Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
11-01-2012
herstelling van de B1 Sint-Pieter
de Sint-Pieter op het droge
verwijderen van de huidplanken
de verplaatsing naar de loods
de Sint-Pieter in de loods
de eerste nieuwe huidplanken
de nieuwe huidplanken
het voordek
het boeisel
één kant afgewerkt
herstelling van de B1 Sint-Pieter
achtergrond
In 1992 werd de vzw De Scute opgericht met als doel een bijdrage te leveren aan het behoud van het maritiem erfgoed. Wij opteerden dit te doen via een zeer specifiek project, namelijk de reconstructie van de verloren gegane scheepstypes die de vissers van de Vlaamse kust vroeger gebruikten. Ons eerste project was de bouw van een authentieke replica van een Blankenbergse Schuit: de B1 Sint-Pieter.
traditionele bouwmethode met olmenhout
Bij de bouw van de Sint-Pieter hadden wij geopteerd om de beplanking uit te voeren naar aloud concept, met respect voor de authenticiteit en de werkwijzen van weleer, ook wat de keuze van het materiaal betreft. Destijds werden de Blankenbergse Schuiten voorzien van een beplanking in olm. Dit was destijds een voor de handliggende keuze: olm was een inlandse houtsoort die zich uitstekend leende tot de beplanking van zeegaande boten; olm heeft een lange vezel, en plooit dus gemakkelijk, wat goed van pas kwam bij de zeer ronde vormen van de Blankenbergse Schuit. Het was destijds overal te vinden, en eens in het zeewater wordt olm zo hard als eik. Wij opteerden dus ook voor olm. Maar olm heeft ook nadelen: in contact met regenwater of brakwater verliest olm vrij vlug zijn sterkte en is het onderhevig aan rot.
Toch hadden wij in eerste instantie wel geprobeerd om een beplanking in eik te voorzien. De eerste twee gangen naast de kielbalk zijn trouwens eiken planken. Maar de constructievereisten en de technische mogelijkheden die wij toen hadden leidden ons automatisch naar de optie om de beplanking verder met olm uit te voeren.
de olmenziekte
Achteraf gezien was dit een risico, gezien de olmenziekte die al een 50-tal jaar in West-Europa woedt (zie de → website van Natuurpunt Wal). Deze ziekte zorgt ervoor dat alle volwassen olmen voortijdig sterven aan een parasiet. Het hout van deze bomen is dan minder of zelfs helemaal niet meer geschikt voor verwerking.
Om het risico te spreiden kochten wij olm van twee verschillende locaties: één partij kwam uit Noord-Holland, de andere uit het oosten van Frankrijk. Bij de levering waren het prachtige bomen, waarvan er één meer dan één meter diameter had. Zij hadden een specifieke geur en waren licht oranje van kleur (later bleek dit een veeg teken te zijn, volgens oude scheepstimmerlui hadden de planken een vaalbleke kleur moeten hebben).
Allicht waren de aan ons geleverde bomen toch besmet met deze schimmel, ondanks de verzekering van het tegendeel door onze leveranciers. Het resultaat is dat wij thans, na zes jaar vaart, problemen hebben met enkele planken boven de waterlijn. Het onderwaterschip is intact, maar de problemen nopen ons er toe om thans de nodige herstellingswerken aan te vatten.
de problemen
In de eerste jaren na de tewaterlating in 1999 merkten wij geen problemen met onze beplanking. Bij het jaarlijks onderhoud in april 2005 echter, begon het al te dagen dat wij helaas niet zouden ontsnappen aan de gevreesde olmenziekte. Hier en daar vertoonden sommige planken, vooral aan de waterlijn en vooral aan bakboordkant (de zijde die vooral naar de kade gekeerd was en dus minder zonlicht kreeg), tekenen van verval. Het hout vermolmde waardoor de structuur van de planken verzwakte. Er werd toen een noodherstelling uitgevoerd om ons toe te laten onze geplande activiteiten, waaronder de tocht naar Sail Amsterdam, uit te voeren.
In het najaar 2005 werd het meer en meer duidelijk dat het lappen en tappen geen zoden aan de dijk zou zetten. Tijdens de algemene vergadering van februari 2006 beslisten de leden unaniem dat een fundamentele herstelling aan de orde was. Om geen verdere risicos te lopen, werd de Sint-Pieter op 8 mei 2006 uit het water gehaald. Wij vonden bij Jan Vandamme, op de terreinen van zijn vestiging in Blankenberge, op een boogscheut van onze Scutewerf, een onderkomen.
omvang, termijn en kostprijs
In principe moeten alle olmen planken vervangen worden. Om niet meer met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden zullen wij de herbeplanking met eik uitvoeren. Hiervoor zal beroep gedaan worden op de expertise van Jan Vandamme.
De herstelling stelt onze vereniging voor een nieuwe uitdaging: naast de bouw van de Loodskotter moet nu ook de Sint-Pieter aangepakt worden. Dit zal een herverdeling van de middelen en de groep scheepstimmerlui noodzakelijk maken.
Een herstelling kost geld. Deze kosten, naast die van de bouw van de loodskotter, stellen de vzw voor een zware opgave. Alleen al het eikenhout (3 bomen) kost 10.000 . Daarbij komen dan nog nagels en vijzen, dichtingmateriaal, verf...
realisatie van onze opdracht tijdens de herstellingswerken
De Sint-Pieter is de maritieme ambassadeur van Blankenberge. Wij denken deze functie ook tijdens de herstellingswerken verder te kunnen verzekeren via het toegankelijk maken van het herstellingsproces voor alle belangstellenden en toeristen. De werf zal te bezichtigen zijn tijdens de weekends. Op aanvraag zullen geleide bezoeken georganiseerd worden, in combinatie met de uitwerking van de tentoonstelling van de collectie Bayot.
stand van zaken
De renovatie is na enige aarzeling op kruissnelheid gekomen. Het grote probleem, het plooien van de nieuwe huidplanken, loopt ondertussen al vrij vlot. De "stoommachine" van Jan Vandamme is zeer bruikbaar voor het plooien van de planken. Begin november '07 werd al de derde gang aangebracht en die onderste planken zijn de moeilijkste om aan te brengen omdat ze in twee richtingen moeten plooien. Er wordt tegelijk gewerkt aan het opknappen van het roer en de twee zwaarden.
De renovatie van de B1 Sint-Pieter nadert begin 2011 toch wel zijn voltooiing. Het voordek is afgewerkt en grote delen van het boeisel staan er al op. Het boeisel is geen onderdeel van de dragende constructie van een schip, maar dient om hoge golven buitenboord te houden.
De vzw De Scute is opgericht in 1992. Bedoeling was en blijft het maritieme erfgoed uit het vissersverleden van Blankenberge te herwaarderen.
Medestichter Achilles Wittevrongel, de zeilmaker, liep al lang rond met de idee de legendarische Blankenbergse schuit te herbouwen. Maar er was een krachtige impuls nodig uit het Pajottenland om de droom in daden om te zetten. Muzikant en instrumentenbouwer Herman Dewit kwam daar bij het zoeken naar een plan voor de bouw van een kleine zeilboot bij de historicus en archeoloog, wijlen Luc Casaer, terecht. Die was al jaren bezig met het bestuderen van het Europees maritiem erfgoed, en samen zakten ze naar Blankenberge af om de start te helpen voorbereiden van de bouw van die platte en zware schuit waar onze vissers van de 17de tot het einde van de 19de eeuw de Vlaamse banken mee hebben bevist.
Ze kregen spoedig versterking van Daniël Bossier, een vishandelaar uit Halle en zoon van een Zeebrugse visser, en logistieke hulp van Frank Panesi en Leo Feytens. Bij de stichters van de vzw zaten ook twee scheepsbouwers uit Zeebrugge, Gustaaf en Urbain Haerinck.
Zeven jaar hebben de pioniers van de vzw De Scute de vele hindernissen - technische en financiële - genomen. En in 1999 had onder massale belangstelling de tewaterlating plaats van de B1 Sint-Pieter. Tussen de polyester plezierjachten ligt die zware open schuit nu in de vroegere Blankenbergse vissershaven als monument om te herinneren aan ons rijke, maar harde vissersverleden.
In 2000 begonnen de vrijwilligers van de vzw De Scute op initiatief van Daniël Bossier al aan een nieuwe replica van een historisch schip: een 19de-eeuwse loodskotter. Kotters waren in die tijd snelle en veilige zeilboten die voor veel doeleinden werden ingezet. Maar een dringende renovatie van de schuit kreeg voorrang op de kotter. Voor het werken aan twee schepen tegelijk was er te weinig geld en te weinig vrijwilligers. De renovatie van de B1 Sint-Pieter heeft uiteindelijk meer werk en geld gekost dan verwacht. De geplande tewaterlating voor 2011 is onlangs nog verschoven naar de havenfeesten van 2012.
Recent kreeg de vzw De Scute van het stadsbestuur van Blankenberge ook het beheer over de visserssloep Jacqueline-Denise. Die sloep werd in opdracht van het stadsbestuur gerestaureerd op de gespecialiseerde werf van Jan Vandamme in Zeebrugge. De stad kon voor die restauratie rekenen op Europese steun.
Met die schepen wordt geregeld voor onze kust gevaren met belangstellenden (zie → activiteiten), maar het is ook de bedoeling deel te nemen aan internationale manifestaties. De schuit Sint-Pieter geraakte in 2001 na een avontuurlijke tocht al op het eiland L'Ile Tatihou nabij St-Vaast La Houque in Normandië. Aanleiding was een tentoonstelling over de Vlaamse visserij in het lokale maritieme museum. In 2005 trok de schuit ook grote aandacht door deelname aan Sail Amsterdam.
De vzw De Scute heeft duidelijk iets losgemaakt in Vlaanderen, want kort na het verschijnen van de Blankenbergse schuit zijn op diverse plaatsen groepen gestart met het restaureren of herbouwen van historische schepen en op korte tijd groeide ook in Vlaanderen belangstelling voor ons maritiem erfgoed. In Nederland, Frankrijk en Engeland was men daar al tientallen jaren enthousiast mee bezig.
De vzw De Scute telt ruim 80 leden en medewerkers en kan ondertussen rekenen op financiële steun van de stad Blankenberge, de Vlaamse Gemeenschap en kreeg tijdelijk zelfs subsidies van de Europese Commissie. Toch zijn particuliere sponsors nog hard nodig om de bedrijvigheid van de vzw in stand te houden.
De vzw De Scute organiseert ook geregeld muzikale manifestaties: kerstconcerten, Jazz op de Schute e.a. Ze heeft zelfs een Schute-orkest opgericht. Dat heeft te maken met pionier Herman Dewit en zijn folkgroep 't Kliekske, die naar De Scute een pak muzikanten meegebracht heeft. Bij elk feest van de vereniging krijgen die de stille wenk hun instrumenten niet te vergeten. En dat geeft de vereniging een extra culturele dimensie.
Tijdelijk ligt de bouw van de loodskotter stil omdat de B1 Sint-Pieter uit het water is gehaald voor een grondige renovatie (zie → herstelling van de B1 Sint-Pieter). De huidplanken bleken ernstig aangetast door de gevolgen van de olmenziekte. De schuit krijgt nu nieuwe huidplanken, een moeilijke en dure operatie, en is daarom ondergebracht in een gehuurde loods aan het Bevrijdingsplein 15, de westelijke toegang tot de jachthaven. Bezoeken aan de loods en de renovatiewerken zijn mogelijk in het weekeinde en op aanvraag (zie → activiteiten).
Toestand Wellens beter, maar blijft nog op intensieve zorgen
Toestand Wellens beter, maar blijft nog op intensieve zorgen
De toestand van Bart Wellens is aan het verbeteren, maar hij moet vooralsnog op de afdeling intensieve zorgen van het ziekenhuis blijven. Volgens Wellens' persoonlijke arts is het wel 100 procent zeker dat de ontsteking van de hartspier te wijten is aan een bacteriële of virale infectie.
Maandagvoormiddag zijn in het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen onderzoeken uitgevoerd en daaruit blijkt dat het hart van de renner langzaamaan sterker wordt. Toch moet Wellens nog even op de afdeling intensieve zorgen blijven.
"Zijn hart recupereert prima. Daardoor is Barts toestand in die mate verbeterd dat hij maandagavond normaal gezien de afdeling intensieve zorgen mag verlaten om te verhuizen naar een kamer voor semi-intensieve verzorging", zei zijn persoonlijke dokter Peter T'Seyen maandagmiddag nog. Dat blijkt nu toch niet het geval.
De dokters oordeelden uiteindelijk dat het beter was om de 33-jarige renner van Telenet-Fidea nog even op intensieve afdeling van het UZ te laten herstellen.
T'Seyen reageerde ook op de insinuaties over het mogelijk gebruik van verboden middelen. "Een virus ligt aan de oorzaak van alle ellende. Dat laat ons nu toe met zekerheid te stellen dat het absoluut uitgesloten is dat er foute dingen gebeurd zouden zijn, wat hier en daar jammer genoeg wordt gesuggereerd. Daar is geen enkele aanwijzing voor zodat we dat ten stelligste ontkrachten."
Wellens werd zaterdagnacht in het ziekenhuis opgenomen. Een bacteriële of virale infectie had een ontsteking van de hartspier veroorzaakt. De wereldkampioen van 2003 en 2004 verkeerde een tijd in levensgevaar.
Duizenden wintersporters vast in Alpen na sneeuwstorm: U ook?
Ook de Franse en Zwitserse Alpen worden op dit moment geteisterd door zware stormen. Tienduizenden gezinnen zitten daardoor zonder stroom en de uittocht van duizenden anderen dreigt daardoor in de soep te draaien.
De storm woedt ook over de Alpen, wat gepaard gaat met windstoten die in de Zwitserse Alpen zelfs 270 km/u bereikten, hevige sneeuwval en sneeuwlawines. Dat leidt tot weinig sneeuwpret en enorm chaotische toestanden.
In de Franse Alpen viel de afgelopen 24 uur tussen 40 centimeter en 1,2 meter verse sneeuw. Onder druk van de sneeuw en de wind begaven tal van elektriciteitsmasten het. 20.000 gezinnen kwamen daardoor zonder stroom te zitten.
In combinatie met tal van omvergewaaide bomen die de wegen versperren bemoeilijkt dit ook de uittocht van komend weekend uit de skigebieden. Duizenden wintersporters zitten momenteel noodgedwongen vast in hun hotels in de skistations.
Zo zijn de toegangswegen naar Les Menuires volledig versperd na een lawine die een muur van sneeuw veroorzaakte van 50 meter lang en 4 meter hoog. Voorts kwam er op een kilometer van de top van de Col du Lautaret een bus met 50 kinderen vast te zitten in de sneeuwstorm. In allerijl werd een reddingsactie op het getouw gezet.
Zonnepanelen rollen binnen vijf jaar gewoon uit de printer
Zonnepanelen rollen binnen vijf jaar gewoon uit de printer"
Als we erin slagen om de levensduur van de nieuwe generatie zonnecellen te verhogen, zouden we binnen vijf jaar onze huidige zonnepanelen kunnen vervangen door een folie die duizend keer dunner is dan een menselijke haar. Dat werd vandaag verteld in Diepenbeek naar aanleiding van een internationaal congres over fotovoltaïsche energiesystemen op nano-schaal.
De Universiteit Hasselt werkt aan een grootschalig project om minuscule zonnecellen op flexibele dragers te kunnen printen, zoals plastic. Rond dit thema verzamelen deze week in Diepenbeek zo'n 180 onderzoekers uit alle uithoeken van de wereld.
"De siliciumplaten waar de huidige zonnepanelen uit vervaardigd worden, zijn duizend keer dikker dan de materialen waarop wij nu onze cellen kunnen kleven", legt professor Dirk Vanderzande, directeur van het Instituut voor Materiaalonderzoek, uit. "We werken aan toepassingen waarbij de zonnecellen in een inkt worden verwerkt, die vervolgens met een gewone inkjetprinter of via zeefdruk op allerhande dragers kan aangebracht worden. Op die manier wordt het mogelijk om zonnepanelen op een rol af te drukken en grote oppervlakten ermee te bedekken."
De onderzoekers proberen om de nadelen van de nieuwe technologie weg te werken. "Momenteel ligt de efficiëntie nog iets lager dan bij klassieke panelen, en is de levensduur beperkt tot vijf jaar. Als we die zouden kunnen opdrijven tot bijvoorbeeld tien jaar, zijn we zeker competitief." De prijs van de nieuwe cellen zou kunnen zakken tot 0,3 dollarcent, tegenover 10 dollar voor de gewone panelen nu, aldus Vanderzande
Zeilmeisje Laura Dekker (16) is bijna de wereld rond
Zeilmeisje Laura Dekker (16) is bijna de wereld rond
Voor Laura Dekker komt de titel van jongste zeiler die solo rond de wereld vaart in zicht. Naar verwachting arriveert het 16-jarige Nederlandse meisje eind deze maand op Sint-Maarten, waar ze op 20 januari 2011 begon aan haar zeiltocht rond de wereld.
Laura Dekker vierde oud en nieuw op de Atlantische Oceaan in haar boot Guppy. Op haar weblog schrijft ze dat de breeklichtjes, de maan en de sterren een goede vervanger waren voor het vuurwerk. Ook schrijft Dekker dat ze door gunstige wind flink opschiet. Tussen 20 en 30 januari hoopt ze aan te komen op het eiland in de Caraïbische Zee.
Het record waar Laura Dekker op jaagt, staat nu op naam van de Australische Jessica Watson, die haar soloreis een paar dagen voor haar 17de verjaardag afrondde.
'Mythische' lentevuurspin duikt na 116 jaar op in Lommel (video)
Ons land is een nieuwe dierensoort rijker. ARABEL, de Belgische Arachnologische Vereniging, heeft de lentevuurspin na meer dan een eeuw herontdekt op de Lommelse heide. Helaas wordt het landschap daar ontwikkeld tot industrieterrein. Willen we de spin redden, dan moeten we haar beschermen, zegt arachnoloog Koen Van Weert in Het Belang van Limburg.
De vondst van ARABEL is zo ongewoon dat ze een vermelding kreeg in het wetenschappelijke tijdschrift Natuur.focus. De lentevuurspin heeft dan ook iets mythisch. De soort bleef na haar laatste beschrijving in 1896 welgeteld 116 jaren zo onzichtbaar dat ze de bijnaam Monster van Loch Ness onder de Belgische spinnen kreeg.
Lieveheersbeestje
Maar de spin bestaat dus. Het mannetje heeft een opmerkelijk rode rug met zwarte stipjes, wat hem in Engeland de naam Ladybird Spider (lieveheersbeestje spin) opleverde. Het vrouwtje daarentegen heeft een onopvallende, zwarte verschijning. Ze is des te moeilijker te vinden omdat ze haar nest op en onder de grond maakt, waar ze insecten vangt en zich letterlijk door haar kroost laat uitzuigen.
Door die originele manier van leven, is de kans op een ontmoeting met de - overigens totaal ongevaarlijke - lentevuurspin voor leken dan ook quasi onbestaande.
Industrie
De enige levensvatbare populatie in ons land, en tevens de grootste ter wereld, is gevestigd op het industrieterrein Kristalpark tussen Balen en Lommel, zegt Koen Van Keer.
Het probleem is dat de soort maar heel beperkte verspreidingsmogelijkheden heeft. Ze is niet in staat om, zoals andere spinnen, via spinseldraden lange afstanden te overbruggen, en over wegen of kanalen te zweven."
Maar we willen er alles aan doen om die kolonie, met naar schatting 5.000 spinnen, alle overlevingskansen te geven", zegt de Lommelse burgemeester Peter Vanvelthoven (sp.a). "Er zijn geld en middelen uitgetrokken om te onderzoeken of de populatie kan worden verhuisd naar de Heuvelse Heide of de Sahara.
De pogingen om de spin te verkassen, zijn tot nog toe jammerlijk mislukt.
Jeroen Meus beslecht de vete: is de friet Belgisch of Frans
Na zijn omzwervingen in Peru, Ierland en Spanje komt Jeroen Meus in aflevering vier van zijn documentairereeks over de aardappel terug thuis, voor een kwestie van staatsbelang. Hij gaat proberen om in De patat een oude vete tussen België en Frankrijk definitief te beslechten: zijn het nu Belgische frietjes of French fries? Mogen wij, met onze 5.000 frituren op amper 30.000 vierkante kilometer, claimen dat de friet van ons is? Of hebben de Fransen het dunne aardappelstaafje uitgevonden?
Kersvers minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) zal de Raad voor de Mededinging vragen de verhoging van de bierprijzen te onderzoeken. Omdat dat in het verleden al meermaals zonder resultaat bleef, zal de minister in januari ook bekijken of de Raad niet meer bevoegdheden moet krijgen. Dat zegt zijn woordvoerster woensdag.
Als de bierbrouwers AB InBev en Alken-Maes nagenoeg tegelijkertijd hun prijzen voor de groothandel even sterk verhogen, dan kan een onderzoek van de mededingingsautoriteiten aangewezen zijn. Zo reageerde consumentenorganisatie Test-Aankoop dinsdagavond al.
De minister stelt ook vast dat de prijzen al voor de derde of vierde keer op korte tijd stijgen, maar ziet tegelijk dat onderzoek van de Raad voor de Mededinging al meerdere keren niets opleverde. "We zitten met een mank systeem om de marktwerking te garanderen", klinkt het. Daarom wil Vande Lanotte in de loop van januari bekijken hoe de Raad voor de Mededinging beter georganiseerd kan worden.
Bierbrouwer AB InBev verhoogt vanaf 1 maart 2012 de prijs van bakken en blikken bier aan de supermarkten en groothandelaars met gemiddeld 5,9 procent. Sectorgenoot Alken-Maes voert voor dezelfde afnemers een verhoging van 6 procent door vanaf 12 maart. Kleinere concurrenten zoals Haacht en Bockor zeggen nog geen plannen te hebben om de prijzen op te trekken.
Boete voor dronken rijden stijgt in nieuwjaarsnacht
Boete voor dronken rijden stijgt in nieuwjaarsnacht
Wie bij de jaarwisseling bij een BOB-controle betrapt wordt met een glaasje te veel op, kan maar beter vóór middernacht beboet worden. Want vanaf 1 januari stijgen de tarieven: dronken rijden kost dan 150 euro in plaats van nu nog 137,5 euro. Dat bericht een krant van Corelio.
De hogere tarieven gelden alleen voor wie wordt betrapt met een alcoholpromille tussen de 0,5 en de 0,8. Wie een boete in de bus krijgt voor een lichte snelheidsovertreding (50 euro) of voor kleine overtredingen als bellen achter het stuur (100 euro) of rijden zonder gordel (50 euro), betaalt ook na Nieuwjaar evenveel als nu.
De stijging voor dronken rijden komt er omdat het parlement eind vorige week akkoord is gegaan met een stijging van de 'opdeciemen' van 5,5 naar 6. Daardoor worden de boetes die rechters opleggen vanaf 1 januari 2012 vermenigvuldigd met 6 in plaats van 5,5.
Het systeem met de opdeciemen geldt in principe alleen voor boetes die de rechter oplegt, bijvoorbeeld voor zware verkeersovertredingen maar ook voor andere misdrijven.
Voortaan zullen heel wat dranken die in het winkelrek onder de noemer 'fruitsap' staan, daar niet meer thuis horen. Het Europees parlement heeft immers strengere regels aangenomen om te voldoen aan de kwalificatie 'fruitsap'.
De strengere regels komen er om de consumenten te beschermen. Het gaat dan vooral om mensen die lijden aan suikerziekte, die moeten kunnen weten wat ze drinken.
Fruitsap zal daarom voortaan geen toegevoegde suikers mogen bevatten en moet volledig bestaan uit vruchtensap. Bovendien moet op het etiket aangegeven worden welk fruit in de drank verwerkt zit.
Ik ben Urbanus. En jullie? De grootvader van de Vlaamse comedy trapte vrijdagavond zijn vier Sportpaleizen in gang. "Ik ben blij dat ik hier sta. Bij mijn eerste optreden in de jaren zeventig stond mijn naam piepklein op de affiche. De mensen dachten dat ik de drukker was. Tom Barman van dEus speelt in dat zaaltje hiernaast. Ik vroeg hen om hun kattengejank niet te hard te zetten."
De komiek durft af en toe venijnig uit de hoek komen. Mijn haar is wat in de war. Het is zo blijven liggen na Pukkelpop. Marcel Vanthilt kwam er op de MIAs niet mee weg. Urbanus blijkbaar wel. Het Sportpaleis davert bij een sketch over migranten. Er waren eens twee allochtonen Maar dat is lang geleden. Ik speelde op hun ramadankermis. Ze legden een plank op twee schapen. Dat was mijn mobiel podium. Echt toffe jongens, ik kon nadien zelfs mijn gsm terugkopen. Voor het dubbel van de helft van de prijs. Dus gaf ik hen twee halve preien.
Urbanus scharrelt duchtig in zijn liedjesarsenaal. Hits als Hittentit, Bakske Vol Met Stro en RikkeTikkeTik -hilarisch op een paardenmolen- mixt hij met nieuw werk. Daarbij het protestlied Pek En Veren en het intieme -in een hoerenkot gezongen- Welkom. In één van de drie bisrondes draagt de zanger met de lange neus een extralarge bontjas. "Jullie raden nooit welk liedje ik nu ga zingen."
In zijn sketches wisselt Urbanus klassiekers -de Hell's Angels- af met verse grollen. De nostalgische fans komen zeker aan hun trekken. Gelukkig waakt van Anus erover dat het nooit echt déjà vu lijkt. De Tollembekenaar is op zijn best als hij in eigen tuin en keuken blijft. Met grapjes over mijnheer pastoor, zijn zwaarlijvige cavia Maggie en een wreed accident met een beerton.
Ik laat wat tijd tussen mijn moppen. Zo verstaan de arme mensen met goedkope tickets ze achteraan ook", smiest Urbanus. Misschien laat hij soms iets te veel tijd. Als 'kleine zelfstandige' sleurt hij al zijn attributen zelf uit de coulissen. Sympathiek allicht in kleine culturele centra, maar tijdrovend op een gigantisch Sportpaleispodium. Het tempo lijdt eronder. Urbanus is geen mitrailleur die zijn grappen als een spervuur afschiet. De volkskomiek doet alles op zijn eigen ritme. Vaak traag dus. Razendsnel is hij niet, maar dat hoeft niet voor een opa die "op Justin Timber leek". De grootvader van de Vlaamse comedy mag zich nog zonder blozen the godfather wanen.
Op het einde van de show, dik na half twaalf, kreeg Urbanus van Sandy Tura goud voor Goe Poeir. Van dit recente verzamelalbum gingen op enkele weken 12.000 stuks over de toonbank. Er zijn nog een duizendtal tickets beschikbaar voor de laatste voorstelling van Urbanus Zelf, op donderdag 22 december.
Het gaat niet goed met Jaak Van Assche. De acteur moest met spoed opgenomen worden in het ziekenhuis, waardoor de voorstelling 'Helden' minstens met een maand opgeschort is.
Van Assche is op zijn 71ste nog steeds een van de coryfeeën van ons acteursgild. Hij zou nog tot eind deze maand samen met zijn generatiegenoten Tuur De Weert en Arnold Willems in het succesvolle Helden spelen en dat in een regie van Stany Crets en Peter Van den Begin. Het was de eerste keer dat de drie samen speelden. Maar vorige zaterdag diende de voorstelling in Mol afgelast te worden omdat Van Assche plots ziek was geworden. Al snel bleek dat een spoedopname in het hospitaal nodig was ,waardoor ook de resterende voorstellingen moesten geannuleerd worden.
Longen
Het is niet duidelijk wat Van Assche precies aan zijn hospitaalbed kluistert, maar naar verluidt zou hij een probleem met de longen hebben. Dat konden of wilden ook zijn collega/vriend Tuur De Weert en echtgenote Heddie Suls (73) niet bevestigen. "Ik ben geen dokter. Maar ik kan wel meegeven dat Jaak al aan de beterhand is", zei de actrice. "Binnenkort horen jullie weer van hem.
Nederlandse tv-presentatoren eten elkaars vlees op
donderdag 15 december 2011 om 16u55
Twee presentatoren van het Nederlandse tv-programma 'Proefkonijnen' trakteren elkaar op een stukje vlees dat ze uit hun lichaam hebben laten wegsnijden.
In Nederland is veel commotie gerezen rond het nieuwe BNN-programma 'Proefkonijnen'. Aan het einde van de eerste aflevering kregen de tv-kijkers een voorsmaakje van wat hen volgende week te wachten staat: Hoe smaakt mensenvlees? Het kort filmpje toont de twee presentatoren Dennis Storm en Valerio Zeno op een operatietafel voor een kleine chirurgische ingreep waarbij een stukje vlees uit de bil en de zij wordt weggehaald. Inzet: proeven hoe dat 'hapje' smaakt.
Wetenschappelijk
Of de presentatoren elkaars vlees ook effectief gaan verorberen? 'Ja, we hebben het gedaan', is het resolute antwoord van Dennis Storm. 'Proefkonijnen is een wetenschappelijk programma en we willen de smaak van mensenvlees écht achterhalen.'
'Het vlees is vooraf klaargemaakt, zonder toevoeging van smaakstoffen. En het smaakt níet naar kip', wilde Storm nog kwijt. De echte smaak wordt volgende week onthuld.
Strafbaar?
Kannibalisme is bij wet niet verboden als het niet om onrechtmatig gebruik gaat. Het wegsnijden van vlees uit een gezond lichaam zonder medische reden, is volgens de Nederlandse wetgeving wel strafbaar. 'Maar dat risico wilden we wel nemen.' (DB)
Volgende week wordt de volledige aflevering uitgezonden.
Nederlandse tv-presentatoren eten elkaars vlees op
Nederlandse tv-presentatoren eten elkaars vlees op
De Nederlandse jongerenzender BNN zit nooit verlegen om een nieuwe stunt. De televisiemakers laten opnieuw van zich spreken met een opmerkelijke 'kannibaalstunt'.
Presentatoren Valerio Zeno en Dennis Storm lieten, voor het programma Proefkonijnen, een stukje vlees wegsnijden om vervolgens elkaars vlees op te eten.
Het bizarre idee haalden de tv-makers van de waargebeurde film Alive, waarbij passagiers van een gecrasht vliegtuig zich verplicht zien om het vlees van hun overleden kompanen op te eten.
In de trailer van het programma (zie onder) is te zien hoe een chirurg een stukje vlees wegsnijdt uit de bil van de presentatoren.
De heren riskeren wel een veroordeling. Het wegsnijden van vlees uit een gezond lichaam zonder medische reden, is volgens de Nederlandse wetgeving immmers strafbaar. Kannibalisme vreemd genoeg niet.
Paus doet met tablet grootste kerstboom ter wereld oplichten
Paus doet met tablet grootste kerstboom ter wereld oplichten
08:09
Paus Benedictus XVI heeft woensdag met behulp van een tablet van op 230 kilometer afstand de lichtjes aangestoken van de grootste kerstboom ter wereld, in het Italiaanse Gubbio.
"Ik hoop dat dit licht zal werpen in de schemering", grapte de paus toen hij in het Vaticaan op een knopje van zijn tabletcomputer - een Sony Tablet S - drukte. De kerstboom van Gubbio is sinds 1991 door Guinness World Records erkend als grootste kerstboom ter wereld, met een lengte van 740 meter en een maximale breedte van 450 meter. Het gaat eigenlijk om honderden lampen in de vorm van een kerstboom op een bergflank nabij de stad.
De paus omarmt de nieuwe technologieën. In juni verstuurde hij zijn eerste Twitterbericht. Vorig jaar riep hij priesters ook al op om te bloggen.
Paus doet met tablet grootste kerstboom ter wereld oplichten
Paus doet met tablet grootste kerstboom ter wereld oplichten
Paus Benedictus XVI heeft woensdag met behulp van zijn tabletcomputer van op 230 kilometer afstand de lichtjes aangestoken van de grootste kerstboom ter wereld, in het Italiaanse Gubbio.
"Ik hoop dat dit licht zal werpen in de schemering", zei de paus toen hij in het Vaticaan op een knopje van zijn tabletcomputer van Sony drukte.
De kerstboom van Gubbio is sinds 1991 door Guinness World Records erkend als grootste kerstboom ter wereld, met een lengte van 740 meter en een maximale breedte van 450 meter. Het gaat eigenlijk om honderden lampen in de vorm van een kerstboom op een bergflank nabij de stad.
De paus omarmt de nieuwe technologieën. In juni verstuurde hij zijn eerste Twitterbericht.