E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    de_nieuwe_armen
    blog.seniorennet.be/de_nieu
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    14-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 41 . - DE COMPOSITIE ONTBREEKT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 41 .

    Vlakverdeling  die  men  moet  vermijden .
    De  compositie  ontbreekt  het  aan  " lucht " .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - FIG . 42 . EENTONIGHEID ZONDER SCHILDERACHTIGE ELEMENTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . b ,

    Fig . 42 .

    Eentonigheid  zonder  schilderachtige  elementen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - DERDE VOORBEELD

    Art . Nr . 52 . a ,

                         Derde   Voorbeeld

      Ziehier  een  rijk  gevuld  motief  ( fig . 31 ) .  waarvan  men  noch  de  afmetingen  zou  kunnen  wijzigen , noch  zijn  onderdelen  zou  kunnen  verplaatsen  zonder  het  effect  en  de  harmonie , die  zij  ademen , in  gevaar  brengen .
      We  hebben  hier  voor  ogen  een  punt  aan  de  " Quai  de  Montebello " te  Parijs , dat  terecht  vermaardheid  geniet .  Als  gevolg  van  zijn  karakter  hebben  we  de  voorkeur  gegeven  aan  een  langwerpig  doek  van  het  formaat  dat  in  Frankrijk   " marine "  genoemd  wordt , maar  we  willen  in  dit  verband  toch  opmerken  dat  de  keuze  van  dit  formaat  door  geen  enkele  gebiedende  overweging  werd  ingegeven : een  stilleven  kan  net  zogoed  op  het  uitgerekte  formaat  geschilderd  worden  als  een  landschap .  De  goede  smaak , het  gevoel  voor  verhoudingen  en  de  bedoelingen  van  de  kunstenaar  zijn  de  enige  factoren  die  deze  keuze  bepalen .  
     
    Ook  hier  werd  de  compositie  gebonden  aan  een  vlakverdeling , die  zijn  oorsprong  vond  in  een  weloverwogen  plaatsing  van  de  kunstenaar  en  wel  degene , die  hem  in  staat  stelde  het  onderwerp  op  zijn  voordeligst  voor  ogen  te  krijgen . 
      
    Op  fig . 32  zult  je  aanstonds  bemerken  dat  de  kathedraal  op  de  rechterzijde  van  het  doek  gelegen  is  en  meer  in  het  bijzonder  op  dat  deel  van  het  oppervlak , dat  verkregen  werd  door  een  indeling  in  middelste  en  uiterste  rede .  Met  andere  woorden , de  verticale  lijn  V  loopt  ongeveer  door  het  gulden  punt  van  de  horizontale  zijde  van  het  doek .  
     
     Met  die  kathedraal  komen  aan  de  linkerzijde  enkele  huizen  overeen , waardoor  een  zeker  evenwicht  ontstaat , maar  er  is  geen  enkele  gelijkvormigheid , noch  in  de  lijnen , noch  in  de  volumes  en  de  toonwaarden .  De  afwisselend  schuine  lijnen  van  de  boomstammen  en  takken  vormen  een  aangename  tegenstelling  met  de  verticaliteit  van  de  gebouwen , en  waar  enerzijds  de  kerk , als  centrum  van  belangstelling  licht  hehouden  is , zijn  anderzijds  de  huizen  er  tegenover  in  de  schaduw  gezet . 
      Voor  het  overige  zult  je  van  nu  af  aan  zelf  de  afgebeelde  composities  moeten  onderzoeken , waarbij  we  er  ons  in  het  algemeen  toe  zullen  beperken  om  slechts  de  meest  kenmerkende  eigenschappen  onder  uw  aandacht  te  brengen .  In  het  licht van  de  kennis , die  je  bij  de  studie  van  de  voorgaande  voorbeelden  hebt  opgedaan , zult  je  er  in  kunnen  slagen  om  bij  de  thans  volgende  voorbeelden  zelf  de  wijze  van  toepassing  in  dit  lesdeel  behandelde  wetten  en  beginselen  na  te  gaan .  
      Op  het  onderhavige  voorbeeld  zult  je  kunnen  constateren  dat  de  begrenzing  van  het  terrein  bij  de  horizon  onfgeveer  gelijk  is  aan  de  lijn  van  de  gulden  snede  in  de  hoogte , dat  wil  dus  zeggen  dat  deze  horizontale  lijn  niet  ver  verwijderd  is  van  het  punt  H , gulden  punt  van  de  verticale  zijde  van  het  doek . 

                      Vierde  Voorbeeld

      We  gaan  nu  eens  een  heel  ander  geval  bestuderen .  Fig . 33  toont  je  een  gezicht  uit  de  hoogte ;  vanuit  de  door  hem  gekozen  post  kan  de  kunstenaar  het  motief  goed  overzien  en  de  horizon  is  dientengevolge  in  het  bovenste  deel  van  het  doek  terecht  gekomen .  Dit  motief  is  intussen  zeer  fraai  en  van  een  grote  harmonie  in  zijn  verscheidenheid .  Het  gekozen  formaat  is  van  het  soort  dat  " figure " genoemd  wordt  en  dat  minder  langwerpig  is  dan  datgene  dat  " paysage " genoemd  wordt  en  vooral  dan  het  zg . " marine " formaat , waarover  we  het  reeds  hadden .  Deze  keuze  is  geheel  gerechtvaardigd  als  gevolg  van  de  hoogte  van  het  gezicht  dat  wij  voor  ons  hebben .  De  gehele  belangstelling  gaat  immers  uit  naar  het  gedeelte  dat  onder  de  horizon  gelegen  is . En  het  belang  van  dit  motief  spruit  voort  ( zie  fig . 34 )  uit  de  drie  opeenvolgende  bewegingen  van  de  naar  benedenlopende  weg , de  tegenstelling  in  het  karakter  tussen  de  elementen  aan  de 
    rechter -  en  die  aan  de  linkerzijde , ook  nog  door  de  blik  die  we  op  een  deel  van  het  dorp  krijgen , waarvan  de  lichtende  daken  het  middenplan  opluisteren  en  tenslotte  ook  door  het  mistig  astect  van  de  vage  verte , die  op  dichterlijke  wijze  het  motief  completeren .  We  hebben  hier  een  werk  van  hoog  gehalte , dat  op  prachtige  wijze  een  regenachtige  dag  in  de  late  herfst  uitbeeld  en  dat , we  zeggen  het  nogmaals , vol  poëzie  is .  Toch  heeft dit  doek  niets  " kwijnends "  of  sufs , want  er  heerst  juist  een  ongewone  levendigheid . 
      De  grote  as  AR  van  de  weg  valt  ongeveer  samen  met  de  lijn  van  de  gulden  snede  in  de  breedte .  Het  motief  wordt  vertolkt  in  een  netwerk  van  betrekkelijk  eenvoudige  lijnen ;  de  belangrijkste  zijn  die  van  de  grond , of  liever  van  de  weg , wiens  bewegingen  en  richtingen  hun  verband  vinden  ten  opzichte  van  de  lijn  AR . 
      De  andere  verticale , horizontale , en  schuine  lijnen , die  weldoordacht  op  het  doek  geplaatst  zijn , ordenen  zich  volgens  een  rythme , dat  de  intense  beweging  schept , waardoor  deze  perfect  uitgewogen  en  gesloten  compositie  bezield  wordt .  Let  eens  op  de  talrijke  herhalingen  van  de  lichte  dominante  van  het  huis  in  de bocht  van  de  weg  en  de  krachtige  contrasten  in  de  waarden , van  donkere  accenten  naar  lichtende  vlekjes , die  zachte  grijzen  tot  binding  hebben .



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - FIG . 33 - ( zie uitleg in Fig . 34 )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . a ,

    Fig . 33  ( zie uitleg in fig . 34 )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - FIG . 34 . - CONSTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34  en  Fig . 33

    Het  constructieschema  toont  allereerst  een  verticale  as  AR , die  vrijwel  samenvalt  met  de  gulden  snede  in  de  breedte .  Ondanks  enkele  bochten  beweegt  de  afdalende  weg  zich  in  het  algemeen  volgens  deze  lijn .  Elders  ziet  je , als  tegenstelling , de  naar  boven  lopende  verdwijning  ( naar  de  horizon  LH )  van  de  grote  lijnen , die  de  daken  verbinden  van  de  verschillende  huizen  langs  de  weg .  De  beide  bomen  op  de  voorgrond , links  en  rechts , sluiten  de  compositie  af , die  eerst   bewogen   rythme , om  daarna  te 
    " kalmeren "  in  de  verte , waar  een  bijna  volkomen  horizontaliteit  heerst .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . a , - FIG . 31 . - SCHILDERIJ VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . a ,

    Fig . 31 .

    Stadsgezicht  te  Parijs , schilderij  van  Renefer .
    De  kunstenaar  heeft  zijn   " standpunt "  goed  weten  te  kiezen  en  heeft  dit  prachtige  motief  weergegeven  met  een  talent , waarin  meesterschap  en  gevoel  verenigd  zijn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . - CONSTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .

    Constructieschema  van  deze  voortreffelijke  compositie . 
    Dit   " geraamte "  is  in  wezen  eenvoudig .  Men  moet  niettemin  door  een  nauwkeurig  overwogen  waarneming  zijn  grote  lijnen  en  bewegingen  doen  uitkomen .

    13-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . - DE COMPOSITIE IN HET LANDSCHAP
    Art . Nr . 52 .

             De  Compositie  in  het  Landschap

      Het  landschap  is  een  terrein  van  de  kunst , dat  rijk  is  aan  een  overvloed  van  verschillende  soorten  van  onderwerpen .  De  jaargetijden  vermeerderen  nog  hun  aspecten , zowel  door  het  karakter , wat  zij  doen  onstaan  en  die  bij  hetzelde  motief  zo  uiteenlopend  kan  zijn , als  door  de  zeer  verschillende  effecten , die  zij  te  voorschijn  roepen .
      Vaak  zal  een  of  ander  motief  zich  in  een  gunstige  ordening  aandienen :  zijn  bestanddelen  zijn  dan  op  een  zodanig  geslaagde  wijze  opgesteld  dat  het  geheel  op  een  spontane , natuurlijke  wijze  van  een  centrum  voorzien  is  en  volkomen  uitgebalanceerd  is .  Vaak  ook  is  het  voldoende  dat  de  kunstenaar  zich  een  beetje  naar  links  of  naar   rechts  verplaatst  van  de  oorspronkelijke  " observatiepost "  om  van  de  natuur  een  beeld  voor  ogen  te  krijgen  dat  aan  al  zijn  verlangens  tegemoet  komt . 

                         Eerste  Voorbeeld

      Wanneer  wij  fig. 27  bekijken , dan  zien  wij  daar  een  zeer  aantrekkelijk  onderwerp  uit  de  omgeving  van  Parijs , waarin  wij  gevoel  voor  maat , bekoorlijkheid  en  zachtheid  verenigd  zien .  De  compositie  of  als  men  wil , de  geest  van  compositie  openbaart  zich  al  door  een  rythme  van  horizontalen , die  in  oppositie  staan  tegenover  de  beweging  van  een  groep  van  verticalen .  Maar  eerstgenoemden  overheersen  toch , vandaag  de  indruk  van  kalmte  en  stabiliteit .  Op  het  tweede  plan  en  ongeveer  in  het  midden  van  de  compositie  zal  men  een  boom  opmerken , die  uitsteekt  boven  zijn  soortgenoten , die  gelegen  zijn  op  dezelfde  grondlijn .  Maar  als  wij  nu  fig . 28  bekijken , dan  zien  wij  dat , al  is  deze  boom  nagenoeg  in  het  midden  van  de  compositie  neergezet , hij  ook  gelegen  is  op  de  deellijn  P , verkregen  met  de  gulden  snede  op  de  ruimte  die  begrepen  is  tussen  de  laatste  massa  gebladerte  geheel  links  op  hetzelfde  middenplan  (verticale  lijn  M )  en  de  begrenzing  van  het  loof  van  de  bomen  op  de  rechteroever  ( verticale  lijn  M1 ) .   Zodoende  levert  de  gelijkvormigheid  die  de  boom  in  midden  veroorzaakt  tussen  de  rechter -  en  linkerhelft  van  het  doek  geen  enkel  bezwaar  op . 
      Voor  het  overige  zult  je  ook  opmerken  dat  de  partijen  in  de  verte , waarvan  de  lichtheid  contrasteert  met  de  bladermassa's  die  hen  rechts  en  links  omlijsten , aan  beide  zijden  van  de  verticale  S  geplaatst  zijn .  Die  lijn  S  is  geconstrueerd  volgens  de  middelste  en  uiterste  rede  in  de  ruimte  tussen   P  en  M1  en  valt  tevens  samen  met  de  lichtste  elementen .  Wij  hebben  daarmee  een  uitstekend  opgesteld  centrum  van  de  belangstelling . 
      Op  het  voorplan  zien  wij  twee  krachtige  partijen :  de  twee  bomen  links  en  de  ene  rechts , die  het  gehele  motief  vast  houden  en  in  evenwicht  brengen .  Maar  dit  is  niet  alles . Het  onderwerp  wordt  ook  aan  de  benedenzijde  afgesloten  door  een  lange  slagschaduw  geheel  vooraan , die  veroorzaakt  wordt  door  een  buiten  het  doek  gelegen  boom .  Aan  de  bovenzijde  valt  een  soortelijke  rol  ten  deel  aan  de  grote  witte  wolk , wiens  omtrek  in  zekere  zin  een  verbinding  tot  stand  brengt  tussen  de  drie  grote  bomen .  Zonder  derhalve  gedwongen  te  zijn  om  de  plaatsen ,  of  vormen  van  de  onderdelen  van  het  motief  te  wijzigen , heeft  de  kunstenaar  een  op  klassieke  wijze  gebouwde  compositie  verkregen .  Het  was  hem  voldoende  om  goed  zijn  gezichtspunt  uit  te  kiezen .  " Men  moet  zich  weten  neer  te  zetten " , placht  de  grote  schilder  COROT  te  zeggen .
      Aangezien  het  in  ons  geval  een  vlak  terrein  betreft , waar  een  rivier  door  heen  stroomt , is  de  horizon  beduidend  onder  de  horizontale  middelijn  van  het  vlak  gelegen , want  dit  gebied  is , juist  door  zijn  vlakheid , sterk  in  het  verkort  gezien , terwijl  daarentegen  de  lucht  zich  in  al  zijn  uitgestrekheid  aan  de  beschouwer  vertoont . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - LANDSCHAP . SCHILDERIJ VAN RENEFER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 29 .

    Landschap .  Schilderij  van  Renefer

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . - FIG . 30 . - CONSTRUCTIESCHEMA VAN HET LANDSCHAP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 .

    Fig . 30 .

    Contructieschema  van  het  landschap  van 
    fig . 29 , dat  in  de  tekst  besproken  wordt .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . - FIG . 27 . - DE DEFINITIEVE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 .

    Fig . 27 .

    De  definitieve  compositie

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 . - CONSTRUCTIESCHEMA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .

    Constructieschema .

    12-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . e , - ZESDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . e , 

                          Zesde  Voorbeeld

      We  besluiten  dit  onderwerp  over  het  stilleven  met  de  analyze  van  een  compositie  van  Paul  CEZANNE   ( 1839  -  1906 ) ,  die  wij  zien  in  fig . 26 .
       Zijn  bouw  schijnt  in  tegenspraak  te  zijn  met  de  beginselen , die  we  in  het  voorgaande  uiteengezet  hebben  en  het  is  vooral  om  die  reden , dat  we  je  hem  laten  zien .  Maar , deze  bijzonderheid  daargelaten , bevat  hij  zodanige  kwaliteiten , dat  hij  ruimschoots  onze  bewondering  verdient  op  te  wekken .
     We  constateren  hier  dus  niet  een  toepassing  van  de  grote  wetten , die  de  grondslag  vormen  van  de  klassieke  kunstwerken , die  het  verleden  ons  naliet .  Maar  toch  is  dit  een  evenwichtig  schilderij .  Twee  grote  vlekken , de  ene  donker  aan  de  linkerkant  en  de  andere  licht  aan  de  rechterkant , stellen  hun  toonwaarden  tegenover  elkaar  aan  beide  zijden  van  het  bordje , dat  ongeveer  op  de  middellijn  van  het  vlak  gelegen  is .  De  twee  vlekken  zijn  enerzijds  de  fles  en  anderzijds  de  handdoek , waartussen  het  glas  als  een  soort  van  " band "  dienst  doet . 
      De  blik  wordt  allereerst  geleid  naar  het  centrum  van  het   schilderij  door  de  stralende  lichtheid  van  het  doek .  Twee  belangrijke 
    " rythmes "  van  bewegingen  treden  hier   op  de  voorgrond .  Het  ene  is  horizontaal  en  wordt  vertegenwoordigd  door  de  rand  van  de  tafel , herhaald  door  de  opstelling  van  de  groenten  en  voor  een  gedeelte  ook  door  de  witte  doek .  Het  andere  rythme  is  verticaal  en  dat  wordt  voortgebracht  door  de  fles , de  staarten  van  de  uien  en  het  glas .  Maar  ook  het  neerhangende  gedeelte  van  de  doek  werkt  hieraan  mee . 
      We  hebben  gezegd  dat  in  de  werken  van  de  oude  meesters  de  grootte  van  de  lichte  partijen  niet  omvangrijker  is  dan  het  derde  deel  van  het  totale  oppervlak .  Waar  dit  beginsel  hier  niet  strikt  in  acht  genomen  werd , zult  je  toch  constateren  dat  het  oppervlak  van  de  lichtste  toonwaarden  geringer  is  dan  het  oppervlak  van  de  minder  lichte  tonen .  Overigens  is  het  duidelijk  dat  de  waarde  van  deze  compositie  vooral  schuilt  in  de  uitdrukking  van  de  kleur , waarvan  het  clair - obscuur  in  hoge  mate  opmerkelijk  is .  Laten  we  van  dit  woord 
    clair - obscuur  de  reeds  gegeven  definitie  hier  dus  aanvullen .  We  zeiden  dat  dit  woord  betrekking  heeft  op  de  goed  doordachte  verdeling  van  licht -  en  schaduwpartijen , van  de  toonwaarden  dus .  Maar  als  we  nu  met  kleuren  te  doen  hebben  ?  
    In  dat  geval  beantwoordt  clair - obscuur  aan  hun  harmonie  , die  verkregen  wordt  door  de  intensiteit  in  licht  en  schaduw .  We  hebben   dus  ook  hierbij  te  doen  met  waarden , maar  met  gekleurde  waarden . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . e , - FIG . 26 . - PAUL CEZANNE STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 51 . e ,

    Fig . 26 .

    Stilleven  van  Paul  Cézanne.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - VIJFDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . d ,

                            Vijfde  Voorbeeld

      Thans  zouden  wij , als  toelichting  van  een  opmerking  uit  het  begin  van  dit  lesdeel , willen  aantonen  dat  een  geest  van  compositie  niet  opgesloten  behoeft  te  zijn  in  een  kooi  van  starre  beginselen .  Oorspronkelijkheid  en  verbeeldingskracht  kunnen , mits  van  goed  gehalte  en  aan  het  onderwerp  aangepast , eveneens  tot  gelding  komen .  Overigens  zijn  er  bepaalde  onderwerpen  die  als  het  ware  bij  voorbaat  verplichten  tot  een  soort  van  compositie , die  geheel  anders  zal  zijn  dan  degenen , die  wij  tot  dusver  de  revue  lieten  passeren .  De  opstelling  van  de  bestanddelen  was  daarbij  onderworpen  aan  de  algemene  wetten , die  wij  meer  dan  eens  bespraken .  In  het  geval  dat  wij  nu  gaan  bestuderen , is  het  de  geest  van  het  onderwerp  zelf  die  een  grondbeginsel   van  compositie  verwekken  zal , waaruit  een  bepaald  rythme  en  een  werkelijke  indruk  van  harmonie  geboren  zal  worden . 
      Dit  motief  zien  wij  in  de  figuren  20  en  21  .
    Hij  schijnt  niet  onderworpen  te  zijn  aan  de  regels , die  wij  in  het  voorafgaande  toepasten .  De  opzet  is  zo  uitgevoerd  dat  wij  dadelijk  denken  aan  de  dagelijkse  bezigheid  van  een  schrijver  in  het  vertrek , waarin  hij  gewoon  is  te  werken  en  wel  door  de  tafel  met  papier  boeken , tijdschriften  en  andere  voorwerpen , maar  toch  niet  zonder  een  zekere  ordening , verspreid  liggen . 
      Wij  zien  alles  een  beetje  vanuit  de  hoogte , zodat  de  horizon  boven  de  afsluiting  van  het  schilderij  komt  te  liggen .  De  kunstenaar  heeft  juist  die  hoekperspectief  gewild  om  een  rythme  van  bewegingen  te  krijgen , dat , in  twee  tegengestelde  richtingen , verkregen  wordt  door  het  verdwijnen  van  de  groepen  evenwijdige  lijnen , waarvan  de  ene  gericht  is  naar  een  verdwijnpunt  aan  de  linkerzijde , dat  buiten  de  lijst  valt  en  het  andere  naar  een  tweede  verdwijnpunt  dat  op  gelijksoortige  wijze  buiten  het  doek  komt  te  liggen .  Maar  als  het  hier  bedoelde  rythme  bij  alle  onderdelen  van  het  onderwerp  zou  toegepast  worden , dan  zou  er  een  saaie  eentonigheid  onstaan .  Daarom  nemen  het  geopende  boek  links , de  bril  en  enkele  andere  voorwerpen  afwijkende  posities  in .  De  as  van  die  bril  bijvoorbeeld , die  nogal  de aandacht  trekt , vertoont  een  bijzondere  richting  en  wordt  middendoor  gesneden  door  de  verticale  lijn  op  het  gulden  punt  van  de  breedte  ( zie  fig 21 ) .   Deze  speciale  richting  van  de  bril , die  contrasteert  met  ieder  van  de  groepen  van  dominerende  lijnen , wordt  herhaald  door  een  evenwijdige  stand  van  twee  andere  onderdelen , waarvan  het  een   licht  van  toon  is , bij  het  grote  boek  ( A )  en  het  andere  donkerder  is  ( B ) , gelegen  onder  de  horizontale  deellijn  van  de  compositie .  
             
                Enkele  onjuist  composities

                   Hoe  deze  te  verbeteren

      Het  lijkt  ons  zijn  nut  te  hebben  je  thans  enige  voorbeelden  van  onjuiste  composities  onder  ogen  te  brengen .  Je  zult  hun  fouten  nu  beter  kunnen  beoordelen  en  deze  fouten  in  het  vervolg  met  meer  succes  kunnen  ontlopen .  Wij  zullen  je  daarbij  geen  compleet  uitgewerkte  schilderijen  tonen , maar  eenvoudige  schetsen , die  ruim  voldoende  zijn  om  je  te  laten  zien , waar  het  over  gaat .  
      Bekijken  wij  eerst  fig . 22 ,  die  een  onevenwichtige  compositie  bevat .  Ongetwijfeld  is  de  vaas  neergezet  op  een  as  die  bij  benadering  overenkomt  met  een  deellijn  in  de  breedte , die  verkregen  werd  volgens  de  gulden  snede .  Maar  het  gehele  gewicht  van  het  onderwerp  bevindt  zich  aan  de  rechterzijde , terwijl  aan  de  linkerzijde  een  bijna  totale  leegte  heerst .  Het  grote  schilderij , waarvan  men  een  gedeelte  op  de  achterwand  ziet , neemt  niet  voldoende  plaats  in  om  het  verbroken  evenwicht  te  herstellen .  Ten  overvloede  verkrijgt  de  vaas  een  buitensporig  belang , ten  koste  van  het  boeket , dat  overigens  ook  nog  afgesneden  wordt  door  de  bovenrand  van  het  opervlak . 
      Hoe  ook  de  kwaliteiten  zouden  kunnen  zijn  van  het  modelé  dat  men  hier  zou  toepasen  of  de  eventuele  rijkdom  van  het  coloriet , de  copositie  als  zodanig  zou  er  nimmer  door  kunnen  slagen  !   Zeer  zeker  zou  het  al  voldoende  geweest  zijn  om  aan  de  linkerzijde  bijvoorbeeld  een  stoel  te  plaatsen  en  dat  een  kleinere  vaas  op  tafel  gezet  werd , om  de  uitbeelding  een  sterke  verbetering  te  doen  ondergaan  ( fig . 23 ) .  
      De  tweede  compositie  verwekt  een  pijnlijk  gevoel  van  leegte  ( fig . 24 ) , waarbij  de  elementen  van  het  onderwerp  min  of  meer  opgeofferd  schijnen .  Weliswaar  ontvangt  de  beschouwer  hier  een  zeker  gevoel  van  evenwicht , maar  dit  gebeurt  zonder  dat  het  belang  van  het  motief  in  de  geringste  mate  vergroot  wordt .  Er  bestaat  geen  centrum  van  belangstelling ;  de  leegheid  in  het  midden  kan  daar  beslist  niet  voor  doorgaan  !   Een  beter  resultaat  zouden  wij  met  weinig  moeite  kunnen  verkrijgen  zonder  zelfs  onze  positie  ten  opzichte  van  het  raam , het  gordijn  en  het  opgehangen  schilderij  te  wijzigen .  Daartoe  verplaatsen  wij  de 
    " verminkte "  lamp  een  weinig  naar  links  en  met  de  vaas  doen  wij  hetzelfde  naar  rechts .  Nu  gaan  wij  er  ook  nog  een  paar  dingen  aan  toevoegen  :  twee  of  drie  boeken  en  een  vouwbeen , bijvoorbeeld , waarbij  wij  deze  voorwerpen  volgens  weloverwogen  assen  neerleggen .  Zoals  je  ziet , heeft  de  compositie  er  aanmerkelijk  door  gewonnen  
    ( fig . 25  en  25  bis ) .

              

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - FIG . 20 . - ORIGINELE WIJZE OPGEVATTE COMPOSITIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . d ,

    Fig . 20 .

    Een  op  originele  wijze  opgevatte  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . - CONSTRUCTIE VAN HET STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 .

    Contructie  van  het  stilleven , waarop  de  richtlijnen  te  zien  zijn .  Let  vooral  op  de  bril  en  de  elementen  A  en  B .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 . - ONJUISTE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22 .

    Onjuiste  compositie ;  slechts  uitgewogen .
    Let  op  de  grote  leegte  links .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . - VERBETERDE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .

    Gunstige  wijzigingen  zijn  hier  aangebracht :  een  andere  vaas  en  boeket ;  toevoeging  van  een  stoel  met  sjaal  aan  de  linker  zijde .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - LEGE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Nog  een  " lege "  compositie .
    Voor  veranderingen  zie  men  naar  de  volgende  schetsen .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!