E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    womanfeelings
    blog.seniorennet.be/womanfe
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT II - DE HAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  II

    A , palmzijde  -  B , rugzijde  -
    C , naar  duimkant  -  D , naar  pinkzijde
      -  Rechts  peesscheden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - FIG . 11 . - SPIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . b ,

    Fig . 11 .

            Spieren  ( palmzijde )

    1 , korte  afvoerder  van  de  duim
    2 , zijn  korte  buiger
    3 , zijn  aanvoerder
    4 , de  eerste  der  spoelwormspieren 
         ( men  ziet  ook  de  drie  andere )
    5 , pees  van  de  gemeenschappelijke
         oppervlakkige  buigspier  van  de
         vingers , waardoor  heen  die  van  de
         diepe  buigspier  van  de  vinger  loopt
    6 , eveneens  te  zien  op  de  andere  vingers
    7 , afvorder  van  de  pink
    8 , zijn  korte  buiger
         De  spoelwormspieren  buigen  het  eerste  
         vingerkootje  en  strekken  de  twee andere.

    26-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - ENKELE BELANGRIJKE ONDERDELEN DE HANDEN .
    Art . Nr . 37 . a ,

                  Enkele  Belangrijke  Onderdelen

                                  De   Handen .

      Hoe  vaak  hebben  wij  niet  uitgevers , liefhebbers  en  verzamelaars , aan  wie  men  tekeningen  te  koop  aanbood , horen  zeggen  dat  hun  eerste blik  uitging  naar  de  wijze  waarop  de  handen  waren  uitgebeeld  ! 
    Zij  beweerden  dat  hun  weergave  het  grote  struikelblok  vormt  voor  de  tekenaar .
      Zij  hadden  en  hebben  altijd  gelijk ...
    Niets  bederft  een  goede  tekening  meer  dan  vormloze , of  gewoon  maar  uitdrukkingsloze  handen .  Nu  bestaat  daarvoor  wel  een  zeer  gemakzuchtige  oplossing  en  wel  door  hen  in  de  zakken  te  stoppen ... Maar  een  strijd  ontlopen  betekent  niet  hem  winnen  en , daargelaten  dat  het  niet  steeds  mogelijk  is  om  zijn  toevlucht  te  nemen  tot  deze  list , betekent  het  dat  men  zich  berooft  van  een  machtig  uitdrukkingsmiddel  door  de  handen  te  verbergen .  Men  doet  er  dan  ook  goed  aan  om  zich  met  toewijding  en  bij  voortduring  te  wijden  aan  het  tekenen  van  handen , allereerst  afzonderlijk  en  vervolgens  op  hun  natuurlijke  plaats , n.l.  aan  de  armen , waarbij  men  hun  gebaar , beweging , geest  en  leven  bestudeert ...
      Overigens  geven  wij  je  dezelfde  raad  met  betrekking  tot  de  voeten  en  het  schoeisel .

       Gebaren  -  Beweging  -  Uitdrukking  -
                               Karakter

      Door  de  stand  van  de  handen  en  de  bewegelijkheid  van  de  vingers  wordt  de  houding  van  een  mens  gecompliteerd  en  gekenmerkt .  Door  hun  verschijning  geven  zij  iets  bloot  van  zijn  karakter , zijn  oorsprong  en  zijn  milieu ...
       Hier  geven  wij  het  woord  aan  de  schilder 
    Schultz - Dal :
      " Welk  een  mooi  onderwerp !  In  tijden  dat  er  nog  kroniekschrijvers  waren , zouden schrijvers  als  Bergerat  of  Lavedan  er  een  schitterend  stukje  over  hebben  kunnen  schrijven , vol  gloed , dichterlijke  en  gevoel  volle  fantasie  ! "
      " Scheppende  handen , biddende  handen , sprekende  handen .... Handen  van  de  werker , die  als  uit  hout  gesneden  lijken ;  die  van  de  landbouwer , gekleurd  door  de  aarde  en  gebruind  door  de  zon  en  de  tijd ,  -  die  van  de  smid , harde  tangen  geblakerd  door  ijzer  en  vuur ;  nederige  handjes  van  de  naaister , waarvan  de  naald  op  de  vingertoppen  zijn  talloze  littekens  nalaat .  Bewegelijke , nerveuze  en  expressieve  handen  van  de  kunstenaar , de  musicus .  Nietsdoende  handen , aristocratische  handen , lang  en  blank , blauwachtig  transparant  -  dikke  handen  van  de  prelaat  -  vermagerde  handen  van  de  zieke , doorzichtig  en  ivoorachtig  van  toon , die  ons  medelijden  opwekken .  Handen  van  oudjes , die  zo  ontroerend  kunnen  zijn  en  waarin  ieder  jaar  een  rimpel             
    groef ; wonderlijke  kinderhandjes , samengebalde  rose  vuistjes ...  Hartstochtelijke , smekend  gevouwen  handen  van  degenen  die  zich  in  wanhoop  wringen ;  handen  die  trillen  van  angst , handen  die  een  onsteld  gelaat  verbergen  en  waarvan  de  vingers  tranen  laten  doorsijpelen ... Brandende  handjes  van  verliefden , lieve  gevangen  vogeltjes , waarvan  de  aanraking  vuur  door  de  aderen  doet  stromen ... 
    IJskoude  handen , die  door  een  andere  hand  voor  altijd  op  de  borst  gekruisd  worden . "
      Het  is  duidelijk  dat  een  zo  welsprekend  orgaan , dat  zo  rijk  is  aan  beeldende  uitdrukking , voor  de  kunstenaar , hij   zij  meester  of  leerling ; niet  anders  dan  zeer  aantrekkelijk  kan  zijn .
      " Maar ... , zo  zult  je  zeggen , een  hand  is  toch  erg  moeilijk ....  " 
      Inderdaad .
      Wilt  je  een  kunstnaar  op  de  proef  stellen  ?
    Wilt  je  weten , of  hij  werkelijk  kan  tekenen ?  Vraag  hem  om  een  hand .  
      Dit  is  de  toetssteen .  Dit  is , voor  de  tekenaar , de  zwaarste  proef .  En  dat  weet  men  maar  al  te goed  ! 
      Ik  ken  genoeg  " voorzichtige "  schilders , wier  personages , op  hun  schilderijen  zo  vaak  de  handen  in  de  zakken  houden .  Als  zij  al  niet , bij  toeval  natuurlijk , achter  een  of  ander  goed  te  pas  komend  voorwerp  verborgen  zijn .  Je  zult  hen  niet  vinden  bij  de  " vooruitstrevenden " , die  gedrochten  schilderen  met  niet  minder 
    " vooruitstevende "  ledematen .  En  met  reden . 
      Die  mensen  vermijden  handen , maar  anderen  zoeken  hen  juist  op .  In  de  geschiedenis  der  kunst  zijn  dat  de  grote  tekenaars , verliefd  op  de  schone  vorm .  
      Allereerst  de  primitieven , uiterst  zorgvuldig , tegelijk  naief  en  kundig ;  en  de  grootste  van  hun  onmiddelijke  opvolgers , zoals  Clouet ,  Memling  en  Durer , vooral  Durer , die  er  zoveel  van  hield  dat  hij  hen  voor  zijn  genoegen  tekende  en  die  ons  talrijke  studies  naliet , die  krachtig  en  ver  uitgewerkt  zijn .  
    Vervolgens   Holbein  en  de  goddelijke  Leonardo  :  de  handen  van  Erasmus  en  van  de  Mona  Lisa ,  meesterwerken  in  meesterwerken  !  Studies  van  Watteau , en  verrukkelijke  roodkrijttekeningen , waarvan  de  handen  van  jonge  vrouwen  zoveel  natuurlijke  gratie  hebben .  Ingres , die , zoals  Hokusai ,  " gek  van  tekenen "  was , met  zijn  onovertroffen  loodstifttekeningen  van  een  wonderbaarlijk  trefzeker  lijnenspel .  En  dan  Degas , waarvan  men  " Studies  van  handen "  kan  bewonderen , waarvan  het  modelé  zo  teer , eenvoudig  en  tevens  krachtig  is .  En  nog  zoveel  anderen , die  ik  niet  zal  noemen , om  niet  te  vervallen  in  een  droge  opsomming  of  een  ijdele  erelijst .  Er  zou  overigens  een  geheel  boek  samen  te  stellen  zijn  over  " De  hand  in  de  kunst "  en  wat  zou  ons  dat  niet  een  mooie  wandeling  kunnen  bieden  !
      Vanwaar  deze  bijzondere  voorkeur  van  de  kunstenaar  ?
      Vooreerst  omdat , naast  het  gezicht , alleen  de  handen  onbedekt  zijn .
      In  onze  decadente  samenleving , die  zo  ver  verwijderd  is  van  het  antieke  heidendom , dat  het  lichaam  verheerlijkte , ziet  men  van  een  voorbijganger , van  een  onbekende , wier  lichaam  bedekt  is  met  de  naamloze  sluier  der  kleding , slechts  het  gelaat  en  de  handen .
      Deze  laatste  zijn  wel  minder  expressief , maar  niet  minder  sprekend , voor  wie  hen  kan  verstaan .  
      Zonder  dat  schminken  mogelijk  is , vertelt  hij  met  een  onverbiddelijke  zekerheid  de  leeftijd , de  kracht , het  karakter , de  sociale  positie , zelfs  de  erfelijkheid .  De  ogen  spreken , zegt  men ;  -  en  de  hand  ? ....  Al  deze  inlichtingen  verschaft  hij  ons , en  verschaffen  is  het  goede  woord , want  de  hand  verraadt .  Het  was  aan  de  handen  dat  men  onder  het  schrikbewind  der  revolutie  de  vervolgde  aristocraten  ontdekte .  En  onderzoeken  de  Amerikaanse  schonen  niet  met  jaloerse  ogen  de  nagels  van  een  rivale , waaraan  men  een  nauwmerkbare  rose  nuance  zou  kunnen  bespeuren , die  de  laatste  en  hardnekkige  erfenis  is  van  een  gekleurde  voorvader  ? .... ( De  mode  van  de  gelakte  nagels  moet  vele  mensen  daar  inderdaad  wel  goed  te  pas  komen ... ) .  En  de  smid  of  de  schoenlapper , die  door  de  loterij  millionair  werd , zal  misschien  in  korte  tijd  de  allure  van  " gentleman "  aannemen , hij  zal  er  echter  nooit  de  handen  van  krijgen .

      Voor  het  overige  weet  men  wel  dat  de  hand  even  volstrekt  persoonlijk  is  al  het  gezicht .  Er  bestaan  geen  twee  volkomen  gelijke  gezichten , maar  ook  geen  twee  gelijke  handen .  Vraag  dat  maar  aan  de  identificatiedienst  van  de  politie .
      En  de  hand  is  ook  mooi  ! 
      Er  zijn  bekoorlijke  en  er  zijn  lelijke .  Maar  voor  de  kunstenaar  schuilt  de  ware  schoonheid  in  het  karakter  en  iedere  hand  heeft  zijn  eigen , uitgesproken  karakter . 

      Men  moet  zelfs  nog  verder  gaan .  Als  enige  onder  de  lichaamsdelen  heeft  de  hand  zoiets  als  een  eigen  leven .  Hij  is  bijna  een  zelfstandig  orgaan , bijna  een  ding  op  zich .  Zijn  prachtige  contructie  houdt  op  bij  de  pols .  De  onderarm , die  hem  beweegt , verandert  nauwelijks  van  vorm  :  maar  hij , vanaf  de  lange  uitgerekte  lijn  ( van  opzij  gezien )  tot  aan  de  waaiervorm  of  de  balvorm  van  de  vuist , hij  is  altijd  dezelfde  hand , die  zich  uitsterkt  of  zich  samenvouwt , zich  verlengt  of  ineenkrimpt .  Hij  alleen  heeft  die  rijkdom  van  bewegingsmogelijkheden , die  hem  honderd  verschillende  aspecten  geeft  en  honderd  verschillende  bewegingen .
      En  hij  is  ook  gemaakt  voor  de  beweging  en  de  arbeid .  Er  is  geen  athletischer  dan  dit  bij  uitstek  " functionele "  orgaan .  Bij  hem  is  er  niets  overbodigs , zijn  skelet  is  overal  zichtbaar , nauwelijks  bedekt  door  het  hoog  nodige  :  zenuwen , pezen , enkele  spieren  en  de  huid .  Hij  is  volkomen  aangepast  aan  zijn  doel  :  de  " volbloed "  van  het  lichaam , zou  ik  willen  zeggen .  
      Leonardo  da  Vinci  schreef  eens  aan  een  leerling  deze  beroemd  gebleven  raad , deze  verwonderlijke  diepzinnige  zin , zwaar  van  inhoud  in  zijn  verbluffende  eenvoud  :  " Je  zult  ook  het  been , dat  heiligbeen  genoemd  wordt , tekenen , want  hij  is  zo  mooi ..." .
      Hier  opent  zich  een  wijd  terrein  der  overweging , deze  bevestiging  van  het 
    "  mooi  zijn  in  zich  "  door  het  wonderbaarlijkste  verstand , dat  ooit  een  kunstenaarsbrein   herbergde .
      Wat  zou  hij  wel  gedacht  hebben  van  de  hand  ?

      Als  je  de  hand  werkelijk  goed  wilt  begrijpen , het  mechanisme  van  zijn  bewegingen  werkelijk  goed  wilt  leren  kennen , indien  je  een  hand  dus  goed  wilt  leren  tekenen , dan  moet  je  zijn  bouw , zijn  anatomie  kennen .  De  studie  daarvan  zal  je  heel  wat  zoeken  en  tasten  en  heel  wat  teleurstellingen  kunnen  besparen .  Van  dan  af  zult  je  zeker  van  uzelf  kunnen  zijn  en  in  uw  toekomstige  arbeid  zal  een  inwendige  constructie  voelbaar  zijn , die  naar  uw  verlangen  iedere  keer  -  en  dat  zal  zeer  vaak  zijn  -  tot  stand  zal  komen , wanneer  het  nodig  zal  zijn  om  dit  onderdeel  van  werkelijk  kapitaal  belang  te  tekenen . 

     



    25-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 . - POTLOODTEKENING VAN SCHULTZ - DAL.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Potloodtekening  van 
    Schultz - Dal .

    Een  goed  voorbeeld ,
    evenals  de  komende , 
    van  zowel  kracht  als 
    tederheid  in  het  modelé .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 EN 6 . - TEKENINGEN IN TWEE KLEUREN KRIJT VAN DEZELFDE KUNSTENAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5 , 6 
    Tekeningen  in  twee
    kleuren  krijt  van  dezelfde
    kunstenaar .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - TEKENING IN TWEE KLEUREN KRIJT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Tekening  in  twee
    kleuren  krijt .
    door  Schultz - Dal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 8 . - PENTEKENIG VAN SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 8 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . PENTEKENING VAN SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal .

    24-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - FIG . 10 - HAND DOOR HOLBEIN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . a ,

    Fig . 10 .

    Studie  van  de  hand
    door  HOLBEIN.

    23-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIGUURTEKENEN - INLEIDING
    Art . Nr . 37 .

                                Figuurtekenen

                                     Inleiding .

      Op  het  uitgestrekte  terrein  van  de  tekenkunst  worden  wij  door  geen  onderwerp  meer  geboeid  dan  door  de  MENS .   Iedereen  ziet  door  zijn  medemens  altijd  een  beetje  zichzelf  en  wij  stellen  belang  in  de  daden  en  gebaren  van  anderen , niet  zozeer  " in  absolute  zin " , maar  veeleer  doordat  wij  ons  onze  eigen  gedragingen  trachten  in  te  denken  onder  soortgelijke  omstandigheden .  Zijn  wij  zelf  immers  niet  het  beste  vergelijkingsmiddel  ?  En  dat  niet  slechts  op  het  geestelijke  en  zedelijke  terrein , maar  ook  op  het  fysieke  plan , dat  van  de  vormen  en  uiterlijke  verschijning .  
      Dit  zijn  dingen  die  vanzelf  spreken , maar  wij  zijn  maar  al  te  zeer  geneigd  om  ons  af  te  wenden  van  " vanzelfsprekendheden " .  Deze  worden  overigens  slechts  in  herinnering  gebracht  om  de  tekenaar  er  toe  te  bewegen  profijt  te  trekken  van  deze  ingeboren  neiging  tot  het  menselijk  wezen , om  hem  bij  zichzelf  te  ontwikkelen , teneinde  een  of  ander  medemens  goed  " aan  te  voelen "  door  " in  zijn  huid  te  kruipen " , zoals  men  zegt .  Of  hij  nu  historieschilder  of  genreschilder  is , reclametekenaar , modeltekenaar   of  humorist , sportverslaggever  enz .., de  kunstenaar  zal , indien  hij  zo  te  werk  gaat ,er  zeker  van  zijn  om  " poppetjes "  te  maken , die  menselijk  zijn , levenswaar , treffend  en  uitdrukkingsvol .  
      Wij  moeten  echter  wel  een  opmerking  maken . 
      Zonder  twijfel  gaat  er  niets  boven  een  schets  naar  de  natuur , afgekeken  van  het  leven  zelf , naar  de  zo  uiteenlopende  typen , die  ons  dagelijks  voor  ogen  komen .  Maar , geholpen  door  de  eigenschap  van  imitatie , die  wij  allen  min  of  meer  bezitten  en  die  wij  door  oefening  kunnen  vergroten , kunnen  wij  ons  vaak  van  de  spiegel  bedienen , om  een  indruk  die  wij  ter  plaatse niet  geheel  vast  konden  leggen  nader  te  bestuderen ;  En  dat  te  meer , daar  het  dan  niet  meer  gaat  om  een  schematische  schets .  Zeer  zeker  heeft  een  goede  schets  zijn  eigen  betekenis  en  men  geeft  zich  graag  over  aan  een  snelle  en  levendige  uitvoering , die  vaak  zijn  onnauwkeurigheid  doet  vergeten , juist  om  de  spanningen  van  het  lijnenspel  en  zijn  spontaniteit  te  behouden .  Wij  weten  allen  dat  een  schets  vaak  meer  bekoort  dan  een  uitgewerkt  schilderij  en  dat  aantrekkelijke  schetsen  vaak  stijf  en  levenloos  worden , wanneer  zij  een  doorgevoerde  uitwerking  krijgen .  Welke  zijn  nu  de  oorzaken  van  deze  verflauwing  ?  In  het  algemeen  komt  dit  voort  uit  een  verkeerde  beoordeling  van  de  betekenis  der  details , een  jammerlijke  verwarring  tusen  diegenen , die  werkelijk  van  veel  belang  zijn  en  anderen , die  van  bijkomstige  aard  of  zonder  meer  te  verwaarlozen  zijn .  De  moeilijkheid , die  men  moet  overwinnen , bestaat  hierin , dat  men , met  behoud  van  de  spontane  frisheid  van  de  schets , er  tevens  de  belangrijkste  onderdelen  in  weet  te  leggen , door  de  voorkeur  te  geven  boven  een  koud  uitgevoerde  volstrekte  doorwerktheid  aan  geestige 
    " aanduidingen "  , die  suggestief  zijn  en  alles  zeggen , wat  gezegd  moet  worden  zonder  overbodige  uitwijdingen .
      Een  goed , uitgewerkte  tekening  zal  dus  niet  een  volledige  weergave  moeten  zijn  van  alles  wat  het  voorbeeld  aan  het  oog  te  bieden  heeft .  Hij  moet  het  resultaat  zijn  van  een  beredeneerde , soms  ook  systematische , keuze  van  die  elementen , die  in  de  hoogste  graad  het  karakter , de  handeling  of  het  gebaar  van  het  onderwerp  kenmerken .  Schuilt  overigens  hierin  niet  de  superioriteit  van  de  tekening  boven  de  fotografie ?  Het  " essentiéle "  nu  van  het  model  zal  van  geval  tot  geval  verschillen : nu  eens  zal  het  de  uitdrukking  van  het  gezicht  zijn , of  van  een  of  ander  onderdeel  van  het  gezicht ;  dan  weer  zal  men  vooral  het  gebaar  van  de  hand  moeten  opmerken  en  weergeven , of  de  krachtsinspanning  van  een  arm  of  een  been , de  stand  van  een  voet  op  de  grond , de  plooi  in  een  kedingstuk  enz. 
      Om  de  studie , die  volgen  gaat , op  logische  wijze  tot   een  goed  einde  te  brengen , is  het  geboden  om  zich  eerst  te  wijden  aan  de  waarneming  en  weergave  van  ieder  der  onderdelen  van  het  lichaam  en  van  de  kleding , zonder  daarbij  ooit  uit  het  oog  te  verliezen  dat  deze  laatste  bewoond  wordt  door  het  lichaam , waarvan  de  gebaren  en  bewegingen  die  kleding  een  ander  aspect  geven  en  dat  de  oorzaak  is  van  het  onstaan  van  plooien  in  de  stof .
      De  opeenvolging  van  onderwerpen , die  wij  gaan  behandelen , vindt  je  in  de  inhoudsopgave  van  dit  lesdeel .  Het  lijkt  ons  nuttig  om  hierover  iets  te  zeggen , zodat  je  de  gekozen  volgorde  met  meer  begrip  zult  kunnen  volgen . 
      Veel  aandacht  wordt  besteed  aan  de  handen , waarvan  het  belang  volkomen  gerechtvaardigd  is .  Hun  uiterlijk  immers  kenmerkt  het  karakter  van  de  perssoon  in  kwestie  en  hun  gebaren  drukken  zijn  gevoelens  uit .
      Op  hun  beurt  vereisen  ook  de  voeten  een  diepgaande  studie .  Hun  uiterlijk  kan  immers  ook  zeer  karakteristiek  zijn .  Wij  behoeven  niet  aan  te  dringen  op  de  noodzaak  om  kop  en  gelaat  te  bestuderen , waarvan  de  uitdrukking  steeds  een  zeer  voorname  rol  speelt .  Hierbij  hebben  wij  natuurlijk  ook  te  maken  met  het  kapsel , evenals  de  kleding .  De  studie  van  draperieen  zal  een  bijna  vanzelfsprekende  inleiding  vormen  tot  dit  hoofdstuk . 
      Na  de  beschouwing  over  onderdelen  zullen  wij  overgaan  tot  het  geheel  en  zullen  ons  dus  gaan  wijden  aan  de  menselijke  figuur ;  waarbij  het  kind , dat  stellig  een  afzonderlijke  studie  verdient , niet  vergeten  wordt .

      

               

        

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIG . 1 - GEWASSEN PENTEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 .

    Fig . 1 .

    Dit  is  een  gewassen
    pentekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 2 . - POTLOODSCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 2 .

    Dit  is  een  schets
    ( Wolffpotlood ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . - FIG . 3 - GRAVURE VAN J . CALLOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 .

    Fig . 3 .

    Muzikant  met  draailier ,
    gravure  van  Jacques  Callot .
    Een  bepaalde  vorm  van 
    pentekenen  zou  weliswaar 
    niet  met  een  dergelijke
    gravure  verward  kunnen
    worden , maar  toch  de
    techniek  van  de  kopergravure
    dicht  kunnen  benaderen .

    14-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 36 . - SLOTWOORD - DE INTERPRETATIE
    Art . Nr . 36 .

                                SLOTWOORD

                               De  Interpretatie 

      Laten  wij  nog  even  ingaan  op  de  laatste  zin  van  het  vorige  hoofdstuk .  Wij  nemen  aan  dat  je  alle  problemen  heeft  weten  op  te  lossen  en  dat  je  de stof  volkomen  beheerst .  Alle  moeilijkheden  heeft  je  stuk  voor  stuk  overwonnen , je  weet  de  hoofdzaken  van  de  anatomie , je  kunt  de  onderdelen  van  het  menselijk  lichaam  verantwoord  weergeven  en  zelfs  met  de  verkortingen  heeft  je  geen  moeite  meer .  Ook  bent  je  in  staat  snel  en  juist  een  bepaalde  figuur  op  te  zetten  en  het  tekenen  naar  een  gipsbeeld  en  naar  levend  model  is  je  eveneens  vertrouwd .  Inderdaad , je  weet  veel  en  je  kunt  veel .  Je  kunt , laten  wij  zeggen  " het  instrument  bespelen " .  Maar  wat  gaat  je  er  op  spelen  ?
      Het  weten  van  alles  wat  wij  vooraf  geleerd  hebben  is  voor  ons  het  middel  en  niet  het  doel ;  het  is  als  bij  de  pianist  die  zijn  toonladders , vingeroefeningen  en  etudes  moet  beheersen .  Het  doel  is  het  geleerde  in  praktijk  brengen , te  scheppen , iets  uit  te  drukken  met  UW  gevoel  en  UW  visie , iets  wat  alleen  je  zo  ziet  en  aanvoelt ;  UW  opvatting  van  het  onderwerp  dus  ! 
      Het  zien  van  een  mooi  lichaam  maakt  indruk  op  u .  Maar  wat  is  het  vooral  dat  de  meeste  indruk  op  je  maakt  ?  Wat  bewondertje  het  meest  ?  Is  het  de  lijn , de  beweging , de  vorm , zijn  het  de  proporties  of  wordt  je  getrokken  door  het  licht  en  het  effect  ?  Voor  een  meesterwerk  zullen  deze  vragen  nooit  in  je  opkomen .  Het  werk  spreekt  voor  zichzelf ;  het  antwoord  is  al  gegeven .  Zo  zal  het  ook  met  u  gaan  ;  de  bezieling  van  een  werk  is  vooral  voor  het  geoefende  oog  van  uw  leraar  waarneembaar  vanaf  de  eerste  pogingen .  Je  zult  het  er  niet  met  opzet  in  kunnen  brengen , je  moet  zich  alleen  maar  laten  gaan .
      Hoe  wonderlijk  het  ook  lijkt :  het  valt  niet  altijd  mee , zich  te  laten  gaan .  Je  mag  nooit  vergeten , wat  je  geleerd  heeft , maar  je  moet  er  niet  meer  aan  denken .  Je  moet  het  geleerde  als  het  ware  onbewust  gaan  toepassen .  En  zorg  er  vooral  voor  dat  de  beschouwer  er  niet  aan  denkt .  Het  beheersen  van  de  wetenschap  en  de  techniek  zijn  inderdaad  voor  de  schilder , de  schrijver  en  de  musicus  onmisbaar .  Maar  het  hoogste  van  de  wetenschap  en  het  sublieme  van  de  kunst  moeten  uit  zichzelf  voorkomen .  Het  is  slechts  een  middel  en  geen  doel .  Je  heeft  de  letters  van  het  alfabet  geleerd ;  spelt  je  ieder  woord  onder  het  lezen  ?  De  dichter  heeft  zijn  orthografie , grammatica , syntaxis  en  prosodie  geleerd , maar  hij  loopt  er  niet  mee  te  koop .  Een  schilder  zou  zeggen , wat  op  een  schets  mooi  is , kan  op  een  schilderij  afstoten .  Veeleer :  zonder  deze  vrijwillige  weglating , stilzwijgende  terughouding  en  bescheidenheid  zijn  het  geen  schilderijen .

      Als  laatste  moeten  wij  je  dan  nog  de  interpretatie  van  het  naakt  verklaren .  Interpreteren  wil  zeggen  ( daarbij  steeds  denkend  aan  de  zojuist  vermelde  ingetogenheid ) de  natuur  op  een  haast  niet  waarneembare  manier  veranderen , bepaalde  trekken  die  ons  opvallen  en  aanspreken  versterken .  Het  betekent  ook , los  van  de  tekening , de  vrije  loop  laten  aan  onze  vrolijke  en  treurige , lachende  of  strenge , wilde  of  fleurige  stemming .  De  keuze  van  het  model  ( hoewel  men  niet  altijd  keuze  heeft ) ;  in  ieder  geval  de  houding , de  beweging , de  uitdrukking  en  de  belichting , dit  alles  zal  volgens  uw  smaak  gerangschikt  en  volgens  uw  zin  geregeld  worden .  Hetzelfde  geldt  voor  de  berekening  van  effect , relief , licht  en  schaduw  en  niet  te  vergeten  de  zo  belangrijke  achtergrond , die  lichter  en  donkerder  dan  de  huidskleur  moet  zijn  om  deze  tot  haar  volle  recht  te  laten  komen .  Dan  blijven  nog  de  gevarieerde  mogelijkheden  van  de  hantering  en  keuze  van  het  materiaal , de  manier , waarop  je  de  lijnen  neerzet  en  de  toonwaarden  aanbrengt , waardoor  men  evenals  bij  een  schrijver  van  " een  eigen  stijl "  kan  spreken .  Onder  alle  omstandigheden  moet  je  vrij  zijn , zonder  je  aan  welke  dwangregels  ook  te  onderwerpen .  Wanneer  men  je  heeft  aangeraden  het  licht  van  voren  op  het  model  te  laten  vallen  om  de  vormen  beter  te  kunnen  waarnemer , dan  was  dit  bedoeld  voor  de  allereerste  studies .  Naarmate  men  verder  komt  kan  men  gaan  veranderen  en  het  model  bij  schemering  of  dageraad , bij  tegenlicht  of  als  weerspiegeld  beeld  weergeven .  Met  het  oog  op  een  bevredigend  resultaat  is  alles  toegestaan ;  vanaf  het  gedurfde , zware , brutale  tot  het  zacht  getinde , blonde  en  tere . 

      Er bestaat  maar  één  wet :  eerlijkheid  !
    Eén  enkel  doel :  iets  mededelen , iets  wat  van  uzelf  is , iets  persoonlijks  !


    13-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ENKELE KERNACHTIGE GEZEGDEN
                 
                  Enkele  kernachtige  gezegden

      Wij  hebben  voor  u  een  paar  gedachten , opmerkingen , gezegden  enz .  bijeengezocht , die  van  verschillende  kunstenaars  afkomstig  zijn .  Zij  zijn  toepasselijk  op  hegeen  in  deze  les  is  gezegd .  Beschouw  ze  als  een  prettige , onverwachte  toegift  en  wij  weten  zeker  dat  je  ze  met  genoegen  zult  lezen .

      Besef ,  tekenaar , dat  je  een  echte  vriend  hebt .  Hij  is  vrolijk  noch  geestig ; eerlijk  gezegd  is  zijn  wezen  ernstig , zijn  taal  streng  en  weinig  veranderlijk .  Hij  is  niet  modern , maar  hij  bedriegt  nooit  en  antwoordt  onmiddelijk  op  je  vragen .  Hij  zegt  je  de  waarheid  en  niets  dan  de  waarheid .  Vergeet  hem  dus  nooit , deze  vriend :  het  is  je  schietlood    ( Jacques  Schultz - Dal ) .

      In  tegenstelling  tot  wat  beginners  denken , ligt  de  grote  moeilijkheid  niet  in  het  op  de  juiste  wijze  tekenen  van  een  oog  bijvoorbeeld , maar  in  de  juiste  plaatsing  daarvan .  Bekijk  maar  eens  met  een  loupe  een  oog  van  Ingres .  Het  is  zonder  meer  goed , maar  niet  bewonderenswaardig .  Het  zit  alleen  tot  op  een  tiende  millimeter  naukeurig  op  de  juiste  plaats . 
    ( Jacques   Schultz -Dal ) .

      De  tekening  ontstaat  niet  door  de  lijnen ;  hij  onstaat  van  binnenuit  (  Ingres ) .

      De  spieren  zijn  mijn  vrienden , maar  ik  ben  hun  namen  vergeten   ( Ingres ) .

      Je  moet  het  been , heiligbeen  geheten , tekenen  omdat  het  mooi  is  ( uit  een  brief  van  Leonardo  da  Vinci  aan  een  leerlijng  ) .

      Cultuur  is  hetgeen  overblijft , wanneer  men  alles  heeft  vergeten .

      Er  is  een  leven  lang  analyse  nodig  om  tot  een  uur  synthese  te  komen  (  Fustel  de  Coulanges ) .

      Het  schone  in  de  kunst  is  te  verbergen  dat  het  kunst  is  ( Marmontel ) . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 36 . - FIG . 70 . TEKENING DOOR SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 36 .

    Fig . 70 .

    Voorbeeld  van  herschepping
    in  mooie  gesloten  vormen .

    Tekening  door  Schultz - Dal

    Bezie  ook  eens  de  tekening
    van  Art . 31 . b - Fig . 20  en  21

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 71 . - " LEDA " - ETS DOOR J . SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 71 .

    Compositie , waarin  het
    naakt  de  belangrijkste
    rol  vervult .

    " Leda "  -  Ets  door
    Jacques   Schultz - Dal .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 72 . - NAAKT DOOR BRENOT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 72 .

    Naakt  door  Brenot

    ( penseel  en  gewassen
    tint )


    ( nadruk  verboden )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 73 . - " DE LENTE " - TEKENING DOOR WATTEAU .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 73 .

    "  De  Lente "

    Tekening  door  Watteau .

    De  stijl  van  de  voorgaande
    tekening , waarin  de  gratie 
    steunt  op  de  krachtige
    uitvoering , is  ook  hier
    duidelijk  te  zien .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!