E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    stiffpersonsyndroom
    blog.seniorennet.be/stiffpe
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VIII . - GEWASSEN TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VIII
    Tulp  ( boven , links ) . 
    Zinnia  ( beneden , rechts ) .
    Uitvoering :  gewassen  tekening :  in  de  tulp 
    benadrukken  enkele  streken  met  de  pen  de 
    " beweging " .   Vergelijk  deze  met  andere  figuren  ( de  Japanse  pensseltekeningen  zonder  afwisseling  in  de  toonwaarde ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 34 . - A . - CONTRUCTIE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 . - a
    Contructie .  Aanduiding 
    van  de  toonwaarden .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . . - B . - UITGEWERKTE TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 34 . - b ,
    Verder  uitgewerkte 
    tekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 35 . - VERMIJDT VOORAL EEN TE GESLOTEN VORM .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 35 .
    Vermijdt  vooral  een 
    te  gesloten  vorm .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 36 . - SCHILDERIJ IN TWEE KLEUREN DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 36  .
    Schilderij  in  twee  kleuren 
     door  Renefer .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 37 . - SCHILDERIJ IN TWEE KLEUREN DOOR RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 37 .
    Bloemen  in  hun  natuurlijke  omgeving .
    Schilderij  in  twee  kleuren  door  Renefer .

    07-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . c , - VERSCHILLENDE TECHNIEKEN .
    Art . Nr . 17 . c ,

              Verschillende  technieken :

    Pentekening .  - We  spraken  zojuist ( in ons vorige art . 17 . b ) over  de  pen .  Als  we  deze  techniek  toepassen  gaan  we  te  werk  met  arceringen .  Dat  zijn  dikkere  of  dunnere  lijnen , dichter  bij  elkaar  of  verder  van  elkaar , al  naar  gelang  men  lichte  of  donkere tinten  wil  bereiken .  Je  weet  dat  de  pen  en  het  papier  dat  je  gebruikt  voor  deze  techniek  bijzonder  belangrijk  zijn  , want  fijne  soepele  lijnen  kunt  je  alleen  verkrijgen  wanneer  je  met  veerkrachtige  soepele  pennen  op  glad  tekenkarton  werkt .  Daarentegen  zal  een  stugge  pen  lijnen  van  ongeveer  gelijke  dikte  opleveren .  In  geen  geval  echter  moet  je  korelig  papier  gebruiken , omdat  daarop  geen  strakke  lijn  te trekken  is .
      Bovendien  loopt  je  het  risico  dat  de  punt  van  uw  pen  het  papier  stuk  maakt  en  spatten  geeft .  De  arceringen  moeten  altijd  zoveel  mogelijk  met  de  vorm  en  richting  van  het  vlak  meelopen , evenals  dit  het  geval  is  met  penseelstreken .  Zie  fig. 25 .
      Men  moet  tegelijkertijd  uitdrukking  trachten  te  geven  aan  de  " materie "  van  het  onderwerp , zowel  van  het  geheel  als  van  zijn  onderdelen .  Let  eens  op  de  gevoeligheid  van  de  lijnen , waarmee  hier  de  bloembladen  van  de  roos  zijn  gevormd , in  tegenstelling  tot  de  stoerheid  in  de  bewerking  van  de  bladeren .  De  stekelige  kop  van  de  distel  is , zoals  het  past  bij  zijn  karakter ,  aangegeven  door  kleine  nerveuze  stekelige  pennehaaltjes .  Vermijdt  het  tekenen  met  korte  haaltjes , iets  wat  bij  de  beginnende  tekenaars  nogal  eens  voorkomt .  Hierdoor  gaat  men  " klein "  zien  en  verliest  men  zich  in  een  al  te  pietepeuterige  uitvoering  van  het  detail , hetgeen  ten  koste  van  het  algemeen  effect  gaat .  Als  wij  een  tekening  tot  in  alle  kleinigheden  toe  willen   afwerken , zal  dit  ten  koste  gaan  van  het  natuurlijke  effect .

    Het  penseel . -  In  de  eerste  les  hebben  wij   reeds  met  dit  gereedschap  kennis  gemaakt  door  de  penseeloefeningen .  Met  ons  penseel  kunnen  wij  niet  alleen  mooie  soepele  lijnen  zetten , maar  ook  krachtige  " accenten "  die  aan  een  vlugge  schets  het  nodige  relief  geven  (zie  fig . A  van  Plaat  V ) .  Maak  veel  van  dergelijke  schetsen .  Natuurlijk  gaat  het  hier  niet  om  een  in  alle  rust  uitgewerkte  tekening .  Men  moet  zich  dan  ook  minder  bekommeren  om  de  preciesheid  dan  om  het  algemeen  karakter .
    Je  moet  trouwens  met  het  penseel-tekenen  beginnen , waneer  je  reeds  voldoende , met  zorg  uitgevoerde  studies  van  plant  en  bloem  heeft  gemaakt .  Want  eerst  moet  je  door  langdurige  en  nauwkeurige  waarnemingen  de  vormen  leren  kennen  om met  succes  een  penseelschets  te  kunnen  maken .  Evenals  dit  het  geval  is  met  het  schetsen  van  personen  zal  ook  de  penseelschets  van  een  plant  of  een  bloem  pas  boeien  wanneer  je  het  karakteristieke  daarvan  tot  uitdrukking  weet  te  brengen  en  waarbij  dus  ieder  overbodig  detail  wordt  losgelaten .  Door  dit  te  doen  zult  je  uw  waarnemingsvermogen  ontwikkelen  en  de  soepelheid  van  uw  hand  vergroten .  Op  die  manier  snel  overgaand  van  de  ene  bloem  op  de  andere  en  van  de  ene  plant  op  de  andere , zult  je  des  te  beter  begrijpen , waarin  zij  wezenlijk  van  elkaar  verschillen  ( zie  fig . 26 ) .

      Uit  het  oogpunt  van  documentatie  zal  de  schets  van  grote  waarde  zijn , indien  je  daarbij  enkele  naukeurige  aantekeningen  maakt  wat  betreft  bepaalde  onderdelen  van de  plant  ( een  meer   uitgewerkte  tekening  van  één  blad , van  details , zoals  aanhechtingsplaats  enz , enz ) .

       Daar  het  hier  gaat  om  het  gebruik  van  het  penseel  laten  wij  je  tekeningen  zien  van  Japanse  kunstenaars  uit  de  klassieke  periode .  Stuk  voor  stuk  zijn  dit  meesterlijke  penseeltekeningen   ( zie  Plaat  VI  ) .  Wat  een  bewonringswaardige  techniek ;  tegelijkertijd  scherp  en  gevoelig  !   Zie  met  welke  eenvoudige  middelen  de  bekoorlijkheid ,  de  soepelheid ,  de  harmonieuze  ontluiking  van  de  plant  en  de  bloem  zijn  weergegeven :  lijnen , maar  van  welk  een  krachtige  zuiverheid  !   Vlakken , maar  met  welk  een  gevoel  en  begrip  voor  de  vorm  neergezet  !   Geen  uitgesproken  aanduiding  van  licht  en  schaduw  en  toch  wordt  de  ruimtelijke  vorm  duidelijk  zichtbaar  gemaakt .  Let  ook  op  de  fraaie  decoratieve  werking  en  zin  voor  stylering .  Op  beide  komen  wij  in  volgende  hoofdstukken  terug .

    Het  potlood . -  Dit is  zonder  twijfel  het  gemakkelijkst  te  hanteren  materiaal .  Ook  laat  het  vele  wijzen  van  bewerking  toe .  Evenwel  moeten  wij  je  opnieuw  waarschuwen  tegen  een  te  grote  weekheid  of  een  te  grote  stugheid  in  potlood - tekeningen .  Als  je  uw  potlood  betrekkelijk  schuin  houdt ,  zoals  je  de  streken  meer  met  de  kant  van  de  stift  neerzet ,  zult  je  een  zekere  zachtheid  verkrijgen  zonder  te  harde  overgangen  van  licht  naar  donker  ( fig . 29 ) .  Tekenen  wij  echter  met  de  punt  van  de  stift , dan  dienen  wij  te  zorgen  dat  bij  arceringen  de  lijnen  vlak  naast  elkaar  worden  gezet  opdat  een  mooi  gebonden  toon  ontstaat .  Met  enkele  krachtiger  streken  kunnen  er  dan  accenten  aangebracht  worden  ( fig. 30 ) .  Welke  techniek  je  ook  beoefent , de   " toonwaarden "  zullen  zeer  naukeurig  geobserveerd  moeten worden , omdat  juist  door  hun  tegenstellingen  de  tekening  de  nodige  eenheid  krijgt .  Herleest  je  nog  eens  hetgeen  wij  hebben  geschreven  over  de  "toonwaarden "  in  de  les : Licht  en  Schaduw .  Het  zal  je  duidelijk  zijn  dat  je  rekening  moet  houden  met  de  kleuren  van  bloemen  en  bladeren .  De  kleur  van  een  licht  getinde  roos  zal  niet  worden  weergegeven  door  een  toon  van  dezelfde  intensiteit  als  die , waarmede  wij  een  diep  rode  roos  tekenen .  In  het  eerste  geval  zal  de  toonwaarde  van  de   groene  bladeren  donkerder  zijn  dan  die  van  de  wat  lichtere  bloem .  In  het  tweede  geval  is  het  omgekeerd .  Er  zal  altijd  rekening  gehouden  moeten  worden  met  de  toonveranderingen  veroorzaakt  door  licht  en  schaduw , de  weerschijn  op  de  bladeren  enz .  Nogmaals :  het  is  allemaal  een  kwestie  van  waarnemen  en  vergelijken .  Het  potlood  is  een  prachtig  materiaal  om  er  uitgewerkte  studies  mee  te  maken , doch  eveneens  voor  een  snelle  schets  is  het  haast  onontbeerlijk  ( fig . 32 ) .  Het  is  ook  zo  gemakkelijk  mee  te  nemen  op  uw  wandeling  om  buitenstudies  te  maken .  Als  men  in  sommige  gevallen  snel  een  bepaald  " effect "  wil  verkrijgen  kan  men  ook  gebruik  maken  van  getint  papier , waarop  met  zwart  en  wit  conté-potlood  gewerkt  wordt .  Met  dat  laatste  kunnen  wij  licht  accenten  verkrijgen , die  zich  krachtig  aftekenen  op  het  getinde  papier  ( fig . 33 ) .  De  andere  tekentechnieken  welke  wij  in  de  les  "  Licht  en  Schaduw "  hebben  besproken  , kunnen  natuurlijk  ook  voor  onze  studies  dienen .  Aan  de  hand  van  enkele  voorbeelden  zullen  wij  de  gewassen  tekening  en  de  aquarel  behandelen . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 25 . - PENTEKENINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 25 .
    Pentekeningen  met
    licht - en  schaduwwerking .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 26 . - VLUGGE PENSEELSCHETS.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 26 .
    Vlugge  penseelschets .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLAAT VI . - JAPANSE PENSEELTEKENINGEN.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Plaat  VI .
    Japanse  pentekeningen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 27 . - POTLOODSTUDIE ( dahlia ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 27 .
    Potloodstudie  ( dahlia ) .
    Geen  enkele  dorheid  in  deze  tekening,
    die  dicht  in  de  buurt  komt  van  een  lijntekening .  Hoewel  de  arceringen  niet  nauw  aaneengesloten  zijn , bindt  het  oog  de  afzonderlijke  lijnen , die  een  indruk  geven  van  de  " beweging " der  bloembladeren .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 28 . - POTLOODSTUDIE ( OOSTINDISCHE KERS )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 28 .
         Potloodstudie
    ( Oostindische  kers )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 29 . - POTLOOTSTUDIE ( BLOEMKOOL )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 29 .
    Potloodstudie
    ( bloemkool )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 30 . - POTLOODSTUDIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 30 .
    Potloodstudie
      ( rozen )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 31 . - POTLOODSTUDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Fig . 31 . Potloodstudie
    ( chrysanth ,  fragment ) .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 32 . - POTLOODSCHETS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 32 .
    Potloodtekening .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 33 . TEKENING .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 33 .
    Tekening  met  zwart  en  wit  conté
             op  getint  papier .

    06-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 17 . b , - HOE TEKENEN WIJ EEN BLOEM .
    Art . Nr . 17 . b ,

               Hoe  tekenen  wij  een  bloem

      Hierbij  gaan  wij  op  dezelfde  wijze  te  werk  als  we  hebben  gedaan  met  de  tekening  van  het  blad .  Om  een  goed  begrip  te  krijgen  van  de  structuur  van  de  bloem , zal  het  nuttig  zijn  enige  doorsnede  te  maken  en  deze  nauwkeurig  te  tekenen  ( zie  fig. 6 ) .
    Neem  een  bloem , ontdoe  hem  van  zijn  bloembladen  en  observeer  de  wijze , waarop  die  zijn  ingeplant  en  worden  vastgehouden .  In  fig. 21 A ,  hebben  wij  enkele  bloembladen  van  deze  margriet  verwijderd , teneinde  de  inplanting  van  de  blaadjes  die  er  aan  vastgehecht  bleven , beter  zichtbaar  te  maken .  Fig. 21 B , toont  je  enkele  verschillende  aspecten  van  afzonderlijke  en  op  verschillende  wijze  opgerolde  bloembladen .  Observeer  hoe  het  hart  van  deze  bloem  is  gebouwd  en  het  bijzondere  karakter  van  zijn  meeldraden  en  zijn  stamper .  Neem  vervolgens  een  andere  margriet , laat  hem  intact  en  tracht  u  zich , als  je  hem  bekijkt , een  voorstelling  te  maken  van  het  inwendige .  Hierbij  komt  het  dus  aan  op  uw  herinneringen  aan  voorgaande  waarneming  en  op  die  wijze  zult  je  er  in  slagen  door  uw  tekening  anderen  iets  laten  te  zien  van  het  wezen  van  een  bloem .  Uw  tekeningen  zullen  inhoud  krijgen  en  boeien .  Blijf  dan  ook  altijd  het  detail  bestuderen  en  bedenk  dat  deze  studies  de  basis  vormen  voor  iedere  tekening  of  schilderij .  Dat  deze  studies  uiterst  nauwkeurig  moeten  zijn  is  vanzelfsprekend , doch  dit  sluit  niet  uit  dat  je  het  geheel  moet  blijven  zien  en  daarom  de  onnodige  details  moet  terughouden .  Zorg  dus  allereerst  voor  de  details  die  het  karakter  van  de  bloem  bepalen  en  hoedt  je  voor  een  precieze  copie  van  het  geziene .  Hoe  knap  dergelijke  copieén  ook  uitgevoed  worden , zij  zullen  toch  immer  dor  en  levenloos  blijven .  Een  minder  knap  uigevoerd  werk , waaruit  het  karakter  evenwel  duidelijk  spreekt  is  dus  van  grotere  waarde .  Alleen  dus  door  het  bestuderen  van  die  karakter  bepalende  elementen  leren  wij  wat  verwaarloosd  kan  worden .
      Wees  er  ook  van  overtuigd  dat  je  door  de  studies  van  het  detail  vele  ontdekkingen  zult  doen , die  een  onuitputtelijke  bron  zullen  zijn  voor  uw  decoratieve  composities .  Zoals  je  dat  heeft  gedaan  met  het  blad , tekent je  om  te  beginnen  één  of  meer  aparte  bloemen .
    Je  maakt  natuurlijk  gebruik  van  dezelfde  methode .  Is  dat  eenmaal   gedaan , dan  probeert  je  de  bloem  in  zijn  geheel  te  tekenen .  
      Wij  hebben  tot  dusver  de  onderdelen  van  de  plant  getekend , zij  het  ieder  onderdeel  apart .
      Thans  gaan  wij  het  geheel  tekenen :  de  stengel  met  bladeren  en  bloem .  Zet  de  tak  zo  neer  dat  alle  vormen  goed  waarneembaar  zijn , bijvoorbeeld  in  een  vaas  met  nauwe  hals  en  het  geheel  in  van  links  komend  licht .  Om  een  rustige  achtergrond  te  verkrijgen  doet  je  er  goed  aan  er  een  vel  wit  tekenpapier  achter  te  zetten , maar  dan  wel  zover  er  achter  dat  de  tak  met  bladeren  en  bloemen  geen  hinderlijke  schaduw  werpt .  De  bloem  zal  tegen  die  lichte  fond  juist  scherp  omlijnd  afsteken , zodat  je  de  vorm  goed  kunt  volgen  en  weergeven .  De  eerste  opzet  maken  wij  met  potlood .  Bewust  dringen  wij  hier  aan  op  een  bepaalde  werkwijze  omdat  alleen  daardoor  een  bevredigend  resultaat  verkregen  kan  worden .  En  dat  is  toch  immers  ons  doel  ?  
      Haasten  wij  ons  echter  en  bereiden  wij  ons  daarvoor  niet  voldoende  voor  dan  zal  dit  zijn  weerslag  vinden  in  onze  studie .  Door  onze  methode  te  volgen  zult  je  stap  voor  stap  dichter  bij  het  doel  komen  en  het  is  daarom  dat  wij  steeds  dezelfde  raadgevingen  zullen  herhalen , omdat  je  snelle  vorderingen  maakt .  Ons  eerste  werk  is  dus  weer  het   bepalen  van  de  meetkundige  figuur  waarin  wij  het  geheel   kunnen  " vangen " .
    Trouwens  in  fig. 22  van  deze  les  vindt  je  ook  een  reeks  schetsen  die  voor  zichzelf  spreken .  Wanneer  je  deze  goed  bekijkt  kunt  je  vaststellen  dat , uitgaande  van  een  eenvoudige  zeer  algemene  vorm , langzamerhand  de  natuurlijke  vorm  van  deze  anjelier  bereikt  wordt .  Deze  werkwijze  stelt  je  trouwens  in  staat  direct  in  het  begin  al  de  massa's  van  de  verschillende  onderdelen  te  bepalen  en  tevens  hun  onderling  evenwicht .  Je  leert  uw  onderwerp  eenvoudig  zien  en  je  krijgt  een  goed  begrip  van  de  bouw .  Zo'n  schets  moet  als  het  ware  het  geraamte  van  uw  tekening  worden  zonder  overbodige  details .

      Vervolgen  gebruiken  wij  een  zachter  potlood , bijv.  2 B , om  de  tekening  verder  door  te  werken  ( fig . 23 ) .  Ook  kunt  je  uw  tekening  overtrekken  met  Oostindische  inkt  en  daarna  de  potloodlijnen  uitgommen .  Het resultaat  hiervan  ziet  je  in  fig .  24 .  Maar  in  de  meeste  gevallen  zal  de  lijn  zijn  losheid  verliezen  en  het  is  dan  ook  beter , wanneer  eenmaal  de  construtiefiguur  is  uitgezet , te  proberen  direct  met  de  pen  of  het  penseel  te  werken .  Hoe  het  ook  zal  uitvallen ;  een  potloodschets  in  enkele  lijn  kan  bekoren .  Dit  kan  evenwel  niet  altijd  gezegd  worden  van  een  pentekening  in  enkele  lijn .  Dit  soort  tekeningen  blijft  wel  eens  wat  " droog " .  Natuurlijk  kan  er  veel  verandering  in  komen  wanneer  wij  zorgen  voor  voldoende  modulaties , doch  een  vollediger  beeld  verkrijgen  wij  pas  met  het  aanbrengen  van  licht  en  schaduw .  Wij  hebben  hier  de  keuze  tussen  verschillende  werkwijzen  die  je  reeds  kent  en  die  behandeld  zijn  in  de  aller  eerste  lessen  " Licht en  schaduw " .  Wij  zullen  deze  nog  eens  nagaan  en  aan  de  hand  van  de  illustaties  duidelijk  maken .  Stuk  voor  stuk  zijn  het  waardevolle  uitdrukkingsmiddelen  voor  de  tekenaar  en  de  schilder  van  bloemen .


    05-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 21 . - BLOEMBLADEN . ( MARGRIET )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 21 . A , en  21 . B ,
    Bloembladen  van  een  margriet.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 22 . - SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 22 .
    Eerst  een  schets  van  de  voornaamste
    lijnen  en  vlakken .  Daarna  de  eigenlijke 
    tekening .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!