E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fotosstefi
    blog.seniorennet.be/fotosst
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    12-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . e , - ZESDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . e , 

                          Zesde  Voorbeeld

      We  besluiten  dit  onderwerp  over  het  stilleven  met  de  analyze  van  een  compositie  van  Paul  CEZANNE   ( 1839  -  1906 ) ,  die  wij  zien  in  fig . 26 .
       Zijn  bouw  schijnt  in  tegenspraak  te  zijn  met  de  beginselen , die  we  in  het  voorgaande  uiteengezet  hebben  en  het  is  vooral  om  die  reden , dat  we  je  hem  laten  zien .  Maar , deze  bijzonderheid  daargelaten , bevat  hij  zodanige  kwaliteiten , dat  hij  ruimschoots  onze  bewondering  verdient  op  te  wekken .
     We  constateren  hier  dus  niet  een  toepassing  van  de  grote  wetten , die  de  grondslag  vormen  van  de  klassieke  kunstwerken , die  het  verleden  ons  naliet .  Maar  toch  is  dit  een  evenwichtig  schilderij .  Twee  grote  vlekken , de  ene  donker  aan  de  linkerkant  en  de  andere  licht  aan  de  rechterkant , stellen  hun  toonwaarden  tegenover  elkaar  aan  beide  zijden  van  het  bordje , dat  ongeveer  op  de  middellijn  van  het  vlak  gelegen  is .  De  twee  vlekken  zijn  enerzijds  de  fles  en  anderzijds  de  handdoek , waartussen  het  glas  als  een  soort  van  " band "  dienst  doet . 
      De  blik  wordt  allereerst  geleid  naar  het  centrum  van  het   schilderij  door  de  stralende  lichtheid  van  het  doek .  Twee  belangrijke 
    " rythmes "  van  bewegingen  treden  hier   op  de  voorgrond .  Het  ene  is  horizontaal  en  wordt  vertegenwoordigd  door  de  rand  van  de  tafel , herhaald  door  de  opstelling  van  de  groenten  en  voor  een  gedeelte  ook  door  de  witte  doek .  Het  andere  rythme  is  verticaal  en  dat  wordt  voortgebracht  door  de  fles , de  staarten  van  de  uien  en  het  glas .  Maar  ook  het  neerhangende  gedeelte  van  de  doek  werkt  hieraan  mee . 
      We  hebben  gezegd  dat  in  de  werken  van  de  oude  meesters  de  grootte  van  de  lichte  partijen  niet  omvangrijker  is  dan  het  derde  deel  van  het  totale  oppervlak .  Waar  dit  beginsel  hier  niet  strikt  in  acht  genomen  werd , zult  je  toch  constateren  dat  het  oppervlak  van  de  lichtste  toonwaarden  geringer  is  dan  het  oppervlak  van  de  minder  lichte  tonen .  Overigens  is  het  duidelijk  dat  de  waarde  van  deze  compositie  vooral  schuilt  in  de  uitdrukking  van  de  kleur , waarvan  het  clair - obscuur  in  hoge  mate  opmerkelijk  is .  Laten  we  van  dit  woord 
    clair - obscuur  de  reeds  gegeven  definitie  hier  dus  aanvullen .  We  zeiden  dat  dit  woord  betrekking  heeft  op  de  goed  doordachte  verdeling  van  licht -  en  schaduwpartijen , van  de  toonwaarden  dus .  Maar  als  we  nu  met  kleuren  te  doen  hebben  ?  
    In  dat  geval  beantwoordt  clair - obscuur  aan  hun  harmonie  , die  verkregen  wordt  door  de  intensiteit  in  licht  en  schaduw .  We  hebben   dus  ook  hierbij  te  doen  met  waarden , maar  met  gekleurde  waarden . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . e , - FIG . 26 . - PAUL CEZANNE STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 51 . e ,

    Fig . 26 .

    Stilleven  van  Paul  Cézanne.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - VIJFDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . d ,

                            Vijfde  Voorbeeld

      Thans  zouden  wij , als  toelichting  van  een  opmerking  uit  het  begin  van  dit  lesdeel , willen  aantonen  dat  een  geest  van  compositie  niet  opgesloten  behoeft  te  zijn  in  een  kooi  van  starre  beginselen .  Oorspronkelijkheid  en  verbeeldingskracht  kunnen , mits  van  goed  gehalte  en  aan  het  onderwerp  aangepast , eveneens  tot  gelding  komen .  Overigens  zijn  er  bepaalde  onderwerpen  die  als  het  ware  bij  voorbaat  verplichten  tot  een  soort  van  compositie , die  geheel  anders  zal  zijn  dan  degenen , die  wij  tot  dusver  de  revue  lieten  passeren .  De  opstelling  van  de  bestanddelen  was  daarbij  onderworpen  aan  de  algemene  wetten , die  wij  meer  dan  eens  bespraken .  In  het  geval  dat  wij  nu  gaan  bestuderen , is  het  de  geest  van  het  onderwerp  zelf  die  een  grondbeginsel   van  compositie  verwekken  zal , waaruit  een  bepaald  rythme  en  een  werkelijke  indruk  van  harmonie  geboren  zal  worden . 
      Dit  motief  zien  wij  in  de  figuren  20  en  21  .
    Hij  schijnt  niet  onderworpen  te  zijn  aan  de  regels , die  wij  in  het  voorafgaande  toepasten .  De  opzet  is  zo  uitgevoerd  dat  wij  dadelijk  denken  aan  de  dagelijkse  bezigheid  van  een  schrijver  in  het  vertrek , waarin  hij  gewoon  is  te  werken  en  wel  door  de  tafel  met  papier  boeken , tijdschriften  en  andere  voorwerpen , maar  toch  niet  zonder  een  zekere  ordening , verspreid  liggen . 
      Wij  zien  alles  een  beetje  vanuit  de  hoogte , zodat  de  horizon  boven  de  afsluiting  van  het  schilderij  komt  te  liggen .  De  kunstenaar  heeft  juist  die  hoekperspectief  gewild  om  een  rythme  van  bewegingen  te  krijgen , dat , in  twee  tegengestelde  richtingen , verkregen  wordt  door  het  verdwijnen  van  de  groepen  evenwijdige  lijnen , waarvan  de  ene  gericht  is  naar  een  verdwijnpunt  aan  de  linkerzijde , dat  buiten  de  lijst  valt  en  het  andere  naar  een  tweede  verdwijnpunt  dat  op  gelijksoortige  wijze  buiten  het  doek  komt  te  liggen .  Maar  als  het  hier  bedoelde  rythme  bij  alle  onderdelen  van  het  onderwerp  zou  toegepast  worden , dan  zou  er  een  saaie  eentonigheid  onstaan .  Daarom  nemen  het  geopende  boek  links , de  bril  en  enkele  andere  voorwerpen  afwijkende  posities  in .  De  as  van  die  bril  bijvoorbeeld , die  nogal  de aandacht  trekt , vertoont  een  bijzondere  richting  en  wordt  middendoor  gesneden  door  de  verticale  lijn  op  het  gulden  punt  van  de  breedte  ( zie  fig 21 ) .   Deze  speciale  richting  van  de  bril , die  contrasteert  met  ieder  van  de  groepen  van  dominerende  lijnen , wordt  herhaald  door  een  evenwijdige  stand  van  twee  andere  onderdelen , waarvan  het  een   licht  van  toon  is , bij  het  grote  boek  ( A )  en  het  andere  donkerder  is  ( B ) , gelegen  onder  de  horizontale  deellijn  van  de  compositie .  
             
                Enkele  onjuist  composities

                   Hoe  deze  te  verbeteren

      Het  lijkt  ons  zijn  nut  te  hebben  je  thans  enige  voorbeelden  van  onjuiste  composities  onder  ogen  te  brengen .  Je  zult  hun  fouten  nu  beter  kunnen  beoordelen  en  deze  fouten  in  het  vervolg  met  meer  succes  kunnen  ontlopen .  Wij  zullen  je  daarbij  geen  compleet  uitgewerkte  schilderijen  tonen , maar  eenvoudige  schetsen , die  ruim  voldoende  zijn  om  je  te  laten  zien , waar  het  over  gaat .  
      Bekijken  wij  eerst  fig . 22 ,  die  een  onevenwichtige  compositie  bevat .  Ongetwijfeld  is  de  vaas  neergezet  op  een  as  die  bij  benadering  overenkomt  met  een  deellijn  in  de  breedte , die  verkregen  werd  volgens  de  gulden  snede .  Maar  het  gehele  gewicht  van  het  onderwerp  bevindt  zich  aan  de  rechterzijde , terwijl  aan  de  linkerzijde  een  bijna  totale  leegte  heerst .  Het  grote  schilderij , waarvan  men  een  gedeelte  op  de  achterwand  ziet , neemt  niet  voldoende  plaats  in  om  het  verbroken  evenwicht  te  herstellen .  Ten  overvloede  verkrijgt  de  vaas  een  buitensporig  belang , ten  koste  van  het  boeket , dat  overigens  ook  nog  afgesneden  wordt  door  de  bovenrand  van  het  opervlak . 
      Hoe  ook  de  kwaliteiten  zouden  kunnen  zijn  van  het  modelé  dat  men  hier  zou  toepasen  of  de  eventuele  rijkdom  van  het  coloriet , de  copositie  als  zodanig  zou  er  nimmer  door  kunnen  slagen  !   Zeer  zeker  zou  het  al  voldoende  geweest  zijn  om  aan  de  linkerzijde  bijvoorbeeld  een  stoel  te  plaatsen  en  dat  een  kleinere  vaas  op  tafel  gezet  werd , om  de  uitbeelding  een  sterke  verbetering  te  doen  ondergaan  ( fig . 23 ) .  
      De  tweede  compositie  verwekt  een  pijnlijk  gevoel  van  leegte  ( fig . 24 ) , waarbij  de  elementen  van  het  onderwerp  min  of  meer  opgeofferd  schijnen .  Weliswaar  ontvangt  de  beschouwer  hier  een  zeker  gevoel  van  evenwicht , maar  dit  gebeurt  zonder  dat  het  belang  van  het  motief  in  de  geringste  mate  vergroot  wordt .  Er  bestaat  geen  centrum  van  belangstelling ;  de  leegheid  in  het  midden  kan  daar  beslist  niet  voor  doorgaan  !   Een  beter  resultaat  zouden  wij  met  weinig  moeite  kunnen  verkrijgen  zonder  zelfs  onze  positie  ten  opzichte  van  het  raam , het  gordijn  en  het  opgehangen  schilderij  te  wijzigen .  Daartoe  verplaatsen  wij  de 
    " verminkte "  lamp  een  weinig  naar  links  en  met  de  vaas  doen  wij  hetzelfde  naar  rechts .  Nu  gaan  wij  er  ook  nog  een  paar  dingen  aan  toevoegen  :  twee  of  drie  boeken  en  een  vouwbeen , bijvoorbeeld , waarbij  wij  deze  voorwerpen  volgens  weloverwogen  assen  neerleggen .  Zoals  je  ziet , heeft  de  compositie  er  aanmerkelijk  door  gewonnen  
    ( fig . 25  en  25  bis ) .

              

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - FIG . 20 . - ORIGINELE WIJZE OPGEVATTE COMPOSITIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . d ,

    Fig . 20 .

    Een  op  originele  wijze  opgevatte  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . - CONSTRUCTIE VAN HET STILLEVEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 .

    Contructie  van  het  stilleven , waarop  de  richtlijnen  te  zien  zijn .  Let  vooral  op  de  bril  en  de  elementen  A  en  B .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 . - ONJUISTE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22 .

    Onjuiste  compositie ;  slechts  uitgewogen .
    Let  op  de  grote  leegte  links .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 23 . - VERBETERDE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 23 .

    Gunstige  wijzigingen  zijn  hier  aangebracht :  een  andere  vaas  en  boeket ;  toevoeging  van  een  stoel  met  sjaal  aan  de  linker  zijde .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 24 . - LEGE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 24 .

    Nog  een  " lege "  compositie .
    Voor  veranderingen  zie  men  naar  de  volgende  schetsen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - BETERE OPSTELLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .

    Betere  opstelling , maar  een  beetje  te  veel  regelmaat  in  de  plaatsing  van  de  drie  boeken  links .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . d , - FIG . 25 . bis - GOED OPGESTELDE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . d ,

    Fig . 25 . bis .

    Het  vouwbeen  vervangt  op  succesvolle  wijze  een  der  boeken .  Let  op  de  tegengestelde  assen  van  de  verschillende  voorwerpen .

    11-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . c , - VIERDE VOORBEELD
    Art . Nr . 51 . c , 

                      Vierde  Voorbeeld

      Nog  een  voorbeeld  ziet  je  in  fig. 18 , Waaruit een  volkomen  classicistische  geest  spreekt .  Het  is  een  schilderij  van  Jean - Baptiste  OUDRY  ( 1681 - 1755 ) , de  voortreffelijke  dierenschilder .  Dit  werk ,  Terugkeer  van  de  Jacht  genaamd , is  vol  beweging  en  toch  is  alles  van  een  volmaakte  ordening . 
      Men  zie  fig . 19 .   De  compositie  wordt  in  evenwicht  gehouden  door  twee  honden  die  hem  aan  de  benedenkant , rechts  en  links , als  het ware  " vastzetten  "  terwijl  dit  aan  de  bovenkant  geschiedt  door  de  bomen  links  en  de  vogels  met  uitgespreide  vleugels  rechts .
      Men  merkt  allereerst  op  dat  de  lichtende  lijn  van  de  poot  geheel  links  van  de  hond , die  zich  voortzet  in  de  driehoekige  witte  vlek  op  zijn  borst , een  richting  AB  heeft , die  gelijksoortig  is  aan  de  as  CD  van  de  hond  aan  de  rechterkant .  Deze  lijnen  voeren  de  blik  naar  het  centrum  van  de  belangstelling .  Zij  worden  omsloten  door  een  soort  van  ovaal , waarvan  de  welving 
    ( E  E1 )  samenvalt  met  de  vleugels  van  het  dode  dier .  Deze  meetkundige  figuur  loopt  dwars  door  de  verticale  lijn  op  het  gulden  punt  P1 .  Deze  lijn  snijdt  dus  de  boog  van  de  vleugels , de  schuine  lijn  M  M1  ( de  as  van  het  hazenlijf )  en  de  as  van  de  reiger  J .  Wanneer  men  deze  laatste  lijn , verlengt , zal  hij  in  H  de  as  HG  van  de  hals  van  de  reebok  ontmoeten , die  in  G  een  stompe  hoek  maakt  met  FG , de  lichaamas  van  het  dier .  Die  gebroken  lijn  HGF  vormt  een  tegenwicht , zoals , met  de  boog  EE1 ; samen  begrenzen  zij  het  centrum  van  belangstelling .
    De  blik  naar  dit  centrum  wordt  verder  ook  nog  geleid  door  twee  schuine  lijnen , waarvan  de  ene  samenvalt  met  de  scheve  stand  van  een  der  bomen  in  de  linkerbovenhoek  en  de  andere  met  de  stand  KL  van  het  geweer  rechts .
      Zelfs  de  naar  beneden  gebogen  lijn  die  de  bladermassa's  op  de  achtergrond  omsluit , evenals , aan  de  rechterzijde , de  uitgespreide  vleugel  van  de  vogel  die  op  de  leuning  zit  en  waarvan  de  boog  RR1   een  herhaling  is  van  OO1 ,  voeren  de  blik  naar  het  centrum  van  de  belanstelling .  Dit  ontluikt  als  een  boeket  of , als  men  wil , opent  zich  als  een  waaier , vanuit  het  gulden  punt  P1 , welke  beweging  gepaard  gaat  met  de  opening  in 
    V - vorm  van  de  assen  HJ  en  GF .
      Wij  vestigen  nog  de  aandacht  op  een  overeenkomst  van  tegenstellingen :  in  de  linkerbovenhoek  vertoont  de  schuin  lopende  boom  een  hoek , die , op   symmetrische  wijze , overeenkomt  met  de  hoek  van  de  as  van  de  hond  in  de  rechterbenedenhoek .  Anderzijds  zien  wij  de  hond  licht  afsteken , terwijl  de  boom  van  zijn  kant  donker  tegen  de  hemel  uitkomt .  
      Ook  zult  je  stellig  het  spel  van  toonwaarden  bewonderen , het  clair - obscuur  en  het  dramatische , bijna  tragische  effect , dat  hier  door  de  tegenstelling  van  leven  en  dood  wordt  verwekt .  Dit  spreekt  bijvoorbeeld  uit  de  beweging  van  de  hond  en  de  vogel  geheel  rechts  tegenover  de  roerloosheid  van  de  even  prachtige  als  erbarmelijke  stoffelijke  resten , waarvan  een  huiveringwekkend  licht  de  schoonheid  laat  uitkomen , hun  gratie  en  de  sierlijkheid  van  hun  vormen , vacht  en  gevederte .  Beide  groepen , die  van  leven  en  van  dood , zijn  gescheiden  door  het  wapen , dat  het  werktuig  was  van  deze  slachting  en  dat  de  beschouwer  zeker  niet  onberoerd  kan  laten .  
      Het  zijn  juist  de  contrasten  die , naar  het  ons  toeschijnt , hier  het  wezen  van  de  compositie  uitmaken  en  het  lijkt  ons  overbodig  ook  bij  dit  schilderij  te  wijzen  op  de  talrijke  herhalingen  die , gevolg , gevend   aan  de  wet  der  herhalingen , zowel  in  de  lijnen , als  in  de  volumes  en  toonwaarden  terug  te  vinden  zijn .  
      Het  rythme  is  zeer  sprekend  en  ook  harmonie  heerst  in  dit  bewonderenswaardige  werk , waarvan  de  leerling  thans  in  staat  zal  zijn  zelf  een  verdere  ontleding  tot  stand  te  brengen .        
     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . c , - FIG . 18 . - TERUGKEER VAN DE JACHT , SCHILDERIJ VAN JEAN - BAPTISTE OUDRY .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . c ,

    Fig . 18 .

    Terugkeer  van  de  Jacht ,
    Schilderij  van  Jean - Baptiste  OUDRY .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . c , - FIG . 19 . - CONTRUCTIESCHEMA VAN DE COMPOSITIE VAN FIG . 18 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . c ,

    Fig . 19 .
     
    Constructieschema  van  de  compositie  van  fig . 18 .
    Laat  je  niet  afschrikken  door  de  schijnbare ingewikkeldheid  van  deze  compositie ;  tekst  en  figuur  samen  zullen  het  je  mogelijk  maken  om  zijn  ordening  zonder  moeite  te  begrijpen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . b , - DERDE VOORBEELD - ALEXANDRE - FRANCOIS DESPORTES - DIERENSCHILDER VAN LODEWIJK XIV .

    Art . Nr . 51 . b ,

                                   Derde  Voorbeeld 

      Laten  wij  thans  een  nog  veel  belangrijker  onderwerp  gaan  bekijken .  Wij  zien  het  op  de  reproductie  (fig . 16 ) van  een  werk  van  Alexandre - François   DESPORTES 
    ( 1661 - 1743 ) , die  dierenschilder  was  van  Lodewijk   XIV  !  De  compositie  is  zeer  knap , de  tekening  uitmuntend  en  de  schildertechniek  soepel  en  rijk .  Er  wordt  een  verband  in  acht  genomen  tussen  licht  en  schaduw  en  het  geheel  is  van  een  bewonderenswaardige  evenwichtigheid . 
      Als  je  eerst  fig . 17  bestudeert  dan  zult  je  zien  dat  de  kunstnaar  ook  hier  zijn  doek  heeft  ingedeeld  volgens  het  beginsel  van  de  gulde  snede .  De  as  CD  is  de  deellijn  ten  opzichte  van  de  hoogte .  Wij  willen  niet  beweren  dat  de  plaats  van  de  verticale  as  AB  wiskundig  werd  " uitgerekend "  om  een  soortgelijke  verdeling  in  de  breedte  aan  te  brengen .  Maar  deze  is  wel  aan  eerrstgenoemde  as  verwant  en  de  meester  verkreeg  hem  door  zijn  intuitie , artistiek  verstand  en  goed  smaak . 
      In  dit  schilderij  zien  wij  twee  stillevens  verenigd , waarvan  er  een  vergezeld  wordt  door  een  levend  dier , n.l.  een  hond .   Verwonderlijk  is  echter  dat  zij  elkaar  goed  verdragen  en  waarom  ?  Omdat  zij  twee tegengestelde  rythmes  van  beweging  voortbrengen , die  van  hetzelfde  karakter  zijn  en  waarvan  de  samenvoeging  het  onderwerp  volkomen  op  zijn  plaats  zet  en  het  een  opmerkelijke  stabiliteit  verleent .
      De  grote  arabesk , die  een  draaiende  beweging  uitvoert , toont  overeenkomst  met  een  grote  letter  S .  De  beweging  ontspringt rechts  boven  uit  het  stenen  entablement  en  omvat , van  links  naar  rechts , het  plateau  met  de  vruchten .  De  licht  gekleurde  omtrek  van  de  ondersteuning  van  dit  grote  halfronde  plateau  begeleidt  door  zijn  buiging  de  tussengolf  die  de  bovenste  bocht  met  de  onderste  verbindt .  Op  deze  laatste  vinden  wij  van  rechts  naar  links  de  dode  eend  en  de  andere  vogels , tenslotte  de  hond , wiens  beweging  in  omgekeerde  richting  beantwoordt  aan  de  sierlijke  buigingen  van  de  stelen  der  gewassen  die  boven  het  lichaam  van  de  eend  te  zien  zijn .  De  vleugels  van  de  eend , in  het  bijzonder  die  aan  de  rechterkant , versterken  voor  het  oog  de  golving  van  de  onderste  bocht .  
      Men  merkt  op  dat  er  zich  aan  de  uiteinden  van  de  diagonaal , die  de  hoeken  K  en  k1  
    verbindt , een  in  het  oog  springende  overeenkomst  van  tegenstellingen  bevindt :  links  boven  steekt  een  donkere  silhouet  van  een  boom  af  tegen  de  lichte  lucht .  Rechts  onder  zien  wij  de  buik  van  de  dode  vogel  licht  uitkomen  tegen  een  donkere  achtergrond .  
      De  as  van  de  onderdsteuning  van  het  grote  plateau  bevindt  zich  op  ongeveer  gelijke  afstand  van  AB , as  van  de  kom  met  vruchten  en  GH , as  van  de  kop  van  de  ram .  De  as  EF  moge  ongeveer  gelijk  vallen  met  de  middenas  van  het  gehele  schilderij , hij  bevat  geen  element  van  aantrekkingskracht  en  het  centrum  van  belangstelling  blijft  toch  die  bewogen , men  zou  willen  zeggen  krioelende , massa  van  vruchten , die  samen  zoveel  licht  uitstralen.... Welnu , die  kom  bevindt  zich  niet  in  het  geometrische  middelpunt  van  de  compositie .
       Waar  enerzijds  gelijksoortigheden  zich  hier  herhalen  door  de  verschillende  gerichte  bochten , zien  wij  dat  anderzijds  rechte  en  schuine  lijnen  door  hun  stramheid  in  voldoende  mate  voor  tegenstellingen  zorgen  zodat , na  het  tot  stand  brengen  van  een  eenheid , het  schilderij ook  in  verscheidenheid  niet  te  kort  schiet .  
      Wij  zullen  niet  verder  ingaan  op  de  verschillende  wetten , die  te  pas  komen  bij  een  op  harmonieuze  wijze  opgezette  compositie .  Dank  zij  de  studie  van  de  voorgaande  voorbeelden  zult  je  daar  kijk  op  hebben  gekregen  en  wij  zijn  er  zeker  van  dat  je , door  dit  prachtige  schilderij  verder  te  bestuderen , zelf  zult  kunnen  gewaar  worden  hoe  de  kunstenaar  op  meesterlijke  wijze  de  beginselen , waarover  wij  uitweiden , in  toepassing  heeft  gebracht . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . b , - FIG . 16 . - STILLEVEN , SCHILDERIJ VAN ALEXANDRE - FRANCOIS DESPORTES .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 . b ,

    Fig . 16 .

    Stilleven , Schilderij  van 
    Alexandre - François   DESPORTES .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . b , - FIG . 17 . - CONTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 51 . b ,

    Fig . 17 .

                Constructieschema.

    De  algemene  arabesk  is  in  stippellijn  uitgevoerd .  De  golflijn  in  S - vorm  van  de  ondersteuning  van  het  stenen  plateau , waarop  de  vruchten  liggen  herhaalt  de  eerste   en  verbindt  eveneens  de  beide  boven  elkaar  geplaatste  stillevens  om  er  een  geheel  van  te  maken , dank  zij  de  knappe  compositie .


    10-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . a , - TWEEDE VOORBEELD

    Art . Nr . 51 . a ,

                           Tweede  Voorbeeld

      Door  talrijke , ofschoon  merendeels  verwante , elementen  ten  tonele  te  voeren  kunnen  wij  daar  thans  een  rijkere , meer  afwisselende  en  vollediger compositie  mee  tot  stand  gaan  brengen .  Je  ziet  hem  op 
    fig . 14 .  Door  zijn  costrutie  te  bestuderen  zult  je  constateren   ( fig . 15 )  dat  deze  nieuwe  compositie  gebaseerd  is  op  een  stelsel  van  assen  en  lijnen , die  bepaald  werden  met  behulp  van  de  gulden  snede , waaruit  een  indeling  van  de  vlakken  volgens  de  middelste  en  uiterste  rede  voortvloeit . 
      De  as  AB  van  de  fruitschaal  valt  ongeveer  samen  met de  gulden  snede  van  de  totale  breedte  van  het  doek , waarbij  B  bij  benadering  overeenkomst  met  het  gulden  punt  van  de  lijn  EJ .  De  as  van  het  gordijn  links  van  de  schaal  speelt  dezelfde  rol  met  O  als  tweede  mogelijk  gulden  punt  van  EJ .  De  achterlijn  van  de  tafel  ( CD )  brengt  een  soortgelijke  verdeling  tot  stand  in  de  hoogte  JK  met D  als  gulden  punt  van  deze  verticale  zijde .    
      Nu  verbinden  wij  rechts  D  met  A  en  links  A  met  de  onderhoek  E .  Wij  verkrijgen  dan  de  driehoek  E1   AD , een  regelmatige  meetkundige  figuur , waarin  het  bovenste  deel  van  de  schaal  met  zijn  vruchten  een  plaats  gaat  vinden .  Aangezien  de  horizon  op  LH  ligt , zullen  wij  de  bovenomtrek  van  de  schaal  als  een  nogal  platte  ellips  te  zien  krijgen .  Zijn  horizontale  as  valt  samen  met  FG , een  lijn  die  op  symmetrische  wijze  met  GB  in  het  vlak  gelegen  is ;  hij  deelt  JK  bijna  precies  volgens  de  middelste  en  uiterste  rede  in  en  derhalve  ook  het  totale  oppervlak  in  de  hoogte  volgens  de  gulden  snede .
      Aan  de  onderzijde  blijven  er  aan  weerszijden  van  de  fruitschaal  twee  leegtes  over , die  beide  een  ongeveer  rechthoekige  vorm  vertonen .  Wij  zullen  die  op  de  een  of  andere  manier  moeten  gaan  opvullen .
      Door  de  belangrijkheid  van  de  schaal  en  zijn  verschuiving  naar  de  rechterzijde , zal  de  rechterbenedenhoek  van  de  compositie  minder  belangrijke  massa's  moeten  gaan  bevatten  dan  de  linkerbenedenhoek  en  wel  om  een  bevredigend  evenwicht  tussen 
    rechter -  en  linkerhelft  te  verkrijgen .  De  beide  leegten  zullen  bijgevolg  opgevuld  worden , waarbij  een  gelijkheid  in  omtrekken  vermeden  zal  moeten  worden  van  de  uit  te  kiezen  voorwerpen . 
      Hierna  blijft  de  linkerbovenhoek  nog  leeg .  Laten  wij  daar  eens  een  raam  aanbrengen , waarvan  het  formaat  gelijk  zal  zijn  aan  de  rechthoek  in  hoek  J .  waardoor  een  volkomen  evenwicht  in  acht  genomen  blijft .  
      Als  je  nu  de  twee  figuren  14  en  15  goed  bekijkt , zult  je  zien  dat  de  twee  bovengenoemde  rechthoeken  een  nieuw  voorbeeld  bieden  van  een  geslaagde  toepassing  van  de  wet  van  het  evenwicht , waarover  wij  het  hadden  bij  onze  eerste  copositie .  Zij  zijn  tegengesteld  door  hun  ligging  en  door  hun  toonwaarden , immers  de  ene  is  licht  en  de  andere  grotendeels  donker , maar  hun  algemen  vorm  vertoont  een  overeenkomst  ( overeenkomst  der  tegenstellingen ) .  
      Maar  deze  wet  van  het  evenwicht  is  niet  alleen  op  die  plaats  toegepast .  Aan  iedere  zijde  van  het  centrum  van  belangstelling  ( de  fruitschaal ) , waarvan  het  middelpunt  niet  samenvalt  met  het  geometrische  middem  van  de  compositie , houden  ook  de  andere  elementen , gelijksoortige  en  tegengestelde , elkaar  in  evenwicht .  
      De  werking  op  het  oog  door  de  overheersende  lichte  toon  ( ter  hoogte  van  de  schaal )  wordt  verlengd  door  talrijke  herhalingen  en  deze  wet  van  de  herhalingen  wordt  recht  gedaan  zowel  in  de  toonwaarden  als  de  volumes :  herhaling  van  gebogen  lijnen  ( in  de  schaal  en  de  vruchten ) , waar  tegenover  staat  de  herhaling  van  rechte , horizontale  en  verticale , lijnen  :  in  het  raam , het  gordijn  en  de  tafel . 
      De  compositie  is  dus  goed  uitgewogen  en  deze  evenwichtigheid  heeft  niets  gemeen  met  een  eentonige  symmetrie .  Integendeel , zijn verscheidenheid  brengt  een  harmonieus  rythme  voort , veroorzaakt  door  de  verschuiving  van  de  voornaamste  onderdelen  en  bijkomstigheden , hun  afwisselende   " bewegingen " , waarbij  de  algemene  horizontaliteit  van  het  onderwerp  bestreden  wordt  door  het  op  geslaagde  wijze  aanbrengen  van  verticale  en  schuine  lijnen , zoals  die  van  het  servet , die  zelf  weer  in  twee  tegengestelde  richtingen  lopen .
      Men  zal  opmerken  dat  sommige  rechtstaande  elementen  afgesneden  zijn  ( een  mogelijkheid , die  wij  eerder  onder  ogen  zagen )  ten  gunste  van  het  algemene  aspect .  Ook  ziet  men  dat  de  verhouding  van  licht -  tot  schaduwpartijen , voor  wat  betreft  de  grootte  van  hun  oppervlakken , een  op  drie  is  volgens  het  reeds  uiteengezette  beginsel .  Het  clair - obscuur  is  in  feite  een  tegenlicht - effect  met  krachtige  tegenstellingen  in  de  toonwaarden .  Dit  beantwoordt  ook  aan  de  bedoelingen  van  de  kunstenaar , die  er  op  uit  was  om  tot  een  grote  rijkdom  van  expressie  in  zijn  onderwerp  te  komen .  Hij  bereikt  dit  door  " verscheidenheid  in  eenheid " .  Een  volkomen  overeenstemming  van  alle  bestanddelen  van  het  schilderij  wist  hij  tot  stand  te  brengen  en  daardoor  werd  ook  aan  de  wet  van  de   harmonie  tegemoet  gekomen .
     


    09-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . - DE COMPOSITIEWETTEN

    Art . Nr . 51 .

                      De  Compositiewetten

      Welke  lessen  gaan  wij  nu  trekken  uit  de  beschouwingen  bij  het  eerste  voorbeeld  ?

      Voor  alles  dit :  de  eerste  wet , waaraan  een  compositie  moet  gehoorzamen  is , wij  zeggen  het  nogmaals , de  eenheid .  Eenheid  nu  bestaat  uit  het  uitverkiezen , het  op  de  juiste  wijze  afbakenen  van  zijn  onderwerp  zonder  het  ter  hulp  roepen  van  " bijkomstigheden  of  parasieten  die  tot  verwarring  of  tot  verstooiing  van  de  belangstelling  kunnen  leiden "  ( Jules  Brabant ) .  Maar  het  betekend  ook  een  geordende  rangschikking , een  samenhanging  tussen  de  onderdelen  van  het  onderwerp  en  de  demonstratie , die  wij  gaven  bij  het  eerste  voorbeeld , licht  deze  omschrijving  helder  toe . 
      " Alles  wat  een  lichtende  dominante  omringt  kan  bijdragen  tot  zijn  kracht  en  schittering " , zo  schrijft  weer  Jules  BRABANT .  Daartoe  zal  hij  herhaald  moeten  worden  op  verschillende  plaatsen  als  echo's , die  zijn  werking  verlengen  en  voortzetten  en  die  zijn  natuurlijk  van  mindere  en  ook  verminderde  intensiteit  moeten  zijn .  Deze  wet  van  de  herhaling  is  ook  van  toepassing  op  kleuren , lijnen , toonwaarden  en  volumes  van  enige  omvang .  Een  ander  middel  om  de  dominante  tot  zijn  recht  te  doen  komen  en , in  het  algemeen , ieder  belangrijk  bestanddeel  van  een  schilderij , is  het  toepassen  van  een  tegenstelling  ( wet  van  de  tegenstelling ) , dat  wil  zeggen  de  tegenstelling  van  een  donkere  en  een een  lichte  dominante ;  de  donkere  dominante  moet  in  de  buurt  zijn  van  de  lichte , maar  niet  vlak  er  naast . 
      Zowel  de  gelijksoortige  als  tegengestelde  elementen  van  een  schilderij  moeten  met  elkaar  in  evenwicht  zijn  ten  opzichte  van  het  centrum  van  de  belangstelling  ( wet  van  het  evenwicht ) .  De  oude  meesters  pasten  een  strenge  symmetrie  toe , maar  de  moderne  geven  de  voorkeur  aan  een  evenwichtsschommeling , die  veel  levendiger  is  en  tot  velerlei  mogelijkheden  aanleiding  geeft .
      De  elementen , die  de  wet  van  het  evenwicht  op  aantrekkelijke  wijze  rond  het  middelpunt  weten  te  verdelen , vertonen  onderling  harmonieuze  betrekking , niet slecht  tussen  gelijksoortige  ( verband  van  de  gelijkheden )  maar  ook  tussen  tegenstelde  elementen  (overeenkomst  der  tegenstellingen ) .  Deze  laatste  uitdrukking  betekend  dat  de  waarde , de  kleuren  en  de  vormen  iets  gemeen  moeten  hebben  met  degene , tot  wie  zij  in  tegenstelling  staan ; op  deze  wijze  wordt  dan  de  eenheid  van  het  werk  gehandhaafd .  Dit  verband  van  de  gelijkheden , gekoppeld  aan  de  overeenkomst  der  tegenstellingen , die  in  het  gehele  schilderij  heerst , zal , terwijl  hij  gelijkertijd  voor  de  eenheid  en  het  evenwicht  in  de  verscheidenheid  zorgt , het  rythme  scheppen .
      In  zijn  eenvoudigste  betekenis  is  rythme  de  herhaling  van  twee  ongelijke  tempo .  In  de  natuur  zelf  is  alles  rythme , nacht  en  dag , winter  en  zomer , eb  en  vloed  en , bij  de  mens , de  hartslag  en  de  ademhaling :  het  rythme  geeft  de  mens  zijn  plaats  in  het  universum .  Muziek , dans  en  dichtkunst  komen  voort  uit  rythme , maar  ook  de  schilderkunst  kan  er  niet  buiten .  Het  is  door  een  herhaling  van  afwisselingen  in  waarde , kleur  en  vorm  dat  hij  op  zijn  wijze  aan  de  universele  wet  gehoorzaam .  Een  schilderij  moet  dus  niet  statisch , in  stilstand  zijn , maar  dynamisch , in  beweging , en  het  is  door  een  rythme  ( dat  in  zijn  wezen  bestaat  uit  de  gekoppelde  herhaling  van  gelijksoortige  of  tegengestelde  elementen ) , dat  hij  leven  en  beweging  gaat  oproepen .  De  wetten  van  herhaling , evenwicht  en  rythme  zijn  zelf  weer  onderworpen  aan  de  hoogste  wet  van  iedere  kunstvorm :  de  wet  van  de  harmonie  of  samenklank , die  het  volmaakte  verband  tussen  de  bestanddelen  van  een  kunstwerk  verzekert " .
      Bekijken  wij  nu  nog  eens  de  compositie  van  fig . 10 .  Zijn  daar  al  deze  wetten  en  beginselen  in  acht  genomen  ?  Inderdaad  ! 
      De  lichte  dominante  wordt  " verlengd  in  zijn  werking "  door  " herhaling "  en  deze 
    " wet  der  herhaling "  ziet  men  ook  in  praktijk  gebracht  bij  de  toonwaarden  en  volumes .  De  " wet  van  de  tegenstellingen "  wordt  eveneens  in  acht  genomen , zowel  tussen  de  " lichte  dominante " en  de  " donkere  dominante "  als  ook  tussen  de  horizontaliteit  van  de  grondlijn , die  onderbroken  wordt  door  de  schuine  ligging  van  het  mes . 
      De  " wet  van  het  evenwicht "  wordt  ook  gerespecteerd , doordat  de  grote  peer  links  door  zij  massa  een  evenwicht  vormt  met  de  elementen  die  zich  rechts  in  de  compositie  bevinden  ( verband  der  gelijkheden ) , terwijl  zijn  donkere  toon  een  evenwicht  vindt  in  de  lichte  toon  van  de  appel  geheel  rechts  (overeenkomst der  tegenstellingen ) .  De  vormen  en  waarden  hebben  dus  ook  " iets  gemeen  met  degenen  tot  wie  zij  in  tegenstelling  staan "  en  het  evenwicht  in  de  verscheidenheid  veroorzaakt  een  rythme , waarvan  een  van  de  factoren  te  vinden  is  in  de  " beweging "  die  onstaat  door  de  verschuiving  van  de  twee  verschillende  rechthoeken , waarover  wij  spraken  en  die  ieder  twee  vruchten  van  ongelijke  afmetingen  bevat .  De  beweging  wordt  ook  teweeg  gebracht  doordat  de  algemene  horizontaliteit  van  het  onderwerp  gebroken  wordt  door  de  scheve  richting  van  het  mes . 
       Er  is  werkelijk  een  verband  tussen  alle  onderdelen  van  het  schilderij , verband  in  verscheidenheid , zeker , maar  toch  een  voelbaar  verband :  de  compositie  is  onderworpen  aan  de  " wet  van  de 
    harmonie " .  
      Terloops  willen  wij  nog  opmerken  dat  de  verhouding  tussen  schaduw  en  licht  ongeveer  een  op  drie  is ;  dat  wil  dus  zeggen  dat  de totale  uitgestrektheid  van  de  licht  getoonde  oppervlakken  ongeveer  een  derde  bedraagt  van  de  som  van  min  of  meer donker  getinte  vlakken .  Deze  verhouding  wordt  algemeen  als  harmonieus  beschouwd  en  als  zodanig  door  de  kunstenaars  in  ere  gehouden . 
      Niettemin , wij  kunnen  dat  niet  genoeg  herhalen , moet  men  niet  de  slaaf  worden  van  starre  regels  en  moet  men  zich  niet  verplicht  voelen  zich  aan  de  wiskundige  precisie  van  de  guldensnede  te  onderwerpen , of  aan  het  zojuist  besproken  verband  tussen  licht -  en  schaduwpartijen .  In  deze  dingen  moet  men  meer  naar  de  geest  dan  naar  de  letter  leven .  Naar  zijn  eigen  persoonlijkheid  dient  een  ieder  er  naar  te  streven  ieder  soort  van  eenvormigheid  te  vermijden  door  een  overheersend  element  in  toepassing  te  brengen :  de  middelen  daartoe  kunnen  uiteenlopen  en  toch , in  beginsel , blijven  gehoorzamen  aan  de  eerder  uiteengezette  wetten .

                 Een  nuttige  afwisseling

      Een  goede  en  tevens  aangename  afwisseling  bestaat  uit  het  op  papier  tekenen  van  de  silhouetten  der  voorwerpen , waarvan  de  leerling  een  geheel  wil  maken  waarbij  men  natuurlijk  onderlinge  verhoudingen  moet  respecteren .  Hij  knipt  ze  daarna  uit  om  ze  vervolgens  op  verschillende  manieren  te  rangschikken  in  een  omlijsting , die  men  volgens  een  voorlopige  schatting  afgebakend  heeft , ( fig . 11 , 12  en  13 ) .
      Men  moet  hen  daarbij  niet  als  soldaatjes  op  een  rij  gaan  zetten  of  hen  gewoon  ieder  met  een  stukje  over  elkaar  gaan  opstellen ; men  moet  hen  verschuiven  en  de  een  voor  een  gedeelte  voor  of  achter  de  andere  plaatsen .  Wissel  hun  hoogte  af , rekening  houdend  met  de  perspectief , dat  wil  zeggen , plaats  hen  zodanig  als  of  in  werkelijkheid  hun  bodems  op  verschillende  hoogten  rusten , meer  of  minder  verwijderd  van  het  oog  en  meer  of  minder  verwijderd  van  elkaar .  Zodoende  zullen  eenvoudige  meetkundige  figuren  onstaan , zoals  onze  rechthoeken  R1  en  R2  van  fig. 9 , die  dus  constructie - elementen  zijn .  Zo  zullen  dan  de   verschillende  onderwerpen  zich  tegen  elkaar gaan  aftekenen ;  een  eigen  " beweging "  en  " rythme "  zullen  van  lieverlede  onstaan . 
      Men  kan , ( in  plaats  van  met  de  inhoud , ook  gaan  experimenteren  met  de  omlijsting  door  zijn  afmetingen  te  wijzigen , hem  breder  maken  of  hoger , ofwel  het  oppervlak  te  verkleinen .  Men  kan  zelfs , als  dit  het  algemene  aspect  ten  goede  komt , een  onderdeel  afsnijden  en  hem  voor  een  gedeelte  buiten  het  " raam "  laten  vallen .  Probeer  dus  allerlei  bewerkingen  en  laat  allerlei  overwegingen  een  rol  spelen , totdat  er  een  opstelling  gevonden  wordt , die  het  meest  geslaagt  lijkt . 
      Op  deze  wijze  zal  men  zich  ook  rekenschap  geven  van  het  belang  van  gevulde  en  lege  plekken , van  het  belang  ook  het  verband  tussen  de  delen  en  het  geheel , dat  door  de  omlijsting  begrensd  wordt  en , indien  gewenst , zal  men  de  compositie  zodanig  wijzigen  totdat  het  meest  harmonieuze  verband  verkregen  wordt . 
      Wanneer  men  te  werk  gaat  met  zwarte  silhouetten  op  een  witte  ondergrond , zal  men  zien  dat  de  leegtes  zich  sterker  doen  gelden  naarmate  zij  meer  geisoleerd  liggen  tussen  donkere  plekken , waardoor  zij  een  grotere  lichtheid  verkrijgen .  Nu  zal  men  in  gedachten  het  motief , dat  zij  bedoelden  weer  te  geven , voor  de  geest  moeten  halen  en  zal  men  zich  bewust  moeten  worden  van  de  later  aan  te  brengen  verzachtingen , teneinde  een  geschikte  achtergrond  te  verkrijgen , zodat  de  lichtheid  van  de  verschillende  waarden  door  hun  te  grote  schittering  niet  het  belang  van  de  hoofdzaken  gaat  overheersen .
      Terecht  heeft  men  opgemerkt  dat  " de  compositie  niet  slechts  een  eenvoudig  rangschikken  is "  ( Pierre  ALARY ) .  Men  moet  ook  nog  gaan  interpreteren  en  transponeren  en  het  is  nu  dat , wat  men 
    " ontwerpen  "  of   " kunstzinnig  scheppen "  noemt , een  aangelegenheid , waaraan  een  geheel  lesdeel  gewijd  zal  worden . 
      Maar  de  leerling  zal  allereerst  zij  ogen  moeten  oefenen  en  zich  vertrouwd  moeten  maken  met  de  grondbeginselen  teneinde  de  gewenste  uitdrukkingsmiddelen  te  verwerven  en  te  leren  om  " zijn  visie  te  ordenen , een  keuze  te  leren  maken  waarbij  hij  er  afstand  van  doet  om  alles  te  zeggen  en  alles  te  maken "  ( Pierre Alary ) .  Het  moge  dan  waar  zijn , zoals  wij  al  naar  voren  brachten , dat  er  in  de  kunst  geen  " recepten "  bestaan , men  zal  toch  in  ieder  geval  de  eerste  hindernissen  moeten  nemen  alvoren  in  aanmerking  te  komen  om  de  top  te  bereiken , als  wij  een  dergelijk  woord  mogen  gebruiken . 
      Het  is  overrigens  om  die  reden  dat  wij  bij  ons  eerste  voorbeeld  te  werk  zijn  gegaan  met  een  zeer  eenvoudige  compositie . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 51 . - FIG . 11 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 51 .

    Fig . 11 .

    De  verschillende  in  silhouet  uitgeknipte  elementen  zijn  hier  op  een  rijtje  gezet  zonder  aan  een  copositie  te  denken .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 12 . - EERSTE POGING TOT RANGSCHIKKING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 12 .

    Eerste  poging  tot  rangschikking .
    De  verste  onderdelen  staan  als  soldaatjes  op  een  rijtje .  Eentonige  evenwijdigheid  tussen  de  andere  Slechte  compositie .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!