E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mitje
    blog.seniorennet.be/mitje
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    29-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - FIG . 12 . CONTRUCTIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . c ,

    Fig . 12 .

    Contructie  en  tekening
    in  lijn  van  de  vingers .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT III
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  III

    Contructie  en  tekening 
    in  lijn  van  rugzijde  en 
    gesloten  hand .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IV

    Contructie  en  tekening
    in  lijn  van  de  palmzijde .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT V
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  V

    Expressieve  handen  met
    schetsmatig  modelé .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VI

    " Schematische "  hand 
        en schetsen  in  lijn .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VII

    Schetsen  met 
    schaduwaanduiding .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . c , - PLAAT VIII
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . c ,

    Plaat  VIII

    Gehandschoende  handen .

    28-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - ANATOMIE VAN DE HAND .

    Art . Nr . 37 . b ,

                        Anatomie  van  de  Hand.

    A )  Skelet  en  geledingen .
      Het  skelet  bestaat  uit  drie  delen :
    De  handwortel , de middelhandsbeenderen  en  de  vingerkootjes .
      De  handwortel  valt  samen  met  de  pols .  Hij  is  samengesteld  uit  acht  kleine  beentjes  ( zie  A  op  plaat  I  :  palmzijde  van  de  hand ) , onderling  geleed  en  ook  met  de  onderuiteinden  van  de  beenderen  der  onderarm , spaakbeen  aan  de  kant  van  de  duim  en  ellepijp  aan  die  van  de  pink . Deze  gewrichtsbandachtige  geledingen  zorgen  voor  de  soepelheid  van  de  pols . 
      Op  het  lichaam  kan  men  deze  beentjes , onder  de  zachte  delen , waardoor  zij  bedekt  worden , moeilijk  voelen , behalve  het  erwtenbeen  en  het  groot  veelhoekig  been , die  naar  buiten  uitsteken , het  eerste  in  het  verlengde  van  de  pink , het  tweede  in  dat  van  de  duim .  Boven  de  handwortel  voelt  men  het  benige  relief  van  het  spaakbeen  en  de  ellepijp .
      Het  oppervlak  van  de  handwortel  is  licht  hol  aan  de  binnenzijde  van  de  hand  om  plaats  te  geven  aan  de  bloedvaten , de  zenuwen  en  de  pezen  van  de  vingerbuigers , die  van  de  onderarm  naar  de  vingers  lopen .  Zijn  rugzijde  is  enigszins  bol .

      De  middelhandsbeenderen  zijn  vijf  in  getal  en  veel  langer .  Hun  uiteinden  zijn  iets  bolvormig .  In  het  midden  zijn  zij  driehoekig  van  doorsnede  en  in  de  lengte  vertonen  zij  een  vrij  sterke  buiging , die  overeenkomt  met  de  holte  van  de  hand .  Tesamen  vormen  zij  het  middengedeelte  van  de  hand .  Hun  uiteinden  zijn  verbonden  met  gewrichtsbanden , enerzijds  met  de  onderste  rij  van  de  handwortelbeentjes , anderzijds  met  de  eerste  vingerkootjes .  Kleine  tussenbeensspiertjes  zorgen  voor  hun  ondelinge  saamhorigheid .
      Wanneer  de  hand  gebogen  is , ziet  men  duidelijk  het  buiteneinde  van  het  middelhandsbeen , dat  aan  de  middelvinger  vastzit , vooral  bij  magere  en  bejaarde  personen .  Men  nummert  hen  te  beginnen  bij  de  duim  ( 1e , 2e , 3e  enz. ) .  
       De  vingerkootjes  vormen  het  skelet  van  de  vingers .  Ieder  heeft  er  drie , behalve  de  duim , die  er  maar  twee  heeft  ( evenals  de  grote  teen ) .  Deze  beenstukjes  vertonen  een  vrij  grote  gelijkenis  met  de  middelhandsbeenderen , met  dit  voorbehoud  dat  deze  gelijkenis  afneemt  met  hun  lengte , die  geringer  wordt  van  de  eerste  naar  de  laatste , waarbij  de  eerste  diegene  is , die  grenst  aan  het  middelhandsbeen .
      
      Ieder  eerste  kootje  of  grondkootje  is  aan  de  ene  zijde  geleed  met  het  uiteinde  van  het  middelhandsbeen  en  aan  de  andere  zijde  met  het  tweede  of  middelkootje , dat  op  zijn  beurt  geleed  is  met  het  derde  of  nagelkootje .  Deze  geledingen  zijn  gehuld  in  een  soort  van  gewrichtsbandachtig  kousje , die  de  benige  uitsteeksels  verzachten  en  het  volume  vergroten  van  de  koppen  der  kootjes .  De  belangrijkste  kootjes  ziet  men  op  de  hoogte  van  de  geledingen  van  middelhandsbeenderen  en  grondkootjes  op  de  rug  van  de  hand .  De  kop  van  ieder  middelhandsbeen  vormt  een  gootje , dat  aansluit  aan  een  afgerond  "elleboogje " 
    ( zie  B  -  plaat  I  :  rugzijde ) .  Bij  gesloten  vuist  ziet  men  vier  knokkels  verschijnen , waarvan  die  van  de  middelvinger  de  grootste  is .  ( Zie  C  -  plaat  I  ) .  De  geledingen  tussen  de  beenderen  van  de  onderarm  en  de  handwortel  en  tussen  de  handwortel  en  de  middelhandsbeenderen  maken  het  strekken  ( achterover  buigen )  en  het  buigen   ( voorover  buigen )  van  de  hand  mogelijk , waarbij  het  strekken  voornamelijk  het  werk  is  van  eerstgenoemde  geleding  en  het  buigen  van  de  laatstgenoemde .
      Het  opzij  buigen  van  de  hand  aan  beide  kanten  en  de  wenteling  om  zijn  as  zijn  weer  het  werk  van  de  handwortel .  Behalve  de  bewegingen  van  buiging  en  strekking , staan  de  geledingen  tussen  handwortel  en  middelhandsbeenderen  van  de  vier  laatste  vingers  deze  slechts  een  zeer  geringe  achterwaartse  strekking  toe .  Daartegenover  zijn  de  bewegingen  van  de  duim  veel  gevarieerder :  buiging , waarbij  zijn  uiteinde  zich  verplaatst  naar  de  andere  vingers  teneinde  er  een  tang  mee  te  vormen , strekking  naar  buiten  en  naar  binnen , tenslotte  wenteling , dit  alles  is  mogelijk  bij  hem .  
      Wat  de  geledingen  tussen  de  middelhands  beenderen  en  de  vingerkootjes  betreft , zij  maken  buigen  en  strekken  mogelijk , alsook  bewegingen  naar  buiten  en  naar  binnen  ( dus  het  zich  naderen  en  verwijderen  der  vingers ) , wenteling  en  een  beperkte  passieve  rotatie , die  men  een  vinger  kan  laten  uitvoeren  door  hem  een  weinig  om  zijn  as  te  laten  draaien .
      De  geledingen  tussen  de  vingerkootjes  onderling  tenslotte  zijn  slechts  tot  buigen  en  strekken  in  staat .  Alles  bijeen  is  de  hand  een  instrument  van  een  onvergelijkelijke  soepelheid , hetgeen  wij  dagelijks  kunnen  constateren  bij  alle  denkbare  handelingen  en  tijdens  de  meest  uiteenlopende  soorten  van  werk . 
       Resumerend  moet  men  opmerken  dat  het  skelet  van  de  hand  zeer  verbrokkeld  is .  Wanneer  de  vingers  aaneengesloten  zijn , zou  men  zijn  omtrek  ovaal  kunnen  noemen .  Zijn  dikte  is  gering .  Zijn  rugzijde  is  enigszins  bol  en  zijn  palmzijde  enigszins  hol .
    B )  Spieren .
      In  tegenstelling  tot  de  rug  van  de  hand  is  de  plam  goed  van  vlees  voorzien .  Men  ziet  er  twee  verhevenheden , de  ene  bolvormig , bij  de  duim  (duimmuis )  en  de  andere  langwerpig , bij  de  pink  (pinkmuis ) , beiden  veroorzaakt  door  spiergroepjes , die  bij  deze  vingers  behoren  ( zie  plaat  II  en  fig . 11 ) . 
      Door  de  werking  van  een  dezer  spieren  wordt  de  duim  naar  de  binnenzijde  van  de  hand  gevoerd  ( aanvoering ) en  het  is  vooral  in  deze  stand  dat  de  duimmuis  zijn  volle  omvang  verkrijgt .  Maar  hij  kan  ook , evenals  de  pink , een  tegengestelde  beweging  uitvoeren  ( afvoering ) .
      Er  zijn  ook  dieper  liggende  spieren 
    ( spoelwormspieren  en  tussenbeensspieren )  die  gedeeltelijk  bedekt  worden  door  degene , die  wij  hierboven  vermelden  en  door  de  pezen  van  de  buigspieren , die  uit  de  onderarm  komen .  Onder  de  huid  wordt  de  hand  bijna  geheel  bedekt  door  een  vezelachtig  vlies , dat  sterk  en  elastisch  is  en  driehoekig  handpalmvlies  genoemd  wordt .  Eenzelfde  vlies  bevindt  zich  ook  aan  de  rugzijde .  Op  die  rugzijde , vooral  bij  gebalde  vuist , voelt  en  ziet  men  duidelijk  de  anderen  en  de  waaiervormige  verhevenheden  van  de  pezen  der  hand  -  en  vingerstrekkers , die  eveneens  uit  de  onderarm  komen .  Wanneer  de  duim  aangevoerd  is , dus  de  wijsvinger  raakt , ziet  men  de  zwelling  van  de  eerste  tussenbeensspier  van  de  rugzijde .
    C )  Huid
      De  palm  van  een  hand  wordt  doorgroefd  door  meer  of  minder  sterke  rimpels , die  zich  daar  gevormd  hebben  als  gevolg  van  de  vasthechting  van  de  huid  aan  het  handplamvlies  en  door  de  werking  van  herhaald  uitgevoerde  bewegingen .  Deze  rimpels  ziet  men , weliswaar  met  afwijkingen , op  alle  handen .  Let  daarbij  ook  op  de  buigplooien  van  de  vingers , die  verschillen  van  degenen , die  op  de  rugzijde  verschijnen , wanneer  men  de  vingers  strekt .  Deze  laatste  onstaan  door  de  slapheid  van  de  huid , die  op  die  zijde  groter  is .  Door  het  buigen  der  vingers  is  deze  namelijk  van  lieverlede  uitgerekt , zoals  het  geval  is  met  de  ellebogen  van  een  versleten  kledingstuk .
      Tenslotte  merken  wij  op  dat  het  interessant  kan  zijn  om  de  vorm  en  de  wijze  van  inplanting  der  nagels  te  bekijken .


    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - PLAAT I - SKELET VAN DE HAND .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . b ,

    Plaat  I

    Skelet  van  de  Hand .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - PLAAT I - SKELET VAN DE HAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Art . Nr . 37 . b ,

    Plaat  I

         Skelet  van  de  hand.

    A , palmzijde  -  c , scheepvormig  been  -

    d , maanvormig  been  -  e , erwtebeen  -  f , driehoekig  been  -  g , groot  veelhoekig  been  -  h , klein  veelhoekig  been  -  i , gehoofde  been  -  j , gehaakte  been  ( tesamen  de  handwortel  vormend )  -  k , de  vijf  middelhandsbeenderen  ( de  middelhand )  -  1 , 1' , 1'' , vingerkootjes .  -B , rugzijde .  In  a , uiteinde  van  het  spaakbeen  -  in  b , van  de  ellepijp  -  in  c , verhevenheid  van  de  kop  van  een  middelhandsbeen  bij  het  buigen  van  het  aangrenzende  vingerkootje .   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT II - DE HAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  II

    A , palmzijde  -  B , rugzijde  -
    C , naar  duimkant  -  D , naar  pinkzijde
      -  Rechts  peesscheden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . b , - FIG . 11 . - SPIEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . b ,

    Fig . 11 .

            Spieren  ( palmzijde )

    1 , korte  afvoerder  van  de  duim
    2 , zijn  korte  buiger
    3 , zijn  aanvoerder
    4 , de  eerste  der  spoelwormspieren 
         ( men  ziet  ook  de  drie  andere )
    5 , pees  van  de  gemeenschappelijke
         oppervlakkige  buigspier  van  de
         vingers , waardoor  heen  die  van  de
         diepe  buigspier  van  de  vinger  loopt
    6 , eveneens  te  zien  op  de  andere  vingers
    7 , afvorder  van  de  pink
    8 , zijn  korte  buiger
         De  spoelwormspieren  buigen  het  eerste  
         vingerkootje  en  strekken  de  twee andere.

    26-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - ENKELE BELANGRIJKE ONDERDELEN DE HANDEN .
    Art . Nr . 37 . a ,

                  Enkele  Belangrijke  Onderdelen

                                  De   Handen .

      Hoe  vaak  hebben  wij  niet  uitgevers , liefhebbers  en  verzamelaars , aan  wie  men  tekeningen  te  koop  aanbood , horen  zeggen  dat  hun  eerste blik  uitging  naar  de  wijze  waarop  de  handen  waren  uitgebeeld  ! 
    Zij  beweerden  dat  hun  weergave  het  grote  struikelblok  vormt  voor  de  tekenaar .
      Zij  hadden  en  hebben  altijd  gelijk ...
    Niets  bederft  een  goede  tekening  meer  dan  vormloze , of  gewoon  maar  uitdrukkingsloze  handen .  Nu  bestaat  daarvoor  wel  een  zeer  gemakzuchtige  oplossing  en  wel  door  hen  in  de  zakken  te  stoppen ... Maar  een  strijd  ontlopen  betekent  niet  hem  winnen  en , daargelaten  dat  het  niet  steeds  mogelijk  is  om  zijn  toevlucht  te  nemen  tot  deze  list , betekent  het  dat  men  zich  berooft  van  een  machtig  uitdrukkingsmiddel  door  de  handen  te  verbergen .  Men  doet  er  dan  ook  goed  aan  om  zich  met  toewijding  en  bij  voortduring  te  wijden  aan  het  tekenen  van  handen , allereerst  afzonderlijk  en  vervolgens  op  hun  natuurlijke  plaats , n.l.  aan  de  armen , waarbij  men  hun  gebaar , beweging , geest  en  leven  bestudeert ...
      Overigens  geven  wij  je  dezelfde  raad  met  betrekking  tot  de  voeten  en  het  schoeisel .

       Gebaren  -  Beweging  -  Uitdrukking  -
                               Karakter

      Door  de  stand  van  de  handen  en  de  bewegelijkheid  van  de  vingers  wordt  de  houding  van  een  mens  gecompliteerd  en  gekenmerkt .  Door  hun  verschijning  geven  zij  iets  bloot  van  zijn  karakter , zijn  oorsprong  en  zijn  milieu ...
       Hier  geven  wij  het  woord  aan  de  schilder 
    Schultz - Dal :
      " Welk  een  mooi  onderwerp !  In  tijden  dat  er  nog  kroniekschrijvers  waren , zouden schrijvers  als  Bergerat  of  Lavedan  er  een  schitterend  stukje  over  hebben  kunnen  schrijven , vol  gloed , dichterlijke  en  gevoel  volle  fantasie  ! "
      " Scheppende  handen , biddende  handen , sprekende  handen .... Handen  van  de  werker , die  als  uit  hout  gesneden  lijken ;  die  van  de  landbouwer , gekleurd  door  de  aarde  en  gebruind  door  de  zon  en  de  tijd ,  -  die  van  de  smid , harde  tangen  geblakerd  door  ijzer  en  vuur ;  nederige  handjes  van  de  naaister , waarvan  de  naald  op  de  vingertoppen  zijn  talloze  littekens  nalaat .  Bewegelijke , nerveuze  en  expressieve  handen  van  de  kunstenaar , de  musicus .  Nietsdoende  handen , aristocratische  handen , lang  en  blank , blauwachtig  transparant  -  dikke  handen  van  de  prelaat  -  vermagerde  handen  van  de  zieke , doorzichtig  en  ivoorachtig  van  toon , die  ons  medelijden  opwekken .  Handen  van  oudjes , die  zo  ontroerend  kunnen  zijn  en  waarin  ieder  jaar  een  rimpel             
    groef ; wonderlijke  kinderhandjes , samengebalde  rose  vuistjes ...  Hartstochtelijke , smekend  gevouwen  handen  van  degenen  die  zich  in  wanhoop  wringen ;  handen  die  trillen  van  angst , handen  die  een  onsteld  gelaat  verbergen  en  waarvan  de  vingers  tranen  laten  doorsijpelen ... Brandende  handjes  van  verliefden , lieve  gevangen  vogeltjes , waarvan  de  aanraking  vuur  door  de  aderen  doet  stromen ... 
    IJskoude  handen , die  door  een  andere  hand  voor  altijd  op  de  borst  gekruisd  worden . "
      Het  is  duidelijk  dat  een  zo  welsprekend  orgaan , dat  zo  rijk  is  aan  beeldende  uitdrukking , voor  de  kunstenaar , hij   zij  meester  of  leerling ; niet  anders  dan  zeer  aantrekkelijk  kan  zijn .
      " Maar ... , zo  zult  je  zeggen , een  hand  is  toch  erg  moeilijk ....  " 
      Inderdaad .
      Wilt  je  een  kunstnaar  op  de  proef  stellen  ?
    Wilt  je  weten , of  hij  werkelijk  kan  tekenen ?  Vraag  hem  om  een  hand .  
      Dit  is  de  toetssteen .  Dit  is , voor  de  tekenaar , de  zwaarste  proef .  En  dat  weet  men  maar  al  te goed  ! 
      Ik  ken  genoeg  " voorzichtige "  schilders , wier  personages , op  hun  schilderijen  zo  vaak  de  handen  in  de  zakken  houden .  Als  zij  al  niet , bij  toeval  natuurlijk , achter  een  of  ander  goed  te  pas  komend  voorwerp  verborgen  zijn .  Je  zult  hen  niet  vinden  bij  de  " vooruitstrevenden " , die  gedrochten  schilderen  met  niet  minder 
    " vooruitstevende "  ledematen .  En  met  reden . 
      Die  mensen  vermijden  handen , maar  anderen  zoeken  hen  juist  op .  In  de  geschiedenis  der  kunst  zijn  dat  de  grote  tekenaars , verliefd  op  de  schone  vorm .  
      Allereerst  de  primitieven , uiterst  zorgvuldig , tegelijk  naief  en  kundig ;  en  de  grootste  van  hun  onmiddelijke  opvolgers , zoals  Clouet ,  Memling  en  Durer , vooral  Durer , die  er  zoveel  van  hield  dat  hij  hen  voor  zijn  genoegen  tekende  en  die  ons  talrijke  studies  naliet , die  krachtig  en  ver  uitgewerkt  zijn .  
    Vervolgens   Holbein  en  de  goddelijke  Leonardo  :  de  handen  van  Erasmus  en  van  de  Mona  Lisa ,  meesterwerken  in  meesterwerken  !  Studies  van  Watteau , en  verrukkelijke  roodkrijttekeningen , waarvan  de  handen  van  jonge  vrouwen  zoveel  natuurlijke  gratie  hebben .  Ingres , die , zoals  Hokusai ,  " gek  van  tekenen "  was , met  zijn  onovertroffen  loodstifttekeningen  van  een  wonderbaarlijk  trefzeker  lijnenspel .  En  dan  Degas , waarvan  men  " Studies  van  handen "  kan  bewonderen , waarvan  het  modelé  zo  teer , eenvoudig  en  tevens  krachtig  is .  En  nog  zoveel  anderen , die  ik  niet  zal  noemen , om  niet  te  vervallen  in  een  droge  opsomming  of  een  ijdele  erelijst .  Er  zou  overigens  een  geheel  boek  samen  te  stellen  zijn  over  " De  hand  in  de  kunst "  en  wat  zou  ons  dat  niet  een  mooie  wandeling  kunnen  bieden  !
      Vanwaar  deze  bijzondere  voorkeur  van  de  kunstenaar  ?
      Vooreerst  omdat , naast  het  gezicht , alleen  de  handen  onbedekt  zijn .
      In  onze  decadente  samenleving , die  zo  ver  verwijderd  is  van  het  antieke  heidendom , dat  het  lichaam  verheerlijkte , ziet  men  van  een  voorbijganger , van  een  onbekende , wier  lichaam  bedekt  is  met  de  naamloze  sluier  der  kleding , slechts  het  gelaat  en  de  handen .
      Deze  laatste  zijn  wel  minder  expressief , maar  niet  minder  sprekend , voor  wie  hen  kan  verstaan .  
      Zonder  dat  schminken  mogelijk  is , vertelt  hij  met  een  onverbiddelijke  zekerheid  de  leeftijd , de  kracht , het  karakter , de  sociale  positie , zelfs  de  erfelijkheid .  De  ogen  spreken , zegt  men ;  -  en  de  hand  ? ....  Al  deze  inlichtingen  verschaft  hij  ons , en  verschaffen  is  het  goede  woord , want  de  hand  verraadt .  Het  was  aan  de  handen  dat  men  onder  het  schrikbewind  der  revolutie  de  vervolgde  aristocraten  ontdekte .  En  onderzoeken  de  Amerikaanse  schonen  niet  met  jaloerse  ogen  de  nagels  van  een  rivale , waaraan  men  een  nauwmerkbare  rose  nuance  zou  kunnen  bespeuren , die  de  laatste  en  hardnekkige  erfenis  is  van  een  gekleurde  voorvader  ? .... ( De  mode  van  de  gelakte  nagels  moet  vele  mensen  daar  inderdaad  wel  goed  te  pas  komen ... ) .  En  de  smid  of  de  schoenlapper , die  door  de  loterij  millionair  werd , zal  misschien  in  korte  tijd  de  allure  van  " gentleman "  aannemen , hij  zal  er  echter  nooit  de  handen  van  krijgen .

      Voor  het  overige  weet  men  wel  dat  de  hand  even  volstrekt  persoonlijk  is  al  het  gezicht .  Er  bestaan  geen  twee  volkomen  gelijke  gezichten , maar  ook  geen  twee  gelijke  handen .  Vraag  dat  maar  aan  de  identificatiedienst  van  de  politie .
      En  de  hand  is  ook  mooi  ! 
      Er  zijn  bekoorlijke  en  er  zijn  lelijke .  Maar  voor  de  kunstenaar  schuilt  de  ware  schoonheid  in  het  karakter  en  iedere  hand  heeft  zijn  eigen , uitgesproken  karakter . 

      Men  moet  zelfs  nog  verder  gaan .  Als  enige  onder  de  lichaamsdelen  heeft  de  hand  zoiets  als  een  eigen  leven .  Hij  is  bijna  een  zelfstandig  orgaan , bijna  een  ding  op  zich .  Zijn  prachtige  contructie  houdt  op  bij  de  pols .  De  onderarm , die  hem  beweegt , verandert  nauwelijks  van  vorm  :  maar  hij , vanaf  de  lange  uitgerekte  lijn  ( van  opzij  gezien )  tot  aan  de  waaiervorm  of  de  balvorm  van  de  vuist , hij  is  altijd  dezelfde  hand , die  zich  uitsterkt  of  zich  samenvouwt , zich  verlengt  of  ineenkrimpt .  Hij  alleen  heeft  die  rijkdom  van  bewegingsmogelijkheden , die  hem  honderd  verschillende  aspecten  geeft  en  honderd  verschillende  bewegingen .
      En  hij  is  ook  gemaakt  voor  de  beweging  en  de  arbeid .  Er  is  geen  athletischer  dan  dit  bij  uitstek  " functionele "  orgaan .  Bij  hem  is  er  niets  overbodigs , zijn  skelet  is  overal  zichtbaar , nauwelijks  bedekt  door  het  hoog  nodige  :  zenuwen , pezen , enkele  spieren  en  de  huid .  Hij  is  volkomen  aangepast  aan  zijn  doel  :  de  " volbloed "  van  het  lichaam , zou  ik  willen  zeggen .  
      Leonardo  da  Vinci  schreef  eens  aan  een  leerling  deze  beroemd  gebleven  raad , deze  verwonderlijke  diepzinnige  zin , zwaar  van  inhoud  in  zijn  verbluffende  eenvoud  :  " Je  zult  ook  het  been , dat  heiligbeen  genoemd  wordt , tekenen , want  hij  is  zo  mooi ..." .
      Hier  opent  zich  een  wijd  terrein  der  overweging , deze  bevestiging  van  het 
    "  mooi  zijn  in  zich  "  door  het  wonderbaarlijkste  verstand , dat  ooit  een  kunstenaarsbrein   herbergde .
      Wat  zou  hij  wel  gedacht  hebben  van  de  hand  ?

      Als  je  de  hand  werkelijk  goed  wilt  begrijpen , het  mechanisme  van  zijn  bewegingen  werkelijk  goed  wilt  leren  kennen , indien  je  een  hand  dus  goed  wilt  leren  tekenen , dan  moet  je  zijn  bouw , zijn  anatomie  kennen .  De  studie  daarvan  zal  je  heel  wat  zoeken  en  tasten  en  heel  wat  teleurstellingen  kunnen  besparen .  Van  dan  af  zult  je  zeker  van  uzelf  kunnen  zijn  en  in  uw  toekomstige  arbeid  zal  een  inwendige  constructie  voelbaar  zijn , die  naar  uw  verlangen  iedere  keer  -  en  dat  zal  zeer  vaak  zijn  -  tot  stand  zal  komen , wanneer  het  nodig  zal  zijn  om  dit  onderdeel  van  werkelijk  kapitaal  belang  te  tekenen . 

     



    25-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 4 . - POTLOODTEKENING VAN SCHULTZ - DAL.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 4 .

    Potloodtekening  van 
    Schultz - Dal .

    Een  goed  voorbeeld ,
    evenals  de  komende , 
    van  zowel  kracht  als 
    tederheid  in  het  modelé .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 5 EN 6 . - TEKENINGEN IN TWEE KLEUREN KRIJT VAN DEZELFDE KUNSTENAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 5 , 6 
    Tekeningen  in  twee
    kleuren  krijt  van  dezelfde
    kunstenaar .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 6 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 6 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 7 . - TEKENING IN TWEE KLEUREN KRIJT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 7 .

    Tekening  in  twee
    kleuren  krijt .
    door  Schultz - Dal

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 8 . - PENTEKENIG VAN SCHULTZ - DAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 8 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 9 . PENTEKENING VAN SCHULTZ - DAL .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 9 .

    Pentekening  van
    Schultz - Dal .

    24-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 37 . a , - FIG . 10 - HAND DOOR HOLBEIN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 37 . a ,

    Fig . 10 .

    Studie  van  de  hand
    door  HOLBEIN.



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!