TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
06-10-2006
FIG . 78 . - SCHUTPAPIER .
Fig . 78 .
Schutpapier .
Fig . 79 . - STOF - ( INDIA , XVIIe EEUW ) .
Fig . 79 .
Stof ( India , XVIIe eeuw ) .
FIG . 80 . - ORNAMENTALE BAND DOOR A . CREUZOT .
Fig . 80 .
Ornamentale band ( Andrée Creuzot ) .
ART . NR . 59 . d , - FIG . 81 - SIERLETTER
Art . Nr . 59 . d ,
Fig . 81 .
Sierletter gekenmerkt door een originele stijl en smaakvolle uitvoering .
ART . NR . 59 . d , - BEHANGSELPAPIER
Art . Nr . 59 . d ,
Behangselpapier
Dit speelt natuurlijk een grote rol bij de versiering van het interieur , ofwel door de gelijkvormige bedekking van een gehele muur , ofwel door de toepassing op afzondelijke panelen in gezelschap van een ander papier , dat dan effen is of een zeer bescheiden patroontje vertoont . In het eerste geval zal de ontwerper niet mogen vergeten dat het meulilair , schilderijen en andere voorwerpen niet moeten gaan lijden door de aanwezigheid van een bedrukt papier , waarvan de motieven door kleur en afmetingen visuele schade zouden kunnen toebrengen aan de harmonie van het geheel , waarvan hij tenslotte slechts een van de onderdelen vormt . In het tweede geval heeft de decorateur , met vermijding van de botsing van schreeuwende kleuren , meer vrijheid bij het samenstellen van composities , die hun eigen rol moeten gaan spelen in de opluistering van een vertrek . Men vermijde te overladen décors en bedenke dat " overdrijving altijd schaadt " . En tenslotte moet men ook rekening houden met de ontwikkeling en verandering in de smaak , en de nieuwe vormgeving van meubelen en andere voorwerpen . Ook hier zal de versiering aan het voorwerp van versiering moeten worden aangepast .
Schutbladen
Deze naam geeft men aan het beschermende vel papier , dat de binder aan het begin en het eind van een boek plakt om dit te beschermen tegen de kaften van de band . Men vindt dat papier vaak op bijzonder aardige wijze versierd en de ontwerper zal al zijn verbeeldingskracht aanwenden om decoratieve elementen te vinden in de tekst van het boek zelf . Zoals bij behang , wiens functie bestaat uit een versierde achtergrond , is schutpapier onderhevig aan dezelfde algemene wetten van de compositie van achtergronden , die we besproken hebben . Maar dit laatste mag , door zijn ondergeschikte rol , noch door kleur , noch door tekening , schade toebrengen aan de band , waarmede hij in harmonie behoort te zijn of de titelpagina , waaraan hij vooraf gaat . Ook hier komt de goede smaak en het gevoel van de ontwerpen in het geding .
Versiering op stoffen
Hierbij zullen de materie en de bestemming van de stof alsmede het drukprocédé van het grootste gewicht zijn . Men zal immers gemakkelijk inzien dat eenzelfde versiering niet zonder meer aangebracht kan worden op fluweel of op lichte zijde , op een geweven of een gedrukte stof . De ornamentatie zal daarenboven zeer verschillend zijn voor een wand - of meubelbekleding of voor japonnen of kostuums . Het is dus weer een kwestie van goede smaak en logica die bij de keuze van de motieven hun vormen en afmetingen , de leidsman zal zijn.. Zoals bij het papier zult je ook hier in het algemeen het systeem van aanhechtingen toepassen , waardoor het je mogelijk wordt het décor als een achtergrond uit te spreiden . In sommige gevallen kunt je uw toevlucht nemen tot een systeem van banden of van rozetten , waarbij de eersten aangewend worden in de vorm van verticale , horizontale of schuine banden en de laatsten op regelmatige wijze " gezaaid " worden .
Boekversiering
Bij de studie van het ontwerpen van illustraties hebben we ook gesproken over de versiering van het boek . Natuurlijk , de versierder ontwerpt ook kopbeelden , sierlettens en slotvignetten evenals hij banden en friezen ontwerpt . Maar zoals we gezegd hebben , hij wijdt zich , steeds in overeenstemming blijvend met de tekst - hetgeen een onwrikbare regel is - meer aan een ornamentatie dan aan een eigenlijke illustratie . We hebben er ook op gewezen dat er zelfs boekwerken zijn die door hun inhoud , die zich niet leent tot een eigenlijke illustratie , slechts in aanmerking komen voor een louter " décor " . Welnu , het décor in een boek moet ook homogeen van karakter blijven en tevens aangepast zijn aan de typografie , de aard van het drukwerk : zo zullen de verschillende versieringen door te sterke toonwaarden niet te veel mogen afsteken tegen de algemene toon van de bedrukte bladzijden . Aan het begin van de hoofdstukken van dit lesdeel zult je verschillende sierletters en andere voorbeelden van versiering in de tekst aantreffen , buiten degene , die hierbij afgedrukt zijn .
05-10-2006
ART . NR . 59 . c , - VERSCHILLENDE TOEPASSINGEN VAN VERSIERING
Art . Nr . 59 . c ,
Verschillende toepassingen van versiering
Doordat de versieringskunst een toegepaste kunst is , heeft de kunstenaar de verplichting om altijd rekening te blijven houden met de bestemming van zijn ontwerp en dit op te vatten en uit te voeren in nauw verband met het te versieren vlak , het materiaal waarop of waarin het uiteindelijk uitgevoerd zal worden en met de eventuele reproductietechnieken . Men moet allereerst een onderscheid maken tussen de versiering , die men aan de vormen van het materiaal zelf gegeven heeft ( smeedwerk , aardewerk , glaswerk , meubelen enz . ) en degene die tot doel heeft het oppervlak van dit materiaal op te sieren . Het is uiteraard op de versiering van oppervlakken dat we hier nader wensen in te gaan . In het lesdeel over De Bloem en in de voorafgaande uiteenzetting hebben we gesproken over de wetten , waaraan een decorateur dient te gehoorzamen bij het ontwerpen van zijn composities . Maar het gaat er nu om , om deze wetten in verband met verschillende doeleinden toe te passen , aangezien , om een voorbeeld te noemen de versiering van een vaas of een bord in de meeste gevallen niet op zijn plaats zou zijn op behangselpapier of op een geweven stof . De opstelling van het décor , onverschillig de gebruikte motieven , hangt niet alleen samen met het materiaal en de aard van het te versieren voorwerp , maar ook met zijn vorm . Men moet nl . niet vergeten dat een versiering altijd harmonie moet vertonen .
Een voorbeeld van decoratief ontwerp
De hierboven genoemde verplichting is in bijzondere mate dwingend , wanneer hij een vaas moet versieren . Naar gelang deze kort en gedrongen of lang en slank is , zijn hals hoger geplaatst is of de inhoud van zijn buik veel belangrijker is dan de overige onderdelen , is het nodig om , in ieder afzonderlijk geval , de ornamentatie uit te spreiden op een wijze , die logisch en in harmonie met de vorm is . Er kan dus aanleiding zijn om de oppervlakken in horizontale of in verticale zones te verdelen , ofwel om een combinatie van beide werkwijzen te maken . Door de keuze van dit systeem zal men het karakter van de vorm kunnen verstrekken en zelf datgene , wat er " overdreven " in mocht zijn , verbeteren . Een uitsluitend horizontale , vrij brede , versiering , die rondom het gehele voorwerp loopt , lijkt hem breder te maken , terwijl verticale lijnen die over de gehele hoogte lopen een grotere slankheid verschaffen . Verdelingen zullen ook moeten worden aangebracht bij de versiering van een schotel of een bord . Zoals we reeds opmerkten , is het beter om een oneven aantal verdelingen te maken , waardoor een aantrekkelijker aspect ontstaat . Indien alleen de rand van de schaal een versiering krijgt , zal deze de vorm van een regelmatige omlijsting of fries aannemen , waarbij men desgewenst hier en daar lichtelijk de bodem kan laten betreden . Indien de bodem versierd is , zal de tekening een centraal motief moeten bevatten of een combinatie van motieven in rozetvorm enz . Niettenim kan een bord , behalve met de klassieke schema's , ook op zeer vrije wijze versierd worden , mits de compositie onderworpen blijft aan de vorm en men de logica in acht blijft nemen : men moet dus niet de bodem gaan versieren met een onderwerp dat , om goed begrepen te worden , een bepaalde stand van de schaal of schotel vereist , zoals bijvoorbeeld het geval zou zijn met mensen of een landschap . Een bord is geen schilderij .
ART . NR . 59 . c , - FIG . 72 . - NETWERK VOOR ACHTERGRONDEN
Art . Nr . 59 . c ,
Fig . 72 .
Netwerk voor achtergronden en enkele voorbeelden .
FIG . 73 . - VERSCHILLENDE COMBINATIES
Fig . 73 .
Verschillende combinaties , verkregen met een enkel element , dat op verschillende wijze is toegepast .
FIG . 74 . - ANTIEKE VAZEN
Fig . 74 , 75 en 76 .
Antieke vazen en moderne schalen
FIG . 75 . - BORD
Fig . 75 .
Bord
ART . NR . 59 . c , - FIG . 76 . - BORD
Art . Nr . 59 . c ,
Fig . 76 .
Bord
ART . NR . 59 . b , - VOORNAAMSTE VORMEN VAN VERSIERING .
Art . Nr . 59 . b ,
Vorrnaamste vormen van versiering
De voornaamste vormen van versiering zijn de band , het fries , de rozet en de achtergrond buiten degene die toegepast worden op vastgestelde vlakken of in verband met de bijzondere eisen van bepaalde materialen . Gedurende onze studie zullen we nagaan uit welke bronnen de versieringskunstenaar kan putten om zijn inspiratie te bevruchten . De rand . - Velen hebben de neiging om een rand en een fries met elkaar te verwarren . De rand is een versierend ontwerp , dat een bepaalde oppervlakte begrenst . Het is een opeenvolging van motieven , die herhaald worden , afwisseld of omgedraaid worden volgens de verschillende methodes die eerder opgenoemd werden . In tegenstelling met het fries heeft de rand niet een vastgestelde richting , dat wil zeggen dat hij even goed horizontaal als verticaal geplaatst kan worden . De kunstenaar moet zijn motieven dus zo kiezen en zo rangschikken dat zij tegemoet komen aan hun rol van rand , wanneer dit , om een voorbeeld te noemen , een vierkant moet afsluiten . We merken op dat de rand vaak binnen twee evenwijdige lijnen valt , die voor " vastheid " zorgen , wanneer de motieven waaruit hij is samengesteld , met elkaar verbonden moeten worden of dat hun afgronde vormen een rechte lijn nodig hebben als tegenwicht tegen de weekheid van hun bewegingen . Waar planten en bloemen aan de versierder onuitputtelijke mogelijkheden bieden moeten dieren met grote voorzichtigheid in een randversiering gebruikt worden : men moet nl. vermijden om hem op een onwaarschijnlijke manier op hun kop te zetten met de poten in de hoogte . De opstelling mag niet in conflict komen met ons gevoel voor evenwicht en dat te minder waar , we herhalen het nog eens , een rand in verschillende richtingen geplaatst moet kunnen worden . Het fries . - Hoewel aan dezelfde wetten onderworpen als de rand , kan een fries toch niet als omlijsting dienst doen . Hij kan dus slechts in horizontale stand toegepast worden . We herinneren er hier aan dat men bij het zoeken naar bepaalde decoratieve elementen en het gebruik van bepaalde modellen ( zoals planten , voorwerpen enz . ) met veel vrucht zijn toevlucht kan nemen tot een praktisch hulpmiddel , waarop we reeds bij een andere gelegenheid de aandacht vestigden en wel het bekijken van het model bij tegenlicht , dus om het als sihouet te zien . Men kan dan met één oogopslag de bruikbaarheid van het motief beoordelen in verband met een decoratief arrangement en ook de algemene beweging en het volume van het onderwerp in kwestie . De rozet . - Dit is een decoratieve versiering in de vorm van een ontloken roos , vandaar zijn naam , die in een cirkel is ingeschreven of doet denken aan een ster met talrijke armen . Men kan dus beginnen met een cirkel te trekken met een passer en dan zijn oppervlakte verdelen in gelijke delen met behulp van middellijnen . Daarna ontwerpt men een versieringsmotief voor een der aldus onstane gelijke delen en brengt dit dan met behulp van doorschijnend papier over op de andere ( fig . 70 ) . Men kan ook combinaties van stralingen gaan ontwerpen . Daartoe trekt men bijvoorbeeld vier of zes cirkels in de oorspronkelijke , waarbij hun middellijn geleidelijk kleiner wordt tot aan de helft van die van de achtergrond . Maar een cirkel ( of ieder ander vlak ) dat in drie of vijf delen verdeeld zal worden zal een aangenamer , minder symmetrisch décor opleveren dan wanneer hij in tweëen of in vieren ondergedeeld zal zijn , omdat een oneven indeling het mogelijk maakt een motief te plaatsen tussen twee andere , die aan elkaar zijn . In ieder geval is het ook hier een kwestie van constructie , van het bouwen van een geraamte , waarvan de noodzaak steeds weer zal blijken , zoals men ook in het nu volgende voorbeeld constateren kan . De achtergrond . - Achter - ( of onder - ) gronden worden meer speciaal gebruikt bij de schutbladen van een boek , behangselpapier , stoffen en derg . Men stelt hen samen met behulp van lijnen , die een netwerk vormen dat als ondersteuning van de tekening dienst moet doen . De netwerken kunnen oneindig van aard verschillen en wel in rechthoeken , vierkanten , driehoeken enz . , die ofwel eenvoudig naast elkaar staan , ofwel in afwisseling geplaatst zijn ofwel in trapvorm zijn aangebracht . Het is noodzakelijk dat alle onderdelen van iedere vorm , die in een bepaald netwerk terecht komen , volkomen aan elkaar gelijk zijn om de regelmatigheid van de motieven en hun onderlinge afstand te waarborgen . Men moet ook vermijden dat de herhaling van het motief op te nadrukkelijke wijze horizontale en verticale lijnen vormt . Men moet dus trachten het oog er van te weerhouden om samenvoegingen te voelen . Tot dit doel kan men de grens van die samenvoegingen door de uiterste elementen van de motieven laten overschrijden of door met regelmatige tussenruimten tussen de geometrische motieven , die het voornaamste patroon vormen , andere elementen inlassen , die van vorm en afmetingen verschillend zijn . Deze soort van versiering staat een uitgebreide ontlening toe , niet alleen aan alle denkbare meetkundige figuren , maar ook aan de flora en fauna .
04-10-2006
ART . NR . 59 . b , - FIG . 63 , 64 , 65 , 66 EN 67 . - VORMEN VAN VERSIERINGEN .
Art . Nr . 59 . b ,
Fig . 63 , 64 , 65 , 66 en 67 .
Enige randen , ontwerpen door Adrée Creuzot , die ook de meeste andere versieringen van dit hoofdstuk maakte . De voorlaatste is echter ontleend aan het oude Peru . Bewonderenswaardig is de verscheidenheid van vondsten van de kunstenaar en hun fraai decoratief effect .
FIG . 68 EN 69 . - FRIEZEN
Fig . 68 en 69 .
Friezen : Egypte . Indochina ( XVIIe eeuw ) .
FIG . 70 . - CONSTRUCTIE VAN EEN ROZET
Fig . 70 .
Constructie van een rozet .
ART . NR . 59 . b , - ROZET IN ARABISCHE STIJL
Art . Nr . 59 . b ,
Rozet in arabische stijl .
ART . NR . 59 . a , - FIG . 60 . - VERSIERING DRIEHOEK
Art . Nr . 59 . a ,
Fig . 60 .
Eerste voorbeeld van een versiering , die aan de vorm is aangepast , in dit geval een driehoek .
FIG . 61 . - VERSIERING VIERKANT
Fig . 61 .
Versiering aangepast aan het vierkant .
ART . NR . 59 . a , - FIG . 62 . - VERSIERING CIRKEL
Art . Nr . 59 . a ,
Fig . 62 .
Versiering aangepast aan de cirkel .
ART . NR . 59 . a , - DE VERSIERING .
Art . Nr . 59 . a ,
DE VERSIERING
( vervolg Art . Nr . 59 ) .
Alvorens met deze algemeenheden te eindigen , zouden we op enkele belangrijke punten willen terugkomen . De leerling is vaak verlegen om een gunstig motief , dat gebruik moet worden voor decoratieve doeleinden . Maar laat hij om zich heen kijken . Letterlijk alles in de natuur kan als uitgangspunt dienen . Het motief kan een bloem zijn , zelfs een onderdeel daarvan , een dier , een deel van zijn bekleding of van zijn gevederte als het een vogel is , het ornament van de vleugels van een vlinder en nog heel veel minder : een eenvoudige lijn of punt : zie maar eens naar de vleugels van onze lieve - heerbeestjes ... Waar het op aan komt dat is de juiste samenstelling , de originele ordening , waar men , na veel gezoek dat altijd boeiend is , tenslotte toe komt . Dit arrangement is niets anders dan compositie en je zult ervaren - aangenaam verrast - dat als je op zoek gaat naar een compositie-idee , het vaak voldoende is om hem op papier te schetsen om een menigte andere ideeën geboren te laten worden . Je heeft zelf kunnen zien bij de eerste figuurtjes van dit hoofdstuk dat de opstelling van het grondmotief belangrijker is dan het motief zelf . We hebben het hier natuurlijk over die vorm van versiering , waarbij de herhaling van hetzelfde motief - die decoratieve wet , die het ons mogelijk maakt om iets te maken met bijna niets - de voornaamste rol speelt . Dit motief zou alleen op zichzelf niets te zeggen hebben ; vermenigvuldigd , wordt zijn effect versterkt . Maar wanneer hij tot in het oneindige herhaald zou worden , zou hij een gevoel van " oververzadiging " gaan opwekken . Daarom moet ook gebruikt gemaakt worden van tegenstellingen in vorm en kleur of toonwaarden , zoals in de muziek krachtige passages afgewisseld worden door zachte en deze opeenvolging van tegengestelde elementen zal dan een rythme doen onstaan ; ook het oog heeft behoefte aan herhalingen , waaruit het een gevoel van geordende rust zal putten maar ook aan contrasten , die de belangstelling weer zullen opwekken . Daarbij denkt men natuurlijk aanstonds aan de kleur . Maar we hebben al gezien dat men contrasten eenvoudiger kan verkrijgen en wel door dik en dun , leegten en vollen , uitgevoerd in die mooie zwarte kleur van oostindische inkt . Zij zijn het die betekenis en soliditeit verlenen aan een tekening solidariteit verlenen aan een tekening . Maar te veel moeten er niet van zijn , evenmin als er te veel leegtes moeten bestaan . Te dik en te mager , ziedaar twee fouten die men moet vermijden door een gelukkig evenwicht te scheppen . Men kan dus de voornaamste motieven verbinden met kleinere om de leegtes op te vullen en die dan de rol van begeleider spelen , om nog eens een vergelijking te maken met de muziek . Decoraties maakt men dus niet op goed geluk . Zij moeten altijd gebouwd worden op een stelling van lijnen , die later verwijderd worden . Men kan een willekeurige tekening gaan wringen in een willekeurige vorm : deze dient speciaal voor hem , precies " op maat " , gemaakt te worden . Uw eerste daad zal dus moeten zijn de omtrek van het te versieren vlak uit te stippelen en daarna het geraamte van de versiering zelf . Als besluit zeggen we dus : " mishandel " niet - hetgeen ook nutteloos zou zijn - een of ander motief , dat op goed geluk werd uitgekozen , om dit tot iedere prijs in een bepaalde vorm te persen , maar neem er een dat daarin werkelijk op zijn plaats is . Blijf in gedachten houden wat wij al geschreven hebben over de stilering ( in het lesdeel over De Bloem ) . Hier heeft je , van de hand van onze medewerkster Mej. A . Creuzot een laaste herhaling : " De stilering is de opeenvolging van stadia die lopen van het geziene naar het vertolkte . Hij bestaat niet in het op willekeurige wijze op goed geluk , vervormen van het een of ander . Wanneer men het model , dat als uitgangspunt gekozen is , bestudeerd heeft en goed heeft leren kennen , moet men er zijn blijvende wezenskenmerken van losmaken en tot uitdrukking brengen . Men bereikt dit door een reeks van " afstropingen " , telkens weer , op beredeneerde wijze op doorschijnend papier overtrokken en door " zuiveringen " , waaruit de vorm langzaam aan " overgeschonken " verschijnt met zijn maximum aan expressie . Wie stilering zegt , zegt regulering en tot meetkundige gedaanten brengen van vormen . Vereenvoudigeng om een leesbaarder en pakkender effect te berieken . Aandikken van bepaalde aantrekkelijke bijzonderheden . Welbewuste weglating van het overbodige of niet schilderachtige detail . Verwijdering van het bijkomstige ten voordele van het algemene . De stilering is een moedwillige overdrijving van het karakter van het model . Laten we tenslotte nog eens zeggen dat je bij de versiering voortdurend deze drie zusters samen zult ontmoeten : herhaling , symmetrie en tegenstelling . Scheidt hen niet van elkaar : zij zijn gemaakt voor elkaar gezelschap en om elkander voor gezelschap en om elkander wederkerig aan te vullen .