Met het Davidsfonds naar het MAS
We maakten dankbaar
gebruik van deze gelegenheid om het nieuwe Museum
Aan de Stroom te bezoeken. Met het weer hadden we geluk, een warme,
zonnige zomerdag, meer uitzondering dan regel dit jaar. We hadden het genoegen
om Patricia Van De Velde als gids te hebben. Als jonge moeder met een dochtertje
van 5 weken kwam zij een eerste maal hier gidsen. Vroeger was zij verbonden aan
het Etnografisch museum, waarvan de collectie nu in het MAS is opgenomen. Ze
wist de diverse aspecten van het MAS zeer goed aan te brengen: de
architectuturale creatie, de materie, de grote, rode, vierkante zandstenen in
vier tinten uit Indie, de handjes en poëtische medaillons, de begeleidende
kunstwerken, de speciale inplantingplaats net voor het eilandje. Enz.
Tijdens de eerste
Veltjaren kwam ik geregeld naar het gebouw op deze plaats. Ik bracht er de
teksten en stencils voor het Tussenseizoentje, ledenblad voor de grote Veltafdeling
Antwerpen-Voorkempen. Mevrouw Wouters van Brasschaat die er werkte zorgde voor
het intypen en liet ruimte voor het intekenen door grafisch kunstenaar
Frank-Ivo Van Damme van Merksem die telkens ook zorgde voor een originele
voorpagina. Voor het afdraaien der stencils stond een familie van Westmalle in.
Een ganse zaterdag draaide de elektronische stencilmachine in onze living. Wie
had er nog zon meubelstuk in de living? Het is er geen museumstuk geworden.
Een gedeelte van het MAS is
vrij te bezoeken: het kijkdepot op twee, waar al een massa voorwerpen en dingen
te zien zijn. Via de roltrappen kan je naar de wandelboulevard op elke
verdieping. Telkens schuift de roltrap een kwartslag op en verandert het zicht
op de stad. Een curiositeit is dat je van op een bepaald standpunt door de
gewelfde ruiten de torens dubbel ziet. Niveau 10, het grote dakterras, bereik
je tenslotte via een paar vaste trappen. Een van de attracties van het MAS vond ik dit
steeds veranderend zicht op de stad. Bijzonder trof het mij dat je op de
boulevard voor de plant Antwerpen Wereldhaven juist zon verre blik op de haven
hebt.
Wij hadden enkel geboekt
voor de vaste collectie en sloegen verdieping drie met de tijdelijke
tentoonstelling over. Voor een andere keer.
Je wordt al direct wat
overweldigd door het thema machtsvertoon op verdieping 4. In het voorportaal
flitsen de fotos van machtige mannen je in een ontvankelijke gemoedsstemming.
Verdieping 5 confronteert
je met Antwerpen als wereldstad en op 6 kom je in contact met Antwerpen in het
heden en het verleden als wereldhaven.
Verdieping 7 en 8 heten
leven en dood in verschillende culturen en religies. Op 8 bevindt zich de fenomenale
verzameling precolumbiaanse kunst van het echtpaar Janssen, de stichters van Janssen farmaceutica; uiteindelijk
verworven door Vlaanderen en niet verdwenen naar het buitenland.
Hier komen we nog enkele
keren terug.
Aleide zorgde weer voor het vele fotomateriaal.
We verzamelen aan een door
mankracht ronddraaiende molen; vissen en aanverwante in plaats van paardjes.
Voorplein met het
loodswezen
Het Mas
Aan de oostkant tussen het
MAS en het Willemdok staat een rij lage gebouwen. In een hiervan een groot fotoplan
van de stad en grote omgeving. Je treedt Antwerpen met de voeten, letterlijk
dan.
Achter deze gebouwen, zicht
op het Willemdok, als jachthaven en omgeving. De hoge woontoren staat links op
de hoek van de Italiëlei en de Londenstraat. Het andere gebouw rechts is van de
Karel De Grote Hogeschool, op een uitloper van het nieuwe Park Noord.