E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lairke
    blog.seniorennet.be/lairke
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    07-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . e ,

    Fig . 82 .

    Schetsen  voor  een  compositie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 59 . e ,

    Fig . 85 .

    Het  voltooide  ontwerp  door  A. Creuzot

    08-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 60 .

    Plaat  III

    Twee  affiches  ( Cassandre  en  Drodovitch ) .
    Tekening  voor  een  luxe - horloge  winkel  en
    een  vignet  voor  een  reisfolder .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN

    Art . Nr . 60 .

                    Het  Reclame - ontwerpen

      In  het  reclamedrukwerk  is  de  vlakverdeling  van  het  grootste  belang .  Het  is  dus  zaak  om  op  smaakvolle  en  bekwame wijze  de  tekst , de  illustraties  en  eventueel  de  afbeelding  van  bepaalde  artikelen  te  groeperen  en  deze  met  de  tekst  te  combineren .  Men  moet  allereerst  blijk  kunnen  geven  van  vindingrijkheid  en  daartoe behoort  het  maken  van  een  groot  aantal  voorbereidende  krabbels  en  schetsen . 

      De  aard  van  de  compositie  moet  onderworpen  blijven  aan  die  van  het  produkt  waarvoor  reclame  wordt  gemaakt .  Zo  is  het  wel  duidelijk  dat  een  advertentie  voor  parfum  een  verfijnder  karakter  zal  moeten  hebben  dan  een  voor  schoencreme , om  maar  eens  een  voorbeeld  te  noemen .

      De  voornaamste  reclamedrukwerken  zijn :  prospectus , het  inlegvel , de  folder , de  catalogus , de  brochure  en  de  strips  of  andere  soorten  losse  afbeeldingen  ( Fig . 86 ) .

      De  prospectus .  Hierin  vinden  wij  dezelfde  elementen  als  in  een  advertentie :  bekendmaking  van  het  produkt , naam  en  slagzin   ( fig . 86 , nr 1 ) .

      Het  inlegvel .  Dit  is  een  soort  fraai  uitgevoerde  propectus , gelegd  tussen  de  bladzijden  van  een  boek  of  tijdschrift .  Hij  wordt  gewoonlijk  met  veel  zorg  uitgevoerd  op  zwaar  papier  of  karton  en  is  meestal  aan  twee  zijden  bedrukt .  Op  dit  terrein  weet  men  in  de  reclame  voor  farmaceutische  produkten , al  of  niet  in  kleur , vaak  scheppingen  van  een  opmerkelijke  kunstzin  tot  stand  te  brengen  ( fig . 86 , nr 3 ) .

      De  folder  is  wel  het  meest  verbreide  reclamedrukwerk .  Hij  bestaat  uit  een  vel  papier , dat  in  tweeën , drieën  of  vieren  gevouwen  is  op  verschillende  manieren .  Op  de  voorste  pagina  is  gewoonlijk  een  onderwerp  afgebeeld  ( vaak  ook  alleen  een  tekst )  dat  de  nieuwsgierigheid  weet  op  te  wekken .  Op  de  binnenzijde  zullen  de  afbeeldingen  van  de  produkten  te  zien  zijn  en  geheel  opengevouwen  moet  het  vel  papier  een  goede  eenheid  vormen .  Er  is  hierin  voldoende  ruimte  om  uitvoerig  met  tekst  en  afbeeldingen  de  verkoopargumenten  naar  voren  te  brengen  ( fig . 86 , nr 2 ) . 
     
      De  catalogus .  Bij  dit  drukwerk  is  de  vlakindeling  niet  altijd  gemakkelijk  omdat  het  hier  gaat  om  de  aanprijzing  van  meerdere  artikelen  .  De  tekenaar  zal  zorgvuldig  de  verhoudingen  van  tekst  en  beeld  moeten  bestuderen , die  hij  in  een  schetsontwerp  tot  evenwicht  zal  brengen  en  waarvoor  hij  een  aantrekkelijk  omslag  zal  ontwerpen  ( fig . 86 , nr 4 ) .

      De  brochure .  De  reclame  krijgt  vaak  een  min  of  meer  indirecte  vorm  door  middel  van  een  album  of  goed  uitgegeven  brochure , die  voorzien  is  van  illustraties  ( fig . 86 , nr 5 ) .
      Blijven  nu  nog  over  de  plaatjes  van  allerlei  aard , de  strips , de  spelletjes  en  uitknipfiguurtjes , die  van  de  tekenaar  een  levendige  verbeeldingskracht  vragen 
    ( fig . 86 , nr 6 ) . 
     
      De  advertentie  in  dag -  en  weekbladen  vertoont  zich  in  uiteenlopende  afmetingen  van  kleine  " één kolommers "  tot  kwart , halve  en  hele  pagina's .  Hij  bestaat  gewoonlijk  uit  een  tekst , die  al  of  niet  vergezeld  wordt  van  foto's  of  tekeningen . 
      Bij  deze  vorm  van  tekenen  moet  de  ontwerper  een  beroep  doen  op  alle  mogelijkheden  van  zijn  fantasie  en  vindingrijkheid .  Hij  kan  hier  niet , zoals  bij  de  illustratie  in  zekere  zin  de  aanwijzingen  van  de  schrijver  volgen .  Zijn  taak  is  het  scheppen  van  een  compositie , die  op  volstrekte  wijze  de  aandacht  van  de  lezer  gevangen  houdt  of  hem  op  de  een  of  andere  manier  prikkelt  en  hem  zodoende  het  produkt  inprent .
      Nu  eens  zal  hij  de  voornaamste  plaats  inruimen  aan  het  artikel  ( auto , parfum , sigaret  of  wat  dan  ook )  en  zijn  tekening  zal  er  dan  op  uit  zijn  om  hiervan  het  beeld  in  de  geest  van  de  lezer  vast  te  zetten ;  dan  weer  zal  hij  een  compositie  uitvoeren  met  mensen  of  dieren  in  een  omgeving  van  landschap  of  interieur , dat  de  bedoeling  heeft  om  het  nut  of  de  bijzondere  hoedanigheden  van  het  produkt  naar  voren  te  brengen . 
       In  feite  lopen  deze  twee  bedoelingen  dooreen :  het  juiste  te  bereiken  doel  is  om  van  de  lezer  een  koper  te  maken . 

      De  showcard .  De  showcard  is  een  klein  formaat  affiche  bestemd  voor  het  interieur  en  dus  voor  een  meer  langdurige  bezichtiging  dan  een  groot  affiche  op  straat .  Buiten  is  men  gehaast  en  verstrooid , het  is  er  warm  of  koud  of  het  regent ; men  blijft  dus  nergens  lang  voor  stilstaan .  De  aanprijzingen  in  tekst  of  tekening  zijn  op  een  showcard  minder  gedetailleerd  dan  in  een  advertentie , maar  meer  dan  op  een  affiche .  De  compositie  moet  ook  hier  een  eenheid  vertonen  en  pakkend  zijn  om  de  blik  te  vangen  door  op  een  opvallende  wijze  de  aandacht  te  vragen  voor  de  naam  en  voor  het  produkt  zelf .
      Het  affiche  of  aanplakbiljet  heeft  de  laatste  zeventig  jaar  een  steeds  grotere  plaats  ingenomen  op  het  gebied  van  de  reclame  en  zijn  ontwikkeling  is  reeds  het  voorwerp  van  talrijke  studies  geweest .  Nu  heeft  deze  ontwikkeling  in  zekere  zin  gelijke  tred  gehouden  met  de  drukte  in  de  straten  zelf .  We  zullen  dit  verklaren .  De  eisen  van  het  hedendaagse  leven  brengen  mee  dat  een  affiche  met  een  oogopslag  gezien  en  begrepen  moet  worden .  Hoe  eenvoudig  hij  is , hoe  beter  zijn  uitwerking  zal  zijn :  eenvoudig  in  zijn  uitbeelding  en  eenvoudig  van  kleur .  We  bedoelen  daarmee  dat  de  tekening  beperkt  kan  blijven  tot  een  enkel  voorwerp  of  persoon  met  de  naam  van  het  produkt  of  voorwerp  en  eventueel  een  kort  zinnetje  als  aanvulling van  de  tekening .  Twee  of  drie  kleuren  kunnen  voldoende  zijn , als  zij  maar  goed  over  het  vlak  zijn  verdeeld  en  met  elkaar  in  harmonie  zijn  gebracht .  Overigens  moet  men  ook  bedenken  dat  de  kostprijs  van  een  affiche  hoger  wordt  naarmate  er  meer  kleuren  gebruikt  worden  en  dat  is  ook  al  een  rede  waarom  men  met  weinig , goed  gekozen  kleuren  moet  kunnen  volstaan .  Schetsontwerpen  voor  affiche  worden  gewoonlijk  op  een  formaat  van  30 x40  cm .  in  gouache  of  plakkaatverf  uitgevoerd . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 60 .

    Fig . 86 .

    1 , Prospectus  -  2 , Folder  -  3 , Inlegvel  
    4 , Catalogus   -  5 , Brochure  -  6 , Plaatjes

    09-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE

    Art . Nr . 60 . a , 

            Het  ontwerpen  van  een  advertentie

      Twee  grote  stromingen  tekenen  zich  af  in  de  reclamekunst  van  onze  dagen .  Dit  is  geenzins  verwonderlijk  wanneer  men  bedenkt  dat  zich  ook  in  de  " grote  Kunst "  beide  stromingen  aftekenen .   
      De  eerste  legt  zich  toe  op  een  realistische  weergave  der  dingen ; de  tweede  heeft   een  meer  intellectueel  karakter .  Bij  deze  overheerst  de  interpretatie .  Het  is  een  meer  verfijnde  soort , die  toegepast  wordt  bij  bepaalde  luxe -artikelen , terwijl  de  andere  stijl , die  veel  meer  in  gebruik  is , zich  tot  de  grote  massa  richt . 
      In  zijn  gebruikelijke  vorm  bevat  deze  laatste  een  opschrift  -  in  de  reclame 
    " kopregel "  genoemd  -  , een  grote  of  enkele  kleinere  illustraties , een  hoofdtekst , een  beschrijving  van  het  produkt , een  handelsmerk  met  eventueel  een  slagzin , een  bon  voor  een  catalogus  of  monsters  enz . 
      Al  deze  elementen  vereisen  een  goed  bestudeerde  verdeling  en  rangschikking  om  tot  een  gunstig  evenwicht  te  geraken , waarbij  rekening  gehouden  moet  worden  met  hun  belangrijkheid , niet  alleen  voor  wat  betreft  de  in  te  nemen  ruimte , maar  ook  voor  wat  betreft  hun  graad  van  interesse  als  elementen  van  attractie  voor  het  publiek .  Men  dient  dus  goed  te  overwegen  welke  plaats  men  aan  ieder  onderdeel  zal  inruimen  in  het  geheel , rekening  houdend  met  bovengenoemde  dubbele  taak . 
      Als  de  advertentie  van  het  realistische  soort  is , dan  kan  men  toch  zijn  eigen  persoonlijkheid  tot  gelding  brengen , te  meer  waar  iedere  advertentie  in  zijn  verschijning  iets  nieuws  moet  bevatten , ook  al  moet  hij , wanneer  hij  deel  uitmaakt  van  een  bepaalde campagne , toch  met  de  andere  uit  de  reeks  een  duidelijke  verwantschap  blijven  vertonen . 
      Het  ontwerpen  van  een  advertentie  wordt  gewoonlijk  voorafgegaan  door  een  onderhoud  van  de  klant  met de  contactman  van  het  reclamebureau  of  rechtstreeks  met  de  tekenaar / ontwerper .
      De  opdrachtgever  verlangt  een  serie  advertenties  op  een  gegeven  thema .  Laten  we  hier  eens  als  voorbeeld  nemen  het  geval  van  de  propaganda  voor  een  voedingsmiddel  nl .  kruiden , dat  hij  " Condiments  Périgord "  wil  noemen .  De  ontwerper  stelt  een  algemeen  thema , een  leidraad , samen ;  de  opeenvolgende  advertenties  moeten  nl.  onderling  enige  gelijkheid  vertonen  in  de  hoofdopzet  en  somige  elementen , in  het  bijzonder  het  gebruikte  lettertype , zullen  zelfs  geheel  ongewijzigd  blijven . 
      De  teksten  worden  getypt  en  aan  de  tekenaar  gegeven  om  hem  in  staat  te  stellen  een  eerste  indeling , een  eerste  opzet  dus , te  ontwerpen .  Dit  noemt  men  de  " layout " .  De  kopregel  zal  luiden  :  " Conseillé  par  les  gastronomes , le goût  Périgord ... " 
    ( " Aanbevolen  door  fijnproevers :  de  Périgord  smaakt " ) .  De  teksten  zullen  in  iedere  advertentie  anders  luiden , maar  de  hoofdtekst  zal  altijd  500  letters  en  tekens  bevatten .  De  kleine  teksten  tellen  ongeveer  100  letters  en  tekens  en  worden  uit  een  kleinere  letter  gezet .  Men  zal  telkens  moeten  eindigen  met  de  slagzin :  " Pas  de  bonne  cuisine  sans  condiment  Périgord  "  ( Geen  goede  keuken  zonder  Périgord  kruiden ) .  Natuurlijk  zullen  ook  het  artikel  en  zijn  verpakking  afgebeeld  moeten  worden . 
      De  tekenaar  beschikt  dus  over  een  aatal  elementen , die  hij  zal  moeten  onderbrengen  en  met  elkaar  verbinden  in  een  compositie  van  vooraf  bepaald  formaat .  
      Hij  gaat  zoeken , zet  snel  een  aantal  denkbeelden , soms  zeer  vele , op  papier , totdat  er  drie  of  vier  bevredigende  schetsontwerpen  overblijven , die  hij  aan  zijn  chef  voorlegt .  Deze  zal  dan  degene , die  hem  voor  een  bepaalde  advertentie  de  beste  lijkt , uitkiezen .  De  tekenaar  gaat  deze  dan  nog  eens  met  meer  zorg  overtekenen  zodat  hij  aan  de  klant  getoond  kan  worden .  Een  goed  uitgebalanceerde  verdeling  van  alle  elementen  wordt  hierbij  zorgvuldig  bestudeerd , rekening  houdend , we  zeggen  dit  nog  eens , met  hun  attractieve  waarde .  In  ons  geval  was  het  de  derde  schets , waaraan  de  voorkeur  gegeven  werd :  het  vrouwtje  vormt  een  element  van  menselijk  belang  en  geeft  een  levende  noot  aan  de  advertentie .  De  kopregel  is  goed  gecomponeerd ;  hij  vormt  een  gesloten  blokje  en  is  goed  leesbaar .  De  aanlokkelijke  illustraties  zijn  uitstekend  over  het  vlak  verdeeld ;  wanneer  men  hen  met  de  ogen  volgt , leiden  zij  je  tot  de  slagzin .  
      Wanneer  deze  layout  door  de  opdrachtgever  wordt  goedgekeurd , gaat  men  tot  de  definitieve  uitvoering  over .  De  illustraties  zullen  daarbij  op  een  groter  formaat  uitgevoerd  worden  om  het  werk  te  vergemakkelijken  en  vervolgens  fotografisch  verkleind  worden  tot  het  vereiste  formaat .  
      De  reclametekenaar  is  vaak  tevens  lettertekenaar .  Hij  tekent  bepaalde  teksten  in  de  advertentie , zoals  hier  de  kopregel  en  de  slagzin , anders  wordt  dit  aan  een  specialist  toevertrouwd .  In  ons  voorbeeld  gaat  het  over  een  lettering  die  we  " script "  noemen , maar  het  spreekt  vanzelf  dat  de  letter  een  groot  aantal  verschijningen  kan  vertonen , die  onderling  zeer  verschillen . 
      Ook  de  gehele  tekening  kan  groter  worden  uitgevoerd  en  later  bij  het  clicheren  verkleind  worden . 
      Wat  de  gedrukte  teksten  betreft , daarvoor  zoekt  de  tekenaar  in  de  letterproeven  van  drukkers  of  advertentezetterijen  het  lettertype  dat  hem  het  beste  voorkomt .  Hij  kiest  een  " corps "  dat  wil  zeggen  de  grootte  van  een  bepaalde  letter , zodat  de  teksten  in  de  hiervoor  bepaalde  ruimten  zullen  passen . 
      Daartoe  telt  hij  hoeveel  letters  er  in  een  regel  gaan , waarvan  hij  de  lengte  op  zijn  layout  gemeten  heeft  en  naar  aanleiding  daarvan  kiest  hij  het  type  en  het  corps .  Ieder  type  heeft  zijn  eigen  karakteristieken  en  draagt  ook  zijn  eigen  naam , zoals  Antiek , Bodoni , Garamont , Libra  enz . 
      De  drukker  of  advertentiezetter  zet  de  teksten  en  maakt  daarvan  haarscherpe  afdrukken . 
      Na  dit  voorbereidende  werk  beschikt  de  tekenaar  over  alle  afzondelijke  onderdelen  van  de  advertentie : foto's  op  het  juiste  formaat  van  de  illustratie (s) , kopregel , slagzin  en  de  gezette  teksten .  Hij  moet  deze  nu  gaan  verenigen  en  de  zogenaamde 
    " montage "  maken  aan  de hand  van  de  oorspronkelijke  layout .  Dit  is  een  nauwgezet  werk .  Hiervoor  gebruikt  hij  een  speciale  soort  van  rubberlijm , die  het  mogelijk  maakt  het  geplakte  los  te  maken  zonder  dat  dit  beschadigd  wordt , indien  het  nodig  mocht  blijken  om  een  bepaald  onderdeel  een  andere  plaats  te  geven .  Als  deze  montage  voltooid  is  wordt  het  geheel  gereinigd  en  afgedekt  met  een  velletje  cellofaan  om  aan  de  opdrachtgever  te  worden  voorgelegd .  Is  de  goedkeuring  verkregen , dan  gaat  het  geheel  naar  de  clichémaker  ( waarop  we  later  zullen  terugkomen )  en  de  advertentie  zal  daarna  afgedrukt  worden . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 60 . a ,

    Plaat  V .

    Uitvoering  van  de  tekeningen , het  tekenen  van  de  tekst , keuze  en  meting  van  het  lettertype , de  gedrukte  advertentie .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 87 .

    De  voledige  uitwerking  van  de  gekozen  schets .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 60 . a ,

    Plaat   IV .

    Schetsen  voor  een  layout .

    10-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING

    Art . Nr . 61 .

                           De  Modetekening

    De  modetekening  is  aan  bijzondere  voorschriften  onderworpen .  Het  minste  wat  men  van  hem  zou  kunnen  verlangen , is  wel  om  " elegant "  te  zijn , waarmee  wij  bedoelden  op  elegante  wijze  op  papier  gezet  in  een  stijl , een  " handschrift " , waarvan  de  voornaamheid , de  " chic " , in  overeenstemming  zal  zijn  met  het  afgebeelde  modelontwerp  en  dit  zo  mogelijk  nog  zal  versterken .    
     
     Deze  sierlijkheid  zal  ook  verkregen  kunnen  worden  door  de  personen  uit  te  rekken  en  hun  slankheid  te  overdrijven , waarbij  men  hals , tors  en  ledematen  verlengt , terwijl  men , en  dat  is  moeilijk , toch  een  schijnbaar  evenwicht  blijft  bewaren  tussen  al  deze  onderdelen  onderling  en  het  gehele  lichaam  ;  men  moet  zich  dus  hoeden  voor  een  soort  van  sterke  overdrijving , die  tot 
    " reusachtigheid "  zou  leiden .  
     
     Ook  de  pose , de  houding  met  goed  gekozen  worden , niet  alleen  voor  gratie , maar  ook  om  een  of  andere  japon  of  mantel  tot  zijn  recht  te  doen  komen . 
     
    Het  aandeel  van  de  kunstenaar , dat  weloverwogen  zal  moeten  zijn , is  dus  onmiskenbaar , te  meer  daar  ook  hier  een  aangename  vlakverdeling  noodzakelijk  is .  Aazeling  of  krampachtigheid  in  de  lijnen , probeersels  en  zelfs  correcties ,  Het  terugkomen  op  een  reeds  getekende  lijn , zijn  niet  op  hun  plaats  in  getekend , die  zuiverheid  van  lijn  verlangt , die  bijdraagt  tot  het  elegante  karakter  van  de  tekening ;  de  tekenaar  dient  een  vastheid  en  zelfs  virtuositeit  van  hand  te  bezitten , die  vergelijkbaar  is  met  die  van  de  japanse  kunstenaars , die  meesters  van  het  penseel , uit  de  goede  tijd .  De  meeste  tekenaars  demonstreren  een  stijl , die  zowel  nerveus  als  soepel  is ; de  omtrek  van  een  figuurtje  wordt  daarbij  vaak  met  een  vrij  dikke  lijn  uitgevoerd , waardoor  het  van  de  achtergrond  los  komt . 
      De  redactrices  van  modetijdschriften , waarvan  er  in  onze  dagen  vele  bestaan , houden  zich  voortdurend  op  de  hoogte  van  de  wisselingen  in  " stijl "  van  de  dameskleding .  Zij  bezoeken  modeshows  en  houden  aantekening  van  wat  hun  als  het  nieuwste , het  meest  geslaagde  en  kenmerkende  voorkomt  in  de  creaties  van  het  nieuwe  seizoen .  Soms  nemen  zij  de  plaats  in  van  de  tekenaars  van  het  tijdschrift , wanneer  deze  zelf  niet  verzocht  hebben  om  toestemming  tot  het  naschetsen  van  de   belangwekkende  nieuwe  modellen .  Maar  men  zal  wel  begrijpen  dat  er  gevallen  zijn , waarin  het  modehuis  niet  toestaat  dat  aan  een  of  andere  nieuwe  vondst  ruchtbaarheid  gegeven  wordt  om  plagiaat  te  vermijden .  
      Ieder  kunstenaar  houdt  er  zijn  eigen  wijze  van  doen  op  na .  Sommigen  maken  een  complete  en  definitieve  tekening , maar  dat  neemt  natuurlijk  enige  tijd  in  beslag  en  dat  kan  hinderlijk  zijn  voor  de  mannequin , die  een  bepaalde  stand  moet  blijven  innemen .  Anderen , en  vormen  de  meerderheid , maken  eenvoudige  schetsjes , vergezeld  van  meer  doorgevoerde  notities  van  de  détails , die  de
    " chic "  van  het  model  vormen  en  waaraan  het  zijn  oorspronkelijkheid  te  danken  heeft .  Zo'n  model  wordt  dan  van  twee  of  drie  zijden  nagetekend .  De  tekenaar  verzuimt  natuurlijk  niet  om  op  het  papier  met  zijn  schetsen  ook  de  naam  van  het  model  en  die  van  de  ontwerper  te  vermelden  om  later  niet  in  verwarring  te  geraken . 
      Teruggekeerd  in  zijn  atelier  gaat  hij  deze  documentatie  dan  gebruiken  voor  een  of  meer  composities , waarin  de  creaties , die  hij  zojuist  onder  ogen  kreeg , op  hun  gunstigst  voor  de  dag  zullen  komen . 
      Het  weergeven  van  plooien  en  draperieën  mag  geen  geheimen  meer  hebben  voor  de  modetekenaar .  Plooien  kunnen  enorm  veel 
    " cachet "  en  leven  verschaffen  aan  een  figuurtje , als  zij  goed  bestudeerd  zijn  en  goed  verdeeld  zijn  in  een  harmonieuze  rangschikking , die  de  beweging  onderstreept  en  indien  zij  op  synthetische  wijze  met  alle  gewenste  juistheid  en  soepelheid  zijn  uitgebeeld .  We  hebben  hierover  uitvoerig  uitgewijd  in  het  lesdeel   HET   SCHETSEN  VAN  PERSONEN .
      Op  plaat  VI  ziet  je  drie  voorbereidende  schetsen , maar  er  zijn  vaak  nog  meer  nodig  .  Twee  van  hen  bevatten  het  silhouet  van  een  heer  in  rok , die  als  " repoussoir "  dienst  doet  en  in  een  van  hen  is  de  omgeving  aangeduid  met  enkele  schematisch  gehouden  figuurtjes .  In  de  derde  ( links  beneden )  is  de  japon  veel  zorgvuldiger  bestudeerd . 
      De  kunstenaar  maakt  een  keuze  en  zal  de  schets  van  de  rechterzijde  boven  verder  gaan  uitwerken .  Dit  zal  geschieden  met  penseel  en  oostindische  inkt .  De  tekenwijze  is  doelbewust  en  vooral  in  de  plooien  brengt  hij  de  aard  van  de  stof  tot  uitdrukking .  De  zwarte  vlek  van  de  rok , de  stevige  omtrek  van  het  figuurtje  en  het  kleine  beetje  spatwerk  van  de  kwast  voeren  haar  naar  voren , waardoor  zij  zich  los  maakt  van  de  personen  op   de  achtergrong .  Deze  laatsten  dienen  slechts  als  " begeleiding " .  De  keuze  van  de  tekenaar  was  juist  en  de  studieschets  van  de  japon  kwam  zeer  goed  te  pas . 
      Het  spreekt  vanzelf  dat  men  zich  ook  van  andere  technieken  bedienen  kan ;  gewassen  tekening , waterverf , gouache  enz . , die  men  onder  andere  omstandigheden  kan  aanwenden .  Oorspronkelijkheid  en  persoonlijkheid  van  de  kunstenaar  komen  hier , evenals  elders  tot  uiting  in  zijn  compositie  en  opstelling  van  de  onderdelen ; hier  misschien  nog  meer  dan  elders , want  het  is  vooral  in  de  compositie  dat  er  sprake  kan  zijn  van  een  artistiek  ontwerp , omdat  de  vrijheid  in  de  uitbeelding  en  interpretatie  noodzakelijkerwijze  aan  banden  wordt  gelegd  door  de  waarheidsgetrouwheid  de  onderwerping  aan  de  uiterlijke  verschijning  van  het  model .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 61 .

    Plaat  VI .

    Modetekening

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 90 . - HERENMODE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 90 .

    Herenmode ;  tekening  van  HEMJIC  uit  het  tijdschrift  ADAM

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 89 .

    Ontwerp  voor  de  omslag  van  een  modetijdschrift .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 61 .

    Fig . 88 .

    Modeshow  ( Een  50 tal  jaar  geleden )

    11-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
    Art . Nr . 61 . a , 

                Reproductie  en  Druktechnieken

      Er  bestaat  een  groot aantal  procédé's  voor  het  weergeven  en  drukken  van  composities  in  zwart  wit  of  in  kleur .  We  noemen  hiervan  de  steendruk , de  houtgravure  de  boekdruk , de  koperdiepdruk , de  ets , de  droge  naald , de  steengravure , de  kleurenlitho , de  schablonendruk  enz .  Voor  een  tekenaar  is  het  onnodig  om  hen  alle  te  kennen , want  ieder  van  hen  vereist  een  specialisatie ;  We  zullen  hier  slechts  spreken  over  de  procédé's  welke  het  meest  gebruikt  worden , nl .  de  boekdruk  voor  tekeningen  in  boeken , kranten  en  tijdschriften  en  de  lithografie  ( of  steendruk )  en  offsetdruk  voor  het  drukken  van  aanplakbiljetten , etiketten  en  in  het  algemeen  voor  drukwerk  in  grote  opslagen .  De  echte  steendruk  is  wat  uit  de  tijd  en  de  offsetdruk  kwam  hiervoor  in  de  plaats . 

             REPRODUCTIETECHNIEKEN

                                    Cliché's

      Alle  illustraties  die  je  , al  of  niet  in  kleur , in  de  meeste  boeken , kranten  en  tijdschriften  ziet  , zijn  gereproduceerd  met  behulp  van  cliché's .  Deze  zijn  geheel  in  de  plaats  gekomen  van  de  houtgravure , die  thans  nog wel  wordt  toegepast  bij 
    luxe - edities  in  beperkte  oplaag  en  in  sommige  catalogi  en  prijscouranten . 
      Om  een  tekening  te  kunnen  afdrukken  heeft  men  dus  een  cliché  nodig .  Dit  is  een  plaat  van  koper  of  zink  -  en  tegenwoordig  ook  lichtmetalen , zoals  magnesium  -  waarop  de  tekening  langs  fotografische  weg  is  overgebracht  en  door  chemische  processen  met  een  of  ander  zuur  op  zodanige  wijze  wordt  uitgebeten , dat  de  tekening  in  relief  over  blijft  en  de  rest  is  weggevallen  door  het  wegbijten  met  het  zuur .  Men  zal  gemakkelijk  begrijpen  dat  dit  cliché  zich  op  de  drukpers  gedragen  zal  op  de  wijze  van  een  drukletter .  De  verhoogde  delen  zullen  de  inkt  van  de  rol  opnemen  en  zodoende  kan  de  tekening  op  papier  worden  afgedrukt . 
      Er  zijn  twee  hoofdsoorten  cliché's  :  het  lijncliché  en  het  rastercliché  of  autotypie . 
      1e .  Lijncliché's .  -  Wanneer  het  de  reproductie  betreft  van  een  tekening  in  oostindische  inkt , met  pen  of  penseel , of  eventueel  in  zwart  krijt , maar  dan  alleen  in  en  met  lijnen , dus  zonder  nuances  en  schakeringen  maakt  men  wat  genoemd  wordt  een  lijncliché .  Hij  is  de  meest  voorkomende  en  goedkoopste  vorm  van  chemiegrafische  reproductie , die  bovendien  het  voordeel  heeft  het  gebruik  van  een  willekeurig  soort  papier , zelfs  van  zeer  ordinair , zoals  krantenpapier , mogelijk  te maken . 
      De  kunstenaar  maakt  eenvoudig  weg  zijn  tekening  op  wit  papier  met  lijnen , die  zo  zwart  en  duidelijk  mogelijk  zijn .  Als  hij  arceringen  maakt , moeten  deze  niet  te  dun  en  niet  te  dicht  bij  elkaar  staan  en  ook  niet  te  veel  gekruist , want  te  grote  fijnheden  komen  niet  over  en  te  ingewikkeld  gekrabbel  kan  vlekken  maken  op  het  cliché  en  de  afdruk .  Overigens  heeft  de  kunstenaar  de  vrijheid  om  zijn  tekening  groter  te  maken  dan  de  afgebeelde  grootte , een  derde , de  helft  of  zelfs  het  dubbele , maar  natuurlijk  altijd  in  de  juiste  verhoudingen .  Om  dit  te  bereiken  behoeft  men  slechts  de  werkelijke  afmetingen  van  de  reproductie  ( fig . 92  in  A B C D )  te  tekenen  en  daarna  een  diagonaal , die  men  verlengt , om  op  gemakkelijke  wijze  een  vergroting  met  dezelfde  verhoudingen  te  krijgen . 
      Bij  een  lijncliché  kan  men  ook  nog  gebruik  maken  van  door  de  cliché-maker  aan  te  brengen  tinten  die  we  " films " noemen .  In  het  algemeen  zijn  deze  tinten  ofwel  een  min  of  meer  grove  puntering , ofwel  horizontale , verticale  of  schuine  en  ook  arceringen  al  of  niet  gekruist .  De  tekenaar  geeft  de  plaats  voor  deze  films  aan  met  blauwe  waterverf  of  maakt  op  zijn  tekening  een  aparte  calque  waarop  hij  de  te  filmen  gedeelten  massief  zwart  aangeeft .  Deze  laatste  methode  verdient  verreweg  de  voorkeur .  Aan  de  hand  van  een  proef  van  de  filmen , die  iedere  clichémaker  heeft , geeft  hij  het  nummer  van  de  film  aan .  De  films  varieëren  in  ieder  patroon  van  licht  tot  donker .  
      Lijncliché's  kunnen  ook  gebruikt  worden  voor  kleurendruk , maar  dan  dient  voor  iedere  kleur  een  aparte  werktekening  gemaakt  te  worden .  Ook  daarop  zullen  we  nog  terugkomen .
      2e .  Rastercliché's  of  autotypiën .   -   Voor  reproductie  van  een  tekening  die  niet  uitsluitend  uit  lijnen  bestaat , maar  uit  tinten , zoals  bijvoorbeeld  een  gewassen  tekening , een  aquarel , een  genuanceerde  krijttekening , is  men  verplicht  om  een  ingewikkelder  en  duurder  procédé  te  hulp  te  roepen , nl .  de  autotypie .  Deze  wijze  van  clicheren  geeft  de  mooiste  resultaten  met  fijne  rasterpunten  op  zeer  gladde  papiersoorten  -  het  zgn .
    " kunstdruk " en  andere  gecoucheerde  papieren .
      We  zullen  niet  op  de  details  ingaan , doch  slechts  vermelden  dat  hij  het  fotograferen  van  de  tekening  tussen  de  lens  van  de  camera  en  de  gevoelige  plaat  een  stuk  spiegelglas  wordt  geplaatst  waarin  zeer  fijn  gekruiste  lijntjes  zijn  gegraveerd  en  dat  de  naam  draagt  van  " raster "  ( fig . 94 ) .  De  tekenaar  zal  dan  overkomen , niet  met  tinten , maar  met  een  zeer  stippeling , die  niet  zichtbaar  is  voor  het  oog , maar  wel  met  een  vergrootglas  op  de  aldus  gereproduceerde  tekening  .  De  punten  zullen  meer  of  minder  grof  zijn  naar  gelang  de  toon  donkerder  of  lichter  is .  In  de  lichte  partijen  zullen  de  puntjes  heel  klein  ven  ver  van  elkaar  verwijderd  zijn  en  zelfs  geheel  verdwijnen  hetgeen  dan  volkomen  wit  oplevert .  In  de  donkere  partijen  zullen  de  punten  elkaar  soms  raken , waardoor  een  bijna  volkomen  zwart  onstaat .  Men  zal  wel  inzien  dat , wanneer  de  tekening  niet  op  die  wijze  in  bijna  onzichtbare  puntjes  zou  zijn  onderverdeeld , het  niet  mogelijk  zou  zijn  om  de  metalen  plaat  door  het  zuur  te  laten  inbijten .  Er  zijn  fijne  en  grove  rasters .  Sommige  zijn  voor  het  blote  oog  onzichtbaar , ander , grovere  wel 
    (fig . 95 - 97 ) .  De  eerste  worden  uitsluitend  op  papier  van  zeer  gladde , uitstekende  kwaliteit  gebruikt .  Hoe  grover  het  raster  is , hoe  meer  het  een  afdruk  op  goedkoop  en  inferieur  papier  toestaat .  Zeer  grove  autotypieën  kunnen  zelfs  op  krantenpapier  worden  afgedrukt . 
      Er  bestaan  twee  soorten  van  raster  ;  het  ene  is  verdiept  gegraveerd  in  het   glas , het  andere  is  met  zwarte  lak  in  lijntjes  getekend ;  zij  zijn  vierkant , rechthoekig  of  rond  en  in  verschillende  diktes  gelinieerd  naar  gelang  het  te  gebruiken  afdrukpapier .  Hoe  gladder  het  papier  is , hoe  fijner  raster  gebruikt  kan  worden . 
      Rasters  worden  aangeduid  volgen  hun  lineatuur  naar  gelang  de  bestemming  van  de  cliché's , bijvoorbeeld :
      Voor  kranten  en  tijdschriften  :  raster  22  tot  40 .
      Voor  beter  uitgevoerde  catalogi  en  brochures :  raster  40  tot  48 . 
      Voor  boeken  en  geïllustreerde  tijdschriften :  48  tot  80 .
      Deze  getallen  geven  het  aantal  lijnen  per  cm  aan . 

                          Koperdiepdruk

      Dit  procédé  verschilt  geheel  van  het  vorige
    Zoals  bij  de  ets  en  de  kopergravure  ligt  de  tekening  verdiept  en  niet  verhoogd  op  het metaal .  Naarmate  de  tint  donkerder  is  zijn  de  " puntjes "  in  het  metaal  dieper  en  kunnen  dus  meer  inkt  opnemen  wat  een  donkerder  afdruk  geeft .  Meestal  wordt  voor  deze  druktechniek  de  zgn .  rotatiedruk  toegepast , waarbij  dus  de  gehele  drukvorm  op  een  cilinder  aangebracht  wordt  en  waardoor  men  in  korte  tijd  zeer  grote  opslagen  kan  drukken .  Onze  grote  geïllustreerde  weekbladen  ( " Panorama " , " Kath . Illustratie  "  "en  "  De  Spiegel  " ) , komen  op  deze  wijze  tot  stand . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 61 . a ,

    Fig . 95 , 96  en  97 .
     
    Dezelfde  gewassen  tekening  gereproduceerd  met  rasterclichés  in  rasters  van  resp .  50 , 80  en  130 . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 93 EN 94 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 93 .

    Tekening  in  linen  met  grijzen  ( mechanische  tonen ) .  De  kunstenaar  verlangde  hier  de  toepassing  van  twee  verschillende  tonen , waartoe  eerst  een  blauwe  tint  op  de  betreffende  plaatsen  werd  aangebracht , die  vervolgens  van  twee  verschillende  nummers  voorzien  werden , de  ene  voor  het  jasje , de  andere  voor  de  pantalon .

    Fig . 94 .

    Schema  van  clichering  voor  rastercliché .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 92 .

    Hoe  een  tekening  vergroten  of  te  verkleinen .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 61 . a ,

    Een  losse  drukletter  uit  gegoten  metaal .
    Onder , een  lijncliché .  De   uitgebeten  plaat  zink  wordt  met  spijkertjes  op  een  blok  hout  bevestigd  om  gelijke  hoogte  te  krijgen  met  de  drukletters .  Letter  en  cliché  zijn  hier  niet  op  dezelfde  schaal  weergegeven .

    12-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
    Art . Nr . 61 . b , 

                        DRUKTECHNIEKEN

      Wanneer  men  een  op  de  juiste  wijze  geïnkt  cliché  met  de  reproductie  in  relief  of  uitgehold  van  een  tekening  op  een  daartoe  geschikt  papier  perst , zal  dit  zijn  afbeelding  krijgen .  maar  er  zijn  nog  andere  methodes  om  te  drukken  behalve  die  met  cliché's , waarover  we  zojuist  spraken . 
      Allereerst  de  offset .  Het  cliché  van  de  tekening  wordt  in  contact  gebracht , niet  rechtstreeks  met  het  papier , maar  met  een  rol  van  rubber  en  deze  rol  zal  daarna  het  ontvangen  beeld  op  het  papier  overgrengen .   Zijn  voordeel  is  dat  men  er  op  gewoon  papier  mee  kan  drukken  , zelfs  met  rastercliché's .  Bovendien  kunnen  de  offsetpersen  tot  zes  kleuren  tegelijk  drukken  en  een  enorm  aantal  exemplaren  per  uur  afleveren , zodat  hij  voor  grote  oplagen  zeer voordelig  is .
      Vervolgens  de  lithografie  of  steendruk .  Hierbij  wordt  de  tekening  rechtstreeks  vervaardigd  op  een  speciaal  geprepareerde  steen  of  soortgelijke  ondergrond  en  deze  zal  dan  zelf  de  tekening  afdrukken . 
      Typografische  druktechnieken  zijn  niet  in  staat  tot  afdrukken  van  zeer  groot  formaat , zoals  bijv.  affiches .  Daarvoor  gebruikt  men  nu  juist  de  steendruk .  In  beginsel  is  steendruk  tekenen  op  steen , maar  sinds  vele  jaren  vervangt  men  deze  voor  grote  composities  door  platen  van  zink  of  aluminium , waarvan  men  het  oppervlak  voorzien  heeft  van  een  korrel  die  overeenkomst  met  die  van  de  lithografische  steen .  Deze  platen  worden  op  cylinders  gerold , die  gebruikt  worden  in  de  rotatiepersen  van  grote  oplagen . 
      Maar of  het  nu  over  steen  of  zink  gaat , de  techniek  is  dezelfde .  De  tekening  moet  in  spiegelbeeld  op  de  steen  worden  uitgevoerd , hetzij  met  behulp  van  calqueerpapier  hetzij  fotografisch .  De  lithograaf  trekt  dan  de  tekening  op  de  steen  over  met  lithografisch  krijt  of  inkt .  Deze  zijn  vet  en  de  daarmee  bedekte  delen  zullen  later  niet  door  zuur  worden  ingebeten  en  enigszins  verhoogd  blijven  staan .  Voor  druk  in  meer  dan  één  kleur  moeten  meerdere  stenen  betekend  worden  in  beginsel  één  voor  iedere  kleur .
      Men  moet  zich  bewust  zijn  van  het  grote  verschil  dat  bestaat  tussen  de  steendruk  en  de  andere  hier  beschreven  technieken .  Bij  de  autotypie  en  de  koperdiepdruk , die  mechanische  procédés  zijn , wordt  de  tekening  precies  zo  weergegeven  als  de  kunstenaar  hem  gemaakt  heeft . 
      Tenzij  de  kunstenaar  zelf  op  steen  tekent  wordt  bij  de  lithografie  de  tekening  naar  het  origeneel  op  de  steen  door  een  beroepslithograaf  overgebracht .  Hoe  bekwaam  en  getrouw  deze  ook  zijn  mag , de  tekening  zal  altijd  iets  van  zijn  vrije  wijze  van  doen  en  van  karakter  verliezen . 
      Een  gewetensvol  kunstenaar  zal  dan  ook  altijd  zelf  zijn  creatie  op  de  steen  tekenen  en  minstens  die  van  de  steen , waarop  de  eigenlijke  lijnen  van  de  tekenaar  komen  te  staan .  De  enige  in  acht  te  nemen  voorwaarde  is  dat  hij  in  spiegelbeeld  komt  te  staan , maar  men  kan  daartoe  een  overtekening  maken  van  het  ontwerp  op  doorschijnend  papier  met  een  stukje  contékrijt .  Dit  papier  wordt  daarna  omgedraaid  op  de  steen  gelegd  en  door  er  dan  met  een  platte  liniaal  sterk  over  te  wrijven , verkrijgt  men  de  omtrekken  van  de  tekening  op  de steen .  Aangezien  conté -  of  siberisch  krijt  niet  vet  is , zullen  zijn  lijnen  bij  het  bijten  ( of  " etsen " )  verdwijnen , zodat  men  zich  daarover  geen  zorgen  behoeft  te  maken .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!