Decoratieve omwerkingen van de verschillende rangschikkingen .
01-05-2006
ART . NR . 16 . BLOEM EN PLANT , INLEIDING
Art .Nr . 16
Bloem en plant.
Inleiding :
Is niet alles wat groeit en bloeit een bewonderingswaardige wereld , waarin de eeuwige poézie der natuur zingt ? Voor sommigen is de bloem slechts een aanleiding tot prachtige kleuren, voor anderen , verliefd op de " klare " tekening , verleidt zij het oog tot de ontdekking van een fijn uitgesponnen en sierlijk lijnenspel . Wij kunnen de bloem bestuderen in weelderig samengestelde boeketten of in zijn natuurlijke omgeving in de vrije natuur . Men zal de bloem ontleden om door te dringen in het geheim van haar charme , om er onzegbaar veel resultaten in de vorm van lijnen , vormen en kleuren aan te ontlenen . Juist aan de bloem is de kunstenaar de grootste rijkdom van zijn palet verschuldigd. Zij is de onuitputtelijke schatkamer van de decoratieve kunstenaar . Zij is de taal , waarin een fijngevoelige geest zich uitdrukt . En allen schenkt zij het gevoel van harmonie door haar , vaak stoutmoedig in hun beweging , vloeiende lijnen welke echter steeds zullen opvallen door evenwichtigheid . Iedereen voelt , bewust of onbewust , dat de bloem hem steeds ontroerd . En is dit ook niet hetzelfde wat wij voelen wanneer wij tegenover een waarachtig kunstwerk staan ?
Wanneer wij starten met het tekenen van bloemen en planten moeten er twee klippen worden omzeild . In de eerste plaats moeten wij vermijden om tot een dorre nabootsing te vervallen , waaruit alle leven en vrije vondsten verdwenen zijn . Maar eveneens moeten wij proberen om niet te vervallen in een oppervlakkige weergave . Trouwens , er is niet één enkele manier om een bloem te tekenen of te schilderen... er zijn er vele ! Wat wij zouden willen is dat je bij de studie van bloem en plant al het mogelijke doet om tot een persoonlijke herschepping van het geziene te komen ; dat je de studie dus zo inkleedt om op die wijze tot een eigen manier van werken te komen . Omdat te bereiken moet je er dus niet naar streven tekeningen te maken in een reeds eerder geziene stijl of manier ; je moet proberen de bloem op papier te krijgen zoals je haar zelf aanvoelt . Maar daarvoor is het nodig dat je precies weet , hoe je een bloem moet observeren om haar goed te kunnen begrijpen en dat je haar leert " zien " ; eerst op zichzelfstaand , daarna met betrekking tot de steel en de bladeren en het geheel in het verloop van de verschillende bloeistadia . Het is dan ook heel nuttig om te beginnen met de " anatomie van bloem en plant " te bestuderen . In grote lijnen volgen wij dan haar onstaan , haar groei en de wijze waarop zij zich voortplant . Een kleine ontdekkingreis dus in het botanische rijk ! Maar ... wij zullen het eenvoudig houden !
29-04-2006
BESTE LEERLINGEN EN BEZOEKERS ......
Beste leerlingen en bezoekers jullie kunnen de afbeeldingen vergroten door er op te klikken , en nogmaals te vergroten met rechts onder te klikken op het icoontje .
VERVOLG VAN FRITSKE2
Vervolg fritske2
DE VOLGENDE LESSEN BESTAAN UIT :
BLOEN EN PLANT - ART . NR . 16
HET LANDSCHAP - ART . NR . 19
HET HOOFD - ART . NR . 26
HET NAAKT - ART . NR . 31
FIGUURTEKENEN - ART . NR . 37 .
EN ENKELE BELANGRIJKE ONDERDELEN :
DE HANDEN ART . NR . 37 . a
DE VOETEN ART . NR . 38 .
EN DE KOP ART . NR . 39 .
DE DIEREN - ART . NR . 43
DE COMPOSITIE - ART . NR . 49
HET ONTWERPEN - ART . NR . 55
SCHILDERTECKNIEKEN IN VIER DELEN UITGELEGD !! ( Deel I Gelieve hiernaast op datum van 9/10 - 15/10/ 2006 te klikken , en dan scrollen tot op 14/10/2006 ) .
OLIEVERFTECHNIEKEN - EERSTE EN TWEEDE DEEL - ART . NR . 62 EN ART . NR . 65
GOUACHE - PASTEL - EN KLEURPOTLOOD DERDE DEEL ART . NR . 70