E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    johnjjuist
    blog.seniorennet.be/johnjju
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    24-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 69 . - PORTRETSTUDIE MEJ. LUTEAUD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 69 .

    Portretstudie  van   Mej.  Luteaud .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30. b , - FIG . 70 . - PORTRETSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . b ,

    Fig . 70 .

    Portretstudie  met  pen  en  inkt .
    door  Schultz - Dal .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . a , - GEWASSEN TEKENING
    Art . Nr . 30 . a ,

                      De  gewassen  tekening .

      In  de  fraaie  gewassen  tekening  welke 
    fig . 61  laat  zien , treedt  duidelijk  aan  het  licht  dat  wij  hier  te  doen  hebben  met  een  techniek  welke  om  een  zekere  behendigheid  vraagt .  Een  behendigheid  welke  men  zich  slechts  door  veel  oefening  eigen  kan  maken .  De  vloeiende  waterwerf  is  nu  eenmaal  niet  zo  volgzaam  als  potlood  of  pen .  In  het  ene  geval  dient  je  het  uitvloeien  van  de  tinten  tegen  te  gaan ; in  een  ander  geval  moet  je  er  juist  gebruik  van  maken .  Door  heel  veel  te  oefenen  zult  je  evenwel  vertrouwd  geraken  met  dit  materiaal .  Zorg  ervoor  dat  uw  papier  goed  opgespannen  is  of  gebruik  aquarelcarton .  Voor  uw  eerste  studies  raden  wij  aan  niet  te  grof  papier  te  gebruiken , daar  dit  wel  eens  onverwachte  witte  plekken  in  de  tekening  tot  gevolg  kan  hebben .  Middel - of  glad  aquarelpapier  kunt  je  dus  het  beste  gebruiken .  Maak  uw  schets  met  een  HB  potlood .  Harder  potlood  doet  ongewenste  groeven  in  het  papier  onstaan , waarvan  je  last  heeft  bij  het schilderen .  De  voornaamste  schaduwpartijen  omlijnt  je  eveneens  heel  licht  met  poltlood . 
      Als  kleuren  voor  een  gewassen  tekening  komen  lampenzwart  en  sepia  in  aanmerking .  Wanneer  uw  schet  klaar  is , bevochtig  dan  met  een  brede  platte  penseel  de  gehele  tekening .  Overtollig  water  neemt  je  op  met  een  uitgeslagen  penseel .  Wanneer  het  papier  nu  nog  een  beetje  vochtig  is  zet dan  de  halftonen  op  en  spaar  de  hoge  lichten  uit .  De  halftonen  laat  je  nu  even  aandrogen  en  vervolgens  brengt  je  de  donkerste  partijen  aan , waarbij  je  zorgt  dat  de  aanraking  met  de  halftonen  mooi  vloeiend  wordt .  Bent  je  in  dit  stadium  gekomen , dan  zullen  de  verschilende  tussentinten  aangebracht  moeten  worden , waarbij  het  vormen  van  kringen  zoveel  mogelijk  vermeden  wordt .  Je  zult  dan  ook  zien  dat  sommige  lichtpartijen  te  wit  geworden  zijn  en  hierover  zal  dus  een  licht  tint  gezet  moeten  worden .  Te  donkere  gedeelten  kunnen  met  een  penseel  schoon  water  afgewassen  worden . 
      De  gewassen  tekening  is  een  uitstekende  voorstudie  voor  de  aquarel .  De  techniek  is  immers  in  wezen  dezelfde .  Het  enige  verschil  is  dat  je  in  de  aquarel  met  vele  kleuren  werkt  en  in  de  gewassen  tekening  slecht  met  één  kleur .  
      Een  waarschuwing  welke  wij  je  niet  mogen  onthouden  is  deze , dat  velen  de  neiging  hebben  om  al  hun  koppen  eenzelfde  grondtoon  te  geven .  Dit  is  absoluut  fout .  Evenals  het  groen  van  de  bladeren  verandert  al  naar  gelang  de  belichting , zo  zal  ook  iedere  kop  een  andere  tint  hebben , afhankelijk  van  de  wijze  waarop  hij  wordt  belicht , waarbij  wij  dan  tevens  rekening  moeten  houden  met  de  weerkaatsingen  van  omringende  objecten .  Alleen  door  de  directe  waarneming  moet  je  zich  laten  leiden .  Wanneer  je  op  deze  wijze  studeert  zult  je  zelf  ondekken  hoeveel  onwaarheden  er  kunnen  schuilen  in  sommige  nuchter aanvaarde  theorieén .   

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . a , FIG . 61 . - GEWASSEN TEKENING ( CASANOVA )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . a ,

    Fig . 61 .

    Gewassen  tekening  door  Casanova .
    Een  mooie  doorwerkte  studie ; let  op 
    de  vaste  bouw  van  het  geheel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 62 . - WATERVERFSTUDIE ( LARGETEAU )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 62 .

    Waterverfstudie  dat  schetsmatig  gebleven  is .
    Een  werk  van  Largeteau .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . a , - FIG . 63 . - WATERVERFSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 . a ,

    Fig . 63 .

    Waterverfstudie  door  Mevr. Bernard .
    Hier  is  een  levendige  uitdrukking  verkregen .

    23-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . - DE UITVOERING .
    Art . Nr . 30 .

                                De  uitvoering.

      Iedere  kunstenaar  maakt  gebruik  van  een  techniek  en  een  uitvoering  welke  het  beste  past  bij  zijn  aanleg .  Voorlopig  moet  je  bij  het  portrettekenen  pen  en  penseel  nog  laten  rusten .  Later , wanneer  je  meer  ervaring  heeft  gekregen  kunt  je  eens  proberen 
    pen - en  penseeltekeningen  te  maken .  Beide  materialen  eisen  in  het  begin  nog  teveel  aandacht  voor  zichzelf  op .  
     
                        De  potloodtekening .

      Potlood  is  verreweg  het  gemakkelijkste  materiaal  en  de  effecten  welke  je  daarmee  kunt  bereiken  zijn  vele .
      Je  kunt  het  potlood  op  verschillende  manieren  hanteren , namelijk  door  met  een  scherpere  of  stompere  punt  te  tekenen , of  wel  dat  je  gebruik  maakt  van  een  schuin  afgeslepen  -  beitelvormige  -  punt .  Potloodstreken  laten  zich  voorts  uitwrijven  met  de  vinger  of  met  een  doezelaar , waarbij  je  dan  met  vlakgum  de  hoge  lichten  kunt  inzetten .  Bij  de  laatste  werkwijze  moeten  wij  er  wel  op  letten  dat  de  tekeing  niet  te  week  wordt .  De  vlakken  moeten  dus  niet 
    " doodgepoetst "  worden , zoals  men  dit  noemt .  De  meest  eenvoudige  werkwijze  is  evenwel  de  beste  en  een  bewijs  hiervoor  is  fig .  57 , een  meesterlijke  portretstudie  van  Berthold - Mahn , van  wiens  hand  er  in  deze  les  vele  portretten  zijn  afgebeeld .  Zie  eens  hoe  hier  met  eenvoudige  middelen  een  levendige  uitdrukking  verkregen  is .  Dergelijke  tekeningen  doen  ons  toch  werkelijk  meer  dan  die  waarin  met  goedkope  effecten  een  twijfelachtig  resultaat  is  verkregen .  In  de  tekeningen  van  Berthod - Mahn  worden  we  getroffen  door  de  lenigheid  van  de  grijze  potloodlijnen  met  hier  en  daar  een  versterking , zoals  de  ogen , de  neusvleugels  en  de  bovenlip , welke  voldoende  is  om  een  indruk  van  leven  te  geven .  Bekijken  we  nu  eens  het  profiel - portret  van  fig . 47 .  Door  deze  tekening  is  een  heel  andere  manier  gevolgd .  Met  brede  streken  zijn  de  voornaamste  schaduwpartijen  gearceerd .  De  tekenaar  verkreeg  hierdoor  dus  een  sterk  plastisch  effect .  De  binding  tussen  de  donkerste  partijen  en  de  lichtere  schaduwen  verkreeg  hij  door  met  de  platte  kant  van  het  potlood  luchtig  over  het  papier  te  gaan .  De  hoge  gedeelten  van  het  papier  zullen  voldoende  potlooddeeltjes  vasthouden , waardoor  de  bindende  toon  onstaat .  Voor  deze  techniek  moet  dus  wel  een  iets  grovere  papier  soort  worden  gebruikt . 
      Het  portret  en  face  van  fig. 51  is  uitgevoerd  in  zwart  en  wit  conté  op  lichtgetint  papier .
      Door  je  deze  verschillende  voorbeelden  te  laten  zien , hopen  wij  dat  je  die  werkwijze  gaat  toepassen  welke  het  meest  bij  uw  persoonlijke  aanleg  en  smaak  past .  Tekent  je  met  gewoon  potlood , maak  dan  uw  opzet  b.v.  met  HB  en  werk  het  geheel  verder  af  met  5  of  6B .  Je  kunt  hiermede  het  beste  resultaat  bereiken .  Conté  of  contépotlood  geeft  direct  een  veel  krachtiger  en  zwarte  streek .  Een  prachtig  materiaal  overigens , doch  je  moet  er  in  het  begin  heel  voorzichtig  mee  omgaan , want  een  contélijn  is  niet  weg  te  vlakken .  Gebruik  nimmer  gewoon  potlood  en  conté  tesamen .  Doordat  het  conté  de  potloodstreken  niet  dekt  ontstaat  er  in  zo'n  tekening  een  onaangename  schittering . 
      Voor  grotere  portretstudies  is  houtskool  aan  te  bevelen .  Het  wordt  verkocht  in  een  hardere  en  een  zachtere  soort .  Houtskool  laat  zich  gemakkelijk  wegvlakken  met  gekneed  brood  of  met  kneedgum .  Met  houtskool  kan  men  mooie , fluweelachtige  zwarten  verkrijgen .  Werken  wij  op  getint  papier  dan  kunnen  de  hoge  lichten  met  wit  conté  worden  aangezet .  Na  voltooiing  moet  de  houtskooltekening  gefixeerd  worden .  Overigens  hebben  wij  al  deze  technieken  besproken  in  de  les  " Licht  en 
    Schaduw " .  
      Tenslotte  vragen  wij  nog  uw  aandacht  voor  de  kopjes  van  Watteau  (fig . 60 ) .  Deze  kopjes , waarvan  de  hoogtemaat  6  tot  8  cm  bedraagt , werden  uitgevoerd  in  drie  kleuren  krijt  -  zwart , wit  en  sanguine  -  op  getint  papier .  Dat  " ophogen "  met  sanguine  en  wit  moet  wel  voorzichtig  gebeuren , want  heel  gemakkelijk  zou  je  een  goede  zwartkrijttekening  kunnen  bederven  door  teveel  wit  en  teveel  rood .  Tussen  de  hoeveelheid  zwart , wit  en  rood  moet  namelijk  een  mooie  harmonie  zijn .  Ook  de  tint  van  het  papier  speelt  een  belangrijke  rol .  Beige  of  heel  lichtblauwe  tinten  zijn  wel  de  meest  dankbare .   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 30 . - FIG . 60 . - DOOR WATTEAU .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 30 .

    Fig . 60 .

    Met  wit  krijt  opgehoogde  studies  op  getint  papier  ( Watteau ) .

    22-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - DE SCHETS
    Art . Nr . 29 . c ,

                              De  Schets

      Thans  zijn  wij  dus  gekomen  tot  de  schets , wel  te  verstaan  de  vlugge  schets .  Verwar  dit  niet  met  de  studie  of  een  uitgewerkte  schets .  Reeds  eerder  hebben  wij  uiteengezet  waarom  wij  pas  met  de  schets  beginnen  nadat  er  eerst  een  nauwkeurige  studie  van  de  kop  en  het  gelaat  is  gemaakt .
      Wij  kunnen  de  schets  het  beste  vergelijken  met  een  " momentopname " , doch  de  maker  moet  dan  ook  in  staat  zijn  alleen  het  meest  karakteristieke  van  de  kop  in  dit  korte  ogenblik  vast  te  leggen .  Ontdaan  van  alle  overbodigheden  moet  de  schets  een  krachtige  indruk  maken  op  de  beschouwer .  De  tekenaar  immers  onderstreepte  hier  de  elementen  welke  het  meest  zijn  aandacht  trokken .  
      Het  is  een  uitstekende  oefening  om  in  enkele  trekken  de  expressie  van  de  kop  vast  te  leggen , doch  omdat  te  kunnen  moet  uw  observatievermogen  wel  heel  goed  ontwikkeld  zijn .  Dat  je  dit  slechts  na  een  geduldige  voorstudie  kunt  bereiken , zal  je  thans  wel  duidelijk  zijn .  Het  is  door  " het  ontdoen  van  overbodigheden " dat  wij  de  goede  karikatuur  vaak  benaderen .  Ook  de  karikatuur  immers  steunt  op  het  laten  zien  van  de  typische  karaktertrekken  ? 
      Om  je  hiervan  te  overtuigen  behoeft  je  slechts  de  schetsen  van   V .  Bonneterre  en  Ch . Roussel  te  bekijken .  Deze  koppen  typeren  de  persoon  en  je  zult  gemakkelijk  zijn  karakter , maatschappelijke  stand  en  gevoelen  kunnen  raden , ook  al  is  het  gezicht  in  slechts  enkele  trekken  weergegeven .  Sommige  van  deze  koppen  zijn  wat  verder  uitgewerkt  omdat  de  tekenaar  wellicht  meer  tijd  had  of  omdat  hij  steunde  op  zijn  visueel  geheugen .  Niettenin  zouden  deze  koppen  ook  in  een  minder  gevorderd  stadium  aan  de  behoefte  voldoen . 
      Neem  dan  ook  iedere  gelegenheid  te  baat  om  dit  soort  schetsen  te  maken .  Wat  je  door  eerder  volbrachte  studies  heeft  bereikt  zal  hierdoor  in  hoge  mate  worden  ontwikkeld .  
      Voor  de  uitvoering  van  deze  schetsen  verwijzen  wij  je  naar  het  betreffende  hoodstuk  in  de  les  " Het  schetsen  van  personen  in  een  enkele  lijn " .  Vergeet  vooral  niet  om  je  " te  wapenen "  met  een  zonnebril , om  de  richting  van  uw  blik  te  verbergen  voor  uw  slachtoffers .  Sommige  mensen  vinden  het  namelijk  niet  prettig  om  geschetst  te  worden  en  het  is  altijd  beter  om  geen  ruzie  te  krijgen .

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - FIG . 57 . - POTLOODSCHETS ( BERTHOLD - MAHN )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Fig . 57 .

    Potloodschets  door  Berthold - Mahn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT I . - SCHETSEN DOOR C . ROUSSEL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat . I .

    Schetsen  door  Charles  Roussel .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29 . c , - PLAAT II . ( BONNETERRE )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Plaat  II

    Schetsen  door  Bonneterre .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 58 . - HOUTSKOOLSCHETS ( BONNETERRE )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 58 .

    Houtskoolschets  door  Bonneterre .
    driekwart - aanzicht .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 29. c , - FIG . 59 . GEWASSEN TEKENING d/ BRENOT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 29 . c ,

    Fig . 59 .

    Gewassen  tekening  door  Brénot .
    Driekwart - aanzicht .

    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 44 . ZELFPORTRET DOOR SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 44 .

    Zelfportret  door  Schultz - Dal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 46 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 46 .

    Profiel  in  enkele lijnen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG 45 . PORTRETSTUDIE DOOR BERTHOLD - MAHN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    Een  gevoelige  portretstudie
    door  Berthold - Mahn .
    ( zacht  potllood , met  de  vinger
    luchtig  doorgeveegd ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 . GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fig . 53 .

    Gewassen  tekening .  De  Beweging  in  fig . 52  en  53  vormen  samen  een  aangename  tegenstelling  tot  het  zuiver  symmetrische  vooraanzicht .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 en 53 . STUDIE IN SANGUINE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 52 .

    Studie  in  sanguine .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 50 . - ZELFPORTRET DOOR SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 50 .

    Zelfportret  ( en  face )  door  Schultz - Dal .
    Neem  een  voorbeeld  aan  de  weergave  van  de  plastiek , welke  sterk  en  toch  gevoelig  is .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!