Studenten die een examen moeten afleggen op 30 januari, de dag van de nationale staking, kunnen terecht op de Facebookgroep 'Help! Ik heb examen op 30/01!'. Daar kunnen ze onder meer een lift of een logeerplaats in hun studentenstad zoeken of aanbieden
De Vlaamse universiteiten maken geen uitzondering voor examens die moeten worden afgelegd op 30 januari, ook al rijdt er wellicht geen openbaar vervoer. Bij sommige hogescholen wordt er meer souplesse aan de dag gelegd.
De Gentse studentenvertegenwoordiger Joeri Deryckere laat zondag weten dat de Facebookgroep mogelijk een uitweg biedt. 'Veel studenten zullen binnenkort wellicht wanhopig op zoek gaan naar een manier om tijdig hun examen bij te wonen', zegt hij. 'De rector en de vicerector van de Universiteit Gent lieten alvast weten dat ze die dag hun chauffeurs ter beschikking willen stellen om onfortuinlijke studenten te helpen.'
Video Laura Dekker heeft gisteravond haar solo zeilrace om de wereld afgerond. Rond acht uur Nederlandse tijd kwam ze aan in de haven van Sint-Maarten. Laura was doodop, maar zei dat het erg goed gaat met haar.
De 16-jarige Laura Dekker komt dit weekeinde op Sint Maarten aan, maar zij komt niet in het Guinness Book of Records als jongste solozeiler rond de wereld.
Dat heeft een woordvoerster van Guinness World Records in Londen vrijdag gezegd naar aanleiding van een bericht van Radio Nederland Wereldomroep. De organisatie accepteert sinds oktober 2009 niet meer de categorie jongste.
Guinness World Records heeft daartoe besloten omdat zij minderjarigen niet wil aanmoedigen tot het doen van recordpogingen die zij niet geschikt vindt. De organisatie werkt inzake zeilrecordpogingen samen met de World Sailing Speed Record Council (WSSRC). Deze erkent geen categorieën als jongste of oudste of gehandicapte en houdt zich alleen bezig met snelheidspogingen en -records.
De laatste persoon die door Guinness World Records werd uitgeroepen tot jongste solozeiler om de wereld, was de Brit Michael Perham. Hij vestigde zijn record tussen 15 november 2008 en 27 augustus 2009. Perham was 16 jaar toen hij vertrok en 17 jaar toen hij weer terug was
De internetveiling op pipa.be van de Nederlandse liefhebber Pieter Veenstra stuurt een schokgolf doorheen duivenland. Een Chinese liefhebber (of investeerder) heeft op dit moment 250.200 euro veil voor de vierjarige vrouwtjesduif Dolce Vita. Daarmee is het nu al de duurste duif aller tijden en de veiling is nog niet ten einde. Dolce Vita zette in haar vliegcarrière puike resultaten neer. Bovendien presteerden ook haar nazaten erg goed. We merken dat haar directe afstammingen, die ook in de verkoop zitten, ook hoge biedingen krijgen, zegt Nikolaas Gyselbrecht van het veilinghuis PigeonParadise.
Geen rem
Er lijkt tegenwoordig geen rem te staan op de enorme bedragen die, vooral uit Azië, op de duiven geboden worden. Er zijn inderdaad enkele kapitaalkrachtige liefhebbers die zwaar investeren in de topduivenkwaliteit van de lage landen. Je kan het vergelijken met Abramovich van Chelsea die de beste voetballers ter wereld onderbrengt in zijn voetbalclub, verduidelijkt Gyselbrecht.
In de Aziatische cultuur speelt ook het statussymbool van de duurste duif aller tijden een rol, maar de uiteindelijke koper zal sowieso met haar kweken en afstammingen voor een aardige cent proberen te verkopen.
Tien dagen
De kans bestaat dat met de veiling van Veenstra nog een ander record gebroken gaat worden. Vorig jaar tikte de publieke verkoop van Pros Roosen zaliger af op 1.368.000 euro, Veenstras duiven zitten nu al rond de kaap van 800.000 euro (245 duiven in de veiling) met nog tien dagen te gaan.
Vlaams gezin was eerder met kapitein Schettino op cruise
Vlaams gezin was eerder met kapitein Schettino op cruise
Filip Cacciatore uit Genk was met zijn gezin negen maanden geleden nog mee op cruise met kapitein Fransesco Schettino als boordcommandant, de man die nu onder vuur ligt door de schipbreuk met de Costa Concordia. De rederij maakte toen ook reclame met de stunt dat ze het schip in de onmiddellijke nabijheid van een stad zouden aanleggen.
We waren op cruise op de Meditteraanse Zee, zegt Filip. Toen hebben we de kapitein even persoonlijk leren kennen. Bij ons kwam hij over als een heel vriendelijk man, met heel wat aanzien.
In het dagprogramma stond wel steevast dat het schip in de onmiddellijke nabijheid van een stad zou aanleggen. Hoe dichter bij de steden, hoe leuker de passagiers dat vinden. En de burgemeesters hebben ook niet liever. Maar daar is het met de Costa Concordia dus misgelopen.
Meervoudige doodslag
Bij de schipbreuk zijn nog 22 mensen van verschillende nationaliteiten vermist. Elf lichamen zijn geborgen. Kapitein Schettino is intussen vrijgelaten, waarna hij naar zijn woning in het Zuid-Italiaanse Meta di Sorrento werd gebracht, waar hij onder huisarrest staat. Het gerecht vervolgt hem voor meervoudige doodslag.
Schettino zei woensdag aan de rechter dat hij het schip niet wilde verlaten: Ik was de passagiers aan het helpen om een reddingssloep te water te laten. Toen het mechanisme blokkeerde, ben ik gestruikeld en lag
ik plots samen met de passagiers in de reddingssloep, klonk het. Daarna kon hij naar eigen zeggen niet meer terugkeren op het schip.
Chris Willemsen, de dwergacteur uit Arendonk die eerder dit jaar furore maakte in De ronde, heeft opnieuw een hoofdrol beet.
Hij maakt deel uit van Crimi Clowns, de gitzwarte komedie van Luc Wyns die zich in Brasschaat afspeelt. Willemsen duikt later dit jaar ook nog op in Red sonja, de serie die Sien Eggers maakte voor Canvas.
Willemsen lijkt definitief doorgebroken. Ook Manou Kersting, Frank Aendenboom, Veerle Dejonghe, Kimberley Klaver, Hilde Uitterlinden, Johnny de Mol en Luk Wyns doen mee in Crimi Clowns. De opnames zijn momenteel aan de gang. De serie komt in de loop van 2012 op 2BE.
Twintig procent van de politiezones in ons land maakt gebruik van Google Street View in de strijd tegen criminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) en staat te lezen in Het Belang van Limburg/Gazet van Antwerpen.
Over het nut en het gebruik van Google Street View is al heel wat gediscussieerd. Dat twintig procent van de politiezones het programma inschakelt in hun werking is dan ook opmerkelijk. Volgens het NSZ maakt 10 procent al effectief gebruik van Google Street View en zal nog eens 10 procent dat weldra ook gaan doen. De helft van de zones heeft geen plannen om het programma in de toekomst te gebruiken.
Voorlopig wordt Google Street View hoofdzakelijk preventief gebruikt, om bijvoorbeeld de veiligheid van winkels, bedrijven en handelspanden te controleren. Op die manier kunnen de technopreventieadviseurs (TPAs), die binnen elke politiezone bevoegd zijn voor preventie, preventief optreden en ingrijpen.
Een handelaar mag weldra geen contant geld meer aanvaarden als hij goederen verkoopt voor meer dan 5.000 euro. Vandaag ligt die grens nog op 15.000 euro. De regering wil die regeling bovendien uitbreiden naar de betaling van diensten. Dat schrijven de Coreliokranten en De Morgen zaterdag.
In het regeerakkoord is immers overeengekomen om de drempel waaronder cashbetalingen aanvaard worden, flink te verlagen. De bedoeling is om op die manier witwassen, maar ook fiscale fraude een hak te zetten. Van alles wat niet cash betaald wordt, bestaat immers een spoor.
De grens voor cashbetalingen wordt nog dit jaar verlaagd tot 5.000 euro. Zo staat te lezen in de beleidsnota van de staatssecretaris voor Fraudebestrijding, John Crombez (SP.A), op basis van het regeerakkoord. Crombez stelt volgende week zijn nota in het parlement voor.
Het is de bedoeling om in 2014 nog een stap verder te gaan en het maximumbedrag te verlagen tot 3.000 euro. Bovendien is het de bedoeling om het verbod op cashbetalingen dan ook uit te breiden naar "dienstprestaties".
Sinds zondag hebben we een nieuwe Miss België, de eerste met Congolese roots. In de Schaarbeekse Brabantwijk voelt Laura zich thuis bij haar grootste supporter en haar eigen bodyguard
Koningin Beatrix heeft bij het bezoek zondag aan de Sjeik Zayed moskee in Abu Dhabi een hoofddoek gedragen uit respect voor de gewoonte, traditie en conventies van de islam. Dat heeft minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken zondag gezegd.
Rosenthal zei dit in reactie op vragen die de PVV heeft gesteld over de verhullende kleding. "Geen hoofddoek dragen bij het bezoek aan een godshuis was geen optie. Dan had de uitnodiging voor het bezoek aan de voor de Verenigde Arabische Emiraten belangrijke moskee niet aangenomen moeten worden."
De Partij voor de Vrijheid vroeger eerder op de dag aan premier Rutte en minister Leers of het kabinet zich realiseert dat Nederland hiermee het signaal geeft dat het de onderdrukking van vrouwen legitimeert. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) past de koningin zich altijd aan de gewoontes van een land aan: 's Lands wijs, 's lands eer.
Sluier en jurk Koningin Beatrix is vandaag haar staatsbezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten begonnen. Gesluierd en gekleed in een lange jurk die haar enkel bedekt, kreeg de koningin een rondleiding door de moskee.
Bedrijfsleven mee Samen met prins Willem-Alexander en prinses Máxima bezoekt de Koningin de komende dagen de Verenigde Arabische Emiraten en Oman. Ze kwam gisteren aan in Abu Dhabi vergezeld door een grote delegatie van het Nederlandse bedrijfsleven.
Koningin Beatrix is zondag tijdens haar staatsbezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten met een zogenoemde abaya gespot. Onze voorstin droeg het lange zwarte alles verhullende gewaad en blauwe hoofddoek tijdens haar bezoek aan de Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahayan moskee in Abu Dhabi.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat wij Beatrix in een dergelijk gewaad zien lopen, ze heeft in ieder geval voor haar favoriete kleur gekozen wat betreft de hoofddoek: blauw.
videoKoningin Beatrix naar moskee in Abu Dhabi Koningin Beatrix is haar staatsbezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten vandaag begonnen in een moskee in...(meer)Abu Dhabi. Het gaat om een gebedshuis opgetrokken uit marmer, waar de stichter van de Verenigde Arabische Emiraten begraven ligt.
» Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima in de Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahayan moskee NOS
Toegevoegd: zondag 8 jan 2012, 08:31 Update: zondag 8 jan 2012, 09:15
Koningin Beatrix is haar staatsbezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten vandaag begonnen in een moskee in Abu Dhabi. Het gaat om een gebedshuis opgetrokken uit marmer, waar de stichter van de Verenigde Arabische Emiraten begraven ligt.
De koningin droeg tijdens het bezoek een abaya, een lang zwart gewaad. Ook had zij en prinses Máxima een hoofddoek om. Daarnaast deden zij en prins Willem-Alexander hun schoenen uit.
De moskee in Abu Dhabi is één van de grootste ter wereld.
Ontvangst
Koningin Beatrix kwam gisteravond aan in Abu Dhabi. Op dit moment is ze bij een officiële ontvangst door de president.
Naast het koninklijke ceremonieel wordt er tijdens het staatsbezoek ook aandacht besteed aan de economische banden tussen ons land en de VAE.
Uitgesteld
Na de Verenigde Arabische Emiraten reist ze door naar Oman. Het staatsbezoek aan dat land werd vorig jaar uitgesteld vanwege onlusten.
Normaal gesproken worden staatsbezoeken niet in een rijtje afgelegd, omdat de koningin eraan hecht elk land maximale aandacht te geven. Uit praktische overwegingen is daar dit keer niet voor gekozen.
Het grotere aantal bezoeken komt mede door de val van de Muur en doordat er meer landen te bezoeken zijn geweest, door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en Joegoslavië.
VRT trekt ploeg Rudi Vranckx terug uit Syrië na aanslag
VRT trekt ploeg Rudi Vranckx terug uit Syrië na aanslag
De VRT trekt de twee ploegen die woensdag betrokken raakten bij een schietincident zo snel mogelijk terug uit Syrië. Dat meldt de openbare omroep in een mededeling. Volgens het persagentschap DPA zouden er acht doden zijn gevallen. Naast een Franse persfotograaf die omkwam raakte ook een Nederlandse journalist gewond.
Woensdagnamiddag raakten een radio- en televisieploeg van VRT Nieuws betrokken bij een schietincident in de Syrische stad Homs. De teams waren daar, samen met andere journalisten, onder begeleiding van vertegenwoordigers van de Syrische regering voor het draaien van een reportage.
Bij een ontploffing vielen volgens de VRT drie doden of zwaargewonden. De medewerkers van de VRT bleven ongedeerd. Een van de doden zou een fotograaf van het Franse persagentschap AFP zijn, maar DPA blijft ook gewag maken van een Belgisch slachtoffer. Er zouden ook 25 gewonden zijn.
Nederlandse journalist gewond
Intussen is ook bekend dat een Nederlandse freelancejournalist lichtgewond geraakt. Hij is in het ziekenhuis behandeld, maar intussen weer uit het hospitaal ontslagen. Dat zei een woordvoerster van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Meer gegevens zijn nog niet bekend. Het zou gaan om een fotograaf.
VRT-medewerkers Rudi Vranckx, Jens Franssen, Jan Bické, Filip Van Hecke en Kris De Naegel bevinden zich nu terug in hun hotel in Homs, maar proberen zo snel mogelijk Damascus af te reizen en daarna uit het land te geraken.
Pure chaos
De VRT-ploeg deed woensdagmiddag onder begeleiding van de Syrische veiligheidsdiensten een rondrit door wijken van Homs die nog onder controle zijn van de overheid. In totaal gingen volgens Franssen vijftien journalisten mee. "In sommige delen van Homs kan je nog redelijk normaal rondrijden en zijn sommige winkels nog open. Andere delen lijken op een spookstad, met veel lege straten", vertelde Jens Franssen woensdagmiddag op Radio 1.
De journalisten konden enkele mensen en handelaars interviewen en op een bepaald moment werden ze door andere Syriërs op sleeptouw genomen naar een andere deel van de wijk. Plots was er een harde explosie. "We zijn met een aantal journalisten naar een appartement gelopen. Plots ontplofte er een tweede granaat en nadien nog een derde en vierde", aldus de VRT-journalist.
Volgens Franssen was het pure chaos. "In het appartement zagen we een huilend meisje en een Nederlandse collega die gewond was. En plots zagen we het levenloze lichaam van een tv-journalist van France 2 liggen."
Vervolgens probeerden de journalisten in een auto te springen en na een zestal minuten waren alle medewerkers van de VRT gehergroepeerd. Volgens Franssen waren er zeker nog meer gewonden en mogelijk ook doden.
In 1992 werd de vzw De Scute opgericht met als doel een bijdrage te leveren aan het behoud van het maritiem erfgoed. Wij opteerden dit te doen via een zeer specifiek project, namelijk de reconstructie van de verloren gegane scheepstypes die de vissers van de Vlaamse kust vroeger gebruikten. Ons eerste project was de bouw van een authentieke replica van een Blankenbergse Schuit: de B1 Sint-Pieter.
traditionele bouwmethode met olmenhout
Bij de bouw van de Sint-Pieter hadden wij geopteerd om de beplanking uit te voeren naar aloud concept, met respect voor de authenticiteit en de werkwijzen van weleer, ook wat de keuze van het materiaal betreft. Destijds werden de Blankenbergse Schuiten voorzien van een beplanking in olm. Dit was destijds een voor de handliggende keuze: olm was een inlandse houtsoort die zich uitstekend leende tot de beplanking van zeegaande boten; olm heeft een lange vezel, en plooit dus gemakkelijk, wat goed van pas kwam bij de zeer ronde vormen van de Blankenbergse Schuit. Het was destijds overal te vinden, en eens in het zeewater wordt olm zo hard als eik. Wij opteerden dus ook voor olm. Maar olm heeft ook nadelen: in contact met regenwater of brakwater verliest olm vrij vlug zijn sterkte en is het onderhevig aan rot.
Toch hadden wij in eerste instantie wel geprobeerd om een beplanking in eik te voorzien. De eerste twee gangen naast de kielbalk zijn trouwens eiken planken. Maar de constructievereisten en de technische mogelijkheden die wij toen hadden leidden ons automatisch naar de optie om de beplanking verder met olm uit te voeren.
de olmenziekte
Achteraf gezien was dit een risico, gezien de olmenziekte die al een 50-tal jaar in West-Europa woedt (zie de → website van Natuurpunt Wal). Deze ziekte zorgt ervoor dat alle volwassen olmen voortijdig sterven aan een parasiet. Het hout van deze bomen is dan minder of zelfs helemaal niet meer geschikt voor verwerking.
Om het risico te spreiden kochten wij olm van twee verschillende locaties: één partij kwam uit Noord-Holland, de andere uit het oosten van Frankrijk. Bij de levering waren het prachtige bomen, waarvan er één meer dan één meter diameter had. Zij hadden een specifieke geur en waren licht oranje van kleur (later bleek dit een veeg teken te zijn, volgens oude scheepstimmerlui hadden de planken een vaalbleke kleur moeten hebben).
Allicht waren de aan ons geleverde bomen toch besmet met deze schimmel, ondanks de verzekering van het tegendeel door onze leveranciers. Het resultaat is dat wij thans, na zes jaar vaart, problemen hebben met enkele planken boven de waterlijn. Het onderwaterschip is intact, maar de problemen nopen ons er toe om thans de nodige herstellingswerken aan te vatten.
de problemen
In de eerste jaren na de tewaterlating in 1999 merkten wij geen problemen met onze beplanking. Bij het jaarlijks onderhoud in april 2005 echter, begon het al te dagen dat wij helaas niet zouden ontsnappen aan de gevreesde olmenziekte. Hier en daar vertoonden sommige planken, vooral aan de waterlijn en vooral aan bakboordkant (de zijde die vooral naar de kade gekeerd was en dus minder zonlicht kreeg), tekenen van verval. Het hout vermolmde waardoor de structuur van de planken verzwakte. Er werd toen een noodherstelling uitgevoerd om ons toe te laten onze geplande activiteiten, waaronder de tocht naar Sail Amsterdam, uit te voeren.
In het najaar 2005 werd het meer en meer duidelijk dat het lappen en tappen geen zoden aan de dijk zou zetten. Tijdens de algemene vergadering van februari 2006 beslisten de leden unaniem dat een fundamentele herstelling aan de orde was. Om geen verdere risicos te lopen, werd de Sint-Pieter op 8 mei 2006 uit het water gehaald. Wij vonden bij Jan Vandamme, op de terreinen van zijn vestiging in Blankenberge, op een boogscheut van onze Scutewerf, een onderkomen.
omvang, termijn en kostprijs
In principe moeten alle olmen planken vervangen worden. Om niet meer met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden zullen wij de herbeplanking met eik uitvoeren. Hiervoor zal beroep gedaan worden op de expertise van Jan Vandamme.
De herstelling stelt onze vereniging voor een nieuwe uitdaging: naast de bouw van de Loodskotter moet nu ook de Sint-Pieter aangepakt worden. Dit zal een herverdeling van de middelen en de groep scheepstimmerlui noodzakelijk maken.
Een herstelling kost geld. Deze kosten, naast die van de bouw van de loodskotter, stellen de vzw voor een zware opgave. Alleen al het eikenhout (3 bomen) kost 10.000 . Daarbij komen dan nog nagels en vijzen, dichtingmateriaal, verf...
realisatie van onze opdracht tijdens de herstellingswerken
De Sint-Pieter is de maritieme ambassadeur van Blankenberge. Wij denken deze functie ook tijdens de herstellingswerken verder te kunnen verzekeren via het toegankelijk maken van het herstellingsproces voor alle belangstellenden en toeristen. De werf zal te bezichtigen zijn tijdens de weekends. Op aanvraag zullen geleide bezoeken georganiseerd worden, in combinatie met de uitwerking van de tentoonstelling van de collectie Bayot.
stand van zaken
De renovatie is na enige aarzeling op kruissnelheid gekomen. Het grote probleem, het plooien van de nieuwe huidplanken, loopt ondertussen al vrij vlot. De "stoommachine" van Jan Vandamme is zeer bruikbaar voor het plooien van de planken. Begin november '07 werd al de derde gang aangebracht en die onderste planken zijn de moeilijkste om aan te brengen omdat ze in twee richtingen moeten plooien. Er wordt tegelijk gewerkt aan het opknappen van het roer en de twee zwaarden.
De renovatie van de B1 Sint-Pieter nadert begin 2011 toch wel zijn voltooiing. Het voordek is afgewerkt en grote delen van het boeisel staan er al op. Het boeisel is geen onderdeel van de dragende constructie van een schip, maar dient om hoge golven buitenboord te houden.
De vzw De Scute is opgericht in 1992. Bedoeling was en blijft het maritieme erfgoed uit het vissersverleden van Blankenberge te herwaarderen.
Medestichter Achilles Wittevrongel, de zeilmaker, liep al lang rond met de idee de legendarische Blankenbergse schuit te herbouwen. Maar er was een krachtige impuls nodig uit het Pajottenland om de droom in daden om te zetten. Muzikant en instrumentenbouwer Herman Dewit kwam daar bij het zoeken naar een plan voor de bouw van een kleine zeilboot bij de historicus en archeoloog, wijlen Luc Casaer, terecht. Die was al jaren bezig met het bestuderen van het Europees maritiem erfgoed, en samen zakten ze naar Blankenberge af om de start te helpen voorbereiden van de bouw van die platte en zware schuit waar onze vissers van de 17de tot het einde van de 19de eeuw de Vlaamse banken mee hebben bevist.
Ze kregen spoedig versterking van Daniël Bossier, een vishandelaar uit Halle en zoon van een Zeebrugse visser, en logistieke hulp van Frank Panesi en Leo Feytens. Bij de stichters van de vzw zaten ook twee scheepsbouwers uit Zeebrugge, Gustaaf en Urbain Haerinck.
Zeven jaar hebben de pioniers van de vzw De Scute de vele hindernissen - technische en financiële - genomen. En in 1999 had onder massale belangstelling de tewaterlating plaats van de B1 Sint-Pieter. Tussen de polyester plezierjachten ligt die zware open schuit nu in de vroegere Blankenbergse vissershaven als monument om te herinneren aan ons rijke, maar harde vissersverleden.
In 2000 begonnen de vrijwilligers van de vzw De Scute op initiatief van Daniël Bossier al aan een nieuwe replica van een historisch schip: een 19de-eeuwse loodskotter. Kotters waren in die tijd snelle en veilige zeilboten die voor veel doeleinden werden ingezet. Maar een dringende renovatie van de schuit kreeg voorrang op de kotter. Voor het werken aan twee schepen tegelijk was er te weinig geld en te weinig vrijwilligers. De renovatie van de B1 Sint-Pieter heeft uiteindelijk meer werk en geld gekost dan verwacht. De geplande tewaterlating voor 2011 is onlangs nog verschoven naar de havenfeesten van 2012.
Recent kreeg de vzw De Scute van het stadsbestuur van Blankenberge ook het beheer over de visserssloep Jacqueline-Denise. Die sloep werd in opdracht van het stadsbestuur gerestaureerd op de gespecialiseerde werf van Jan Vandamme in Zeebrugge. De stad kon voor die restauratie rekenen op Europese steun.
Met die schepen wordt geregeld voor onze kust gevaren met belangstellenden (zie → activiteiten), maar het is ook de bedoeling deel te nemen aan internationale manifestaties. De schuit Sint-Pieter geraakte in 2001 na een avontuurlijke tocht al op het eiland L'Ile Tatihou nabij St-Vaast La Houque in Normandië. Aanleiding was een tentoonstelling over de Vlaamse visserij in het lokale maritieme museum. In 2005 trok de schuit ook grote aandacht door deelname aan Sail Amsterdam.
De vzw De Scute heeft duidelijk iets losgemaakt in Vlaanderen, want kort na het verschijnen van de Blankenbergse schuit zijn op diverse plaatsen groepen gestart met het restaureren of herbouwen van historische schepen en op korte tijd groeide ook in Vlaanderen belangstelling voor ons maritiem erfgoed. In Nederland, Frankrijk en Engeland was men daar al tientallen jaren enthousiast mee bezig.
De vzw De Scute telt ruim 80 leden en medewerkers en kan ondertussen rekenen op financiële steun van de stad Blankenberge, de Vlaamse Gemeenschap en kreeg tijdelijk zelfs subsidies van de Europese Commissie. Toch zijn particuliere sponsors nog hard nodig om de bedrijvigheid van de vzw in stand te houden.
De vzw De Scute organiseert ook geregeld muzikale manifestaties: kerstconcerten, Jazz op de Schute e.a. Ze heeft zelfs een Schute-orkest opgericht. Dat heeft te maken met pionier Herman Dewit en zijn folkgroep 't Kliekske, die naar De Scute een pak muzikanten meegebracht heeft. Bij elk feest van de vereniging krijgen die de stille wenk hun instrumenten niet te vergeten. En dat geeft de vereniging een extra culturele dimensie.
Tijdelijk ligt de bouw van de loodskotter stil omdat de B1 Sint-Pieter uit het water is gehaald voor een grondige renovatie (zie → herstelling van de B1 Sint-Pieter). De huidplanken bleken ernstig aangetast door de gevolgen van de olmenziekte. De schuit krijgt nu nieuwe huidplanken, een moeilijke en dure operatie, en is daarom ondergebracht in een gehuurde loods aan het Bevrijdingsplein 15, de westelijke toegang tot de jachthaven. Bezoeken aan de loods en de renovatiewerken zijn mogelijk in het weekeinde en op aanvraag (zie → activiteiten).
Toestand Wellens beter, maar blijft nog op intensieve zorgen
Toestand Wellens beter, maar blijft nog op intensieve zorgen
De toestand van Bart Wellens is aan het verbeteren, maar hij moet vooralsnog op de afdeling intensieve zorgen van het ziekenhuis blijven. Volgens Wellens' persoonlijke arts is het wel 100 procent zeker dat de ontsteking van de hartspier te wijten is aan een bacteriële of virale infectie.
Maandagvoormiddag zijn in het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen onderzoeken uitgevoerd en daaruit blijkt dat het hart van de renner langzaamaan sterker wordt. Toch moet Wellens nog even op de afdeling intensieve zorgen blijven.
"Zijn hart recupereert prima. Daardoor is Barts toestand in die mate verbeterd dat hij maandagavond normaal gezien de afdeling intensieve zorgen mag verlaten om te verhuizen naar een kamer voor semi-intensieve verzorging", zei zijn persoonlijke dokter Peter T'Seyen maandagmiddag nog. Dat blijkt nu toch niet het geval.
De dokters oordeelden uiteindelijk dat het beter was om de 33-jarige renner van Telenet-Fidea nog even op intensieve afdeling van het UZ te laten herstellen.
T'Seyen reageerde ook op de insinuaties over het mogelijk gebruik van verboden middelen. "Een virus ligt aan de oorzaak van alle ellende. Dat laat ons nu toe met zekerheid te stellen dat het absoluut uitgesloten is dat er foute dingen gebeurd zouden zijn, wat hier en daar jammer genoeg wordt gesuggereerd. Daar is geen enkele aanwijzing voor zodat we dat ten stelligste ontkrachten."
Wellens werd zaterdagnacht in het ziekenhuis opgenomen. Een bacteriële of virale infectie had een ontsteking van de hartspier veroorzaakt. De wereldkampioen van 2003 en 2004 verkeerde een tijd in levensgevaar.
Duizenden wintersporters vast in Alpen na sneeuwstorm: U ook?
Ook de Franse en Zwitserse Alpen worden op dit moment geteisterd door zware stormen. Tienduizenden gezinnen zitten daardoor zonder stroom en de uittocht van duizenden anderen dreigt daardoor in de soep te draaien.
De storm woedt ook over de Alpen, wat gepaard gaat met windstoten die in de Zwitserse Alpen zelfs 270 km/u bereikten, hevige sneeuwval en sneeuwlawines. Dat leidt tot weinig sneeuwpret en enorm chaotische toestanden.
In de Franse Alpen viel de afgelopen 24 uur tussen 40 centimeter en 1,2 meter verse sneeuw. Onder druk van de sneeuw en de wind begaven tal van elektriciteitsmasten het. 20.000 gezinnen kwamen daardoor zonder stroom te zitten.
In combinatie met tal van omvergewaaide bomen die de wegen versperren bemoeilijkt dit ook de uittocht van komend weekend uit de skigebieden. Duizenden wintersporters zitten momenteel noodgedwongen vast in hun hotels in de skistations.
Zo zijn de toegangswegen naar Les Menuires volledig versperd na een lawine die een muur van sneeuw veroorzaakte van 50 meter lang en 4 meter hoog. Voorts kwam er op een kilometer van de top van de Col du Lautaret een bus met 50 kinderen vast te zitten in de sneeuwstorm. In allerijl werd een reddingsactie op het getouw gezet.
Zonnepanelen rollen binnen vijf jaar gewoon uit de printer
Zonnepanelen rollen binnen vijf jaar gewoon uit de printer"
Als we erin slagen om de levensduur van de nieuwe generatie zonnecellen te verhogen, zouden we binnen vijf jaar onze huidige zonnepanelen kunnen vervangen door een folie die duizend keer dunner is dan een menselijke haar. Dat werd vandaag verteld in Diepenbeek naar aanleiding van een internationaal congres over fotovoltaïsche energiesystemen op nano-schaal.
De Universiteit Hasselt werkt aan een grootschalig project om minuscule zonnecellen op flexibele dragers te kunnen printen, zoals plastic. Rond dit thema verzamelen deze week in Diepenbeek zo'n 180 onderzoekers uit alle uithoeken van de wereld.
"De siliciumplaten waar de huidige zonnepanelen uit vervaardigd worden, zijn duizend keer dikker dan de materialen waarop wij nu onze cellen kunnen kleven", legt professor Dirk Vanderzande, directeur van het Instituut voor Materiaalonderzoek, uit. "We werken aan toepassingen waarbij de zonnecellen in een inkt worden verwerkt, die vervolgens met een gewone inkjetprinter of via zeefdruk op allerhande dragers kan aangebracht worden. Op die manier wordt het mogelijk om zonnepanelen op een rol af te drukken en grote oppervlakten ermee te bedekken."
De onderzoekers proberen om de nadelen van de nieuwe technologie weg te werken. "Momenteel ligt de efficiëntie nog iets lager dan bij klassieke panelen, en is de levensduur beperkt tot vijf jaar. Als we die zouden kunnen opdrijven tot bijvoorbeeld tien jaar, zijn we zeker competitief." De prijs van de nieuwe cellen zou kunnen zakken tot 0,3 dollarcent, tegenover 10 dollar voor de gewone panelen nu, aldus Vanderzande
Zeilmeisje Laura Dekker (16) is bijna de wereld rond
Zeilmeisje Laura Dekker (16) is bijna de wereld rond
Voor Laura Dekker komt de titel van jongste zeiler die solo rond de wereld vaart in zicht. Naar verwachting arriveert het 16-jarige Nederlandse meisje eind deze maand op Sint-Maarten, waar ze op 20 januari 2011 begon aan haar zeiltocht rond de wereld.
Laura Dekker vierde oud en nieuw op de Atlantische Oceaan in haar boot Guppy. Op haar weblog schrijft ze dat de breeklichtjes, de maan en de sterren een goede vervanger waren voor het vuurwerk. Ook schrijft Dekker dat ze door gunstige wind flink opschiet. Tussen 20 en 30 januari hoopt ze aan te komen op het eiland in de Caraïbische Zee.
Het record waar Laura Dekker op jaagt, staat nu op naam van de Australische Jessica Watson, die haar soloreis een paar dagen voor haar 17de verjaardag afrondde.