  Met  deze  as  als  richtlijn  trekt  je  de  omschrijvende  ovaal  -  de  ei - vorm  dus  -  waarin  de  kop  " gevangen "  kan  worden .  Bepaal  meteen  al  zoveel  mogelijk  de  volheid  van  deze  vorm .  Al  met  al  ziet  Je , dat  wij  hier  de  raadgevingen  uit  het  vorige  hoofdstuk  gaan  toepassen .  Wij  zullen  hierop  echter  niet  verder  op  ingaan , behalve  dan  in  gevallen , waarbij  de  bouw  of  de  stand  dit  nodig  maken .  
      Een  belangrijk  punt  bij  het  zijaanzicht  is  de  gelaatshoek .  In  het  begin  van  deze  les  spraken  wij  reeds  daarover .  Ook  deze  gelaatshoek  schatten  wij  op  het  oog , waarbij  wij  gebruik  maken  van  ons  potlood  om  de richting  van  de  schuine  zijde  van  die  hoek  te  bepalen .  De  horizontale  zijde  trekken  wij  op  de  hoogte  van  de  gehoorgang .  Daarna  bekijken  wij  de  kin .  De  lijn  welke  de  richting  hiervan  bepaald  kan  verticaal  zijn , doch  is  ook  vaak  naar  binnen  of  naar  buiten  gericht .  Bestudeer  deze  richting  dus  goed  en  trek  de  lijn .  
      Het  oor  is , zoals  je  weet , meestal  vastgehecht  op  de  verticale  deellijn  van  de  rechthoek , terwijl  wij  de  hoogte  kunnen  bepalen  door  de  horizontale  lijnen  welke  door  de  pupil  en  de  onderkant  van  de  neus  lopen .  Zet  deze  hulplijnen  op  hun  juiste  plaats  en  geef  de  vorm  van  het  oor  zo  nauwkeurig  mogelijk  aan .  De  plaats  van  het  oor  immers  vormt  weer  het  uitgangspunt  voor  de  kaaklijn  en  de  kin , en , naar  de  achterkant  toe , geeft  het  steun  bij  het  bepalen  van  de  lijn  van  de  nek  en  de  hoek  welke  achterhoofd  en  nek  maken .  Met  deze  eenvoudige  lijnen  hebben  wij  dus in  grote  trekken  de  grondvorm  bepaald .  Nu  gaan  wij  proberen  om  de  contour  wat  meer  in  overeenstemming  met  de  werkelijkheid  te  brengen .  Het  voorhoofd  bijvoorbeeld  zal  zich  niet  zonder  meer  in  de  neus  voortzetten .  Wij  ontdekken  hier  een  invallende  hoek , welke  voor  ieder  type  weer  verschillend  zal  zijn .  Ook  de  richting  van  de  neusrug  zal  in  de  meeste  gevallen  afwijkend  zijn  aan  die  van  de  richting  van  het  voorhoofd .  
      Vergeet  ook  niet  om  in  grote  lijnen  de  haarmassa  aan  te  geven .  Tot  slot  geven  wij  dan  met  een  kort  lijntje  de  onderkant  van  de  neusvleugel  aan  en  bepalen  wij  de  richting  van  de  lijn  welke  van  de  neus  tot  de  bovenlip  loopt .  Op  deze  manier  verkrijgen  wij  de  grote , algemene  grondvorm , waarin  dan  de  verschillende  onderdelen  verankerd  moeten  worden .  Maak  nimmer  de  vergissing  van  vele  beginners  die  denken  dat  het  bij  de  tekening  van  het  profil  gaat  om  de   buitenste  lijnen .
      Om  te  beginnen  dan  het  oog .  Sommige  ogen  zijn  nogal  bolvormig , andere  daarentegen  liggen  diep  in  hun  kassen .  Hoe  hun  werkelijke  vorm  ook  is , in  ieder  geval  -  en  je  ziet  dit  in  fig. 20  -  loopt  de  raaklijn  van  wenkbrauwboog  en  oogbol  schuin  op  van  onder  naar  boven .  Deze  eerste  hulplijn  is  de  grondlijn  van  een  driehoek , waarvan  de  twee  andere  zijden  worden  bepaald  door  de  lijn  welke  de  richting  van  het  onderooglid  laat  zien .  Voor  het  schetsen  van  de  neus  en  de  mond  verwijzen  wij  je  naar  de  de  tekeningen  van  fig. 22  t / m  25 .
      
      Zijn  alle  onderdelen  in  hun  grondvormen  geschetst , dan  gaan  wij  de  omtreklijnen  hiervan  nauwkeuriger  bepalen .
      Naarmate  je  over  minder  of  meer  tijd  beschikt , of   overeenkomstig  de  mate  van  uw  vorderingen , kunt  je  het  laten  bij  een  uitvoerige  schets , dan  wel  bij  een  uitvoering  waarbij  je  de  licht - en schaduwpartijen  aanbrengt .  De  afbeeldingen  hieronder  laten  de  verschillende  wijzen  van  uitvoering  zien .   

                     
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . a , - FIG . 49 - SNELLE SCHETS DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . a ,

    Fig . 49 .

    Snelle  schets  ( contépotlood )
    door Bonneterre .

    20-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . b , - FIG . 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . b ,

    Fig . 48 .

    Protret  en  face  ( sanguine )
    door  Mevr. Diverly .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 . IN PROFIEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

    In  profiel , meer  uitgewerkte
    studie  ( contépotlood )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . b , - HET HOOFD VAN VOREN GEZIEN
    Art . Nr . 29 . b ,

                 Het  hoofd  van  voren  bezien

      Zoals  wij  reeds  eerder  hebben  verteld  kunt  je  met  behulp  van  een  spiegel  talrijke  zelfportretten  in  vooraanzicht  tekenen .  Je  bent  op  die  manier  niet  afhankelijk  van  een  model  en  je  kunt  tekenen  wanneer  je  dit  het  beste  schikt .  Voor  de  opzet  van  een  studie  en  face  gelden  vanzelfsprekend  dezelfde  raadgevingen  welke  wij  in  het  vorige  hoofdstuk  gaven .  Ook  hier  moeten  wij  zoeken  naar  de  hulp - en  contructielijnen  om  tot  een  goede vorm  te  komen . 
       Het  belangrijkste  is  ook  hier  weer  de  verticale  as  van  de  ovaal .  Op  deze  lijn  zet  je  dan  de  voornaamste  horizontale  deellijnen  uit  en  bepaalt  je  de  grootste  lengte  en  breedte  van  de  kop .  Door  die  deellijnen  zijn  dus  de  plaatsen  voor  ogen , neus  en  mond  bepaald , evenals  de  kin  en  de  grenslijn  van  voorhoofd  en  haar . 
      Bij  het  tekenen  van  de  ogen  dienen  wij  nauwkeurig  te  letten  op  de  afstand  tussen  de  ogen , die  -  hetgeen  je  weet  -  gelijk  is  aan  één  ooglengte .  De  totale  breedte  van  het  hoofd  komt  ongeveer  overeen  met  vijf  maal  de  breedte  van  een  oog .  Maar , wij  zeiden  dit  al  eerder , neem  deze  maten  niet  als  vaststaand  aan , onderzoek  het  aan de  hand  van  uw  model  door  met  het  potlood  te  meten .  Wij  schetsen  immers  nog  altijd  met  een  zoveel  mogelijk  gestrekte  arm  !  
    De  neus  vormt  wel  een  van  de  belangrijkste  elementen .  De  gelijkenis  van  een  portret  hangt  grotendeels  af  van  de  weergave  van  de  neus .  Maak  hem  dus  niet  te  kort  of  te  lang .  Zo  moet  ook  de  afstand  tussen  neustop  en  mond  naukeurig  worden  bepaald .  Nadat  wij  in  grote  lijnen  de  mond  hebben  geschetst  en  de  afplatting  van  de  kin  is  weergegeven , begint  het  gezicht  zich  al  voor  ons  " af  te  tekenen " .  Het  komt  er  nu  nog  op  aan  de  oren  te  schetsen  en  de  haarmassa  aan  te  geven .  Op  deze  opzet  moeten  wij  dus  verder  gaan .  Hoedt  je  echter  voor  een  kille  symmetrie  in  de  kop .  Probeer  door  de  beweging  in  de  hals - schouderlijn  en  door  een  lichte  neiging  van  de  kop  een  levendig  beeld  te  verkrijgen .  
      In  onze  illustraties  laten  wij  verschillende  voorbeelden  van  protretstudies  en  face  zien .  Zuiver  recht  van  voren  gezien  zijn  ze  bijna  niet .  Altijd  ziet  je  wel  een  heel  kleine  wending  in  het  hoofd  en  juist  hierdoor  kunnen  wij  het  te  symmetrische  in  de  kop  vermijden .

             Het  hoofd   in  driekwart - aanzicht 

       Deze  stand  is  wel  het  moeilijkst  te  tekenen , omdat  wij  de  minste  houvast  hebben  aan  de  grondvormen  die  ons  van  de  verschillende  onderdelen  bekend  zijn .
      Immers , naarmate  de  stand  van  het  hoofd  verandert , zullen  als  gevolg  van  de  perspectief  de  verschillende  onderdelen  eveneens  aan  vormveranderingen  onderhevig  zijn . 
      Begin  dan  ook  met  het  opzetten  van  de  verticale  as .  Dit  zal  de  enige  houvast  blijken waarop  je  het  geheel  kunt  bouwen .  Vanzelfsprekend  moet  de  plaats  van  de  as 
    -  en  vooral  zijn  richting , welke  afhankelijk  is  van  de  stand  van  het  hoofd  -  heel  nauwkeurig  worden  bepaald .  Bestudeer  ook  goed  de  stand  van  het  hoofd  ten  opzichte  van  de  hals , want  mede  hierdoor  moet  je  dan  weer  de  juiste  richting  en  het  verloop  van  de  schouders  vaststellen .  Dit  alles  zijn  voorwaarden  om  tot  een  goed  gelijkend  portret  te  komen .
      Evenals  bij  het  tekenen  van  andere  standen  zult  je  ook  bij  het  driekwart - aanzicht  veel  steun  kunnen  hebben  aan  de  beenpunten , welke  onder  de  huid  doorschemeren .  Deze  beenpunten , zoals  de  voorhoohdknobbels , de  wenkbrauwbogen , de  jukbeenderen  en  de  onderkaak  mogen  in  de  opzet  wel  degelijk  geaccentueerd  worden , omdat  vooral  ook  daardoor  de  contour  van  het  gelaat zuiverder  kan  worden  bepaald .  Op  deze  manier  werkende  zal  het  gemakkerlijker  worden  om  de  ogen  goed  in  de  kassen  te  plaatsen ;  kotom :  Je  komt  tot  een  verantwoorde  opbouw  van  de  kop  !
      Niet  voor  niets  is  het  driekwart - aanzicht  zo  geliefd  bij  portretschilders .  In  tegenstelling  tot  de  scherpe  uitbeelding  van  het  profiel  of  de  regelmatigheid  van  het  vooraanzicht , krijgt  de  kop  juist  door  deze  stand  zo'n  levendige  aanblik .
      Hier  geven  wij  de  beweging  van  de  kop  weer  en  al  zijn  de  ogen  vaak  afgewend , toch  voelen  wij  veel  meer de  blik  van  de  ogen .  Ook  van  deze  stand  geven  wij  vele  voorbeelden .  Bestudeer  de  tekeningen  aandachtig  en  probeer  eens  om  door  middel  van  een  stukje  transparant  papier , dat  je  over  de  afbeelding  legt , de  verschillende  constructie - lijnen  terug  te  vinden .  Het  is  een  goede  oefening  en  je  zult  gemakkelijker  kunnen  begrijpen  hoe  deze  kunstenaars  tot  die  vormen  gekomen  zijn .  

                              
      

     

    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 56 . STUDIE IN SANGUINE DOOR BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 56 .

    Studie  in  sanguine  ( rood  krijttekening )
    door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 en 55 . - TWEE POTLOOD STUDIES d / BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55 .

    Potlood  studie  in  driekwart - aanzicht  door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 en 55 . - TWEE POTLOOD STUDIES d / BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54 .

    Potlood  studie  in  driekwart - aanzicht
    door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 . STUDIE DOOR LEERLING M . ROUCHET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51 .

    Krachtige  studie  in  zwart  en  wit  conté  op  getint  papier .  Gemaakt  door  leerling
    M . Rouchet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 50 . - ZELFPORTRET DOOR SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 50 .

    Zelfportret  ( en  face )  door  Schultz - Dal .
    Neem  een  voorbeeld  aan  de  weergave  van  de  plastiek , welke  sterk  en  toch  gevoelig  is .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 . STUDIE IN SANGUINE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 52 .

    Studie  in  sanguine .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 . GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 53 .

    Gewassen  tekening .  De  Beweging  in  fig . 52  en  53  vormen  samen  een  aangename  tegenstelling  tot  het  zuiver  symmetrische  vooraanzicht .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG 45 . PORTRETSTUDIE DOOR BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    Een  gevoelige  portretstudie
    door  Berthold - Mahn .
    ( zacht  potllood , met  de  vinger
    luchtig  doorgeveegd ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    Profiel  in  enkele lijnen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 . ZELFPORTRET DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44 .

    Zelfportret  door  Schultz - Dal

    22-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29. c , - FIG . 59 . GEWASSEN TEKENING d/ BRENOT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Fig . 59 .

    Gewassen  tekening  door  Brénot .
    Driekwart - aanzicht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . - HOUTSKOOLSCHETS ( BONNETERRE )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58 .

    Houtskoolschets  door  Bonneterre .
    driekwart - aanzicht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - PLAAT II . ( BONNETERRE )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Plaat  II

    Schetsen  door  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT I . - SCHETSEN DOOR C . ROUSSEL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat . I .

    Schetsen  door  Charles  Roussel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - FIG . 57 . - POTLOODSCHETS ( BERTHOLD - MAHN )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Fig . 57 .

    Potloodschets  door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - DE SCHETS
    Art . Nr . 29 . c ,

                              De  Schets

      Thans  zijn  wij  dus  gekomen  tot  de  schets , wel  te  verstaan  de  vlugge  schets .  Verwar  dit  niet  met  de  studie  of  een  uitgewerkte  schets .  Reeds  eerder  hebben  wij  uiteengezet  waarom  wij  pas  met  de  schets  beginnen  nadat  er  eerst  een  nauwkeurige  studie  van  de  kop  en  het  gelaat  is  gemaakt .
      Wij  kunnen  de  schets  het  beste  vergelijken  met  een  " momentopname " , doch  de  maker  moet  dan  ook  in  staat  zijn  alleen  het  meest  karakteristieke  van  de  kop  in  dit  korte  ogenblik  vast  te  leggen .  Ontdaan  van  alle  overbodigheden  moet  de  schets  een  krachtige  indruk  maken  op  de  beschouwer .  De  tekenaar  immers  onderstreepte  hier  de  elementen  welke  het  meest  zijn  aandacht  trokken .  
      Het  is  een  uitstekende  oefening  om  in  enkele  trekken  de  expressie  van  de  kop  vast  te  leggen , doch  omdat  te  kunnen  moet  uw  observatievermogen  wel  heel  goed  ontwikkeld  zijn .  Dat  je  dit  slechts  na  een  geduldige  voorstudie  kunt  bereiken , zal  je  thans  wel  duidelijk  zijn .  Het  is  door  " het  ontdoen  van  overbodigheden " dat  wij  de  goede  karikatuur  vaak  benaderen .  Ook  de  karikatuur  immers  steunt  op  het  laten  zien  van  de  typische  karaktertrekken  ? 
      Om  je  hiervan  te  overtuigen  behoeft  je  slechts  de  schetsen  van   V .  Bonneterre  en  Ch . Roussel  te  bekijken .  Deze  koppen  typeren  de  persoon  en  je  zult  gemakkelijk  zijn  karakter , maatschappelijke  stand  en  gevoelen  kunnen  raden , ook  al  is  het  gezicht  in  slechts  enkele  trekken  weergegeven .  Sommige  van  deze  koppen  zijn  wat  verder  uitgewerkt  omdat  de  tekenaar  wellicht  meer  tijd  had  of  omdat  hij  steunde  op  zijn  visueel  geheugen .  Niettenin  zouden  deze  koppen  ook  in  een  minder  gevorderd  stadium  aan  de  behoefte  voldoen . 
      Neem  dan  ook  iedere  gelegenheid  te  baat  om  dit  soort  schetsen  te  maken .  Wat  je  door  eerder  volbrachte  studies  heeft  bereikt  zal  hierdoor  in  hoge  mate  worden  ontwikkeld .  
      Voor  de  uitvoering  van  deze  schetsen  verwijzen  wij  je  naar  het  betreffende  hoodstuk  in  de  les  " Het  schetsen  van  personen  in  een  enkele  lijn " .  Vergeet  vooral  niet  om  je  " te  wapenen "  met  een  zonnebril , om  de  richting  van  uw  blik  te  verbergen  voor  uw  slachtoffers .  Sommige  mensen  vinden  het  namelijk  niet  prettig  om  geschetst  te  worden  en  het  is  altijd  beter  om  geen  ruzie  te  krijgen .

     


    23-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . - FIG . 60 . - DOOR WATTEAU .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 .

    Fig . 60 .

    Met  wit  krijt  opgehoogde  studies  op  getint  papier  ( Watteau ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . - DE UITVOERING .
    Art . Nr . 30 .

                                De  uitvoering.

      Iedere  kunstenaar  maakt  gebruik  van  een  techniek  en  een  uitvoering  welke  het  beste  past  bij  zijn  aanleg .  Voorlopig  moet  je  bij  het  portrettekenen  pen  en  penseel  nog  laten  rusten .  Later , wanneer  je  meer  ervaring  heeft  gekregen  kunt  je  eens  proberen 
    pen - en  penseeltekeningen  te  maken .  Beide  materialen  eisen  in  het  begin  nog  teveel  aandacht  voor  zichzelf  op .  
     
                        De  potloodtekening .

      Potlood  is  verreweg  het  gemakkelijkste  materiaal  en  de  effecten  welke  je  daarmee  kunt  bereiken  zijn  vele .
      Je  kunt  het  potlood  op  verschillende  manieren  hanteren , namelijk  door  met  een  scherpere  of  stompere  punt  te  tekenen , of  wel  dat  je  gebruik  maakt  van  een  schuin  afgeslepen  -  beitelvormige  -  punt .  Potloodstreken  laten  zich  voorts  uitwrijven  met  de  vinger  of  met  een  doezelaar , waarbij  je  dan  met  vlakgum  de  hoge  lichten  kunt  inzetten .  Bij  de  laatste  werkwijze  moeten  wij  er  wel  op  letten  dat  de  tekeing  niet  te  week  wordt .  De  vlakken  moeten  dus  niet 
    " doodgepoetst "  worden , zoals  men  dit  noemt .  De  meest  eenvoudige  werkwijze  is  evenwel  de  beste  en  een  bewijs  hiervoor  is  fig .  57 , een  meesterlijke  portretstudie  van  Berthold - Mahn , van  wiens  hand  er  in  deze  les  vele  portretten  zijn  afgebeeld .  Zie  eens  hoe  hier  met  eenvoudige  middelen  een  levendige  uitdrukking  verkregen  is .  Dergelijke  tekeningen  doen  ons  toch  werkelijk  meer  dan  die  waarin  met  goedkope  effecten  een  twijfelachtig  resultaat  is  verkregen .  In  de  tekeningen  van  Berthod - Mahn  worden  we  getroffen  door  de  lenigheid  van  de  grijze  potloodlijnen  met  hier  en  daar  een  versterking , zoals  de  ogen , de  neusvleugels  en  de  bovenlip , welke  voldoende  is  om  een  indruk  van  leven  te  geven .  Bekijken  we  nu  eens  het  profiel - portret  van  fig . 47 .  Door  deze  tekening  is  een  heel  andere  manier  gevolgd .  Met  brede  streken  zijn  de  voornaamste  schaduwpartijen  gearceerd .  De  tekenaar  verkreeg  hierdoor  dus  een  sterk  plastisch  effect .  De  binding  tussen  de  donkerste  partijen  en  de  lichtere  schaduwen  verkreeg  hij  door  met  de  platte  kant  van  het  potlood  luchtig  over  het  papier  te  gaan .  De  hoge  gedeelten  van  het  papier  zullen  voldoende  potlooddeeltjes  vasthouden , waardoor  de  bindende  toon  onstaat .  Voor  deze  techniek  moet  dus  wel  een  iets  grovere  papier  soort  worden  gebruikt . 
      Het  portret  en  face  van  fig. 51  is  uitgevoerd  in  zwart  en  wit  conté  op  lichtgetint  papier .
      Door  je  deze  verschillende  voorbeelden  te  laten  zien , hopen  wij  dat  je  die  werkwijze  gaat  toepassen  welke  het  meest  bij  uw  persoonlijke  aanleg  en  smaak  past .  Tekent  je  met  gewoon  potlood , maak  dan  uw  opzet  b.v.  met  HB  en  werk  het  geheel  verder  af  met  5  of  6B .  Je  kunt  hiermede  het  beste  resultaat  bereiken .  Conté  of  contépotlood  geeft  direct  een  veel  krachtiger  en  zwarte  streek .  Een  prachtig  materiaal  overigens , doch  je  moet  er  in  het  begin  heel  voorzichtig  mee  omgaan , want  een  contélijn  is  niet  weg  te  vlakken .  Gebruik  nimmer  gewoon  potlood  en  conté  tesamen .  Doordat  het  conté  de  potloodstreken  niet  dekt  ontstaat  er  in  zo'n  tekening  een  onaangename  schittering . 
      Voor  grotere  portretstudies  is  houtskool  aan  te  bevelen .  Het  wordt  verkocht  in  een  hardere  en  een  zachtere  soort .  Houtskool  laat  zich  gemakkelijk  wegvlakken  met  gekneed  brood  of  met  kneedgum .  Met  houtskool  kan  men  mooie , fluweelachtige  zwarten  verkrijgen .  Werken  wij  op  getint  papier  dan  kunnen  de  hoge  lichten  met  wit  conté  worden  aangezet .  Na  voltooiing  moet  de  houtskooltekening  gefixeerd  worden .  Overigens  hebben  wij  al  deze  technieken  besproken  in  de  les  " Licht  en 
    Schaduw " .  
      Tenslotte  vragen  wij  nog  uw  aandacht  voor  de  kopjes  van  Watteau  (fig . 60 ) .  Deze  kopjes , waarvan  de  hoogtemaat  6  tot  8  cm  bedraagt , werden  uitgevoerd  in  drie  kleuren  krijt  -  zwart , wit  en  sanguine  -  op  getint  papier .  Dat  " ophogen "  met  sanguine  en  wit  moet  wel  voorzichtig  gebeuren , want  heel  gemakkelijk  zou  je  een  goede  zwartkrijttekening  kunnen  bederven  door  teveel  wit  en  teveel  rood .  Tussen  de  hoeveelheid  zwart , wit  en  rood  moet  namelijk  een  mooie  harmonie  zijn .  Ook  de  tint  van  het  papier  speelt  een  belangrijke  rol .  Beige  of  heel  lichtblauwe  tinten  zijn  wel  de  meest  dankbare .   


    24-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . a , - FIG . 63 . - WATERVERFSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . a ,

    Fig . 63 .

    Waterverfstudie  door  Mevr. Bernard .
    Hier  is  een  levendige  uitdrukking  verkregen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62 . - WATERVERFSTUDIE ( LARGETEAU )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62 .

    Waterverfstudie  dat  schetsmatig  gebleven  is .
    Een  werk  van  Largeteau .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . a , FIG . 61 . - GEWASSEN TEKENING ( CASANOVA )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . a ,

    Fig . 61 .

    Gewassen  tekening  door  Casanova .
    Een  mooie  doorwerkte  studie ; let  op 
    de  vaste  bouw  van  het  geheel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . a , - GEWASSEN TEKENING
    Art . Nr . 30 . a ,

                      De  gewassen  tekening .

      In  de  fraaie  gewassen  tekening  welke 
    fig . 61  laat  zien , treedt  duidelijk  aan  het  licht  dat  wij  hier  te  doen  hebben  met  een  techniek  welke  om  een  zekere  behendigheid  vraagt .  Een  behendigheid  welke  men  zich  slechts  door  veel  oefening  eigen  kan  maken .  De  vloeiende  waterwerf  is  nu  eenmaal  niet  zo  volgzaam  als  potlood  of  pen .  In  het  ene  geval  dient  je  het  uitvloeien  van  de  tinten  tegen  te  gaan ; in  een  ander  geval  moet  je  er  juist  gebruik  van  maken .  Door  heel  veel  te  oefenen  zult  je  evenwel  vertrouwd  geraken  met  dit  materiaal .  Zorg  ervoor  dat  uw  papier  goed  opgespannen  is  of  gebruik  aquarelcarton .  Voor  uw  eerste  studies  raden  wij  aan  niet  te  grof  papier  te  gebruiken , daar  dit  wel  eens  onverwachte  witte  plekken  in  de  tekening  tot  gevolg  kan  hebben .  Middel - of  glad  aquarelpapier  kunt  je  dus  het  beste  gebruiken .  Maak  uw  schets  met  een  HB  potlood .  Harder  potlood  doet  ongewenste  groeven  in  het  papier  onstaan , waarvan  je  last  heeft  bij  het schilderen .  De  voornaamste  schaduwpartijen  omlijnt  je  eveneens  heel  licht  met  poltlood . 
      Als  kleuren  voor  een  gewassen  tekening  komen  lampenzwart  en  sepia  in  aanmerking .  Wanneer  uw  schet  klaar  is , bevochtig  dan  met  een  brede  platte  penseel  de  gehele  tekening .  Overtollig  water  neemt  je  op  met  een  uitgeslagen  penseel .  Wanneer  het  papier  nu  nog  een  beetje  vochtig  is  zet dan  de  halftonen  op  en  spaar  de  hoge  lichten  uit .  De  halftonen  laat  je  nu  even  aandrogen  en  vervolgens  brengt  je  de  donkerste  partijen  aan , waarbij  je  zorgt  dat  de  aanraking  met  de  halftonen  mooi  vloeiend  wordt .  Bent  je  in  dit  stadium  gekomen , dan  zullen  de  verschilende  tussentinten  aangebracht  moeten  worden , waarbij  het  vormen  van  kringen  zoveel  mogelijk  vermeden  wordt .  Je  zult  dan  ook  zien  dat  sommige  lichtpartijen  te  wit  geworden  zijn  en  hierover  zal  dus  een  licht  tint  gezet  moeten  worden .  Te  donkere  gedeelten  kunnen  met  een  penseel  schoon  water  afgewassen  worden . 
      De  gewassen  tekening  is  een  uitstekende  voorstudie  voor  de  aquarel .  De  techniek  is  immers  in  wezen  dezelfde .  Het  enige  verschil  is  dat  je  in  de  aquarel  met  vele  kleuren  werkt  en  in  de  gewassen  tekening  slecht  met  één  kleur .  
      Een  waarschuwing  welke  wij  je  niet  mogen  onthouden  is  deze , dat  velen  de  neiging  hebben  om  al  hun  koppen  eenzelfde  grondtoon  te  geven .  Dit  is  absoluut  fout .  Evenals  het  groen  van  de  bladeren  verandert  al  naar  gelang  de  belichting , zo  zal  ook  iedere  kop  een  andere  tint  hebben , afhankelijk  van  de  wijze  waarop  hij  wordt  belicht , waarbij  wij  dan  tevens  rekening  moeten  houden  met  de  weerkaatsingen  van  omringende  objecten .  Alleen  door  de  directe  waarneming  moet  je  zich  laten  leiden .  Wanneer  je  op  deze  wijze  studeert  zult  je  zelf  ondekken  hoeveel  onwaarheden  er  kunnen  schuilen  in  sommige  nuchter aanvaarde  theorieén .   

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30. b , - FIG . 70 . - PORTRETSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . b ,

    Fig . 70 .

    Portretstudie  met  pen  en  inkt .
    door  Schultz - Dal .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 69 . - PORTRETSTUDIE MEJ. LUTEAUD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 69 .

    Portretstudie  van   Mej.  Luteaud .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fig . 68 . - PORTRETSTUDIE DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 68 .

    Portretstudie  door  Bonneterre

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 67 . - PORTRETSTUDIE DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 67 .

    Portretstudies  met  pen  en  inkt .
    Zie  de  verschillende  wijzen  van  uitvoering
    en  vergelijk  ze  onderling .
    ( Bonneterre ).


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 66 . - PROFIELSTUDIE - M . TALAAT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 66 .

    Profielstudie  met  pen  en  ink 
    door  M . Talaat .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 65 . - PENTEKENING DOOR M . DESIMON .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 65 .

    Pentekening  door  M . Desimon .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . b , - FIG . 64 . - PENTEKENING DOOR LOEVY
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . b ,

    Fig . 64 .

    Pentekening  door  Edouad  Loevy .
    Een  geraffineerde  techniek  !
    De  arcering  met  ronde  lijntjes  is  zo  mooi  open  gehouden , dat  deze  partijen , zelfs  bij  verkleining , niet  zullen  " dichtlopen " .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . b , - DE PENTEKENING
    Art . Nr . 30 . b ,

                               De  Pentekening.

      Met  opzet  behandelen  wij  deze  techniek  als  een  van  de  laatste  en  wij  herhalen  nogmaals , dat  je  de  tekenpen  vooral  niet  in  uw  eerste  oefeningen  moet  gebruiken .
      De  techniek  van  het  pentekenen  hebben  wij  reeds  besproken  in  de  les
    " Licht  en  Schaduw " .  Wij  veronderstellen  dan  ook  dat  je  regelmatig  met  dit  materiaal  heeft  gewerkt , want  alleen  wanneer  je  deze  techniek  geheel  en  al  beheerst  zult  je  die  vrijheid  en  soepelheid  bereiken  welke  hiervoor  kenmerkend  zijn .  Elke  aarzeling  of  onhandigheid  immers  komen  juist  in  de  pentekening  meteen  naar  voren .  Hoe  soepel  het  eigenlijke  werktuig , de  pen , ook  is , de  pennestreek  is  onverbiddelijk .  Een  streek  met  een  zacht  potlood  laat  aan  de  zijkanten  geen  scherpe  begrenzing  zien , waardoor  de  gehele  streek  enigszins  verzacht  wordt .  De  pennestreek  daarentegen  is  scherp .  De  verzachting  van  de   lijn  die  hier  ontbreekt  zullen  wij  moeten  doen  uitkomen  door  een  verbinding  van  naast  elkaar  en  over  elkaar  getrokken  lijnen .  Echter , en  dit  is  uiterst  belangrijk , dienen  wij  te  voorkomen  dat  zich  bij  deze  overgangen  een  uitgesproken  geruit  patroon  gaat  vormen .  Zo'n  " horregaas - effect "  is  lelijk  en  zeker  wanneer  het  voorkomt  in  een  pentekening  op  klein  formaat .  Aan  de  andere  kant  mogen  de  lijntjes  ook  niet  te  dicht  opeen  gezet  worden , want  dan  bestaat  er  kans  dat  zo'n  partij  dichtloopt  en  er  dus  een  massieve  vlek  ontstaat .  Naarmate  je  meer  met  de  pen  werkt  zult  je  zeker  uw  eigen  manier  gaan  ontdekken .  Vaste  regels  zijn  ten  eenmale  moeilijk  te  geven  .  Bestudeer  de  verschillende  voorbeelden  welke  wij  van 
    fig. 64  tot  70  laten  zien .  
    Je  ziet  dat  al  deze  koppen  op  zeer  verschillende  wijzen  behandeld  zijn , maar  dat  zij  toch  ergens  een  punt  van  overeenkomst  hebben , namelijk  dit , dat  de  penlijnen  met  de  vormen  meelopen  en  zodoende  de  plastische  vorm  versterken .     
     

    25-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . c , - FIG . 73 . KOP DOOR SCHLTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . c ,

    Fig . 73 .

    Een  prachtige  tekening  door  Schultz - Dal .
    Let  op  de  tere  plastiek , maar  toch  vaste  bouw  van  dit  kopje .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 72 . - PORTRET - DOOR MAURICE - QUENTIN de LA TOUR .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 72 .

    Portret  van  Marie  Fel .
    door  Maurice - Quentin
    de  La  Tour .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . c , - FIG . 71 . - PENSEELSTREKEN NAAR HAREUX .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art ? Nr . 30. c ,

    Fig . 71 .

    Hier  ziet  je  hoe  in  een  schilderij  de  penseelstreken  met  de  anatomische  vormen  moeten  meelopen  ( naar  Hareux ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . c , - HET OLIEVERF SCHILDERIJ
    Art . Nr . 30 . c ,

                       Het  olieverf  schilderij

      In  dit  hoofdstuk  zullen  wij  ons  beperken  tot  algemene  richtlijnen , want  een  uitvoerige  bespreking  van  het  schilderen  van  portretten  zou  tot  een  boekdeel  uitgroeien .
      Alvoren  men  palet  en  penselen  ter  hand  neemt  dient  de  tekening  van  de  kop  verantwoord  te  zijn .  Ook  de  grenzen  van  de  vlakken  waaruit  de  kop  is  opgebouwd , dient  je  zuiver  te  markeren .  Nalatigheid  op  dit  punt  zal  zich  uiteindelijk  wreken  in  de  kleur .
      Het  overbrengen  van  de  tekening  op  linnen  of  paneel  is  eveneens  van  belang .  Teken  de  kop  eerst  op  gewoon  papier , maak  dit  papier  aan  de achterkant  zwart  met  houtskool , leg  het  geheel  op  het  linnen  of  het  paneel  en  druk  met  een  hard  potlood  de  tekening  door .  Deze  manier  maakt  het  tevens  mogelijk  de  kop  goed  in  het  vlak  te  plaatsen .  De  eerste  aanleg  in  verf  moet  op  een  sobere  wijze  gebeuren .  Een  neutrale  tint  van  bijvoorbeeld  gebrande  sienna , ultramarijn  en  meer  of  minder  wit , kan  heel  goed  worden  gebruikt .  Verdun  de  verf  en  borstel  luchtig  de  voornaamste  toonwaarden  -  licht , halflicht  en  schaduw  -  daarbij  lettend  op  een  niet  te  dikke  verfopdracht .  Deze  eerste  opzet  kan  men  laten  drogen , doch  het  is  ook  mogelijk  direct  met  de  afwerking  verder  te  gaan .  Eén  van  deze  manieren  is  dus  mogelijk ;  pas  ze  echter  niet  doorelkaar  toe . 
      Sommigen  raden  aan  om  onderdeel  voor  onderdeel  af  te  werken , en  dit  niet  ten  onrechte .  Nemen  wij  bijvoorbeeld  het  oog . 
      Het  schilderen  daarvan  is  een  moeilijk  werk  omdat  het  wit  van  het  oog  zuiver  afgewogen  dient  te  worden  tegen  de  vleeskleur .  Het  laten  aandrogen  van  de  oogpartijen  zou  een  ongewenst  verfrelief  kunnen  veroorzaken  waarvan  je  bij  de  verdere  afwerking  last  kunt  hebben .  Beter  is  dan  ook  de  ogen  " nat  in  nat "  -  zoals  dit  in  schilderstaal  heet  -  in  één  zitting  te  schilderen .  
      
       Hareux  raadt  in  zijn  boek  over  het  schilderen  aan   om  de  opzet  van  het  geheel  op  de  volgende  wijze  te  vergemakkelijken :  bepaal   je  tot  een  gamma  van  drie  kleuren  welke  je   bij  uw  model  aantreft  en  breng  hierin  geen   veranderingen .  Doordat  de  kleuren  op  uw  palet  blijven , dienen  zij  als  grondkleuren   voor  het  werk .  Om  een  voorbeeld  te  noemen : Je  mengt  de  lokale 
    " vleeskleur " , de  kleur  van  de  lichtpartijen  en  de   kleur  van  de  schaduwpartijen  daarvan .  Met  deze  kleuren  echter  gaat  je  niet  schilderen , doch  je  gebruikt  ze  zoals  een  musicus  zijn  stemvork .  Nu  gaat   je  van  iedere  partij  de  juiste  kleur  en  toonwaarde  observeren  en  je  zult  dan  ontdekken  dat  je  voor  de  ene  partij  wat   meer  rood  door  de  grondkleur  moet  mengen  , voor  de  andere  partij  wat  meer  groen , meer  geel  of  meer  blauw  enz.  Op  die  wijze  vermijdt  je  de  ongemakken  van  steeds  wisselende  belichting  tijdens  het  werken .
      Wij  zullen , om  een  goed  gegrip  van  deze  raadgevingen  te  krijgen , nogmaals  herhalen  dat   onder  lokale  toon  en  lokale  kleur  wordt  verstaan : de  eigen  kleur  van  ieder  object , welke  niet  beinvloedt  wordt  door  een  bijzondere  verdeling  van  licht  en  schaduw .  
        Hareux  raadt  eveneens  aan  om  de  overgangen  van  de  verschillende  tinten  met  vele  kleine  streekjes  te  schilderen , licht  in  donker  en  donker  in  licht .  Bij  het  schilderen  dient  de  penseelstreek  met  de  vorm  mee  te  lopen , zoals  wij  laten  zien  in  fig. 71 .
      Tenslotte  zegt  Hareux  ons , dat  wanneer  de  kop  op  een  flink  formaat  geschilderd  is , iets  wat  wel  wenselijk  is , de  penseelstreken  van  de  fond  zichtbaar  moeten  blijven , doch  naarmate  zij  de  kop  naderen  dienen  ze  wel  even  te  " versmelten " .  Er  moet  dus  om  de  kop  even  een  soort  aureool  onstaan , waarvan  men  het  bestaan  eerder  raadt  dan  waarneemt .  De  kop  zal  zich  daardoor  uit  de  fond  losmaken , tewijl  hij  aan  de  andere  kant  toch  weer  met  het  geheel  verbonden  blijft . 
      Zorg  er  ook  voor  dat  de schaduwpartijen  in  het  gezicht  lichter  of  donkerder  zijn  dan  de  fond .  Nimmer  mogen  zij  van  dezelfde  waarden  zijn , want  daardoor  krijgt  je  onwillekeurig  een  slap  en  monotoon  geheel . 
      Gaat  je  deze  methode  van  werken  volgen , dan  moeten  wij  je  aanraden  eerst  eens   enkele  studies  te  maken  in  één  kleur  olieverf , zoals  wij  dit  onder  andere  besproken  hebben  in  de  les " Licht  en  Schaduw " .
      Over  het  schilderen  met  gouacheverf  kunnen  wij  zeer  kort  zijn .  Evenals  olieverf  is  dit  ook  een  dekkende  verf , welke  evenwel  met  water  wordt  verdund . De  schildertechniek  komt  vrijwel  overeen  met  die  van  olieverf .  



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 31 . - FIG . 1 . - NAAKT DOOR BERTHOLD - MANH .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 31 .

    Fig . 1 ,

    Naakt  door  Berthold - Manh.

    Voorbeeld  van  "interpretatie " , waaraan  je  moet  denken  wanneer  wij  spreken  over 
    " de  eigen  stijl  van  een  kunstenaar " .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!