E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    discus
    blog.seniorennet.be/discus
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    11-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 19 . HET LANDSCHAP . -FIG . 6 ,
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 19 .

    Het  Landschap .

    Fig . 6 ,

    De  " motiefzoeker " .  Van  A
    naar  B  en  van  C  naar  D  kunt  je  een 
    draadje  zwart garen  spannen .  Deze 
    verticale en  horizontale  assen  kunnen
    je  steun  geven  bij  het  juist  bepalen  van 
    het  motief . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 18 . a - PLANT EN BLOEM IN DE DECORATIEVE KUNST
    Art . Nr . 18 , a

           Plant  en  bloem  in

        De  Decoratieve  kunst .

      In  wezen  reeds  decoratief  in  hun  natuurlijke  staat , dank  zij  de  bekoorlijkheid  der  lijnen , de  kunstige  vormen  en  de  rijkdom  der  kleuren , vormen  plant  en  bloem  een  ware  schatkamer  voor  de  decorateur .
    Sinds  eeuwen  lang  is  hij  in  dit  onuitputtelijke  gebied  op  zoek  gegaan , en  hij  zoekt  nog  steeds  en  hij  zal  blijven  zoeken  naar  deze  belanrijkste  bron  van  inspiratie .  De  heilige  lotusbloem  van  Egypte  is  afgebeeld  op  de  kapitelen  van  zijn  tempels .  In  Perzié  en  India  is  de  anjelier , een  nationale  bloem , het  voorbeeld  geweest  voor  duizenden  ontwerpen .

      Griekenland  heeft  heel  de  plantenwereld  samengevat  in  palm - of  bloemmotieven  en  deze  met  onovertroffen  perfectie  aangebracht  op  zijn  vazen  en  muurschilderingen , terwijl  de  acanthus  zowel  Grieken  als  Romeinen  heeft  geinspireerd .  Tegelijkertijd  soepel  en  scherp - gepunt  ligt  het  blad  van  deze  plant  ten  grondslag  aan  het  Corintisch  kapiteel , schepping  van  de  bouwmeester  Kadimachos  ( 5e  eeuw  voor  Christus ) .  De  middeleeuwen  hebben  ons  prachtige  decoratieve  composities  van  bloemmotieven  nagelaten  in  de  ramen  der  kathedralen  of  zich  als  stenen  kantwerk  ontvouwd  langs  deze  grootse  bouwwerken : blad  en  bloem  spelen  er  een  zeer  gewichtige  rol .  Ook  de  Renaissance  heeft  ze  in  de  vorm  van  soepele  arabesken  toegepast  in  het  bekoorlijke  en  grillige  lofwerk .  Langzamerhand  werd  een  versobering  merkbaar , doch  onder  de  regering  van  Lodewijk  de  Vijftiende  zien  wij  de  gebogen  lijnen  de  boventoon  voeren  en  het  schelpmotief  ( rocaille )  geeft  de  naam  aan  deze  stijl :  de  rococostijl .  Tijdens  het  bewind  van  Lodewijk  de  Zestiende  treedt  opnieuw  een  vereenvoudiging  op , terwijl  het  tijdperk  van  de  revolutie  en  het  Eerste  Keizerrijk  zich  spiegelde  aan  de  antieke  stijlen .  Plaat  IX  toont  je  in  volgorde  :  een  Egyptisch  kapiteel , een  Grieks  palmet , een  Corintisch  kapiteel  ( met  acanthusbladeren ) , een  detail  van  een  Gotisch  raam , een  Romeins  Fries , een  Perzisch  reliéf , een  motief  uit  de  XVe  eeuw , een  lofwerk  uit  de  Renaissance , een  Japanse  vaas , een  Moorse  boog ,  een  Arabische  decoratie , een  Romaans  paneel , een  bloemslinger  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XIIIe , een  spanjolet  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XIVe , een  lijstfragment  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XVe , een  stoelpoot  uit  de  tijd  van  Lodewijk  de  XVIe ,een  moteif  uit  het  Keizerrijk .  Wat  opvalt  in  het  verloop  van  de  stijlen  is , dat  men  onophoudelijk  op  zoek  is  naar  nieuwe  vormen .  De  kunstenaars  beijveren  zich  om  de  bronnen , die  elk  nieuw  idee  aanhoort  tot  op  de  bodem  uit  te  putten , soms  op  gevaar  af  rondweg  met  de  traditie  te  breken  uit  een  soort  onweerstaanbare  reactie .  De  pogingen , al  dan  niet  met  succes  bekroond , openen  zelf  nieuwe  wegen  voor  nieuwe  ideeén .  Deze  kringloop  is  niet  gesloten .  Nooit  eerder  dan  in  deze  tijd  misschien , heeft  men  zich  met  zoveel  ijver  en  koppigheid  ingezet  om  iets  nieuws  tot  stand  te  brengen .  Dat  is  weliswaar  verdienstelijk , maar  er   zijn  grote  gevaren  aan  verbonden .  De  decoratieve  kunst  loopt  op  deze  wijze  het  gevaar  nooit  geheel  voltooid  te  raken  en  het  is  niet  ondenkbaar  dat  hij  in  het  onvoltooide  of  in  het  absurde  ten  onder  zal  gaan .

        De  wetten  van  de  decoratieve  kunst .

    De  zekerste  bron  voor  decoratieve  vormen  blijft  altijd  nog  de  natuur .  Maar  pas  op  !
    Heel  wat  beginners  denken  dat  het  bijvoorbeeld  voldoende  is  een  natuurlijk  bloem  aan  te  brengen  op  een  voorwerp  met  de  bedoeling  het  daarmee  te  versieren .  Als  de  bloem  goed  is  weergegeven  in  kleur  en  vorm  en  zijn  natuurlijke  vorm  benadert , is  voor  hen  het  doel  bereikt .  Maar  dat  is  een  vergissing  !  Zo  hebben  de  meesters  der  ornamentiek  uit  de  klassieke  tijden  zeker  hun  kunst  niet  opgevat  !   Het  versieringsmotief , of  het  nu  ontleend  is  aan  de  bloem , het  dier  of  het  menselijk  lichaam , moet  noodzakelijkerwijs  het  resultaat  zijn  van  interpretatie .  Wat  vraagt  men  dus  van  de  decoratieve  kunstenaar  ?  Dat  hij  het  oppervlak  van  een  voorwerp  ( het  woord  hier  genomen  in  zijn  ruimste  betekenis )  versiert  met  een  spel  van  harmonieuze , evenwichtige  lijnen , zoals  dat  bereikt  wordt  door  een  gelukkige  verdeling  van  de  kleur-partijen .  Dat  is  alles , maar  het  is  dan  ook  heel  wat .  Wanneer  de  kunstenaar  op  het  te  versieren  vlak  " in  bedriegelijke  nabootsing  "  bloemen , dieren  of  een  landschap  aanbrengt , begaat  hij  een  ernstige  vergissing :  hij  doorbreekt  dit  twee-dimensionale  vlak  door  er  een  derde  dimensie , de  diepten  op  aan  te  brengen .  Ongetwijfeld  zal  hij  erin  slagen  op  die  manier  een  mooi  schilderij  tot  stand  te  brengen , maar  dat  is  de  bedoeling  niet .  De  afbeelding  op  het  voorwerp  gaat  dan  immers de  boventoon  voeren ;  En  trouwens  om  meer  redenen  moet  de  kunstenaar  anders  te  werk  gaan .  De  versieringskunst  is  niet  alleen  beperkt  tot  de  schilderkunst .  Een  decor  kan  worden  uitgevoerd  in  intarsia , in  mozaiek , in  smeedijzer , in  glas-in-lood , in  met  figuren  bedrukt  leer ,  in  kantwerk , in  borduurwerk .  Elk  dezer  onderling  uiterst  verschillende  technieken  stelt  zijn  eisen  waaraan  men  zich  moet  onderwerpen .  Uitgaande  van  eenzelfde  motief , de  wijnrank , is  het  duidelijk  dat  elk  dezer  technieken  een  eigen  bewerking  vraagt  en  juist  in  deze  handeling  zullen  de  persoonlijkheid  en  oorspronkelijkheid  van  de  kunstenaar , zijn  smaak  als  resultaat  van  redelijk  overleg , duidelijk  aan  de  dag  treden .  Hij  kan , zijn  eigen  temperament  volgend , zijn  fantasie  de  vrije  loop  laten , op  voorwaarde  dat  hij , zich  niet  onder  het  voorwendsel  iets  nieuws  te  presteren , beweegt  in  de  richting  van  buitensporigheden .  Men  moet  dus  niet  een  onderwerp  voor  kantwerk  behandelen  als  ware  het een  motief  voor  smeedwerk , een  kopje  net  als  een  glas-in-loodraam .  Deze  raadgevingen  kunnen  je  wat  naief  toeschijnen , maar  het  komt  maar  al  te  dikwijls  voor ,  dat  een  decoratie , op  zichzelf  genomen  goed  geslaagd , uitpakt  als  een  uitdaging  aan  het  gezond  verstand , omdat  deze  raadgevingen  in  de  wind  zijn  geslagen .  Een  andere  ongerijmdheid , waartoe  men  niet  moet  vervallen , bestaat  hierin , dat  indien  men  geen  rekening  houdt  met  het  " karakter " van  de  plant  of  bloem  ( of  van  elk  ander  object  ook ) , waarvan  men  uitgaat  om  een  of  ander  motief  te  verwerkelijken , men  dit  karakter  dan  zelfs  tegenwerkt .  Men  moet  het  darentegen  bewaren ;  men  moet  vermijden , dat  men  het-doet-er-niet-toe  welke  plant  aanpast  aan  een  reeds  bestaande  beweging .  Breng  bijvoorbeeld  op  de  distel  niet  de  spiraalvormige  structuur  van  een  winde  aan .  Trouwen  voor  decoratieve  doeleinden  moet  de  waarneming  niet  alleen  uitgaan  naar  de  algemene  beweging  en  de  uitwendige  vormen  van  de  plant , maar  eveneens  naar  de  verborgen  details  en  de  onderdelen  van  mindere  betekenis .  De  nerven  van  een  blad , de  rangschikking  der  meeldraden  om  de  stamper , de  haast  meetkundige  figuren  die  onstaan  bij  een  doorsnede  van  een  stengel  en  nog  vele  andere  onderdelen  doen  een  dringend  beroep  op  uw  interpretatievermogen .  Alles , wat  hieraan  voorafging  kan  je  helpen  om  je  enig  idee  te  geven  van  de  manieren  van  waaruit  gewerkt  kan  worden .  Laten  wij  deze  uiteenzetting  dan  besluiten  met  het  styleren .  Juist  daarin  komt  de  interpretatie  tot  uitdrukking .  Stylering , dat  wil  allereerst  zeggen :  vereenvoudiging  van  de  vormen  en  accentueren  van  het  karakteristieke .  Er  zijn  natuurlijk  heel  wat  manieren  om  te  styleren , maar  het  resultaat ,  waarnaar  men  op  zoek  is , is  altijd  een  hernieuwd  genoegen  voor  het  oog .  De  bouw  van  het  door  U  gekozen  model , zijn  vormen  en  maten  worden  herleid  tot  lijnen , vlakken  en  vlakke  tinten .  Het  verlangde  resultaat  bereik  men  nu  eens  door  herhaling  van  een  van  zijn  bestanddelen , dan  weer  door  het  aanbrengen  van  hun  onderlinge  symmetrie  of  hun  contrasten -  de  strakheid  of  dikte  van  een  lijn  in  contrastwerking  bijvoorbeeld  met  de  soepelheid  en  de  dunheid  van  een  andere  -  of  door  samenwerking  en  samenvoeging  van  deze  verschilende  elementen , zonder  dat  men  evenwel  uit  het  oog  verliest  dat  men  zich  aanpast  aan  de  aard  van  het  te  versieren  vlak .
      Stylering  wil  dus  niet  zeggen , dat  men  zich  losmaakt  van  het  karakteristieke , het  wezenlijke van  een  of  ander  model , doordat  men  zijn  uitdrukking  herleidt  tot  het  neerzetten  dat  men  deze  lijnen  aanbrengt  overeenkomstig  de  wetten  der  versieringskunst , die  we  van  eenvoudige  lijntjes .  Het  wil  juist  zeggen , zojuist  hebben  uiteengezet .  Men  moet  hier  zijn  toevlucht  nemen  tot  de  herhaling , de  symmetrie , de  contrasten  tussen  rechte  lijnen  en  kromme  lijnen , tussen  dikke  en  dunne  halen .  Men  moet  bovendien  op  verstandige  wijze  de  vlakken  verdelen , het  zwart , het  wit  en  de  gekleurde  partijen  en  de  lege  ruimten  opvullen .  Dit  laatste  echter  niet  door  buitensporige  toevoegingen  van  elementen  die  de  eenheid  van  de  compositie  in  gevaar  brengen , maar  met  elementen  die  eenheid  en  evenwicht  versterken .  Natuurlijk  bestaan  er  vele  mogelijkheden  van  uitvoering , waarbij  niet  in  de  laatste  plaats  de  kleur  te  hulp  komt .  De  techniek , maar  nog  meer  de  manier  waarop  je  die  toepast  zal  bijdragen  tot  de  stijl  van  de  decoratie .  Natuurlijk  zullen  wij  ons  hier  slechts  bezighouden  met  de  teken -en  schildertechnieken .  Wanneer  het  bovenstaande   ernstig  is  bestudeerd , hoe  moeten   wij  dan  te  werk  gaan  bij  het  maken  van  een  decoratie  die  is  aangepast  aan  het  te versieren  voorwerp  ?

                      De  uitvoering .

       Men  moet  vanzelfsprekend  uitgaan  van  het  voorhanden  zijnde  model .  Kies  dus  uit  de  talrijke  studies  die  tijdens  deze  les  zijn  gemaakt  een  geschikte  bloem  of  plant .  Tracht  hieruit  die  elementen  op  te  sporen  welke  karakteristiek  zijn .  Wees  er  echter  van  doordrongen  dat  het  geheel  zich  leent  voor  het  te  versieren  object .  Is  het  mogelijk , probeer  dan  de  eenvoudige  lijnen  te  bepalen , die  noodzakelijk , maar  ook  voldoende  zijn  om  dit  karakteristieke  samen  te  vatten .  Op  een  apart  vel  papier  trekt  je  de  contouren  van  het  te  versieren  vlak .  Laten  we  aannemen  dat  het  een  vierkant  is .  Trek  daarin  de  diagonalen  en  door  hun  snijpunt  een  horizontale  en  een  verticale  lijn .  Uw  vlak  is  op  die  manier  verdeeld  in  regelmatige  afdelingen  en  je  krijgt  een  soort  stramien , waarbinnen  je  de  onderdelen  van  het  motief  kunt  beschrijven .  Door  vereenvoudigingen  van  vorm  en  lijn , door  het  accentueren  van  karakteristieke  details  en  om  niet  te  vergeten  door  het  spel  van  de  toonwaarden , kunt  je  proberen  een  oorspronkelijk  en  bekoorlijk  geheel  te  bereiken .  Er  zullen  ongetwijfeld  vele  pogingen  aan  voorafgaan  voordat  je  voldaan  bent , maar  het  is  een  boeiende  onderneming .  Natuurlijk  kunt  je  en  moet  je  uw  pogingen  niet  beperken  tot  het  versieren  van  een  vierkant .  De  methode  zou  dezelfde  blijven  , indien  het  er  bijv.  om  ging  de  bovenkant  van  een  deksel  van  een  ronde  doos  te  versieren...  of  een  heel  ander  voorwerp , het  maken  van  een  muurdecoratie  enz.  Wat  je  ook  versieren  wilt  en  hoe  je  dit  wilt  doen , maak  altijd  eerst  een  zorgvuldige  schets  opdat  je  het  effect  van  de  versiering  op  het  voorwerp  kunt  bepalen .  Wij  laten  je  hier  een  decoratieve  compositie  zien  die  ontworpen  is  door  Mej. Creuzot .  Dit  werk  is  uitgevoerd  in  gouache .  Bekijk  eerst  de  voorbereidende  studie  ( fig. 42 )  en  zie  dan  op  welke  wijze  van  het  wezenlijk  decoratieve  partij  heeft  weten  te  trekken  ( fig . 43 ) .  Gouache  is  een  prachtig  materiaal  om  dergelijke  ontwerpen  uit  te  voeren  en  laat  de  grootst  mogelijke  finesses  in  uitvoering  toe  bij  projecten , die  op  betrekkelijk  kleine  schaal  moeten  worden  uitgevoerd .  Men  kan  er  ook  volkomen  vlakke  tinten  mee  schilderen .  Zorg  dat  de  verf  de  goede  dikte  heeft , zodat  hij  behoorlijk  dekt .  In  deze  les  zullen  wij  ons  beperken  tot  de  gouache  en  wij  gebruiken  daarvoor  zwart , wit  en  hun  mengkleur :  het  grijs .
      Wij  verkrijgen  door  die  menging  een  geheel  gamma  van  grijzen  van  heel  donker  tot  heel  licht .  Daar  deze  grijzen  evenwel  kunnen  leiden  tot  een  zekere  saaiheid  is  het  mogelijk  om  dit  grijs  levendiger  te  maken  door  er  een  bruin    bij  te  mengen .  De  grijzen  worden  daardoor  warmer  van  toon .  Afhankelijk   van  het  onderwerp  kunt  je  ook  een  groen  of  blauw  bijmengen  om  koelere  grijzen  te  verkrijgen .  Wij  wensen  je  veel  geluk   bij  uw  werk , dat , wanneer  je  met  zorg  plant  en  bloem  heeft  bestudeerd  ongetwijfeld  met  succes  zal  worden  bekroond .

    10-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT IX . DECORATIEVE KUNST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  IX

    Decoratieve  kunst.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 38 . - MIMOSA . DECORATIEVE VERSIERING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 38
    Mimosa .
    Decoratieve  versiering
    door  Gazan.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 39 . - OEFENINGEN IN STYLEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 39 .
    Oefening  in  styleren
    door  Mej . Baghossian

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 40 EN 41 . - DECORATIES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 40  en  41 .
    Decoraties  aangepast  aan  het
    te  decoreren  vlak .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG .42 . - VOORBEREIDENDE STUDIE ( DAHLIA )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 42
    Voorbereidende  studie
    ( dahlia )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG.43 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 43 .
    Decoratieve  compositie
    in  gouacheverf
    door  Mej. Creuzot .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT X . MEIDOORNTAK DOOR HENRI GAZAN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  X

    Meidoorntak  met  vruchten
    door  Heni  Gazan .
     In  zwarte  en  witte  goache .

    09-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 18 . - HET TEKENEN VAN EEN BOEKET .

    Art . Nr . 18 .

           Het  tekenen  van  een  boeket .

      Nu  wij  geleerd  hebben  hoe  wij  een  enkele  bloem  moeten  tekenen  zullen  wij  verder  proberen  om  een  geheel  boeket  weer  te  geven .  Van  te  voren  echter  gaan  wij  eerst  verschillende  losse  bloemen  schetsen  om  te  zien  hoe  deze  zijn  vastgehecht  aan  het  steeltje  en  hoe  dit  steeltje  weer  is  gehecht  aan  de  stengel .  Ook  de  rangschikking  van  de   steeltjes  bestuderen  wij .  Welke  techniek  je  ook  kiest , de  werkwijze  zal  steeds  gelijk  blijven .  Voordat  je  een  begin  maakt  met  de  uitvoering  is  uw  eerste  zorg  de  goede  rangschikking  van  het  boeket .  Aangezien  het  hier  gaat  om  een  boeket , zult  je , alvorens  het  potlood  ter  hand  te  nemen , moeten  zorgen  voor  een  mooie  verdeling  van  stengels , bladeren  en  bloemen , om  zodoende  een  harmonische  groepering  van  de  " massa 's )  te  verkrijgen .  Je  zult  er  goed  aan  doen  in  de  les   " licht  en  schaduw "  nog  eens  te  herlezen  wat  wij  verteld  hebben  over  de  compositie  van  het  stilleven .  Ga  dus  op  dezelfde  wijze  te  werk  met  het  opstellen  van  uw  boeket .  Een  boeket  mag  zich  nimmer  aan  het  oog  voordoen  als  een  dicht  opeengeplakte  massa  bloemen , zonder  enige  "lucht "  daartussen .  zonder  enige  onderbreking  in  de  algemene  omtrek .  Zo'n  kelk , vastgehecht  aan  zijn  stengel , buiten  de  eigenlijke  groep , zal  het  geheel  aanmerkelijk  kunnen  verlevendigen .  Zo'n  bloem  die  er  even  uitsteekt  zal  op  een  elegante  wijze  de  eentonigheid  verbreken .  Vermijd  dus  een  rangschikking  zoals  wij  kunnen  zien   bij  bepaalde  koolsoorten  ( bloemkool ) .  Zorg  voor  een  hoofdpartij , maar  wel  zo  dat  er  nog  wat  ruimte  overblijft .  Verdeel  daar  omheen  secondaire  partijen , welke  minder  omvangrijk  zijn .   Rangschik  de  bloemkelken  op  een  wijze  dat  je  ze  nu  eens  van  voren  of  opzij ,  dan  weer  in  driekwart  aanzicht  of  van  achteren  ziet .  De  bloemen  zelf  zullen  hierdoor  gevarieerde  " standen " gaan  innemen .  Zoek  niet  naar  symmetrie  maar  naar  evenwicht .  Denk  tenslotte  aan  de  belichting  van  uw  model .  Onder  welke  hoek  zullen  uw  bloemen , uw  boeket  het  't  beste  doen ?  Een  gelukkige  verdeling  van  licht  en  schaduwpartijen  is  minstens  even  belangrijk  als  de  verdeling  van  de  massa's  zelf .  Zoek  de  gunstigste  plaats  tegenover  de  lichtbron  en  kijk  daarom  nog  eens  naar  de  figuren  36  en  37  uit  de  les  " licht en schaduw  in  fritske2   Het  Effect " .  Deze  afbeeldingen  demonstreren  duidelijk  het  grote  belang  van  een  juiste  belichting .  Als  je  zoveel  mogelijk  zorg  heeft  besteed  aan  uw  groepering , begin  dan  met  het  werk , nadat  je  zich  alle  vroegere  aanwijzingen , waarbij  wij  met  opzet  zo  lang  hebben  stilgestaan , heeft  eigen  gemaakt .  Voorafgaande  studie  hiervan  is  des  te  meer  onmisbaar , omdat  de  uitvoering  voldoende  snel  moet  gebeuren .  Een  boeket  is  geen  stilleven .  Het  is  een  bij  uitstek  levende  materie .  Wanneer  je  al  te  langzaam  te  werk  gaat  zouden  uw  bloemen  verwelken  en  verbleken , voordat  je  uw  taak  tot  een  goed  einde  had  gebracht .  Een  rede  te  meer  dus , om  theorie  en  techniek  te  beheersen .  Dat  vermijdt  elk  twijfelend
      oponthoud  veroorzaakt  door  onkunde  of  gebrek  aan  vaardigheid .  Wanneer  het  er  om  gaat  een  compositie  in  kleuren  weer  te  geven   ( aquarel , gouache- of  olieverf )  zal   het  nodig  zijn , dat  bij  de  rangschikking  van  de  bloemen , rekening  wordt  gehouden  met  bij  elkaar  passende  kleuren .  Zij  moeten  dus  op  aangename  wijze  met  elkaar  harmoniéren , zodat  ze  aan  elkaars  " waarde  "  geen  afbreuk  doen , die  het  oog  eerder  schokt  dan  bekoort .  Wij  zullen  echter  beginnen  met  het  potlood , niet  alleen  voor  de  constructie , maar  ook  voor  de  verdere  afwerking .  Je  kunt  gebruik  maken  van  een  3 B  potlood  waaraan  je  een  scherpe  punt  slijpt  om  zeer  dun  de  costructielijnen  te  kunnen  opzetten .  Zodra  je  met  deze  lijnen  het  algemene  geraamte  van  uw  tekening  heeft  aangebracht , kunt  je  meteen  de  voornaamste  schaduwpartijen  aanduiden  ( fig . 34  A ).  Gebruik  hiervoor  dan  een  zijkant  van  de  potloodstift .  Daarna  kunt  je  de  tekening  verder  afwerken  ( fig . 34 B  ) .  Van  tijd  tot  tijd  zult  je  het  boeket  door  de  oogharen  moeten  bezien  waardoor  je  de  kracht  van  de  verschillende  toonwaarden  zuiverder  kunt  bepalen  omdat  onbelangrijke  details  zijn  weggevallen .  Om  een  mooie  ruimtelijke  uitbeelding  te  verkrijgen  is  deze  methode  onontbeerlijk .  Onderdruk  overbodige  details  om  die  kleinigheden  die  werkelijk  van  belang  zijn , des  te  beter  tot  hun  recht  te  laten  komen , hetgeen  voor  het  algemene  effect  van  groot  belang  is .  Welke  zijn  deze  belangrijke  details ?   De  bijzondere  vorm  bladeren  en  bloemen ; hun  " beweging " .  Toen  je  een  enkele  bloem  tekende  moest  je  er  vooral  voor  zorgen  de  assen  te  trekken , waarop  de  verschillende  delen  van  de  bloemkroon  en  de  bloembladeren ,  waaruit  hij  was  samengesteld , zich  samenvoegden  en  hoe  zij  zich  bogen .  Wanneer  je  aan  een  tekening  van  een  boeket  begint , zal  de  waarneming  van  deze  assen  van  een  bepaalde  bloem  pas  tot  zijn  recht  komen  in  wederzijdse  betrekking  met  de  richting  en  plaatsing  van  elk  van  haar  metgezellen .  Trek , na  de  as  van  elk  element  te  hebben  aangegeven , alle  omtreklijnen  aan  alle  kanten  van  't  begin  tot  het  einde .  Natuurlijk  zullen  op  bepaalde  plaatsen  de  contouren  van  bloembladen  of  andere  blaadjes  verborgen  worden  door  andere  bloembladen  en  andere  blaadjes .  Tracht  dan  hun  verloop  te  raden  en  schets  dit  ook  heel  dun  door  de  andere  vormen  heen .  Op  deze  wijze  zult  je  een  veel  beter  begrip  krijgen  voor  de  algehele  contructie  van  het  boeket .  Heeft  je  alles  zijn  plaats  gegeven , dan  moet  je  met  een  stukje  gom  de  in  feite  onzichtbare  delen  van  de  contouren  wegvlakken .  Op  die  manier  zult  je  met  een  natuurlijke  en  soepele  getrouwheid  de  verschillende  onderdelen  van  het  boeket  op  papier  brengen .  Is  de  tekening  eenmaal  nauwkeurig  bepaald , keer  dan  weer  terug  tot  de  toonwaarde  door  deze  tot  hun  juiste  kracht  te  brengen  en  hier  en  daar  zelfs  een  extra  accent  te  geven .  Hierbij  komt  het  dus  aan  op  een  ononderbroken  vergelijking  tussen  tekening  en  onderwerp .  Doch  zoals  altijd  geldt  ook  hier :  weet  er  op  tijd  mee  op  te  houden  !  Een  teveel  aan  details  kan  de  tekening  verzwakken .  Het  gaat  erom  dat  je  karakter  van  het  geheel  weergeeft  en  niet  vervalt  in  een  slaafse  navolging  van  het  geziene .  Je  moet  als  het  ware  de  rol  van   " regisseur "  spelen , wiens  smaak , temperament  en  persoonlijkheid  uitkomen  in  de  keuze  en  herschepping  van  het  onderwerp ;  dus  in  de  groepering , in  de  belichting  en  in  de  kleuren .  Tijdens  de  uitvoering  moet  men , meer  nog  dan  op  andere  gebieden , tegelijkertijd  beschikken  over  soepelheid  en  kracht :  de  verfijnheid  van  het  onderwerp  moet  niet  leiden  tot  gemaaktheid , tot  overdreven  zorg  voor  detail .  Je  ziet  dus , dat  hier  dezelfde  belangrijke  wet  van  toepassing  is :  het  onderwerp  zien  in  grote  partijen , het  weergeven  vanuit  een  vooropgesteld  doel , beredeneerd  vereenvoudigd , zonder  evenwel  de  karakteristieke  details  te  vergeten .  Wij  kunnen  je  geen  betere  voorbeelden  laten  zien  als  de  afb  36  en  37 , beide  in  2  kleuren  olieverf  geschilderd  door  Renefer .  Dit  zijn  geen  "  studies "  meer ;  dit  zijn  "  schilderijen " .  Maar  denk  er  aan  ;  juist  dank  zij  de  studie  bereikt  een  kunstenaar  tenslotte  een  dergelijk  meesterschap . 


    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VII . - GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VII .
    Aster  ( links ) .  Klaproos  ( rechts ) . 
    Uitvoering :  gewassen  tekening : 
    Men  schildert  met  Oostindische  inkt 
    verdund  met  water , of  met  een  donkere  kleur  waterverf .  Al  naar  gelang  de  hoeveelheid  water  waarmee  je  inkt  of  verf  verdunt  zijn  de  toonwaarden  meer  of  minder  donker .  In  't midden : 
    Japanse  penseeltekening.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VIII . - GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VIII
    Tulp  ( boven , links ) . 
    Zinnia  ( beneden , rechts ) .
    Uitvoering :  gewassen  tekening :  in  de  tulp 
    benadrukken  enkele  streken  met  de  pen  de 
    " beweging " .   Vergelijk  deze  met  andere  figuren  ( de  Japanse  pensseltekeningen  zonder  afwisseling  in  de  toonwaarde ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 34 . - A . - CONTRUCTIE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 . - a
    Contructie .  Aanduiding 
    van  de  toonwaarden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . . - B . - UITGEWERKTE TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 . - b ,
    Verder  uitgewerkte 
    tekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 35 . - VERMIJDT VOORAL EEN TE GESLOTEN VORM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 35 .
    Vermijdt  vooral  een 
    te  gesloten  vorm .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 36 . - SCHILDERIJ IN TWEE KLEUREN DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 36  .
    Schilderij  in  twee  kleuren 
     door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 37 . - SCHILDERIJ IN TWEE KLEUREN DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .
    Bloemen  in  hun  natuurlijke  omgeving .
    Schilderij  in  twee  kleuren  door  Renefer .

    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . c , - VERSCHILLENDE TECHNIEKEN .
    Art . Nr . 17 . c ,

              Verschillende  technieken :

    Pentekening .  - We  spraken  zojuist ( in ons vorige art . 17 . b ) over  de  pen .  Als  we  deze  techniek  toepassen  gaan  we  te  werk  met  arceringen .  Dat  zijn  dikkere  of  dunnere  lijnen , dichter  bij  elkaar  of  verder  van  elkaar , al  naar  gelang  men  lichte  of  donkere tinten  wil  bereiken .  Je  weet  dat  de  pen  en  het  papier  dat  je  gebruikt  voor  deze  techniek  bijzonder  belangrijk  zijn  , want  fijne  soepele  lijnen  kunt  je  alleen  verkrijgen  wanneer  je  met  veerkrachtige  soepele  pennen  op  glad  tekenkarton  werkt .  Daarentegen  zal  een  stugge  pen  lijnen  van  ongeveer  gelijke  dikte  opleveren .  In  geen  geval  echter  moet  je  korelig  papier  gebruiken , omdat  daarop  geen  strakke  lijn  te trekken  is .
      Bovendien  loopt  je  het  risico  dat  de  punt  van  uw  pen  het  papier  stuk  maakt  en  spatten  geeft .  De  arceringen  moeten  altijd  zoveel  mogelijk  met  de  vorm  en  richting  van  het  vlak  meelopen , evenals  dit  het  geval  is  met  penseelstreken .  Zie  fig. 25 .
      Men  moet  tegelijkertijd  uitdrukking  trachten  te  geven  aan  de  " materie "  van  het  onderwerp , zowel  van  het  geheel  als  van  zijn  onderdelen .  Let  eens  op  de  gevoeligheid  van  de  lijnen , waarmee  hier  de  bloembladen  van  de  roos  zijn  gevormd , in  tegenstelling  tot  de  stoerheid  in  de  bewerking  van  de  bladeren .  De  stekelige  kop  van  de  distel  is , zoals  het  past  bij  zijn  karakter ,  aangegeven  door  kleine  nerveuze  stekelige  pennehaaltjes .  Vermijdt  het  tekenen  met  korte  haaltjes , iets  wat  bij  de  beginnende  tekenaars  nogal  eens  voorkomt .  Hierdoor  gaat  men  " klein "  zien  en  verliest  men  zich  in  een  al  te  pietepeuterige  uitvoering  van  het  detail , hetgeen  ten  koste  van  het  algemeen  effect  gaat .  Als  wij  een  tekening  tot  in  alle  kleinigheden  toe  willen   afwerken , zal  dit  ten  koste  gaan  van  het  natuurlijke  effect .

    Het  penseel . -  In  de  eerste  les  hebben  wij   reeds  met  dit  gereedschap  kennis  gemaakt  door  de  penseeloefeningen .  Met  ons  penseel  kunnen  wij  niet  alleen  mooie  soepele  lijnen  zetten , maar  ook  krachtige  " accenten "  die  aan  een  vlugge  schets  het  nodige  relief  geven  (zie  fig . A  van  Plaat  V ) .  Maak  veel  van  dergelijke  schetsen .  Natuurlijk  gaat  het  hier  niet  om  een  in  alle  rust  uitgewerkte  tekening .  Men  moet  zich  dan  ook  minder  bekommeren  om  de  preciesheid  dan  om  het  algemeen  karakter .
    Je  moet  trouwens  met  het  penseel-tekenen  beginnen , waneer  je  reeds  voldoende , met  zorg  uitgevoerde  studies  van  plant  en  bloem  heeft  gemaakt .  Want  eerst  moet  je  door  langdurige  en  nauwkeurige  waarnemingen  de  vormen  leren  kennen  om met  succes  een  penseelschets  te  kunnen  maken .  Evenals  dit  het  geval  is  met  het  schetsen  van  personen  zal  ook  de  penseelschets  van  een  plant  of  een  bloem  pas  boeien  wanneer  je  het  karakteristieke  daarvan  tot  uitdrukking  weet  te  brengen  en  waarbij  dus  ieder  overbodig  detail  wordt  losgelaten .  Door  dit  te  doen  zult  je  uw  waarnemingsvermogen  ontwikkelen  en  de  soepelheid  van  uw  hand  vergroten .  Op  die  manier  snel  overgaand  van  de  ene  bloem  op  de  andere  en  van  de  ene  plant  op  de  andere , zult  je  des  te  beter  begrijpen , waarin  zij  wezenlijk  van  elkaar  verschillen  ( zie  fig . 26 ) .

      Uit  het  oogpunt  van  documentatie  zal  de  schets  van  grote  waarde  zijn , indien  je  daarbij  enkele  naukeurige  aantekeningen  maakt  wat  betreft  bepaalde  onderdelen  van de  plant  ( een  meer   uitgewerkte  tekening  van  één  blad , van  details , zoals  aanhechtingsplaats  enz , enz ) .

       Daar  het  hier  gaat  om  het  gebruik  van  het  penseel  laten  wij  je  tekeningen  zien  van  Japanse  kunstenaars  uit  de  klassieke  periode .  Stuk  voor  stuk  zijn  dit  meesterlijke  penseeltekeningen   ( zie  Plaat  VI  ) .  Wat  een  bewonringswaardige  techniek ;  tegelijkertijd  scherp  en  gevoelig  !   Zie  met  welke  eenvoudige  middelen  de  bekoorlijkheid ,  de  soepelheid ,  de  harmonieuze  ontluiking  van  de  plant  en  de  bloem  zijn  weergegeven :  lijnen , maar  van  welk  een  krachtige  zuiverheid  !   Vlakken , maar  met  welk  een  gevoel  en  begrip  voor  de  vorm  neergezet  !   Geen  uitgesproken  aanduiding  van  licht  en  schaduw  en  toch  wordt  de  ruimtelijke  vorm  duidelijk  zichtbaar  gemaakt .  Let  ook  op  de  fraaie  decoratieve  werking  en  zin  voor  stylering .  Op  beide  komen  wij  in  volgende  hoofdstukken  terug .

    Het  potlood . -  Dit is  zonder  twijfel  het  gemakkelijkst  te  hanteren  materiaal .  Ook  laat  het  vele  wijzen  van  bewerking  toe .  Evenwel  moeten  wij  je  opnieuw  waarschuwen  tegen  een  te  grote  weekheid  of  een  te  grote  stugheid  in  potlood - tekeningen .  Als  je  uw  potlood  betrekkelijk  schuin  houdt ,  zoals  je  de  streken  meer  met  de  kant  van  de  stift  neerzet ,  zult  je  een  zekere  zachtheid  verkrijgen  zonder  te  harde  overgangen  van  licht  naar  donker  ( fig . 29 ) .  Tekenen  wij  echter  met  de  punt  van  de  stift , dan  dienen  wij  te  zorgen  dat  bij  arceringen  de  lijnen  vlak  naast  elkaar  worden  gezet  opdat  een  mooi  gebonden  toon  ontstaat .  Met  enkele  krachtiger  streken  kunnen  er  dan  accenten  aangebracht  worden  ( fig. 30 ) .  Welke  techniek  je  ook  beoefent , de   " toonwaarden "  zullen  zeer  naukeurig  geobserveerd  moeten worden , omdat  juist  door  hun  tegenstellingen  de  tekening  de  nodige  eenheid  krijgt .  Herleest  je  nog  eens  hetgeen  wij  hebben  geschreven  over  de  "toonwaarden "  in  de  les : Licht  en  Schaduw .  Het  zal  je  duidelijk  zijn  dat  je  rekening  moet  houden  met  de  kleuren  van  bloemen  en  bladeren .  De  kleur  van  een  licht  getinde  roos  zal  niet  worden  weergegeven  door  een  toon  van  dezelfde  intensiteit  als  die , waarmede  wij  een  diep  rode  roos  tekenen .  In  het  eerste  geval  zal  de  toonwaarde  van  de   groene  bladeren  donkerder  zijn  dan  die  van  de  wat  lichtere  bloem .  In  het  tweede  geval  is  het  omgekeerd .  Er  zal  altijd  rekening  gehouden  moeten  worden  met  de  toonveranderingen  veroorzaakt  door  licht  en  schaduw , de  weerschijn  op  de  bladeren  enz .  Nogmaals :  het  is  allemaal  een  kwestie  van  waarnemen  en  vergelijken .  Het  potlood  is  een  prachtig  materiaal  om  er  uitgewerkte  studies  mee  te  maken , doch  eveneens  voor  een  snelle  schets  is  het  haast  onontbeerlijk  ( fig . 32 ) .  Het  is  ook  zo  gemakkelijk  mee  te  nemen  op  uw  wandeling  om  buitenstudies  te  maken .  Als  men  in  sommige  gevallen  snel  een  bepaald  " effect "  wil  verkrijgen  kan  men  ook  gebruik  maken  van  getint  papier , waarop  met  zwart  en  wit  conté-potlood  gewerkt  wordt .  Met  dat  laatste  kunnen  wij  licht  accenten  verkrijgen , die  zich  krachtig  aftekenen  op  het  getinde  papier  ( fig . 33 ) .  De  andere  tekentechnieken  welke  wij  in  de  les  "  Licht  en  Schaduw "  hebben  besproken  , kunnen  natuurlijk  ook  voor  onze  studies  dienen .  Aan  de  hand  van  enkele  voorbeelden  zullen  wij  de  gewassen  tekening  en  de  aquarel  behandelen . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - PENTEKENINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .
    Pentekeningen  met
    licht - en  schaduwwerking .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 26 . - VLUGGE PENSEELSCHETS.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 26 .
    Vlugge  penseelschets .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!