Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Masereel in Gent
  • Musee
  • De moederboom
  • Nieuwe versie
  • Copulation in English
  • Mourid Barghouti
  • Sinterklaas en Zwarte Piet
  • SIGN OF THE TIMES
  • Het cijfer 22
  • Droomtussendoortje
  • Colum McCann
  • pandemie-gedicht
  • Juli Zeh
  • Poppendroom
  • De kunst van het nietsdoen

    o primavera heerlijke bloemennaam, betekent ook begin
    Over mijzelf
    Ik ben Van Overstraeten Nicole, en gebruik soms ook wel de schuilnaam yasmin.
    Ik ben een vrouw en woon in Halle 1500 (België) en mijn beroep is gepensioneerde leerkracht Nederlands.
    Ik ben geboren op 30/06/1946 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: poëzie, theater, oosterse cultuur, muziek en koken.
    Ik publiceerde 4 dichtbundels (De dagen van de winter, Jagen, Sapkracht en De tuinen van Thevenet). In 2006 acteerde ik in 'De koffers zijn gepakt', een theaterproductie van het Masereelfonds, als eerbetoon aan Bertold Brecht.
    een lief okerkleurig scharminkel

    literatuur, cultuur, small talk
    18-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.facebook - literair project

    Onlangs was ik uitgenodigd om deel te nemen aan een literair project op facebook. We moesten 5 opeenvolgende dagen een gedicht of een tekst posten op facebook.

    Ik grabbelde in mijn dromenboek, selecteerde 5 dromenfragmenten waarin textiel, kleren en kleuren een rol speelden.


    1. Droom nummer 59


    Ik zat op de schouders van een man,. Hij had me in een opwelling opgetild en liep schertsend met me door de nacht. Ik droeg roze tule en taft en satijn, mijn jurk wapperde bij elke stap. Ik glunderde en schommelde met mijn blote benen. Was die man mijn vader, was het A.? Was het een nieuwe man, was het Konstantin uit Sturm der Liebe? We kwamen voorbij een traliehek, waarachter een krokodil schuilde. Een man toonde het beest. Hij had het in zijn armen, maar verwittigde ons voor het gevaar.

    Mijn voordeur was gloednieuw (eindelijk gerepareerd!) en blonk in de nacht. Thuis hadden mijn ouders het haardvuur aangestoken, de vlammen likten warm en blauw aan het hout. Mijn dochter ging naar bed, zij was weer slechtgeluimd en mopperde.



    2. Tweede droom. Als ik aan droom 5 kom zal ik iemand nomineren. Of wil Annelies De Ville een verhaaltje/ gedicht schrijven? Over kleren, kleuren, textiel?

    Droom nummer 33

    (Teruggevonden droom)


    Ik droomde dat ik met de trein vertrok naar de Caraïben. Mijn koffers puilden uit van jurken en ensembles. Merknaam: Rue Blanche. Eénogige Johnny kwam me halen met zijn helikopter, beschilderd met de uitbundige kleuren van Christian Lacroix.

    De dageraad parelde in aquareltinten. De heuvels kleurden lichter naar de horizon toe, in tinten van diep kobaltblauw en koel monastraal blauw. Van superfijn ultramarijn naar bijna rozeachtig chinees wit. Sepiabruin en de kleur van gebrande groene aarde - en ook schitterend smaragdgroen.

    Eénogige Johnny zei: ach, ik kom hier eigenlijk alleen maar om vliegles te geven.


    Hadden al die meisjes een naam?


    Ps: hierbij een foto van Lady Gaga in Chrristian Lacroix. Zij heeft dezelfde haarkleur als ik.



    3. Droom nummer 47


    De purperen tas (fragment)


    Ik arriveerde op een school voor een interim-opdracht. Ik droeg een sneeuwwit pakje (jasje, broek) en was superslank, want ik voelde mijn lenige heupen, mijn magere dijen elegant heen en weer bewegen in de pijpen van mijn witte plooibroek.


    De directrice werd geassisteerd door een glimlachende mooie man. Krulhaar, prettig blauw overhemd, jeans. Later bleek hij haar zeventienjarige zoon te zijn, wat ik niet geloofde. Zijn leeftijd, bedoel ik. Maar hij ontlastte me wel van mijn tas, een schitterende purperen schoudertas met lederen handvatten en applicaties. Hij zou de tas voor me bewaren, op een veilige plaats.


    In de halfduistere leraarszaal (want het was kersttijd) babbelden we er lustig op los. Ik maakte kennis met een dame met opgestoken haar, zij hield van jazz. Een guitig dametje had glitters aan de hals, een heel mooi decolleté. In een flits zag ik A. (wat deed hij op mijn school?) die vrouw begluren. Ik was al bang dat hij haar interessant ging vinden. Om de jazz natuurlijk. Maar hij keek verbouwereerd naar haar slierten haar en haar wat overdreven maquillage.


    4. Droom nummer 49


    A hypnagogic hallucination


    Een dame in luxueuze jas met bontkraag en hoed werd achternagezeten door een onduidelijk iemand, een onduidelijk iets. Zij verplaatste zich als in een computergame, als een figuurtje uit een nintendo-spel. Ze schoof vooruit, achteruit, naar links, naar rechts. Plots rende ze (op hoge hakken) vakkundig de hoek om. Schitterend. Ze was nu volkomen onzichtbaar, ze was verdwenen, foetsjie….


    ik was plots klaarwakker.


    4. Reeds de vierde bijdrage betreffende mijn vijfdaagse publicaties ter bevordering van de literatuur in Vlaanderen!


    Ongelooflijk in hoeveel van mijn dromen textiel en kle(u)ren belangrijk zijn. Niet verwonderlijk: mijn lieve mama was een begenadigd naaister en in mijn vroege jeugd hadden wij het altijd over kwikjes en strikjes. Ik nomineer Micheline Cuypers om mee te doen!


    Droom nummer 29


    Dentelle de France


    Ik had weer eens een lief. Zijn naam was Patrick. Een Ierse naam. Sint Patrick’s day, bedoel ik.

    Patricks moeder leek erg jong van veraf gezien. Maar van dichtbij klopte en dreinde haar huid op haar jukbeenderen. Klaar om te verschrompelen. Een doodsstrijd. Zij had zwart heksenhaar. Geverfd, natuurlijk.

    Als hobby verzamelde zij ‘ongedierte’: wormen, slakken, meikevers. Zij kwam aandraven met een kistje: daarin bewaarde zij een verzameling levende wormen, die zij had aangekleed als ballerina’s. Met roze jurkjes, hoepelrokjes, katoenen gebreide accessoires, kleurige linten en bloemen.

    De glibberige lijfjes, gewurmd in satijnen volants afgeboord met sexy zwarte kant - 'Dentelle de France' - krioelden door elkaar in de sigarenbox.



    5. Vijfde en laatste bijdrage voor het vijfdaagse project voor de bevordering van de literatuur in Vlaanderen.
    Dit keer een echt gedicht, geschreven bij een schilderij van Thomas Roose.
    zie http://static.skynetblogs.be/media/169074/1959516155.pdf

    opiumdroom

    hoe heerlijk moet het zijn te slapen
    in dit bleek papaverveld. duizend klaprozen
    als wolkenwitte ballerina’s, hun kelkjes
    pronkend strak en opwaaiend in maanlicht.
    de avondkou omarmt. de wind waait zacht
    als lucht maar in mijn dromen in mijn slaap
    kijk ik verbaasd de uren in. ik wentel mij
    in rokken van gebroken wit, mijn stelen
    slank en buigzaam, mijn sappen honingzoet
    en smakend naar de maan. ik voel mij
    zwangerblauw en rijp van zaad, maar hoor
    hoe messen scherp en wreed papavers slaan.
    ik zie mijn zussen krakend krimpen,
    hun jurken geurig van de waan. zij sissen
    gauw van hemelsblauw, hun poederhart
    belooft wanhopig troost. het is nu tijd
    om op te staan, maar oeps! mijn dromen
    vloeien weg, voorgoed van hiervandaan.


    18-06-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    17-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poetry international rotterdam 2015

    Tenslotte wil ik een eresaluut brengen aan onze Vlaamse dichters die deelnamen aan Poetry International: Peter Verhelst en Els Moors. Els Moors' fuckende konijnen herinner ik me voor eeuwig, en sinds ik De boom N. van Peter Verhelst heb gelezen (ook al jaren geleden) ben ik verliefd geworden op tuinen...

    de pijnboom en het reiken


    ’s Middags wemelen de boomkruinen van de cicaden
    ’s avonds drijven ze van ons weg de vallei in
    op sleeptouw genomen door duizenden mammoeten

    waarom duizenden mammoeten hier nacht na nacht
    met ingetrokken poten kop vooruit springen van rots
    naar rots – hoewel ze uitgestorven zijn

    hoofd in de nek ogen gesloten gaan we op en neer
    vormen we nieuwe sterrenbeelden
    nauwelijks een seconde vlammen ze op

    over duizenden jaren zal iemand op dezelfde plek –


    © 2008, Peter Verhelst
    Uit: Nieuwe sterrenbeelden
    Uitgever: Prometheus, Amsterdam, 2008
    ISBN: 978 90 446 1146

    de witte fuckende konijnen (fragment)


    in dit voetlicht zoek ik de witte fuckende
    konijnen de leegte staat op draagbaar
    een twee drie mars laten we samen
    bewegen en niet onnodig wervels kraken
    leg beide handen liefdevol rond dit brein
    wij gaan huiswaarts
    naar het witte fuckende konijn


    © 2006, Els Moors
    Uit: er hangt een hoge lucht boven ons
    Uitgever: Nieuw Amsterdam, Amsterdam, 2006
    ISBN: 90 468 0015 6

    http://www.poetryinternational.nl/stream/

    17-06-2015 om 07:53 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poetry international rotterdam 2015


    Ditmaal een Poolse dichteres, maar ook de Russische dichter Philip Nikolayev, met zijn leuke smoel, vind ik super!


    INNA RÓŻA
    Urodziłam niesamowicie piękną córkę, jej zęby,
    jej włosy są jak z Pieśni nad Pieśniami. I sama
    poczułam się piękna, dziękuję. Ale ona
    to zupełnie inne piękno,
    to jest piękno, które chcę chronić.
    Gdybym miała jakieś swoje piękno, wstydziłabym się go,
    zresztą pewnie mam jakieś piękno, faceci
    nie lataliby tak za mną, gdybym go nie miała,
    ale nie lubię swojego piękna, bo faceci
    latają za nim. Piękno mojej córki
    to co innego. Piękno mojej córki, tak uważam,
    jest jedyną nadzieją
    tego świata.


    EEN ANDERE ROOS
    Ik heb een ongelooflijk mooie dochter gebaard, haar tanden,
    haar haren zijn als het Hooglied. En zelf
    voelde ik me mooi, dank u. Maar zij
    is een heel andere schoonheid,
    een schoonheid die ik wil beschermen.
    Als ik zelf schoonheid had zou ik me ervoor schamen,
    trouwens, ik bezit vast wel enige schoonheid, kerels
    zouden niet zo achter me aan zitten, als ik die niet had,
    maar ik hou niet van mijn schoonheid, want kerels
    zitten achter haar aan. De schoonheid van mijn dochter
    is iets anders. De schoonheid van mijn dochter, dat meen ik,
    is de enige hoop
    van deze wereld.


    © Justyna Bargielska
    Uit: Bach for my baby
    Uitgever: Biuro Literackie, Wrocław, 2013




    © Vertaling: Karol Lesman
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2015

    'Bargielska ondervraagt het bestaan zelf en doet dit met een kracht ontsprongen uit verbijstering, woede en tederheid – soms gecontroleerd, soms de oppervlakte doorbrekend. Je kan er nooit helemaal zeker van zijn of ze serieus of humoristisch is. Net wanneer je ontspant, wanneer je je in bekend gebied waant – iemand die een selfie schiet, het beëindigen van een romantische affaire, het verpletterde lichaam van een insect op de trap – word je scherp overeind getrokken door veel grotere vragen. Bargielska’s schrijven ontwapent en zet je tegelijkertijd op het verkeerde been.

    Haar meest recente bundel Nudelman werd in 2014 gepubliceerd, hetzelfde jaar waarin haar literaire toneelstuk Clarissima in première ging bij het Witkacy Theater in Zakophane, opgevoerd door Alesandra Justa. Bargielska woont in Warschau, waar zij ook geboren is. Ze doceert poëzie en proza aan masterstudenten van de Jagiellonian Universiteit in Krakow.'

    zie http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/poet/item/26951/Justyna-Bargielska

    16-06-2015 om 07:48 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poetry international rotterdam 2015

    Marion Poschmann uit Duitsland

    Ik koos dit gedicht omdat de inhoud helemaal mijn ding is: mijn angst, mijn melancholie omdat al die mooie bloemen, die mooie planten en bomen in de toekomst zullen moeten wijken voor beton.

    BASTAARD
    Op naar de vrolijke, vreugde brengende strijd voor de hegemonie van de tuin! Naar voren snellend als het erom gaat het eigen land in een land van bloeiende tuinen te herscheppen, waar eenieder, zelfs de armste, zijn deel heeft.
    Leberecht Migge, Tuincultuur van de 20e eeuw

    Poëzy is de moedertaal van het menschengeslacht; zoals hovenieren ouder dan den acker-bouw: schilderkonst, – dan schrift: gezang, – dan declamatie: gelykenissen, – dan redeneeringen: ruil, – dan handel.
    Johann Georg Hamann

    BASTAARD

    Moerassige landerijen. Iemand hangt vilten inlegzolen
    aan de waslijn op zijn balkon met glas. Wol druipt.
    Wasgoed verwelkt in de wind. Iemand breekt lila seringen af
    in het stadspark en draagt ze naar de bus. Een utopisch spel.
    De gewaden van de Logos zijn afgelegd en de zittingen in de bus nu
    het best gekleed.

    Logistieke patronen, tsaristische stoffen, geruite wereld.
    Blok. Blokken. Twee mannen grillen aan de rand van het parkeerterrein,
    het postkantoor verkoopt pakjessoep, groentezaden, allemaal
    waar. Vertrouwenwekkende maatregelen: voortuinen worden
    met een touwtje afgebakend. Café Marzipan
    bestaat niet meer.

    Zand. Baksteen. Met de grond gelijkgemaakte stad. Roze en lila
    geverfde traliepoorten, metalen stralen van de zon van het oosten
    die almaar opgaat. Landschap, o taalpanorama
    van de Logos creator. Landschap, gehalveerd, in voor- en achterkant.
    Hoe de ruimte meegeeft en dingen tevoorschijn lokt: permanent bos. Open terreinen.
    Vroeger en nu.


    © Marion Poschmann
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2015


    © Vertaling: Erik de Smedt
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2015


    In de poëzie van Marion Poschmann (Duitsland, 1969) gaan het zichtbare en het onzichtbare bevreemdende verbindingen aan. Voorwerpen, plekken, situaties en handelingen worden haarscherp waargenomen en in concrete bewoordingen beschreven. Herkenbaar zijn ze echter niet meteen. Ze worden verweven met associaties, herinneringsflarden, citaten, reflecties en droombeelden. De metaforen en vergelijkingen die Poschmann tussen haar opsommingen inlast, maken de opgeroepen werkelijkheid transparant en tonen hoe gelaagd elke ervaring is.

    14-06-2015 om 10:45 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    13-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poetry international rotterdam 2015

    Barbara Köhler

    Ik heb blijkbaar dit jaar een voorkeur voor Duitse poëzie. Deze dame, uit de vroegere DDR, draagt haar gedichten krachtig voor. Haar rechterhand beweegt ritmisch op en neer, van voor naar achter en van links naar rechts, alsof zij een orkest dirigeert. Fantstisch! En wat een stem!

    Op de videao is he teerst de beurt aan Hester Knibbe.



    SOMEBODY'S GOING [EXTRACT]


    somebody’s going & he knows he’s going a way
    somebody’s going & she knows he’s going away
    some body knows that he is going away for he
    knows that she stays & that some body goes a
    way she knows for she is staying that he can
    only go away if she would stay she knows: if
    she also went away there would be no more go
    ing away for there would be nobody left that
    stays but how can he know that - for he does
    not even turn

    JEMAND GEHT [AUSZUG]


    jemand geht & er weiß daß er fortgeht
    jemand geht & sie weiß das er fortgeht

    jemand weiß daß er fortgeht weil er
    weiß daß sie bleibt & daß jemand fort
    geht weiß sie weil sie bleibt er kann
    nur fortgehn wenn sie bleibt weiß sie
    wenn sie auch geht würde es kein fort
    gehen mehr geben weil es nichts geben
    würde was bleibt aber wie kann er das
    wissen er dreht sich nicht einmal um.


    © 1999, Suhrkamp Verlag
    From: Wittgensteins Nichte. Vermischte Schriften. Mixed Media
    Publisher: Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1999
    ISBN: 3-518-12153-7

    'Ongetwijfeld is Barbara Köhler een van de belangrijkste en invloedrijkste dichters van haar generatie. Met haar werk heeft zij vele prijzen en beurzen gewonnen. Barbara Köhler benadert de onderwerpen van haar gedichten met een uitzonderlijke talige precisie, maar zonder ze eenduidig – en dat kan ook inhouden: eendimensionaal – te willen maken. Liever kiest ze voor mogelijke en ongebruikelijke perspectieven.'

    Zie http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/poet/item/21106/Barbara-Kohler/nl

    13-06-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    12-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poetry international rotterdam 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze dichter komt uit Zambia. Publi ook de vertaling in het Nederlands. Gedicht doet me denken aan de song Strange Fruit van Billie Holiday, en aan gedicht van Ward Mertens bij een schilderij van Frieda Kahlo (naar beneden strollen).

     


    V. Het vrekkige


    En heel even weer is de duisternis nieuw,
    de aarde zwaar van het vrekkige voorjaar.
    Wie hoort er hoe de milde spatjes regen
    op de aarde spuwen en vergeten zangen veranderen in
    lofliederen geworteld aan bomen zoet
    van het bloed van geknevelde vruchten,
    vruchten hangend van takken, zwaaiend
    gezwollen en gerijpt, nu en dan vallend
    buiten het zicht van deze vlakte.

    V. The Ungiving


    And for a while, the darkness is new again,
    the earth heavy with the ungiving spring.
    Who will hear the gentle spats of rain
    spit on earth and turn songs we’d forgotten to singing
    hymns rooted to trees sweet
    with the blood of pinioned fruit,
    fruit hung from boughs, swinging
    swollen and ripe, casually falling
    beyond the view of this plain.


    © Togara Muzanenhamo
    Uit: Textures
    Uitgever: amaBooks, Bulawayo, 2014

    © Vertaling: Jabik Veenbaas
    Voor het eerst gepubliceerd op Poetry International, 2015

    Togara Muzanenhamo

    Togara Muzanenhamo werd geboren in de Zambiaanse stad Lusaka en bracht zijn jeugd door op een boerderij in Zimbabwe. Hij studeerde bedrijfskunde in Parijs en Den Haag. Na zijn studie keerde hij terug naar Zimbabwe, waar hij aanvankelijk journalist was en later werkte voor een organisatie die Afrikaanse filmscenario’s produceert. In 2001 trok hij naar Manchester om zich daar aan de universiteit te specialiseren in creatief schrijven. Zijn gedichten werden in tal van tijdschriften gepubliceerd. Zijn eerste bundel, Spirit Brides, verscheen in 2006 bij Carcanet Press en bereikte de shortlist van de Jerwood Anderson First Collection Prize. Zijn tweede bundel, Gumiguru, kwam uit in 2014. Eind 2014 publiceerde Muzanenhamo ook de bundel Textures, die naast gedichten van hemzelf ook verzen van John Eppel bevat.

    Zie http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/poet/item/10960/Togara-Muzanenhamo

    12-06-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    11-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poetry international rotterdam 2015

    fijn, het internationale poëzie-event poetry international in rotterdam is weer opgestart.

    van 9 tot 13 juni.

    ik volg het allemaal op livestream.

    van elke voordrachtsessie pluk ik 1 gedicht van 1 auteur.

    met eventueel nog enkele aparte commentaren...

    EXALTATIONS IN SLEEP


    How deep we sink when the light goes out
    and the heaviness falls from our shoulders.

    Like that the armour that fell from the weary knight,
    who’d fought so long in the danse macabre.

    Hoc corpus meum. Under cover of night
    he’s caught up in himself, free in dreams, chained.

    Of all life’s states the most extreme is sleep,
    it envelops, overwhelms, leaves us behind.

    Extreme: in sleep we struggle with our dreams,
    like Don Quixote, until the body finds its rest.

    In sleep, how many positions do we assume?
    the foetus, the crucified, Laocoön, Holy Shiva.

    Lying stiffly on my back, it comes to me –
    ‘Once I was a tapir, on the banks of the Orinoco’.


    © Durs Grünbein
    From: Strophen für übermorgen
    Publisher: Suhrkamp Verlag, Berlin, 2007
    © Translation: Karen Leeder
    First published on Poetry International, 2015

     

    Born in Dresden in 1962, Durs Grünbein is the most significant and successful poet of his generation in Germany. A modern poeta doctus, his streetwise, ironic style belies at first the deep seriousness of his project and the emotional resonance at its core. His poems range across the most eclectic of material: from classical sources to quantum physics; from the Anglo-American poetic tradition to contemporary neuroscience; from a philosophical celebration of Descartes to an elegy for Dresden.



    dit is een foto van durs toen hij nog jong was.

    nu is hij een prachtige rijpere man met een baard!

    Zie http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/poet/item/2212/Durs-Grunbein

    11-06-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (0)
    02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de laatste dagen drijf ik op wolkjes van geluk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Au VIe siecle de notre ère, une paix relative regne entre les Bretons et les Saxons, qui se partagent l'actuelle Angleterre. Axl et Beatrice s'aiment depuis si longtemps qu'ils ont oublié peu a peu ce qu'ils ont vécu dans le passé. Avant que la mémoire ne leur manque, ils veulent retrouver leur fils unique, parti s'etablir dans un autre village à l'Est. Mais, pour le rejoindre, ils vont devoir traverser le dangereux territoire de la dragonne Querig et ses brumes éternelles...


    de laatste dagen drijf ik op wolkjes van geluk. twee gebeurtenissen zijn daar de oorzaak van:


    1. heb net een wondermooi boek uitgelezen, van kazuo ichigiro: the buried giant, in het frans le géant enfoui. het einde is intriest. maar toch kon het niet anders eindigen, vond ik.


    het was het enige juiste einde.


    kazuo ichigiro, alhoewel hij in engeland is opgegroeid, heeft zijn roots niet verraden.


    hij is de schrijver van het vliedende leven.


    om bij te huilen om zoveel schoonheid.

    ik wil nu voor een tijdje geen roman meer lezen, om in the mood te blijven. als ik nu rommel lees, is dit zinderende gevoel weg.


    ik wil het nog even bijhouden.


    2. tweede oorzaak is een droom, die ik een paar dagen geleden heb gehad.


    heb hem opgeschreven. het is droom nummer 70:


    Hij kwam terug.

    Ondanks het feit dat een nieuwe liefde zich in mijn leven aankondigde: dit keer was het een jongen met een scandinavisch uiterlijk.

    Een stevige kerel met blonde krullen.

    Daar kwam hij de kamer binnen, mijn enige, grote liefde. Zijn rechterschouder hield hij zoals vanouds een beetje neerwaarts gericht, hij lachte zijn rimpeltjes in, zijn flitsende ogen vol binnenpretjes.

    Plots was daar een hele familie, ook vrienden waren uitgenodigd.

    Mijn nieuwe liefde liet met een glimlach toe dat ik mijn oude liefde verwelkomde.

    Ik voelde me dolgelukkig. Ik leunde tegen hem aan, ik wou mijn oude liefde opnieuw tot leven wekken. Mijn gelaat dicht tegen het zijne.

    Ik zocht zijn warmte.

    Die zinderde door heel mijn lichaam.


    Juni 2015

    02-06-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    28-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bruidje

    Literaire tijdschriften hebben naast een letterkundige ook een sociale functie, oeps! Hoe meer mensen literatuur lezen, hoe beter voor hen (kunnen ze hieromtrent socializen en eens andere, leukere dingen tegen elkaar vertellen dan de banaliteiten waaruit vele conversaties bestaan) en zeker voor de auteurs, die dan de aandacht krijgen die ze verdienen.

    Illustraties in een boek of tijdschrift kunnen samen bekeken worden en er kan over worden gegniffeld en geroddeld. Maar als illustraties te opdringerig zijn gaat soms het effect van de teksten verloren. Toch kunnen prentjes ook de interactie binnen een tekst versterken, in plaats van de lezer af te leiden. En als Gierik NVT aankondigingen doet op facebook om uitgaven en events te promoten, is een fotooke welkom. Deze cover bijvoorbeeld van het themanummer Overspel, uitgebracht deze lente, is duizelingwekkend en suggereert meer dan hij illustreert. Zo moet het. De teksten en gedichten binnenin zijn sober gelayout, de lezer kan zich perfect concentreren op de inhoud.



    3. Genuanceerder moet ik zijn als ik gedichten lees geïnspireerd door beelden. Schilderijen bijvoorbeeld. De gedichtencyclus van Ward Mertens omtrent Frida Kahlo in datzelfde nummer vond ik ronduit ver-ruk-ke-lijk, zoveel fruit en groentjes en dat bruidje op de pit. Eigenlijk had ik vooraf al een scala aan emoties en vooral plezier ervaren, voor ik besloot foto's van de schilderijen te zoeken op internet. Ik moet zeggen dat het bekijken van die foto's mij andere, daarom niet minder prettige indrukken doorseinde, Ik was verrukt om het grappige bruidje bij het schilderij The bride frightened at seeing life opened. Ik genoot van de prachtige pulpeuze blozende rondborstige sneeuwwitte magnolia's enz...





    Een blad gedraaid
    Magnolias

    Zo meteen staan de magnolia’s in bloei
    In kelken rijpt de geur van paleizen

    Nu bloeit slechts één cactusbloem
    De gestripte meeldraad huivert

    Leg je vingers onder de kroon
    Ruik haar uit de tuil

    3. Vraagje: illustreren de verzen het schilderij of geeft het schilderij meer uitleg over de verzen????

    Ik zoek de cactusbloem, eerst vond ik haar niet, maar oeps! het is de bloem in het midden, met de gestripte meeldraad.


    Tot slot: kan een schilderij me evenveel binnenpretjes bezorgen als deze pittige (haha!), subliem-erotische, supergrappige (allez, allez, een uil die over de moraal van het fruit waakt...) verzen??? Het antwoord is... mmmmm......neen! Alhoewel de kokosnoot een superbabasnoetje heeft, waarover in het gedicht niks wordt gezegd. Hij doet alleen stiekem zijn hoed af. Waar is de hoed? Oeps! plots zie ik twee kokosnoten! Een die zijn hoed afneemt (bovenaan het schilderij) en een die gniffelt van pret!

    Dus, dames en heren, kijk nauwkeurig naar dit kleurige schilderij van Frida Kahlo en lees het fruitgedicht van Ward Mertens.

    Zoek de verschillen.

    Veel plezier!

    Fruitkorfje
    The bride frightened at seeing life opened

    Nog nooit zag het bruidje zoveel fruit
    Ze legt haar handje op de watermeloen

    De papaja laat zijn vruchtvlees glimmen,
    Laat zwellen zijn zwarte zaad

    Het wandelend blad wil een rijpe banaan,
    Wil zijn pootjes in een kokosnoot steken

    Het blozende bruidje wil wrikken aan een pit
    Haar handje glijdt over het rode vlees

    De uil waakt over de moraal van het fruit,
    Overlegt uitsluitend met reine vruchten

    Stiekem neemt de kokosnoot zijn hoed af
    Het bruidje laat het zich welgevallen, hoewel

    Ze droomt misschien toch eerder over
    Zitten op een pit, hoe zou dat zijn


    28-04-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Remade

    Elk jaar, aan het einde van de winter, werk ik als vrijwilligster in de Galerie de Oude Post. Iedere keer loopt daar een tentoonstelling omtrent design. Dit jaar heette de tentoonstelling ReMADE en deze expo liep van 28.02.2015 tot 29.03.2015.

    'ReMADE is opgebouwd rond het thema ‘maken’ en ‘hermaken’.De kunstenaars werden samengebracht door Hugo Meert en Geert Van Doorsselaere in samenspraak met CC ‘t Vondel te Halle. Deze tentoonstelling toont een uiteenlopende mix uit het boeiend en elkaar bestuivend grensgebied van kunst/design/ambacht/architectuur… onder de vorm van sculptuur, installatie, object… ReMADE focust op het maken en op het hermaken van het kunstwerk. Het ‘maken’ van het kunstwerk is een stap in het ontstaansproces van een kunstwerk die vooral voor de kunstenaar zelf van belang is. Hoe verhoudt dit ontstaansproces zich tot het uiteindelijke resultaat? Waarom herwerken of hernemen kunstenaars bestaande (eigen) werken? Waarom proberen kunstenaars iets aan bestaande werken toe te voegen?'

    zie http://designvlaanderen.be/en/agenda/remade

    Mijn vriendin Anne de Cremer, een knappe amateurfotografe, maakte deze fotoreeks omtrent de installatie van het architectenbureau de vylder vinck taillieu uit Gent. Oeps! Ondanks het feit dat ik een nachtje niet geslapen had, niet naar de kapper was geweest enz... moest ik plots figureren als bezoekster, die verwonderd kijkt naar de spiegeleffecten geinstalleerd achter de houten schotten gemaakt van recupmateriaal. Tegelijk was daar een fotograaf aanwezig, die een promofilmpje draaide voor het architectenbureau (zie tweede foto). Anne en ik werden prompt bevorderd tot actrice! Wij amuseerden ons rot!















    18-04-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    30-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.den haag highlights (5)

    Oeps! Nu volgt mijn laatste bijdrage voor de reeks Den Haag Highlights... Krijg van iedereen opmerkingen dat ook hier in Vlaanderen een letterkundig museum bestaat, het Letterenhuis in Antwerpen. Wist ik, maar ik vermoed dat daar toch geen weirde verzameling geschilderde portretten hangt van Vlaamse schrijvers. Ik beloof: eerstdaags ga ik het Letterenhuis eens deftig bezoeken. Tot nu toe zag ik daar alleen maar een tentoonstelling: Hauser, een project van Anne Marie Estor en Lies van Gasse. Alle respect!

    De laatste dagen in Den Haag regende het. Heer wind loeide door het dak van de loft waar wij logeerden! Beetje zoals hier dezer dagen... Bijna per toeval - wij gingen boodschappen doen bij Albert Heijn in de Laan van Meerdervoort - ontdekten wij De Mesdag collectie, krek in dezelfde straat!

    Hendrik Willem Mesdag (Groningen, 23 februari 1831 – Den Haag, 10 juli 1915) was een Nederlands kunstschilder, aquarellist, etser en lithograaf. Mesdag was de meester-marineschilder van de Scheveningse bomschuiten. Hij behoorde tot de Haagse School (verwant aan de Franse school van Barbizon, die in de periode 1830 tot 1870 werkte in de omgeving van het Franse plaatsje Barbizon bij Fontainebleau). Zijn bekendste werk is het Panorama Mesdag van Scheveningen, tentoongesteld aan de Zeestraat in Den Haag. Hij was ook een befaamd kunstverzamelaar met een eigen museum, het Museum H.W. Mesdag, thans bekend onder de naam De Mesdag Collectie, aan de Haagse Laan van Meerdervoort. Zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten schilderde ook, zij maakte vooral landschappen en stillevens.

    In de zomer van 1868 trok Mesdag met vrouw en kind naar het waddeneiland Norderney. Daar ontdekte hij de zee, de luchten en de sfeer die de basis zouden worden voor zijn artistieke beleven. Zijn uitgangspunt was het schilderen van landschappen, zonder opsmuk, als reactie op de romantiek. Er werd geschilderd in de vrije natuur, waarbij veel aandacht besteed werd aan het neerzetten van kleuren die een bepaalde stemming aangaven. De manier van schilderen wordt wel beschouwd als voorloper van het impressionisme.

    Dit is werk van het echtpaar Mesdag.


    Mesdag hield zo van de natuur dat hij dit schapenkopje, een schilderij van Matthijs Maes (1839 - 1917) elke dag groette.


    Ik was vooral verrukt over de vele schattige landschapjes hier tentoongesteld. Dit schilderijtje is van Jean-Francois Daubigny (1847-1878): De oevers van de Oise.


    Camille Corot, Zonsopgang (1796 -1875)


    Nog een schilderij van Daubigny, dit keer een zonsondergang: Jean-Francois Daubigny, Zonsondergang bij Villerville


    Mesdag en vooral zijn vrouw Sientje hadden ook aandacht voor vrouwelijke schilders en voor het afbeelden van dames op schilderijtjes!

    Marie-Bilders van Basse (1837 - 1900): Avond aan de Rijn


    Gustave Simoneau (1810 - 1870): Blankenberge


    Meisje, zittend schrijvend aan een tafel, Kate Bisschop-Swift, (1844 - 1928)


    (Een nogal heftige, blijkbaar) Moederliefde, Sir Lawrence Alma Tadema (1836, Dronrijp -1912 Wiesbaden, Germany




    Bovenstaande schilderijtjes zijn van Hendrik Haverman (1857 - 1928): Moeder en kind en Het weesmeisje.


    Een van de mooiste werken: deze dame is In gedachten verzonken, schilderij van Antonio Mancini (1852 - 1930)

    'Het is meer een studie van een bepaalde expressie dan een werkelijk portret. De afgebeelde vrouw is Mancini’s nichtje Agrippina Ruggeri, dat vaker model stond voor de kunstenaar. Mancini werkte met grove penseelstreken. Het spel van kleur en licht dat hij met zijn royale verfopbreng bereikte, komt goed tot uiting in de ingewikkelde plooival van de felgroene zijden rok. Het gezichtvan het meisje is een stuk fijner geschilderd, om de intensiteit van haar peinzende blik te versterken.'

    zie http://demesdagcollectie.nl/category/kunstwerk-uitgelicht/



    Mijn interpretatie van dit schilderij.... geslaaagd, al zeg ik het zelf!


    Dit is ook nog een knap 'ding' van Antonio: De verjaardag! Maar wat doet Mancini's neefje Telemaco Ruggeri daar in 's hemelsnaam?



    Tot slot nog enkele kiekjes van een sublieme trompe l'oeil: een nep doorkijkje in mooie blauw geschilderde lijsten!


    30-03-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:small talk
    >> Reageer (1)
    19-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.den haag highlights (4)

    Dit bestaat hier nog niet in Vlaanderen: een LETTERKUNDIG MUSEUM. Maar in Den Haag wel! Dicht bij het Centraal Station, op nr 5 in de Prins Willem-Alexanderhof!

    'Van liefdesbrieven tot manuscripten, van schrijversportretten tot kinderboekenillustraties: alles wat te maken heeft met het werk en persoonlijke leven van schrijvers vindt u in de collectie van het Letterkundig Museum. Het museum is hét instituut op het gebied van het literaire erfgoed en heeft de grootste en belangrijkste collectie schrijversdocumenten van Nederland'.

    In de nationale portrettengalerij zijn alfabetisch, op schrijversnaam, meer dan 500 weird geschilderde portretten te zien. Brutaal, vitaal en onconventioneel. Haha. Wij vonden het denderend en grappig tegelijk, al die portretjes. Door de manier van rangschikken werd het een prettige hutsekluts. Geen rekening werd gehouden met literaire genres, periodes of manieren van presentatie! Karikatuur of levensecht, surrealistische voorstellingen naast bijna impressionistisch geborstelde schetsen: alles bij en door elkaar.. vonden wij juist tof!

    HIERONDER EEN HANDVOL VAN DEZE SNOEPJES:



    Neeltje Maria Min

    Familie berichten 1
    (Mijn moeder is mijn naam vergeten)

    Mijn moeder is mijn naam vergeten,
    mijn kind weet nog niet hoe ik heet.
    Hoe moet ik mij geborgen weten?

    Noem mij, bevestig mijn bestaan,
    laat mijn naam zijn als een keten.
    Noem mij, noem mij, spreek mij aan,
    o, noem mij bij mijn diepste naam.

    Voor wie ik liefheb wil ik heten.

    (Uit De Gedichten, Bert Bakker, 1989)


    Johanna Kruit

    Melancholie

    Altijd geweten dat je terug zou komen.
    Een winter lang op je gewacht.
    Soms wakker liggend in de nacht die
    duistere geheimen wikkelde om bomen.

    Altijd geweten dat je er nog was.
    Bijna vergeten soms. Dan kon ik zingen
    en lachen door de tijd. Hoe ongezien en
    onvermijdelijk verborgen in de dag

    bleek je aanwezig. En nu je er weer bent
    begroet ik je gelaten , haast blij dat ik je zie.
    Ik dek de tafel, hier de wijn. Denk niet

    dat ik vergat hoe 't hoort : melancholie
    kom naast me zitten, praat, laat je verstaan.
    Hoe opgetogen steek ik nu de kaarsen aan.


    Johanna Kruit

    Gedicht uit de bundel " Omtrent het Getij "
    Uitgeverij Rap - Amsterdam



    Vrouwkje Tuinman

    Maandagochtend

    Aan de koelkast hangen alle dingen die niet mogen.

    Wie heeft mij in elkaar gezet: een man met om zijn nek
    drie brillen en een vrouw die ziek wordt van een glaasje melk.

    Nu zwem ik nog voor vijfenzeventig procent.
    Mijn status laat me met de lift naar boven.

    Omdat ik rechts niet breken wilde heb ik links verbogen.

    Uit: Wees niet wreed - Gedichten voor Elvis Presley (2008), uitgeverij Nijgh & Van Ditmar



    Charlotte Mutsaers

    'Twee mannen naast elkaar in bed in een ijsnacht ergens in Europa. Twee mannen in nachtjaponnen. Maar Jezus, dat was Moby Dick! Ik bevond me in mijn meest favoriete passage uit de wereldliteratuur. Ik doorleefde het! Minus de nachtjaponnen zat ik er middenin! Was ik daar nu reality-schrijver voor geworden, om me door mijn verbeelding in de luren te laten leggen? Vanaf dat moment heb ik me afgevraagd of het niet zo gesteld is met onze waardering van literatuur -en ik heb het dan niet over academische waardering maar over de puur zintuiglijke van binnenuit -dat we een passage uit een boek pas in ons hart kunnen sluiten, werkelijk in ons hart sluiten zonder reserve, als we hem hebben herkend. Maar hoe zou je iets kunnen herkennen wat je op geen enkele wijze als déjà vu of déjà vécu ervaart? Hoe zou je dat kunnen beleven als iets eigens? Daar is maar één antwoord op: je hebt het herkend als iets wat qua vorm en inhoud in je eigen toekomst hoort. Het klinkt als abracadabra maar ik heb er geen andere verklaring voor en ben ervan overtuigd.' (Koetsier Herfst, 154-155)


    Diana Ozon

    O louterend water
    Mijn mooi molecule...

    Jij stijgt tot de lippen
    en slaat op de klippen.
    Bron van alle leven
    en kosmisch gegeven.
    Helder van kleur
    en reukloos van geur...

    Voor meer dan tachtig procent
    weet ik dat jij mij bent.
    Je was in de moederbuik
    en staat onder 't kelderluik.
    Je valt uit de hemel
    en rijst uit de Aarde.


    Gerry van der Linden


    kijk!
    poëzie zit
    op een stoel aan een tafel onder een lamp
    poëzie is een kruisverhoor.
    (Wat een geluk, p.61)

    Gerry van der Linden, Wat een geluk, Nieuw Amsterdam Uitgevers.


    Jacques Perk

    Iris

    Der eerwaarde jonkvrouwe Joanna C. B.

    `Ik ben geboren uit zonnegloren
    En een zucht van de ziedende zee,
    Die omhoog is gestegen, op wieken van regen,
    Gezwollen van wanhoop en wee.
    Mijn gewaad is doorweven met parels, die beven
    Als dauw aan de roos, die ontlook,
    Wen de Dagbruid zich baadt en voor 't schuchter gelaat
    Een waaier van vlammen ontplook. -



    Connie Palmen

    'Stel dat het de mensen vergaat zoals het de dingen vergaat, dat de mensen op zichzelf ook niets zijn, maar dan ook helemaal niets. Gruwelijke gedachte en dus waarschijnlijk waar. Dan zijn de mensen onderling net zo afhankelijk van elkaar als de dingen het van ons zijn, dan kunnen wij zelf alleen zijn wat een ander van ons maakt. Dan kunnen we alleen iets betekenen wanneer anderen de bereidheid hebben, de liefde, om ons betekenis te geven in hun verhaal. Dan zijn wij noodgedwongen personages in het verhaal van iemand anders en voor de rest in onze eenzaamheid stellen we niks voor.'



    Ilja Leonard Pfeijffer

    “De oude bijnaam van Genua is La Superba,” schrijft Pfeijffer: “Die naam kun je op twee manieren interpreteren (...). Zij is mooi en hardvochtig. Zij is als een hoer die lonkt, maar die je nooit de jouwe zult kunnen maken. Zij is aanlokkelijk en overmoedig. Zij verleidt en verdelgt.”

    La superba - Ilja Leonard Pfeijffer, Simon Horsten op Cobra.be


    Links: Anneke Brassinga

    Sneeuw

    Is geluk blijvend:
    wij staan al zolang stil
    bij wat komt aangevlogen -

    landschap, vogels, broden.
    Raken onze ogen dan nooit vol
    rollen wij niet bergaf, een zon

    die zich begraaft in dikke
    wolken sneeuw, zegen
    eeuwig vallend voor ons?

    Anneke Brassinga
    Uit: Aurora
    De Bezige Bij 1987



    Remco Campert


    ‘[...] alsof het dichten een carrière was waar je bundeltje na bundeltje gestaag aan voortbouwde. En wat was dat voor carrière? Een prijsje zus, een redactietje zo, een verzamelbundel, als je het trof de P.C. Hooftprijs, misschien een gasthoogleraarschap, een lintje als je niet uitkeek, een huldiging en dan het graf in; wat had dat nog met de poëzie te maken?’ (Ohi, hoho, bang, bang, of het lied van de vrijheid, 1995).


    Emma Crebolder en Louis Couperus

    Hoe bevallig het uitzicht op wit-/ verpakte tuinen. Tussen oevers ligt/ het water vastgeklonken, valwind/ bouwt er spelonken van sneeuw./ Wij worden na zestig jaar, weer zesjarig,/ geparachuteerd in dezelfde sloot./ Onze tongval kleeft aan ons/ als mos. Het roepen vergaat./ Wij zijn op de Noordpool geraakt/ zagen wij in plaatjesboeken.

    Vallen, Emma Crebolder, Nieuw Amsterdam, Amsterdam, 2012, ISBN 978 9046 812 2211

    - Ik ben tòch een oude vrouw.

    - Maar je hebt nog een heel zacht velletje...

    Mama Ottilie glimlachte en Lot stond op.

    - Kom, zeide hij; geef me een zoen. Wil je niet? Moet ik je een zoen geven? Kleine, booze moesje... En waarom? Om niets. Ik weet het ten minste niet meer, waarom. Ik zoû het niet meer kunnen analyzeeren. Ja, zoo gaat het... Hoe ben ik toch zoo kalm, met zoo een kleine furie van een mama.

    - Als je denkt, dat je vader kalm was...!


    Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan...

    Louis Couperus

    editie Karel Reijnders, Ernst Braches, Jan Fontijn, Marijke Stapert-Eggen, H.T.M. van Vliet en Oege Dijkstra, Utrecht / Antwerpen 1988.



    Gerrit Achterberg

    De dichter is een koe
    Gras... en voorbij het grazen
    lig ik bij mijn vier poten
    mijn ogen te verbazen,
    omdat ik nu weer even grote
    monden vol eet zonder te lopen,
    terwijl ik straks nog liep te eten,
    ik ben het zeker weer vergeten
    wat voor een dier ik ben - de sloten
    kaatsen mijn beeld wanneer ik drink,
    dan kijk ik naar mijn kop, en denk:
    hoe komt die koe ondersteboven?
    Het hek waartegen ik mij schuur
    wordt oud en glad en vettig op den duur.
    Voor kikkers en voor kinderen ben ik schuw
    en zij voor mij: mijn tong is hen te ruw,
    alleen de boer melkt mij zo zalig,
    dat ik niet eenmaal denk: wat is hij toch inhalig.
    's Nachts, in de mist, droom ik gans onbewust
    dat ik een kalfje ben, dat bij de moeder rust.
    © Gerrit Achterberg
    Uit: Eiland der ziel
    Opgenomen in Verzamelde gedichten
    Querido Amsterdam 1963



    Hafid Bouazza

    'We kunnen het niet horen,
    maar wie weet met welke kreet een blad onwillig loslaat en neerdwarrelt.
    Ik huiver bij de gedachte en dank mijn doofheid.'
    (Hafid Bouazza, Een beer in bontjas, blz. 5)


    Jan Cremer

    'Het is allemaal rotzooi, estetika', stelde de achttienjarige barbarist. 'Ik sodemieter verf op een doek, ik druip, spat, sla, schop, ik vecht met verf en soms win ik.'

    Anna Enquist

    Ineens

    Ineens was ik het vermogen
    om warmte vast te houden
    verloren. Nu de kinderen
    het huis uit zijn, snoof ik,
    ja ja. Ik kroop onder steeds
    meer dekens. De kachel
    loeide. De warmste van ons
    tweeën kon mij niet meer
    verhitten. Ik rilde en
    huiverde alsof ik oog
    in oog stond met de dood.

    Wat ook zo was. De dood
    en ik stonden op een dijk.
    Tussen ons was niets dan
    een aanzienlijke afstand.

    Anna Enquist,
    Uit: Klaarlichte dag
    De Arbeiderspers 1996




    Marion Bloem

    'Onze moeder deed haar best om alles te vergeten. Ze sprak niet over de pap van stijfsel.
    Hoe ze hun leven waagden door de fotoalbums in het vrouwenkamp stiekem te bewaren. Telkens op een andere plek.
    Ze vergat de angst van haar oudste zus. Veertien. Gedwongen tot plezier. Hoe ze halsstarrig weigerde, ook toen ze dreigden haar familie kwaad te doen. De mannen bedienen met sterke drank zonder zelf te drinken. Dorst. Andere meisjes die zich gewillig lieten pakken zeiden dat zij het ook moest doen want zo erg was het niet. Zo erg nog niet. De handen van de vijand op hun borsten en hun billen.
    Hoe ze alleen maar kon denken
 aan vluchten maar niet wist waar naar toe. Bij de deur stond een bewaker. En hoe ze toch ontkwam. Waar onze oma over zweeg. Behalve dat een sterke wil wint.'

    Marion Bloem, 29 Juni 2009 t.g.v. de 15 augustus herdenking


    Hella S. Haasse

    De waarheid zet uit naarmate wij zelf groeien.
    Nooit achterhalen wij haar.
    (Hella S. Haasse)

    19-03-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (1)
    14-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.den haag highlights (3)

    Museumdag

    Jaja, een bezoek aan het Mauritshuis konden we niet laten... want daar bevond zich het wereldberoemde schilderij 

    HET MEISJE MET DE PAREL!

    Info uit wiki:

    'Het Mauritshuis huisvest het Koninklijk Kabinet van schilderijen en is een museum in Den Haag met voornamelijk schilderijen uit de Gouden Eeuw. Er hangen ook enkele topwerken uit de 18e eeuw.'

    Haha, wij zijn eerder (N. vooral) fan van moderne kunst - maar dit avontuur wilden wij voor geen geld missen! Dit gebouw beschikte, net zoals overal in Den Haag, over een comfortabele infrastructuur met liften. Ook een mooie shop en daarenboven nog een hip museumrestaurant.



    We hadden tickets online besteld voor de tentoonstelling

    The Frick Collection - Kunstschatten uit New York (5 februari - 10 mei 2015).

    'The Frick Collection leende voor deze periode een groot deel van haar wereldberoemde verzameling uit: maar liefst 36 meesterwerken zijn te zien in het Mauritshuis. De tentoonstelling bevatte werk van kunstenaars die niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in Nederlandse museale collecties, zoals Cimabue, Van Eyck, Gainsborough, Constable en Ingres.'

    De eerste keer dat we dit prachtige gebouw wilden bezoeken, leek de file ellenlang. Het was op een zaterdag! Bij de tweede poging meldde ik de bewaker dat we reeds tickets hadden. We mochten met het eertstvolgende groepje van 10 binnen. Oef! Ook de vaste collectie kreeg onze aandacht... Ik maakte honderden kiekjes, maar onderstaande fotookes wil ik zeker delen.


    Peter Paul Rubens, Oude vrouw en jongen met kaarsen, c. 1616 - 1617

    Het oordeel van Paris

    De wolken van Constable

    Rembrandt van Rijn, De anatomische les van Dr Nicolaes Tulp, 1632


    RembrandtAndromeda, 1630 (Een verhaal om duimen en vingers bij af te likken!)

    Uit wiki :

    4In de Griekse mythologie werd Andromeda door de held Perseus gered van een zeemonster, waaraan zij werd geofferd. Haar moeder had beweerd dat ze mooier was dan de dochters van Nereus, de Nereïden. Als straf voor die hybris zond Poseidon het zeemonster Ceto, dat dagelijks de zeeën teisterde. Het orakel had Cepheus echter verteld dat het monster zou verdwijnen als ze hem Andromeda zouden offeren. Perseus had net Medusa verslagen en vloog met zijn gevleugelde paard Pegasus langs Ethiopië toen hij Andromeda aan de rots geketend zag met enkel sieraden als kleding. Hij werd op slag verliefd en bood de jammerende Cassiopeia en Cepheus aan hun dochter te redden en het monster te verslaan. In ruil zou hij met haar huwen. De ouders stemden ermee in en Perseus doodde het monster. Andromeda was echter al uitgehuwelijkt aan de broer van Cepheus, Phineus, die haar op de bruiloft van Perseus en Andromeda kwam opeisen. Toen Cepheus en Cassiopeia hun belofte aan Perseus braken en de zijde van Phineus kozen, brak er een gevecht uit. Perseus nam het afgehakte hoofd van Medusa ter hand en versteende daarmee al zijn vijanden.

    Andromeda stond aan de zijde van Perseus en schonk hem later vele kinderen. Als ode aan haar trouw werd ze door Zeus aan de hemel geplaatst. Het sterrenbeeld Andromeda is dus naar haar genoemd. Ook de andere hoofdrolspelers kregen een plek, waarbij opgemerkt mag worden dat Cassiopeia, vanwege haar ijdelheid ondersteboven werd geplaatst.'



    Dit schattige mollige kleine meisje is van Govert Flinck, Meisje bij een kinderstoel 1640



    Dit is ze: Het meisje met de parel van Johannes Vermeer, circa 1665-1667


    En dit meisje doet zich tegoed aan een boterham met oude Rijnlandse kaas, met een sausje van mango!

    En nog een ander meisje leest, tijdens de dagelijkse kroegentocht, de Volkskrant!

    Om van kroegen te spreken: is dit geen perfect behang voor een literair café?

    14-03-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    10-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.den haag: highlights (2)

    Sprookjesbeelden aan zee

    Een uitstapje naar zee stond natuurlijk op het programma! We moesten de tram nemen aan de halte in de Javastraat, niet ver van onze woning. Na 20 minuutjes waren we reeds in Scheveningen. De zon scheen fel: het was alsof we werden ondergedompeld in witwitwitwit licht! Ik zat voor het eerst dit jaar enkele minuutjes in volle zon. Super! 


    Veel wind, bijna niemand op de dijk...

    Ook leuk!

    Op de achtergrond het beroemde Kurhaus Hotel van Scheveningen...

    Ons eerste terrasje in de zon! We moesten onze oogjes dichtknijpen, zo'n fel licht...

    We besloten het Museum Beelden aan Zee te bezoeken, dat zich helemaal aan het eind van de dijk, verscholen in de duinen, bevond. In dit museum liep een tentoonstelling hedendaagse beeldhouwkunst. Tof!

    Maar op een steenworp afstand van de ingang van het museum botsten wij zomaar op een wonderlijke beeldengroep: 23 cartooneske beelden van de Amerikaanse bereldhouwer Tom Otterness, die zich liet inspireren door wereldberoemde sprookjes en zeelegendes. Sommige wereldwijd bekend (Hans en Grietje), andere hadden betrekking op de omgeving van Scheveningen (De Haringeter).

    Mama is boos/ Angry Momma. Wellicht naar de speelfilm Mama is boos uit 1986 van Ruud van Hemert.


    Dit is De Haringeter/ Herring Eater, het grootste beeld van de groep (12 meter hoog)

    Geïnspireerd door Scheveningen zelf als centrum van haringhandel. De beide voeten van de haringeter rusten op twee andere beelden, de rechtervoet staat in het bootje van kapitein Ahab die op Moby Dick jaagt, de linkervoet staat bovenop het paviljoen van Wied.


    Moby Dick komt boven water met op zijn rug de harpoenier Fedallah verward in harpoentouwen.

    (Uit Moby-Dick van Herman Melville)

    Ahab gaat in een kleine boot de zee op om Moby Dick te harpoeneren.

    De Huilende Reus/ Crying Giant: modern sprookje over een reus die huilt na de terroristische aanslag op het World Trade Center in New York, 11 september 2001.


    Terug in Den Haag centrum kwamen we terecht midden in de de viering van het Chinees Nieuwjaar...Deze schattige draak zou de kwade geesten verdrijven!

    Chinese confetti! Hebben zij dat ook uitgevonden?

    Het jaar 2015 staat in het teken van de geit. Maar ik liet me fotograferen bij dit lieve muizeke!

    Jaja, mijn mooie sjaal werd bijna weggeblazen, niet door de draak of de leeuw, maar door Heer Wind!

    Oef! We waren wel moe van deze uitstapjes. Terwijl N. spaghetti bereidde, rustte ik even uit. 

    Dit mooie kiekje van het RK kerkje Heilige Jacobus De Meerdere, 71 Parkstraat (Den Haag, Zuid-Holland) nam ik door het zolderraam...

    10-03-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    07-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.den haag: highlights (1)

    We reisden naar Den Haag, met de intercity tot het station Hollands Spoor. op deze luchtfoto (geleend van een toeristische site) zie je dit stationnetje en de tram die je moet nemen om naar het centrum te gaan. een poppenhuis en de tram een speelgoedtram.

    Den Haag is een coole stad, in alle opzichten. Het was koel, want een frisse zeewind waaide. Hoge gebouwen, wolkenkrabbers, futuristische design. Op sommige plekken waande ik me in manhattan. Blauwe wolkenluchten. Roltrappen en liften overal. Supervriendelijke mensen. Trams en fietsers in het straatbeeld. In het begin was ik wel een beetje bang van die fietsers, want zij reden zo nonchalant tussen de voetgangers. maar zij zijn dit gewoon, rijden heel beheerst.

    Omdat we de sleutel van ons logeeradres maar pas na zessen konden krijgen, zetten we onze bagage in een locker en stapten gezwind naar het centrum. te voet! een heel eind! oef! oef! oef! .... oeps! Heb het gevoel dat ik een schoolopstelletje schrijf. Maar alla, in mijn schooltijd beschikte ik nog niet over een smartphone: onderstaande fotoreeks maakte ik met mijn Huawei smartphone, mijn speeltje waar ik nu al kwaad op ben!

    We liepen langs de Stationstraat Chinatown binnen, de vroegere Haagse Jodenbuurt. Nu een wijk met veel Chinese winkels en restaurants. Na de tweede wereldoorlog stond de wijk grotendeels leeg en verpauperde. In de jaren zeventig van de 20ste eeuw besloot de gemeente de wijk op te knappen, vanaf dat moment vestigden zich meer en meer Chinezen in deze buurt. In 2008 kreeg Chinatown twee reusachtige Chinese poorten. Cool! Deze poort staat in het begin van Chinatown, de tweede ongeveer ter hoogte van de bijenkorf.


    Op het Spui moest ik even uitblazen. ik zag reusachtige banken met gaatjes. Met mijn rode jas op oranje achtergrond lijk ik wel een echt Hollands dametje...


    En dit is de prachtige bibliotheek, grenzend aan het gemeentehuis. Hier kun je niet alleen boeken lezen en ontlenen, maar ook surfen op internet, prutsen met je smartphone, proeven van heerlijke drankjes (koffie, theetjes, vitaminedrankjes) en lekkere stukjes taart en diverse andere zoetigheden. Als ik hagenaar was, zou ik hier alle dagen vertoeven!

    We wandelden ook noordwaarts, naar het Hofkwartier, dat is de buurt rond het paleis Noordeinde. Hier een fotooke van de achterzijde, in een straat met identieke naam: Noordeinde.

    Bij aanvang van deze straat een imposant beeld van Willem 1 (of is het Willem 2 ? )





    Het publiek mocht wandelen in de paleistuin, waar weirde installaties te bezichtigen waren..


    De tweede dag in Den Haag. Ik wou dit beeld absoluut: een grachtje, het zonneke, een versierde fiets, een oranje dame... zijn we hier in Holland of niet?

    Men had ons gezegd dat we in een van de kronkelstraatjes in het oude stadsgedeelte Vlaamse frieten konden krijgen... het was een leuk plekje, dat kleinste winkeltje, maar de frietjes waren te hard gebakken en te zoutig. bah!

    Maar koffie kunnen ze in Den Haag zetten als de beste. Hier bevind ik me op een van de leuke terrasjes op een van de leuke pleintjes, die namen dragen als Het Plein!

    Zelfs mijn dochter zei na een paar dagen altijd maar: leuk, leuk!

    Hier (het was, denk ik, reeds de dag daarna) proeven we van een Hollandse lunch in 't ogenblik, een leuk restooke in de Molenstraat. N. proefde van een slaatje, ik (naar beneden strollen) bestelde een oerhollandse snert: dikke erwtensoep met rookworst en roggebrood en gebakken spek. Zalig, als het koud is buiten, zo'n hete snertsoep!



    Daarna nog even wegdromen bij langoureuze jazzmuziek... Dit fotooke heb ik met mijn smartphone bewerkt: er zijn diverse mogelijkheden. Je kunt extra belichten, je kunt tikken op estheet of op latte of je foto blauw maken om toffe effecten te bekomen.


    Laatste kiekjes van deze reportage. Een paar straten verder dan waar wij woonden bevond zich een kapper... met een gedicht op het uitstalraam! Het was een natuurkapper, er werd alleen met natuurlijke producten gewerkt. Om je haar te laten wassen en kleuren moest je languit gaan liggen op een tafel. Cool, toch?

    07-03-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (1)
    04-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.colette

    oeps! moet eerlijk bekennen: mede door de komst van mijn smartphone, de tsunami aan versnipperde info veroorzaakt door facebook en mijn onverwachte trip naar nederland (pas terug op 27 februari) is mijn leven danig overhoop gehaald. had een heleboel foto's op mijn blog geplaatst, maar de posts waren in kladversie gebleven. soms denk ik: deze blog is niet meer nodig, want zit nu op facebook. soms vind ik facebook leuk, soms onnozel. heb er zelfs al aan gedacht mijn facebook-account te sluiten, want met dat tikken en wrijven en lezen verlies ik uuuuuurrrrren..

    vanmorgen besloten mijn blogberichten te updaten!

    mijn vriendin colette was laureate van de eerste internationale prijs voor gravure rené carcan, georganiseerd door de koning boudewijnstichting. heb zelf een kleine fotoreportage gemaakt, maar neem aub ook een kijkje op de officiële website! (zie http://www.kbs-frb.be/pressitem.aspx?id=315270&langtype=2067)

    'Japanner, Belg en Canadees zijn de laureaten van de eerste Internationale Prijs voor Gravure René Carcan

    Japanner, Belg en Canadees zijn de laureaten van de eerste Internationale Prijs voor Gravure René Carcan Op 5 februari 2015 had in het BELvue museum de uitreiking plaats van de Internationale Prijs voor Gravure René Carcan (1925-1993). Een initiatief van het Fonds René Carcan, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting.

    Van de 80 kandidaten uit de hele wereld werden er 22 beoordeeld door een internationale jury onder het voorzitterschap van de Belgische graveur Maurice Pasternak. De jury kende de volgende prijzen toe:
    - de Grote Internationale Prijs René Carcan (€ 5.000) aan Masaharu Imamiya, een Japanse kunstenaar en graveur;
    - de Tweede Internationale Prijs René Carcan (€ 3.000) aan Colette Cleeren, een Belgische schilderes en graveerster;
    - een erevermelding aan Thierry Mortiaux, een Belgische aquarelschilder.
    Sam Kerson, een Canadese graveur en schilder, won de Publieksprijs René Carcan (€ 2.000) dankzij de internetstemmers.'



    vooraf een koffietje drinken in de tearoom op de kunstberg... en dan naar het museum belvue. neen, dit is niet mijn vriendin colette, maar betsy, die graag meekwam naar de vernissage!

      en hier zijn ze dan, de twee laureaten: masaharu imamiya, japanse kunstenaar en graveur en colette cleeren uit antwerpen



    foto genomen door het raam van het belvue museum, dat uitgeeft op de koninklijke plaats



    gold on gold: hiermee won colette haar prijs:

    'In this series of engravings I explore how we find our identity in the eyes of the other; both fhysically and culturally. We discover ourselves through others and in them we seek what we have in common, and thus how we differ.'

    Techniques: zinc, acid, chine collé on cigarette paper, zerkall 340gr
    Afmetingen 26.7cm x 48,8cm - papersize 49.8cm x 67.5cm
    Oplage 6
    Technieken Kopergravure




    met onomatopée I, won de jonge japanse etser masaharu imamiyade hoofdprijs:


    'How can I visualize the sound that I've never heard of? How can I visualize the sound of enjoyment? How can I visualize the sound of predicament? How can I visualize the sound of love? How can I visualize the sound of hate? How can I visualize the sound of past? How can I visualize the sound of present? How can I visualize the sound of future? How can I visualize everything simultaneously? Evocative rather than definitive.'


    Dimensions 56cm x 76cm
    Tirages 3
    Technique Taille douce

    mooi, mooi, maar ik hield heel veel van de etser die de troostprijs kreeg (eervolle vermelding) thierry mortiaux, een belgische aquarelschilder.


    noces orientales

    la doudou

    we vonden de tentoonstelling fantastisch... en de vernissage verrukkelijk!

    een leuke ervaring...

    04-03-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    03-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.facebook

    1. GIRO GIRO TONDO, poëzieweekgeschenk

    Ben dolblij met het poezieweekgeschenk, een sonnetenbundel geschreven door de ongeëvenaarde grootdichter Ilja Leonard Pfeijffer. Het laatste vers van het eerste sonnet is de beginregel van het volgende enz. Sonnet vijftien is alle veertien beginregels van de vorige gedichten samen.

    Het zijn verrukkelijke liefdesgedichten, ik kan mij geen beter valentijnsgeschenk voorstellen...

    Open deze link en Ilja leest voor:

    http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/poem/item/25003/auto/Giro-giro-tondo

    GIRO GIRO TONDO
    een obsessie


    1


    Op marktplaatsen heb ik naar jou gezocht.
    Waar minderbroeders op je hammen kwijlden,
    prelaten onder al je rokken zeilden,
    heb ik het pluimvee uit je schoot gekocht.

    Gebraden hanen reeg je aan het spit
    alsof je daarmee iets wilde beweren.
    Je greep met harde hand naar schorseneren
    en raspte stengels met ontbloot gebit.

    Al heb je ik zo vaak nog nooit ontmoet,
    zal ik je van mijn leven niet vergeten.
    Ik wil je zeggen hoe je overvloed

    mijn honger al die jaren heeft bezeten.
    Ik zou niet weten hoe ik zoeken moet.
    Ik wist je naam niet, wilde die niet weten.

    © 2015, Ilja Leonard Pfeiffer
    Uit: GIRO GIRO TONDO, een obsessie
    Uitgever: CPNB & Poetry International, Amsterdam, 2015, 9789059655290



    Ilja kreeg ook de Librisprijs voor zijn roman LA SUPERBA

    Heb dus onmiddellijk ook ilja's nieuwste bundel besteld!

    2. De laatste week was een facebookweek. Moet verdomme oppassen niet aan dit nieuwe speeltje (mijn smartphone) verslaafd te raken.

    Ga af en toe slapen met mijn phone in het zakje van mijn pyjama. Diep weggemoffeld onder mijn dekens lees ik dan gratis proefversies van psychologische thrillers van Nicci French. Leuk makkelijk lezen, soms hilarisch: het verhaal van het jonge leraresje dat met een pompoen een tasjesdief neerknuppelde in Onderhuids! De pompoen was nog heel na de operatie, de tasjesdief buiten westen. Lag te gniffelen van pret en viel dan in slaap.

    3. Kreeg deze mail van een vriendje:

    Vind het trouwens verrukkelijk hoe je mailt, sms't, blogt en facebook gebruikt; ik kan nog wat van je leren. ik ben al blij als ik één kanaal (mijn blog) enigszins kan opvolgen.

    Ach, ach, in snap nog een heleboel dingen niet: wat is in 's hemelsnaam een bug? Hoe ik moet delen, hoe ik berichten op mijn facebook moet zenden naar mijn blog bijvoorbeeld. Uitzoeken of mijn berichten van op facebook wel bij de juiste persoon terechtkomen. Al enige keren mislukt, vermoed ik!

    Maar geen nood: kan al fotookes nemen, heb apps van de krant, de nmbs en de lijn.

    4. Een paar dagen geleden (vrijdag 30 januari, nu ik het me herinner), naar White Lies gaan kijken in CC 't Vondel.

    LIES PAUWELS: straffe actrice, hilartische acts..

    Op deze video is zij in haar element:

    http://vimeo.com/117898398


    03-02-2015 om 11:23 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:literatuur
    >> Reageer (1)
    29-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.likes

    1. nieuwsflits: heb nu een smartphone, voor 1 euro gekocht bij telenet!
    kan ook googelen, facebooken enz... zit alles uit te proberen.

    mijn profielfoto, genomen in december 2014 in resto prego in de mausstraat in brussel, werd onmiddellijk geliked.

    maar mijn quote uit le vrai lieu van annie ernaux, daar besteedde niemand aandacht aan...

    Cela dit, la différence qui joue dans l’écriture est davantage, selon moi, de nature sociale que sexuelle. Qu’on soit homme ou femme, c’est l’origine sociale qui détermine. On n’écrit pas de la même manière quand on est issu s’un milieu populaire ou, au contraire, privilégié. Cela reste sans doute une des plus fortes composantes de l’écriture.

    Annie Ernaux, LE VRAI LIEU, entretiens avec Michelle Porte

    vind 90% van mijn eigen ervaringen en ideeën in annie ernaux terug. maar ach, progressief en links zijn is tegenwoordig not done: de overwinning van syriza in griekenland werd door de noordelijke rijke landen met argusogen bekeken. ik wens tsipras alle geluk!






    2. heb gisteren een antwoordgedicht geschreven bij de dichter is een koe van gerrit achterberg. ernaux en maitland helemaal uitgelezen. ben blij dat maud de publieksprijs kreeg (Herman De Coninck-prijs 2015), had toevallig net de bundel wij zijn evenwijdig ontleend aan de bib...

    ben ook blij voor peter verhelst, wil ook het boekenweekgeschenk van pfeijffer bemachtigen!

    en, verneemik daarnet, hester knibbe wint de VSB Poëzieprijs 2015!

    3. jaja, vrij zijn om te schrijven, een droom...
    maar dikwijls schrijf ik dan toch poëzie omgeven door hels lawaai (in vgl met maitlands stilte!) en zo tussen de optredens van mijn huisgenoten door...

    4. ben wakker om 4 uur in de ochtend en slaap in de namiddag, maar dan droom ik onmiddellijk,...


    Droom nummer 63

    Weer bevond ik me in een zoete winkel. Ik moest voorraad verzamelen, want ik was op reis. Ik zwierf van het ene adres naar het andere, wou mijn koffers pakken, mijn gebakjes, pralines en fruitbonbons inpakken. Maar de straten waren eindeloos verlaten. Ik verdwaalde, vond mijn reisgenoten noch mijn vrienden, noch mijn huisgenoten terug.

    Droom nummer 64

    Grafic novel

    Een wezen opende zich volkomen, spreidde zich breed in de oneindigheid, het werd een gekrulde omgekeerde boog, met zwarte rafelflitsen, zoals in een grafic novel.

    In de boog nestelden wezens van ander allooi, van vlees en bloed.

    Droom nr 65

    Mijn moeder, mijn vader en mijn zus beletten mij te ontbijten. Mijn pa plaatste altijd maar speelgoedkopjes naast mijn bord, mijn ma schoof mijn pannenkoek op mijn bord heen en weer. En mijn zus ging pardoes bovenop mijn pannenkoek zitten.

    Droom nummer 66

    Lange slanke modellen, dat waren mijn vrienden. Daartussen evolueerde ik. Een meisje liet haar ellenlange knalrode haren (middenstreepkapsel) golven in de wind. Het waren allemaal skeletten…

    (dinsdag 27 januari 2015)

    ach, ach, snak al naar terrasjes in de zon!

    29-01-2015 om 06:39 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    21-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zonder gezicht

    Nog niet zo lang geleden een leuke cultuurplek ontdekt in hartje Brussel: HUIS DE BUREN (deBuren, Leopoldstraat 6, 1000 Brussel). tal van events, tentoonstellingen, lezingen, debatten en zelfs interactieve projecten waarbij het publiek kan meedoen enz... worden daar georganiseerd. heb me onmiddellijk ingeschreven op de nieuwsbrief. ook meegedaan aan het project faceless, een fototentoonstelling die plaatsgrijpt in de markten. mijn faceless foto prijkt tussen vele andere schitterende zonder gezichten, haha, leuk spelletje.. doen, doen, vond ik!

    FACELESS DO 22.01.15 > ZO 08.02.15 | 12:00 > 18:00

    De Markten, Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel

    Vernissage: WO 21.01 I 18:30 > 20:30
    www.facelessexhibition.com

    Gratis

    Sinds 11 september 2001 leidt de angst voor het verhulde gezicht tot meer surveillance en het bevragen van wat privacy ons waard is. Het verhulde gezicht neemt een steeds grotere rol in in de mainstream beeld- en popcultuur. Kunstenaars, mode-ontwerpers en fotografen reageren op deze beelden en onderzoeken op hun manier wat het betekent om gezichtsloos te zijn. Na Wenen en Amsterdam komt een selectie uit de tentoonstelling FACELESS naar Brussel. Curatoren: Bogomir Doringer en Brigitte Felderer.

    Organisatie: Privacy Salon vzw en Restart vzw. Partners: deBuren, LSTS-Vrije Universiteit Brussel, De Markten, IAPP (International Association for Privacy Professionals) en freiraum quartier21 INTERNATIONAL / MuseumsQuartier Vienna. In het kader van CPDP



















    21-01-2015 om 08:19 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)
    19-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cacao bleu

    elk jaar in de winter verrast cc 't vondel de halse bevolking met tentoonstellingen, installaties, workshops enz...

    in de galerie de oude post: een speciaal D3D event voor kids met de unieke naam cacao bleu.

    ik publi hier enkele filmpjes, te zien in de kijkdozen.

    op de website van 't vondel staat enige uitleg...

    D3D staat voor 'Dans 3 Dimensies' en laat het publiek zowel actief als reflectief kennis maken met wat hedendaagse dans kan zijn. Het parcours bestaat uit 7 kijkkasten en een projectie van een fragment uit een dansfilm, waarin je telkens een danser die op een bijzondere manier beweegt ziet, hoort of voelt. Tijdens het bezoek ontpopt deze expositie zich tot een doe-plek waar je kan experimenteren met beweging.

    Kind & ouder worden ondergedompeld in een bad van beweging, waarbij je onder professionele begeleiding ontdekt dat ieder van hen een potentiële danser kan zijn!

    Jong en oud worden uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan in de bijhorende installatie.

    Deze installatie is open voor een vrij bezoek op zaterdag 10, zaterdag 17 en zondag 18 januari

    (open: 11u tot 17u).

    19-01-2015 om 00:00 geschreven door nicole2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:cultuur
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/04-17/04 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 27/05-02/06 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/09-17/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 10/11-16/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/05-18/05 1980

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Startpagina !

    Mijn favorieten
  • it's not only rock and roll, baby, not only rock and roll
  • anemoon
  • Ward Mertens schrijft


    Laatste commentaren
  • Goedemiddag (Dirk)
        op Copulation in English
  • Jou blog is echt mooi. Ik heb in Halle gewerkt ook in Lembeek. (Fernand.)
        op De bus nemen in Amman.
  • Wens u nog een fijne dag (Dirk)
        op De bus nemen in Amman.
  • Avondlijke repliek (Frits Schetsken)
        op CATACOMBEN
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op REKTO VERSO
  • Goedemorgen (Dirk)
        op REKTO VERSO
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (tricia)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Waw! (Ward Mertens)
        op Japanse schrijfsters
  • Goedemorgen (Dirk)
        op Japanse schrijfsters
  • Zondag (Ward)
        op Pudding en poezen
  • Knap gedicht! (Ward Mertens)
        op CATACOMBEN
  • Eeuwige jeugd (troebadoer)
        op Coloma 2017
  • Fijn je weer te lezen (Ward Mertens)
        op zodra het vrouwelijke ontspoort begint de wereld te wankelen
  • Boeken (Ward Mertens)
        op 2016-2017
  • Ben ook dol op de mannekes van Eva (Ward Mertens)
        op Eva Mouton
  • Alsof ik er zelf bij was (Ward Mertens)
        op Kunst in het dorp
  • Prachtig stuk (Ward Mertens)
        op niet de minste wolk
  • Goedemiddag (Dirk)
        op niet de minste wolk
  • Ziet er supertof uit! (Ward)
        op De poëziebus!
  • Categorieën
  • cultuur (116)
  • literatuur (174)
  • small talk (57)

  • Mijn favorieten 2
  • Wat ik nu ben heeft geen taal bij u

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    crika
    blog.seniorennet.be/crika
    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!