E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    reinskoffieplace
    blog.seniorennet.be/reinsko
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    26-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 83 . - BESLUIT

    Art . Nr . 83 .

                                                           Besluit

      Grote  kunstenaars  onder  onze  tijdgenoten  hebben  veel  gebruik  gemaakt  van  waterverf .  Door  je  te  verklaren , hoe  zij  deze  gebruikt  hebben , menen  we  je  te  kunnen  helpen  bij  het  stellen  en  oplossen  van  een  hoogst  belangrijk  probleem , n.l.  dat  van  de  weergave  van  de  kleur . 

      Al  dadelijk  moeten  we  er  hierbij  aan  herinneren  dat  men , alvorens  dit  stadium  te  bereiken , de  techniek  heeft  moeten  leren  beheersen .  Het  is , na  je  er  op  toegelegd  te  hebben  de  juiste  tonen  te  vinden  en  na  de  hierboven  voorschriften  in  acht  genomen  te  hebben , dat  je  de  vrije  loop  kunt  laten  aan  uw  individuele  persoonlijkheid .  Het  is  eerst  dan , dat  je  " vertolkingen "  tot  stand  kunt  brengen .  Er  bestaat  overigens , zoals  je  geconstateerd  zult  hebben , niet  slechts  één  enkele  manier  om  een  aquarel  op  te  vatten  en  uit  te  voeren .  Nochtans  blijven  de  grondbeginselen  altijd  gelijk :  de  tonen  op  een  directe  wijze  plaatsen , op  onbevangen  wijze  werken , overschilderingen  vermijden .

      Ongetwijfeld  zijn  er  kunstenaars , van  onbetwistbaar  talent , die  van  de  aquarel  niet  meer  verlangen  dan  een  snelle  soort  van  schrijfwijze .  Zij  beschouwen  hem  dan  als  een  document , dat  als  uitganspunt  kan  dienen  voor  een  schilderij  in  olieverf .  Minder  bezorgd  over  de  hoedanigheden  van  doorzichtigheid  en  tederheid , aarzelen  zij  niet  bij  het  gebruik  van  waterverf , als  daartoe  de  wenselijkheid  bestaat , om  meerdere  malen  een  bepaalde  toon  over  te  schilderen , altijd  wel  op  brede  wijze , maar  zonder  de  toetsen  aan  elkaar  te  binden .

      Door  uitsparingen  in  wit , door  over  elkaar  heen  geplaatste  tonen  en  de  glans  van  hun  kleuren , geven  zij  aan  hun  studies  een  grote  intensiteit .  

       Het  is  duidelijk  dat  het  dan  niet  meer  over  eigenlijke  aquarellen  gaat  en  we  zouden  dit  soort  van  voorbereidend  werk  liever  waterschilderen  willen  noemen , temeer  waar  heel  wat  schilders  iedere  transparantie  uit  de  weg  daan  door  op  somige  plaatsen  witte  gouacheverf  te  gebruiken . 

      Evenwel  maakt  de  moderne  schilder  het  woord  " synthese " , dat  we  gebruikt  hebben  om  de  aquarel  te  definiëren , geheel  tot  de  zijne  in  de  volle  betekenis  van  het  woord , want  dit  procedé  blijft , enkele  gevallen  daargelaten , voor  de  meerderheid  van  hen  een  snel  en  vrijmoedig  uitdrukkingsmiddel . 

      Van  zijn  kant  speelt  het  papier  zelf  een  bijzondere  rol , niet  slechts  voor  het  uitsparen  van  lichtpartijen , maar  vooral  om  de  tinten  levendigheid  te  geven .  Intussen  is  het  echter  niet  nodig  om  alles  met  verf  te  willen  weergeven .  Denk  er  aan  dat  letterlijke  overbrenging  van  de  natuur  in  de  kunst  niet  het  doel  is ;  hij  vormt  slechts  het  onmisbare  uitgangspunt .  Men  moet  dus  deze  natuur , die  zo  rijk  en  gevariëerd  is , goed  leren  kennen  om  vervolgens  door  zijn  bemiddelaar , het  kunstwerk , door  die  natuur  heen  uw  persoonlijke  kwalitieten  de  gelegenheid  te  geven  zich  vrij  te  maken . 
      Om  een  voorbeeld  te  geven , waarom  zou  men  in  een  vergezicht  persé  een  cobaltblauw  gemengd  met  kraplak  gaan  gebruiken , wanneer  alleen  dit  blauw , beïnvloed  door  zijn  omgeving , het  gewenste  effect  tevoorschijn  kan  brengen  en  dus  gaan  uitdrukken  wat  je  te  zeggen  hebt  ?  
       Een  ander  voorbeeld :  een  puur  cadmiumrood  voor  de  weergave  van  het  dak  van  een  huis , behoeft  niet  misplaatst  te  zijn , wanneer  de  andere  daken  van  kleur  verschillen , maar  een  herhaling  van  dit  rood , zelf  in  verzachte  vorm , zou  stellig  eentonigheid  met  zich  meebrengen . 
      De  kleur  heeft  nu  eenmaal  zijn  eigen  taal  en  je  kunt , dank  zij  hem , uw  werken  een  grotere  rijkdom  aan  expressie  verschaffen .  
      De  werken  van  kunstnaar  als   JONGKIND , CEZANNE   en   VAN  GOCH ,  zijn  een  levendige  bevestiging  van  hetgeen  we  zojuist  uiteengezet  hebben .  
      De  nerderlandse  schilder  J.B.  Jongkind  ( 1819 -  1891 ) , die  veel  in  waterverf  gewekt  heeft , toonde  op  dit  terrein  een  onbetwist  meesteschap .  Eenvoud  is  een  van  zijn  meest  kenmerkende  eigenschappen .  Op  een  fijne  en  naukeurige  tekening  plaatste  hij  iedere  toon  direct  raak , zonder  herzieningen  of  overschilderingen  en  met  een  opmerkelijke  trefzekerheid .  De  reden , dat  Jongkind  verschilt  van  Cézanne  is , omdat  hij  de  kleuren  van  de  natuur  weinig  of  niet   
    " getransporteerd "  heeft .  Hij  wilde  " waar "  zijn  en  ieder  van  zijn  aquarellen , die  zeer  sober  gehouden  zijn , niettemin  rijk  aan  prachtige  suggestieve  werking .
      Paul  Cézanne  ( 1839 - 1906 )  heeft  een  sterke  invloed  gehad  op  de  verschillende  stromingen  van  de  hedendaagse  kunst .  Even  voortreffelijk  als  schilder  met  water -  als  met  olieverf , wist  hij  door  een  strenge  ogendiscipline  de  gebruikelijke  afzwakkingen  van  de  kleuren  te  vervangen  door  ongebroken  kleuren .  De  grote  partijen  in  zijn  landschappen  versterkte  hij  met  tonen  van  een  zeer  uiteenlopende  intensiteit .  Zo  aarselde  hij  bijvoorbeeld  niet , om  teneinde  het  blauw  van  een  zee  sterker  te  doen  uitkomen , een  oranjeachtige  kleur  te  geven  aan  de  oever , want , zo  zei  hij , " Schilderen  bestaat  niet  alleen  in  het  weergeven  van  een  bepaald  onderwerp , het  is  ook  het  tot  stand  brengen  van  een  harmonie  tussen  de  talrijke  kleurverhoudingen  en  deze  over  te  brengen  in  een  eigen  toonschaal " . 

      Vincent  Van  Goch  ( 1853 - 1900 )  is  heel  zijn  leven  bezeten  geweest  door  het  licht  en  de  kleur .  Voor  hem  was  "  het  geel  de  zuivere  kleur  en  ook  de  liefde ;  het  blauw  een  oneidigheid , zoals  de  nachtelijke 
    hemel " .

      "  Indien  ik , zo  zei  hij " , het  portret  moest  maken  van  een  kunstenaar , waar  ik  van  houd , dan  zou  ik  beginnen  met  hem  te  schilderen  zoals  hij  is , zo  getrouw  mogelijk , maar  om  het  portret  te  voltooien , zou  ik  mij  vervolgens  een  " vrij  werkend  colorist "  gaan  maken .  Ik  overdrijf  zijn  blonde  haarkleur  en  kom  dan  tot  oranjeachtige  tonen , chromaatgelen  en  bleek  citroengeel .  Achter  de  kop  schilder  ik , in  plaats  van  de  banale  muur  van  een    schamelijke  woning , de  oneindigheid ;  ik  maak  een  vlakke  achtergrong  van  het  rijkste  blauw , het  diepste  dat  ik  in  staat  ben  te  verkrijgen  en  door  deze  combinatie  zal  de  blonde  kop  gaan  oplichten  en  door  die  volle  blauwe  achtergrond  een  geheimzinnig  effect  verwerken , zoals  dat  van  een  ster  in  een  diep  nachtelijk  blauw " . 

      Deze  drie  voorbeelden  laten  de  weg  open  voor  verdere  persoonlijke  verkenningen  en  om  die  reden  vestigen  we  op  hen  dan  ook  de  aandacht ;  het  is  echter  geenszins  onze  bedoeling  om  je  een  bepaalde  opvatting  of  techniek  te  willen  opdringen .  Integendeel , we  kunnen  je  niet  anders  aanraden  dan  om  geheel  eerlijk  met  jezelf  te  zijn , hetgeen  het  wezenskenmerk  is  van  de  ware  kunstenaar .  Maar  tracht  wel  in  de  werken  der  meesters  datgene  te  ontdekken  dat  je  in  staat  stelt  om  het  vak  beter  te  leren  kennen .  

      Hoedt  je  tenslotte  voor  ieder  soort  van  ongeduld .  De  echte  kunstenaar  is  er  niet  in  de  eerste  plaats  op  bedacht  om  volstrekt  oorspronkelijk  te  zijn .  Werkelijke  oorspronkelijkheid  moet  de  vrucht  zijn  van  toegewijde , voortdurende  en  weldoordachte  arbeid , waardoor  uw  persoonlijkheid  zich  zal  ontwikkelen  en  je  tevens  de  middelen  zult  vinden  om  aan  die  persoonlijkheid  uitdrukking  te  geven .  

    Beste  Vrienden  en  Vriendinnen  een  klein  beoordelingske  zal  me  zeer  goed  doen  en  me  in  de  top  20  houden .
    ( links onder op de blz. ).

    IEDEREEN   BEDANKT !!!
     




    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!