E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Archief per week
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
    Inhoud blog
  • ART . NR . 83 . - BESLUIT
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 38 - HET STRAND TE TROUVILLE - DOOR HAMBOURG .
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 36 - HET STRAND BIJ BANYULS - DOOR MEVR . DIVERLY
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 35 - LANDSCHAP DOOR FEUGEREUX
  • ART . NR . 82 . b , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 34 . - DE KUST VAN BRETAGNE - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 33 . - SCHETSTEKENING
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 32 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 31 . - DE SEINE BIJ TRIEL - DOOR RENEFER
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 30 . - EEN GEZICHT OP HYERES
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 29 . - OP DE MANIER VAN JONGKIND
  • ART . NR . 82 . b , - FIG . 37 - STADSGEZICHT - DOOR PAULE RAY
  • ART . NR . 82 . a , - VERSCHILLENDE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 28 . - EEN ANDER LANDSCHAP
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 25 . - HET LANDSCHAP - DE SCHETSOPZET
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 26 . - HET LANDSCHAP - HET TWEEDE STADIUM
  • ART . NR . 82 . a , - FIG . 27 . - HET LANDSCHAP - LAATSTE STADIUM
  • ART . NR . 82 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 81 . b , - HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 23 . - DE SCHETS VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . b , - FIG . 24. - DE VOLTOOIDE ARBEID VAN HET DIER
  • ART . NR . 81 . a , - EEN GEKLEDE FIGUUR EN EEN STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 21 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 22 . - HET STRAATTAFEREELTJE
  • ART . NR . 81 . a , - FIG . 19 EN 20 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 81 . - FIG . 18 . - HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - HET PORTRET EN HET NAAKT
  • ART . NR . 81 . - FIG . 16 . - DE SCHETS - HET PORTRET
  • ART . NR . 81 . - FIG . 17 . - VOLTOOIDE AQUAREL - HET PORTRET
  • ART . NR . 80 . a , - BLOEMEN
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 13 , 14 EN 15 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . a , - FIG . 10 , 11 EN 12 - BLOEMEN - AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 80 . - FIG . 8 . SCHETSOPZET MET IETS ZWAARDER GEBRUIKT POTLOOD
  • ART . NR . 80 . - FIG . 9 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 80 . - FIG . 5 EN 6 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 80 . - FIG . 7 . - VOLTOOIDE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . e , - VERWIJDERINGEN
  • ART . NR . 79 . d , - VERBETERINGEN EN DE TOETS
  • ART . NR . 79 . c , - OVER ELKAAR HEENGEBRACHTE TINTEN
  • ART . NR . 79 . b , - VERSMOLTEN TONEN
  • ART . NR . 79 . a , - VLAKKE TINT MET UITSPARING
  • ART . NR . 79 . a , - SCHEMA
  • ART . NR . 79 . - TECHNIEK VAN DE AQUAREL
  • ART . NR . 79 . - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . b , - PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 4. - VERSCHILLENDE TINTEN
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 3. - MODULATIES
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 2. - VLAKKE TINT
  • ART . NR . 78 . a , - ( VERVOLG ) PRAKTIJK - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 78 . - PRAKTIJK
  • ART . NR . 78 . - PLAAT I - FIG . 1 . HET MATERIAAL VOOR DE AQUAREL
  • ART . NR . 77 . - THEORIE - AQUAREL -
  • AQUAREL - SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - VIERDE DEEL - ART . NR .76 . - INLEIDING
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 41 . HET BLOEMENMEISJE - ( BONNETERRE ) .
  • FIG . 40 . - STILLEVEN ( RENEFER )
  • ART . NR . 75 . a , - FIG . 39 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . a , - TECHNIEK - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 75 . - HET KLEURPOTLOOD
  • ART . NR . 74 . e , - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . e , - FIG . 37 EN 38 - HET PORTRET
  • ART . NR . 74 . d , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . d , - FIG . 35 EN 36 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 74 . c , - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . c , - FIG . 33 EN 34 - BLOEMEN
  • ART . NR . 74 . b , - VOORBEELDEN - STILLEVENS
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 31 . - HET PASTEL - STILLEVEN - SCHETSOPZET
  • ART . NR . 74 . b , - FIG . 32 . - HET PASTEL - STILLEVEN
  • ART . NR . 74 . a , - TECHNIEK VAN HET PASTEL
  • ART . NR . 74 . - HET PASTEL - HET MATERIAAL
  • ART . NR . 74 . - FIG . 30 . - PASTELDOOS MET ENKELE TONEN
  • ART . NR . 73 . e , - HET AFFICHE EN ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 26 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 25 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 24 , - ANDERE VOORBEELDEN
  • ART . NR . 73 . e , - FIG . 29 . - ONTWERP VOOR RECLAMEBILJET
  • ART . NR . 73 . d , - EEN DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 28 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . d , - FIG . 27 . - DECORATIEVE COMPOSITIE
  • ART . NR . 73 . c , - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 23 - ZEEGEZICHT
  • ART . NR . 73 . c , - FIG . 21 EN 22 . - ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 73 . b , - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 19 EN 20 . - TWEE LANDSCHAPPEN VAN RENEFER .
  • ART . NR . 73 . b , - FIG . 17 EN 18 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 73 . a , - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . a , - FIG . 15 EN 16 . - DE GEKLEDE FIGUUR
  • ART . NR . 73 . - HET PORTRET
  • ART . NR . 73 . - FIG . 12 , 13 EN 14 - HET PORTRET
  • ART . NR . 72 . a , - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . a , - FIG . 10 EN 11 . - BLOEMEN IN EEN LANDSCHAP
  • ART . NR . 72 . - BLOEMEN
  • ART . NR . 72 . - FIG . 7 , 8 EN 9 . - DE BLOEM
  • ART . NR . 71 . b , - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . b , - FIG . 6 . - DERDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . a , - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR 71 . a , - FIG . 4 . EN 5 . - HET STILLEVEN - TWEEDE VOORBEELD
  • ART . NR . 71 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 71 . - FIG . 1 , 2 EN 3 . - HET STILLEVEN
  • ART . NR . 70 . b , - TECHNIEK VAN DE GOUACHEVERF
  • ART . NR . 70 . a , - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • ART . NR . 70 . a , - PLAAT I - HET MATERIAAL VOOR GOUACHE
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - DERDE DEEL - ART . NR .70 . - GOUACHE - PASTEL - KLEURENPOTLOOD
  • ART . NR . 69 . a , - LAATSTE RAADGEVINGEN
  • ART . NR . 69 . - HET DIER
  • ART . NR . 69 . - FIG . 41 .
  • ART . NR . 69 . - FIG . 40 . - DE EZEL DOOR PELAVO
  • ART . NR . 68 . d , - HET DECORATIEVE LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . d , - FIG . 37 EN 38 . - DECORATIEF LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - DE FIGUUR IN HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 36 . - LANDSCHAP DOOR SHEDLIN .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 35 . - BOSGEZICHT DOOR CHARLOT .
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 39 . - STADSGEZICHT DOOR ITHIER .
  • ART . NR . 68 . c , - FIG . 34 . - LANDSCHAP DOOR RENEFER
  • ART . NR . 68 . b , - TWEE ZEEGEZICHTEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 33. - BRANDING OP DE ROTSEN
  • ART . NR . 68 . b , - FIG . 32 . - STRANDGEZICHT
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 31 . - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - EEN MET DE KWAST GESCHILDERD LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . a , - FIG . 30 . - TUINGEZICHT
  • ART . NR . 68 . - HET LANDSCHAP
  • ART . NR . 68 . - FIG . 26 , 27 , 28 EN 29 - LANDSCHAP
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 21 EN 22 - GEKLEDE FIGUUR
  • FIG . 25 . - NAAKT DOOR CALLEWAERT .
  • ART . NR . 67 . a , - FIG . 19 en 20 . - NAAKT - ONDERSCHILDERING EN VOLTOOIDE STUDIE .
  • ART . NR . 67 . a , - DE FIGUUR
  • ART . NR . 67 . - FIG . 24 . - PORTRET DOOR C . LE BRETON .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 23 . - ZELFPORTRET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 67 . - FIG . 16 , 17 EN 18 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 67 . - DE KOP EN HET PORTRET .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 15 . - EENVOUDIG BOEKETJE .
  • FIG . 14 . - DECORATIEF OPGEVAT BOEKET VAN RENEFER .
  • ART . NR . 66 . - FIG . 11 , 12 EN 13 . - BOEKET VAN ROZEN - IN DRIE STADIUMS
  • ART . NR . 66 . - DE BLOEM EN HET BOEKET.
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 10 . - STILLEVEN VAN RENEFER . - DE WERKTAFEL VAN DE KUNSTENAAR .
  • FIG . 9 . - STILLEVEN VAN SHEDLIN . - EXPRESSIONISTISCHE TENDENS .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 6 . - STILLEVEN MET VRUCHTEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 7 . - STERK VERGROOT ONDERDEEL VAN FIG . 5 .
  • ART . NR . 65 . a , - FIG . 8 . - STILLEVEN VAN BOSCO . - FLESSEN .
  • ART . NR . 65 . - FIG . 3 , 4 EN 5 . - STILLEVEN DOOR RENIFER
  • ART . NR . 65 . - FIG . 1 EN 2 . - ONDERDELEN VAN EEN STILLEVEN .
  • ART . NR . 65 . a , - ANDERE VOORBEELDEN
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - TWEEDE DEEL - ART . NR . 65 .
  • ART . NR . 64 . f , - VLAKTEN - LUCHT EN WOLKEN.
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XVI . - EEN LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XV - EEN BEWOLKTE HEMEL .
  • ART . NR . 64 . f , - PLAAT XIV - EEN VLAKTE .
  • ART . NR . 64 . e , - ONDERDELEN VAN HET LANDSCHAP .
  • ART . NR . 64 . e , - PLAAT XIII - EEN BOOM
  • ART . NR . 64 . d , - ENKELE GEBRUIKSVOORWERPEN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT XII . - TWEE VOORWERPEN VAN AARDEWERK .
  • PLAAT XI . - EEN KOPEREN POT .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT X . - SCHOTEL EN MAATBEKER VAN TIN .
  • ART . NR . 64 . d , - PLAAT IX . - EEN KRISTALLEN FLACON .
  • ART . NR . 64 . c , - GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , EN c , - PLAAT VIII - PERZIKEN - EN GROENTEN
  • ART . NR . 64 . b , - TWEEDE STUDIE
  • ART . NR . 64 . b , - PLAAT VII - ZIJDEN SJAAL - EN PEER
  • ART . NR . 64 . a , - DE EERSTE SCHILDEROEFENINGEN
  • ART . NR . 64 . a , - PLAAT VI - EEN LAP STOF
  • ART . NR . 64 . - OEFENINGEN IN DE PRAKTIJK
  • ART . NR . 63 . - PLAAT IV - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - PLAAT V - HET MATERIAAL VOOR HET SCHILDEREN MET OLIEVERF
  • ART . NR . 63 . - DE OLIEVERFTECHNIEK - HET MATERIAAL.
  • ART . NR . 62 . a , - VERVOLG - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT III - KLEUREN
  • ART . NR . 62 . - PLAAT II - DE KLEUREN
  • ART . NR . 62. - PLAAT I - THEORIE VAN DE KLEUR
  • SCHILDEREN EN DE SCHILDERTECHNIEKEN - EERSTE DEEL - ART . NR . 62 .
  • BESLUIT VAN HET ONTWERPEN .
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 105 . - ONTWERP
  • ART . NR . 61 . d , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN IN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . d , - FIG . 101 , 102 EN 103 . - SCHEMATISCHE VOORSTELLING VAN KLEUREN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 104 - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . c , - FIG . 100 . - TEKENING IN LIJNEN EN SPATWERK VAN BECAN .
  • ART . NR . 61 . c , - HOE TE WERKEN
  • ART . NR . 61 . b , - FIG . 99 . - HET MATERIAAL VAN DE STEENTEKENAAR
  • FIG . 98 . - BOEKDRUK EN KOPERDIEPDRUK
  • ART . NR . 61 . b , - DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 91 . - LOSSE DRUKLETTER
  • FIG . 92 . - VERGROTEN OF VERKLEINEN
  • FIG . 93 EN 94 .
  • ART . NR . 61 . a , - FIG . 95 , 96 EN 97 . - RASTERCLICHE'S
  • ART . NR . 61 . a , - REPRODUCTIE EN DRUKTECHNIEKEN
  • ART . NR . 61 . - FIG . 88 . - MODESCHOW
  • FIG . 89 . - ONTWERP - MODETIJDSCHRIFT
  • FIG . 90 . - HERENMODE .
  • ART . NR . 61 . - PLAAT VI - MODETEKENING
  • ART . NR . 61 . - DE MODETEKENING
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT IV - SCHETSEN VOOR EEN LAYOUT
  • FIG . 87 . - GEKOZEN SCHETS
  • ART . NR . 60 . a , - PLAAT V - UITVOERING VAN DE TEKENINGEN
  • ART . NR . 60 . a , - HET ONTWERPEN VAN EEN ADVERTENTIE
  • ART . NR . 60 . - FIG . 86 . - RECLAME - ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - HET RECLAME ONTWERPEN
  • ART . NR . 60 . - PLAAT III - ( CASSANDRE EN DRODOVITCH ) .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 85 - HET VOLTOOIDE ONTWERP - DOOR A. CREUZOT .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 82 . - SCHETSEN VOOR EEN COMPOSITIE .
  • FIG . 83. - SCHETSEN VOOR DE COMPOSITIE .
  • ART . NR . 59 . e , - FIG . 84 . - UITGEZOCHT EN DAARNA UITGEWERKT .
    Blog als favoriet !
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    majumau
    blog.seniorennet.be/majumau
    Teken en schildercursus fritske3
    TEKEN EN SCHILDERTECHNIEKEN EERSTE DEEL VANAF 14/10/06
    20-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 59 . - NOG EENS DE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 59 .

    Nog  eens  de  compositie  ( fig . 56 )  voor  een  goed  begrip  van  de  tekst .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . a , - FIG . 60 . - HET VOLTOOIDE CONSTRUCTIESCHEMA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 . a ,  

    Fig . 60 .

    Het  voltooide  constructieschema .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . - DE COMPOSITIE IN DE MODERNE KUNST
    Art . Nr . 54 . 

          De  Compositie  in  de  Moderne  Kunst

         Overzicht  van  de  verschillende scholen 

      Bij  het  samenstellen  van  de  verschillende  lesdelen  van  onze  cursus  hebben  we  in  de  klassieke  traditie  willen  blijven , van  oordeel  zijnde , en  naar  wij  menen  terecht , dat  iedere  wezenlijke  kunstzinnige  cultuur  op  onveranderlijke  grondslagen  berust .  De  beginselen  waarvan  de  grootste  meesters  op  het  terrein  van  de  teken -  en  schilderkunst  zich  door  de  eeuwen  heen  onderworpen  hebben , blijven  het  fundament  van  iedere  beeldende  opleiding , en  zijn  hier  bijzonder  het  gevolg  op  de  wetten  van  de  compositie  en  een  geest  van  ordening  en  matiging , die  door  hen  worden  voorgeschreven .
      Door  zijn  aard  dient  de  kunst  een  genieting  te  blijven , die  voor  ieder  toegankelijk  is  en  aan  iedereen  wordt  geboden , dus  niet  gereserveerd  moet  blijven  voor  een  minderheid , anders  verzaakt  hij  aan  de  schitterende  rol , die  hem  is  toebedeeld  ( Alfred  Leroy ) , en  verzaakt  hij  zijn  grootheid  ( Jules  Brabant ) .
      Welnu  bepaalde  " luchtdichte "  en  quasi - diepzinnige  producten , waarvan  de  buitensporigheid  en  de  pretentie  slechts  enkele  kringetjes  van  snobs  kunnen  bevredigen , daargelaten , verzaakt  de  hedendaagse  kunst  -   hoe  dit  ook  schijnen  of  beter  niet  schijnen  mag  -  niet  aan  de  hiervoor  vermelde  wetten . 
      Laten  we  enige  voorbeelden  aanhalen , niet  van  schilders  maar  van  schilderscholen .  We  hebben  allereerst  het  Expressionisme , dat  niets  ander  is  dan  het  verlangen  om  in  een  schilderij  uitdrukking  te  geven  aan  ervaring , een  ondervinding  of  sensatie , die  de  kunstenaar  zelf  ondergaan  heeft :  deze  breekt  met  het  zg .  Naturalisme , door  vormen  en  kleuren  zodanig  te  wijzigen  dat  zij  beter  doen  voelen , wat  hij  ondervindt .  VAN  GOGH   is  kenmerkend  voor  deze  stroming , vooral  wat  de  kleur  betreft :  bij  hem  vertolkt  deze  " een  pijnlijke  verhoogde  gevoeligheid , die  aan  wanhoop  grenst  "  
    ( J . BRABANT ) .   Deze  schilder  gaat  nog  wel  verder  en  kan  zelfs , door  het  ware  beeld  van  de  natuur  te  negeren , naar  het  abstacte  toegaan .  Welnu , zo  schrijft  de  aangehaalde  auteur  ook  nog  in  zijn  boek .  Het  ABC   voor  de  Liefhebber  van  Schilderijen  :  " Deze  term  is  niet  nieuw .  Al  lang  geleden  werd  daar  onder  verstaan  een  min  of  meer  systematische  rangschikking  van  de  natuurlijke  elementen  in  een  schilderij .  Hij  heeft  dus  betrekking  op  de  stijl  en , op  een  meer  algemene  wijze , op  de  compositie .  De  abstractie  ontleent  zijn  voorschriften  aan  de  meetkunde ....  In  zijn  meest  absolute  vorm  verwerpt  hij  alle  bestanddelen , die  de  natuur  ons  biedt  en  stelt  zich  tevreden  met  beeldende  vormen , die  de  kunstenaar  zelf  voortbrengt , zoals  arabesken , vlakken , volumes  en  kleuren .  Dat  is  de  abstracte  kunst .  En  ook  dit  is  niets  nieuws  :  Socrates  merkte  al  op  dat  men  met  lijnen  mooiere  figuren  kon  scheppen  dan  de  mooiste  dingen  in  de  natuur  " .

      Laten  we  in  ieder  geval  vaststellen  dat  ook  de  abstracte  kunst  niet  buiten  compositie  kan , dat  ook  hij  onderworpen  is  aan  zijn  wetten  en  dat  te  meer , waar  hij  nauwer  betrokken  is  bij  de  meetkunde .

      De  moderne  kunst  erkent  in  CEZANNE  een  van  zijn  meesters .  Over  hem  laten  wij   Dr .  Brabant  nog  eens  aan  het  woord :  "  ...Zijn  visie  is  diep  overdacht .  Hij  wil  terug  naar  een  klassieke  compositie  en  hem , in  plaats  van  hem  uit  te  vinden , losmaken  van  een  onmiddelijke  waarneming  van  de  natuur ... " .  " ... de  klassieke  compositie  terugvinden ... " .   Commentaar  is  hier  , dunkt  ons , overbodig . 

      En  het  Cubisme  ?   Dezelfde  schrijver  spreekt  nog  eens  :  " ... In  plaats  van  het  onderwerp  eenvoudig  in  zijn  uiterlijke  gedaante  weer  te  geven , wil  het  cubisme  het  uitbeelden , zoals  de  geest  hem  kent , en  in  zijn  totaliteit .  Daarom  vertoont  hij  dan  plat  uitspreidt  over  het  schilderij , want  voor  een  bedriegelijk  perspectief  heeft  hij  minachting  en  deze  zijden  worden  dan  op  verschillende  wijze  belicht  om  uitdrukking  te  geven  aan  de  opeenvolgende  verschijningen  van  het  voorwerp  in  de  tijd .  Evenzo  zal  beweging  worden  gesuggereerd  door  de  uitbeelding  van  zijn  voornaamste  stadia , die  gedeeltelijk  over  elkaar  heen  zullen  vallen .  Tenslotte  biedt  het  schilderij  ons  niet  een  toevallig  en  onvolledig  aspect  :  hij  zal  het  aanvullen  met  de  eigenschappen  en  kenmerken , die  wij  als  gebruikelijk  van  hem  kennen .  De  cubistische  schilder  is  dus  een  denker  en  de  kleur  werd  aanvankelijk  als  factor  van  bijkomstige  aard  verwaarloosd .  Toen  ging  de  groep  groep  zich  splitsen .  Degene  die  trouw  bleven  aan  figuratieve  uitbeeldingen  gingen  zorg  besteden  aan  de  kleur .  Andere  gingen  de  werkelijkheid  totaal  verachten  in  de  overtuiging  dat  een  gedachte  zeer  wel  de  plaats  kan  innemen  van  een  zuiver  conventionele  verschijningsvorm  :  dit  zijn  dan  de  abstracten  " .

      Het  blijft  echter  waar  dat  noch  voor  de  ene , noch  voor  de  andere  de  compositie  zijn  rechten  moet  verliezen , integendeel  ;  vooral  niet  voor  een  kunstvorm , die  bij  uitstek  intellectueel  is . 

      Ons  citaat  gaat  verder  :  "  De  fauves  ( wilde  dieren )   van  hun  kant  wilden  geen  slaaf  worden  van  een  leerstelsel  en  gaven  zich  geheel  over  aan  de  genietingen  van  de  zuivere  kleur , die  de  vorm  nieuwe  gestalte  gaat  geven .... De  techniek  van  het  Fauvisme  is  onstuimig  en  zal  dat  blijven  bij  sommige  aanhangers , zoals   VLAMINCK .  Bij  anderen  zal  hij  gaan  verstillen , maar  toch  zal  de  " sensatie " , die  de  kunstenaar  ondervond , de  overhand  behouden  op  de  waarheid  en  de  rede , waarvan   DUFY  en  MATISSE  voorbeelden  zijn  " .
      Wil  dit  nu  zeggen  dat  die  " fauves "  hun  werken  niet  gecomponeerd  hebben  ?   Zeer  zeker  niet .  
       Dit  moet  trouwens  ook  gezegd  worden  van  het  zg.  Surrealisme , waarvan   Savator  DALI   een  der  voornaamste  is .  "  De  surrealisten  verwerpen  het  figuratieve  niet , maar  zij  gaan  het  ontleden  om  vervolgens  de  afzonderlijke  delen  opnieuw  tot  onvermoede  constructies  samen  te  voegen "  -  om  te  geraken  tot  " vreemde , vaak  huiveringwekkende , schepsels " .  Dit  versnijden  en  opnieuw  samenvoegen , is  dat  ook  niet  componeren  ? 
      Wij  zouden  ook  nog  kunnen  spreken  over  het , zg .  Cloisonnisme  met  zijn  later  beroemd  geworden  aanhangers :  BONNARD ,  VUILLARD ,  Maurice  DENIS  e.a.  "  Hun  kunst  onderscheidde  zich  door  fijne  en  delicate  tinten , die  op  zachte  wijze  gemoduleerd  werden  door  scherpe  lijnen  ( vandaar  het  woord  cloisonnisme ) .  Zij  herstelden  dus  zowel  de  omtrek  als  de  locale  kleur  ( die  het  impressionisme  had  opgeofferd  bij  zijn  streven  om  de  buitenatmosfeer  uit  te  drukken ) ... "  ( J .  BRABANT  ) .
      Maar  was  het  niet  Maurice  DENIS , een  van  hen  en  niet  de  minste , die  eens  schreef  :  "  Men  denke  er  aan  dat  een  schilderij , voordat  het  een  cavaleriepaard , een  vrouwennaakt  of  een  willekeurige  gebeutenis  moet  voorstellen , in  wezen  een  plat  vlak  is  dat  bedekt  is  met  kleuren , die  in  een  bepaalde  ordening  zijn 
    samengevoegd  " .  En  wij  onderstrepen  hier :  in  een  bepaalde  ordening  samengevoegd " .
      Al  deze  richtingen  hebben  dus  een  gemeenschappelijke  factor , de  COMPOSITIE ,  beschouwd  als  de  mogelijkheid  om  aan  een  kunstwerk  zijn  bewapening , zijn  bouw  te  verlenen . 
      De  " modernen "  hebben  alles  omver gegooid , alles  twijfelachtig  gemaakt , behalve  de  wetten  van  de  compositie .  Wij  hebben  daarmee  immers  een  blijvend  en 
    " waardevast "  werktuig , een  solide  band  tussen  het  heden  en  het  verleden  en  een  die  het  werk  een  leven  kan  geven  buiten  de  eigen  tijd  zelf .  Maar  er  is  meer .  Bij  alle  meesters  van  de  hedendaagse  kunst  blijven  de  tekening  en  de  constructie  van  het  hoogste  belang .  Welke  ook  de  verschillen  in  opvatting , cultuur , ras  of  temperament  mogen  zijn , in  de  tekening  en  in  de  constructie  verschijnt  het  scheppingsproces  in  zekere  zin  in  zijn  zuiverste  gedaante  en  het  is  hen , dat  de  kunstenaar  zich  het  eerst  wendt  om  zich  te  verzekeren  van  een  evenwichtige  compositie , hoe  de  uiteindelijke  verfbehandeling  bij  de  gratie  van  palet  en  penceel  ook  worden  moet .  En  dit  blijft  van  kracht , of  het  nu  gaat  ( wij  noemen  hier  weer  enkele  " voormannen " )  over   BONNARD   of   PICASSO ,  MATISSE   of  LEGER ,  of   MARQUET ,  DERAIN  of   DE  SEGONZAC ,  SOUTINE  of  GROMAIRE .  Welnu , zelfs  de  werken  van  het  Fauvisme  zijn  de  vruchten  van  een  streven  naar  een  evenwicht , waarbij  een  volkomen  bevrediging  gegeven  werd  aan  de  geest , zowel  als  aan  het  oog .  
      Wanneer  men  een  blik  werpt  op  de  laatste  tachtig  jaren  van  de  hedendaagse  schilderkunst  dan  mag  men  zich  soms  enigszins  verbijsterd  voelen .  Allereerst  door de  overvloedigheid  en  de  uitgestrektheid  van  de  produktie , vervolgens  door  de  veelheid  en  verscheidenheid  van  de  stijlen  en  tenslotte  ook  door  de  grote  gedurfdheid  van  de  vormen  en  de  kleuren .  Maar, al  hebben  deze  verschillende  scholen  de  klassieke  compositie  niet  overtroffen , zij  hebben  hem  ook  niet  kunnen  vergeten  en  dat  toont  duidelijk  aan  dat  hij  " onvergetelijk "  is  in  de  ware  zin  des  woords .
      De  breuk  tussen  ouden  en  modernen  is  dus  slechts  schijnbaar .  Welke  de  onverwachte  vernieuwingen  ook  zijn  mochten , de  samenvoeging  van  de  bestanddelen  van  een  goed  kunstwerk , oud  of  modern , is  nimmer  een  vrucht  van  het  toeval  .  Hij  is  het  gevolg  van  een  juiste  dosering , die  tegelijk  rekenkundig  en  gevoel  is  en  de   vrijheid  van  de  kunstenaar  is  niet  de  anarchie , maar  juist  zijn  eigen , persoonlijke , bij  zijn  temperament  passende , manier  om  op  meer  of  minder  strikte  wijze  de  in  dit  lesdeel  besproken  wetten  in  toepassing  te  brengen .   

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . - FIG 50 . - STILLEVEN - SCHILDERIJ VAN CEZANNE .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 .

    Fig . 50 .

    Stilleven , schilderij  van  Cézanne .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 51 . - MODERNE KUNST - SCHILDERIJ VAN GONTSCHAROWA .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig .  51 . 

    Spaanse  vrouw  met  waaier , schilderij  van  Gontscharowa .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 52 . - MODERNE COMPOSITIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 52 .

    Men  zal  zijn  " beweging "  weten  te  bewonderen , alsmede  het  bekoorlijke  aspect  van  deze  compositie , waaron  een  decoratieve  geest  overheerst .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 53 . - DE LAAN - SCHILDERIJ VAN ALFRED SISLEY .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 53 .

    De  Laan ,  schilderij  van  alfred  Sisley .
    Impressionistische  school .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . - FIG . 54 . - DE AANBIDDING DER HERDERS - SCHILDERIJ P.P. RUBENS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 .

    Fig . 54 .

    De  Aanbidding  der  Herders ,  schilderij  van  Pieter  Paul   Rubens .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 54 . a , - FIG . 56 . - SCHILDERIJ VAN SHEDLIN .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 54 . a ,

    Fig . 56 .

    Schilderij  van  Shedlin .

    19-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART .NR . 53 . a , - TWEEDE EN DERDE VOORBEELD
    Art . Nr . 53 . a , 

                  Tweede  en  Derde  Voorbeeld

      We  gaan  nu  onze  aandacht  richten  op  en  andere  prachtige  compositie :  De  Dansles  van  Edgar  DEGAS  ( fig . 48 ) ;  een  der  meeste  geliefkoosde  onderwerpen  van  deze  grote  schilder .  Men  vindt  daarin  de  mooie  ordening  van  de  bestanddelen , mensen  en  architectuur , die  men  ook  menigmaal  terugvindt  in  de  werken  van  oude  meesters . 
      Een  zeer  nauwkeurig  perspectivisch  rythme  ( fig . 47 )  beheerst  de  posities  en  de  afmetingen  van  de  drie  figuren  1, 2 , en  3 , die  verbonden  zijn  met  schuine  lijnen  tegenover  de  grote  muur  links , zoals  overrigens  ook  die  hele  rij  van  balletdanseressen  tegenover  die  muur  gerangschikt  is .  Met  het  staande  figuurtje  3 , dat  een  beetje  naar  links  buigt , correspondeert  figuur  4 , die  een  weinig  naar  rechts  gebogen  is , zodat  we  daar  als  het  ware  twee  haakjes  hebben , die  het  inwendige  van  het  schilderij  omsluiten .
      Men  merkt  ook  op  dat  er  een  " herhaling  van  beweging "  te  vinden  is  in  de  twee  verticalen  toppen , die  zich  op  voor - en  achtergrond  bevinden  met  de  figuren  4  en  5 , die  beide  boven  de  horizontale  lijn  van  de  hoofden  van  het  rijtje  danseressen  tegen  de  muur  uitsteken  ( L ) .  Eveneens  merkt  men  op  dat  er  hier  een  wat  we  genoemd  hebben  " overeenkomst  van  tegenstellingen "  bestaat :  aan  figuur  4  beantwoordt  ook  de  hoogte  6 , maar  waar  4  licht  afsteekt , is  met  6  het  omgekeerde  het  geval  ( donker  tegen  licht ) .  Hun  vorm  vertoont  dus  overeenkomst , maar  hun  toonwaarde  is  tegengesteld .  Ondanks  deze  overeenkomsten  heerst  er  geen  absolute  symmetrie , maar  een  flikkering  van  lichtende  vlekken  zonder  enige  monotonie  die  volgens  een  soepel  golvende  arabesk  verspreid  zijn , en  die  de  levendigheid  van  personages  ten  goede  komt .   
      De  as  van  de  grote  deuropening  ligt  ongeveer  in  het  midden  van  de  gehele  compositie , maar  toch  ook  zodanig  dat  hij  op  de  gulden  snede  van  de  linkerwand  is  aangebracht .  De  herhalingen  van  lijnen , vormen  en  waarden  zijn  talrijk .  Ook  de  contrasten  zij  talrijk  maar , bij  al  deze  boeiende  verscheidenheid , is  er  toch  ook  zeker  sprake  van  een  grote  eenheid . 
      De  leegte  op  de  voorgrond  is  geenszins  hinderlijk .  Hij  verstoort  de  eenheid  niet  en  men  zal  begrijpen  waarom :  de  meisjes  rusten  even  uit ;  een  enkele  maakt  nog  een  paar  pasjes , waarop  de  balletmeester  met  een  handgebaar  commentaar  schijnt  te  leveren .  De  danseressen  schijnen  op  een  teken  van  hem  te  wachten ;  spreekt  het daarom  niet  vanzelf  dat  hij  in  het  middelpunt  staat  van  de  uitgerekte  halve  cirkel , die  de  ballerina's  samen  vormen  ? 
                  
        Enige  Opmerkingen  en  Raadgevingen

      Welk  uitdrukkingsmiddel  men  ook  kiest , aan  welke  techniek  men  ook  de  voorkeur  zal  geven , zelfs  als  het onderwerp  zeer  eenvoudig  is , dit  zal  er  altijd  op  vooruitgaan  wanneer  het  tot  stand  wordt  gebracht  met  behulp  van  de  compositie - wetten .  De  schilderachtigheid  kan  aan  hen  onderworpen  worden  zonder  dat , om  die  reden , het  werk  aan  oorspronkelijkheid  of  fantasie  zou  inboeten .
      Natuurlijk  biedt  de  natuur  ons  niet  altijd  motieven  die  volkomen  " geordend "  zijn .  Meestentijds  krijgt  je  dan  ook  niet , door  gewoon  maar  de  toevallige  specten  van  de  natuur  na  te  volgen , het  meest  geslaagde  arrangement , dat  als  het  ware  op  pontane  wijze  de  bekende  wetten  in  acht  neemt , zonder  dat  deze  volgzaamheid  een  te  wetenschappelijke  starheid  met  zich  mee  zou  brengen , die  men  nu  eenmaal  steeds  uit  de  weg  dient  te  gaan . 
       Maar , na  een  serie  goede schetsen  uitgevoerd  te  hebben , zal  het  altijd  mogelijk  zijn  om  daarmede  een  bevredigende  compositie  te  maken  ;  een  samengaan  van  verstand  en  goede  smaak  zullen  je  in  staat  stellen  om  een  maximum  aan  expressie  te  trekken  uit  de  " getrouwe "  tekening , die  je  ter  beschikking  zult  hebben . 
      Wij  spraken  reeds  over  het 
    " onderwerpen " .  Het  is  duidelijk  dat  men  dit  niet  kan  losmaken  van  een  begrip  als  compositie .  Maar  het  scheppingsproces  kent  graden , dat  zeiden  we  ook .  Het  kan  nl .  gebeuren , dat  een  of  ander  onderwerp  kant  en  klaar  gecomponeerd  voor  uw  ogen  komt en  in  zo'n  geval  is  het  element  van  pure  schepping  uiteraad  minder  belangrijk .  Maar  hij  is  dat  wel  veel   meer , wanneer  de  kunstenaar  er  zelf  aan  te  pas  komt , niet  slechts  om  sommige onderdeeltjes  te  verwijderen  en  de  verschillende  bestanddelen , die  hem  voor  ogen  komen , ieder  hun  belangrijkheid  te  geven , maar  ook  om  hen  te  wijzigen , te  rangschikken  en  te  ordenen  volgens  een  bepaalde  gedachte  of  leidraad , die  van  hemzelf  en  van  hemzelf  alleen  is .  En  hierbij  denken   we  even  aan  de  uitspraak ,  kort  maar  kernachtig , van  Bacon :  " De  kunst  is  de  natuur  plus  de mens " . 
      Aan  de  volgende  moeten  we  ook  denken .  Zoals  we  zeiden , kan  een  bepaald  onderwerp  in  de  natuur  geheel  klaar  gecomponeerd  schijnen .  Maar  deze  schijn  is  vaak  van  vluchtige  aard  door  de  bewegelijkheid  van  zijn  bestanddelen .  In  zo'n  geval  is  het  gewenst  om  met  snelle  en  eenvoudige  notities  op  papier  of  doek  aan  te  duiden  op  welke  plaats  deze  elementen  zich  bevonden  en  hoe  hun  verhoudingen  er  uit  zagen .  We  hebben  daarvan  een  voorbeeld  gegeven  in  het  lesdeel  over 
    Het  Landschap  ( Een  marktscene ) .

                          Derde  Voorbeeld

      De  voorgaande  beschouwing  zouden  we  met  een  nieuw  voorbeeld  willen  toelichten  ( fig . 49 ) .  We  hebben  hier  een  herinnering , gelukkig  van  vreedzame  aard , aan  de  eerste  wereldoorlog .  We  bevinden  ons  in  een  rustige  sector , waar  de  handige  koks  een  installatie  getimmerd  hebben  die  voor  de  weinig  verwende  veteranen  van  toen  een  meesterwerk  van  comfort  betekende .  Dit  gevalletje  is  hoogst  schilderachtig :  een  verlaten  en  verbrede  loopgraaf , overdekt  met  doek  en  golfijzer , vertoont  een  aantal  sterk  tegengestelde  waarden , terwijl  de  verspeide  keukengereedschappen  uit  een  oogpunt  van  improvisatie  niet  voor  de  dakbedekking  onderdoen .  
      De  eerste  schets  van  de  schilder  werd  natuurlijk  ter  plaatse  uitgevoerd .  De  zittende  soldaat  nam  toen  niet  de  plaats  in , die  hij  thans  bezet , maar  was  op  de  rug  gezien , geleund  tegen  de  ton  rechts , waardoor  de  gehele  partij  aan  de  linkerzijde  van  belang  ontbloot  was . 
      Toen  ging  de  kunstenaar  van  zijn   vrijheden  gebruik  maken .  De  staande  man  werd  dichter  bij  de  grote  kookketel  gezet  om  zijn  hoofd , dat  zelf  in  de  schaduw  is , tegen  de  lichte  hemel  te  doen  uitkomen .  De  andere  werd  verplaatst  tegen  de  grote  donkere  vlek  van  de  loopgraafwand  om , door  die  tegensteling , de  eentonigheid  en hardheid  te  breken  van  zijn  krachtige  toonwaarde .  Door  deze  twee  veranderingen  werd  een  uitstekende  " centrum "  aan  de  compositie  gegeven . 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 53 . a , - FIG . 47 . CONTRUCTIESCHEMA VAN DE COMPOSITIE VAN FIG . 48 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art. Nr . 53 . a ,

    Fig . 47 . 

    Constuctieshema  van  de  compositie  van 
    fig . 48 .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 48 . - DE DANSLES , SCHILDERIJ VAN EDGAR DEGAS .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig. 48 . 

    De  Dansles , schilderij  van  Edgar  Degas .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 53 . a , - FIG . 49 . GOUACHE VAN RENEFER .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 53 . a ,

    Fig . 49 .

    De  Soldatenkoks , gouache  van  Renefer .

    18-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 53 . - DE FIGUUR IN DE COMPOSITIE
    Art . Nr . 53 . 

              De  FIGUUR  in  de  COMPOSITIE

      We  gaan  thans  over  tot  de  studie  van   de  compositie  van  een  onderwerp , waarin  de  menselijke  figuur  een  rol  speelt .  Maar   behalve  mannen  en  vrouwen , kan  onder 
    " figuren "  ook  wel  eens  dieren  verstaan  zijn .  In  feite  bevatten  sommige  van  de  werken  die  we  tot  dusver  onder  ogen  zagen , al  enkele  dieren , maar , ofschoon  zij  daarin  belangrijke  onderdelen  waren , speelden  zij  er  toch  niet  de  hoofdrol :  zij  waren  niet  het  eigenlijke  voorwerp  van  de  compositie , zoals  de  menselijke  personen  dat  wel  zal  zijn  in  de  werken , die  thans  zullen  volgen .

                        Eerste  Voorbeeld

      Allereerst  bekijken  we  een  prachtige  ets   van  REMBRANDT ,  De  Drie  Kruisen  genaamd .  Op  fig . 44  ziet  je  de  eerste  staat , dat  wil  zeggen  het  eerste  werk  van  de  etsnaald  op  het  koper , gevolgd  door  de  eerste  etsing , d.i.  de  uitbijting  met  behulp  van  verdund  salpeterzuur .
    De  etstechniek  als  zodanig  zullen  we  hier  niet  gaan  bespreken , maar  slechts  opmerken  dat  het  defititieve  werk  in  dit  geval  het  eindresultaat  is  van  drie  of  vier  opeenvolgende  bewerkingen  ( met  graveren  en  bijten ) , of   "statent " , op  hetzelfde  stuk  metaal  .
      In  deze  compositie  is  het  duidelijk  de  figuur  die  de  overhand  heeft  op  de  overige  elementen .  Zoals  je  zult  kunnen  constateren , is  hij  op  schitterende  wijze  van  een  centrum  voorzien  en  uitgebalanceerd , niet  alleen  door  de  plaats  van  de  drie  kruisen  zelf  maar  ook  door  de  aanwezigheid  van  dat  wonderlijke , als  uit  de  hemel  komende , licht  dat  het  middelpunt  van  de  voorstelling  beschijnt .  Deze  grote  meesters , zo  lezen  we  in  een  artikel  dat  aan  hem  gewijd  was  in  het  tijdschrift   " Réalités "  van  september 
    1955 , "....had  een  groot  vertrouwen  in  het  vermogen  van  het  licht  om  een  voorwerp , waardoor  het  beschenen  wordt , belangwekkend  te  maken  " .  De  as  van  Christus '  kruis  is  overigens  zo  geplaatst  dat  hij  vrijwel  overeenkomt  met  de  deellijn  in  de  breedte  volgens  de  gulden  snede 
    ( fig . 45 ) .  Verschillende  groepen  van  mensen  en , in  het  bijzonder , een  dier  zijn  aan  beide  zijden  op  ongelijke  wijze  opgesteld , tewijl  het  licht  door  zijn  knap  doordachte  verdeling , deze  mensenmassa's  die  als  het  ware  een  voetstuk  van  het  dramatisch  schavot  vormen  van  de  drie  kruisen , in  evenwicht  brengt . 
      Het   clair - obscuur  is  in  niet  geringe  mate  verantwoordelijk  voor  de  tragische  intensiteit  van  dit  werk .  Zoals  steeds  bij  Rembrandt  is  het  zeer  verbluffend  en  omgeeft  het  hier  het  onderwerp  met  een  bijna  bovenaardse  atmosfeer , alsof  we  hier  te  doen  hebben  met  een  licht  uitstalende  verschijning , die  zich  op  geheimzinnige  wijze  losmaakt  uit  de  bewoonde  en  levende , en  niet  dode , duisternis , die  hem  omringt .  Dit  licht  lijkt  als  uit  een  droom , maar  uit  een  droom  lijken  ook  de  schaduwen , waarin  vormen , gezichten  en  lichamen  krioelen ...
      Vergelijk  intussen  ook  de  vierde  staat 
    ( fig . 46 )  met  de  eerste , waarin  het  licht  minder  geconcentreerd  is :  het  laat  daar  de  blik  nog  ronddwalen , als  men  het  zo  zeggen  mag , over  personages  van  minder  belang .  In  de  definitieve  staat  daarentegen  wordt  men  eerst  en  vooral  getroffen  door  Christus  zelf .  Het  oog  is  op  Hen  gericht , zelfs  gedwongen  om  zich  aan  Hem  vast  te  hechten  en  hoe  zeer  komt  hier  niet  de  eenzaamheid  van  de  Verlosser  tot  uiting  !  Thans  is  hij  van  zijn  omgeving  gescheiden  door  de  schaduw , waarin  deze  opgaat , zoals  hij  de  slechte  moordenaar  geheel  doet  verdwijnen , terwijl  de  goede  naar  achteren  geschoven  wordt  door  het  silhouet  van  de  ruiter , die  zich  voor  hem  bevindt .  Door  deze  duisternis  heen  ontspringen  hier  en  daar  lichtflitsen , die  de  tragiek  nog  versterken ....  " REMBRANDT   weet  onze  verbeelding  wakker  te  roepen  en  in  ons  een  " tweede  gezicht  "  te  toveren , dat  ons  laat  zien , wat  we  niet  met  de  ogen  zien  kunnen  " .  ( Réalités ) .  
      Bestudeer  dit  bewonderenswaardige  meesterwerk  zeer  grondig ;  het  bevat  nl.  de  kernachtigste  les , die  we  je  zouden  kunnen  geven . 
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 53 . - FIG . 44 . ETS VAN REMBRANDT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 53 .

    Fig . 44 .

    De  Drie  Kruisen , ets  van  REMBRANDT ,
     1e  staat .
    De  reeds  bewonderenswaardige  effectwerking  is  nochtans  minder  centraal  gericht  dan  op  de  definitieve  staat .  ( fig. 46 )

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIG . 45 . - CONSTRUCTIESCHEMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fig . 45 .

    Constructieschema .

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 53 . - FIG . 46 . - DEFINITIEVE STAAT .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 53 .

    Fig . 46 .

    Definitieve  staat .

    17-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . c , - ZEVENDE VOORBEELD
    Art . Nr . 52 . c , 

                         Zevende  Voorbeeld

      We  zouden  deze  studie  van  de  compositie   in  het  landschap  willen  beëindigen  met een  voorbeeld  uit  het  werk  van  een  onze  leerlingen .  Het  is  gemaakt  door  een  landbouwer , aan  wie  we  onze  waardering  willen  uitspreken  voor  zijn  aangeboren  smaak  en  voor  het  soort  van  intuitie , waarvan  zijn  uitbeelding  getuigt . 
      Deze  gewassen  tekening  ( fig . 43 )  is  zeker  niet  zonder  enige  zwakheid , ook  al  demonstreerd  hij  een  expressief 
    " handschrift " ,  vooral  in  de  bomen .  Maar  we  bekijken  hem  hier  uitsluitend  in  verband  met  de  compositie .
      Hij  ademt  een  in  wezen  klassieke  geest  en  is  daardoor  verwant  aan  werken  uit  de 
    18e  eeuw .  Graag  zouden  we  tegenover  de  grote  bomen  rechts  en  links  wat  meer  genuanceerde  toonwaarden  hebben  willen  zien  in  de  minder  belangrijke  onderdelen  van  het  motief , maar  het  is  niettemin  onloochenbaar  dat  het  geheel  vastheid  vertoont , een  bepaalde  atmosfeer  ademt  en  een  zeker  gevoel  van  synthese  verraadt . 
      Deze  compositie  is  beslist  evenwichtig  en  bezit  een  geslotenheid  door  de  massa's  van  de  bomen  aan  beiden  zijden , zonder  dat  deze  symmetrie  gelijkvormigheid  vertoont . 
      Men  kan  aannemen  dat  de  as , aan  weerszijden  waarvan  deze  symmrtrie  zich  afspeelt  en  die  een  beetje  links  van  de  grote  telegraafpaal  ligt , overeenkomst  met  de  deellijn  in  de  breedte  volgens  de  gulden  snede  van  het  gehele  doek .  Door  de  goed  uitgevoerde  indeling  is  er  een  zeer  bekoorlijke  arabesk  onstaan . 
        Toen  onze  leerling  dit  landschap  maakte  had  hij  nog  niet  de  wetten  van  de  compositie  bestudeerd .  Hij  heeft  zich  dus  moeten  verlaten  op  een  gezond  instinct .  We  kunnen  hem  daarmee  slechts  feliciteren  en  we  zouden  dat  vergezeld  willen  doen  gaan  door  een  beschouwing , die  we  ontleden  aan  Ad .  GIRALDON  ;  de  betekenis  daarvan  zal  je  niet  ontgaan : 
       Denk  je  zich  eens  even  een  mens  in , die  begaafd  is  met  het  meest  verheven  dichterlijke  gevoel  en  veronderstelt  nu  dat  hij  om  uitdrukking  te  geven  aan  de  levendigheid  en  de   diepte  van  zijn  gevoelens  en  ontroeringen  slechts  de  beschikking  heeft  over  een  zeer  beperkte  woordenschat , geen  enkele  kennis  bezit  van  grammatica  of  syntaxis  en  niets  gelezen  heeft . Zo'n  man  zou  gedwongen  zijn  om  zich  te  uiten  zoals  de  kunstenaar  die  ik  gekend  heb  en  die  voor  een  zonsondergangn , de  Sixtijnse  kapel , een  Griekse  vaas , een  gedicht  van  Racine, een  mooi  vrouwenbeeld  of  de  Pastorale  van  Beethoven  alleen  dit  kon  uitroepen :
    "  Het  is  geweldig !...  Het  is  geweldig !... " .  Tot  zijn  ontlasting  moet  erkend  worden  dat  hij  geen  schrijver  was . 
      Of  het  nu  sonnet  betreft  of  een  heldendicht , een  vertelling  of  een  critische  beschouwing , het  is  uit  de  aard  van  de  zaak  de  gave  die  de  schrijver  er  toe  zal  brengen  zijn  werk  in  deze  of  gene  vorm  te  gieten .  Het  is  zijn  verbeeldingskracht  die  de  woorden  en  uitdrukkingen  zal  uitkiezen .  Maar  het  is  zijn  grote  ontwikkeling , zijn  geheugen , dat  gevuld  zal  zijn  met  woorden 
    en  de wetten  die  deze  beheersen , het  is  ook  zijn  eruditie , zijn  kennis  of  het  aanvoelen  van  het  leven  der  mensen  en  wetten , die  daarbij  te  pas  komen , die  aan  zijn  verbeelding  de  mogelijkheden  zullen  verschaffen  om  zich  vrijelijk  te  uiten  en   aan  zijn  werk , vorm , nadruk  en  uiteindelijke  verschijning  zullen  opleveren . 
      Zo  is  het  ook  in  de  andere  kunsten ,
    schilder -  of  beeldhouwkunst , bouwkunst  of  kunstnijverheid . 
      Laten  we  eerst  onze  geest  verzorgen , door  onze  weetgierigheid  te  ontwikkelen  en  te  bevredigen , door  een  zo  groot  mogelijke  vakkenis  te  verwerven  :  door  ons  geheugen  te  voorzien  van  een  rijke  inhoud  aan  algemene  kennis ;  korton  door  een  uitgebreid  en  zeer  verscheiden  woordenboek  en  dan  zal , mits  de  goede  fee  ons  met  haar  toverstokje  wil  aanraken , onze  verbeelding  snel  de  taal  weten  te  vinden  waarnaar  wij  verlangen .  
       ....  " De  gave  en  het  vermogen  om  van  het  gegeven  probleem  de  beste  oplossing  te  zien  kan  niet  tot  uitdrukking  komen  dan  met  behulp  van  een  feilloze  kunde , die  eerst  verkregen  moet  worden  en  van  een  volmaakte  kennis  van  alle  uitdrukkingsmiddelen , hetgeen  nu  juist  kunst  is " .
     

    16-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . b , - VIJFDE EN ZESDE VOORBEELD
    Art . Nr . 52 . b ,

                           Vijfde  Voorbeeld
                         en  Zesde  Voorbeeld

      Een  prachtig  doek  van  de  schilder  ANTRAL   willen  we  eens  met  het  vorige  werk  vergelijken .  Op  de  fig ; 35  en  36  ziet  je  duidelijk  dat  hier  twee  uitgesproken  groepen  van  lijnen  tot  elkaar  in  tegenstelling  staan ;  de  ene  vertoont  een  scheve  hoek , die van  links  naar  rechts  oploopt  en  de  andere  is  in  wezen  horizontaal .  Ook  in  dit  schilderij  ligt  de  horizon  op  de  bovenste  helft  van  het  doek .  Je  merkt  wel  op  dat  de  opening  tussen  de  huizen  in  het  midden  van  de  compositie  valt  en  dat  een  enkel  schip  met  ontplooid  zeil  eveneens  doorsneden  wordt  door  de  verticale  middellijn . 
      Toch  is  er  hier  geen  gelijkvormigheid  of  eentonigheid  in  de  verdeling  van  de  massa's  van  de  huizen  en  wel  door  de   arabesk , die  uit  hun  opstelling  naar  voren  treedt  en  door  de  beweging  die  door  verticale , schuine  en  gebogen  lijnen  wordt  voortgebracht .  Ook  zal  men  de  vaste  contructie  en  het  mooie  evenwicht  in  de  toonwaarden  wel  weten  te  bewonderen .  

                        Zesde  Voorbeeld 

      Bewondering  zal  men  ook  hebben  voor  een  meesterwerk  van  Camile  COROT  ,  het  San  Bartolommeo - eiland  te  Rome  ( fig . 37  en  38 ) .  We  hebben  hier  een  prachtige , volmaakt  uitgewogen  vlakverdeling  -  en  dat  zonder  de   geringste  eentonigheid  -  door  de  beide  bruggen  en  de  bouwwerken , die  zij  verbinden .  Op  fig . 38  ziet  je  dat  de  horizon  nagenoeg  gelijk  is  aan  de  deellijn  van  de  gulden  snede  van  de  verticale  zijde , terwijl  de  klokkentoren , die  de  middengroep  beheerst , precies  geplaatst  is  op  de  gulden  snede  van  de  horizontale  zijde .  Een  machtige  indruk  van  stabiliteit  wordt  verwekt  door  een  zeer  rustige  perspectief  en  door  het  sterk  uitgesproken  spel  van  horizontalen , die  de  vredigheid  van  het  geheel  onderstrepen , alsof  hier  sprake  is  van  een  soort  van  overpeinzing , die  uitmondt  in  de  naar  de  hemel  gerichte  verticale  lijnen ...
    Men  heeft  inderdaad  geen  " abstracties "  nodig  om  de  indrukken  en  emoties , die  een  kunstenaar  ondervond , van  zijn  ziel  naar  die  van  een  ander  over  te  brengen , al  zou  die  ander  ook  iemand  van  een  verfijnde  intellectualiteit  zijn  !  Het  voordeel  van  een  goed  uitgevoerde  compositie  is  juist  dat  hij  de  leek  kan  ontroeren  zonder  dat  hij  de  oorzaken  van  zijn  genoegen  behoeft  te  onderzoeken  en  tevens  ook  de  kenner , omdat  deze , door  zijn  vreugde  te  analyseren  en  te  beredeneren , twee  keer  " proeft " :  het  is  dan  niet  slecht  genieten , maar  ook  begrijpen  !
      Tracht  zelf  ook  dit  mooie  werk  van  een  der  grootste  Franse  meesters  te  " beredeneren " .  Dit  schilderij  is  als  het  ware  geboren  uit  horizontale  en  verticale  lijnen  en  de  met  de  gevoeligheid , die  eigen  was  aan  deze  schilder , uitgedrukte  toonwaarden  vertolken  uiteenlopende  tegenstellingen  van  licht  en  schaduw  zonder  dat  de  eenheid  van  het  motief  er  door  angetast  wordt .

              Enkele  onjuiste  composities

      Na  dit  prachtige  voorbeeld  lijkt  ons  het  ogenblik  gekomen  om  je  enkele  onjuiste  composities  of , als  je  wilt , enkele 
    " kreupele "  vlakverdelingen  van  een  landschap  voor  te  zetten , omdat  je , door  het  contrast , beter  hun  fouten  zult  opmerken .
      De  uitbeelding  van  fig . 39  is  onevenwichtig , omdat  het  gehele  visuele  belang  van  het  motief  aan  de  rechterzijde  valt , terwijl  de  blik  zich  aan  de  linkerzijde  verliest  in  een  grote  leegte .  Hoe  ook  de  technische  hoedanigheid  van  een  aan  de  hand  van  deze  opstelling  uit  te  voeren  studie  ook  zou  mogen  zijn , de  compositie  zou  altijd  met  een  grote  beginfout  blijven  zitten .  Het  zou  ongetwijfeld  voldoende  kunnen  zijn  om  het  gezichtspunt  te  verplaatsen .  Zoals  wij  je  reeds  hebben  aangeraden , moet  je  onder  iedere  omstandigheid  het  gunstige  aspect  zien  te  vinden  van  het  motief  in  de  natuur , waartoe  je  zich  om  de  een  of  andere  reden  aangetrokken  voelt .  Om  dit  te  verkrijgen  moet  je  het  motief  uit  verschillende  standpunten  bekijken  en  dan  die  plaats  kiezen die  de  aangenaamste  en  meest  uitgebalanceerde  vlakverdeling  met  zich  mee  lijkt  te  brengen  en  die  ook  het  best  het  karakter  van  het  onderwerp  tot  uitdrukking  brengt . 
      Dit  wil  intussen  geenszins  zeggen  dat  je  niet  het  recht  zou  hebben  om  enkele  wijzigingen  in  het  motief  aan  te  brengen , mits  deze  gerechtvaardigd  zijn  uit  overwegingen  van  verstand  en  goede  smaak  en  dat  zij  niet  de  eigen  aard  van  het  onderwerp  aantasten , maar  juist  gaan  versterken .  Ook  hier  lopen  wij  enigszins  vooruit  op  wat  wij  later  " het  ontwerpen "  zullen  noemen  ofschoon  wij  dit  terrein  al  enigermate  samen  betreden  hebben  .  Zeker , een  kunstenaar  " schept "  altijd  wanneer  hij  op  zijn  papier  of  doek  een  aspect  van  de  natuur  opnieuw  geboren  laat  worden .  Maar  " scheppen  "  en  " ontwerpen "  verdienen  die  naam  nog  veel  meer  als  de  tekenaar  of  schilder  gaat  veranderen , in  het  aspect  kleinere  of  grotere  wijzingen  gaat  aanbrengen  en  naar  gelang  zijn  smaak , verstandelijk  inzicht  of  een  persoonlijke , oorspronkelijke  bedoeling , gaat  vertolken .  En  " scheppen "  in  de  volle  zin  van  het   woord , vindt  plaats  wanneer  de  kunstenaar, na  een  aantal  schetsen  en  studies  gemaakt  te  hebben , zijn  ogen  dag  na  dag  de  kost  te  hebben  gegeven  en  al  deze  documentatie  tenslotte  gaat  " verteren "  om  dan  zijn  schilderij  uit  te  voeren  door , niet  meer  in  maar de  natuur , hier  wat  weg  te  laten  en  daar  wat  toe  te  voegen  of  te  veranderen .  Het  motief  is  dan  niet  meer  voor  hem , maar  in  hem , waanneer  hij  het  tot  uitdrukking  gaat  brengen  en  dan  is  hij  ook  in  waarheid  " schepper " . 
      De  richtlijnen , die  we  je  aan  de  hand  deden  met  betrekking  tot  het  landschap  -  en  die  evenzeer  van  toepassing  zijn  op  het  stilleven  -  vormen  dus  een  soort van  overgangselement  tussen  de  eigenlijke  studie  en  die  " schepping " , waarin  de  kunstenaar op  vrijere  wijze  te  werk  kan  gaan  en  daardoor , op  meer  tastbare  wijze , zijn  persoonlijkheid  tot  uitdrukking  kan  brengen .
      Wanneer  we  nu  terugkeren  naar  onze 
    " slechte "  voorbeelden , dan  ziet  je  dat  fig . 40  ook  een  gebrek  aan  evenwicht  vertoont , hoewel  iets  minder  in  het  oog  lopend  dan  het  eerste  voorbeeld .  Deze  vlakverdeling , die  zeer  strikt  gebaseerd  is  op  de  diagonaal  van  de  rechthoek  heeft  iets  uitermate  hinderlijks .
      In  bergachtige  streken  vindt  men  vaak  dorpjes , die  tegen  de  hellingen  zijn  aangebouwd  en  gewoonlijk  bekroond  worden  door  een  schilderachtige  kerktoren .  Dergelijke  onderwerpen  kunnen  aanleiding  geven  tot  boeiende  compositie  en  soms  is  het  voldoende  om  zich  een  beetje  anders  op  te  stellen  om  de  geschikte  plaats  te  krijgen  vanwaar  men  het  motief  op  de  gelukkigste  wijze  voor  ogen  krijgt , althans  voor  wat  de  compositie  betreft . 
      De  volgende  afbeelding, no , 41 , toont  ons  een  rechte  weg  in  het  vlakke  land .  Dit  onderwerp  bezit  verwantschap  met  een  eerder  gegeven  voorbeeld , waarop  wij  een  spoorweg  naar  de  horizon  zagen  verdwijnen  ( fig . 29 ) .  We  hebben  toen  de  redenen  uiteengezet  waarom  daar  de  horizon  op  het  onderste  gedeelte  van  het  doek  was  gebracht .  Welnu  op  Fig . 41  is  de  horizon  veel  te  hoog  geplaatst , als  de  kunstenaar  tenminste  de  bedoeling  had  om  het  wegschuiven  van  het  terrein  te  suggereren .  Maar  niettemin  heeft  de  uitdrukking  van  het  onderwerp  toch  iets  eigenaardigs  en  pakkends  en  men  zou  kunnen  veronderstellen  dat  de  kunstnaar  om  een  dergelijke  uitbeelding  van  de  perspectief  te  verkrijgen , zich  op  enkele  meters  boven  de  weg  heeft  opgesteld , zodat  het  motief  enigszins  vanuit  de  hoogte  gezien  is .  Hoewel  deze  wijze  van  voorstelling  wel  iets  oorspronkelijks  heeft , is  de  vlakverdeling  als  zodanig  toch  niet  zeer  aantrekkelijk .
      Fig . 42  tenslotte  stelt  de  oever  van  een  rivier  voor .  Iedere  " schilderachtigheid "  ontbreekt  hier .  Uit  dit  gelid  van  populieren  met  hun  evenwijdige  assen  dringt  zich  een  hoogst  vervelende  indruk  van  eentonigheid  op , door  dat  verticalisme , dat  slechts  op  een  enkele  horizontaal  gebaseerd  is .  Voor beide  richtingen  is  ook  nog  de  evenwijdigheid  met  de  randen  van  het  schilderij  zeer  betreurenswaardig . 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ART . NR . 52 . c , - FIG . 43 . - LANDSCHAP DOOR R . JOUVE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Art . Nr . 52 . c ,

    Fig . 43 .

    Landschap  ( gewassen  tekening )  van  onze  leerling , R . Jouve .



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!