E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    franskitor
    blog.seniorennet.be/franski
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    22-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT I . - SCHETSEN DOOR C . ROUSSEL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat . I .

    Schetsen  door  Charles  Roussel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - PLAAT II . ( BONNETERRE )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Plaat  II

    Schetsen  door  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . - HOUTSKOOLSCHETS ( BONNETERRE )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58 .

    Houtskoolschets  door  Bonneterre .
    driekwart - aanzicht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29. c , - FIG . 59 . GEWASSEN TEKENING d/ BRENOT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Fig . 59 .

    Gewassen  tekening  door  Brénot .
    Driekwart - aanzicht .

    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 . ZELFPORTRET DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44 .

    Zelfportret  door  Schultz - Dal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    Profiel  in  enkele lijnen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG 45 . PORTRETSTUDIE DOOR BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    Een  gevoelige  portretstudie
    door  Berthold - Mahn .
    ( zacht  potllood , met  de  vinger
    luchtig  doorgeveegd ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 . GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 53 .

    Gewassen  tekening .  De  Beweging  in  fig . 52  en  53  vormen  samen  een  aangename  tegenstelling  tot  het  zuiver  symmetrische  vooraanzicht .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 . STUDIE IN SANGUINE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 52 .

    Studie  in  sanguine .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 50 . - ZELFPORTRET DOOR SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 50 .

    Zelfportret  ( en  face )  door  Schultz - Dal .
    Neem  een  voorbeeld  aan  de  weergave  van  de  plastiek , welke  sterk  en  toch  gevoelig  is .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 . STUDIE DOOR LEERLING M . ROUCHET .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 51 .

    Krachtige  studie  in  zwart  en  wit  conté  op  getint  papier .  Gemaakt  door  leerling
    M . Rouchet .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 en 55 . - TWEE POTLOOD STUDIES d / BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 54 .

    Potlood  studie  in  driekwart - aanzicht
    door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 54 en 55 . - TWEE POTLOOD STUDIES d / BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 55 .

    Potlood  studie  in  driekwart - aanzicht  door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 56 . STUDIE IN SANGUINE DOOR BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 56 .

    Studie  in  sanguine  ( rood  krijttekening )
    door  Berthold - Mahn .

    20-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . b , - HET HOOFD VAN VOREN GEZIEN
    Art . Nr . 29 . b ,

                 Het  hoofd  van  voren  bezien

      Zoals  wij  reeds  eerder  hebben  verteld  kunt  je  met  behulp  van  een  spiegel  talrijke  zelfportretten  in  vooraanzicht  tekenen .  Je  bent  op  die  manier  niet  afhankelijk  van  een  model  en  je  kunt  tekenen  wanneer  je  dit  het  beste  schikt .  Voor  de  opzet  van  een  studie  en  face  gelden  vanzelfsprekend  dezelfde  raadgevingen  welke  wij  in  het  vorige  hoofdstuk  gaven .  Ook  hier  moeten  wij  zoeken  naar  de  hulp - en  contructielijnen  om  tot  een  goede vorm  te  komen . 
       Het  belangrijkste  is  ook  hier  weer  de  verticale  as  van  de  ovaal .  Op  deze  lijn  zet  je  dan  de  voornaamste  horizontale  deellijnen  uit  en  bepaalt  je  de  grootste  lengte  en  breedte  van  de  kop .  Door  die  deellijnen  zijn  dus  de  plaatsen  voor  ogen , neus  en  mond  bepaald , evenals  de  kin  en  de  grenslijn  van  voorhoofd  en  haar . 
      Bij  het  tekenen  van  de  ogen  dienen  wij  nauwkeurig  te  letten  op  de  afstand  tussen  de  ogen , die  -  hetgeen  je  weet  -  gelijk  is  aan  één  ooglengte .  De  totale  breedte  van  het  hoofd  komt  ongeveer  overeen  met  vijf  maal  de  breedte  van  een  oog .  Maar , wij  zeiden  dit  al  eerder , neem  deze  maten  niet  als  vaststaand  aan , onderzoek  het  aan de  hand  van  uw  model  door  met  het  potlood  te  meten .  Wij  schetsen  immers  nog  altijd  met  een  zoveel  mogelijk  gestrekte  arm  !  
    De  neus  vormt  wel  een  van  de  belangrijkste  elementen .  De  gelijkenis  van  een  portret  hangt  grotendeels  af  van  de  weergave  van  de  neus .  Maak  hem  dus  niet  te  kort  of  te  lang .  Zo  moet  ook  de  afstand  tussen  neustop  en  mond  naukeurig  worden  bepaald .  Nadat  wij  in  grote  lijnen  de  mond  hebben  geschetst  en  de  afplatting  van  de  kin  is  weergegeven , begint  het  gezicht  zich  al  voor  ons  " af  te  tekenen " .  Het  komt  er  nu  nog  op  aan  de  oren  te  schetsen  en  de  haarmassa  aan  te  geven .  Op  deze  opzet  moeten  wij  dus  verder  gaan .  Hoedt  je  echter  voor  een  kille  symmetrie  in  de  kop .  Probeer  door  de  beweging  in  de  hals - schouderlijn  en  door  een  lichte  neiging  van  de  kop  een  levendig  beeld  te  verkrijgen .  
      In  onze  illustraties  laten  wij  verschillende  voorbeelden  van  protretstudies  en  face  zien .  Zuiver  recht  van  voren  gezien  zijn  ze  bijna  niet .  Altijd  ziet  je  wel  een  heel  kleine  wending  in  het  hoofd  en  juist  hierdoor  kunnen  wij  het  te  symmetrische  in  de  kop  vermijden .

             Het  hoofd   in  driekwart - aanzicht 

       Deze  stand  is  wel  het  moeilijkst  te  tekenen , omdat  wij  de  minste  houvast  hebben  aan  de  grondvormen  die  ons  van  de  verschillende  onderdelen  bekend  zijn .
      Immers , naarmate  de  stand  van  het  hoofd  verandert , zullen  als  gevolg  van  de  perspectief  de  verschillende  onderdelen  eveneens  aan  vormveranderingen  onderhevig  zijn . 
      Begin  dan  ook  met  het  opzetten  van  de  verticale  as .  Dit  zal  de  enige  houvast  blijken waarop  je  het  geheel  kunt  bouwen .  Vanzelfsprekend  moet  de  plaats  van  de  as 
    -  en  vooral  zijn  richting , welke  afhankelijk  is  van  de  stand  van  het  hoofd  -  heel  nauwkeurig  worden  bepaald .  Bestudeer  ook  goed  de  stand  van  het  hoofd  ten  opzichte  van  de  hals , want  mede  hierdoor  moet  je  dan  weer  de  juiste  richting  en  het  verloop  van  de  schouders  vaststellen .  Dit  alles  zijn  voorwaarden  om  tot  een  goed  gelijkend  portret  te  komen .
      Evenals  bij  het  tekenen  van  andere  standen  zult  je  ook  bij  het  driekwart - aanzicht  veel  steun  kunnen  hebben  aan  de  beenpunten , welke  onder  de  huid  doorschemeren .  Deze  beenpunten , zoals  de  voorhoohdknobbels , de  wenkbrauwbogen , de  jukbeenderen  en  de  onderkaak  mogen  in  de  opzet  wel  degelijk  geaccentueerd  worden , omdat  vooral  ook  daardoor  de  contour  van  het  gelaat zuiverder  kan  worden  bepaald .  Op  deze  manier  werkende  zal  het  gemakkerlijker  worden  om  de  ogen  goed  in  de  kassen  te  plaatsen ;  kotom :  Je  komt  tot  een  verantwoorde  opbouw  van  de  kop  !
      Niet  voor  niets  is  het  driekwart - aanzicht  zo  geliefd  bij  portretschilders .  In  tegenstelling  tot  de  scherpe  uitbeelding  van  het  profiel  of  de  regelmatigheid  van  het  vooraanzicht , krijgt  de  kop  juist  door  deze  stand  zo'n  levendige  aanblik .
      Hier  geven  wij  de  beweging  van  de  kop  weer  en  al  zijn  de  ogen  vaak  afgewend , toch  voelen  wij  veel  meer de  blik  van  de  ogen .  Ook  van  deze  stand  geven  wij  vele  voorbeelden .  Bestudeer  de  tekeningen  aandachtig  en  probeer  eens  om  door  middel  van  een  stukje  transparant  papier , dat  je  over  de  afbeelding  legt , de  verschillende  constructie - lijnen  terug  te  vinden .  Het  is  een  goede  oefening  en  je  zult  gemakkelijker  kunnen  begrijpen  hoe  deze  kunstenaars  tot  die  vormen  gekomen  zijn .  

                              
      

     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 47 . IN PROFIEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 47 .

    In  profiel , meer  uitgewerkte
    studie  ( contépotlood )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . b , - FIG . 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . b ,

    Fig . 48 .

    Protret  en  face  ( sanguine )
    door  Mevr. Diverly .

    19-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . a , - FIG . 49 - SNELLE SCHETS DOOR BONNETERRE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . a ,

    Fig . 49 .

    Snelle  schets  ( contépotlood )
    door Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . a , - HET HOOFD VAN OPZIJ GEZIEN
    Art . Nr . 29 . a ,

                       Het  hoofd  van  opzij  gezien .

      Omdat  de  tekening  van  het  hoofd  in  zijaanzicht  het  meeste  houvast  biedt , in  tegenstelling  tot  het  vooraanzicht  of  de  driekwartstand , zullen  wij  hiermee  onze  studie  beginnen . 
      Algemeen  kan  worden  aangenomen  dat  wij  het  hoofd  en  profil  in  een  vierkant  kunnen  zetten .  De  deellijnen  en  algemene  vormen  welke  wij  in  fig. 12 B  zien , dienen  slechts  om  een  onderling  vergelijken  van  de  onderdelen  mogelijk  maken .  Het  is  nu  echter  niet  meer  de  taak  om  een  " ideale  kop "  te  tekenen , doch  het  hoofd  van  ons  model .  Wanneer  je  dus  op  de  hierboven  beschreven  manier  uw  model  bestudeerd  heeft , schetst  je  met  een  zoveel  mogelijk  gestrekte  arm  het  vierkant .  Schets  het  heel  licht  en  zo  zuiver  mogelijk .  Doordat  je  de  arm  gestrekt  houdt  wordt  ook  het  meten  van  de  grootste  hoogte  en  grootste  breedte  vergemakkelijkt .  Al  werkende  zult  je  ontdekken  dat  wij  beter  van  een  rechthoek  dan  van  een  vierkant  kunnen  spreken , want  slechts  bij  uitzondering  zullen  hoogte  en  breedte  gelijk  zijn .  Vervolgens  bepaald  je  zuiver  op  het  oog  de  schuinte  van  de  as  welke  door  het  middelpunt  van  de  omschrijvende  rechthoek  loopt .  De  stand  van  het  hoofd  zal  de  richting  van  die  as  moeten  bepalen .  Met  deze  as  als  richtlijn  trekt  je  de  omschrijvende  ovaal  -  de  ei - vorm  dus  -  waarin  de  kop  " gevangen "  kan  worden .  Bepaal  meteen  al  zoveel  mogelijk  de  volheid  van  deze  vorm .  Al  met  al  ziet  Je , dat  wij  hier  de  raadgevingen  uit  het  vorige  hoofdstuk  gaan  toepassen .  Wij  zullen  hierop  echter  niet  verder  op  ingaan , behalve  dan  in  gevallen , waarbij  de  bouw  of  de  stand  dit  nodig  maken .  
      Een  belangrijk  punt  bij  het  zijaanzicht  is  de  gelaatshoek .  In  het  begin  van  deze  les  spraken  wij  reeds  daarover .  Ook  deze  gelaatshoek  schatten  wij  op  het  oog , waarbij  wij  gebruik  maken  van  ons  potlood  om  de richting  van  de  schuine  zijde  van  die  hoek  te  bepalen .  De  horizontale  zijde  trekken  wij  op  de  hoogte  van  de  gehoorgang .  Daarna  bekijken  wij  de  kin .  De  lijn  welke  de  richting  hiervan  bepaald  kan  verticaal  zijn , doch  is  ook  vaak  naar  binnen  of  naar  buiten  gericht .  Bestudeer  deze  richting  dus  goed  en  trek  de  lijn .  
      Het  oor  is , zoals  je  weet , meestal  vastgehecht  op  de  verticale  deellijn  van  de  rechthoek , terwijl  wij  de  hoogte  kunnen  bepalen  door  de  horizontale  lijnen  welke  door  de  pupil  en  de  onderkant  van  de  neus  lopen .  Zet  deze  hulplijnen  op  hun  juiste  plaats  en  geef  de  vorm  van  het  oor  zo  nauwkeurig  mogelijk  aan .  De  plaats  van  het  oor  immers  vormt  weer  het  uitgangspunt  voor  de  kaaklijn  en  de  kin , en , naar  de  achterkant  toe , geeft  het  steun  bij  het  bepalen  van  de  lijn  van  de  nek  en  de  hoek  welke  achterhoofd  en  nek  maken .  Met  deze  eenvoudige  lijnen  hebben  wij  dus in  grote  trekken  de  grondvorm  bepaald .  Nu  gaan  wij  proberen  om  de  contour  wat  meer  in  overeenstemming  met  de  werkelijkheid  te  brengen .  Het  voorhoofd  bijvoorbeeld  zal  zich  niet  zonder  meer  in  de  neus  voortzetten .  Wij  ontdekken  hier  een  invallende  hoek , welke  voor  ieder  type  weer  verschillend  zal  zijn .  Ook  de  richting  van  de  neusrug  zal  in  de  meeste  gevallen  afwijkend  zijn  aan  die  van  de  richting  van  het  voorhoofd .  
      Vergeet  ook  niet  om  in  grote  lijnen  de  haarmassa  aan  te  geven .  Tot  slot  geven  wij  dan  met  een  kort  lijntje  de  onderkant  van  de  neusvleugel  aan  en  bepalen  wij  de  richting  van  de  lijn  welke  van  de  neus  tot  de  bovenlip  loopt .  Op  deze  manier  verkrijgen  wij  de  grote , algemene  grondvorm , waarin  dan  de  verschillende  onderdelen  verankerd  moeten  worden .  Maak  nimmer  de  vergissing  van  vele  beginners  die  denken  dat  het  bij  de  tekening  van  het  profil  gaat  om  de   buitenste  lijnen .
      Om  te  beginnen  dan  het  oog .  Sommige  ogen  zijn  nogal  bolvormig , andere  daarentegen  liggen  diep  in  hun  kassen .  Hoe  hun  werkelijke  vorm  ook  is , in  ieder  geval  -  en  je  ziet  dit  in  fig. 20  -  loopt  de  raaklijn  van  wenkbrauwboog  en  oogbol  schuin  op  van  onder  naar  boven .  Deze  eerste  hulplijn  is  de  grondlijn  van  een  driehoek , waarvan  de  twee  andere  zijden  worden  bepaald  door  de  lijn  welke  de  richting  van  het  onderooglid  laat  zien .  Voor  het  schetsen  van  de  neus  en  de  mond  verwijzen  wij  je  naar  de  de  tekeningen  van  fig. 22  t / m  25 .
      
      Zijn  alle  onderdelen  in  hun  grondvormen  geschetst , dan  gaan  wij  de  omtreklijnen  hiervan  nauwkeuriger  bepalen .
      Naarmate  je  over  minder  of  meer  tijd  beschikt , of   overeenkomstig  de  mate  van  uw  vorderingen , kunt  je  het  laten  bij  een  uitvoerige  schets , dan  wel  bij  een  uitvoering  waarbij  je  de  licht - en schaduwpartijen  aanbrengt .  De  afbeeldingen  hieronder  laten  de  verschillende  wijzen  van  uitvoering  zien .   

                     
     

    18-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . a , - FIG . 41 , 42 , 43 , HOOFD IN ZIJAANZICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art .Nr . 29 . a ,

    Fig . 41 , 42 , 43 ,

    Met  behulp  van  deze  schetsen  zult  je  geen  moeite  hebben  om  op  de  juiste  wijze  een  kop  in  zijaanzicht  te  tekenen .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!