Het hoge
woord is eruit. BDW ziet liefst de onderhandelingen mislukken. Het zou hem en
zijn partij goed uitkomen ?! Euh ?! De Wever bevestigt zelf persoonlijk zijn
destructief negativisme ! Het was voor velen al langer duidelijk. NVA en dus
BDW wilden geen akkoord ! Veertien maand heeft de man zitten wachten op het
Belgisch politiek Fukushima. Maar het kwam niet ! Hij is dan maar zelf aan de
zijlijn gaan staan. Zichzelf teruggetrokken uit de onderhandelingen. Zelf
geweigerd zijn kiezers verder te vertegenwoordigen in de gesprekken. Een
perverse strategie blijkt. Een vies politiek spelletje om er zelf beter van te
worden.
Maar geloof
het of niet, de BDW aanbidders en NVA-fans hebben alweer de bekentenis van
kwaadwillige onwil niet gehoord. Die extremistische Vlamingen leven blijkbaar
met een vervormer op hun oren. BDW gooit in een anderhalf uur durende
zeg-eens-neen-met-Bart-show de handdoek. Hij plaatst met veel poeha zichzelf
buiten de onderhandelingen. Maar de NVA-verslaafden hebben gehoord dat de
anderen hem buiten gesloten hebben ?! Nu hij zijn onwil tot het bereiken van
een akkoord toegeeft, zijn eigen belang in een mislukking duidelijk stelt, nu
hebben ze weer niets gehoord. Nieuw Vlaams ? Mijn oor ja, selectief doof en
blind voor de realiteit noemen ze zoiets.
En hoe lang
is dit perverse spelletje van BDW reeds bezig ? Ik ben ervan overtuigd dat
zowel BDW als EDR een welgemeende poging hebben gedaan om eruit te komen.
Ongeveer tot het moment dat BDW dacht een kopij van zijn partijprogramma te
moeten overhandigen als compromisnota die EDR sneller dan de wind doch
logischerwijze naar de prullenmand verwees. Was de hierna volgende vraag van
BDW om de MR met Maingain bij de onderhandelingen te betrekken niet al zon
berekende perverse zet ! Iedereen wist dat met Maingain geen akkoorden konden
gesloten als NVA erbij zat. BDW wist dat natuurlijk ook. Zo dwaas is die vent
nu ook weer niet. En nu zijn masker is gevallen en hij duidelijk heeft
toegegeven geen akkoord te willen, nu kan men zich afvragen of zijn verzoek om
de MR er niet is gekomen omwille van de aanwezigheid van Maingain ? Die man
zijn Francofone extremisme komt de NVA goed uit ..
De Vlamingen worden trouwens dit alles zo moe
als kouwe pap met tandpijn. Zij hebben in 2010 voor verandering gestemd niet
voor opgevers en kwaadwilligen. En kijk het eerste bemoedigende signaal is er.
De Gordel kent een laagterecord qua opkomst. Ver op voorhand orakelden de
fundamentalisten dat De Gorden een duidelijk signaal zou worden. Het is het
geworden. Maar niet zoals de extremistische Flaminganten dachten. Het
wegblijven van zeer velen is hoopvol.
U hebt ze
ook al gezien, daar ben ik zeker van. De beelden van negers en negertjes die
honger lijden. Ach ze gaan u door het hart ? Mij niet ! Kijk, ik wil wel geven.
Ik ben niet harteloos. Ik heb een, voor mij, vrij mooi bedrag gegeven aan Japan
na de aardbeving. Ik moest dit doen via het Playstation netwerk, want hier in
België vond geen halve kat het nodig enige hulp aan Japan te coördineren.
Nochtans is Japan een land met een bevolking die zich wil inzetten voor
wederopbouw of om hun problemen op te lossen. Is Japan een land met een
bevolking die dankbaar is als er Westerse hulp komt. Een bevolking die hard
werken verkiest boven vechten, plunderen en elkaar afslachten. Een bevolking
die de handen uit de mouwen steekt om het malheur zo snel mogelijk te verwerken
en te vergeten en die niet jammerend op god of allah zit te roepen boven op het
puin. Aan zulke landen wil ik echt wel geven.
Maar als er
landen getroffen worden waar ouders hun kinderen willen grootbrengen in een
sfeer van moorden, plunderen en vechten ? Ouders die wapens belangrijker vinden
dan eten voor hun kinderen. Neen, dan is de miserie hun eigen
verantwoordelijkheid ! En wat ik dan geef ? euh niets ! Sans gêne ! En dat heb
ik zaterdag een keihard in het gezicht gezegd van die naïeve idealisten die
meenden van mij nog geld los te krijgen voor de moordende en vechtende bendes.
Pukkelpop
heeft mij aangegrepen. 5 doden. Zeker als je de ouders van één van de
slachtoffers goed kent. Zij, de mama, werkend in de plaatselijke winkel van
mijn geboortedorp. Hij, de papa één van de twee zoons van de zaaleigenaar die
op onze trouw mee het feest hebben gemaakt. Ik leef mee met deze ouders. Ouders
die met een bang hartje en zonder hun volle goesting hun kinderen zien
afdruipen naar zulke fesstivals. Ouders die dan enkele weken later de oorsprong
van het woord tentslet mogen lezen in hun krant of over over coma zuipen en
druggebruik op festivals. Ouders dus die niet de dwarsdrijver durven uithangen en
hun kinderen verbieden om naar zulke dingen te gaan. Ouders die nachten wakker
liggen.
Willem is
niet zo voor festivals. Maar zulke ramp kan men niemand toewensen. Ik kan mij
inleven in de gevoelens die zulke organisatie moet ondergaan op zulke moment.
Een feest. Het grootste van de zomer. En een zomeronweer ruïneert alles. Ook je
persoonlijke leven.
Toch mogen
wij ons geen zand in de ogen laten strooien door het drama. Er moeten vragen
gesteld worden . Naar verantwoordelijken en naar nalatigheden. Kon buienradar
niet helpen ? Of het KMI ? Kon men na het dramatische weer in Brussel en de
doorschuifpiste die duidelijk was echt niets ondernomen hebben ? Tuurlijk is
het achteraf altijd gemakkelijk kritiek geven natuurlijk. U zult het maar
voorhebben. En dan blijkt de communicatie nog kompleet mank te lopen. Zoveel
GSM operatoren maar als er een onweertje uitbreekt ligt alles plat ? Euh ?
Komaan dat kan toch niet. En op de weide ? Nederlanders gewaagden van kippen
zonder kop. Komplete chaos ? Maar ach wat mag men op zulke zomer orgiën
verwachten aan communicatie ? Vanop de weide zelf meestal wat apestoned gebral
hoe leuk dat alles wel is, uitgekraamt door de oetlul van dienst al dan niet
met plastiek tieten op zijn hoofd. En de officiële communicatie ? Die komt
enkele weken later als men in de krant de oorsprong van het woord tentslet mag
lezen.
Maar ook de
foto op de eerste pagina van de krant (De Standaard) greep mij aan. Twee
varkensachtig met modder besmeurde plodden die initiatiefloos tegen elkaar met
lege blik zitten te wachten. Neergeslagen zonder enig drang om terug recht te
komen. Zoals wij sommige islamieten boven op hun hoop puin zien zitten als er
daar een ramp heeft geweest. Gelaten, lamlendig. Waar is die Vlaamse
mentaliteit om terug te vechten, op te staan en verder te doen ? Niet bij de
zooiïge plodden op de voorpagina ! Het symbool van onze Vlaamse jeugd. Fuiven
en feesten maar als er iets misloopt liggen ze lamlendig te wachten tot anderen
hen uit hun zelf gezocht miserie haalt ! Een aangrijpend beeld ! Het einde van
de vechtende Vlaming.
Ach ja ze
zullen wel snel dat zomeronweertje tot een ramp verklaren. Dan zijn alle vragen
naar verantwoordelijkheden afgeweerd. En komen de kosten nog eens op de rug van
de gemeenschap terecht. De politieke druk om zon afwikkeling is al volop aan
de gang. Schandalig maar ach ja. Het leuke is dat er eindelijk een discussie
lijkt op gang te komen of zulke massale zomer-vozigheden nog wel verantwoord
zijn ? Misschien betekent Pukkelpop 2011 wel het definitieve begin van het
einde van de zomerse massa-orgiën. In elk geval zullen er al flink wat meer
ouders zijn waar de bezwaren groot genoeg zijn om hun kinderen van zulke
hoogmissen van decadentie weg te houden.
Een boek als
reactie op de bloedige gebeurtenissen van 1944 ?! Dat sprak mij aan. Een
getuigenis uit de eerste hand. De dwerg .
Wat een
begin van het boek ! Het slaat aan en grijpt je vast en voert je mee. En dat
gevoel blijft tot helemaal op het einde. Naar de vorm is het boek een
historische roman. Een dwerg aan het hof van een Italiaanse stadstaat in de
renaissance is de verteller en het ik-hoofdpersonage. Eigenlijk is het boek een
soort dagboek van de dwerg, alles wordt vanuit zijn perspectief vertelt. Het
kereltje is behoorlijk misantroop. Hij haat ongeveer iedereen, houdt van
brutaliteiten en van oorlog. En kan eigenlijk niet tegen wijzigende
verhoudingen en situaties.
Het verhaal
is dus een ketting van gebeurtenissen die we via de dwerg vernemen. De komst
van meester Bernardo, de voorbereidingen op de oorlog, de verzoening,
maitresses, dood, liefde, de pest Wij leren de vrouw van de koning kennen,
zijn dochter, de naburige vorst Lodovico Montanza en zijn zoon, de op Da Vinci
geïnspireerde meester Bernardo En Lagerkvist laat al deze personage door het
verhaal evolueren onder invloed van de gebeurtenissen. Alleen de dwerg blijft
zijn eigen zelf. Onveranderbaar. Het verhaal is meeslepend en wekt goesting op
naar het vervolg. Het einde is redelijk verrassend, maar heel geloofwaardig.
Het boek
lijkt dus bol te staan van symbolen. De dwerg is het kwade. Het slechte. De
koning is de macht, het gezag. De vrouw is de verdorvenheid, de dochter de
zuiverheid, onschuld of naïviteit. Bernardo is de uomo universale. Deze
interpretatie vindt men gemakkelijk op internet. En ligt, ik moet het toegeven,
voor de hand bij het lezen van het boek. Wetende dat het boek een reactie is op
de tweede wereldoorlog, heb ik steeds getracht deze symboliek naar die periode
terug te brengen. En dan ziet men dat de symboliek algemeen voor de mens kan
gelden, maar ook verschillende aspecten van één enkele persoon kan zijn. Deze
symboliek maakt van het einde van het boek wel een heel deprimerende en akelige
bedoening.
De dwerg
is dus een boeiend boek. Eentje dat de lezer spontaan tot nadenken uitnodigt.
Geen gekunsteld denkwerk achteraf waar hooggeleerde doch weinig in de realiteit
staande professoren zich een kluif aan uitvinden. Mooi geschreven met een
krachtige beeldende taal. Men kan zich zo een film bij het boek voorstellen.
Elke regelt nodigt uit de volgende te lezen. Geen flauwe of mindere momenten.
Eindelijk nog eens een prachtboek .een vergeten pareltje. Een dik verdiende
8,5/10.
Gow zegh wat
een zomer. De kwalificaties rot en slecht zijn niet van de lucht. Dan toch
als men het weer wil aanduiden dat het huidige seizoen aan de Belgen
voorschoteld. Maar eigenlijk vind ik dat weer niet erg. Beter nog, ik vind het
een goede zomer. Voor mijn jaarlijkse portie zon en buiten leven hebben wij
drie weken Andalusië achter de rug. Een streek waar ik enkele jaren geleden
mijn hart verloren ben, en die perfect voldoet om een voldoende dosis zon op te
doen. Dit jaar was het er voor de derde keer op rij, koeler dan het vorige
jaar. 29-32°. Perfect dus. En meer sneeuw op de Sierra Nevada. Ook de derde
keer op rij. De opwarming van de aarde hé ?
Maar die
Belgische zomer dus. Perfect. De regen houdt op zijn minst de kutkoters van
straat. Het is een verademing te kunnen wakker worden zonder het gekrijs,
gedrein, gejengel of gebrul van die rotjongen. Laat het maar regenen en wat
koeler zijn. Niet alleen dat wakker worden ook de rest van de dag wordt
gezuiverd van het rotlawaai dat die ettertjes produceren. Machtig rustig.
De
regenachtige avonden kennen ook niet het zattemans gelal dat normaal is in onze
straat als het droog is. De ouders van die kleine rottirannetjes komen dan buiten.
Hoogst waarschijnlijk zichzelf staan beklagen met zoveel onopgevoedheid van hun
koters. Hun stemmen, aan kracht winnend met elke jupiler die ze binnen kappen,
doorsnijden op de duur de nacht en ontnemen de andere mensen elke kans op
nachtrust. En de bakken jupiler worden echt wel massaal aangevoerd in tijden
van goed weer. Zodanig zelfs dat het geen uitzondering is dat een of ander
zat gezopen troela op haar smoel in de goot terecht komt. Of zelfs een
jupiler-gemarineerde randmongool in zijn eigen brievenbus pist. Dus leve de
regen !
Maar ik mis
de zon echt niet. Ik heb dat verblindend onding niet nodig. Wie wil er nu
opstaan en die stomme zon in zijn smoel voelen ? Ik niet. Ongenadig legt zij
haar schijnvingers op elk vlekje op het glas, op elk stofje op kast of tafel.
Die arrogante zon, alsof ze ons gesloof wil belachelijk maken en reduceren als
nooit voldoende. Neen dergelijk gevoel mis ik echt niet op die mooie
regenachtige dagen. Of dat schijnmonster dat recht in uw ogen zit op dat nu net
gevaarlijk kruispunt ? Neen, dank u. Met wat mooie wolken is dat gevaar
geweken. Om maar te zwijgen van de hitte die dat stralende onding produceert ?
Neen geef mij maar de koelte van een regendag !
Nu heb ik
nooit de neiging om naar buiten te stormen als ik een zonnestraal zie. Wij
hebben een mooi en goed voorzien huis (al zeg ik het zelf, laat het ons houden
dat ik er best tevreden mee ben, hoe klein en weinig luxueus het ook is). En ik
ben een mens, geen koe of ander buitenbeest. Dus ik geniet ervan, liggend in de
zetel de regendruppeltjes op de ruit te zien bewegen. Een goed boek, een mooi
muziekje, een spannende film vanuit de confortabele zitmeubels allemaal dingen
die men mist als men de afwijking heeft buiten te moeten zijn. Geen wespen en
vliegen, geen zonnebrand .ach wat een mooie zomer is deze van 2011 ! Ik wil
ervoor tekenen dat de rest van mijn leven de zomers zijn zoals dit jaar.
"de laatste liefde van mijn moeder" - Dimitri Verhulst
Dimitri
Verhulst heeft met De helaasheid der dingen' een dijk van een boek neergezet.
Zodanig zelfs dat dit de nieuwsgierigheid naar meer Verhulst aanwakkerde. Het
werd De laatste liefde van mijn moeder'. De prequel op De helaasheid der
dingen'
Het verhaal
zelf is innemend en grappig. Het hoofdpersonage Jimmy is elf jaar oud en leeft
bij zijn gescheiden moeder. Samen met de stiefvader Wannes gaan ze op busreis
naar het Zwarte Woud. In gezelschap van een groep bierdrinkende, luidkeels
schlagers debiterende, ietwat xenofobe en licht fascistische landgenoten waagt
het nieuw samengesteld gezin de trip naar het verre Duitsland. Onderweg en ter
plekke spelen zich enkele hilarische scènes af. Waar De helaasheid der dingen'
vol memorabele scènes en gitzwarte humor zit, lijkt De laatste liefde van mijn
moeder' eerder een slap aftreksel van Verhulsts meesterwerk.
Het
taalgebruik zit wel nog vol vuurwerk. Met complexloze zinnen slaagt de
schrijver erin om sprekende beelden op te roepen. Hoewel soms de naturel van de
taal een beetje verloren gaat. Het klink op sommige momenten wel een beetje
geforceerd. En neen het gaat niet diep. Er blijft verschrikkelijk weinig hangen
van het boek.
De laatste liefde van mijn moeder' zou dus
een heel persoonlijke roman moeten zijn, maar Verhulst zet bijlange na niet
zoveel gevoelens op het spel als in De helaasheid der dingen'. Het blijft
allemaal een beetje afstandelijk. En hoe het ook iemand kan tekenen als zijn
moeder hem verstoot, nooit slaagt Verhulst in dit boek zijn moeder (en de
andere personages) boven de karikatuur uit te tillen.
Ontgoochelen doet de nieuwe Verhulst niet echt,
het boek leest vlot en de humor maakt het geheel heel leesbaar en verteerbaar.
Maar ofwel was de helaasheid der dingen een fenomenale uitzondering of blijft
veel van Verhulsts talent in de kast. Een grote Vlaamse klassieker zal dit boek
dus nimmer worden. Het is een geestig uitstapje geworden waar de lezer
gniffelend plezier aan beleeft. Een solide 5 / 10 ! Voor een fenomenaal Vlaams
moeder-boek blijft Sprakeloos van Tom Lanoye de grote aanrader. Verhulsts
de laatste liefde van mijn moeder kan daar niets aan veranderen.
Het geluid
en de drift. The sound and the fury. Volgens verschillende internetlijstjes het beste boek dat wij in huis hebben. Ik
moest het hebben toen een tijdje geleden een nieuwe vertaling uitkwam. Het was
duur. Maar 35 euro voor een van de beste boeken aller tijden ? Moest kunnen.
Het
tragische verhaal van de verleidelijke Caddy Compson, telg uit een ooit
vooraanstaande familie uit Jefferson, Mississippi, wordt verteld vanuit de
gefragmenteerde perspectieven van haar broers. De manier waarop Faulkner in het
eerste deel van zijn virtuoze vierluik de stomme idioot Benjy portretteert zou weergaloos
zijn. Ik vond het moeilijk. Zeer moeilijk. En eigenlijk moet dit hoofdstuk
herlezen worden na consumptie van het volledige boek. Pas dan zullen de dingen
kunnen geplaatst worden. Een leessensatie ? Ik heb mijn best gedaan samen met
de nuttige en handige leeshulp (help een boek dat een leeshulp nodig heeft) en
met de verantwoording achter in het boek. Neen. Een beetje een tegenvaller maar
de volgende hoofdstukken zouden alles verklaren. Dacht ik toen nog.
Het tweede
hoofdstuk is het verhaal van Quentin. De broer die aan de unief mocht studeren.
Wie beter dan het eerste verwacht is er aan voor de moeite. Chaos pure chaos.
Zinnen in het midden afgebroken. Woorden zonder verband naast elkaar geplaatst.
Tijdsprongen zonder veel logica. De chaotische hersenwereld van de tweede broer
net voor zijn zelfmoord. Achteraan bij de verantwoording wordt de lezer
gewaarschuwd niet alles van dit hoofdstuk te willen begrijpen. Nou moe neen
goed was dit niet. Op dit moment heb ik het boek nog 1 bladzijde van het derde
hoofdstuk krediet gegund.
En ja toen
heb ik de Faulkner die ik kende van o.a. Licht in augustus en toen ik al
heenging terug gevonden. De tweede helft van het boek is weldegelijk te
pruimen. Stukjes bij beetje worden ook de verhalen van hoofdstuk één en twee een
beetje duidelijker.
Faulkner is
normaal zeer leesbaar. Voor dit boek geldt dit echter alleen voor de tweede
helft. Faulkner zou het verval van de familie Compson op onnavolgbare, tergende
en zeer suggestieve manier tot verhaal gemaakt hebben ? Maar dan wel eentje
waar een eerste lezing een leeshulp nodig heeft en eigenlijk tweemaal moet
gelezen worden. Als vlijmscherp
waarnemer heeft Faulkner het lot van de blanken in de zuidelijke staten van de
VS na de Burgeroorlog onthutsend geborsteld. In grove scherpe lijnen, aangevuld
met confronterend uitgewerkte details. Fragmentarisch en versplinterd moet de
lezer ook puzzelaar zijn om uit de scherven het verhaal te reconstrueren. De onomkeerbare neergang van een gezin en van
een gemeenschap is tastbaar weergegeven. Doch het boek laat mij met een dubbel
gevoel achter.
Neen ik kan
niet meegaan met de internet lijstjes. Hetgeluid en de drift kon mij niet overhalen dit boek op te nemen in mijn
lijstje van beste boeken. Daarvoor is de eerste helft te ontgoochelend. Een
5/10 en een alternatieve, extravagante en moeilijke leeservaring rijker.
Neen is
het geworden. Een beetje verwonderlijk. Voor een nuchter en logisch denkend
mens had de onzinnigheid nu wel lang genoeg geduurd. De aaibaarheidsfactor van
ideologische geconstipeerdheid heeft een vervaldatum ! En die was voor mij
ruimschoots overschreden.
Maar ik ben
dus niet representatief. De NVA zei neen. Ze hielden vast aan hun destructief
negativisme. De traditie van de resultaatloosheid wordt verder gezet. Het
schrijnende nulresultaat wordt gekoesterd als ware het een overwinning. De
trofee van het niets wordt nog eens om hoog gehouden zodat het plebs nog eens
kan juichen. De onderbroeken van den Brack blijven de enige verwezenlijking van
deze NVA ! Voorwaar men moet al een algeheel gebrek aan kritische zin hebben
wil men voor zulke dingen nog juichen.
Hoelang
blijft de rek zitten in deze strategie van het niets ? Als we over NVA en
strategie spreken moeten wij toch oppassen. Wetende dat NVA al de ene
strategische blunder na de andere tactisch fiasco heeft opgestapeld. Vroeg
of laat komt de kemel te veel voor Vlaanderen ! Wat mij betreft is die reeds
maanden geleden gepasseerd, maar een deel van Vlaanderen heeft blijkbaar meer
tijd nodig.
De Wever
vindt het nodig de illusie staande te houden dat het stropen van wat Waalse
dompelaars voldoende zal zijn om Vlaanderen buiten schot te houden om de
bankencrisis te betalen. Misschien aantrekkenlijk voor een aantal naieve
gelovigen...maar de rekening ligt er ! 21 miljard ! En die moet betaald worden
! Vlaanderen zal nog hard ontwaken !
John
Steinbeck ?! Onrecht van de sterkste Zeker niet zijn bekendste werk. Een
onderdeeltje van de Dust Bowl trilogie, samen met Druiven der Gramschap en Van muizen
en mensen. Tot hier toe heb ik zeer veel plezier beleefd aan de realistische schrijfstijl
van Steinbeck waarmee hij een scherp observatievermogen combineert met een
grote sociale betrokkenheid.
Een jongeman,
Jim, trekt in bij de rooien. Een groepje mensen dat principieel vecht tegen
de extreem slechte omstandigheden waarin dagloners in de jaren dertig in de VS
moesten overleven. Overgeleverd aan de grillen van rijke landeigenaren slaafden
ze hun kostje bij elkaar onder complete uitbuiting. Jim trekt op met Mac om een
staking te organiseren om betere loonsvoorwaarden uit de brand te slepen voor
de appelplukkers in de Torgas vallei. Als een zeer oude man uit een boom valt,
begint de bal te rollen. Samen met London, de leider van de stakers proberen
Jim en Mac stand te houden tegen de georganiseerde burgerrij.
Wat opvalt
is de afstandelijke benadering van Steinbeck. Ondanks het boek over mensen gaat
overheersen de koele berekening en het emotieloze denken.Dit komt soms raar over en maakt dat het boek
soms een beetje raar wringt tijdens het lezen. Men kan geen sympathie krijgen
voor geen enkele van de personages. Zelfs de bevallen dochter van de
stakingsleider wordt een afstandelijk decorstuk in het verhaal. Alleen London
zelf kan af en toe sympathie wekken met een menselijk trekje. Een minpunt van
Steinbeck ? Ik denk het niet. Ik vrees dat er echt wel heethoofden waren die
dachten zoals de personages in het boek.
Steinbeck
heeft, ondanks het afstandelijke en het rationele, een prachtig boek geschreven
dat nadenkt over volkmanipulatie en populistische volksmennerij. Steinbeck
hoedt zich om de rooien menselijk voor
te stellen of enige sympathie voor het communistische gedachtengoed te laten blijken.
Het boek is zeker geen sociaal pamflet geworden maar een (naar ik aanneem)
redelijk realistisch relaas over een aspect van de VS geschiedenis van de
kleine man. En geschiedenis hoeft inderdaad niet sympathiek te zijn.
Steinbeck
bevestigt met dit boek voor mij dat hij tot de absolute top behoort wat
literatuur betreft. Great American novels zoals men ze nu niet meer kan vinden.
Onrecht van de sterkst krijgt een 7/10 van mij.
De nota. Di
Rupo. Heeft weer heel wat beroering gebracht op de Vlaamse fora. Ook Willem
heeft zich niet onbetuigd gelaten. Di Rupo heeft een magistrale zet gedaan door
zulke fantastische nota af te leveren. Een werkstuk dat ver gaat en een mooie
basis vormt voor verdere gesprekken. Zeg tegen zulk werk maar eens neen. De
extremisten en radicalen stonden daar rap voor klaar. De onnuttige idioot van
het VVB eerst en dan de onbenoemde FDF maloten uit de rand. Een denkend mens
wil zich tich niet aansluiten bij zulke fundamentalisten ?
Maar die
nota moet ook een schok betekent hebben voor vele rechts-correct denkende
Vlamingen. Velen van deze leefden in de overtuiging dat het bankenfiasco wel
zonder hen zou opgelost worden. Responsabiliseer wat Waaltjes hier, splits wat
daar en hervorm wat ginder en alles zou in orde komen. Als ze het profitariaat
zouden aanpakken en wegsnijden zou de hardwerkende Vlaming niets voelen van het
dichtrijden van de bankenput. Integendeel ik durf wedden dat velen zich al een
nieuwe patserige Duitser op de oprit konden voorstellen.
En daar komt
dan Di Rupo. Die man vertelt de rechts-correctdenkende Vlaming dat niet alleen
de dynastie-werklozen uit de Walen profiteurs zijn. Maar ook de gebruikers van
dienstencheques. Verwaanheidscheques voor parvenus die zich te schoon voelen
om zelf nog iets te doen in hun huishouden en dan maar hun menagerie laten
onderhouden op kosten van de overheid. Op het zweet van de hardwerkende
Vlaming. Ach Willem doe niet zo jaloers het is voor het goed van de kindjes.
Dat is niet profiteren. Net zoals dat tijdskrediet en dat brug of vervroegd
pensioen. Allemaal voor de kindjes en de kleinkindjes dat is toch niet
profiteren ?!
Ach had er
echt één normaal denkend Vlaming geloofd dat een hoop Waalse dompelaars het vel
afstropen de bankencrisis zou betalen ?Geloofden er echt Vlamingen dat een beetjes splitsen hier en wat nieuw
behang (hervormingen) daar de staatskas zou vullen ? De NVA heeft deze
valselijke mythe natuurlijk rustig laten woekeren. Zelfs gecultiveerd .wegens
electoraal voordelig. Maar die goedgelovige NVA-sekteleden zijn opgelicht. Di
Rupo heeft magistraal en haarscherp aangetoond dat overheidsparasieten overal
zitten, ook daar waar rechts-correct denkenden ze niet verwachten. Het moet nogal een patat gegeven hebben bij
die NVA-slachtoffers geconfronteerd worden met de realiteit.
Razend
spannend, zorgvuldig geschreven, verrassend, hilarisch, vangt deze tijd. Dat
staat er op de achterflap. Van zomerhuis met zwembad van Herman Koch. Het
boek zou nog beter zijn dat zijn zo fantastisch onthaald vorige.
En ja een
bladzijde geprobeerd om eens te kijken. Ik raasde door naar pagina 30. Ongelofelijk
goed. Fenomenaal nieuw en zeer vlotjes leesbaar. Hoofdpersoon Marc Schlosser is
huisarts. De eerste pakweg zestig bladzijden (het boek telt bijna vierhonderd
pagina's) slaat hij zich er, mopperend op zijn patiënten, zijn beroep en zijn
leven in het algemeen, dapper doorheen. Zijn
patiënten hebben vrijwel allemaal een beroep in de amusementssector: film,
toneel, literatuur. De dokter vindt dat deze kunstvormen in Nederland op een zeer laag
niveau beoefend worden. Als hun huisarts wordt Schlosser vaak uitgenodigd voor
film- en toneelpremières van zijn patiënten en dan moet hij komen opdagen: 'Ik
weet nooit wat ik erger vind: de film zelf, de eigenlijke toneelvoorstelling,
of het rondhangen na afloop.'
Fantastisch
tot daar. Maar rond pag 90 komt de klad erin. Spanning nog niet tegen gekomen.
Tot halfweg het boek had ik hoop dat die nog moest komen. Rond pag 250 heb ik
de wikkel van het boek genomen om te kijken of er toevallig geen verkeerd boek
in zat. Spanning ? zoveel als in een slappe koord. En neen die spanning is er
nooit in gekomen. Het boek verzand in hetzelfde euvel als de autheur aan de
patiënten van zijn hoofdpersonage verwijt. Het wordt een aaneenrijgen van
clichés en herhalingen van clichés en nog maar eens herhalen van diezelfde
clichés. Ironie ? Sarkasme ? Het werkt na een tijdje niet meer. Opgekloptheid
in de traditie van de slechte hilarische Amerikaanse lachfilms. Denis the
menace en andere Flodder over the top gecursiveer en geschreeuw. Ook het
veelvuldig gebruikte lul redt het boek niet. Neen aantrekkelijk is anders.
Diepgang ? Die vindt men in deze streken vooral in de Schelde niet in dit boek.
Verassend ?
Dat zullen allicht de enkele domme plotwendingen zijn (die men echt niet zie
aankomen...?)die bij mij vooral
overkwamen als oprekwerk. Vulsel om toch maar voorbij die 300 bladzijden te
raken. Kompleet nutteloos in het verhaal en extra bagger om te doorploeteren als
men echt het einde wil bereiken. Ik heb de indruk dat meneerke Koch vooral
graag door hemzelf gevuld papier ziet. Iemand die zichzelf graag ziet schrijven of
er inhoud is of niet.
Vangt deze
tijd ? Komaan zeg als deze tijd vangen een pleidooi houden is voor
sexspelletjes van dertienjarigen waar de ouders uiteindelijk nog goedkeurend
mee instemmen ook ? Neen, de hilarische excessen van deze tijd worden soms hard
en genadeloos tegen het licht gehouden maar te weinig. De autheur is duidelijk
een genieter van deze tijd die niet de persoonlijkheid noch het talent heeft om
deze tijd te vangen op een boeiende en consequente manier !
Een doffe
tegenvaller ! Willem houdt niet van hedendaagse moderne boeken ? Ach toch wel.
Stephen King mag er zijn, Vargas Llosa, Brusselmans, Verhulst, Lanoye ik heb ze
allemaal gesmaakt. Maar wat Koch gebakken heeft staat ver af van kwaliteit. Een
schamele 3,5 op 10. En dan ben ik nog heel gul. Literaire lente .mocht de lente
de kwaliteit van dit boek hebben het zou koud en regenachtig zijn van begin
maart tot einde mei !
Tuurlijk wil
Willem het pensioensysteem redden. En daar wordt nogal wat tam tam rond gemaakt
deze dagen. Langer werken wordt er georakeld. Tot 67 ! Oh maar neen hier gaat
Willem niet akkoord.
Laat ons om
te beginnen eens kijken wie dergelijke dwaasheden rondstrooit. Er zijn drie
soorten mensen die luidkeels voorstander zijn de werkmens te laten presteren
tot hij doodvalt. Ten eerste zijn er de politici. O.a. De 39 euro per minuut
verdienende president van Europa, en de rode professor politicus VDB en de
ganse NVA, en . Allemaal profiteurs vegeterend op gemeenschapsgeld. Niet na
30-40-50 jaar lang keihard werken neen hun ganse politieke leven lang. Vele
zijn gesjeesde derderangsadvokaatjes van mijn voeten of andere onnuttige
schuimers die de politiek uitmelken om op de rug van de actief productieve man
hun overheidsprofitariaat op te strijken.
Ten tweede zijn er de professoren. Hooggeleerde wereldvreemde jandoedels die
van hun ganse leven nog geen centiem economisch toegevoegde waarde hebben
geproduceerd. Maar wel heel rijkelijk betaald worden door euh ja ? De overheid
? Pensioen gedurende hun ganse leven ? En zulke jandoedels zijn dan de eerste
om de gewone kleine werkmens het recht te ontzeggen eens te profiteren. Van het
leven en van de door henzelf afgedragen centjes.
En ten derde is er het patronaat de werkgevers die luidkeels brullen dat hun
slaafjes moeten sloven tot 67. Hier moet de nuance dat deze mensen de
maatschappij heel veel opbrengen. Dat ze werk en toegevoegde waarde
creërenen meestal ook langer actief
zijn dan tot 65. Maar het is wel deze groep die gemakkelijkheidshalve en voor
hun eigen profijt mensen van 50-52 naar de overheidskas stuurt via brugpensioen.
Ook niet echt heel duurzaam en niet consequent.
Waarom
zouden wij echter luisteren naar de parasiterende politici en de vegeterende
professoren ? Waarom gooien wij die
heren professoren niet in de economische markt. De plaats waar ze met hun talenten
economische meerwaarde kunnen creëren ! Voor de economisch gerichte vakgebieden
zal dat allicht geen probleem zijn. Laat de anderen een echt vak leren of hun
hobby beoefenen zonder dat zoiets maatschappelijk moet betaald worden.
Waarom
zouden wij trouwens niet echt veranderen en die zwik politici buiten gooien en
zoeken naar mensen die de creativiteit en de talenten bezitten om een land te
leiden zonder dat de kleine man moet gestroopt worden en moet bloeden voor alle
dommigheden van de politieke kaste ? Laat ons een referendum organiseren over
de pensioenleeftijd .en laat de politici met de uitkomst daarvan maar aan de
slag gaan ! Als een meerderheid zich lijdzaam onderwerpt aan politici met korte
pootjes moet Willem het hoofd deemoedig buigen. En werken tot 10 jaar na de
leeftijd dat zijn vader is overleden .
Het leest
als een sneltrein. Meursault is het hoofdpersonage. Men komt in zijn leven als
zijn moeder is gestorven in een rusthuis. Hij moet naar de begrafenis.
Onmiddellijk wordt duidelijk dat die man een hoek af is. Heel normaal gedraagt
die zich niet echt. Na de begrafenis beslommert zijn verhaal rustig verder. Hij
leert een lief kennen en krijgt een vriend bij. Die vriend verdient hij door
het schrijven van een brief in diens opdracht. Uit deze brief vloeien een
aantal gebeurtenissen met een vrouw en uiteindelijk met haar broer. Meurseult
komt ertoe deze broer dood te schieten. Het tweede deel van het boek zijn de
mijmeringen van Meurseult vanuit de gevangenis en tijdens zijn proces. Het
proces dat zich vooral toelegt op het hoek af zijn van Meursault. De misdaad
staat vast maar het non-conformistische karakter van het hoofdpersonage maakt
alles veel erger. Hij wordt dankzij zijn rare karakter ter dood veroordeeld.
Ook daarna blijft hij zichzelf, de rare. Na een eigenaardig gesprek met de
aalmoezenier komt het einde. Een einde dat net zoals bij Marquez zijn generaal
krijgt nooit post een statement is en culminatie van het ganse verhaal.
Ondanks zijn
dunheid is het boek aanleiding tot oeverloze en talrijke beschouwingen. Er zou
veel filosofie inzitten. Existensialisme en zo. Nihilisme en absurdisme ?! Meursault is geen rationeel wezen. Het is een
mens. Een beperkt mens die de ernst van situatie moeilijk (of niet) kan
inschatten door een emotionele handicap. De omgeving is het hoofdpersonage niet
echt goed gezind maar ook niet echt vijandig. Meursault twijfelt (neen is
zeker) dat menselijke daden enig doel hebben. Het nihilisme ligt echt op de
loer doch is niet alles overheersend aanwezig.
Ik vind het
vooral een leesboek geen filosofeerboek. Toegegeven dat de eigenaardigheden van
het hoofdpersonage worden gebruikt door Camus om een hoop van zijn filosofische
inzichten te spuien. Zeker in het tweede deel. En neen dat maakt de
leesbaarheid van het boek niet groter. De laatste 5 paginas zijn echt een
tirade van Camus om zijn denkwijze over te brengen. De moeilijkste uit het
ganse boek drie keer moeten lezen.En
dan komt de laatste zin de enig mogelijk logische geniale laatste zin van het
boek.
Heb ik genoten van De Vreemdeling ? Ik vind
dat een moeilijke vraag de korte krachtige zinnen staan mij wel aan. Het
eenvoudige verhaal is magnifique gebracht. Het boek is doorgeraasd op enkele
uren. Het einde valt wat moeilijk .maar ik deel de hype niet ! Het is een goed
boek, maar ik ben niet de lamenteerder die daar uren kan over doorbomen. Ik
begrijp het hoofdpersonage voor een deel. Een ander deel niet maar dat is nu
eenmaal de mens. Meer hoeft daar voor mij niet over gezegd. Een 7 op 10 ! Mooi
verdient. Maar De Pest is veel beter. En blijft als enige Camus in mijn top
lijst. Toch blij de vreemdeling gelezen te hebben. Maar ik ben het niet eens
met de lezers van Le Monde. De Pest van dezelfde Camus is beter maar ook Reis
naar het einde van de nacht van Celine. En enkel Faulkners .maar het blijft
Frankrijk natuurlijk.
Willem was
snoeihard voor de Europese politiek die het grootkapitaal nahuppelt. Het
grootkapitaal dat alles kan en alles mag en dat zich verzekerd weet dat alle
hun risicos, hoe roekeloos ook, worden gedekt en betaald door de kleine
burger.
Enkele uren later
voelde zon overbetaalde Europese gatlikker van het grootkapitaal zich geroepen
om Willems visie te voorzien van een doorslaggevend voorbeeld. Junker, voorzitter
van de Eurozone en Luxemburgs premier.
Door zoals
overeengekomen door de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse
president Nicolas Sarkozy, private banken mee te laten doen aan de redding van
Griekenland, kan dit ertoe leiden dat kredietratingbureau's Athene als
insolvabel gaan beoordelen', liet hij optekenen. 'Dat kan dan dramatische
gevolgen hebben voor de Europese eenheidsmunt.'
'Wij spelen
met vuur', zei Juncker. De crisis kan dan 'andere landen aansteken zoals
Portugal en Ierland, en omwille van hun hoge schuldenlast België en Italië,
zelfs nog voor Spanje'.
U moet het
maar durven !
De banken
hebben door hun geldhongerige roekeloosheid de crisis van 2008 veroorzaakt en
was daardoor zo goed als failliet gegaan. Het is maar door de fenomenaal massale
geldinjecties vanuit de overheid (de burger dus) dat de sector is kunnen
blijven voortbestaan.
Door deze crisis is de noodzaak voor bezuinigen en besparen op de nationale
financiën weer nijpend geworden. De meeste landen waren rond 2008 in een
positieve budgetaire evolutie betrokken, maar dank zij de crisis veroorzaakt
door de banken is al dat goede verdwenen. Er moet gensnoeid. Alweer wordt de
burger, voor de tweede keer, slachtoffer van de banken hun hebzuchtige mislukking.
Maar als er sprake is dat de veroorzakers van
alle dit onheil ook een deel van de verantwoordelijkheid moeten dragen .oh maar
dan is het kot te klein en brengen wij het systeem in gevaar ! Wat een
arrogantie, wat een dedain naar de burger de burger die alweer bloedt, en nog
veel meer zal moeten bloeden om de smeerlapperij van de financiële sector recht
te trekken. Dat er nog politici te vinden zijn die dergelijke vuilbekkerij
durven spuien ! De bloedende burger zou dit niet langer mogen pikken weg met
dergelijke grootgeld-gatlikkers !